Seimo Užsienio reikalų komitetas
pritarė
Įstatymo Dėl
Belgijos Karalystės, Čekijos Respublikos, Danijos Karalystės, Vokietijos
Federacinės Respublikos, Estijos Respublikos, Graikijos Respublikos, Ispanijos
Karalystės, Prancūzijos Respublikos, Airijos, Italijos Respublikos, Kipro
Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Liuksemburgo
Didžiosios Hercogystės, Vengrijos Respublikos, Maltos Respublikos, Nyderlandų
Karalystės, Austrijos Respublikos, Lenkijos Respublikos, Portugalijos
Respublikos, Slovėnijos Respublikos, Slovakijos Respublikos, Suomijos
Respublikos, Švedijos Karalystės, Jungtinės Didžiosios Britanijos ir Šiaurės
Airijos Karalystės (Europos Sąjungos valstybių narių) ir Bulgarijos Respublikos
bei Rumunijos sutarties dėl Bulgarijos Respublikos ir Rumunijos stojimo į
Europos Sąjungą ratifikavimo projektui Nr. XP-871
Seimo Užsienio reikalų komitetas uždarame
posėdyje pritarė Lietuvos Ministro
Pirmininko Algirdo Mykolo Brazausko ir
Užsienio reikalų ministro Antano Valionio pristatytas Lietuvos
Respublikos pozicijas vykstant į Europos Vadovų Tarybos susitikimą, vyksiantį
2006 m. kovo 23-24 d.
Užsienio reikalų komitetas taip pat apsvarstė šiuos
klausimus:
Įstatymo
Dėl Belgijos Karalystės, Čekijos Respublikos, Danijos Karalystės, Vokietijos
Federacinės Respublikos, Estijos Respublikos, Graikijos Respublikos, Ispanijos
Karalystės, Prancūzijos Respublikos, Airijos, Italijos Respublikos, Kipro
Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Liuksemburgo
Didžiosios Hercogystės, Vengrijos Respublikos, Maltos Respublikos, Nyderlandų
Karalystės, Austrijos Respublikos, Lenkijos Respublikos, Portugalijos
Respublikos, Slovėnijos Respublikos, Slovakijos Respublikos, Suomijos
Respublikos, Švedijos Karalystės, Jungtinės Didžiosios Britanijos ir Šiaurės
Airijos Karalystės (Europos Sąjungos valstybių narių) ir Bulgarijos Respublikos
bei Rumunijos sutarties dėl Bulgarijos Respublikos ir Rumunijos stojimo į
Europos Sąjungą ratifikavimo projektą Nr. XP-871. Klausimą pristatė Komiteto išvadų
rengėjai Justinas Karosas ir Henrikas Žukauskas bei Užsienio reikalų
ministerijos sekretorius Oskaras Jusys. Po svarstymo Komiteto nariai pritarė
ratifikavimo įstatymo projektui.
Teikiamo įstatymo ratifikavimo tikslas
remiantis Europos Sąjungos sutarties 49 straipsnio 2 dalimi, pritarti
Bulgarijos Respublikos ir Rumunijos stojimui į Europos Sąjungą. Sutartis dėl
Bulgarijos Respublikos ir Rumunijos stojimo į Europos Sąjungą turi būti
ratifikuota vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 138 straipsnio 2
dalimi, kurioje nustatyta, kad Seimas taip pat ratifikuoja tarptautines
sutartis, kuriose yra numatytas jų ratifikavimas.
Derybos dėl Bulgarijos Respublikos ir
Rumunijos narystės Europos Sąjungoje buvo baigtos 2004 m. gruodžio 14 d. Dėl
minėtų šalių stojimo į Europos Sąjungą 2005 m. vasario 22 d. Europos Komisija
pateikė palankią nuomonę Europos Sąjungos Tarybai. 2005 m. balandžio 13 d.
Europos Parlamentas atskirai pritarė dėl Bulgarijos Respublikos ir dėl
Rumunijos stojimo į Europos Sąjungą. 2005 m. balandžio 25 d. Europos Sąjungos
Taryba priėmė sprendimą dėl minėtų šalių stojimo į Europos Sąjungą. Tą pačią
dieną Liuksemburge Stojimo sutartį pasirašė Europos Sąjungos valstybių narių
atstovai ir Bulgarijos Respublikos bei Rumunijos atstovai. Lietuvos Respublikos
vardu Sutartį dėl Bulgarijos Respublikos ir Rumunijos stojimo į Europos Sąjungą
pasirašė Užsienio reikalų ministras Antanas Valionis ir Užsienio reikalų
ministerijos sekretorius Albinas Januška.
