1. 2005 m. vasario 23 d. posėdyje Komisija išklausė Specialiųjų tyrimų
tarnybos direktoriaus Povilo Malakausko ir Korupcijos prevencijos valdybos
viršininko Kęstučio Zaborsko informaciją dėl Seimo 2002-01-17 nutarimu Nr.
IX-711 patvirtintos Nacionalinės kovos su korupcija programos įgyvendinimo, susipažino
su tarnybos atlikta Programos įgyvendinimo analize. Komisijos narių siūlymu
nuspręsta prašyti Komisijos narių pateikti siūlymus raštu Komisijos išvados
projektui Dėl Nacionalinės kovos su korupcija programos įgyvendinimo ir
sprendimus šiuo klausimu priimti kitame Komisijos posėdyje.
2. Apsvarsčiusi klausimą dėl lobistinės veiklos reglamentavimo tobulinimo,
Komisija atkreipė dėmesį į tai, kad galiojančio Lobistinės veiklos įstatymo
nuostatos neužkerta kelio nelegaliam lobizmui, įmonių ir organizacijų atstovai
vykdo žymiai aktyvesnę veiklą nei registruoti lobistai, todėl valstybė privalo
rasti būdą kaip apskaityti ir kontroliuoti šią veiklą bei bausti nelegalią
lobistinę veiklą vykdančius asmenis. Komisija pateikė savo pasiūlymus dėl
lobizmo teisinio reglamentavimo tobulinimo galimų krypčių (pridedama) ir
nusprendė siūlyti Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai parengti lobistinės
veiklos reglamentavimo tobulinimo koncepciją, tam, kad pagal šioje koncepcijoje
numatytas principines nuostatas būtų galima parengti naujos redakcijos
Lobistinės veiklos įstatymo bei kitų lobistinę veiklą reglamentuojančių teisės
aktų projektus;
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ANTIKORUPCIJOS KOMISIJA
PASIŪLYMAI
DĖL LOBISTINĖS VEIKLOS REGLAMENTAVIMO TOBULINIMO
2005-02-23
Gauta informacija:
1) Specialiųjų tyrimų tarnybos parengti Pasiūlymai naujam Lobistinės
veiklos įstatymui atsižvelgiant į Kanados patirtį;
2) Seimo kanceliarijos Informacijos analizės skyriaus darbas Lobistinės
veiklos reglamentavimas Europos Sąjungoje;
3) Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos pirmininko Algirdo Meškausko
2005-01-11 raštas Nr. S-148-(2.7).
I. Įžanga
Lobistinę veiklą reglamentuojančių įstatymų tobulinimo klausimą
Antikorupcijos komisija svarsto atsižvelgdama į tai, kad lobizmo srityje
egzistuojančios problemos yra ypač aktualios antikorupciniu požiūriu, o
pastarųjų metų Lobistinės veiklos įstatymo taikymo praktika parodė, kad
Lietuvoje nepavyko sukurti skaidrios ir teisėtos lobistinės veiklos sistemos ir
pasiekti, kad suinteresuotų asmenų įtaka teisės aktų leidybos procesui būtų
daroma skaidriai ir viešai. Peršasi prielaida, kad galiojančio Lobistinės
veiklos įstatymo nuostatos neužkerta kelio nelegaliam lobizmui, tai lemia
neskaidrią teisės aktų leidybą. Šią prielaidą sustiprina ir tai, kad Lietuvoje
į lobistų sąrašą įrašyta tik keletas asmenų.
Šalinti lobistinės veiklos teisinio reglamentavimo spragas bandyta keletą
kartų, pastarąjį - 2004 m., tačiau Seime svarstant Vyriausiosios tarnybinės
etikos komisijos parengtą Lobistinės veiklos įstatymo 5, 6, 7, 9 ir 10
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą (Nr. IXP-3781), projektą
svarstęs pagrindinis Teisės ir teisėtvarkos komitetas nusprendė grąžinti
įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti, siūlė parengti naują Lobistinės
veiklos įstatymo redakciją (2004-11-03 išvada). Seimo Etikos ir procedūrų
komisija įstatymo projektui nepritarė ir siūlė sudaryti darbo grupę Lobistinės
veiklos įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui parengti (2004-10-12
išvada). Šie siūlymai įgyvendinti nebuvo.
