LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO EKONOMIKOS KOMITETO VEIKLOS X SEIMO V (RUDENS)SESIJOS METU ATASKAITA

EN  FR

   Patvirtinta:

                                          Ekonomikos komiteto posėdyje

                                          2007 m.  vasario mėn. 28 d.

                                          posėdžio protokolo Nr. P- 7             

                                                                                                                                                           

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO EKONOMIKOS KOMITETO VEIKLOS X SEIMO V (RUDENS) SESIJOS METU

 (nuo 2006 m. rugsėjo 10 d. iki 2007 m. sausio 18 d.)

 

A T A S K A I T A

 

I. Komiteto sudėtis

 

V (rudens) sesijos metu  Ekonomikos komitetas dirbo būdamas tokios sudėties (Seimo 2006 m. lapkričio 14 d. nutarimas Nr. X-880):

1.      Birutė VĖSAITĖ - pirmininkė ,

2.      Vladimir ORECHOV - pirmininkės pavaduotojas, 

3.      Algirdas BUTKEVIČIUS,

4.      Audrius ENDZINAS,

5.      Ramūnas GARBARAVIČIUS,

6.      Saulius GIRDAUSKAS,

7.      Vaclovas KARBAUSKIS,

8.      Saulius LAPĖNAS,

9.      Vytas NAVICKAS,

10.  Jurgis RAZMA,

11.  Viačeslav ŠKIL,

12.  Julius VESELKA,

13.  Pranas VILKAS.

 

II. Komiteto veiklos kiekybinės charakteristikos

 

            Ekonomikos komitetas savo veiklą vykdė pagal Seimo statuto 60 straipsnyje jam nustatytas  veiklos kryptis.

Ataskaitiniu  laikotarpiu Komitetas:

·        surengė 23 posėdžius, iš jų 1 bendrą išvažiuojamąjį  posėdį į  AB “Lietuvos    energiją” kartu su Komisija Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms,

·        kaip pagrindinis komitetas apsvarstė 19 įstatymų ir 4 Seimo nutarimų projektus,

·        kaip papildomas  komitetas apsvarstė 24 įstatymų ir 3 Seimo nutarimo projektus,

·        apsvarstė 3 Europos Sąjungos pasiūlymus,

·        nagrinėjo 8 šalies ūkio klausimus (problemas),

·        susirašinėjo su įvairiomis institucijomis, organizacijomis, piliečiais: gauti 120, išsiųsti  147  raštai.

 

III. Svarstyti įstatymų ir Seimo nutarimų projektai

ir pagrindinės jų nuostatos

 

Komiteto svarstytus teisės aktų projektus  galima suskirstyti į tokias  grupes:

·        ekonomikos (ūkio) valstybinis reguliavimas ir ūkio subjektų veiklos reglamentavimas,

·        valstybės alkoholio ir tabako kontrolė,

·        biudžetas ir mokesčiai,

·        tarptautinės konvencijos ir susitarimai,

·        ES 2007-2013 m. struktūrinė parama.

 

Ekonomikos (ūkio) valstybinis reguliavimas ir ūkio subjektų veiklos reglamentavimas.  Išskirtini šie šalies ekonomikos raidai, jos ūkio subjektams svarbūs įstatymų bei Seimo nutarimų projektai, kuriuos  Komitetas svarstė kaip pagrindinis komitetas ir rengė jiems patobulintus projektus: 

Seimo nutarimo "Dėl  Nacionalinės energetikos strategijos patvirtinimo" projektas (XP-1892 ES).  Komiteto patobulintoje Nacionalinės energetikos strategijoje nustatytos energetikos sektoriaus vystymosi tendencijos ir prognozės iki 2025 metų: iki 2015 metų Lietuvoje turėtų būti pastatyta nauja branduolinė jėgainė; panaudojant  Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramą, planuojama  pakeisti iki 75 proc. esamų šilumos vamzdynų; iki 2012 metų ketinama Lietuvos elektros tinklus sujungti su Skandinavijos bei Lenkijos tinklais, sukurti bendrą regioninę gamtinių dujų saugyklą ir kt.  Nutarimas Seime priimtas 2007-01-18 .

