TTK baigė rengti Lietuvos Respublikos Teisėkūros tobulinimo metmenų patvirtinimo ir jų įgyvendinimo projektą

EN  FR

Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas baigė rengti ir pritarė Lietuvos Respublikos Teisėkūros tobulinimo metmenų patvirtinimo ir jų įgyvendinimo projektui.

Pagrindiniai Teisėkūros tobulinimo metmenų tikslai – apibendrinus pagrindines problemas, nurodyti galimas teisėkūros tobulinimo kryptis ir kelius, kaip tai padaryti. Naujieji Teisėkūros tobulinimo metmenys turėtų tapti pagrindiniu ir principiniu teisės aktu, skirtu visiems, kuriantiems Lietuvos teisės sistemą. Šiuo metu egzistuoja daug teisėkūros problemų, pradedant teisės aktų idėjos iškėlimu, stichišku jų rengimu, baigiant neegzistuojančiu monitoringu, teisinės informacijos stoka.

Teisės aktų leidybos idėjos iškėlimo stadijoje trūksta mechanizmo, leidžiančio efektyviai kelti ir svarstyti naujas teisines idėjas. Šis veiksmas apraizgytas daugybe biurokratinių kliuvinių, kas praktiškai neleidžia dalyvauti šiame procese jokioms interesų grupėms. Iki šiol teisės aktus paprastai rengdavo tik valstybės tarnautojai, dažnai neturint aiškiai suformuluotos koncepcijos, konkrečių keičiamo teisinio reguliavimo uždavinių. Naujuose Teisėkūros tobulinimo metmenyse numatomos pagrindinės teisinio reguliavimo nuostatos, jų pagrįstumas, teisės akto struktūra ir kiti esminiai dalykai. Koncepcijos projektas bus skelbiamas internete, kad su juo galėtų susipažinti visuomenė ir institucijos, kurios vėliau bus susijusios su teisės projekto svarstymu ir jo teisiniu reguliavimu.

Teisės aktų rengimas šiuo metu yra beveik neplanuojamas, procesas nevaldomas, o tai lemia nesistemišką teisėkūrą, skubotumą, o taip pat ir teisės aktų perteklių, kas sąlygoja vienų dokumentų neatitikimą kitiems. Teisės aktai neretai įsigalioja, nepriėmus jiems įgyvendinti kitų būtinų teisės aktų. Kita vertus, įgyvendinti priimtus įstatymus neretai trukdo tai, kad poįstatyminiai aktai priimami pavėluotai. TTK parengtuose Teisėkūros tobulinimo metmenyse numatyta, kad poįstatyminiai aktai įsigaliotų kartu su įstatymu, kad jų terminas būtų privalomai siejamas su finansavimu ir visi teisės aktai būtų skelbiami viešai.

Naujuose metmenyse numatyta būtina bendra valstybinės teisės aktų stebėsenos (monitoringo) sistema. Iki šiol kompleksinės teisės aktų sistemos Lietuvoje nebuvo. Dėl minėtos priežasties nebuvo ir bendro duomenų banko, kuriame būtų sukaupta informacija apie visus galiojančius teisės aktus, jų trūkumus, spragas, inventorizuojamas teisėkūros proceso problemas. Teisėkūros tobulinimo metmenys nurodo „periodiškai ar po nustatyto laikotarpio, taip pat atsiradus visuomenės poreikiui arba pasikeitus reikšmingoms aplinkybėms vertinti teisės aktų efektyvumą ir poveikį“. Stebėsenos funkcijas pavesta vykdyti keletui institucijų. Vyriausybė savo ruožtu turės paskirti instituciją, koordinuosiančią valstybinę teisės aktų stebėseną. Pastaroji privalės kasmet teikti ataskaitas, kurios turės būti skelbiamos specialiai sukurtame interneto tinkapyje, kuriame be kita ko piliečiai galės susipažinti su visais rengiamais teisės aktų projektais, kitais teisiniais dokumentais, teikti savo pasiūlymus.

Patvirtinti Teisėkūros tobulinimo metmenys taps subjektų, dalyvaujančių teisėkūros procese, veiklos orientyru. Jie sudarys teisines prielaidas sistemiškai, nuosekliai ir koordinuojant įvairių institucijų veiklą optimizuoti visą teisėkūros procesą.

 

 

 

 

Eugenija Kostinienė

Tel. Nr.8 656 26986



 
 © Seimo kanceliarija, 2008