2005 11 04 bendras posėdis

EN  FR

Pažyma

Dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -2008 metų programos įgyvendinimo 2004 ir 2005 metais: pirminė narkomanijos prevencija tarp vaikų (nepilnamečių)

Lietuvos Respublikos Seimas 2004 m. balandžio 8 d. nutarimu Nr. IX- 2110 patvirtino Nacionalinę narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -2008 metų programą (toliau- Programa).

Programa siekiama sustabdyti ir sumažinti narkomanijos plitimą, užkirsti kelią neteisėtai narkotikų apyvartai, įgyvendinti valstybės politikos prioritetus narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje, nuosekliai ir kompleksiškai šalinant narkomanijos atsiradimo ir plitimo priežastis ir sąlygas, racionaliai naudojant finansinius bei žmogiškuosius išteklius.

Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlyta organizuoti Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -2008 metų programos įgyvendinimą, kasmet patvirtinus Programos įgyvendinimo priemonių planą.

Strateginis Programos tikslas - sustabdyti ir sumažinti narkomanijos plitimą, nustatyti ir įgyvendinti pagrindines valstybės politikos gaires ir veiklos kryptis narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje, padidinti narkomanijos prevencijos Lietuvoje veiksmingumą.

Svarbiausi Programos uždaviniai:

-formuoti neigiamą visuomenės požiūrį į narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimą, ypač rūpintis narkomanijos prevencija šeimoje, tarp vaikų ir jaunimo, diegti vaikams ir jaunimui sveiko gyvenimo vertybines nuostatas ( Programos 26.1p.);

- plėtoti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, visuomeninių organizacijų ir bendruomenės tarpusavio bendradarbiavimą (Programos 26.2 p.);

- skatinti savivaldybių ir regionų valdymo institucijų iniciatyvas sprendžiant narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės problemas (Programos 26.3 p.);

- užtikrinti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, efektyvų valdymą, kontrolę bei tarpusavio veiksmų koordinavimą (Programos 26.8 p.) ir kt.

Lietuvos Respublikos Seimas šioje Programoje išskyrė 4 prioritetines narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos kryptis:

Pirminė narkomanijos prevencija tarp vaikų ir jaunimo.

Neteisėtos narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūlos mažinimas.

Asmenų, vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas, sveikatos priežiūra, reabilitacija ir socialinė reintegracija.

Moksliniai tyrimai ir informacinės sistemos plėtra.

Šiai Programai įgyvendinti 2004 metais Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1166 "Dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 - 2008 metų programos įgyvendinimo 2004 metų priemonių patvirtinimo" (Žin., 2004, Nr. 140-5114) patvirtino Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 - 2008 metų programos įgyvendinimo 2004 metų priemones.

Šiai Programai įgyvendinti 2005 metais Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2005 m. kovo 7 d. nutarimu Nr. 250 "Dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 - 2008 metų programos įgyvendinimo 2005 metų priemonių patvirtinimo" patvirtino Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 - 2008 metų programos įgyvendinimo 2005 metų priemones.

2004 METŲ ESAMA BŪKLĖ

Valstybinio psichikos sveikatos centro duomenimis 2004 m. gruodžio 31 dieną sveikatos priežiūros įstaigose viso buvo užregistruoti 68 653 asmenys sergantys priklausomybės ligomis, iš jų 5011 asmenys, sergantys priklausomybe narkotinėms psichotropinėms medžiagoms.

Dėl priklausomybės nuo alkoholio į asmens sveikatos priežiūros įstaigų medikus pagalbos 2001 metais kreipėsi 63 752 pacientai, 2002 metais - 63 489 pacientai, 2003 metais - 61 930 pacientų ( tarp jų trys iki 18 metų amžiaus).

2004 m. nepilnamečiai sudarė 14,3 procento bendro nusikaltimus padariusių asmenų skaičiaus. 2002 metais iš visų nusikaltimų padarymu kaltinamų asmenų 13,7 procento buvo nepilnamečiai.

Pažymima, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 600 "Dėl Nepilnamečių justicijos 2004 -2008 metų programos patvirtinimo" ( Žin., 2004, Nr. 83-3008) patvirtino Nepilnamečių justicijos 2004 -2008 metų programą ( toliau- NJ programa) ir pavedė Nusikalstamumo prevencijos Lietuvoje centrui organizuoti Nepilnamečių justicijos 2004 -2008 metų programos, patvirtintos minėtu nutarimu, vykdymą. Minėtos NJ programos tęstinumo užtikrinimas buvo sietinas ir su nepilnamečių nusikalstamumo nepalankiomis tendencijomis.

Tvirtinant Nepilnamečių justicijos 2004 -2008 metų programą, pažymėta, kad nuo 1990 iki 2002 m. nustatytų nusikaltimų, kuriuos padarė nepilnamečiai, pagausėjo daugiau kaip dvigubai (nuo 2 506 iki 5 152), o nepilnamečių, kaltinamų padarius nusikaltimus, - daugiau kaip pusantro karto ( nuo 2 042 iki 3522). Per 2002 m. nustatytieji 693 nepilnamečiai, kaltinami padarius nusikaltimus, 1 874 asmenys teisti ankščiau, būdami nepilnamečiais. Nors nepilnamečių nusikalstamumas pastaraisiais metais iš dalies stabilizavosi, statistika vis dar rodo aukštą jų nusikalstamumo lygį.

Ten pat nurodyta, kad nuteistų už padarytus nusikaltimus nepilnamečių pagausėjo nuo 1995 metais - 2010 iki 2571 - 2002 metais. Dažniausiai jie nuteisiami atidedant bausmės vykdymą (2002 m. jų skaičius siekė 62,4 procento) arba realiu laisvės atėmimu ( 1995 -2002 m. tokių nepilnamečių dalis svyravo tarp 22,2 - 46,9 procento, 2002 m. siekė 32 procentus). 2002 m. pabaigoje Lietuvos laisvės atėmimo įstaigose kalėjo 1 478 asmenys iki 21 metų amžiaus. 2003 m. lapkričio 1 d. tardymo izoliatoriuose buvo 109 nepilnamečiai, laisvės atėmimo bausmę atliko 90 nepilnamečių ir tai kelis kartus daugiau , nei vidutiniškai Europos Sąjungos valstybėse.

2004 m. sveikatos priežiūros įstaigose tarp visų registruotų (besigydančių), sergančių priklausomybe nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų asmenų, 4/5 sudarė vyrai, 1/5 moterys. Tarp registruotų asmenų 2159 asmenys arba 43 procentai visų stebimų asmenų buvo teisti.

Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba prie SAM Jungtinių Tautų Tarptautiniam narkotikų kontrolės komitetui 2004 m. pateikė poreikius (KVOTAS) metadonui - 10 000 gramų, buprenorfinui nuo 2003 m I ketv. 2 200 gramų (Bunandolis ur Subutex).

Pvz., 2004 m. įvežta Methadone - 4, 374 kg, Buprenorfino - 142 kg, ( 2003 m. - 155 kg) Morphine- 10,181 kg ( 2003 m. -12,454 kg), Diazepam- 112, 334 kg ( 2003 m. -144, 059 kg ) ir kt.

Tyrimo rezultatai parodė, kad tabaką šiuo metu rūko 34,8 proc., o alkoholinius gėrimus vartoja 65,1 proc. Lietuvos gyventojų, narkotikus dažniau yra vartoję vyrai (13,1 proc.), nei moterys (3,8 proc.), jaunesni (15 –34 metų amžiaus) Lietuvos gyventojai narkotines ir psichotropines medžiagas vartoja žymiai dažniau, nei vyresni, 35-64 amžiaus žmonės (atitinkamai 14,4 proc. ir 4,5 proc.).

Labiausiai šalyje paplitęs narkotikas yra kanapės. Bent kartą gyvenime šį narkotiką yra vartoję 7,6 proc. Lietuvos gyventojų, o per paskutinius 12 mėn. 4,6 proc. 15-34 m. amžiaus grupėje.

Jaunų žmonių (15-34 m.) tarpe amfetaminą bent kartą gyvenime yra vartoję 2,2 proc., Ekstazi – 2,1 proc., haliucinogeninius (magiškiuosius) grybus – 0,8 proc., kokainą – 0,7 proc., heroiną – 0,6 ir LSD – 0,5 proc.

Tyrimas taip pat parodė, kad įvairūs narkotikai yra gana lengvai prieinami. Pats prieinamiausias narkotikas yra kanapės - 14,3 proc. Lietuvos gyventojų nurodė, kad jei norėtų, per 24 valandas jiems būtų lengva įsigyti kanapių.

18,5 proc. Lietuvos gyventojų teigia, kad jiems bent kartą gyvenime buvo pasiūlyta narkotikų. Lietuvos gyventojams dažniausiai narkotikai siūlomi uždaruose vakarėliuose, klube/diskotekoje; iš tų, kuriems bent kartą gyvenime buvo pasiūlyta narkotikų – 44,6 proc. bent kartą gyvenime yra bandę vieną ar kitą narkotiką. Lyginant narkotikų prieinamumo duomenis su kada nors gyvenime vartojusiųjų bet kokį narkotiką nustatyta, kad pasiūla šiuo metu viršija paklausą.

Alkoholio ir kitų narkotikų tyrimo Lietuvos mokyklose (ESPAD) 2003 m. tyrimo rezultatai rodo, kad bet kokį narkotiką bent kartą yra vartoję 15,6% 15-16 metų Lietuvos moksleivių. Vertinant narkotinių ir psichotropinių medžiagų paplitimo dinamiką tarp moksleivių, jų vartojimo lygis per paskutinius keturis metus išliko toks pat (1999 m. -15,5%, 1995 m. – 3,2%). Lietuvoje palyginti su kitomis Europos šalimis, o taip pat su kaimyninėmis valstybėmis moksleivių narkotikų vartojimas nėra labai aukštas (pvz. Čekijos Respublikoje - 44%, Šveicarijoje - 41%, Latvijoje - 17%, Estijoje - 24%, Lenkijoje - 19%, Rusijoje - 22%).

