Žiniasklaidos vaidmuo formuojant nepilnamečių pasaulėžiūrą
Vaikų gynimo dienos proga (Birželio 1)
2008-06-02, 10 val. Konstitucijos salė
2007 metais lapkričio 20 d. Lietuvos Respublikos Seimo
žmogaus teisių komitetas organizavo Seimo narių ir
moksleivių diskusiją tema: Valstybės
atsakomybė už vaiko teises būti apsaugotam nuo neigiamo viešosios informacijos
poveikio. Vaiko teisė dalyvauti priimant su
vaiko gyvenimu susijusius
sprendimus apibrėžta Jungtinių Tautų Vaiko teisių konvencijos 12
straipsnyje. Ši teisė padeda paruošti vaikus
aktyviam pilietiniam gyvenimui, moko juos atsakomybės.
Pasinaudodami šia
teise, vaikai ne tik diskutavo su politikais. Beveik 20 000 vaikų pasirašė
kreipimąsi, prašydami juos apsaugoti nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio.
Mes privalėjome įsiklausyti į vaikų balsą, į diskusijoje išsakytas mintis ir
imtis konkrečių veiksmų, siekiant, kad žiniasklaida auklėtų, o ne žalotų
besiformuojančias asmenybes. Diskusijoje vaikai klausė: kodėl mes turime
žiūrėti smurtu ir seksu persmelktus filmus ir bukinančias laidas. Kodėl mūsų
niekas nepaklausia, kas mums yra įdomu ir kas mus jaudina? Gyvename 21 amžiuje,
kurio ypatybė yra ta, kad žmogus dalį laisvalaikio leidžia prie kompiuterio,
televizoriaus, laikraščio ar žurnalo. Be to toks laisvalaikis yra saugesnis nei
laisvalaikis gatvėje. Tai kodėl mums nepasiūlomi ugdantys, atliepiantys mūsų
gyvenimo problemas dalykai ir niekam nerūpi, ką mes norėtume žiūrėti ir
skaityti.. Vaikų žodžiai jaudina. Jie nori tapti dorais piliečiais, tačiau mes
suaugusieji nepasistengiame išsiaiškinti jų poreikių.
Mums visiems yra žinoma, kad filmuose, laidose ir reklamose rodomi smurtiniai,
patyčias skatinantys epizodai, taip pat internete platinama informacija apie
patrauklius savižudybės būdus, rodomi
pornografiniai vaizdai stiprina
vaikų negatyvias nuostatas, veikia jų psichiką. Neigiamos informacijos
poveikis besiformuojančiai asmenybei jau seniai įrodytas. Daugiau nei dešimt
metų ieškome būdų, kaip apsaugoti vaikus nuo blogosios informacijos. Ir mūsų pastangos
yra prasmingos nuo nepriklausomybės atkūrimo laikų žurnalistų etika pasiekė
naują, aukštesnę kokybę, veikiančios atsakingos tarnybos nedelsdamos reaguoja į
etikos pažeidimus. Ir toliau diskutuojama, kaip dar stipriau riboti smurto ir
sekso demonstravimą viešosios informacijos priemonėse.
Tačiau reikėtų į problemą pažiūrėti ir
kitu aspektu. Juk lietuvių liaudies pasakose taip pat gausu smurto scenų.
Prisiminkime Eglę žalčių karalienę ar Sigutę. Juk neuždrausime skaityti šių
pasakų. Gyvenime egzistuoja gėris ir blogis, vyksta amžinos šių jėgų kovos.
Taigi ir žiniasklaida negali būti vien rožinės spalvos ir pasakoti tik apie
nekaltą rožinių drugelių gyvenimą. Apibrėžti konkrečią ribą tarp smurto ir
gėrio kovos su blogiu, meninės erotikos ir pornografijos yra neįmanoma.
Apsaugoti vaikus nuo visos internetiniame pasaulyje ar televizijoje
egzistuojančios blogosios informacijos taip pat neįmanoma. Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad ne tik
smurtinė ar seksą propaguojanti informacija moko vaikus netinkamai elgtis.
