2005 m. spalio 11 d. Lietuvos Respublikos
Seimo plenariniame posėdyje buvo pavesta Seimo Antikorupcijos komisijai
apsvarstyti Seimo nutarimo Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su
korupcija programos patvirtinimo pakeitimo projektą Nr. XP-825. Komisija 2005 m. lapkričio 9 d. posėdyje apsvarsčiusi
šį projektą priėmė išvadą (išvados tekstas pridedamas).
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ANTIKORUPCIJOS KOMISIJA
I Š V A D A
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
NACIONALINĖS KOVOS SU KORUPCIJA PROGRAMOS PATVIRTINIMO PAKEITIMO PROJEKTO NR.
XP-825
2005 m. lapkričio
9 d.
Vilnius
1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Komisijos pirmininkas Petras Baguška , Komisijos pirmininko pavaduotojas
Vytautas Saulis, Komisijos nariai Bronius Bradauskas, Algimantas Matulevičius,
Jurgis Razma, Rimantas Bašys, Rimantas Dagys, Viktoras Muntianas, Nijolė
Stieblienė, Raimondas Šukys, Valdemar Tomaševski.
2. Valstybės ir savivaldybių institucijų,
visuomeninių organizacijų, piliečių pasiūlymai, pataisos, pastabos: Seimo kanceliarijos Teisės departamento
2005 m. rugsėjo 28 d. išvada Nr. XP-825
3. Komisijos sprendimas:
1. Iš esmės pritarti pateiktam Seimo
nutarimo projektui.
2. Siūlyti pagrindiniam
komitetui tobulinti Seimo nutarimo projektą, atsižvelgiant į pateiktas pastabas
ir pasiūlymus:
1) Kadangi dabartinės lietuvių
kalbos žodyne žodis ribojimas suprantamas kaip ribų padarymas ar apimties
nustatymas. Todėl žodžių junginys korupcijos ribojimas gali būti suprantamas
ne kaip korupcijos uždraudimas, o kaip korupcijos leidimas, tačiau tik tam
tikrose nustatytose ribose.
Siūlome pakeisti Nacionalinės
kovos su korupcija programos priemonių plano (toliau Priemonių plano) I-ojo
skyriaus I skirsnio Politinės
korupcijos ribojimas ir II skirsnių Administracinės korupcijos ribojimas pavadinimus
atitinkamai į pavadinimus Politinės korupcijos prevencija ir Administracinės
korupcijos prevencija.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
2) Kadangi priemonių plano 17
punkte nurodyta priemonė neatitinka Nacionalinės kovos su korupcija programos
siekimų tikslų ir uždavinių, siūlome išbraukti šią priemonę.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
3) Atsižvelgdami į tai, jog
2005-09-28 posėdyje svarstant Komisijoje parengtą Pareiškėjų apsaugos įstatymo
projektą buvo nutarta atsisakyti atskiro įstatymo, kuris reglamentuotų asmenų
pranešusių apie korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus, apsaugą nuo susidorojimo
administracinėms priemonėmis ir papildyti atitinkamom nuostatom Korupcijos
prevencijos įstatymą. Priemonių plano
32 punkte yra priemonė, pagal kurią ketinama parengti Korupcijos prevencijos
įstatymo ir jį lydinčių teisės aktų pakeitimų ir papildymų projektus. Tačiau
tarp įvardintų šios priemonės tikslų nėra nuostatos dėl šio įstatymo papildymo
atitinkamu skyriumi, reglamentuosiančiu asmenų pranešusių apie korupcinio
pobūdžio teisės pažeidimus, apsaugą.
Siūlome papildyti priemonių
plano 32 punkto, grafą Tikslas ir ją išdėstyti taip:
32.
Parengti Korupcijos prevencijos įstatymo ir jį lydinčių teisės aktų pakeitimų
ir papildymų projektus.
|
Užtikrinti visapusį ir skubesnį informacijos apie asmenis, siekiančius
eiti arba einančius pareigas valstybės ar savivaldybės įstaigoje, rinkimą ir
pateikimą.
Išnagrinėti praktikoje iškilusias problemas dėl korupcijos rizikos analizės
atlikimo, jas apibendrinus parengti atitinkamus teisės aktų projektus.
Nustatyti privalomą kandidatų ir tarnautojų, dirbančių korupciniu
požiūriu rizikingose srityse, patikimumo patikrinimą.
Papildyti korupcijos prevencijos priemones įspėjimu, suteikiant
Specialiųjų tyrimų tarnybai įgaliojimus taikyti šią priemonę.