Seimo nutarimo "Dėl   Nacionalinės energetikos strategijos įgyvendinimo" projektas (XP-1988).  Nutarime  teikiami pagrindiniai pasiūlymai Vyriausybei: iki 2007 m. balandžio 1 d.  parengti studiją, kuri įvertintų Lietuvos elektros energijos poreikius ir patikimo vartotojų aprūpinimo energija priimtinomis kainomis galimybes 2010-2015 m., įvertinant prognozuojamą elektros energetikos situaciją Baltijos ir kaimyniniuose regionuose; iki 2007 m. gegužės 1 d. parengti Ignalinos AE antrojo bloko sustabdymo atidėjimo pagrindimą, pateikti jį ES institucijoms bei Europos Sąjungos valstybėms narėms ir apie tai informuoti Seimą ir kt. Nutarimas Seime priimtas 2007-01-18.

Akcinių bendrovių įstatymo 2, 15, 45, 52, 53, 58, 59, 60 straipsnių pakeitimo ir 78 straipsnio 1 dalies pripažinimo netekusia galios įstatymo projektas (XP-1839). Pagrindiniai pakeitimai – aiškiau nustatyti bendrovių įstatinio kapitalo mažinimo atvejai, sąlygos ir procedūros, įtvirtinta akcininkų teisė gauti bendrovės lėšų įstatinio kapitalo mažinimo atveju, suderinta Akcinių bendrovių įstatymo nuostatų dėl pelno (nuostolių) paskirstymo terminija su teisės aktų reglamentuojančių apskaitos klausimus, terminija. Komitetas manydamas, kad projekte yra nepagrįstai atsisakyta UAB maksimalaus akcininkų skaičiaus ribojimo, nusprendė nepritarti Vyriausybės siūlymui atsisakyti UAB teisinės formos susiejimo su akcininkų skaičiumi. Įstatymas Seime priimtas 2007-01-12.

Gamtinių dujų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-69). Įstatymo projekto tikslas - nustatyti bendruosius gamtinių dujų sektoriaus organizavimo pricipus, gamtinių dujų įmonių veiklą ir santykius su vartotojais (tiekiant, paskirstant, perduodant ir laikant gamtines dujas), taip pat įgyvendinti 2003 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/55/EB dėl gamtinių dujų vidaus rinkos bendrų taisyklių, panaikinančios direktyvą 98/30/EB, nuostatas. Komiteto patobulino įstatymo projektą ir po to, kai Seimas, atsižvelgdamas į LR Seimo Teisės departamento išvadą, išbraukė įstatymo projekto 27 straipsnį “Išimtys”, paprašė LR Vyriausybės pateikti išvadą dėl viso patobulinto įstatymo projekto. 2006-07-19 Seimo Valdybos sprendimu  paprašyta Vyriausybės išvados dėl pateiktų Seimo narių pasiūlymų. Seime pradėta svarstymo eiga. 2007-01-18 padaryta pertrauka iki artimiausios posėdžių dienos pagal Seimo statuto 158 str. 5 d.

Įmonių restruktūrizavimo įstatymo 15 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1839). Projekte siūloma koreguoti nuostatas, susijusias su restruktūrizavimo plano projekto ruošimu, kreditorių pritarimu projektui ir teikimu teismui tvirtinti, atsižvelgiant į ES teisės aktų reikalavimą gauti Europos Komisijos pritarimą ketinamai teikti valstybės pagalbai. Toks naujas reglamentavimas leistų restruktūrizuojamoms įmonėms, kurioms gali būti teikiama valstybės pagalba, ne tik pradėti restruktūrizavimo procesą, bet ir sėkmingai jį tęsti bei pabaigti, taip išvengiant galimo bankroto. Taip būtų sudarytos sąlygos įmonėms, turinčioms laikinų finansinių sunkumų ir nenutraukusioms ūkinės komercinės veiklos, išsaugoti ir plėtoti šią veiklą, sumokėti skolas, atkurti mokumą ir išvengti bankroto. Įstatymas Seime priimtas 2006-10-12.

Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo įstatymo projektas (XP-662(4). Tikslas – pratęsti Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbą iki tarptautinių branduolinės energetikos  ekspertų nustatytų techniškai saugių terminų, bet ne ilgiau, kol bus suprojektuotas, pastatytas  ir paleistas dirbti naujas atominės elektrinės blokas ar naujas reaktorius. Šiuo metu yra tik sutartis su ES dėl Ignalinos atominės elektrinės uždarymo. Reikia vesti derybas su ES valdžios ir valdymo struktūromis dėl šios sutarties peržiūrėjimo. Vyriausybė tokios iniciatyvos nerodo ir nesiruošia to daryti. Tokio įstatymo priėmimas įpareigos vyriausybę tai daryti. Komitetas (2006-11-15) pritarė patobulintam įstatymo projektui ir pasiūlė Seimui kreiptis į Vyriausybę pateikti išvadą. SV (2006-12-06) sprendimu paprašyta Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos  išvados. Gauta (2007-01-11) ETD išvada, kurioje pažymima, kad teikiamo įstatymo projekto nuostata dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo pagal  Stojimo akto 4 Protokolo 4 straipsnio ir Stojimo Akto 37 straipsnio 1 dalies nuostatas nėra suderinama su Lietuvos Respublikos įsipareigojimais ES, t.y. prieštarauja Stojimo sutarčiai.

Valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo 4, 7, 9, 10, 11, 13, 16, 17, 19, 20, 21 ir 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1428). Pagrindiniai įstatymo projekte siūlomi pakeitimai: 1) suderinti Valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo nuostatas su Civiliniu kodeksu ir kitais teisės aktais; 2) įgyvendinti Vertybinių popierių rinkos įstatymo nuostatas, susijusias su šiame įstatyme nustatytu akcijų pirkimu–pardavimu, esant akcininko reikalavimui; 3) padidinti valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo skaidrumą ir efektyvumą. Įstatymas turės teigiamą įtaką VĮ Valstybės turto fondo veiklai ir pakoreguos nuosavybės perdavimo potencialiems pirkėjams, įsigyjantiems privatizavimo objektą, tvarką. Įstatymas Seime priimtas 2006-12-05.

Smulkaus ir vidutinio verslo įstatymo pakeitimo įstatymo  projektas (XP-1261ES). Projekte (tai įstatymo nauja redakcija) nustatomi (vadovaujantis 2003 m. gegužės 6 d. Europos Komisijos rekomendacija 2003/361/EB) smulkaus ir vidutinio verslo subjektai, jiems taikomos valstybės paramos formos. Numatoma, kad priimtas įstatymas lems smulkaus ir vidutinio verslo aplinkos gerėjimą, padės išvengti piktnaudžiavimo valstybės parama bei užtikrinti, kad ši parama pagal įvairias schemas tektų tiems smulkaus ir vidutinio verslo subjektams, kuriems ji labiausiai reikalinga. Projektui gauta daug pastabų ir pasiūlymų. Ekonomikos komiteto, kaip pagrindinio komiteto, siūlymu Seimo valdyba  sudarė darbo grupę projektui patobulinti (2006-07-12 sprendimas Nr. 1045). Darbo grupę sudarė 28 nariai, iš jų 16-kos asocijuotų verslo struktūrų atstovai.  Dėl darbo grupės parengto patobulinto įstatymo projekto Vyriausybės paprašyta pateikti Seimui išvadą (Seimo valdybos 2006-12-13 sprendimas Nr. 1314). Projekto svarstymo Komitete tęsinys numatytas  pavasario sesijoje.

