2005-03-23
1.
Išklausiusi Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovų informaciją apie Seimo
2002-01-17 nutarimu Nr. IX-711 patvirtintos Nacionalinės kovos su korupcija
programos įgyvendinimą 2002-2004 metais ir apibendrindama ankstesnių šios
programos vykdymo svarstymų Komisijoje rezultatus, 2005-03-23 posėdyje
Antikorupcijos komisija priėmė išvadą Dėl Nacionalinės kovos su korupcija
programos įgyvendinimo. Pateikiama Komisijos išvada.
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ANTIKORUPCIJOS
KOMISIJA
IŠVADA
DĖL NACIONALINĖS KOVOS SU KORUPCIJA PROGRAMOS
ĮGYVENDINIMO
2005-03-23
Komisija
yra svarsčiusi Seimo 2002-01-17 nutarimu Nr. IX-711 patvirtintos Nacionalinės
kovos su korupcija programos (toliau Programos) įgyvendinimą 2002-2004 metais
ir nustačiusi, kad nebuvo įvykdyta, nepilnai arba netinkamai įvykdyta dalis
Programos Įgyvendinimo priemonių plane numatytų priemonių, dalis priemonių buvo
įgyvendinamos vėliau nei nustatyta. Komisijos 2002-10-14, 2003-02-24,
2003-06-30, 2004-03-17 išvadose buvo aptarta Programos Įgyvendinimo priemonių
plane numatytų priemonių, kurios turėjo būti įgyvendintos 2002-2003 m.,
vykdymas, surinkus informaciją iš atsakingų už priemonių įvykdymą institucijų,
buvo analizuotas konkrečių priemonių įgyvendinimas ir pateiktas Komisijos
vertinimas dėl kiekvienos iš nagrinėtų priemonių vykdymo, suinteresuotoms
institucijoms pateiktos pastabos ir pasiūlymai.
Atsižvelgiant
į tai, kad baigėsi daugelio Programos priemonių įvykdymo terminas, o
Specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau STT) koordinuoja ir kontroliuoja Programos
įgyvendinimą, šios institucijos prašyta pateikti informaciją apie visų
Įgyvendinimo priemonių plane numatytų priemonių, kurios turėjo būti
įgyvendintos iki 2005-01-01, vykdymą. Šiuo metu analizuojant visos Programos
vykdymą svarbu nustatyti ne tik, ar tam tikros priemonės buvo vykdytos
nustatytais terminais, bet tai, ar jos apskritai buvo įgyvendintos.
STT
jau yra parengusi naujos redakcijos Programos projektą, kurį pateikė svarstyti
Tarpžinybinei komisijai kovai su korupcija koordinuoti, todėl Komisija,
skirtingai nei 2002-2004 m., nerinko detalios informacijos apie konkrečių
priemonių vykdymą ir pati nevertina atskirų priemonių įgyvendinimo.
***
2005-02-23 posėdyje išklausiusi Specialiųjų
tyrimų tarnybos atstovų informaciją, susipažinusi su STT direktoriaus
P.Malakausko 2005-02-17 raštu Nr. 4-1-554 pateikta Programos įgyvendinimo
analize bei apibendrindama ankstesnių Programos vykdymo svarstymų Komisijoje
rezultatus (žr. Komisijos 2002-10-14, 2004-03-17 ir kt. išvadas), Komisija daro
šias i š v a d a s:
1.
Programos parengimas ir dalinis įgyvendinimas apskritai vertintinas pozityviai
dėl to, kad Lietuvoje pirmą kartą bandyta sistemiškai, kompleksiškai šalinti
korupcijos priežastis nustatytu periodiškumu įgyvendinant numatytas korupcijos
prevencijos, teisės pažeidimų tyrimo ir antikorupcinio visuomenės švietimo
priemones, šiam tikslui suvienyti daugelio valstybės institucijų ir netgi
nevyriausybinių organizacijų pastangas.
