2006 12 19 Narkomanijos prevencijos komisijos posėdis

EN  FR

                        PAŽYMA 

 

Dėl narkomanijos prevencijos ir narkotikų užkardymo romų tabore Kirtimuose, Vilniuje

 

Gyventojų surašymo duomenimis, Lietuvoje gyvena 2572 romų tautybės asmenys ( tarp jų ir vaikai). Šie duomenys gali būti netikslūs, nes ne visi romų tautybės asmenys galėjo pageidauti, kad jų pasuose būtų įrašyta tautybė). Dalis romų tautybės asmenų gyvena neturėdami Lietuvoje galiojančių dokumentų, tačiau dėl jų nesėslaus gyvenimo būdo, teritorinių policijos įstaigų migracijos tarnybų darbuotojai dažnai nežino, kad jų aptarnaujamoje teritorijoje gyvena romai, neturintys asmens dokumentų.

 Migracijos departamento prie VRM  duomenimis (2005 05 15)   romams išduoti asmens tapatybę ir pilietybę patvirtinantys dokumentai:

- 1889 Lietuvos Respublikos pilietybę patvirtinantys dokumentai: 1059 Lietuvos Respublikos piliečio pasai, kurie buvo išduodami iki 2003 01 01 (138 asmenų pasų galiojimo laikas yra pasibaigęs); 49 asmens tapatybės kortelės, kurios pradėtos išduoti po 2003 01 01d.; 340 pasų, kurie pradėti išduoti po 2003 01 01dienos.  

- 157 leidimai gyventi Lietuvos Respublikoje: 155 leidimai nuolat gyventi (šiuo metu 40 asmens leidimų gyventi galiojimo laikas yra pasibaigęs); 2 leidimai laikinai gyventi (galiojimo laikas yra pasibaigęs).

Romų tabore Kirtimuose, Vilniuje, S.Dariaus ir S.Girėno g. 185 bei Rodūnės kelias 21,  gyvena per 500 asmenų, 280 asmenų  amžius yra iki 15 metų, 220 asmenų amžius viršija 15 metų,  ir iš pastarųjų net 124 asmenys teisti už neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų disponavimą, iš jų 50 asmenų teisti pakartotinai. (Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos 2005 10 28 duomenimis romų tabore gyveno 167 nepilnamečiai).

 

            Narkomanijos prevencijos komisija dėl narkomanijos situacijos ir narkotikų platinimo romų tabore Kirtimuose, Vilniuje  2005 metais buvo gavusi informaciją ir dėl to kreipėsi į įvairias valstybines institucijas.

            Kreipimosi pagrindas buvo 2005 04 06 gautas pil. Ritos Belazarienės ir kitų 205 piliečių pasirašytas skundas, kuriame buvo skundžiamasi dėl vienpusiškai romų teisėms  rengiamos teisinės pagalbos programos  ir kitų su romais susijusių  klausimų. 

Pareiškėjų manymu, “šia programa pažeidžiamos kitų, šalia romų gyvenančių žmonių teisės, teisės tų žmonių, kurie tapo įkaitais čigonų vykdomos narkotikų, AIDS, hepatito platinimo čigonų tabore ir Vilniaus mieste veiklos, pastovios narkomanų ir čigonų vykdomų vagysčių ir užpuolimų apiplėšimo tikslais veiklos”.

Skunde nurodyta, kad šalia gyvenantys asmenys tapo įkaitais dėl romų vykdomo narkotikų platinimo, pastovių narkomanų ir romų vagysčių, užpuolimų bei apiplėšimų. Piliečiai jaučiasi nesaugūs ir patiria nuolatinį stresą ir baimę dėl tabore pardavinėjamų narkotikų.

Jie nurodo, kad “visa aplinka kelių kilometrų spinduliu padengta panaudotais narkomanų švirkštais”.

Pareiškėjai teigia, kad “narkomanai pastoviai, kiekvieną parą vaikšto Rodūnios kelio, S.Dariaus ir S.Girėno, kt. gatvėmis, aplink mūsų namus susėdę leidžiasi narkotikus, tas pats vyksta ir kituose Kirtimų, Naujininkų ir aplink juos esančių miškelių, sodų apylinkėse, nes policijai sugriežtinus čigonų taboro stebėjimą, čigonai, pardavinėdami narkotikus, pasklido po visas pietines Vilniaus miesto prieigose esančias apylinkes. Narkomanai dažnai pastebimi su vogtais daiktais net autobusuose ar stotelėse. Pagal narkomanų išvaizdą, kalbą ir klausimus praeiviams susidaro įspūdis, kad dalis jų yra ne iš Vilniaus, o suvažiavę iš kitų miestų ar šalių. Be to, manome, kad tokio uždarbio iš narkotikų ir kontrabandinių cigarečių pardavinėjimo, kaip kad yra Vilniuje, čigonai neturi niekur kitur Europoje,   todėl važiuoja į Vilnių ir iš kitų kraštų. Taboras akivaizdžiai plečiasi” ir t.t.

Seimo Narkomanijos prevencijos komisija dėl pil. Ritos Belazarienės ir kitų 205 piliečių skunde nurodytos situacijos kreipėsi į Seimo Žmogaus teisių komitetą prašydama  atlikti institucijų, sprendžiančių žmogaus ir piliečio teisių užtikrinimo klausimus, parlamentinę kontrolę. Seimo Narkomanijos prevencijos komisija atkreipė Seimo Žmogaus teisių komiteto dėmesį, kad neteisingai, nepilnai arba vienpusiškai pateikiant informaciją  piliečiams,  gali atsirasti etninių grupių priešprieša. Žmogaus teisių negalima varžyti ir teikti jam privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu.

            Taip pat  Narkomanijos prevencijos komisija dėl narkomanijos situacijos ir narkotikų platinimo romų tabore Kirtimuose, Vilniuje  2005 03 09 raštu Nr. 293-S-36 “”Dėl informacijos ir išvadų pateikimo”  ir 2005 06 28 raštu Nr. 293-S-157 “Dėl išvadų pateikimo”  kreipėsi į Vaiko teisių apsaugos kontrolierę Rimantę Šalaševičiūtę prašydama  pateikti Komisijai išvadas ar  nurodytais atvejais nėra pažeidžiamas Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos 33 straipsnis.  Komisija citavo savaitiniame žurnale “Ekstra” Nr. 9 2005 02 28-03 06 A.Lingio publikacijoje “Taboras žengia į…” tabore gyvenančių romų vaikų  atvejus, kuriuose nurodyta: ”..Paprastai tabore narkotikus pardavinėja nepilnamečiai vaikai arba jų motinos…,.…vaikai kiaurus metus mato, kaip jų namuose kvaišalų atėję narkomanai jų čia pat ir susileidžia..”. “Taboro gyventojų vaikai labai dažnai dirba kaip žvalgai”....”vaikai kasdien mato narkotikus pardavinėjančius tėvus”.

             Narkomanijos prevencijos komisija atkreipė Vaiko teisių apsaugos kontrolierės Rimantės Šalaševičiūtės dėmesį į tai, kad Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos, kurią Lietuva ratifikavo 1995 m. liepos 3 d. (Valstybės žinios, 1995, Nr. 60-1501),  33 straipsnis nurodo, kad “Valstybės dalyvės imasi visų reikiamų priemonių, įskaitant teisines, administracines, socialines ir šviečiamąsias, kad apsaugotų vaikus nuo neteisėto narkotinių priemonių ir psichotropinių medžiagų, kaip jos apibrėžtos atitinkamose tarptautinėse sutartyse, vartojimo ir neleistų panaudoti vaikų tokias medžiagas neteisėtai gaminant ir pardavinėjant.”

 

            Seimo Narkomanijos prevencijos komisija dėl skunde nurodytų aplinkybių tyrimo kreipėsi į:

 Policijos generalinį komisarą V.Grigaravičių 2005 04 06 raštu Nr. 293-S-61 “Dėl piliečių skundo tyrimo”;

 Seimo Žmogaus teisių komitetą 2005 04 06 raštu Nr. 293-S-62 “Dėl piliečių skundo”;

 Specialiųjų tyrimų tarnybos direktorių P.Malakauską 2005 04 06 raštu Nr. 293-S-63 “Dėl piliečių skunde nurodytų faktų”;

 Seimo kontrolierių įstaigą 2005 04 08 raštu Nr. 293- S-65 “Dėl piliečių skundo” ir 2005 04 28 raštu Nr. 293-S-95 “Dėl Seimo kontrolieriaus 2005 04 19 rašto 4D-2005/01-4K/3D-1480”.

 

             Narkomanijos prevencijos komisija gavo atsakymus iš:

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriaus Romo Valentukevičiaus 2005 04 19 raštu   Nr. 4D-2005/01-4K/3D-1480 “Dėl piliečių skundo”;

 Seimo kontrolierių Romo Valentukevičiaus, Albinos Radzevičiūtės ir Virginijos Pilipavičienės 2005 09 19 raštą Nr. 4D-2005/01-682/3D-3913 “dėl romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2000-2004 metų programos įgyvendinimo”;

Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus pavaduotojo Vidmanto Bruzgio 2005 04 19 raštu Nr. 4-1-1071 “Dėl žmogaus teisių stebėjimo instituto veiklos”;

  Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos Vidaus reikalų ministerijos l.e. Policijos generalinio komisaro pareigas Vizgirdo Telyčėno 2005 05 11 raštu Nr. 5-S-3729 “Dėl piliečių skundo tyrimo” ;

 Vaiko teisių apsaugos kontrolierės Rimantės Šalaševičiūtės 2005 07 04  raštu Nr. 2-842 “Dėl išvadų” ir 2005 11 04 raštu Nr. 2- 1359 “Dėl prašomos informacijos pateikimo”.

