2006 05 31 įvyko Seimo Narkomanijos prevencijos komisijos posėdis

EN  FR

 

2006 05 31  Narkomanijos prevencijos komisijos posėdis.

 

Darbotvarkė:

1. Dėl apsvaigusių nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų asmenų, vairuojančių transporto priemones. Pažyma pridedama.

2. Dėl projekto “ Veiksminga ir koordinuota pagalba stiprinant jaunų žmonių sveikatą ir jos raidą Lietuvoje. Pažyma pridedama.

3. Dėl nepilnamečių apsaugos propaguojant ar reklamuojant narkotines bei psichotropines medžiagas. Pažyma pridedama.

4. Kiti klausimai. Dėl Seimo narių  Ramunės Visockytės ir Vidmanto Žiemelio komandiruotės  į Jungtines Amerikos Valstijas nuo 2006 birželio 18d.  iki 2006 birželio 27 d. dalyvauti Nacionalinio narkotikų teismų instituto organizuojamoje 12 – oje kasmetinėje konferencijoje (“NASCP 12th  Annual Drug Court Training Conference”) ir susitikimų su svarbiausių JAV narkotikų politiką, kontrolę ir prevenciją koordinuojančių ir įgyvendinančių  institucijų atstovais (DEA - Drug Enforcement Administration - Narkotikų įstatymų įgyvendinimo valdyba; ONDCP - White House Office of National Drug Control Policy – Baltųjų Rūmų Nacionalinės narkotikų kontrolės politikos būstinė; NADCP - National Association of Drug Court Professionals – Nacionalinė narkotikų teismų profesionalų asociacija; NDCI - National Drug Court Institute – Nacionalinis narkotikų teismų institutas).

 

 

 

DĖL APSVAIGUSIŲ  NUO ALKOHOLIO, NARKOTINIŲ, PSICHOTROPINIŲ IR KITŲ PSICHIKĄ VEIKIANČIŲ MEDŽIAGŲ ASMENŲ, VAIRUOJANČIŲ TRANSPORTO PRIEMONES

 

Susipažinus su 2002-2005 metų eismo įvykių statistika, matyti, kad kasmet užregistruojama apie 6 tūkst. eismo įvykių, kuriuose žūva ar būna sužalojami žmonės. Dar daugiau eismo įvykių, kai apgadinamos kelių transporto priemonės, transporto infrastruktūros objektai, padaroma žala aplinkai.

Analizuojant 2002-2004 m. eismo įvykius pagal rūšis, matyti, kad keliuose dažniausiai užvažiuojama ant pėsčiųjų ir tai sudaro 35,5 procento visų eismo įvykių. Transporto priemonių susidūrimai sudaro 26,5 procentus, užvažiavimai ant dviratininkų -11,7 procento, užvažiavimai ant kliūties sudaro 11,3 procento ir apvirtimai  - 10,9 procento. Kiti eismo įvykiai sudaro 4,1 procento.

Lietuvoje, palyginti su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis, žūva labai daug pėsčiųjų bei dviratininkų ir tai sudaro net 50 procentų visų žuvusiųjų eismo dalyvių. Eismo įvykių kaltininkai -  67,7 procento transporto priemonių vairuotojai  ir  apie 20 procentų - pėstieji.

Transporto ir kelių tyrimo instituto duomenimis, pateiktais Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinant Valstybinę saugaus eismo automobilių keliais 2005-2010 m. programą (toliau- Programa), eismo įvykių nuostoliai Lietuvoje per metus siekia apie 1,5 mlrd. litų ir tai yra apie 3 procentai BVP, kai tuo tarpu kitose Europos valstybėse šie nuostoliai siekia tik  1-2  procento BVP.  

2004 m. statistika rodo, kad vis daugiau (13,8 procento daugiau nei 2003 m.) vairuotojų vairuoja transporto priemones apsvaigę nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų. 

2004 m. Lietuvoje įvyko 6357 eismo įvykiai, iš jų dėl neblaivių vairuotojų kaltės - 754 įvykiai. 

             2005 m. Lietuvoje  įvyko 6 790 eismo įvykiai (6,8 proc. daugiau nei 2004 m.), kurių metu 760 žmonių žuvo ir 8497 buvo sužeisti (atitinkamai 1,1 proc. Ir 8,1 proc. daugiau nei 2004 m.).

            Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybos duomenimis 2006 m. sausio mėn. užregistruoti 386 eismo įvykiai, žuvo 50 žmonių, 443 asmenys buvo sužeisti, iš jų 55 nepilnamečiai. Dėl neblaivių vairuotojų kaltės įvyko 35 eismo įvykai.

2006 m. sausio mėn. Policijos pareigūnams vykdant masines vairuotojų blaivumo tikrinimo akcijas keliuose,  palyginus su 2005 m. sausio mėn., matyti, kad eismo įvykių skaičius sumažėjo 25,3 proc., žuvusiųjų - 30,6 proc., sužeistų - 25,5 proc. Dėl neblaivių vairuotojų kaltės eismo įvykių skaičius sumažėjo 50 proc. 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2005 m. liepos 8 d. nutarimu Nr. 759 patvirtinusi Saugaus eismo automobilių keliais 2005-2010 metų programą (toliau- Programa) ir įvertinusi saugaus eismo būklę Lietuvoje, Programos skyriaus "Eismo įvykių priežastys ir veiksmai, gerinantys saugaus eismo būklę"  19 punkte pažymėjo, kad "vis didesnį nerimą kelia eismo įvykiai dėl narkotikų ir kai kurių medikamentų vartojimo. Tik specialiai apmokyti pareigūnai gali atpažinti vairuotojus, apsvaigusius nuo narkotinių medžiagų."

 

Narkomanijos prevencijos komisija 2006 02 14 raštu Nr. 293-S-19 "Dėl informacijos pateikimo" kreipėsi į Lietuvos policijos generalinį komisarą Vytautą Grigaravičių ir 2006 02 28 raštu Nr. 293-S-26 "Dėl apsvaigusių nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių  medžiagų asmenų, vairuojančių transporto priemones" kreipėsi į Saugaus eismo komisiją prašydama pateikti informaciją. Policijos departamento paprašyta informuoti: dėl metodinės medžiagos apmokant Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybos pareigūnus 2006 m.; dėl priemonių 2006 m., kurias Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos numatė įgyvendinti, kontroliuojant vairuotojus apsvaigusius nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų; dėl 2004 ir 2005 m. nustatytų asmenų skaičiaus vairavusių transporto priemones apsvaigus nuo narkotikų ar medikamentų; dėl 2005 m. patrulinių automobilių su visa įranga (šiuolaikinėmis eismo kontrolės ir kitomis technikos priemonėmis) skaičiaus ir kiek jų numatyta įsigyti 2006 m.

Be to, Narkomanijos prevencijos komisija paprašė saugaus eismo komisijos  informuoti: kokios prioritetinės eismo saugumo gerinimo kryptys ir priemonės buvo įgyvendintos 2005 m.; kokias 2006 m. saugaus eismo kompanijas prieš neblaivius ir nuo narkotikų apsvaigusius vairuotojus numatė vykdyti Susisiekimo ministerija ir kiek  šioms kompanijoms skirta lėšų; kiek 2004 ir 2005 m. nustatyta asmenų vairavusių transporto priemones apsvaigus nuo narkotikų ar medikamentų ir iš kokių lėšų (Susisiekimo ministerijos, Policijos departamento prie VRM, Sveikatos apsaugos ministerijos) apmokėtos šių patikrinimų paslaugos; kiek 2004 ir 2005 m. nustatyta asmenų vairavusių transporto priemones apsvaigus nuo alkoholio ir iš kokių lėšų (Susisiekimo ministerijos, Policijos departamento prie VRM, Sveikatos apsaugos ministerijos) apmokėtos šių patikrinimų paslaugos; kiek 2005 m. buvo specialiai apmokytų pareigūnų galinčių atpažinti vairuotojus, apsvaigusius nuo narkotinių medžiagų ir kiek numatoma apmokyti 2006 m.; eismo saugos 2005 m. analizę.

Kartu Komisija paprašė pateikti siūlymus dėl saugaus eismo užtikrinimo, eismo priežiūros ir kontrolės, užkertant galimybę transporto priemonę vairuoti apsvaigus nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų.      

            Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos VRM 2006 03 02 raštu Nr. 5-S-1690 "Dėl informacijos pateikimo" atsakė, kad 2004 m. Lietuvoje įvyko 6357 eismo įvykiai. Dėl neblaivių vairuotojų kaltės - 754 įvykiai. 2005 m. užregistruoti 6790 eismo įvykiai, iš jų 850 padarė neblaivūs vairuotojai. 2004 m. išaiškinti 139 vairuotojai, vairavę transporto priemones apsvaigę nuo narkotikų arba vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų, 2005 m. - 105 vairuotojai, t.y. 24,5 proc. mažiau nei 2004 m.