II. Lobizmo veiklos teisinis reglamentavimas
Lietuvoje
Lietuvoje reglamentuoti lobistinę veiklą siekta nuo 1991 m, kai
Aukščiausiosios tarybos 1991-12-21 nutarimu Nr. I-2156 buvo sudaryta darbo
grupė Lobistinės veiklos įstatymo projektui parengti (šios darbo grupės
parengto projekto Seime nebuvo registruota). Vyriausybė 1997-07-14 nutarimu Nr.
756 sudarė darbo grupę lobistinės veiklos reglamentavimo įstatymo projektui
rengti.
Siekdamas reglamentuoti lobistinės veiklos viešumą ir skaidrumą, užkirsti
kelią nelegaliai lobistinei veiklai ir korupcinei įtakai teisėkūros procese,
2000 m. birželio 27 d. Seimas priėmė Lobistinės veiklos įstatymą.
2003 m. kovo 20 d. priimta nauja įstatymo redakcija. Lobistinės veiklos
įstatymo pakeitimo įstatymo projektas 2002 m. parengtas vykdant Seimo
2002-01-17 nutarimu Nr. IX-711 patvirtintos Nacionalinės kovos su korupcija
programos Įgyvendinimo priemonių plane numatytą politinės korupcijos ribojimo
priemonę parengti Lobistinės veiklos elgesio kodekso projektą ir patobulinti
Lobistinės veiklos įstatymą; priemonės tikslas pritaikyti etikos taisykles
lobistinėje veikloje, nustatyti taisyklių taikymo ir kontrolės sistemą; vykdyti
įstatymų nuostatas dėl nelegalios lobistinės veiklos. Tikėtasi, kad Seimui
priėmus šį įstatymą, padaugės legalių lobistų, atsiras didesnės galimybės
lobistams dalyvauti įstatymų leidybos procese.
Atsakomybė už neteisėtą lobistinę veiklą Administracinių
teisės pažeidimų kodekso 17225 straipsnyje numatyta 2000 m. birželio 27 d. įstatymu Nr. VIII-1750
kodeksą papildžius šiuo straipsniu. Siekiant patikslinti ir sugriežtinti
atsakomybę už Lobistinės veiklos įstatymo reikalavimų pažeidimus, straipsnis
pakeistas 2003 m. kovo 20 d. įstatymu Nr. IX-1386.
Surašytiteisės pažeidimų protokolus pagal ATPK 17225 straipsnį
dėl asmenų ar įmonių (organizacijų) vadovų padarytų Lobistinės veiklos įstatymo
pažeidimų turi teisę Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nariai ar jos
įgalioti pareigūnai (2591 straipsnis). Šiame straipsnyje numatytų
administracinių teisės pažeidimų bylas nagrinėja rajonų (miestų) apylinkių
teismai (apylinkių teismų teisėjai) (ATPK 224 straipsnis).
Kaip informavo Vyriausioji tarnybinės etikos komisija, nuo 2000 m. nebuvo
surašytas nė vienas administracinio teisės pažeidimo protokolas ir teismuose
nagrinėta administracinių bylų dėl neteisėtos lobistinės veiklos.
Lobistinės
veiklos įstatymas
Lobistinės veiklos įstatyme lobistinė veikla apibūdinama kaip
fizinio ar juridinio asmens atlygintini ar neatlygintini veiksmai, kuriais
siekiama daryti įtaką, kad lobistinės veiklos užsakovo interesais būtų
keičiami, papildomi ar pripažįstami netekusiais galios teisės aktai, priimami
ar nepriimami nauji teisės aktai. Lobistas apibrėžiamas kaip fizinis ar
juridinis asmuo, šio įstatymo nustatyta tvarka įrašytas į lobistų sąrašą.
