1. Komisija 2005-06-15 posėdyje išklausė VĮ Valstybės turto fondas, AB
Turto bankas, Lietuvos Respublikos Generalinės prokuratūros, Lietuvos
Respublikos Vyriausybės kanceliarijos, Ūkio bei Finansų ministerijų
atstovų informaciją apie AB Lietuvos kuras neefektyvios veiklos aplinkybes,
tyrimų susijusių su įmonės veikla nutraukimo priežastis bei atnaujinimo
galimybes. Įvertinusi surinktų ir ištirtų duomenų visumą Komisija priėmė
išvadą Dėl bankrutuojančios AB Lietuvos kuras neefektyvios veiklos aplinkybių
bei atsakingų už tai asmenų veiklos vertinimo. Pateikiama komisijos išvada.
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ANTIKORUPCIJOS KOMISIJA
I Š V A D A
DĖL
BANKRUOTUOJANČIOS AB LIETUVOS KURAS NEEFEKTYVIOS VEIKLOS APLINKYBIŲ BEI
ATSAKINGŲ UŽ TAI ASMENŲ VEIKLOS VERTINIMO
2005 06 15
Lietuvos Respublikos
Seimo Antikorupcijos komisija (toliau Komisija), remdamasi Lietuvos
Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 2 straipsnio 1 punktu,
įvertino:
- Lietuvos
Respublikos generalinės prokuratūros 2005-03-04 raštu Nr. 7.2-973, 2005-04-20
raštu Nr. 7.2-1639 ir 2005-04-22 raštu Nr. 7.2-1661 pateiktą informaciją dėl AB
Lietuvos kuras veiklos tyrimo;
- Lietuvos
Respublikos Vyriausybės kanceliarijos 2005-05-12 raštu Nr. 12-3476 pateiktą
informaciją dėl bankrutuojančios AB Lietuvos kuras ieškinio Lietuvos
valstybei ir valstybės interesų gynimo civilinėje byloje;
- Lietuvos
Respublikos ūkio ministerijos 2005-05-13 raštu Nr. (4.3-10)-3-2692 pateiktą
informaciją dėl bankrutuojančios AB Lietuvos kuras ieškinio nagrinėjimo eigos
bei 2005-06-08 raštu Nr. (29.1-61)-3-3266 pateiktus įmonės ūkinės-finansinės
veiklos duomenis;
- Lietuvos
Respublikos finansų ministerijos 2005-05-11 raštu Nr.
((9.3)-5K-0511070)-6K-0504709 pateiktą informaciją dėl bankrutuojančios AB
Lietuvos kuras ieškinio valstybei reikalavimų bei 2005-06-10 raštu
Nr.((13.6-0702-5K-0513447)-6K-0505933 pateiktus įmonės ūkinės-finansinės
veiklos duomenis,
- Lietuvos
Respublikos valstybės kontrolės 2005-06-03 raštu Nr. 2041-3-16s pateiktą
1995-02-27 spendimą Nr. 1 (išslaptintas Valstybės kontrolės 2005-06-13 raštu
Nr. S-(4000-1.9)-1200);
- AB Turto bankas
2005-06-10 raštu Nr.(7.3-43)-SK4-2452 pateiktą informaciją apie AB Lietuvos
kuras kreditorių reikalavimus;
- VĮ Valstybės turto
fondo 2005-06-13 raštu Nr. (22)-312-60RN pateiktą AB Lietuvos kuras akcijų
prikimo-pardavimo sutartį Nr. 11/27 ir jos priedus.
Komisija nustatė:
1. 1992 1995
metais VĮ Lietuvos kuras pagrindinėje įmonėje ir juridinio asmens statuso
neturinčiose kuro tiekimo bazėse buvo sukurtos savarankiškos buhalterinės
apskaitos tarnybos, tačiau nebuvo jų veiklą reglamentuojančių nuostatų.
Buhalterinė tarnyba ir jai vadovavęs vyr. finansininkas A. Lukoševičius dirbo
pažeisdami Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymą (Žin., 1992, Nr. 20-588).