Reglamentuoti asmenų,
pranešusių apie korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus, apsaugą nuo
susidorojimo administracinėmis priemonėmis.
|
2006 m. I ketv.
|
Specialiųjų tyrimų tarnyba,
Vidaus reikalų ministerija,
Valstybės saugumo departamentas,
Valstybės kontrolė,
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija
|
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
4) Priemonių
plano 41 punkte nurodyta, jog ketinama parengti Asmenų, pranešusių apie teisės
pažeidimus valstybės ir savivaldybių institucijose, apsaugos nuo neteisėto
poveikio įstatymą. Šios priemonės vienas iš tikslų - užtikrinti tiek valstybės
tarnyboje, tiek ir kitose valstybės ar privačiose įstaigose, įmonėse,
organizacijose dirbančių asmenų teisę pranešti apie korupcines nusikalstamas
veikas, apie kurias jie sužinojo, atlikdami savo darbines funkcijas, ir
garantuoti pakankamą ir efektyvią tokių asmenų apsaugą nuo neteisėto poveikio.
Manome, jog
tokio įstatymo parengimo idėja turi trūkumų, kadangi atskiru įstatymu siekiama
reglamentuoti tik tam tikros asmenų grupės (asmenų, pranešusių apie korupcinio
pobūdžio teisės pažeidimus) apsaugą ir tik tais atvejais, kai apie teisės
pažeidimą asmuo sužinojo savo darbovietėje.
Kaip rodo Transparency International Lietuvos skyriaus
ir Specialiųjų tyrimų tarnybos atliktas tyrimas Korupcijos apraiškos šalies mastu atrinktose
aspskrityse ir jose esančiose savivaldybėse 2004 m., bei Lietuvos korupcijos žemėlapis 2004 m.,
neoficialūs mokėjimai-kyšiai dažniausiai duodami kelių policininkams, teisminės
valdžios atstovams, medikams, pareigūnams, susijusiems su nuosavybės teisių atkūrimu,
muitininkams, sienos apsaugos pareigūnams, mokesčių inspektoriams,
privatizavimo tarnybų pareigūnams. Minėti
korupcijos tyrimai rodo, kad asmenys dažniausiai susiduria su korupcija
ir kitais pažeidimais ne savo darbe,
todėl susidorojimas darbdavio
taikomomis priemonėmis negali būti dažniausiai
pasitaikantis pavojus.
Pažymėtina ir tai, jog vadovaujantis darbo kodekso 129 straipsnio 3
dalies 3 punktu yra nustatyti draudimai darbdaviams atleisti darbuotoją iš
darbo, kai pastarasis dalyvauja byloje prieš darbdavį.
Manome, kad turėtų būti
praplėsti priemonių plano 41 punkte nurodyti tikslai, todėl siūlome pakeisti 41
punkto grafą Tikslas ir išdėstyti ją
taip:
41.Išanalizuoti galiojančius teisės aktus ir
parengti Asmenų, pranešusių apie teisės pažeidimus valstybės ir savivaldybių
institucijose, apsaugos nuo neteisėto poveikio įstatymo, Valstybės tarnybos
įstatymo papildymo, Darbo kodekso papildymo įstatymų ir kitų teisės norminių
aktų projektus.
|
Nustatyti valstybės tarnautojų pareigą pranešti valstybės institucijoms
apie kiekvieną jiems žinomą korupcijos atvejį, su kuriuo jie susiduria,
atlikdami savo darbines funkcijas.
Užtikrinti tiek valstybės tarnyboje,
tiek ir kitose valstybės ar privačiose įstaigose, įmonėse, organizacijose
dirbančių asmenų teisę pranešti apie korupcines nusikalstamas veikas, apie
kurias jie sužinojo, atlikdami savo darbines funkcijas, ir garantuoti
pakankamą ir efektyvią tokių asmenų apsaugą nuo neteisėto poveikio.
Užtikrinti asmenų,
pranešusių apie teisės pažeidimus, pakankamą ir efektyvią apsaugą nuo
susidorojimo administracinėmis priemonėmis ar kitokio neteisėto poveikio iš
valstybės tarnautojų bei valstybės ar savivaldybių institucijų, įstaigų,
įmonių ar organizacijų darbuotojų pusės
|
2006 m. I ketv.
|
Specialiųjų tyrimų tarnyba,
Vidaus reikalų ministerija,
Sveikatos apsaugos
ministerija
|
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
5) Atsižvelgdami į tai, jog 1995
m. spalio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva Nr. 95/46/EB dėl asmenų
apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo (toliau
Direktyva) nereguliuoja atvejų, kai tvarkomi garsiniai ar vaizdiniai duomenys
vaizdinio sekimo metu, jeigu tvarkoma visuomenės saugumo, gynybos, nacionalinio
saugumo sumetimais arba vykdant valstybinę su baudžiamąją teise susijusią
veiklą ar kitą bendrijos teisės aktų neapimamą veiklą (16 punktas ir 3
straipsnis). Manome, kad asmens duomenų rinkimas korupcijos prevencijos tikslu
turėtų įeiti į direktyvoje nurodytą išimtį. Pažymėtina, jog Direktyvos 7
straipsnio E punkte nurodytas duomenų tvarkymo teisėtumo kriterijus, kuris
skelbia, jog asmens duomenis galima tvarkyti tuo atveju, jei to reikia vykdant
užduotį, atliekamą visuomenės labui, arba įgyvendinant oficialius įgaliojimus,
suteiktus duomenų valdytojui arba trečiajai šaliai, kuriai atskleidžiami
duomenys.