Matyti, kad lobistinės veiklos sąvoka apima žymiai platesnio subjektų rato, nei
oficialiai registruoti lobistai, veiklą. Lobistinės veiklos užsakovas
apibrėžiamas kaip fizinis ar juridinis asmuoį, kuris sudarė su lobistu
lobistinės veiklos sutartį pagal Civilinio kodekso ar kitų teisės aktų
reikalavimus.
Lobistine veikla nelaikoma visuomenės informavimo priemonių
savininkų, leidėjų, jų darbuotojų veikla, susijusi su informacija apie teisės
aktus bei jų projektus (teksto paskelbimas, apžvalga, komentarai), išskyrus
atvejus, kai jie gauna atlyginimą už lobistinę veiklą; asmenų veikla, kai jie
institucijų kvietimu kaip ekspertai ar specialistai dalyvauja rengiant,
svarstant ar aiškinant teisės aktų projektus; valstybės politikų, pareigūnų ar
tarnautojų veiksmai inicijuojant, rengiant, svarstant, priimant bei aiškinant
įstatymų ar kitų teisės aktų projektus, atliekami pagal teisės aktų jiems
suteiktas pareigines teises; pelno nesiekiančių organizacijų veikla, kuria
siekiama savo narių bendrais interesais daryti įtaką, kad būtų pakeisti,
papildyti ar pripažinti netekusiais galios teisės aktai, priimti ar nepriimti
nauji teisės aktai; mokslininkų (pedagogų) veikla, išskyrus atvejus, kai jie
veikia lobistinės veiklos užsakovo interesais; fizinio asmens pareikšta nuomonė
dėl teisės aktų pakeitimo, papildymo, pripažinimo netekusiais galios, naujų
teisės aktų priėmimo ar nepriėmimo, išskyrus atvejus, kuriais tas asmuo veikia
lobistinės veiklos užsakovo interesais.
Įstatyme detaliai reglamentuojamos asmenų įrašymo į lobistų sąrašą
sąlygos, nustatyta, kokie fiziniai ir juridiniai asmenys negali būti
lobistais, kam draudžiama būti lobistinės veiklos užsakovais. Atkreiptinas
dėmesys, kad lobistais negali būti valstybės politikai, pareigūnai,
tarnautojai, teisėjai, valstybės ir savivaldybių institucijos. Lobistinės
veiklos užsakovu draudžiama būti valstybės politikui, pareigūnui,
tarnautojui ir teisėjui,valstybės ir savivaldybių institucijoms ar įstaigoms,
valstybės ir savivaldybių įmonėms (nes jų darbo pobūdis neleidžia siekti
asmeninių ar tam tikros grupės tikslų, kadangi būtų pažeisti valstybės
demokratiniai principai, sudarytos sąlygos korupcijai, atsirastų realios
galimybės pareigybiniam piktnaudžiavimui, kiltų viešųjų ir privačių interesų
konfliktas).
Įstatymas nustato lobistų teises ir pareigas bei kitų asmenų pareigas,
užtikrinančias teisėtą lobistų veiklą - prievolę jos nevaržyti, leisti
neliudomai įgyvendinti lobistinės veiklos užsakovų teisėtus interesus.
Asmuo, turintis teisę ir norintis tapti lobistu, pateikia Vyriausiajai
tarnybinės etikos komisijai jos nustatytos formos dokumentus: prašymą įrašyti į
sąrašą, lobisto anketą ir pasižadėjimą. Lobisto pažymėjimas išduodamas
Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai priėmus sprendimą įrašyti asmenį į
lobistų sąrašą ir pateikus valstybės rinkliavos sumokėjimą patvirtinantį
dokumentą. Įrašymas į lobistų sąrašą yra būtina sąlyga norint pradėti
vykdyti teisėtą lobistinę veiklą. Fiziniai ir juridiniai asmenys, įrašyti į
lobistų sąrašą, įgyja teises, susijusias su teisėkūros procesu, informacijos
pateikimu lobistinės veiklos užsakovams, komunikavimo su visuomene teises,
teises, susijusias su lobisto veiklos organizavimu. Įstatymas taip pat
nustato lobistinės veiklos sustabdymo, atnaujinimo, nutraukimo ir pabaigos
pagrindus, sprendimus dėl to taip pat priima Vyriausioji tarnybinės etikos
komisija. Oficialūs lobistai privalo laikytis Lobistų etikos kodekso
reikalavimų.