Daugelis buhalterinių įrašų buvo daromi nesant pirminių apskaitos dokumentų,
nebuvo užtikrinamas buhalterinių įrašų teisingumas, didžiulę apyvartą turinčios
sąskaitos buvo vedamos netvarkingai, žiniaraščiuose neįrašyti būtini rekvizitai
įmonės, surašymo datos, operacijų turiniai, mato vienetai, įvykdžiusių
operaciją ir atsakingų už jas asmenų pareigos, pavardės ir parašai ir pan.
Įmonės vadovas (1990 04 26 -1995 04 05 Generalinis direktorius buvo Jurgis
Ilikevičius) nepatvirtino įmonės darbuotojų, turinčių teisę pasirašyti
priminius dokumentus, sąrašo, buvo nurašomos pinigų sumos iš pelno
rezervo sąskaitų, neatvaizduojant to bendrame bendrovės turto balanse (
1997-02-04 Revizijų departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
akte konstatuota, jog VĮ Lietuvos kuras 1993-1994 metais dirbo nuostolingai,
tačiau didžiojoje knygoje 1994-01-01 įrašė 21 642 268 lt pelno rezervo likutį,
kurį panaudojo darbuotojams premijuoti, butų statybai, kapitalinei statybai ir
kitų išlaidų dengimui).
2002-04-26
pateiktoje specialisto išvadoje Dėl parengtinio tardymo metu surinktų
papildomų dokumentų įtakos AB Lietuvos kuras 1997 02 04 dokumentinės
revizijos išvadoms konstatuota, kad dėl buhalterinės apskaitos pažeidimų
iš dalies negalima nustatyti įmonės komercinės, ūkinės, finansinės būklės
rezultatų ir įvertinti turtą.
1997-02-04
Revizijų departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos akte
konstatuota, kad nuo 1992-01-01 iki 1995-01-01 dėl neteisėtų įmonės vadovų
veiksmų valstybei padaryta 1,11 mln. lt žala ir 24,12 mln. lt nuostolis, įmonė
patyrė 42,32 mln. lt nuostolį, Valstybinio socialinio draudimo fondui padaryta
0,07 mln. lt žala.
2. 1995-02-27
Valstybės kontrolės sprendime Nr. 1 Dėl valstybinės įmonės Lietuvos kuras
finansinės ūkinės veiklos patikrinimo rezultatų konstatuota, kad įmonė
neužtikrino teisingo valstybinio materialinių išteklių rezervo formavimo,
saugojimo, naudojimo ir jo apskaitos tvarkymo, pažeidinėjo Lietuvos Respublikos
įstatymus ir Vyriausybės nutarimus. Valstybės kuro rezervas 1991-1994 metais
buvo apskaitomas kaip įmonės turto dalis. Didžiąją dalį valstybės skirtų lėšų
kuro rezervui pirki įmonė panaudojo savo ūkinėje veikloje papildydama
apyvartines lėšas.
Įvertinus valstybiniame
kuro rezerve vykdytas operacijas ir iš valstybės biudžeto 1991-1994 metais
gautas lėšas (viso 38,63 mln. lt) 1994 metų balandžio 1 dieną šiame rezerve
turėjo būti apskaitoma ir VĮ Lietuvos kuras saugoma už 36,01 mln. lt iš
valstybės biudžeto lėšų nupirkto kuro jų pirkimo kainomis. Tačiau tuo metu
atsakingas valstybės kuro rezervo saugotojas VĮ Lietuvos kuras saugojo
žymiai mažesnius kiekius naftos produktų ir kuro nei buvo nupirkta už valstybės
biudžeto lėšas. Būtent, kūryklinio mazuto saugoma 60,1 tūkst. tonų arba 88,2
tūkst. tonų mažiau, automobilinio benzino 11,2 tūkst. tonų arba 95,4 tūkst.
tonų mažiau, dyzelinių degalų 32,7 tūkst. tonų arba 56,18 tūkst. tonų mažiau,
krosninio kuro 3,05 tūkst. tonų arba 1,2 tūkst. tonų mažiau, tepalų ir alyvų
0,529 tūkst. tonų arba 0,108 tūkst. tonų mažiau. Akmens anglies valstybiniame
rezerve VĮ Lietuvos kuras iš viso nesaugojo, nors už valstybės biudžeto lėšas
buvo nupirkta 118,9 tūkst. tonų.
