2005-11-23 d. INFORMACIJA apie Kaimo reikalų komiteto posėdį (Nr.31(36))

EN  FR

 

Seimo Kaimo reikalų komitetas, kaip papildomas, posėdyje apsvarstė Kompensacijų už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą dydžio, šaltinių, mokėjimo terminų bei tvarkos, taip pat valstybės garantijų ir lengvatų, numatytų Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatyme, įstatymo 7 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (Nr. XP-863).

Įstatymo projekte, kurį parengė Žemės ūkio ministerija, siūloma kompensacijas už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą piliečiams nuo 2007 m. sausio 1 d. mokėti lygiomis dalimis, kurių dydis būtų nustatomas atsižvelgiant į išmokėjimo terminus ir į tai, kokią sumą kiekvienam piliečiui liko išmokėti.

Komitetas pasiūlė pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui patobulinti įstatymo projekto nuostatas, atsižvelgiant į Seimo narių A.Baranausko ir R.Bašio pasiūlymus.

Seimo Kaimo reikalų komitetas posėdyje apsvarstė Seimo Antikorupcijos komisijos prašymu STT atliktą antikorupcinį vertinimą dėl Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo laikinojo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (Nr. XP-651(2)), kuriuo nurodoma, kad šis projektas sudaro sąlygas pasireikšti korupcijai bei piktnaudžiavimams ir iškreipia valstybinės žemės ūkio paskirties žemės rinką. 

Komiteto nuomone, Vyriausybės pateiktą Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo laikinojo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP- 651 tikslinga priimti. Bendru sutarimu priėmęs sprendimą, Komitetas atsižvelgė į šiuos motyvus: naujos redakcijos Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo laikinasis įstatymas, įtvirtinęs draudimą 5 metus perleisti arba keisti pagrindinę tikslinę lengvatinėmis sąlygomis iš valstybės įsigytos žemės ūkio paskirties žemės naudojimo paskirtį. Šio įstatymo taikymas sukėlė sunkumų:

1) ribojama asmenų teisė gauti paramą pagal Kaimo plėtros 2004-2006 m. plano priemonę “Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“, kadangi viena iš pagrindinių sąlygų šiai paramai gauti yra ūkio ar jo dalies perleidimas  tinkamam perėmėjui ir prekinės žemės ūkio gamybos nutraukimas);

2) kyla problemų asmenims nusprendus keisti gyvenamąją vietą. Žemės įstatymo 21 straipsnis nustato žemės savininkui pareigą naudoti žemę pagal pagrindinę tikslinę žemės naudojimo paskirtį, naudojimo būdą bei pobūdį. Taigi, pakeitusiems gyvenamąją vietą asmenims išlieka pareiga minėtą pirmumo teise įsigytą žemę naudoti žemės ūkio veiklai, tuo pačiu iš dalies ribojama ir teisė vietoj jos įsigyti žemės toje teritorijoje, kur ketinama persikelti gyventi;

3) draudimas 5 metus keisti pagrindinę tikslinę žemės ūkio paskirties žemės naudojimo paskirtį riboja ūkinės veiklos laisvę, galimybes pradėti arba plėtoti verslą. Be to, asmenims, analogiškomis sąlygomis įgijusiems žemę iki minėto įstatymo įsigaliojimo, šie apribojimai netaikomi, todėl abejotinas tokio draudimo atitikimas konstituciniam asmenų lygiateisiškumo principui. 

 

Seimo Kaimo reikalų komitetas surengė klausymus dėl Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 4, 5, 12, 13 ir 16 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo ir Žemės reformos įstatymo 13 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektų, kuriuose dalyvavo Žemės ūkio ministerijos, Aplinkos ministerijos, Lietuvos žemės ūkio universiteto, Lietuvos sėklininkystės asociacijos, Valstybinės gyvulių veislininkystės priežiūros tarnybos prie ŽŪM, Lietuvos miškų savininkų asociacijos, Europos parko, Vilniaus apskrities viršininko administracijos, STT ir kitų institucijų atstovai.

Įstatymų projektais siekiama įtvirtinti nuostatas, leisiančias piliečiams, kuriems teismo sprendimu atnaujinti praleisti prašymų atkurti nuosavybės teises ir nuosavybės teises bei giminystės ryšį su savininku patvirtinančių dokumentų pateikimo terminai, atkurti nuosavybės teises nepažeidžiant tokių terminų nepraleidusių piliečių teisėtų interesų, be to, paspartinti nuosavybės teisių atkūrimą, taip pat sudaryti teisines sąlygas žirgynams bei specializuotiems sėklininkystės ūkiams naudotis tais žemės plotais, kuriuos jie šiuo metu naudoja.

Pažymėtina, kad Vyriausybė siūlo panaikinti apribojimus buvusiems savininkams ar jų nuosavybės teisių paveldėtojams atkurti nuosavybės teises grąžinant natūra miškus, priskirtus miško parkams (ši pataisa nesudaro galimybių tokius miškus suteikti kaip lygiavertį miško plotą už valstybės išperkamą žemę).

Primename, kad Kaimo reikalų komitetas suinteresuotų asmenų  pasiūlymų ir pastabų dėl šių įstatymo projektų laukia iki 2005 m. lapkričio 28 d.

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008