Įstatymas draudžia lobistui ir lobistinės veiklos užsakovui susitarti dėl
tokios lobistinių paslaugų apmokėjimo formos, kai apmokėjimo dydis priklauso
nuo konkretaus teisės akto pakeitimo, papildymo, pripažinimo netekusiu galios
ar atmetimo ar naujo teisės akto priėmimo, ar nepriėmimo (šis apribojimas
skirtas užkirsti kelią tam, kad lobistas būtų skatinamas daryti įtaką įstatymų
leidybos procesui, neatsižvelgiant į visuomenės ir valstybės teisėtus
interesus). Taip pat draudžiama lobistinę veiklą finansuoti iš valstybės ar
savivaldybių biudžetų.
Įstatymas pateikia galutinį lobistinės veiklos pripažinimo neteisėta
atvejų sąrašą. Lobistinė veikla laikoma neteisėta kai: ją vykdo į lobistų
sąrašą neįrašytas asmuo arba teisės būti lobistu neturintis asmuo; lobistas
veikla užsiima po to, kai jo lobistinė veikla buvo sustabdyta; buvęs lobistas
užsiima ja po to, kai jo lobistinė veikla buvo nutraukta; kai trukdoma teisės
aktų leidybos procesui - valstybės politikai, tarnautojai tyčia klaidinami ar
apgaudinėjami nurodant faktus ar aplinkybes, kurie gali sąlygoti sprendimą; kai
siekiama neteisėtų tikslų ar naudojami neteisėti metodai - veikla siekiama
daryti įtaką, kad būtų priimtas ar nepriimtas teisės aktas, kuris tiesiogiai
susijęs su lobisto priėmimu į valstybės tarnybą, pakeistas, papildytas ar
pripažintas netekusiu galios galiojantis teisės aktas; veikiama nesamo
lobistinės veiklos užsakovo vardu; lobistas tiesiogiai ar netiesiogiai skelbia
ar pareiškia, kad jis gali paveikti teisės aktų leidybą, valstybės politiką ar
valstybės tarnautoją; lobistas tuo pačiu metu atstovauja priešingus interesus
turintiems lobistinės veiklos užsakovams. Lietuvoje neteisėtos lobistinės veiklos
faktų oficialiai atskleista ir fiksuota nebuvo, už tokią veikla nebuvo nubaustų
asmenų.
Kasmet lobistai privalo pateikti Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai
praėjusių kalendorinių metų lobistinės veiklos ataskaitas, kuriose privalu
nurodyti teisės aktus ir projektus, dėl kurių veikė lobistas, už lobistinę
veiklą gautas pajamas ir išlaidas, susijusias su lobistine veikla.
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija kasmet iki gegužės 15 d. turi
pateikti Lietuvos Respublikos Seimui lobistinės veiklos kontrolės metinę
ataskaitą.
III. Situacijos Lietuvoje apžvalga. Problemos ir
galimi jų sprendimo būdai
Nelegalus lobizmas yra viena pagrindinių korupcijos išraiškos būdų.
Lietuvoje plačiai paplitęs nelegalus ir nekontroliuojamas lobizmas. Lobistinė
praktika Lietuvoje įvairi ir išradinga, lobizmą vykdo įvairios nevyriausybinės
organizacijos nuo visuomeninių iniciatyvų iki pramonės sričių asociacijų.
