Š.m. gruodžio 20 d. įvyko Antikorupcijos komisijos posėdis. Jo
metu buvo nagrinėjami šie klausimai:
1. Specialiųjų tyrimų tarnybos
atstovo pranešimas dėl priemonių kovoje su korupcija panaudojimo;
Pranešėjas:
STT atstovas
2.
Kauno miesto savivaldybės tarybos Antikorupcijos komisijos pirmininko Stasio
Žirgulio informacija apie Komisijos atliktą tyrimą dėl Kauno miesto mero bei
savivaldybės veiklos ne pagal paskirtį panaudojant Kelių priežiūros ir plėtros
programos fondo lėšas įrengiant Kauno miesto Fredos gyvenamąjį kvartalą;
3. Išvados dėl AB Lietuvos
kuras privatizavimo proceso bei veiklos neefektyvumo tvirtinimas;
Pranešėja:
Komisijos patarėja Vita Vaitekūnaitė
4. Sprendimo dėl Komisijos sudarytų darbo grupių
sudėties ir darbo reglamento tvirtinimas.
1. Specialiųjų tyrimų tarnybos
atstovo pranešimas dėl priemonių kovoje su korupcija panaudojimo
STT
vadovas Povilas Malakauskas pristatė
pranešimą dėl priemonių panaudojimo kovoje su korupcija. Jis parodė skaidres,
kuriose užfiksuoti statistiniai duomenys: žmonių apklausos bei kitų tyrimų
rezultatai. Taip pat STT vadovas pateikė pavyzdžių kaip reikėtų spręsti,
tapusiais daugelio žmonių problema, žemės grąžinimo klausimus.
2. Kauno miesto savivaldybės tarybos Antikorupcijos
komisijos pirmininko Stasio Žirgulio informacija apie Komisijos atliktą tyrimą
dėl Kauno miesto mero bei savivaldybės veiklos ne pagal paskirtį panaudojant
Kelių priežiūros ir plėtros programos fondo lėšas įrengiant Kauno miesto Fredos
gyvenamąjį kvartalą
Kauno miesto savivaldybės
tarybos Antikorupcijos komisijos pirmininkas, Stasys
Žirgulis, Seimo Antikorupcijos komisijai pateikė informaciją dėl Kauno miesto
mero bei savivaldybės veiklos ne pagal paskirtį panaudojant Kelių priežiūros ir
plėtros programos fondo lėšas įrengiant Kauno miesto Fredos gyvenamąjį
kvartalą. Kauno
miesto savivaldybės tarybos Antikorupcijos komisijos pirmininkas pristatė
antikorupcinio tyrimo medžiagą bei pateikė 2004-03-04 Nr.TP-4 Kauno miesto
gatvių priežiūros programos ir Fredos gyvenamojo kvartalo gatvių ir šaligatvių
tiesimo proceso analizę schematiškai.
NUSPRĘSTA (bendru
sutarimu):
Darbo grupės galimoms
korupcijos apraiškoms valstybės tarnyboje tirti bei valstybės tarnautojų bei
jiems prilygintų asmenų atsakomybei nustatyti bei savivaldybių tarybų ir administracijų
veiklos klausimams spręsti, artimiausio posėdžio metu detaliai išspręsti
klausimą ir pateikti išvados projektą dėl Kauno miesto
mero bei savivaldybės veiklos ne pagal paskirtį panaudojant Kelių priežiūros ir
plėtros programos fondo lėšas įrengiant Kauno miesto Fredos gyvenamąjį
kvartalą.
3. Išvados dėl AB Lietuvos
kuras privatizavimo proceso bei veiklos neefektyvumo tvirtinimas
Projektas
IŠVADA
DĖL AB LIETUVOS KURAS
PRIVATIZAVIMO PROCESO IR NEEFEKTYVIOS VEIKLOS
2006-12-
Vilnius
Lietuvos
Respublikos Seimo Antikorupcijos komisija (toliau Komisija) vadovaudamasi
Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 2 straipsnio 1
punktu įvertino medžiagą apie AB
Lietuvos kuras privatizavimo procesą, o būtent:
- Lietuvos Respublikos
generalinės prokuratūros 2005-03-04 raštu Nr. 7.2-973, 2005-04-20 raštu Nr.
7.2-1639, 2005-04-22 raštu Nr. 7.2-1661, 2005-07-15 raštu Nr. 7.2-3102,
2005-10-19 raštu Nr. 7.2-4331, 2005-12-28 raštu Nr. 7.2-5281 pateiktą
informaciją dėl AB Lietuvos kuras veiklos tyrimo, 2001-12-29 pažymoje Nr. 13-09-697 esančią
informaciją apie AB Lietuvos kuras privatizavimo procesą bei sutartį su UAB
Baltic Petroleum;
- Vilniaus miesto apylinkės prokuratūros 2005-04-14 raštu Nr. E.2-1112
pateiktą 2002-12-09 nutarimą atsisakyti kelti baudžiamąją bylą;
- Lietuvos
Respublikos Vyriausybės kanceliarijos 2005-05-12 raštu Nr. 12-3476 pateiktą
informaciją dėl bankrutuojančios AB Lietuvos kuras ieškinio Lietuvos
valstybei ir valstybės interesų gynimo civilinėje byloje (taip pat jos
pateiktas civilinio ieškinio, atsikirtimo į ieškinį ir kitų procesinių
dokumentų kopijas);
- Lietuvos
Respublikos finansų ministerijos 2005-05-11 raštu Nr.
