Pažyma dėl Kazokiškėse planuojamo įrengti Vilniaus apskrities regioninio komunalinių atliekų sąvartyno

EN  FR

 

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2005 m. sausio 27d. įsakymu Nr. V-63 sudaryta darbo grupė išnagrinėjo, ar tinkamai buvo įvertintas poveikis visuomenės sveikatai dėl Kazokiškėse (Elektrėnų sav.) planuojamo įrengti Vilniaus apskrities regioninio komunalinių atliekų sąvartyno. Sveikatos apsaugos ministerija 2005 m. sausio 31 d. raštu Nr. 10-(11.3-19)-589  kreipėsi į Aplinkos ministeriją, prašydama pateikti poveikio aplinkai vertinimo dokumentus bei kitą susijusią informaciją. Aplinkos ministerija 2005 m. vasario 2 d. raštu Nr. (1-15)-D8-912 Sveikatos apsaugos ministerijai pateikė Poveikio aplinkai vertinimo (toliau vadinama PAV) ataskaitą, vertinimo subjektų išvadas, Kazokiškių sklypo detalųjį planą. Darbo grupė nuvyko į planuojamo sąvartyno vietą, Alesnikų ir Kazokiškių kaimus, Zelvos sveikatingumo centrą, Kazokiškių seniūnijoje susitiko su Kazokiškių seniūne, Kazokiškių bendruomenės įgaliota atstove V. I. Stačiokiene bei Kazokiškių gyventojais.

Darbo grupė, įvertinusi pateiktą medžiagą, nustatė:

1. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo pakeitimo įstatymo (Žin., 2000, Nr. 39-1092) 9 str. 1 p. nuostatomis, PAV ataskaitoje privalo būti išsamiai išnagrinėti visi PAV programoje numatyti klausimai. Gyventojų sveikatą lemiantys aplinkos veiksniai, kurių poveikį buvo numatyta įvertinti Kazokiškių komunalinių atliekų sąvartyno PAV programoje ir privalu nagrinėti pagal Poveikio aplinkai vetinimo programos bei ataskaitos rengimo nuostatus (toliau vadinama Nuostatais), patvirtintus aplinkos ministro 2000 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 262 (Žin., 2000, Nr. 57-1697), išanalizuoti neišsamiai arba visai nenagrinėti, išvados nepakankamai argumentuotos, nenurodomi poveikio prognozavimo ir įvertinimo metodai, numatyti Nuostatų 4 p.

2. PAV ataskaitoje neaptartas foninės aplinkos oro taršos įvertinimo klausimas,  atsižvelgiant į planuojamo statyti  sąvartyno aplinkoje veikiančius objektus, aplinkos orą teršiančius  tais pačiais teršalais kaip ir sąvartynas: Elektrėnų elektrinė, Vievio paukštynas, Zelvės kiaulių kompleksas, Elektrėnų ir Vievio nuotekų valymo įrenginiai, Vilniaus naftos bazė, Vievio kuro bazė, taip pat neskaičiuota į sąvartyną  atvykstančio ir išvykstančio transporto bei sąvartyne  veiksiančių mašinų sukeliama aplinkos tarša. Vadovaujantis Nuostatų 4.2. p., privalu vertinti foninę ir mobiliųjų taršos šaltinių taršą, o leistinos taršos į aplinkos orą normatyvus nurodyti, įvertinus foninę taršą.

3. PAV ataskaitoje neteisingai nurodyta leistina kietųjų dalelių ribinė vertė – 500mg/m3.  Deginant biodujas susidaro ir į aplinką patenka kietosios dalelės, kurių diametras mažesnis nei 10 mm, todėl aplinkos oro taršos skaičiavimai turėtų būti tikslinami pagal aplinkos oro užterštumo normas, patvirtintas LR aplinkos ir sveikatos apsaugos ministrų 2001m. gruodžio 11 d. įsakymu Nr. 591/640 (Žin., 2001 Nr. 106-3827), kuriame nustatyta 50mg/m3 kietųjų dalelių iki 10 mm koncentracijos aplinkos ore ribinė vertė. PAV ataskaitoje į aplinkos oro taršos skaičiavimus neįtrauktas formaldehidas, susidarantis skylant metanui, kurio, kaip nurodoma PAV ataskaitoje, į aplinkos orą neorganizuotai išsiskirs 330 m3 per valandą.

4. Sąvartyne be nemalonų kvapą skleidžiančių buitinių atliekų numatoma šalinti sausą komunalinių nuotekų valymo dumblą, kuris pasižymi ypač toli sklindančiu nemaloniu kvapu. PAV ataskaitoje neįvertinta, kokiu atstumu šiltuoju bei šaltuoju metų periodu sklis nemalonūs kvapai, taip pat nurodytos priemonės kvapams sumažinti gali būti nepakankamos.

5. PAV atskaitoje nurodoma, kad „atliekas atvežantis autotransportas... kels triukšmą tik sąvartyno darbo metu, todėl gyventojų poilsio nedrums“. Šiam teiginiui prieštarauja PAV ataskaitos 6 priede pateikti duomenys, nurodantys, kad atliekos bus vežamos 320 dienų per metus (6 dienas per savaitę), po 10 valandų per parą, 10–11 automobilių per valandą (t. y. transportui atvykstant/išvykstant  kas 3 minutes).  Ataskaitoje nurodomi ir kiti triukšmo šaltiniai: sąvartyne veikiantys įrenginiai, nuotekų siurblinė, elektros gamybos generatoriai ir kt.. Tačiau šių šaltinių keliamas triukšmas visai nevertintas.

