Š.m.
lapkričio 15 d. įvyko Antikorupcijos komisijos posėdis. Jo metu buvo
nagrinėjami tokie klausimai:
1. Dėl
Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija programos,
patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2002-01-17 nutarimu Nr. IX-711
įgyvendinimo priemonių plano 40 priemonės (parengti asmenų, pranešusių apie
teisės pažeidimus valstybės ir savivaldybių institucijose, apsaugos nuo
neteisėto poveikio įstatymo projektą) įgyvendinimo.
Pranešėja: Komisijos patarėja Laima
Ragauskienė.
Kviestieji asmenys: Teisingumo ministerijos
atstovas, Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovas.
2. Informacija dėl Transparency International tyrimo apie korupcijos suvokimo indeksą Lietuvoje 2006 metais ir
Lietuvos Respublikos parlamentinių partijų frakcijų susitarimo dėl kovos su
korupcija stiprinimo aptarimas.
3. Išvados dėl AB Lietuvos kuras
privatizavimo proceso svarstymas.
Pranešėja: Komisijos patarėja Vita
Vaitekūnaitė.
4. Informacija dėl Kauno miesto
savivaldybės veiklos ne pagal paskirtį panaudojant Kelių priežiūros ir plėtros
programos lėšas įrengiant Kauno miesto
Fredos gyvenamąjį kvartalą.
5. Informacija dėl Lietuvos Respublikos
Tautinio paveldo produktų įstatymo projekto (XP-1102(2)).
1. Dėl
Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija programos,
patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2002-01-17 nutarimu Nr. IX-711
įgyvendinimo priemonių plano 40 priemonės (parengti asmenų, pranešusių apie
teisės pažeidimus valstybės ir savivaldybių institucijose, apsaugos nuo
neteisėto poveikio įstatymo projektą) įgyvendinimo
Teisingumo
viceministras G.Švedas 2006-03-15 raštu Nr. (1.11)-7R-1794 kreipėsi į Antikorupcijos komisiją dėl
Lietuvos Respublikos Seimo 2006 m. sausio 12 d. nutarimo Nr. X-486, kuriuo buvo
patvirtintas Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija programos
įgyvendinimo priemonių planas (toliau- Priemonių planas), jame numatant 40
priemonę - parengti asmenų, pranešusių apie teisės
pažeidimus valstybės ir savivaldybių institucijose, apsaugos nuo neteisėto
poveikio įstatymo projektą, taip pat Valstybės tarnybos įstatymo papildymo,
darbo kodekso papildymo įstatymų ir kitų teisės norminių aktų projektus.
Viceministras nurodė, kad ši priemonė nebuvo numatyta anksčiau galiojusioje
Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija programos įgyvendinimo
priemonių plano redakcijoje, taip pat nebuvo numatyta Vyriausybės 2005-03-24
nutarime Nr.315, kuriame nurodomos
Vyriausybės 2004-2008 metų programos įgyvendinimo priemonės, todėl Seimo
patvirtintame Priemonių plane nurodytas 40 priemonės įvykdymo terminas 2006
m. I ketvirtis- yra nerealus.
Teisingumo
ministerija Antikorupcijos komisijos prašo inicijuoti arba Priemonių plano
pakeitimą atsisakant 40 Priemonės, arba nustatant realų pastarosios priemonės
įvykdymo terminą, pagrindine atsakinga už šios priemonės įvykdymą institucija
paskiriant Specialiųjų tyrimų tarnybą.
Atkreiptinas
dėmesys, jog Antikorupcijos komisija 2005-11-09 posėdyje nagrinėjo 40 priemonės
tikslingumo klausimą ir nusprendė, jog siekiant užtikrinti tiek valstybės
tarnyboje, tiek ir kitose valstybės ar privačiose įstaigose, įmonėse,
organizacijose dirbančių asmenų teisę pranešti apie korupcines nusikalstamas
veikas, apie kurias jie sužinojo, atlikdami savo darbines funkcijas, ir
garantuoti pakankamą ir efektyvią tokių asmenų apsaugą nuo neteisėto poveikio,
tikslinga praplėsti minėtos priemonės tikslus, juos išdėstant taip: užtikrinti
asmenų, pranešusių apie teisės pažeidimus, pakankamą ir efektyvią apsaugą nuo
susidorojimo administracinėmis priemonėmis ar kitokio neteisėto poveikio iš
valstybės tarnautojų bei valstybės ar savivaldybių institucijų, įstaigų, įmonių
ar organizacijų darbuotojų pusės.
NUSPRĘSTA
(bendru sutarimu):
1.