((9.3)-5K-0511070)-6K-0504709 pateiktą informaciją dėl bankrutuojančios AB
Lietuvos kuras ieškinio valstybei reikalavimų bei 2005-06-10 raštu
Nr.((13.6-0702-5K-0513447)-6K-0505933 pateiktus įmonės ūkinės-finansinės
veiklos duomenis,
- Lietuvos
Respublikos ūkio ministerijos 2005-05-13 raštu Nr. (4.3-10)-3-2692 pateiktą
informaciją dėl bankrutuojančios AB Lietuvos kuras ieškinio nagrinėjimo eigos
bei 2005-06-08 raštu Nr. (29.1-61)-3-3266 pateiktus įmonės ūkinės-finansinės
veiklos duomenis;
- Lietuvos
Respublikos valstybės kontrolės 2005-06-03 raštu Nr. 2041-3-16s pateiktą
1995-02-27 spendimą Nr. 1 (išslaptintas Valstybės kontrolės 2005-06-13 raštu
Nr. S-(4000-1.9)-1200);
- AB Turto bankas
2005-06-10 raštu Nr.(7.3-43)-SK4-2452 pateiktą informaciją apie AB Lietuvos
kuras kreditorių reikalavimus;
- VĮ Valstybės
turto fondo 2005-06-13 raštu Nr. (22)-312-60RN, 2005-11-21 raštu Nr.
(22)-3R-3455 BAB Lietuvos kuras administratoriui pateiktą AB Lietuvos kuras
akcijų prikimo-pardavimo sutartį Nr. 11/27 ir jos priedus;
- Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos 2005-07-04 raštu Nr.
4-1-1883 suteiktą informaciją apie AB Lietuvos kuras veiklos tyrimus;
- AB Lietuvos kuras 2005-09-05 raštu Nr. 1-661 suteiktą informaciją
apie privatizavimo sutarties vykdymą
bei atsižvelgdama į
2005-06-15 Komisijos patvirtintas išvadas nustatė:
1. AB Lietuvos kuras iki
privatizavimo ir jo metu buvo nemoki bendrovė bei atitiko teisinius ir
finansinius reikalavimus dėl bankroto paskelbimo.
2. Lietuvos Respublikos Finansų
ministerija išdavė bendrovei paskolą, už kurią buvo valstybės naudai įkeistas
bendrovės turtas. Tokiam įkeitimui turėjo pritarti bendrovės kreditoriai. Jie
sutiko tai padaryti tik tuo atveju, jei atsiras AB Lietuvos kuras strateginis
investuotojas. AB Lietuvos kuras bankroto atveju būtų nukentėjęs taip pat ir
rengiamas privatizuoti AB Lietuvos taupomasis bankas, kuriam AB Lietuvos
kuras buvo skolinga 5 mln. litų.
3. AB Lietuvos kuras akcijų
pirkimo-pardavimo sutartis Nr. 11/27 (toliau Sutartis) 1999 metų spalio 29
dieną pasirašė Lietuvos Respublikos Vyriausybė, atstovaujama VĮ Valstybės turto
fondo direktoriaus Stasio Vaitkevičiaus (toliau Pardavėjas), bei Kopcke
International Holdings B.V. ir D.C. Berkel B.V korporacijos (toliau
Pirkėjas). Sutarties projektui savo posėdžiuose 1999 m. rugsėjo 5 d. pritarė
Valstybės turto fondo valdyba, vadovaujama Gedimino Rainio, 1999 m. rugsėjo 10
d. Viešo konkurso komisija, vadovaujama Stasio Overlingo, 1999 m. spalio 5 d.
Privatizavimo komisija, vadovaujama Aldonos Dzienienės, bei 1999 m. spalio
20d. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, vadovaujama Ministro Pirmininko Rolando
Pakso.
4. Pagal šios
sutarties 6.2.1. punktą pirkėjas įsipareigojo per penkerius metus nuo sutarties
sudarymo, t. y. 1999-10-29, investuoti į privatizuotą AB Lietuvos kuras 20
milijonų JAV dolerių. Neįvykdęs šios prievolės pirkėjas įsipareigojo mokėti 10
procentų neinvestuotos sumos dydžio baudą VĮ Valstybės turto fondui (sutarties
6.2.2. punktas). Tačiau sutarties 6.2.1. punktas suteikė Pirkėjui teisę pačiam
nustatyti kasmetinių investicijų dydį ir tokiu būdu faktiškai atleido pirkėją
nuo ilgalaikio investavimo į bendrovės turtą ir realaus baudų mokėjimo.
5. Pagal tuo metu galiojusio
Valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo (toliau Įstatymas) 4
straipsnio 2 dalies 9 punktą Valstybės turto fondas privalėjo kontroliuoti
valstybės turto privatizavimo sandorių vykdymą, kol bus įvykdytos visos
sandoryje numatytos sąlygos. Įstatymas, o taip pat ir tuo metu galioję
Valstybės turto fondo įstatai, patvirtinti 1998 m. kovo 24 d. Vyriausybės
nutarimu Nr. 341, nedetalizavo, kokiais veiksmai bei kokia forma Valstybės
turto fondas privalo kontroliuoti sandoriuose numatytų įsipareigojimų vykdymą
bei kokias teises turi Fondo darbuotojai vykdydami sandorių kontrolę. AB
Lietuvos kuras privatizavimo atveju Sutarties 6.9 punktas numatė tik tai, jog
pirkėjas du kartus per metus privalo raštu pateikti informaciją apie Sutartyje
prisiimtų įsipareigojimų vykdymą Valstybės turto fondui.