Rezoliucijos
dėl Prezidento rinkimų Baltarusijoje projektą. Po svarstymo Komiteto nariai
vienbalsiai pritarė Komiteto parengtam projektui, kuris kovo 24 d. bus
svarstomas plenarinio posėdžio metu.
Įstatymo
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Bulgarijos Respublikos Vyriausybės
susitarimo dėl investicijų skatinimo ir apsaugos ratifikavimo projektą Nr.
XP-1130.
Klausimą pristatė Komiteto išvadų rengėjas Rimvydas Turčinskas ir Užsienio reikalų ministerijos sekretorius
Oskaras Jusys. Po svarstymo Komiteto nariai vienbalsiai pritarė ratifikavimo
įstatymo projektui.
Šiuo metu investavimo Lietuvos
Respublikoje sąlygas, investuotojų teises ir investicijų apsaugos priemones
visų rūšių investicijoms nustato Lietuvos Respublikos investicijų įstatymas.
Teikiama ratifikuoti tarptautine
sutartimi kiekviena Susitariančioji Šalis įsipareigoja skatinti kitos
Susitariančiosios Šalies investuotojus investuoti jos valstybės teritorijoje ir
savo nacionaliniuose teisės aktuose nustatyta tvarka leisti tokias
investicijas. Be to, jei Susitariančiųjų Šalių nacionaliniai teisės aktai ar
kiti susitarimai tarp jų nustato palankesnes sąlygas nei šio Susitarimo
nuostatos, taikomas tas režimas, kuris yra palankesnis investuotojui.
Įstatymo
Dėl 1979 metų Tolimųjų tarpvalstybinių oro teršalų pernašų konvencijos
protokolo dėl azoto oksidų išmetamų kiekių ar jų tarpvalstybinių pernašų
ribojimo ratifikavimo projektą Nr. XP811(2). Klausimą pristatė Komiteto išvadų
rengėjas Virginijus Domarkas ir Aplinkos ministerijos Aplinkos strategijos
departamento Tarptautinių ryšių ir sutarčių skyriaus vyriausioji specialistė
Jolita Jarmakauskienė. Po svarstymo Komiteto nariai pritarė ratifikavimo
įstatymo projektui.
Jungtinių
Tautų Tolimų tarpvalstybinių oro teršalų pernašų konvencija (toliau TTOTP
Konvencija) buvo priimta 1979 metais Ženevoje Šalių Vyriausybių atstovų
susitikime ir įsigaliojo 1983 metais.
TTOTP Konvencija ir jos 8 protokolai
yra vieni iš svarbiausių aplinkos oro apsaugos srityje, nes tarpvalstybinės
teršalų pernašos yra globalinė problema, kurią turi spręsti visos šalys kartu,
norėdamos pasiekti teigiamų rezultatų mažinant oro taršą. TTOTP Konvencijos
rėmuose priimti protokolai įpareigoja riboti į atmosferą išmetamą teršalų
kiekį. Protokolą dėl azoto oksidų išmetamų kiekių ar jų tarpvalstybinių pernašų
ribojimo Jungtinės Tautos priėmė siekdamos veiksmingomis ir tinkamomis
priemonėmis mažinti bei kontroliuoti išmetamą azoto oksidų kiekį tam, kad
nebūtų viršytos šio teršalo kritinės apkrovos ir kritinis lygis ir taip būtų
sumažintas neigiamas poveikis aplinkai bei žmonių sveikatai.
Įstatymo
Dėl Monrealio protokolo dėl medžiagų, ardančių ozono sluoksnį, Londono ir
Kopenhagos papildymų bei pataisų ratifikavimo 2 straipsnio pripažinimo
netekusiu galios įstatymo projektą Nr. XP-62(2). Klausimą pristatė Komiteto išvadų
rengėjas Virginijus Domarkas ir Aplinkos strategijos departamento Tarptautinių
ryšių ir sutarčių skyriaus vyriausioji specialistė Jolita Jarmakauskienė. Po
svarstymo Komiteto nariai pritarė ratifikavimo įstatymo projektui.
Atsižvelgdama į tai, kad II eilinės Seimo
sesijos posėdžio metu, kuris įvyko 2005-05-12, buvo nutarta grąžinti
ratifikavimo dokumentų paketą, pateiktą Seimui 2004 m., iniciatoriams
patobulinti, kadangi nebuvo išlaikytos ratifikavimo įstatymams bei jų
pakeitimams taikomos teikimo procedūros, Aplinkos ministerija parengė ir teikia
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo, Lietuvos Respublikos Prezidento
dekreto ir Lietuvos Respublikos įstatymo projektus dėl įstatymo Dėl Monrealio
protokolo dėl medžiagų, ardančių ozono sluoksnį, Londono ir Kopenhagos
papildymų ir pataisų ratifikavimo 2 straipsnio pripažinimo netekusiu galios.
