PAŽYMA
Dėl narkomanijos
prevencijos ir narkotikų užkardymo romų tabore Kirtimuose, Vilniuje
Gyventojų
surašymo duomenimis, Lietuvoje gyvena 2572 romų tautybės asmenys ( tarp jų ir
vaikai). Šie duomenys gali būti netikslūs, nes ne visi romų tautybės asmenys
galėjo pageidauti, kad jų pasuose būtų įrašyta tautybė). Dalis romų tautybės
asmenų gyvena neturėdami Lietuvoje galiojančių dokumentų, tačiau dėl jų
nesėslaus gyvenimo būdo, teritorinių policijos įstaigų migracijos tarnybų
darbuotojai dažnai nežino, kad jų aptarnaujamoje teritorijoje gyvena romai,
neturintys asmens dokumentų.
Migracijos departamento prie VRM duomenimis (2005 05 15) romams išduoti asmens tapatybę ir pilietybę
patvirtinantys dokumentai:
- 1889
Lietuvos Respublikos pilietybę patvirtinantys dokumentai: 1059 Lietuvos
Respublikos piliečio pasai, kurie buvo išduodami iki 2003 01 01 (138 asmenų
pasų galiojimo laikas yra pasibaigęs); 49 asmens tapatybės kortelės, kurios
pradėtos išduoti po 2003 01 01d.; 340 pasų, kurie pradėti išduoti po 2003 01
01dienos.
- 157 leidimai gyventi Lietuvos
Respublikoje: 155 leidimai nuolat gyventi (šiuo metu 40 asmens leidimų gyventi
galiojimo laikas yra pasibaigęs); 2 leidimai laikinai gyventi (galiojimo laikas
yra pasibaigęs).
Romų tabore Kirtimuose, Vilniuje,
S.Dariaus ir S.Girėno g. 185 bei Rodūnės kelias 21, gyvena per 500 asmenų, 280 asmenų amžius yra iki 15 metų, 220 asmenų amžius viršija 15 metų, ir iš pastarųjų net 124 asmenys teisti už
neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų disponavimą, iš jų 50 asmenų
teisti pakartotinai. (Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos 2005 10 28
duomenimis romų tabore gyveno 167 nepilnamečiai).
Narkomanijos
prevencijos komisija dėl narkomanijos situacijos ir narkotikų platinimo romų
tabore Kirtimuose, Vilniuje 2005 metais
buvo gavusi informaciją ir dėl to kreipėsi į įvairias valstybines institucijas.
Kreipimosi pagrindas buvo 2005
04 06 gautas pil. Ritos Belazarienės ir kitų 205 piliečių pasirašytas skundas,
kuriame buvo skundžiamasi dėl vienpusiškai romų teisėms rengiamos teisinės pagalbos programos ir kitų su romais susijusių klausimų.
Pareiškėjų
manymu, šia programa pažeidžiamos kitų, šalia romų gyvenančių žmonių teisės,
teisės tų žmonių, kurie tapo įkaitais čigonų vykdomos narkotikų, AIDS, hepatito
platinimo čigonų tabore ir Vilniaus mieste veiklos, pastovios narkomanų ir
čigonų vykdomų vagysčių ir užpuolimų apiplėšimo tikslais veiklos.
Skunde
nurodyta, kad šalia gyvenantys asmenys tapo įkaitais dėl romų vykdomo narkotikų
platinimo, pastovių narkomanų ir romų vagysčių, užpuolimų bei apiplėšimų.
Piliečiai jaučiasi nesaugūs ir patiria nuolatinį stresą ir baimę dėl tabore
pardavinėjamų narkotikų.
Jie
nurodo, kad visa aplinka kelių kilometrų spinduliu padengta panaudotais
narkomanų švirkštais.
Pareiškėjai
teigia, kad narkomanai pastoviai, kiekvieną parą vaikšto Rodūnios kelio,
S.Dariaus ir S.Girėno, kt. gatvėmis, aplink mūsų namus susėdę leidžiasi
narkotikus, tas pats vyksta ir kituose Kirtimų, Naujininkų ir aplink juos
esančių miškelių, sodų apylinkėse, nes policijai sugriežtinus čigonų taboro
stebėjimą, čigonai, pardavinėdami narkotikus, pasklido po visas pietines
Vilniaus miesto prieigose esančias apylinkes. Narkomanai dažnai pastebimi su
vogtais daiktais net autobusuose ar stotelėse. Pagal narkomanų išvaizdą, kalbą
ir klausimus praeiviams susidaro įspūdis, kad dalis jų yra ne iš Vilniaus, o
suvažiavę iš kitų miestų ar šalių. Be to, manome, kad tokio uždarbio iš
narkotikų ir kontrabandinių cigarečių pardavinėjimo, kaip kad yra Vilniuje, čigonai
neturi niekur kitur Europoje, todėl
važiuoja į Vilnių ir iš kitų kraštų. Taboras akivaizdžiai plečiasi ir t.t.
Seimo
Narkomanijos prevencijos komisija dėl pil. Ritos Belazarienės ir kitų 205
piliečių skunde nurodytos situacijos kreipėsi į Seimo Žmogaus teisių komitetą
prašydama atlikti institucijų,
sprendžiančių žmogaus ir piliečio teisių užtikrinimo klausimus, parlamentinę
kontrolę. Seimo Narkomanijos prevencijos komisija atkreipė Seimo Žmogaus teisių
komiteto dėmesį, kad neteisingai, nepilnai arba vienpusiškai pateikiant
informaciją piliečiams, gali atsirasti etninių grupių priešprieša.
Žmogaus teisių negalima varžyti ir teikti jam privilegijų dėl jo lyties, rasės,
tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų
pagrindu.
Taip
pat Narkomanijos prevencijos komisija
dėl narkomanijos situacijos ir narkotikų platinimo romų tabore Kirtimuose,
Vilniuje 2005 03 09 raštu Nr. 293-S-36
Dėl informacijos ir išvadų pateikimo
ir 2005 06 28 raštu Nr. 293-S-157 Dėl išvadų pateikimo kreipėsi į Vaiko teisių apsaugos kontrolierę
Rimantę Šalaševičiūtę prašydama
pateikti Komisijai išvadas ar
nurodytais atvejais nėra pažeidžiamas Jungtinių Tautų vaiko teisių
konvencijos 33 straipsnis. Komisija
citavo savaitiniame žurnale Ekstra Nr. 9 2005 02 28-03 06 A.Lingio
publikacijoje Taboras žengia į
tabore gyvenančių romų vaikų atvejus, kuriuose nurodyta: ..Paprastai
tabore narkotikus pardavinėja nepilnamečiai vaikai arba jų motinos
,.
vaikai
kiaurus metus mato, kaip jų namuose kvaišalų atėję narkomanai jų čia pat ir
susileidžia... Taboro gyventojų vaikai labai dažnai dirba kaip
žvalgai....vaikai kasdien mato narkotikus pardavinėjančius tėvus.
Narkomanijos
prevencijos komisija atkreipė Vaiko teisių apsaugos kontrolierės Rimantės
Šalaševičiūtės dėmesį į tai, kad Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos,
kurią Lietuva ratifikavo 1995 m. liepos 3 d. (Valstybės žinios, 1995, Nr.
60-1501), 33 straipsnis nurodo, kad
Valstybės dalyvės imasi visų reikiamų priemonių, įskaitant teisines,
administracines, socialines ir šviečiamąsias, kad apsaugotų vaikus nuo
neteisėto narkotinių priemonių ir psichotropinių medžiagų, kaip jos apibrėžtos
atitinkamose tarptautinėse sutartyse, vartojimo ir neleistų panaudoti vaikų
tokias medžiagas neteisėtai gaminant ir pardavinėjant.
Seimo Narkomanijos prevencijos komisija dėl skunde
nurodytų aplinkybių tyrimo kreipėsi į:
Policijos generalinį komisarą V.Grigaravičių
2005 04 06 raštu Nr. 293-S-61 Dėl piliečių skundo tyrimo;
Seimo Žmogaus teisių komitetą 2005 04 06
raštu Nr. 293-S-62 Dėl piliečių skundo;
Specialiųjų tyrimų tarnybos direktorių
P.Malakauską 2005 04 06 raštu Nr. 293-S-63 Dėl piliečių skunde nurodytų
faktų;
Seimo kontrolierių įstaigą 2005 04 08 raštu
Nr. 293- S-65 Dėl piliečių skundo ir 2005 04 28 raštu Nr. 293-S-95 Dėl Seimo
kontrolieriaus 2005 04 19 rašto 4D-2005/01-4K/3D-1480.
Narkomanijos
prevencijos komisija gavo atsakymus iš:
Lietuvos
Respublikos Seimo kontrolieriaus Romo Valentukevičiaus 2005 04 19 raštu Nr. 4D-2005/01-4K/3D-1480 Dėl piliečių
skundo;
Seimo kontrolierių Romo Valentukevičiaus,
Albinos Radzevičiūtės ir Virginijos Pilipavičienės 2005 09 19 raštą Nr.
4D-2005/01-682/3D-3913 dėl romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2000-2004
metų programos įgyvendinimo;
Lietuvos
Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus pavaduotojo Vidmanto
Bruzgio 2005 04 19 raštu Nr. 4-1-1071 Dėl žmogaus teisių stebėjimo instituto
veiklos;
Policijos departamento prie Lietuvos
Respublikos Vidaus reikalų ministerijos l.e. Policijos generalinio komisaro
pareigas Vizgirdo Telyčėno 2005 05 11 raštu Nr. 5-S-3729 Dėl piliečių skundo
tyrimo ;
Vaiko teisių apsaugos kontrolierės Rimantės
Šalaševičiūtės 2005 07 04 raštu Nr.
2-842 Dėl išvadų ir 2005 11 04 raštu Nr. 2- 1359 Dėl prašomos informacijos
pateikimo.
