BFK (2006 11 29) posėdis

EN  FR

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

 


 

POSĖDŽIO  PROTOKOLAS

                                                            2006-11-29 Nr.49

                                                                      Vilnius

 

Posėdžio pirmininkas Jonas Lionginas

Posėdžio protokolą rašė: Danguolė Zabulėnienė

 

Dalyvavo:

J.Lionginas, V.Galvonas, K.Glaveckas, R.Dagys, S.Bucevičius, E.Karpickienė, R.Kupčinskas, J.Palionis, R.Palaitis, A.Paulauskas, L.Počikovska.

 

Kviestieji asmenys:

Sąrašas pridedamas prie protokolo.

 

Darbotvarkė:

1. Seimo nutarimo “Dėl Lietuvos policijos sistemos plėtros programos patvirtinimo” projektas XP-1419(2).

2. Seimo nutarimo “Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros 2005 metų veiklos ataskaitos” projektas XP-1536.

3. Žemės mokesčio įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas  XP-1735.

4. Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 125(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-1010.

5. Seimo kanceliarijos Tesisės departamento 2006 m. lapkričio 16 d. rašte Nr.420-S-151 pateiktos pastabos dėl galimos Valstybės skolos ir Biudžeto sandaros įstatymų normų kolizijos /J.Lionginas, vyr. patarėjas G.Morkūnas/.

6. Seimo narės L.Graužinienės pasiūlymas Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo ir Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 6,20,27,37 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr.XP-1740.

7. Sudarytos išvadų rengėjų grupės:

- Dėl 2007 m. Europos Komisijos teisėkūros ir darbo programos – kuratoriai R.J.Dagys, patarėjai G.Morkūnas, V.Milušauskas, A.Mikalauskas, L.Kalesinskas.

- Seimo nutarimo “Dėl Lietuvos mokslo tarybos 2005 metų veiklos ataskaitos” projektas XP-1703 – kuratoriai L.Počikovska R.Dagys /A.Brazdilienė/.

- Valstybės tarnybos įstatymo 24 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-1779       - kuratoriai L.Počikovska R.Dagys /J.Baltrušaitienė/.

- Valstybės politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-1780 – kuratoriai L.Počikovska R.Dagys /J.Baltrušaitienė/.

- Tarnautojų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo projektas XP-1023(2) – kuratoriai L.Počikovska E.Karpickienė /J.Baltrušaitienė/.

 

Svarstyta:

1. Seimo nutarimo “Dėl Lietuvos policijos sistemos plėtros programos patvirtinimo” projektas XP-1419(2).

J.Lionginas pristatė įstatymo projektą.

K.Glaveckas pasiūlė, kad kai bus Vyriausybės nutarimu  patvirtintas Lietuvos policijos sistemos plėtros programos įgyvendinimo 2007-2011 metų priemonių planas,  pasiūlyti Vidaus reikalų ministerijai     2007 m. ir vėliau, iki  atitinkamų metų  spalio 01 d. pateikti Komitetui informaciją  apie šiame plane  numatytų priemonių įvykdymą bei pasiektus rezultatus. 

Pritarta K.Glavecko pasiūlymui.

Nuspręsta:

Iš esmės pritarti pateiktam nutarimo projektui.

Vyriausybės nutarimu  patvirtintus Lietuvos policijos sistemos plėtros programos įgyvendinimo 2007-2011 metų priemonių planą,  pasiūlyti Vidaus reikalų ministerijai     2007 m. ir vėliau, iki  atitinkamų metų  spalio 01 d. pateikti Komitetui informaciją  apie šiame plane  numatytų priemonių įvykdymą bei pasiektus rezultatus. 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

Svarstyta:

2. Seimo nutarimo “Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros 2005 metų veiklos ataskaitos” projektas XP-1536.

R.Palaitis pasakė, kad darbo grupė iš esmės pritaria šiam Seimo nutarimo projektui.

Nuspręsta:

Pasiūlyti pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui patobulinti nutarimo projekto 3 straipsnio 2 dalį pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymus.

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

Svarstyta:

3. Žemės mokesčio įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas  XP-1735.

J.Lionginas pristatė įstatymo projektą, kuriame numatoma didžiausia mokesčių lengvata įsigyjant ar turint vieną žemės sklypą.

Nuspręsta:

Pritarti patobulintam įstatymo projektui Nr.XP-1735.

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

Svarstyta:

4. Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 125(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-1010.

J.Lionginas pristatė įstatymo projektą ir pasiūlė įstatymo projektą atmesti ir parengti naują, atsižvelgiant į ES direktyvas.

Nuspręsta:

Atmesti įstatymo projektą Nr.XP-1010.

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

Svarstyta:

5. Seimo kanceliarijos Tesisės departamento 2006 m. lapkričio 16 d. rašte Nr.420-S-151 pateiktos pastabos dėl galimos Valstybės skolos ir Biudžeto sandaros įstatymų normų kolizijos.