Nors
didžioji dalis Programoje numatytų priemonių įgyvendinta, korupcijos mastams
tai nepadarė ženklios įtakos, todėl po trejų metų nuo Programos priėmimo
tebelieka aktualūs jos priėmimo tikslai: būtina ir toliau vykdyti nuoseklias,
visapusiškas ir ilgalaikes kovos su korupcija priemones, stiprinti teisėsaugos
ir kitų valstybės institucijų sistemą, skatinti glaudesnį jų bendradarbiavimą
su visuomene ir nevyriausybinėmis organizacijomis, ugdyti visuomenės
nepakantumą korupcijai ir remtis jos parama, sujungti visų institucijų
pastangas vykdant antikorupcinę veiklą, stengiantis užtikrinti pažeidėjų
nebaudžiamumą nepažeisti žmogaus teisių ir nekaltumo prezumpcijos.
Manytina,
kad rengiant naujos redakcijos Programos projektą reikėtų į jį įtraukti
neįgyvendintas, bet vis dar aktualias korupcijos prevencijos bei korupcinių
teisės pažeidimų tyrimo priemones, o naujas numatyti įvertinus visuomenės
reiškinių, turinčių reikšmės korupcijos lygiui, pokyčius ir nustačius
korupciniu požiūriu šiuo metu labiausiai pažeidžiamas sritis, įvertinus
aptariamos Programos vykdymo trūkumus.
2.
STT buvo paskirta koordinuoti ir kontroliuoti Programos vykdymą, tačiau
neturėjo realių svertų užtikrinti visų Programos priemonių įvykdymą, nes neturi
įgaliojimų įpareigoti nepavaldžias institucijas atlikti tam tikrus veiksmus.
Savo kompetencijos ribose STT vykdė jai pavestas priemones, rinko informaciją
apie visos Programos vykdymą, atkreipdavo institucijų, nevykdančių tam tikrų
priemonių, dėmesį, rengė Programos pakeitimus.
2003-02-24
išvadoje Komisija yra atkreipusi dėmesį, kad siūlymai atsakinga už teisės aktų
rengimą skirti STT, nepriimtinas, kadangi STT, kaip teisėsaugos institucijai
(nors ir su specifinėmis funkcijomis korupcijos prevencijos srityje), neturėtų
būti permetama vykdomosios valdžios funkcija rengti teisės aktų projektus.
STT, vykdydama korupcijos prevenciją, analizuoja ir teikia pasiūlymus teisės
aktų projektams, tačiau organizacinio ir techninio darbo, rengiant teisės aktų
projektus, perdavimo teisėsaugos institucijai praktika, iškreiptų pačią
valstybės valdžios mechanizmo esmę, kadangi kiekviena valdžia ir kiekviena
institucija turi jai būdingas funkcijas ir vietą kitų valstybės valdžios
institucijų tarpe, jos sąveikauja bendradarbiaudamos, o ne keisdamosi
funkcijomis.
3.
Apsvarsčiusi Programos įgyvendinimą, 2002-10-14 ir 2004-03-17 Komisija buvo
prašiusi Vyriausybės, kaip Programos Įgyvendinimo priemonių plano vykdymą
organizuojančios institucijos, administracinėmis priemonėmis paveikti už
Programos plano vykdymą atsakingas ministerijas ir Vyriausybės įstaigas, kad
antikorupcinės priemonės būtų pradėtos įgyvendinti realiai, nuosekliai, pagal
Programoje numatytus tikslus. Tenka konstatuoti, kad Vyriausybė, kuri turėjo
realius svertus administracinio poveikio priemonėmis paveikti Programos
priemonių nevykdančias institucijas, neišnaudojo šių galimybių, Programos
vykdymo organizavimo pareigas institucijos vykdė gana nerezultatyviai, dalis
priemonių, kurios nebuvo įvykdytos nustatytu laiku, taip ir liko
neįgyvendintos.
4.