Lietuvos Respublikos Seimo
kontrolierius Romas Valentukevičius 2005 04 19 raštu Nr. 4D-2005/01-4K/3D-1480 Dėl piliečių skundo informavo
Komisiją dėl R.Belazarienės ir kitų skundėjų nurodytų aplinkybių Seimo kontrolierių įstaigoje 2004 m.
gruodžio mėnesį nagrinėjant pil. Ritos Belazarienės skundą dėl kontrolierės
Rimantės Šalaševičiūtės veiklos ginant romų teises, buvo sprendžiami tie patys
klausimai ir priimtas sprendimas, kurio kopiją Jums siunčiame.
Seimo
kontrolieriaus R.Valentukevičiaus pateiktame pil. Ritai Belazarienei 2004 12 22
raštu Nr. 4D-2004/01-66K/3D-7175 Dėl Seimo kontrolierės Rimantės
Šalaševičiūtės veiklos sustabdžius Vilniaus miesto savivaldybės inicijuotą romų
taboro teritorijoje esančių nelegalių statinių griovimą atsakyme
nurodyta, citatos pradžia: .. Seimo kontrolierė R. Šalaševičiūtė,
vykdydama jai įstatymu suteiktas pareigas, veikė kompetencijos ribose,
vadovaudamasi aukščiau paminėtais pagarbos žmogui ir valstybei, veiklos laisvės
ir savarankiškumo, teisėtumo, nešališkumo ir teisingumo, proporcingumo ir
kitais principais. Seimo kontrolierei tarpininkaujant, Vilniaus miesto
savivaldybės ir Vilniaus miesto čigonų
bendruomenės atstovų bendru susitarimu, ne tik buvo sustabdytas neatsižvelgiant
į įstatymų nustatytas procedūras vykdytas nelegalių pastatų taboro teritorijoje
griovimas, tačiau įvykusių derybų, susitikimų bei pasitarimų metu išsiaiškintos
konfliktinės situacijos priežastys ir sąlygos, numatyti konkretūs problemų
sprendimo būdai surašytas derybų protokolas, kuriuo šalys prisiėmė konkrečius
įsipareigojimus, tarp jų ir susijusius su kovos su narkotikų gamyba ir prekyba
čigonų tabore sugriežtinimu, bei taboro plėtros sustabdymu. Savivaldybė, be kitų įsipareigojimų, įsipareigojo
imtis priemonių kovai su narkotikų gamybos ir prekybos tabore problema
sugriežtinti, parengiant konkrečių veiksmų planą ir mobilizuojant papildomas
policijos pajėgas (įrengti papildomą policijos kontrolės postą taboro prieigose
arba taboro teritorijoje). Atkreiptinas dėmesys į tai, jog šių veiksmų išdavoje
jau 2004 12 10 buvo surengtas viešosios policijos reidas, kurio metu pareigūnai
sulaikė 50 narkotikų įsigyti atvažiavusių narkomanų, 3 narkotikų laikymu
įtariamus taboro gyventojus, 2 policijos paieškomus asmenis. Savo ruožtu romų
bendruomenė įsipareigojo tiek bendruomenės viduje bei santykiuose su kitais
asmenimis laikytis Lietuvos respublikos įstatymų, kitų teisės aktų reikalavimų
bei visuotinai pripažintų visuomenės bendravimo normų, nepagyvendinti į taborą
nuolatiniam gyvenimui iš kitų Lietuvos vietovių ir kitų valstybių atvykstančių
čigonų tautybės asmenų tuo užkertant kelią taboro plėtrai. ..citatos pabaiga.
Seimo
kontrolierių Romo Valentukevičiaus, Albinos Radzevičiūtės ir Virginijos Pilipavičienės
papildomai pateiktoje 2005 09 19 raštu Nr. 4D-2005/01-682/3D-3913 Dėl romų
integracijos i Lietuvos visuomenę 2000-2004 metų programos įgyvendinimo
informacijoje nurodyta, kad Seimo kontrolierei tyrė skundus dėl romų teisių
galimų pažeidimų, pagal Seimo kontrolieriams priskirtas veiklos sritis vertino atitinkamų institucijų ir pareigūnų
veiklą ir veiksmus. Taip pat vertino Seimo Narkomanijos prevencijos komisijos
prašyme Lietuvos Respublikos
Vyriausybės 2000 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 759 Dėl Romų integracijos į
Lietuvos visuomenę 2000-2004 metų programos patvirtintos Programos
įgyvendinimą. Apibendrinę informaciją,
Seimo kontrolieriai pažymėjo, citatos pradžia: ..jog kaip matyti iš
Programos vykdytojų pateiktos informacijos, 2000-2004 metais buvo įgyvendinami
Programos I etapui nustatyti tikslai įsteigtas Romų visuomenės centras,
lavinami mokyklinio amžiaus vaikai, gerinamos romų socialinės sąlygos,
įgyvendinama pirminė sveikatos priežiūra, skatinama kultūrinė veikla. Programos
vykdytojai informavo, jog dėl lėšų trūkumo kai kurios priemonės nebuvo pilnai
įgyvendintos.
Atkreiptinas
dėmesys į tai, kad Vilniaus miesto savivaldybės taryba 2005 06 22 sprendimu Nr.
1-838 patvirtino Vilniaus romų bendruomenės ir šalia taboro esančių teritorijų
priežiūros ir saugumo užtikrinimo bei romų segregacijos mažinimo 2005 2010
metų programą. Savivaldybės taryba taip pat įpareigojo Vilniaus miesto
savivaldybės administracijos Ekonomikos departamentą numatyti šiai programai
vykdyti 2005 2006 metams 1 530 725 litų, o 2007, 2008, 2009 ir 2010 metams po
619, 325 tūkstančių litų ir kreiptis į LR Vyriausybę dėl lėšų skyrimo romams
apgyvendinti kitų Lietuvos Respublikos savivaldybių teritorijose. Taip pat
pažymėtina, jog TMID generalinio direktoriaus 2005 03 28 įsakymu Nr. V-35 buvo
sudaryta darbo grupė Programos II etapo priemonių parengimui. ..citatos
pabaiga.
Seimo
kontrolieriai nurodė, kad Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas juos
informavo, kad citatos pradžia:
...Pasak TMID, žinodamas, kad yra nevykdomos programos 14 ir 15 priemonės
(organizuoti romų švietimą sanitarijos ir higienos klausimais bei vykdyti
taboruose narkomanijos prevenciją ir gydymą),
Departamentas ėmėsi iniciatyvos ir 2003 metais organizavo kelias
paskaitas apie sveiką gyvenimo būdą, mitybą, narkomanijos žalą ir
pasekmes...citatos pabaiga.
2000
metais Vilniaus miesto savivaldybė skyrė 12 tūkstančių litų švirkštų ir adatų
keitimo programai, 2001 metais 24 tūkstančius litų, 2002 metais mobiliam
švirkštų ir adatų keitimo punktui Mėlynasis autobusiukas skirta 75 tūkstančiai litų, 2003 metais
74,5 tūkstančio. 2004 metais projektui Mėlynojo autobusiuko ŽIV prevencijos
tarp narkotikų vartotojų programa
Vilniaus miesto savivaldybė skyrė 100 tūkstančių litų. Nuo 2004 m. gruodžio
mėn. Vilniaus priklausomybės ligų centras keletą mėnesių įgyvendino programą
Mobilios sveikatos paslaugos romų bendruomenėje. Šiai programai įgyvendinti
skirta 15 tūkstančių litų. Programos įgyvendinimo metu buvo teikiamos
nesudėtingos sveikatos paslaugos romų tabore, romams, priklausomiems nuo
narkotikų , dalijamas metadonas. Tačiau nuo 2005 03 05 romų taboro gyventojams
pasiūlyta tęsti pakaitinį gydymą metadonu VšĮ Naujininkų poliklinikoje (
draustiems privalomuoju sveikatos draudimu) ir Vilniaus priklausomybės ligų
centre (Gerosios vilties g.3). Neapdraustiems privalomuoju sveikatos draudimu
Vilniaus miesto gyventojams (kartu ir romams) už ambulatorines asmens sveikatos
priežiūros paslaugas, kurios yra neįtrauktos į būtinosios medicinos pagalbos
paslaugų sąrašą, apmoka Sveikatos ir socialinės apsaugos departamentas
vadovaudamasis Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2001 m. liepos 18 d.
sprendimu Nr. 371 ir 2004 m. lapkričio 17 d. sprendimu Nr. 1-567.
2005
metais Vilniaus priklausomybės ligų centras papildomai teikė tokias paslaugas:
vieną kartą per savaitę prie Romų visuomenės centro atvyksta mobilus švirkštų
adatų keitimo punktas Mėlynas autobusiukas ir pagal individualų poreikį
išduodama tvarsliava abscesų ir trofinių opų priežiūrai, priemonės utėlėtumui
gydyti, kitos higienos priemonės, taip pat teikiamos konsultacijos sveikatos
išsaugojimo ir socialinės paramos klausimais.
Iš Seimo
kontrolierių pateiktos informacijos matyti, kad pagal Programos priemones Vilniaus miesto savivaldybei ( kartu su
kitais programos priemonių vykdytojais) pavesta įgyvendinti priemones švietimo
srityje, socialinių klausimų sferoje, sveikatos apsaugos bei tautinio identiteto išsaugojimo sferoje.
Nustatyta, kad Lietuvos Respublikos
Vyriausybė 2000 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 759 "Dėl Romų integracijos į
Lietuvos visuomenę 2000-2004 metų programos", patvirtino Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2000-2004 metų
programą ( toliau- Programa) ir jos
įgyvendinimo priemones.
