LR
Seimo sveikatos reikalų komiteto pirmininkė D.Mikutienė reiškia didelį
susirūpinimą, kad Aplinkos apsaugos ministerija ignoruoja ne tik Lietuvos
įstatymus, bet ir ES direktyvas.
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro
2005 m. sausio 27d. įsakymu Nr. V-63 sudaryta darbo grupė konstatavo, kad
planuojamo įrengti Vilniaus apskrities regioninio komunalinių atliekų sąvartyno
poveikio gyventojų sveikatai vertinimas atliktas neišsamiai ir buvo būtina
papildomai atlikti sąvartyno aplinkos veiksnių poveikio
visuomenės sveikatai įvertinimą pagal SAM Pažymoje išdėstytus trūkumus.
Aplinkos apsaugos ministerija iki šiol ignoruoja ne tik Lietuvos įstatymus, bet
ir ES direktyvas, nes pagal galiojančius teisės aktus būtinas išsamus ir
visapusiškas poveikio visuomenės sveikatai vertinimas.
Aplinkos ministerija teigia ,kad regioninis
sąvartynas Kazokiškėse iš dalies yra finansuojamas iš Europos Sąjungos
struktūrinių fondų, todėl privalu laikytis ir ES direktyvų. Kelia abejonių
informacija, kad UAB “VAATC” yra gavusi reikalingus leidimus: LR Aplinkos
apsaugos įstatymo 19 str. 1 d. nustato privalomą leidimo gavimo procedūrą prieš
pradedant eksploatuoti ūkinės veiklos objektus ir prieš vykdant ūkinę veiklą.
Yra žinoma, kad UAB “VAATC” yra veiklos vykdytojas ir jau pradėjo vykdyti ūkinę
veiklą – prasidėjo Kazokiškių sąvartyno projektavimo ir parengiamieji statybos
darbai. Šiuo atveju, UAB “VAATC” privalėjo gauti iš Regioninės aplinkos
apsaugos departamento (RAAD) integruotos taršos prevencijos leidimą, kaip to
reikalauja EST direktyva 96/61/EC “Dėl taršos integruotos prevencijos
kontrolės”. Be to, remiantis LR Aplinkos apsaugos ministro 2002-02-27 įsakymu
Nr.80 patvirtintomis Taršos integruotos prevencijos kontrolės leidimų išdavimo,
atnaujinimo ir panaikinimo taisyklėmis (TIPK)
, RAAD, kuri tiesiogiai atsako už taršos integruotos prevencijos
kontrolę regionuose, privalėjo organizuoti visuomenės informavimą bei
dalyvavimą šio leidimo išdavimo procedūroje.
LR Finansų
ministerijos ir Europos Komisijos pasirašytame finansavimo memorandume
2002/LT/16/P/PE/012 nurodoma (7.2 straipsnio 1 priede), kad finansuojamoms
priemonėms yra taikomos direktyvos 75/442/EEC, 91/689/EEC, 91/31/EC, 94/62/EC,
259/93/EC ir 96/61/EC. Visiškai akivaizdu, kad UAB ”VAATC” leidimas turėjo būti
išduotas dar iki Finansinio memorandumo pasirašymo. Todėl, išanalizavus
Aplinkos apsaugos ministerijos veiksmų atitikimą teisės aktams, darytina
prielaida, kad Kazokiškių sąvartyne numatoma naudoti technologija neatitinka
nei Europos Sąjungos direktyvose nustatytosios, nei jau minėtų TIPK taisyklių 5
p. pateikto geriausios technologijos ir geriausio prieinamo gamybos būdo (GPGB)
sampratos.
Šio konflikto pasekmė - Kazokiškių bendruomenė
buvo priversta savo viešąjį interesą bei teises ginti kreipdamasi į ES Komisiją.
Tikiuosi, kad UNESCO pasaulio paveldo sertifikato
įteikimas Kernavės kultūriniam rezervatui bei Prezidento V.Adamkaus išsakyta
pozicija - “turime tvarkytis taip, kad nebūtų gėda priimti iš viso pasaulio
pasigrožėti Kernave atvykstančius svečius” – bus svari priežastis Aplinkos
apsaugos ministerijai atsisakyti
Vilniaus regioninio atliekų sąvartyno steigimo Kazokiškėse.