LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS
SPRENDIMAS NR. 16
DĖL IŠVAŽIUOJAMOJO POSĖDŽIO PANEVĖŽIO APSKRITYJE
2006 m. lapkričio 22 d.
Vilnius
Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos
reikalų komitetas (toliau – Komitetas), išvažiuojamojo posėdžio Panevėžio
apskrityje metu apsilankęs VšĮ Panevėžio infekcinės ligoninės tuberkuliozės
skyriuje, Panevėžio apskrities priklausomybės ligų centre, VšĮ Panevėžio
infekcinėje ligoninėje, VšĮ Panevėžio ligoninėje, Panevėžio sporto medicinos
centre, susipažinęs su šių asmens sveikatos priežiūros įstaigų nurodytomis
problemomis bei išanalizavęs Panevėžio
teritorinės ligonių kasos (toliau – TLK) pateiktus duomenis apie asmens sveikatos
priežiūros įstaigų finansavimo tendencijas (pokyčius) 2000-2006 metais,
išnagrinėjęs susitikimo su miesto gyventojais ir Panevėžio ,,Vilties” vidurinės
mokyklos bendruomene bei susitikimo su Panevėžio apskrities savivaldybių merais
ar jų įgaliotais atstovais ir sveikatos priežiūros įstaigų vadovais metu
pateiktus pasiūlymus, problemas, pastabas ir skundus,
konstatuoja:
Asmens sveikatos
priežiūros paslaugų prieinamumas Panevėžio apskrityje nepakankamas ir nuolat blogėjantis. Išanalizavus Panevėžio TLK
pateiktus duomenis dėl asmens sveikatos priežiūros įstaigų finansavimo
2000-2006 metais, darytina išvada, kad finansavimas kiekvienais metais ženkliai
didinamas stacionarinei sveikatos priežiūrai. Įvertinus gydytojų specialistų
planinių paslaugų prieinamumo duomenis, darytina išvada, kad didžiausios eilės
yra laukiant šių specialistų konsultacijos: endokrinologo (60 d.), hematologo
(60 d.), urologo (14-60 d.), echoskopuotojo (30 d.), o prireikus išsamesnio
ligonio ištyrimo (kelių specialistų konsultacijų), paslaugos laukimo periodas
gali užtrukti ir kelis mėnesius. Pagal pateiktus specialistų poreikio 2006 m.
lapkričio 1 d. Panevėžio apskrities asmens sveikatos priežiūros įstaigose
duomenis, iš viso šioje apskrityje trūksta 221 gydytojo.
Susipažinus su Panevėžio apskrities priklausomybės ligų
centro darbu, akivaizdu, kad įstaigos veikla nėra sisteminė. Nėra aiškiai
apibrėžtos centro funkcijos, blogas finansavimas, neskaidri pacientų
hospitalizavimo tvarka.
Nors Panevėžio sporto medicinos centras yra išsikėlęs
uždavinį ,,vykdyti Panevėžio apskrities sportuojančių asmenų sveikatos
priežiūrą”, tačiau įvertinus įstaigos finansavimą ir materialinį aprūpinimą bei
kt., darytina išvada, kad jis šios funkcijos tinkamai nevykdo.
Priimant sprendimus dėl asmens sveikatos priežiūros įstaigų
restruktūrizavimo, kurie gali turėti bendruomenei neigiamų pasekmių, ne visada
išklausoma ir atsižvelgiama į bendruomenės interesus. Susitikimo su Panevėžio
gyventojais ir ,,Vilties” mokyklos bendruomene metu buvo išreikštas
nepasitenkinimas sprendimu į Panevėžio infekcinės ligoninės patalpas miesto
centre perkelti tuberkuliozės skyrių. Informuota, kad su sprendimu iš anksto
nebuvo supažindinta miesto bendruomenė, išklausyta gyventojų nuomonė, atlikta
išsami galimo kenksmingo poveikio sveikatai analizė. Abejotina, ar šis
sprendimas atitinka higienos normas.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 65
straipsnio 4 punktu, Komitetas
nusprendė:
1. Siūlyti Sveikatos
apsaugos ministerijai ir Valstybinei ligonių kasai:
1.1. peržiūrėti
Panevėžio apskrities asmens sveikatos priežiūros įstaigų finansavimą
racionalumo aspektu, skiriant didesnį dėmesį pirminei sveikatos priežiūrai,
ir kartu užtikrinant, kad būtų koncentruojamos
tik aukštosiomis technologijomis paremtos sudėtingos sveikatos priežiūros
paslaugos.
1.2. atkreipti
Sveikatos apsaugos ministerijos dėmesį į tai, kad vykdant sveikatos priežiūros
įstaigų pertvarką, nebūtų centralizuojamos dažniausiai visuomenei reikalingos
sveikatos priežiūros paslaugos (pediatrijos, chirurgijos,
akušerijos-ginekologijos, terapijos, psichosomatinės, intensyvios terapijos).
Šių paslaugų nefinansuoti tik tais atvejais, jeigu ženkliai sumažėja jų
poreikis, ar jos tampa nesaugios visuomenei.
2. Siekiant sumažinti eiles pas gydytojus specialistus
(paslaugos laukimo laiką), siūlyti Sveikatos apsaugos ministerijai peržiūrėti
teisės aktus, reglamentuojančius receptų kompensuojamiems vaistams išrašymo
tvarką bei atsisakant dalies gydytojų specialistų privalomų konsultacijų.
3. Siūlyti Panevėžio apskrities viršininko administracijai,
vykdant ,,Panevėžio apskrities infekcinių, tuberkuliozės ligų paslaugų
restruktūrizavimo” projektą, atsižvelgti į viešąjį interesą (bendruomenės
nuomonę ir interesus) ir nekelti struktūrinio padalinio tuberkuliozės skyriaus
į VšĮ Panevėžio infekcinės ligoninės
patalpas miesto centre. Rekomenduoti ateityje priimant sprendimus atsižvelgti į viešąjį interesą.
4. Siūlyti Sveikatos apsaugos ministerijai kartu su Narkotikų
kontrolės departamentu prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės bei apskričių
viršininkais peržiūrėti priklausomybės ligų centrų funkcijas, steigimo bei
finansavimo tvarką.
5. Siūlyti Sveikatos apsaugos ministerijai kartu su Kūno
kultūros ir sporto departamentu prie
Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Lietuvos Respublikos Seimo Jaunimo ir sporto
reikalų komisija bei apskričių viršininkais peržiūrėti sporto medicinos centrų
funkcijas, steigimo bei finansavimo tvarką.
Komiteto
pirmininkas Antanas
Matulas