Seimo Narkomanijos prevencijos komisijos vertinimas dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -2008 metų programos įgyvendinimo 2004 metais ir jos priemonių finansavimo pagal Komisijai pateiktą informaciją
Lietuvos Respublikos Seimas 2004 m. balandžio 8 d. nutarimu Nr. IX- 2110 patvirtino Nacionalinę narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -2008 metų programą (toliau- Programa).
Programa siekiama įgyvendinti nuostatas, išdėstytas Jungtinių Tautų, Europos Tarybos, Europos Sąjungos rekomendacijose, rezoliucijose ir Lietuvos respublikos teisės aktuose.
Programa siekiama sustabdyti ir sumažinti narkomanijos plitimą, užkirsti kelią neteisėtai narkotikų apyvartai, įgyvendinti valstybės politikos prioritetus narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje, nuosekliai ir kompleksiškai šalinant narkomanijos atsiradimo ir plitimo priežastis ir sąlygas, racionaliai naudojant finansinius bei žmogiškuosius išteklius.
Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlyta organizuoti Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -2008 metų programos įgyvendinimą, kasmet patvirtinus Programos įgyvendinimo priemonių planą.
2004 metų Programos įgyvendinimo priemones Lietuvos Respublikos Vyriausybė patvirtino 2004 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1166 "Dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -2008 metų programos įgyvendinimo 2004 metų priemonių patvirtinimo" (Žin., 2004, Nr. 140 - 5114).
Lietuvos Respublikos Seimas numatė, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė kasmet informuoja Seimą apie Programos įgyvendinimo eigą ir rezultatus.
Strateginis Programos tikslas - sustabdyti ir sumažinti narkomanijos plitimą, nustatyti ir įgyvendinti pagrindines valstybės politikos gaires ir veiklos kryptis narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje, padidinti narkomanijos prevencijos Lietuvoje veiksmingumą.
Svarbiausi Programos uždaviniai:
-formuoti neigiamą visuomenės požiūrį į narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimą, ypač rūpintis narkomanijos prevencija šeimoje, tarp vaikų ir jaunimo, diegti vaikams ir jaunimui sveiko gyvenimo vertybines nuostatas ( Programos 26.1p.);
- plėtoti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, visuomeninių organizacijų ir bendruomenės tarpusavio bendradarbiavimą (Programos 26.2 p.);
- skatinti savivaldybių ir regionų valdymo institucijų iniciatyvas sprendžiant narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės problemas (Programos 26.3 p.);
- gerinti teisėsaugos institucijų veiklą siekiant mažinti narkotikų pasiūlą ir apsunkinant jų prieinamumą (Programos 26.4 p.);
- plėtoti objektyvios narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės informacijos rinkimo ir analizės sistemą, atitinkančią Europos Sąjungos reikalavimus (Programos 26.5 p.);
- skatinti tarptautinį bendradarbiavimą narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės srityje, pagrįstą regioniniais ir nacionaliniais projektais bei programomis (Programos 26.6 p.);
- užtikrinti pinigų, gautų iš neteisėtos narkotikų apyvartos, plovimo prevencijos priemonių įgyvendinimą (Programos 26.7 p.);
- užtikrinti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, efektyvų valdymą, kontrolę bei tarpusavio veiksmų koordinavimą (Programos 26.8 p.);
- sudaryti sąlygas narkomanija sergantiems asmenims baudžiamąją atsakomybę už nesunkius nusikaltimus pakeisti alternatyviomis gydymo programomis (Programos 26.9 p.).
Lietuvos Respublikos Seimas šioje Programoje išskyrė 4 prioritetines narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos kryptis:
Pirminė narkomanijos prevencija tarp vaikų ir jaunimo.
Neteisėtos narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūlos mažinimas.
Asmenų, vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas, sveikatos priežiūra, reabilitacija ir socialinė reintegracija.
Moksliniai tyrimai ir informacinės sistemos plėtra.
Laukiami Programos įgyvendinimo rezultatai: stabilizuosis ir sumažės narkomanijos augimo tempai bei narkotikų pasiūla ir paklausa; bus sukurta efektyvi narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos sistema, sudarytos galimybės parinkti ir taikyti veiksmingas priemones mažinant narkomanijos ekonominę ir socialinę žalą; pagerės bendradarbiavimas tarp institucijų ir veiksmų koordinavimas visuose sektoriuose, bus sukurta saugesnė žmogaus aplinka.
Šiai Programai įgyvendinti 2004 metais Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1166 "Dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 - 2008 metų programos įgyvendinimo 2004 metų priemonių patvirtinimo" (Žin., 2004, Nr. 140-5114) patvirtino Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 - 2008 metų programos įgyvendinimo 2004 metų priemones.
Lietuvos Respublikos Seimo 2004 m. gruodžio 16 d. nutarimu Nr. X-54 "Dėl Seimo Narkomanijos prevencijos komisijos sudarymo" (Žin., 2004, Nr. 184 -6789) sudaryta nuolatinė Seimo Narkomanijos prevencijos komisija.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2003 m. rugpjūčio 21 d. nutarimu Nr. 1059 "Dėl Narkotikų kontrolės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės įsteigimo" (Žin., 2003, Nr. 82- 3743) 2004 m. sausio 1 d. buvo įsteigtas Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, tobulinti ir geriau koordinuoti valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų veiklą narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityse, vykdyti narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės politikos priemonių įgyvendinimo stebėseną.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2003 m. spalio 2 d. nutarimu Nr. 1216 "Dėl Nacionalinės narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės 2004 -2008 metų strategijos patvirtinimo" ( Žin., 2003, Nr. 94-4251) patvirtino Nacionalinę narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės 2004 -2008 metų strategiją (toliau - Strategija), kurioje išdėstyti valstybės politikos prioritetai, susiję su narkomanijos prevencija ir narkotikų kontrole.
Svarbiausias šios Strategijos tikslas - mažinti ir sustabdyti narkomanijos plitimą, taip užtikrinti valstybės ir visuomenės saugumą.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. birželio 30 d. nutarimu Nr. 742 "Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. spalio 2 d. nutarimo Nr. 1216 "Dėl Nacionalinės narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės 2004 -2008 metų strategijos patvirtinimo" paskyrė Strategijos įgyvendinimą koordinuoti, administruoti ir kontroliuoti Narkotikų kontrolės departamentą prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ( Žin., 2005, Nr. 82-3027).
2004 m. narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos srityje priimti ir paskelbti 142 teisės aktai.
Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nurodė, kad teisės aktų nuostatos nevisiškai įgyvendinamos.
Analizuojant Programos įgyvendinimo 2004 m. priemones buvo nustatyta, kad dalis priemonių, įgyvendintų Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 - 2008 metų programos lėšomis, aiškiai atspindi kitų vykdomų programų užduotis ir tikslus ar persidengia su kitomis programomis: socializacijos, užimtumo, nusikalstamumo prevencijos, ŽIV/AIDS prevencijos.
Lietuvos Respublikos Seimo Narkomanijos prevencijos komisija 2005 05 25 ir 2005 06 08 posėdžiuose išklausė Narkotikų kontrolės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktorės Audronės Astrauskienės metinį pranešimą, į kurį įtraukta ir metinė ataskaita apie 2004 metais įgyvendintas Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -2008 metų programos priemones ir jų finansavimą, susipažino su Komisijai 2005 05 30 raštu Nr. 5-(4.3-8)-287 "Dėl ataskaitos pateikimo"; 2005 06 08 raštu Nr. S- (4.3-9) -300 "Dėl informacijos komisijos posėdžiui"; 2005 06 29 raštu Nr. S-(4.3-8)-354 "Dėl metinio pranešimo ir ataskaitos" pateikta informacija. Atkreipiamas dėmesys, kad pateikiant informaciją į pateiktus klausimus, buvo nurodytos Komisijai nuorodos į informacijas interneto svetainėje.
Komisija 2005 06 14 raštu Nr. 293 -S-141 "Dėl metinio pranešimo ir ataskaitos" papildomai pateikė Narkotikų kontrolės departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės klausimus ir 2005 06 29 raštu Nr. S -(4.3-8) - 354 "Dėl metinio pranešimo ir ataskaitos" gavo atsakymą.
Komisija, dėl substitucinės terapijos taikymo Lietuvoje, 2005 06 21 raštu Nr. 293 -S- 150 "Dėl informacijos" kreipėsi į Sveikatos apsaugos ministeriją dėl informacijos pateikimo apie 2004 metais substitucinės terapijos taikymą ( pakaitinį ir palaikomąjį gydymą) Lietuvoje.
Komisija gavo Sveikatos apsaugos ministro Žilvino Padaigos 2005 08 11 raštu Nr. 10 -(10.1-22)-4095 atsakymą.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos programos priemonėms įgyvendinti 2004 m. skyrė 10 mln. 212 tūkst. Lt. (2003 m. - 10 mln. 819 tūkst. Lt.; 2002 m. - 8 mln. 702 tūkst. Lt.).