Lietuvos
Respublikos Vyriausybė pavedė Finansų ministerijai, rengiant atitinkamų metų
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių
rodiklių patvirtinimo įstatymų projektus, numatyti lėšas patvirtintoms
priemonėms įgyvendinti pagal institucijų pateiktus skaičiavimus.
Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas prie Lietuvos
Respublikos Vyriausybės koordinavo programos vykdymą.
Programą
įgyvendinti privalėjo Vilniaus miesto
savivaldybė, Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo
ministerija, Migracijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos,
Vilniaus apskrities viršininko administracija, Valstybinė lietuvių kalbos
komisija prie Lietuvos Respublikos Seimo, Lietuvos vaikų fondas.
Programa sudaryta iš keturių pagrindinių dalių
švietimo, socialinių klausimų, sveikatos apsaugos užtikrinimo ir tautinio
identiteto išsaugojimo klausimais.
Svarbiausieji
programos tikslai:
sudaryti
sąlygas, kad asmenys, priklausantys romų etninei mažumai, visaverčiai
integruotųsi į Lietuvos visuomenės gyvenimą;
numatyti
būdus ir priemones romų tautiniam savitumui išsaugoti ir plėtoti atsižvelgiant
į specifines jų gyvenimo sąlygas.
Siekiant
tikslų įgyvendinimo būtina:
vykdyti nuoseklią ir
darnią valstybinę romų integravimosi politiką, suderintą su Lietuvos
Respublikos įstatymais, kitais teisės aktais ir tarptautinių organizacijų
dokumentais;
imtis
veiksmingų priemonių, kad būtų sudarytos vienodos galimybės romams ir kitiems
šalies gyventojams dalyvauti visuomenės gyvenime;
skatinti
tarpusavio toleranciją ir pasitikėjimą, supažindinti visuomenę su romų kultūra
ir istorija, formuoti teigiamą jų įvaizdį, atsiriboti nuo išankstinės
priešiškos nuostatos ir kai kurių stereotipų romų atžvilgiu;
formuoti
ir vykdyti romų integravimosi politiką nacionaliniu ir savivaldos lygmenimis, bendradarbiaujant
su tarptautinėmis ir šalies nevyriausybinėmis organizacijomis.
Programos įgyvendinamas numatytas dviem etapais.
Pirmasis etapas gerinti Vilniaus miesto romų
būklę.
Antrasis etapas gerinti romų, gyvenančių kituose
Lietuvos miestuose ir rajonuose, būklę.
Pirmojo
etapo tikslai, susiję daugiausia su Vilniaus miesto romais, yra šie:
įsteigti romų visuomeninį
centrą;
lavinti mokyklinio
amžiaus vaikus;
gerinti romų socialines
sąlygas;
įgyvendinti pirminę
sveikatos priežiūrą;
skatinti kultūrinę
veiklą.
Antrojo etapo tikslas
parengti ir įgyvendinti priemones romų, gyvenančių kituose Lietuvos miestuose
ir rajonuose, būklei gerinti.
Programos priemonių
įgyvendinimui buvo skiriamos lėšos iš
valstybės biudžeto ir iš kitų fondų.
2000 metais, Programos tvirtinimo
metu, Lietuvos
Respublikos Vyriausybė pažymėjo, kad viena iš opiausių romų problemų būsto neturėjimas. "Nemažai jų
gyvena be asmens dokumentų, nuolatinio darbo. Šios ir kitos aplinkybės užkerta
romams galimybę pasinaudoti Lietuvos Respublikos įstatymų suteiktomis teisėmis
į gyvenamąjį plotą. Vilniaus Kirtimų taboro namai ir nameliai (maždaug 70)
pastatyti savavališkai, yra skurdūs, juose trūksta paprasčiausių sanitarinės
higienos sąlygų. Šių namų adresas vienas: Dariaus ir Girėno gatvė, Nr. 185.
Šiuo vieno namo adresu įregistruota dauguma taboro romų. Visų kitų pastatų
teisinė registracija nesutvarkyta. Kai kurie iš jų atitiktų keliamus
reikalavimus ir galėtų būti įteisinti. Kita dalis romų gyvena miestuose, dažnai
avariniuose namuose, daugelis jų neturi galimybės mokėti už butą ir komunalines
paslaugas."
Kita
ypač svarbi problema nedarbas. Daugelis romų, neturėdami net pagrindinio
išsilavinimo, negali įsigyti specialybės. Todėl susiklosto sąlygos dirbti
nelegaliai arba įsitraukti į nusikalstamą veiklą. Su nedarbu yra susijęs gausių
romų šeimų skurdas.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė
konstatavo, kad būtina parengti Lietuvos romų švietimo koncepciją.
Lietuvos
Respublikos Vyriausybė 2000 metais pažymėjo, kad Romų būklės analizė rodo, jog
visos aptartosios problemos socialinės, ekonominės, švietimo, sveikatos
apsaugos, teisinės labai glaudžiai viena su kita susijusios. Romai integruojasi per lėtai,
integracija neapima visų gyvenimo sričių, nekoordinuojama įvairių institucijų
veikla. Tačiau Lietuvos romai neatskiriama mūsų visuomenės dalis, todėl
būtina nuosekli Lietuvos Respublikos Vyriausybės politika, skatinanti ir
spartinanti romų integravimąsi į Lietuvos visuomenę.
Apibendrinant
pažymėtina, kad 2000 2004 metais buvo įgyvendinami Programos I etapui
nustatyti tikslai įsteigtas Romų visuomenės centras, lavinami mokyklinio
amžiaus vaikai, gerinamos romų socialinės sąlygos, įgyvendinama pirminė
sveikatos priežiūra, skatinama kultūrinė veikla, tačiau, dėl lėšų trūkumo kai
kurios priemonės nebuvo pilnai įgyvendintos.
Seimo
kontrolieriai pažymėjo, kad TMID generalinis direktoriaus pavaduotojas
S.Vidtmann pateikė nepriklausomų vertintojų Lietuvos žmogaus teisių instituto
ekspertų ir Europos komisijos kovai prieš netoleranciją ir rasizmą narių
nuomonę, kad Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2000 2004 metais programa yra įvykdyta ir turi
teigiamą poveikį romų tautinei grupei (2005 09 19 Nr. 4D-2005/01-682/3D-3913).
TMID
generalinio direktoriaus 2005 03 28 įsakymu Nr. V-35 buvo sudaryta darbo grupė
Programos II etapo priemonių parengimui.
Vilniaus miesto savivaldybės tarybos
2005 06 22 sprendimu Nr. 1-838 patvirtinta Vilniaus romų bendruomenės ir šalia
taboro esančių teritorijų priežiūros ir saugumo užtikrinimo bei romų segregacijos
mažinimo 2005 2010 metų programa, kurios tikslas vietiniu lygiu
kompleksiškai, nuosekliai ir sistemingai spręsti romų problemas, mažinti romų
socialinę atskirti bei gerinti vaikų ir jaunimo socializacijos sąlygas.
Pagrindinės minėtos programos kryptys yra teritorijos priežiūra, tvarkymas ir
saugumas, nusikaltimų ir neteisėtos narkotikų ir psichotropinių medžiagų
apyvartos prevencija, romų segregacijos mažinimas, švietimas ir ugdymas, visiškas ir dalinis užimtumas, sveikatos
priežiūra, socialinė pagalba ir parama, būsto klausimo sprendimas.
Šiai
programai vykdyti Vilniaus miesto
savivaldybės taryba įpareigojo savivaldybės administraciją numatyti 2005 2006
metams 1 530 725 litų, o 2007, 2008, 2009 ir 2010 metams po 619,325 tūkstančių
litų ir kreiptis į Vyriausybę dėl lėšų skyrimo romams apgyvendinti kitų
Lietuvos Respublikos savivaldybių
teritorijose.
Dėl Vilniaus romų bendruomenės finansavimo
Nustatyta,
kad pagrindiniam Programos vykdytojui ir koordinatoriui Tautinių mažumų ir
išeivijos departamentui (toliau- TMID) Programos priemonėms įgyvendinti buvo
skirta lėšų (tūkst.. litų):
|
2001m.
|
2002m.
|
2003m.
|
2004m.
|
Planas (patvirtinta)
|
55,0
|
344,0
|
435,0
|
265,0
|
Faktas (įvykdyta)
|
41,1
|
321,4
|
432,4
|
264,0
|
2000-
2004 metais lėšos skirtos Programos priemonėms
įgyvendinti:
2000-2004
metais nemokamoms mokymo priemonėms ir vadovėliams;
2001- 2004 metais gauta kasmet po 31 tūkstantį litų romų vaikų, lankančių
priešmokyklines klases, nemokamam maitinimui;
2000
metais skirta 12 tūkstančių litų švirkštų ir adatų keitimo programai;
2001
metais skirta 24 tūkstančiai litų
švirkštų ir adatų keitimo programai;
2001
metais iš Privatizavimo fondo TMID buvo
gauta 550 tūkstančių litų Romų
visuomenės centro statybai ir papildomai 41,1 tūkstantis priemonių įgyvendinimui
( komunalinių paslaugų apmokėjimui ir kt.);
2001
metais skirti 44,4 tūkst. litų iš Vilniaus mieto savivaldybės;
2001
2004 metais gauta 14,7 tūkstančiai litų
ir 2004 metais papildomai 0, 7 tūkstančiai litų valstybinės kalbos vartojimo ir ugdymo priemonei vykdyti;
2002
metais gauta 152,4 tūkstančiai litų ( iš jų 122 tūkstančiai litų Romų
visuomenės centro veiklai užtikrinti) ir papildomai skirta ir gauta 169 tūkstančiai litų sanitarijos higienos
centro statybai ( pirtis ir skalbimo mašinos);
2002
metais skirta 75 tūkstančiai litų
mobiliam švirkštų ir adatų keitimo punktui Mėlynasis autobusiukas;
2002
metais skirti 35,9 tūkst. litų iš Vilniaus mieto savivaldybės;
2003
metais skirta 74,5 tūkstančių litų
mobiliam švirkštų ir adatų keitimo punktui Mėlynasis autobusiukas;
2003
metais gauta 202,5 tūkstančių litų ir
papildomai 230 tūkstančių litų ( iš jų 146,5 tūkst. litų Romų visuomenės centro
veiklos užtikrinimui, 2003 metais pastatytas sanitarijos- higienos centras įrengtos keturios dušo kabinos ir trys
skalbimo mašinos);
2003
metais skirti 42,8 tūkst. litų iš Vilniaus mieto savivaldybės;
2004
metais skirta 100 tūkstančių litų
mobiliam švirkštų ir adatų keitimo punktui Mėlynasis autobusiukas;
2004
metais skirta 15 tūkstančių litų programos Mobilios sveikatos paslaugos romų
bendruomenėje.