            Tačiau, Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnyba nuosavybės teisėmis neturi nė vieno patrulinio automobilio su visa įranga (šiuolaikinėmis eismo kontrolės ir kitomis technikos priemonėmis). Laikinai tokį automobilį pagal sutartį nuomoja iš Valstybės įmonės "Regitra".

             2005 m. Lietuvos policijos centras organizavo policijos pareigūnams seminarus, kuriuose suteikė žinių apie narkotines ir psichotropines medžiagas, nagrinėjo patrulio veiksmų taktiką atliekant transporto priemonių ir asmenų apžiūrą, ieškant narkotikų bei bendraujant su narkotikus vartojančiais asmenimis. 2006 m. planuojama kartu su Švedijos karalystės ekspertais parengti 15 instruktorių - viešosios policijos pareigūnų, galinčių vesti mokymus, susijusius su narkotinių ir psichotropinių medžiagų apyvarta.

Lietuvos policijos generalinis komisaras 2006 m. sausio 31 d. įsakymu Nr. 5-V-73 patvirtino Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos 2006 m. veiklos pagrindinių priemonių planą, kuriame yra numatyta įgyvendinti šias priemones: apmokyti policijos pareigūnus atpažinti nuo narkotinių medžiagų apsvaigusius vairuotojus, rengti atsitiktinį visų transporto priemonių vairuotojų patikrinimą kelyje, ypač stengtis nustatyti neblaivius ir nuo narkotikų apsvaigusius vairuotojus, aprūpinti policijos padalinius, kontroliuojančius eismą, apsvaigimo nuo narkotinių medžiagų nustatymo prietaisais. 

            Rašte nurodyta, kad Valstybinės saugaus eismo automobilių keliais 2005-2010 metų programos įgyvendinimo priemonėse numatyta įvykdyti priemonę "8.4.1. aprūpinti policijos įstaigų eismo priežiūros padalinius patruliniais automobiliais, kompiuteriais, eismo kontrolės priemonėmis, stebėjimo ir kitomis šiuolaikinėmis technikos priemonėmis (iš viso 140 patrulinių  automobilių su visa įranga)", tačiau Policijos departamentas 2006 m. negali vykdyti šios priemonės, nes nepakanka skiriamų biudžeto lėšų.     

            Atkreipiamas dėmesys, kad  daugelis Programos priemonių yra finansuojamos iš Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų, tačiau tvirtinant Programos įgyvendinimo priemones nebuvo tinkamai įtvirtintos visos priemonės (lėšos naudojamos išskirtinai Susisiekimo ministerijai pavestų priemonių vykdymui ir neskirtos nė vienai priemonei, už kurios įvykdymą atsakingas Policijos departamentas). Neįgyvendinus Programos priemonių, mažai tikėtinas saugaus eismo padėties gerinimas šalyje. Parengtas Programos priemonių plano pakeitimo projektas, kurį Lietuvos Respublikos Vyriausybei patvirtinus, Programos priemonės, pavestos vykdyti Policijos departamentui, būtų finansuojamos iš Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų.

            Lietuvos Respublikos Susiekimo ministerija 2006 03 21 raštu Nr. 2-14-1-1183 "Dėl apsvaigusių nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų asmenų, vairuojančių transporto priemones" atsakė, kad ypač didelį nerimą Lietuvos keliuose kelia neblaivūs vairuotojai. 2001-2005 m. laikotarpiu dėl neblaivių vairuotojų kaltės žuvo 421 eismo dalyvis, dar 5433 buvo sužeisti. 2004 m. išaiškinti 27 116 vairuotojai, vairavę transporto priemones apsvaigę nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų, 2005 m. išaiškinti 28 927  tokie vairuotojai, t.y. 6,2 proc. daugiau nei 2004 m. Kai kurios sveikatos apsaugos įstaigos atsisako atlikti apsvaigimo nuo alkoholio testus, nors už tai joms yra sumokama.

            2005 m. Lietuvoje  įvyko 6 790 eismo įvykiai (6,8 proc. daugiau nei 2004 m.), kurių metu 760 žmonių žuvo ir 8497 buvo sužeisti (atitinkamai 1,1 proc. ir 8,1 proc. daugiau nei 2004 m.).

            2005 m. lyginant su 2004 m. pastebimai pablogėjo šie rodikliai:

1) eismo įvykių dėl neblaivių lengvųjų automobilių vairuotojų kaltės, kuriuose žuvo žmonės, padidėjo 20,8 proc.;

2) įvykių , kurių metu žuvo vaikai, padidėjo 46 proc.;

3) įvykių dėl neturinčių teisės vairuoti asmenų kaltės, kuriuose žuvo žmonės, padidėjo 25 proc.;

4) įvykių dėl neturinčių teisės vairuoti neblaivių asmenų kaltės, kuriuose žuvo žmonės, padidėjo 54 proc.;

5) eismo įvykių dėl neturinčių teisės vairuoti neblaivių asmenų kaltės, kuriuose žuvo žmonės, padidėjo 44,4 proc.

            Žuvusiųjų skaičius gerokai išaugo Klaipėdos (25,4 proc.), Alytaus (35,5 proc.) ir Utenos (52,5 proc.) apskrityse.

            Rašte nurodyta, kas išanalizavus eismo įvykių suvestines galima teigti, kad pagrindinės skaudžių nelaimių priežastys yra šios:

1) leistino greičio viršijimas;

2)vairavimas apsvaigus nuo alkoholio;

3) vairavimas neturint teisės vairuoti;

4) saugos diržų nenaudojimas.

            Parengta ir patvirtinta Valstybinę saugaus eismo automobilių keliais 2005 -2010 m. programa, kurios paskirtis - sudaryti kryptingo ir ilgalaikio saugaus eismo gerinimo sąlygas, numatyti ir įgyvendinti atitinkamas priemones, padėsiančias sumažinti avaringumą keliuose, kad eismo sauga keliuose būtų pasiekta ne mažinant žmonių judėjimo laisvę, bet padarant ją saugesnę.

            Programos strateginis tikslas - siekti iki 2010 metų perpus sumažinti žuvusių eismo įvykiuose skaičių. Programoje nustatyti aiškūs uždaviniai tikslams įgyvendinti, taip pat nustatytos konkrečios saugaus eismo gerinimo sritys:

1) eismo dalyvių elgsena;

2) kelių infrastruktūros tobulinimas;

3)įstatyminės bazės tobulinimas.

            Įgyvendinant Programą 2005 m. spalio 17 d. LR susisiekimo ministro įsakymu Nr. 3-454 "Dėl Valstybinės saugaus eismo automobilių keliais 2005-2010 m. programos  Susisiekimo ministerijos 2005 m. įgyvendinamų priemonių ir už priemonių įgyvendinimą atsakingų vykdytojų sąrašo patvirtinimo" buvo patvirtintos saugaus eismo gerinimo priemonės (2005 m. gruodžio 29 d. įsakymo Nr. 3-594 redakcija). Buvo organizuotas 35 tūkst. antgalių alkoholio matavimo prietaisams bei atšvaitų įsigijimas ir perdavimas Lietuvos policijos Eismo priežiūros tarnybai. Dalis atšvaitų perduota mokykloms, visuomeninėms organizacijoms. Už priemonių įgyvendinimą paskirti atsakingi vykdytojai. Numatyta parengti ir transliuoti socialinius klipus, publikuoti socialinę reklamą spaudoje. Šalia degalinių numatyta demonstruoti informacinius skydus, išleisti leidinį, kuriame būtų aiškinama apie alkoholio ir narkotikų įtaka vairuotojo veiksmams. Buvo organizuota jubiliejinė konferencija "Saugokime jaunas gyvybes keliuose", savivaldybių konkursas "Saugus eismas- visų rūpestis" ir Susisiekimo ministerijos seminaras tema "Kartu kurkime saugesnį eismą".

            Siekiant pagerinti bendrą saugaus eismo situaciją, 2006 m., be jau minėtų priemonių, numatoma įgyvendinti įvairias saugaus eismo gerinimo švietėjiškas priemones, numatytas Valstybinėje saugaus eismo automobilių keliais 2005-2010 metų programoje (saugaus eismo kampanijas prieš greičio pažeidėjus, informacinės saugaus eismo kampanijos, skatinančios naudotis saugos diržais ir drabužių  su šviesą atspindinčiomis medžiagomis dėvėjimą ir kt.

            206  05 12 gautas LR Seimo Pirmininkui V.Muntianui adresuotas  ir L. e. Seimo kanclerio pareigas J.Milieriaus Komisijai persiųstas Lietuvos vaikų draugų asociacijos (AMADE-Lietuva) laiškas "Dėl nepilnamečių kvaišalų vartojimo prevencijos", kuriame A.M.A.D.E.  - Lietuva organizacija įsijungdama į narkotikų vartojimo prevencijos stiprinimo judėjimą siūlo stiprinti pačių nepilnamečių atsakomybę už savo veiksmus ir poelgius. Siūloma priimti įstatyminę nuostatą, kad pirmą kartą užfiksavus atvejį, kad nepilnametis yra vartojęs narkotikus, įspėjami nepilnamečio tėvai (globėjai), antrą kartą užfiksavus, kad nepilnametis vartojo narkotikus ir alkoholį - atimti jam teisę gauti vairuotojo pažymėjimą iki 21 metų.

