Š.m. gruodžio 06 d. įvyko
Antikorupcijos komisijos posėdis. Jo metu buvo nagrinėjami šie klausimai:
1. Transparency International atlikto tyrimo apie
korupcijos suvokimo indeksą Lietuvoje 2006 metais pristatymas.
Pranešėjas:
Transparency International atstovas
2. Išvados dėl AB Lietuvos kuras privatizavimo proceso tvirtinimas.
Pranešėja:
Komisijos patarėja Vita Vaitekūnaitė
3. Išvadų dėl teisės aktų pataisų projektų tvirtinimas:
3.1 Tautinio paveldo produktų įstatymo
projektas Nr. XP-1102(2).
Pranešėja:
Komisijos patarėja Laima Ragauskienė
3.2 Tarnautojų etikos kodekso projektas Nr. XP-1023(2).
Pranešėja:
Komisijos patarėja Laima Ragauskienė
3.3 Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 34 straipsnio pakeitimo įstatymo
projektas Nr. XP-1711.
Pranešėja:
Komisijos patarėja Vita Vaitekūnaitė
3.4 - Rinkimų į Europos
parlamentą įstatymo 50 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr.
XP-1707.
- Prezidento rinkimų įstatymo
42 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XP-1708.
- Savivaldybių tarybų rinkimų
įstatymo 48 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XP-1709.
- Seimo rinkimų įstatymo 51
straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XP-1710.
Pranešėja:
Komisijos patarėja Vita Vaitekūnaitė
4. Sprendimo dėl
Komisijos laikinųjų darbo grupių sudarymo priėmimas.
Pranešėja:
Komisijos patarėja Vita Vaitekūnaitė
1. Transparency International
atlikto tyrimo apie korupcijos suvokimo indeksą Lietuvoje 2006 metais
pristatymas
Transparency
International Lietuvos skyriaus atstovė Jolanta Piliponytė Komisijos nariams pristatė atliktą tyrimą apie korupcijos suvokimo indeksą 2006 metais Lietuvos
Respublikoje. Savo pastabas, pasiūlymus taip pat išsakė Specialiųjų tyrimų
tarnybos direktorius Povilas Malakauskas. Jis pakviestas dalyvauti kitame
Komisijos posėdyje bei išaiškinti sąvokas suvokimas ir patyrimas atliekant
sociologinius tyrimus apie korupciją, taip pat jis paprašytas pristatyti galimų
priemonių sąrašą kovojant su korupcija konkrečiose srityse.
2. Išvados dėl AB Lietuvos kuras privatizavimo
proceso tvirtinimas
Komisija
nepatvirtino išvados Dėl AB Lietuvos kuras privatizavimo proceso, kadangi
buvo gautos papildomos Komisijos narių pastabos. Buvo nutarta išvadą
patobulinti atsižvelgiant į išsakytas pastabas.
NUSPRĘSTA (bendru sutarimu):
Nepritarti išvadoms Dėl AB Lietuvos kuras
privatizavimo proceso.
3. Išvadų dėl teisės aktų pataisų projektų
tvirtinimas:
3.1 Tautinio paveldo produktų įstatymo projektas Nr.
XP-1102(2)
I Š V A D A
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS TAUTINIO PAVELDO PRODUKTŲ
ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XP-1102(2)
2006 m.
lapkričio 6 d.
Vilnius
1. Komisijos posėdyje
dalyvavo: Komisijos
pirmininkas Rimantas Jonas Dagys, Komisijos pirmininko pavaduotojas Vytautas
Saulis, Komisijos nariai: Virginija Baltraitienė, Rimantas Bašys, Bronius
Bradauskas, Jurgis Razma, Nijolė Steiblienė.
2. Valstybės institucijų, visuomeninių organizacijų,
piliečių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
3. Komisijos sprendimas,
pastabos ir pasiūlymai: Iš esmės pritarti įstatymo
projektui. Siūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti projektą pagal pateiktas
pastabas ir pasiūlymus:
3.1.
Pastabos ir pasiūlymai susiję su Komisijos veiklos sritimi:
3.1.1. Įstatymo
projekto 7 straipsnio 2 dalies 3 ir 5 punktuose Tautinio paveldo produktų
institucijai suteikta teisė vienašališkai sudaryti, keisti Tautinio
paveldo produktų klasifikatorių bei Tradicinių amatų sąvadą bei nustatyti tautinio paveldo produktų
atitikties tradicijai kriterijus, Lietuvos etnokultūrines tradicijas
atitinkančius kokybinius ypatumus. Siekiant išvengti piktnaudžiavimo šia teise,
būtų tikslinga įstatyme numatyti privalomą derinimo su kita
kompetentinga institucija reikalavimą.
3.1.2. Įstatymo
projekto 7 straipsnio 2 dalies 10 punkte numatyta, kad Tautinio paveldo
produktų institucija metodiškai ir finansiškai remia tradicinių amatininkų
veiklos ir investicinius projektus, tradicinių amatų centrų steigimą ir jų
veiklą, administruojant iš valstybės biudžeto bei kitų šaltinių gaunamas programines
lėšas, tačiau nėra detalizuojama, kokia tvarka vadovaujantis bus sprendžiama
dėl finansinės paramos teikimo bei jos dydžio. Todėl siūloma įstatyme numatyti
kieno nustatyta bei patvirtinta tvarka bus vadovaujamasi įgyvendinat šią Tautinio paveldo produktų institucijos
funkciją.
3.1.3. Siekiant
sumažinti Tautinio paveldo produktų institucijos piktnaudžiavimo
suteiktomis teisėmis vienašališkai
vykdyti demonstruojamų tautinio paveldo produktų ir valstybės institucijų
deleguojamų šiuos produktus bei tradicinius amatus demonstruojančių tradicinių
amatininkų atranką į užsienyje vykstančius šalį reprezentuojančius renginius
galimybes, siūloma įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalies 19 punkte nustatyti
privalomą konsultavimąsi ar bendradarbiavimą su kita kompetentinga institucija.
3.1.4.
Atsižvelgiant į tai, kad tautinio paveldo produktų tęstinumu rūpinasi ne tik
įstatymo projekto 8 straipsnio 2 dalyje išvardintos valstybės ir visuomeninės
institucijos, o taip pat kitos esamos bei steigiamos naujos šioje srityje
dirbančios institucijos, siūloma projekto 8 straipsnio 2 dalyje išvardintų
institucijų sąrašą laikyti ne baigtiniu.
3.1.5. Siūloma
įstatymo projekto 8 straipsnio 3 dalies 3 punktą papildyti ir išdėstyti taip:
3) savo
iniciatyva, bet ne rečiau kaip kartą per metus vertina Tautinio paveldo
produktų institucijos veiklos bei finansinę ataskaitą ir teikia savo
išvadas bei pasiūlymus Vyriausybei;.
3.2.
Kitos pastabos ir pasiūlymai:
3.2.1. Atsižvelgiant į finansinius bei
organizacinius kriterijus, įstatymo projekte numatytas dvi savarankiškas
institucijas Tautinio paveldo produktų instituciją bei Tautinio paveldo
produktų tarybą, tikslinga apjungti į vieną - Tautinio paveldo produktų
instituciją, Tautinio paveldo produktų tarybą įvardijant Tautinio paveldo produktų institucijos
atskiru organu.
3.2.2. Atsižvelgiant į tai, kad
įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalies 7 punkte numatyta, jog Tautinio paveldo
produktų institucija vykdo tradicinių amatų meistrų ne tik sertifikavimą, bet
ir atestavimą, tikslinga projekto 6 straipsnio 1 dalies 4 punktą papildyti ir
jį išdėstyti taip:
4) nustato tautinio paveldo produktų, tradicinių
amatų meistrų, tradicinių amatų mokymo programų ir tradicinių mugių
sertifikavimo, tradicinių amatų meistrų
sertifikavimo bei atestavimo tvarką.
3.2.3. Įstatymo
projekto 6 straipsnio 1 dalies 5 punkte yra kalbama apie Apeliacinę komisiją,
tačiau projekte nėra nurodomas jos statusas, sudarymo tvarka, kompetencija
tautinio paveldo produktų apsaugos srityje, todėl reikėtų įstatyme tai
numatyti.
3.2.4.
Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalies 1 punkte
neapibrėžta kokiu būdu Tautinio paveldo produktų institucija padeda Lietuvos
Respublikos Vyriausybei formuoti tautinio paveldo produktų valstybinės apsaugos
politiką, todėl siūloma šį punktą pakeisti ir išdėstyti taip:
1) teikia
pasiūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei formuojantti
tautinio paveldo produktų valstybinės apsaugos politiką;.
3.2.5. Įstatymo
projekto 7 straipsnio 2 dalies 2 punkte numatyta, jog Tautinio paveldo produktų
institucija parengia valstybinę Tautinio paveldo produktų apsaugos ir plėtros
programą, taip pat koordinuoja jos
įgyvendinimą. Pagal projekto 6 str. 3 punktą
Lietuvos Respublikos Vyriausybė tvirtina šią programą ir užtikrina jos
įgyvendinimą. Siekiant suderinti šias nuostatas, siūloma papildyti 7 straipsnio
2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
2) parengia ir
teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti Tautinio paveldo produktų
apsaugos ir plėtros programą, ne rečiau kaip kas 2 metai ją peržiūri ir
pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei atitinkamus pasiūlymus, pagal
kompetenciją koordinuoja ir
kontroliuoja jos programos įgyvendinimą.
3.2.6. Įstatymo
projekto 7 straipsnio 2 dalies 9 punkto nuostatas reikėtų suderinti su 6
straipsnio 4 punkto bei 16 straipsnio nuostatomis ir jį išdėstyti taip:
9) Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka sertifikuoja ir registruoja
tradicines muges;.
3.2.7.