Be to, įmonė
savavališkai panaudojo 64871,1 tonas iš valstybės biudžeto lėšų pirkto
valstybinio rezervo kūryklinio mazuto, todėl, vadovaujantis Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 1991-07-12 nutarimu Nr. 275 patvirtintų Lietuvos
Respublikos valstybinio materialinių išteklių rezervo nuostatų 44 punktu bei
Respublikos Vyriausybės 1994 m. gruodžio 23 d. nutarimu Nr. 1316-14 patvirtintų
Lietuvos Respublikos valstybės rezervo materialinių išteklių nuostatų 29
punktu, VĮ Lietuvos kuras privalėjo pervesti į valstybės biudžetą 12,97 mln.
lt baudą už savavališką valstybinio rezervo sukaupto kūryklinio mazuto
panaudojimą. Duomenų apie tokios baudos pervedimą nėra.
3. 1991-1995 metais VĮ Lietuvos kuras darbuotojai atliko eilę veikų,
kurios galėtų būti vertinamos kaip LR BK 275 str. 3 d. Turto pasisavinimas
arba iššvaistymas . Šio nusikaltimo požymius Baudžiamojoje byloje Nr.
10-2-053-00, iškeltoje 2000-03-10, tyrė Vilniaus miesto 1-ojo policijos
komisariato tardytoja L. Vaivadaitė, tačiau suėjus senaties terminams,
ikiteisminiai tyrimai buvo nutraukti.
4. Pagal 1999
10 29 valstybei nuosavybės teise priklausančio AB Lietuvos kuras akcijų
paketo pirkimo pardavimo sutarties Nr. 11/27 6.2.1 p. Olandijos
bendrovė Kopcke International Holdings B.V (toliau- Pirkėjas) įsipareigojo
per 5 metus į bendrovę investuoti 20 mln. JAV dolerių ilgalaikiu ir
trumpalaikiu materialiu turtu ir /ar pinigais, o investicijas panaudoti
bendrovės prievolėms vykdyti, tačiau šių savo įsipareigojimų vykdymo išvengė.
Pagal šios Sutarties 6.2.2. p. Pirkėjas,
laiku neinvestavęs šioje sutartyje numatyta tvarka, privalėjo Pardavėjui
sumokėti 10 procentų neinvestuotoss sumos dydžio baudą.
Be to, pagal
Sutarties 6.2.3. p.Pirkėjas įsipareigojo užtikrinti nenutrūkstamą
bendrovės veiklą ir stingant apyvartinių lėšų, garantuodamas už bendrovę,
aprūpinti ją kreditinėmis lėšomis iki 10 000 000 Lt, bendrovės vardu imant
paskolas Lietuvos ar užsienio bankuose. Domenų apie šio įsipareigojimo vykdymą
nėra.
5. 2001-03-15 AB
Lietuvos kuras valdyba susidedanti iš Meir Klabin (valdybos pirmininkas ir
firmos Rosh Credit International s.a.h prezidentas), Vidūno Mekšrūno,
Eugenijaus Kaziliūno, Kęstučio Straigio ir Arūno Vilkelio (balsavo prieš
sutarties pasirašymą) pasirašė Degalinių valdymo (operatoriaus) sutartį Nr. 258
(toliau Operatoriaus sutartį) su UAB Baltic Petroleum atstovaujama
direktorės A. Kašauskaitės. Operatoriaus sutarties pasirašymo metu
Kęstutis Straigys ir Meir Klabin buvo UAB Baltic Petroleum valdybos
nariais.