2004 metais gauti
264,8 tūkstančių litų ( iš jų 60 tūkstančių litų tikslinių lėšų sanitarijos
higienos centro veiklai) ir 204,8 tūkstančiai litų kitoms priemonėms vykdyti
(100 vaikų, gyvenančių tabore, ilsėjosi stovykloje, nevyriausybinėms org. ir
kt.) ;
2004 metais skirti 167, 7
tūkst. litų iš Vilniaus mieto savivaldybės;
2001
2005 metais Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Energetikos ir ūkio
departamentui buvo skirti 109 tūkstančiai litų komunalinėms atliekoms iš romų gyvenamųjų teritorijų išvežti;
2003-2004
metais vykdant darbinio mokymo ir užimtumo programą į mokymo programas darbo
biržoje įregistruoti 113 romų, o
nukreipti į aktyvias darbo rinkos politikos programas 93 asmenys ir kt.
Be to, Vilniaus miesto savivaldybė 2004 metais skyrė
Vilniaus miesto romų bendruomenės nariams:
22 šeimoms, kuriose gyvena 40 mokyklą lankančių vaikų po
50 lt dydžio pašalpas;
32 šeimoms
skirtos po 120 Lt dydžio vienkartines pašalpas;
5 šeimoms skirtos
vienkartinės pašalpos po 1500 Lt gaisro nuostoliams padengti;
35 šeimoms skirti 58 vnt. 50 Lt vertės Maxima
dovanų čekiai mokymuisi reikalingiems reikmėms įsigyti;
Vilniaus
miesto romų bendruomenės nariams perduota parama drabužiais, avalyne, namų apyvokos
reikmenimis iš viso už 5864 Lt;
14 narių išimties tvarka skirta kompensacija
kietam kurui iš viso 5070, 90 Lt;
77 romų šeimoms, kurios įstatymų nustatyta
tvarka negalėjo gauti kompensacijos už kietą kurą, nes nepateikė visų reikiamų
dokumentų, nupirkta supakuotų malkų už 9625 Lt;
Romų
visuomenės centrui perduotas 1000 Lt vertės maisto produktams įsigyti čekis ir
100 kg sauso maisto labdara iš Norvegijos bei 11 maisto produktų rinkinių;
Neapdraustiems
už ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas, kurios yra neįtrauktos
į būtinosios medicinos pagalbos paslaugų sąrašą, apmoka Sveikatos ir socialinės
apsaugos departamentas, Vilniaus miesto savivaldybės tarybos sprendimu;
2001-2004
metais 8 romams apmokėta už asmens dokumentų padarymą 375 Lt ir kt.
Nustatyta,
kad 2002 metais ir 2003 metais veikė dvi priešmokyklinio ugdymo grupės. 2002
metais jas lankė 27 vaikai. 2002 metais 40 romų vaikų ir 2004 metais vasara
apie 100 vaikų, gyvenančių tabore, ilsėjosi vasaros stovyklose.
Dėl narkomanijos prevencijos ir
narkotikų užkardymo romų tabore Kirtimuose, Vilniuje
Narkomanijos prevencijos komisijoje
gauta Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos Vidaus reikalų
ministerijos l.e. Policijos generalinio komisaro pareigas Vizgirdas
Telyčėnas 2005 05 11 raštu Nr. 5-S-3729
Dėl piliečių skundų tyrimo informacija, kad siekdami efektyvesnės neteisėtos
narkotinių ir psichotropinių medžiagų bei jų pirmtakų (prekursorių) apyvartos
kontrolės romų gyvenamosiose vietose bei jų prieigose nuolat koreguojamos
viešąją tvarką Vilniaus mieste palaikančios policijos pajėgos, tęsiamas
tikslinių ir specialiųjų policijos priemonių vykdymas.
Nuo 2004
m. spalio mėn. Romų tabore įrengtas policijos postas, kuriame ištisą parą budi
policijos pareigūnai, atliekantys periodišką patruliavimą tabore ir jo
prieigose, siekdami užkardyti nusikalstamas veikas ir administracinius teisės
pažeidimus, susijusius su neteisėtu narkotinių medžiagų įgijimu, laikymu,
gaminimu ar vartojimu. Įrengtos 5 vaizdo stebėjimo kameros, kurios leidžia
policijos pareigūnams stebėti taboro teritoriją ir informuoti poste budinčius
pareigūnus apie esamus ar galimus teisės pažeidimus.
Vilniaus m. vyriausiojo policijos komisariato
ir miesto teritorinės policijos įstaigos, bendradarbiaudamos su kitomis institucijomis,
sistemingai vykdo prevencines priemones romų tabore ir gretimose gatvėse,
siekdamos užkardyti nusikalstamas
veikas, susijusias su narkotinėmis priemonėmis. Taip pat organizuoja
susitikimus su sodų bendrijų pirmininkais, soduose gyvenančiais asmenimis,
siekdamos apsikeisti naudinga informacija, užkardyti vagystes iš sodų namelių
ir pateikti sodininkams pasiūlymus, kaip apsisaugoti nuo vagysčių ir kitų
nusikalstamų veikų. Vilniaus m. VPK duomenimis, nuo 2004m. spalio mėn. iki 2005
m. kovo mėn. organizuojamų policijos priemonių metu minėtoje teritorijoje buvo
sulaikytas 341 asmuo, iš jų už narkotinių medžiagų laikymą ir vartojimą buvo
sulaikyti 299 asmenys. Taip pat buvo sulaikyti 42 policijos ieškomi asmenys,
išaiškinti 239 Kelių eismo taisyklių pažeidimai.
Per 2005
m. sausio balandžio mėn. Vilniaus m. VPK 3-jame policijos komisariate buvo
surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolai 1083 asmenims, iš jų 976
asmenys buvo pristatyti iš čigonų taboro, pagal Lietuvos Respublikos Administracinių teisės pažeidimų kodekso 44 str. (
Neteisėtas narkotinių ar psichotropinių medžiagų įgijimas ar laikymas
nedideliais kiekiais arba narkotinių ar psichotropinių medžiagų vartojimas be
gydytojo paskyrimo), pradėti 24 ikiteisminiai tyrimai pagal Lietuvos
Respublikos baudžiamojo kodekso 259 str. (Neteisėtas disponavimas narkotinėmis
ar psichotropinėmis medžiagomis be tikslo jas platinti), 48 ikiteisminiai
tyrimai dėl kitų nusikalstamų veikų, padarytų Rodūnios kelio gatvėje ir romų
taboro teritorijoje, esančioje Dariaus ir Girėno g. 185.
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė
Šalaševičiūtė 2005 11 04 raštu Nr. 2- 1359 Dėl prašomos informacijos
pateikimo pateikė Narkomanijos prevencijos komisijai Vaiko teisių apsaugos
kontrolierės pažymą dėl galimo Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos 33
straipsnio pažeidimo.
Vaiko
teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė nustatė, kad Vilniaus m. VPK
3-jo policijos komisariato pareigūnai per 2004 metus organizavo 56, o per 2005
metus pirmą ketvirtį 7 tikslinius reidus į romų taborą. Per atliekamas
policines operacijas romų tabore faktų dėl vaikų įtraukimo į neteisėtą veiklą
užfiksuota nebuvo. Vilniaus m. VPK 3-jo
policijos komisariato rizikos vaikų grupės apskaitoje yra 5 nepilnamečiai iš
taboro. Į policijos profilaktinę įskaitą 2005 metais įrašyta 14 tėvų, kurie
nuteisti už narkotinių medžiagų platinimą. Per 2004 metus ir 2005 metus pirmą
pusmetį 65 nepilnamečiai, kurie narkotines medžiagas įsigijo romų tabore, buvo
patraukti administracinėn atsakomybėn už narkotinių medžiagų vartojimą be
gydytojo paskyrimo. Vilniaus m. VPK atliekamas vienas ikiteisminis tyrimas,
kurio metu buvo gauta duomenų, jog narkotinėmis priemonėmis prekiavo
nepilnamečių romų tautybės asmenys, todėl tyrimas buvo išskirtas į atskirą
baudžiamąją bylą.
Vaiko
teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė nurodė, kad Vilniaus miesto
VPK duomenimis, 2004 metais išaiškintų pilnamečių romų tautybės asmenų padarytų
nusikalstamų veikų skaičius viršijo 50 ir minėtos nusikalstamos veikos buvo
įvykdytos romų bendruomenės gyvenamojoje teritorijoje. Daugiau kaip 40 romų
tautybės moterų gyvenančių tabore yra teistos arba atlieka bausmę už narkotikų
platinimą. 2001 2005 metais Naujininkų policijos nuovada yra surašiusi 4 tėvams
administracinės teisės pažeidimo protokolus už vaikų nepriežiūrą, nes
nepilnamečiai vaikai įvykdė smulkias vagystes. Vilniaus miesto savivaldybės
administracijos sveikatos ir socialinės apsaugos departamento Vaiko teisių
apsaugos tarnybos darbuotojai nuolat bendrauja su romų tautybės šeimomis,
kuriose auga nepilnamečiai, lankosi jų namuose, konsultuoja įvairiais vaiko
teisių apsaugos klausimais, bet paprastai tėvai neigia, kad jų šeimos nariai
platina narkotikus ir apie tai atsisako kalbėti.