Svarstytina įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalies 12 punkte numatyta Tautinio
paveldo produktų institucijos tautinio
paveldo produktų rinkodaros formavimo funkcija. Šį punktą siūloma pakeisti ir
išdėstyti taip:
12) formuoja
tautinio paveldo produktų rinkodarą, tiek populiarinant Lietuvoje
vykstančias tradicines muges, parodas bei kitus panašius renginius, veikiančius
tradicinių amatų centrus, specializuotas tautinio paveldo produktų parduotuves
bei tradicinių amatininkų individualizuotą prekybą savo sukurtais produktais, tiek
padedant, kad Lietuvoje
sukurtiems tautinio paveldo produktaims patektųi į
tarptautinę rinką;.
3.2.8.
Svarstytina nuostata dėl įstatymo projekto 9
straipsnio 2 punkte savivaldybėms
nustatytos prievolės investicinėse programose suteikti prioritetus projektams,
skirtiems vietos tradicinių amatininkų sukurtų tautinio paveldo produktų
realizavimui bei populiarinimui plėtoti, tradicinių amatų centrams bei kitoms
tautinio paveldo produktų demonstravimo ir prekybos vietoms įsteigti. Tokiu
būdu varžoma vietos savivaldos įstatyme nustatyta savivaldybės institucijų veiklos laisvė ir
savarankiškumas priimant sprendimus dėl prioritetų
nustatymo.
3.2.9. Siūloma
įstatymo projekto 17 straipsnio 3 dalį papildyti ir išdėstyti taip:
3. Iš valstybės ar savivaldybių biudžetų
gali būti remiama:
1) tradicinės mugės;
2) tautinio paveldo produktus
populiarinančių leidinių leidyba;
3) tradicinių amatų centrų steigimas
bendruomenių centruose, nacionaliniuose ir regioniniuose parkuose bei kitose
tam tinkamose vietose;
4) patalpų ir įrangos įsigijimas bei
išlaikymas pradedantiems veiklą tradiciniams amatininkams ir tradicinių amatų
meistrams;
5) paraiškų ES paramai gauti rengimas;
6) tradicinių amatų meistrų ir pameistrių
įgūdžių tobulinimas Lietuvoje ir užsienyje;
7) vietos tradicinių amatų demonstravimui
ir tautinio paveldo produktų prekybai suteikimas viešosiose vietose
vykstančiuose renginiuose;
8) tam tikrų išlaidų (steigimo, tyrimų,
garantijų mokesčių, kreditų draudimo įmokų, veiklai būtinų sertifikatų ir
pažymėjimų įsigijimo ir kitų išlaidų) kompensavimas;
9) įstatymų nustatyta tvarka lengvatinių
kreditų teikimas, dalinis ar visiškas palūkanų dengimas, garantijų teikimas,
kreditų draudimas.
4. Balsavimo rezultatai: 6 už, - prieš, 1 susilaikė.
5. Komisijos paskirtas
pranešėjas
Rimantas Jonas Dagys.
Komisijos
pirmininkas Rimantas Jonas Dagys
3.2 Tarnautojų etikos kodekso projektas Nr.
XP-1023(2)
I Š V A D A
DĖL
LIETUVOS RESPUBLIKOS TARNAUTOJŲ ELGESIO KODEKSO PROJEKTO( Nr. XP-1023(2))
2006 m.
gruodžio 6 d.
Vilnius
1. Komisijos posėdyje
dalyvavo: Komisijos
pirmininkas Rimantas Jonas Dagys, Komisijos pirmininko pavaduotojas Vytautas
Saulis, Komisijos nariai: Virginija Baltraitienė, Rimantas Bašys, Bronius
Bradauskas, Jurgis Razma, Nijolė Steiblienė.
2. Ekspertų, konsultantų,
specialistų išvados:
|
|
Pasiūlymo teikėjas
|
Pasiūlymo turinys
|
Komisijos nuomonė
|
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę
|
|
1.
|
Seimo Kanceliarijos Teisės departamentas
|
Teisės departamente alternatyvių projektų
negauta.
Vertindami projektą pagal jo santykį su
Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei juridinės technikos reikalavimais
teikiame šias pastabas:
1. Teikiamo Tarnautojų
elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo projekto
(toliau- Įstatymo projektas) 3 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad Vyriausybė iki
2006 m. lapkričio 1 d. parengia ir pateikia Seimui įstatymų, kuriuos
reikia suderinti su Lietuvos Respublikos tarnautojų elgesio kodeksu,
pakeitimų projektus. Tuo tarpu pagal Įstatymo projekto 2 straipsnį Tarnautojų
elgesio kodeksas įsigaliotų nuo 2007 m. sausio 1 d. Siūlytina
įvertinti Įstatymo projekto 2 straipsnyje ir 3 straipsnio 1 dalyje nurodytų
terminų tarpusavio santykį ir svarstyti, ar Įstatymo projekto 3 straipsnio 1
dalyje nurodytas terminas yra pakankamas, atsižvelgiant į įstatymų leidybos
procesui realizuoti reikalingą laiką.
Kita vertus, atkreiptinas dėmesys, jog
Tarnautojo elgesio kodekso projekto (toliau- Kodekso projektas) 4 straipsnio
1 dalyje nurodoma, kad <...>Viešųjų ir privačių interesų derinimo
valstybinėje tarnyboje įstatymo ir kitų įstatymų ar statutų nuostatos
dėl tarnautojų ar darbuotojų etikos ar elgesio taikomos tiek, kiek jų
etikos ar elgesio nereglamentuoja šis kodeksas. Tokia nuostata reikštų, jog
Kodekso projektas turi viršenybę prieš kitus įstatymus. Todėl nevisai aišku,
kokius įstatymų projektus Vyriausybė turėtų parengti ir pateikti Seimui
(pagal Įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalį).
2.
Kodekso projekto 1 straipsnyje nurodoma, kad <...> kodekso <...>
tikslas sudaryti teisines prielaidas veiksmingai įgyvendinti
Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatą, jog valdžios įstaigos
tarnauja žmonėms <...>. Kodekso projekto 3 straipsnyje
apibrėžiamas ratas asmenų, kuriems taikytinos Kodekso nuostatos. Šioje normoje,
be kita ko, įvardijami valstybės ir savivaldybių įmonių darbuotojai
bei viešųjų įstaigų darbuotojai. Analizuojant Kodekso projekto 1 ir 3
straipsnių normų tarpusavio santykį ir loginį ryšį, nurodytas nuostatas
galima suprasti ir taip, kad prie valdžios įstaigų priskirtinos valstybės ir
savivaldybių įmonės bei viešosios įstaigos. Todėl siūlytina svarstyti, ar
tokiu būdu nebūtų nepagrįstai išplečiamas konstitucinio termino valdžios
įstaigos turinys.
3. Kodekso projekto tekste vartojami skirtingi
terminai tapatiems objektams apibrėžti:
1) 2 straipsnyje vartojamas terminas standartiniai elgesio reikalavimai, o
III skyriaus pavadinime elgesio reikalavimai;
2) 12 straipsnio 2 punkte vartojamas terminas nurodymas, o šio straipsnio 3
punkte pavedimas.
3) 28 straipsnio 2 dalyje įvardijamas įgaliotas asmuo, o šio straipsnio 4
dalyje deleguotas asmuo.
4. Kodekso projekto 5 straipsnio 9
dalyje šiurkštus Kodekso reikalavimų pažeidimas apibrėžiamas
kaip <...> asmens nusižengimas <...> jei žala padaryta
visuomenės ar valstybės interesams. Toks šiurkštų pažeidimą
charakterizuojantis kriterijus nėra pakankamai aiškus. Pagal šią nuostatą bet
kuris nusižengimas gali būti traktuojamas kaip šiurkštus, nes iš esmės bet
kuriuo Kodekso reikalavimų pažeidimu būtų padaroma žala visuomenės ar
valstybės interesams.
5.
Kodekso projekto 8 straipsnio 1 punkte greta kitų nediskriminacijos kriterijų
įvardytina ir turtinė padėtis.
6. Kodekso projekto II skyriuje
apibrėžiant pagrindinius tarnautojų etikos principų neišvengiama
pasikartojimų. Kaip dubliuojančios viena kitą vertintinos Kodekso projekto 8
straipsnio 1 punkto ir 14 straipsnio 5 punkto dalyje <...>su kitų
tautų, valstybių atstovais elgtis nepažeidžiant kitų tautų ir valstybių
orumo, 9 straipsnio 1 ir 3 punktų, 11 straipsnio 1 ir 2 punktų, 12
straipsnio 1 punkto ir 13 straipsnio 1 punkto normos.
7.
Analizuojant Kodekso projekto II skyriuje išdėstytus tarnautojų etikos
principus lieka neaišku, kurie iš jų taikytini tik tarnautojų tarnybinei
veiklai, o kurie ir elgesiui ne tarnybos metu. Kažin, ar 11 straipsnio 2
punkto norma taikytina be jokių išlygų pvz., ir tarnautojų elgesiui su
šeimos nariais, kas galėtų būti vertinama kaip kišimasis į privatų gyvenimą.
8. Pagal Kodekso
projekto 22 straipsnio 2 dalį turėtų būti steigiamas Tarnautojų privačių
interesų registras. Kartu su Įstatymo projektu ir Kodekso projektu pateikto
aiškinamajame rašte nurodoma, jog biudžeto lėšų prireiks Tarnautojų privačių
interesų registro įsteigimui. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Konstituciją,
kitus teisės aktus Vyriausybė yra atsakinga už valstybės biudžeto sudarymą ir
vykdymą, manytina, kad turėtų būti pateikta Vyriausybės nuomonė šiuo
klausimu.
9. Kodekso projekto 22
straipsnio 3 dalies nuostata, kurioje apibrėžiama kokie duomenys apie
tarnautojų privačius interesus registruojami ir įtraukiami į apskaitą,
svarstytina pagal jos santykį su Viešųjų ir privačių interesų derinimo
valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje reglamentuotu privačių
interesų deklaracijos turiniu, nes pagal Viešųjų ir privačių interesų
derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalį privačių
interesų deklaracijoje nereikalaujama deklaruoti pvz., tarnautojo išlaidų.