A.M.A.D.E.  - Lietuva organizacijos nariai mano, kad, jaunų žmonių subkultūroje teisė vairuoti automobilį ir turėti vairuotojo pažymėjimą yra labai reikšminga jų identitetui. Galimybė netekti šios teisės, privers susimąstyti ne vieną jauną žmogų, nusprendžiant vartoti svaiginamuosius gėrimus ar kitas svaiginančias medžiagas.

Tyrimu nustatyta, kad vadovaudamasi Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (Žin., 2000, Nr. 92-2883; 2003, Nr. 70-3166) 12 straipsnio 6 dalimi (asmeniui, iš kurio pagal įstatymus teisė vairuoti transporto priemones buvo atimta dėl teisės pažeidimo padarymo esant neblaiviam arba apsvaigusiam nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų, o šios teisės atėmimo laikas baigėsi, vairuotojo pažymėjimas grąžinamas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka po medicininės ir švietėjiškos atestacijos), Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (Žin., 1985, Nr. 1-1; 1999, Nr. 101-2906; 2000, Nr. 22-552; 2004, Nr. 25-763) 301 straipsnio 2 dalimi (specialiosios teisės atėmimas, numatytas sankcijoje už teisės pažeidimą, padarytą neblaivaus arba apsvaigusio nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų asmens, gali būti neskiriamas tik tuo atveju, kai yra gaunama Vyriausybės įgaliotų atlikti medicininę ir švietėjišką atestaciją institucijų pažyma), 329 straipsniu ir 330 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 m. sausio 8 d. Nr. nutarimu 20 „Dėl Paskaitų kurso apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 8-183; 133-4814) patvirtino Paskaitų kurso apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai taisykles.

Minėtos Taisyklės numato, kad Sveikatos priežiūros įstaigos ir kiti juridiniai asmenys, organizuojantys asmenų mokymą apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai, informuoja visuomenę, Vidaus reikalų ministerijos, Susisiekimo ministerijos, Aplinkos ministerijos valdymo sričių įstaigas, savivaldybių gydytojus.

Paskaitų kursą apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai privalo išklausyti asmenys, iš kurių pagal Lietuvos Respublikos įstatymus teisė vairuoti transporto priemonę, teisė skraidyti orlaivio įgulos nariu, atlikti orlaivių techninę priežiūrą, dirbti skrydžių vadovu, teisė medžioti arba žvejoti, teisė vairuoti upių ir mažuosius laivus atimta dėl teisės pažeidimo padarymo esant neblaiviam arba apsvaigusiam nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų.

Šių paskaitų kursą gali išklausyti asmenys, iš kurių pagal Lietuvos Respublikos įstatymus specialioji teisė gali būti atimta dėl teisės pažeidimo padarymo esant neblaiviam arba apsvaigusiam nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų, taip pat asmenys, iš kurių pagal Lietuvos Respublikos įstatymus specialioji teisė atimta dėl teisės pažeidimo padarymo esant neblaiviam arba apsvaigusiam nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų, tačiau dar nėra pasibaigęs specialiosios teisės atėmimo laikas.

Narkomanijos prevencijos komisija 2006 02 06 Nr. 293-S- 7 "Dėl informacijos pateikimo" kreipėsi į Sveikatos apsaugos ministrą prašydama pateikti  informaciją, kiek asmenų, kurie privalo išklausyti paskaitų kursą apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai  2004 ir 2005 m. lankė bei baigė kursus ir gavo sveikatos žinių pažymėjimus Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka ir iš kurių pagal Lietuvos Respublikos įstatymus teisė vairuoti transporto priemonę, teisė skraidyti orlaivio įgulos nariu, atlikti orlaivių techninę priežiūrą, dirbti skrydžių vadovu, teisė medžioti arba žvejoti, teisė vairuoti upių ir mažuosius laivus atimta dėl teisės pažeidimo padarymo esant neblaiviam arba apsvaigusiam nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų. Kartu paprašė pateikti informaciją kiek kartų 2005 m. Sveikatos apsaugos ministerija  arba jos įgaliota institucija tikrino mokymo procesą ir kokybę.

            Sveikatos apsaugos ministras 2006 02 24 raštu Nr. 10-(11.1-19)-995 "Dėl informacijos pateikimo" informavo, kad 2004 m. mokymo kursus apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai baigė 6 273 asmenys, 2005 m. - 7 365 asmenys.

            Visuomenės sveikatos ugdymo centras, vadovaudamasis Paskaitų kurso apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai taisyklėmis bei Sertifikatų teikti privalomojo sveikatos mokymo paslaugas išdavimo, perregistravimo, jų galiojimo sustabdymo, panaikinimo ir atnaujinimo tvarka, 2004-2005 m. išdavė fiziniams asmenims 185 sertifikatus, suteikiančius teisę užsiimti privalomuoju sveikatos mokymu apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai.

            Juridiniams asmenims, siekiantiems verstis privalomojo sveikatos mokymo paslaugų teikimu, licencijas išduoda Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos. Iš 56 juridinių asmenų, licencijuotų privalomam sveikatos mokymui, mokymo apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai paslaugas gali teikti 34 privalomajam sveikatos mokymui licencijuoti juridiniai asmenys.

            Privalomojo sveikatos mokymo apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai organizavimą ir kokybę kontroliuoja Visuomenės sveikatos ugdymo centras. Įgyvendinant Visuomenės sveikatos ugdymo centro 2005 m. veiklos plano 2.6 priemonę (gerinti privalomojo sveikatos mokymo kokybę), 2005 m. Visuomenės sveikatos ugdymo centras patikrino 4 įstaigas teikiančias privalomojo sveikatos mokymo apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai paslaugas.   

 

            Susipažinus su LR susisiekimo ministerijos Saugaus eismo komisijos posėdžio protokolais (2005 08 05 Nr. SK -1 ir 2006 01 25 Nr. SK-1) matyti, kad Saugaus eismo komisija 2005 m. nagrinėjo  Saugaus eismo komisijos 2004 m. gruodžio 21 d. posėdžio nutarimų vykdymo, Valstybinės saugaus eismo automobilių keliais 2005-2010 m. programos įgyvendinimo 2005 m. ir  apskričių viršininkų administracijų bei savivaldybių veiklą gerinant saugų eismą klausimus. Taip pat buvo nagrinėjamas Kelių eismo taisyklių pakeitimų klausimas. Svarstyta saugaus eismo situacija Lietuvoje 2005 m. komisija pažymėjo, kad eismo įvykių kitimo dinamikai didelės įtakos turėjo spartus transporto priemonių bei eismo intensyvumo augimas. 2005 m. registruotų transporto priemonių skaičius išaugo 9,5 proc. ir pasiekė didžiausią transporto priemonių skaičių (1 789 657) per visą Lietuvos nepriklausomybės laikotarpį. Eismo intensyvumas valstybinės reikšmės keliuose 2005 m. išaugo apie 8 proc.  Konstatuota, kad nepavyko sumažinti žuvusiųjų skaičiaus.

            Didžiausios įtakos tam turėjo:

1. Neblaivūs vairuotojai. 2005 m. dėl jų kaltės padarytų eismo įvykių skaičius išaugo 7,1 proc.

2. Neturintys teisės vairuoti transporto priemonės vairuotojai. Dėl jų kaltės padarytų eismo įvykių skaičius išaugo 10,1 proc.

3. Nesinaudojimas saugos diržais. 2005 m. žuvusiųjų skaičius išaugo tik vienoje eismo dalyvių grupėje t. y. keleiviai. Žuvusių keleivių skaičius išaugo 15 proc.

4. Leistino greičio viršijimas.

            Saugaus eismo komisija, atsižvelgdama į avaringumo statistinius duomenis bei įgyvendinant Valstybinės saugaus eismo automobilių keliais 2005–2010 m. programos  priemones, nutarė  efektyvinti eismo dalyvių kontrolę tose vietose, kur fiksuojami mirtini eismo įvykiai, susiję su reikalavimo prisisegti saugos diržus nepaisymu, greičio viršijimu, vairavimu esant apsvaigusiam nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų   konstatavo  kad:

1.Nepakankama eismo dalyvių kontrolė.

2.Nepakankama transporto priemonių techninės būklės kontrolė.

