2006-03-01

EN  FR

 

Š.m. kovo 01d. įvyko Antikorupcijos komisijos  posėdis. Jame buvo nagrinėjami šie klausimai:

1. Dėl baudžiamosios atsakomybės už ES lėšų neteisėtą gavimą sugriežtinimo.

Kalbėjo  Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybos atstovas.

2. Dėl įstatymų pataisų užkardinant protekcionizmą valstybės tarnyboje.

Kalbėjo Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovas.

3. Informacija dėl Europos Tarybos sprendimo ir kovos su korupcija privačiame sektoriuje įgyvendinimo.

Kalbėjo Teisingumo ministerijos atstovas.

 

1. Dėl baudžiamosios atsakomybės už ES lėšų neteisėtą gavimą sugriežtinimo

 

2005 metų pabaigoje, nagrinėjant klausimą dėl Europos Sąjungos (toliau - ES) struktūrinių fondų lėšų įsisavinimo, buvo kalbama apie atsakomybės už neteisėtą ES lėšų gavimo ir panaudojimo sugriežtinimą. Antikorupcijos komisijoje buvo parengtas LR Baudžiamojo kodekso dviejų straipsnių, 222 ir 300, pataisų įstatymo projektas. 222 straipsnis papildytas nauja 2-ja dalimi (tekstas pridedamas), o 300 straipsnis papildytas (tekstas pridedamas). Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnyba yra anksčiau teikusi informaciją apie tai, kiek 2003, 2004, 2005 metais yra pradėta ikiteisminių tyrimų, susijusių su ES paramos lėšų neteisėtu gavimu bei panaudojimu; iš viso nuteisti 8 asmenys, pripažinti kaltais  pagal tuos straipsnius, kurie dabar yra taisomi. Paprastai apgaulės būdu gavus ES paramą taikoma atsakomybė pagal Baudžiamojo kodekso 182 straipsnį bei taisomus 222 ir 300 straipsnius. Įvedus pataisas iš esmės sugriežtinama atsakomybė už ES lėšų neteisėtą gavimą ir panaudojimą. Net tais atvejais, jei taikomas 182 straipsnis, kur numatyta griežčiausia bausmė - laisvės atėmimas iki 3 metų, tos nusikalstamos veikos vis tiek eina kartu su apgaulingu apskaitos tvarkymu bei dokumentų klastojimu. Sugriežtinus atsakomybę už šias veikas, būtų skiriama bausmė nuo 5 iki 6 metų.

 

Posėdžio metu NUSPRĘSTA: teikti Seimui Komisijoje parengtą Baudžiamojo kodekso 222 ir 300 straipsnių pataisų įstatymo projektą.

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 222 IR 300 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO Aiškinamasis raštas

 

1. Įstatymo projekto tikslas ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 222 ir 300 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas parengtas atsižvelgiant į teisėsaugos institucijų praktiką saugant Europos Sąjungos finansinius interesus nuo kriminalinio poveikio. Įstatymo pakeitimais siekiama sugriežtinti atsakomybę už nusikalstamas veikas, kuriomis siekiama neteisėtai gauti Europos Sąjungos paramos lėšas arba pagrįsti neteisėtą tokios paramos panaudojimą.

2. Projekte aptariamų klausimų dabartinis teisinis reguliavimas

Lietuvos Respublikos baudžiamasis kodeksas (toliau –BK) numato baudžiamąją atsakomybę už apgaulingą buhalterinės apskaitos tvarkymą bei apskaitos dokumentų slėpimą, sunaikinimą ar sugadinimą, jeigu dėl to negalima visiškai ar iš dalies nustatyti asmens veiklos, jo turto, nuosavo kapitalo ar įsipareigojimų dydžio ar struktūros. Nusikaltimu taip pat laikomas ir netikrų dokumentų gaminimas ar  tikro dokumento suklastojimas bei laikymas, gabenimas, siuntimas, panaudojimas ar kitoks realizavimas.  Šios veikos yra daug pavojingesnės ir daug labiau pažeidžia baudžiamojo įstatymo saugomas vertybes, kuomet jos padaromos siekiant neteisėtai gauti Europos Sąjungos paramos lėšas arba nuslėpti neteisėtą tokios paramos panaudojimą. Atskirai BK, šių nusikaltimą kvalifikuojančių požymių išskirta nėra, nors tokiomis veikomis daroma žala ne tik Lietuvos ūkiui, bet ir šalies prestižui. Be to dėl šių nusikalstamų veikų įvykdymas gali įtakoti Europos Sąjungos paramos lėšų sumažinimą Lietuvai.

3. Numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuojamų klausimų teigiamos savybės ir kokių pozityvių rezultatų laukiama

Projektu siūloma papildyti BK 222 straipsnį „ Apgaulingas apskaitos tvarkymas “ nauja dalimi, nustatančia, jog griežtesnę baudžiamąją atsakomybę už apgaulingą buhalterinės apskaitos tvarkymą bei apskaitos dokumentų slėpimą, sunaikinimą ar sugadinimą, jeigu dėl to negalima visiškai ar iš dalies nustatyti asmens veiklos, jo turto, nuosavo kapitalo ar įsipareigojimų dydžio ar struktūros kuomet tokia veika siekdama gauti Europos Sąjungos paramą ar nuslėpti neteisėtą tokios paramos lėšų panaudojimą.

