POSĖDŽIO PROTOKOLAS
2006-11-29
Nr.49
Vilnius
Posėdžio pirmininkas
Jonas Lionginas
Posėdžio protokolą rašė:
Danguolė Zabulėnienė
Dalyvavo:
J.Lionginas,
V.Galvonas, K.Glaveckas, R.Dagys, S.Bucevičius, E.Karpickienė, R.Kupčinskas,
J.Palionis, R.Palaitis, A.Paulauskas, L.Počikovska.
Kviestieji asmenys:
Sąrašas pridedamas prie protokolo.
Darbotvarkė:
1. Seimo
nutarimo Dėl Lietuvos policijos sistemos plėtros programos patvirtinimo
projektas XP-1419(2).
2. Seimo
nutarimo Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros 2005 metų veiklos ataskaitos
projektas XP-1536.
3. Žemės mokesčio
įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-1735.
4. Pridėtinės
vertės mokesčio įstatymo 125(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projektas
XP-1010.
5. Seimo
kanceliarijos Tesisės departamento 2006 m. lapkričio 16 d. rašte Nr.420-S-151
pateiktos pastabos dėl galimos Valstybės skolos ir Biudžeto sandaros įstatymų
normų kolizijos /J.Lionginas, vyr. patarėjas G.Morkūnas/.
7. Sudarytos
išvadų rengėjų grupės:
- Dėl 2007 m.
Europos Komisijos teisėkūros ir darbo programos kuratoriai R.J.Dagys,
patarėjai G.Morkūnas, V.Milušauskas, A.Mikalauskas, L.Kalesinskas.
- Seimo
nutarimo Dėl Lietuvos mokslo tarybos 2005 metų veiklos ataskaitos projektas
XP-1703 kuratoriai L.Počikovska R.Dagys /A.Brazdilienė/.
- Valstybės
tarnybos įstatymo 24 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-1779 - kuratoriai L.Počikovska R.Dagys
/J.Baltrušaitienė/.
- Valstybės
politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo 4 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektas XP-1780 kuratoriai L.Počikovska R.Dagys
/J.Baltrušaitienė/.
- Tarnautojų
elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo projektas
XP-1023(2) kuratoriai L.Počikovska E.Karpickienė /J.Baltrušaitienė/.
Svarstyta:
1. Seimo
nutarimo Dėl Lietuvos policijos sistemos plėtros programos patvirtinimo
projektas XP-1419(2).
J.Lionginas
pristatė įstatymo projektą.
K.Glaveckas pasiūlė, kad
kai bus Vyriausybės nutarimu patvirtintas Lietuvos policijos sistemos
plėtros programos įgyvendinimo 2007-2011 metų priemonių planas, pasiūlyti Vidaus reikalų ministerijai 2007 m. ir vėliau, iki atitinkamų metų spalio 01 d. pateikti Komitetui informaciją apie šiame plane numatytų priemonių įvykdymą bei pasiektus rezultatus.
Pritarta
K.Glavecko pasiūlymui.
Nuspręsta:
Iš
esmės pritarti pateiktam nutarimo projektui.
Vyriausybės
nutarimu patvirtintus Lietuvos
policijos sistemos plėtros programos įgyvendinimo 2007-2011 metų priemonių
planą, pasiūlyti Vidaus reikalų
ministerijai 2007 m. ir vėliau,
iki atitinkamų metų spalio 01 d. pateikti Komitetui informaciją apie šiame plane numatytų priemonių įvykdymą bei pasiektus rezultatus.
Balsavimo
rezultatai: bendru sutarimu.
Svarstyta:
2. Seimo nutarimo
Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros 2005 metų veiklos ataskaitos projektas
XP-1536.
R.Palaitis
pasakė, kad darbo grupė iš esmės pritaria šiam Seimo nutarimo projektui.
Nuspręsta:
Pasiūlyti
pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui patobulinti nutarimo projekto 3
straipsnio 2 dalį pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymus.
Balsavimo
rezultatai: bendru sutarimu.
Svarstyta:
3. Žemės mokesčio
įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-1735.
J.Lionginas
pristatė įstatymo projektą, kuriame numatoma didžiausia mokesčių lengvata
įsigyjant ar turint vieną žemės sklypą.
Nuspręsta:
Pritarti patobulintam
įstatymo projektui Nr.XP-1735.
Balsavimo rezultatai:
bendru sutarimu.
Svarstyta:
4. Pridėtinės
vertės mokesčio įstatymo 125(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projektas
XP-1010.
J.Lionginas
pristatė įstatymo projektą ir pasiūlė įstatymo projektą atmesti ir parengti
naują, atsižvelgiant į ES direktyvas.
Nuspręsta:
Atmesti įstatymo projektą
Nr.XP-1010.
Balsavimo rezultatai:
bendru sutarimu.
Svarstyta:
5. Seimo
kanceliarijos Tesisės departamento 2006 m. lapkričio 16 d. rašte Nr.420-S-151
pateiktos pastabos dėl galimos Valstybės skolos ir Biudžeto sandaros įstatymų
normų kolizijos.