Pastabas ir pasiūlymus dėl priemonių įgyvendinimo, Komisija pateikinėjo ir
atsakingoms už Programos priemonių įvykdymą institucijoms, prašydama priemones
įgyvendinti realiai, nuosekliai, atsižvelgiant į suformuluotus tikslus, siūlė
argumentuotai inicijuoti Programos pakeitimus, kai tam tikrų priemonių
įgyvendinimas netikslingas arba siekiant numatytų tikslų tikslinga pakeisti ar
numatyti papildomas priemones. Vykdomosios valdžios institucijos (išskyrus
Teisingumo ministeriją), atsakingos už Programos priemonių, kurios nebuvo
įgyvendintos laiku, vykdymą, neatsižvelgė į Komisijos prašymą įgyvendinti
Programos nuostatas, nepateikė pasiūlymų dėl Programos ir jos Įgyvendinimo
priemonių plano keitimo, nors posėdžiuose ir raštuose ir išdėstė argumentus dėl
Programos keitimo būtinybės.
5.
STT vertinimu, 2002-2004 m. iš numatytų 89 priemonių (be tęstinių) visiškai
įgyvendintos 55 priemonės (62 procentai), 28 priemonės (31 procentas) įvykdytos
iš dalies, neįvykdytos 6 priemonės (7 procentai). 2002-2004 inicijuota 40
Programos pakeitimų: 3 priemonės pripažintos netekusiomis galios, 1 įtraukta
papildomai, pakeistas 36 priemonių turinys arba įvykdymo terminas.
6.
STT nuomone, prie blogiausiai Programą vykdžiusių institucijų galima būtų
priskirti Sveikatos apsaugos, Teisingumo, Finansų ministerijas, Teismų tarybą,
Muitinės departamentą ir Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją.
STT
vertinimu, neefektyviausiai Programą įgyvendino Sveikatos apsaugos ministerija
(įvykdyta 40 procentai, iš dalies įvykdyta 50 procentų jai pavestų priemonių)
ir Teisingumo ministerija (įvykdyta 67 procentai, iš dalies įvykdyta 33
procentai priemonių). Tačiau Teisingumo ministerija, negalėdama įvykdyti
priemonių dėl objektyvių priežasčių, inicijavo 5 Programos pakeitimus, o
Sveikatos apsaugos ministerija nesiėmė jokių priemonių. Neefektyviai Programą
įgyvendino, tačiau Programos pakeitimų neinicijavo, taip pat ir Teismų taryba
(iš 6 priemonių neįvykdė 3, vieną įvykdė iš dalies) bei Finansų ministerija (iš
6 priemonių neįgyvendino 1, iš dalies įgyvendino 3 priemones). Muitinės
departamentas iš dalies įgyvendino 2 iš 3 priemonių, Vyriausioji tarnybinės
etikos komisija 2 iš 4 priemonių.
7.
Nors STT padarė išvadą, kad 2002-2004 m. įgyvendinta 62 procentai nustatytu
laiku turėtų įgyvendinti priemonių, manytina, kad neįvykdytų priemonių skaičius
ne tik nustatytu terminu, bet ir apskritai gali būti didesnis, nes kai kurias
neįvykdytas priemones STT įvertino kaip vykdomas arba iš dalies įvykdytas, nes
jas įtraukė į naujos redakcijos Programos projektą (pavyzdžiui, dėl informavimo
apie viešosios informacijos rengėjus, platintojus ir savininkus; dėl sprendimų
(ypač strateginių, rengiamų kolegialiai), kuriuos priima įvairūs valstybės
tarnautojai ar institucijos, autorių paviešinimo visuomenei) arba neįvykdytas
priemones įvertino kaip įvykdytas (pavyzdžiui, Vyriausybės nutarimų, ministrų
įsakymų ir kitų teisės aktų antikorupcinio vertinimo sistema nebuvo sukurta dėl
objektyvių priežasčių - nepriimti Teisėkūros tobulinimo metmenys, tačiau dėl to
šios priemonės negalima laikyti įvykdyta). Taip pat galima pastebėti, kad STT,
atlikdama visos Programos įgyvendinimo analizę, iš naujo nesidomėjo visų
neįvykdytų arba iš dalies įvykdytų priemonių įgyvendinimu, nes Komisijai
pateiktame Įgyvendinimo priemonių plane prie daugelio priemonių pateikė tuos
pačius senus duomenis apie jų vykdymą.