Šventosios valstybinio jūrų uosto įstatymo projektas (XP-617). Numatyta reglamentuoti Šventosios valstybinio jūrų uosto valdymą ir veiklą bei sudaryti reikiamas sąlygas uosto atstatymui ir plėtrai, uosto infrastruktūros ir suprastruktūros vystymui, verslui, reikiamų poįstatyminių teisės aktų parengimui ir tvirtinimui. Nustatyta, kad uosto naudotojai ir uosto žemės naudotojai uosto teritorijoje gali vykdyti tik tokią veiklą, kuri  atitinka uosto paskirtį, ir jeigu šie asmenys yra sudarę su Šventosios uosto direkcija sutartį dėl veiklos uoste arba (ir) sutartį dėl uosto žemės nuomos. Uosto žemė, akvatorija ir uosto infrastruktūra neprivatizuojama. Uosto žemę, akvatoriją ir uosto infrastruktūrą patikėjimo teise valdo, naudoja ir ja disponuoja valstybės įmonė Šventosios uosto direkcija, kurią įsteigia Vyriausybė. Įstatymas Seime priimtas 2006-11-16.

Energetikos įstatymo 19 straipsnio papildymo įstatymo projektas (XP-1657) ir Šilumos ūkio įstatymo 30 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1658). Pagrindinis projektų tikslas – suteikti galimybę savivaldybių institucijoms dalyvauti šilumos kainų nustatyme ir būti visiškai informuotoms apie šį procesą, net ir tuo atveju, kai šilumos tinklai yra išnuomoti ir savivaldybės tampa “trečiaisiais asmenimis”. Komitetas priėmė sprendimą pritarti komiteto, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos teisės departamento išvadą ir Seimo nario A.Rimo pasiūlymą, patobulintiems įstatymų projektams.

Pašto įstatymo 2, 3, 6, 7, 8, 12 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1547). Siekiama atlikti techninius pakeitimus, susijusius su valstybės įmonės Lietuvos pašto pertvarkymu į akcinę bendrovę Lietuvos paštą, papildyti Pašto įstatymą atitinkamomis PPS konvencijos pakeitimų nuostatomis, patikslinti Pašto įstatymą pagal 1997 m. gruodžio 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 97/67/EB dėl Bendrijos pašto paslaugų vidaus rinkos plėtros bendrųjų taisyklių ir paslaugų kokybės gerinimo (toliau – direktyva 97/67/EB) 14 straipsnio 2 dalį.  Seime 2006-12-21 padaryta pertrauka pagal Seimo statuto 158 str. 3 d.

Įmonių bankroto įstatymo 10  ir 13(1) straipsnių papildymo įstatymo projektas (XP-16).  Projekto tikslas – pagerinti darbuotojų interesų apsaugą tais atvejais, kai su darbuotojais delsiama atsiskaityti, ar įmonių nemokumo atveju. Komitetas (2006-11-22) posėdyje priėmė sprendimą projekto svarstyme daryti pertrauką ir prašyti LR Seimo valdybos kreiptis į LR Vyriausybę pateikti išvadą.

Seimo nutarimo "Dėl šilumos ir karšto vandens kainų augimo pagrįstumo parlamentinio tyrimo" projektas (XP-1743). Projekto iniciatorių (grupės Seimo narių) teikiamo nutarimo projekto tikslas buvo pavesti Ekonomikos komitetui atlikti šilumos ir karšto vandens kainų augimo pagrįstumo parlamentinį tyrimą. Ekonomikos komitetas patobulino nutarimo projektą, j Seimas priėmė 2006-11-28 (Nr.X-931). Nutarimu pavedama Valstybės kontrolei atlikti šilumos ir karšto vandens kainų didėjimo pagrįstumo valstybinį auditą ir iki 2007 m. gegužės 1 d. pateikti Seimui šio audito išvadas, o parlamentinį tyrimą pavedama atlikti Audito komitetui. Šis komitetas turi ištirti ir nustatyti, ar valstybės ir savivaldybių institucijoms bei šilumos tiekimo įmonėms priimant sprendimus, kuriais remiantis buvo padidintos centralizuotai gyventojams tiekiamų šilumos ir karšto vandens kainos, buvo laikomasi Šilumos ūkio įstatymo bei kitų su juo susijusių įstatymų reikalavimų ir kt. Nutarimas Seime priimtas 2006-11-28.