6. Sutartyje nustatytų įsipareigojimų
vykdymo kontrolė buvo pavesta Valstybės turto fondo darbuotojams: Stambių
infrastruktūros įmonių privatizavimo skyriaus specialistams Rimantui Butkui bei
Juditai Barkauskienei. AB Lietuvos kuras pagal sutartyje numatytas sąlygas
teikė ataskaitas Valstybės turto fondui, kuriose buvo nurodomi Sutarties
prievolių įvykdymo veiksmai. Tačiau atsakingi Valstybės turto fondo darbuotojai
sankcijas už neįvykdytą įsipareigojimą investuoti į AB Lietuvos kuras 20 mln.
JAV dolerių galėjo taikyti tik praėjus sutartyje numatytam 5 metų laikotarpiui.
Atsižvelgiant į tai, kad Sutartis nenumatė konkretaus investicijų į bendrovę
grafiko, galima teigti, kad nepraėjus penkeriems metams, nebuvo laikoma, kad
Pirkėjas pažeidė Sutarties nuostatas neinvestuodamas į bendrovę numatytos
sumos. Galima daryti prielaidą, kad Valstybės turto fondo atsakingų už
Sutarties nuostatų įvykdymą darbuotojų veiksmai buvo suvaržyti pačios Sutarties
nuostatų. Būtent todėl jie neturėjo teisės taikyti Sutarties 6.2.2. punkto bei
taikyti Pirkėjui šiame punkte numatytų sankcijų. Tvirtindamos tokį sutarties
tekstą, atsakingos valstybės institucijos, o būtent: Valstybės turto fondo
valdyba, Privatizavimo komisija, Viešo konkurso komisija bei Lietuvos
Respublikos Vyriausybė, nekompetentingai įvertino Sutarties projektą ir
neatkreipė dėmesio į tai, kad pasinaudodamas sutarties palankiomis sąlygomis
Pirkėjas savo veiksmais ar neveikimu galėtų padaryti bendrovei žalos.
7. Privatizavimo komisijos nuostatai,
patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997-12-12 nutarimu Nr. 1394,
nenumato ir nenumatė, kokiais kriterijais remdamasi Privatizavimo komisija turi
pritarti arba nepritarti vykdomam privatizavimo sandoriui. Pagal šių nuostatų 6
punktą tuo atveju, jei Privatizavimo komisija nepritarė privatizavimo
sandoriui, Valstybės turto fondas turi teisę sandorio projektą perduoti
svarstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, kurios sprendimas yra galutinis.
Kokiais kriterijais remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybė pritaria ar
nepritaria privatizavimo sandoriui teisės aktuose taip pat nėra numatyta.
Pažymėtina, kad nei Privatizavimo komisijos, nei Lietuvos Respublikos
Vyriausybės atsakomybė už priimtus sprendimus teisės aktuose nebuvo ir iki šiol
nėra numatyta.
8. Teisės aktų nustatytų kriterijų
pritariant ar nepritariant vykdomam privatizavimo sandoriui nebuvimas sudaro
galimybes piktnaudžiauti suteiktomis teisėmis. Atsakingos valstybės
institucijos įgyja teisę savo nuožiūra spręsti dėl privatizavimo sandorio
sąlygų tinkamumo, priimtinumo valstybei. Tikėtina, kad pasinaudojant šiomis
teisės aktų spragomis buvo patvirtinta AB Lietuvos kuras akcijų
pirkimo-paradavimo sutartis, kurios nuostatos palankios AB Lietuvos kuras
Pirkėjui. Pasinaudodamas sutarties jam suteiktomis teisėmis pirkėjas išvengė
prisiimtų įsipareigojimų investuoti tam tikrą sumą į bendrovės veiklą, o taip
pat ir atsakomybės už šių įsipareigojimų nevykdymą.
9. Pasirinktas privatizavimo būdas
leido valstybei įkeisti bendrovės turtą Finansų ministerijai ir gauti pajamas
pardavus šį turtą. Taip pat iš AB Lietuvos kuras apyvartinių lėšų buvo sugrąžinta
paskola AB Lietuvos taupomasis bankas.
10. 2001-03-15 AB Lietuvos kuras
valdyba, susidedanti iš Meir Klabin (valdybos pirmininkas ir firmos Rosh
Credit International s.a.h prezidentas), Vidūno Mekšrūno, Eugenijaus
Kaziliūno, Kęstučio Straigio ir Arūno Vilkelio (balsavo prieš sutarties
pasirašymą), pasirašė Degalinių valdymo (operatoriaus) sutartį Nr. 258 (toliau
Operatoriaus sutartis) su UAB Baltic Petroleum, atstovaujama direktorės A.
Kašauskaitės. Operatoriaus sutarties pasirašymo metu Kęstutis Straigys ir Meir
Klabin buvo UAB Baltic Petroleum valdybos nariais, dėl to galima daryti
prielaidą, kad buvo siekiama vieno bendrai suplanuoto intereso.
Operatoriaus
sutartimi UAB Baltic Petroleum buvo perduotos 37 AB Lietuvos kuras
degalinės (iš jų 31 geriausia), kurių likutinė vertė buvo 42 920 004, 09 litai.
