I.
BENDROSIOS NUOSTATOS
1.
Skaitymo skatinimo ir kalbos gebėjimų ugdymo koncepcija (toliau Koncepcija)
siekiama sukurti teisinius, administracinius ir finansinius pagrindus, kuriais
remiantis būtų formuojamas įvairaus amžiaus ir socialinių grupių žmonių
poreikis skaityti, kartu padedama žmogui visą gyvenimą ugdyti savo, kaip
demokratinės visuomenės piliečio, asmenybę. Koncepcijos tikslai ir uždaviniai
įgyvendinami glaudžiai bendradarbiaujant valstybės ir savivaldybių kultūros,
švietimo ir socialinės apsaugos sričių institucijoms, nevyriausybinėms
organizacijoms bei privačiam sektoriui.
2.
Išlavinta sakytinė ir rašytinė kalba padeda žmogui kritiškai mąstyti,
diskutuoti, lengviau integruotis į visuomenę. Skirdama lėšų skaitymui skatinti
ir kalbos gebėjimams formuoti valstybė ugdo sąmoningą, kultūringą ir kūrybingą
Lietuvos visuomenę, atitinkančią 2000 metais patvirtintos Lisabonos strategijos
tikslą iki 2015 metų Europos Sąjungoje sukurti konkurencingiausią žinių
visuomenę pasaulyje.
3.
Koncepcijoje remiamasi Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo
įstatymu (Žin.,1998 Nr.66-1909), Lietuvos Respublikos jaunimo politikos
pagrindų įstatymu (Žin., 2003, Nr. 119-5406), Lietuvos Respublikos švietimo
įstatymu (Žin. 1991 Nr.23-593), Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos
įstatymu (Žin. 1995, Nr. 15-344), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 20042008
metų programos nuostatomis 8.21, 8.24, 8.29, 9.6, 10.1, 10.7, 11.3, 11.4, 12.3,
12.8, 12.9 (Žin. 2004 Nr, 181-6703), Europos Komisijos Mokymosi visą gyvenimą
memorandumu (2000-10-30), koncepcija atitinka Jungtinių Tautų paskelbto
Raštingumo dešimtmečio dvasią.
II.
PADĖTIES APŽVALGA
4.
Skaitymas, kaip susipažinimo su pasauliu ir žmogumi galimybė, šiandien
užleidžia savo pozicijas kitiems informacijos gavimo būdams. Dalis žmonių, ypač
turinčių silpnesnį knygų skaitymo poreikį, skaitymui skirtą laiką pakeitė
televizoriaus žiūrėjimu ir kitomis mažiau pastangų reikalaujančiomis
laisvalaikio formomis.
5.
Mažėja jaunimo domėjimasis knygomis. Vaikų ir jaunimo skaitymo įpročių tyrimai,
daryti Vakaruose pastaruosius 50 metų, rodo, kad vaikai ir jaunimas skaito
žymiai mažiau negu prieš 50 ar 30 metų, nors skaitančių vaikų procentas beveik
nekinta. Tokią tendenciją patvirtina ir 2005 metais Lietuvoje atliktas sociologinis
tyrimas Skaitymo mastas, kryptingumas ir poreikiai. Šiuo tyrimu nustatyta,
kad nuolat daugiau ar mažiau skaito knygas du trečdaliai visuomenės, tačiau
intensyvus ir pastovus skaitymas būdingas nedaugeliui. Senstant skaitoma vis
mažiau (mažiausiai skaito vyresni nei 70 m. gyventojai). Akivaizdi ir skaitymo
priklausomybė nuo gyventojų išsimokslinimo: dažniausiai skaito žmonės, turintys
aukštąjį išsimokslinimą, rečiausiai pradinį ir pagrindinį. Taip pat
vienareikšmiška skaitymo masto priklausomybė nuo gyvenamosios vietos:
daugiausiai skaito didžiųjų miestų gyventojai, mažiausiai kaimiškų vietovių.