Operatoriaus
sutartimi buvo perduotos 37 AB Lietuvos kuras degalinės (iš jų 31 geriausia),
kurių likutinė vertė buvo 42 920 004, 09 litai. Iš perduotų valdyti degalinių,
tik 4 degalinės buvo įtrauktos į 1999 10 29 valstybei nuosavybės teise
priklausančio AB Lietuvos kuras akcijų paketo pirkimo pardavimo sutarties
Nr. 11/27 (toliau- Pardavimo sutarties) priedą E, kurias įmonė galėjo
išnuomoti, perleisti ar įkeisti be raštiško Valstybės turto fondo sutikimo.
Pardavimo
sutarties 6.1.1 p. suteikė pirkėjui teisę reorganizuoti bendrovę. Po
reorganizavimo, ne pagrindinei bendrovei perduotą turtą, neišvardintą sutarties
priede E, Pirkėjas turėjo teisę perleisti už bendrovės skolas, išnuomoti ar
įkeisti gaunant paskolas Bendrovės vardu. Tačiau, perleidžiant tokį turtą,
Pirkėjas privalėjo gauti raštišką Valstybės turto fondo sutikimą.
Pardavimo
sutarties 6.1.3 p. Pirkėjas įsipareigojo reorganizavimą atlikti taip, kad
eksploatuotinų degalinių neišdalinti tarp kitų bendrovių po reorganizavimo.
Pardavimo
sutarties 6.7 p. suteikė Valstybės turto fondui teisę kontroliuoti pajamų,
gautų pardavus ar išnuomojus Bendrovės turtą, panaudojimo pagrįstumą, o 6.9.1
p. tikrinti ūkinės veiklos rezultatus.
Pardavimo
sutarties 9.8 p. numatyta, kad šalys negali perleisti jokių savo teisių pagal
šią sutartį be išankstinio kitos šalies raštiško sutikimo.
Operatoriaus sutartimi perdavus UAB Baltic Petroleum degalines buvo pažeisti
Sutarties 6.1.1 p. ir 9.8 p. reikalavimai. Šalių Sutartimi prisiimtų
įsipareigojimų vykdymo kontrolę turėjo vykdyti Valstybės turto fondas.
Operatoriaus
sutartis sudaryta 8 metams, labai nenaudingomis AB Lietuvos kuras sąlygomis.
Šioje sutartyje nenumatyta Operatoriaus turtinės atsakomybės už jam perduoto
turto praradimą, sunaikinimą ar vertės netekimą. Pasibaigus sutarties terminui,
ja Operatoriui sudarytos sąlygos perduoti sugadintą, netekusį vertės turtą,
arba jo neperduoti ir neatsakyti už padarytą žalą. Sutartimi taip pat
nenumatyta Operatoriaus turtinė atsakomybė, net ir dėl jo kaltės nutraukus
sutartį terminui nepasibaigus ar neįvykdžius priimtų įsipareigojimų. Operatoriui
nevykdant sutartimi prisiimtų įsipareigojimų ir, dėl to AB Lietuvos kuras
iniciatyva norint nutraukti šią sutartį prieš terminą, ji pagal sutarties
sąlygas privalės Operatoriui atlyginti visas patirtas išlaidas ir sumokėti
netesybas, kurios pagal šios sutarties 10 straipsnio 5 puntą 1 000 000 litų.
Iš Lietuvos Respublikos generalinės
prokuratūros pateiktos medžiagos nustatyta, kad Operatoriaus sutartis buvo
pasirašyta nesant AB Lietuvos kuras akcininkų susirinkimo
nutarimo perleisti, nuomoti, įkeisti didesnės nei 1/20 bendrovės įstatinio
kapitalo vertės turtą, be AB Turto bankas raštiško leidimo ir sąlygų
suderinimo, tuo pažeidžiant 2000-07-28 Ūkio ministerijoje
įregistruotų AB Lietuvos kuras įstatų 2.2.1 punktą, Akcinių bendrovių įstatymo
24 straipsnio 19 punkto (Žin., 2000, Nr. 64-1914) bei Valstybės skolos įstatymo
3 straipsnio 13 punkto (1999-07-07 Nr. VIII-1298) nuostatas.