Nors
formaliai vertinant liko neįgyvendinta gana daug priemonių, jos nėra visos
vienodai aktualios antikorupciniu požiūriu.
8.
2002-2004 m. nebuvo įvykdyta, nepilnai arba netinkamai įvykdyta dalis Programos
Įgyvendinimo priemonių plane numatytų svarbių priemonių korupcijos prevencijos
bei korupcinių teisės pažeidimų tyrimo srityse, pavyzdžiui, politinės ir
administracinės korupcijos ribojimo srityse, neparengtas naujas teisėjų etikos
kodeksas; siekiant informuoti apie viešosios informacijos rengėjus, platintojus,
savininkus ir veiksmingiau kontroliuoti rengiamos ar skleidžiamos viešosios
informacijos pobūdį nebuvo parengtas teisės akto, nustatančio privalomojo
duomenų apie viešosios informacijos rengėjus, platintojus, savininkus pateikimo
ir viešo paskelbimo tvarką, projektas; nepatvirtinus Teisėkūros tobulinimo
metmenų nebuvo sukurta ir Vyriausybės nutarimų, ministrų įsakymų ir kitų teisės
aktų antikorupcinio vertinimo sistema, netobulintas teisėkūros procesas
rengiant ir priimant šiuos teisės aktus; neužtikrinta, kad sprendimų (ypač
strateginių, rengiamų kolegialiai), kuriuos priima įvairūs valstybės
tarnautojai ar institucijos, autoriai būtų žinomi visuomenei; buvo parengta tik
11 ligų diagnostikos bei ambulatorinio gydymo, kompensuojamo iš Privalomojo sveikatos
draudimo fondo biudžeto, metodikų projektų; ne visuose pagrindiniuose sienos
kirtimo postuose įrengtos mobiliosios rentgeno kontrolės sistemos ir kt.
9.
Kai kurios institucijos, atsakingos už Programos Įgyvendinimo priemonių plane
numatytų priemonių vykdymą, jas įgyvendino formaliai, nesistengė atlikti
detalesnės konkretaus klausimo analizės ir išsiaiškinti konkrečiose srityse
egzistuojančių problemų, neatsižvelgė į įstatymų leidėjo suformuluotus
priemonių tikslus (pavyzdžiui, dėl parengimo teisės aktų, nustatančių aiškius
politikų sprendimo priėmimo kriterijus dėl valstybės ir savivaldybių turto
naudojimo, valdymo ir disponavimo tokiu turtu). Kai kurios Programos priemonės
liko deklaratyvaus pobūdžio, nes už konkrečių priemonių įgyvendinimą atsakingos
institucijos jų nevykdymą teisino argumentais, kad tam tikrų numatytų priemonių
įgyvendinimas nėra tikslingas arba numatytus tikslus galima realizuoti kitu
būdu ir manė, kad dėl šių priežasčių tos priemonės turi būti laikomos
įvykdytomis (dėl informacijos apie rizikingas įmones sistemos, kurios
duomenimis galėtų naudotis vykdomosios valdžios institucijos). Tokiais atvejais
Komisija atkreipdavo jų dėmesį, kad tokiais atvejais jos turėtų argumentuotai
inicijuoti Programos ir jos Įgyvendinimo priemonių plano pakeitimus, o ne
nevykdyti įstatymų leidėjo suformuluotų pavedimų.
10.
Kai kurios institucijos priemonių įgyvendinimą grindė kitus santykius
reguliuojančiais teisės aktais, kurie neatitiko Programoje suformuluotų tikslų
(pavyzdžiui, dėl politikų sprendimų priėmimo kriterijų naudojant, valdant
valstybės ir savivaldybių turtą ir juo disponuojant; dėl valstybės tarnautojų
sprendimų priėmimo ir apskundimo tvarkos parengimo siekiant sumažinti korupcinę
riziką priimant sprendimus ir užtikrinti, kad jų autoriai būtų žinomi
visuomenei).
11.