3.Nepakankamas vairuotojų mokymas bei eismo dalyvių švietimas. (Moksleivius mokyti saugaus eismo pagrindų. Pagerinti vairuotojų rengimo kokybę, tobulinti vairuotojų mokymo ir egzaminavimo procesus. Papildyti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 12 straipsnį punktu ir išdėstyti jį taip: „Asmeniui, pirmą kartą gaunančiam vairuotojo pažymėjimą, pažymėjimas būtų išduodamas 2 metų bandomajam laikotarpiui. Šiam laikotarpiui pasibaigus Kelių eismo taisyklių pažeidėjams vairuotojo pažymėjimas turi būti išduotas po atitinkamų egzaminų ir vėl tik 2 metams, o nepadariusiems pažeidimų – pagal nustatytą tvarką.“).

4. Didelis „juodųjų dėmių“ skaičius magistraliniuose ir krašto keliuose. (Prieš įdiegiant kelių projektus būtina atlikti kelių saugaus eismo auditą, kurį turėtų atlikti nepriklausomi ekspertai. Siekiant sumažinti eismo įvykių dėl kelio būklės skaičių būtina atlikti esamų kelių saugaus eismo auditą.

5. Transporto priemonių vairavimas, esant vairuotojams neblaiviems arba apsvaigusiems nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų. (nutarta: pakeisti ATPK 126 straipsnį, diferencijuojant ir sugriežtinant atsakomybę vairuotojams, kurie vairavo C, CE, C1, C1E, D, DE, D1, D1E ir T kategorijų transporto priemones ir traktorius bei kitokias savaeiges mašinas būdami neblaivūs arba apsvaigę nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų. Pakeisti ATPK 127 straipsnio 3 dalį, sugriežtinant atsakomybę vairuotojams, kurie, būdami neblaivūs arba apsvaigę nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų, padarė Kelių eismo taisyklių pažeidimą, sukėlusį nežymų kūno sužalojimą arba nulėmusį transporto priemonių ar kitokio turto sugadinimą. Pakeisti ATPK 129 straipsnį sugriežtinant atsakomybę asmenims, kurie, neturėdami teisės vairuoti transporto priemones, vairavo transporto priemones būdami neblaivūs arba apsvaigę nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų ir numatant, kad už šį pažeidimą gali būti taikomas administracinis areštas nuo 20 iki 30 parų. Tokias bylas nagrinėtų ne policija, o apylinkės teismo teisėjas. Papildyti ATPK 1303 straipsniu, kuriame numatyti atsakomybę už pakartotinį transporto priemonės vairavimą, būdami neblaivūs arba apsvaigę nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų. Už šį pažeidimą numatyti administracinį areštą ir transporto priemonės konfiskavimą. Bylas nagrinėtų teismai. Papildyti ATPK nuostata, kuria remiantis asmenims, neturėjusiems teisės vairuoti transporto priemones ir vairavusiems transporto priemones būnant neblaiviems arba apsvaigusiems nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų, nebūtų suteikta galimybė tam tikrą laikotarpį įgyti teisę vairuoti transporto priemones. Papildyti ATPK 131 straipsnį 6 dalimi, kurioje būtų numatyta atsakomybė už dviračių ir mopedų vairavimą, esant neblaiviems ar apsvaigusiems nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų. Papildyti ATPK 269 straipsnį 10 dalimi, numatant, kad už transporto priemonės vairavimą esant neblaiviam, apsvaigusiam nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų policijos pareigūnai turi teisę priverstinai nuvežti transporto priemonę Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. sausio 15 d. nutarimu Nr. 92 patvirtintą Transporto priemonių vairuotojų ir kitų asmenų neblaivumo (girtumo) ar apsvaigimo būsenos nustatymo tvarką, numatant galimybę policijos pareigūnams nemokamai bet kuriuo paros metu pristatyti asmenis į sveikatos priežiūros įstaigas neblaivumui (girtumui) nustatyti visų miestų (rajonų) savivaldybių centruose. Organizuoti specialius policijos reidus, kurių metu būtų tikrinamas visų arba pasirinktų vairuotojų blaivumas, apsvaigimas nuo svaigiųjų medžiagų. Visuomenės informavimo priemonėms teikti informaciją apie vairavimo esant neblaiviam arba apsvaigusiam nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų žalą ir pasekmes. Numatyti lėšų policijos įstaigoms naujiems alkoholio kiekio ir apsvaigimo būklės nustatymo matuokliams įsigyti).

6. Nustatyto greičio nesilaikymas arba saugaus greičio nepasirinkimas.

7. Nepatenkinama transporto priemonių techninė būklė.

8. Nesinaudojimas saugos diržais.

9. Elementarios vairavimo kultūros nesilaikymas, nepakankama vairavimo praktikos stoka.

10. Kelių infrastruktūros elementų stoka ir kitos problemos.

11. Motociklų, mopedų vairuotojų, dviratininkų, pėsčiųjų ir kitų eismo dalyvių daromi pažeidimai.

12. Vairavimo ir poilsio režimo tvarkos nesilaikymas.

13. Eismo priežiūros funkcijas vykdančių padalinių veiklos problemos.

            Lietuvos Respublikos Vyriausybė patvirtintos Valstybinė saugaus eismo automobilių keliais 2005 - 2010 metų programos vykdytojai - Susisiekimo ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Finansų ministerija,  Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos, Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos, Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, apskričių viršininkai, savivaldybės, kitos valstybės valdymo institucijos, mokslo įstaigos ir nevyriausybinės organizacijos. Už Programos koordinavimą atsakinga Saugaus eismo komisija, kurios pirmininkas - Susisiekimo ministerijos sekretorius.

            Susisiekimo ministerijos 2006 03 21 rašte Nr. 2-14-1-1183  nurodyta, kas išanalizavus eismo įvykių suvestines galima teigti, kad pagrindinės skaudžių nelaimių priežastys yra šios:

1) leistino greičio viršijimas;

2)vairavimas apsvaigus nuo alkoholio;

3) vairavimas neturint teisės vairuoti;

4) saugos diržų nenaudojimas.

 

            Tyrimu nustatyta, kad daugelis Programos priemonių yra finansuojamos iš Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų, tačiau, tvirtinant Programos įgyvendinimo priemones nebuvo tinkamai įtvirtintos visos priemonės (lėšos naudojamos išskirtinai Susisiekimo ministerijai pavestų priemonių vykdymui ir neskirtos nė vienai priemonei, už kurios įvykdymą atsakingas Policijos departamentas). Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnyba nuosavybės teisėmis neturi nė vieno patrulinio automobilio su visa įranga (šiuolaikinėmis eismo kontrolės ir kitomis technikos priemonėmis). Laikinai tokį automobilį pagal sutartį nuomoja iš Valstybės įmonės "Regitra".

Atkreipiamas dėmesys į tai, kad svarstant Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004-2008 metų programos įgyvendinimo 2006 m. priemonių projektą, Narkotikų kontrolės departamentas prie LRV, atsakydamas į Seimo Narkomanijos prevencijos komisijos 2005 06 10 raštu Nr. 293-S-140 pateiktus klausimus, informavo, kad Susisiekimo ministerijos siūlyta priemonė "1.20 rengti saugaus eismo kompanijas prieš neblaivius ir nuo narkotikų apsvaigusius vairuotojus", kuriai buvo numatyti 620 tūkst. litų,  įtraukta į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. liepos 8 d. nutarimu Nr. 759 patvirtintą Saugaus eismo automobilių keliais 2005-2010 m. programą (Žin., 2005, Nr. 84-3117), todėl šios priemonės Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004-2008 metų programos įgyvendinimo 2006 m. priemonių projekte atsisakyta.

            Nustatyta, kad 2004 m. - 6 273 asmenys, o  2005 m. - 7 365 asmenys baigė mokymo kursus pagal patvirtintas "Dėl Paskaitų kurso apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai taisykles" apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai,  iš kurių pagal įstatymus teisė vairuoti transporto priemones buvo atimta dėl teisės pažeidimo padarymo esant neblaiviam arba apsvaigusiam nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų. Tačiau, Susisiekimo ministerijos duomenimis, kai kurios sveikatos apsaugos įstaigos atsisako atlikti apsvaigimo nuo alkoholio testus, nors už tai joms yra sumokama. Palyginus su 2004 metais, 2005 metais išaiškinta mažiau vairuotojų, vairavusių  transporto priemones apsvaigus nuo narkotikų arba vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų.

2004 m. statistika rodo, kad vis daugiau vairuotojų vairuoja transporto priemones apsvaigę nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų  (13,8 procento daugiau nei 2003 metais). Dėl eismo įvykių priežasčių ir veiksmų, gerinančių saugaus eismo būklę pažymėta, kad "vis didesnį nerimą kelia eismo įvykiai dėl narkotikų ir kai kurių medikamentų vartojimo. Tik specialiai apmokyti pareigūnai gali atpažinti vairuotojus, apsvaigusius nuo narkotinių medžiagų."

