Š.m. gruodžio 14 d. įvyko Antikorupcijos komisijos posėdis, kuriame buvo
nagrinėjamas klausimas dėl korupcijos
pasireiškimo galimybių pripažįstant Gariūnų turgavietę valstybinės svarbos
objektu. Pateikiame Komisijos išvadą.
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ANTIKORUPCIJOS KOMISIJA
IŠVADA
DĖL KORUPCIJOS PASIREIŠKIMO GALIMYBIŲ PRIPAŽĮSTANT
GARIŪNŲ TURGAVIETĘ VALSTYBINĖS SVARBOS OBJEKTU
2005 12 14
Vilnius
Lietuvos Respublikos Seimo
Antikorupcijos komisija (toliau Komisija), remdamasi Lietuvos Respublikos
Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 2 straipsnio 1 punktu,
Įvertino:
1.
2005 m.
liepos 21 d. Vilniaus miesto savivaldybės tarybos raštas Dėl Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nutarimo
įvertinimo.
2.
2005 m. rugpjūčio 18 d. Gariūnų
smulkiųjų verslininkų
asociacijos kreipimasis.
3.
2005 m.
rugsėjo 27 d. Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos raštas Nr.
4-1-3092.
4.
2004 m.
gruodžio 17 d. Lietuvos Respublikos finansų ministerijos raštas Nr.
(2.37-05)-5k-04311552-6k-0413800.
5.
2004 m.
gruodžio 9 d. Lietuvos Respublikos
teisingumo ministerijos raštas Nr. (1.6)-7R-7310.
6.
2005 m.
spalio 29 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės raštas Nr. 17-7403.
7.
2005 m. lapkričio 11 d. Vilniaus
apskrities viršininko
administracijos raštas Nr. (31)-1.2-4055-(3.31).
8.
2005 m.
lapkričio 14 d. UAB Jurgena, UAB Geruda ir UAB Posūkis raštas Nr. 01/538. 3 lapai.
9.
2005 m.
lapkričio 15 d. Vilniaus miesto savivaldybės raštas Nr. A51-15137-(3.1-PD-4).
10.
2005 m.
lapkričio 15 d. Vilniaus miesto savivaldybės raštas Nr. A51-15137-(3.1-PD-4).
11.
2005 m. lapkričio 23 d. Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos
raštas Nr. (18.6-34)-3-6291.
Komisija nustatė:
1. 2000 m. liepos 17 d. Lietuvos Respublikos
Vyriausybė priėmė nutarimą Nr. 848 Dėl Numatomų įgyvendinti ekonominių
projektų ir svarbių visuomenės projektų valstybinės svarbos pripažinimo
nuostatų patvirtinimo (Žin., 2000, Nr. 60-1779). Šie nuostatai reglamentavo
numatomų įgyvendinti ekonominių projektų ir svarbių visuomenės projektų
pripažinimą valstybinės svarbos projektais ir nustatė jų valstybinės svarbos
pripažinimo kriterijus. Valstybinės svarbos projektais galėjo būti pripažinti
projektai, atitinkantys šiuos pagrindinius kriterijus:
ü
Per trejus metus investuojamos lėšos ar
turtas: investuojamų lėšų ar turto turi būti ne mažiau kaip 1 mln. litų
tūkstančiui šio miesto arba rajono gyventojų, arba ne mažiau kaip 200 mln. litų
nepriklausomai nuo gyventojų skaičiaus;
ü
Per trejus metus sukuriamos naujos darbo
vietos: sukuriama ne mažiau kaip 4 naujos darbo vietos tūkstančiui šio miesto
ar rajono gyventojų, arba ne mažiau kaip 500 naujų darbo vietų nepriklausomai
nuo gyventojų skaičiaus.
2.