Nuspręsta:

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto išvados, argumentai

Seimo kancelia-rijos Teisės departa-mentas (2006-11-16 rašte Nr.420-S-151, adresuo-tame Seimo Biudžeto ir finansų komite-tui, pateiktospasta-bos)

DĖL GALIMOS VALSTYBĖS SKOLOS IR BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMŲ NORMŲ KOLIZIJOS

 

            Teisės departamentas, išnagrinėjęs Jūsų pateiktą medžiagą, pateikia šią nuomonę.

            Valstybės kontrolės išvadoje “Dėl Lietuvos Respublikos 2005 metų valstybės skolos ataskaitų” (toliau – Išvada) siūloma Vyriausybei kuo greičiau spręsti prieštaravimus tarp Biudžeto sandaros įstatymo (10 straipsnio 3 dalies), draudžiančio savo vardu skolintis ir prisiimti skolinius įsipareigojimus biudžeto asignavimų valdytojams ir jiems pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms, ir kitų teisės aktų, numatančių skolinių įsipareigojimų prisiėmimą (Valstybės skolos įstatymas, Buhalterinės apskaitos įstatymas, Biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos taisyklės ir kt.).

Pirmiausia atkreipiame dėmesį į tai, kad Išvadoje keliamas klausimas dėl galimos įstatymų ir poįstatyminių teisės aktų normų kolizijos. Teisės departamentas nagrinėjo tik Išvadoje nurodytus įstatymus, nes poįstatyminiai teisės aktai privalo atitikti įstatymus, o esant įstatymo ir poįstatyminio teisės akto normų kolizijai, turi būti pakeistas poįstatyminis aktas, t.y. poįstatyminio teisės akto normos negali konkuruoti su įstatymo normomis.

Buhalterinės apskaitos įstatymas reglamentuoja tiek viešųjų, tiek privačių jurinių asmenų, ūkininkų ir kitų ekonominę veiklą vykdančių subjektų kapitalo, įsipareigojimų, ūkinių operacijų ir ūkinių įvykių buhalterinę apskaitą, jos organizavimą ir tvarkymą. Manytume, kad šiuo įstatymu negali būti remiamasi sprendžiant klausimą dėl biudžeto asignavimų valdytojų teisės prisiimti skolinius įsipareigojimus, nes tai nėra šio įstatymo dalykas.

Valstybės skolos įstatymas reglamentuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) skolinimąsi valstybės vardu, valstybės garantijų teikimą, santykius, susijusius su valstybės reikalavimo teise į skolininkus ir skolininkus, už kurių įsipareigojimų įvykdymą garantuoja valstybė (1 straipsnis). Išvadoje nenurodoma, kokiais šio įstatymo straipsniais buvo remtasi darant išvadą, kad jis leidžia biudžeto asignavimų valdytojams ir jiems pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms prisiimti skolinius įsipareigojimus, sudarant lizingo sutartis. Tiesa, šio įstatymo 2 straipsnio 2 ir 3 dalyse bei 3 straipsnio 13 dalies 7 punkte yra minimos lizingo (finansinės nuomos) sutartys. Pagal nurodytus straipsnius skolininkai (fiziniai ar juridiniai asmenys, gavę paskolą iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų ir įsipareigoję valstybei dėl jos naudojimo ir grąžinimo), taip pat valdžios sektoriui priskirti subjektai (centrinės, vietos valdžios ir valstybinės socialinės apsaugos fondų sektorius), turintys teisę skolintis, gali prisiimti skolinius įsipareigojimus, sudarydami finansinės nuomos (lizingo) sutartis. Aptariamame įstatyme tiesiogiai nurodytas tik vienas valdžios sektoriui priskirtas subjektas, turintis teisę skolintis - tai Vyriausybė, todėl lieka neaišku, ar pagal jį skolininku gali būti ir kiti valdžios sektoriui priskirti subjektai. Kita vertus, Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 81 straipsnio 4 punkte nustatyta, kad valstybės turtas (taip pat ir finansinis)  turi būti valdomas, naudojamas ir juo disponuojama vadovaujantis viešosios teisės principu, kuris reiškia, kad sandoriai dėl valstybės turto turi būti sudaromi tik teisės aktų, reglamentuojančių disponavimą valstybės turtu, nustatytais atvejais ir būdais. Valstybės skolos įstatyme nėra nurodyta, kad kiti valdžios sektoriui priskirti subjektai šio įstatymo prasme taip pat gali būti skolininkai ir sudaryti lizingo (finansinės nuomos) sutartis.

Biudžeto sandaros įstatymas nustato Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų (toliau – biudžetas) turinį, šių biudžetų pajamų sudarymo ir asignavimų naudojimo teisinius pagrindus, taip pat biudžetų rengimo, tvirtinimo, vykdymo, vertinimo ir kontrolės pagrindines nuostatas, procedūras, asignavimų valdytojų pareigas, teises ir atsakomybę. Šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad biudžeto asignavimų valdytojai ir jiems pavaldžios biudžetinės įstaigos savo vardu negali skolintis lėšų, prisiimti jokių skolinių įsipareigojimų (atsižvelgiant į šio Įstatymo 33 straipsnio 1 dalies 6 punktą)[1], taigi ir sudaryti lizingo (finansinės nuomos) sutarčių.