Seimo nutarimo "Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2004 ir 2005 metų veiklos ataskaitų" projektas (XP-1460). Komitetas, pritarė  VKEKK 2004 ir 2005 metų veiklos ataskaitoms ir  patobulino nutarimo projektą papildydamas jį pasiūlymais VKEKK ir Vyriausybei. VKEKK pasiūlyta dažniau taikyti lyginamosios analizės metodą, taip pat veiksmingiau ginti vartotojų interesus nustatant ir kontroliuojant energetikos, šalto vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių teikiamų paslaugų būtinąsias sąnaudas ir kainas bei rengti aiškias ir vartotojams suprantamas metodikas. Vyriausybei pasiūlyta suteikti VKEKK teisę skirti licencijuotoms energetikos įmonėms baudas už licencijuojamos veiklos sąlygų nesilaikymą. Šiuo nutarimu taip pat pavesta Valstybės kontrolei atlikti VKEKK veiklos ir finansinį valstybinį auditą. Seimo nutarimas priimtas 2006-11-28.

 

Kai kuriems įstatymų projektams Komitetas, kaip pagrindinis komitetas, nepritarė. Tai:

Šilumos ūkio įstatymo 30 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1649).  Projekto tikslas – palikti VKEKK teisę vienašališkai nustatyti kainas tik tuo atveju, jei jos nepagrįstai padidinamos, o jeigu kainos mažinamos ir tuo pačiu šilumos vartotojų interesai nepažeidžiami, VKEKK vienašališkai nustatyti kainas teisė nesuteikiama. Komitetas, atsižvelgdamas į Seimo kanceliarijos Teisės departamento  ir Europos Teisės departamento prie LR Teisingumo ministerijos išvadas ir į tai, kad priėmus teikiamą įstatymo projektą būtų susiaurintos VKEKK funkcijos, nusprendė projektą atmesti.

 Civilinio proceso kodekso 145 ir 148 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (XP-577).  Projekto tikslas – užtikrinti 1952 m. Tarptautinės konvencijos dėl kai kurių taisyklių, susijusių su jūrų laivų areštu, suvienodinimo, įgyvendinimą ir šalia  kitų tiesiogiai nurodomų galimų  laikinųjų apsaugos priemonių rūšių įvardyti laivo areštą.  Komitetas (2006-09-20)  priėmė sprendimą - atsižvelgiant į LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą, Vyriausybės nutarime, Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos, Aukščiausiojo teismo ir kitų kompetentingų įstaigų raštuose išdėstytą nuomonę ir argumentaciją, įstatymo projektą atmesti kaip perteklinį ir netikslingą. Taip pat pasiūlyta Teisėjų tarybai atkreipti dėmesį, kad Lietuvos Respublikos teismai galėtų efektyviau taikyti ratifikuotų tarptautinių sutarčių teisės normas, ginant Lietuvos Respublikos ūkio subjektų  teisėtus interesus.

 

Ekonomikos komitetas, kaip papildomas komitetas, apžvelgiamu laikotarpiu svarstė šiuos įstatymų projektus ir  teikė išvadas su savo pasiūlymais:

Administracinių teisės pažeidimų kodekso 231 straipsnio pakeitimo ir Kodekso papildymo 115(1), 115(2) straipsniais įstatymo projektas (XP-1584). Projekto tikslas – numatyti administracinę atsakomybę už: kompensavimo ir pagalbos keleiviams už atsisakymą juos vežti oro transportu ir skrydžių atšaukimo arba atidėjimo ilgam laikui atveju taisyklių pažeidimą; keleivių informavimo apie oro vežėjų, vykdančių skrydžius, tapatybę ir keleivių teisės į kompensaciją arba vežimą kitu maršrutu, taisyklių, numatytų Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 2111/2005, pažeidimą. Įstatymas Seime priimtas 2006-11-16.

