2005-11-09 d. Kaimo reikalų komiteto informacija apie posėdį Nr.28(33)

EN  FR

Kaimo reikalų komitetas posėdyje svarstė Kompensacijų už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą dydžio, šaltinių, mokėjimo terminų bei tvarkos, taip pat garantijų ir lengvatų, numatytų Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatyme, įstatymo 8 straipsnio papildymo  įstatymo projektą (Reg.Nr. XP-131perregistruotas IXP-1949).            

Šiuo metu Kompensacijų įstatymas nustato, kad piliečiams neišmokėtos piniginių kompensacijų už valstybės išperkamą turtą sumos indeksuojamos kiekvienais metais atsižvelgiant į praėjusių metų infliaciją.

Įstatymo projekto esmė: nustatyti, kad už tokias kompensacijų sumas būtų priskaičiuojamos dar ir vidutinės palūkanos.

Komiteto nariai nusprendė pasiūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui sudaryti darbo grupę jam tobulinti.

 

Komitetas išklausė žemės ūkio ministrės Kazimiros Prunskienės  informaciją apie pieno gamybos kvotų taikymą.

Komiteto pirmininkas Jonas Jagminas pažymėjo, kad šį klausimą svarstyti paskatino pieno gamintojų nusiskundimai dėl  pieno gamybos kvotų skirstymo ir jų administravimo. Pieno gamintojams iškilo neaiškumų kaip bus skirstomas nacionalinės kvotos nedalinamas rezervas, kaip faktiškai vykdomos 2004- 2005 kvotos metų pieno gamybos kvotos, kokios tiesioginės išmokos ir kada bus mokamos  už kvotinį pieną.

Ministrė paaiškino, kad kvotas gavo visi gamintojai, kurie 2002 ir 2003 metais pardavė pieną ir turėjo melžiamas karves. Tačiau, šių metų balandžio mėn. surinkus paraiškas kvotai iš nacionalinio rezervo gauti šiems 2005-2006 kvotos metams, paaiškėjo, kad gamintojai prašo kelis kartus daugiau kvotos negu yra nacionaliniame rezerve.

Buvo apsispręsta atskirti dalį nacionalinio rezervo ir jį panaudoti smulkių pieno gamintojų (laikančių 1-6 melžiamas karves) kvotų suteikimui pagal praėjusių kvotos metų poreikį.

Ministrė patikino, kad tie savininkai, kurie pieno ūkių steigimui ar jų plėtrai rengia investicinius projektus, kvotas iš nacionalinio rezervo gaus, tačiau tolimesnėje perspektyvoje reikia rimtai išsiaiškinti kokios pieno ūkių steigėjų  galimybės įsigyti kvotą.

Pieno gamybos kvotų jau aiškiai nepakanka ir kartu su kitomis ES šalimis rengiami pasiūlymai dėl jų padidinimo – pažymėjo K. Prunskienė.

Dėl išmokų už kvotinį pieną buvo paaiškinta, kad bus mokama, kaip ir buvo numatyta – 48 Lt/t, tačiau skirtumas tik tas, kad išmokos bus mokamos ne už turimą ir papildytą pieno gamybos kvotą, o už realiai parduotą pieną kvotos ribose.

Ministrė garantavo, kad pinigai, kuriuos priklauso išmokėti šiais metais bus išmokėti visi ir laiku, o pieno ūkiui – visos numatytos paramos priemonės bus įvykdytos.

Posėdžio dalyviai buvo informuoti, kad praėjusiais kvotos metais nustatyta nacionalinė pardavimo perdirbti kvota buvo įvykdyta 92 proc. Šiais kvota metais kvotos vėl neturėtų būti viršyta. Per 6 šių kvotos metų mėnesius nuo 2005m. balandžio 1 d. iki rugsėjo 31 d. įvykdyta 47,4 proc. pardavimo perdirbti kvotos.

