Patvirtinta:
Ekonomikos komiteto
posėdyje
2007 m. vasario mėn. 28 d.
posėdžio protokolo Nr. P-
7
LIETUVOS
RESPUBLIKOS SEIMO EKONOMIKOS KOMITETO VEIKLOS X SEIMO V (RUDENS) SESIJOS METU
(nuo 2006 m. rugsėjo 10 d. iki 2007
m. sausio 18 d.)
A T A S K A I T A
I. Komiteto sudėtis
V (rudens) sesijos metu Ekonomikos komitetas dirbo būdamas tokios
sudėties (Seimo 2006 m. lapkričio 14 d.
nutarimas Nr. X-880):
1.
Birutė
VĖSAITĖ - pirmininkė ,
2.
Vladimir
ORECHOV - pirmininkės pavaduotojas,
3.
Algirdas
BUTKEVIČIUS,
4.
Audrius
ENDZINAS,
5.
Ramūnas
GARBARAVIČIUS,
6.
Saulius
GIRDAUSKAS,
7. Vaclovas KARBAUSKIS,
8.
Saulius
LAPĖNAS,
9.
Vytas
NAVICKAS,
10.
Jurgis
RAZMA,
11.
Viačeslav
ŠKIL,
12.
Julius
VESELKA,
13. Pranas VILKAS.
II. Komiteto veiklos kiekybinės
charakteristikos
Ekonomikos
komitetas savo veiklą vykdė pagal Seimo statuto 60 straipsnyje jam
nustatytas veiklos kryptis.
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas:
·
surengė 23
posėdžius, iš jų 1 bendrą išvažiuojamąjį
posėdį į AB Lietuvos energiją kartu su Komisija Ignalinos atominės
elektrinės regiono problemoms,
·
kaip
pagrindinis komitetas apsvarstė 19 įstatymų ir 4 Seimo nutarimų projektus,
·
kaip
papildomas komitetas apsvarstė 24
įstatymų ir 3 Seimo nutarimo projektus,
·
apsvarstė 3
Europos Sąjungos pasiūlymus,
·
nagrinėjo 8
šalies ūkio klausimus (problemas),
·
susirašinėjo
su įvairiomis institucijomis, organizacijomis, piliečiais: gauti 120,
išsiųsti 147 raštai.
III. Svarstyti įstatymų ir
Seimo nutarimų projektai
ir pagrindinės jų nuostatos
Komiteto svarstytus teisės aktų projektus galima suskirstyti į tokias grupes:
·
ekonomikos
(ūkio) valstybinis reguliavimas ir ūkio subjektų veiklos reglamentavimas,
·
valstybės
alkoholio ir tabako kontrolė,
·
biudžetas ir
mokesčiai,
·
tarptautinės
konvencijos ir susitarimai,
·
ES 2007-2013
m. struktūrinė parama.
Ekonomikos (ūkio)
valstybinis reguliavimas ir ūkio subjektų veiklos reglamentavimas. Išskirtini šie šalies ekonomikos raidai, jos ūkio subjektams
svarbūs įstatymų bei Seimo nutarimų projektai, kuriuos Komitetas svarstė kaip pagrindinis komitetas
ir rengė jiems patobulintus projektus:
Seimo
nutarimo "Dėl Nacionalinės
energetikos strategijos patvirtinimo" projektas (XP-1892 ES).
Komiteto patobulintoje Nacionalinės
energetikos strategijoje nustatytos energetikos sektoriaus
vystymosi tendencijos ir prognozės iki 2025 metų: iki 2015 metų Lietuvoje
turėtų būti pastatyta nauja branduolinė jėgainė; panaudojant Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramą,
planuojama pakeisti iki 75 proc. esamų
šilumos vamzdynų; iki 2012 metų ketinama Lietuvos elektros tinklus sujungti su
Skandinavijos bei Lenkijos tinklais, sukurti bendrą regioninę gamtinių dujų
saugyklą ir kt. Nutarimas Seime
priimtas 2007-01-18 .
Seimo nutarimo "Dėl
Nacionalinės energetikos strategijos įgyvendinimo" projektas
(XP-1988).
Nutarime teikiami pagrindiniai pasiūlymai
Vyriausybei: iki 2007 m. balandžio 1 d.
parengti studiją, kuri įvertintų Lietuvos elektros energijos poreikius
ir patikimo vartotojų aprūpinimo energija priimtinomis kainomis galimybes
2010-2015 m., įvertinant prognozuojamą elektros energetikos situaciją Baltijos
ir kaimyniniuose regionuose; iki 2007 m. gegužės 1 d. parengti Ignalinos AE
antrojo bloko sustabdymo atidėjimo pagrindimą, pateikti jį ES institucijoms bei
Europos Sąjungos valstybėms narėms ir apie tai informuoti Seimą ir kt. Nutarimas
Seime priimtas 2007-01-18.
Akcinių bendrovių įstatymo 2, 15, 45, 52, 53, 58, 59, 60 straipsnių
pakeitimo ir 78 straipsnio 1 dalies pripažinimo netekusia galios įstatymo
projektas (XP-1839). Pagrindiniai pakeitimai aiškiau nustatyti
bendrovių įstatinio kapitalo mažinimo atvejai, sąlygos ir procedūros,
įtvirtinta akcininkų teisė gauti bendrovės lėšų įstatinio kapitalo mažinimo
atveju, suderinta Akcinių bendrovių įstatymo nuostatų dėl pelno (nuostolių)
paskirstymo terminija su teisės aktų reglamentuojančių apskaitos klausimus,
terminija. Komitetas
manydamas, kad projekte yra nepagrįstai atsisakyta UAB maksimalaus akcininkų
skaičiaus ribojimo, nusprendė nepritarti Vyriausybės siūlymui atsisakyti UAB
teisinės formos susiejimo su akcininkų skaičiumi. Įstatymas Seime priimtas 2007-01-12.
Gamtinių dujų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-69). Įstatymo projekto tikslas - nustatyti
bendruosius gamtinių dujų sektoriaus organizavimo pricipus, gamtinių dujų
įmonių veiklą ir santykius su vartotojais (tiekiant, paskirstant, perduodant ir
laikant gamtines dujas), taip pat įgyvendinti 2003 m. birželio 26 d. Europos
Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/55/EB dėl gamtinių dujų vidaus rinkos
bendrų taisyklių, panaikinančios direktyvą 98/30/EB, nuostatas. Komiteto
patobulino įstatymo projektą ir po to, kai Seimas, atsižvelgdamas į LR Seimo
Teisės departamento išvadą, išbraukė įstatymo projekto 27 straipsnį Išimtys,
paprašė LR Vyriausybės pateikti išvadą dėl viso patobulinto įstatymo projekto.
2006-07-19 Seimo Valdybos sprendimu
paprašyta Vyriausybės išvados dėl pateiktų Seimo narių pasiūlymų. Seime
pradėta svarstymo eiga. 2007-01-18
padaryta pertrauka iki artimiausios posėdžių dienos pagal Seimo statuto 158
str. 5 d.
Įmonių restruktūrizavimo įstatymo 15 straipsnio pakeitimo ir papildymo
įstatymo projektas (XP-1839). Projekte siūloma koreguoti nuostatas, susijusias su
restruktūrizavimo plano projekto ruošimu, kreditorių pritarimu projektui ir
teikimu teismui tvirtinti, atsižvelgiant į ES teisės aktų reikalavimą gauti
Europos Komisijos pritarimą ketinamai teikti valstybės pagalbai. Toks naujas
reglamentavimas leistų restruktūrizuojamoms įmonėms, kurioms gali būti teikiama
valstybės pagalba, ne tik pradėti restruktūrizavimo procesą, bet ir sėkmingai
jį tęsti bei pabaigti, taip išvengiant galimo bankroto. Taip būtų sudarytos
sąlygos įmonėms, turinčioms laikinų finansinių sunkumų ir nenutraukusioms
ūkinės komercinės veiklos, išsaugoti ir plėtoti šią veiklą, sumokėti skolas,
atkurti mokumą ir išvengti bankroto. Įstatymas Seime priimtas 2006-10-12.
Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo įstatymo
projektas (XP-662(4). Tikslas pratęsti Ignalinos atominės elektrinės antrojo
bloko darbą iki tarptautinių branduolinės energetikos ekspertų nustatytų techniškai saugių terminų, bet ne ilgiau, kol
bus suprojektuotas, pastatytas ir
paleistas dirbti naujas atominės elektrinės blokas ar naujas reaktorius. Šiuo metu yra tik
sutartis su ES dėl Ignalinos atominės elektrinės uždarymo. Reikia vesti derybas
su ES valdžios ir valdymo struktūromis dėl šios sutarties peržiūrėjimo.
Vyriausybė tokios iniciatyvos nerodo ir nesiruošia to daryti. Tokio įstatymo
priėmimas įpareigos vyriausybę tai daryti. Komitetas (2006-11-15) pritarė
patobulintam įstatymo projektui ir pasiūlė Seimui kreiptis į Vyriausybę
pateikti išvadą. SV (2006-12-06) sprendimu paprašyta Europos teisės
departamento prie Teisingumo ministerijos
išvados. Gauta (2007-01-11) ETD išvada, kurioje pažymima, kad teikiamo įstatymo projekto nuostata dėl
Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo pagal Stojimo akto 4 Protokolo 4 straipsnio ir
Stojimo Akto 37 straipsnio 1 dalies nuostatas nėra suderinama su Lietuvos
Respublikos įsipareigojimais ES, t.y. prieštarauja Stojimo sutarčiai.
Valstybės ir
savivaldybių turto privatizavimo įstatymo 4, 7, 9, 10, 11, 13, 16, 17, 19, 20,
21 ir 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1428). Pagrindiniai įstatymo projekte siūlomi
pakeitimai: 1) suderinti Valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo
nuostatas su Civiliniu kodeksu ir kitais teisės aktais; 2) įgyvendinti
Vertybinių popierių rinkos įstatymo nuostatas, susijusias su šiame įstatyme
nustatytu akcijų pirkimupardavimu, esant akcininko reikalavimui; 3) padidinti
valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo skaidrumą ir efektyvumą.
Įstatymas turės teigiamą įtaką VĮ Valstybės turto fondo veiklai ir pakoreguos
nuosavybės perdavimo potencialiems pirkėjams, įsigyjantiems privatizavimo
objektą, tvarką. Įstatymas Seime priimtas 2006-12-05.
Smulkaus ir vidutinio verslo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-1261ES). Projekte (tai įstatymo nauja redakcija)
nustatomi (vadovaujantis 2003 m. gegužės 6 d. Europos Komisijos rekomendacija
2003/361/EB) smulkaus ir vidutinio verslo subjektai, jiems taikomos valstybės
paramos formos. Numatoma, kad priimtas įstatymas lems smulkaus ir vidutinio
verslo aplinkos gerėjimą, padės išvengti piktnaudžiavimo valstybės parama bei
užtikrinti, kad ši parama pagal įvairias schemas tektų tiems smulkaus ir
vidutinio verslo subjektams, kuriems ji labiausiai reikalinga. Projektui gauta daug pastabų ir pasiūlymų.
Ekonomikos komiteto, kaip pagrindinio komiteto, siūlymu Seimo valdyba sudarė darbo grupę projektui
patobulinti (2006-07-12
sprendimas Nr. 1045). Darbo grupę sudarė 28 nariai, iš jų 16-kos asocijuotų
verslo struktūrų atstovai. Dėl darbo
grupės parengto patobulinto įstatymo projekto Vyriausybės paprašyta pateikti Seimui išvadą (Seimo valdybos 2006-12-13 sprendimas Nr. 1314). Projekto svarstymo
Komitete tęsinys numatytas pavasario
sesijoje.
Šventosios
valstybinio jūrų uosto įstatymo projektas (XP-617). Numatyta reglamentuoti Šventosios valstybinio jūrų
uosto valdymą ir veiklą bei sudaryti reikiamas sąlygas uosto atstatymui ir
plėtrai, uosto infrastruktūros ir suprastruktūros vystymui, verslui, reikiamų
poįstatyminių teisės aktų parengimui ir tvirtinimui. Nustatyta, kad uosto
naudotojai ir uosto žemės naudotojai uosto teritorijoje gali vykdyti tik tokią
veiklą, kuri atitinka uosto paskirtį, ir jeigu šie asmenys yra sudarę su
Šventosios uosto direkcija sutartį dėl veiklos uoste arba (ir) sutartį dėl
uosto žemės nuomos. Uosto žemė, akvatorija ir uosto infrastruktūra
neprivatizuojama. Uosto žemę, akvatoriją ir uosto infrastruktūrą patikėjimo teise
valdo, naudoja ir ja disponuoja valstybės įmonė Šventosios uosto
direkcija, kurią įsteigia Vyriausybė. Įstatymas Seime priimtas
2006-11-16.
Energetikos
įstatymo 19 straipsnio papildymo įstatymo projektas (XP-1657) ir Šilumos ūkio
įstatymo 30 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1658). Pagrindinis projektų tikslas suteikti
galimybę savivaldybių institucijoms dalyvauti šilumos kainų nustatyme ir būti
visiškai informuotoms apie šį procesą, net ir tuo atveju, kai šilumos tinklai
yra išnuomoti ir savivaldybės tampa trečiaisiais asmenimis. Komitetas priėmė
sprendimą pritarti komiteto, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos teisės
departamento išvadą ir Seimo nario A.Rimo pasiūlymą, patobulintiems įstatymų
projektams.
Pašto
įstatymo 2, 3, 6, 7, 8, 12 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas
(XP-1547). Siekiama
atlikti techninius pakeitimus, susijusius su valstybės įmonės Lietuvos pašto
pertvarkymu į akcinę bendrovę Lietuvos paštą, papildyti Pašto įstatymą
atitinkamomis PPS konvencijos pakeitimų nuostatomis, patikslinti Pašto įstatymą
pagal 1997 m. gruodžio 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 97/67/EB
dėl Bendrijos pašto paslaugų vidaus rinkos plėtros bendrųjų taisyklių ir
paslaugų kokybės gerinimo (toliau direktyva 97/67/EB) 14 straipsnio 2
dalį. Seime 2006-12-21 padaryta
pertrauka pagal Seimo statuto 158 str. 3 d.
Įmonių
bankroto įstatymo 10 ir 13(1)
straipsnių papildymo įstatymo projektas (XP-16). Projekto tikslas pagerinti darbuotojų interesų apsaugą tais atvejais, kai
su darbuotojais delsiama atsiskaityti, ar įmonių nemokumo atveju. Komitetas
(2006-11-22) posėdyje priėmė sprendimą projekto svarstyme daryti pertrauką ir
prašyti LR Seimo valdybos kreiptis į LR Vyriausybę pateikti išvadą.
Seimo nutarimo
"Dėl šilumos ir karšto vandens kainų augimo pagrįstumo parlamentinio
tyrimo" projektas (XP-1743). Projekto iniciatorių (grupės Seimo narių) teikiamo nutarimo projekto
tikslas buvo pavesti Ekonomikos komitetui atlikti šilumos ir karšto vandens
kainų augimo pagrįstumo parlamentinį tyrimą. Ekonomikos komitetas patobulino
nutarimo projektą, j Seimas priėmė 2006-11-28 (Nr.X-931). Nutarimu pavedama Valstybės
kontrolei atlikti šilumos ir karšto vandens kainų didėjimo pagrįstumo
valstybinį auditą ir iki 2007 m. gegužės 1 d. pateikti Seimui šio audito
išvadas, o parlamentinį tyrimą pavedama atlikti Audito komitetui. Šis komitetas turi ištirti ir
nustatyti, ar valstybės ir savivaldybių institucijoms bei šilumos tiekimo
įmonėms priimant sprendimus, kuriais remiantis buvo padidintos centralizuotai
gyventojams tiekiamų šilumos ir karšto vandens kainos, buvo laikomasi Šilumos
ūkio įstatymo bei kitų su juo susijusių įstatymų reikalavimų ir kt. Nutarimas Seime priimtas 2006-11-28.
Seimo
nutarimo "Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2004 ir
2005 metų veiklos ataskaitų" projektas (XP-1460). Komitetas, pritarė VKEKK 2004 ir 2005 metų veiklos ataskaitoms
ir patobulino nutarimo projektą
papildydamas jį pasiūlymais VKEKK ir Vyriausybei. VKEKK pasiūlyta dažniau taikyti
lyginamosios analizės metodą, taip pat veiksmingiau ginti vartotojų interesus
nustatant ir kontroliuojant energetikos, šalto vandens tiekimo ir nuotekų
tvarkymo įmonių teikiamų paslaugų būtinąsias sąnaudas ir kainas bei rengti
aiškias ir vartotojams suprantamas metodikas. Vyriausybei pasiūlyta suteikti
VKEKK teisę skirti licencijuotoms energetikos įmonėms baudas už licencijuojamos
veiklos sąlygų nesilaikymą. Šiuo nutarimu taip pat pavesta Valstybės kontrolei
atlikti VKEKK veiklos ir finansinį valstybinį auditą. Seimo nutarimas priimtas
2006-11-28.