Asociacijų įstatymo 10  straipsnio papildymo įstatymo projektas (XP-1159). Siūloma suteikti teisę bendruomenėms, kurios registruotos ir veikia pagal Asociacijų įstatymą, tvarkyti apskaitą pagal supaprastintą apskaitos tvarkymo sistemą. Komitetas (2006-10-11) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.

Branduolinės energijos įstatymo 20, 21 ir 50 straipsnių pakeitimo  įstatymo projektas (XP-1654). Projektas parengtas atsižvelgiant į užsienio valstybių praktiką, siekiant tinkamai reglamentuoti branduolinių medžiagų fizinės saugos klausimus ir įstatymo Krašto apsaugos ministerijai priskirtą funkciją perduoti vykdyti Vidaus reikalų ministerijai. Taip pat, atsižvelgus į suinteresuotų institucijų pateiktus pasiūlymus visiškai neatsiriboti nuo įstatyme ir jį lydinčiuose teisės aktuose Krašto apsaugos ministerijai priskirtų funkcijų, atitinkamai pakoreguota Krašto apsaugos kompetencija, numatanti projektinės grėsmės nustatymo galimybę branduolinių medžiagų transportavimui. Įstatymas Seime priimtas 2006-11-28.

Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 5 priedėlio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1038). Siūloma nustatyti, kad nuo 2006 m. liepos 1d. į Programos finansavimo sąskaitą būtų pervedama 70 procentų akcizo pajamų, gautų už realizuotą benziną, dyzelinius degalus bei energetinius produktus, kurie pagaminti iš biologinės kilmės medžiagų ar su jų priedais ir skirti naudoti kaip variklių degalai. Įstatymas Seime priimtas 2006-11-09.

Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies pakeitimo įstatymo projektas (XP-725). Projekte siūloma bankrutuojančios draudimo bendrovės klientų pareiškimus dėl žalos atlyginimo iki draudimo sutarčių galiojimo pabaigos teikti Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudikų Biurui, kuris teisės aktų nustatyta tvarka vykdytų (tęstų) transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomo draudimo sutarčių teisinius įsipareigojimus. Komitetas (2006-09-27)  priėmė sprendimą  grąžinti įstatymo projektą iniciatoriui tobulinti, atsižvelgiant į gautus pasiūlymus ir pastabas, o taip pat įvertinus galimybę įstatyme nustatyti prievolę draudikams (ar Transporto priemonių draudikų biurui) grąžinti draudėjams pinigus (kompensaciją) už  nepanaudotą draudimo sutarties terminą.

Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 2 ir 19 straipsnių papildymo ir pakeitimo įstatymo projektas (XP-1477). Siūloma įsteigti Lietuvos Respublikos taktinės ir logistinės paskirties transporto priemonių, naudojamų Lietuvos kariuomenės reikmėms, registrą, kurį tvarkytų Vyriausybės įgaliota institucija. Įstatymas Seime priimtas 2006-12-12.

Piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-513A). Projekto tikslas - siekti (išdėstant įstatymą nauja redakcija), kad gyventojai, dėl objektyvių priežasčių neturintys pakankamai lėšų pragyvenimui ar pagrindinėms komunalinėms paslaugoms apmokėti, išnaudoję visas kitas pajamų gavimo galimybes, gautų piniginę socialinę paramą. Taip pat  siekiama tiksliau reguliuoti šios paramos organizavimą, administravimą ir finansavimą. Komitetas iš esmės pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti taip, kad būtų nustatytos galimai paprastesnės ir aiškesnės piniginės socialinės paramos teikimo sąlygos bei jos skyrimo ir teikimo tvarka. Įstatymas Seime priimtas 2006-11-21.