Alkoholį gana dažnai vartoja 10-31 procentas mokinių. Europos mokyklos alkoholio ir kitų narkotikų tyrimo projekto (ESPAD 99) duomenys rodo, kad tabaką rūko 5-10 procentų pradinių klasių moksleivių, nuo 38 iki 77 procentų - vyresnių klasių mokinių.

Narkotikų kontrolės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės duomenimis praėjusiais metais Lietuvos sveikatos priežiūros įstaigose dėl priklausomybės narkotikams gydėsi 54 vaikai, iš jų 12 mergaičių. Tarp besigydančių nepilnamečių heroiną vartojo daigiau kaip pusė - 28 vaikai, klijus uostė - 16, ekstazi, amfetaminą vartojo - 5, kanapes - 1, haliucinogenus - 2 vaikai, keliais narkotikais tuo pačiu metu svaiginosi 2 gydęsi vaikai.

2004 m. užregistruota 93 419 įvairių nusikalstamų veikų, iš jų užregistruotos 1552 nusikalstamos veikos. Tai sudaro 1,7 proc. visų užregistruotų nusikalstamų veikų, susijusių su disponavimu narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis bei jų I kategorijos pirmtakais (prekursoriais). Tai yra 523 veikomis arba 33,7 proc. daugiau nei 2003 m. Per tą patį 2003 m. laikotarpį buvo užregistruotos 944 nusikalstamos veikos, susijusios su psichotropinėmis ir narkotinėmis medžiagomis. Nusikalstamų veikų, susijusių su psichotropinėmis ir narkotinėmis medžiagomis skaičiaus sąlyginis didėjimas sudaro 64,3 proc.

Iš visų užregistruotų nusikalstamų veikų, susijusių su psichotropinėmis ir narkotinėmis medžiagomis, nusikaltimai sudaro 79 proc., baudžiamieji nusižengimai - 21 proc.

2004 m. užregistruotos 673 nusikalstamos veikos, susijusios su narkotikų medžiagų platinimu ( 43 proc. visų nusikalstamų veikų, susijusių su neteisėta narkotikų apyvarta), išaiškinta apie 30 organizuotų grupių, užsiėmusių narkotinių medžiagų platinimu. Tai apima visus Lietuvos regionus - Vilnių, Klaipėdą, Kauną, Panevėžį, Visaginą ir kt. Šis skaičius kiekvienais metais auga 5-10 proc. Nors už narkotinių medžiagų platinimą yra sulaikoma apie 44 proc. visų sulaikytųjų, tačiau tik pusė jų patraukiami baudžiamojon atsakomybės dėl platinimo, nes dalies jų nusikalstama veika teismų yra perkvalifikuojama į nusikalstamą veiką, susijusią su narkotinių medžiagų disponavimu, neturint tikslo jas platinti.

2004 m. už neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų prekybą sulaikyti 386 asmenys, iš jų 97 moterys, 12 nepilnamečių. Daugėja nepilnamečių, kurie padarė nusikalstamas veikas, susijusias su neteisėta narkotikų apyvarta - 49 arba 6 proc. visų sulaikytų asmenų ( 2003 m. -37, 2002 m. - 15).

2004 m. išimta iš apyvartos narkotinių ir psichotropinių medžiagų bei jų I kategorijos pirmtakų kiekiai : 380 kg smulkintų aguonų ( 2003 m. -269 kg.); aguonų ir jų dalių ekstraktas ir koncentratas 55 litrai ir 721 g ( 2003 m. - 53 litrai ir 252 g); 2,9 kg heroino (2003m. -806g); marihuanos 16,4 kg ir 415 kg žaliavos ( 2003 m. - 13 kg ir 600 kg žaliavos); hašišo 2,3 kg ( 2003 m. - 262,6 kg); kokaino 13,5 kg ( 2003 m. 183 g.); amfetamino 7 kg +1050tabl. ( 2003 m. 6,96 kg +219 tabl.); metamfetamino 2,8 kg ( 2003 m. - 24,7 kg +24 tabl.); išimtas didžiulis kiekis -18,7 tūkst. vnt. LSD tabl.( 2003 m. - 191 vnt.); Ecstasy 99 429 tab. ( 2003 m. -98 458 tab +440g); vaistinės medžiagos 304 g, 1584 tab. Ir 320 ampulių ( 2003 m. 140 g ir 545 tab); Safrolas 21,7 litro ( 2003 m. 20,2 litrai); BMK 21 litras ( 2003 m. 34,6 litrai). Į šiuos kiekius neįeina "Aguonos" operacijos metu išimti narkotinių medžiagų žaliavų kiekiai.

Teritorinių policijos įstaigų vykdytos kompleksinės priemonės "Aguona - 2004" metu buvo sunaikinta 52 141, 6 kv. M. aguonų ir 196,5 kv.m. kanapių pasėlių ( 40 proc. Daugiau nei 2003 m.). 582 asmenys ( iš jų 33 nepilnamečiai) patraukti administracinės atsakomybėn ( 2003 m. -529).

2004 metais ištirti 4346 nepilnamečių padaryti nusikaltimai, nutrauktas tyrimas 1277 atvejais. Daugiausiai ištirta Vilniaus m. - 543 nepilnamečių padaryti nusikaltimai bei nutraukta 172.

Remiantis Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos duomenimis 2004 m. iš 831 nepilnamečio, esančio regionų pataisos inspekcijų teritorinių padalinių įskaitoje, 2 nepilnamečiai neturėjo pradinio išsilavinimo, 534 turėjo pradinį, 290- pagrindinį ir tik 5 nepilnamečiai - vidurinį išsilavinimą. Dėl to, dalis nuteisto jaunimo neturi net pagrindinio išsilavinimo, be kurio negali būti įtraukti į kvalifikacinius kursus, programas ir negali įgyti specialybės.

Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos duomenimis, bendrojo lavinimo mokyklų mokinių sveikatos rodikliai kasmet blogėja, mažėja I sveikatos grupės (sveikiausių) mokinių. Pvz., 1992 m. jų buvo 56,9 procento, 2002 m. - 42,2 procento.

Gausėja II sveikatos grupės (rizikos grupės) mokinių. Pvz., 1992 m. jų buvo 36,9 procento, 2002 m.- 49,2 procento.

Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės duomenimis, 2001 m. mokyklos nelankė 5256 vaikai. Tai sudaro 1,1 procento visų vaikų.

Savivaldybių duomenimis, 1998 m. mokyklos nelankė (ją metė) 1500, 2001 m.- 684, 2003 m. -572 vaikai iki 16 metų.

Kasmet gausėja socialinės atskirties šeimų, kartu - socialiai bei pedagogiškai apleistų vaikų. Savivaldybių vaiko teisių apsaugos tarnybų duomenimis, 2001 m., palyginti su 1995 m., tokių šeimų pagausėjo 1,9 karto. 2001 m. jose augo 40 276 vaikai.

Švietimo ir mokslo ministerija pateikė informaciją, kad 2004/2005 metais 167 tūkst. socialiai remtinų vaikų gavo nemokamą maitinimą (27 proc. besimokančių vaikų). 61 mln. skirtas mokinių nemokamam maitinimui, ir 1 mln. skirtas nepasiturinčių ir socialinės rizikos šeimų vaikų aprūpinimui būtiniausiomis ugdymo priemonėmis prasidedant naujiesiems mokslo metams. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija suderinusi su Švietimo ir mokslo ministerija 2004 m. rugsėjo 10 d. įsakymu Nr. 3D-509 patvirtino Pieno produktų vartojimo vaikų ugdymo ir švietimo įstaigose paramos administravimo taisykles. (Žin., 2004, Nr. 138-5050).

Švietimo ir mokslo ministro 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. ISAK-1462 “ Dėl teisės pažeidimų, mokyklos nelankymo, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, ŽIV/AIDS, smurto ir nusikalstamumo prevencijos” siekiama užtikrinti saugią ir sveiką aplinką mokyklos bendruomenei, sudaryti tinkamas sąlygas vaiko gerovei ir švietimo veiksmingumui.

Mokyklose įsteigtos prevencinio darbo grupės, savivaldybėse - prevencinio darbo koordinavimo grupės.

Švietimo ir mokslo ministro 2004 m. gruodžio 9 d. įsakymu Nr. ISAK-1970 patvirtintas Prevencinio darbo grupių mokyklose ir prevencinio darbo koordinavimo grupių savivaldybėse sudarymo bei jų veiklos krypčių aprašas.

Pagalbos mokiniui, mokytojui ir mokyklai veiklai organizuoti 2004 m. Švietimo ir mokslo ministerija parengė teisės aktus: Bendrieji socialinės pedagoginės pagalbos teikimo nuostatai (Žin., 2004, Nr. 100-3729); Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo tvarkos aprašas (Žin., 2004, 92-3385); Psichologinės pagalbos teikimo mokiniams tvarka (Žin., 2004, Nr. 92-3384)

Švietimo ir mokslo ministerija 2004 m. organizavo Vaikų vasaros poilsio programų konkursą.

Programoms finansuoti skirta 3,265 mln. Lt. Vasarą iš viso pailsėjo per 86 000 vaikų, iš jų -56 000 socialiai remtinų.