2004-10-26 Lietuvos Respublikos ūkio ministerija motyvuodama tuo, kad aukščiau
aptarti kriterijai, yra susieti su priklausomybe nuo gyventojų skaičiaus ir iš
esmės gali būti pritaikomi tik projektams, kuriuos įgyvendinus nustatomos labai
didelės investicijos arba sukuriama labai daug naujų darbo vietų, kad šiais
kriterijais neatsižvelgiama į taip pat svarbius projektus, skatinančius smulkaus
ir vidutinio verslo plėtrą ir turinčius didelę įtaką regiono plėtrai ar keleto
regionų socialinei ekonominei būklei, kad smulkaus ir vidutinio verslo
plėtrai yra nebūtinos labai didelės investicijos, tačiau net ir palyginti
nedidelėmis investicijomis, susijusiomis su tokio verslo funkcionavimui būtinos
infrastruktūros sukūrimu, gali būti sukurta labai daug darbo vietų, Vyriausybei
pateikė 2000 m. liepos 17 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo
pripažinimo netekusiu galios projektą. 2004 m. lapkričio 2 d. Lietuvos
Respublikos Vyriausybė priėmė nutarimą, kuriuo Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2000 m. liepos 17 d. nutarimą Nr. 848 Dėl Numatomų įgyvendinti ekonominių
projektų ir svarbių visuomenės projektų valstybinės svarbos pripažinimo nuostatų
patvirtinimo pripažino netekusiu galios.
3.
UAB Geruda 2004 m. kovo 22 d., UAB Posūkis 2004 m. gegužės 17 d., UAB
Jurgena 2004 m. birželio 21 d. kreipėsi į Vilniaus apskrities viršininko administraciją
prašydamos pratęsti valstybinės žemės nuomos sutartis. Vilniaus apskrities
viršininko administracija 2004-05-24 ir 2004-07-01 pasitarimų metu UAB Jurgena,
UAB Geruda ir UAB Posūkis pasiūlė parengti ekonominį projektą Paslaugų
smulkiam ir vidutiniam verslui parkas Gariūnai ir pateikti Lietuvos
Respublikos Vyriausybei. Minėtos bendrovės dėl Gariūnų turgavietės pripažinimo
valstybinės svarbos projektu kreipėsi į Lietuvos Respublikos Vyriausybę pagal
tuo metu galiojusią 2000 m. liepos 17 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 848 nustatytą
tvarką.
4. Ūkio ministerija informavo,
kad 2005 m. vasario 22 d. Ministro Pirmininko pavedimu NR. 1350 Lietuvos
Respublikos ūkio ministerijai buvo pavesta kartu su Lietuvos Respublikos žemės
ūkio ministerija ir Vilniaus apskrities administracija išnagrinėti projektą Paslaugų
smulkiam ir vidutiniam verslui parkas Gariūnai Vilniaus mieste, Aukštųjų
Panerių pramoninio rajono C zonos (Gariūnai) A ir B teritorijose.
5. 2005 m. liepos 21 d. Vyriausybė priėmė
nutarimą Nr. 808 Dėl valstybinės svarbos projekto, pagal kurį UAB Posūkis,
UAB Jurgena, UAB Geruda įgijo teisę be žemės sklypo aukciono 50 metų
valdyti 38 ha valstybinės žemės, kurios minimali vertė siekia daugiau nei 100
milijonų litų. Taip 38 ha žemės sklypas be aukciono atiduotas į vienas
privačias rankas. Gariūnų smulkiųjų verslininkų asociacija nuo 1999 metų kelis
kartus prašė Vilniaus apskrities viršininko administracijos ir Vilniaus miesto
savivaldybės suteikti galimybę savo lėšomis suprojektuoti ir pastatyti
šiuolaikiškus prekybos paviljonus. Vilniaus apskrities viršininko
administracija atsakė, jog žemės sklypai Gariūnų turgavietėje gali būti
suteikti tik aukciono būdu ir po to, kai bus užbaigtas žemės grąžinimo
savininkams procesas. Tačiau esami faktai liudija, jog tokie apribojimai
netaikomi trejoms uždariosioms akcinėms bendrovėms, gavusioms teisę be aukciono
50 metų valdyti žemės sklypus Gariūnų teritorijoje.
6. UAB Posūkis, UAB Jurgena, UAB Geruda
Vyriausybei pateiktas projektas neatitiko 2000 m. liepos 17 d. Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nutarimo Nr. 848 Dėl Numatomų įgyvendinti ekonominių
projektų ir svarbių visuomenės projektų valstybinės svarbos pripažinimo
nuostatų patvirtinimo pagrindinių kriterijų, susijusių su lėšų investavimu,
t.y. per trejus metus turi būti investuojama ne mažiau kaip 200 mln. litų, o
šiuo atveju bendrovės įsipareigojo per 10 metų investuoti tik 50 mln. litų.