Standartizacijos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-1759). Tikslas - suderinti įstatymą su Civiliniu kodeksu ir Europos Sąjungos teisės aktais, patikslinti straipsnius, susijusius su naryste CEN/CENELEC, reglamentuoti LST TK dalyvavimą CEN/CENELEC techninėje veikloje, sudaryti palankesnes sąlygas ūkio ir kitiems subjektams dalyvauti standartizacijoje (sektoriniai komitetai, Technikos ir Vartotojų komisijos), atsisakyti nuostatų apie Lietuvos standartizacijos asociaciją, pertvarkant atitinkamus straipsnius pagal esamą situaciją - nacionalinės standartizacijos institucijos funkcijas vykdo LRV pripažinta institucija - Lietuvos standartizacijos departamentas prie Aplinkos ministerijos. Komitetas (2006-12-22) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.

Tautinio paveldo produktų įstatymo projektas (XP-1102). Tikslas - užtikrinti tautinio paveldo produktų valstybinę apsaugą, išsaugoti sukauptą tradicinių amatų patirtį, suteikiant jai šiuolaikinį reikšmingumą, nustatyti tautinio paveldo produktų, tradicinių amatų sąvokas, jų klasifikavimo principus, sertifikavimo procedūras, sudaryti tradiciniams amatininkams palankias sąlygas užsiimti tautinio paveldo produktų sukūrimu, realizavimu bei populiarinimu, nustatyti tradicinių amatų mokymo sistemos pagrindus, valstybės paramos šiai sričiai principus ir formas, kiek to nereglamentuoja kiti įstatymai. Ekonomikos komitetas, išnagrinėjęs gausius Vyriausybės pateiktus pasiūlymus ir gausias Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, iš esmės pritarė įstatymo projektui ir pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti, atsižvelgiant į tuos pasiūlymus pastabas, kuriems Komitetas pritarė.

Darbo kodekso 162(1)  straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1423A). Projekto tikslas – atsižvelgiant į šalyje susiformavusias tradicijas, sudaryti sąlygas turiningesniam darbuotojų poilsiui bei ryšių šeimose stiprinimui Šv. Kalėdų laikotarpiu. Komitetas  pasiūlė pagrindiniam komitetui įstatymo projektą patobulinti atsižvelgiant į Seimo narės B.Vėsaitės pasiūlymą (neperkelinėti  poilsio dienų sutampančių su švenčių, kurios yra įprastai švenčiamos sekmadienį, dienomis) ir Seimo narių G.Šileikio, L.Mogenienės, A.Dumčiaus, Z.Žvikienės pirmąjį pasiūlymą (palikti galiojančią nuostatą - poilsio dienos, sutampančios su švenčių dienomis, perkeliamos į artimiausią po jų einančią darbo dieną). Kadangi minėti Seimo narių pasiūlymai parengti ne į projekto XP-1423A, o į galiojančią Darbo kodekso redakciją, aiškumo dėlei Ekonomikos komitetas pateikė ir pagal minėtus pasiūlymus parengtą projektu keičiamo Darbo kodekso 1621  straipsnio išdėstymą.

Naftos ir dujų išteklių mokesčio įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-955). Projekto tikslas - naftos ir dujų išteklių mokestį, šiuo metu visą įskaitomą į valstybės biudžetą, paskirstyti tarp valstybės ir savivaldybės, kurioje išgaunama nafta ir dujos, biudžetų. Projekte  siūloma nustatyti, kad 10 proc. naftos ir dujų išteklių mokesčio būtų sumokama į savivaldybės, kurios teritorijoje vykdoma naftos ir dujų gavyba, biudžetą. Viena iš tokio siūlymo priežasčių - naftos ir dujų gavybos proceso neigiamas poveikis aplinkinių gyventojų sveikatai ir ramybei bei pačio proceso, kaip ir  naftos ir dujų gavybos įrenginių, daroma tiesioginė žala gamtai, kraštovaizdžiui. Siūlomas mokesčio įskaitymo pakeitimas vienoms savivaldybėms leistų kompensuoti neigiamus naftos ir dujų verslovių padarinius, o kitoms savivaldybėms būtų paskata sudaryti  sąlygas naujoms gavybos vietoms eksploatuoti, juolab, kad naftos ištekliai Lietuvos teritorijoje sparčiai senka. Komitetas (paskirtas papildomu komitetu), atsižvelgdamas į Vyriausybės išvadoje išdėstytus argumentus, pasiūlė (2006-09-27)  įstatymo projektą atmesti.

