Š.m. vasario 22 d. įvyko
Antikorupcijos komisijos posėdis. Jame buvo nagrinėjami šie klausimai:
1. Dėl galimybių korupcijai reikštis užkardinimo vykdant
koncesijas.
Šiuo klausimu
pasisakė Ūkio ministerijos, Finansų ministerijos, Valstybės kontrolės ir Viešųjų pirkimų tarnybos atstovai.
2. Dėl
specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnų atrankos, socialinių garantijų bei
atsakomybės.
Šiuo
klausimu pasisakė Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovai.
3. Dėl valstybės
tarnautojų turto, kurio įsigijimas negali būti pagrįstas gaunamomis pajamomis.
Šiuo klausimu
pasisakė Specialiųjų tyrimų tarnybos bei Valstybinės mokesčių inspekcijos
atstovai.
1. Dėl galimybių korupcijai
reikštis užkardinimo vykdant koncesijas
Į
Antikorupcijos komisiją 2005-12-08 kreipėsi grupė Seimo narių informuodami, kad
Kauno miesto savivaldybė vykdo švietimo įstaigų ūkio tvarkymo ir priežiūros
koncesijos projektą, ir prašydami ištirti konkurso dėl koncesijos suteikimo
sąlygas ir sutartį antikorupciniu požiūriu. 2005-12-22 Kauno miesto
savivaldybės taryba atšaukė anksčiau priimtą sprendimą dėl koncesijos tvarkyti
ir prižiūrėti Kauno miesto savivaldybės švietimo įstaigų ūkį. Komisija,
siekdama išsiaiškinti, ar organizuojant konkursą dėl koncesijos suteikimo nėra
galimybių reikštis korupcijai, kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą, prašydama
įvertinti Kauno miesto savivaldybės tarnautojų veiksmus, konkursų sąlygas ir
sutartis ir atlikti Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo antikorupcinį
vertinimą. Be to buvo kreiptasi į Finansų ministeriją dėl nuomonės pateikimo,
ar koncesijos mokestis ir su jo mokėjimu susiję savivaldybės įsiskolinimai
turėtų būti pripažinti valstybės skola ir negali viršyti Valstybės biudžeto ir
savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme nustatytų
savivaldybių skolinimosi limitų. Seimo Audito komitetas, išanalizavęs
klausimus, susijusius su Koncesijų įstatymo taikymo praktika, konstatavo šio
įstatymo trūkumus dėl neapibrėžtų turto eksploatacijos sąlygų, kontrolės
mechanizmo, koncesijų laiko ir apimčių reglamentavimo nebuvimo, taip pat
Valstybės skolos įstatymo ir Koncesijų įstatymo tarpusavio suderinamumo,
pasiūlė Lietuvos Respublikos Vyriausybei iki 2006 m. vasario 15 d. parengti ir
pateikti Seimui Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo pakeitimo projektą.
Atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybė to nepadarė, siūlytina apsvarstyti
Komisijos parengtą Koncesijų įstatymo 3, 5, 22, 23 straipsnių pakeitimo ir
papildymo 30 straipsniu įstatymo projektą.
Posėdžio metu NUSPRĘSTA (bendru sutarimu): pritarti Lietuvos Respublikos Koncesijų
įstatymo 3, 5, 22, 23 straipsnių pakeitimo ir papildymo 30 straipsniu įstatymo
projektui ir teikti jį Seimui, prašant šį įstatymo projektą įtraukti į Seimo IV
(Pavasario) sesijos darbų programą
2. Dėl specialiųjų tyrimų tarnybos
pareigūnų atrankos, socialinių garantijų bei atsakomybės
Atsižvelgiant į šį klausimą buvo svarstyta Lietuvos
Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos statuto 2, 11, 19, 21, 30, 32
straipsnių pakeitimo bei papildymo ir Statuto papildymo 301
straipsniu įstatymo projektas. Seimo Antikorupcijos komisija gavo Specialiųjų tyrimų tarnybos
raštą Dėl Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnų
socialinių garantijų. Rašte
teigiama, jog įsigaliojus naujos redakcijos Specialiųjų tyrimų tarnybos (toliau
STT) statutui iš esmės labai smarkiai
pasikeitė STT pareigūnų socialinių
garantijų, o kartu ir motyvavimo sistema. Dėl to iš STT traukiasi aukštą
kvalifikaciją ir didelę patirtį turintys specialistai, ypač tie, kurių veikla
tiesiogiai susijusi su korupcinio pobūdžio veikų atskleidimu ir tyrimu. Tuo
tarpu priimti į tarnybą naujus analogiškos patirties ir kvalifikacijos
pareigūnus yra sudėtinga. STT neturi galimybės konkuruoti įdarbinimo srityje
tiek su privačiomis įmonėmis, tiek su kitomis statutinėmis valstybinėmis
teisėsaugos institucijomis, kuriose atitinkami pakeitimai, susiję su socialinių
garantijų sumažinimu, nebuvo padaryti.
Posėdžio metu NUSPRĘSTA (bendru sutarimu): pritarti
Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos statuto 2, 11, 19, 21, 30, 32
straipsnių pakeitimo bei papildymo ir Statuto papildymo 301
straipsniu įstatymo projektui ir teikti jį Seimui
3. Dėl valstybės tarnautojų turto,
kurio įsigijimas negali būti pagrįstas gaunamomis pajamomis
Jungtinių Tautų konvencijoje prieš korupciją, tarp kitų
kovos su korupcija priemonių, 20 straipsnyje yra nurodyta pareiga konvenciją
ratifikavusioms šalims apsvarstyti būtinybę, vadovaujantis Konstitucija ir
esminiais šalies teisinės sistemos principais, priimti tokias teisines ir kitas
priemones, kurių reikia baudžiamuoju nusikaltimu laikyti tyčinį neteisėtą
praturtėjimą, t.y. žymų valstybės pareigūno turto padidėjimą, kai jos negali
pagrįstai paaiškinti, kaip tai susiję su jo teisėtomis pajamomis. Siekiant
išplėsti Jungtinių tautų konvencijos prieš korupciją rekomenduojamų
antikorupcinių priemonių sąrašą, būtų tikslinga lygiagrečiai inicijuoti
Mokesčių administravimo įstatymo 33 straipsnio 13 punkto pakeitimą, įvedant
nuostatą, kad Specialiųjų tyrimų tarnyba ar kita teisėsaugos institucija,
turėdama pagrįstų įtarimų, kad asmens turtas įsigytas už įstatymų nustatyta
tvarka neapmokestintas lėšas ar pan., gali kreiptis į VMĮ su prašymu nurodyti
gyventojui pagrįsti deklaruoto turto įsigijimo teisėtumą.
Posėdžio metu NUSPRĘSTA (bendru
sutarimu): kreiptis į Lietuvos Respublikos Seimo valdybą su prašymu sudaryti
darbo grupę išanalizuosiančią Neteisėto praturtėjimo reglamentavimo galimybes
ir parengsiančią atitinkamus įstatymų projektus.
4. Dėl problemų sveikatos apsaugos
sistemoje
Į Antikorupcijos komisiją kreipėsi grupė Seimo narių dėl
problemų sveikatos apsaugos sistemoje.
Posėdžio metu NUSPRĘSTA (bendru sutarimu): sudaryti darbo
grupę klausimams, susijusiems su problemomis sveikatos apsaugos srityje
spręsti. Darbo grupės sudėtis:
1.
Bronius Bradauskas;
2.
Rimantas Dagys;
3.
Valdemar Tomaševski.