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė
Šalaševičiūtė padariusi išvadas,
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 39 straipsnio 1 dalies, Jungtinių Tautų
vaiko teisių konvencijos 3 straipsnio 1 dalies, 27 straipsnio 1 dalies,
Civilinio kodekso 3.3 straipsnio 1 dalies, Lietuvos Respublikos vaiko teisių
apsaugos pagrindų įstatymo 4 straipsnio 1 punkto ir 11 straipsnio teisės normos
įtvirtina prioritetinės vaiko teisių ir interesų apsaugos ir gynimo principą,
nustato valstybės pareigą rūpintis šeimomis, auginančiomis ir auklėjančiomis vaikus,
padėti tėvams užtikrinti vaikų teisę į gyvenimo sąlygas, būtinas jų fiziniam,
protiniam, dvasiniam, doroviniam vystymuisi. Šie reikalavimai privalomi vaiko
atstovams pagal įstatymą, valstybės, vietos savivaldos bei kitiems fiziniams ir juridiniams asmenims.
Vaiko teisę į jo vystymuisi būtinas gyvenimo sąlygas visų pirma privalo
užtikrinti vaiko tėvai, o valstybė ir savivaldos institucijoms tokia pareiga
atsiranda, kada vaiko tėvai šios teisės dėl įvairių priežasčių užtikrinti
negali. Vilniaus miesto savivaldybės Vaiko teisių apsaugos tarnyba, policija,
nevyriausybinės organizacijos stengiasi įgyvendinti ir taiko Konvencijoje
numatytas priemones apsaugant romų vaikus nuo neteisėto narkotinių priemonių
vartojimo ir platinimo. Tačiau būtina stiprinti romų tabore atliekamą
prevencinį darbą ir tolimesnė jo sėkmė priklauso nuo visų mūsų pastangų.
Vilniaus miesto savivaldybė taip pat remia romų bendruomenę ir vykdo Vilniaus
romų integracijos į visuomenę 2005 2010 metų programą.
Vaiko
teisių apsaugos kontrolierės nuomone, būtina dar labiau sustiprinti policijos
ir Vilniaus miesto savivaldybės dalyvavimą, skiriant daugiau žmogiškųjų ir
finansinių išteklių sprendžiant romų taboro problemas. Siekiant efektyviai ir
realiai spręsti paplitusią narkomanijos ir narkotikų verslo romų tabore
problemą, o ypatingai romų vaikų įtraukimo į šį neigiamą socialinį reiškinį,
prevencijos klausimus, bei skaitant
romų tautinės bendrijos integracijos procesus, būtina spręsti esančias
problemas kompleksiškai kartu su romų bendrijos ekonominėmis, socialinėmis ir
teisinėmis problemomis. Neretai
visuomenėje esančias narkomanijos problemas bandoma nepateisinamai parodyti
kaip visos romų bendrijos problemą. Toks stereotipas neigiamai atsiliepia vaikų
psichologiniai raidai ir nepagrįstai juos stigmatizuoja.
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė
Šalaševičiūtė atkreipė dėmesį, kad
policijos duomenimis, atliekant policines operacijas romų tabore faktų dėl
vaikų įtraukimo į neteisėtą veiklą užfiksuota nebuvo ( buvo atliekamas tik vienas
ikiteisminis tyrimas baudžiamojoje byloje Nr. 10-1-3509-04 dėl teroro akto ir
tyrimo metu pasitvirtino duomenys, jog romų tabore narkotinėmis medžiagomis
prekiavo nepilnamečiai romų tautybės asmenys. Šis tyrimas išskirtas į atskirą
baudžiamąją bylą Nr. 10-1-4003-04).
Vaiko
teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė iš tyrimo metu surinktos medžiagos padarė prielaidą, kad romų
tabore vykstantys procesai, vienas iš jų prekyba narkotinėmis medžiagomis,
yra romų vaikų stebimi, todėl galima daryti prielaidą, kad Jungtinių Tautų
vaiko teisių konvencijos 33 straipsnio nuostatos gali būti pažeidžiamos.
Vaiko
teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė priėmė sprendimą 2005 10 28 Nr. 2-1359 atkreipti romų taboro
bendruomenės dėmesį, kad Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos 18
straipsniu, Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 4, 11 ir 21 straipsniai bei
Civilinio kodekso 3.156, 3.159, 3.163 ir 3.165 straipsniai ne tik įtvirtina
prioritetinę nepilnamečio vaiko tėvų prievolę užtikrinti vaikų teises, tinkamą
jų interesų įgyvendinimą, tačiau ir nustato tėvų lygias teises ir pareigas savo
vaikams, t.y. bendrą ir vienodą atsakomybę už vaikų auklėjimą ir vystymą bei
tai, kad tėvų valdžia negali būti naudojamasi priešingai vaiko interesams.
Vaiko
teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė atkreipė Vilniaus miesto mero A.Zuoko dėmesį, kad būtina
sustiprinti socialinių paslaugų teikimą ir Vilniaus miesto savivaldybės
administracijos sveikatos ir socialinės apsaugos departamento Vaiko teisių
apsaugos tarnybos veiklą romų tabore ir pasiūlė parengti ir patvirtinti
Vaiko teisių apsaugos tarnybos veiksmų,
užtikrinant vaikų teises ir teisėtus interesus, romų tabore planą.
Vaiko
teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė atkreipė Vilniaus miesto Vyriausiojo policijos komisaro
S.Mecelicos dėmesį į pažymos išvadas ir paprašė užtikrinti aktyvų ir efektyvų
policijos pareigūnų prevencinį ir intervencinį darbą romų bendrijoje, o
apie nepilnamečių romų tautybės vaikų
padėtį ir pokyčius kiekvieno mėnesio paskutinę dieną informuoti Vaiko teisių
apsaugos kontrolierę.
Pažymima,
kad Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė 2005 06 23 raštu
Nr. 2-811 Dėl prašomos informacijos pateikimo atkreipė Narkotikų kontrolės
departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės dėmesį, jog narkotikų ir
kitų psichiką veikiančių medžiagų, alkoholinių gėrimų, tabako gaminių
vartojimas vaikų tarpe Lietuvoje išlieka rimta sveikatos ir socialinė problema,
nes realiai nėra specializuotos įstaigos, kur būtų sudarytos visos sąlygos
gydyti vaikus, turinčius atitinkamą priklausomybę; vaikams ypatingai trūksta
ilgalaikės psichologinės socialinės reabilitacijos paslaugų; siekiant
maksimalios vaiko apsaugos nuo psichiką veikiančių medžiagų vartojimo, būtina
jau šiuo metu realiai spręsti paplitusią narkomanijos ir narkotikų verslo
Vilniaus romų Kirtimų tabore problemą, ypatingai romų vaikų įtraukimo į šį neigiamą socialinį reiškinį prevencijos
klausimus ir kt.
Vidaus reikalų ministerija 2006 10 09
raštu Nr. 1D-7228(12) Dėl narkotikų prekybos užkardymo romų Kirtimų taboro
teritorijoje vykdydama Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko 2006 m.
rugsėjo 25 d. pavedimą nr. 26- 6085, pagal kompetenciją teikė informaciją apie
narkotikų užkardymą Vilniaus Kirtimų tabore.
Vidaus reikalų ministerija pažymėjo,
kad Vilniaus Kirtimų taboro Romai neturi nuolatinio darbo ir dauguma jų nėra
užsiregistravę darbo biržose, todėl nusikalstama veika (narkotinių ir
psichotropinių medžiagų gamyba ir prekyba ir kt.) yra vienas iš pagrindinių jų
pajamų šaltinių.
Vidaus
reikalų ministerija informavo, kad nusikaltimų prevenciją Vilniaus Kirtimų
tabore ir šalia esančiose teritorijose vykdo ir viešąją tvarką prižiūri
Vilniaus miesto vyriausiasis policijos komisariatas, bendradarbiaudamas su
Vilniaus miesto savivaldybe. Vilniaus miesto vyriausiojo policijos komisariato
kriminalinės policijos Nusikaltimų tyrimo tarnybos Narkotikų kontrolės skyrius
Vilniaus Kirtimų tabore nuolat vykdo tikslines viešo ir neviešo pobūdžio
priemones, susijusias su narkotikų pasiūlos mažinimu. Statistinių darbo
rodiklių analizė rodo, kad 2005 m. narkotikų pasiūlos mažinimo priemonėms
vykdyti Kirtimų tabore buvo skirta 11,5 proc., 2006 m. apie 13 proc. bendro
šios tarnybos darbinio pajėgumo. Didesnių pajėgų skyrimas susilpnintų
neteisėtos narkotikų apyvartos kontrolę kitose Vilniaus miesto vietose.
Vilniaus
miesto vyriausiojo policijos komisariato 3 ojo policijos komisariato, kurio
aptarnaujamoje teritorijoje yra Kirtimų taboras, bei viešosios policijos
Patrulių rinktinės pareigūnai pagal galimybes taip pat vykdo prevencines ir
operatyvines priemones romų bendruomenėje,
kiekvieną mėnesį organizuoja 2-3 tikslinius reidus. 2006 m. spalio 9
dienai atliktos 29 tikslinės prevencinės priemonės, 962 asmenys patraukti administracinės
atsakomybės pagal Administracinių teisės pažeidimų kodekso 44 straipsnį
Neteisėtas narkotinių ar psichotropinių medžiagų įgijimas ar laikymas
nedideliais kiekiais arba narkotinių ar
psichotropinių medžiagų vartojimas be gydytojo paskyrimo, dėl neteisėto
narkotinių medžiagų laikymo pradėtas 61 ikiteisminis tyrimas pagal Baudžiamojo
kodekso 259 straipsnio Neteisėtas disponavimas narkotinėmis ar
psichotropinėmis medžiagomis be tikslo jas platinti 2 dalį, sulaikyti 22
ieškomi asmenys.