Projektu taip pat siūloma papildyti BK 300 straipsnio ,,Dokumento suklastojimas ar disponavimas suklastotu dokumentu” 3 dalį nustatant griežtesnę baudžiamąją atsakomybę, už netikrų dokumentų gaminimą ar tikro dokumento suklastojimą bei laikymą, gabenimą, siuntimą, panaudojimą ar kitokį realizavimą jie dėl to neteisėtai buvo gauta Europos Sąjungos parama.

Siūloma nuostatomis siekiama atskirai reglamentuoti nusikalstamas veikas kuriomis tiesiogiai ar netiesiogiai siekiama neteisėtai gauti Europos Sąjungos paramą. Įvertinus į tai, jog aukščiau išvardintus nusikaltimus darantys asmenys dažnai gerai išmano įstatymus ar tiesiog gerai žino kas gresia už padarytą nusikaltimą, manytina, kad tokio teisinio reglamentavimo atsiradimas veiks atgrasančiai ir sukels didesnį, susilaikymo nuo nusikalstamos veikos padarymo, efektą.

4. Galimi neigiami priimto projekto padariniai ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių padarinių būtų išvengta

Priėmus įstatymo projektą neigiamų padarinių nenumatoma.

5. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą

Priėmus teikiamą projektą keisti kitų galiojančių teisės aktų ar jų naikinti nereikės

6. Ar projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus

Teikiamas projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos teisės aktus.

7. Projekto įgyvendinimas

Priėmus projektą nereikės parengti naujų teisės aktų.

8. Lėšos, reikalingos projektui įgyvendinti

Papildomų lėšų projekto įgyvendinimui nereikės.

9. Projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Projekto rengimo metu gauti pasiūlymai iš kitų institucijų negauta.

10. Projekto autorius

Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisija.

11. Reikšminiai projekto žodžiai

Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „apskaita “, „klastojimas“, “Europos Sąjungos paramos lėšos”.

 

 

Komisijos pirmininkas                                       Petras Baguška

 

                                

  

                                                                     Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

BAUDŽIAMOJO KODEKSO 222 IR 300 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2006 m.           d. Nr. X-
Vilnius

(Žin., 2000, Nr. 89-2741; 2003, Nr. 38-1733;)

 

1 straipsnis. 222 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 222 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

,, 222 straipsnis. Apgaulingas apskaitos tvarkymas

1. Tas, kas apgaulingai tvarkė teisės aktų reikalaujamą buhalterinę apskaitą arba paslėpė, sunaikino ar sugadino apskaitos dokumentus, jeigu dėl to negalima visiškai ar iš dalies nustatyti asmens veiklos, jo turto, nuosavo kapitalo ar įsipareigojimų dydžio ar struktūros,

baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki ketverių metų.

2. Tas, kas padarė šio straipsnio 1 dalyje numatytą veiką siekdamas gauti Europos Sąjungos paramą ar nuslėpti neteisėtą tokios paramos lėšų panaudojimą,

baudžiamas bauda arba laisvės atėmimu iki penkerių metų.

3. Už šiame straipsnyje numatytas veikas atsako ir juridinis asmuo.”

2 straipsnis. 300 straipsnio 3 dalies pakeitimas

300 straipsnio 3 dalyje po žodžių „didelės žalos,  įrašyti žodžius  „ arba neteisėtai siekė gauti ar gavo Europos Sąjungos paramą, “ ir ją išdėstyti taip::

3. Tas, kas padarė šio straipsnio 1 ar 2 dalyje numatytas  veikas, jeigu dėl to buvo padaryta didelės žalos, arba neteisėtai gavo Europos Sąjungos paramą, arba pagamino didelį kiekį netikrų asmens tapatybės kortelių, pasų, vairuotojo pažymėjimų ar valstybinio socialinio draudimo pažymėjimų, arba suklastojo didelį kiekį tikrų asmens tapatybės kortelių, pasų, vairuotojo pažymėjimų ar valstybinio socialinio draudimo pažymėjimų, arba žinomai netikrų ar žinomai suklastotų tikrų didelį kiekį asmens tapatybės kortelių, pasų, vairuotojo pažymėjimų ar valstybinio socialinio draudimo pažymėjimų laikė, gabeno, siuntė, panaudojo ar realizavo,

baudžiamas laisvės atėmimu iki šešerių metų.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą

 RESPUBLIKOS PREZIDENTAS

   

                                           Lyginamasis variantas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

BAUDŽIAMOJO KODEKSO 222 IR 300 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2006 m.           d. Nr. X-
Vilnius

(Žin., 2000, Nr. 89-2741; 2003, Nr. 38-1733;)

 

1 straipsnis. 222 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 222 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

,, 222 straipsnis. Apgaulingas apskaitos tvarkymas

1. Tas, kas apgaulingai tvarkė teisės aktų reikalaujamą buhalterinę apskaitą arba paslėpė, sunaikino ar sugadino apskaitos dokumentus, jeigu dėl to negalima visiškai ar iš dalies nustatyti asmens veiklos, jo turto, nuosavo kapitalo ar įsipareigojimų dydžio ar struktūros,

baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki ketverių metų.