2004 -ųjų metų esama būklė
Valstybinio psichikos sveikatos centro duomenimis 2004 m. gruodžio 31 dieną sveikatos priežiūros įstaigose viso buvo užregistruoti 68 653 asmenys sergantys priklausomybės ligomis, iš jų 5011 asmenys, sergantys priklausomybe narkotinėms psichotropinėms medžiagoms.
Dėl priklausomybės nuo alkoholio į asmens sveikatos priežiūros įstaigų medikus pagalbos 2001 metais kreipėsi 63 752 pacientai, 2002 metais - 63 489 pacientai, 2003 metais - 61 930 pacientų ( tarp jų trys iki 18 metų amžiaus).
2004 m. sveikatos priežiūros įstaigose tarp visų registruotų (besigydančių), sergančių priklausomybe nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų asmenų, 4/5 sudarė vyrai,1/5 moterys. Tarp registruotų asmenų 2159 asmenys arba 43 procentai visų stebimų asmenų buvo teisti.
Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba prie SAM Jungtinių Tautų Tarptautiniam narkotikų kontrolės komitetui 2004 m. pateikė poreikius ( KVOTAS) metadonui - 10 000 gramų, buprenorfinui nuo 2003 m I ketv. 2 200 gramų ( Bunandolis ur Subutex), ( 2002 m. Subutex registruotas priklausomybės ligų gydymui).
Pvz., 2004 m. įvežta Methadone - 4, 374 kg, Buprenorfino - 142 kg, ( 2003 m. - 155 kg) Morphine- 10,181 kg ( 2003 m. -12,454 kg), Diazepam- 112, 334 kg ( 2003 m. -144, 059 kg ) ir kt.
Metadoną turi leidimą įvežti viena įmonė. Buprenorfiną (SUBUTEX) -3 įmonės, bet realiai veža 2, o 1 turi tik leidimą.
2004 m. Lietuvoje 5 įmonės turėjo licencijas verstis veikla, susijusia su I kategorijos pirmtakais, 19 įmonių- registracijos pažymėjimus veiklai, susijusiai su II ir III kategorijos prekursoriais.
2004 m. Lietuvoje dėl augančio vaistinių skaičiaus išaugo ir galiojančių licencijų skaičius veiklai su narkotiniais ir psichotropiniais vaistais.
2004 m. pabaigoje buvo išduotos ir galiojo 1472 licencijos farmacinei veiklai su narkotiniais ir psichotropiniais vaistais. Iš jų: 29 licencijos - vaistų didmeninės prekybos įmonėms, 3 licencijos - vaistų gamybos įmonėms, 1449 licencija - vaistinėms ir jų filialams ( filialų - 890).
2004 metų pabaigoje pirmą kartą Lietuvoje buvo atliktas reprezentatyvus 16-64 metų šaliesgyventojų tyrimas apie žalingų įpročių paplitimą Lietuvoje.
Tyrimo rezultatai parodė, kad narkotikų bent kartą gyvenime yra bandę 8,2 proc. Lietuvos gyventojų, tabaką šiuo metu rūko 34,8 proc., o alkoholinius gėrimus vartoja 65,1 proc. Lietuvos gyventojų.
Tyrimo rezultatai parodė, kad narkotikus dažniau yra vartoję vyrai (13,1 proc.), nei moterys (3,8 proc.), jaunesni (15 34 metų amžiaus) Lietuvos gyventojai narkotines ir psichotropines medžiagas vartoja žymiai dažniau, nei vyresni, 35-64 amžiaus žmonės (atitinkamai 14,4 proc. ir 4,5 proc.).
Labiausiai šalyje paplitęs narkotikas yra kanapės. Bent kartą gyvenime šį narkotiką yra vartoję 7,6 proc. Lietuvos gyventojų, o per paskutinius 12 mėn. 4,6 proc. 15-34 m. amžiaus grupėje.
Jaunų žmonių (15-34 m.) tarpe amfetaminą bent kartą gyvenime yra vartoję 2,2 proc., Ekstazi 2,1 proc., haliucinogeninius (magiškiuosius) grybus 0,8 proc., kokainą 0,7 proc., heroiną 0,6 ir LSD 0,5 proc.
Tyrimas taip pat parodė, kad įvairūs narkotikai yra gana lengvai prieinami. Pats prieinamiausias narkotikas yra kanapės - 14,3 proc. Lietuvos gyventojų nurodė, kad jei norėtų, per 24 valandas jiems būtų lengva įsigyti kanapių. 18,5 proc.
Lietuvos gyventojų teigia, kad jiems bent kartą gyvenime buvo pasiūlyta narkotikų. Lietuvos gyventojams dažniausiai narkotikai siūlomi uždaruose vakarėliuose, klube/diskotekoje; iš tų, kuriems bent kartą gyvenime buvo pasiūlyta narkotikų 44,6 proc. bent kartą gyvenime yra bandę vieną ar kitą narkotiką. Lyginant narkotikų prieinamumo duomenis su kada nors gyvenime vartojusiųjų bet kokį narkotiką nustatyta, kad pasiūla šiuo metu viršija paklausą.
Alkoholio ir kitų narkotikų tyrimo Lietuvos mokyklose (ESPAD) 2003 m. tyrimo rezultatai rodo, kad bet kokį narkotiką bent kartą yra vartoję 15,6% 15-16 metų Lietuvos moksleivių. Vertinant narkotinių ir psichotropinių medžiagų paplitimo dinamiką tarp moksleivių, jų vartojimo lygis per paskutinius keturis metus išliko toks pat (1999 m. -15,5%, 1995 m. 3,2%). Lietuvoje palyginti su kitomis Europos šalimis, o taip pat su kaimyninėmis valstybėmis moksleivių narkotikų vartojimas nėra labai aukštas (pvz. Čekijos Respublikoje - 44%, Šveicarijoje - 41%, Latvijoje - 17%, Estijoje - 24%, Lenkijoje - 19%, Rusijoje - 22%).
Lietuvos kariuomenės Karo medicinos tarnyba 2004 metais visose karinėse medicinos komisijose (toliau - KMK), vykdant karinę medicinos ekspertizę dėl narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo apklausti 9739 asmenys atrankos į pradinę privalomąją karo tarnybą (toliau - PPKT) ir profesinę karo tarnybą (toliau - PKT) metu bei stojantys į karines mokymo įstaigas.
Iš jų atrinkus tinkamus karo tarnybai pagal Karinės medicinos ekspertizės komisijos nuostatus 144 asmenys buvo priskirti priežiūros grupėms, nustačius epizodinius narkotinių medžiagų vartojimo atvejus. 2004 metais buvo testuoti 372 kariai (10,57 % nuo bendro tarnaujančių karių skaičiaus), įtariant juos vartojus narkotines ir psichotropines medžiagas.
Nustatyti 23 teigiami testų rezultatai (6,18 % nuo įtartų vartojus narkotines ir psichotropines medžiagas karių skaičiaus arba 0,65 % nuo bendro tarnaujančių karių skaičiaus). Dėl priklausomybės nuo narkotinių medžiagų nuo tolimesnės karo tarnybos 2004 m. buvo atleisti 4 PPKT kariai.
Kalėjimų departamento prie Teisingumo ministerijos duomenimis 2004 m. pradžioje tarp 8063 įkalintųjų asmenų 1148 asmenys buvo sergantys priklausomybe nuo narkotikų. Tai sudarė 14,2 procento visų asmenų, esančių laisvės atėmimo vietose. 2003 m. pradžioje tokių asmenų buvo 1464. 2004 m. iš laisvės atėmimo vietose laikomų asmenų ar bandant jiems perduoti paimta apie 680 g narkotinių ir psichotropinių medžiagų. Už nusikaltimus, susijusius su nelegalia narkotinių ir psichotropinių medžiagų apyvarta, laisvės atėmimo vietose pradėtas 61 ikiteisminis tyrimas.
Nacionalinė teismų administracija, atlikusi 2003 - 2004 metais išnagrinėtų baudžiamųjų bylų, susijusių su neteisėtu disponavimu narkotinėmis ar psichotropinėmis, nuodingomis ar stipriai veikiančiomis medžiagomis, neteisėtu aguonų ar kanapių auginimu, apibendrinimą, informavo, kad 2003 - 2004 metais buvo išnagrinėta 1218 baudžiamųjų bylų, susijusių su disponavimu narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis.
2003 - 2004 metais buvo nuteisti 1398 asmenys, padarę nusikaltimus, susijusius su disponavimu narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis. Jų amžiaus vidurkis 32 metai. Asmenų, padariusių nusikaltimus apsvaigus nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, skaičius nėra tiksliai žinomas.