Vyko Krašto apsaugos ministerijos, Lietuvos kariuomenės ir Lietuvos šaulių sąjungos projektas „Mobiliosios stovyklos“. Skirta 250 tūkst. Lt, organizuotos 53 stovyklos, pailsėjo apie 10 000 vaikų. Kūno kultūros ir sporto departamentui skyrus 105 tūkst., Lt, pailsėjo 10,7 tūkst. vaikų.

Pirminės narkomanijos prevencijos ir kryptingo vaikų užimtumo 2004 m. konkurse buvo finansuojama 214 projektų, kuriuose dalyvavo per 150 000 šalies vaikų ir jaunimo, projektams buvo skirta 1,5 mln. Lt.. 2005 m. finansuojama 117 projektų, skirta 504 tūkst. Lt.

Ugdymo įstaigose dirbo 89 sveikatos ugdymo konsultantai, per 800 socialinių pedagogų ir per 300 psichologų. Sveikatą stiprinančių mokyklų projekte dalyvauja 289 institucijos, iš jų 124 mokyklos ir 165 ikimokyklinės įstaigos. Kuriamos ir įgyvendinamos individualios programos mokyklose, kurių tikslas yra suteikti vaikams, mokiniams ir studentams reikiamų žinių, formuoti brandžias vertybines nuostatas ir gyvenimo įgūdžius bei sveikos gyvensenos poreikį.

2004 m. Švietimo ir mokslo ministerijos organizuotas Vaikų ir paauglių nusikalstamumo prevencijos konkursas, skirta 1 mln. Lt, paremtos 808 programos, užimta 112 tūkst. vaikų, iš jų - 39 proc. socialiai ir pedagogiškai apleistų. 2004 m. savivaldybėse įsteigtos 26 naujos pedagoginės- psichologinės tarnybos, kurioms Švietimo ir mokslo ministerija skyrė 1 mln. Lt. Iš viso šalyje dirba 50 tarnybų.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. vasario 23 d. nutarimu Nr.209 parengta ir patvirtinta Vaikų ir jaunimo socializacijos programa.

2004 m. įvairiose programose dalyvavo 348 000 vaikų, vietoje planuotų 300 000, iš jų: vasaros poilsio programoje per - 86 000, vaikų ir paauglių nusikalstamumo prevencijos programose - apie 112 000, kryptingo užimtumo programose - apie 150 000 vaikų.

Per 2004 m. į vaiko teisių apsaugos institucijos įskaitą įtrauktos 1964 socialinės rizikos šeimos ir iki 2005 m. vasario 25 d. iš viso tokių šeimų yra 16 869.

Socialinės rizikos šeimose auga 36 895 vaikai, iš jų: iki 3 metų amžiaus - 5866, nuo 4 iki 6 metų amžiaus - 6619 vaikai, nuo 7 iki 17 metų amžiaus - 24 410 vaikų.

Iš socialinės rizikos grupės šeimų dėl girtavimo, psichotropinių medžiagų vartojimo į įskaitą pateko 12 466 šeimos, kuriose yra 27 079 vaikai. Iš jų: iki 3 m. - 4 142 vaikai, nuo 4 iki 6 m. -5233 vaikai, nuo 7 metų amžiaus iki 17 m. yra 17 704 vaikai.

Šeimų, globojančių (rūpinančių) vaikus yra 6 077 šeimos, kuriose globojami 7987 vaikai. Iš jų: iki 3 metų - 422 vaikai, nuo 4 iki 6 m. - 941 vaikas, nuo 7 iki 17 m. - 6 624 vaikai.

40 šeimynų globoja 312 vaikų. Institucijose globojamų ( rūpinamų) yra 6 196 vaikų. Iš jų:

iki 3 m. amžiaus - 780 vaikų, nuo 4 iki 6 m. - 727 vaikai, nuo 7 iki 17 m. - 4 689 vaikai.

2004 m. vaiko globa pasibaigė 2 439 vaikams. Iš jų: 936 vaikai grąžinti tėvams, 1319 sulaukė pilnametystės arba emancipuoti vaikai, 168 vaikai įvaikinti, 9 vaikai susituokė ir 7 globojami vaikai mirė.

2004 m. laikinoji globa ( rūpyba) pakeista į nuolatinę globą (rūpybą) 1 770 vaikams.

Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos duomenimis 2005 m. per 9 mėn. nepilnamečiai padarė 3500 nusikalstamų veikų (200 veikų mažėjimas).

Sunkūs ir labai sunkūs nusikaltimai sudaro apie 6 proc. nuo visų ištirtų nusikalstamų veikų.

Stebima pavojinga tendencija, kad daugėja nepilnamečių nusikalstamų veikų susijusių su neteisėtu disponavimu narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis.

2004 m. buvo ištirtos 45 tokios veikos, 2005 m. jau ištirtos 27 veikos, kurias padarė 39 nepilnamečiai. 2005 m. surašyti 36 protokolai nepilnamečiams už neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų įsigijimą ar laikymą.

Nepalanki tendencija pastebima vertinant nepilnamečių nusikalstamumą viešose vietose.

2005 m. daugiau nei pusė visų ištirtų nepilnamečių padarytų nusikalstamų veikų yra padarytos grupėse, du trečdaliai tokių veikų padarytos mišriose grupėse. Daugiau nei penktadalį nusikalstamų veikų padaro ankščiau nusikaltę nepilnamečiai. Apie pusę visų ištirtų nusikalstamų veikų, padarytos niekuo neužimtų nepilnamečių.

2005 m. į policijos įstaigas pristatyti 4500 nepilnamečiai (2004 metais per 8000).

Policijos profilaktinėje įskaitoje yra 183 nepilnamečiai. Policiją dominančių vaikų sąraše per 4300 nepilnamečių.

2005 m. teritoriniai policijos komisariatai paruošė 65 projektus pagal nepilnamečių prevencijos ir užimtumo programas. Finansavimą gavo 18 projektų. Prašyta per 215 tūkst. litų, o gauta 98 tūkst. litų. Policijos pareigūnai pernai dalyvavo 247 socialinių partnerių prevenciniuose projektuose, šiemet dalyvavo 237 tokiuose projektuose. 2004-2005 m. policijos pareigūnų pastangomis vasaros metu buvo užimta po 7200 vaikų. Iš jų apie 1750 įrašytų į nepilnamečių profilaktinę įskaitą.

2005 m. išaiškinti 22 atvejai (2004 metais 33 atvejai), kai prie mokyklų arba mokyklose buvo prekiaujama narkotikais.

DĖL 2004 IR 2005 METAIS PIRMINĖS NARKOMANIJOS PREVENCIJOS TARP VAIKŲ IR JAUNIMO PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO IR FINANSAVIMO

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 metais pirminei narkomanijos prevencijai tarp vaikų ir jaunimo skyrė 3 mln. 10 tūkst. litų.

Iš jų :

- formuoti neigiamą visuomenės požiūrį į narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimą, ypač rūpintis narkomanijos prevencija šeimoje, tarp vaikų ir jaunimo, diegti vaikams ir jaunimui sveiko gyvenimo vertybines nuostatas (Programos 26.1 p.) 1mln. 700 tūkst.74Lt - ( iš jų kryptingam vaikų užimtumui ir socializacijai - 900 tūkst. Lt, pedagogų mokymui - 200 tūkst. Lt; organizuoti pirminę narkomanijos prevenciją bendrąjį lavinimą teikiančiose mokyklose - 230 tūkst. Lt; dar 14,62 tūkst. Lt - parengti ir platinti tėvams ir pedagogams skirtą metodinę medžiagą , kaip atpažinti narkotikus ar psichotropines medžiagas vartojančius asmenis, ir kt. );

- plėtoti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, visuomeninių organizacijų ir bendruomenės tarpusavio bendradarbiavimą (Programos 26.2 p.) skyrė

1 mln. 251 tūkst. 62 Lt . Iš jų 1 mln. 209 tūkst. Lt buvo skirti Narkotikų kontrolės departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, kuris suformavo Narkotikų kontrolės departamento personalą, departamento darbuotojai dalyvavo valstybės tarnautojams rengiamuose įvadiniuose kvalifikacijos kėlimo kursuose, tarptautiniuose seminaruose ir konferencijose, įgyvendino Departamento strategines užduotis, suformuotas Narkotikų informacinis biuras (angl. Focal Point), atliko departamento patalpų remontą, veiklos vykdymo užtikrinimui įsigijo automobilius, organizacinę techniką ir biuro baldus ir 42,62 tūkst. Lt skirti Sveikatos apsaugos ministerijai organizuoti komandinio darbo mokymą, seminarus narkomanijos prevencijos klausimais apskrityse;

- skatinti savivaldybių ir regionų valdymo institucijų iniciatyvas sprendžiant narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės problemas (Programos 26.3 p.) skirti 57, 64 tūkst. Lt -Sveikatos apsaugos ministerijai stiprinti narkomanijos prevencijos administracinius gebėjimus, siekiant koordinuoti jos kompetencijai priklausančius klausimus.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 m. Programos įgyvendinimui nutarime numatė priemones, bet lėšų neskyrė :

- vykdyti kariuomenėje narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos priemonei

(vykdytojas Krašto apsaugos ministerija, kariuomenė - Programos 26.1 p.);

- parengti mokyklų darbuotojams vieną narkomanijos prevencijos organizavimo, konfliktų ir krizių situacijų valdymo modelį (vykdytojas Švietimo ir mokslo ministerija- Programos 26.1 p.);

- parengti ir vykdyti švietimo ir mokslo ministro įsakymu patvirtintą kompleksinę moksleivių ir jų šeimų prevencinę ugdymo programą (atsakingi vykdytojai Švietimo ir mokslo ministerija, Sveikatos apsaugos bei Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos- Programos 26.1 p.);

- organizuoti mokinių užimtumą - įtraukti juos į dienos centrų veiklą (atsakingi vykdytojai Švietimo ir mokslo ministerija ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerija - Programos 26.1 p.);

- parengti ir įtraukti į bendrojo lavinimo mokyklų ugdymo planus atskirą kursą apie narkotinių medžiagų, alkoholio ir tabako žalą žmogaus sveikatai ir visuomenei, rengti metodines rekomendacijas mokyklose dirbantiems socialiniams pedagogams, psichologams (atsakinga vykdytoja Švietimo ir mokslo ministerija - Programos 26.1 p.);

- užtikrinti narkotikų kontrolės komisijų veiklą visose savivaldybėse, siekiant administruoti apskričių, savivaldybių narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos programas ( atsakingi vykdytojai apskričių viršininkų administracijos ir savivaldybės- Programos 26.3p.);

- organizuoti savivaldybėse forumus, diskusijas apie narkomanijos prevenciją (atsakingi vykdytojai - savivaldybių narkotikų kontrolės komisijos - Programos 26.3p.)