Skaitančiųjų skaičių dauguma apklaustų ekspertų vertina kaip patenkinamą,
tačiau kai kurių manymu jis rodo žemą arba labai žemą skaitymo lygmenį. Lietuvos
dienraščių ir vietinės spaudos visiškai neskaito penktadalis gyventojų, o su
skaitančiais kartą per mėnesį beveik trečdalis. Pilietinio ir politinio
raštingumo požiūriu tai prastas rodiklis, nes sunku tikėtis, kad žmonės,
nežinantys visuomenės įvykių, gali juose visavertiškai dalyvauti (T.
Tamošiūnas, Skaitymo mastas, kryptingumas ir poreikiai, 2005 m.).
6.
Nepakankamai bendradarbiauja piliečių gerove besirūpinančios valstybės švietimo
ir ugdymo, socialinės apsaugos, kultūros ir kitos institucijos. Glaudesnis
bendradarbiavimas kalbos ir skaitymo įgūdžių skatinimo srityje joms padėtų
veiksmingiau siekti savo tikslų.
7.
Dideli socialiniai ir regioniniai skirtumai sunkina tolygų kalbos ir skaitymo
įgūdžių skatinimą. Didelė kliūtis yra menkas dalies šeimų kultūrinis kapitalas,
mažas dėmesys skaitymui. Viena svarbiausių skaitymo plėtros kaimo vietovėse ir
mažesniuose miestuose kliūčių yra bibliotekų tinklo trūkumai ir skurdūs jų
fondai. Bibliotekų fondų kiekybinė ir kokybinė plėtra svarbiausias skaitymo
prieinamumo didinimo veiksnys; reikšmingas ir geografinis patogumas, atvirumas,
jauki aplinka. (T. Tamošiūnas, Skaitymo mastas, kryptingumas ir poreikiai, 2005
m.)
8.
Šiuo metu įgyvendinama Bibliotekų renovacijos ir modernizavimo programa
neužtikrina tinkamo šalies viešųjų bibliotekų aprūpinimo spaudiniais, joje
nepakankamai atsižvelgiama į vaikų poreikius. Bibliotekininkų kvalifikacijos
kėlimas vykdomas nepakankamai.
9. Nepakankami Lietuvos kūrėjų bendravimo su
skaitytojais gebėjimai.
10.
Lietuvoje įgyvendinamos skaitymo ir kalbos gebėjimų skatinimo ir sklaidos
iniciatyvos (tarptautinė vaikų knygos diena ir pan.), nepakankamai viešinamos
ir populiarinamos.
11.
Nepakankamai formuojamas teigiamas visuomenės požiūris į skaitymą.
12.
Didžiausio masto skaitytojams skiriami renginiai Lietuvoje pvz. tarptautinė
Vilniaus knygų mugė tenkina daugiau sostinės gyventojų poreikius, nepasiekia
visų regionų ir socialinių grupių.
13.
Dabartinis gyvenimo tempas vis mažiau palieka laiko tėvams skaityti knygas savo
mažyliui. Mokinių skaitymui ypač didelės įtakos turi sociokultūrinis kapitalas,
pirmiausia pasireiškiantis per šeimos aplinką: daugiau skaito mokiniai, kuriems
kūdikystėje, vaikystėje dažnai buvo skaitoma balsu, kurių namuose yra daugiau
knygų ir kurių tėvai patys skaito (T. Tamošiūnas, Skaitymo mastas, kryptingumas
ir poreikiai, 2005 m.). Tą patį rodo ir skaitymo balsu vaikui tyrimai, atlikti
Vakarų Europoje: kuo daugiau šeimoje vaikui skaitoma balsu, tuo daugiau jis
skaito užaugęs. Nėra garantijos, kad vaikas, kuriam buvo skaitoma balsu, taps
aktyviu skaitytoju, tačiau labai didelė galimybė, kad vaikas, kuriam nebuvo
skaitoma balsu, užaugęs knygų neskaitys (prof. Torbenas Weinreichas). Todėl
šeimos švietimas, aiškinant tėvų įtaką vaikų kalbos ir skaitymo įgūdžiams,
būtinas ugdant knygas skaitančią visuomenę.
14.
Ikimokyklinio ugdymo įstaigoje nepakankamas dėmesys skiriamas vaiko kalbos
ugdymui, domėjimosi knyga palaikymui ir skatinimui. Įstaigos turi labai nedaug
naujausios vaikų literatūros bei vaikiškos periodikos. Vaikų literatūros
stygius apsunkina pedagogų pastangas žadinti vaikų domėjimąsi knygomis ir
skaitymu. Ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendradarbiauja retai arba visai
nebendradarbiauja su bibliotekomis.