Apibendrindamas klausimo svarstymą, posėdžio pirmininkas J. Jagminas pažymėjo, kad  apie kardinalius pakeitimus pieno sektoriuje  Žemės ūkio ministerijos vadovybė turėtų informuoti Kaimo reikalų komitetą, siekti kompromisinio sutarimo su  Žemės ūkio rūmais ir plačiau informuoti žemdirbių visuomenines organizacijas ir pieno gamintojus.

 

Komitetas, vykdydamas parlamentinę kontrolę, svarstė kaip vykdoma Vyriausybės 2003 m. balandžio 14 d. nutarimu Nr. 477 patvirtinta Kaimo gyvenamųjų vietovių gyventojų saugumo ir policijos apylinkės inspektorių veiklos gerinimo 2003-2005 metų programa.

Programa buvo orientuota į kaimo vietovėse dirbančių tyrėjų (policijos apylinkės inspektorių) darbo sąlygų gerinimą.

Programoje iškeltas tikslas buvo įveikti atsilikimą šioje srityje, pagerinti kaimo gyventojų saugumą. Deja, iš 64,2 mln. litų Programai reikalingų lėšų faktiškai buvo skirta 6,5 mln. litų arba tik 10 proc.

Komiteto pirmininkas Jonas Jagminas apgailestavo, kad ši programa vykdoma tik iš dalies, o situacija susijusi su žmonių saugumu negerėja ir kiekvienais metais ji darosi vis grėsmingesnė.

Pirmininkas pažymėjo, kad vidutiniškai kaime kas trečią dieną nužudomas žmogus. Skaudžiai atsiliepia žmonių gyvenimui gyvulių vagystės ir plėšimai.

Kaimo žmonės negali susitaikyti su tokia padėtimi, todėl aktyvūs  bendruomenės nariai bando kurti  savigynos būrius, organizuojami budėjimai ir pan.

Jau keletas metų kaip aptariamas policijos rėmėjų statusas. Tačiau realių teisių  policijos rėmėjai neturi.            Kita problema – pažymėjo pirmininkas, kad asmenims, grįžusiems iš įkalinimo vietų, nėra reabilitacinės programos, jie šlaistosi po kaimus be darbo ir pastogės, dažnai įvykdo nusikaltimus.

Policijos generalinis komisaras Vytautas Grigaravičius informavo,  kad didėja nužudymų skaičius kaime. Per š.m. 10 mėn. užregistruoti 143 nužudymų atvejai.

Kaimo vietovėms skirta 484 apylinkių inspektorių (tyrėjų) etatai, iš kurių 10 proc. nesukomplektuoti. Policininko profesija tampa nepatraukli  dėl mažų atlyginimų, silpnos materialinės bazės, trūksta darbo kabinetų ir gyvenamųjų patalpų.

Šalyje yra 6100 policijos rėmėjų, iš kurių dauguma veikia kaime. Tačiau dabar galiojantys teisės aktai neleidžia jiems atlikti reikiamus veiksmus be policijos pareigūnų dalyvavimo.

Policijos generalinis komisaras kaimo gyventojų saugumo viziją regi tame, kad kiekvienoje seniūnijoje gyventų ir dirbtų apylinkės inspektorius, turintis reikiamą įrangą, palaikantis ryšius su policijos rėmėjais, kaimo bendruomenės nariais, vykdantis nusikaltimų prevencijos priemones, turintis žmonių pasitikėjimą ir jų paramą.

Vidaus reikalų ministerijos viceministras Virginijus Bulovas informavo Komiteto narius apie įgyvendinamas priemones siekiant sustiprinti policijos įstaigų materialinę bazę, keliant tyrėjų (policijos apylinkės inspektorių) kvalifikaciją.

Kaimo reikalų komitetas  nusprendė pasiūlyti Vyriausybei parengti patikslintą kompleksinę Kaimo gyvenamųjų vietovių gyventojų saugumo 2006-2008 metams programą,  atsižvelgiant į kaimo vietovių specifiką ir užtikrinant jos reikiamą finansavimą.

Taip pat pateikti pasiūlymai išnagrinėti galimybę parengti įstatymų pakeitimo projektus, suteikiant didesnes teises savisaugos būriams ir policijos rėmėjams.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008