Iš perduotų valdyti degalinių tik 4 buvo įtrauktos į 1999-10-29 valstybei
nuosavybės teise priklausančio Sutarties priedą E, kurias įmonė galėjo
išnuomoti, perleisti ar įkeisti be raštiško Valstybės turto fondo sutikimo.
Sutarties 6.1.1 p.
suteikė pirkėjui teisę reorganizuoti bendrovę. Po reorganizavimo ne pagrindinei
bendrovei perduotą turtą, neišvardintą sutarties priede E, Pirkėjas turėjo
teisę perleisti už bendrovės skolas, išnuomoti ar įkeisti gaunant paskolas
Bendrovės vardu. Tačiau perleidžiant tokį turtą, Pirkėjas privalėjo gauti
raštišką Valstybės turto fondo sutikimą.
Sutarties 6.1.3
punktas įpareigojo Pirkėją reorganizavimą atlikti taip, kad eksploatuotinų
degalinių neišdalintų tarp kitų bendrovių.
Sutarties 9.8 p.
numatyta, kad šalys negali perleisti jokių savo teisių pagal šią sutartį be
išankstinio kitos šalies raštiško sutikimo.
Operatoriaus
sutartimi perdavus UAB Baltic Petroleum degalines buvo pažeisti Sutarties
6.1.1 p. ir 9.8 p. reikalavimai. Sutartimi šalių prisiimtų įsipareigojimų
vykdymo kontrolę turėjo vykdyti Valstybės turto fondas.
Operatoriaus
sutartis sudaryta 8 metams nenaudingomis AB Lietuvos kuras sąlygomis. Šioje
sutartyje nenumatyta Operatoriaus turtinės atsakomybė už jam perduoto turto
praradimą, sunaikinimą ar vertės netekimą. Pasibaigus sutarties terminui
Operatoriui sudarytos sąlygos perduoti sugadintą, netekusį vertės turtą arba jo
neperduoti ir neatsakyti už padarytą žalą. Sutartimi taip pat nenumatyta
Operatoriaus turtinė atsakomybė, net ir dėl jo kaltės nutraukus sutartį
terminui nepasibaigus ar neįvykdžius priimtų įsipareigojimų. Operatoriui
nevykdant sutartimi prisiimtų įsipareigojimų ir dėl to AB Lietuvos kuras
iniciatyva norint nutraukti šią sutartį prieš terminą, ji pagal sutarties
sąlygas privalės Operatoriui atlyginti visas patirtas išlaidas ir sumokėti
netesybas, kurios pagal šios sutarties 10 straipsnio 5 punktą yra 1 000 000
litų.
Iš Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros pateiktos medžiagos
nustatyta, kad Operatoriaus sutartis buvo pasirašyta nesant AB Lietuvos kuras
akcininkų susirinkimo nutarimo perleisti, nuomoti, įkeisti didesnės nei 1/20
bendrovės įstatinio kapitalo vertės turtą, be AB Turto bankas raštiško
leidimo ir sąlygų suderinimo, tuo pažeidžiant 2000-07-28 Ūkio ministerijoje
įregistruotų AB Lietuvos kuras įstatų 2.2.1 punktą, Akcinių bendrovių
įstatymo 24 straipsnio 19 punkto (Žin., 2000, Nr. 64-1914) bei Valstybės skolos
įstatymo 3 straipsnio 13 punkto (1999-07-07 Nr. VIII-1298) nuostatas.
2001-03-01 AB
Lietuvos kuras, atstovaujama generalinio direktoriaus Eugenijaus Kaziliūno,
ir Rosh Credit International s.a.h., kuriai atstovavo šios įmonės valdybos
pirmininkas Meir Klabin (taip pat AB Lietuvos kuras bei UAB Baltic
Petroleum valdybų pirmininkas) Liuksemburge pasirašė paskolos sutartį Nr. 4
(toliau Sutartis Nr. 4). Pagal šią sutartį AB Lietuvos kuras buvo suteiktas
649 000 JAV dolerių kreditas, kuris buvo panaudotas Meir Klabin vadovaujamos
įmonės Enginiers, Architects & Consulting Limited konsultavimo paslaugoms
finansų, vadybos ir personalo srityse pirkti. AB Lietuvos kuras generalinis
direktorius Eugenijus Kaziliūnas ir Enginiers, Architects & Consulting
Limited direktorius Meir Klabin patvirtino tarpusavio atsiskaitymus. Paskolos
pagal Sutartį Nr. 4 grąžinimo užtikrinimui AB Lietuvos kuras įsipareigojo
įkeisti septynias degalines ir jas apdrausti ne mažesne kaip suteikiamos
paskolos suma. Neįvykdžius per sutartyje numatytą terminą degalinių įkeitimo ir
jų apdraudimo, AB Lietuvos kuras įsipareigojo sumokėti 500 000 JAV dolerių
baudą. Tokia nuostata buvo aiškiai nenaudinga AB Lietuvos kuras, kadangi
bendrovė neturėjo finansinių galimybių tokią baudą sumokėti. Be to, penkios iš
septynių degalinių nebuvo įtrauktos į Sutarties priedą E, todėl AB Lietuvos
kuras be raštiško Valstybės turto fondo sutikimo jų įkeisti negalėjo.