2004 m. pirminei narkomanijos prevencijai tarp vaikų ir jaunimo skirta tik 3 mln. 10 tūkst. litų , arba 27 procentai;

-neteisėtos narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūlos mažinimui skirta tik 650 tūkst. litų arba 6 procentai;

-asmenų, vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas, sveikatos priežiūrai, reabilitacijai ir socialinei reintegracijai skirta net 7 mln. 431 tūkst. litų (Priklausomybės ligų centrams ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai) arba 63 procentai;

-moksliniams tyrimams ir informacinės sistemos plėtrai skyrė 446 tūkst. litų arba 4 procentus, bet tai - ne moksliniams tyrimams.

Be to, Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 m. Programos uždaviniui - plėtoti objektyvios narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės informacijos rinkimo ir analizės sistemą, atitinkančią Europos Sąjungos reikalavimus (Programos 26.5 punktas) vykdyti skyrė 446 tūkst. litų.

Iš jų priemonėms:

-rengti profesinio tobulinimo kursus, rengti ir įgyvendinti perkvalifikavimo, mokymo programas įvairių specialybių darbuotojams, dirbantiems narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje (skyrė 100 tūkst. litų Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, 10 tūkst. litų Švietimo ir mokslo ministerijai, priemonę numatė, bet lėšų neskyrė Policijos departamentui prie VRM);

- parengti ir įgyvendinti medicinos specialistų, socialinių darbuotojų, pedagogų, psichologų mokymo programas ( skyrė 226 tūkst. litų Švietimo ir mokslo ministerijai ir Sveikatos apsaugos ministerijai, 10 tūkst. litų Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai);

Tačiau, dalis Programos 25.2 punkto, kuris numato objektyvios narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės informacijos rinkimo ir analizės sistemos, atitinkančios Europos Sąjungos reikalavimus, plėtojimą, nors ir buvo Lietuvos Respublikos Vyriausybės numatytos priemonės, liko nefinansuotas.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 m. (Programos 25.2 punktas) neskyrė lėšų šioms numatytoms priemonėms:

- dalyvauti tarptautiniame alkoholio ir kitų narkotikų tyrimo Europos mokyklose projekte (atsakingas vykdytojas Švietimo ir mokslo ministerija, kuris ir apibendrino 2003 m. vykdyto ESPAD tyrimo rezultatus ir išleido 1000 egz. leidinį);

- rinkti ir analizuoti epidemiologinius duomenis pagal Europos narkotikų ir narkomanijos stebėsenos centro reikalavimus (toliau - ENNSC) (paskirti atsakingi vykdytojai - Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Sveikatos apsaugos ministerija, Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Švietimo ir mokslo ministerija, Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Lietuvos teisės universiteto Teismo medicinos institutas. Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės išanalizavo informaciją apie epidemiologinius indikatorius ir įtraukė į savo metinį pranešimą bei inicijavo reprezentatyvų žalingų įpročių paplitimo tyrimą, kurį atliko tyrimų grupė "RAIT");

- parengti ir išleisti metinį pranešimą apie narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės būklę Lietuvoje pagal Europos narkotikų ir narkomanijos stebėsenos centro reikalavimus (Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, kuris išleido 1000 egz. tiražu);

- kurti narkomanijos prevencijos informacijos sistemą pagal Europos narkotikų ir narkomanijos stebėsenos centro reikalavimus (Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Švietimo ir mokslo ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Valstybinė jaunimo reikalų taryba);

- organizuoti narkotikų prevencijos projektų stebėseną, kurti kompiuterinę informacinę analitinę narkotikų prevencijos duomenų bazę (atsakingi vykdytojai Švietimo ir mokslo ministerija, Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės). Švietimo ir mokslo ministerija pagal savivaldybių administracijos pateiktas ataskaitas atliko duomenų analizę tik apie miestų ir rajonų savivaldybių administracijų švietimo skyrių bei atskirų mokyklų vykdytus projektus (kitos mokslo įstaigos - kolegijos, aukštosios mokyklos neapklaustos, Narkotikų kontrolės departamentas surinko informaciją apie 2004 m. vykdytus prevencijos projektus ir patalpino savo internetinėje projektų duomenų bazėje ).

Analizuojant priemonių finansavimą, matyti, kad į Programos įgyvendinimo priemones 2004 m. iš viso neįtraukti svarbiausi Programos 26.6 punkte numatyti uždaviniai:

1. Skatinti tarptautinį bendradarbiavimą narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės srityje, pagrįstą regioniniais ir nacionaliniais projektais bei programomis (26.6 punktas).

Lietuvos Respublikos Vyriausybė Programos įgyvendinimo 2004 m. priemones numatė, bet lėšų vykdytojams neskyrė svarbiausiem Programos 26.8 - 26.9 punktuose numatytiems uždaviniam vykdyti:

1.Užtikrinti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, efektyvų valdymą, kontrolę bei tarpusavio veiksmų koordinavimą (Programos 26.8 p.);

2.Sudaryti sąlygas narkomanija sergantiems asmenims baudžiamąją atsakomybę už nesunkius nusikaltimus pakeisti alternatyviomis gydymo programomis (Programos 26.9 p.).

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2005 m. pirminei narkomanijos prevencijai tarp vaikų ir jaunimo skyrė iš viso 1 mln. 74 tūkst. Litų.

Iš jų:

Formuoti neigiamą visuomenės požiūrį į narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimą, ypač rūpintis narkomanijos prevencija šeimoje, tarp vaikų ir jaunimo, diegti vaikams ir jaunimui sveiko gyvenimo vertybines nuostatas (Programos 26.1 punktas) skyrė 944 tūkst. Lt ( Švietimo ir mokslo ministerijai skirti 504 tūkst. Lt, Sveikatos apsaugos ministerijai - 270 tūkst. Lt, Valstybinei Jaunimo reikalų tarybai 100 tūkst. Lt, Policijos departamentui prie VRM 50 tūkst. Lt, Narkotikų kontrolės departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės 20 tūkst. Lt).

Skatinti savivaldybių ir regionų valdymo institucijų iniciatyvas sprendžiant narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės problemas (Programos 26.3 punktas) skirti 130 tūkst. Lt.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2005 m. Programos įgyvendinimui numatė priemones, bet lėšų neskyrė:

Plėtoti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją ir narkotikų kontrolę, asociacijų ir bendruomenės tarpusavio bendradarbiavimą (Programos 26.2 punktas), kuriame buvo numatyta, kad vykdytojai - Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės ir Narkotikų kontrolės departamentas organizuos valstybinių ir nevyriausybinių organizacijų, asociacijų diskusijas narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos klausimais bei plės valstybės institucijų bendradarbiavimą su visuomene narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos klausimais.

Švietimo ir mokslo ministerijai lėšos neskirtos rengti profesinio tobulinimo kursus, rengti ir įgyvendinti perkvalifikavimo ir mokymo programas įvairių specialybių darbuotojams, dirbantiems narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje.

Savivaldybėms neskirtos lėšos užtikrinti veiksmingesnę savivaldybių narkotikų kontrolės komisijų veiklą, įsteigiant savivaldybėse narkotikų kontrolės komisijos sekretoriaus, kuris koordinuotų veiklą, etatą.

Be to, 2005 m. numatytos Programos įgyvendinimui šios priemonės:

-parengti ir išleisti metodines pirminės narkomanijos prevencijos bendruomenėje vykdymo rekomendacijas ( atsakingi vykdytojai - Narkotikų kontrolės departamentas prie LRV, kuriam skirta 10 tūkst. Lt, ir Sveikatos apsaugos ministerija, kuriai skirta - 20 tūkst. Lt ir Švietimo ir mokslo ministerija);

-parengti ir išleisti metodines pirminės narkotikų vartojimo prevencijos ir ankstyvosios intervencijos organizavimo mokyklose rekomendacijas (atsakingi vykdytojai - Švietimo ir mokslo ministerija, kuriai skirta 50 tūkst. Lt, Sveikatos apsaugos ministerija, Narkotikų kontrolės departamentas prie LRV);

-įtraukti į bendrojo lavinimo mokyklų ugdymo planus kursą apie narkotinių ir psichotropinių medžiagų, alkoholio ir tabako žalą žmogaus sveikatai ir visuomenei, o į mokyklos ugdymo turinį – mokytojų, socialinių pedagogų, psichologų, visuomenės sveikatos priežiūros specialistų, klasės auklėtojų organizuojamą narkotinių medžiagų, alkoholio ir tabako vartojimo prevencijos kursą apie narkotinių medžiagų, alkoholio ir tabako žalą žmogaus sveikatai ir visuomenei (atsakingas vykdytojas Švietimo ir mokslo ministerija);

-organizuoti pirminės narkomanijos prevencijos mokymą ugdymo įstaigų darbuotojams (pedagogams, visuomenės sveikatos priežiūros specialistams, socialiniams darbuotojams, psichologams) ir tėvams (atsakingos vykdytojos Švietimo ir mokslo ministerija, kuriai skirta 74 tūkst.Lt ir Sveikatos apsaugos ministerija, kuriai skirti 50 tūkst. Lt).