Pasitaiko laidų, kurios diegia kvailumo madą, kas taip pat žaloja vaikus. Todėl
privalome suteikti galimybę vaikui pasirinkti kokybišką, auklėjančią ir įdomią
informaciją, kuri nukonkuruotų asmenybę žalojančią informaciją. Taip pat
privalome atsižvelgti į vaikystės ypatumus ir šia piliečių grupe pasirūpinti
ypatingai. Juk dviejų metų vaiko ir šešiolikmečio poreikiai iš esmės skirtingi.
Taigi jei televizijoje rodomos laidos skirtos vaikams, kurių amžius ne daugiau
nei 8 metai, tai nereiškia, kad laidų vaikams pakanka. Patiems imliausiesiems
12-mečiams, 13 mečiams, 14 mečiams
lieka smurtas, seksas ir kvailybės. Juk jie nežiūrės Gero ūpo.
Remiantis Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos
įstatymu, LRT privalo rinkti ir skelbti informaciją
apie Lietuvą ir pasaulį, supažindinti visuomenę su Europos ir pasaulio kultūros
įvairove bei šiuolaikinės civilizacijos pagrindais, stiprinti Lietuvos
Respublikos nepriklausomybę ir demokratiją, kurti, puoselėti ir saugoti
nacionalinės kultūros vertybes, ugdyti toleranciją ir humanizmą,
bendradarbiavimo, mąstymo ir kalbos kultūrą, stiprinti visuomenės moralę ir
pilietiškumą, ugdyti šalies ekologinę kultūrą. LRT laidose turi atsispindėti
įvairios pažiūros ir įsitikinimai, dalyvauti jose ir reikšti savo pažiūras turi
teisę įvairių įsitikinimų žmonės. Laidose turi būti gerbiamas žmogaus orumas ir
jo teisės. LRT programose turi būti užtikrinta temų ir žanrų įvairovė, laidos
turi būti skirtos įvairiems visuomenės sluoksniams, įvairaus amžiaus, įvairių
tautybių ir įvairių įsitikinimų žmonėms. Taigi, kyla klausimas, ką reiškia įvairaus amžiaus. Ar kalbant apie LRT
programą negalima būtų pasakyti, kad yra tokia amžiaus grupė vaikai. Tačiau
nepamirškime, kad vaikai taip pat įvairaus amžiaus. Skirtingų amžiaus grupių
vaikams reikalingos skirtingos laidos. Turime suprasti, kad efektyviai
stiprinsime Lietuvos nepriklausomybę, ugdysime mąstymo ir kalbos kultūrą,
toleranciją, ekologinę kultūrą, stiprinsime visuomenės moralę tik tuomet, kai
šių vertybių mokysime visų pirma vaikus ir jaunimą, atsižvelgdami į jų amžiaus
ypatumus. Taigi, ar nevertėtų
Nacionalinio radijo ir televizijos įstatyme atskirą dėmesį skirti
vaikams ir jaunimui, kaip imliausiai piliečių grupei nuo kurių priklauso mūsų
Lietuvos ateitis? Ar nevertėtų numatyti atskiro finansavimo galimybių gerajai
vaikų ir jaunimo žiniasklaidai?
Šiandieną,
tikiuosi, mąstysime kūrybingai ir atrasime būdus, kaip mūsų žiniasklaidą
padaryti dar kokybiškesne ir diktuojančia teigiamas tolerancijos, pilietiškumo,
moralumo, gilaus mąstymo madas šiuolaikiniams vaikams ir jaunimui.
Nuoširdžiai sveikinu Jūsų, vaikai, iniciatyvą, kuria reikalaujate Jus
auklėti teisingai. Juk viešoji informacija yra viena pagrindinių Jūsų
auklėtojų, kartais nukonkuruojanti net tėvus ar mokyklą. Ši iniciatyva
demonstruoja, kad šiandien esate teisingame kelyje, kad blogoji informacija
nėra visagalė. Manau, kad Jūsų pačių ir mūsų suaugusiųjų pastangomis
pasieksime, kad turėsime tokią žiniasklaidą, kuri bus draugas, o ne priešas,
kuri padės Jums spręsti gyvenimiškas situacijas, ugdys Jūsų kūrybingumą, padės
Jums tapti pažangiausiais Europos piliečiais.