2001-04-01 Rosh
Credit International s.a.h. perleido paskolos pagal Sutartį Nr. 4 kreditorinį
reikalavimą UAB Baltic Petroleum (649 000 JAV dolerių paskolą, 11 260 JAV
dolerių palūkanas ir 500 000 JAV dolerių baudą išieškojimui iš AB Lietuvos
kuras).
2001-04-02 UAB
Baltic Petroleum pareikalavo, kad AB Lietuvos kuras iki 2001-04-17 įvykdytų
prievolę pagal Sutartį Nr. 4.
2001-04-18 AB
Lietuvos kuras raštu pranešė UAB Baltic Petroleum, kad įvykdyti savo
įsipareigojimų pagal minėtą sutartį įmonė negali. UAB Baltic Petroleum
2001-04-19 pateikė Vilniaus apygardos teismui ieškinį dėl bankroto bylos
iškėlimo ir teismas 2001-04-27 nutartimi iškėlė bankroto bylą.
11. Vadovaujantis Lietuvos
Respublikos įmonių bankroto įstatymo nuostatomis, bendrovės valdymo organai
neteko savo įgaliojimų, bendrovės turtas pagal finansinę atskaitomybę buvo
perduotas administratoriui, kuris įgijo teisę
valdyti, naudoti ir disponuoti bankrutuojančios AB Lietuvos kuras
turtu. Esant tokiai situacijai pirkėjas neturėjo teisinių galimybių vykdyti
Sutartyje nustatytų įsipareigojimų, o tuo pačiu išvengė atsakomybės už
Sutartyje numatytų įsipareigojimų neįvykdymą.
12. Teisėsaugos institucijos atliko
šešis ikiteisminius tyrimus dėl veikų, susijusių su AB Lietuvos kuras
darbuotojų bei vadovybės veiksmais. Visi šie ikiteisminiai tyrimai buvo
nutraukti nenustačius nusikaltimo sudėties ar suėjus senaties terminams.
Baudžiamoji byla
Nr. 10-2-440-95 buvo iškelta 1995-05-05 pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo
kodekso (1961 m. redakcija) (toliau LR BK) 288 straipsnis dėl neteisėto
valstybinių degalų rezervo apskaitos tvarkymo ir valstybės biudžeto lėšų skirtų
valstybiniam rezervui firmuoti, panaudojimo ABLietuvos kuras reikmėms.
Baudžiamoji byla buvo nutraukta nesant nusikaltimo sudėties.
Iš šios
baudžiamosios bylos buvo išskirta baudžiamoji byla Nr. 10-2-546-97 dėl UAB
Regi turto iššvaistymo. Baudžiamoji byla buvo nutraukta taip pat nesant
nusikaltimo sudėties.
Baudžiamoji byla
Nr. 10-2-546-97 iškelta 1997-12-22 pagal LR BK 275 str. 3 d. Dėl bendros
Lietuvos ir Ukrainos įmonės UAB Regi patikėto turto pasisavinimo stambiu
mastu. 2001-10-14 baudžiamoji byla buvo nutraukta nenustačius kaltininkų
veiksmuose nusikaltimo sudėties. Taip pat buvo atsisakyta iškelti baudžiamąją
bylą UAB Regi vadovų atžvilgiu pagal LR BK 329 str. (operacijų su pinigais ar
vertybiniais popieriais norminių aktų pažeidimas), nesant jų veiksmuose
nusikaltimo sudėties, bei pagal LR BK 324 str. (žinomai neteisingų duomenų apie
pajamas arba pelną pateikimas) ir 322 str. (aplaidus apskaitos tvarkymas)
suėjus senaties terminams.
Baudžiamoji byla
Nr. 10-2-053-00 iškelta 2000-03-10 pagal LR BK 275 str. 3d. Dėl Valstybinės
įmonės Lietuvos kuras turto iššvaistymo stambiu mastu. 2004-03-23 baudžiamoji
byla buvo nutraukta nepadarius veikų, turinčių nusikaltimo, numatyto LR BK
(nauja redakcija) 184 str. (turto iššvaistymas), požymių. Taip pat buvo
ikiteisminis tyrimas buvo nutrauktas VĮLietuvos kuras darbuotojų atžvilgiu
dėl apgaulingo ir aplaidaus apskaitos tvarkymo (LR BK 322 ir 232 str.) bei
piktnaudžiavimo pasitikėjimu komercinėje, ūkinėje ir finansinėje veikloje (LR
BK 321 str.) suėjus senaties terminams.
Baudžiamoji byla
Nr. 10-9-008-02 iškelta 2002-04-08 pagal LR BK 275 str. 3d. Dėl AB Lietuvos kuras turto pasisavinimo
ir iššvaistymo stambiu mastu (reprezentacinių lėšų nurašymo). Tyrimo metu buvo
nustatyta, kad reprezentacinių lėšų limitas viršytas nebuvo, bendrovės
akcininkai žinojo, kur panaudojamos šios lėšos. Todėl 2002-10-04 baudžiamoji
byla buvo nutraukta nesant nusikaltimo įvykio.