Kai kuriems įstatymų
projektams Komitetas, kaip pagrindinis komitetas, nepritarė. Tai:
Šilumos
ūkio įstatymo 30 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1649).
Projekto tikslas palikti VKEKK teisę vienašališkai nustatyti kainas
tik tuo atveju, jei jos nepagrįstai padidinamos, o jeigu kainos mažinamos ir
tuo pačiu šilumos vartotojų interesai nepažeidžiami, VKEKK vienašališkai
nustatyti kainas teisė nesuteikiama. Komitetas, atsižvelgdamas į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Europos Teisės departamento prie LR
Teisingumo ministerijos išvadas ir į tai, kad priėmus teikiamą įstatymo
projektą būtų susiaurintos VKEKK funkcijos, nusprendė projektą atmesti.
Civilinio proceso kodekso 145 ir 148
straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (XP-577). Projekto
tikslas užtikrinti 1952 m. Tarptautinės konvencijos dėl kai kurių
taisyklių, susijusių su jūrų laivų areštu, suvienodinimo, įgyvendinimą ir
šalia kitų tiesiogiai nurodomų
galimų laikinųjų apsaugos priemonių rūšių įvardyti laivo areštą. Komitetas (2006-09-20) priėmė
sprendimą - atsižvelgiant į LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą,
Vyriausybės nutarime, Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos,
Aukščiausiojo teismo ir kitų kompetentingų įstaigų raštuose išdėstytą nuomonę
ir argumentaciją, įstatymo projektą atmesti kaip perteklinį ir netikslingą.
Taip pat pasiūlyta Teisėjų tarybai atkreipti dėmesį, kad Lietuvos Respublikos
teismai galėtų efektyviau taikyti ratifikuotų tarptautinių sutarčių teisės
normas, ginant Lietuvos Respublikos ūkio subjektų teisėtus interesus.
Ekonomikos komitetas, kaip papildomas komitetas, apžvelgiamu laikotarpiu
svarstė šiuos įstatymų projektus ir
teikė išvadas su savo pasiūlymais:
Administracinių
teisės pažeidimų kodekso 231 straipsnio pakeitimo ir Kodekso papildymo 115(1),
115(2) straipsniais įstatymo projektas (XP-1584). Projekto tikslas numatyti administracinę
atsakomybę už: kompensavimo ir pagalbos keleiviams už atsisakymą juos vežti oro
transportu ir skrydžių atšaukimo arba atidėjimo ilgam laikui atveju taisyklių
pažeidimą; keleivių informavimo apie oro vežėjų, vykdančių skrydžius, tapatybę
ir keleivių teisės į kompensaciją arba vežimą kitu maršrutu, taisyklių,
numatytų Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 2111/2005,
pažeidimą. Įstatymas Seime priimtas 2006-11-16.
Asociacijų
įstatymo 10 straipsnio papildymo įstatymo projektas
(XP-1159). Siūloma
suteikti teisę bendruomenėms, kurios registruotos ir veikia pagal Asociacijų
įstatymą, tvarkyti apskaitą pagal supaprastintą apskaitos tvarkymo sistemą.
Komitetas (2006-10-11) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.
Branduolinės
energijos įstatymo 20, 21 ir 50 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (XP-1654). Projektas parengtas atsižvelgiant į
užsienio valstybių praktiką, siekiant tinkamai reglamentuoti branduolinių
medžiagų fizinės saugos klausimus ir įstatymo Krašto apsaugos ministerijai
priskirtą funkciją perduoti vykdyti Vidaus reikalų ministerijai. Taip pat,
atsižvelgus į suinteresuotų institucijų pateiktus pasiūlymus visiškai
neatsiriboti nuo įstatyme ir jį lydinčiuose teisės aktuose Krašto apsaugos
ministerijai priskirtų funkcijų, atitinkamai pakoreguota Krašto apsaugos
kompetencija, numatanti projektinės grėsmės nustatymo galimybę branduolinių
medžiagų transportavimui. Įstatymas Seime priimtas
2006-11-28.
Kelių
priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 5 priedėlio pakeitimo
įstatymo projektas (XP-1038). Siūloma nustatyti, kad
nuo 2006 m. liepos 1d. į Programos finansavimo
sąskaitą būtų pervedama 70 procentų akcizo pajamų, gautų už realizuotą benziną,
dyzelinius degalus bei energetinius produktus, kurie pagaminti iš biologinės
kilmės medžiagų ar su jų priedais ir skirti naudoti kaip variklių degalai. Įstatymas
Seime priimtas 2006-11-09.
Transporto
priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo 20
straipsnio 1 dalies pakeitimo įstatymo projektas (XP-725). Projekte siūloma bankrutuojančios draudimo
bendrovės klientų pareiškimus dėl žalos atlyginimo iki draudimo sutarčių
galiojimo pabaigos teikti Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudikų
Biurui, kuris teisės aktų nustatyta tvarka vykdytų (tęstų) transporto priemonių
valdytojų civilinės atsakomybės privalomo draudimo sutarčių teisinius įsipareigojimus.
Komitetas (2006-09-27) priėmė
sprendimą grąžinti įstatymo projektą
iniciatoriui tobulinti, atsižvelgiant į gautus pasiūlymus ir pastabas, o taip
pat įvertinus galimybę įstatyme nustatyti prievolę draudikams (ar Transporto
priemonių draudikų biurui) grąžinti draudėjams pinigus (kompensaciją) už nepanaudotą draudimo sutarties terminą.
Saugaus
eismo automobilių keliais įstatymo 2 ir 19 straipsnių papildymo ir pakeitimo įstatymo projektas
(XP-1477). Siūloma
įsteigti Lietuvos Respublikos taktinės ir logistinės paskirties transporto
priemonių, naudojamų Lietuvos kariuomenės reikmėms, registrą, kurį tvarkytų
Vyriausybės įgaliota institucija. Įstatymas Seime priimtas 2006-12-12.
Piniginės socialinės
paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims)
įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-513A). Projekto tikslas - siekti (išdėstant įstatymą
nauja redakcija), kad gyventojai, dėl objektyvių priežasčių neturintys
pakankamai lėšų pragyvenimui ar pagrindinėms komunalinėms paslaugoms apmokėti,
išnaudoję visas kitas pajamų gavimo galimybes, gautų piniginę socialinę paramą.
Taip pat siekiama tiksliau reguliuoti
šios paramos organizavimą, administravimą ir finansavimą. Komitetas iš esmės
pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlė pagrindiniam
komitetui jį patobulinti taip, kad būtų nustatytos galimai paprastesnės ir
aiškesnės piniginės socialinės paramos teikimo sąlygos bei jos skyrimo ir
teikimo tvarka. Įstatymas Seime priimtas
2006-11-21.
Standartizacijos
įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-1759). Tikslas - suderinti įstatymą su Civiliniu kodeksu
ir Europos Sąjungos teisės aktais, patikslinti straipsnius, susijusius su
naryste CEN/CENELEC, reglamentuoti LST TK dalyvavimą CEN/CENELEC techninėje
veikloje, sudaryti palankesnes sąlygas ūkio ir kitiems subjektams dalyvauti
standartizacijoje (sektoriniai komitetai, Technikos ir Vartotojų komisijos),
atsisakyti nuostatų apie Lietuvos standartizacijos asociaciją, pertvarkant
atitinkamus straipsnius pagal esamą situaciją - nacionalinės standartizacijos
institucijos funkcijas vykdo LRV pripažinta institucija - Lietuvos
standartizacijos departamentas prie Aplinkos ministerijos. Komitetas
(2006-12-22) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.