15. Nepakankamas pedagogų dėmesys mokymo proceso
diferencijavimui ir kiekvieno mokinio specialiems poreikiams (ypač kalbos ir
skaitymo sutrikimų turinčių vaikų poreikiams).
16.
Švietimo institucijose stinga tarpdalykinio bendradarbiavimo. Nepakankamas
ugdymo ir švietimo institucijų bei vaiko šeimos bendravimas. Nėra mokinių
skaitymo ir kalbos įgūdžių vertinimo sistemos, atskleidžiančios šių įgūdžių
trūkumo priežastis. Mokymo, kūrybiškumo ugdymo procesui trūksta įvairovės,
skatinančios mokinius savarankiškai tobulėti.
17.
Dalies žmonių, baigusių vidurinę mokyklą, kalbos vartojimo ir skaitymo įgūdžiai
nepakankami, kad jie galėtų sėkmingai mokytis, dalyvauti visuomenės gyvenime,
siekti profesinių tikslų. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad tenkindami mokymosi
ir profesinius poreikius daugiau skaito tik 1630 metų žmonės ir žmonės su
aukštuoju išsimokslinimu. Tai liudija, kad mokymasis visą gyvenimą nėra tapęs
vidutinio ir vyresnio amžiaus, mažiau išsilavinusių žmonių nuostata (T.
Tamošiūnas, Skaitymo mastas, kryptingumas ir poreikiai, 2005 m.).
18.
Senyvo amžiaus žmonių socializacijos programos Lietuvoje vykdomos vangiai.
Tyrimai rodo, kad senstant skaitoma vis mažiau, mažiausiai tarp gyventojų, turinčių daugiau kaip 70 m.
(T. Tamošiūnas, Skaitymo mastas, kryptingumas ir poreikiai, 2005 m.). Pensinio
amžiaus žmonės dažnai jaučiasi izoliuoti ir nebereikalingi visuomenei.
Tikėtina, kad skaitytojų klubų kūrimas suteiktų galimybę per skaitymą stiprinti
vietos bendruomenes.
19.
Neįgaliųjų ir kitų socialinę atskirtį patiriančių visuomenės grupių
integravimas į visuomenę yra vienas iš dažnai deklaruojamų, bet sunkiai
įgyvendinamų politinių prioritetų.
III.
UŽSIENIO VALSTYBIŲ PATIRTIES APŽVALGA
20.
Tiek išsivysčiusiose, tiek besivystančiose šalyse dedamos didelės pastangos
skatinti skaitymą ir raštingumą per viešąsias kampanijas. Tokias kampanijas
inicijuoja vyriausybės, bibliotekos, bibliotekų asociacijos, knygų leidėjai,
verslo atstovai, fondai, žiniasklaida. Tarptautiniu lygmeniu daug pastangų
skatinti skaitymą įdėjo UNESCO, paskelbusi Pasaulinę knygos dieną ir Tarptautinę
raštingumo dieną. Kai kurios valstybės UNESCO paskelbtų dienų minėjimus savo
šalyse išplečia iki didelių skaitymo skatinimo kampanijų.
21.
1997 metų liepą Didžiojoje Britanijoje buvo paskelbta Nacionalinė raštingumo
strategija (National Literacy Strategy), kuria siekta, kad 2002 metais 80%
vienuolikmečių įgūdžiai atitiktų anglų kalbos skaitymo ir rašymo standartą.
Pagrindinis strategijos įgyvendinimo koordinatorius Švietimo ir įdarbinimo
sekretoriatas, pagrindiniai vykdytojai mokyklos. Kaip Nacionalinės raštingumo
strategijos dalis nuo 1998 rugsėjo buvo paskelbta Nacionalinių skaitymo metų
(National Year of Reading) programa. Vykdant šią programą buvo skiriama nemažai
lėšų moderniems skaitymo skatinimo projektams. Kaip vienas pagrindinių
Nacionalinių skaitymo metų programos privalumų nurodomas įvairių institucijų ir
partnerių bendradarbiavimas, kuris dažniausiai tęsiasi ir programai pasibaigus.