Profesinės sąjungos, asociacijos, institutai, vykdo žymiai aktyvesnę lobistinę
veiklą nei legalūs lobistai, tačiau skirtingai nei įregistruoti lobistai, jiems
nereikia kasmet deklaruoti lobistinės veiklos užsakovų ir pajamų. Lietuvoje
susiklostė praktika, kai prireikus lobistinių paslaugų kreipiamasi ne į
oficialius lobistus, bet, pavyzdžiui, tiesiogiai į Seimo narius. Analitikai yra
pastebėję, kad valstybėse, kuriose kaip ir Lietuvoje yra daugpartinė sistema,
lobistinių grupių veiklos metodai yra įvairesni, ypač įstatymų leidžiamosios
valdžios lygmenyje, daugiau galimybių lobistai turi užkirsti kelią netenkinantiems
problemų sprendimams, o ne inicijuoti pageidaujamus dalykus. Dėl
nekontroliuojamos, tačiau didžiulės verslo grupuočių įtakos valdžios
sprendimams, daliai Lietuvos gyventojų lobisto sąvoka kelia neigiamas
asociacijas. Siekdama kontroliuoti šią veiklą, valstybė privalo rasti būdą kaip
ją apskaityti ir realiai bausti nelegaliai lobistinę veiklą vykdančias interesų
grupes.
Europos Sąjungos institucijų ir lobistinių grupių tarpusavio santykiai yra
menkai reglamentuojami, nes valstybėse narėse egzistuoja skirtinga tokių
santykių reguliavimo praktika, daugumoje ES valstybių narių parlamentų iš viso
nėra specifinių taisyklių ir nuostatų, reglamentuojančių interesų grupių ir jų
atstovų lobistinę veiklą.
Akivaizdu, kad lobistinė veikla Lietuvoje gana aktyviai vykdoma, tačiau jos
šešėlinį pobūdį atspindi ir mažas registruotų lobistų skaičius. Šiuo metu į
lobistų sąrašą įrašyti tik šeši fiziniai ir trys juridiniai asmenys. Tokios
šešėlinės veiklos sąlygomis yra ypatingai palanku egzistuoti korupcijai.
Lietuvoje intensyvėjant interesų grupių veiklai, kyla poreikis
reglamentuoti šią veiklos sritį, nes galiojantys įstatymai neužtikrina
efektyvaus lobistinių veiksmų reguliavimo. Besiformuojant interesų grupių ir
valdžios sąveikos tradicijoms bei mechanizmui, lobistinės veiklos teisinio
reglamentavimo problema tampa svarbi ir reikalaujanti neatidėliotinos
konceptualios analizės ir sprendimų.
Lobizmo samprata
Lobizmas grupių ar asmenų požiūrio, tikslų įgyvendinimas, apgynimas,
propagavimas. Lobistinė veikla gali būti suprantama kaip tiesioginis
bendravimas ar tarpininkavimas bendraujant su įstatymų leidžiamosios ir
vykdomosios valdžios atstovais, siekiant sau palankių sprendimų. Lobistine
veikla siekiama ne tik užtikrinti palankių teisės aktų priėmimą, bet ir
nepalankių teisės aktų projektų atmetimą, sprendimo priėmimo atidėjimą,
pakeisti tam tikras priimamų teisės aktų nuostatas (formuluotes, sankcijas,
terminus ir t.t.).
LR Lobistinės veiklos įstatyme nustatyta lobistinės veiklos sąvoka apima
žymiai platesnio subjektų rato, nei oficialiai registruoti lobistai, veiklą.
Lobistinė veikla apibūdinama kaip asmens atlygintini ar neatlygintini veiksmai,
kuriais siekiama daryti įtaką, kad lobistinės veiklos užsakovo interesais būtų
keičiami, papildomi ar pripažįstami netekusiais galios teisės aktai, priimami
ar nepriimami nauji teisės aktai. Tuo tarpu į lobistų ratą pagal įstatymą
patenka tik labai mažas skaičius tokią veiklą vykdančių asmenų, nes lobistas
apibrėžiamas kaip fizinis ar juridinis asmuo, šio įstatymo nustatyta tvarka
įrašytas į lobistų sąrašą.