Be to, neaišku, ar duomenys apie tarnautojų privačius interesus būtų kaupiami
tik Tarnautojų privačių interesų registre, kurio tvarkytojas pagal Kodekso
projekto 22 straipsnio 4 dalį būtų Valstybės tarnybos departamentas prie
Vidaus reikalų ministerijos, ar panašaus pobūdžio informacija (privačių
interesų deklaracijos) tam tikrais atvejais būtų teikiama ir Vyriausiajai
tarnybinės etikos komisijai.
10. Pagal Kodekso
projekto 31 straipsnio 1 dalį tarnautojai už Kodekso reikalavimų pažeidimus
traukiami tarnybinėn (drausminėn) atsakomybėn. Atkreiptinas dėmesys į tai,
kad tarnybinės (drausminės) atsakomybės taikymas (tarnybinio nusižengimo
tyrimo tvarka, tyrimo subjektai, sprendimų priėmimas ir kt.) yra
reglamentuotas galiojančiais teisės aktais Valstybės tarnybos įstatymu,
Darbo kodeksu, 2002 m. birželio 25 d. Vyriausybės nutarimu Nr.977 Dėl
Tarnybinių nuobaudų skyrimo valstybės tarnautojams taisyklių. Tuo tarpu
Kodekso projekto IV skyriaus (28, 29 ir kitų šio skyriaus straipsnių)
nuostatomis siūloma nustatyti specialią Kodekso reikalavimų pažeidimų tyrimo
ir tarnybinės (drausminės) atsakomybės už šiuos pažeidimus taikymo tvarką.
Siūlytina svarstyti, ar siūlomas teisinis reguliavimas pagrįstas,
atsižvelgiant į tai, kad tai pačiai teisinės atsakomybės (tarnybinės ar
drausminės) rūšiai realizuoti siūloma nustatyti skirtingus mechanizmus.
11. Kodekso projekto 31
straipsnio 4 dalyje vartojamas terminas mažareikšmis pažeidimas, tačiau jo
turinys Kodekse neatskleidžiamas. Siūlytina Kodekso projekto nuostatose
apibrėžti termino mažareikšmis pažeidimas turinį. Antraip gali būti keblu
realizuoti Kodekso projekto 31 straipsnio 4 dalies normą.
12. Kodekso
projekto 32 straipsnio 1 dalies siūlytina atsisakyti, kadangi tarnybinių
(drausminių) nuobaudų galiojimo terminai ir sąlygos yra reglamentuoti
atitinkamuose teisės aktuose (Valstybės tarnybos įstatyme ir Darbo kodekse).
Apsisprendus šios nuostatos neatsisakyti, redakcija derintina su Valstybės
tarnybos įstatymo 31 straipsnio 1 dalimi ir Darbo kodekso 243 straipsniu.
13. Kodekso
projekto 32 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad dėl šio kodekso reikalavimų
pažeidimo atleistas iš pareigų asmuo gali <...> eiti kitas
tarnautojo pareigas, jei po nuobaudos paskyrimo yra praėję ne mažiau kaip
treji metai. Pažymėtina, kad pagal Kodekso projekto 3 ir 5 straipsnių
nuostatas sąvoka tarnautojas apima ir pagal darbo sutartis dirbančius
asmenis. Vadinasi, Kodekso projekto 32 straipsnio 2 dalies norma vertintina
kaip nustatanti priėmimo į darbą apribojimą. Todėl siūlytina svarstyti, ar
dėl siūlomo naujo priėmimo į darbą apribojimo neturėtų būti pateikta Lietuvos
Respublikos trišalės tarybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos
nuomonė.
Be to, Kodekso projekto 32 straipsnio 2 dalies turinys nesiderina su
straipsnio pavadinimu. Todėl nurodyta nuostata dėstytina atskiru Kodekso
projekto straipsniu.
14. Kodekso projekto 32 straipsnis
papildytinas nuostatomis, numatančiomis galimybę tarnybinę (drausminę)
nuobaudą panaikinti, atsižvelgiant į Valstybės tarnybos įstatymo 31
straipsnio 2 dalies ir Darbo kodekso 244 straipsnio normų turinį.
|
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
|
|
3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių
organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai,
pataisos, pastabos: negauta.
6. Komisijos pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Apsvarsčius teikiamą įstatymo projektą, iš esmės jam pritarti, siūlant
pagrindiniu paskirtam komitetui tobulinti įstatymo projektą atsižvelgiant į
Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas bei Komisijos pateiktas
pastabas bei pasiūlymus:
1. Atsižvelgiant į tai, kad Kodekso projekto 5 straipsnio 3 dalyje,
pateikiant asmeninio suinteresuotumo sąvokos apibūdinimą, kalbama tik apie
tarnautojo galimybę priimti ar daryti įtaką priimant sprendimą, kuris būtų
palankus jam ar jo artimiems giminaičiams nėra kalbama apie sąmoningą tarnautojo neveikimą, t.y. pareigos
neatlikimą, siekiant minėtų tikslų, siūlome papildyti šią straipsnio dalį
įvardijant galimą neveikimo aplinkybę.
2. Siūlome papildyti Kodekso projekto
13 dalį ir ją išdėstyti taip:
13. Viešieji
interesai visuomenės suinteresuotumas, kad
tarnautojai visus sprendimus priimtų nešališkai, ir teisingai ir
skaidriai.
3. Atsižvelgiant į tai, kad Kodekso projekto 5 straipsnio 4 dalyje ne tik
minima dovana, bet ir paslauga gali sukelti interesų konfliktą, siūlome
papildyti Kodekso projekto 5
straipsnį paslaugos sąvoka, ją
apibrėžiant taip:
Paslauga- įsipareigojimas suteikti asmeniui
tam tikras nematerialaus pobūdžio ar kitokias paslaugas, nesusijusias su
materialaus objekto sukūrimu.
4. Siūlome Kodekso projekto 7 straipsnio 1 dalies 4 punktą papildyti ir
jį išdėstyti taip:
4) pagarbiai išklausyti asmenis ir pagal kompetenciją imtis visų
teisėtų priemonių jiems padėti, dėmesingai reaguoti į piliečių bei organizacijų
prašymus ir siūlymus.
5. Siūlome Kodekso projekto 10 straipsnį papildyti 4 punktu:
4) neatlikti tarnautojo vardą žeminančių poelgių.
Tarnautojo elgesį žeminančiu poelgiu laikomas visuomenės moralės normų
pažeidimas, taip pat bet koks pareiginis nusižengimas- aiškus aplaidus
konkrečios tarnautojo pareigos atlikimas arba jos neatlikimas be pateisinamos
priežasties.
6. Siūlome atsisakyti Kodekso projekto 12 straipsnio 5 punkto, o 6
punktą papildyti ir išdėstyti taip:
6) teisės aktų nustatyta tvarka atsiskaityti už savo tarnybinę
veiklą vadovui ar kontroliuojančioms institucijoms.
7. Siūlome Kodekso projekto 15 straipsnio 1 dalį pakeisti ir išdėstyti
taip:
1. Kiekvieno asmens prašymuose ar skunduose keliamus klausimus pagal
savo kompetenciją tarnautojas turi spręsti greitai ir dalykiškai, bet koks
tyčinis vilkinimas draudžiamas.yra laikomas netinkamu pareigų
atlikimu.
8. Siūlome Kodekso projekto 15 straipsnį papildyti 3 dalimi:
Tarnautojas,
matydamas, kad jo kompetencija yra nepakankama kvalifikuotai išnagrinėti asmens
prašyme ar skunde keliamus klausimus, turi konsultuotis su atitinkamos
kompetencijos kolegomis.
9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005-01-26 nutarime Nr.86 Dėl darbuotojų, kuriems netaikomas
draudimas dirbti vienoje valstybės ir savivaldybės institucijoje bei valstybės
ar savivaldybės įmonėje, kai juos sieja artimi giminystės ar svainystės ryšiai
ir kai jų darbas susijęs su vieno iš jų tiesioginiu pavaldumu kitam arba su
vieno teise kontroliuoti kitą, kategorijų sąrašo patvirtinimo yra numatyta galimybė netaikyti darbuotojams, susijusiems giminystės
ryšiais, tiesioginio pavaldumo draudimo
sąlygos. Atsižvelgiant į šio nutarimo nuostatas siūlome Kodekso projekto 17
straipsnio 2 dalį papildyti ir ją išdėstyti taip:
2. Tarnautojui draudžiama būti savo artimojo giminaičio tiesioginiu
vadovu ar jį kontroliuojančiu tarnautoju, jeigu jų einamos pareigos būtų
susietos tiesioginio pavaldumo santykiais, išskyrus Lietuvos Respublikos
Seimo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisės aktuose numatytas išimtis.
10. Siūlome Kodekso projekto 27 straipsnio 1 dalį pakeisti bei
papildyti ir ją išdėstyti taip:
1. Kodekso reikalavimų pažeidimų tyrimas vykdomas Kodekse nurodytų
tarnautojų elgesio kontrolės subjektų iniciatyva arba kai jie gauna
pranešimą (informaciją) apie tarnautojo padarytą Kodekso reikalavimų pažeidimą,
arba pagal gautą asmenųs skundą, ar šio Kodekso nustatytais
atvejais gavus Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos teikimą. Tyrimas
pradedamas ne vėliau kaip per dešimt dienų nuo skundo, pranešimo ar
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos teikimo dėl Kodekso reikalavimų
pažeidimo gavimo. Apie sprendimą dėl tyrimo atlikimo ar motyvuoto atsisakymo jį
atlikti informuojamas skundą (pranešimą) pateikęs asmuo, o Vyriausioji
tarnybinės etikos komisija dėl jos pateikto teikimo.