Asmenis pripažinus kaltais, jiems buvo paskirtos šios bausmės:
a) viešieji darbai skirti 85 asmenims;
b) laisvės apribojimas skirtas 78 asmenims;
c) laisvės atėmimas skirtas 579 asmenims;
d) areštas skirtas 345 asmenims;
e) baudos skirtos 324 asmenims.
267 asmenims bausmių vykdymas buvo atidėtas.Turtas ar jo dalis konfiskuotos 101 asmeniui. Konfiskuotų narkotikų kiekis apytiksliai sudarė 1090 kg. bei 65 litrus.
2004 metais užregistruota 93 419 įvairių nusikalstamų veikų, iš jų užregistruotos 1552 nusikalstamos veikos. Tai sudaro 1,7 proc. Visų užregistruotų nusikalstamų veikų, susijusių su disponavimu narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis bei jų I kategorijos pirmtakais (prekursoriais). Tai yra 523 veikoms arba 33,7 proc. daugiau nei 2003 m. Per tą patį 2003 m. laikotarpį buvo užregistruotos 944 nusikalstamos veikos, susijusios su psichotropinėmis ir narkotinėmis medžiagomis. Nusikalstamų veikų, susijusių su psichotropinėmis ir narkotinėmis medžiagomis skaičiaus sąlyginis didėjimas sudaro 64,3 proc.
Iš visų užregistruotų nusikalstamų veikų, susijusių su psichotropinėmis ir narkotinėmis medžiagomis, nusikaltimai sudaro 79 proc., baudžiamieji nusižengimai - 21 proc.
2004 metais užregistruotos 673 nusikalstamos veikos, susijusios su narkotikų medžiagų platinimu ( 43 proc. Visų nusikalstamų veikų, susijusių su neteisėta narkotikų apyvarta), išaiškinta apie 30 organizuotų grupių, užsiėmusių narkotinių medžiagų platinimu. Tai apima visus Lietuvos regionus- Vilnių, Klaipėdą, Kauną, Panevėžį, Visaginą ir kt. Šis skaičius kiekvienais metais auga 5-10 proc. Nors už narkotinių medžiagų platinimą yra sulaikoma apie 44 proc. Visų sulaikytųjų, tačiau tik pusė jų patraukiami baudžiamojon atsakomybės dėl platinimo, nes dalies jų nusikalstama veika teismų yra perkvalifikuojama į nusikalstamą veiką , susijusią su narkotinių medžiagų disponavimu, neturint tikslo jas platinti.
2004 m. išimta iš apyvartos narkotinių ir psichotropinių medžiagų bei jų I kategorijos pirmtakų kiekiai : 380 kg smulkintų aguonų ( 2003 m. -269 kg.); aguonų ir jų dalių ekstraktas ir koncentratas 55 litrai ir 721 g ( 2003 m. - 53 litrai ir 252 g); 2,9 kg heroino (2003m. -806g); marihuanos 16,4 kg ir 415 kg žaliavos ( 2003 m. - 13 kg ir 600 kg žaliavos); hašišo 2,3 kg ( 2003 m. - 262,6 kg); kokaino 13,5 kg ( 2003 m. 183 g.); amfetamino 7 kg +1050tabl. ( 2003 m. 6,96 kg +219 tabl.); metamfetamino 2,8 kg ( 2003 m. - 24,7 kg +24 tabl.); išimtas didžiulis kiekis -18,7 tūkst. vnt. LSD tabl.( 2003 m. - 191 vnt.); Ecstasy 99 429 tab. ( 2003 m. -98 458 tab +440g); vaistinės medžiagos 304 g, 1584 tab. Ir 320 ampulių ( 2003 m. 140 g ir 545 tab); Safrolas 21,7 litro ( 2003 m. 20,2 litrai); BMK 21 litras ( 2003 m. 34,6 litrai). Į šiuos kiekius neįeina "Aguonos" operacijos metu išimti narkotinių medžiagų žaliavų kiekiai.
Teritorinių policijos įstaigų vykdytos kompleksinės priemonės "Aguona - 2004" metu buvo sunaikinta 52 141, 6 kv. M. aguonų ir 196,5 kv.m. kanapių pasėlių ( 40 proc. Daugiau nei 2003 m.). 582 asmenys ( iš jų 33 nepilnamečiai) patraukti administracinės atsakomybėn ( 2003 m. -529).
Kompleksinės priemonės "Aguona - 2004" metu iš nelegalios apyvartos išimta 171 kg. aguonų ir jų dalių, 58 kg daugiau nei 2003 m.
2004 m. sulaikyta aguonų ir jų dalių 0,462 g., marihuanos (kanapių) 2,842g., haliucinogeninių grybų 0,019g., amfetamino ir ekstazy 59 g., metamfetamino 0,912 g., heroino 0,001g.
2004 m. vykdytos 5 tarptautinės operacijos, sulaikyti 33 asmenys ir šių operacijų metu konfiskuota 120 000 tab. Rohypnolio, 31kg amfetamino, 1kg heroino.
Lietuvos teisėsaugos institucijų pareigūnai dalyvavo tarptautiniuose projektuose: Baltijos jūros regiono valstybių, Rusijos, Švedijos ir Norvegijos projekte, Lietuvos ir Švedijos, Lietuvos ir Lenkijos projekte.
2004 m. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie VRM negavo informacijos apie pinigų, gautų iš narkotikų apyvartos, plovimo atvejus.
2004 m. Lietuvos muitinės pareigūnai dalyvavo 3 pagal PHARE projektą seminaruose ir 1 OLAF organizuotame seminare.
2004 m. Lietuvos muitinė išaiškino vieną pinigų kontrabandos atvejį, konfiskuota 10 000 EUR, dalyvavo 4 tarptautinėse muitinių operacijose, nukreiptose narkotikų kontrabandos užkardymui.
Tačiau, 2004 m. Lietuvos muitinė neatliko laivų patikrinimų pasitelkiant narus ( investicijų projekte 2006m. yra numatyta įsigyti mažo tonažo patrulinį katerį, skirtą laivų tikrinimui ir Klaipėdos jūrų uosto akvatorijos patruliavimui, įtraukta atitinkama narų įranga, kuri leis muitinės pareigūnams atlikti laivų povandeninės dalies apžiūrą).
Lietuvos muitinė 2004 m. pradėjo 5 ikiteisminius tyrimus dėl narkotikų kontrabandos ir 1 ikiteisminį tyrimą dėl neteisėto narkotinių medžiagų disponavimo, sulaikyta 19 asmenų.
Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos 2004 metais dalyvavo operacijoje "Aguona", kurios metu išaiškinti neteisėti pasėlių plotai, narkomanų lingynės ir kt.
Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos pareigūnai 2004 metais dalyvavo pagal PHARE projektą mokymuose.
2004 m. buvo 6 narkotinių ( psichotropinių ) medžiagų sulaikymo atvejai, sulaikyta 12 asmenų, iš kurių 11 vyrų ir 1 moteris. Visi sulaikytieji yra LR piliečiai, iškeltos 6 baudžiamosios bylos.
Programų valdymo auditą pagal Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymą ( Žin., 1996, Nr. 51-1243; 2001, Nr. 112-4070) atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė.
1. DĖL PIRMINĖS NARKOMANIJOS PREVENCIJOS TARP VAIKŲ IR JAUNIMO
PRIORITETINĖS KRYPTIES ĮGYVENDINIMO IR FINANSAVIMO
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 metais pirminei narkomanijos prevencijai tarp vaikų ir jaunimo pagrindinį dėmesį ir lėšas skyrė iš viso 3 mln. 10 tūkst. litų. Iš jų :
- Formuoti neigiamą visuomenės požiūrį į narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimą, ypač rūpintis narkomanijos prevencija šeimoje, tarp vaikų ir jaunimo, diegti vaikams ir jaunimui sveiko gyvenimo vertybines nuostatas (Programos 26.1 p.) iš viso 1mln. 700 tūkst.74Lt -
( iš jų kryptingam vaikų užimtumui ir socializacijai 900 tūkst. Lt , pedagogų mokymui 200 tūkst. Lt; organizuoti pirminę narkomanijos prevenciją bendrąjį lavinimą teikiančiose mokyklose 230 tūkst. Lt; 14,62 tūkst. Lt parengti ir platinti tėvams ir pedagogams skirtą metodinę medžiagą , kaip atpažinti narkotikus ar psichotropines medžiagas vartojančius asmenis ir kt. ).
- Plėtoti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, visuomeninių organizacijų ir bendruomenės tarpusavio bendradarbiavimą (Programos 26.2 p.)