Didžiojoje Britanijoje skaitymo skatinimo projektus aktyviai vykdo nacionalinis
transliuotojas BBC, šalyje veikia keletas skaitymą populiarinančių visuomeninių
organizacijų ir fondų.
22.
Pirmoji skaitymo skatinimo kampanija Danijoje pradėta 1956 metais. Pagrindinis
dėmesys vėlesnėse skaitymo skatinimo kampanijose nukreiptas ne į skaitomos
literatūros turinį, bet į skaitymo procesą ir noro skaityti ugdymą,
neskaitančių vaikų grąžinimą prie knygos (programos-festivaliai Den gode
historie (geras pasakojimas) (1998), Gode historie på tværs (2002) (geras
pasakojimas). Danijoje tokių renginių įtaka skaitymo skatinimui vertinama
gerai, tačiau pastebima, kad festivaliai turi vykti kaip tęstiniai projektai,
ne rečiau kaip kas treji metai. Be tęstinumo sunku pasiekti, kad festivalis
įsitvirtintų žmonių sąmonėje. Festivaliai yra puiki priemonė inicijuoti
oficialius debatus apie knygos ir skaitymo reikšmę (Anette Øster, 2004).
Naujausia iniciatyva Kultūros ministerijos inicijuota Læselyst (noras skaityti) kampanija, skirta vaikams
nuo gimimo iki 16 metų. Kampanijos metu buvo sudarytos galimybės gauti
finansavimą vietos ir nacionalinėms skaitymo skatinimo iniciatyvoms vykdyti.
Tam skirta 5 mln. Danijos kronų.
23.
Švedija ir Norvegija tai pat turi senas skaitymo populiarinimo tradicijas.
Šiose šalyse vykstančios skaitymo kampanijos nuo Danijoje vykdomų skiriasi tuo,
kad pagrindinis dėmesys kreipiamas į skaitymo įgūdžių ir noro skaityti ugdymą,
o ne knygą kaip mediją. Be to, Švedijoje ir Norvegijoje skaitymo skatinimo
programos apima ne tik į vaikus, bet visų amžiaus grupių gyventojus. Tyrimai
rodo, kad Švedijoje, iš dalies ir Norvegijoje, sugebama daugiau jaunimo
išlaikyti prie knygos nei Danijoje (Anette Øster, 2004). Tai aiškinama tuo, kad
ilgus metus šiose šalyse buvo labiau rūpinamasi skaitymo įgūdžių ir noro
skaityti ugdymu, be to, stengtasi aprėpti įvairias amžiaus grupes.
24.
Padėtis geresnė tose šalyse, kuriose naudojamos įvairios priemonės skaitymui
populiarinti (Skandinavijos šalyse nuolatos organizuojamos didelės valstybės
remiamos skaitymo populiarinimo kampanijos, knygų festivaliai, knygų mugės,
vykdomos valstybinės skaitymo populiarinimo programos).
IV.
KONCEPCIJOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI, JŲ ĮGYVENDINIMO PRINCIPAI
25.
Skaitymo skatinimo ir kalbos gebėjimų ugdymo tikslai:
25.1.
Skatinti Lietuvos gyventojų norą skaityti, formuoti
teigiamą požiūrį į skaitymą ir stiprinti skaitymo svarbos suvokimą.
25.2.
Pasiekti, kad kuo daugiau vaikų išsiugdytų tinkamus kalbos gebėjimus ir taptų
gerais skaitytojais, kad skaitymo reikšmė būtų suprasta ir šeimoje, ir vaikų
ugdymo įstaigose.
25.3.
Skatinti mokymąsi visą gyvenimą ir žinių troškimą, kūrybingumą bei kritinį
mąstymą.
25.4.
Prisidėti prie įvairių socialinių sluoksnių, grupių bei tautybių žmonių
integracijos į visuomenę, suteikti jiems vienodas galimybes tobulėti, skatinti
pilietinį sąmoningumą.
26.
Skaitymo skatinimo ir kalbos gebėjimų ugdymo uždaviniai:
26.1.
Planuoti, inicijuoti ir koordinuoti nacionalinius skaitymo skatinimo projektus.
26.2.
