Š.m. birželio
21 d. įvyko Antikorupcijos komisijos posėdis. Jo metu buvo nagrinėjami
tokie klausimai:
1. Darbo
grupės galimoms korupcijos apraiškoms sveikatos apsaugos sistemoje tirti
išvados.
Pranešėjas:
darbo grupės vadovas Rimantas Jonas Dagys.
2. Informacija
apie bylų dėl AB ,,Lietuvos kuras nagrinėjimo eigą.
Pranešėja:
Komisijos patarėja Vita Vaitekūnaitė.
1. Darbo grupės galimoms
korupcijos apraiškoms sveikatos apsaugos sistemoje tirti išvados
Įvertinus darbo grupės korupcijos
apraiškoms sveikatos apsaugos sistemoje tirti atlikto tyrimo metu surinktus
dokumentus (posėdžių metu pateiktą informaciją, įvairių institucijų atsakymus į
paklausimus, žiniasklaidoje pateiktą informaciją) bei išnagrinėjus sveikatos
sistemos santykius reglamentuojančius teisės aktus prielaidų korupcijai
pasireikšti aspektu, nustatyta:
1. Sociologinio tyrimo ,,Lietuvos
korupcijos žemėlapis 2005, atlikto Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų
tarnybos užsakymu, duomenimis Sveikatos apsaugos ministerija iš trylikos
Lietuvos Respublikos ministerijų korumpuotumo sąraše pagal apklaustų gyventojų
atsakymus užima pirmąją, o pagal verslo įmonių vadovų atsakymus antrąją
vietas. Deja, Sveikatos apsaugos ministerija netinkamai reagavo į paskelbtus
tyrimus, o jos aukšti pareigūnai daug dėmesio skyrė tyrimo metodologijos
kritikai, nors dėmesys turėtų būti sutelktas antikorupcinių priemonių kūrimui
ir įgyvendinimui.
2.Valstybės kontrolės ataskaitose pateikti duomenys apie Kauno medicinos
universiteto klinikų (toliau KMUK) 2002 m. vykdytą langų keitimo konkursą
(11,5 mln. Lt), elektrokardiostimuliatorių ir dirbtinių širdies vožtuvų
vykdytus viešuosius pirkimus, pažeidžiant Viešųjų pirkimų įstatymo
reikalavimus. Kai kurie pažeidimai (į konkurso sąlygas įrašymas
reikalavimo, kuris nebūtinas eksploatuojant įrenginį (pvz. ,,kad gamyba
neterštų gamtos)) turėtų būti vertinami kaip dirbtinio konkurso sąlygų
sudarymas (konkurso imitavimas), siekiant, kad laimėtų konkreti įmonė.
Atkreiptinas dėmesys, kad nors
Administracinių teisės pažeidimų kodeksas numato kaltiems asmenims taikyti
administracinio poveikio priemones, tačiau Viešųjų pirkimų tarnyba prie
Vyriausybės jas taiko ypatingai retai.. Viešųjų pirkimų tarnybos, kaip
kontroliuojančios viešuosius pirkimus institucijos, veiksmai yra nepakankami.
3. Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (toliau VTEK), darbo grupės
prašymu, atlieka tyrimus dėl KMUK generalinio direktoriaus J. Pundziaus veiksmų
atitikties Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje
įstatymo reikalavimams 2006 m. gegužės 11 d. sprendimu VTEK pripažino, kad
J. Pundziaus veiksmai, kai jo įgalioti KMUK darbuotojai kreipėsi į žymius
mokslininkus (habil. dr. V. Sadauską ir akademiką prof. H. Dudėną), siūlant
jiems atsiriboti nuo kreipimosi į Vyriausybę dėl Kauno onkologijos ligoninės
prijungimo prie KMUK, vertinami kaip siekimas sau palankiai paveikti galimą
Ministro Pirmininko sprendimą. Pasinaudodamas savo pareigomis (Nacionalinės
sveikatos tarybos pirmininkas, Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narys, Sveikatos
apsaugos ministerijos kolegijos narys) ir galiomis bei taip siekdamas palankaus
sprendimo pritarimo ligoninės prijungimui, J. Pundzius pažeidė Viešųjų ir
privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 13 straipsnio 1
dalies reikalavimus.