7. Lietuvos
Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, atlikusi Nutarimo antikorupcinį
vertinimą, konstatavo, jog atliekant Nutarimo projekto bazinį vertinimą turėjo
būti įvertintos visų suinteresuotų institucijų pasiūlytos alternatyvos ir
atliktas išplėstinis Nutarimo projekto poveikio vertinimas. Alternatyvos
Nutarimo projekto rengėjams buvo pateiktos Lietuvos Respublikos teisingumo
(Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos 2004 m. gruodžio 9 d. Nr.
(1.6)-7R-7310 raštas) ir finansų ministerijų (Lietuvos Respublikos finansų
ministerijos 2004 m. gruodžio 17 d. Nr. (2.37-05)-5k-04311552-6k-0413800
raštas), kurios pritarė smulkaus ir vidutinio verslo plėtrai, tačiau siūlė
apsvarstyti kitus Nutarimo projekte numatomų tikslų pasiekimo būdus,
pavyzdžiui, vadovaujantis Lietuvos Respublikos žemės įstatymo nuostatų
nustatyta tvarka projekto įgyvendinimui reikalingą žemę išnuomoti aukciono
būdu, taip sudarant vienodas galimybes verslo subjektams dalyvauti įgyvendinant
minėtą projektą, parinkti tinkamiausią vykdytoją, kuris galėtų sudaryti
palankiausias sąlygas smulkiajam ir vidutiniam verslui vystyti.
8. Minėtas 2005 m. liepos 21 d. Vyriausybės
nutarimas nebuvo derintas su Vilniaus miesto savivaldybe ir Aplinkos
ministerija. Taip pat nebuvo atsižvelgta į Finansų ministerijos pasiūlymus.
Ūkio ministerija nurodė, kad projektas nederintas su Aplinkos
ministerija, nes LR Vyriausybės reglamento 49.11 punkte numatyta, kad Vyriausybei
teikiami teisės aktų projektai turi būti suderinti su tomis suinteresuotomis
institucijomis, su kurių valdymo sritimi ar kompetencija yra susiję šie teisės
aktai. Parengtas nutarimas tiesiogiai nesusijęs su Aplinkos ministerijos
kompetencijos sritimi. Šioje pažymoje taip pat numatyta, kad netikslinga
projektą derinti su LR konkurencijos taryba, nes Gariūnai tik pagerins
konkurenciją ir taps atsvara prieš dominuojančius didžiuosius prekybos centrus.
Projektas nebuvo aptartas ir su Gariūnų smulkiųjų verslininkų asociacija. Toks
Ūkio ministerijos sprendimas motyvuojamas tuo, kad projektas buvo derinamas su
Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybos asociacija, kurios narių nemažą dalį
sudaro Gariūnų smulkiųjų verslininkų asociacija.
Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nutarimo Dėl ekonominio projekto Paslaugų smulkiam ir
vidutiniam verslui parkas Gariūnai Vilniaus mieste, Aukštųjų Panerių
pramoninio rajono C zonos (Gariūnai) A ir B teritorijose pripažinimo
valstybinės svarbos objektu projekto poveikio bazinio vertinimo pažymoje
nurodoma, kad Gariūnų prekyvietės aplinka nebeatitinka šiuolaikinių estetinių
reikalavimų, daro neigiamą įtaką Lietuvos įvaizdžiui bei, kad SVV subjektų
veikla Gariūnuose padidins valstybės biudžeto įplaukas. Pažymoje taip pat nurodoma,
kad išplėstinio vertinimo siūloma neatlikti, nes nutarimo bazinis vertinimas
detaliai atspindi projekto esmę. Taip pat nebuvo atliktas ir nutarimo
antikorupcinis vertinimas.