Skatinti ir kurti įvairius skaitymo skatinimo ir kalbos gebėjimų ugdymo
projektus bei juos remti.
26.5.
Skatinti skaitymą populiarinančių organizacijų atsiradimą Lietuvoje ir jų
bendradarbiavimą su panašiomis kitų šalių bei tarptautinėmis organizacijomis.
26.3
Sukurti abipuse nauda pagrįstą valstybės ir savivaldybių švietimo, kultūros ir
socialinių institucijų, nevyriausybinių organizacijų ir privataus sektoriaus
partnerystę skaitymo skatinimo ir kalbos gebėjimų ugdymo projektams vykdyti.
26.3.
Nuosekliai ir nuolatos informuoti visuomenę apie skaitymo skatinimo ir kalbos
gebėjimų ugdymo projektus.
26.4.
Sukurti vaikų kalbos gebėjimų ir skaitymo įgūdžių vertinimo bei efektyvios
paramos kalbos ir skaitymo sunkumų turintiems vaikams sistemą.
27.
Skaitymo skatinimo ir kalbos gebėjimų koncepcijos įgyvendinimo principai:
27.1.
Kompleksiškumas. Būtina derinti nacionalines kampanijas, nuolatinį darbą
valstybės ir savivaldybių kultūros, švietimo ir socialinės apsaugos sričių
institucijose ir vietos bendruomenių bei privačias
iniciatyvas.
27.2.
Šiuolaikiškumas. Skaitymo populiarinimas ir kalbos gebėjimų ugdymas, atitinkamų
projektų rengimas turi būti grindžiamas naujausiais tyrimais ir jų duomenimis
apie vaikų, jaunimo ir suaugusių skaitymą,
pokyčius šioje srityje. Labai svarbu atsižvelgti į visuomenės raidos procesus,
šiuolaikinių technologijų plėtrą ir jų poveikį skaitymui.
27.3.
Diferenciacija. Skaitymo populiarinimas ir kalbos gebėjimų ugdymas turi būti
orientuotas į skirtingo amžiaus ir socialinių grupių ir tautybių piliečius,
taikant skirtingas priemones tikslui pasiekti.
27.4.
Partnerystė. Būtinas glaudus įvairių sričių bendradarbiavimas.
27.5.
Integralumas. Neįgaliųjų, kalbos ir skaitymo sutrikimų turinčių žmonių,
bedarbių, pensinio amžiaus žmonių kalbos gebėjimų ugdymas turi būti siejamas su
atitinkamomis darbo, socialinių reikalų, švietimo sričių, kritinio mąstymo,
neįgaliųjų ir bedarbių atskirties mažinimo, kovos su narkomanija, mokymosi visą
gyvenimą ir kitomis programomis ir projektais.
V.
KONCEPCIJOS ĮGYVENDINIMAS
28.
Atsižvelgiant į Koncepcijoje iškeltų uždavinių reikšmę, mastą ir kompleksiškumą
būtina parengti Nacionalinę skaitymo skatinimo 20072012 metų programą.
29.
Koncepcijos pagrindu būtina tikslinti 2002 m. rugsėjo 17 d. Vyriausybės
nutarimu Nr. 1454 patvirtintą Bibliotekų renovacijos ir modernizavimo 20032013
metų programą ir užtikrinti jos vykdymą. Tikslinant šią programą siūloma:
29.1.
Ypatingą dėmesį skirti kaimų ir miestelių bibliotekų modernizavimui;
29.2.
Skirti reikiamą dėmesį ir lėšas bibliotekų fondų komplektavimui, atsižvelgiant
į UNESCO rekomendacijas;
29.3 Skirti reikiamą dėmesį ir lėšas mokyklų bibliotekų fondų
komplektavimui.
29.4. Ieškoti galimybių, kad valstybės paramą gavusios knygos ir
periodiniai leidiniai patektų į visas viešąsias šalies bibliotekas.
VI.
NUMATOMOS NACIONALINĖS SKAITYMO SKATINIMO PROGRAMOS STRUKTŪRA
30.
Šios programos tikslas numatyti konkrečius būdus ir priemones koncepcijoje
iškeltiems tikslams pasiekti ir uždaviniams įgyvendinti.
31.