7. Balsavimo rezultatai: 6 už; -
prieš; 1 susilaikė
8. Komisijos
paskirtas pranešėjas: Rimantas Jonas Dagys
9. Komisijos
narių atskiroji nuomonė:
Komisijos
pirmininkas Rimantas
Jonas Dagys
3.3 Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 34 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-1711
I Š V A D A
dėl Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio
įstatymo 34 straipsnio pakeitimo
įstatymo projekto (XP-1711)
1. Komisijos posėdyje dalyvavo:
Komisijos pirmininkas Rimantas Jonas Dagys, Komisijos
nariai: Vytautas Saulis, Virginija Baltraitienė, Rimantas Bašys, Bronius
Bradauskas, Jurgis Razma, Nijolė Steiblienė.
2.
Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Lietuvos Respublikos kanceliarijos Teisės
departamento išvada (2006-10-17):
Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.
Vertindami projekto atitiktį Konstitucijai,
galiojantiems įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias
pastabas:
Projektu
siūloma numatyti galimybę Lietuvos gyventojams iki 2 procentų pajamų mokesčio
sumos skirti politinėms partijoms, įsteigtoms ir veikiančioms pagal
Politinių partijų įstatymą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Politinių partijų
ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo 2
straipsnyje nustatyta, kad politinė partija viešasis juridinis asmuo, įregistruotas
ir veikiantis pagal Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymą.
Atsižvelgiant į tai, siūlytina patikslinti teikiamą projekto nuostatą ir
suderinti ją su galiojančiomis.
Komisijos sprendimas: pritarti
Lietuvos
Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei
finansavimo kontrolės įstatymo 7 straipsnyje nurodyti politinių partijų
finansavimo šaltiniai. Siūloma papildyti sąrašą, įrašant, kad finansavimo
šaltiniu būtų laikomos lėšos, kurias sudaro gyventojų pajamų mokesčio dalis.
Pastebėtina, kad gyventojo sumokėtas pajamų mokestis, nėra jo, kaip fizinio
asmens, disponuojamos lėšos. Gyventojas (fizinis asmuo) sumokėjęs valstybei
nustatytus mokesčius, įstatymų nustatyta tvarka, turi teisę tik išreikšti valią
dėl konkretaus panaudojimo tam tikros valstybės lėšų sumos, priklausančios nuo
sumokėto gyventojo pajamų mokesčio dydžio. Asmens prašymu pervedamos partijai
lėšos galėtų būti priskirtos prie valstybės biudžeto dotacijų, tačiau
galiojančiuose įstatymuose nėra įvardinta tokia valstybės biudžeto dotacija,
dėl kurios skyrimo teisę spręsti turi mokesčius mokantis asmuo.
Kita vertus,
pažymėtina, kad Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei
finansavimo kontrolės įstatymo 12 straipsnyje yra numatyta Lietuvos piliečių ir
nuolatinių gyventojų teisė aukoti politinėms partijoms ir politinės kampanijos
dalyviams. Šių aukų dydis neribotas. Atsižvelgiant į tai, kyla klausimas, koks
teikiamo projekto nuostatos santykis su minėto Politinių partijų ir politinių
kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo 12 straipsnio
nuostatomis. Kaip minėta, teikiamu pasiūlymu siekiama nustatyti gyventojo teisę
skirti pajamų mokesčio dalį politinėms partijoms, tačiau skirti dalį savo
pajamų (bet ne mokesčių) jie gali remiantis kitu - jau minėtu Politinių partijų
ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo 12
straipsniu.
Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 34
straipsnyje tuo metu, kai buvo teikiama nauja Gyventojų pajamų mokesčio
įstatymo redakcija, buvo siekiama nustatyti gyventojui teisę savo dalį pajamų
mokesčio atiduoti juridiniams asmenims, įstatymų nustatyta tvarka turintiems
teisę gauti paramą. Pastebėtina, kad siūlomas teisinis reglamentavimas siekia
išplėsti mokesčio mokėtojo teises, suteikdamas galimybę savo pajamų mokesčio
dalį pervesti ne tik paramos gavėjams, bet ir kitiems subjektams. Todėl
teikiama nuostata nevisiškai atitinka Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo
rengėjų tikslus, kuriuos jie turėjo, keičiamo įstatymo 34 straipsnyje
nustatydami, kad įstatyme numatyta pajamų mokesčio dalis gali būti skirta tik
paramos tikslais.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina teikiamo
projekto nuostatas patobulinti ir suderinti jas su Labdaros ir paramos įstatymo
nuostatomis
Komisijos sprendimas: pritarti iš dalies.
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę: Lietuvos Respublikos parlamentinių partijų frakcijų
pasirašytame susitarimo dėl kovos su korupcija stiprinimo pirmoji kryptis
Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimas bei finansavimo
kontrolė kaip vieną iš finansavimo kontrolės būdų numato galimybės suteikimą
fiziniams asmenims paremti politinę partiją pervedant jai iki 2 procentų
metinio gyventojų pajamų mokesčio. Antikorupcijos komisija kaip viena iš
pagrindinių minėto susitarimo vykdytojų palaiko iniciatyva suteikti tokią
galimybę fiziniams asmenims.
Siūlomas įstatymo
pataisas yra būtina derinti su kitais galiojančiais teisės aktais.
3.
Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių
organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
4. Valstybės institucijų,
savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
5.
Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos,
pastabos: negauta
6. Komisijos
pasiūlymai, pataisos, pastabos: -
7. Balsavimo rezultatai:
6 už; - prieš; 1 susilaikė.
8. Komisijos narių atskiroji
nuomonė: -
Komisijos pirmininkas Rimantas Jonas Dagys
3.4 -
Rinkimų į Europos parlamentą įstatymo 50 straipsnio pakeitimo ir papildymo
įstatymo projektas Nr. XP-1707
I Š V A D A
dėl Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos
parlamentą įstatymo 50 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (XP-1707)
1. Komisijos posėdyje dalyvavo:
Komisijos pirmininkas Rimantas Jonas Dagys, Komisijos
nariai: Vytautas Saulis, Virginija Baltraitienė, Rimantas Bašys, Bronius
Bradauskas, Jurgis Razma, Nijolė Steiblienė.
2.
Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Lietuvos Respublikos kanceliarijos
Teisės departamento išvada (2006-10-30):
Alternatyvių
projektų Teisės departamente negauta.
Vertinant
projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei
juridinės technikos taisyklėmis, galima būtų pateikti šias pastabas:
1. Projekte siekiama įtvirtinti politinės reklamos
draudimą radijuje ir televizijoje rinkimų agitacijos kampanijos metu. Šis
draudimas diskutuotinas atsižvelgiant į politinės reklamos reikšmę rinkimuose
ar referendume, konstitucinių informacijos teisės ir laisvės, jų apsaugos bei
sąžiningos konkurencijos kontekste.
1.1. Konstitucinė laisvė nekliudomai ieškoti, gauti ir
skleisti informaciją yra vienas iš atviros, teisingos, darnios pilietinės
visuomenės, demokratinės valstybės pagrindų. Šios laisvės samprata neapima karo
propagandos, ji taip pat neapima konstitucines vertybes iš esmės paneigiančios
tariamos laisvės atlikti nusikalstamus veiksmus skleisti tokias mintis,
pažiūras ir t. t., kuriomis yra kurstoma tautinė, rasinė, religinė ar socialinė
neapykanta, prievarta bei diskriminacija, asmenys yra šmeižiami arba kitaip yra
dezinformuojama visuomenė ar atskiri jos nariai. Konstitucija garantuoja ir
saugo visuomenės interesą būti informuotai. Žmogaus teisių ir laisvių
įgyvendinimas dideliu mastu priklauso nuo galimybių gauti iš įvairių šaltinių
informaciją ir ja naudotis. Politinė reklama per radiją ar televiziją,
atsižvelgus į jų viešosios informacijos skleidime turimą vartotojų (radijo
klausytojų ir televizijos žiūrovų) skaičių, padeda rinkėjams, o kai kuriems yra
vienintelis informacijos šaltinis, motyvuotai pasirinkti vieną ar kitą partiją,
jų kandidatus, apsispręsti dėl referendume svarstomo klausimo, balsuojant
rinkimuose ar referendume, o politinei partijai, jos nariui ar kandidatui,
referendumo iniciatoriams (piliečių iniciatyvinei grupei ar Seimo narių grupei)
- informuoti rinkėją, skleisti ir propaguoti idėjas ir siekius, politinę
partiją, jos programą ar remiamą kandidatą.
Laisvas ir visuotinis keitimasis informacija, nevaržomas
jos skleidimas yra ypač svarbus demokratinių procesų veiksnys, užtikrinantis ne
tik individualios nuomonės, subjektyvių įsitikinimų, bet ir grupinių pažiūrų,
įskaitant ir politines, bei visos tautos valios formavimą. Būtent dėl to
informacijos laisvė yra pamatinis pliuralistinės demokratijos elementas.
Informacijos laisvė paprastai traktuojama plačiąja prasme ir apima žodžio
laisvę, įsitikinimų turėjimo ir reiškimo laisvę, teisę gauti ir skleisti
informaciją bei idėjas, spaudos ir kitų informacijos priemonių laisvę.
Informacijos laisvė reiškia ne tik teisę informuoti (t. y. skleisti
informaciją), bet ir teisę gauti informaciją. Neteisinga informacija, t.y.
dezinformacija, valstybių įstatymais paprastai yra draudžiama. Taigi
informacijai, (įskaitant ir reklamą) taikytinas tiesos reikalavimas.