9. 2004 m.
lapkričio 10 dieną, praėjus savaitei po valstybinės svarbos kriterijų
panaikinimo, UAB Posūkis Socialdemokratų partijai paaukojo 37000 litų, o 2005
m. pradžioje UAB Posūkis, UAB Jurgena, UAB Geruda Darbo partijai paaukojo
po 37500 litų (viso 112000 litų). Todėl darytina, išvada, kad minėtos bendrovės
galėjo įtakoti Vyriausybės ir Ūkio ministerijos sprendimus.
10. 2005 m. lapkričio 23 d.
Lietuvos Respublikos ūkio ministerija atsakydama į klausimą dėl naujų
kriterijų, kuriais remiantis projektai būtų pripažįstami valstybinės svarbos,
nurodė, kad kiekvienas ekonominis ir kultūrinis projektas, kuris galėtų būti
pripažįstamas valstybinės svarbos, gali būti unikalus ir neįvertintas pagal
kelis, atsietus nuo konkretaus sektoriaus ar kelių sektorių, kriterijus.
Lietuvoje įdiegta strateginio planavimo viešojo administravimo institucijose
sistema apima įvairius strateginio planavimo dokumentus Valstybės ilgalaikės
raidos strategiją, Lietuvos ūkio (ekonomikos) plėtros iki 2015 m. strategiją,
nacionalinę darnaus vystymosi strategiją ir kitus planavimo dokumentus, kurie atnaujinami
į nuolat atliekamą vidaus ir išorės veiksnių analizę. Šiuose strateginiuose
dokumentuose išdėstomi sektoriaus plėtros prioritetai, strateginiai tikslai,
pasiekimų vertinimo kriterijai. Valstybės institucijos teikdamos projektus
Vyriausybei dėl projektų pripažinimo valstybinės svarbos projektais, turėtų
įvertinti, kiek šis projektas atitinka valstybės ilgalaikės plėtros strategiją,
padeda įgyvendinti Vyriausybės prioritetus, sektoriniuose ir tarpsektoriniuose
planavimo dokumentuose nustatytus plėtros tikslus, kiek tokio projekto
įgyvendinimo rezultatas turės teigiamos įtakos kitiems valstybės strateginiams
tikslams ar prioritetams įgyvendinti, ir kiekvienu konkrečiu atveju
suformuluoti projekto pripažinimo valstybinės svarbos projektu kriterijus.
11. Vilniaus miesto
savivaldybė nurodė, kad UAB Jurgena, UAB Geruda ir UAB Posūkis Gariūnų
turgavietės teritorijoje turėjo teisę statyti tik laikinuosius pastatus, nes Vilniaus miesto savivaldybė yra išdavusi
statybos leidimus tik laikiniems statiniams statyti, tačiau minėtuose sklypuose
yra pastatytų užregistruotų Nekilnojamojo turto registre, kaip kapitalinių
statinių.
Remdamasi tuo, kad išdėstyta
ir atsižvelgdama į Komisijos surinktų ir ištirtų duomenų visumą, Komisija daro
šias išvadas:
1. Remiantis Lietuvos
Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 2 straipsniu išanalizavus
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. liepos 21 d. nutarimą Nr. 808 Dėl
valstybinės svarbos projekto yra pagrindo manyti, jog šio Nutarimo projekto
rengėja Ūkio ministerija galėjo sudaryti prielaidas korupcijai, nusikaltimams ir
kitiems teisės pažeidimams ūkio ir finansų sistemose.
2. Rengiant
Nutarimo projektą, neatsižvelgta į Vilniaus miesto savivaldybės, Lietuvos
Respublikos teisingumo ministerijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
pateiktas pastabas ir pasiūlymus. Nutarimo projektas taip pat nebuvo derinamas
su Gariūnų turgavietės smulkiųjų verslininkų asociacija, todėl darytina
prielaida, jog priimtas Nutarimas yra neskaidrus ir naudingas tik nedidelei
interesų grupei.
3. Kadangi
2004 m. lapkričio 10 dieną, praėjus savaitei po valstybinės svarbos kriterijų
panaikinimo, UAB Posūkis Socialdemokratų partijai paaukojo 37000 litų, o 2005
m. pradžioje UAB Posūkis, UAB Jurgena, UAB Geruda Darbo partijai paaukojo
po 37500 litų (viso 112000 litų), galima daryti prielaidą, kad taip bendrovės
galėjo įtakoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Ūkio ministerijos
sprendimus.