4.
Sveikatos sistemoje susidariusi padėtis, kai tas pats
asmuo užima kelias pareigas (pavyzdžiui, vienu metu būdamas KMUK generaliniu
direktoriumi, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininku, Privalomojo sveikatos
draudimo tarybos nariu, Sveikatos apsaugos ministerijos kolegijos nariu),
kurios leidžia dalyvauti priimant palankius sprendimus, vertintini kaip galių
sukoncentravimas vienose rankose (kai tie patys asmenys tampa ir užsakovais, ir
vykdytojais). Tai yra sveikatos apsaugos sistemos valdyme susiklosčiusi ydinga
praktika, kelianti abejones dėl priimamų sprendimų nešališkumo ir skaidrumo.
Galių sukoncentravimas vienose rankose sudaro prielaidas piktnaudžiavimams
tarnybine padėtimi, piktnaudžiavimams oficialiais įgaliojimais atsirasti.
5. Šiuo metu sveikatos
sistemoje antikorupciniu požiūriu veikia ydinga sistema, kai visame
vaistų įtraukimo į kompensuojamųjų vaistų sąrašus procese dalyvauja tik su
viena institucija susiję asmenys (sveikatos apsaugos ministras, Sveikatos
apsaugos ministerijos ir jai pavaldžių įstaigų pareigūnai), t.y. nėra
užtikrinamas sprendimų priėmimo nepriklausomumo (kartu ir skaidrumo) principas.
Be to, nesudaromos galimybės šiame procese pakankamai efektyviai atstovauti
savo interesus farmacininkams, ligoniams ir gydytojams. Galimas siūlymas -
teisės aktuose, reglamentuojančiuose ligų, vaistų ir medicinos pagalbos
priemonių įrašymo į kompensuojamųjų vaistų sąrašus tvarką, numatyti patariamąją
instituciją (Tarybą), kuri būtų sudaryta lygiomis proporcijomis iš farmacinėms
kompanijoms, ligoniams ir gydytojams atstovaujančiųjų asmenų (asociacijų ar
kitų susivienijimų atstovų). Svarstytina ir kita alternatyva - tokią
patariamąją instituciją sudaryti iš nepriklausomų ekspertų.
6. Antikorupciniu požiūriu
ydingu sprendimu laikytina ir nuo 2003 m. sausio 1 d. įsigaliojusi Sveikatos
draudimo įstatymo (nauja įstatymo redakcija Nr. IX-1219, 2002-12-03) nuostata,
Valstybinę ligonių kasą padariusią pavaldžią Sveikatos apsaugos ministerijai, o
ne Vyriausybei.
7. Sveikatos draudimo įstatymo 26 straipsnio
2 dalyje nustatyta, kad sutartys tarp teritorinių ligonių kasų ir asmens
sveikatos priežiūros įstaigų, vadovaujantis Civiliniu kodeksu, šiuo ir kitu
įstatymais, sudaromos Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka,
atsižvelgiant į Valstybinės ligonių kasos ir Privalomojo sveikatos draudimo
tarybos nuomones. Sveikatos apsaugos ministro įsakymais yra patvirtintos
tvarkos ir taisyklės dėl asmens sveikatos priežiūros organizavimo ir apmokėjimo
už paslaugas. Tačiau nėra vieningos bendros sutarčių su asmens sveikatos
priežiūros įstaigomis sudarymo tvarkos, kuri apimtų visas sveikatos
priežiūros paslaugų grupes, nustatytų, kaip turėtų būti apskaičiuojami sutarčių
ekonominiai rodikliai. Teritorinėms ligonių kasoms leidžiama atrinkti sveikatos
priežiūros įstaigas ir sudaryti sutartis ,,pagal poreikį, tačiau poreikio
nustatymą gali įtakoti subjektyvūs faktoriai. Teritorinių ligonių kasų
vadovams derybų su asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovais dėl metinių
sutartinių sumų metu yra sudarytos sąlygos didinti arba mažinti sutartines
sumas.