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, kaip pagrindinė institucija,
kuriai kartu su Specialiųjų tyrimų tarnyba, Vidaus reikalų ministerija bei
Socialinės apaugos ir darbo ministerija, buvo pavesta 2006 m. I ketvirtį
įgyvendinti Nacionalinės kovos su korupcija programos (toliau Programa)
patvirtintos Seimo 2002-01-17 nutarimu Nr. 711
įgyvendinimo priemonių plano 40 priemonę: išanalizuoti galiojančius
teisės aktus ir parengti Asmenų, pranešusių apie teisės pažeidimus valstybės ir
savivaldybių institucijose, apsaugos nuo neteisėto poveikio įstatymo projektą,
taip pat Valstybės tarnybos įstatymo papildymo, Darbo kodekso papildymo
įstatymų ir kitų teisės norminių aktų projektus, nustatytu laiku minėtos
priemonės neįgyvendino.
2. Atsižvelgiant į Lietuvos
Respublikos teisingumo ministerijos bei Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų
tarnybos išdėstytus motyvus dėl minėtos priemonės įgyvendinimo, nuspręsta
pavesti Teisingumo ministerijai bei Specialiųjų tyrimų tarnybai iki 2006 m.
gruodžio 15 d. atlikti teisės aktų, reglamentuojančių asmenų, pranešusių apie teisės pažeidimus valstybės ir savivaldybių
institucijose, apsaugos nuo neteisėto poveikio, analizę ir Komisijai pateikti
informaciją bei pasiūlymus dėl minėtos
priemonės įgyvendinimo.
3.
Kreiptis į institucijas ir įstaigas, atsakingas už Nacionalinės kovos su
korupcija programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. sausio 17
d. nutarimu Nr. IX-711, įgyvendinimo
priemonių plane numatytų priemonių vykdymą, prašant Komisijai pateikti išsamią
informaciją apie joms pavestų Programos priemonių įgyvendinimą 2006 metais.
2. Informacija dėl Transparency International tyrimo apie korupcijos suvokimo indeksą Lietuvoje 2006 metais ir
Lietuvos Respublikos parlamentinių partijų frakcijų susitarimo dėl kovos su korupcija
stiprinimo aptarimas
Antikorupcijos komisijos pirmininkas
Komisijos nariams trumpai referavo, apie Transparency International tyrimą
dėl korupcijos suvokimo indekso Lietuvoje 2006 metais, tuo pačiu informavo, jog
sekančiame posėdyje šis klausimas bus nagrinėjamas plačiau, be to jau yra
pakviestas šios organizacijos atstovas.
Taip pat pridūrė, jog parlamentinių partijų frakcijų seniūnai yra
pasirašę Dėl kovos su korupcija stiprinimo susitarimą. Kreipdamasis į
Komisijos narius, pirmininkas, pasiūlė pasiskirstyti darbo sritimis tarp Komisijos
narių, taip visus labiau įtraukiant į Antikorupcijos komisijos darbo veiklą.
NUSPRĘSTA (bendru sutarimu):
1. Sekančio posėdžio metu išklausyti
Transparency International Lietuvos skyriaus
informaciją apie korupcijos
suvokimo indeksą 2006 metais.
2. Komisija
analizuodama Lietuvos Respublikos parlamentinių partijų frakcijų susitarimą dėl
kovos su korupcija stiprinimo, pritarė Komisijos pirmininko siūlymui Komisijos
nariams pasidalinti veiklos sritimis, į kurių problemas jie nuolat gilinsis.
3. Išvados dėl AB Lietuvos
kuras privatizavimo proceso svarstymas
Antikorupcijos komisijos patarėja
informavo, jog AB Lietuvos kuras akcijų pirkimo-pardavimo sutartis Nr. 11/27
buvo sudaryta 1999-10-29 tarp Lietuvos Respublikos VyriausybėsKopcke
International Holdings B.V. ir D.C. Berkel B.V korporacijos. Pagal šios
sutarties 6.2.1. punktą pirkėjas įsipareigojo per 5 metus nuo sutarties
sudarymo investuoti į privatizuotą bendrovę 20 milijonų JAV dolerių. Neįvykdęs
šios prievolės pirkėjas įsipareigojo mokėti 10 procentų neinvestuotos sumos dydžio
baudą VĮ Valstybės turto fondui (sutarties 6.2.2. punktas). Tačiau sutarties
6.2.1. punktas suteikė Pirkėjui teisę pačiam nustatyti kasmetinių investicijų
dydį ir tokiu būdu faktiškai atleido pirkėją nuo ilgalaikio investavimo į
bendrovės turtą ir realaus baudų mokėjimo.