1 mln. 251 tūkst. 62 Lt -
(iš jų 1 mln. 209 tūkst. Lt Narkotikų kontrolės departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės. ( Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės už 1209 tūkst. Lt. 2004 metais suformavo Narkotikų kontrolės departamento personalą, departamento darbuotojai dalyvavo valstybės tarnautojams rengiamuose įvadiniuose ir kvalifikacijos kėlimo kursuose, tarptautiniuose seminaruose ir konferencijose, įgyvendino Departamento strategines užduotis, suformuotas Narkotikų informacinis biuras (angl. Focal Point), atitinkantis Europos narkotikų ir narkomanijos stebėsenos centro keliamus reikalavimus. Atliktas Narkotikų kontrolės departamento patalpų remontas, veiklos vykdymo užtikrinimui įsigyti automobiliai, organizacinė technika ir biuro baldai) ir 42,62 tūkst. Lt Sveikatos apsaugos ministerija organizuoti komandinio darbo mokymą, seminarus narkomanijos prevencijos klausimais apskrityse).
- Skatinti savivaldybių ir regionų valdymo institucijų iniciatyvas sprendžiant narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės problemas (Programos 26.3 p.) 57, 64 tūkst. Lt -
(Sveikatos apsaugos ministerijai stiprinti narkomanijos prevencijos administracinius gebėjimus, siekiant koordinuoti jos kompetencijai priklausančius klausimus).
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 metais Programos įgyvendinimui numatė priemones, bet neskyrė lėšų :
- vykdyti kariuomenėje narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos priemonei
( numatytai Krašto apsaugos ministerijai, kariuomenei - Programos 26.1 p.);
- parengti mokyklų darbuotojams vieną narkomanijos prevencijos organizavimo, konfliktų ir krizių situacijų valdymo modelį (numatytai Švietimo ir mokslo ministerijai- Programos 26.1 p.);
- parengti ir vykdyti švietimo ir mokslo ministro įsakymu patvirtintą kompleksinę moksleivių ir jų šeimų prevencinę ugdymo programą (numatytai Švietimo ir mokslo ministerijai, Sveikatos apsaugos ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai- Programos 26.1 p.);
- organizuoti mokinių užimtumą - įtraukti juos į dienos centrų veiklą (numatytai Švietimo ir mokslo ministerijai, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai - Programos 26.1 p.);
- parengti ir įtraukti į bendrojo lavinimo mokyklų ugdymo planus atskirą kursą apie narkotinių medžiagų, alkoholio ir tabako žalą žmogaus sveikatai ir visuomenei, rengti metodines rekomendacijas mokyklose dirbantiems socialiniams pedagogams, psichologams ( numatytai Švietimo ir mokslo ministerijai- Programos 26.1 p.);
- užtikrinti narkotikų kontrolės komisijų veiklą visose savivaldybėse, siekiant administruoti apskričių, savivaldybių narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos programas ( numatytai apskričių viršininkų administracijoms ir savivaldybėms- Programos 26.3p.);
- organizuoti savivaldybėse forumus, diskusijas apie narkomanijos prevenciją (numatytai savivaldybių narkotikų kontrolės komisijoms - Programos 26.3p.)
Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymą Nr. ISAK-1462 Dėl teisės pažeidimų, mokyklos nelankymo, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, ŽIV/AIDS, smurto ir nusikalstamumo prevencijos (Žin., 2004, Nr. 145-5281), Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras 2004 m. gruodžio 9 d. įsakymu Nr. ISAK-1970 Dėl Prevencinio darbo grupių mokyklose ir prevencinio darbo koordinavimo grupių savivaldybėse sudarymo bei jų veiklos krypčių aprašo patvirtinimo (Žin., 2004, Nr. 184-6824) patvirtino Prevencinio darbo grupių mokyklose ir prevencinio darbo koordinavimo grupių savivaldybėse sudarymo bei jų veiklos krypčių aprašą, kuris nustato mokyklų prevencinio darbo grupių ir savivaldybių administracijų prevencinio darbo koordinavimo grupių sudarymą ir jų funkcijas organizuojant prevencinį darbą mokykloje ir savivaldybėje, siekiant užtikrinti vaikų teises, saugumą ir jų gerovę. Mokyklų prevencinio darbo grupės (toliau Darbo grupė) paskirtis spręsti prevencinio darbo klausimus mokykloje vykdant teisės pažeidimų, alkoholio, tabako, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, smurto, prekybos žmonėmis, nusikalstamumo, ŽIV/AIDS prevencijos klausimus bei organizuojant pagalbos mokiniui, mokytojui ir tėvams (globėjams, rūpintojams) teikimą. Savivaldybių administracijų prevencinio darbo koordinavimo grupės (toliau Koordinavimo grupė) paskirtis koordinuoti tarpinstitucinį bendradarbiavimą teikiant metodinę, informacinę, konsultacinę ir dalykinę pagalbą prevencinio darbo grupėms mokyklose, neatsižvelgiant į jų pavaldumą ir nuosavybės formas.
Iš pateiktos informacijos matyti, kad 2004 metais kai kuriose savivaldybėse veiklą vykdė Narkotikų kontrolės komisijos: Anykščių, Elektrėnų, Kauno, Panevėžio rajono, Šilutės rajone.
Kitose savivaldybėse tokios komisijos buvo tik steigiamos.
2004 metais savivaldybėse buvo organizuotos diskusijos, pasitarimai, kartu su užsienio šalių partneriais bei visuomeninėmis organizacijomis įgyvendinami bendri projektai, apklausos.
Dauguma projektų bei narkomanijos prevencijos priemonių 2004 metais savivaldybėse buvo vykdomos švietimo įstaigose gavus finansavimą projektinei veiklai iš Švietimo ir mokslo ministerijos skirtų lėšų, Šiaurės Ministrų tarybos informacinio biuro skiriamų lėšų, pačių savivaldybių lėšų.
Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės atliko analizę, kaip 2004 metais įgyvendinamos narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos priemonės savivaldybėse ir Narkotikų kontrolės komisijų steigimosi savivaldybėse procesą. Departamento duomenimis, 2005 m. pradžioje narkotikų kontrolės komisijos veikė 57 savivaldybėse.
Nurodė, kad miestuose ir rajonuose 2004 metais prevencinį darbą atliko ir Visuomenės sveikatos centrai vykdę įvairias akcijas, seminarus, spausdino publikacijas, organizavo konferencijas, dalyvavo televizijos ir radijo laidose, teikė konsultacijas, rengė parodas, išleido lankstinukus.
Pvz., Utenos apskrityje 2004 m. buvo suorganizuoti 422 renginiai narkomanijos prevencijos tematika, vykdytos anketinės apklausos narkomanijos prevencijos klausimais; Šiaulių visuomenės sveikatos centras pravedė 188 paskaitas- diskusijas, Klaipėdos VSC organizavo 12 seminarų ir akcijų; Kauno VSC organizavo 10 seminarų ir t.t.
II. DĖL NETEISĖTOS NARKOTINIŲ IR PSICHOTROPINIŲ MEDŽIAGŲ PASIŪLOS MAŽINIMO PRIORITETINĖS KRYPTIES ĮGYVENDINIMO IR FINANSAVIMO
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 metais neteisėtos narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūlos mažinimui pagrindinį dėmesį ir lėšas skyrė 650 tūkst. litų Policijos departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos.
Iš jų priemonėms:
Gerinti teisėsaugos institucijų veiklą, siekiant mažinti narkotikų pasiūlą ir apsunkinant jų prieinamumą (Programos 26.4 p.) -
aprūpinti specialiaisiais kriminalistiniais lagaminėliais kaimo vietoves prižiūrinčius tyrėjus ( 50 tūkst. Litų);
aprūpinti narkotikų pirminio nustatymo testų rinkiniais kriminalinės policijos organizuoto nusikalstamumo tyrimų tarnybos narkotikų kontrolės padalinius;
įsigyti narkotikų nustatymo medžiagas (standartus), kurių reikia narkotinių medžiagų ekspertizėms atlikti ( 10 tūkst. Litų);
pagerinti narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos padalinių materialinę bazę (590 tūkst.litų).