Tarp asmens teisių ir laisvių iš vienos pusės ir
visuomenės interesų - iš kitos neretai kyla konfliktų, o kartais atsiranda ir
prieštaravimų. Demokratinėje visuomenėje tokie prieštaravimai sprendžiami
derinant skirtingus interesus ir siekiant nepažeisti jų pusiausvyros. Vienas iš
interesų derinimo būdų yra asmens teisių ir laisvių ribojimas. Beje, tokią
galimybę numato ir Europos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos
konvencija. Pagal šią Konvenciją ir susiformavusią Europos žmogaus teisių
teismo praktiką tokie apribojimai galimi, t. y. laikomi pagrįstais, jeigu
atitinka dvi sąlygas: 1) yra teisėti ir 2) būtinai reikalingi demokratinėje
visuomenėje. Teisėtumo reikalavimas reiškia, kad apribojimai turi būti
nustatomi tik įstatymu, kuris viešai paskelbiamas, o jo normos suformuluojamos
pakankamai aiškiai. Įstatymais apibrėžiant teisių įgyvendinimo ribas, būtina
atsižvelgti į atitinkamos teisės (ar laisvės) paskirtį bei prasmę ir
Konstitucijoje nustatytas jos ribojimo galimybes bei sąlygas. Ieškant atsakymo
į klausimą, ar konkretus ribojimas yra būtinai reikalingas demokratinėje
visuomenėje, pirmiausia reikia išsiaiškinti ribojimo tikslus bei paskirtį, o
antra, nustatyti, ar ribojimo priemonės yra proporcingos siekiamam teisėtam
tikslui. (1997-02-19 KT nutarimas, Žin., 1997, Nr.15-315).
1.2. Projekte
formuluojamas draudimas skleisti politinę reklamą tik per radiją ir televiziją
apima tik du iš Visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio 67 dalyje
apibrėžtų ir visuomenės informavimo rengimu ir skleidimu besiverčiančių
subjektų. Vadinasi, visos kitos visuomenės
informavimo priemonės (laikraščiai, žurnalai, biuleteniai ir visi kiti
leidiniai, kino ar kita garso ir vaizdo studijų produkcija) politinę reklamą rinkimų agitacijos laikotarpiu galės
skleisti. Svarstytina, ar toks teisinis reguliavimas atitiktų sąžiningos
konkurencijos visuomenės informavimo srityje principui. Pagal Visuomenės informavimo
įstatymo 29 straipsnio 2 dalį Valstybė sudaro vienodas teisines ir ekonomines
sąlygas viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų, išskyrus smurtinio bei
erotinio pobūdžio produkcijos rengėjus ir (ar) skleidėjus, sąžiningai
konkurencijai. Šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka valstybės ir savivaldybių
institucijos kontroliuoja, kad būtų išsaugotas visuomenės informavimo
pliuralizmas ir sąžininga konkurencija, nė vienas asmuo nepiktnaudžiautų
dominuojama padėtimi tarp viešosios informacijos rengėjų ir (ar) skleidėjų arba
kurios nors atskiros visuomenės informavimo priemonių rūšies rinkoje.
Dominuojama padėtis visuomenės informavimo srityje nustatoma vadovaujantis šiuo įstatymu ir Konkurencijos įstatymu.
2. Projekte formuluojamas draudimas sistemiškai nesiderina
su šio Įstatymo 45 straipsnio 1 dalimi, kurioje kandidatams laiduojama teisė
kalbėti per nacionalines visuomenės informavimo priemones ir skelbti savo
rinkimų programą, taip pat su 50 straipsnio 1 dalimi, kurioje partijoms,
iškėlusioms kandidatų sąrašus, laiduojama teisė
neatlygintinai naudotis nacionalinėmis visuomenės informavimo priemonėmis,
t.y., Lietuvos nacionaliniu radiju ir televizija bei nustatyta šios teisės
įgyvendinimo tvarka, taip pat nesiderina su Įstatymo
52 straipsnio 2 dalimi, kurioje nustatyta, kad Jeigu asmuo yra
kandidatas, per nacionalines visuomenės informavimo priemones jis gali kalbėti
tik šio Įstatymo 50 straipsnyje nustatyta tvarka.
3. Projekto 1 straipsnio 1 dalyje, keičiant Įstatymo 50 straipsnio 3
dalį, siūloma įrašyti bendro pobūdžio nuostatą politinės reklamos sklaidai
taikomus apribojimus, tačiau ši nuostata nėra pakankamai aiški ir
konkreti. Manytume, kad nurodant politinės reklamos sklaidai taikomus
apribojimus turėtų būti užtikrintas teisinio reguliavimo aiškumas ir
nedviprasmiškumas, t.y. turėtų būti nurodoma kokia teisine forma kokie
subjektai gali nustatyti tokius apribojimus ir kokia forma (kokiu teisės aktu)
tokie apribojimai nustatomi.
Komisijos sprendimas: pritarti iš dalies.
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę: Lietuvos Respublikos parlamentinių partijų
frakcijų pasirašytame susitarimo dėl kovos su korupcija stiprinimo pirmoji
kryptis Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimas bei finansavimo
kontrolė kaip vieną iš politinių kampanijų finansavimo kontrolės būdų numato
politinės reklamos televizijoje uždraudimą ne tam skirtose laidose. Siūloma
pritarti Teisės departamento išvados 2 daliai bei koreguoti pateiktas pataisas
įtraukiant nuostatą, jog politinė reklama per televiziją draudžiama ne tam
skirtose laidose arba laidose, finansuojamose iš Vyriausiosios rinkimų
komisijos lėšų. Tokia nuostata riboja politinių partijų politinę reklamą,
tačiau nevaržo žodžio bei kitų žmogaus teisių bei laisvių. Be to, atkreiptinas
dėmesys, jog minėtame parlamentinių partijų frakcijų susitarime siūloma
uždrausti tik politinę reklamą ne tam skirtose laidose televizijoje.
3.
Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių
organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
4. Valstybės institucijų,
savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
5.
Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos,
pastabos: negauta
6. Komisijos
pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Komisija siūlo pakeisti ir papildyti
įstatymo 50 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
4. Politinė reklama radijuje ir
televizijoje rinkimų agitacijos kampanijos metu draudžiama tik ne tam
skirtose laidose, kurios finansuojamos iš valstybės biudžeto.
7. Balsavimo rezultatai: 6 už; -
prieš; 1 susilaikė.
8. Komisijos narių atskiroji
nuomonė: -
Komisijos
pirmininkas Rimantas Jonas Dagys
- Prezidento rinkimų įstatymo 42 straipsnio
pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XP-1708
I Š V A D A
dėl Lietuvos Respublikos prezidento rinkimų įstatymo 42
straipsnio pakeitimo ir papildymo
įstatymo projekto (XP-1708)
1. Komisijos posėdyje dalyvavo:
Komisijos pirmininkas Rimantas Jonas Dagys, Komisijos
nariai: Vytautas Saulis, Virginija Baltraitienė, Rimantas Bašys, Bronius
Bradauskas, Jurgis Razma, Nijolė Steiblienė.
2.
Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Lietuvos Respublikos kanceliarijos
Teisės departamento išvada (2006-10-30):
Alternatyvių
projektų Teisės departamente negauta.
Vertinant
projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei
juridinės technikos taisyklėmis, galima būtų pateikti šias pastabas:
1. Projekte siekiama įtvirtinti politinės reklamos
draudimą radijuje ir televizijoje rinkimų agitacijos kampanijos metu. Šis
draudimas diskutuotinas atsižvelgiant į politinės reklamos reikšmę rinkimuose
ar referendume, konstitucinių informacijos teisės ir laisvės, jų apsaugos bei
sąžiningos konkurencijos kontekste.
1.1. Konstitucinė laisvė nekliudomai ieškoti, gauti ir
skleisti informaciją yra vienas iš atviros, teisingos, darnios pilietinės
visuomenės, demokratinės valstybės pagrindų. Šios laisvės samprata neapima karo
propagandos, ji taip pat neapima konstitucines vertybes iš esmės paneigiančios
tariamos laisvės atlikti nusikalstamus veiksmus skleisti tokias mintis,
pažiūras ir t. t., kuriomis yra kurstoma tautinė, rasinė, religinė ar socialinė
neapykanta, prievarta bei diskriminacija, asmenys yra šmeižiami arba kitaip yra
dezinformuojama visuomenė ar atskiri jos nariai. Konstitucija garantuoja ir
saugo visuomenės interesą būti informuotai. Žmogaus teisių ir laisvių
įgyvendinimas dideliu mastu priklauso nuo galimybių gauti iš įvairių šaltinių
informaciją ir ja naudotis. Politinė reklama per radiją ar televiziją, atsižvelgus
į jų viešosios informacijos skleidime turimą vartotojų (radijo klausytojų ir
televizijos žiūrovų) skaičių, padeda rinkėjams, o kai kuriems yra vienintelis
informacijos šaltinis, motyvuotai pasirinkti vieną ar kitą partiją, jų
kandidatus, apsispręsti dėl referendume svarstomo klausimo, balsuojant
rinkimuose ar referendume, o politinei partijai, jos nariui ar kandidatui,
referendumo iniciatoriams (piliečių iniciatyvinei grupei ar Seimo narių grupei)
- informuoti rinkėją, skleisti ir propaguoti idėjas ir siekius, politinę
partiją, jos programą ar remiamą kandidatą.
Laisvas ir visuotinis keitimasis informacija, nevaržomas
jos skleidimas yra ypač svarbus demokratinių procesų veiksnys, užtikrinantis ne
tik individualios nuomonės, subjektyvių įsitikinimų, bet ir grupinių pažiūrų,
įskaitant ir politines, bei visos tautos valios formavimą. Būtent dėl to
informacijos laisvė yra pamatinis pliuralistinės demokratijos elementas.
Informacijos laisvė paprastai traktuojama plačiąja prasme ir apima žodžio
laisvę, įsitikinimų turėjimo ir reiškimo laisvę, teisę gauti ir skleisti
informaciją bei idėjas, spaudos ir kitų informacijos priemonių laisvę.
