KONFERENCIJA VARTOTOJŲ DIENAI PAMINĖTI

EN  FR

 

Kasmet, kovo 15 dieną minima Pasaulinė vartotojų teisių gynimo diena – vartotojų solidarumo šventė. Šia proga  2008 m. kovo 18 dieną Žmogaus teisių komitetas kartu su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba surengė konferenciją „Teisiniai ir praktiniai neteisminio ginčų vartotojų teisių gynimo srityje  nagrinėjimo aspektai Lietuvoje ir Europos Sąjungoje ”.

Pagarba žmogaus teisėms ir visuotinės gerovės siekis  – kertiniai Europos Sąjungos politikos  principai. Vartotojų teisės tai žmogaus teisių apsaugos sritis, susijusi su kiekvienu  iš mūsų. Vartotojų teisės priskiriamos modernioms teisėms, kurių apsaugos kokybė atspindi šalies demokratinę brandą. Reiklūs vartotojai – stipri ekonomikos varomoji jėga. Galimybė vartotojo teises ginti ne teisme yra  viena pagrindinių prielaidų sėkmingam vartotojo teisių įgyvendinimui. 2007 m. kovo 1 d. įsigaliojo naujas Vartotojų teisių apsaugos įstatymas, kuris paremtas Europos patirtimi ir įsipareigojimais Europos teisei.  Įstatymu įtvirtinta  teisinė vartotojų gynybos sistema, leidžianti vartotojų teises ginti ir ne teismine tvarka. Konferencijoje diskutuota apie sėkmę ir problemas, įgyvendinant neteisminę vartotojų teisių  gynybą.

Galimybė vartotojo teises ginti ne teisme – viena pagrindinių prielaidų sėkmingam vartotojo teisių įgyvendinimui. Vartotojais esame kiekvienas ir  vartojame kiekvieną dieną. Įprastos teisminės procedūros siekiant teisingumo  kasdieniuose dalykuose būtų neproporcingai sudėtingos ir nepatrauklios nukentėjusiai pusei.

Neteisminis ginčų sprendimo procesas yra puiki alternatyva teismui. Lietuvoje suformuota neteisminio ginčų sprendimų institucijų sistema suteikia galimybę ginti vartotojo teises be teismo bet kurioje vartojimo srityje. Ginčų nagrinėjimas ne teisme dažniausiai  yra nemokamas. Tiesa, daugelio neteisminio ginčų institucijų sprendimai  yra rekomendacinio pobūdžio, tačiau numatyta galimybė viešai įvardinti rekomendaciją ignoruojančiuosius verslo subjektus. Šiuo atveju viešumas tampa geriausiu auklėtoju.

Ginčų tarp vartotojų ir verslo atstovų sprendimas, paremtas savitarpio supratimo principu ir turi būti priimtinas tiek vartotojui, tiek verslo subjektui. Toks problemų sprendimų būdas yra pažangus ir galėtų būti perkeliamas į kitas ginčų sprendimų sferas. Pasak Žmogaus teisių komiteto pirmininko Armino Lydekos, taikus ginčų sprendimas  padeda ugdyti nekonfliktišką ir pažangią ateities visuomenę.

Konferencijoje buvo išsakytos naujos idėjos. Atkreiptas dėmesys į tai kad kiekviena teisė siejama su pareiga, taigi ir vartotojai turi žinoti apie savo pareigas. Taip pat buvo iškeltas vartotojų grupių gynimo klausimas, tai yra grupinių ieškinių idėja,  kurią  padiktavo vis aktyvėjanti migracija, tarptautinės prekybos ir gamybos mąstai.

 

Informaciją perengė Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja Eglė Gibavičiūtė



 
 © Seimo kanceliarija, 2008