Komisija yra atkreipusi dėmesį į tai, kad įgyvendindamos Programos priemones
institucijos turėtų bendromis pastangomis siekti rezultato, nes paaiškėjo
atvejai, kai rengti net keli alternatyvūs projektai, atitinkantys Nacionalinės
kovos su korupcija programoje numatytas priemones (pavyzdžiui, dėl Politinių
partijų, politinių organizacijų ir politinių kampanijų finansavimo bei
finansavimo kontrolės įstatymo projekto parengimo).
12.
Kai kurias priemones įgyvendino ne įgaliotos, o kitos institucijos (pavyzdžiui,
siekiant panaikinti galimybę eiti pareigas, nesuderinamas su savivaldybės
tarybos nario pareigomis, buvo numatyta parengti Savivaldybių tarybų rinkimų
įstatymo pakeitimo ir papildymo projektą, tačiau atsakingos institucijos
nusprendė, kad projektą rengti netikslinga, o priemonę įgyvendino Seimo narys
P.Papovas, įregistravęs Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 35, 86, 88(1)
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą Nr. IXP-3277 įstatymas
priimtas 2004 m. kovo 25 d.).
13.
Nors kai kurios priemonės vertinant formaliai buvo įgyvendintos, toje srityje
egzistuojančios problemos liko neišspręstos (pavyzdžiui, pagal Programą buvo
įgyvendinta politinės korupcijos ribojimo priemonė - parengtas Lobistinės
veiklos elgesio kodekso projektas ir tobulintas Lobistinės veiklos įstatymas,
tačiau nelegalaus lobizmo problema tebelieka itin aktuali antikorupciniu
požiūriu).
***
Vadovaudamasi
Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 8 straipsniu, Komisija
NUSPRENDĖ:
1.
Informuoti Vyriausybę, kaip Programos Įgyvendinimo priemonių plano vykdymą
organizuojančią instituciją, kad neefektyviausiai Programą įgyvendino Sveikatos
apsaugos, Teisingumo, Finansų ministerijos, Muitinės departamentas prie Finansų
ministerijos, Vyriausioji tarnybinės etikos komisija ir Teismų taryba.
Vykdomosios valdžios institucijos (išskyrus Teisingumo ministeriją), atsakingos
už Programos priemonių, kurios nebuvo įgyvendintos laiku, vykdymą, neatsižvelgė
į Komisijos prašymus priemones įgyvendinti realiai, nuosekliai ir atsižvelgiant
į numatytus tikslus arba argumentuotai inicijuoti Programos pakeitimus, kai tam
tikrų priemonių įgyvendinimas netikslingas arba siekiant numatytų tikslų
tikslinga pakeisti ar numatyti papildomas priemones, ir neinicijavo Programos pakeitimų.
2.
Atkreipti Specialiųjų tyrimų tarnybos, kaip Programą koordinuojančios ir
kontroliuojančios institucijos, bei Vyriausybės, kaip Programos Įgyvendinimo
priemonių plano vykdymą organizuojančios institucijos, dėmesį į tai, kad nebuvo
pasinaudota visomis įmanomomis priemonėmis, kad Programa būtų įgyvendinta.
3.
Siūlyti Specialiųjų tyrimų tarnybai ir Vyriausybei, rengiančioms naujos
redakcijos Nacionalinės kovos su korupcija programos projektą, numatyti naujas
korupcijos prevencijos bei korupcinių teisės pažeidimų tyrimo priemones:
1)
įvertinus visuomenės reiškinių, turinčių reikšmės korupcijos lygiui, pokyčius,
2)
nustačius korupciniu požiūriu labiausiai pažeidžiamas sritis (Europos Sąjungos
lėšų panaudojimas, valstybinės žemės perleidimas ir nuosavybės teisių
atkūrimas, lobistinė veikla, politinių partijų finansavimas ir kt.),
3)
įvertinus Programos įgyvendinimo 2002-2004 m. trūkumus (į kuriuos Komisija yra
atkreipusi dėmesį savo išvadose bei pastebėtus Specialiųjų tyrimų tarnybos
koordinuojant ir kontroliuojant Programos įgyvendinimą),
4)
atlikus visos Programos įgyvendinimo analizę, ne tik atskirų priemonių įvykdymą
nustatytais terminais.
Komisijos
pirmininkas Petras Baguška
***
2.
