Kasmet, kovo 15 dieną minima Pasaulinė vartotojų teisių
gynimo diena – vartotojų solidarumo šventė. Šia proga 2008 m. kovo 18 dieną Žmogaus teisių komitetas kartu su
Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba surengė konferenciją „Teisiniai ir
praktiniai neteisminio ginčų vartotojų teisių gynimo srityje nagrinėjimo
aspektai Lietuvoje ir Europos Sąjungoje ”.
Pagarba žmogaus teisėms ir visuotinės gerovės siekis – kertiniai Europos Sąjungos politikos principai. Vartotojų teisės – tai
žmogaus teisių apsaugos sritis, susijusi su kiekvienu iš mūsų. Vartotojų teisės priskiriamos modernioms teisėms, kurių
apsaugos kokybė atspindi šalies demokratinę brandą. Reiklūs vartotojai – stipri
ekonomikos varomoji jėga. Galimybė vartotojo teises ginti ne teisme yra viena pagrindinių prielaidų sėkmingam
vartotojo teisių įgyvendinimui. 2007 m. kovo 1 d. įsigaliojo naujas Vartotojų
teisių apsaugos įstatymas, kuris paremtas Europos patirtimi ir įsipareigojimais
Europos teisei. Įstatymu
įtvirtinta teisinė vartotojų gynybos
sistema, leidžianti vartotojų teises ginti ir ne teismine tvarka.
Konferencijoje diskutuota apie sėkmę ir problemas, įgyvendinant neteisminę
vartotojų teisių gynybą.
Galimybė vartotojo teises ginti ne teisme – viena pagrindinių prielaidų
sėkmingam vartotojo teisių įgyvendinimui. Vartotojais esame kiekvienas ir vartojame kiekvieną dieną. Įprastos
teisminės procedūros siekiant teisingumo
kasdieniuose dalykuose būtų neproporcingai sudėtingos ir nepatrauklios
nukentėjusiai pusei.
Neteisminis ginčų sprendimo procesas yra puiki alternatyva teismui.
Lietuvoje suformuota neteisminio ginčų sprendimų institucijų sistema suteikia
galimybę ginti vartotojo teises be teismo bet kurioje vartojimo srityje. Ginčų
nagrinėjimas ne teisme dažniausiai yra
nemokamas. Tiesa, daugelio neteisminio ginčų institucijų sprendimai yra rekomendacinio pobūdžio, tačiau numatyta
galimybė viešai įvardinti rekomendaciją ignoruojančiuosius verslo subjektus.
Šiuo atveju viešumas tampa geriausiu auklėtoju.
Ginčų tarp vartotojų ir verslo atstovų sprendimas, paremtas savitarpio
supratimo principu ir turi būti priimtinas tiek vartotojui, tiek verslo
subjektui. Toks problemų sprendimų būdas yra pažangus ir galėtų būti
perkeliamas į kitas ginčų sprendimų sferas. Pasak Žmogaus teisių komiteto pirmininko
Armino Lydekos, taikus ginčų sprendimas
padeda ugdyti nekonfliktišką ir pažangią ateities visuomenę.
Konferencijoje buvo išsakytos naujos idėjos. Atkreiptas dėmesys į tai
kad kiekviena teisė siejama su pareiga, taigi ir vartotojai turi žinoti apie
savo pareigas. Taip pat buvo iškeltas vartotojų grupių gynimo klausimas, tai
yra grupinių ieškinių idėja, kurią padiktavo vis aktyvėjanti migracija,
tarptautinės prekybos ir gamybos mąstai.
Informaciją perengė
Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja Eglė Gibavičiūtė