8. Sutarčių sudarymo tarp teritorinių ligonių kasų ir asmens sveikatos
priežiūros įstaigų procesas šiuo metu nėra tinkamai reglamentuotas. Valstybinė ligonių kasa teikia tik rekomendacijas teritorinėms ligonių
kasoms sutarčių sudarymo klausimais, todėl teritorinės ligonių kasos sutartis
sudaro savo nusistatyta tvarka. Kadangi nėra aiškių kriterijų, atskirų
teritorinių ligonių kasų tvarkos yra skirtingos. Akivaizdu, kad tokios teisinio
reguliavimo spragos sudaro prielaidas privilegijoms, o kartu ir korupcinio
pobūdžio nusikalstamoms veikoms (sudaromos galimybės neskaidriems susitarimams
(darytina prielaida, kad ir už tam tikrą atlygį) tarp asmens sveikatos
priežiūros įstaigos ir teritorinės ligonių kasos vadovų dėl geresnių
finansavimo sąlygų).
Stinga viešumo ir skirstant Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau
PSDF) lėšas - nėra viešai nustatytų lėšų paskirstymo
kriterijų, nėra viešai skelbiama kiek kuriai įstaigai skiriama PSDF biudžeto
lėšų.
9. Komisija,
išnagrinėjusi Kauno onkologijos ligoninės (toliau KOL) prijungimo prie KMUK
aplinkybes, nustatė, kad 1999-04-01 VšĮ Kauno 3-iosios klinikinės ligoninės,
VšĮ Kauno Krikščioniškųjų gimdymo namų ir VšĮ Kauno onkologijos ligoninės
vadovai pasirašė deklaraciją, kad gavus Pasaulio banko finansavimą Dienos
chirurgijos centro įrengimui Kauno 3-iojoje klinikinėje ligoninėje, steigėjo
(Kauno apskrities viršininko administracijos) teikimu iš minėtų viešųjų įstaigų
būtų suformuota viena viešoji įstaiga Kauno 3-ioji klinikinė ligoninė.
Tokiam minėtų įstaigų restruktūrizavimui
2001-11-05 pritarė ir Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų komiteto
pirmininkas K. Kuzmickas, sveikatos apsaugos ministras K. R. Dobrovolskis,
Kauno apskrities viršininkas Z. B. Kazakevičius.
Tačiau Kauno
medicinos universiteto klinikų atstovai oficialiuose susitikimuose ir
žiniasklaidoje ėmė atkakliai prieštarauti tokio naujo ligoninių junginio
suformavimui. Kaip vėlesnė įvykių raida parodė tikrąsias priežastis: siekį KOL
matyti KMUK struktūroje.
Maždaug po
metų, 2002 vasario mėnesį suinteresuotas institucijas pasiekia tuometinio
sveikatos apsaugos ministro K. R. Dobrovolskio raštas, informuojantis apie tai,
kad Kauno sveikatos priežiūros įstaigų klausimas buvo aptartas su LRS
pirmininku A. Paulausku, Sveikatos reikalų komiteto pirmininku K. Kuzmicku, KMU
rektoriumi V. Grabausku, KMUK generaliniu direktoriumi J. Pundziumi, kt.
asmenimis. Nutarta KOL juridinio asmens teisėmis integruoti į KMUK kaip
Onkologijos kliniką.. Nebuvo atsižvelgta nei į Vyriausybei pareikštas prieš tai
Kauno apskrities viršininko pareigas ėjusio G.Buinevičiaus, nei apskrities
gydytojo nuomones, kad KOL ir KMUK sujungimas nėra tikslingas. Ignoruota ir
tai, kad apskrities gyventojų sveikatinimo klausimus turėtų pirmiausiai spręsti
apskrities viršininko gydytojo tarnyba. Galima daryti prielaidą, sprendimai
buvo priimti siaurame pareigūnų rate, o jų sprendimams didelę įtaką KMUK
generalinis direktorius, sutelkęs daug galių Sveikatos sistemoje vienose
rankose.