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 metais numatė priemones, bet lėšų neskyrė:
1) gerinti teisėsaugos institucijų veiklą, siekiant mažinti narkotikų pasiūlą ir apsunkinant jų prieinamumą ( Programos 26.4 p.):
- stiprinti kovą su narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūla ir paklausa kariniuose daliniuose ( numatyta priemonė kariuomenei);
- rinkti informaciją, užmegzti ryšius su įmonėmis, cheminėmis laboratorijomis, gaminančiomis, įvežančiomis chemines medžiagas, kurios gali būti naudojamos neteisėtai narkotikų apyvartai, taip pat prekiaujančiomis tokiomis medžiagomis, jas kontroliuoti ( numatyta priemonė Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos
Valstybinei vaistų kontrolės tarnybai prie SAM, Muitinės departamentui prie Finansų ministerijos, Valstybės saugumo departamentui);
- stiprinti nelegalios narkotikų apyvartos kontrolę jaunimo pasilinksminimo vietose ( priemonė numatyta Policijos departamentui prie VRM);
2) užtikrinti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, efektyvų valdymą, kontrolę bei tarpusavio veiksmų koordinavimą ( Programos 26.8 p.):
- rengti ir įgyvendinti bendras Kalėjimų departamento prie Teisingumo ministerijos ir Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos narkotikų kontrolės stiprinimo priemones įkalinimo (suėmimo) ir pataisos įstaigose (Kalėjimų departamentui prie Teisingumo ministerijos ir Policijos departamentui prie VRM);
- stiprinti Valstybės saugumo departamento bendradarbiavimą su atitinkamomis užsienio tarnybomis neteisėtos tarptautinės narkotikų apyvartos kontrolės srityje, keičiantis informacija ir atliekant bendras operacijas ( Valstybės saugumo departamentui);
- gerinti bendradarbiavimą su savivaldybių narkotikų kontrolės komisijomis (Narkotikų kontrolės departamentui prie LRV);
3) sudaryti sąlygas narkomanija sergantiems asmenims baudžiamąją atsakomybę už nesunkius nusikaltimus pakeisti bausmėms alternatyviomis gydymo programomis (Programos 26.9 p.):
įsakymo dėl atleistų nuo bausmės asmenų, sergančių narkomanija, detoksikacijos, gydymo ir stebėjimo taisyklių patvirtinimo projeko parengimui (priemonė numatyta Kalėjimų departamentui prie Teisingumo ministerijos ir Sveikatos apsaugos ministerijai - Kalėjimų departamentas prie Teisingumo ministerijos, įgyvendinant šią priemonę, parengė teisės akto- įsakymo dėl atleistų nuo bausmės asmenų, sergančių narkomanija, detoksikacijos, gydymo ir stebėjimo taisyklių patvirtinimo projektą ir pateikė derinti suinteresuotoms institucijoms).
Per 5 paskutinius metus registruotų nusikalstamų veikų, susijusių su neteisėta narkotikų apyvarta, skaičius padvigubėjo. Lyginant su 2003 m., santykis tarp visų užregistruotų nusikalstamų veikų ir veikų, susijusių su nelegalia narkotikų apyvarta, išaugo 0,5 proc. ( 0,6 proc. per paskutinius 5 metus).
2004 metais užregistruota 161 nusikalstama veika, susijusi su neteisėta narkotikų apyvarta laisvės atėmimo vietose ( 2003 m. -96, 2002 m. -113). Aptinkami narkotikai, nėra išaiškinamas jų savininkas ir dėl to buvo sulaikyti tik 22 asmenys. Didžioji dalis narkotikų surasta siuntiniuose be siuntėjų adresų arba su neegzistuojančiomis pavardėmis.
2004 m. sulaikyti 869 ( 2003 m. -580) asmenys, padarę nusikalstamas veikas, susijusias su disponavimu narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis, iš jų 147 moterys, 3 užsienio piliečiai 23 asmenys be pilietybės. Nėra žinoma, kuri dalis šių asmenų sulaikoma pakartotinai per tuos pačius metus.
2004 m. už neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų prekybą sulaikyti 386 asmenys, iš jų 97 moterys, 12 nepilnamečių. Daugėja nepilnamečių , kurie padarė nusikalstamas veikas, susijusias su neteisėta narkotikų apyvarta - 49 arba 6 proc. visų sulaikytų asmenų ( 2003 m. -37, 2002 m. - 15).
Nuo 2002 m. Lietuvoje sparčiai didėja amfetamino tipo ( angl. ATS) medžiagų paplitimas.
2004 m. šios medžiagos aptikta ir konfiskuota 9 proc. daugiau negu 2003 m. Laisvės atėmimo vietose 2004 m. iš 161 konfiskavimo buvo -28 atvejai amfetamino, 45 - metamfetamino ir 5 atvejai -ecstasy.
Auga kanapių populiarumas nuo 2002 m. išaugo iki 3 kartų. Sumažėjo aguonų ir jų dalių rinka. Diazepamo ir kitų vaistinių medžiagų vartotojų rinka stabili.
Metamfetamino medžiagos išėmimo faktų per 5 metus užregistruota 200 kartų daugiau.
2004 m. buvo žinomi 60 atvejai, kai užsienio valstybėse už neteisėtą narkotikų apyvartą buvo sulaikyti Lietuvos Respublikos piliečiai ( 2003 m. -62 tokie atvejai).
Valstybės sienos apsaugos tarnyboje prie VRM priemonės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos srityje buvo įgyvendinamos iš bendrųjų įstaigai skirtų asignavimų.
III. DĖL ASMENŲ, VARTOJANČIŲ NARKOTINES IR PSICHOTROPINES MEDŽIAGAS, SVEIKATOS PRIEŽIŪROS, REABILITACIJOS IR SOCIALINĖS REINTEGRACIJOS PRIORITETINĖS KRYPTIES ĮGYVENDINIMO IR FINANSAVIMO
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 metais taktiniam Programos tikslui sukurti bendrą narkomanijos ankstyvos diagnostikos, gydymo, reabilitacijos ir reintegracijos į visuomenę sistemą, siekiant padėti asmenims, priklausomiems nuo narkotikų (Programos 25.2 p.) numatė tokio pat pavadinimo priemonę ir skyrė pagrindines Programos lėšas 7 mln. 431 tūkst. Litų.
Iš jų :
- skirti lėšas psichologinės ir socialinės reabilitacijos paslaugoms plėtoti organizuojant konkursus 668 tūkst. litų (Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai);
- . gerinti veikiančių priklausomybės ligų centrų veiklą, plėsti ambulatorinių ir stacionarinių paslaugų prieinamumą vaikams ir paaugliams 6 mln. 763 tūkst. litų
3232,3
1040
1461
470
560 |
Vilniaus priklausomybės ligų centrui
Kauno priklausomybės ligų centrui
Klaipėdos priklausomybės ligų centrui
Šiaulių priklausomybės ligų centrui
Panevėžio priklausomybės ligų centrui |
- plėtoti ankstyvą diagnostiką, vykdyti asmenų, įtariamų apsvaigus nuo narkotinių medžiagų, nustatymą (testų įsigijimas) skirta 30 tūkst. litų Sveikatos apsaugos ministerijai.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 metais Programos įgyvendinimui (Programos 25.2 p.) numatė šias priemones, bet lėšų neskyrė:
- parengti Sveikatos apsaugos ministro įsakymo dėl abstinencijos gydymo paslaugų apmokėjimo taisyklių patvirtinimo projektą;
- parengti įsakymo dėl medicininės, socialinės reabilitacijos paslaugų teikimo sergantiesiems priklausomybės ligomis taisyklių patvirtinimo projektą (priemones numatė Sveikatos apsaugos ministerijai, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, apskričių viršininkams);
- analizuoti ir vertinti sergančiųjų narkomanija ambulatorinio ir stacionarinio gydymo, reabilitacijosveiksmingumą (Sveikatos apsaugos ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija);
- parengti Lietuvos Respublikos psichikos sveikatos priežiūros įstatymo ir Lietuvos Respublikos narkologinės priežiūros įstatymo papildymus, įteisinančius sergančių narkomanija vaikų ir paauglių gydymą pagal neatidėliotinas medicinines indikacijas, siekiant sustabdyti narkomanijos plitimą tarp vaikų ( priemonių vykdymą numatė Sveikatos apsaugos ministerijaį,
Teisingumo ministerijai, Narkotikų kontrolės departamentaui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės).
Sveikatos apsaugos ministerija lėšų pažymų dėl medicininės apžiūros girtumui nustatyti išdavimui iš Programos nenumatė ir neskyrė.
Gydymas kiekvienam pacientui yra individualus ir trunka skirtingai. Skiriasi gydymo trukmė ir ar buvo gydoma stacionare ar ambulatoriškai, bei kokia gydymo - reabilitacijos programa buvo taikoma konkrečiam asmeniui.
Pvz., Vilniaus priklausomybės ligų centro duomenimis reabilitacijos centre buvimo trukmė 118,1 dienos. Vidutinė priklausomybės nuo narkotikų abstinencijos gydymo trukmė stacionare - 10,9 dienos. Vidutinė gydymo psichoterapiniame stacionare trukmė ("Minesotos programa") - 26,0 dienos. Ambulatorinis pacientų gydymas ir reabilitacija buvo įvairios trukmės skirtingose gydymo - reabilitacijos programose
2004 m. buvo nustatyti 83 hepatito C atvejai, iš kurių 19 dėl intraveninių narkotikų vartojimo ( 2003 m. -97, dėl intraveninių narkotikų vartojimo -31, 2001 m. -117 atvejai, 2002 m. -55 atvejai, 2003 m. - 31 atvejis), 187 hepatito B atvejai, iš kurių 29 dėl intraveninių narkotikų vartojimo ( 2003 m. - 175, iš kurių 38 dėl intraveninių narkotikų vartojimo, 2001 m. -162 atvejai, 2002 m. - 72 atvejai).