Tikrinant medžiagą
atsisakyti iškelti baudžiamąją bylą Nr. 04-11-1084-01 dėl VĮ Valstybės turto
fondas darbuotojų veiksmų vykdant AB Lietuvos kuras privatizavimą, pasirašant
1999-10-29 AB Lietuvos kuras akcijų pirkimo-pardavimo sutartį Nr. 11/27 bei
kontroliuojant šios sutarties nuostatų vykdymą bei nustačius, kad patikrinimas
atliktas neišsamiai, 2002-12-09 nutarimas atsisakyti iškelti baudžiamąją bylą
medžiagoje panaikintas ir pradėtas ikiteisminis tyrimas baudžiamojoje byloje
Nr. 01-2-00028-05 dėl VĮ Valstybės turto fondas darbuotojų veiksmų dėl
nusikalstamos veikos, numatytos LR BK (nauja redakcija) 228 str. 1 d.
(piktnaudžiavimas) ir 229 str. (tarnybos pareigų neatlikimas). 2006-05-05
ikiteisminis tyrimas buvo nutrauktas nenustačius šių darbuotojų veiksmuose,
anksčiau numatytų nusikaltimų sudėties.
Baudžiamoji byla
Nr. 10-2-103-01 iškelta 2001-06-11 pagal LR BK 207 str. 2 d. dėl 1999-11-11
įgaliojimo, išduoto V. Meškeriūnui ir A.Vainauskui valdyti AB Lietuvos kuras
akcijas, suklastojimo ir panaudojimo fakto bei pagal LR BK 231 str. dėl
piktnaudžiavimo pasitikėjimu komercinėje, ūkinėje ar komercinėje veikloje fakto
AB Lietuvos kuras. 2003-04-30 baudžiamoji byla buvo nutraukta nesant AB
Lietuvos kuras atsakingų darbuotojų veiksmuose nusikaltimų, numatytų LR BK
321 str., 322 str., 323 str., 207 str. (oficialaus dokumento suklastojimas ar
suklastoto oficialaus dokumento realizavimas ar panaudojimas), sudėčių.
Pažymėtina,
jog teisėsaugos institucijos nustatė pažeidimų, užtraukiančių baudžiamąją
atsakomybę, AB Lietuvos kuras darbuotojų bei vadovų veiksmuose, tačiau
baudžiamojon atsakomybėn jie nebuvos patraukti suėjus įstatymuose nustatytiems
apkaltinamojo nuosprendžio priėmimo terminams. Tai leidžia daryti prielaidą,
kad AB Lietuvos kuras buvo valdomas netinkamai, pažeidžiant galiojančius
teisės aktus, kas galėjo paskatinti ir bendrovės bankrotą.
Remdamasi tuo, kas
išdėstyta ir atsižvelgdama į Komisijos surinktų ir išanalizuotų duomenų visumą,
Komisija daro šias i š v a d a s:
1.
Atsižvelgiant į tai, jog AB Lietuvos kuras buvo nemoki, skolinga 5 mln. litų
rengiamai privatizuoti AB Lietuvos taupomasis bankas, taip pat buvo
reikalinga įkeisti bendrovės turtą valstybei už Finansų ministerijos bendrovei
suteiktą paskolą, buvo siekiama privatizuoti bendrovę bei rasti bendrovei
strateginį šios bendrovės investuotoją.
2.
1999 m. spalio 29 dienos AB Lietuvos kuras akcijų pirkimo-pardavimo
sutartis Nr. 11/27 buvo parengta
atsižvelgiant į tuo metu buvusią bendrovės finansinę būklę, taip pat į kitas
aplinkybes.
3.
1999-10-29 AB Lietuvos kuras akcijų pirkimo-pardavimo sutartis Nr. 11/27 buvo
sudaryta tarp Lietuvos Respublikos Vyriausybę atstovaujančio Valstybės turto
fondo, vadovaujamo Stasio Vaitkevičiaus, bei Kopcke International Holdings
B.V. ir D.C. Berkel B.V korporacijos, įtraukiant Pirkėjui palankias sąlygas,
sudarančias galimybę išvengti bendros akcijų pirkimo-pardavimo sutartyje
numatytos atsakomybės už įsipareigojimų nevykdymą. Numatytų investicijų į AB Lietuvos kuras veiklą
grafiko nenustatymas sutartyje leido Pirkėjui išvengiant atsakomybės tinkamai
nevykdyti įsipareigojimų, o tai dar labiau apsunkino sunkioje finansinėje
padėtyje buvusios bendrovės finansinę būklę.
4.
AB Lietuvos kuras akcijų pirkimo-pardavimo Sutartyje numatytoms sąlygoms,
palankioms Pirkėjui, vadovaudamasi Privatizavimo komisijų nuostatų, patvirtintų
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. gruodžio 12 d. nutarimu Nr. 1394, bei
Valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies 2
punktu, pritarė Privatizavimo komisija, vadovaujama Aldonos Dzienienės, bei
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, vadovaujama Ministro Pirmininko Rolando Pakso,
todėl šios institucijos yra atsakingos už pritarimą bendrovei nenaudingoms
sutarties nuostatoms, tačiau tokios atsakomybės teisės aktai, reglamentuojantys
privatizavimo procesą, nenumatė ir nenumato šiuo metu.
5.