2005 m. Švietimo ir mokslo ministerijoje vykdomos priemonės, kurioms iš Programos lėšos neskirtos:

-parengti ir vykdyti švietimo ir mokslo ministro įsakymu patvirtintą kompleksinę moksleivių ir jų šeimų prevencinę ugdymo programą (atsakingi vykdytojai Švietimo ir mokslo ministerija, Sveikatos apsaugos bei Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos- Programos 26.1 p.);

    • organizuoti mokinių užimtumą - įtraukti juos į dienos centrų veiklą (atsakingi vykdytojai Švietimo ir mokslo ministerija ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerija - Programos 26.1 p.).

Taigi 2005 m. pirminei narkomanijos prevencijai tarp vaikų ir jaunimo skirta tik 1 mln. 74 tūkst. Litų , arba 8 procentai;

-Policijos departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos neteisėtam narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūlos mažinimui skirta 680 tūkst. litų arba 5, 5 procento Programos finansavimui skirtų lėšų;

- gerinti veikiančių priklausomybės ligų centrų veiklą, didinti ambulatorinių ir stacionarių paslaugų prieinamumą vaikams ir paaugliams skirta 7 836,3 tūkst. litų (Priklausomybės ligų centrams) arba net 58 procentai;

- Narkotikų kontrolės departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės administraciniams gebėjimams gerinti skirti 1421 tūkst. litų, arba 8,3 procento; Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai skirti 720 tūkst. litų, arba 5,9 procentai ir kt.

-moksliniams tyrimams ir informacinės sistemos plėtrai skirti 345 tūkst. litų arba 2,9 procento.

Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymą Nr. ISAK-1462 „Dėl teisės pažeidimų, mokyklos nelankymo, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, ŽIV/AIDS, smurto ir nusikalstamumo prevencijos“ (Žin., 2004, Nr. 145-5281), Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras 2004 m. gruodžio 9 d. įsakymu Nr. ISAK-1970 „Dėl Prevencinio darbo grupių mokyklose ir prevencinio darbo koordinavimo grupių savivaldybėse sudarymo bei jų veiklos krypčių aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 184-6824) patvirtino Prevencinio darbo grupių mokyklose ir prevencinio darbo koordinavimo grupių savivaldybėse sudarymo bei jų veiklos krypčių aprašą, kuris nustato mokyklų prevencinio darbo grupių ir savivaldybių administracijų prevencinio darbo koordinavimo grupių sudarymą ir jų funkcijas organizuojant prevencinį darbą mokykloje ir savivaldybėje, siekiant užtikrinti vaikų teises, saugumą ir jų gerovę.

Mokyklų prevencinio darbo grupės (toliau – Darbo grupė) paskirtis – spręsti prevencinio darbo klausimus mokykloje vykdant teisės pažeidimų, alkoholio, tabako, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, smurto, prekybos žmonėmis, nusikalstamumo, ŽIV/AIDS prevencijos klausimus bei organizuojant pagalbos mokiniui, mokytojui ir tėvams (globėjams, rūpintojams) teikimą.

Savivaldybių administracijų prevencinio darbo koordinavimo grupės (toliau – Koordinavimo grupė) paskirtis – koordinuoti tarpinstitucinį bendradarbiavimą teikiant metodinę, informacinę, konsultacinę ir dalykinę pagalbą prevencinio darbo grupėms mokyklose, neatsižvelgiant į jų pavaldumą ir nuosavybės formas.

Iš pateiktos informacijos matyti, kad 2004 m. kai kuriose savivaldybėse veiklą vykdė Narkotikų kontrolės komisijos: Anykščių, Elektrėnų, Kauno, Panevėžio rajono, Šilutės rajone.

Kitose savivaldybėse tokios komisijos buvo tik steigiamos.

2004 m. savivaldybėse buvo organizuotos diskusijos, pasitarimai, kartu su užsienio šalių partneriais bei visuomeninėmis organizacijomis įgyvendinami bendri projektai, apklausos.

Dauguma projektų bei narkomanijos prevencijos priemonių 2004 m. savivaldybėse buvo vykdomos švietimo įstaigose gavus finansavimą projektinei veiklai iš Švietimo ir mokslo ministerijos skirtų lėšų, Šiaurės Ministrų tarybos informacinio biuro skiriamų lėšų, pačių savivaldybių lėšų.

Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės atliko analizę, kaip 2004 m. įgyvendinamos narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos priemonės savivaldybėse ir Narkotikų kontrolės komisijų steigimosi savivaldybėse procesą. Departamento duomenimis, 2005 m. pradžioje narkotikų kontrolės komisijos veikė 57 savivaldybėse.

Nurodė, kad miestuose ir rajonuose 2004 m. prevencinį darbą atliko ir Visuomenės sveikatos centrai vykdę įvairias akcijas, seminarus, spausdino publikacijas, organizavo konferencijas, dalyvavo televizijos ir radijo laidose, teikė konsultacijas, rengė parodas, išleido lankstinukus.

Pvz., Utenos apskrityje 2004 m. buvo suorganizuoti 422 renginiai narkomanijos prevencijos tematika, vykdytos anketinės apklausos narkomanijos prevencijos klausimais; Šiaulių visuomenės sveikatos centras pravedė 188 paskaitas-diskusijas, Klaipėdos VSC organizavo 12 seminarų ir akcijų; Kauno VSC organizavo 10 seminarų ir t.t.

Sveikatos apsaugos ministerijos duomenimis, 2004 metais Priklausomybės ligų centrams (toliau-PLC) skirtos valstybės biudžeto lėšos Programos priemonių įgyvendinimui tik suaugusiems, lėšos teikti paslaugas vaikams nebuvo skirtos (išskyrus Kauno PLC- apie 32,0 tūkst.Lt).

Valstybės biudžeto lėšos įstaigų veiklai skirtos per apskričių administracijas. Vilniaus PLC valstybės biudžeto lėšos įstaigos veiklai skirtos per savivaldybę.

Programos vykdymui PLC buvo skirtos papildomos lėšos ir iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (vaikams nebuvo skirtos, išskyrus Panevėžio PLC - vaikų ir paauglių gydytojo etato išlaikymui).

DĖL SAVIVALDYBIŲ ADMINISTRACIJŲ PREVENCINIO DARBO KOORDINAVIMO GRUPIŲ VEIKLOS IR PIRMINĖS NARKOMANIJOS PREVENCIJOS 2004/2005 MOKSLO METAIS VYKDYMO

Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės atliko analizę, kaip 2004 m. įgyvendinamos narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos priemonės savivaldybėse ir Narkotikų kontrolės komisijų steigimosi savivaldybėse procesą. Departamento duomenimis, 2005 m. pradžioje narkotikų kontrolės komisijos veikė 57 savivaldybėse.

Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nurodė, kad miestuose ir rajonuose 2004 m. prevencinį darbą atliko ir Visuomenės sveikatos centrai, vykdę įvairias akcijas, seminarus, spausdino publikacijas, organizavo konferencijas, dalyvavo televizijos ir radijo laidose, teikė konsultacijas, rengė parodas, išleido lankstinukus.

Švietimo ir mokslo ministerijos duomenimis, stiprinant prevencinį darbą mokyklose, savivaldybių administracijos ir vietos bendruomenėse Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. ISAK-1462 “Dėl teisės pažeidimų, mokyklos nelankymo, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, ŽIV/AIDS, smurto ir nusikalstamumo prevencijos” (Žin., 2004, Nr. 145-5281) nustatė, kad mokyklų vadovai sudaro mokyklose prevencinio darbo grupes, kurios organizuoja teisės pažeidimų prevenciją, vertina padėtį ir kasmet iki spalio 10 d. parengia veiksmų planą einamiesiems mokslo metams mokyklos nelankymo, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, ŽIV/AIDS, smurto, nusikalstamumo prevencijos, mokinių užimtumo klausimais bei teikia steigėjui ataskaitą ir siūlymus padėčiai gerinti; vykdyti pašalinių asmenų patekimo į mokyklas apskaitą ir kontrolę ir t.t.

Įgyvendinant Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymą Nr. ISAK-1462 “Dėl teisės pažeidimų, mokyklos nelankymo, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, ŽIV/AIDS, smurto ir nusikalstamumo prevencijos” Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras 2004 m. gruodžio 9 d. įsakymu Nr. ISAK-1970 “Dėl prevencinio darbo grupių mokyklose ir prevencinio darbo koordinavimo grupių savivaldybėse sudarymo bei jų veiklos krypčių aprašo patvirtinimo” (Žin., 2004, Nr. 184-6824) patvirtino Prevencinio darbo grupių mokyklose ir prevencinio darbo koordinavimo grupių savivaldybėse sudarymo bei jų veiklos krypčių aprašą, kuris nustato jų funkcijas organizuojant prevencinį darbą mokykloje ir savivaldybėje, siekiant užtikrinti vaikų teises, saugumą ir jų gerovę.

Apskrityse, savivaldybėse ir mokyklose yra asmenys, atsakingi už narkomanijos prevencinį darbą.