Tačiau Asmens
duomenų teisinės apsaugos įstatymo 1 straipsnio nuostatos reiškia, kad šis
įstatymas taikomas visoms valstybės įstaigoms, išskyrus šio straipsnio 5 punkte
nurodytą išimtį, jog tvarkant
asmens duomenis valstybės saugumo, gynybos tikslais įstatymas taikomas tiek,
kiek kiti įstatymai nenustato kitaip. Kadangi šio
straipsnio 2 punkte pasakyta, kad įstatymas reglamentuoja santykius, kurie
atsiranda tvarkant asmens duomenis automatiniu būdu, taip pat neautomatiniu
būdu tvarkant asmens duomenų susistemintas rinkmenas: sąrašus, kartotekas,
bylas, sąvadus ir kita. Taigi bylose surinkti duomenys ir yra neautomatiniu
būdu susisteminta rinkmena, o dokumentų registravimas kompiuteryje yra tų
duomenų tvarkymas automatiniu būdu. Šiuo atveju Specialiųjų tyrimų tarnyba
asmens duomenis renka į bylas, bylos tvarkomos jas sisteminant pagal asmens vardą,
pavardę, be to, šie duomenys registruojami pagal prašymo gavimo datą ir asmens
pavardę. Todėl, išeinant iš šių Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo
nuostatų, Specialiųjų tyrimų tarnybos bylos yra šio įstatymo reguliavimo
objektas. Manytina, kad šios įstatymo
nuostatos ir Direktyvos nuostatos nėra pakankamai suderintos, todėl siūlome
papildyti Programos priemonių plano II skyrių
papildomu 46 punktu, po jo sekančius punktų numerius pakeisti atitinkama
eilės tvarka, o šį puntą išdėstyti taip:
46. Išanalizuoti Asmens duomenų teisinės
apsaugos įstatymą ir prireikus parengti jo pakeitimo ir papildymo projektą
|
Išplėsti teisėsaugos institucijų
galimybes disponuoti asmens duomenimis, kai to reikia vykdant teisėsaugos
tarnybų užduotis, susijusias su korupcinio pobūdžio nusikaltimų prevencija
bei tyrimu arba įgyvendinant
oficialius įgaliojimus, suteiktus duomenų valdytojui arba trečiajai šaliai,
kuriai atskleidžiami duomenys
|
2006 m. III ketv.
|
Teisingumo ministerija, Specialiųjų tyrimų tarnyba, Vidaus reikalų
ministerija, Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija
|
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
6) Atsižvelgdami į tai, kad 2002 m. sausio 17
d. patvirtintos Nacionalinės kovos
su korupcija programos priemonių plane numatytos priemonės buvo neįgyvendintos
iš dalies dėl per trumpų jų įgyvendinimo terminų, o pagal dabartinę Priemonių
plano projekto redakciją 48, 49 ir 50 punktuose numatytos priemonės turėtų
prasidėti 2005 metais, tačiau vargu ar būtų realiai pradėtos įgyvendinti laiku,
siūlome pakeisti Programos priemonių plano 18, 48, 49, 50 punktuose numatytų
priemonių įvykdymo laiką taip:
a) 18 punkte numatytos
priemonės įgyvendinimo laiką pakeisti iš 2006 m. I ketv. į 2006 m. III ketv.;
b) 48 punkte numatytos
priemonės įgyvendinimo laiką pakeisti iš 2005 2008 m. į 2006-2008 metus;
c) 49 punkte numatytos
priemonės įgyvendinimo laiką pakeisti iš 2005 2008 m. į 2006-2008 metus;
d) 50 punkte numatytos
priemonės įgyvendinimo laiką pakeisti iš 2005 m. IV ketv. į 2006 m. I ketv.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
7)
Kadangi įgyvendinant Specialiųjų tyrimų tarnybos uždavinius edukacinė veikla tarnybai
būtų papildoma funkcija, siūlome išbraukti Specialiųjų tyrimų tarnybą iš 50
punkto priemonę įgyvendinančių
institucijų sąrašo, pagrindine įgyvendinančia institucija paskiriant Vidaus
reikalų ministeriją.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
4. Komisijos paskirtas pranešėjas Petras Baguška