2004 m. nustatyti 135 nauji ŽIV ( ŽIV- žmogaus imunodeficito virusas) infekcijos atvejai ( 2002 m. 397 atvejai, 2003 m. - 110 atvejų).
2004 m., kaip ir ankstesniais metais, vyraujantis (101 asmuo) ŽIV plitimo kelias Lietuvoje buvo intraveninių narkotikų vartojimas, 2003 m. tokiu būdu naujai ŽIV užsikrėtė 83 asmenys (iš 110). Asmenų, kurie 2004 m. užsikrėtė ŽIV vartodami intraveninius narkotikus, amžiaus vidurkis-30 metų.
Dauguma jų gyvena Klaipėdos apskrityje -61 asmuo, Šiaulių -10, Kauno ir Vilniaus -po 7, Marijampolės -4, Telšių -3, du galimai užsikrėtė Alytaus pataisos namuose, 5 - užsieniečiai ( dauguma Latvijos piliečiai).
Per 1998 -2004 m. Lietuvoje diagnozuota 980 ŽIV užsikrėtusių žmonių.
2004 m. buvo užregistruoti 38 atvejai mirčių nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo.
Nuo 1996 m. iki 2000 m. mirtingumas nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo išaugo du kartus ( nuo 23 atvejų iki 45 atvejų per metus), nuo 2001 m. iki 2004 m. jis stabilizavosi (nuo 35 iki 38 atvejų). 2003 metais buvo užregistruoti 40 atvejų.
Vadovaujantis sveikatos apsaugos ministro 1997 m. gruodžio 22 d. įsakymo Nr. 702 "Dėl substitucinės terapijos taikymo sergantiems priklausomybe nuo opioidų tvarkos patvirtinimo" (Žin., 1998, Nr. 13 -326) taikoma substitucinės terapijos pacientams tvarka..
Minėto įsakymo 1 priede "Substitucinės terapijos taikymo tvarka priklausomybei nuo opioidų gydyti" numatytas reikalavimas , kad tarp paciento ir gydymo įstaigos būtų sudaroma sutartis, kurioje numatomos abiejų šalių teisės ir įsipareigojimai. Gydantis supažindinamas su vaisto šalutiniais poveikiais bei vartojimo pasekmėmis.
Vadovaujantis šio įsakymo 3 priedo "Metadono išrašymo, saugojimo bei apsakitos sveikatos priežiūros įstaigose tvarka" 6 punktu, už racionalų metadono vartojimą, saugojimą, išdavimą ligoniams bei apskaitą atsakingas vyriausiasis gydytojas ar jo įsakymu paskirtas asmuo.
Sveikatos apsaugos ministro 1998 m. rugsėjo 25 d. įsakymo Nr. 544 "Dėl Narkologinės priežiūros įstatymo poįstatyminių teisės aktų tvirtinimo" (Žin., 1998, Nr. 86- 2407) 1.2 punktu yra patvirtinta Sveikatos priežiūros įstaigų informacijos apie narkologinius ligonius, asmenis, piktnaudžiaujančius psichiką veikiančiomis medžiagomis, sveikatos būklę , jos prognozes, suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikimo tvarka.
Pacientams, gaunantiems pakaitinį gydymą metadonu, taikomi tie patys socialiniai apribojimai kaip ir kitiems į narkologinės įskaitos priežiūros grupę įtrauktiems asmenims. Apribojimus kontroliuoja gydymo įstaigos gydytojų konsultacinė komisija.
Paciento gydymo planas tikslinamas kas 3 mėnesius kontroliuojant GKK. Jos išvados apie gydymo efektyvumą įrašomos į medicininius dokumentus.
Metadono dozę gydantis gydytojas nustato pagal objektyvius ir subjektyvius klinikinius abstinencijos simptomus. Individuali paros dozė parenkama individualiai ir svyruoja nuo 20 iki 120 mg, gydymo eigoje gali kisti. Įvairių šaltinių rekomendacijos nurodo vidutinę metadono dozę, efektyviai užblokuojančią opioidų receptorius, apie 80 mg.
Lietuvos Respublikoje 2004 m. metadono tirpalas nebuvo ruošiamas. Importuojamas vartojimui paruoštas tirpalas ( gamintojas - Nygomed Pharma, Norvegija).
Pakaitinio gydymo prioritetus nustato GKK. Gydymo įstaigos vadovo nurodymu, prioritetas teikiamas turintiems nukreipimą iš Lietuvos AIDS centro ( infekuoti ŽIV/AIDS), sergantiems infekcinėmis ligomis (tubekulioze), nėščioms moterims, pacientams su sunkiomis somatinėmis ligomis.
Metadono programos dalyviai yra laikomi narkologiniais ligoniais.
Dėl medikamentų išsinešimo tvarkos ( apie medikamentų išdavimą į rankas) sprendžia GKK.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 1998 m. kovo 23 d. įsakymo Nr. 154 "Dėl valstybinės medicininio audito inspekcijos prie Sveikatos apsaugos ministerijos nuostatų" (Žin., 1998, Nr. 34 - 914) 8.1 punktu Valstybinė medicininio audito inspekcija vykdo visų nuosavybės formų juridinių ir fizinių asmenų, kurie verčiasi asmens sveikatos priežiūros veikla, teikiamų paslaugų prieinamumo, kokybės (tinkamumo) bei ekonominio efektyvumo valstybinę kontrolę ir ekspertizę.
Tačiau, Inspekcijai nepriskirta tikrinti narkotinių ir psichotropinių medžiagų saugojimo išdavimo bei sunaikinimo tvarką Priklausomybės ligų centruose, Psichikos sveikatos centruose, ligoninėse, vaistinėse bei metadono tirpalo koncentracijos.
Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba bei Farmacijos departamentas prie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos neatlieka narkotinių ir psichotropinių vaistų skyrimo ir vartojimo Lietuvos Respublikoje vertinimo.
2004 metais nustatyti atvejai, kai visuomenės vaistinėse nebuvo laikomasi psichotropinių vaistų laikymo reikalavimų. Vaistinės įpareigotos pašalinti trūkumus.
Vilniaus ir Kauno priklausomybių ligų centruose narkotinių ir psichotropinių medžiagų saugojimo, išdavimo bei sunaikinimo tvarkos vykdymas 2004 m. nebuvo tikrintas.
2004 m. nebuvo tikrinama narkotinių ir psichotropinių medžiagų saugojimo, išdavimo bei sunaikinimo Policijos departamento prie VRM pavaldume esančiose įstaigose tvarka.
2004 metais į asmens sveikatos priežiūros įstaigas ( kurios yra sudariusios sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis) dėl apsinuodijimų narkotikais ir psichodisleptikais TLK -10 - T40 buvo hospitalizuotas 171 asmuo ( hospitalizacijos atvejų skaičius - 2801)
2004 metais dėl psichikos ir elgesio sutrikimų vartojant psichoaktyviąsias medžiagas TLK - 10 - F11, F12, F13, F14, F15, F 16, F18, F19 ( išskyrus alkoholį ir tabaką) hospitalizuoti 283 asmenys ( hospitalizacijos atvejų skaičius -387). Skaičiavimai atlikti pagal galutines diagnozes.
Ambulatoriškai 2004 metais į asmens sveikatos priežiūros įstaigas dėl dėl apsinuodijimų narkotikais ir psichodisleptikais pagal TLK -10 - T40 kreipėsi 41 asmuo ( atvejų skaičius -43). Dėl psichikos ir elgesio sutrikimų vartojant psichoaktyviąsias medžiagas TLK - 10 - F11, F12, F13, F14, F15, F 16, F18, F19 ( išskyrus alkoholį ir tabaką) kreipėsi 908 asmenys ( atvejų -1555).
2004 m. sveikatos priežiūros įstaigose tarp besigydančių dėl priklausomybės narkotikams asmenų iki 18 metų buvo 54 vaikai, iš jų 12 mergaičių. Tarp besigydančių vaikų opioidus (heroiną) vartojo - 28 vaikai (51 proc.), lakiąsias medžiagas (daugiausiai klijus) - 16 vaikų ( 29, 6 proc.), stimuliatorius (ekstazi, amfetaminą) - 5 vaikai (9,2 proc.), kanapes- 1 (1,8 proc.), haliucinogenus- 2 arba (3,7 proc.), kelis narkotikus tuo pačiu metu vartojo 2 vaikai (3,7 proc.). Viena problematiškiausių grupių tarp vaikų, vartojančių psichiką veikiančias medžiagas, išlieka "gatvės vaikai".
Valstybinė medicininio audito inspekcija prie Sveikatos apsaugos ministerijos ( 2005 06 06 raštas Nr. 4R-843)informavo Komisija, kad 2004 metais neatliko patikrinimų dėl narkotinių ir psichotropinių medžiagų medicininių receptų išrašymo teisėtumo ir pagrįstumo.
Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nurodė, kad neanalizavo ir nevertino narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos, narkomanijos detoksikacijos, gydymo ir reabilitacijos srityse dirbančių institucijų funkcijų aprašų, materialinės - techninės būklės bei situacijos valdymo galimybių, veiklos efektyvumo kriterijų, specialistų valdomų lėšų analizės, teikiamų paslaugų įkainių realumo analizės.
Sveikatos apsaugos ministerijos duomenimis, 2004 metais Priklausomybės ligų centrams ( toliau-PLC) skirtos valstybės biudžeto lėšos Programos priemonių įgyvendinimui tik suaugusiems, lėšos teikti paslaugas vaikams nebuvo skirtos (išskyrus Kauno PLC- apie 32,0 tūkst.Lt).
Pvz., Vilniaus PLC - iš skirtų 3 mln. 232,3 tūkst. Lt ( infrastruktūros gerinimui panaudota 319, 8 Lt, medikamentams panaudota 214,8 Lt, pakaitinė terapija teikta 155 asmenims, metadono programai skirta 91,8 tūkst. Lt),
Kauno PLC - iš skirtų 885,0 tūkst.Lt (infrastruktūros gerinimui panaudota 297,5 Lt, medikamentams panaudota 10,0 Lt, pakaitinė terapija teikta 107 asmenims, metadono programai skirta 50,0 tūkst. Lt),
Klaipėdos PLC - iš skirtų 1 mln. 341,4 tūkst.Lt, Lt (infrastruktūros gerinimui panaudota 172,8 Lt, medikamentams panaudota 35,9 Lt, pakaitinė terapija teikta 114 asmenims, metadono programai skirta 7,3 tūkst. Lt iš jų etatų išlaikymui 3,5 tūkst. Lt),
Šiaulių PLC - iš skirtų 893,6 tūkst. Lt (infrastruktūros gerinimui panaudota 294, 7 Lt, medikamentams - 25,0 Lt, metadono programai skirta 0 Lt),
Panevėžio PLC - iš skirtų 507,3 tūkst. Lt ( infrastruktūros gerinimui 231,4 Lt, medikamentams 13,6 Lt, pakaitinė terapija teikta 60 asmenų, metadono programai skirta 24,4 tūkst. Lt iš jų 19,8 etatų išlaikymui).
Valstybės biudžeto lėšos įstaigų veiklai skirtos per apskričių administracijas. Vilniaus PLC valstybės biudžeto lėšos įstaigos veiklai skirtos per savivaldybę.
Programos vykdymui PLC buvo skirtos lėšos ir iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (vaikams nebuvo skirtos, išskyrus Panevėžio PLC - vaikų ir paauglių gydytojo etato išlaikymui).
IV. DĖL MOKSLINIŲ TYRIMŲ, INFORMACINĖS SISTEMOS PLĖTROS, SPECIALISTŲ MOKYMO PRIORITETINĖS KRYPTIES ĮGYVENDINIMO IR FINANSAVIMO
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 metais Programos uždaviniui - plėtoti objektyvios narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės informacijos rinkimo ir analizės sistemą, atitinkančią Europos Sąjungos reikalavimus (Programos 26.5 punktas) vykdyti skyrė 446 tūkst. litų.
Iš jų priemonėms:
- vertinti paremtų psichologinės ir socialinės reabilitacijos projektų įgyvendinimo efektyvumą ( 10 tūkst. litų Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, priemonę numatė, bet lėšų neskyrė Narkotikų kontrolės departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės);
- rengti profesinio tobulinimo kursus, rengti ir įgyvendinti perkvalifikavimo, mokymo programas įvairių specialybių darbuotojams, dirbantiems narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje ( 100 tūkst. litų Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, 10 tūkst. litų Švietimo ir mokslo ministerijai, priemonę numatė, bet lėšų neskyrė Policijos departamentui prie VRM);
- parengti ir įgyvendinti medicinos specialistų, socialinių darbuotojų, pedagogų, psichologų mokymo programas ( 226 tūkst. litų Švietimo ir mokslo ministerijai ir Sveikatos apsaugos ministerijai, 10 tūkst. litų Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai);
- aprūpinti visuomenės sveikatos centrus, dirbančius narkomanijos prevencijos srityje, organizacine technika ( 100 tūkst. litų Sveikatos apsaugos ministerijai).
Tačiau, dalis Programos 25.2 punkto, kuris numato objektyvios narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės informacijos rinkimo ir analizės sistemos, atitinkančios Europos Sąjungos reikalavimus, plėtojimą, nors ir buvo Lietuvos Respublikos Vyriausybės numatytos priemonės, bet lėšos neskirtos.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 metais (Programos 25.2 punktas) neskyrė lėšų šioms numatytoms priemonėms:
- parengti Narkotikų kontrolės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus įsakymo dėl pasikeitimo informacija apie naujus sintetinius narkotikus taisyklių patvirtinimo projektą ( atsakingi vykdytojai Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Sveikatos apsaugos ministerija, Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos. Minėtą priemonę parengė Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės);
- dalyvauti tarptautiniame alkoholio ir kitų narkotikų tyrimo Europos mokyklose projekte (atsakingas vykdytojas Švietimo ir mokslo ministerija, kuris ir apibendrino 2003 m. vykdyto ESPAD tyrimo rezultatus ir išleido 1000 egz.leidinį);
- rinkti ir analizuoti epidemiologinius duomenis pagal Europos narkotikų ir narkomanijos stebėsenos centro reikalavimus ( toliau - ENNSC) paskirti atsakingi vykdytojai (Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Sveikatos apsaugos ministerija, Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Švietimo ir mokslo ministerija, Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Lietuvos teisės universiteto Teismo medicinos institutas. Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės išanalizavo informaciją apie epidemiologinius indikatorius ir įtraukė į savo metinį pranešimą bei inicijavo reprezentatyvų žalingų įpročių paplitimo tyrimą, kurį atliko tyrimų grupė "RAIT");
- teikti visuomenės informavimo priemonėmis visuomenei informaciją apie vykdomą narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės veiklą ( minėta priemonė persidengia su tiesioginėmis institucijų funkcijomis NKD prie LRV ir SAM programa "Sekmės priežastis- puiki sveikata". Sekmės priežastis puiki sveikata 2004 m. buvo parengta ir vykdoma Sveikatos apsaugos ministro įsakymu patvirtinta moksleivių sveikos gyvensenos ugdymo programa Sėkmės priežastis puiki sveikata, kurią kartu su Narkotikų kontrolės departamentu įgyvendino Sveikatos apsaugos ministerija (195,12 tūkst. Lt.));
- parengti ir išleisti metinį pranešimą apie narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės būklę Lietuvoje pagal Europos narkotikų ir narkomanijos stebėsenos centro reikalavimus (Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, kuris išleido 1000 egz. tiražu);
- kurti narkomanijos prevencijos informacijos sistemą pagal Europos narkotikų ir narkomanijos stebėsenos centro reikalavimus (Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Švietimo ir mokslo ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Valstybinė jaunimo reikalų taryba);
- organizuoti muitinės pareigūnų mokymą ir seminarus narkotikų aptikimo ir atpažinimo klausimais (atsakingas vykdytojas Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos. Minėta priemonė persidengia su neteisėtos narkotikų apyvartos kontrolės priemone);
- užtikrinti teisėtos narkotinių, psichotropinių medžiagų ir prekursorių apyvartos Lietuvoje informacinės sistemos funkcionavimą (Sveikatos apsaugos ministerija, Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos);
- organizuoti narkotikų prevencijos projektų stebėseną, kurti kompiuterinę informacinę analitinę narkotikų prevencijos duomenų bazę (atsakingi vykdytojai Švietimo ir mokslo ministerija, Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės. Švietimo ir mokslo ministerija pagal savivaldybių administracijos pateiktas ataskaitas atliko duomenų analizę tik apie miestų ir rajonų savivaldybių administracijų švietimo skyrių bei atskirų mokyklų vykdytus projektus ( kitos mokslo įstaigos - kolegijos, aukštosios mokyklos neapklaustos , Narkotikų kontrolės departamentas surinko informaciją apie 2004 metais vykdytus prevencijos projektusir patalpino savo internetinėje projektų duomenų bazėje );
Į šią Mokslinių tyrimų ir informacinės sistemos plėtros prioritetinę kryptį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė įtraukė ir dėl tarptautinio bendradarbiavimo nuostatas ( Programos 29 punktas, Programos VIII skyrius), kuris numato gerinti visų lygių tarptautinį bendradarbiavimą, skatinant narkomanijos prevenciją ir narkotikų kontrolę vykdančių institucijų ir jų atstovų tiesioginių ryšių su atitinkamomis kitų valstybių institucijomis plėtrą.