Vykdant Valstybinę saugaus eismo automobilių keliais 2005 – 2010 metų programą, Susisiekimo ministerijos  įgyvendinamoms  priemonėms 2006 metams  numatyta skirti 120 tūkst. litų.

Tačiau, Policijos departamentui įvykdyti Programos priemonę “8.4.1. aprūpinti policijos įstaigų eismo priežiūros padalinius patruliniais automobiliais, kompiuteriais, eismo kontrolės priemonėmis, stebėjimo ir kitomis šiuolaikinėmis technikos priemonėmis( iš viso 140 patrulinių automobilių su visa įranga)” lėšos neskirtos.

 

Darytina išvada :

1. Iki šiol vykdytos saugaus eismo kompanijos prieš neblaivius ir nuo narkotinių medžiagų apsvaigusius vairuotojus buvo neefektyvios, nors nustatytos skaudžių nelaimių priežastis:  leistino greičio viršijimas; vairavimas apsvaigus nuo alkoholio; vairavimas neturint teisės vairuoti; saugos diržų nenaudojimas. Lyginant su 2004 m. pastebimai pablogėjo situacija Lietuvos keliuose: 2005 metais  įvyko 8 497  eismo įvykiai, kurių metu žuvo 760 žmonių, t.y. vidutiniškai  2 žūtys per dieną ir 23 sužaloti asmenys.

2. 2004 metais Lietuvoje išaiškinti 139 vairuotojai, vairavę transporto priemones apsvaigę nuo narkotikų arba vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų, 2005 metais išaiškinti tik 105 vairuotojai,  vairavę transporto priemones apsvaigę nuo narkotikų arba vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų dalinai dėl to, kad  nes Policijos departamentui vykdant Valstybinę saugaus eismo automobilių keliais 2005 – 2010 metų programą,  nepakankamai skirta lėšų programos priemonėms įgyvendinti ir neatsižvelgta į esantį 1 789 657 transporto priemonių skaičių. 2006 metais paskirstant  43 mln. 705 tūkst. 200 litų iš Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų rezervo valstybės reikmėms, Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2006 05 02 nutarimu Nr. 394 “Dėl 2006 metų kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų rezervo valstybės reikmėms, susijusioms su keliais, finansuoti paskirstymo” (V.Ž., Nr. 50-1815) Policijos departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos, saugaus eismo automobilių keliuose kontrolės priemonėms įsigyti numatė tik  100 tūkst. litų, nors Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnyba nuosavybės teisėmis neturi nė vieno patrulinio automobilio su visa įranga.

            3. Vykdant Valstybinę saugaus eismo automobilių keliais 2005 – 2010 metų programą,  būtina skubiai aprūpinti policijos įstaigų eismo priežiūros padalinius patruliniais automobiliais, kompiuteriais, eismo kontrolės priemonėmis, stebėjimo ir kitomis šiuolaikinėmis technikos priemonėmis bei sudaryti galimybę  Policijos departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos tinkamomis priemonėmis išaiškinti eismo taisyklių pažeidėjus ir vairuotojus, vairavusius  transporto priemones apsvaigus nuo alkoholio arba nuo narkotikų arba vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų. 

 

Narkomanijos prevencijos komisija nutaria:

 

 Atkreipti Lietuvos Respublikos Vyriausybės dėmesį į tai, kad:

 

1) nepakankamai vykdoma Lietuvos keliuose  eismo dalyvių kontrolė;

2) nepakankamai  vykdoma  eismo priežiūros funkcijas vykdančių padalinių veiklos kontrolė;

3) nepakankamas eismo priežiūros funkcijas vykdančių padalinių materialinis aprūpinimas.

 

Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

 

1.Skubiai imtis įvairių saugaus eismo gerinimo  priemonių, kad sumažinti sužalotų ir žuvusiųjų asmenų skaičių.

2. Sugriežtinti atsakomybę asmenų, vairavusių  transporto priemones apsvaigus nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų.  

3. Pakeisti Lietuvos Respublikos  Vyriausybės 2006 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 452  “ Dėl transporto priemones vairuojančių ir kitų asmenų neblaivumo (girtumo) ar apsvaigimo nustatymo taisyklių patvirtinimo” (V.Ž., 2006, Nr. 56 –2000) patvirtintas Transporto priemones vairuojančių ir kitų asmenų neblaivumo (girtumo)  ar apsvaigimo nustatymo taisykles, numatant privalomą eismo įvykių dalyvių patikrinimą neblaivumui arba apsvaigimui nustatyti bei  sudarant  galimybę policijos pareigūnams transporto priemonės vairuotojo medicininę apžiūrą policijos įstaigos siuntimu atlikti medicinos įstaigose neatlygintinai .

4. Sugriežtinti eismo priežiūros funkcijas vykdančių padalinių veiklos kontrolę.

5. Parengti įstatymo pataisas dėl vairuotojo pažymėjimo išdavimo apribojimo asmenims  iki 21 metų amžiaus, jei šie asmenys iki 18 metų buvo  sulaikyti pakartotinai vartoję alkoholį, narkotine, psichotropines ir kitas psichiką veikiančias medžiagas.

 

 

 

 

DĖL PROJEKTO "VEIKSMINGA IR KOORDINUOTA PAGALBA STIPRINANT JAUNŲ ŽMONIŲ SVEIKATĄ IR JOS RAIDĄ LIETUVOJE"

 

            2005 m. gruodžio 19 d. Sveikatos apsaugos ministras Žilvinas Padaiga, Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos prie SAM direktorius Vytautas Bakasėnas ir Jungtinių tautų vystymo programos įgaliotoji atstovė Cihan Sultanoglu pasirašė "Parama veiksmingam ir koordinuotam jaunų žmonių sveikatos ir raidos stiprinimui Lietuvoje" projektą, kuris bus vykdomas 2006 metais. Projekto bendras biudžetas 80,000 JAV dolerių (Iš jų: JTVP - 45,000 JAV dolerių, 10,000 JAV dolerių  - Jungtinių Tautų gyventojų fondas (UNFPA) ir 25,000 JAV dolerių - Sveikatos apsaugos ministerija). Projekto įgyvendinančios institucijos: Jungtinių Tautų vykdančioji institucija - Jungtinių Tautų vystymo programos biuras Lietuvoje, Nacionalinė vykdančioji institucija - Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, Įgyvendinančioji institucija - Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba prie SAM.

Komisija gavo 2006 02 09 B.Ulevičiaus ir kitų (24 asmenų), 2006 02 21 A. Šalaševičiaus ir kitų (25 asmenų),  2006 02 21 Albinos Minkevičienės ir kt. asmenų (16 parašų), 2006 02 21 Alytaus dekanato Šeimos centro vadovės Ritos Kaupinienės, 2006 03 01 Astos Krikščionaitienės ir kitų (55 asmenų) pasirašytus laiškus dėl projekto "Veiksminga ir koordinuota pagalba stiprinant jaunų žmonių sveikatą ir jos raidą Lietuvoje" (toliau-Projektas), kuriuose prašoma įvertinti Projekte vaiko teises, tėvų teises dalyvauti auklėjant savo vaikus bei  žinoti apie jų vaikų sveikatos būklę bei pokyčius, narkotikų vartojimo prevencijos, narkotikų užkardymo požiūriu ir sustabdyti Projekto vykdymą. Laiškuose atkreipiamas dėmesys į "šiuos nepriimtinus projekto" aspektus:

1.Projektas ydingas tuo, kad jame išskirtinis dėmesys bus kreipiamas į intraveninių narkotikų vartotojus, seksualinių paslaugų teikėjus bei homoseksualus, iš kurių didelę programos dalį sudarys nepilnamečiai, kadangi projektas yra skirtas 15-25 m. amžiaus grupei. “Jiems visiems bus siūlomos "mobilios paslaugos", t.y. keičiami švirkštai, dalinamas metadonas bei prezervatyvą”. “Tai yra sunkiai suvokiama žvelgiant ir grynai iš pedagoginės pusės."… "Dar labiau nesuvokiama tampa pagalba nepilnamečiams seksualinių paslaugų teikėjams. Kaip patirtis rodo, dauguma nepilnamečių į prostituciją įtraukiama prievarta arba apgaule, jie dažnai prievarta yra paverčiami ir narkotikų vartotojais. Nejaugi užuot jiems padėjus bus siūlomos tik mobilios paslaugos, o ne reali pagalba, padedant sugrįžti į visuomenę? Taip pat lieka neaišku, kokiais kriterijais remdamiesi mobilių paslaugų teikėjai atrinks jų "pagalbos" reikalingus homoseksualius nepilnamečius? Telieka retoriškai klausti, ar tokia intervencija brendimo metu neturės įtakos paauglių seksualinės orientacijos ir tapatybės formavimuisi? Tad projekto kontekstas labiau panašėja į pedagoginį eksperimentą nei į tikrą rūpestį vaikais."