Vidaus
reikalų ministerijos informacijoje nurodyta, kad 2005 m. dėl narkotikų
platinimo tabore Kirtimuose buvo pradėta 18 ikiteisminių tyrimų, iš kurių 5
pritaikius nusikalstamos veikos imitacijos modelį. Sustiprinus kovą su
narkotikų platinimu romų tabore, per šių metų I pusmetį pradėta 12 ikiteisminių
tyrimų, iš kurių 3 dėl romų, platinusių narkotines medžiagas už taboro ribų (
7 tyrimai pradėti, pritaikius nusikalstamos veikos imitacijos modelį). Šios
veikos metu sulaikyta 11 asmenų, iš kurių 7 jau yra nuteisti.
Kasmet
policija vykdo kompleksinę priemonę
Aguona, kurios metu organizuojami tiksliniai reidai Vilniaus romų
tabore, tikrinamos sodų bendrijos, kaimai, miškų masyvai, siekiant nustatyti
neteisėtus aguonų ir kanapių pasėlius ir kt.
Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2005 06
22 sprendimu Nr. 1-838 patvirtintos Vilniaus romų bendruomenės ir šalia taboro
esančių teritorijų priežiūros ir saugumo užtikrinimo bei romų segregacijos
mažinimo 2005 2010 metų programos vienas iš pagrindinių vykdytojų yra
Vilniaus miesto vyriausiasis policijos komisariatas.
Policijos
departamento prie VRM 2006 11 27 duomenimis, Vilniaus miesto policijos pastovus
dėmesys ir kontrolė skiriama išskirtiniam Vilniaus Kirtimų rajonui, kur gyvena
didžiausia šalyje romų bendruomenė ir daugiausia nerimo kelia tarp romų
paplitusi prekyba narkotikais ir narkomanija.
Užkardydami
neteisėtą narkotikų apyvartą, Vilniaus m. VPK 3 - jo PK Naujininkų PN
pareigūnai, kurių prižiūrimoje teritorijoje yra įsikūrusi romų bendruomenė, nuo
2006 metų pradžios pradėjo 66 ikiteisminius tyrimus pagal Lietuvos Respublikos
baudžiamojo kodekso 259 straipsnį (Neteisėtas disponavimas narkotinėmis ir
psichotropinėmis medžiagomis be tikslo jas platinti), surašė 1 418 protokolų
pagal Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 44 str. (Neteisėtas narkotinių ar psichotropinių medžiagų
įgijimas ar laikymas nedideliais kiekiais arba narkotinių ar psichotropinių
medžiagų vartojimas be gydytojo paskyrimo).
Per
dešimt šių metų mėnesių romų bendruomenės teritorijoje įvykdyti 3 plėšimai ir 4
vagystės, rasti 5 lavonai (narkomanų). Per praėjusius metus romų bendruomenės
teritorijoje buvo įvykdyti 8 plėšimai ir 1 vagystė, rasti 8 lavonai
(narkomanų).
Romų
bendruomenė įsikūrusi Kirtimų rajone, nuošalioje vietoje, teritorijos didesnė
dalis ribojasi su mišku. Į taborą veda daug miško kelių bei kelių, vedančių į
sodų bendrijų teritorijas (strategiškai patogi vieta narkomanijos verslui).
Jų gyvenviečių bendras teritorijų plotas užima virš 8-ų hektarų ir skirstomi į
Viršutinį, Žemutinį bei Rodūnios kelio, kuriuose gyvena 494 asmenys.
Pastaruoju metu suintensyvėjo romų tautybės asmenų migracija: vieniems išvykus,
jų vietoje apsigyvena atvykę iš kitų Lietuvos miestų ir rajonų.
Apie 50
procentų visų taboro gyventojų yra teisti. Dažniausiai už nusikaltimus
nuosavybei ir už neteisėtą narkotinių ar psichotropinių medžiagų disponavimą.
Dauguma tabore gyvenančių vaikų nuolat nelanko mokyklų ir, matydami narkotinių
medžiagų gaminimo ir realizavimo procesą, patys pradeda vartoti narkotikus ir
per trumpą laiką tampa narkomanais.
Vykdant
narkotinių bei psichotropinių medžiagų gaminimo, realizavimo bei vartojimo be
gydytojo paskirties kriminalinio pobūdžio prevenciją Vilniaus m. VPK
kriminalinės policijos Nusikaltimų tyrimo tarnybos Narkotikų kontrolės skyriaus
pareigūnai nuolat organizuoja ne viešo pobūdžio patikrinimus Viršutiniame ir
Žemutiniame taboruose, Rodūnios kelyje, siekiant nustatyti ir patraukti
baudžiamojon atsakomybėn asmenis, neteisėtai platinančius narkotines ir
psichotropines medžiagas bei užkardyti nusikalstamas veikas, susijusias su
neteisėta narkotinių ir psichotropinių medžiagų apyvarta.
Nuo 2006
metų pradžios Narkotikų kontrolės skyriaus pareigūnai pradėjo 26 ikiteisminius
tyrimus dėl neteisėto disponavimo narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis
romų bendruomenėje, iš jų 23
ikiteisminiai tyrimai dėl narkotinių ir psichotropinių medžiagų platinimo pagal LR BK 260 straipsnį
(neteisėtas disponavimas narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis turint
tikslą jas platinti arba neteisėtas disponavimas labai dideliu narkotinių ar
psichotropinių medžiagų kiekiu). Pagal šias bylas įtarimai pareikšti 30 romų
bendruomenės gyventojų. Atliktos priemonės stipriai įtakojo šiandieninę padėtį
romų bendruomenėje. Dalis asmenų visai atsisakė nusikalstamos veikos, dalis
ėmėsi atsargumo priemonių, dėl ko jų išplatinami narkotinių medžiagų kiekiai
ženkliai sumažėjo. Pradėtose ikiteisminio tyrimo medžiagose įtarimai pareikšti
asmenims, kurie turimais duomenimis išplatindavo vienus didžiausių narkotinių
medžiagų kiekius. Devyniems asmenims teismo skirta kardomoji priemonė suėmimas
kardomasis kalinimas, tuo užkertant galimybę ikiteisminio tyrimo metu vykdyti
(tęsti) nusikalstamos veikos atlikimą t.y. narkotikų apyvartą.
Siekdami valdyti
kriminogeninę situaciją, suaktyvinti darbą neteisėtos narkotinių bei
psichotropinių medžiagų apyvartos srityje romų bendruomenėje, sostinės
policijos pareigūnai atlieka tikslinį darbą, išaiškindami asmenis, neteisėtai
disponuojančius narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis.
2004 m.
spalį bendromis Vilniaus m. savivaldybės ir Vilniaus m. vyriausiojo policijos
komisariato pastangomis, Kirtimų romų taboro teritorijoje buvo įkurtas
stacionarus policijos stebėjimo postas. Ši akcija sulaukė labai prieštaringų
vertinimų - patys romai aktyviai priešinosi tokiai prevencinei priemonei
(pareigūnai sulaukė grasinimų, postas buvo sudegintas), tačiau kiti Vilniaus
miesto gyventojai palaikė šį kovos su narkotikų platinimu metodą.
Naujininkų
PN yra įsikūrusi Vilniaus m. VPK Transporto PK patalpose (Sodų g. 23). Vilniaus romų bendruomenės gyvenamąją
teritoriją ir jos prieigas prižiūri Vilniaus m. VPK 3 jo PK Naujininkų
PN viešosios policijos tyrėjas (apylinkės inspektorius). Minėtą teritoriją
prižiūri jau antri metai, todėl yra įsigilinęs į problemas, kylančias šioje
vietovėje. Nuo šių metų vasario mėnesio buvo pakeistas tarnybos organizavimas
policijos poste. Tyrėjas kiekvieną pirmadienį ir ketvirtadienį policijos poste
organizuoja romų bendruomenės gyventojų priėmimus, kurių tikslas padėti romų
bendruomenės gyventojams spręsti kylančias teisines problemas ir padėti jiems
integruotis į visuomenę. Naujininkų PN dirba 16 tyrėjų, kiekvienas turi savo
prižiūrimą teritoriją.
Vilniaus romų bendruomenės gyvenamojoje
teritorijoje ir jos prieigose visą parą organizuojamas patruliavimas. Nuo 2006 metų pradžios romų
bendruomenėje organizuota 40 tikslinių policinių priemonių, kurių metu į
policijos įstaigas atvesdinti 1 037 asmenys, įtariami narkotinių ar
psichotropinių medžiagų vartojimu ar laikymu, sulaikyti 32 už įvairius
nusikaltimus paieškomi asmenys ir perduoti paieškos iniciatoriams. Nubaustas
161 asmuo už Kelių eismo taisyklių pažeidimus.
Policijos
pareigūnai kartu su Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Kultūros ir
sporto departamento Švietimo skyriumi, Vaikų teisių apsaugos tarnyba, Pagalba
šeimai tarnyba 2006 metais vykdo kompleksines priemones ,,Beglobis, ,,Vasara
2006 romų bendrijoje. Minėtų institucijų atstovai dalyvauja šių kompleksinių
priemonių vykdyme, romų bendruomenei skiriamas ypatingas dėmesys. Praktika
rodo, kad kompleksiškas požiūris į problemas, esančias romų bendruomenėje duoda
geresnį bendradarbiavimą ir kokybiškesnį galutinį rezultatą: užmegztas ryšys su
romų bendrijos nariais, bendrijos nariai patys rodo iniciatyvą sprendžiant savo
problemas.