Nuspręsta:
Pasiūlymo teikėjas
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto išvados, argumentai
|
Seimo kancelia-rijos Teisės departa-mentas
(2006-11-16 rašte Nr.420-S-151, adresuo-tame Seimo Biudžeto ir finansų
komite-tui, pateiktospasta-bos)
|
DĖL GALIMOS VALSTYBĖS SKOLOS IR BIUDŽETO SANDAROS
ĮSTATYMŲ NORMŲ KOLIZIJOS
Teisės departamentas, išnagrinėjęs Jūsų pateiktą medžiagą, pateikia
šią nuomonę.
Valstybės
kontrolės išvadoje Dėl Lietuvos Respublikos 2005 metų valstybės skolos
ataskaitų (toliau Išvada) siūloma Vyriausybei kuo greičiau spręsti
prieštaravimus tarp Biudžeto sandaros įstatymo (10 straipsnio 3 dalies),
draudžiančio savo vardu skolintis ir prisiimti skolinius įsipareigojimus
biudžeto asignavimų valdytojams ir jiems pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms,
ir kitų teisės aktų, numatančių skolinių įsipareigojimų prisiėmimą (Valstybės
skolos įstatymas, Buhalterinės apskaitos įstatymas, Biudžetinių įstaigų
buhalterinės apskaitos taisyklės ir kt.).
Pirmiausia atkreipiame dėmesį į tai, kad Išvadoje
keliamas klausimas dėl galimos įstatymų ir poįstatyminių teisės aktų normų
kolizijos. Teisės departamentas nagrinėjo tik Išvadoje nurodytus įstatymus,
nes poįstatyminiai teisės aktai privalo atitikti įstatymus, o esant įstatymo
ir poįstatyminio teisės akto normų kolizijai, turi būti pakeistas
poįstatyminis aktas, t.y. poįstatyminio teisės akto normos negali konkuruoti
su įstatymo normomis.
Buhalterinės apskaitos įstatymas
reglamentuoja tiek viešųjų, tiek privačių jurinių asmenų, ūkininkų ir kitų
ekonominę veiklą vykdančių subjektų kapitalo, įsipareigojimų, ūkinių
operacijų ir ūkinių įvykių buhalterinę apskaitą, jos organizavimą ir
tvarkymą. Manytume, kad šiuo įstatymu negali būti remiamasi sprendžiant
klausimą dėl biudžeto asignavimų valdytojų teisės prisiimti skolinius
įsipareigojimus, nes tai nėra šio įstatymo dalykas.
Valstybės skolos įstatymas
reglamentuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau Vyriausybė)
skolinimąsi valstybės vardu, valstybės garantijų teikimą, santykius,
susijusius su valstybės reikalavimo teise į skolininkus ir skolininkus, už
kurių įsipareigojimų įvykdymą garantuoja valstybė (1 straipsnis). Išvadoje
nenurodoma, kokiais šio įstatymo straipsniais buvo remtasi darant išvadą, kad
jis leidžia biudžeto asignavimų valdytojams ir jiems pavaldžioms biudžetinėms
įstaigoms prisiimti skolinius įsipareigojimus, sudarant lizingo sutartis.
Tiesa, šio įstatymo 2 straipsnio 2 ir 3 dalyse bei 3 straipsnio 13 dalies 7
punkte yra minimos lizingo (finansinės nuomos) sutartys. Pagal nurodytus
straipsnius skolininkai (fiziniai ar juridiniai asmenys, gavę paskolą iš
valstybės vardu pasiskolintų lėšų ir įsipareigoję valstybei dėl jos naudojimo
ir grąžinimo), taip pat valdžios sektoriui priskirti subjektai (centrinės,
vietos valdžios ir valstybinės socialinės apsaugos fondų sektorius), turintys
teisę skolintis, gali prisiimti skolinius įsipareigojimus, sudarydami
finansinės nuomos (lizingo) sutartis. Aptariamame įstatyme tiesiogiai
nurodytas tik vienas valdžios sektoriui priskirtas subjektas, turintis teisę
skolintis - tai Vyriausybė, todėl lieka neaišku, ar pagal jį skolininku gali
būti ir kiti valdžios sektoriui priskirti subjektai. Kita vertus, Valstybės
ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 8 straipsnio 4 punkte nustatyta, kad
valstybės turtas (taip pat ir finansinis)
turi būti valdomas, naudojamas ir juo disponuojama vadovaujantis
viešosios teisės principu, kuris reiškia, kad sandoriai dėl valstybės turto
turi būti sudaromi tik teisės aktų, reglamentuojančių disponavimą valstybės
turtu, nustatytais atvejais ir būdais. Valstybės skolos įstatyme nėra
nurodyta, kad kiti valdžios sektoriui priskirti subjektai šio įstatymo prasme
taip pat gali būti skolininkai ir sudaryti lizingo (finansinės nuomos)
sutartis.
Biudžeto sandaros įstatymas
nustato Lietuvos Respublikos
valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų (toliau biudžetas) turinį, šių biudžetų pajamų sudarymo
ir asignavimų naudojimo teisinius pagrindus, taip pat biudžetų rengimo,
tvirtinimo, vykdymo, vertinimo ir kontrolės pagrindines nuostatas,
procedūras, asignavimų valdytojų pareigas, teises ir atsakomybę.
Šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad biudžeto asignavimų valdytojai ir jiems pavaldžios
biudžetinės įstaigos savo vardu negali skolintis lėšų, prisiimti jokių
skolinių įsipareigojimų (atsižvelgiant į šio Įstatymo 33 straipsnio 1 dalies
6 punktą), taigi ir
sudaryti lizingo (finansinės nuomos) sutarčių.
Valstybės skolos ir Biudžeto
sandaros įstatymai
reglamentuoja skirtingus teisinius santykius, todėl aiškinant ir taikant jų
normas, negalima taikyti bendros ir specialios teisės normų konkurencijos
aiškinimo taisyklių, t.y. nė vienas jų nėra specialus kito atžvilgiu.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, galima manyti, kad esamas teisinis
reglamentavimas dėl biudžeto asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių
biudžetinių įstaigų teisės prisiimti skolinius įsipareigojimus, sudarant
lizingo (finansinės nuomos) sutartis nėra pakankamai nuoseklus ir aiškus,
todėl gali sukelti teisės aiškinimo ir taikymo problemų.
Kartu atkreiptinas dėmesys,
kad aptariamu klausimu painiavos galėjo įnešti ir Viešųjų pirkimų įstatymo
normos, nustatančios, kad perkančioji organizacija (taip pat ir biudžetinė
įstaiga) gali įsigyti prekes šio įstatymo nustatyta tvarka pagal lizingo
(finansinės nuomos) sutartis (Viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 30 dalis,
4 straipsnis).
|
Atsižvelgti
Atsižvelgti
Reikalinga apsispręsti ar skolininku, sudarant
lizingo (finansinės nuomos) sutartis gali būti tik Vyriausybė, ar ir kiti
valdžios sektoriui priskirti subjektai, ir po to spręsti klausimą dėl šio
įstatymo bei atitinkamų kitų įstatymų tam tikrų nuostatų patikslinimo.
Atsižvelgti
Atsižvelgti
Pritarti
Atsižvelgti
|
NUSPRĘSTA:
1. Pritarti Seimo
Biudžeto ir finansų komiteto išvadoms dėl Seimo kanceliarijos Teisės
departamento pateiktų pastabų.
2. Siūlyti Lietuvos
Respublikos Vyriausybei atsižvelgti į Seimo Biudžeto ir finansų komiteto
aukščiau pateiktas išvadas dėl Valstybės kontrolės išvadoje Dėl Lietuvos
Respublikos 2005 metų valstybės skolos ataskaitų pateikto siūlymo Vyriausybei
kuo greičiau spręsti prieštaravimus tarp Biudžeto sandaros įstatymo (10
straipsnio 3 dalies), draudžiančio savo vardu skolintis ir prisiimti skolinius
įsipareigojimus biudžeto asignavimų valdytojams ir jiems pavaldžioms
biudžetinėms įstaigoms, ir kitų teisės aktų, numatančių skolinių įsipareigojimų
prisiėmimą (Valstybės skolos įstatymas, Buhalterinės apskaitos įstatymas,
Biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos taisyklės ir kt.).
Svarstyta:
Nepritarta
pateiktam pasiūlymui.
1. Biudžeto ir
finansų komitetas pritarė LR Vyriausybės siūlymui, kad pagrindinis
neapmokestinamasis pajamų dydis 320 Lt per mėnesį.
2. Dėl šio pakeitimo
papildomai reikėtų lėšų, kurios nenumatytos 2007 m. biudžeto projekte, o šių
lėšų finansavimo šaltinis nenurodytas.
3. Kartu su
pasiūlymu nepateikta 2007 m. biudžeto projekto pataisa.
Balsavimo
rezultatai: 5 už (J.Lionginas, J.Palionis, R.Palaitis, V.Galvonas,
L.Počikovska); 2 prieš (S.Bucevičius, E.Karpickienė); 3 susilaikė
(A.Paulauskas, R.Kupčinskas, K.Glaveckas).
7. Sudarytos
išvadų rengėjų grupės:
- Dėl 2007 m.
Europos Komisijos teisėkūros ir darbo programos kuratoriai R.J.Dagys,
patarėjai G.Morkūnas, V.Milušauskas, A.Mikalauskas, L.Kalesinskas.
- Seimo
nutarimo Dėl Lietuvos mokslo tarybos 2005 metų veiklos ataskaitos projektas
XP-1703 kuratoriai L.Počikovska R.Dagys /A.Brazdilienė/.
- Valstybės
tarnybos įstatymo 24 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-1779 - kuratoriai L.Počikovska R.Dagys
/J.Baltrušaitienė/.
- Valstybės
politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo 4 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektas XP-1780 kuratoriai L.Počikovska R.Dagys
/J.Baltrušaitienė/.
- Tarnautojų
elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo projektas
XP-1023(2) kuratoriai L.Počikovska E.Karpickienė /J.Baltrušaitienė/.
Komiteto pirmininkas J.Lionginas
Posėdžio
sekretorė D.Zabulėnienė