10.
Vaistų reklamos taisyklių 11 punktas įtvirtina atvirą
leidžiamų reklamos rūšių sąrašą, t.y. vaistams reklamuoti gali būti naudojamos
visos reklamos rūšys: rašytinė, žodinė, vaizdinė, audiovizualinė, neparduodamų
vaistų pavyzdžių pateikimas, pokalbiai, susitikimai ir pan. Šiame įsakyme
įtvirtintas vienintelis vaistų skyrimo skatinimo apribojimas reklamuojant
vaistus specialistams, draudžiama siūlyti dovanas, išskyrus tuos atvejus, kai
jų tikroji vertė yra minimali ir pasiūlymas susijęs su specialisto profesija.
Šis draudimas nėra pakankamas, kad užkirstų kelią taisyklių 4.7 punkto
taikymui, nes lieka neaišku, ar taisyklių 32 punkto prasme vaistų reklamavimas
apima tik specialistų kryptingą informavimą, ar yra susijęs su vaistų skyrimo
skatinimu kitais būdais. Vaistų reklamos taisyklės įtvirtina platesnę ir
lankstesnę skatinimo skirti vaistus sampratą specialistai gali būti skatinami
ne tik dovanomis, bet ir siūlant asmeninę naudą ar žadant premijas pinigais bei
natūra. Būtent pastarosios skatinimo priemonės labiausiai atitinka verslo
interesus (karjeros galimybės, kelionės, finansinė parama privačioms gydymo
įstaigoms ir kt.). Ministro įsakymas draudžia tik dovanų teikimą. Galimybė
naudoti kitas skatinimo priemones reiškia, kad farmacijos verslo atstovams yra
paliekamas atviras kelias formaliai teisėtomis priemonėmis skatinti vaistų
skyrimą, remiantis ne paciento poreikiais, bet mediko asmeniniais motyvais.
Darytina išvada, kad dabar galiojančiomis vaistų reklamos taisyklėmis yra
sukuriama korumpuotų reklamos formų draudimo regimybė ir neužtikrinamas
farmacinės veiklos skaidrumas. Siūlymas peržiūrėti teisės aktus,
reglamentuojančius vaistų reklamą, panaikinant teisės normas, sudarančias
prielaidas korupcijai.
Informacija apie darbo grupės
iniciatyva pradėtus ir šiuo metu dar nebaigtus tyrimus:
1) VTEK pradėjo ir atlieka tyrimą dėl
Kauno 2-osios klinikinės ligoninės vadovo Tautvydo Jankausko veiksmų galimai
proteguojant UAB Struktūra ligoninės rekonstrukcijos bei remonto darbų.
2) VTEK atlieka tyrimą dėl Lietuvos
bioetikos komiteto narių ir su jais, susijusių asmenų, dirbančių Vilniaus
universiteto medicinos fakultete, suinteresuotų embrioninių kamieninių ląstelių
tyrimų finansavimu veiksmų, siekiant nustatyti , ar nėra interesų konflikto.
3)
Valstybinės mokesčių inspekcijos (toliau VMI) pavedimu Kauno apskrities VMI
atlieka detalų T. Jankausko bei jo žmonos pajamų bei turto
patikrinimą.
4)
Kauno apygardos prokuratūra pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl Tautvydo Jankausko
veikos galimai neteisėtai naudojant ligoninės rekonstrukcijai skirtas lėšas.
5)
VTEK atliekamas tyrimas dėl SAM darbuotojų komandiruotės į Vašingtoną.
6)
Negauta informacija apie pradėtus tyrimus iš STT, VTEK dėl preparato Grasalva
gamybos.