Mokyklų prevencinio darbo grupių paskirtis – spręsti prevencinio darbo klausimus mokyklose vykdant teisės pažeidimų, mokyklos nelankymo, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, ŽIV/AIDS, smurto ir nusikalstamumo prevencijos bei organizuojant pagalbos mokiniui, mokytojui ir tėvams (globėjams, rūpintojams) teikimą.

Savivaldybių administracijų prevencinio darbo koordinavimo grupių paskirtis – koordinuoti tarpinstitucinį bendradarbiavimą teikiant metodinę, informacinę, konsultacinę ir dalykinę pagalbą prevencinio darbo grupėms mokyklose, neatsižvelgiant į jų pavaldumą ir nuosavybės formas.

Remiantis savivaldybių administracijų koordinavimo grupių veiklos dokumentų analize prevencinio darbo koordinavimo grupių veikla savivaldybėse yra nukreipta į veiksmingiausių nusikalstamumo, smurto, žalingų įpročių, narkomanijos prevencijos paieškas, siekiant užkirsti kelią socialinės rizikos veiksniams, formuoti sveiką gyvenseną, ugdyti atsparumą neigiamiems reiškiniams.

Pirminė prevencija – tai priemonės, kuriomis siekiama užkirsti kelią socialinės rizikos veiksniams - formuojama sveika gyvensena, ugdomas atsparumas neigiamiems reiškiniams dar prieš susiduriant su jais.

Ankstyvoji intervencija - priemonės, kurios ugdo sąmoningą atsisakymą rūkyti, vartoti alkoholį, narkotikus, kai buvo jau pabandyta ar nereguliariai vartota. Tai mokiniai, kuriems dar pakanka tėvų, mokytojų, socialinių darbuotojų ar psichologų paramos, ir jiems vykdomos konkrečios prevencinės priemonės.

Prevencinis darbas mokyklose organizuojamas 2 kryptimis: per pamokas – prevencinę medžiagą integruojant į mokomųjų dalykų turinį, ir popamokinėje veikloje - organizuojant būrelius, klasės valandėles, žygius, akcijas bei kt.

Prevencinio darbo koordinavimo grupių 2004/2005 m. veiklos programose numatytos šios priemonės:

Kryptingas vaikų užimtumo organizavimas;

Prevencijos orientavimas į šeimą bei mokyklos bendruomenę;

Informacijos sklaida;

Metodinės ir konsultacinės paramos teikimas;

Bendradarbiavimo skatinimas ir koordinavimas;

Duomenų ir informacijos kaupimas bei analizavimas;

Organizavimas pasitarimų, seminarų, diskusijų bei konferencijų, aktualiomis temomis.

Mokyklose daugiausia dėmesio skiriama pirminei prevencijai (priemonės, kurios ugdo vaikų ir jaunimo atsparumą neigiamiems gyvenimo reiškiniams dar prieš susiduriant su jais), tačiau, nemažas dėmesys yra skiriamas ir ankstyvajai intervencijai (priemonėms, kurios ugdo sąmoningą atsisakymą rūkyti, vartoti alkoholį, smurtauti ar daryti kitus pažeidimus).

Mokyklų bendruomenėms teikiama informacija apie institucijas, teikiančias pagalbą pabandžius vartoti narkotines ar psichotropines medžiagas bei kitais aktualiais klausimais. Yra kaupiama metodinė medžiaga bei literatūra įvairiais aktualiais prevencijos klausimais.

Veiklos programose numatyti ilgalaikiai, tęstiniai prevenciniai renginiai. Organizuojami konkursai, viktorinos, pokalbiai, specialūs laisvalaikio užimtumo projektai. Daugelyje mokyklų yra rengiama informacinė medžiaga: stendai, straipsniai, mokyklų laikraščiai ar laidos. Labai populiarūs yra piešinių, rašinių, plakatų konkursai. Organizuojami pokalbiai ir susitikimai ne tik su mokyklų bendruomenės nariais, bet ir su įvairių už prevencinę veiklą atsakingais pareigūnais.

Įvairių sričių specialistams numatomi kvalifikacijos tobulinimo renginiai. Prevencinio darbo koordinavimo grupių veikla atskirai kiekvienoje savivaldybėje yra kryptinga, sisteminga, nuosekli ir diferencijuota.

Atliktos savivaldybių aprobuotų koordinavimo grupių veiklos dokumentų analizės rezultatai padėjo atskleisti ir kai kuriuos momentus, kuriuos būtina tobulinti.

Savivaldybių pateiktuose prevencijos koordinavimo grupių veiklos dokumentuose nėra vieningos koordinavimo grupių veiklos planavimo sistemos. Nors prevencinės veiklos reikalaujantys reiškiniai ir įgyvendinimo būdai įvardinami palyginti panašiai, tačiau šios informacijos pateikimas kiekvienos savivaldybės yra individualus. Skirtingose savivaldybėse skiriasi ir prevencinės veiklos objektai.

Siūloma, kad galima būtų veiksmingiau įvertinti ir koreguoti savivaldybių prevencinę veiklą, suvienodinti veiklos plano pateikimo struktūrą ir prevencinės veiklos priemonių pateikimo būdą.

Švietimo ir mokslo ministerijos nuomone, vykdoma mokyklose aktyvi prevencinė veikla duoda teigiamų rezultatų, nes per 1995-1999 m. Lietuvoje net 5 kartus padidėjus 15-16 metų amžiaus mokinių vartojančių narkotines medžiagas, nuo 2003 metų (ESPAD tyrimo duomenimis) 15-16 metų amžiaus vaikų, vartojančių narkotines medžiagas, skaičius stabilizavosi ir siekia 15,6 %.

Regionuose dirba 89 sveikatos ugdymo konsultantai. Mokyklose dirba per 600 socialinių pedagogų ir per 300 psichologų. Sveikatą stiprinančių mokyklų projekte dalyvauja 289 institucijos, iš jų 124 mokyklos ir 165 ikimokyklinės įstaigos.

Švietimo ir mokslo ministerija kartu su Jungtinėmis Tautomis nuo 1999 m. vykdė narkotikų kontrolės programos projektą “Ugdymo medžiagos rengimas ir panaudojimas narkotikų prevencijai Baltijos šalių mokyklose” :

Parengta ir 2002 m. išleista knyga mokytojui "Mokykla be narkotikų”.

Organizuoti mokymai šalies pedagogams, kaip dirbti su knyga, pateikti metodai, kuriais siekiama užsibrėžto tikslo – ugdyti gyvenimo įgūdžius per visą ugdymo laikotarpį. Per metus apmokyta per 3000 pedagogų.

Parengta programa mokytojams ir ugdymo standartas.

Projektas tuo pačiu metu buvo vykdomas Latvijoje ir Estijoje. Lietuvoje pirminiame etape dalyvavo 20 šalies mokyklų, po to 100, o dabar visos mokyklos naudojasi šia knyga organizuojant narkotikų vartojimo prevenciją.

Alkoholio, tabako, narkotinių ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencijos veiksmingumą lemia asmeninė, socialinio pažinimo ir kultūrinė augančios kartos kompetencija, kurią sudaro vertybinių nuostatų, gebėjimų, žinių ir supratimo visuma, susieta tarpusavyje. Bendrosios programos ir standartai numato sąlygas moksleiviams įgyti ir plėtoti šias kompetencijas. Jos labai reikalingos alkoholio, tabako, narkotikų ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencijai.

Švietimo ir mokslo ministerija 2004 m. parengė projektą “Alkoholio, tabako, narkotikų ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencijos programos”, kurį šiuo metu vertinama ekspertų ir bus teikiama tvirtinti Ugdymo tarybai. Ši programa detalizuoja ir praplečia bendrųjų gebėjimų spektrą specifiniais klausimais. Ji gali būti naudojama kaip integruojanti programa, derinant tarpusavyje dalykų ir neformaliojo ugdymo renginių tikslus ir turinį, pritaikant integruotam prevencijos ugdymui reikiamus aktyvius ugdymo metodus, susiejant mokomąją medžiagą su gyvenimo aktualijomis. Būtina siekti, kad turinys laiduotų tęstinumą per visą ugdymosi laikotarpį.

Alkoholio, tabako, narkotikų ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencijos programa yra orientuota į asmenį ir paremta paties asmens dalyvavimu ugdymo procese.

Mokiniui reikia įgyti įvairių įgūdžių bei gebėjimų, kad sugebėtų atsispirti neigiamiems visuomenės veiksniams ir sveikai gyventų visuomenėje, kurioje rūkoma, vartojami alkoholiniai gėrimai ir narkotikai, gebėtų atsisakyti ir nepradėtų eksperimentuoti ar vartoti narkotinių ar psichotropinių medžiagų. Tai įgūdžiai apsprendžiantys asmens psichosocialinę kompetenciją – gebėjimą sumaniai susidoroti su sunkumais, išlaikant gerą psichinę būseną ir rodant savo gebėjimus prisitaikyti bei pozityviai elgtis sąveikoje su kitais, savo aplinkoje ir kultūroje.

Pasaulio Sveikatos organizacija pagrindinius gyvenimo įgūdžius, formuojančius asmens psichosocialinę kompetenciją, prevencijos programose patogumo dėlei siūlo sugrupuoti poromis į 5 grupes:

Sprendimų priėmimas ir problemų sprendimas.

Kūrybinis mąstymas ir kritinis mąstymas.

Bendravimas su asmenimis ir bendravimas su visuomene.

Savęs pažinimas ir empatija (artimo atjauta).

Emocijų valdymas ir susidorojimas su stresais.