                       

            Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius Romas Valentukevičius 2005 04 19 raštu   Nr. 4D-2005/01-4K/3D-1480 “Dėl piliečių skundo” informavo Komisiją dėl R.Belazarienės ir kitų skundėjų nurodytų aplinkybių  “Seimo kontrolierių įstaigoje 2004 m. gruodžio mėnesį nagrinėjant pil. Ritos Belazarienės skundą dėl kontrolierės Rimantės Šalaševičiūtės veiklos ginant romų teises, buvo sprendžiami tie patys klausimai ir priimtas sprendimas, kurio kopiją Jums siunčiame”.

Seimo kontrolieriaus R.Valentukevičiaus pateiktame pil. Ritai Belazarienei 2004 12 22 raštu Nr. 4D-2004/01-66K/3D-7175 “Dėl Seimo kontrolierės Rimantės Šalaševičiūtės veiklos sustabdžius Vilniaus miesto savivaldybės inicijuotą romų taboro teritorijoje esančių nelegalių statinių griovimą” atsakyme nurodyta,  citatos pradžia:” ..  Seimo kontrolierė R. Šalaševičiūtė, vykdydama jai įstatymu suteiktas pareigas, veikė kompetencijos ribose, vadovaudamasi aukščiau paminėtais pagarbos žmogui ir valstybei, veiklos laisvės ir savarankiškumo, teisėtumo, nešališkumo ir teisingumo, proporcingumo ir kitais principais. Seimo kontrolierei tarpininkaujant, Vilniaus miesto savivaldybės ir Vilniaus   miesto čigonų bendruomenės atstovų bendru susitarimu, ne tik buvo sustabdytas neatsižvelgiant į įstatymų nustatytas procedūras vykdytas nelegalių pastatų taboro teritorijoje griovimas, tačiau įvykusių derybų, susitikimų bei pasitarimų metu išsiaiškintos konfliktinės situacijos priežastys ir sąlygos, numatyti konkretūs problemų sprendimo būdai – surašytas derybų protokolas, kuriuo šalys prisiėmė konkrečius įsipareigojimus, tarp jų ir susijusius su kovos su narkotikų gamyba ir prekyba čigonų tabore sugriežtinimu, bei taboro plėtros sustabdymu.  Savivaldybė, be kitų įsipareigojimų, įsipareigojo imtis priemonių kovai su narkotikų gamybos ir prekybos tabore problema sugriežtinti, parengiant konkrečių veiksmų planą ir mobilizuojant papildomas policijos pajėgas (įrengti papildomą policijos kontrolės postą taboro prieigose arba taboro teritorijoje). Atkreiptinas dėmesys į tai, jog šių veiksmų išdavoje jau 2004 12 10 buvo surengtas viešosios policijos reidas, kurio metu pareigūnai sulaikė 50 narkotikų įsigyti atvažiavusių narkomanų, 3 narkotikų laikymu įtariamus taboro gyventojus, 2 policijos paieškomus asmenis. Savo ruožtu romų bendruomenė įsipareigojo tiek bendruomenės viduje bei santykiuose su kitais asmenimis laikytis Lietuvos respublikos įstatymų, kitų teisės aktų reikalavimų bei visuotinai pripažintų visuomenės bendravimo normų, nepagyvendinti į taborą nuolatiniam gyvenimui iš kitų Lietuvos vietovių ir kitų valstybių atvykstančių čigonų tautybės asmenų tuo užkertant kelią taboro plėtrai.” ..citatos pabaiga.

Seimo kontrolierių Romo Valentukevičiaus, Albinos Radzevičiūtės ir Virginijos Pilipavičienės papildomai pateiktoje 2005 09 19 raštu Nr. 4D-2005/01-682/3D-3913 “Dėl romų integracijos i Lietuvos visuomenę 2000-2004 metų programos įgyvendinimo” informacijoje nurodyta, kad Seimo kontrolierei tyrė skundus dėl romų teisių galimų pažeidimų, pagal Seimo kontrolieriams priskirtas veiklos sritis  vertino atitinkamų institucijų ir pareigūnų veiklą ir veiksmus. Taip pat vertino Seimo Narkomanijos prevencijos komisijos prašyme  Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 759 “Dėl Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2000-2004 metų programos” patvirtintos Programos įgyvendinimą. Apibendrinę informaciją,  Seimo kontrolieriai pažymėjo, citatos pradžia: ”..jog kaip matyti iš Programos vykdytojų pateiktos informacijos, 2000-2004 metais buvo įgyvendinami Programos I etapui nustatyti tikslai – įsteigtas Romų visuomenės centras, lavinami mokyklinio amžiaus vaikai, gerinamos romų socialinės sąlygos, įgyvendinama pirminė sveikatos priežiūra, skatinama kultūrinė veikla. Programos vykdytojai informavo, jog dėl lėšų trūkumo kai kurios priemonės nebuvo pilnai įgyvendintos.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Vilniaus miesto savivaldybės taryba 2005 06 22 sprendimu Nr. 1-838 patvirtino Vilniaus romų bendruomenės ir šalia taboro esančių teritorijų priežiūros ir saugumo užtikrinimo bei romų segregacijos mažinimo 2005 –2010 metų programą. Savivaldybės taryba taip pat įpareigojo Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Ekonomikos departamentą numatyti šiai programai vykdyti 2005 – 2006 metams 1 530 725 litų, o 2007, 2008, 2009 ir 2010 metams po 619, 325 tūkstančių litų ir kreiptis į LR Vyriausybę dėl lėšų skyrimo romams apgyvendinti kitų Lietuvos Respublikos savivaldybių teritorijose. Taip pat pažymėtina, jog TMID generalinio direktoriaus 2005 03 28 įsakymu Nr. V-35 buvo sudaryta darbo grupė Programos II etapo priemonių parengimui. ” ..citatos pabaiga.

Seimo kontrolieriai nurodė, kad Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas juos informavo,  kad citatos pradžia: “ ...Pasak TMID, žinodamas, kad yra nevykdomos programos 14 ir 15 priemonės (organizuoti romų švietimą sanitarijos ir higienos klausimais bei vykdyti taboruose narkomanijos prevenciją ir gydymą),  Departamentas ėmėsi iniciatyvos ir 2003 metais organizavo kelias paskaitas apie sveiką gyvenimo būdą, mitybą, narkomanijos žalą ir pasekmes.”..citatos pabaiga.

2000 metais Vilniaus miesto savivaldybė skyrė 12 tūkstančių litų švirkštų ir adatų keitimo programai, 2001 metais – 24 tūkstančius litų, 2002 metais mobiliam švirkštų ir adatų keitimo punktui “Mėlynasis autobusiukas”  skirta 75 tūkstančiai litų, 2003 metais – 74,5 tūkstančio. 2004 metais projektui “Mėlynojo autobusiuko – ŽIV prevencijos tarp narkotikų   vartotojų programa” Vilniaus miesto savivaldybė skyrė 100 tūkstančių litų. Nuo 2004 m. gruodžio mėn. Vilniaus priklausomybės ligų centras keletą mėnesių įgyvendino programą “Mobilios sveikatos paslaugos romų bendruomenėje”. Šiai programai įgyvendinti skirta 15 tūkstančių litų. Programos įgyvendinimo metu buvo teikiamos nesudėtingos sveikatos paslaugos romų tabore, romams, priklausomiems nuo narkotikų , dalijamas metadonas. Tačiau nuo 2005 03 05 romų taboro gyventojams pasiūlyta tęsti pakaitinį gydymą metadonu VšĮ Naujininkų poliklinikoje ( draustiems privalomuoju sveikatos draudimu) ir Vilniaus priklausomybės ligų centre (Gerosios vilties g.3). Neapdraustiems privalomuoju sveikatos draudimu Vilniaus miesto gyventojams (kartu ir romams) už ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas, kurios yra neįtrauktos į būtinosios medicinos pagalbos paslaugų sąrašą, apmoka Sveikatos ir socialinės apsaugos departamentas vadovaudamasis Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2001 m. liepos 18 d. sprendimu Nr. 371 ir 2004 m. lapkričio 17 d. sprendimu Nr. 1-567.

2005 metais Vilniaus priklausomybės ligų centras papildomai teikė tokias paslaugas: vieną kartą per savaitę prie Romų visuomenės centro atvyksta mobilus švirkštų adatų keitimo punktas “Mėlynas autobusiukas” ir pagal individualų poreikį išduodama tvarsliava abscesų ir trofinių opų priežiūrai, priemonės utėlėtumui gydyti, kitos higienos priemonės, taip pat teikiamos konsultacijos sveikatos išsaugojimo ir socialinės paramos klausimais.

Iš Seimo kontrolierių pateiktos informacijos matyti, kad  pagal Programos priemones Vilniaus miesto savivaldybei ( kartu su kitais programos priemonių vykdytojais) pavesta įgyvendinti priemones švietimo srityje, socialinių klausimų sferoje, sveikatos apsaugos  bei tautinio identiteto išsaugojimo sferoje.