2001-03-15 Degalinių valdymo (operatoriaus) sutartis Nr. 258 buvo sudaryta
pažeidžiant AB Lietuvos kuras akcijų pirkimo-pardavimo sutarties nuostatas
bei sudaryta nepalankiomis AB Lietuvos kuras sąlygomis. Operatoriaus
sutarties pasirašymo metu Kęstutis Straigys ir Meir Klabin buvo UAB Baltic
Petroleum valdybos nariais, dėl to galima daryti prielaidą, kad buvo siekiama
vieno bendrai suplanuoto intereso. Šia sutartimi buvo perleistas AB Lietuvos
kuras turtas negavus raštiško Valstybės turto fondo leidimo, nors tokio
leidimo gavimas buvo numatytas Akcijų pirkimo-pardavimo sutartyje. Operatoriaus
sutartyje nebuvo numatyta atsakomybė operatoriui už perduoto turto praradimą,
sugadinimą ar vertės sumažinimą, taip pat už prisiimtų įsipareigojimų
nevykdymą, tačiau nustatyta atsakomybė AB Lietuvos kuras už sutarties
vienašališką nutraukimą net ir tuo atveju, kai savo įsipareigojimų nevykdo
operatorius. Tokios sutarties sąlygos
buvo aiškiai nenaudingos AB Lietuvos kuras ir sudarė sąlygas bendrovės
finansinės būklės blogėjimui.
6.
2001-03-01 sudaryta paskolos sutartis Nr. 4 taip pat įtraukė nepalankias AB
Lietuvos kuras sąlygas. Paskolos grąžinimo užtikrinimui AB Lietuvos kuras
privalėjo įkeisti septynias degalines ir apdrausti jas ne mažesne nei paskolos
suma. Tačiau to bendrovė negalėjo padaryti be Valstybės turto fondo raštiško
leidimo. Neįvykdžius šios sąlygos AB Lietuvos kuras privalėjo sumokėti 500
000 JAV dolerių baudą, tačiau AB Lietuvos kuras atsižvelgiant į savo
finansinę būklę neturėjo galimybės to padaryti.
7.
Valstybės turto fondas nevykdė savo pareigos ir tinkamai neprižiūrėjo AB
Lietuvos kuras turto, kurio likutinė vertė 49 920 004, 09 Lt valdymo. Jis
neužtikrino, jog be jo sutikimo nebūtų parduotas bendrovės turtas, netaikė
sankcijų, nors pagal pasirašytą akcijų pirkimo-pardavimo sutartį privalėjo tai
daryti.
8.
Baudžiamosios bylos, susijusios su AB Lietuvos kuras, buvo nutrauktos
nenustačius nusikaltimo sudėties bendrovės vadovų ir darbuotojų veiksmuose arba
suėjus įstatymų numatytiems patraukimo baudžiamojon atsakomybėn terminams, nors
nusikaltimo sudėtis ir buvo nustatyta. Todėl galima daryti prielaidą, kad
viešasis interesas buvo ginamas netinkamai. Tyrimai baudžiamosiose bylose buvo
atliekami neefektyviai, galimai vilkinami, nes leista pasibaigti baudžiamosios
atsakomybės patraukimo terminams.
9.
Tuo metu galiojusiuose privatizavimo procesą reglamentavusiuose teisės aktuose
nebuvo numatyti konkretūs kriterijai dėl privatizavimo sandorių derinimo,
sudarymo bei tvirtinimo, todėl už privatizavimą atsakingos institucijos turėjo
teisę savo nuožiūra pritarti ar nepritarti sudaromai privatizavimo sutarčiai,
nesant atsakomybės už priimtus sprendimus. Atkreiptinas dėmesys, jog tokios
teisės aktų nuostatos galioja ir šiuo metu. Šiuose teisės aktuose esama spragų,
kuriomis pasinaudojant sudaromos galimybės reikštis korupcijos apraiškoms.
Komisija,
vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 8
straipsniu, n u s p r e n d ž i a:
1.
Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei peržiūrėti teisės aktus,
reglamentuojančius privatizavimo procesą, bei peržiūrėti teisės aktus,
nustatančių senaties terminą už stambius ekonominius ir finansinius
nusikaltimus ir spręsti klausimą dėl šio termino prailginimo.
2.
Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei peržiūrėti teisės aktus, numatančius
konkrečią asmenų atsakomybę už valstybei padarytą žalą.
3.
Perduoti išvadas susipažinti Seimo nariams bei paviešinti žiniasklaidai ir
visuomenei.
Komisijos pirmininkas Rimantas
Jonas Dagys
Antikorupcijos komisijos
nariai bendru sutarimu NUSPRENDĖ:
Nepritarti išvadų dėl AB Lietuvos kuras privatizavimo projekto sprendžiamajai daliai.
4. Sprendimo dėl Komisijos sudarytų darbo grupių
sudėties ir darbo reglamento tvirtinimas
Buvo
patvirtinti darbo grupių pirmininkai.
Posėdžio
metu Komisijos nariai NUSPRENDĖ:
Darbo
grupės galimoms korupcijos apraiškoms valstybės tarnyboje tirti bei valstybės
tarnautojų bei jiems prilygintų asmenų atsakomybei nustatyti bei savivaldybių tarybų
ir administracijų veiklos klausimams spręsti pirmininke išrinkti Violetą
Boreikienę;
Darbo
grupės galimoms korupcijos apraiškoms skirstant bei panaudojant Europos
Sąjungos paramą tirti bei viešųjų pirkimų srityje tirti pirmininku išrinkti Jurgį
Razmą;
Darbo
grupės galimoms korupcijos apraiškoms žemėtvarkos klausimų srityje tirti
pirmininku išrinkti Egidijų Klumbį;
Darbo
grupės galimoms korupcijos apraiškoms teismų bei teisėsaugos institucijų
veikloje tirti
pirmininku išrinkti Henriką
Žukauską.