Vykdant
narkomanijos prevenciją ir mėginant romų bendruomenės gyventojus integruoti į
Vilniaus miesto visuomenę, atitraukti nuo nusikalstamos veikos, Vilniaus 3 -
ojo policijos komisariato pareigūnai kartu su Savivaldybės ir Naujininkų
seniūnijos bei Tautinių mažumų departamento atstovais periodiškai susitinka su
Lietuvos romų bendrijos Čigonų laužas prezidentu Josifu Tyčina, romų
bendruomenės taborų aktyvu, kitais jų nariais, romų mokymo centro vadove
Svetlana Novopolskaja, siekiant spręsti romų bendruomenės gyventojų socialines
problemas, teisėtvarkos užtikrinimo klausimus. Vilniaus m. Savivaldybė pasiūlė
dirbti 50 romų viešuosius darbus, dėl darbo buvo tartasi su šalia taborų esančiomis
įmonėmis, tačiau iš jų nesulaukta jokio susidomėjimo.
Tautinių
mažumų ir išeivijos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės parengė
Lietuvos Respublikos nutarimo Dėl Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2007-
2010 metų programos patvirtinimo projektą. Šiuo projektu siekiama patvirtinti
Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2007- 2010 metų programą, kurios
paskirtis skatinti romų tautybės asmenų integraciją į Lietuvos visuomenę,
tautinio bei kultūrinio tapatumo išsaugojimą, visuomenės toleranciją. Policijos
departamentui ir teritorinėms policijos įstaigoms, įgyvendinant šią programą
pavesta vykdyti nusikalstamumo prevenciją. Siekiant gilinti policijos pareigūnų
žinias apie antidiskriminacinių priemonių taikymą vykdyti policijos pareigūnų
mokymą Lietuvos policijos mokymo centre.
Vilniaus
miesto savivaldybės meras 2006 12 13 raštu Nr. A51-21543-(3.1-PD-4) Dėl
pasiūlymų Lietuvos Respublikos Vyriausybei nurodė, kad susipažinę su Lietuvos
Respublikos Seimo Narkomanijos prevencijos komisijos 2006 m. lapkričio 29 d.
posėdžio sprendimo projektu, informuoja, kad Vilniaus miesto savivaldybė
sprendžia socialinio būsto romams nuomos klausimus. Romų šeimoms, kurių
būtinieji dokumentai buvo pateikti įrašymui į sąrašą socialinio būsto nuomai, jau
yra išnuomojami butai įvairiose Vilniaus miesto vietose. Socialinis būstas
išnuomojamas eilės tvarka asmenims, įrašytiems į sąrašus socialinio būsto
nuomai. Jau aprūpinta gyvenamuoju plotu 18 romų šeimų, anksčiau gyvenusių
tabore. Šiuo metu rengiami dokumentai dėl dar dviejų daugiavaikė romų
bendruomenės šeimų apgyvendinimo socialiniame būste.
Buvo
kreiptasi į Lietuvos Respublikos Vyriausybe dėl lėšų skyrimo pagal atskirą
programą socialiniam būstui pirkti kituose Lietuvos regionuose, kuriuose
pageidauja apsigyventi romų šeimos.
Išnuomojus
romų šeimoms socialinį būstą, atlaisvintuose būstuose apsigyvena kitos romų
šeimos, Kirtimų romų taboro problema nesprendžiama iš esmės.
Vadovaujantis
Lietuvos respublikos statybos įstatymu, statybų priežiūrą vykdo ir savavališkos
statybos padarinius šalina Apskrities viršininko administracija.
Siūloma
Kirtimų romų tabore inicijuoti savavališkų statinių, kuriuose gyvenusioms
šeimoms buvo suteiktas socialinis būstas, nugriovimą.
Apibendrinant
pažymima, kad:
1. Lietuvos
romai neatskiriama mūsų visuomenės dalis, todėl būtina nuosekli Lietuvos
Respublikos Vyriausybės politika, skatinanti ir spartinanti romų integravimąsi
į Lietuvos visuomenę.
Romų būklės analizė rodo, jog socialinės,
ekonominės, švietimo, sveikatos apsaugos, teisinės problemos labai glaudžiai
viena su kita susijusios. Romai
integruojasi per lėtai, integracija neapima visų gyvenimo sričių,
nekoordinuojama įvairių institucijų veikla.
2.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2000 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 759 "Dėl
Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2000-2004 metų programos", patvirtino Romų integracijos į Lietuvos
visuomenę 2000-2004 metų programą ir jos įgyvendinimo priemones. 2000 2004
metais buvo įgyvendinti Programos I etapui nustatyti tikslai įsteigtas Romų
visuomenės centras, lavinami mokyklinio amžiaus vaikai, gerinamos romų
socialinės sąlygos, įgyvendinama pirminė sveikatos priežiūra, skatinama
kultūrinė veikla, nors dėl lėšų trūkumo kai kurios priemonės nebuvo pilnai
įgyvendintos, tačiau turi teigiamą
poveikį romų tautinei grupei.
3.
Vilniaus miesto savivaldybės taryba 2005 06 22 sprendimu Nr. 1-838 patvirtino
Vilniaus romų bendruomenės ir šalia taboro esančių teritorijų priežiūros ir
saugumo užtikrinimo bei romų segregacijos mažinimo 2005 2010 metų programą,
kurios tikslas vietiniu lygiu kompleksiškai, nuosekliai ir sistemingai
spręsti romų problemas, mažinti romų socialinę atskirti bei gerinti vaikų ir
jaunimo socializacijos sąlygas. Pagrindinės minėtos programos kryptys yra
teritorijos priežiūra, tvarkymas ir saugumas, nusikaltimų ir neteisėtos
narkotikų ir psichotropinių medžiagų apyvartos prevencija, romų segregacijos
mažinimas, švietimas ir ugdymas,
visiškas ir dalinis užimtumas, sveikatos priežiūra, socialinė pagalba ir
parama, būsto klausimo sprendimas.
Šiai
programai vykdyti Vilniaus miesto
savivaldybės taryba įpareigojo savivaldybės administraciją numatyti 2005 2006
metams 1 530 725 litų, o 2007, 2008, 2009 ir 2010 metams po 619,325 tūkstančių
litų ir kreiptis į Vyriausybę dėl lėšų skyrimo romams apgyvendinti kitų
Lietuvos Respublikos savivaldybių
teritorijose.
4.
Gyventojų surašymo duomenimis, Lietuvoje gyvena 2572 romų tautybės asmenys (
tarp jų ir vaikai). Dalis romų tautybės asmenų dėl jų nesėslaus gyvenimo būdo
Lietuvoje gyvena neturėdami galiojančių dokumentų.
Romų tabore Kirtimuose, Vilniuje,
S.Dariaus ir S.Girėno g. 185 bei Rodūnės kelias 21, gyvena per 500 asmenų. 280 asmenų amžius yra iki 15 metų, 220 asmenų amžius viršija 15 metų, ir iš pastarųjų net 124 asmenys teisti už
neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų disponavimą, iš jų 50 asmenų
teisti pakartotinai. (Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos 2005 10 28
duomenimis romų tabore gyveno 167 nepilnamečiai).
5. Programos įgyvendintos priemonės ir
Vilniaus miesto romų taboro bendruomenei iš valstybės biudžeto, savivaldybės ir
kitų institucijų skiriamos lėšos
paneigia teiginius, jog romų tabore Kirtimuose, Vilniuje dėl skurdo
neišvengiamai susiklosto sąlygos dirbti nelegaliai arba įsitraukti į nusikalstamą
veiklą (narkotinių ir psichotropinių medžiagų gamyba ir prekyba ir kt.).
6.
Romų tabore Kirtimuose įrengtas policijos postas, kuriame ištisą parą budi
policijos pareigūnai, atliekantys periodišką patruliavimą tabore ir jo
prieigose, siekdami užkardyti nusikalstamas veikas ir administracinius teisės
pažeidimus, susijusius su neteisėtu narkotinių medžiagų įgijimu, laikymu,
gaminimu ar vartojimu bei įrengtos 5 vaizdo stebėjimo kameros, leidžia policijos pareigūnams
sistemingai vykdyti prevencines priemones
romų tabore ir gretimose gatvėse. Įrengtas policijos postas, kuris aptarnauja
tik 500 asmenų ir kuriame ištisą parą budi policijos pareigūnai atliekantys
periodišką patruliavimą tabore ir jo prieigose ir 5 vaizdo stebėjimo kameros,
sudaro prielaidas efektyvesniam policijos pareigūnų darbui.
Nuo 2004m. spalio mėn. iki
2005 m. kovo mėn. organizuojamų policijos priemonių metu minėtoje teritorijoje
buvo sulaikytas 341 asmuo, iš jų už narkotinių medžiagų laikymą ir vartojimą
buvo sulaikyti 299 asmenys. Taip pat buvo sulaikyti 42 policijos ieškomi
asmenys, išaiškinti 239 Kelių eismo taisyklių pažeidimai.
Per 2005
m. sausio balandžio mėn. Vilniaus m. VPK 3-jame policijos komisariate buvo
surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolai 1083 asmenims, iš jų 976
asmenys buvo pristatyti iš romų taboro, pagal Lietuvos Respublikos
Administracinių teisės pažeidimų
kodekso 44 str. ( Neteisėtas narkotinių ar psichotropinių medžiagų įgijimas ar
laikymas nedideliais kiekiais arba narkotinių ar psichotropinių medžiagų
vartojimas be gydytojo paskyrimo), pradėti 24 ikiteisminiai tyrimai pagal
Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 259 str. (Neteisėtas disponavimas
narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis be tikslo jas platinti), 48
ikiteisminiai tyrimai dėl kitų nusikalstamų veikų, padarytų Rodūnios kelio
gatvėje ir romų taboro teritorijoje, esančioje Dariaus ir Girėno g. 185.