 

 Nustatyta, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2000 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 759 "Dėl Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2000-2004 metų programos",  patvirtino Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2000-2004 metų programą ( toliau- Programa)  ir jos įgyvendinimo priemones.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė pavedė Finansų ministerijai, rengiant atitinkamų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymų projektus, numatyti lėšas patvirtintoms priemonėms įgyvendinti pagal institucijų pateiktus skaičiavimus.

            Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės koordinavo programos vykdymą.

Programą įgyvendinti privalėjo  Vilniaus miesto savivaldybė, Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Migracijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Vilniaus apskrities viršininko administracija, Valstybinė lietuvių kalbos komisija prie Lietuvos Respublikos Seimo, Lietuvos vaikų fondas.

            Programa sudaryta iš keturių pagrindinių dalių – švietimo, socialinių klausimų, sveikatos apsaugos užtikrinimo ir tautinio identiteto išsaugojimo klausimais.

Svarbiausieji programos tikslai:

sudaryti sąlygas, kad asmenys, priklausantys romų etninei mažumai, visaverčiai integruotųsi į Lietuvos visuomenės gyvenimą;

numatyti būdus ir priemones romų tautiniam savitumui išsaugoti ir plėtoti atsižvelgiant į specifines jų gyvenimo sąlygas.

Siekiant tikslų įgyvendinimo  būtina:

vykdyti nuoseklią ir darnią valstybinę romų integravimosi politiką, suderintą su Lietuvos Respublikos įstatymais, kitais teisės aktais ir tarptautinių organizacijų dokumentais;

imtis veiksmingų priemonių, kad būtų sudarytos vienodos galimybės romams ir kitiems šalies gyventojams dalyvauti visuomenės gyvenime;

skatinti tarpusavio toleranciją ir pasitikėjimą, supažindinti visuomenę su romų kultūra ir istorija, formuoti teigiamą jų įvaizdį, atsiriboti nuo išankstinės priešiškos nuostatos ir kai kurių stereotipų romų atžvilgiu;

formuoti ir vykdyti romų integravimosi politiką nacionaliniu ir savivaldos lygmenimis, bendradarbiaujant su tarptautinėmis ir šalies nevyriausybinėmis organizacijomis.

Programos  įgyvendinamas numatytas dviem etapais.

Pirmasis etapas – gerinti Vilniaus miesto romų būklę.

Antrasis etapas – gerinti romų, gyvenančių kituose Lietuvos miestuose ir rajonuose, būklę.

Pirmojo etapo tikslai, susiję daugiausia su Vilniaus miesto romais, yra šie:

įsteigti romų visuomeninį centrą;

lavinti mokyklinio amžiaus vaikus;

gerinti romų socialines sąlygas;

įgyvendinti pirminę sveikatos priežiūrą;

skatinti kultūrinę veiklą.

Antrojo etapo tikslas – parengti ir įgyvendinti priemones romų, gyvenančių kituose Lietuvos miestuose ir rajonuose, būklei gerinti.

Programos priemonių įgyvendinimui buvo skiriamos lėšos  iš valstybės biudžeto  ir iš kitų fondų.

2000 metais, Programos tvirtinimo metu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė pažymėjo, kad viena iš opiausių romų problemų – būsto neturėjimas. "Nemažai jų gyvena be asmens dokumentų, nuolatinio darbo. Šios ir kitos aplinkybės užkerta romams galimybę pasinaudoti Lietuvos Respublikos įstatymų suteiktomis teisėmis į gyvenamąjį plotą. Vilniaus Kirtimų taboro namai ir nameliai (maždaug 70) pastatyti savavališkai, yra skurdūs, juose trūksta paprasčiausių sanitarinės higienos sąlygų. Šių namų adresas vienas: Dariaus ir Girėno gatvė, Nr. 185. Šiuo vieno namo adresu įregistruota dauguma taboro romų. Visų kitų pastatų teisinė registracija nesutvarkyta. Kai kurie iš jų atitiktų keliamus reikalavimus ir galėtų būti įteisinti. Kita dalis romų gyvena miestuose, dažnai avariniuose namuose, daugelis jų neturi galimybės mokėti už butą ir komunalines paslaugas."

Kita ypač svarbi problema – nedarbas. Daugelis romų, neturėdami net pagrindinio išsilavinimo, negali įsigyti specialybės. Todėl susiklosto sąlygos dirbti nelegaliai arba įsitraukti į nusikalstamą veiklą. Su nedarbu yra susijęs gausių romų šeimų skurdas.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė konstatavo, kad būtina parengti Lietuvos romų švietimo koncepciją.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2000 metais pažymėjo, kad Romų būklės analizė rodo, jog visos aptartosios problemos – socialinės, ekonominės, švietimo, sveikatos apsaugos, teisinės – labai glaudžiai viena su kita susijusios. Romai integruojasi per lėtai, integracija neapima visų gyvenimo sričių, nekoordinuojama įvairių institucijų veikla. Tačiau Lietuvos romai – neatskiriama mūsų visuomenės dalis, todėl būtina nuosekli Lietuvos Respublikos Vyriausybės politika, skatinanti ir spartinanti romų integravimąsi į Lietuvos visuomenę.

 

Apibendrinant pažymėtina, kad 2000 – 2004 metais buvo įgyvendinami Programos I etapui nustatyti tikslai – įsteigtas Romų visuomenės centras, lavinami mokyklinio amžiaus vaikai, gerinamos romų socialinės sąlygos, įgyvendinama pirminė sveikatos priežiūra, skatinama kultūrinė veikla, tačiau, dėl lėšų trūkumo kai kurios priemonės nebuvo pilnai įgyvendintos.

 

Seimo kontrolieriai pažymėjo, kad TMID generalinis direktoriaus pavaduotojas S.Vidtmann pateikė nepriklausomų vertintojų – Lietuvos žmogaus teisių instituto ekspertų ir Europos komisijos kovai prieš netoleranciją ir rasizmą narių nuomonę, kad Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2000 –2004  metais programa yra įvykdyta ir turi teigiamą poveikį romų tautinei grupei (2005 09 19 Nr. 4D-2005/01-682/3D-3913).

 

TMID generalinio direktoriaus 2005 03 28 įsakymu Nr. V-35 buvo sudaryta darbo grupė Programos II etapo priemonių parengimui.

 

Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2005 06 22 sprendimu Nr. 1-838 patvirtinta Vilniaus romų bendruomenės ir šalia taboro esančių teritorijų priežiūros ir saugumo užtikrinimo bei romų segregacijos mažinimo 2005 – 2010 metų programa, kurios tikslas – vietiniu lygiu kompleksiškai, nuosekliai ir sistemingai spręsti romų problemas, mažinti romų socialinę atskirti bei gerinti vaikų ir jaunimo socializacijos sąlygas. Pagrindinės minėtos programos kryptys yra teritorijos priežiūra, tvarkymas ir saugumas, nusikaltimų ir neteisėtos narkotikų ir psichotropinių medžiagų apyvartos prevencija, romų segregacijos mažinimas,  švietimas ir ugdymas, visiškas ir dalinis užimtumas, sveikatos priežiūra, socialinė pagalba ir parama, būsto klausimo sprendimas.

Šiai programai  vykdyti Vilniaus miesto savivaldybės taryba įpareigojo savivaldybės administraciją numatyti 2005 – 2006 metams 1 530 725 litų, o 2007, 2008, 2009 ir 2010 metams po 619,325 tūkstančių litų ir kreiptis į Vyriausybę dėl lėšų skyrimo romams apgyvendinti kitų Lietuvos Respublikos  savivaldybių teritorijose.

 

Dėl Vilniaus romų bendruomenės finansavimo

 

Nustatyta, kad pagrindiniam Programos vykdytojui ir koordinatoriui – Tautinių mažumų ir išeivijos departamentui (toliau- TMID) – Programos priemonėms įgyvendinti buvo skirta lėšų (tūkst.. litų):

 

 

2001m.

2002m.

2003m.

2004m.

Planas (patvirtinta)

55,0

344,0

435,0

265,0

Faktas (įvykdyta)

41,1

321,4

432,4

264,0

 

2000- 2004 metais lėšos skirtos  Programos priemonėms įgyvendinti:

2000-2004 metais nemokamoms mokymo priemonėms ir vadovėliams;

  2001- 2004 metais  gauta kasmet po 31 tūkstantį litų romų vaikų, lankančių priešmokyklines klases, nemokamam maitinimui;

2000 metais skirta 12 tūkstančių litų švirkštų ir adatų keitimo programai;

2001 metais skirta 24 tūkstančiai litų  švirkštų ir adatų keitimo programai;

2001 metais iš Privatizavimo fondo TMID buvo  gauta  550 tūkstančių litų Romų visuomenės centro statybai ir papildomai 41,1 tūkstantis priemonių įgyvendinimui ( komunalinių paslaugų apmokėjimui ir kt.);

2001 metais skirti 44,4 tūkst. litų iš Vilniaus mieto savivaldybės;

2001 – 2004 metais  gauta 14,7 tūkstančiai litų ir 2004 metais papildomai 0, 7 tūkstančiai litų valstybinės kalbos  vartojimo ir ugdymo priemonei vykdyti;

2002 metais gauta 152,4 tūkstančiai litų ( iš jų 122 tūkstančiai litų Romų visuomenės centro veiklai užtikrinti) ir papildomai skirta ir gauta  169 tūkstančiai litų sanitarijos – higienos centro statybai ( pirtis ir skalbimo mašinos); 

2002 metais skirta  75 tūkstančiai litų mobiliam švirkštų ir adatų keitimo punktui “Mėlynasis autobusiukas”;

2002 metais skirti 35,9 tūkst. litų iš Vilniaus mieto savivaldybės;

2003 metais skirta  74,5 tūkstančių litų mobiliam švirkštų ir adatų keitimo punktui “Mėlynasis autobusiukas”;

2003 metais  gauta 202,5 tūkstančių litų ir papildomai 230 tūkstančių litų ( iš jų 146,5 tūkst. litų Romų visuomenės centro veiklos užtikrinimui, 2003 metais pastatytas sanitarijos- higienos centras  įrengtos keturios dušo kabinos ir trys skalbimo mašinos);

2003 metais skirti 42,8 tūkst. litų iš Vilniaus mieto savivaldybės;

2004 metais skirta  100 tūkstančių litų mobiliam švirkštų ir adatų keitimo punktui “Mėlynasis autobusiukas”;

2004 metais skirta 15 tūkstančių litų programos “Mobilios sveikatos paslaugos romų bendruomenėje”.