Tautinio paveldo
produktų įstatymo projektas (XP-1102). Tikslas - užtikrinti tautinio
paveldo produktų valstybinę apsaugą, išsaugoti
sukauptą tradicinių amatų patirtį, suteikiant jai šiuolaikinį reikšmingumą, nustatyti tautinio
paveldo produktų, tradicinių amatų sąvokas, jų klasifikavimo principus,
sertifikavimo procedūras, sudaryti tradiciniams amatininkams palankias sąlygas
užsiimti tautinio paveldo produktų sukūrimu, realizavimu bei populiarinimu,
nustatyti tradicinių amatų mokymo sistemos pagrindus, valstybės paramos šiai
sričiai principus ir formas, kiek to nereglamentuoja kiti įstatymai. Ekonomikos komitetas, išnagrinėjęs
gausius Vyriausybės pateiktus pasiūlymus ir gausias Seimo kanceliarijos Teisės
departamento pastabas, iš esmės pritarė įstatymo projektui ir pasiūlė
pagrindiniam komitetui jį patobulinti, atsižvelgiant į tuos pasiūlymus
pastabas, kuriems Komitetas pritarė.
Darbo kodekso 162(1) straipsnio
pakeitimo įstatymo projektas (XP-1423A). Projekto
tikslas atsižvelgiant į šalyje susiformavusias tradicijas, sudaryti sąlygas
turiningesniam darbuotojų poilsiui bei ryšių šeimose stiprinimui Šv. Kalėdų
laikotarpiu. Komitetas pasiūlė
pagrindiniam komitetui įstatymo projektą patobulinti atsižvelgiant į Seimo
narės B.Vėsaitės pasiūlymą (neperkelinėti poilsio
dienų sutampančių su švenčių, kurios yra įprastai švenčiamos sekmadienį,
dienomis) ir Seimo narių G.Šileikio, L.Mogenienės, A.Dumčiaus, Z.Žvikienės pirmąjį
pasiūlymą (palikti
galiojančią nuostatą - poilsio dienos, sutampančios su švenčių dienomis,
perkeliamos į artimiausią po jų einančią darbo dieną). Kadangi minėti Seimo narių pasiūlymai parengti ne į projekto XP-1423A, o
į galiojančią Darbo kodekso redakciją, aiškumo dėlei Ekonomikos komitetas
pateikė ir pagal minėtus pasiūlymus parengtą projektu keičiamo Darbo kodekso 1621
straipsnio išdėstymą.
Naftos ir dujų išteklių mokesčio įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymo
projektas (XP-955). Projekto
tikslas - naftos ir dujų išteklių mokestį, šiuo metu visą įskaitomą į valstybės
biudžetą, paskirstyti tarp valstybės ir savivaldybės, kurioje išgaunama nafta
ir dujos, biudžetų. Projekte siūloma
nustatyti, kad 10 proc. naftos ir dujų išteklių mokesčio būtų sumokama į
savivaldybės, kurios teritorijoje vykdoma naftos ir dujų gavyba, biudžetą. Viena
iš tokio siūlymo priežasčių - naftos ir dujų gavybos proceso neigiamas poveikis
aplinkinių gyventojų sveikatai ir ramybei bei pačio proceso, kaip ir naftos ir dujų gavybos įrenginių, daroma
tiesioginė žala gamtai, kraštovaizdžiui. Siūlomas mokesčio įskaitymo pakeitimas
vienoms savivaldybėms leistų kompensuoti neigiamus naftos ir dujų verslovių
padarinius, o kitoms savivaldybėms būtų paskata sudaryti sąlygas naujoms gavybos vietoms
eksploatuoti, juolab, kad naftos ištekliai Lietuvos teritorijoje sparčiai
senka. Komitetas (paskirtas papildomu komitetu), atsižvelgdamas į Vyriausybės
išvadoje išdėstytus argumentus, pasiūlė (2006-09-27) įstatymo projektą atmesti.
Valstybės alkoholio ir
tabako kontrolė.
Pažymėtini šie projektai, kurių daugumai Komitetas buvo pagrindiniu komitetu:
Alkoholio kontrolės įstatymo 18 ir 34 straipsnio pakeitimo ir papildymo
įstatymo projektas (XP-891). Siūloma įtvirtinti savivaldybių tarybų teisę, atsižvelgiant į prekybos
alkoholiniais gėrimais vietą, nustatyti prekybos alkoholiniais gėrimais laiko
apribojimus ir ekonomines sankcijas už šių apribojimų nesilaikymą. Įstatymas Seime priimtas
2006-11-09.
Alkoholio
kontrolės įstatymo 22 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo
projektas (XP-1482). Projekto tikslas -
sumažinti alkoholio vartojimą jaunesnių nei 18 metų asmenų tarpe bei alkoholio
prieinamumą nepilnamečiams. Siūloma įtvirtinti nuostatą, draudžiančią asmenims
jaunesniems kaip 18 metų viešojo maitinimo įmonėse vartoti alkoholį bei
numatyti atsakomybę už leidimą šiems asmenims vartoti alkoholinius gėrimus viešojo
maitinimo įmonėse. Komitetas (2006-10-11) priėmė sprendimą sudaryti darbo grupę įstatymo
projektui patobulinti. Komitetas (2006-11-22) pritarė darbo
grupės patobulintam įstatymo projektui XP-1482(3), ir darbo grupės parengtam Administracinių teisės pažeidimų
kodekso 178 straipsnio pakeitimo ir papildymo, 224 ir 259(1)
straipsnių pakeitimo bei kodekso papildymo 178(1) straipsniu
įstatymo projektui XP- 1853. Svarstymas Seime įvyko 2006-12-12.
Alkoholio
kontrolės įstatymo 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1431). Projekto tikslas - sugriežtinti
alkoholinių gėrimų rėmimą ir patikslinti nuostatas, reglamentuojančias
alkoholio reklamą.Alkoholio reklamos ribojimu yra siekiama humaniškų tikslų:
apsaugoti jaunimą nuo psichologinio spaudimo vartoti alkoholinius gėrimus;
įtvirtinti požiūrį, kad alkoholinių gėrimų vartojimas kenkia visuomenės
sveikatai. Šie tikslai atitinka Pasaulinės sveikatos organizacijos keliamus
uždavinius visuomenės ir žmonių sveikatos srityje. Alkoholio reklamos ribojimas
atitinka teisingumo sampratą ir taikomas atsižvelgiant į teisėtumo ir būtinumo
demokratinėje visuomenėje kriterijus. Komiteto (2006-11-29) posėdyje buvo
nuspręsta prašyti LR Seimo valdybos kreiptis į LR Vyriausybę pateikti išvadą
(VS 2006-12-06).
Alkoholio kontrolės įstatymo
18 ir 28 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1078). Projekto tikslas - griežčiau reglamentuoti
prekybos alkoholiniais gėrimais mažmeninės prekybos įmonėse tvarką, nustatant laiko apribojimus prekybai
alkoholiniais gėrimais. Komitetas (2006-09-13), atsižvelgdamas į Seimo
kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadas,
nusprendė atmesti.
Tabako kontrolės įstatymo 19, 26
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo
projektas (XP-1746). Projekto
tikslas - ištaisyti teisės akto normos
dviprasmiškumą. Siekiama užtikrinti tabako kontrolės įstatymo nuostatų
draudžiančių rūkyti realizavimą, apsaugoti restoranų, kavinių, barų ir kitų
viešojo maitinimo įstaigų, klubų, diskotekų darbuotojus ir lankytojus
(klientus) nuo prirūkytos aplinkos, pasyvaus rūkymo, tausoti jų sveikatą ir
užtikrinti saugias darbo sąlygas. Atsižvelgiant
į tai, kad dar nėra klubų veiklos
praktikos (cigarų ir pypkių klubų steigimo tvarka ir sąlygos dar tik baigiamos
ruošti) bei siekiant užtikrinti teisės aktų stabilumą, taip pat įvertinat Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvadą, Komitetas
(kaip papildomas komitetas) (2006-11-29) nusprendė įstatymo projektą atmesti.
Biudžetas ir mokesčiai. Komitetas apsvarstė šiuos ekonomikos
plėtrai, valstybės biudžeto asignavimų
laikytojams ir ūkio subjektams aktualius teisės aktų projektus:
2007 metų valstybės biudžeto ir
savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektas
(XP-1738). Projekto tikslas patvirtinti 2007 metų valstybės
biudžetą ir savivaldybių biudžetų finansinius rodiklius. Projekte
numatyta, kad 2007 m. įplauks: į nacionalinį biudžetą 22,1 mlrd. Lt (14,4 proc.
daugiau negu planuojama gauti 2006 m.),
į valstybės biudžetą 19,1 mlrd. Lt (12,0 proc. daugiau). Prognozuojami 2007 m. asignavimai: nacionalinio biudžeto
23,5 mlrd. Lt, valstybės biudžeto 20,6 mlrd. Lt. 2007 (kaip ir 2006) metų biudžetas parengtas
susiejant jį su ES biudžetu - numatyti piniginiai srautai į Lietuvos biudžetą
ir Lietuvos įmokos į ES biudžetą.