Įstatymo
Dėl Konvencijos dėl Čekijos Respublikos, Estijos Respublikos, Kipro
Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Vengrijos Respublikos,
Maltos Respublikos, Lenkijos Respublikos, Slovėnijos Respublikos ir Slovakijos
Respublikos prisijungimo prie Konvencijos dėl sutartinėms prievolėms taikytinos
teisės, pateiktos pasirašyti 1980 m. birželio 19 d. Romoje, ir prie Pirmojo ir
Antrojo protokolų dėl Europos Bendrijų Teisingumo Tesimo įgaliojimų aiškinti
šią konvenciją projektą Nr. XP-1048. Klausimą pristatė Komiteto išvadų rengėjas Justinas Karosas
ir Teisingumo viceministras Gintaras Švedas.
Po svarstymo Komiteto nariai pritarė ratifikavimo įstatymo projektui.
Ratifikavus Prisijungimo Konvenciją,
Lietuvoje įsigaliotų svarbus tarptautinės privatinės teisės šaltinis,
harmonizuojantis sutartinėms prievolėms taikytiną teisę tarp Europos Sąjungos
valstybių narių. Romos konvencijos taisyklės taikomos sutartinėms prievolėms
esant bet kuriai situacijai, susijusiai su skirtingų valstybių teisės
pasirinkimu. Romos konvencijos 1 str. nustato atvejus, kai Romos konvencija
netaikoma, pvz. sutartinėms prievolėms, susijusioms su testamentais ir paveldėjimu,
santuokos pagrindu atsirandančiomis teisėmis į turtą, teisėmis ir pareigomis,
atsirandančiomis iš šeimos teisinių santykių, tėvystės ar motinystės, santuokos
ar giminystės, taip pat ir nesantuokinių vaikų išlaikymo pareigomis; arbitražo
susitarimams ir susitarimams dėl teismo pasirinkimo; klausimams, kuriuos
reglamentuoja įmonių ir kitų juridinio asmens teises turinčių ar jų neturinčių
subjektų teisė; ir t.t. Svarbu pažymėti, jog Romos konvencija įtvirtina šalių
autonomijos principą, t.y. šalių teisę pasirinkti taikytiną teisę.
Prisijungimo Konvencijos dalyvėmis yra 10
valstybių (Čekijos Respublika, Estijos Respublika, Kipro Respublika, Latvijos
Respublika, Lietuvos Respublika, Vengrijos Respublika, Maltos Respublika,
Lenkijos Respublika, Slovėnijos Respublika ir Slovakijos Respublika).
Įstatymo
Dėl Tarptautinės jūrų tyrinėjimo tarybos konvencijos ir jos protokolo
ratifikavimo projektą Nr. XP-1095. Klausimą pristatė Komiteto išvadų rengėjas Vaclav
Stankevič ir Žemės ūkio ministerijos sekretorius Rimantas Čeponis. Po svarstymo
Komiteto nariai pritarė ratifikavimo įstatymo projektui.
Įstatymo projekto tikslas ratifikuoti
Tarptautinės jūrų tyrinėjimo tarybos (toliau ICES) konvenciją ir jos
protokolą. Pagrindiniai ICES tikslai skatinti ir remti mokslinius jūros
tyrinėjimus ir studijas, ypač susijusius su gyvaisiais ištekliais, sudaryti
šiam tikslui skirtas programas ir, susitariančioms šalims pritariant,
organizuoti tokius mokslinius tyrinėjimus, kurie atrodo esą reikalingi, skelbti
ir kitais būdais platinti savo remiamų tiriamųjų darbų rezultatus ir skatinti
jų spausdinimą.
ICES taip pat vykdo Šiaurės Atlanto ir
aplinkinių jūrų gamtinės aplinkos ekosisteminius tyrimus. Aplinkos ministerijos
Jūrinių tyrimų centras dalyvauja kai kurių bendrų ICES ir HELCOM (Helsinkio
komisija) darbo grupių veikloje. Šis centras vykdo kompleksinį, ekologinį
Baltijos jūros monitoringą, atlieka jūros gamtos išteklių naudojimo bei
aplinkos apsaugos mokslinius tyrimus, vertina vandenų būklę, organizuoja
pastovius užterštumo stebėjimus. Šių duomenų naudotojas, o pastaraisiais metais
ir tvarkytojas yra ICES.
Vaida Tupčiauskaitė (6799)
Užsienio reikalų komiteto patarėja