2005-03-23 posėdyje UAB Vandens pramogų centras atstovo bei Komisijos nario
J.Razmos siūlymu, dalyvaujant Specialiųjų tyrimų tarnybos, Finansinių
nusikaltimų tyrimo tarnybos ir Kauno miesto savivaldybės atstovams, Komisija
apsvarstė klausimą dėl Specialiųjų tyrimų tarnybos Kauno skyriaus pareigūnų
veiksmų teisėtumo pateikiant Kauno miesto savivaldybei informaciją apie AB
Kauno keliai privatizavimo konkurse dalyvavusio potencialaus pirkėjo UAB
Vandens pramogų centras patikimumą.
Atsižvelgdama
į tai, kad UAB Vandens pramogų centras skundą nagrinėja Kauno apygardos
teismas, ir siekdama išvengti įstatymų draudžiamo kišimosi į teismo veiklą,
Komisija nutarė nenagrinėti AB Kauno keliai privatizavimo aplinkybių ir Kauno
miesto savivaldybės Privatizavimo tarnybos sprendimų.
Kauno
miesto savivaldybės administracijos prašymu pateikdamas informaciją dėl
didžiausią kainą viešame aukcione už Kauno miesto savivaldybės tarybai
nuosavybės teise priklausantį AB Kauno keliai 100 proc. įstatinio kapitalo
akcijų paketą pasiūliusio pirkėjo patikimumo, STT Kauno skyrius nurodė, kad UAB
Vandens pramogų centras registruota neseniai (2004-11-30), turi 10 tūkst. Lt
įstatinį kapitalą, registruoto turto įmonės vardu nėra, iki 2005-01-13 įmonė
jokių mokesčių nedeklaravo ir nemokėjo, bendrovėje nėra bei vieno darbuotojo,
tai kelia abejonių dėl sugebėjimo užtikrinti tolimesnę privatizuojamos įmonės
veiklą, kapitalo, kuriuo įmonė žada sumokėti už privatizuojamos bendrovės
akcijas, kilmė nėra aiški, todėl firma nėra patikima, taip pat buvęs
generalinis direktorius R.Tarvydas nėra patikimas vadovas. Išreikšta nuomonė,
kad privatizuojant AB Kauno keliai turėtų būti atkreiptas didesnis dėmesys į
potencialaus pirkėjo darbo patirtį ir kapitalo kilmę.
Atsakydamas
į prašymą informuoti, kaip vertina Kauno skyriaus pareigūnų, pateikusių Kauno
miesto savivaldybei informaciją apie UAB Vandens pramogų centras patikimumą,
veiksmus, Specialiųjų tyrimų tarnybos direktorius P.Malakauskas pripažino, kad
išvados, jog UAB Vandens pramogų centras nėra patikima įmonė, o buvęs
generalinis direktorius R.Tarvydas nėra patikimas, yra perteklinės ir
nepriklauso tarnybos kompetencijai, nes sprendimą dėl didžiausią kainą
pasiūliusio potencialaus pirkėjo patikimumo priima savivaldybių turto
privatizavimo institucijos. Kauno skyriaus pareigūnų, nurodžiusių perteklines
išvadas, darbo kokybę įvertino neigiamai, atsižvelgdama į tai, kad išvados
teisiniu požiūriu negalėjo ir neturėjo nulemti priimant galutinį sprendimą, o
viešo aukciono komisija turėjo kompetencijos tokias perteklines išvadas
vertinti kritiškai, nesant duomenų, kad pareigūnai tai atliko turėdami kokių
nors interesų, manė, kad spręsti pareigūnų drausminės atsakomybės klausimo
netikslinga.
Kompetentingų
institucijų ir įstaigų informacijos apie potencialaus pirkėjo patikimumą
pateikimo privatizavimo institucijai tvarką, pirkėjo pripažinimo nepatikimu
kriterijus ir pripažinimo didžiausią kainą pasiūliusį potencialų pirkėją
nepatikimu tvarką, kai privatizavimas vykdomas viešo konkurso būdu, nustato
Vyriausybės 1997-12-31 nutarimu Nr. 1503 patvirtintų Valstybės ir savivaldybių
turto privatizavimo viešo aukciono būdu nuostatų 291-294
p. Nebuvo nustatyta, kad Specialiųjų tyrimų tarnyba būtų pateikusi
privatizavimo institucijai informaciją, kurios negalėjo pateikti pagal teisės
aktus, tačiau tarnyba neturėjo daryti išvadų dėl potencialaus pirkėjo
patikimumo.