Komitetas, apsvarstęs šį projektą, skyrium imant, jame numatytus Ūkio
ministerijai ir jos valdymo sričiai, Susisiekimo ministerijai ir jos valdymo
sričiai bei kitoms Komiteto kompetencijai priskirtoms institucijoms numatomus asignavimus, taip pat gautus
pasiūlymus ir prašymus, Biudžeto ir finansų komitetui pateikė savo pasiūlymus. Įstatymas
Seime priimtas 2006-12-07.
Akcizų
įstatymo 28 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1739). Projekto
tikslas atsižvelgiant į Lietuvos įsipareigojimą iki 2009 m. gruodžio 31 d.
palaipsniui didinti akcizo tarifą cigaretėms, kad jis pasiektų ES aqcuis nustatytą minimalų tarifą, nuo
2007 m. kovo 1 d. padidinti cigaretėms taikomus akcizų tarifus. Padidėjus
akcizo už cigaretes tarifui, mažmeninė populiariausių cigarečių pakelio kaina
padidėtų 14 proc. Projektas teikiamas kartu su Lietuvos Respublikos 2007 metų
valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo
įstatymo projektu.
Komitetas, kaip papildomas komitetas, projektui pritarė. Įstatymas Seime
priimtas 2006-12-07.
Gyventojų
pajamų mokesčio įstatymo ir Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 6, 20, 27, 37
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas
(XP-1740). Projekto tikslas padidinti pagrindinį NPD nuo 290 iki 320 litų,
proporcingai didinant nustatytus
individualius NPD, taip mažinant
gyventojų pajamų mokesčio naštą; taip
pat aiškiau reglamentuoti metinio NPD ir papildomo NPD taikymą 2006 m.
mokestiniu laikotarpiu, kuriuo gyventojų gautoms pajamoms taikomi trys pajamų
mokesčio tarifai (33, 27 ir 15 proc.). Komitetas,
kaip papildomas komitetas, pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti,
atsižvelgiant į Seimo nario E.Žakario pasiūlymą ir Seimo kanceliarijos Teisės
departamento pastabas. Įstatymas Seime priimtas 2006-12-07.
Seimo
nutarimo "Dėl Lietuvos Respublikos 2005 metų valstybės biudžeto įvykdymo
apyskaitos " projektas (XP-1248). Projekto tikslas - pritarti 2005 m. valstybės biudžeto
įvykdymo apyskaitai. Karti su nutarimo projektu pateikiama 2005 m. valstybės
biudžeto įvykdymo apyskaita su
aiškinamuoju raštu, 2005 m.
asignavimų valdytojų programų uždavinių įgyvendinimo vertinimo kriterijų
įvykdymo ataskaitos, taip pat Valstybės kontrolės išvados dėl 2005 m. valstybės
biudžeto įvykdymo apyskaitos ir dėl 2005 m. valstybės skolos ataskaitos.
Komitetas pritarė šiam projektui. Taip pat
pagrindiniam komitetui pateikė
savo pasiūlymus (pasiūlyti Vyriausybei daugiau dėmesio skirti programiniam
biudžeto rengimui ir įgyvendinimui, orientavimuisi į programose numatomus
pasiekti ir pasiektus rezultatus ir jų poveikį šalies ekonomikai, verslui,
gyventojams ir kt.). Nutarimas Seime
priimtas 2006-12-07.
Pelno
mokesčio įstatymo 12, 13, 14 ir 30 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo
projektas (XP-1608). Projekto tikslai: 1) nustatyti specialų
mokestinį režimą dėl turto vertės padidėjimo pajamų iš akcijų perleidimo
apmokestinimo; 2) išplėsti įstatymo nuostatas, kuriomis
reglamentuojami vieneto turtas ir jo įsigijimo kaina, taip sudarant sąlygas
gyventojų, vykdžiusių individualią veiklą, įsigytas ir nerealizuotas prekes
baigus tokią veiklą ir įsteigus vienetą be mokestinių pasekmių perduoti tam
vienetui. Komitetas iš esmės pritarė įstatymo projektui ir pasiūlė
pagrindiniam komitetui jį patobulinti atsižvelgiant į Seimo nario P.Vilko
pasiūlymą. Įstatymas Seime priimtas 2006-10-19.
Pridėtinės
vertės mokesčio įstatymo 4, 4(1), 15, 17, 22, 27, 43, 56, 77, 80, 90, 91, 94 ir
96 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (XP-1653). Projekto tikslai 1) supaprastinti Lietuvoje
taikomą apmokestinimo PVM tvarką konsignacinei prekybai; 2) patikslinti
importuojamų prekių apmokestinamosios vertės apskaičiavimo tvarką; 3)
suvienodinti Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo nuostatas su kitų Lietuvos
Respublikos įstatymų nuostatomis; 4) atsižvelgti į Lietuvai suteiktas išlygas;
5) aiškiau reglamentuoti kai kuriuos
apmokestinimo PVM tvarkos Lietuvoje aspektus. Komitetas pritarė įstatymo projektui atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės
departamento pastabas. Įstatymas Seime
priimtas 2006-11-28.
Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo
projektas (XP-1152). Siekiama sudaryti palankesnes
veiklos sąlygas smulkiam ir vidutiniam verslui, sumažinti pirkimo arba importo
PVM atskaitos apribojimus. PVM atskaitos lengviesiems automobiliams apribojimai
rėmėsi prielaida, jog automobiliai įmonėje naudojami ne prekių (paslaugų)
gamybai (teikimui), bet asmeniniams tikslams. Tačiau nebuvo atsižvelgta į tai,
kad yra tam tikra lengvųjų automobilių rūšis, kurie naudojami išimtinai prekėms
vežti. Šie automobiliai dažnai vadinami verslo mašinomis, nes jų kėbulo
konstrukcija orientuota būtent į verslo įmonių poreikių tenkinimą. Projekte
siūloma, kad šiems automobiliams pirkimo arba importo PVM būtų atskaitomas.
Komitetas projektui pritarė, atsižvelgiant
į Seimo nario P.Vilko pateiktą (projektą patikslinantį) pasiūlymą.
Pridėtinės
vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1530). Projekto tikslas nustatyti palankesnes
veiklos sąlygas smulkiam ir vidutiniam verslui. Projekte siūloma atsisakyti
draudimo PVM mokėtojams atskaityti PVM už įsigyjamus ir nuomojamus lengvuosius
automobilius. Komitetas iš esmės pritarė
įstatymo projektui ir pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti
atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, Seimo nario
S.Bucevičiaus pasiūlymą (dėl ankstesnės įstatymo įsigaliojimo datos - nuo
2007-03-01) ir Seimo nario S.Girdausko pasiūlymą (dėl automobilio vertės neribojimo).
Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 21 straipsnio papildymo įstatymo
projektas (XP-1261). Siekiama sudaryti sąlygas asmenims, kurie iš bankų
ir kitų įstatyme numatytų institucijų skolinasi lėšų būsto renovacijai,
pasinaudoti mokestine lengvata ir tokiu būdu paskatinti gyvenamojo būsto
renovaciją. Projekte siūloma patirtų nuolatinio Lietuvos gyventojo išlaidų,
kurias leidžiama atimti iš pajamų, sąrašą papildyti palūkanomis už paimtą
kreditą gyvenamajam būstui renovuoti. Komitetas, paskirtas kitu pagrindiniu
komitetu (buvo BFK), projektą patobulino
(pagal Seimo Teisės departamento pastabas) ir jam pritarė. Svarstant
(2006-11-07) Seime įstatymo projektas atmestas.