6. 2001-03-01 AB
Lietuvos kuras atstovaujama generalinio direktoriaus Eugenijaus Kaziliūno ir
Rosh Credit International s.a.h., kuriai atstovavo šios įmonės valdybos
pirmininkas Meir Klabin (taip pat AB Lietuvos kuras bei UAB Baltic
Petroleum valdybų pirmininkas) Liuksemburge pasirašė paskolos sutartį Nr. 4
(toliau Sutartį Nr. 4). Pagal šią sutartį AB Lietuvos kuras buvo
suteiktas 649000 JAV dolerių kreditas, kuris buvo panaudotas Meir Klabin
vadovaujamos įmonės Enginiers, Architects &
Consulting Limited konsultavimo paslaugoms finansų,
vadybos ir personalo srityse pirkti. AB Lietuvos kuras generalinis
direktorius Eugenijus Kaziliūnas ir Enginiers, Architects & Consulting Limited direktorius Meir Klabin patvirtino
tarpusavio atsiskaitymus. Paskolos pagal Sutartį Nr. 4 grąžinimo
užtikrinimui, AB Lietuvos kuras įsipareigojo įkeisti septynias degalines ir
jas apdrausti ne mažesne, kaip suteikiamos paskolos suma. Neįvykdžius per
sutartyje numatytą terminą degalinių įkeitimo ir jų apdraudimo, AB Lietuvos
kuras įsipareigojo sumokėti 500 000 JAV dolerių baudą. Penkios iš septynių
degalinių nebuvo įtrauktos į Pardavimo sutarties priedą E, todėl AB
Lietuvos kuras be raštiško Valstybės turto fondo sutikimo jų įkeisti
negalėjo.
2001-04-01 Rosh
Credit International s.a.h. perleido paskolos, pagal Sutartį Nr. 4,
kreditorinį reikalavimą UAB Baltic Petroleum (649 000 JAV dolerių paskolą, 11
260 JAV dolerių palūkanas ir 500 000 JAV dolerių baudą išieškojimui iš AB
Lietuvos kuras).
2001-04-02 UAB
Baltic Petroleum pareikalavo, kad AB Lietuvos kuras iki 2001-04-17 įvykdytų
prievolę pagal Sutartį Nr. 4.
2001-04-18 AB
Lietuvos kuras raštu pranešė UAB Baltic Petroleum, kad įvykdyti savo
įsipareigojimų pagal minėtą sutartį įmonė negali, UAB Baltic Petroleum
2001-04-19 pateikė Vilniaus apygardos teismui ieškinį dėl bankroto bylos iškėlimo,
o teismas 2001-04-27 nutartimi iškėlė bankroto bylą.
Remdamasi tuo, kas
išdėstyta ir atsižvelgdama į Komisijos surinktų ir ištirtų duomenų visumą,
Komisija daro šias i š v a d a s:
1. Įmonės Lietuvos kuras
neefektyvią veiklą didžia dalimi galėjo lemti jos darbuotojų veiksmai bei
neveikimas, piktnaudžiaujant pasitikėjimu komercinėje, ūkinėje veikloje bei
stambiu mastu išvaistant įmonės ir valstybės turtą.
2. Nėra patikimų
duomenų įrodančių, kad AB Lietuvos kuras 1992-1995 metais saugojo valstybės
kuro rezervą pilna apimtimi ir dėl to patyrė 28 mln. lt nuostolį.
3. Galima daryti
prielaidą, kad po įmonės privatizavimo pažeidžiant Lietuvos Respublikos
įstatymus ir kitus teisės aktus sudarinėdami nenaudingas įmonei Lietuvos
kuras sutartis,grupė iš anksto susitarusių asmenų dalyvavusių įmonės
valdyme siekė nusikalstamu būdu perimti įmonės turtą bei, išvengiat
prisiimtų įsipareigojimų, dirbtinai privesti įmonę prie bankroto.