2. "Mobilios paslaugos" tėra atsakomybės atsikratymas, užuot visas pastangas sutelkus į rimtas, tikrai prevencines programas bei veiksmingų pagalbos centrų kūrimą.

3.Susidaro įspūdis, jog projektas labiau pelningas kai kuriems asmenims, nei reikalingas jaunimui. "Rimta" prevencinė programa galima laikyti tą, kuri lytiškumo klausimus ir priklausomybių pavojus pristatys žmogaus asmens orumo bei laiko išmėgintų vertybių (asmens tarpusavio pagarbos, šeimyninės ištikimybės, visuomeninės ir šeimyninės atsakomybės) šviesoje, nenuslepiant visų ankstyvo seksualinio gyvenimo, seksualinės neištikimybės šeimoje bei kvaišalų vartojimo pasekmių.  Veiksmingi pagalbos centrai visas pajėgas sutelks į psichologinę ir kitokią pagalbą, būtina norintiems atsikratyti žalingų priklausomybių.

4. Dėl Projekto vykdytojų "konfidencialumo" sampratos. Neinformavus tėvų apie jų nepilnamečių vaikų abortus, kontraceptinių priemonių ar narkotinių medžiagų vartojimą, atimtų tėvų ir vaikų santykių tvirtėjimo galimybę ne tik džiaugsmuose, bet ir skausminguose gyvenimo išmėginimuose. Tėvams bus nežinomos staiga pasikeitusio jų nepilnamečio elgesio  bei savijautos priežastys, kurios (atsiradusios dėl narkotikų vartojimo ar poabortinio sindromo ir kt.)  gali būti interpretuojamos klaidingai ir vesti į vis didesnį santykių atšalimą. Toks požiūris, jų manymu,  į tėvų vaidmenį savo vaikų auklėjime labai neramina, nes pažeidžia Vaiko teisių konvencijos 5 str. bei nacionalinės teisės aktus. Konfidencialumas pateisinimas tik tuomet, kai šeima asociali arba esama įrodymų, kad vaikai šeimoje patiria smurtą.

5. Projektas tėra  ES  ligi šiol plačiau nevykdytas eksperimentas, o ne patirtimi paremta programa. C (C.Sultanoglu, Jungtinių Tautų vystymo programos atstovės projekto pasirašymo proga Sveikatos apsaugos ministerijoje pasakyti žodžiai: "Džiaugiuosi, kad Lietuva pirmoji taps jaunimui palankių paslaugų puikaus įgyvendinimo pavyzdžiu kitoms Europos šalims")

6. Projektas pretenduoja pateikti mokomąją medžiagą ir numato galimybes projekto patirtį perkelti į įstatyminį ar mokymo programų lygmenį, taip paliesdamas visą Lietuvos švietimo sistemą ir ją besinaudojančius Lietuvos vaikus ir paauglius. Taip būtų pažeistos tėvų  mokesčių mokėtojų teisės. Teigiama, kad paisant paauglių (ypač priklausančių rizikos grupei paauglių) norų , bet ne tikrųjų interesų, Lietuvos visuomenės integralumas bus sužalotas gyvybiškai svarbiame šeimos lygmenyje.     

Laiške atkreipiamas dėmesys, kad 2003 - 2005 metais Lietuvoje startavęs projektas "Jaunimui palankios paslaugos Lietuvoje" buvo sutiktas su ypač dideliu tėvų pasipriešinimu ir iš planuotų šešių savivaldybių  rengėjai galėjo apibendrinti tik dviejų savivaldybių patirtį. O 2005 12 19 pasirašytas Projektas visuomenei buvo pateiktas tik anglų kalba.

 

Seimo Narkomanijos prevencijos komisija  2006 02 07 posėdyje aptarė 2005 m. gruodžio 19 d. pasirašyto projekto "Parama veiksmingam ir koordinuotam jaunų žmonių sveikatos ir raidos stiprinimui Lietuvoje", kuris bus vykdomas 2006 metais, klausimą. Nutarta kreiptis į  Sveikatos apsaugos ministrą Žilviną Padaigą dėl informacijos apie projektą, pasirašytą 2005 12 19  su  Jungtinių tautų vystymo programos įgaliota  atstove  Cihan Sultanoglu.

Sveikatos apsaugos ministerija 2006 03 07 raštu Nr. 10-111.1-191-1157 "Dėl informacijos pateikimo" pateikė "Parama veiksmingam ir koordinuotam jaunų žmonių sveikatos ir raidos stiprinimui Lietuvoje" projekto 1 egzempliorių lietuvių kalba (17 lapų).

Nustatyta, kad projektas skirtas stiprinti jaunų žmonių sveikatą ir raidą Lietuvoje, gerinant veiksmingas ir koordinuotas socialines, sveikatos ir sveikatos ugdymo paslaugas, atitinkančias jaunimo poreikius. Projektu siekiama ugdyti vietos bendruomenės specialistų gebėjimus, reikalingus dirbant su paaugliais, parengti tęstinio specialistų mokymo įgyvendinimo priemones ir skatinti aktyvų jaunų žmonių dalyvavimą jaunų žmonių sveikatos politikos kūrime. Projekto trukmė 2006 metai. Projekto pabaiga 2006 metų gruodis.  Bendras biudžetas - 80,000 JAV dolerių. Skiriamos lėšos: JTVP - 45,000 JAV dolerių, Jungtinių Tautų gyventojų fondas ( UNFPA) 10,000 JAV dolerių, SAM - 75,000 litas ( 25,000 JAV dolerių, išlaidų pasidalijimo susitarimas).

Pagal JTVP bendradarbiavimo su Lietuva šalies programą planuojamas rezultatas - išugdyti projekte dalyvaujančių institucijų specialistų vadovavimo gebėjimus, reikalingus veiksmingam ŽIV/AIDS epidemijos plitimo atsakui.

Projektą įgyvendinančios institucijos: Jungtinių Tautų vykdančioji institucija - Jungtinių Tautų vystymo programos biuras Lietuvoje; Nacionalinė vykdančioji institucija - Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija; Įgyvendinančioji institucija - Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba prie SAM.

Projekto tikslinė grupė - sveikatos priežiūros paslaugų teikėjai, dirbantys su jaunimu, kurių amžius -15-24 metai, apimant ir ypač pažeidžiamas jaunimo grupes (tokias, kaip intraveninių narkotikų vartotojai, komercinio sekso darbuotojai, vyrai, turintys lytinių santykių su vyrais, gatvės jaunimas bei jaunuoliai įkalinimo įstaigose).

Nurodyta, kad pagrindinio projekto tikslo bus siekiama įgyvendinant šiuos tris strateginius komponentus: 1) paslaugų teikėjų gebėjimų stiprinimas; 2) nuoseklios specialistų mokymo apie jaunimo sveikatą sistemos parengimas; 3) aktyvaus ir tiesioginio jaunimo dalyvavimo, rengiant bei vykdant intervencijas jaunimo sveikatos temomis, skatinimas.

Susitarime nurodyti projekto strateginiai komponentai: paslaugų teikėjų gebėjimų stiprinimas, nuoseklios specialistų mokymo apie jaunimo sveikatą sistemos parengimas, aktyvaus ir tiesioginio jaunimo dalyvavimo, rengiant bei vykdant intervencijas jaunimo sveikatos temomis, skatinimas).

Pvz., numatoma veikla: sveikatos priežiūros specialistų mokymas paauglių sveikatos ir paaugliams palankių sveikatos priežiūros paslaugų teikimo srityse; naujų PSO Orientacinės paauglių sveikatos programos sveikatos priežiūros specialistams dalių vertinimas, adaptavimas bei įtraukimas į 7 adaptuotų dalių komplektą; dviejų jaunimo sveikatos centrų Utenos ir Akmenės rajonuose veiklos  vertinimas; jaunimo mokymas dirbti bendraamžių švietėjais įvairiomis sveikatos temomis. Remiantis leidiniu "Bendraamžių švietėjų knyga. Jaunimo sveikata" (skirta bendraamžių švietėjams, parengta ne kaip projekto "Jaunimui palankios paslaugos Lietuvoje) dalis, bet įgyvendinant UNFPA veiklą Lietuvoje, 2005 metais), bus surengti 2 mokymo seminarai bei vasaros stovykla. Bendraamžių švietėjų mokymas apims 12 temų: vystymasis paauglystėje, jausmai, lyčių vaidmenys ir stereotipai, spendimų priėmimas, santykiai, lytiškumas, kontraceptija, lytiškai plintančių infekcijų prevencija, ŽIV/AIDS prevencija, psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencija, sveika mityba ir prievartos prevencija. Taip bus patikrinta mokymo priemonė bei išmokyta 30 bendraamžių švietėjų ir kt.).

