2005-01-11 Nr.101-I-01
Vilnius
Komisijos posėdyje dalyvavo:
Komisijos nariai: Romualda Kšanienė, Antanas Matulas, Algirdas Monkevičius, Skirmantas Pabedinskas, Algimantas Salamakinas, Aldona Staponkienė, Antanas Napoleonas Stasiškis, Dalia Teišerskytė, Manfredas Žymantas.
Kviestiniai asmenys: Seimo narys Jonas Ramonas.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos (toliau Konstitucija) 60 straipsnio nuostatos draudžia Seimo nariams užimti kitas pareigas valstybinėse įstaigose ir organizacijose, taip pat dirbti verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse. Konstitucijos 60 straipsnyje nurodoma, kad Seimo nario pareigas nustato įstatymas.
Seimo statuto 6 straipsnyje įtvirtintas draudimas Seimo nariams derinti kitas pareigas su Seimo nario pareigomis.
Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarime konstatuojama, jog "Seimo nario – Tautos atstovo konstitucinis teisinis statusas lemia kai kurių Konstitucijoje įtvirtintų asmens teisių, kurias Seimo narys turi kaip žmogus ir pilietis, įgyvendinimo ypatumus. …pagal Konstituciją Seimo nario pareigos yra nesuderinamos su jokia kita veikla (pareigų užėmimu, darbo atlikimu, tarnybos ėjimu, kitų funkcijų vykdymu, kitų užduočių atlikimu, vadinamųjų garbės pareigų užėmimu), Lietuvos valstybės, savivaldybių, užsienio arba tarptautinėje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, taip pat privačioje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje arba atstovaujant tokiai įstaigai, įmonei, organizacijai, išskyrus Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje nurodytas Seimo nario pareigas Seime, Konstitucijos 60 straipsnio 2 dalyje nurodytas Ministro Pirmininko ar ministro pareigas bei pareigas bendrijose, politinėse partijose ar asociacijose, kituose susivienijimuose, susijusias su jo naryste atitinkamame susivienijime.” Seimo narys neturi būti susijęs darbo, tarnybos ar pan. santykiais su kokia nors įstaiga, įmone ar organizacija.
Seimo etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
Seimo narys Jonas Ramonas, iki išrenkant jį Seimo nariu 2004 –2008 metų kadencijai, ėjo apmokamas (pagal nustatytą pareiginių atlyginimų dydį) Lietuvos Respublikos žemės ūkio rūmų pirmininko (renkamo 3 metų kadencijai) pareigas. Jonas Ramonas, išrinktas Seimo nariu, remdamasis Lietuvos Respublikos darbo kodekso 183 straipsnio nuostata, reglamentuojančia atleidimą nuo darbo valstybinėms arba visuomeninėms pareigoms atlikti, išėjo 4 metams atostogų Seimo nario pareigoms atlikti.
Seimo statuto 1 straipsnyje nurodoma, kad Lietuvos Respublikos Seimo nario teises ir pareigas apibrėžia Lietuvos Respublikos Konstitucija ir Seimo statutas, o kitas jo teises ir pareigas – ir kiti Lietuvos Respublikos įstatymai. Konstitucijoje ir Seimo statute vienareikšmiškai nurodoma, kad Seimo nario pareigos, išskyrus jo pareigas Seime, nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis. Seimo nariui draudžiama būti darbo ar tarnybos santykių subjektu. Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarime konstatuojama, kad net Seimo nariui leidžiama kūrybinė veikla Konstitucijoje yra atribota nuo darbo, tarnybos ar pan. santykių, nuo kokių nors pareigų užėmimo kokioje nors įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje. Šiame Konstitucinio Teismo nutarime pažymima, kad “Konstitucijoje yra nustatytas toks teisinis reguliavimas, kad Seimo nario pareigų nesuderinamumas su jokiomis kitomis pareigomis ar darbu (išskyrus Konstitucijoje numatytas išimtis), apimantis Seimo nario pareigų nesuderinamumą su užsiėmimu verslu, komercija, kita privačia veikla, kuria siekiama pelno, ir draudimas Seimo nariui gauti kitą atlyginimą (išskyrus Konstitucijoje numatytas išimtis) Seimo nariui yra taikomi nuo to momento, kai jis įgyja visas Tautos atstovo teises, t. y. kai jis prisiekia. Konstitucijoje nėra numatyta, kad po to, kai Seimo narys prisiekia, jis dar kurį laiką gali eiti kurias nors kitas pareigas, dirbti kurį nors kitą darbą (išskyrus Konstitucijoje numatytas išimtis), užsiimti verslu, komercija, kita privačia veikla, kuria siekiama pelno, gauti kokį nors kitą atlyginimą (išskyrus Konstitucijoje numatytas išimtis). Kitoks Konstitucijos aiškinimas, esą Seimo narys, davęs priesaiką, dar kurį laiką gali eiti kokias nors kitas pareigas ar dirbti darbą, nesuderinamą su Seimo nario pareigomis (išskyrus Konstitucijoje numatytas išimtis), užsiimti verslu, komercija, kita privačia veikla, kuria siekiama pelno, būtų nepagrįstas, nes taip būtų nepaisoma šiame Konstitucinio Teismo nutarime nurodytų Konstitucijoje nustatytų draudimų Seimo nariui; taip būtų pažeista Konstitucija.
Pagal Konstitucijos 63 straipsnio 7 punktą Seimo nario įgaliojimai nutrūksta, jeigu jis neatsisako darbo, nesuderinamo su Seimo nario pareigomis.
Seimo etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. Siūlyti Seimui kreiptis į Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą prašant išsiaiškinti, ar Lietuvos Respublikos darbo kodekso 183 straipsnio 1 dalies nuostata, reglamentuojanti darbuotojo atleidimą nuo darbo Seimo nario pareigoms atlikti, neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkas Algirdas Monkevičius