            2004 metais  gauti 264,8 tūkstančių litų ( iš jų 60 tūkstančių litų tikslinių lėšų sanitarijos –higienos centro veiklai) ir 204,8 tūkstančiai litų kitoms priemonėms vykdyti (100 vaikų, gyvenančių tabore, ilsėjosi stovykloje, nevyriausybinėms org. ir kt.) ;

2004 metais skirti 167, 7 tūkst. litų iš Vilniaus mieto savivaldybės;

2001 –2005 metais Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Energetikos ir ūkio departamentui buvo skirti 109 tūkstančiai litų  komunalinėms atliekoms iš romų gyvenamųjų teritorijų išvežti;

2003-2004 metais vykdant darbinio mokymo ir užimtumo programą į mokymo programas darbo biržoje įregistruoti 113 romų, o  nukreipti į aktyvias darbo rinkos politikos programas 93 asmenys ir kt.

            Be to, Vilniaus miesto savivaldybė 2004 metais skyrė Vilniaus miesto romų bendruomenės nariams:

            22 šeimoms, kuriose gyvena 40 mokyklą lankančių vaikų po 50 lt dydžio pašalpas;

             32 šeimoms skirtos po 120 Lt dydžio vienkartines pašalpas;

             5 šeimoms skirtos vienkartinės pašalpos po 1500 Lt gaisro nuostoliams padengti;

 35 šeimoms skirti 58 vnt. 50 Lt vertės Maxima dovanų čekiai mokymuisi reikalingiems reikmėms įsigyti;

Vilniaus miesto romų bendruomenės nariams perduota parama drabužiais, avalyne, namų apyvokos reikmenimis iš viso už 5864 Lt;

 14 narių išimties tvarka skirta kompensacija kietam kurui iš viso 5070, 90 Lt;

   77 romų šeimoms, kurios įstatymų nustatyta tvarka negalėjo gauti kompensacijos už kietą kurą, nes nepateikė visų reikiamų dokumentų, nupirkta supakuotų malkų už 9625 Lt;

Romų visuomenės centrui perduotas 1000 Lt vertės maisto produktams įsigyti čekis ir 100 kg sauso maisto labdara iš Norvegijos bei 11 maisto produktų rinkinių;

            Neapdraustiems už ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas, kurios yra neįtrauktos į būtinosios medicinos pagalbos paslaugų sąrašą, apmoka Sveikatos ir socialinės apsaugos departamentas, Vilniaus miesto savivaldybės tarybos sprendimu;

2001-2004 metais 8 romams apmokėta už asmens dokumentų padarymą 375 Lt ir kt.

Nustatyta, kad 2002 metais ir 2003 metais veikė dvi priešmokyklinio ugdymo grupės. 2002 metais jas lankė 27 vaikai. 2002 metais 40 romų vaikų ir 2004 metais vasara apie 100 vaikų, gyvenančių tabore, ilsėjosi vasaros stovyklose.

 

            Dėl narkomanijos prevencijos ir narkotikų užkardymo romų tabore Kirtimuose, Vilniuje

 

Narkomanijos prevencijos komisijoje gauta Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos Vidaus reikalų ministerijos l.e. Policijos generalinio komisaro pareigas Vizgirdas Telyčėnas  2005 05 11 raštu Nr. 5-S-3729 “Dėl piliečių skundų tyrimo” informacija, kad siekdami efektyvesnės neteisėtos narkotinių ir psichotropinių medžiagų bei jų pirmtakų (prekursorių) apyvartos kontrolės romų gyvenamosiose vietose bei jų prieigose nuolat koreguojamos viešąją tvarką Vilniaus mieste palaikančios policijos pajėgos, tęsiamas tikslinių ir specialiųjų policijos priemonių vykdymas.

Nuo 2004 m. spalio mėn. Romų tabore įrengtas policijos postas, kuriame ištisą parą budi policijos pareigūnai, atliekantys periodišką patruliavimą tabore ir jo prieigose, siekdami užkardyti nusikalstamas veikas ir administracinius teisės pažeidimus, susijusius su neteisėtu narkotinių medžiagų įgijimu, laikymu, gaminimu ar vartojimu. Įrengtos 5 vaizdo stebėjimo kameros, kurios leidžia policijos pareigūnams stebėti taboro teritoriją ir informuoti poste budinčius pareigūnus apie esamus ar galimus teisės pažeidimus.

 Vilniaus m. vyriausiojo policijos komisariato ir miesto teritorinės policijos įstaigos, bendradarbiaudamos su kitomis institucijomis, sistemingai vykdo prevencines priemones romų tabore ir gretimose gatvėse, siekdamos užkardyti  nusikalstamas veikas, susijusias su narkotinėmis priemonėmis. Taip pat organizuoja susitikimus su sodų bendrijų pirmininkais, soduose gyvenančiais asmenimis, siekdamos apsikeisti naudinga informacija, užkardyti vagystes iš sodų namelių ir pateikti sodininkams pasiūlymus, kaip apsisaugoti nuo vagysčių ir kitų nusikalstamų veikų. Vilniaus m. VPK duomenimis, nuo 2004m. spalio mėn. iki 2005 m. kovo mėn. organizuojamų policijos priemonių metu minėtoje teritorijoje buvo sulaikytas 341 asmuo, iš jų už narkotinių medžiagų laikymą ir vartojimą buvo sulaikyti 299 asmenys. Taip pat buvo sulaikyti 42 policijos ieškomi asmenys, išaiškinti 239 Kelių eismo taisyklių pažeidimai.

Per 2005 m. sausio – balandžio mėn. Vilniaus m. VPK 3-jame policijos komisariate buvo surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolai 1083 asmenims, iš jų 976 asmenys buvo pristatyti iš čigonų taboro, pagal Lietuvos Respublikos Administracinių  teisės pažeidimų kodekso 44 str. ( “Neteisėtas narkotinių ar psichotropinių medžiagų įgijimas ar laikymas nedideliais kiekiais arba narkotinių ar psichotropinių medžiagų vartojimas be gydytojo paskyrimo”), pradėti 24 ikiteisminiai tyrimai pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 259 str. (“Neteisėtas disponavimas narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis be tikslo jas platinti”), 48 ikiteisminiai tyrimai dėl kitų nusikalstamų veikų, padarytų Rodūnios kelio gatvėje ir romų taboro teritorijoje, esančioje Dariaus ir Girėno g. 185.

 

 Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė 2005 11 04 raštu Nr. 2- 1359 “Dėl prašomos informacijos pateikimo” pateikė Narkomanijos prevencijos komisijai Vaiko teisių apsaugos kontrolierės pažymą dėl galimo Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos 33 straipsnio pažeidimo”.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė nustatė, kad Vilniaus m. VPK 3-jo policijos komisariato pareigūnai per 2004 metus organizavo 56, o per 2005 metus pirmą ketvirtį – 7 tikslinius reidus į romų taborą. Per atliekamas policines operacijas romų tabore faktų dėl vaikų įtraukimo į neteisėtą veiklą užfiksuota nebuvo.  Vilniaus m. VPK 3-jo policijos komisariato rizikos vaikų grupės apskaitoje yra 5 nepilnamečiai iš taboro. Į policijos profilaktinę įskaitą 2005 metais įrašyta 14 tėvų, kurie nuteisti už narkotinių medžiagų platinimą. Per 2004 metus ir 2005 metus pirmą pusmetį 65 nepilnamečiai, kurie narkotines medžiagas įsigijo romų tabore, buvo patraukti administracinėn atsakomybėn už narkotinių medžiagų vartojimą be gydytojo paskyrimo. Vilniaus m. VPK atliekamas vienas ikiteisminis tyrimas, kurio metu buvo gauta duomenų, jog narkotinėmis priemonėmis prekiavo nepilnamečių romų tautybės asmenys, todėl tyrimas buvo išskirtas į atskirą baudžiamąją bylą.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė nurodė, kad Vilniaus miesto VPK duomenimis, 2004 metais išaiškintų pilnamečių romų tautybės asmenų padarytų nusikalstamų veikų skaičius viršijo 50 ir minėtos nusikalstamos veikos buvo įvykdytos romų bendruomenės gyvenamojoje teritorijoje. Daugiau kaip 40 romų tautybės moterų gyvenančių tabore yra teistos arba atlieka bausmę už narkotikų platinimą. 2001 2005 metais Naujininkų policijos nuovada yra surašiusi 4 tėvams administracinės teisės pažeidimo protokolus už vaikų nepriežiūrą, nes nepilnamečiai vaikai įvykdė smulkias vagystes. Vilniaus miesto savivaldybės administracijos sveikatos ir socialinės apsaugos departamento Vaiko teisių apsaugos tarnybos darbuotojai nuolat bendrauja su romų tautybės šeimomis, kuriose auga nepilnamečiai, lankosi jų namuose, konsultuoja įvairiais vaiko teisių apsaugos klausimais, bet paprastai tėvai neigia, kad jų šeimos nariai platina narkotikus ir apie tai atsisako kalbėti.

 Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė padariusi  išvadas, Lietuvos Respublikos Konstitucijos 39 straipsnio 1 dalies, Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos 3 straipsnio 1 dalies, 27 straipsnio 1 dalies, Civilinio kodekso 3.3 straipsnio 1 dalies, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 4 straipsnio 1 punkto ir 11 straipsnio teisės normos įtvirtina prioritetinės vaiko teisių ir interesų apsaugos ir gynimo principą, nustato valstybės pareigą rūpintis šeimomis, auginančiomis ir auklėjančiomis vaikus, padėti tėvams užtikrinti vaikų teisę į gyvenimo sąlygas, būtinas jų fiziniam, protiniam, dvasiniam, doroviniam vystymuisi. Šie reikalavimai privalomi vaiko atstovams pagal įstatymą, valstybės, vietos savivaldos bei  kitiems fiziniams ir juridiniams asmenims. Vaiko teisę į jo vystymuisi būtinas gyvenimo sąlygas visų pirma privalo užtikrinti vaiko tėvai, o valstybė ir savivaldos institucijoms tokia pareiga atsiranda, kada vaiko tėvai šios teisės dėl įvairių priežasčių užtikrinti negali. Vilniaus miesto savivaldybės Vaiko teisių apsaugos tarnyba, policija, nevyriausybinės organizacijos stengiasi įgyvendinti ir taiko Konvencijoje numatytas priemones apsaugant romų vaikus nuo neteisėto narkotinių priemonių vartojimo ir platinimo. Tačiau būtina stiprinti romų tabore atliekamą prevencinį darbą ir tolimesnė jo sėkmė priklauso nuo visų mūsų pastangų. Vilniaus miesto savivaldybė taip pat remia romų bendruomenę ir vykdo Vilniaus romų integracijos į visuomenę 2005 – 2010 metų programą.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierės nuomone, būtina dar labiau sustiprinti policijos ir Vilniaus miesto savivaldybės dalyvavimą, skiriant daugiau žmogiškųjų ir finansinių išteklių sprendžiant romų taboro problemas. Siekiant efektyviai ir realiai spręsti paplitusią narkomanijos ir narkotikų verslo romų tabore problemą, o ypatingai romų vaikų įtraukimo į šį neigiamą socialinį reiškinį, prevencijos klausimus, bei skaitant  romų tautinės bendrijos integracijos procesus, būtina spręsti esančias problemas kompleksiškai kartu su romų bendrijos ekonominėmis, socialinėmis ir teisinėmis problemomis.  Neretai visuomenėje esančias narkomanijos problemas bandoma nepateisinamai parodyti kaip visos romų bendrijos problemą. Toks stereotipas neigiamai atsiliepia vaikų psichologiniai raidai ir nepagrįstai juos stigmatizuoja.

   Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė  atkreipė dėmesį, kad policijos duomenimis, atliekant policines operacijas romų tabore faktų dėl vaikų įtraukimo į neteisėtą veiklą užfiksuota nebuvo ( buvo atliekamas tik vienas ikiteisminis tyrimas baudžiamojoje byloje Nr. 10-1-3509-04 dėl teroro akto ir tyrimo metu pasitvirtino duomenys, jog romų tabore narkotinėmis medžiagomis prekiavo nepilnamečiai romų tautybės asmenys. Šis tyrimas išskirtas į atskirą baudžiamąją bylą Nr. 10-1-4003-04).

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė  iš tyrimo metu surinktos medžiagos padarė prielaidą, kad romų tabore vykstantys procesai, vienas iš jų – prekyba narkotinėmis medžiagomis, yra romų vaikų stebimi, todėl galima daryti prielaidą, kad Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos 33 straipsnio nuostatos gali būti pažeidžiamos.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė   priėmė sprendimą 2005 10 28 Nr. 2-1359 atkreipti romų taboro bendruomenės dėmesį, kad Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos 18 straipsniu, Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 4, 11 ir 21 straipsniai bei Civilinio kodekso 3.156, 3.159, 3.163 ir 3.165 straipsniai ne tik įtvirtina prioritetinę nepilnamečio vaiko tėvų prievolę užtikrinti vaikų teises, tinkamą jų interesų įgyvendinimą, tačiau ir nustato tėvų lygias teises ir pareigas savo vaikams, t.y. bendrą ir vienodą atsakomybę už vaikų auklėjimą ir vystymą bei tai, kad tėvų valdžia negali būti naudojamasi priešingai vaiko interesams.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė   atkreipė Vilniaus miesto mero A.Zuoko dėmesį, kad būtina sustiprinti socialinių paslaugų teikimą ir Vilniaus miesto savivaldybės administracijos sveikatos ir socialinės apsaugos departamento Vaiko teisių apsaugos tarnybos veiklą romų tabore ir pasiūlė parengti ir patvirtinti Vaiko  teisių apsaugos tarnybos veiksmų, užtikrinant vaikų teises ir teisėtus interesus, romų tabore planą.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė   atkreipė Vilniaus miesto Vyriausiojo policijos komisaro S.Mecelicos dėmesį į pažymos išvadas ir paprašė užtikrinti aktyvų ir efektyvų policijos pareigūnų prevencinį ir intervencinį darbą romų bendrijoje, o apie nepilnamečių romų  tautybės vaikų padėtį ir pokyčius kiekvieno mėnesio paskutinę dieną informuoti Vaiko teisių apsaugos kontrolierę.

Pažymima, kad Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė 2005 06 23 raštu Nr. 2-811 “Dėl prašomos informacijos pateikimo” atkreipė Narkotikų kontrolės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės dėmesį, jog narkotikų ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, alkoholinių gėrimų, tabako gaminių vartojimas vaikų tarpe Lietuvoje išlieka rimta sveikatos ir socialinė problema, nes realiai nėra specializuotos įstaigos, kur būtų sudarytos visos sąlygos gydyti vaikus, turinčius atitinkamą priklausomybę; vaikams ypatingai trūksta ilgalaikės psichologinės – socialinės reabilitacijos paslaugų; siekiant maksimalios vaiko apsaugos nuo psichiką veikiančių medžiagų vartojimo, būtina jau šiuo metu realiai spręsti paplitusią narkomanijos ir narkotikų verslo Vilniaus romų Kirtimų tabore problemą, ypatingai  romų vaikų įtraukimo į šį neigiamą socialinį reiškinį prevencijos klausimus ir kt.

 

Vidaus reikalų ministerija 2006 10 09 raštu Nr. 1D-7228(12) “Dėl narkotikų prekybos užkardymo romų Kirtimų taboro teritorijoje” vykdydama Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko 2006 m. rugsėjo 25 d. pavedimą nr. 26- 6085, pagal kompetenciją teikė informaciją apie narkotikų užkardymą Vilniaus Kirtimų tabore.

Vidaus reikalų ministerija pažymėjo, kad Vilniaus Kirtimų taboro Romai neturi nuolatinio darbo ir dauguma jų nėra užsiregistravę darbo biržose, todėl nusikalstama veika (narkotinių ir psichotropinių medžiagų gamyba ir prekyba ir kt.) yra vienas iš pagrindinių jų pajamų šaltinių.

Vidaus reikalų ministerija informavo, kad nusikaltimų prevenciją Vilniaus Kirtimų tabore ir šalia esančiose teritorijose vykdo ir viešąją tvarką prižiūri Vilniaus miesto vyriausiasis policijos komisariatas, bendradarbiaudamas su Vilniaus miesto savivaldybe. Vilniaus miesto vyriausiojo policijos komisariato kriminalinės policijos Nusikaltimų tyrimo tarnybos Narkotikų kontrolės skyrius Vilniaus Kirtimų tabore nuolat vykdo tikslines viešo ir neviešo pobūdžio priemones, susijusias su narkotikų pasiūlos mažinimu. Statistinių darbo rodiklių analizė rodo, kad 2005 m. narkotikų pasiūlos mažinimo priemonėms vykdyti Kirtimų tabore buvo skirta 11,5 proc., 2006 m. – apie 13 proc. bendro šios tarnybos darbinio pajėgumo. Didesnių pajėgų skyrimas susilpnintų neteisėtos narkotikų apyvartos kontrolę kitose Vilniaus miesto vietose.

Vilniaus miesto vyriausiojo policijos komisariato 3 –ojo policijos komisariato, kurio aptarnaujamoje teritorijoje yra Kirtimų taboras, bei viešosios policijos Patrulių rinktinės pareigūnai pagal galimybes taip pat vykdo prevencines ir operatyvines priemones romų bendruomenėje,  kiekvieną mėnesį organizuoja 2-3 tikslinius reidus. 2006 m. spalio 9 dienai atliktos 29 tikslinės prevencinės priemonės, 962 asmenys patraukti administracinės atsakomybės pagal Administracinių teisės pažeidimų kodekso 44 straipsnį “ Neteisėtas narkotinių ar psichotropinių medžiagų įgijimas ar laikymas nedideliais  kiekiais arba narkotinių ar psichotropinių medžiagų vartojimas be gydytojo paskyrimo”, dėl neteisėto narkotinių medžiagų laikymo pradėtas 61 ikiteisminis tyrimas pagal Baudžiamojo kodekso 259 straipsnio “Neteisėtas disponavimas narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis be tikslo jas platinti” 2 dalį, sulaikyti 22 ieškomi asmenys.