Gyventojų
pajamų mokesčio įstatymo 6, 20, 27 ir 37 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas
(XP-892). Projekto
tikslas jau nuo 2006 m. sausio 1 d. sumažinant gyventojų pajamų
apmokestinimą, sudaryti palankesnes sąlygas žmonėms kurti savo, o kartu ir
valstybės, gerovę, užtikrinti šalies konkurencingumą, mažinti mokesčių vengimo paskatas ir taip gerinti
mokesčio surinkimą. Ekonomikos komitetas, paskirtas kitu pagrindiniu komitetu
(buvo BFK), pasiūlė projektą atmesti. Projekto iniciatorių siūloma nuostata dėl
27 proc. tarifo nustatymo nuo 2006 m. sausio 1 d. nebeteko prasmės. Pagal 2005 m.
birželio 7 d. priimtą Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 6, 20, 27, 27, 37
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą (X-235) 27 proc. tarifas yra taikomas nuo 2006 m. liepos 1 d.
Tarptautinės konvencijos
ir susitarimai.
Pažymėtini šie Komiteto svarstyti įstatymų dėl tarptautinių konvencijų ir
susitarimų ratifikavimo projektai:
Įstatymo dėl Lietuvos
Respublikos Vyriausybės ir Armėnijos Respublikos Vyriausybės susitarimo dėl
investicijų skatinimo ir abipusės apsaugos ratifikavimo projektas (XP-1614). Projekto tikslas
ratifikuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Armėnijos Respublikos
Vyriausybės susitarimą dėl investicijų skatinimo ir abipusės apsaugos,
pasirašytą 2006 m. balandžio 25 d. Jerevane. Teikiamo ratifikuoti susitarimo
įsigaliojimas sudarytų palankesnes sąlygas ekonominiam bendradarbiavimui tarp
Lietuvos ir Armėnijos plėtoti ir skatinti bei sukurtų teisinį pagrindą tiek
Lietuvos, tiek ir Armėnijos investicijoms. Komitetas pritarė įstatymo projektui. Įstatymas Seime
priimtas 2006-10-10.
Įstatymo dėl
Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Gruzijos Vyriausybės susitarimo dėl
investicijų skatinimo ir apsaugos ratifikavimo projektas (XP-1616). Projekto
tikslas ratifikuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Gruzijos Vyriausybės
susitarimą dėl investicijų skatinimo ir apsaugos, pasirašytą 2005 m. lapkričio
9 d. Tbilisyje. Teikiamo ratifikuoti susitarimo įsigaliojimas sudarytų
palankesnes sąlygas ekonominiam bendradarbiavimui tarp Lietuvos ir Gruzijos
plėtoti ir skatinti bei sukurtų teisinį pagrindą tiek Lietuvos, tiek ir
Gruzijos investicijoms. Komitetas (kaip papildomas komitetas) pritarė įstatymo projektui. Įstatymas
Seime priimtas 2006-10-10.
Įstatymo dėl
Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Azerbaidžano Respublikos Vyriausybės
susitarimo dėl investicijų skatinimo ir apsaugos ratifikavimo projektas
(XP-1618). Projekto tikslas ratifikuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir
Azerbaidžano Respublikos Vyriausybės susitarimą dėl investicijų skatinimo ir
apsaugos, pasirašytą 2006 m. birželio 8 d. Baku.
Teikiamo ratifikuoti susitarimo įsigaliojimas
sudarytų palankesnes sąlygas ekonominiam bendradarbiavimui tarp Lietuvos ir
Azerbaidžano plėtoti ir skatinti bei sukurtų teisinį pagrindą tiek Lietuvos,
tiek ir Azerbaidžano investicijoms. Komitetas (kaip papildomas komitetas) pritarė įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2006-10-10.
Įstatymo
"Dėl 1980 m. gegužės 9 d. Tarptautinio vežimo geležinkeliais sutarties
(COTIF) pakeitimo 1999 m. birželio 3 d. protokolo ratifikavimo" pakeitimo
įstatymo projektas (XP-1717). Projekto parengimą sąlygojo tai, kad nuo 2006 m. liepos 1 d. įsigalioja
Tarptautinio vežimo geležinkeliais sutarties (COTIF) pakeitimo 1999 m. birželio
3 d. protokolas, kurio priedų CUI (E), APTU (F), ir ATMF (G) tam tikros
nuostatos prieštarauja Europos Sąjungos teisei. Lietuvos Respublikos Seimas
minėtą sutartį ratifikavo priimdamas Lietuvos Respublikos įstatymą Dėl 1980 m.
gegužės 9 d. Tarptautinio vežimo geležinkeliais sutarties (COTIF) pakeitimo
1999 m. birželio 3 d. protokolo ratifikavimo (Žin., 2003, Nr. 97-4313).
Sutartis ratifikuota pilna apimtimi, todėl siekiant nustatyti išlygas dėl
sutarties priedų netaikymo, būtina pakeisti minėtą įstatymą. Įstatymas Seime priimtas 2006-12-05.
Įstatymo dėl Airijos, Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Italijos
Respublikos, Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės,
Vokietijos Federacinės Respublikos, Europos atominės energijos bendrijos ir
Tarptautinės atominės energijos agentūros Susitarimo, įgyvendinančio Sutarties
dėl branduolinio ginklo neplatinimo III straipsnio 1 ir 4 dalis, ir Airijos,
Austrijos Respublikos, Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Graikijos
Respublikos, Ispanijos Karalystės, Italijos Respublikos, Liuksemburgo
Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės, Portugalijos Respublikos,
Suomijos Respublikos, Švedijos Karalystės, Vokietijos Federacinės Respublikos,
Europos atominės energijos bendrijos ir Tarptautinės atominės energijos
agentūros Susitarimo, įgyvendinančio Sutarties dėl branduolinių ginklų neplatinimo
III straipsnio 1 ir 4 dalis, Papildomo protokolo ratifikavimo projektas
(XP-1911). Siekiama pereiti prie trišalių Susitarimų taikymo (acquis
communiataire) garantijų srityje ir nustatyti valstybinės branduolinių
medžiagų apskaitos ir kontrolės vaidmenį, įgyvendinant Tarptautinės atominės
energijos agentūros (TATENA) ir Euratom garantijas, Lietuvai prisijungus prie
trišalių Susitarimų. Komitetas pasiūlė pagrindiniam komitetui
patobulinti įstatymo projektą: įvertinant 2 ir 3 Teisės departamento pastabas;
atsižvelgiant į tai, kad pirminės ratifikuotos sutarties tekste vartojama
formuluotė branduolinis ginklas, atitinkamai suvienodinant patikslinti
įstatymo projekto pavadinimą.
ES 2007-2013 m. struktūrinė parama.
Seimo
nutarimo "Dėl Seimo rekomendacijos dėl Lietuvos Respublikos pozicijos
derybose su Europos Komisija dėl Lietuvos 2007- 2013 metų Europos Sąjungos
struktūrinės paramos panaudojimo strategijos ir veiksmų programų šiai
strategijai įgyvendinti" projektas (XP-1421). Projekto tikslas
pareikšti Seimo nuomonę dėl Lietuvos Respublikos pozicijos derybose su Europos
Komisija dėl Lietuvos 2007- 2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos
panaudojimo strategijos ir veiksmų programų šiai strategijai įgyvendinti.
Komitetas iš esmės pritarė Lietuvos
Respublikos pozicijos derybose su Europos Komisija dėl Lietuvos 2007- 2013 metų
Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategijos ir veiksmų
programų šiai strategijai įgyvendinti projektams ir pateikė savo pasiūlymus Ekonomikos augimo ir Žmogiškųjų
išteklių plėtros veiksmų programų projektams patobulinti. Nutarimas Seime
priimtas 2006-11-23.
Seimo
nutarimo "Dėl Seimo ir Vyriausybės veiklos principų įgyvendinant Lietuvos
2007-2013 m. Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategiją ir
veiksmų programas" projektas (XP-1837).
Projekto tikslai
pripažinti pačiais svarbiausiais Strategijoje numatytais prioritetais tuos,
kurie yra susiję su ilgalaikio Lietuvos ūkio konkurencingumo stiprinimu ir paprašyti Vyriausybės: kiekvienais metais pateikti Seimui išsamią
ataskaitą apie šalies ūkio konkurencingumo tendencijas; pateikti Seimui
tvirtinti Strategijos įgyvendinimui reikalingų Nacionalinės svarbos projektų,
susijusių su konkurencingumo didinimu, sąrašą; rengiant 2007-2013 metų paramos
administravimo sistemą bei taisykles, užtikrinti nuoseklumą, skaidrumą bei
efektyvumą, laikantis šiame Seimo nutarimo projekte siūlomų principinių
nuostatų. Komitetas pagrindiniam komitetui pasiūlė projektą patobulinti
atsižvelgiant į Komiteto nuomonę, jog projekte tikslinga numatyti Konkurencingumo ataskaitos pateikimą Seimui,
taip pat projektų, kurie labai svarbūs
ūkio konkurencingumo požiūriu, sąrašo formavimą bei pastovią šių projektų
įgyvendinimo kontrolę Seime. Nutarimas
Seime priimtas 2006-11-23.