Informacijos laisvė reiškia ne tik teisę informuoti (t. y. skleisti
informaciją), bet ir teisę gauti informaciją. Neteisinga informacija, t.y.
dezinformacija, valstybių įstatymais paprastai yra draudžiama. Taigi
informacijai, (įskaitant ir reklamą) taikytinas tiesos reikalavimas.
Tarp asmens teisių ir laisvių iš vienos pusės ir
visuomenės interesų - iš kitos neretai kyla konfliktų, o kartais atsiranda ir
prieštaravimų. Demokratinėje visuomenėje tokie prieštaravimai sprendžiami
derinant skirtingus interesus ir siekiant nepažeisti jų pusiausvyros. Vienas iš
interesų derinimo būdų yra asmens teisių ir laisvių ribojimas. Beje, tokią galimybę
numato ir Europos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencija.
Pagal šią Konvenciją ir susiformavusią Europos žmogaus teisių teismo praktiką
tokie apribojimai galimi, t. y. laikomi pagrįstais, jeigu atitinka dvi sąlygas:
1) yra teisėti ir 2) būtinai reikalingi demokratinėje visuomenėje. Teisėtumo
reikalavimas reiškia, kad apribojimai turi būti nustatomi tik įstatymu, kuris
viešai paskelbiamas, o jo normos suformuluojamos pakankamai aiškiai. Įstatymais
apibrėžiant teisių įgyvendinimo ribas, būtina atsižvelgti į atitinkamos teisės
(ar laisvės) paskirtį bei prasmę ir Konstitucijoje nustatytas jos ribojimo
galimybes bei sąlygas. Ieškant atsakymo į klausimą, ar konkretus ribojimas yra
būtinai reikalingas demokratinėje visuomenėje, pirmiausia reikia išsiaiškinti
ribojimo tikslus bei paskirtį, o antra, nustatyti, ar ribojimo priemonės yra
proporcingos siekiamam teisėtam tikslui. (1997-02-19 KT nutarimas, Žin., 1997,
Nr.15-315).
1.2. Projekte
formuluojamas draudimas skleisti politinę reklamą tik per radiją ir televiziją
apima tik du iš Visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio 67 dalyje
apibrėžtų ir visuomenės informavimo rengimu ir skleidimu besiverčiančių
subjektų. Vadinasi, visos kitos visuomenės
informavimo priemonės (laikraščiai, žurnalai, biuleteniai ir visi kiti
leidiniai, kino ar kita garso ir vaizdo studijų produkcija) politinę reklamą rinkimų agitacijos laikotarpiu galės
skleisti. Svarstytina, ar toks teisinis reguliavimas atitiktų sąžiningos
konkurencijos visuomenės informavimo srityje principui. Pagal Visuomenės
informavimo įstatymo 29 straipsnio 2 dalį Valstybė sudaro vienodas teisines ir
ekonomines sąlygas viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų, išskyrus
smurtinio bei erotinio pobūdžio produkcijos rengėjus ir (ar) skleidėjus,
sąžiningai konkurencijai. Šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka valstybės ir
savivaldybių institucijos kontroliuoja, kad būtų išsaugotas visuomenės
informavimo pliuralizmas ir sąžininga konkurencija, nė vienas asmuo
nepiktnaudžiautų dominuojama padėtimi tarp viešosios informacijos rengėjų ir
(ar) skleidėjų arba kurios nors atskiros visuomenės informavimo priemonių
rūšies rinkoje. Dominuojama padėtis visuomenės informavimo srityje nustatoma
vadovaujantis šiuo įstatymu ir Konkurencijos
įstatymu.
2. Projekte formuluojamas draudimas sistemiškai
nesiderina su šio Įstatymo 45 straipsnio 1 dalimi, kurioje kandidatams
laiduojama teisė kalbėti per nacionalines visuomenės informavimo priemones ir
skelbti savo rinkimų programą, taip pat su 50 straipsnio 1 dalimi, kurioje
partijoms, iškėlusioms kandidatų sąrašus, laiduojama teisė
neatlygintinai naudotis nacionalinėmis visuomenės informavimo priemonėmis,
t.y., Lietuvos nacionaliniu radiju ir televizija bei nustatyta šios teisės
įgyvendinimo tvarka, taip pat nesiderina su Įstatymo
52 straipsnio 2 dalimi, kurioje nustatyta, kad Jeigu asmuo yra
kandidatas, per nacionalines visuomenės informavimo priemones jis gali kalbėti
tik šio Įstatymo 50 straipsnyje nustatyta tvarka.
3. Projekto 1 straipsnio 1 dalyje, keičiant Įstatymo 50 straipsnio 3
dalį, siūloma įrašyti bendro pobūdžio nuostatą politinės reklamos sklaidai
taikomus apribojimus, tačiau ši nuostata nėra pakankamai aiški ir
konkreti. Manytume, kad nurodant politinės reklamos sklaidai taikomus
apribojimus turėtų būti užtikrintas teisinio reguliavimo aiškumas ir
nedviprasmiškumas, t.y. turėtų būti nurodoma kokia teisine forma kokie
subjektai gali nustatyti tokius apribojimus ir kokia forma (kokiu teisės aktu)
tokie apribojimai nustatomi.
Komisijos sprendimas: pritarti iš dalies.
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę: Lietuvos Respublikos parlamentinių partijų
frakcijų pasirašytame susitarimo dėl kovos su korupcija stiprinimo pirmoji
kryptis Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimas bei finansavimo
kontrolė kaip vieną iš politinių kampanijų finansavimo kontrolės būdų numato
politinės reklamos televizijoje uždraudimą ne tam skirtose laidose. Siūloma
pritarti Teisės departamento išvados 2 daliai bei koreguoti pateiktas pataisas
įtraukiant nuostatą, jog politinė reklama per televiziją draudžiama ne tam
skirtose laidose arba laidose, finansuojamose iš Vyriausiosios rinkimų
komisijos lėšų. Tokia nuostata riboja politinių partijų politinę reklamą,
tačiau nevaržo žodžio bei kitų žmogaus teisių bei laisvių. Be to, atkreiptinas
dėmesys, jog minėtame parlamentinių partijų frakcijų susitarime siūloma
uždrausti tik politinę reklamą ne tam skirtose laidose televizijoje.
3.
Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių
organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
4. Valstybės institucijų,
savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
5.
Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos,
pastabos: negauta.
6. Komisijos
pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Komisija siūlo pakeisti ir papildyti
įstatymo 42 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
4. Politinė reklama radijuje ir
televizijoje rinkimų agitacijos kampanijos metu draudžiama tik ne tam
skirtose laidose, kurios finansuojamos iš valstybės biudžeto.
7.
Balsavimo rezultatai: 6 už; - prieš; 1 susilaikė.
8. Komisijos narių atskiroji
nuomonė:
Komisijos
pirmininkas Rimantas Jonas Dagys
- Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 48 straipsnio
pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XP-1709
I Š V A D A
dėl Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų
įstatymo 48 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (XP-1709)
1. Komisijos posėdyje dalyvavo:
Komisijos pirmininkas Rimantas Jonas Dagys, Komisijos nariai:
Vytautas Saulis, Virginija Baltraitienė, Rimantas Bašys, Bronius Bradauskas,
Jurgis Razma, Nijolė Steiblienė.
2.
Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Lietuvos Respublikos kanceliarijos
Teisės departamento išvada (2006-10-30):
Alternatyvių
projektų Teisės departamente negauta.
Vertinant
projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei
juridinės technikos taisyklėmis, galima būtų pateikti šias pastabas:
1. Projekte siekiama įtvirtinti politinės reklamos
draudimą radijuje ir televizijoje rinkimų agitacijos kampanijos metu. Šis
draudimas diskutuotinas atsižvelgiant į politinės reklamos reikšmę rinkimuose
ar referendume, konstitucinių informacijos teisės ir laisvės, jų apsaugos bei
sąžiningos konkurencijos kontekste.
1.1. Konstitucinė laisvė nekliudomai ieškoti, gauti ir
skleisti informaciją yra vienas iš atviros, teisingos, darnios pilietinės
visuomenės, demokratinės valstybės pagrindų. Šios laisvės samprata neapima karo
propagandos, ji taip pat neapima konstitucines vertybes iš esmės paneigiančios
tariamos laisvės atlikti nusikalstamus veiksmus skleisti tokias mintis,
pažiūras ir t. t., kuriomis yra kurstoma tautinė, rasinė, religinė ar socialinė
neapykanta, prievarta bei diskriminacija, asmenys yra šmeižiami arba kitaip yra
dezinformuojama visuomenė ar atskiri jos nariai. Konstitucija garantuoja ir
saugo visuomenės interesą būti informuotai. Žmogaus teisių ir laisvių
įgyvendinimas dideliu mastu priklauso nuo galimybių gauti iš įvairių šaltinių
informaciją ir ja naudotis. Politinė reklama per radiją ar televiziją,
atsižvelgus į jų viešosios informacijos skleidime turimą vartotojų (radijo
klausytojų ir televizijos žiūrovų) skaičių, padeda rinkėjams, o kai kuriems yra
vienintelis informacijos šaltinis, motyvuotai pasirinkti vieną ar kitą partiją,
jų kandidatus, apsispręsti dėl referendume svarstomo klausimo, balsuojant
rinkimuose ar referendume, o politinei partijai, jos nariui ar kandidatui,
referendumo iniciatoriams (piliečių iniciatyvinei grupei ar Seimo narių grupei)
- informuoti rinkėją, skleisti ir propaguoti idėjas ir siekius, politinę
partiją, jos programą ar remiamą kandidatą.
Laisvas ir visuotinis keitimasis informacija, nevaržomas
jos skleidimas yra ypač svarbus demokratinių procesų veiksnys, užtikrinantis ne
tik individualios nuomonės, subjektyvių įsitikinimų, bet ir grupinių pažiūrų,
įskaitant ir politines, bei visos tautos valios formavimą. Būtent dėl to
informacijos laisvė yra pamatinis pliuralistinės demokratijos elementas.