4. Galima daryti
prielaidą, kad VĮ Valstybės turto fondas nepakankamai kontroliavo 1999 10 29 AB
Lietuvos kuras akcijų paketo pirkimo pardavimo sutartimi Nr. 11/27 Pirkėjo
prisiimtų įsipareigojimų vykdymą, kas galėjo įtakoti įmonės ūkinės finansinės
padėties blogėjimą.
Komisija,
vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 8
straipsniu, n u s p r e n d ž i a:
1. Kreiptis į
Lietuvos Respublikos generalinę prokuratūrą su prašymu peržiūrėti procesinių
sprendimų dėl baudžiamųjų bylų, kuriose buvo tirta įmonės AB Lietuvos kuras
veikla, tyrimo nutraukimo pagrįstumą, prašyti įvertinti ar nebuvo įmonė
dirbtinai privesta prie bankroto, taip pat ar nėra nusikaltimo požymių VĮ
Valstybės turto fondas vadovų ir darbuotojų veikloje, kontroliuojant Pirkėjo
prisiimtų įsipareigojimų vykdymą pagal 1999 10 29 AB Lietuvos kuras akcijų
paketo pirkimo pardavimo sutartį Nr. 11/27 ;
2. Perduoti
Komisijos paruoštą AB Lietuvos kuras veiklos analizę Specialiųjų tyrimų
tarnybos vertinimui;
3. Informuoti
Lietuvos Respublikos Vyriausybę dėl Pirkėjo prisiimtų įsipareigojimų nevykdymo
pagal 1999 10 29 AB Lietuvos kuras akcijų paketo pirkimo pardavimo sutartį
Nr. 11/27 bei atkreipti dėmesį į VĮ Valstybės turto fondas veiksmus;
4. Atkreipti
Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos, Lietuvos Respublikos finansų ir
ūkio ministerijų bei valstybės interesus civilinėje byloje dėl 28 milijonų litų
AB Lietuvos kuras civilinio ieškinio Lietuvos valstybei už 1992-1995 metais
saugotą valstybės kuro rezervą atstovaujančių asmenų dėmesį į 1995-02-27
Valstybės kontrolės sprendime Nr. 1 Dėl valstybinės įmonės Lietuvos kuras
finansinės ūkinės veiklos patikrinimo rezultatų pateiktus duomenis.
Komisijos
primininkas
Petras
Baguška
2. Komisijos nariams taip pat buvo pateikta
informacija apie:
1. Kauno V.Krėvės pr. esančios automobilių
stovėjimo aikštelės viešo nuomos konkurso organizavimą. Kadaangi byla šiuo metu
nagrinėjama teisme buvo nuspręsta šio klausimo nagrinėjimą nutraukti.
2. Sociologinio tyrimo korupcijos lygiui Kauno
miesto savivaldybėje išaiškinti konkurso organizavimą. Kadangi, Komisija gauna
daug skundų dėl viešųjų pirkimų ir nuomos konkursų organizavimo skaidrumo
Kauno mieste, buvo nuspręsta atkreipti Kauno miesto savivaldybės dėmesį į
galimus teisės aktų pažeidimus, organizuojant viešųjų pirkimų ir nuomos
konkursus bei paraginti ateityje užtikrinti, lygiateisiškumo, nediskriminavimo
ir skaidrumo principų laikymąsi.
3. Gautus raštus iš Generalinės prokuratūros ir
Specialiųjų tyrių tarnybos dėl Rubicon group juodosios buhalterijos ir
Abonento. Kadangi Seime sudaryta atskira laikinoji tyrimo komisija dėl
galimos korupcijos Vilniaus miesto savivaldybėje, buvo nutarta apsiriboti gauta
medžiaga ir nutraukti šio klausimo nagrinėjimą.