Gyvenimo įgūdžių ugdymas yra praktinis, todėl narkotinių medžiagų vartojimo prevencijoje efektyvūs yra aktyvaus ugdymo/si metodai. Jie leidžia mokytojui išdėstyti dalyko turinį tokioje plotmėje, kurioje moksleivis lengviau įsisavina. Mokantis aktyviais ugdymo/si metodais moksleivis įgyja ne tik žinių, bet ir gebėjimų, įgūdžių, formuoja požiūrį į narkotines medžiagas ir jų vartojimą.

Gyvenimo įgūdžių formavimas yra veiksmingas, kai mokinys pats aktyviai dalyvauja ugdymo procese.

Įgūdžiai ir nuostatos ugdomi tiesioginiu būdu, kai organizuojamos diskusijos, disputai, aptariamos įvairios situacijos, įžymių žmonių gyvenimai, skatinama savarankiška veikla, siekiant išsiaiškinti visą tiesą apie narkotines medžiagas ir jų poveikį. Todėl narkomanijos prevencijos ugdymą tinka organizuoti įvairių dalykų pamokose. Pvz. meninis ugdymas, kaip komunikacinė priemonė, ugdo vertybines nuostatas ir prevencijai efektyvu panaudoti meninio ugdymo formas (teatrą, vaidmenų žaidimus ir kt.).

Informaciją dėl Mokyklų prevencinio darbo grupių ir savivaldybių administracijų prevencinio darbo koordinavimo grupių 2005/2006 m. veiklos savivaldybių administracijos teikia Švietimo ir mokslo ministerijai iki š.m. spalio 25 d.

Mokykloms lėšos reikalingos pedagogų mokymui, savivaldos specialistų mokymui, metodinės medžiagos, vaizdinių priemonių pirminės narkomanijos prevencijos klausimais pagaminimui. Nesant kvalifikuotų specialistų negalima užtikrinti vykdomų priemonių veiksmingumo ir profesionalumo.

Švietimo ir mokslo ministerijos skaičiavimais Vaikų ir jaunimo socializacijos programos įgyvendinimui kasmet turėtų būti skiriama per 20 mln. Lt, tačiau, 2005 m. buvo numatyta per 6 mln. Lt, tokia suma numatyta ir 2006 m..

Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės dėl pirminės narkomanijos prevencijos tobulinimo pateikė siūlymus:

1. Kad būtų užtikrintas efektyvus asignavimų, skirtų pirminei narkomanijos prevencijai vykdyti, panaudojimas, tikslinga šiuos asignavimus perduoti valdyti vienai institucijai. Tai sudarytų galimybę kryptingai įgyvendinti pagrindinius pirminės narkomanijos prevencijos prioritetus, užtikrinti programos priemonių kokybę bei tęstinumą, taikyti vieningas metodikas vertinant jų veiksmingumą.

2. Tikslinga nustatyti Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos programos finansavimo, atskaitomybės bei kontrolės tvarką, siekiant tikslingai ir taupiai naudoti skirtas lėšas, išvengti, kad šios lėšos nebūtų panaudotos kitų programų priemonėms finansuoti.

3. Siekiant skatinti vietos savivaldos institucijas įgyvendinti narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos programas vietos bendruomenėse, būtina kooperuoti finansinius ir žmoniškuosius resursus, atsižvelgti į vietos bendruomenės poreikius.

4. Atsižvelgiant į Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004-2008 metų programos tęstinumą, siūloma svarstyti galimybę parengti ir patvirtinti šios programos įgyvendinimo priemones 2007-2008 metams.

5. Institucijų numatomos įgyvendinti priemonės turi būti pagrįstos pasiektų rezultatų efektyvumo įvertinimu.

6. Narkomanijos pirminės prevencijos projektų vertinimą turi vykdyti nustatytus kvalifikacijos reikalavimus atitinkančių ekspertų grupė, kurį galėtų konsultuoti prevencijos projektų rengimo klausimus.

7. Pirminė narkomanijos prevencija turi būti pagrįsta moksliniais įrodymais, atitinkanti universaliai, atrankinei ir tikslinei prevencijai keliamus reikalavimus.

8. Unifikuotas minėtų projektų vertinimas turi būti įgyvendintas pagal Narkotikų kontrolės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės reikalavimus.

9. Siekiant, kad lėšos, skirtos narkomanijos prevencijai pasiektų tikslines bendruomenes ir jų panaudojimas atitiktų savivaldybių reikmes, tikslinga, kad skirstant 2006 m. lėšas, institucijos - asignavimų , skirtų pirminei narkomanijos prevencijai, valdytojai, finansavimą įgyvendintų, atsižvelgdamos į Vietos savivaldos įstatyme 25 str. 1 d. teikiamas galimybes. Lėšos galėtų būti skirtos tiesiogiai savivaldybėms, atsižvelgiant į jose esančių vaikų skaičių bei teikiamą kofinansavimą, sutarčių pagrindu. Savivaldybės, skelbdamos konkursus projektų finansavimui, remtų labiausiai bendruomenės reikmes atitinkančius projektus.

10. Tikslinga, kad Švietimo ir mokslo ministerijos, Sveikatos apsaugos ministerijos rengiami teisės aktų projektai narkomanijos prevencijos srityje būtų derinami su Narkotikų kontrolės departamentu prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės.

11. Parengti ir patvirtinti vieningą narkomanijos prevencijos strategiją švietimo įstaigoms.

12. Švietimo ir mokslo ministerijos organizuojamas metodinės medžiagos, techninių priemonių rengimas ir išleidimas turi būti centralizuotas, patenkinantis visų mokyklų poreikius ir dalyvaujant ekspertams.

Nacionalinė Sveikatos taryba siūlo:

1. Jungti narkomanijos, alkoholio ir tabako prevencijos priemones kartu, taikant moksliškai pagrįstus metodus.

2. Prevencines priemones diferencijuoti pagal amžių, lytį, rizikos grupes ir kt.

3.Skirti dėmesį šeimos, dorovės ugdymui, vertybių skalės formavimui.

Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos siūlo:

1. Skirti narkomanijos prevencijai reikiamą finansavimą.

2. Užsakyti videofilmus apie narkotikų žalą, kurį policijos pareigūnai galėtų demonstruoti, organizuodami prevencinius renginius moksleiviams mokyklose, taip pat organizuodami viešus renginius su policijos turimu prevenciniu autobusu.

3.Suaktyvinti mokymo įstaigų personalą dalintis jiems žinoma informacija su teisėsaugos pareigūnais apie visus žinomus neteisėtos narkotikų apyvartos faktus.

4. Siekiant efektyvesnio tarpžinybinio bendradarbiavimo ir koordinuotų veiksmų, Švietimo ir mokslo ministerijai apibendrinti informaciją dėl prevencinio darbo koordinavimo grupių savivaldybėse veiklos ir teikti visoms suinteresuotoms institucijoms.

Lietuvos savivaldybių asociacija siūlo narkomanijos prevencijai skirti pakankamą finansavimą.

2005 11 02 Seimo Narkomanijos prevencijos komisija, įvertindama Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -2008 metų programos įgyvendinimą 2004 metais, patvirtino išvadas:

1.Programos strateginiai tikslai, kuriais buvo siekiama sustabdyti ir sumažinti narkomanijos plitimą, nustatyti ir įgyvendinti pagrindines valstybės politikos gaires ir veiklos kryptis narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje, padidinti narkomanijos prevencijos Lietuvoje veiksmingumą, iš esmės teisingi, tačiau įgyvendinant šią Programą:

- nepasiekta narkomanijos augimo tempų bei narkotikų pasiūlos ir paklausos sumažėjimo;

- nesukurta efektyvi narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos sistema, nesudarytos reikiamos galimybės parinkti ir taikyti veiksmingas priemones, mažinant narkomanijos ekonominę ir socialinę žalą;

- nesukurta asmenų, vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas, sveikatos priežiūros, reabilitacijos ir socialinės reintegracijos sistema;

- nepagerėjo iš esmės bendradarbiavimas tarp institucijų ir veiksmų koordinavimas visuose sektoriuose ir todėl nepilnai sukurta saugesnė žmogaus aplinka.

2. Komisija mano, kad ir toliau išlieka šie svarbiausi uždaviniai:

-formuoti neigiamą visuomenės požiūrį į narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimą, ypač rūpintis narkomanijos prevencija šeimoje, tarp vaikų ir jaunimo, diegti vaikams ir jaunimui sveiko gyvenimo vertybines nuostatas ( Programos 26.1p.);

- plėtoti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, visuomeninių organizacijų ir bendruomenės tarpusavio bendradarbiavimą (Programos 26.2 p.);

- skatinti savivaldybių ir regionų valdymo institucijų iniciatyvas sprendžiant narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės problemas (Programos 26.3 p.);

- gerinti teisėsaugos institucijų veiklą siekiant mažinti narkotikų pasiūlą ir apsunkinant jų prieinamumą (Programos 26.4 p.);

- plėtoti objektyvios narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės informacijos rinkimo ir analizės sistemą, atitinkančią Europos Sąjungos reikalavimus (Programos 26.5 p.);

- skatinti tarptautinį bendradarbiavimą narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės srityje, pagrįstą regioniniais ir nacionaliniais projektais bei programomis (Programos 26.6 p.);

- užtikrinti pinigų, gautų iš neteisėtos narkotikų apyvartos, plovimo, prevencijos priemonių įgyvendinimui panaudojimą (Programos 26.7 p.);

- užtikrinti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų kontrolę, efektyvų valdymą, kontrolę bei tarpusavio veiksmų koordinavimą (Programos 26.8 p.);

- sudaryti sąlygas ir sukurti įstatyminę bazę, leidžiančią narkomanija sergantiems asmenims baudžiamąją atsakomybę už nesunkius ir apysunkius nusikaltimus pakeisti alternatyviomis gydymo programomis (Programos 26.9 p.).