Komisija
n u s p r e n d ė siūlyti Specialiųjų tyrimų tarnybos vadovams užtikrinti, kad
teikiant informaciją privatizavimo institucijoms apie potencialių pirkėjų
patikimumą būtų griežtai laikomasi teisės aktų reikalavimų, kad ateityje
visuomenėje nekiltų abejonių dėl galimos teisėsaugos institucijų įtakos
privatizavimo rezultatams, o privatizavimo institucijoms būtų pateikiama išsami
faktais pagrįsta informacija apie potencialių pirkėjų patikimumą.
***
3.
Komisijos narių R.Dagio ir J.Razmos siūlymu, dalyvaujant VĮ Registrų centro,
Alytaus apskrities viršininko administracijos ir Teisingumo ministerijos
atstovams, apsvarstytas klausimas dėl numatomo žemės sklypo įsigijimo
valstybės nuosavybėn iš UAB Grūto turas VĮ Registrų centras administraciniam
pastatui statyti. Žiniasklaida buvo skelbusi, kadvalstybės įmonė
Registrų centras planuoja iš Druskininkų mero žmonos D.Malinauskienės
vadovaujamos bendrovės Grūto turas įsigyti 5,75 arų žemės sklypą žymiai
didesne nei rinkos verte (253 700 Lt).
Duomenų
apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas nebuvo gauta, tačiau Komisija ir
Teisingumo ministerija nustatė keletą perkančios organizacijos sudarytos
pirkimo komisijos padarytų pirkimo procedūrų pažeidimų. Teisingumo ministerija
pripažino, kad prieš pradedant pirkimo procedūras nebuvo išsemtos galimybės
įsigyti ar išsinuomoti patalpas, reikalingas Registrų cento Alytaus filialo
Druskininkų skyriui.
Atsižvelgdama
į tai, kad, vadovaujantis Vyriausybės 2003-06-25 nutarimu Nr. 841 patvirtintos
Žemės, esamų pastatų ar kitų nekilnojamųjų daiktų pirkimų arba nuomos ar teisių
į šiuos daiktus įsigijimų tvarka, sprendimą įsigyti valstybės nuosavybėn
privačios žemės sklypą ir sudaryti žemės pirkimo sutartį priima apskrities
viršininkas, Komisija n u s p r e n d ė siūlyti Alytaus apskrities viršininkui,
prieš priimant sprendimą dėl žemės sklypo įsigijimo iš UAB Grūto turas
valstybės nuosavybėn, įvertinti:
-
valstybės nuosavybėn įsigyjamo žemės sklypo kainos pagrįstumą ir numatomo
sandorio naudingumą;
-
ar perkančioji organizacija VĮ Registrų centras, vykdydama žemės sklypo pirkimo
procedūras, nepažeidė Vyriausybės 2003-06-25 nutarimu Nr. 841 patvirtintos
Žemės, esamų pastatų ar kitų nekilnojamųjų daiktų pirkimų arba nuomos ar teisių
į šiuos daiktus įsigijimų tvarkos reikalavimų (Komisija atkreipė Alytaus
apskrities viršininko dėmesį į minėtos tvarkos 13, 18, 19 punktuose, Teisingumo
ministerija į 27 punkte nustatytos pirkimo tvarkos pažeidimus).
Taip
pat nuspręsta siūlyti Teisingumo ministerijai, kaip VĮ Registrų centro
savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai, tiesiogiai
išanalizuoti ir pasiūlyti valstybės įmonei Registrų centrui efektyviausią
valstybei nuosavybės teise priklausančio turto suteikimo Registrų centro
administracinėms patalpoms įrengti arba statyti Druskininkuose variantą.