Komisija,
vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 8
straipsniu, nusprendžia:
1. Kadangi
rengiant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. liepos 21 d. nutarimą Nr. 808
Dėl valstybinės svarbos projekto nepaisant teisės aktų reikalavimų,
neatsižvelgta į Vilniaus miesto savivaldybės, Lietuvos Respublikos teisingumo
ministerijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pateiktas pastabas ir
pasiūlymus, ir dėl to, kad UAB
Jurgena, UAB Geruda ir UAB Posūkis projektas neatitinka anksčiau
galiojusiame Vyriausybės nutarime, nustatančiame ekonominių
projektų ir svarbių visuomenės projektų pripažinimo valstybinės svarbos tvarką,
kriterijų, darytina prielaida, jog priimtas Nutarimas yra neskaidrus ir
naudingas tik nedidelei interesų grupei, kreiptis į Lietuvos Respublikos
Vyriausybę dėl minėto nutarimo panaikinimo.
2. 2004
m. lapkričio 2 d. nutarimu pripažinus netekusiu galios Lietuvos Respublikos
Vyriausybės 2000 m. liepos 17 d. nutarimą Dėl Numatomų įgyvendinti ekonominių
projektų ir svarbių visuomenės projektų valstybinės svarbos pripažinimo
nuostatų patvirtinimo neliko numatomų įgyvendinti ekonominių projektų ir
svarbių visuomenės projektų pripažinimo ir nustatymo valstybinės svarbos
projektais kriterijų. Kadangi Komisija Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlė
priimti kriterijus, sąlygojančius numatomų įgyvendinti projektų pripažinimą
valstybinės svarbos, tačiau atsakymo negavo, pakartotinai kreiptis į Lietuvos
Respublikos Vyriausybę dėl naujų kriterijų priėmimo.
3. Kadangi
Gariūnų turgavietės teritorijoje įregistruoti stacionarūs statiniai, o Vilniaus
miesto savivaldybė išdavė leidimus tik laikiniems statiniams, kreiptis į
prokuratūrą, prašant ištirti ar Registrų centro darbuotojų veiksmuose nėra
nusikalstamų veikų požymių.
4. Kadangi
UAB Posūkis, UAB Jurgena, UAB Geruda pervedė į Darbo partijos sąskaitą po
37500 litų, o į Socialdemokratų 37000 litų, ir taip galėjo įtakoti minėtų
institucijų sprendimus, kreiptis į Specialiųjų tyrimų tarnybą, prašant ištirti
ar šių bendrovių veiksmuose nėra nusikalstamos veikos požymių.
5. Kadangi
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. liepos 21 d. nutarimas Nr. 808 Dėl
valstybinės svarbos projekto gali prieštarauti Lietuvos Respublikos
Konstitucijos 5 str., 46 str. 4 d., 128 str. ir kai kuriems kitiems Lietuvos
Respublikos įstatymams, parengti Seimo nutarimo kreiptis į Lietuvos Respublikos
Konstitucinį Teismą projektą, kurio pagrindu Seimas kreiptųsi į Konstitucinį
Teismą dėl minėto nutarimo atitikimo Konstitucijai.
Komisijos pirmininkas Petras
Baguška
***
Komisijos
posėdyje buvo pateikta informacija dėl korupcijos apraiškų nagrinėjant UAB
Versenta skundą dėl Vilniaus miesto savivaldybės tarybos sprendimų. Komisija,
atsižvelgdama į tai, kad medžiaga dėl sutarties su UAB "Marela" dėl
vandens atrakcionų parko paslaugų pirkimo nutraukimo klausimas nagrinėjamas
teisme, nusprendė:
1. Apsiriboti klausimo
svarstymu ir, esant reikalingumui, pratęsti jo svarstymą po teisminio
nagrinėjimo;
2. Kreiptis
į Viešųjų pirkimų tarnybą dėl pasiūlymų viešuosius pirkimus reglamentuojančių
teisės aktų tobulinimui;
3. Kreiptis į Specialiųjų
tyrimų tarnybą dėl Viešųjų pirkimo įstatymo antikorupcinio vertinimo.