3. Programoje lieka išskirtinos 4 prioritetinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos kryptys:

Pirminė narkomanijos prevencija tarp vaikų ir jaunimo.

Neteisėtos narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūlos mažinimas.

Asmenų, vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas, sveikatos priežiūra, reabilitacija ir socialinė reintegracija.

Moksliniai tyrimai ir informacinės sistemos plėtra.

4.Komisija rekomendavo Lietuvos Respublikos Vyriausybei skirti prioritetinių narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos krypčių įgyvendinimui reikiamą finansavimą.

2004 m. Lietuvos Respublikos Vyriausybė Programos įgyvendinimui skyrė 11 mln. 91 tūkst. litų.

Komisijos nuomone, finansavimo kriterijai neaiškūs, o svarbiausioms prioritetinėms narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos kryptims lėšų skirta per mažai:

- 2004 m. pirminei narkomanijos prevencijai tarp vaikų ir jaunimo skirta tik 3 mln. 10 tūkst. litų , arba 27 procentai;

-neteisėtos narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūlos mažinimui skirta tik 650 tūkst. litų arba 6 procentai;

-asmenų, vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas, sveikatos priežiūrai, reabilitacijai ir socialinei reintegracijai skirta net 7 mln. 431 tūkst. litų ( Priklausomybės ligų centrams ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai) arba 63 procentai;

-moksliniams tyrimams ir informacinės sistemos plėtrai skyrė 446 tūkst. litų arba 4 procentus, bet ne moksliniams tyrimams.

Apibendrinus informaciją, nustatyta, kad 2005 metais Lietuvos Respublikos Vyriausybė Programos įgyvendinimui skyrė 12 mln. 136 tūkst. 30 litų.

2005 m. Lietuvos Respublikos Vyriausybė Programos įgyvendinimui - pirminei narkomanijos prevencijai tarp vaikų ir jaunimo skyrė tik 1 mln. 74 tūkst. Litų , arba 8 procentus;

-Policijos departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos neteisėtam narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūlos mažinimui skirta 680 tūkst. litų arba 5,5 procento Programos finansavimui skirtų lėšų;

- gerinti veikiančių priklausomybės ligų centrų veiklą, didinti ambulatorinių ir stacionarių paslaugų prieinamumą vaikams ir paaugliams skirti 7 836, 3 tūkst. litų (Priklausomybės ligų centrams) arba net 58 procentai;

- administraciniams gebėjimams gerinti Narkotikų kontrolės departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės skirta 1421 tūkst. litų, arba 8,3 procento; Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai skirti 720 tūkst. Litų, arba 5, 9 procentus ir kt.

-moksliniams tyrimams ir informacinės sistemos plėtrai skirta 345 tūkst. litų arba 2,9 procento.

Švietimo ir mokslo ministerija Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004–2008 metų programos įgyvendinimui skyrė lėšų iš savo asignavimų:

2004 m. skyrė 3404 tūkst. Lt (Socialinių pedagogų etatams - 900 tūkst. Lt, leidybai - 20 tūkst. Lt, narkomanijos prevencijos projektams - 258 tūkst. Lt, pedagogų mokymas - 226 tūkst. Lt, pedagoginių psichologinių tarnybų steigimas - 1000 tūkst. Lt, kryptingo užimtumo programos - 1000 tūkst. Lt). Dauguma projektų bei narkomanijos prevencijos priemonių 2004 metais savivaldybėse buvo vykdomos švietimo įstaigose gavus finansavimą projektinei veiklai iš Švietimo ir mokslo ministerijos skirtų lėšų, Šiaurės Ministrų tarybos informacinio biuro skiriamų lėšų, pačių savivaldybių lėšų.

2005 m. skyrė 504 tūkst. Lt (iš jų pirminės narkomanijos prevencijos projektų konkursui - 350 tūkst. Lt, parengti ir išleisti metodines rekomendacijas - 80 tūkst. Lt, organizuoti mokymą ugdymo įstaigų darbuotojams ir tėvams - 74 tūkst. Lt).

Švietimo ir mokslo ministerija Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004–2008 metų programos įgyvendinimui 2006 m. numatė skirti 600 tūkst Lt, tačiau minimalus lėšų poreikis projektams įgyvendinti, turėtų būti ne mažesnis kaip 1,5 mln. Lt. Ministerijai reikėtų per 3 mln. litų, kad galėtų įtraukti ir skatinti savivaldybių administracijas, tuo tikslu pritraukiant dar per 1 mln. Lt iš savivaldybių administracijų biudžetų. Bendras biudžetas padidėtų mažiausiai 30 proc. Per skelbtus konkursus lėšų poreikis kasmet siekdavo net per 4 mln. Lt.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2005 metais neskyrė lėšų:

Plėtoti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją ir narkotikų kontrolę, asociacijų ir bendruomenės tarpusavio bendradarbiavimą (Programos 26.2 punktas), kuriame buvo numatyta, kad vykdytojai - Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės ir Narkotikų kontrolės departamentas organizuos valstybinių ir nevyriausybinių organizacijų, asociacijų diskusijas narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos klausimais bei plės valstybės institucijų bendradarbiavimą su visuomene narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos klausimais).

Švietimo ir mokslo ministerijai lėšos neskirtos rengti profesinio tobulinimo kursus, rengti ir įgyvendinti perkvalifikavimo ir mokymo programas įvairių specialybių darbuotojams, dirbantiems narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje.

Savivaldybėms neskirtos lėšos užtikrinti veiksmingesnę savivaldybių narkotikų kontrolės komisijų veiklą, įsteigiant savivaldybėse narkotikų kontrolės komisijos sekretoriaus, kuris koordinuotų veiklą, etatą.

Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas, Šeimos ir vaiko reikalų komisija ir Narkomanijos prevencijos komisija nutaria:

1. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1.1. Pirminę narkomanijos prevenciją derinti su alkoholio ir tabako vartojimo prevencija, grindžiant darniu ugdymu šeimoje, mokykloje, bendruomenėje ir šioms priemonėms įgyvendinti skirti 2006 m. reikiamą finansavimą.

1.2. Sujungti Prevencinio darbo koordinavimo grupes savivaldybėse su Narkotikų kontrolės komisijomis ir tuo tikslu pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. balandžio 8 d. nutarimą Nr. 416 „Dėl pavyzdinių savivaldybių narkotikų kontrolės komisijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 35-1471).

1.3. Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004–2008 m. programos 2006 m. priemonėms įgyvendinti skirti Švietimo ir mokslo ministerijai papildomai 2,4 mln. Lt vykdyti pirminę narkomanijos prevencijos ir ankstyvąją intervenciją mokyklų bendruomenėje (darbui su vaikais, mokytojais, mokyklų administracija ir tėvais); plėtoti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją ir narkotikų kontrolę, asociacijų ir bendruomenės tarpusavio bendradarbiavimą (Programos 26.2 punktas); rengti profesinio tobulinimo kursus, rengti ir įgyvendinti perkvalifikavimo ir mokymo programas įvairių specialybių darbuotojams, dirbantiems narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje.

1.4. Sujungti Alkoholio, Tabako kontrolės ir Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004–2008 metų programų įgyvendinimo koordinavimą ir kontroliuoti, kad šių programų prevencijos priemonės būtų vykdomos moksliškai pagrįstais metodais. Pavesti tai atlikti Narkotikų kontrolės departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės.

1.5. Nustatyti Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos programos finansavimo, atskaitomybės bei kontrolės tvarką, siekiant tikslingai ir taupiai naudoti skirtas lėšas, kontroliuoti, kad šios lėšos nebūtų panaudotos kitų programų priemonėms finansuoti.

1.6. Nustatyti, kad Narkomanijos pirminės prevencijos projektų vertinimus turi atlikti, konsultacijas prevencijos projektų rengimo klausimais turi teikti pagal nustatytus vienodus reikalavimus valstybės tarnautojai, aukštųjų mokyklų, mokslo įstaigų mokslininkai.

1.7. Patvirtinti švietimo įstaigoms bendrą narkomanijos prevencijos strategiją, kurioje būtų numatytas prevencinių priemonių diferencijavimas pagal amžių, lytį, rizikos grupes ir kt.

1.8.Įsteigti savivaldybėse narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos koordinatoriaus, kuris koordinuotų veiklą, etatą.

2. Atkreipti Lietuvos Respublikos Vyriausybės dėmesį į tai, kad :

2.1. valstybės institucijų, tiesiogiai susijusių su narkomanijos prevencija, veikla finansuojama nepakankamai;

2.2. valstybės įstaigų, savivaldos ir nevyriausybinių organizacijų bendradarbiavimas ir veiklos koordinavimas įgyvendinant narkomanijos prevenciją yra nepakankamas;

2.3. narkomanijos prevencijos veikla apskrityse ir savivaldybėse organizuota nepakankamai gerai;

2.4. narkomanijos prevencija regioniniu lygiu nereglamentuota, apskričių viršininkai neturi tiesioginių įpareigojimų vykdyti šią veiklą.

2.5. vykdant pirminę narkomanijos prevenciją mokytojams, mokiniams, policijos pareigūnams trūksta metodinės medžiagos, videofilmų, kitų vaizdinių priemonių ir metodinės literatūros.

2.6. nepakankamas dėmesys skiriamas vaikų laisvalaikiui organizuoti, užimtumui po pamokų ir neformaliam ugdymui;

2.7. mokyklose trūksta socialinių pedagogų, psichologų etatų.



 
 © Seimo kanceliarija, 2008