2. Tas, kas padarė šio straipsnio 1 dalyje numatytą veiką siekdamas gauti Europos Sąjungos paramą ar nuslėpti neteisėtą tokios paramos lėšų panaudojimą,

baudžiamas bauda arba laisvės atėmimu iki penkerių metų.

3. Už šiame straipsnyje numatytas veikas atsako ir juridinis asmuo.”

2 straipsnis. 300 straipsnio 3 dalies pakeitimas

300 straipsnio 3 dalyje po žodžių „didelės žalos,  įrašyti žodžius  „ arba neteisėtai siekė gauti ar gavo Europos Sąjungos paramą, “ ir ją išdėstyti taip::

3. Tas, kas padarė šio straipsnio 1 ar 2 dalyje numatytas  veikas, jeigu dėl to buvo padaryta didelės žalos, arba neteisėtai gavo Europos Sąjungos paramą, arba pagamino didelį kiekį netikrų asmens tapatybės kortelių, pasų, vairuotojo pažymėjimų ar valstybinio socialinio draudimo pažymėjimų, arba suklastojo didelį kiekį tikrų asmens tapatybės kortelių, pasų, vairuotojo pažymėjimų ar valstybinio socialinio draudimo pažymėjimų, arba žinomai netikrų ar žinomai suklastotų tikrų didelį kiekį asmens tapatybės kortelių, pasų, vairuotojo pažymėjimų ar valstybinio socialinio draudimo pažymėjimų laikė, gabeno, siuntė, panaudojo ar realizavo,

baudžiamas laisvės atėmimu iki šešerių metų.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą

 RESPUBLIKOS PREZIDENTAS

 

2. Dėl įstatymų pataisų užkardinant protekcionizmą valstybės tarnyboje

 

 

Buvo svarstomas Valstybės tarnybos įstatymo 11 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas. Komisijos nariai išsakė nuomones ir pasiūlymus.

 Posėdžio metu NUSPRĘSTA (bendru sutarimu): atidėti Valstybės tarnybos įstatymo 11 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto svarstymą ir jį tobulinti.

 

3. Informacija dėl Europos Tarybos sprendimo ir kovos su korupcija privačiame sektoriuje įgyvendinimo

 

Antikorupcijos komisija gavo Seimo nario Jurgio Razmos kreipimąsi dėl Tarybos pagrindų sprendimo 2003/568/TVR “Dėl kovos su korupcija privačiame sektoriuje” įgyvendinimo, kuriame suformuluoti tokie pasiūlymai:

1. Siūlymas, kad komisija įvertintų, kaip yra įgyvendintas minėtas Tarybos pagrindų sprendimas, ar priimti visi reikalingi teisės aktai.

2. Siūlymas įvertinti Vyriausybės siūlomos išlygos dėl Lietuvos valstybės jurisdikcijos taikymo korupciniams nusikaltimams, kurie padaromi užsienyje, tačiau juridinio asmens, kurio būstinė yra Lietuvos teritorijoje, naudai.

Teisingumo ministerijos nuomone, šis sprendimas įstatymuose yra pilnai įgyvendintas. Pagrindinis klausimas - kodėl padaryta išlyga. Pirmiausia, Tarybos pagrindų sprendimas numato jurisdikcijos taisykles, kurių viena yra privaloma ir esminė, kai nusikalstama veika ar jos dalis yra padaroma toje valstybėje, tokiais atvejais be jokių išimčių ji privalo nustatyti savo baudžiamąją atsakomybę, kitais dviem atvejais valstybė turi teisę pasirinkti atsižvelgiant į savo nacionalinės teisės principus. Šiuo atveju atsisakyta vienos jurisdikcinės normos, t.y. kai visas nusikaltimas padaromas užsienyje bei nusikaltimo nauda yra skiriama juridiniam asmeniui, kurio pagrindinė buveinė yra Lietuvoje. Čia padaryta išlyga, kad jurisdikcijos taisyklė netaikoma. Tačiau ne visos veikos užtraukia baudžiamąją atsakomybę pagal mūsų įstatymus; jei bent vienas nusikalstamos veikos subjektas bus Lietuvos Respublikos pilietis arba asmuo, turintis nuolatinę gyvenamąją vietą, tai jau galios kita Baudžiamojo kodekso nuostata, kurioje sakoma, kad jei nusikaltimą padarė Lietuvos Respublikos pilietis, nepriklausomai nuo padarymo vietos, baudžiamoji atsakomybė jam kils. Tokia pati išlyga yra daroma dėl kiekvieno Tarybos pagrindų sprendimo.

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008