2005-05-10 d.INFORMACIJA Apie diskusiją Seime: “Mokslo vaidmuo, kuriant konkurencingą Lietuvos žemės ūkį”

EN  FR

Minint pirmąsias Lietuvos narystės Europos Sąjungoje metines, Seimo Kaimo reikalų komitetas, kartu su Seimo Europos komiteto Europos informacijos centru 2005 m. gegužės 10 d. organizavo diskusiją apie mokslo vaidmenį kuriant konkurencingą žemės ūkį. Diskusijoje dalyvavo Lietuvos mokslų akademijos, Švietimo ir mokslo ministerijos, Žemės ūkio ministerijos atstovai, aukštųjų žemės ūkio mokyklų, mokslo institutų, mokslo įstaigų bei visuomeninių žemdirbių savivaldos organizacijų vadovai.

Diskusijos metu buvo plačiai aptartos žemės ūkio mokslo problemos, mokslo ir mokymo plėtros perspektyvos, išklausyti visuomeninių žemdirbių organizacijų vadovų pageidavimai mokslo institucijoms.

Per pastaruosius 6 metus trečdaliu sumažėjo biudžetinis mokslo finansavimas, beveik per pusę sumažėjo  mokslo darbuotojų skaičius, dėl mažų atlyginimų jauni specialistai vengia darbo mokslo institucijose. Dėl modernios technikos stygiaus, studentai negali atlikti praktikos mokymo institucijose, o galiojantys teisės aktai neskatina ūkininkų, firmų, žemės ūkio bendrovių priimti studentus praktikai.

Aštriai buvo keliamas klausimas dėl mokslo institucijų vertinimo sistemos, nuo kurios priklauso šių institucijų finansavimas. Nors apie 40 procentų reikalingų lėšų užsidirba pačios mokslo institucijos, tačiau, lyginant su ES šalių mokslui teikiamu finansavimu, Lietuva atsilieka beveik 3 kartus.

Agrarinės krypties institucijų mokslinės veiklos efektyvumo vertinimo kriterijai turėtų būti diferencijuoti atsižvelgiant į žemės ūkio mokslo specifiką – tyrimai ir jų rezultatai daugiausia skirti konkurencingo šalies žemės ūkio kūrimui. Blogai, kad agrarinės krypties mokslo institutams visai neskiriamos lėšos pastatų išlaikymui ir renovacijai, trūksta lėšų atnaujinti laboratorinę ir kitą įrangą bandymų vykdymui.

            Seimo Kaimo reikalų komiteto pirmininkas, agrarinių mokslų daktaras Jonas Jagminas pabrėžė, kad nepaisant esamų problemų, pirmieji metai ES parodė, kad Lietuvos žemdirbiai jau dabar gali konkuruoti – beveik ¾ produkcijos pernai jau parduota bendroje ES rinkoje.

Tolesnė Lietuvos žemės ūkio gamybos ir eksporto plėtra neabejotinai priklausys ir nuo žemės ūkio mokslo, mokymo, konsultavimo.   Mums reikalinga gerai veikianti kompleksinė žemės ūkio intelektinės plėtotės sistema, kuri apimtų mokslą, studijas, konsultacijas, naujas informacines technologijas, taikomųjų mokslo tiriamųjų darbų apimtys turėtų būti adekvačios poreikiui kurti aukštą pridėtinę vertę turinčius ir konkurencingus produktus, poreikiui didinti produktų ne maisto reikmėms, ypač atsinaujinančių bioproduktų gamybą, taip pat ekonominės veiklos kaime įvairinimą.

Atsirado būtinumas rūpintis verslumo mokymu, tęstiniu mokymu, persikvalifikavimu ir naujų informacinių technologijų taikymu. Užsienyje ūkininkas negali išsiversti be nuolatinio tobulėjimo, be naujausios informacijos apie mokslo naujoves, apie prekių biržų naujienas, valiutų kursus, o JAV jau trečdalis ūkininkų išmokų dokumentus tvarko neišeidamas iš savo namų. Pas mus to tik siekiame.

Specialistų rengimas nevisai atitinka mūsų darbo rinkos poreikių. Tyrimai rodo, kad  pernai įsidarbino 73  proc. LŽŪU absolventų, 68 proc. dirbo pagal įgytą kvalifikaciją, patenkinti atlyginimu buvo tik 48 proc., tad nenuostabu, kad net trečdalis bandė įsidarbinti užsienyje, o 35 absolventai buvo registruoti bedarbiai.

            Diskusijos metu buvo pateikta nemažai pasiūlymų dėl mokslo institucijų darbo efektyvumo didinimo, spartesnio mokslo rezultatų taikymo gamyboje, sąveikos tarp mokslo ir gamybos stiprinimo. Komiteto pirmininkas dr. Jonas Jagminas paprašė diskusijos metu išsakytus  siūlymus išnagrinėti kartu su Švietimo ir mokslo bei Žemės ūkio ministerijų specialistais ir pateikti Komitetui, kad būtų galima inicijuoti reikiamų teisės aktų pakeitimus.

            Diskusiją dėl žemės ūkio mokslo vaidmens nuspręstą pratęsti birželio mėnesį Žemdirbystės institute Dotnuvoje.

 

KRK informacija

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008