Taip pat galima pastebėti, kad įstatyme reikėtų nustatyti išsamesnius
lobistinės veiklos kriterijus, kurie leistų apbibūtinti asmenų veiklą kaip
lobistinę.
Pagal dabartinį įstatymą lobistinė veikla suprantama
tik teisės aktų leidybos srityje. Tabako, alkoholio, maisto pramonės, energetikos, šilumos ir dujų ūkio,
medicinos srities ir daugelių kitų atstovai visuomet ieškos būdų kaip įtakoti
visą valstybės aparato darbą (ne tik įstatymų ir poįstatyminių aktų priėmimą,
bet ir viešųjų konkursų rezultatus, reguliuojamas kainas ir daugelį kitų
dalykų). Vienintelis būdas kontroliuoti šią veiklą valstybės reguliuojamo
lobizmo sektoriaus atsiradimas.
Dėl išvardintų priežasčių svarstytina, ar nereikėtų tobulinti lobistinės
veiklos sąvokos.
Lobistų rūšys. Asociacijos ir kiti viešieji
juridiniai asmenys
Demokratinėje visuomenėje skatintinas kuo didesnis tiesioginis piliečių
dalyvavimas valstybės valdyme. Kadangi visų piliečių įtraukti į valstybės
valdymą praktiškai neįmanoma, skatinamas ir vertinamas suinteresuotų grupių
atstovų dalyvavimas sprendžiant problemas.
Tačiau Lietuvoje faktinių lobistų yra žymiai daugiau nei registruotų
Vyriausioje tarnybinės etikos komisijoje ir teikiančių jai ataskaitas apie savo
veiklą ir iš tos veiklos gautas pajamas. Tai įmonių, organizacijų vadovai ir
atstovai, viešųjų ryšių darbuotojai, kuriems tenka būti lobistais pagal
užimamas pareigas. Išskiriamos dvi lobistų kategorijos: pelno nesiekiantys
subjektai (asociacijos ir kiti viešųjų interesų siekiantys asmenys) ir pelno
siekiantys subjektai (teisės konsultantai, įmonės, viešųjų ryšių firmos).
Daugiausiai diskusijų ir problemų kyla dėl
asociacijų veiklos dalyvaujant įstatymų leidybos procese. Nors Lobistinės veiklos įstatyme numatyta
lobistinės veiklos sąvoka formaliai apima asociacijų ir kitų viešų interesų
siekiančių asmenų veiklą įstatymų leidybos procese ir net piliečių teisę
reikšti nuomonę apie įstatymų leidybos procesą, iš kitų įstatymo nuostatų
matyti, kad tokia veikla nelaikoma lobistine. Šių organizacijų tokio pobūdžio
veikla, kai svarstomiems įstatymų projektams teikiami pasiūlymai ir pastabos,
dalyvaujama svarstant projektus, laikoma natūralia ir teisėta politinio proceso
dalimi, tačiau čia ir iškyla jos atribojimo nuo lobizmo problema, ši riba
sunkiai apčiuopiama. Nors tokios organizacijos ypač prieštarauja, kad tokia jų
faktinė lobistinė veikla būtų įteisinta kaip lobistinė, šioje srityje
egzistuojančios problemos vis aiškiau matomos. Tai, kad pelno nesiekiančių organizacijų
veikla, kai veikiama organizacijos narių bendrais interesais, nelaikoma
lobistine, laikytina teisinio reguliavimo spraga. Tačiau asociacijos ir kiti
viešieji juridiniai asmenys neturėtų būti automatiškai pripažįstamos
vykdančiomis lobistinę veiklą, įrašomos į lobistų sąrašą ir pateikinėti
lobistinės veiklos ataskaitų.