Tačiau, šioms priemonėms Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 metais ( Programos 29 punktas, Programos VIII skyrius) atsakingiems vykdytojams lėšų neskyrė:
dalyvauti Europos narkotikų ir narkomanijos stebėsenos centro veikloje (vykdė tik Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, nors pavesta ir Sveikatos apsaugos ministerijai, Policijos departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos);
teikti statistinius duomenis Europos narkotikų ir narkomanijos stebėsenos centrui, (Narkotikų kontrolės departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, kuris tuos duomenis teikė );
dalyvauti REITOX informacinės sistemos veikloje ( dalyvavo Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės);
dalyvauti Europos Tarybos Pompidou grupės veikloje ( dalyvavo Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės);
dalyvauti Europos Komisijos Kovos su narkotikais Horizontaliosios darbo grupės veikloje (Policijos departamentui prie VRM ir Narkotikų departamentui prie LRV);
dalyvauti Europolo veikloje (Policijos departamentui prie VRM).
Tokiu būdu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 metais:
pirminei narkomanijos prevencijai tarp vaikų ir jaunimo skyrė 3 mln. 10 tūkst. litų;
neteisėtos narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūlos mažinimui 650 tūkst. litų; asmenų, vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas, sveikatos priežiūrai, reabilitacijai ir socialinei reintegracijai 7 mln. 431 tūkst. Litų ( Priklausomybės ligų centrams ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai);
moksliniams tyrimams ir informacinės sistemos plėtrai skyrė 446 tūkst. litų.
Iš viso Programos įgyvendinimo priemonėms skirta 11 mln. 91 tūkst. litų.
Nacionalinė narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -2008 metų programa, įgyvendinant narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos politiką ir principus, išskyrė prioritetines kryptis ir numatė kokiomis pagrindinėmis kryptimis narkotikų kontrolė ir narkomanijos prevencija turi būti vykdomos.
Analizuojant priemonių finansavimą, matyti, kad į Programos įgyvendinimo priemones 2004 metais iš viso neįtraukti svarbiausi Programos 26.6 punkte , 26.7 punkte numatyti uždaviniai:
1. Skatinti tarptautinį bendradarbiavimą narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės srityje, pagrįstą regioniniais ir nacionaliniais projektais bei programomis (26.6 punktas).
2. Užtikrinti pinigų, gautų iš neteisėtos narkotikų apyvartos, plovimo prevencijos priemonių įgyvendinimą (26.7 punktas).
Lietuvos Respublikos Vyriausybė Programos įgyvendinimo 2004 metais priemones numatė, bet lėšų vykdytojams neskyrė svarbiausiem Programos 26.5, 26.8, 26.9 punktuose numatytiems uždaviniam vykdyti:
2.Užtikrinti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, efektyvų valdymą, kontrolę bei tarpusavio veiksmų koordinavimą (Programos 26.8 p.);
3.Sudaryti sąlygas narkomanija sergantiems asmenims baudžiamąją atsakomybę už nesunkius nusikaltimus pakeisti alternatyviomis gydymo programomis (Programos 26.9 p.).
Lietuvos Respublikos Vyriausybė Programos įgyvendinimo 2004 metais priemones numatė, bet lėšas skyrė dalinai :
Plėtoti objektyvios narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės informacijos rinkimo ir analizės sistemą, atitinkančią Europos Sąjungos reikalavimus (Programos 26.5 p.).
Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateikė išvadas ir rekomendacijas:
1. Siekiant užtikrinti efektyvų asignavimų, skirtų pirminei narkomanijos prevencijai vykdyti, panaudojimą, tikslinga šiuos asignavimus perduoti valdyti vienai institucijai. Tai sudarytų galimybę kryptingai įgyvendinti pagrindinius pirminės narkomanijos prevencijos prioritetus, užtikrinti programos priemonių kokybę bei tęstinumą, taikyti vieningas metodikas vertinant jų veiksmingumą.
2. Tikslinga nustatyti Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos programos finansavimo, atskaitomybės bei kontrolės tvarką, siekiant tikslingai ir taupiai naudoti skirtas lėšas, išvengti, kad šios lėšos nebūtų panaudotos kitų programų priemonėms finansuoti.
3. Siekiant skatinti vietos savivaldos institucijas įgyvendinti narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos programas vietos bendruomenėse, būtina kooperuoti finansinius ir žmoniškuosius resursus, atsižvelgti į vietos bendruomenės poreikius.
4. Atsižvelgiant į Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004-2008 metų programos tęstinumą, siūloma svarstyti galimybę parengti ir patvirtinti šios programos įgyvendinimo priemones 2007-2008 metams.
5. Institucijų numatomos įgyvendinti priemonės turi būti pagrįstos pasiektų rezultatų efektyvumo įvertinimu.
Komisijos išvados:
1.Programos strateginiai tikslai , kuriais buvo siekiama sustabdyti ir sumažinti narkomanijos plitimą, nustatyti ir įgyvendinti pagrindines valstybės politikos gaires ir veiklos kryptis narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje, padidinti narkomanijos prevencijos Lietuvoje veiksmingumą, iš esmės teisingi, tačiau įgyvendinant šią Programą:
nepasiekta narkomanijos augimo tempų bei narkotikų pasiūlos ir paklausos sumažėjimo;
nesukurta efektyvi narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos sistema, nesudarytos reikiamos galimybės parinkti ir taikyti veiksmingas priemones, mažinant narkomanijos ekonominę ir socialinę žalą;
nesukurta asmenų, vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas, sveikatos priežiūros, reabilitacijos ir socialinės reintegracijos sistema;
nepagerėjo iš esmės bendradarbiavimas tarp institucijų ir veiksmų koordinavimas visuose sektoriuose ir todėl nepilnai sukurta saugesnė žmogaus aplinka.
2. Todėl manome, kad ir toliau išlieka šie svarbiausi uždaviniai:
-formuoti neigiamą visuomenės požiūrį į narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimą, ypač rūpintis narkomanijos prevencija šeimoje, tarp vaikų ir jaunimo, diegti vaikams ir jaunimui sveiko gyvenimo vertybines nuostatas ( Programos 26.1p.);
- plėtoti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, visuomeninių organizacijų ir bendruomenės tarpusavio bendradarbiavimą (Programos 26.2 p.);
- skatinti savivaldybių ir regionų valdymo institucijų iniciatyvas sprendžiant narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės problemas (Programos 26.3 p.);
- gerinti teisėsaugos institucijų veiklą siekiant mažinti narkotikų pasiūlą ir apsunkinant jų prieinamumą (Programos 26.4 p.);
- plėtoti objektyvios narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės informacijos rinkimo ir analizės sistemą, atitinkančią Europos Sąjungos reikalavimus (Programos 26.5 p.);
- skatinti tarptautinį bendradarbiavimą narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės srityje, pagrįstą regioniniais ir nacionaliniais projektais bei programomis (Programos 26.6 p.);
- užtikrinti pinigų, gautų iš neteisėtos narkotikų apyvartos, plovimo, prevencijos priemonių įgyvendinimui panaudojimą (Programos 26.7 p.);
- užtikrinti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, efektyvų valdymą, kontrolę bei tarpusavio veiksmų koordinavimą (Programos 26.8 p.);
- sudaryti sąlygas ir sukurti įstatyminę bazę, leidžiančią narkomanija sergantiems asmenims baudžiamąją atsakomybę už nesunkius ir apysunkius nusikaltimus pakeisti alternatyviomis gydymo programomis (Programos 26.9 p.).
3. Programoje lieka išskirtinos 4 prioritetinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos kryptys:
Pirminė narkomanijos prevencija tarp vaikų ir jaunimo.
Neteisėtos narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūlos mažinimas.
Asmenų, vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas, sveikatos priežiūra, reabilitacija ir socialinė reintegracija.
Moksliniai tyrimai ir informacinės sistemos plėtra.
4. Rekomenduoti Lietuvos Respublikos Vyriausybei skirti prioritetinių narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos krypčių įgyvendinimui reikiamą finansavimą. 2004 metais Lietuvos Respublikos Vyriausybė Programos įgyvendinimui skyrė 11 mln. 91 tūkst. litų.
Komisijos nuomone, finansavimo kriterijai neaiškūs , o svarbiausioms prioriteninių narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos kryptims lėšų skirta per mažai:
-pirminei narkomanijos prevencijai tarp vaikų ir jaunimo skirta tik 3 mln. 10 tūkst. litų , arba 27 procentus;
-neteisėtos narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūlos mažinimui skirta tik 650 tūkst. litų arba 6 procentus;
-asmenų, vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas, sveikatos priežiūrai, reabilitacijai ir socialinei reintegracijai skirta net 7 mln. 431 tūkst. litų ( Priklausomybės ligų centrams ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai) arba 63 procentus;
-moksliniams tyrimams ir informacinės sistemos plėtrai skyrė 446 tūkst. litų arba 4 procentus, bet ne moksliniams tyrimams.