Informacijos laisvė paprastai traktuojama plačiąja prasme ir apima žodžio
laisvę, įsitikinimų turėjimo ir reiškimo laisvę, teisę gauti ir skleisti
informaciją bei idėjas, spaudos ir kitų informacijos priemonių laisvę.
Informacijos laisvė reiškia ne tik teisę informuoti (t. y. skleisti informaciją),
bet ir teisę gauti informaciją. Neteisinga informacija, t.y. dezinformacija,
valstybių įstatymais paprastai yra draudžiama. Taigi informacijai, (įskaitant
ir reklamą) taikytinas tiesos reikalavimas.
Tarp asmens teisių ir laisvių iš vienos pusės ir visuomenės
interesų - iš kitos neretai kyla konfliktų, o kartais atsiranda ir
prieštaravimų. Demokratinėje visuomenėje tokie prieštaravimai sprendžiami
derinant skirtingus interesus ir siekiant nepažeisti jų pusiausvyros. Vienas iš
interesų derinimo būdų yra asmens teisių ir laisvių ribojimas. Beje, tokią
galimybę numato ir Europos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos
konvencija. Pagal šią Konvenciją ir susiformavusią Europos žmogaus teisių
teismo praktiką tokie apribojimai galimi, t. y. laikomi pagrįstais, jeigu
atitinka dvi sąlygas: 1) yra teisėti ir 2) būtinai reikalingi demokratinėje
visuomenėje. Teisėtumo reikalavimas reiškia, kad apribojimai turi būti
nustatomi tik įstatymu, kuris viešai paskelbiamas, o jo normos suformuluojamos
pakankamai aiškiai. Įstatymais apibrėžiant teisių įgyvendinimo ribas, būtina
atsižvelgti į atitinkamos teisės (ar laisvės) paskirtį bei prasmę ir
Konstitucijoje nustatytas jos ribojimo galimybes bei sąlygas. Ieškant atsakymo
į klausimą, ar konkretus ribojimas yra būtinai reikalingas demokratinėje
visuomenėje, pirmiausia reikia išsiaiškinti ribojimo tikslus bei paskirtį, o
antra, nustatyti, ar ribojimo priemonės yra proporcingos siekiamam teisėtam
tikslui. (1997-02-19 KT nutarimas, Žin., 1997, Nr.15-315).
1.2. Projekte
formuluojamas draudimas skleisti politinę reklamą tik per radiją ir televiziją
apima tik du iš Visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio 67 dalyje
apibrėžtų ir visuomenės informavimo rengimu ir skleidimu besiverčiančių
subjektų. Vadinasi, visos kitos visuomenės
informavimo priemonės (laikraščiai, žurnalai, biuleteniai ir visi kiti
leidiniai, kino ar kita garso ir vaizdo studijų produkcija) politinę reklamą rinkimų agitacijos laikotarpiu galės
skleisti. Svarstytina, ar toks teisinis reguliavimas atitiktų sąžiningos
konkurencijos visuomenės informavimo srityje principui. Pagal Visuomenės
informavimo įstatymo 29 straipsnio 2 dalį Valstybė sudaro vienodas teisines ir
ekonomines sąlygas viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų, išskyrus
smurtinio bei erotinio pobūdžio produkcijos rengėjus ir (ar) skleidėjus,
sąžiningai konkurencijai. Šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka valstybės ir
savivaldybių institucijos kontroliuoja, kad būtų išsaugotas visuomenės
informavimo pliuralizmas ir sąžininga konkurencija, nė vienas asmuo
nepiktnaudžiautų dominuojama padėtimi tarp viešosios informacijos rengėjų ir
(ar) skleidėjų arba kurios nors atskiros visuomenės informavimo priemonių
rūšies rinkoje. Dominuojama padėtis visuomenės informavimo srityje nustatoma
vadovaujantis šiuo įstatymu ir Konkurencijos
įstatymu.
2. Projekte formuluojamas draudimas sistemiškai
nesiderina su šio Įstatymo 45 straipsnio 1 dalimi, kurioje kandidatams
laiduojama teisė kalbėti per nacionalines visuomenės informavimo priemones ir
skelbti savo rinkimų programą, taip pat su 50 straipsnio 1 dalimi, kurioje
partijoms, iškėlusioms kandidatų sąrašus, laiduojama teisė
neatlygintinai naudotis nacionalinėmis visuomenės informavimo priemonėmis,
t.y., Lietuvos nacionaliniu radiju ir televizija bei nustatyta šios teisės
įgyvendinimo tvarka, taip pat nesiderina su Įstatymo
52 straipsnio 2 dalimi, kurioje nustatyta, kad Jeigu asmuo yra
kandidatas, per nacionalines visuomenės informavimo priemones jis gali kalbėti
tik šio Įstatymo 50 straipsnyje nustatyta tvarka.
3. Projekto 1 straipsnio 1 dalyje, keičiant Įstatymo 50 straipsnio 3
dalį, siūloma įrašyti bendro pobūdžio nuostatą politinės reklamos sklaidai
taikomus apribojimus, tačiau ši nuostata nėra pakankamai aiški ir
konkreti. Manytume, kad nurodant politinės reklamos sklaidai taikomus
apribojimus turėtų būti užtikrintas teisinio reguliavimo aiškumas ir
nedviprasmiškumas, t.y. turėtų būti nurodoma kokia teisine forma kokie
subjektai gali nustatyti tokius apribojimus ir kokia forma (kokiu teisės aktu)
tokie apribojimai nustatomi.
Komisijos sprendimas: pritarti iš dalies.
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę: Lietuvos Respublikos parlamentinių partijų
frakcijų pasirašytame susitarimo dėl kovos su korupcija stiprinimo pirmoji
kryptis Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimas bei finansavimo
kontrolė kaip vieną iš politinių kampanijų finansavimo kontrolės būdų numato
politinės reklamos televizijoje uždraudimą ne tam skirtose laidose. Siūloma
pritarti Teisės departamento išvados 2 daliai bei koreguoti pateiktas pataisas
įtraukiant nuostatą, jog politinė reklama per televiziją draudžiama ne tam
skirtose laidose arba laidose, finansuojamose iš Vyriausiosios rinkimų
komisijos lėšų. Tokia nuostata riboja politinių partijų politinę reklamą,
tačiau nevaržo žodžio bei kitų žmogaus teisių bei laisvių. Be to, atkreiptinas
dėmesys, jog minėtame parlamentinių partijų frakcijų susitarime siūloma
uždrausti tik politinę reklamą ne tam skirtose laidose televizijoje.
3.
Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių
organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
4. Valstybės institucijų,
savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
5.
Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos,
pastabos: negauta.
6. Komisijos
pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Komisija siūlo pakeisti ir papildyti
įstatymo 51 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
4. Politinė reklama radijuje ir
televizijoje rinkimų agitacijos kampanijos metu draudžiama tik ne tam
skirtose laidose, kurios finansuojamos iš valstybės biudžeto.
7. Balsavimo rezultatai: 6 už; -
prieš; 1 susilaikė.
8. Komisijos narių atskiroji
nuomonė:
Komisijos
pirmininkas Rimantas Jonas Dagys
- Seimo rinkimų
įstatymo 51 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XP-1710
I Š V A D A
dėl
Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 51 straipsnio pakeitimo ir
papildymo
įstatymo projekto (XP-1710)
1. Komisijos posėdyje dalyvavo:
Komisijos pirmininkas Rimantas Jonas Dagys, Komisijos
nariai: Vytautas Saulis, Virginija Baltraitienė, Rimantas Bašys, Bronius
Bradauskas, Jurgis Razma, Nijolė Steiblienė.
2.
Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Lietuvos Respublikos kanceliarijos
Teisės departamento išvada (2006-10-30):
Alternatyvių
projektų Teisės departamente negauta.
Vertinant
projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei
juridinės technikos taisyklėmis, galima būtų pateikti šias pastabas:
1. Projekte siekiama įtvirtinti politinės reklamos
draudimą radijuje ir televizijoje rinkimų agitacijos kampanijos metu. Šis
draudimas diskutuotinas atsižvelgiant į politinės reklamos reikšmę rinkimuose
ar referendume, konstitucinių informacijos teisės ir laisvės, jų apsaugos bei
sąžiningos konkurencijos kontekste.
1.1. Konstitucinė laisvė nekliudomai ieškoti, gauti ir
skleisti informaciją yra vienas iš atviros, teisingos, darnios pilietinės
visuomenės, demokratinės valstybės pagrindų. Šios laisvės samprata neapima karo
propagandos, ji taip pat neapima konstitucines vertybes iš esmės paneigiančios
tariamos laisvės atlikti nusikalstamus veiksmus skleisti tokias mintis,
pažiūras ir t. t., kuriomis yra kurstoma tautinė, rasinė, religinė ar socialinė
neapykanta, prievarta bei diskriminacija, asmenys yra šmeižiami arba kitaip yra
dezinformuojama visuomenė ar atskiri jos nariai. Konstitucija garantuoja ir
saugo visuomenės interesą būti informuotai. Žmogaus teisių ir laisvių
įgyvendinimas dideliu mastu priklauso nuo galimybių gauti iš įvairių šaltinių
informaciją ir ja naudotis. Politinė reklama per radiją ar televiziją,
atsižvelgus į jų viešosios informacijos skleidime turimą vartotojų (radijo
klausytojų ir televizijos žiūrovų) skaičių, padeda rinkėjams, o kai kuriems yra
vienintelis informacijos šaltinis, motyvuotai pasirinkti vieną ar kitą partiją,
jų kandidatus, apsispręsti dėl referendume svarstomo klausimo, balsuojant
rinkimuose ar referendume, o politinei partijai, jos nariui ar kandidatui,
referendumo iniciatoriams (piliečių iniciatyvinei grupei ar Seimo narių grupei)
- informuoti rinkėją, skleisti ir propaguoti idėjas ir siekius, politinę
partiją, jos programą ar remiamą kandidatą.