IV. Europos Sąjungos reikalų svarstymas ir sprendimas
Europos reikalų komiteto
pavedimu, Ekonomikos
komitetas išanalizavo, apsvarstė šiuos Europos Sąjungos pasiūlymus bei pateikė jiems savo išvadas su pasiūlymais dėl Vyriausybės pozicijų:
Komisijos komunikatas "Teisėtos
migracijos politikos planas" (ES-34). Remiantis anksčiau priimtais ES dokumentais, EK komunikate numatomos
ateities veiksmų gairės (apimsiančios 2006-2009 metų laikotarpį), o taip pat
išvardinami konkretūs veiksmai bei teisės aktų projektų iniciatyvos, kurių
imsis Komisija siekiant nuoseklaus ir aiškaus ES teisėtos migracijos politikos
vystymosi. Siūloma priimti bendrąją pagrindų direktyvą, nustatančią bendrą
trečiųjų šalių piliečių teisių į teisėtą darbą sistemą, bei keturias specialiąsias
direktyvas, skirtas atskiroms imigrantų kategorijoms: aukštos kvalifikacijos
darbuotojams, sezoniniams darbuotojams, bendrovių viduje perkeliamiems
asmenims, apmokamiems stažuotojams. Taip pat dėmesio skiriama bendradarbiavimui
su kilmės šalimis, integracijai, žinių kaupimui ir informacijai
(planuojama sukurti kelias priemones,
kad būtų patobulintas priėjimas prie turimos informacijos, keitimasis ja ir
koordinavimas). Komitetas, akcentuodamas subsidiarumo
principo esmę, siūlė išsaugoti nacionalinę kompetenciją legalios migracijos reguliavimo
srityje, ypač
sutarčių sudarymo dėl darbo jėgos migracijos iš trečiųjų šalių klausimais, taip
pat: pasiūlė, kad sprendimai dėl teisėtos ekonominės migracijos sąlygų
supaprastinimo Bendrijos lygmenyje būtų priimami tik atsižvelgus ir įvertinus
trečiųjų šalių ekonominę situaciją ir jos sąlygojamus darbo jėgos kainos
skirtumus lyginant su Bendrijos vidaus darbo rinka bei atlikus išsamią galimo
ekonominės migracijos poveikio
Bendrijos vidaus darbo rinkai analizę (įvertinant ir naujųjų šalių
pereinamuosius laikotarpius bei būsimos plėtros įtaką). Komitetas akcentavo,
kad pabrėžiant Lisabonos strategijoje keliamų tikslų įgyvendinimo
svarbą, diplomų ir kvalifikacijų pripažinimo klausimus būtina spręsti
neatsieitinai kartu su Pasiūlymu dėl direktyvos dėl aukštos kvalifikacijos darbuotojų ir atvykimo ir apgyvendinimo
sąlygų bei kitomis specialiosiomis
direktyvomis.
Europos komisijos pasiūlymas iš dalies
keičiantis Direktyvą 97/67/EB dėl visiško
Bendrijos pašto paslaugų vidaus rinkos suformavimo 2006-/0196 (COD)
(toliau pašto paslaugų direktyva) (ES-42). Komitetas, atsižvelgdamas į Europos reikalų
komiteto kreipimąsi, atliko patikrą dėl galimo prieštaravimo subsidiarumo ir
proporcingumo principams, įvertinant Europos Komisijos pasiūlymą iš dalies
keičiantį Direktyvą 97/67/EB dėl visiško Bendrijos pašto paslaugų vidaus rinkos
suformavimo. Komitetas nusprendė, kad nėra galimo prieštaravimo subsidiarumo ir
proporcingumo principams. Komitetas taip pat pateikė siūlymų patikslinti ir
sukonkretinti tam tikras sąvokas.
Komisijos komunikatasEuropos Komisijos 2007 m.
komisijos teisėkūros ir darbo programa (ES-43).
Komitetas, atsižvelgdamas į Europos reikalų komiteto prašymą,
bendradarbiaudamas su atsakingomis ministerijomis ir kitomis Vyriausybės
įstaigomis apsvarstė Europos Komisijos 2007 m. teisėkūros ir darbo programą ir
pateikė savo išvadas dėl pasiūlymų aktualumo Lietuvai, priskiriant juos vienai
iš trijų kategorijų: labai aktualus, aktualus ir nelabai aktualus.
IV. Nagrinėti šalies ūkio klausimai (problemos) ir priimti
sprendimai
Komitetas nagrinėjo ir svarstė šiuos klausimus:
Lietuvos savivaldybių asociacijos
kreipimasis Dėl šilumos kainų nustatymo. Pagal galiojančius teisės aktus atsakomybė už
šilumos kainas tenka savivaldybėms, nors šilumos kainas nustato VKEKK. Siūloma,
kad institucija priimanti sprendimus prisiimtų ir atsakomybę. Komiteto
(2006-09-20) priimtu sprendimu Vyriausybei pasiūlyta: 1) papildyti Valstybinės
kainų ir energetikos kontrolės komisijos nuostatus, nustatant, kad Komisijos
parengtos ir tvirtinamos kainų nustatymo metodikos, pagal kurias nustatomos ir
tvirtinamos reguliuojamos kainos energetikos įmonėms, būtų suderintos su Ūkio
ministerija; 2) rengiant 2007 metų ir vėlesnių metų Valstybės biudžetų projektus,
daugiabučių gyvenamųjų namų renovaciją laikyti prioritetine ir tam tikslui
įgyvendinti numatyti reikiamas lėšas, pritraukiant ir Europos Sąjungos lėšas;
3) paspartinti alternatyvių pasiūlymų rengimą Šilumos ūkio įstatymo pakeitimo
įstatymo projektui (Nr.XP-804); 4) parengti ir pateikti Šilumos ūkio ir
Energetikos įstatymų pataisas ir papildymus, kurie užtikrintų didesnę
savivaldybių įtaką šilumos kainų nustatymui. Ūkio ministerijai pasiūlyta: 1) atšaukti 2006 m. gegužės 18 d.
įsakymą Nr.4-171, kuriuo vartotojams pabloginta atsiskaitymo už gamtinių dujų
tiekimą tvarka; 2) išnagrinėti galimybę UAB Dujotekana tiekiamas gamtines
dujas tolygiai paskirstyti visoms jas naudojančioms šilumos tiekimo įmonėms.
Taip pat Ūkio ministerijos prašyta
pateikti teisės aktų projektus, kuriais būtų nustatoma, kad informacija įmonių,
kurių veikla licencijuojama ir reguliuojamos tų įmonių kainos, būtų vieša. Ūkio
ministerija (2006-10-17), vykdydama Ministro Pirmininko pavedimą, atsakė ir
informavo Komitetą apie vykdymo eigą ir rezultatus.
Nacionalinės bankroto administratorių
asociacijos valdybos pirmininko G.Griniaus raštas Dėl Lietuvos Respublikos Įmonių bankroto
įstatymo 1, 2, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 18, 19, 21 32, 33, 35 ir 36 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto. Komiteto (2007-10-18) priimtas sprendimas: prašyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės
išnagrinėti teikiamus Lietuvos Respublikos Įmonių bankroto įstatymo 1, 2, 9,
10, 11, 14, 15, 17, 18, 19, 21 32, 33, 35 ir 36 straipsnių pakeitimo ir papildymo
įstatymo projekto pakeitimus, o siūlymus, kuriems Vyriausybė pritaria, įjungti
į rengiamą naujo Įmonių bankroto įstatymo projekto redakciją.
Dėl LR Vyriausybės nutarimo Dėl
valstybinės reikšmės integruotų mokslo, studijų ir verslo centrų (slėnių) plėtros
koncepcijos patvirtinimo projekto derinimo. Šis klausimas yra labai aktualus siekiant
sukurti ilgalaikį pagrindą Lietuvos ūkio konkurencingumui didinti, žinių
visuomenės kūrimui paspartinti. Komitetas (2006-11-15 sprendimas) Vyriausybei
pasiūlė paspartinti Valstybinės reikšmės integruotų mokslo, studijų ir verslo
centrų (slėnių) plėtros koncepcijos rengimą ir jos projektą pateikti svarstyti
Komitetui; kartu paprašyta Komitetą informuoti, kokios mokslo, studijų ir
verslo koncentracijos vietos numatomos pripažinti, kaip atitinkančios
Valstybinės reikšmės integruotų mokslo, studijų ir verslo centrų (slėnių)
plėtros koncepcijos kriterijus.