Vidaus reikalų ministerijos informacijoje nurodyta, kad 2005 m. dėl narkotikų platinimo tabore Kirtimuose buvo pradėta 18 ikiteisminių tyrimų, iš kurių 5 – pritaikius nusikalstamos veikos imitacijos modelį. Sustiprinus kovą su narkotikų platinimu romų tabore, per šių metų I pusmetį pradėta 12 ikiteisminių tyrimų, iš kurių 3 – dėl romų, platinusių narkotines medžiagas už taboro ribų ( 7 tyrimai pradėti, pritaikius nusikalstamos veikos imitacijos modelį). Šios veikos metu sulaikyta 11 asmenų, iš kurių 7 jau yra nuteisti. 

Kasmet policija vykdo kompleksinę priemonę  “Aguona”, kurios metu organizuojami tiksliniai reidai Vilniaus romų tabore, tikrinamos sodų bendrijos, kaimai, miškų masyvai, siekiant nustatyti neteisėtus aguonų ir kanapių pasėlius ir kt.

 Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2005 06 22 sprendimu Nr. 1-838 patvirtintos Vilniaus romų bendruomenės ir šalia taboro esančių teritorijų priežiūros ir saugumo užtikrinimo bei romų segregacijos mažinimo 2005 – 2010 metų programos vienas iš pagrindinių vykdytojų yra Vilniaus miesto vyriausiasis policijos komisariatas.

 

Policijos departamento prie VRM 2006 11 27 duomenimis, Vilniaus miesto policijos pastovus dėmesys ir kontrolė skiriama išskirtiniam Vilniaus Kirtimų rajonui, kur gyvena didžiausia šalyje romų bendruomenė ir daugiausia nerimo kelia tarp romų paplitusi prekyba narkotikais ir narkomanija.

Užkardydami neteisėtą narkotikų apyvartą, Vilniaus m. VPK 3 - jo PK Naujininkų PN pareigūnai, kurių prižiūrimoje teritorijoje yra įsikūrusi romų bendruomenė, nuo 2006 metų pradžios pradėjo 66 ikiteisminius tyrimus pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 259 straipsnį (Neteisėtas disponavimas narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis be tikslo jas platinti), surašė 1 418 protokolų pagal Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 44 str. (Neteisėtas narkotinių ar psichotropinių medžiagų įgijimas ar laikymas nedideliais kiekiais arba narkotinių ar psichotropinių medžiagų vartojimas be gydytojo paskyrimo).

Per dešimt šių metų mėnesių romų bendruomenės teritorijoje įvykdyti 3 plėšimai ir 4 vagystės, rasti 5 lavonai (narkomanų). Per praėjusius metus romų bendruomenės teritorijoje buvo įvykdyti 8 plėšimai ir 1 vagystė, rasti 8 lavonai (narkomanų).

Romų bendruomenė įsikūrusi Kirtimų rajone, nuošalioje vietoje, teritorijos didesnė dalis ribojasi su mišku. Į taborą veda daug miško kelių bei kelių, vedančių į sodų bendrijų teritorijas (strategiškai patogi vieta „narkomanijos verslui“). Jų gyvenviečių bendras teritorijų plotas užima virš 8-ų hektarų ir skirstomi į „Viršutinį“, „Žemutinį“ bei „Rodūnios kelio“, kuriuose gyvena 494 asmenys. Pastaruoju metu suintensyvėjo romų tautybės asmenų migracija: vieniems išvykus, jų vietoje apsigyvena atvykę iš kitų Lietuvos miestų ir rajonų.

Apie 50 procentų visų taboro gyventojų yra teisti. Dažniausiai už nusikaltimus nuosavybei ir už neteisėtą narkotinių ar psichotropinių medžiagų disponavimą. Dauguma tabore gyvenančių vaikų nuolat nelanko mokyklų ir, matydami narkotinių medžiagų gaminimo ir realizavimo procesą, patys pradeda vartoti narkotikus ir per trumpą laiką tampa narkomanais.

Vykdant narkotinių bei psichotropinių medžiagų gaminimo, realizavimo bei vartojimo be gydytojo paskirties kriminalinio pobūdžio prevenciją Vilniaus m. VPK kriminalinės policijos Nusikaltimų tyrimo tarnybos Narkotikų kontrolės skyriaus pareigūnai nuolat organizuoja ne viešo pobūdžio patikrinimus Viršutiniame ir Žemutiniame taboruose, Rodūnios kelyje, siekiant nustatyti ir patraukti baudžiamojon atsakomybėn asmenis, neteisėtai platinančius narkotines ir psichotropines medžiagas bei užkardyti nusikalstamas veikas, susijusias su neteisėta narkotinių ir psichotropinių medžiagų apyvarta.

Nuo 2006 metų pradžios Narkotikų kontrolės skyriaus pareigūnai pradėjo 26 ikiteisminius tyrimus dėl neteisėto disponavimo narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis romų bendruomenėje, iš  jų 23 ikiteisminiai tyrimai dėl narkotinių ir psichotropinių medžiagų  platinimo pagal LR BK 260 straipsnį (neteisėtas disponavimas narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis turint tikslą jas platinti arba neteisėtas disponavimas labai dideliu narkotinių ar psichotropinių medžiagų kiekiu). Pagal šias bylas įtarimai pareikšti 30 romų bendruomenės gyventojų. Atliktos priemonės stipriai įtakojo šiandieninę padėtį romų bendruomenėje. Dalis asmenų visai atsisakė nusikalstamos veikos, dalis ėmėsi atsargumo priemonių, dėl ko jų išplatinami narkotinių medžiagų kiekiai ženkliai sumažėjo. Pradėtose ikiteisminio tyrimo medžiagose įtarimai pareikšti asmenims, kurie turimais duomenimis išplatindavo vienus didžiausių narkotinių medžiagų kiekius. Devyniems asmenims teismo skirta kardomoji priemonė suėmimas – kardomasis kalinimas, tuo užkertant galimybę ikiteisminio tyrimo metu vykdyti (tęsti) nusikalstamos veikos atlikimą t.y. narkotikų apyvartą.

Siekdami valdyti kriminogeninę situaciją, suaktyvinti darbą neteisėtos narkotinių bei psichotropinių medžiagų apyvartos srityje romų bendruomenėje, sostinės policijos pareigūnai atlieka tikslinį darbą, išaiškindami asmenis, neteisėtai disponuojančius narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis.

2004 m. spalį bendromis Vilniaus m. savivaldybės ir Vilniaus m. vyriausiojo policijos komisariato pastangomis, Kirtimų romų taboro teritorijoje buvo įkurtas stacionarus policijos stebėjimo postas. Ši akcija sulaukė labai prieštaringų vertinimų - patys romai aktyviai priešinosi tokiai prevencinei priemonei (pareigūnai sulaukė grasinimų, postas buvo sudegintas), tačiau kiti Vilniaus miesto gyventojai palaikė šį kovos su narkotikų platinimu metodą.

Naujininkų PN yra įsikūrusi Vilniaus m. VPK Transporto PK patalpose (Sodų g. 23). Vilniaus romų bendruomenės gyvenamąją teritoriją ir jos prieigas prižiūri Vilniaus m. VPK 3 – jo PK Naujininkų PN viešosios policijos tyrėjas (apylinkės inspektorius). Minėtą teritoriją prižiūri jau antri metai, todėl yra įsigilinęs į problemas, kylančias šioje vietovėje. Nuo šių metų vasario mėnesio buvo pakeistas tarnybos organizavimas policijos poste. Tyrėjas kiekvieną pirmadienį ir ketvirtadienį policijos poste organizuoja romų bendruomenės gyventojų priėmimus, kurių tikslas – padėti romų bendruomenės gyventojams spręsti kylančias teisines problemas ir padėti jiems integruotis į visuomenę. Naujininkų PN dirba 16 tyrėjų, kiekvienas turi savo prižiūrimą teritoriją.

Vilniaus romų bendruomenės gyvenamojoje teritorijoje ir jos prieigose visą parą organizuojamas patruliavimas. Nuo 2006 metų pradžios romų bendruomenėje organizuota 40 tikslinių policinių priemonių, kurių metu į policijos įstaigas atvesdinti 1 037 asmenys, įtariami narkotinių ar psichotropinių medžiagų vartojimu ar laikymu, sulaikyti 32 už įvairius nusikaltimus paieškomi asmenys ir perduoti paieškos iniciatoriams. Nubaustas 161 asmuo už Kelių eismo taisyklių pažeidimus.

Policijos pareigūnai kartu su Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Kultūros ir sporto departamento Švietimo skyriumi, Vaikų teisių apsaugos tarnyba, Pagalba šeimai tarnyba 2006 metais vykdo kompleksines priemones ,,Beglobis”, ,,Vasara 2006” romų bendrijoje. Minėtų institucijų atstovai dalyvauja šių kompleksinių priemonių vykdyme, romų bendruomenei skiriamas ypatingas dėmesys. Praktika rodo, kad kompleksiškas požiūris į problemas, esančias romų bendruomenėje duoda geresnį bendradarbiavimą ir kokybiškesnį galutinį rezultatą: užmegztas ryšys su romų bendrijos nariais, bendrijos nariai patys rodo iniciatyvą sprendžiant savo problemas.