 

Apibendrinus informaciją, susijusią su pasirašytu Projektu, nustatyta, kad Projektas skirtas stiprinti jaunų žmonių sveikatą ir raidą Lietuvoje, gerinant veiksmingas ir koordinuotas socialines, sveikatos ugdymo paslaugas, atitinkančias jaunimo poreikius. Projektu siekiama ugdyti vietos bendruomenės specialistų gebėjimus, reikalingus dirbant su paaugliais, parengti tęstinio specialistų mokymo įgyvendinimo priemones bei skatinti aktyvų jaunų žmonių dalyvavimą jaunų žmonių sveikatos politikos kūrime.

Projekto metu numatoma išbandyti naujos adaptuotos PSO Orientacinės paauglių sveikatos programos  dalis.

Tikėtinas šio projekto rezultatas - pagerintos sveiko jaunų žmonių vystymosi ir sveikatos apsaugos sąlygos Lietuvoje, sukuriant tęstinę įgūdžių ugdymo sistemą sveikatos priežiūros specialistams, dirbantiems su jaunimu ir jaunimui: išugdyti valstybinėse bei savivaldybių institucijose dirbančių specialistų gebėjimai naudoti jaunimo sveikatos  bendraamžių švietimo metodus, dirbti su paauglių sveikatos problemomis bei teikti mobilias paslaugas ypač ŽIV/AIDS pažeidžiamam jaunimui; sustiprintas jaunimo dalyvavimas jaunų žmonių sveikatos politikos kūrime. Pasirašytas Projektas buvo pateiktas visuomenei anglų kalba ir dėl to daugeliui nemokančių anglų kalbos tapo neprieinamas detaliam nagrinėjimui.

             Apibendrinus pareiškėjų išdėstytus teiginius, konstatuotina, jog nuogąstaujama, kad nėra tinkamai ginami vaiko ir šeimos interesai, paisant paauglių (ypač priklausančių rizikos grupei paauglių) norų, bet ne tikrųjų interesų; kad Lietuvos visuomenės integralumas bus sužalotas gyvybiškai svarbiame šeimos lygmenyje, palies visą Lietuvos švietimo sistemą, pažeis tėvų ir mokesčių mokėtojų teises. Išskirtinis dėmesys bus kreipiamas į intraveninių narkotikų vartotojus, seksualinių paslaugų teikėjus bei homoseksualus. Jiems visiems bus siūlomos "mobilios paslaugos", t.y. keičiami švirkštai, dalinamas metadonas bei prezervatyvai. Atkreipiamas dėmesys, kad didelę programos dalį sudarys nepilnamečiai, kadangi projektas skirtas 15-25 m. amžiaus grupei. Nuogąstaujama, kad pagal projekto vykdytojų " konfidencialumo" samprata, tėvai nebus informuojami apie jų nepilnamečių vaikų abortus, kontraceptinių priemonių ar narkotinių medžiagų vartojimą. Toks požiūris, jų manymu,  į tėvų vaidmenį savo vaikų auklėjime labai neramina, nes pažeidžia Vaiko teisių konvencijos 5 str. bei nacionalinės teisės aktus, tuo pačiu atima tėvų ir vaikų santykių tvirtėjimo galimybę ne tik džiaugsminguose, bet ir skausminguose gyvenimo išmėginimuose ir  tėvams lieka nežinomos  staiga pasikeitusio jų nepilnamečio vaiko elgesio bei savijautos priežastys, kurios galėjo atsirasti dėl narkotikų vartojimo ar po-abortinio sindromo ir kt. Konfidencialumo laikymasis pateisinamas tik tuomet, kai šeima asociali arba esama įrodymų, kad vaikai patiria smurtą.

 

Pagal Jungtinių Tautų Vaiko teisių konvenciją vaiku laikomas žmogus, neturintis 18 metų, jei pagal taikomą įstatymą jo pilnametystė nepripažįstama ankščiau. Ši Konvencija numato pagrindines pareigas valstybei, kuri ratifikavo Konvenciją. Be to, vaiko teises, jo interesų apsaugą ir pirmumą Lietuvoje užtikrina Lietuvos Respublikos Konstitucija, Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymas ir kiti įstatymai. Tėvams arba atitinkamais atvejais globėjams tenka pagrindinė atsakomybė už vaiko auklėjimą ir vystymąsi. Valstybė globoja šeimas, auginančias ir auklėjančias vaikus namuose, įstatymo nustatyta tvarka teikia jiems paramą. Lietuvos Respublikos Konstitucija nustato, kad asmenims iki  16 metų mokslas yra privalomas. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 21 str. nuostatos draudžia žeminti asmens orumą, garantuoja jo neliečiamumą. Vadinasi, šios nuostatos garantuoja vaiko apsaugą nuo bet kokių išnaudojimo formų, darančių žalą jo gerovei. Baudžiamajame kodekse numatyta atsakomybė už nepilnamečių įtraukimą į nusikalstamą veiką ar girtavimą, sąvadavimą, pornografinių daiktų gaminimą ir platinimą, už smurtą ir žiaurumą propaguojančių kūrinių gaminimą arba platinimą.

Tačiau, 1998 m. lapkričio 24 d. Jungtinių tautų Vaiko teisių komitetas priėmęs ir 2000 m. spalio 9 d., 2001 m. sausio 17 d. išnagrinėjęs Lietuvos Respublikos įžanginę ataskaitą, atsižvelgdamas Lietuvos nevyriausybinių organizacijų komentarą, pateikė išvadas ir rekomendacijas dėl  JT vaiko teisių konvencijos įgyvendinimo Lietuvoje. 

Komitetas reiškia didelį susirūpinimą dėl vis augančio skaičiaus vaikų, netenkančių tėvų globos, kadangi nuolat didėja socialiai nepalankių šeimų skaičius. Komitetui susirūpinimą kelią ir tai, kad didelis skaičius tėvų globos netekusių vaikų apgyvendinami institucijose, daugiausia dėl to, kad vaikai, gyvenantys socialiai pažeidžiamose šeimose arba šeimose, turinčiose labai mažas pajamas, negali gauti tinkamos pagalbos, nes trūksta alternatyvios globos, o taip pat nepakankama socialinė parama.

Be to, Komitetas ragina šalį-narę skirti pakankamus išteklius ir paruošti išsamią sveikatos politiką bei programas, kuriomis būtų siekiama pagerinti vaikų sveikatos būklę, įskaitant ir priemones, užtikrinančias vaikams sveikatą ir saugią aplinką.Turi būti imtasi visų reikalingų priemonių, kuriomis būtų skatinama nelaimingų atsitikimų, savižudybių prevencija ir kt.

 Komiteto išvados pateiktos ir dėl vaikų  švietimo, laisvalaikio ir kultūros, specialios apsaugos priemonių, paauglių sveikatos ir gyvenimo kokybės vertinimo, gatvėse gyvenančių vaikų, vaikų grobimo ir komercinio seksualinio išnaudojimo  klausimais  ir raginimus imtis visų būtinų priemonių, kad visiems Lietuvoje gyvenantiems vaikams būtų sudarytos sąlygos vystytis, kad gautų tinkamą psichologinę pagalbą ir sugrįžtų į savo šeimas ir kt.    

Atsižvelgiant į tai, kad Projekto metu numatoma išbandyti naujos adaptuotos PSO Orientacinės paauglių sveikatos programos dalis ir į tai, kad Projekte numatyta  tikslinė grupė - sveikatos priežiūros paslaugų teikėjai, dirbantys su jaunimu, kurių amžius 15- 24 metai, būtinos ekspertų išvados dėl Projekto atitikimo Lietuvos sveikatos programai ir Valstybei švietimo strategijai, patvirtintai  2003 –2012 metams bei Vaiko gerovės valstybės politikos koncepcijai.

 

NUSPRĘSTA (bendru sutarimu):      

Atsižvelgiant į tai, kad Projekto metu numatoma išbandyti naujos adaptuotos PSO Orientacinės paauglių sveikatos programos dalis ir į tai, kad Projekte numatyta  tikslinė grupė - sveikatos priežiūros paslaugų teikėjai, dirbantys su jaunimu, kurių amžius 15- 24 metai, būtinos ekspertų išvados dėl Projekto atitikimo Lietuvos sveikatos programai ir Valstybei švietimo strategijai, patvirtintai  2003 –2012 metams bei Vaiko gerovės valstybės politikos koncepcijai:

1. Prašyti Nacionalinę Sveikatos Tarybą pateikti ekspertų išvadas dėl 2005 m. gruodžio 19 d. Sveikatos apsaugos ministro Žilvino Padaigos, Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos prie SAM direktoriaus Vytauto Bakasėno pasirašyto projekto su Jungtinių tautų vystymo programos įgaliotaja atstove Cihan Sultanoglu "Parama veiksmingam ir koordinuotam jaunų žmonių sveikatos ir raidos stiprinimui Lietuvoje" atitikimo Lietuvos sveikatos programai.