Balsavimo rezultatai:
už 9, prieš - ,
susilaikė -.
Taip pat buvo
patvirtintas sudarytų darbo grupių darbo reglamentas.
Komisija bendru sutarimu
NUSPRĘNDĖ:
Pritarti Komisijos
sudarytų darbo grupių darbo reglamentui.
PROJEKTAS
KOMISIJOS DARBO GRUPIŲ
DARBO REGLAMENTAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šis reglamentas nustato Lietuvos Respublikos Seimo
Antikorupcijos komisijoje (toliau vadinama Komisija) sudarytų darbo
grupių(toliau vadinama - darbo grupės) darbo organizavimo bei sprendimų
priėmimo, vykdant joms pavestus uždavinius, tvarką.
2. Komisijoje sudarytos darbo grupės savo veikloje
vadovaujasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto, Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo
nuostatomis bei Komisijos priimtais sprendimais, kitais Lietuvos Respublikos
Seimo priimtais teisės aktais.
II. BENDRIEJI
KOMISIJOS DARBO GRUPIŲ SUDARYMO IR DARBO ORGANIZAVIMO KLAUSIMAI
3. Komisija iš savo narių gali sudaryti darbo grupes
konkretiems klausimams nagrinėti. Darbo grupės vadovu Komisija skiria vieną iš
savo narių. Komisijos pirmininkas ir jo pavaduotojas yra visų darbo grupių
nariai.
4. Darbo grupės vadovas kartu su Komisijos pirmininku
koordinuoja ir kontroliuoja darbo grupės veiklą.
5. Darbo grupė turi teisę:
5.1. gauti reikalingą informaciją iš ministerijų, Generalinės
prokuratūros prie Lietuvos Aukščiausiojo Teismo, Valstybės kontrolės,
Specialiųjų tyrimų tarnybos, Valstybės saugumo departamento bei kitų valstybės
ir savivaldybių institucijų, įmonių, įstaigų ir organizacijų;
5.2. siūlyti šios dalies 6.1 punkte nurodytoms institucijoms atlikti
patikrinimus ir spręsti klausimus pagal savo kompetenciją;
5.3. kviesti į
posėdžius valstybės pareigūnus ir tarnautojus, kitus asmenis;
5.4. suderinusi su Seimo kancleriu pasitelkti Seimo kanceliarijos
specialistų, ar suderinus su kitų valstybės institucijų vadovais, pasitelkti
kitų specialistų bei ekspertų;
5.5. įstatymų nustatyta tvarka
gauti informaciją, sudarančią tarnybos ar valstybės paslaptį.
6. Darbo grupės vadovas savo kompetencijos ribose turi
teisę pasirašyti darbo grupės parengtus siunčiamus raštus. Nesant darbo grupės
vadovo raštus pasirašo Komisijos pirmininkas.
7. Darbo grupės posėdžius pagal poreikį šaukia darbo grupės
vadovas arba Komisijos pirmininkas, bet ne rečiau kaip 2 kartus per mėnesį
, o įvykęs posėdis įforminamas
protokolu. Darbo grupės posėdis laikomas įvykusiu, jeigu jame dalyvauja ne
mažiau kaip pusė darbo grupės narių . Darbo grupės posėdžiai paprastai yra
vieši.
8. Posėdžių metu svarstomi darbo grupės nagrinėjami
klausimai, išklausomi kitų darbo grupės narių ar Komisijos narių pasiūlymai bei pastabos. Posėdžiuose
numatomų svarstyti klausimų planas sudaromas pagal darbo grupės vadovo, darbo
grupės narių ar Komisijos pirmininko pasiūlymus.
III. DARBO GRUPĖS IŠVADOS IR KOMISIJOS SPRENDIMAI
9. Darbo grupė dėl atlikto tyrimo parengia ir teikia
Komisijos posėdyje svarstyti siūlomas išvadas. Darbo grupės nariai,
nesutinkantys su darbo grupės priimtomis išvadomis, turi teisę pareikšti
atskirąją nuomonę, kuri pridedama prie siūlomų išvadų projekto.
10. Komisijos
sprendimai dėl darbo grupės pateiktų išvadų priimami Komisijos posėdyje atviru
balsavimu paprasta posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma.
11. Posėdyje išnagrinėjusi klausimą ar apsvarsčiusi darbo
grupės išvadą, Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
1) teikti pasiūlymus
Seimui, Vyriausybei ir kitoms institucijoms dėl teisės aktų priėmimo ir
tobulinimo, korupcijos, ekonominių ir finansinių nusikaltimų bei kitų teisės
pažeidimų prevencijos ir užkardymo;
2) perduoti medžiagą tirti
teisėsaugos institucijoms;
3) siūlyti skirti tarnybines nuobaudas netinkamai savo
pareigas einantiems pareigūnams ir kitiems valstybės tarnautojams;
4) atkreipti pareigūnų ir
kitų valstybės tarnautojų dėmesį į įstatymų nesilaikymą, tarnybinės etikos bei
kitus pažeidimus ir reikalauti pašalinti nurodytus trūkumus;
5) atsisakyti nagrinėti
skundą arba nutraukti jo nagrinėjimą.
6) Komisija priima ir kitus
sprendimus, reikalingus Komisijos uždaviniams vykdyti.
12. Informaciją apie Komisijos darbo grupės veiklą,
sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia Komisijos pirmininkas
ir darbo grupės vadovas.