Programa siekiama sudaryti prielaidas planuoti, inicijuoti, koordinuoti ir
finansuoti įvairių valstybės ir savivaldos institucijų, įstaigų, nevyriausybinių
organizacijų, dirbančių kultūros, švietimo, socialinės apsaugos ir kitose
srityje, teikiamus bendrus projektus, skatinančius įvairaus amžiaus ir
socialinių grupių piliečių skaitymą ir ugdančius jų kalbos įgūdžius.
32.
Programos priemonės:
32.1.
Plataus masto iniciatyvų, pritraukiant kuo daugiau partnerių, skatinimas:
32.1.1.
nacionalinių skaitymo kampanijų organizavimas.
32.1.2.
edukacinio pobūdžio internetinės svetainės vaikams ir paaugliams sukūrimas.
32.1.3.
bendradarbiavimas su Baltijos jūros regiono šalimis ir bendrų plataus atgarsio
visuomenėje galinčių sulaukti skaitymo populiarinimo projektų kūrimas pagal
Europos Sąjungos programą Kultūra 2007.
32.2.
Smulkesnių programų, orientuotų į skirtingo amžiaus ir skirtingų socialinių
grupių piliečius, kūrimas. Lėšos tokioms programoms vykdyti skiriamos viešo
konkurso būdu. Programos grindžiamos vietos bendruomenių iniciatyvumo
skatinimu, įvairių institucijų ir organizacijų bendradarbiavimu.
32.3.
Galimų paraiškų programai teikėjų gebėjimų ugdymas, visuomenės informavimas.
32.4.
Vaikų kalbos gebėjimų ir skaitymo įgūdžių stebėsenos inicijavimas ir vykdymas.
33.
Numatomi Valstybinės skaitymo skatinimo ir kalbos gebėjimų ugdymo programos
vykdytojai: Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės
apsaugos ir darbo ministerija. Partneriai: savivaldybės, bibliotekos, kultūros
centrai, Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija, meno kūrėjų
organizacijos, leidėjų asociacijos,
kitos visuomeninės organizacijos.
34.
Programos koordinatorius - Kultūros ministerijos įsteigtas Baltijos kultūros
fondas, kurio veikla glaudžiai susijusi su skaitymo propagavimu. Kultūros
ministerija įsteigia programos administravimo komisiją. Įgyvendinant programą
svarbus turėtų būti ir visuomeninių organizacijų, viešųjų įstaigų vaidmuo.
VII.
GALIMOS NUMATOMO TEISINIO REGULIAVIMO PASEKMĖS
35. Programos
įgyvendinimas:
35.1.
skatins Lietuvos žmonių, ypač vaikų ir jaunimo, norą skaityti, pagerins
skaitymo įgūdžius;
35.2.
sudarys tinkamas sąlygas kūrybiniam ir kritiniam mąstymui ugdyti;
35.3.
suteiks įvairių socialinių sluoksnių, grupių ir tautybių atstovams vienodas
sąlygas tobulinti kalbą, skaitymo įgūdžius ir palengvins jų integracijos į
visuomenę procesus;
35.4.
sudarys sąlygas įvairaus amžiaus ir įvairių socialinių sluoksnių, grupių ir
tautybių atstovams mokytis visą gyvenimą;
35.5.
kurs valstybės ir savivaldos institucijų, įstaigų, nevyriausybinių
organizacijų, dirbančių kultūros, švietimo, darbo ir socialinės apsaugos bei
kitose srityse, ir privataus sektoriaus glaudesnio bendradarbiavimo tradicijas
įgyvendinant bendrus projektus;
35.6.
formuos teigiamą Lietuvos visuomenės požiūrį į skaitymą ir jo svarbą.
VIII.
Finansavimo šaltiniai
36.
Programos finansavimo šaltinis valstybės ir kitos teisėtai įgytos lėšos.
Programos projektai gali būti remiami Europos Sąjungos kultūros ir švietimo
programų bei privačiomis lėšomis.
37.
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių
rodiklių patvirtinimo įstatyme kiekvienais metais Nacionalinės skaitymo
skatinimo ir kalbos gebėjimų ugdymo programai turi būti numatyta lėšų pagal
valstybės biudžeto finansines galimybes.