2. Prašyti Vytauto Didžiojo Universiteto  Edukologijos katedrą pateikti  ekspertų išvadas dėl  2005 m. gruodžio 19 d. Sveikatos apsaugos ministro Žilvino Padaigos, Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos prie SAM direktoriaus Vytauto Bakasėno pasirašyto projekto su Jungtinių tautų vystymo programos įgaliotaja atstove Cihan Sultanoglu "Parama veiksmingam ir koordinuotam jaunų žmonių sveikatos ir raidos stiprinimui Lietuvoje" atitikimo Valstybei švietimo strategijai, patvirtintai  2003 –2012 metams ir Vaiko gerovės valstybės politikos koncepcijai.

 

 


Dėl nepilnamečių apsaugos propaguojant ar reklamuojant narkotines bei psichotropines medžiagas

 

 

 

Leidinyje “Pravda” ( Nr. 16_2006_balandis_tiražas 25000_www.pravda.lt) buvo atvaizduota į kokainą panašius miltelius uostančio asmens nuotrauka.

            Vadovaujantis Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo 6 straipsnio 2 dalimi, narkotinių ir psichotropinių medžiagų reklama yra draudžiama. Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo 9 straipsnyje nurodyta, jog reklama, skleidžiama bet kokia forma ir bet kokiomis perteikimo priemonėmis, yra draudžiama tais atvejais, kai siekiama reklamuoti:

1) veiklą, kurį yra įstatymo uždrausta ar neteisėta;

 2) prekes ar paslaugas, kurių gamyba ir (ar) pardavimas (teikimas) yra įstatymų uždrausti.

            Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo 9 straipsnyje numatyta už uždraustos reklamos naudojimą reklaminės veiklos subjektams bauda.

            Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 5 punkte nustatyta, kad visuomenės informavimo priemonėse draudžiama skelbti informaciją, kurioje propaguojamos  ir (ar) reklamuojamos narkotinės ar psichotropinės medžiagos.

            Narkomanijos prevencijos komisija kreipėsi į Generalinį prokurorą Algimantą Valantiną 2006 04 20 raštu Nr. 293-S-37, Žurnalistų etikos inspektorių Romą Gudaitį 2006 04 20 raštu Nr. 293-S-38, Narkotikų kontrolės departamento prie LRV direktorę Audronę Astrauskienę  2006 04 20 raštu Nr. 293-S-39  ir  Vaiko teisių apsaugos kontrolierę Rimantę Šalaševičiūtę 2006 04 20 raštu Nr. 293-S-40 dėl dienraščio “15 minučių “ reklamos, kurioje buvo panaudota į kokainą panašius miltelius uostančio asmens nuotrauka.

Paprašyta pateikti informaciją kaip vertinama minėta reklama, kokių veiksmų imtasi ir kaip įvertinta tokia reklama.

 Kartu paprašyta pateikti savo siūlymus dėl nepilnamečių apsaugos  propaguojant ar reklamuojant narkotinės bei psichotropinės medžiagas ir dėl baudžiamosios atsakomybės už šias neteisėtas veikas. Taip pat paprašyta pateikti siūlymus dėl narkotinių ar psichotropinių medžiagų reklamos visuomenės informavimo priemonėse.

            Komisijose gauti Narkotikų kontrolės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 04 26 raštu Nr. S-(4.3-1)-280, Žurnalistų etikos inspektoriaus 2006 05 05 raštu Nr. 5-182 ir Lietuvos respublikos Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos 2006 05 09 raštu Nr. 01-2-719 atsakymai. Pridedama.

            Apibendrinus gautą informaciją nustatyta, kad laikraščio” 15 minučių” reklamą, paskelbtą žurnale “Pravda” ( Nr. 16, 2006 m. balandis) įvertino prie žurnalistų etikos inspektoriaus veikianti ekspertų grupė, vertinanti viešosios informacijos poveikį nepilnamečiams; Vaiko teisių apsaugos kontrolierė; Narkotikų kontrolės departamente prie Lietuvos Respublikos pasitarime.

Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės kreipėsi į policijos departamentą prie Vidaus reikalų ministerijos, Nacionalinę vartotojų teisių apsaugos tarybą prie Teisingumo ministerijos  bei į Žurnalistų etikos inspektorių.

Prie Žurnalistų etikos inspektoriaus veikianti ekspertų grupė įvertino laikraščio ’15 minučių” reklamą.

Ekspertai nustatė, kad minėta reklama yra paremta asociacijomis su narkotikų vartojimu. Tokia informacija gali skatinti narkotinių, psichotropinių medžiagų įsigijimą ir vartojimą bei yra priskirtina neigiamą poveikį nepilnamečių vystymuisi darančios informacijos kategorijai – atitinka Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 5 punkte numatytą kriterijų. Pagal šioje reklamoje pateiktos informacijos turinį viešosios informacijos rengėjas laikomas pažeidęs  Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies nuostatas.

 Asociacijos “Lietuvos reklamos biuras” Arbitražo komisija 2006 04 27 svarstė Vaiko teisių apsaugos kontrolierės prašymą įvertinti “15 minučių” reklamos atitikimą Reklamos etikos kodekso nuostatoms.  Arbitražo komisija, posėdžio protokole Nr. Arb –01, nurodė, jog minėta reklama spausdinta mėnraštyje “Pravda” galima traktuti kaip užslėptą reklamą ir jos nesiejant su dienraščiu “15 minučių”, galima pagalvoti, kad yra siūloma per 15 minučių sutraukti narkotikų dozę. Arbitražo komisija nustatė, kad dienraščio “15 minučių” reklama pažeidžia Reklamos etikos kodekso straipsnį “Saugumas ir sveikata” ir nepritarė dienraščio pateiktam reklamos maketui.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierės nuomone, “15 minučių” reklaminė akcija neatitinka prioritetinio geriausių vaiko interesų principo.

 

NUSPRĘSTA (bendru sutarimu):      

1.Pritarti Žurnalistų etikos inspektoriaus siūlymui papildyti Lietuvos Respublikos Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 4 straipsnio 1 dalį nauju 11 punktu,  kuriame darančia neigiamą poveikį nepilnamečių fiziniam, protiniam ar doroviniam vystymuisi būtų laikoma viešoji informacija, kurioje patariama, kaip pasigaminti, įsigyti ar naudoti sprogmenis, narkotines ar psichotropines medžiagas, taip pat kitus gyvybei ar sveikatai pavojingus dalykus ir šiuos siūlymus išdėstyti taip:

 1 straipsnis. 4 straipsnio 1 dalies pakeitimas ir  papildymas

 Papildyti 4 straipsnio 1 dalį nauju 11 punktu, o ankstesnį 4 straipsnio 1 dalies 11 punktą laikyti 12 punktu:

"11) kurioje patariama, kaip pasigaminti, įsigyti ar naudoti sprogmenis, narkotines ar psichotropines medžiagas, taip pat kitus gyvybei ar sveikatai pavojingus dalykus;

"11   12) kuri apibrėžta šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje.”

4. Kiti klausimai. Dėl Seimo narių  Ramunės Visockytės ir Vidmanto Žiemelio komandiruotės  į Jungtines Amerikos Valstijas nuo 2006 birželio 18d.  iki 2006 birželio 27 d. dalyvauti Nacionalinio narkotikų teismų instituto organizuojamoje 12 – oje kasmetinėje konferencijoje (“NASCP 12th  Annual Drug Court Training Conference”) ir susitikimų su svarbiausių JAV narkotikų politiką, kontrolę ir prevenciją koordinuojančių ir įgyvendinančių  institucijų atstovais (DEA - Drug Enforcement Administration - Narkotikų įstatymų įgyvendinimo valdyba; ONDCP - White House Office of National Drug Control Policy – Baltųjų Rūmų Nacionalinės narkotikų kontrolės politikos būstinė; NADCP - National Association of Drug Court Professionals – Nacionalinė narkotikų teismų profesionalų asociacija; NDCI - National Drug Court Institute – Nacionalinis narkotikų teismų institutas).

NUSPRĘSTA (bendru sutarimu):

            Pritarti Seimo narių Ramunės Visockytės ir  Vidmanto Žiemelio komandiruotei  į Jungtines Amerikos Valstijas nuo 2006 birželio 18d.  iki 2006 birželio 27 d. dalyvauti Nacionalinio narkotikų teismų instituto organizuojamoje 12 – oje kasmetinėje konferencijoje (“NASCP 12th  Annual Drug Court Training Conference”) ir susitikimams su svarbiausių JAV narkotikų politiką, kontrolę ir prevenciją koordinuojančių ir įgyvendinančių  institucijų atstovais (DEA - Drug Enforcement Administration - Narkotikų įstatymų įgyvendinimo valdyba; ONDCP - White House Office of National Drug Control Policy – Baltųjų Rūmų Nacionalinės narkotikų kontrolės politikos būstinė; NADCP - National Association of Drug Court Professionals – Nacionalinė narkotikų teismų profesionalų asociacija; NDCI - National Drug Court Institute – Nacionalinis narkotikų teismų institutas).

 

 

 

 

 

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008