7.
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė priėmė sprendimą 2005
10 28 Nr. 2-1359 ir atkreipė dėmesį į tai, kad:
romų tabore vykstantys procesai, vienas iš
jų prekyba narkotinėmis medžiagomis, yra romų vaikų stebimi ir todėl Jungtinių Tautų vaiko teisių
konvencijos 33 straipsnio nuostatos gali būti pažeidžiamos;
Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos 18 straipsniu,
Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 4, 11 ir 21 straipsniai bei Civilinio
kodekso 3.156, 3.159, 3.163 ir 3.165 straipsniai ne tik įtvirtina prioritetinę
nepilnamečio vaiko tėvų prievolę užtikrinti vaikų teises, tinkamą jų interesų
įgyvendinimą, tačiau ir nustato tėvų lygias teises ir pareigas savo vaikams,
t.y. bendrą ir vienodą atsakomybę už vaikų auklėjimą ir vystymą bei tai, kad
tėvų valdžia negali būti naudojamasi priešingai vaiko interesams;
Vyriausiojo policijos komisariatas turėtų
užtikrinti aktyvų ir efektyvų policijos pareigūnų prevencinį ir
intervencinį darbą romų bendrijoje;
Narkotikų
kontrolės departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, siekiant
maksimalios vaiko apsaugos nuo psichiką veikiančių medžiagų vartojimo, būtina jau
šiuo metu realiai spręsti paplitusią narkomanijos ir narkotikų verslo Vilniaus
romų Kirtimų tabore problemą, ypatingai
romų vaikų įtraukimo į šį neigiamą socialinį reiškinį prevencijos
klausimus.
NUTARTA: bendru sutarimu
už.
I. Atkreipti Lietuvos Respublikos Vyriausybės dėmesį į
tai, kad:
1.
Vilniaus romų Kirtimų taboras, kuriame vyksta prekyba narkotinėmis ir
psichotropinėmis medžiagomis, yra ir narkomanų didelės traukos centras.
2.Vilniaus
romų Kirtimų tabore iš 500 gyvenančių
asmenų, 280 asmenų amžius yra iki 15 metų, 220 asmenų amžius -
per 15 metų (iš pastarųjų net 124 asmenys teisti už neteisėtą narkotinių ir
psichotropinių medžiagų disponavimą, o iš jų 50 asmenų teisti pakartotinai).
3.
Prekybą narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis Vilniaus romų Kirtimų
tabore mato vaikai ir tai turi neigiamą
poveikį romų tautinei grupei. Dauguma tabore gyvenančių vaikų nuolat nelanko
mokyklų ir, matydami narkotinių medžiagų gaminimo, realizavimo ir vartojimo
procesą, patys pradeda vartoti narkotikus ir per trumpą laiką tampa
narkomanais.
4. Šalia Vilniaus romų Kirtimų taboro
gyvenantys asmenys yra nesaugūs,
patiria nuolatinį stresą ir baimę dėl tabore pardavinėjamų narkotikų ir
ne kartą dėl to yra kreipęsi į įvairias valstybines institucijas.
5. 2005
metais Vilniaus priklausomybės ligų centro mobilus švirkštų adatų keitimo
punktas Mėlynas autobusiukas, atvykęs vieną kartą per savaitę prie Romų
visuomenės centro, pagal individualų poreikį išduodavo tvarsliavą abscesų ir
trofinių opų priežiūrai, priemones utėlėtumui gydyti, kitas higienos priemones,
taip pat teikė konsultacijas sveikatos išsaugojimo ir socialinės paramos
klausimais. Tačiau, tokios taikomos priemonės romų tabore, kuriame nuolat
vyksta prekyba narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis, kaip mobilus
švirkštų adatų keitimo punktas dar daugiau pritraukdavo iš Vilniaus miesto ir
kitų regionų narkomanus ir policijos užkardymo priemonės bei sąnaudos tinkamo
poveikio neturėjo.
6. Narkotikų kontrolės departamento prie Lietuvos
Respublikos Vyriausybės siūlomos priemonės - didinti žalos mažinimo programų
prieinamumą asmenims, sergantiems priklausomybe nuo narkotikų siekiant
išvengti sambūrių vienoje vietoje, svarstyti galimybę steigti mobilius punktus,
teikiančius gydymo metadonu paslaugas, plėsti finansines ir personalo
galimybes, didinti žalos mažinimo programų prieinamumą asmenims priklausomiems
nuo narkotikų Vilniaus romų bendruomenėje ir jos prieigose, nes tikėtina, kad
tai padėtų sumažinti narkotikų vartotojų srautą į Kirtimus ir infekcinių ligų
plitimą tarp narkotikų vartotojų, jau yra pavėluotos, nenuoseklios ir
nekompleksinės.
Lietuvos
Respublikos Vyriausybė dar 2000 metais pažymėjo, kad Romų būklės analizė rodo,
jog visos problemos socialinės, ekonominės, švietimo, sveikatos apsaugos,
teisinės labai glaudžiai viena su kita susijusios. Romai integruojasi per
lėtai, integracija neapima visų gyvenimo sričių, nekoordinuojama įvairių
institucijų veikla. Vilniaus miesto savivaldybės taryba patvirtindama Vilniaus
romų bendruomenės ir šalia taboro esančių teritorijų priežiūros ir saugumo
užtikrinimo bei romų segregacijos mažinimo 2005 2010 metų programą siekia
tikslo vietiniu lygiu kompleksiškai, nuosekliai ir sistemingai spręsti romų
problemas, mažinti romų socialinę atskirti bei gerinti vaikų ir jaunimo
socializacijos sąlygas.
Narkotikų
kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, vadovaujantis
patvirtintais nuostatais ir žinodamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės
poziciją, jau nuo 2004 metų turėjo
spręsti klausimus, susijusius su
narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės politikos įgyvendinimu, teikti
Lietuvos Respublikos Vyriausybei, valstybės ir savivaldybių institucijoms bei
įstaigoms pasiūlymus dėl narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės
veiklos prioritetinių krypčių ir šios veiklos tobulinimo, tame tarpe ir dėl Kirtimų romų tabore esančios
situacijos, tačiau ir pirmieji pasitarimai dėl romų taboro problemų
departamente įvyko tik 2006 m. rusėjo lapkričio mėn.
II.
Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:
1.
Užtikrinti Vilniaus romų Kirtimų tabore Jungtinių Tautų Vaiko teisių
konvencijos 33 straipsnio (Valstybės dalyvės imasi visų reikiamų
priemonių, įskaitant teisines,
administracines, socialines ir šviečiamąsias, kad apsaugotų
vaikus nuo neteisėto narkotinių
priemonių ir
psichotropinių medžiagų, kaip
jos apibrėžtos atitinkamose tarptautinėse
sutartyse, vartojimo ir neleistų panaudoti vaikų tokias
medžiagas neteisėtai gaminant ir pardavinėjant.) nuostatų įgyvendinimą, vienodą atsakomybę už vaikų auklėjimą ir
vystymą, kad tėvų valdžia negali būti
naudojamasi priešingai vaiko interesams.
2.
Skubiai spręsti paplitusią narkomanijos ir narkotikų verslo Vilniaus romų
Kirtimų tabore problemą, užtikrinant aktyvų ir efektyvų policijos
pareigūnų prevencinį ir intervencinį darbą romų bendrijoje bei taikant
kompleksines priemones.
3.
Skirti iš valstybės biudžeto lėšas Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2005 m.
birželio 22 d. sprendimu Nr.1-838 patvirtintos Vilniaus romų bendruomenės ir
šalia taboro esančių teritorijų priežiūros ir saugumo užtikrinimo bei romų
segregacijos mažinimo 2005 2010 metų programos įgyvendinimui ir Vilniaus
romų Kirtimų tabore gyvenantiems asmenims
būsto klausimų sprendimui.
4. Pavesti
Lietuvos Respublikos Aplinkos ministerijai Kirtimų romų tabore
kontroliuoti savavališkų statinių,
kuriuose gyvenusioms šeimoms buvo suteiktas socialinis būstas, nugriovimą, nes
išnuomojus romų šeimoms socialinį būstą, atlaisvintuose būstuose savavališkai
apsigyvena kitos romų šeimos ir Kirtimų romų taboro problema tampa
neišsprendžiama iš esmės.
5.
Parengti teisės aktų projektus dėl gydymo
įstaigų įsteigimo asmenų specializuotam gydymui nuo priklausomybės narkotinėms
ir psichotropinėms medžiagoms ir alternatyvių bausmių atlikimui, įgyvendinant 2005
2008 m. Europos Sąjungos kovos su narkotikais veiksmų plane numatytus
tikslus toliau ieškoti alternatyvų narkomanų įkalinimui ir paslaugoms,
susijusioms su narkotikais, įkalintiems asmenims bei veiksmingai naudoti
alternatyvas narkomanų įkalinimui,
atsižvelgiant į nacionalinės teisės aktus, nes iki 2008 metų valstybės
narės turi pateikti ataskaitą Horizontaliajai kovos su
narkotikais grupei.
6.
Skubiai spręsti Vilniaus romų bendruomenės nariams asmens tapatybę ir pilietybę
patvirtinančių dokumentų išdavimo klausimus.
III.
Rekomenduoti Vaiko teisių apsaugos
kontrolierei Rimantei Šalaševičiūtei,
vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus
įstatymo 31 straipsniu, kontroliuoti,
kad valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, nevalstybinės
institucijos bei kiti fiziniai ir juridiniai asmenys vykdytų Vaiko teisių
apsaugos kontrolierės 2005 m. spalio 28 d. Nr. 2-1359 priimtą sprendimą.