Vakarų Europos valstybėse ir Europos Sąjungoje nuolat skatinamas valstybės
institucijų konsultavimasis su nevyriausybinėmis organizacijomis, joms
sudaromos galimybės išsakyti savo nuomonę apie teisės aktų projektus ir toks
bendradarbiavimas nėra laikomas lobistine veikla. Todėl reglamentuojant
nevyriausybinių organizacijų atstovų lobistinę veiklą būtina surasti interesų
pusiausvyrą ir užtikrinti, kad nebūtų nepagrįstai suvaržytos visuomenėje
aktyviai veikiančių nevyriausybinių organizacijų ir piliečių teisės, nebūtų
trukdoma išsakyti nuomonę apie valdžios veiksmus, nebūtų nukreipiamas dėmesys
nuo korupcijos ar interesų konfliktų faktų.
Svarstytina, ar Lietuvoje nereikėtų išplėsti lobisto sąvokos ir
nustatyti lobistų rūšių sąrašo (įstatyme pateikti lobistų klasifikaciją),
numatant, kad lobistais Lietuvoje laikomi ne tik asmenys, veikiantys pagal
lobistinės veiklos sutartį ir įrašyti lobistų sąrašą, bet ir įmonėse dirbantys
bei organizacijoms atstovaujantys lobistai, kurie praktiškai daugiausiai ir
vykdo lobistinę veiklą.
Nors tai padaryti būtų itin problematiška, įmonių ir organizacijų
darbuotojams, vykdantiems lobistinę veiklą, reikia numatyti tam tikrus
kriterijus, kurie leistų jų veiklą apibūdinti kaip lobistinę.
Siūlytina apsvarstyti galimybę atskiroms lobistų rūšims diferencijuoti
veiklos sąlygų ir taikyti skirtingų reikalavimų. Svarstytinas kiekvienos iš
lobistų rūšių registracijos tikslingumas, tačiau bet kokiu atveju lobistai turėtų
pranešti įgaliotai institucijai apie bet kokius lobistinius veiksmus,
bendravimą su valstybės ar savivaldybės tarnautoju, politiku, kurie taip pat
turi būti įpareigoti pranešti apie kontaktus su lobistais. Savo veikloje visų
rūšių turėtų vadovautis Lobistų etikos ir garbės kodeksu.
Europos Sąjungos šalys-narės netaiko tokių lobistinės kontrolės schemų,
kurios įpareigotų pramonės, verslo, darbdavių ar kitus interesus
atstovaujančias savanoriškas organizacijas registruotis lobistais. Tačiau
paplitusi praktika, kad tų organizacijų atstovai registruojami (akredituojami)
institucijoje, kuriose vykdo lobistinę veiklą. Vien Europos Parlamente yra
registruoti daugiau kaip 4 tūkst. lobistų, atstovaujančių įvairias interesų
grupes.
Galbūt būtų tikslinga nenustatyti reikalavimo pelno siekiantiems ir pelno
nesiekiantiems asmenims registruotis lobistais, o numatyti jų atstovų ir
darbuotojų, faktiškai vykdančių lobistinę veiklą, registraciją tose
valstybės ir savivaldybių institucijose ir privalomą pranešimą apie vykdomą
veiklą. Tokiu būdu asmenys, atstovaujantys interesų grupes, būtų registruojami
(akredituojami) Seime, Vyriausybėje, savivaldybėse ir kitose institucijose,
kuriose dirba, siekdami atstovaujamai interesų grupei palankaus sprendimo.
Problematiškiausia nustatyti tokį teisinio reguliavimo mechanizmą, kuris ne
tik neužkistų kelio, o atvirkščiai, skatintų piliečius ir visuomenę dalyvauti
įstatymų leidybos procese, tačiau tuo pat metu užkirstų kelią nelegaliai,
nekontroliuojamai, tačiau šiuo metu ypač aktyviai įvairių organizacijų
lobistinei veiklai, darančiai didžiulę neigiamą įtaką korupcijos paplitimui
teisėkūroje ir kitose valstybės valdymo srityse.