2001-04-29 AB Lietuvos kuras pagal bendrovės kreditoriaus UAB Baltic
Petroleum ieškininį pareiškimą iškelta bankroto byla. Vadovaujantis Lietuvos
Respublikos įmonių bankroto įstatymo nuostatomis, bendrovės valdymo organai
neteko savo įgaliojimų, bendrovės turtas pagal finansinę atskaitomybę buvo
perduotas administratoriui, kuris įgijo teisę
valdyti, naudoti ir disponuoti bankrutuojančios AB Lietuvos kuras
turtu. Esant tokiai situacijai pirkėjas negalėjo tinkamai įgyvendinti sutartyje
nustatytų įsipareigojimų. Pagal tuo metu galiojusio Valstybės ir savivaldybių
turto privatizavimo įstatymo 4
straipsnio 2 dalies 9 punktą Valstybės turto fondas privalėjo kontroliuoti
valstybės turto privatizavimo sandorių vykdymą, kol bus įvykdytos visos
sandoryje numatytos sąlygos. Tačiau AB Lietuvos kuras akcijų
pirkimo-pardavimo sutarties 6.9 punktas numatė tik tai, jog pirkėjas du kartus
per metus privalo raštu pateikti informaciją apie prisiimtų įsipareigojimų
vykdymą Valstybės turto fondui. Atsakingi už sutartyje numatytų įsipareigojimų
įvykdymo kontrolę Valstybės turto fondo darbuotojai sankcijas už neįvykdytą
įsipareigojimą galėjo taikyti tik praėjus sutartyje numatytam 5 metų
laikotarpiui. Taigi Valstybės turto fondo darbuotojų veiksmai buvo suvaržyti
pačios sutarties nuostatų. Tokį sutarties tekstą patvirtino atsakingos
valstybės institucijos: Privatizavimo komisija, Viešo konkurso komisija,
Valstybės turto fondo valdyba bei Vyriausybė. Tačiau nei vienai nėra teisės
aktuose numatytos atsakomybės pritarimą ar nepritarimą sandoriams, taip pat
nėra numatyta kriterijų pagal kuriuos
šios institucijos vertintų sandorius.
Remiantis išdėstytais faktais, yra siūloma Seimo valdybai sudaryti darbo
grupę turto privatizavimo proceso reglamentavimo klausimams spręsti.
NUSPRĘSTA (bendru sutarimu):
Svarstydama parengtą išvadų dėl AB Lietuvos kuras
privatizavimo proceso projektą, Komisija nutarė projektą tobulinti pagal
išsakytas posėdžio metu pastabas bei kreiptis į Seimo valdybą dėl darbo grupės
turto privatizavimo proceso reglamentavimo klausimams spręsti sudarymo. Taip
pat kreiptis į Lietuvos Respublikos Vyriausybę su prašymu užtikrinti, jog
civilinėje byloje tarp bankrutuojančios AB Lietuvos kuras bei Lietuvos
valstybės būtų tinkamai atstovaujama Lietuvos Respublikos valstybei.
4. Informacija dėl Kauno miesto savivaldybės veiklos
ne pagal paskirtį panaudojant Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšas
įrengiant Kauno miesto Fredos
gyvenamąjį kvartalą
Antikorupcijos komisijos patarėja
referavo, jog Seimo Antikorupcijos komisijoje nagrinėjama Kauno miesto
savivaldybės veikla dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų panaudojimo
Kauno miesto Fredos gyvenamojo kvartalo įrengimui. Komisijos prašymu Kauno
miesto savivaldybės Vidaus audito skyrius pateikė atlikto vidaus audito dėl 2005 metais Kauno miesto savivaldybei
skirtų Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų
panaudojimo išvadas. Atsižvelgiant į tai, kad Kelių
priežiūros ir plėtros programos finansavimo ir administravimo vykdytoja, yra Lietuvos
automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos, Komisijos
pirmininkas kreipėsi į Lietuvos automobilių kelių direkciją dėl
Kauno miesto savivaldybei skirtų tikslinių Kelių priežiūros ir plėtros
programos lėšų panaudojimo. Išnagrinėjusi Kauno miesto
savivaldybės Vidaus audito skyriaus bei Lietuvos automobilių kelių
direkcijos prie Susisiekimo ministerijos pateiktas išvadas, Seimo Antikorupcijos komisija Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos
Respublikos vyriausybės paprašė atlikti Kauno miesto savivaldybėje vykdytų
viešųjų pirkimų Fredos kvartalo
gatvėms, šaligatviams, pėsčiųjų takams tiesti
tyrimą.
NUSPRĘSTA (bendru sutarimu):
Sekančio posėdžio metu išklausyti
Kauno miesto savivaldybės Antikorupcijos komisijos pirmininko Stasio Žirgulio
pateiktą informaciją apie priimtas išvadas dėl Kelių priežiūros ir plėtros
programos lėšų panaudojimo Kauno miesto Fredos gyvenamojo kvartalo įrengimo ir
priimti galutinį sprendimą užbaigiant šio klausimo nagrinėjimą.
5. Informacija dėl Lietuvos Respublikos Tautinio
paveldo produktų įstatymo projekto (XP-1102(2))
Antikorupcijos komisijos pirmininkas informavo, jog Komisija yra
parengusi dėl Lietuvos Respublikos Tautinio paveldo produktų įstatymo projekto
pastabas. Jis paprašė Komisijos narių peržiūrėti įstatymo projektą ir kito
posėdžio metu pateikti savo pastabas bei siūlymus.
NUSPRĘSTA (bendru sutarimu):
Sekančio posėdžio metu pateikti savo siūlymus bei pastabas dėl Lietuvos
Respublikos Tautinio paveldo produktų įstatymo projekto(XP-1102(2)).