7) Atliekamas tyrimas dėl VšĮ
Nacionalinio kraujo centro veiklos, kai iš surinkto donorų kraujo pagaminama
eritrocitų masė ir kraujo plazma, kurios vaistų gamybai skirta dalis yra
išvežama į užsienį. Užsienyje iš jos yra gaminami vaistai (albuminas,
imunoglobulinai, kraujo krešumo faktoriai), kurie atkeliauja į Lietuvą, bet čia
nerealizuojami, o perkami iš kitų firmų. Nors ir turint žaliavą, tačiau šie
vaistai Lietuvoje negaminami, o perkami didelėmis kainomis iš šiuos vaistus
importuojančių firmų. Iš SAM pareikalauta papildomos medžiagos.
8)
Pradėtas platus tyrimas siekiant išsiaiškinti, ar nėra giminystės ir svainystės
ryšių tarp asmenų, užimančių vadovaujančius postus
sveikatos apsaugos institucijose, bei asmenų, dirbančių privačiose farmacijos
įstaigose, ir galimo
didmeninių farmacijos įmonių protegavimo.
Darbo grupės pirmininkas
Rimantas Jonas Dagys
Darbo grupės nariai: Bronius
Bradauskas
Valdemar
Tomaševski
Lietuvos
Respublikos Seimo Antikorupcijos komisija (toliau Komisija), išnagrinėjusi
Darbo grupės galimoms korupcijos apraiškoms sveikatos apsaugos sistemoje tirti
(toliau Darbo grupė) 2006-06-13 išvadas bei vadovaudamasi Lietuvos
Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 3
punktu, 3 ir 5 dalimis NUSPRĘNDĖ:
1. Perduoti Darbo grupės išvadas Lietuvos Respublikos Seimo
sveikatos reikalų komitetui Lietuvos Respublikos Vyriausybei bei Lietuvos
Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai, siekiant atkreipti šių institucijų
dėmesį į Darbo grupės nustatytus sveikatos apsaugos sistemos teisinio
reguliavimo bei administravimo trūkumus, sudarančius prielaidas neskaidriems
sprendimams ir korupcijos apraiškoms, bei pavesti šioms institucijoms
apsvarstyti pateiktas išvadas ir informuoti Komisiją apie priemones
nustatytiems trūkumams pašalinti;
2. Perduoti Lietuvos Respublikos Vyriausybei Lietuvos
žmonių kreipimąsi su parašais dėl Kauno onkologijos ligoninės prijungimo prie
Kauno medicinos universiteto klinikų, įteiktą Komisijai.
3. Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei iš naujo
apsvarstyti ir įvertinti Kauno onkologijos ligoninės prijungimo prie Kauno
medicinos universiteto klinikų tikslingumą ir pasekmes bei inicijuoti teisės
aktų, reglamentuojančių šių asmens sveikatos priežiūros įstaigų reorganizavimą,
pakeitimus.
4. Atsižvelgiant į Darbo grupės pateiktą informaciją apie
nebaigtus tyrimus, pratęsti Darbo grupės veiklos terminą.
2. Informacija apie bylų dėl AB
,,Lietuvos kuras nagrinėjimo eigą
Generalinio prokuroro pavaduotojas
Gintaras Jasaitis, pranešė, kad Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos
komisijos prašymu Generalinėje prokuratūroje buvo atliktas procesinių
sprendimų, priimtų baudžiamosiose bylose, kuriose buvo tirta įmonės Lietuvos
kuras veikla, patikrinimas. Patikrintos buvo 6 baudžiamosios bylos. Jos visos
buvo trumpai pristatytos posėdžio metu. Taip pat prokuroras informavo, jog
patikrinus baudžiamosiose bylose priimtų procesinių sprendimų pagrįstumą
nustatyta, kad sprendimai pagrįsti ir nenaikinti.
Posėdžio metu NUSPRĘSTA (bendru
sutarimu), kad Antikorupcijos komisija parengs savo išvadas dėl AB ,,Lietuvos
kuras ir jas pristatys sekančiame posėdyje.