Vykdant narkomanijos prevenciją ir mėginant romų bendruomenės gyventojus integruoti į Vilniaus miesto visuomenę, atitraukti nuo nusikalstamos veikos, Vilniaus 3 - ojo policijos komisariato pareigūnai kartu su Savivaldybės ir Naujininkų seniūnijos bei Tautinių mažumų departamento atstovais periodiškai susitinka su Lietuvos romų bendrijos „Čigonų laužas“ prezidentu Josifu Tyčina, romų bendruomenės taborų aktyvu, kitais jų nariais, romų mokymo centro vadove Svetlana Novopolskaja, siekiant spręsti romų bendruomenės gyventojų socialines problemas, teisėtvarkos užtikrinimo klausimus. Vilniaus m. Savivaldybė pasiūlė dirbti 50 romų viešuosius darbus, dėl darbo buvo tartasi su šalia taborų esančiomis įmonėmis, tačiau iš jų nesulaukta jokio susidomėjimo.

Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės parengė Lietuvos Respublikos nutarimo „Dėl Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2007- 2010 metų programos patvirtinimo“ projektą. Šiuo projektu siekiama patvirtinti Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2007- 2010 metų programą, kurios paskirtis skatinti romų tautybės asmenų integraciją į Lietuvos visuomenę, tautinio bei kultūrinio tapatumo išsaugojimą, visuomenės toleranciją. Policijos departamentui ir teritorinėms policijos įstaigoms, įgyvendinant šią programą pavesta vykdyti nusikalstamumo prevenciją. Siekiant gilinti policijos pareigūnų žinias apie antidiskriminacinių priemonių taikymą – vykdyti policijos pareigūnų mokymą Lietuvos policijos mokymo centre.

            Vilniaus miesto savivaldybės meras 2006 12 13 raštu Nr. A51-21543-(3.1-PD-4) “Dėl pasiūlymų Lietuvos Respublikos Vyriausybei” nurodė, kad susipažinę su Lietuvos Respublikos Seimo Narkomanijos prevencijos komisijos 2006 m. lapkričio 29 d. posėdžio sprendimo projektu, informuoja, kad Vilniaus miesto savivaldybė sprendžia socialinio būsto romams nuomos klausimus. Romų šeimoms, kurių būtinieji dokumentai buvo pateikti įrašymui į sąrašą socialinio būsto nuomai, jau yra išnuomojami butai įvairiose Vilniaus miesto vietose. Socialinis būstas išnuomojamas eilės tvarka asmenims, įrašytiems į sąrašus socialinio būsto nuomai. Jau aprūpinta gyvenamuoju plotu 18 romų šeimų, anksčiau gyvenusių tabore. Šiuo metu rengiami dokumentai dėl dar dviejų daugiavaikė romų bendruomenės šeimų apgyvendinimo socialiniame būste.

Buvo kreiptasi į Lietuvos Respublikos Vyriausybe dėl lėšų skyrimo pagal atskirą programą socialiniam būstui pirkti kituose Lietuvos regionuose, kuriuose pageidauja apsigyventi romų šeimos.

Išnuomojus romų šeimoms socialinį būstą, atlaisvintuose būstuose apsigyvena kitos romų šeimos, Kirtimų romų taboro problema nesprendžiama iš esmės.

Vadovaujantis Lietuvos respublikos statybos įstatymu, statybų priežiūrą vykdo ir savavališkos statybos padarinius šalina Apskrities viršininko administracija.

Siūloma Kirtimų romų tabore inicijuoti savavališkų statinių, kuriuose gyvenusioms šeimoms buvo suteiktas socialinis būstas, nugriovimą. 

 

Apibendrinant pažymima, kad:

1. Lietuvos romai – neatskiriama mūsų visuomenės dalis, todėl būtina nuosekli Lietuvos Respublikos Vyriausybės politika, skatinanti ir spartinanti romų integravimąsi į Lietuvos visuomenę.

 Romų būklės analizė rodo, jog socialinės, ekonominės, švietimo, sveikatos apsaugos, teisinės problemos – labai glaudžiai viena su kita susijusios. Romai integruojasi per lėtai, integracija neapima visų gyvenimo sričių, nekoordinuojama įvairių institucijų veikla.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2000 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 759 "Dėl Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2000-2004 metų programos",  patvirtino Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2000-2004 metų programą ir jos įgyvendinimo priemones. 2000 – 2004 metais buvo įgyvendinti Programos I etapui nustatyti tikslai – įsteigtas Romų visuomenės centras, lavinami mokyklinio amžiaus vaikai, gerinamos romų socialinės sąlygos, įgyvendinama pirminė sveikatos priežiūra, skatinama kultūrinė veikla, nors dėl lėšų trūkumo kai kurios priemonės nebuvo pilnai įgyvendintos, tačiau  turi teigiamą poveikį romų tautinei grupei.

3. Vilniaus miesto savivaldybės taryba 2005 06 22 sprendimu Nr. 1-838 patvirtino Vilniaus romų bendruomenės ir šalia taboro esančių teritorijų priežiūros ir saugumo užtikrinimo bei romų segregacijos mažinimo 2005 – 2010 metų programą, kurios tikslas – vietiniu lygiu kompleksiškai, nuosekliai ir sistemingai spręsti romų problemas, mažinti romų socialinę atskirti bei gerinti vaikų ir jaunimo socializacijos sąlygas. Pagrindinės minėtos programos kryptys yra teritorijos priežiūra, tvarkymas ir saugumas, nusikaltimų ir neteisėtos narkotikų ir psichotropinių medžiagų apyvartos prevencija, romų segregacijos mažinimas,  švietimas ir ugdymas, visiškas ir dalinis užimtumas, sveikatos priežiūra, socialinė pagalba ir parama, būsto klausimo sprendimas.

Šiai programai  vykdyti Vilniaus miesto savivaldybės taryba įpareigojo savivaldybės administraciją numatyti 2005 – 2006 metams 1 530 725 litų, o 2007, 2008, 2009 ir 2010 metams po 619,325 tūkstančių litų ir kreiptis į Vyriausybę dėl lėšų skyrimo romams apgyvendinti kitų Lietuvos Respublikos  savivaldybių teritorijose.

4. Gyventojų surašymo duomenimis, Lietuvoje gyvena 2572 romų tautybės asmenys ( tarp jų ir vaikai). Dalis romų tautybės asmenų dėl jų nesėslaus gyvenimo būdo Lietuvoje gyvena neturėdami galiojančių dokumentų.

Romų tabore Kirtimuose, Vilniuje, S.Dariaus ir S.Girėno g. 185 bei Rodūnės kelias 21,  gyvena per 500 asmenų. 280 asmenų  amžius yra iki 15 metų, 220 asmenų amžius viršija 15 metų,  ir iš pastarųjų net 124 asmenys teisti už neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų disponavimą, iš jų 50 asmenų teisti pakartotinai. (Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos 2005 10 28 duomenimis romų tabore gyveno 167 nepilnamečiai).

5. Programos įgyvendintos priemonės ir Vilniaus miesto romų taboro bendruomenei iš valstybės biudžeto, savivaldybės ir kitų institucijų skiriamos  lėšos paneigia teiginius, jog romų tabore Kirtimuose, Vilniuje dėl skurdo neišvengiamai susiklosto sąlygos dirbti nelegaliai arba įsitraukti į nusikalstamą veiklą (narkotinių ir psichotropinių medžiagų gamyba ir prekyba ir kt.).

6. Romų tabore Kirtimuose įrengtas policijos postas, kuriame ištisą parą budi policijos pareigūnai, atliekantys periodišką patruliavimą tabore ir jo prieigose, siekdami užkardyti nusikalstamas veikas ir administracinius teisės pažeidimus, susijusius su neteisėtu narkotinių medžiagų įgijimu, laikymu, gaminimu ar vartojimu bei įrengtos 5 vaizdo stebėjimo kameros,  leidžia policijos pareigūnams sistemingai  vykdyti prevencines priemones romų tabore ir gretimose gatvėse. Įrengtas policijos postas, kuris aptarnauja tik 500 asmenų ir kuriame ištisą parą budi policijos pareigūnai atliekantys periodišką patruliavimą tabore ir jo prieigose ir  5 vaizdo stebėjimo kameros,  sudaro prielaidas efektyvesniam policijos pareigūnų darbui.

 Nuo  2004m. spalio mėn. iki 2005 m. kovo mėn. organizuojamų policijos priemonių metu minėtoje teritorijoje buvo sulaikytas 341 asmuo, iš jų už narkotinių medžiagų laikymą ir vartojimą buvo sulaikyti 299 asmenys. Taip pat buvo sulaikyti 42 policijos ieškomi asmenys, išaiškinti 239 Kelių eismo taisyklių pažeidimai.

Per 2005 m. sausio – balandžio mėn. Vilniaus m. VPK 3-jame policijos komisariate buvo surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolai 1083 asmenims, iš jų 976 asmenys buvo pristatyti iš romų taboro, pagal Lietuvos Respublikos Administracinių  teisės pažeidimų kodekso 44 str. ( “Neteisėtas narkotinių ar psichotropinių medžiagų įgijimas ar laikymas nedideliais kiekiais arba narkotinių ar psichotropinių medžiagų vartojimas be gydytojo paskyrimo”), pradėti 24 ikiteisminiai tyrimai pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 259 str. (“Neteisėtas disponavimas narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis be tikslo jas platinti”), 48 ikiteisminiai tyrimai dėl kitų nusikalstamų veikų, padarytų Rodūnios kelio gatvėje ir romų taboro teritorijoje, esančioje Dariaus ir Girėno g. 185.

7. Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė priėmė sprendimą 2005 10 28 Nr. 2-1359 ir atkreipė dėmesį į tai, kad:

  romų tabore vykstantys procesai, vienas iš jų – prekyba narkotinėmis medžiagomis, yra romų vaikų stebimi ir  todėl Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos 33 straipsnio nuostatos gali būti pažeidžiamos;

 Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos 18 straipsniu, Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 4, 11 ir 21 straipsniai bei Civilinio kodekso 3.156, 3.159, 3.163 ir 3.165 straipsniai ne tik įtvirtina prioritetinę nepilnamečio vaiko tėvų prievolę užtikrinti vaikų teises, tinkamą jų interesų įgyvendinimą, tačiau ir nustato tėvų lygias teises ir pareigas savo vaikams, t.y. bendrą ir vienodą atsakomybę už vaikų auklėjimą ir vystymą bei tai, kad tėvų valdžia negali būti naudojamasi priešingai vaiko interesams;

 Vyriausiojo policijos komisariatas turėtų užtikrinti aktyvų ir efektyvų policijos pareigūnų prevencinį ir intervencinį darbą romų bendrijoje;

Narkotikų kontrolės departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, siekiant maksimalios vaiko apsaugos nuo psichiką veikiančių medžiagų vartojimo, būtina jau šiuo metu realiai spręsti paplitusią narkomanijos ir narkotikų verslo Vilniaus romų Kirtimų tabore problemą, ypatingai  romų vaikų įtraukimo į šį neigiamą socialinį reiškinį prevencijos klausimus.

 

NUTARTA: bendru sutarimu “už”. 

 

            I. Atkreipti Lietuvos Respublikos Vyriausybės dėmesį į tai, kad: 

1. Vilniaus romų Kirtimų taboras, kuriame vyksta prekyba narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis, yra ir narkomanų didelės traukos centras.

2.Vilniaus romų Kirtimų tabore iš 500 gyvenančių  asmenų,  280 asmenų  amžius yra iki 15 metų, 220 asmenų amžius - per 15 metų (iš pastarųjų net 124 asmenys teisti už neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų disponavimą, o iš jų 50 asmenų teisti pakartotinai).

3. Prekybą narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis Vilniaus romų Kirtimų tabore  mato vaikai ir tai turi neigiamą poveikį romų tautinei grupei. Dauguma tabore gyvenančių vaikų nuolat nelanko mokyklų ir, matydami narkotinių medžiagų gaminimo, realizavimo ir vartojimo procesą, patys pradeda vartoti narkotikus ir per trumpą laiką tampa narkomanais.

4.  Šalia Vilniaus romų Kirtimų taboro gyvenantys asmenys yra nesaugūs,  patiria nuolatinį stresą ir baimę dėl tabore pardavinėjamų narkotikų ir ne kartą dėl to yra kreipęsi į įvairias valstybines institucijas.

5. 2005 metais Vilniaus priklausomybės ligų centro mobilus švirkštų adatų keitimo punktas “Mėlynas autobusiukas”, atvykęs vieną kartą per savaitę prie Romų visuomenės centro, pagal individualų poreikį išduodavo tvarsliavą abscesų ir trofinių opų priežiūrai, priemones utėlėtumui gydyti, kitas higienos priemones, taip pat teikė konsultacijas sveikatos išsaugojimo ir socialinės paramos klausimais. Tačiau, tokios taikomos priemonės romų tabore, kuriame nuolat vyksta prekyba narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis, kaip mobilus švirkštų adatų keitimo punktas dar daugiau pritraukdavo iš Vilniaus miesto ir kitų regionų narkomanus ir policijos užkardymo priemonės bei sąnaudos tinkamo poveikio neturėjo.

            6. Narkotikų kontrolės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės siūlomos priemonės - didinti žalos mažinimo programų prieinamumą asmenims, sergantiems priklausomybe nuo narkotikų – siekiant išvengti sambūrių vienoje vietoje, svarstyti galimybę steigti mobilius punktus, teikiančius gydymo metadonu paslaugas, plėsti finansines ir personalo galimybes, didinti žalos mažinimo programų prieinamumą asmenims priklausomiems nuo narkotikų Vilniaus romų bendruomenėje ir jos prieigose, nes tikėtina, kad tai padėtų sumažinti narkotikų vartotojų srautą į Kirtimus ir infekcinių ligų plitimą tarp narkotikų vartotojų, jau yra pavėluotos, nenuoseklios ir nekompleksinės.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė dar 2000 metais pažymėjo, kad Romų būklės analizė rodo, jog visos problemos – socialinės, ekonominės, švietimo, sveikatos apsaugos, teisinės – labai glaudžiai viena su kita susijusios. Romai integruojasi per lėtai, integracija neapima visų gyvenimo sričių, nekoordinuojama įvairių institucijų veikla. Vilniaus miesto savivaldybės taryba patvirtindama Vilniaus romų bendruomenės ir šalia taboro esančių teritorijų priežiūros ir saugumo užtikrinimo bei romų segregacijos mažinimo 2005 – 2010 metų programą siekia tikslo – vietiniu lygiu kompleksiškai, nuosekliai ir sistemingai spręsti romų problemas, mažinti romų socialinę atskirti bei gerinti vaikų ir jaunimo socializacijos sąlygas.

Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, vadovaujantis patvirtintais nuostatais ir žinodamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės poziciją,   jau nuo 2004 metų turėjo spręsti  klausimus, susijusius su narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės politikos įgyvendinimu, teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms pasiūlymus dėl narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės veiklos prioritetinių krypčių ir šios veiklos tobulinimo, tame tarpe  ir dėl Kirtimų romų tabore esančios situacijos, tačiau ir  pirmieji  pasitarimai dėl romų taboro problemų departamente įvyko  tik  2006 m. rusėjo – lapkričio mėn. 

 

II. Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1. Užtikrinti Vilniaus romų Kirtimų tabore Jungtinių Tautų Vaiko teisių konvencijos 33 straipsnio (“Valstybės dalyvės  imasi visų  reikiamų priemonių, įskaitant teisines,  administracines,   socialines  ir  šviečiamąsias,  kad apsaugotų  vaikus   nuo   neteisėto   narkotinių   priemonių   ir psichotropinių  medžiagų,   kaip  jos   apibrėžtos   atitinkamose tarptautinėse sutartyse,  vartojimo ir  neleistų panaudoti  vaikų tokias medžiagas neteisėtai gaminant ir pardavinėjant.”) nuostatų įgyvendinimą,  vienodą atsakomybę už vaikų auklėjimą ir vystymą,  kad tėvų valdžia negali būti naudojamasi priešingai vaiko interesams.

2. Skubiai spręsti paplitusią narkomanijos ir narkotikų verslo Vilniaus romų Kirtimų tabore problemą, užtikrinant aktyvų ir efektyvų policijos pareigūnų prevencinį ir intervencinį darbą romų bendrijoje bei taikant kompleksines priemones.

3. Skirti iš valstybės biudžeto lėšas Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2005 m. birželio 22 d. sprendimu Nr.1-838 patvirtintos Vilniaus romų bendruomenės ir šalia taboro esančių teritorijų priežiūros ir saugumo užtikrinimo bei romų segregacijos mažinimo 2005 – 2010 metų programos įgyvendinimui ir Vilniaus romų Kirtimų tabore gyvenantiems asmenims  būsto klausimų sprendimui.

4. Pavesti Lietuvos Respublikos Aplinkos ministerijai Kirtimų romų tabore kontroliuoti  savavališkų statinių, kuriuose gyvenusioms šeimoms buvo suteiktas socialinis būstas, nugriovimą, nes išnuomojus romų šeimoms socialinį būstą, atlaisvintuose būstuose savavališkai apsigyvena kitos romų šeimos ir Kirtimų romų taboro problema tampa neišsprendžiama iš esmės.

5. Parengti teisės aktų projektus dėl gydymo įstaigų įsteigimo asmenų specializuotam gydymui nuo priklausomybės narkotinėms ir psichotropinėms medžiagoms ir alternatyvių bausmių atlikimui, įgyvendinant 2005 – 2008 m. Europos Sąjungos kovos su narkotikais veiksmų plane numatytus tikslus toliau ieškoti alternatyvų narkomanų įkalinimui ir paslaugoms, susijusioms su narkotikais, įkalintiems asmenims bei veiksmingai naudoti alternatyvas narkomanų įkalinimui,  atsižvelgiant į nacionalinės teisės aktus, nes iki 2008 metų valstybės narės  turi  pateikti ataskaitą Horizontaliajai kovos su narkotikais grupei.

6. Skubiai spręsti Vilniaus romų bendruomenės nariams asmens tapatybę ir pilietybę patvirtinančių dokumentų išdavimo klausimus.

 

III. Rekomenduoti  Vaiko teisių apsaugos kontrolierei  Rimantei Šalaševičiūtei, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstatymo 31 straipsniu,  kontroliuoti, kad valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, nevalstybinės institucijos bei kiti fiziniai ir juridiniai asmenys vykdytų Vaiko teisių apsaugos kontrolierės 2005 m. spalio 28 d. Nr. 2-1359  priimtą sprendimą.

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008