Valstybės skolos ir Biudžeto sandaros įstatymai reglamentuoja skirtingus teisinius santykius, todėl aiškinant ir taikant jų normas, negalima taikyti bendros ir specialios teisės normų konkurencijos aiškinimo taisyklių, t.y. nė vienas jų nėra specialus kito atžvilgiu. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, galima manyti, kad esamas teisinis reglamentavimas dėl biudžeto asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų teisės prisiimti skolinius įsipareigojimus, sudarant lizingo (finansinės nuomos) sutartis nėra pakankamai nuoseklus ir aiškus, todėl gali sukelti teisės aiškinimo ir taikymo problemų.

Kartu atkreiptinas dėmesys, kad aptariamu klausimu painiavos galėjo įnešti ir Viešųjų pirkimų įstatymo normos, nustatančios, kad perkančioji organizacija (taip pat ir biudžetinė įstaiga) gali įsigyti prekes šio įstatymo nustatyta tvarka pagal lizingo (finansinės nuomos) sutartis (Viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 30 dalis, 4 straipsnis).

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

 

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

 

 

 

 

 

 

 

Reikalinga apsispręsti ar skolininku, sudarant lizingo (finansinės nuomos) sutartis gali būti tik Vyriausybė, ar ir kiti valdžios sektoriui priskirti subjektai, ir po to spręsti klausimą dėl šio įstatymo bei atitinkamų kitų įstatymų tam tikrų nuostatų patikslinimo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[1] 33 straipsnio 1 dalies 6 punkte nustatyta, kad Vyriausybė arba jos įgaliota institucija turi teisę nustatyti maksimalias lėšų sumas, kurioms einamaisiais biudžetiniais metais asignavimų valdytojai turi teisę prisiimti įsipareigojimus, sudarydami sutartis dėl projektų, remiamų iš Europos Sąjungos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų, įgyvendinimo

 

NUSPRĘSTA:

1. Pritarti Seimo Biudžeto ir finansų komiteto išvadoms dėl Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktų pastabų.

2. Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei atsižvelgti į Seimo Biudžeto ir finansų komiteto aukščiau pateiktas išvadas dėl Valstybės kontrolės išvadoje “Dėl Lietuvos Respublikos 2005 metų valstybės skolos ataskaitų” pateikto siūlymo Vyriausybei kuo greičiau spręsti prieštaravimus tarp Biudžeto sandaros įstatymo (10 straipsnio 3 dalies), draudžiančio savo vardu skolintis ir prisiimti skolinius įsipareigojimus biudžeto asignavimų valdytojams ir jiems pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms, ir kitų teisės aktų, numatančių skolinių įsipareigojimų prisiėmimą (Valstybės skolos įstatymas, Buhalterinės apskaitos įstatymas, Biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos taisyklės ir kt.).

 

Svarstyta:

6. Seimo narės L.Graužinienės pasiūlymas Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo ir Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 6,20,27,37 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr.XP-1740.

Nuspręsta:

Nepritarta pateiktam pasiūlymui.

1. Biudžeto ir finansų komitetas pritarė LR Vyriausybės siūlymui, kad pagrindinis neapmokestinamasis pajamų dydis – 320 Lt per mėnesį.

2. Dėl šio pakeitimo papildomai reikėtų lėšų, kurios nenumatytos 2007 m. biudžeto projekte, o šių lėšų finansavimo šaltinis nenurodytas.

3. Kartu su pasiūlymu nepateikta 2007 m. biudžeto projekto pataisa.

Balsavimo rezultatai: 5 už (J.Lionginas, J.Palionis, R.Palaitis, V.Galvonas, L.Počikovska); 2 prieš (S.Bucevičius, E.Karpickienė); 3 susilaikė (A.Paulauskas, R.Kupčinskas, K.Glaveckas).

 

7. Sudarytos išvadų rengėjų grupės:

- Dėl 2007 m. Europos Komisijos teisėkūros ir darbo programos – kuratoriai R.J.Dagys, patarėjai G.Morkūnas, V.Milušauskas, A.Mikalauskas, L.Kalesinskas.

- Seimo nutarimo “Dėl Lietuvos mokslo tarybos 2005 metų veiklos ataskaitos” projektas XP-1703 – kuratoriai L.Počikovska R.Dagys /A.Brazdilienė/.

- Valstybės tarnybos įstatymo 24 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-1779       - kuratoriai L.Počikovska R.Dagys /J.Baltrušaitienė/.

- Valstybės politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-1780 – kuratoriai L.Počikovska R.Dagys /J.Baltrušaitienė/.

- Tarnautojų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo projektas XP-1023(2) – kuratoriai L.Počikovska E.Karpickienė /J.Baltrušaitienė/.

 

                                                                       

Komiteto pirmininkas                                                                                               J.Lionginas

 

Posėdžio sekretorė                                                                                                    D.Zabulėnienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008