Laisvas ir visuotinis keitimasis informacija, nevaržomas
jos skleidimas yra ypač svarbus demokratinių procesų veiksnys, užtikrinantis ne
tik individualios nuomonės, subjektyvių įsitikinimų, bet ir grupinių pažiūrų,
įskaitant ir politines, bei visos tautos valios formavimą. Būtent dėl to
informacijos laisvė yra pamatinis pliuralistinės demokratijos elementas.
Informacijos laisvė paprastai traktuojama plačiąja prasme ir apima žodžio
laisvę, įsitikinimų turėjimo ir reiškimo laisvę, teisę gauti ir skleisti
informaciją bei idėjas, spaudos ir kitų informacijos priemonių laisvę.
Informacijos laisvė reiškia ne tik teisę informuoti (t. y. skleisti
informaciją), bet ir teisę gauti informaciją. Neteisinga informacija, t.y.
dezinformacija, valstybių įstatymais paprastai yra draudžiama. Taigi
informacijai, (įskaitant ir reklamą) taikytinas tiesos reikalavimas.
Tarp asmens teisių ir laisvių iš vienos pusės ir
visuomenės interesų - iš kitos neretai kyla konfliktų, o kartais atsiranda ir
prieštaravimų. Demokratinėje visuomenėje tokie prieštaravimai sprendžiami
derinant skirtingus interesus ir siekiant nepažeisti jų pusiausvyros. Vienas iš
interesų derinimo būdų yra asmens teisių ir laisvių ribojimas. Beje, tokią
galimybę numato ir Europos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos
konvencija. Pagal šią Konvenciją ir susiformavusią Europos žmogaus teisių
teismo praktiką tokie apribojimai galimi, t. y. laikomi pagrįstais, jeigu
atitinka dvi sąlygas: 1) yra teisėti ir 2) būtinai reikalingi demokratinėje
visuomenėje. Teisėtumo reikalavimas reiškia, kad apribojimai turi būti
nustatomi tik įstatymu, kuris viešai paskelbiamas, o jo normos suformuluojamos
pakankamai aiškiai. Įstatymais apibrėžiant teisių įgyvendinimo ribas, būtina
atsižvelgti į atitinkamos teisės (ar laisvės) paskirtį bei prasmę ir
Konstitucijoje nustatytas jos ribojimo galimybes bei sąlygas. Ieškant atsakymo
į klausimą, ar konkretus ribojimas yra būtinai reikalingas demokratinėje
visuomenėje, pirmiausia reikia išsiaiškinti ribojimo tikslus bei paskirtį, o
antra, nustatyti, ar ribojimo priemonės yra proporcingos siekiamam teisėtam
tikslui. (1997-02-19 KT nutarimas, Žin., 1997, Nr.15-315).
1.2. Projekte
formuluojamas draudimas skleisti politinę reklamą tik per radiją ir televiziją
apima tik du iš Visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio 67 dalyje
apibrėžtų ir visuomenės informavimo rengimu ir skleidimu besiverčiančių
subjektų. Vadinasi, visos kitos visuomenės
informavimo priemonės (laikraščiai, žurnalai, biuleteniai ir visi kiti
leidiniai, kino ar kita garso ir vaizdo studijų produkcija) politinę reklamą rinkimų agitacijos laikotarpiu galės
skleisti. Svarstytina, ar toks teisinis reguliavimas atitiktų sąžiningos
konkurencijos visuomenės informavimo srityje principui. Pagal Visuomenės
informavimo įstatymo 29 straipsnio 2 dalį Valstybė sudaro vienodas teisines ir
ekonomines sąlygas viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų, išskyrus
smurtinio bei erotinio pobūdžio produkcijos rengėjus ir (ar) skleidėjus,
sąžiningai konkurencijai. Šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka valstybės ir
savivaldybių institucijos kontroliuoja, kad būtų išsaugotas visuomenės
informavimo pliuralizmas ir sąžininga konkurencija, nė vienas asmuo
nepiktnaudžiautų dominuojama padėtimi tarp viešosios informacijos rengėjų ir
(ar) skleidėjų arba kurios nors atskiros visuomenės informavimo priemonių
rūšies rinkoje. Dominuojama padėtis visuomenės informavimo srityje nustatoma
vadovaujantis šiuo įstatymu ir Konkurencijos
įstatymu.
2. Projekte formuluojamas draudimas sistemiškai
nesiderina su šio Įstatymo 45 straipsnio 1 dalimi, kurioje kandidatams
laiduojama teisė kalbėti per nacionalines visuomenės informavimo priemones ir
skelbti savo rinkimų programą, taip pat su 50 straipsnio 1 dalimi, kurioje
partijoms, iškėlusioms kandidatų sąrašus, laiduojama teisė
neatlygintinai naudotis nacionalinėmis visuomenės informavimo priemonėmis,
t.y., Lietuvos nacionaliniu radiju ir televizija bei nustatyta šios teisės
įgyvendinimo tvarka, taip pat nesiderina su Įstatymo
52 straipsnio 2 dalimi, kurioje nustatyta, kad Jeigu asmuo yra
kandidatas, per nacionalines visuomenės informavimo priemones jis gali kalbėti
tik šio Įstatymo 50 straipsnyje nustatyta tvarka.
3. Projekto 1 straipsnio 1 dalyje, keičiant Įstatymo 50 straipsnio 3
dalį, siūloma įrašyti bendro pobūdžio nuostatą politinės reklamos sklaidai
taikomus apribojimus, tačiau ši nuostata nėra pakankamai aiški ir
konkreti. Manytume, kad nurodant politinės reklamos sklaidai taikomus
apribojimus turėtų būti užtikrintas teisinio reguliavimo aiškumas ir
nedviprasmiškumas, t.y. turėtų būti nurodoma kokia teisine forma kokie
subjektai gali nustatyti tokius apribojimus ir kokia forma (kokiu teisės aktu)
tokie apribojimai nustatomi.
Komisijos sprendimas: pritarti iš dalies.
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę: Lietuvos Respublikos parlamentinių partijų
frakcijų pasirašytame susitarimo dėl kovos su korupcija stiprinimo pirmoji
kryptis Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimas bei finansavimo
kontrolė kaip vieną iš politinių kampanijų finansavimo kontrolės būdų numato
politinės reklamos televizijoje uždraudimą ne tam skirtose laidose. Siūloma
pritarti Teisės departamento išvados 2 daliai bei koreguoti pateiktas pataisas
įtraukiant nuostatą, jog politinė reklama per televiziją draudžiama ne tam
skirtose laidose arba laidose, finansuojamose iš Vyriausiosios rinkimų
komisijos lėšų. Tokia nuostata riboja politinių partijų politinę reklamą,
tačiau nevaržo žodžio bei kitų žmogaus teisių bei laisvių. Be to, atkreiptinas
dėmesys, jog minėtame parlamentinių partijų frakcijų susitarime siūloma
uždrausti tik politinę reklamą ne tam skirtose laidose televizijoje.
3.
Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių
organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
4. Valstybės institucijų,
savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
5.
Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos,
pastabos: negauta
6. Komisijos
pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Komisija siūlo pakeisti ir papildyti
įstatymo 48 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
4. Politinė reklama radijuje ir
televizijoje rinkimų agitacijos kampanijos metu draudžiama tik ne tam
skirtose laidose, kurios finansuojamos iš valstybės biudžeto.
7. Balsavimo rezultatai: 6 už; -
prieš; 1 susilaikė.
8. Komisijos narių atskiroji
nuomonė:
Komisijos
pirmininkas Rimantas Jonas Dagys
4. Sprendimo dėl Komisijos laikinųjų darbo grupių
sudarymo priėmimas
Antikorupcijos komisijos pirmininkas priminė,
kad 2006-11-15 Seimo Antikorupcijos komisijos posėdyje siekiant kuo
efektyvesnės kovos su korupcija bei tinkamo Lietuvos Respublikos parlamentinių
partijų frakcijų susitarimo dėl kovos su korupcija stiprinimo, buvo nutarta
sudaryti darbo grupes, paskirti jų vadovą bei pavaduotoją. Darbo grupės,
galimoms korupcijos apraiškoms konkrečioje srityje tirti, nuolat gilinsis į
toje srityje egzistuojančias problemas, analizuos galiojančią teisės aktų bazę
bei teiks pasiūlymus dėl jos tobulinimo per nustatytą terminą. Pirmininkas taip
pat išvardino, sudarytų darbo grupių pavadinimus, kurios tirs korupcijos
apraiškas atitinkamose srityse. Savo darbą toliau tęs darbo grupė galimoms
korupcijos apraiškoms sveikatos apsaugos sistemoje tirti. Taip pat pirmininkas
pabrėžė, jog darbo grupės turės parengtą jų darbo reglamentą.
NUSPRĘSTA (bendru sutarimu):
Pritarti siūlymui sudaryti laikinąsias darbo grupes
galimoms korupcijos apraiškoms šiose srityse tirti: valstybės tarnyboje, teismų
bei teisėsaugos institucijų veikloje, žemėtvarkoje ir tiriant kitus žemės
klausimus, viešųjų pirkimų bei Europos Sąjungos paramos skirstyme.
Pritarti Vyriausybės siūlymui į šias darbo
grupes deleguoti Ministro Pirmininko patarėjus. Kartu su darbo grupėmis nuolat
dirbtų šie Ministro Pirmininko patarėjai: Donatas Morkūnas, nuolat
dalyvaujantis ir Komisijos posėdžiuose, Virginijus Poderis, Remigijus
Merkevičius bei Giedrė Purvaneckienė.
Siūlyti Lietuvos Respublikos Prezidentui
deleguoti kompetentingą atstovą į darbo grupę, tirsiančią galimas korupcijos
apraiškas teismų bei teisėsaugos institucijų veikloje.