Atsakomybė
Nuo 2000 metų (kai priėmus Lobistinės veiklos įstatymą Administracinių
teisės pažeidimų kodekso 17225 straipsnyje numatyta atsakomybė už
neteisėtą lobistinę veiklą) nebuvo surašytas nė vienas administracinio teisės
pažeidimo protokolas. Taigi, Lietuvoje neteisėtos lobistinės veiklos faktų
oficialiai atskleista ir fiksuota nebuvo, už tokią veikla nebuvo nubaustų
asmenų. Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos teigimu, ji šiuo metu
faktiškai gali kontroliuoti tik legalių (registuotų) lobistų veiklą, tačiau
neturi pakankamų įstatyminių svertų, įgalinančių veikti užkertant kelią
nelegaliai lobistinei veiklai.
Kai kurios institucijos siūlo realias sankcijas už neteisėtą lobizmą ir
neskaidrią veiklą numatyti valstybės politikų ir tarnautojų elgesio kodeksuose.
Taip pat svarstytina, ar nebūtų tikslinga numatyti pareigūnų atsakomybės už
tai, kad jie nuslėpė neteisėtą įtaką rengiant ir svarstant teisės aktus.
IV. Pasiūlymai ir sprendimai
Remiantis Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 8 straipsnio 3 dalimi, nuspręsta:
1. Siūlyti Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai parengti lobistinės
veiklos reglamentavimo tobulinimo koncepciją, tam, kad pagal šioje koncepcijoje
numatytas principines nuostatas būtų galima parengti naujos redakcijos
Lobistinės veiklos įstatymo bei kitų lobistinę veiklą reglamentuojančių teisės
aktų projektus.
2. Siūlyti tobulinant lobistinės veiklos teisinį reglamentavimą įvertinti
ir apsvarstyti:
1) dėl lobizmo sampratos -
įvertinti, ar nereikėtų tobulinti lobistinės veiklos sąvokos;
2) dėl lobisto sampratos ir lobistų rūšių -
įvertinti, ar nereikėtų išplėsti lobisto sąvokos ir nustatyti lobistų rūšių
sąrašo (įstatyme pateikti išplėstos lobistų klasifikaciją);
3) dėl lobistinės veiklos kriterijų -
detalizuoti kriterijus, kurie leistų apibūdinti asmenų veiklą kaip
lobistinę;
4) dėl reikalavimų lobistams -
apsvarstyti galimybę atskiroms lobistų rūšims diferencijuoti veiklos
sąlygas ir taikyti skirtingus reikalavimus, nustatyti liberalesnę veiklos
tvarką lobistams, kuriems lobistinė veikla nėra tiesioginė;
5) dėl lobistų registracijos/akreditacijos valstybės ir savivaldybių
institucijose -
apsvarstyti, ar nebūtų tikslinga nustatyti privalomą asmenų, atstovaujančių
interesų grupėms (pelno siekiantiems ir pelno nesiekiantiems asmenims),
registravimą arba akreditavimą Seime, Vyriausybėje, savivaldybėse ir kitose institucijose,
kuriose jie vykdo lobistinę veiklą, siekdami atstovaujamai interesų grupei
palankaus sprendimo;
6) dėl atsakomybės -
įvertinus dėl kokių priežasčių nebuvo nustatytas nė vienas neteisėtos
lobistinės veiklos atvejis, didinti atsakomybės už neteisėtą lobistinę veiklą
veiksmingumą. Apsvarstyti, ar nebūtų tikslinga numatyti pareigūnų atsakomybės
už tai, kad jie nuslėpė neteisėtą įtaką rengiant ir svarstant teisės aktus ar
kitus nelegalios lobistinės veiklos faktus.
Komisijos pirmininkas
Petras Baguška
3. 2005 m. vasario 23 d. posėdyje Komisija patvirtino komisijos darbo planą
2005 metų I-ajam pusmečiui. Komisijos nariams taip pat buvo pateikta apibendrinta
informacija apie Komisijos 2003-2004 m. gautus pareiškimus ir posėdžiuose
svarstytus klausimus: pareiškimų ir skundų analizė atlikta pagal subjektus,
pagal apskritis, pagal skundų temas ir pagal apskritis dėl nuosavybės teisių į
žemę atkūrimo; posėdžiuose svarstyti kalsimai sugrupuoti pagal temas.