6. Neišnagrinėtas ir neįvertintas Alesnikų kaimo ir Kazokiškių gyvenvietės aprūpinimas geriamuoju vandeniu bei poveikis vandens kokybei. Nagrinėjant požeminio vandens išteklius, analizuotas poveikis tik Vievio vandenvietei, teigiant, kad tik Vievis turi centralizuotą vandentiekį. Kazokiškių seniūnės pateiktais duomenimis, gyventojams vanduo tiekiamas centralizuotai iš Kazokiškėse įrengto vandens gręžinio.

7. Neatsižvelgta į sąvartyno eksploatavimo metu paukščių, vabzdžių, graužikų daromą galimą įtaką gyventojų sveikatai ir jų gyvenimo kokybei, nenumatytos jų neigiamo poveikio mažinimo priemonės.

Pagal Nuostatų priedėlio 4.7 p. reikalavimus PAV ataskaitoje nenagrinėtas poveikis socialinei ir ekonominei aplinkai: gyventojų pasiskirstymas pagal amžių, lytį, neanalizuojamas jų nekilnojamojo turto galimas nuvertėjimas , dėl veiklos galimi visuomenės konfliktai.

PAV ataskaitoje poveikis gyventojų sveikatai įvertintas iš dalies remiantis šiais duomenimis: „Kazokiškių seniūnijoje gyventojų tankumas mažas, gyventojų skaičius mažėja, egzistuoja socialinis ekonominis nuosmukis dėl centralizuoto vandens tiekimo ir kanalizacijos sistemų nebuvimo kaimuose”. Visi šie teiginiai nepagrįsti jokia statistine ar oficialia informacija, neatlikti tyrimai, gyventojų apklausos.

Darbo grupės nariams apsilankius Kazokiškių sąvartyne ir aplink jį esančose teritorijose, susipažinus su Kazokiškių seniūnės pateiktais demografinės statistikos duomenimis, nustatyta, kad Kazokiškėse gyvena pusė Kazokiškių seniūnijos gyventojų (seniūnijoje yra 22 kaimai) ir jų skaičius didėja: nuo 321 gyventojo 2002 m. iki 359 gyventojų 2004 metais. Kiek mažiau nei šeštadalis Kazokiškių gyventojų yra pensinio amžiaus, 85 - vaikai iki 16 metų amžiaus, kurių skaičius nuo 2002 metų dar padidėjo iki 92. Kazokiškių kaimas yra seniūnijos centras, jame yra centralizuotas vandentiekis, socialinės paskirties objektai, pritraukiantys gyventojus iš visos seniūnijos: mokykla, bažnyčia, teikiamos pirminės asmens sveikatos priežiūros paslaugos. Šie rodikliai nebuvo vertinti, nors yra svarbūs prognozuojant poveikį socialinei ekonominei aplinkai, sveikatai ir gyvenimo kokybei.

PAV ataskaitoje teigiama, kad planuojamas statyti sąvartynas nedarys neigiamo poveikio gyventojų sveikatai ir gyvenimo kokybei, motyvuojant, kad į sąvartyno 500 m sanitarinę apsaugos zoną (toliau vadinama SAZ) nepatenka gyvenamieji pastatai, o artimiausia sodyba yra už 680 m nuo sąvartyno ribos. PAV ataskaitoje klaidingai nurodoma, kad 500 m SAZ nustatyta regioniniams sąvartynams. Orientacinis 500 m SAZ dydis nustatytas Sanitarinių apsaugos zonų nustatymo ir priežiūros tvarkos, patvirtintos sveikatos apsaugos ministro 2001 m. sausio 5 d. įsakymu Nr. 10 (Žin. 2001, Nr. 5-152), priedo 28.4 punkte. įprasto pajėgumo kietųjų buitinių atliekų sąvartynams, tačiau planuojamame regioniniame sąvartyne numatoma šalinti ne vien buitines atliekas, bet ir statybines bei komunalinių nuotekų valymo dumblą.

Vadovaujantis Nuostatų 4.2 p. ir Sanitarinių apsaugos zonų nustatymo ir priežiūros tvarkos 4 skyriaus nuostatomis, SAZ dydis tikslintinas, įvertinus planuojamos veiklos poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai.

 

                      Išvados ir pasiūlymai:

1. Planuojamo įrengti Vilniaus apskrities regioninio komunalinių atliekų sąvartyno poveikio gyventojų sveikatai vertinimas atliktas neišsamiai.

2. PAV ataskaitos rengėjai nustatė daug gyventojų sveikatą lemiančių aplinkos veiksnių: aplinkos triukšmo padidėjimą, gruntinio vandens taršą, „sąvartyno gyventojų“, paukščių pritraukimą, neišvengiamą poveikį aukštos estetinės vertės kraštovaizdžiui, Zelvės sveikatingumo komplekso lankomumo sumažėjimą, tačiau padarė išvadą, kad „tiesioginis poveikis gyventojų sveikatai dėl planuojamos ūkinės veiklos yra negalimas“.

3. Pagrindinis kriterijus, vertinant poveikį visuomenės sveikatai, buvo PAV rengėjų pasiūlyta 500 metrų sąvartyno sanitarinė apsaugos zona, kuri, atsižvelgiant į galiojančių teisės aktų reikalavimus, turėjo būti patikslinta.

4. Siūlome papildomai atlikti planuojamo įrengti Vilniaus apskrities regioninio komunalinių atliekų sąvartyno aplinkos veiksnių poveikio visuomenės sveikatai įvertinimą pagal Pažymoje išdėstytus trūkumus.

 

Darbo grupės vadovas                                                             Audrius Ščeponavičius

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008