Dėl fizinių asmenų galimybės
atsiskaityti su paslaugų teikėjais nemokamai. Šalies
gyventojai Komiteto nariams pastoviai reiškia nepasitenkinimą, kad
nesprendžiamas atsiskaitymo už įvairias paslaugas su jų teikėjais klausimas.
Gyventojams nėra sudaryta galimybė atsiskaityti tiesiogiai grynaisiais pinigais
arba per įmokas priimančias įstaigas nemokamai. Komitetas paprašė (2006-10-30) Vyriausybės išnagrinėti
fizinių asmenų (kurie nesiverčia ūkine komercine veikla) nemokamo atsiskaitymo
su paslaugų teikėjais klausimą, rasti tinkamą jo sprendimą ir inicijuoti
reikalingas įstatymų pataisas arba šio klausimo sprendimui skirto naujo
įstatymo projekto parengimą. Gauti Aplinkos, Finansų, Susisiekimo ir Teisingumo
ministerijų atsakymai apsvarstyti 2006-11-29 Komiteto posėdyje. Priimtas
sprendimas pakartotinai kreiptis į Vyriausybę ir prašyti jos neatidėliojant
spręsti fizinių asmenų įmokų už bendrojo intereso paslaugas surinkimo tvarkos
klausimą. Klausimui spręsti Ministro
Pirmininko potvarkiu (2007-02-05) sudaryta darbo grupė.
Valstybinio audito ataskaita Investicijų
Klaipėdos valstybiniame uoste vertinimas. Ekonomikos komitetas gavo Audito komiteto, kaip
koordinuojančio Seimo komitetų ir komisijų veiklą svarstant valstybinio audito
klausimus, sprendimą, kuriuo persiunčiama Valstybės kontrolės ataskaita
Investicijų Klaipėdos valstybiniame uoste vertinimas ir prašoma pateikti Ekonomikos
komiteto sprendimus dėl Valstybės
kontrolės ataskaitoje pateiktų rekomendacijų įgyvendinimo. Komitetas
(2006-12-06) apsvarstė minėtą ataskaitą ir nusprendė: pritarti Valstybinio
audito ataskaitoje išdėstytoms rekomendacijoms; pasiūlyti Susisiekimo
ministerijai parengti naują uosto žemės nuomos mokesčio apskaičiavimo tvarką;
prašyti Susisiekimo ministerijos nuolat informuoti Ekonomikos komitetą
apie Valstybinio audito ataskaitoje
išdėstytų rekomendacijų įgyvendinimą.
Dėl odų pramonės atliekų tvarkymo. Lietuvos odos gamintojų ir vartotojų
asociacija informavo Komitetą, kad
uždarius numatytą uždaryti Aukštrakių (Šiaulių raj.) odos pramonės atliekų sąvartyną, odos gamintojams nebus kur dėti
atliekų, iškils grėsmė visai Lietuvos odos apdirbimo pramonei. Komitetas
(2006-12-06; 2007-01-11) posėdžiuose
priėmė sprendimą ir kreipėsi į Ūkio, Aplinkos ministrus, Šiaulių
apskrities viršininką, Šiaulių rajono savivaldybės merą išdėstydamas odininkų
iškeltas problemas bei prašydamas pateikti konkrečius minėtų problemų sprendimo
būdus. 2006-12-22 2007-01-03 Komitetas gavo atsakymus iš Aplinkos, Ūkio
ministerijų, Šiaulių apskrities viršininko administracijos. Pateiktuose
atsakymuose informuojama, kad Šiaulių rajono savivaldybėje įvyko Lietuvos odų
gamintojų ir vartotojų asociacijos, Aplinkos ministerijos, Šiaulių regiono
aplinkos apsaugos departamento ir Šiaulių rajono savivaldybės atstovų
susitikimas, kurio metu pasiekta susitarimų dėl odos gamybos procese
atsirandančių atliekų tvarkymo, 2007 m. antroje pusėje uždarius Aukštrakių odos
pramonės atliekų sąvartyną.
Lietuvos pramonininkų
konfederacijos raštas Dėl akcizo už geležinkelio riedmenų kurą. Komitetas (2007-01-11) posėdyje apsvarstė šį raštą ir priėmė sprendimą
pasiūlyti Vyriausybei išnagrinėti Lietuvos pramonininkų konfederacijos
siūlymą atleisti nuo akcizo geležinkelio riedmenų, skirtų keleiviams ar prekėms
pervežti, varikliams naudojamus degalus (papildant atitinkama nuostata Akcizų
įstatymo 41 straipsnį) bei prašyti Vyriausybės iki 2007 m. kovo 1 d. apie
priimtą sprendimą informuoti Ekonomikos komitetą.
Dėl Lietuvos karjerų asociacijos keliamų problemų, susijusių su naudingųjų
iškasenų karjerų įrengimu ir naudojimu. Atsižvelgiant į Lietuvos karjerų asociacijos kreipimęsi išdėstytas problemas, Komitetas (2007-01-11) nusprendė: pasiūlyti
Vyriausybei pavesti jos kompetentingoms įstaigoms: nustatyti žemės paėmimo
visuomenės poreikiams - naudingosioms iškasenoms eksploatuoti - tvarką ir
sąlygas, nustatant sprendimus dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams
priimančią instituciją; kontroliuoti ir užtikrinti, kad rengiant bendruosius
planus būtų įgyvendinama Lietuvos Respublikos žemės gelmių įstatymo nuostata
numatanti, kad nenaudojami žemės gelmių ištekliai turi būti apsaugoti
nuo veiksmų, bloginančių jų kokybę, gavybos sąlygas, nuo teritorijos užstatymo
ar kitų veiksmų, trukdančių žemės išteklius naudoti ateityje; užtikrinti, kad visos suinteresuotos
vykdomosios valdžios ir savivaldos institucijos laiku gautų išsamią informaciją
apie žemės gelmių išteklių buvimo vietas ir atsižvelgiant į tai užtikrintų
tinkamą Lietuvos Respublikos įstatymų nuostatų, nustatančių sąlygas žemės
gelmių ištekliams eksploatuoti, įgyvendinimą;
išnagrinėti galimybę peržiūrėti Sanitarinių apsaugos zonų (toliau - SAZ)
ribų nustatymo ir režimo taisykles, diferencijuojant ir nustatant karjerų ir
durpynų SAZ ribas, atsižvelgiant į naudojamus mechanizmus arba SAZ ribas
pagrįsti planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo proceso metu.
Komitetas domėjosi ir kitais aktualiais klausimais. Uždarame (2006-10-24) Komiteto posėdyje
išklausyta Ūkio ministro V.Navicko ir
Vidaus reikalų ministro R.Šukio informacija apie AB Mažeikių nafta patirtus
nuostolius bei sandorio perspektyvas. Domėtasi apie elektros energijos kainas
2007 metais. Šią informaciją (2007-11-25) Komiteto posėdyje pristatė
Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos pirmininkas V.Jankauskas.
Komitetas (2007-12-13) posėdyje išklausė Ūkio ministerijos sekretorės L.Domarkienės informaciją Inovacijų politikos gairės Europos ir
Lietuvos lygyje.
V. Susirašinėjimas
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas susirašinėjo su įvairiomis
institucijoms, organizacijomis, piliečiais. Iš viso gauti 120, išsiųsti 147
raštai. Į Komitetą kreipėsi įvairūs asmenys su įvairiais pasiūlymais ar dėl
pagalbos sprendžiant įvairius jiems iškilusius klausimus ir kt. Dalį gautų
laiškų Komitetas persiuntė vykdomosios valdžios ir kitoms institucijoms pagal
jų kompetenciją, tuo padėdamas pareiškėjams išsiaiškinti ar išspręsti jiems
rūpimus klausimus. Dalį gautų prašymų, pasiūlymų Komitetas įvertino svarstydamas juos Komiteto
posėdžiuose.
Komiteto
pirmininkė Birutė
Vėsaitė