 

Valstybės alkoholio ir tabako kontrolė. Pažymėtini šie projektai, kurių daugumai Komitetas buvo pagrindiniu komitetu:

Alkoholio kontrolės įstatymo 18 ir 34 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-891). Siūloma įtvirtinti savivaldybių tarybų teisę, atsižvelgiant į prekybos alkoholiniais gėrimais vietą, nustatyti prekybos alkoholiniais gėrimais laiko apribojimus ir ekonomines sankcijas už šių apribojimų nesilaikymą. Įstatymas Seime priimtas 2006-11-09.

Alkoholio kontrolės įstatymo 22 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1482). Projekto tikslas - sumažinti alkoholio vartojimą jaunesnių nei 18 metų asmenų tarpe bei alkoholio prieinamumą nepilnamečiams. Siūloma įtvirtinti nuostatą, draudžiančią asmenims jaunesniems kaip 18 metų viešojo maitinimo įmonėse vartoti alkoholį bei numatyti atsakomybę už leidimą šiems asmenims vartoti alkoholinius gėrimus viešojo maitinimo įmonėse. Komitetas (2006-10-11) priėmė sprendimą sudaryti darbo grupę įstatymo projektui  patobulinti. Komitetas (2006-11-22) pritarė darbo grupės patobulintam įstatymo projektui XP-1482(3),  ir darbo grupės parengtam Administracinių teisės pažeidimų kodekso 178 straipsnio pakeitimo ir papildymo, 224 ir 259(1) straipsnių pakeitimo bei kodekso papildymo 178(1) straipsniu įstatymo projektui XP- 1853. Svarstymas Seime įvyko 2006-12-12.

Alkoholio kontrolės įstatymo 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1431). Projekto tikslas - sugriežtinti alkoholinių gėrimų rėmimą ir patikslinti nuostatas, reglamentuojančias alkoholio reklamą.Alkoholio reklamos ribojimu yra siekiama humaniškų tikslų: apsaugoti jaunimą nuo psichologinio spaudimo vartoti alkoholinius gėrimus; įtvirtinti požiūrį, kad alkoholinių gėrimų vartojimas kenkia visuomenės sveikatai. Šie tikslai atitinka Pasaulinės sveikatos organizacijos keliamus uždavinius visuomenės ir žmonių sveikatos srityje. Alkoholio reklamos ribojimas atitinka teisingumo sampratą ir taikomas atsižvelgiant į teisėtumo ir būtinumo demokratinėje visuomenėje kriterijus. Komiteto (2006-11-29) posėdyje buvo nuspręsta prašyti LR Seimo valdybos kreiptis į LR Vyriausybę pateikti išvadą (VS 2006-12-06).

 

 

Alkoholio kontrolės įstatymo 18 ir 28 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1078). Projekto tikslas - griežčiau reglamentuoti prekybos alkoholiniais gėrimais mažmeninės prekybos įmonėse tvarką, nustatant laiko apribojimus prekybai alkoholiniais gėrimais. Komitetas (2006-09-13), atsižvelgdamas į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadas, nusprendė  atmesti.

Tabako kontrolės įstatymo 19, 26 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1746). Projekto tikslas -  ištaisyti teisės akto normos dviprasmiškumą. Siekiama užtikrinti tabako kontrolės įstatymo nuostatų draudžiančių rūkyti realizavimą, apsaugoti restoranų, kavinių, barų ir kitų viešojo maitinimo įstaigų, klubų, diskotekų darbuotojus ir lankytojus (klientus) nuo prirūkytos aplinkos, pasyvaus rūkymo, tausoti jų sveikatą ir užtikrinti saugias darbo sąlygas. Atsižvelgiant į tai, kad dar nėra  klubų veiklos praktikos (cigarų ir pypkių klubų steigimo tvarka ir sąlygos dar tik baigiamos ruošti) bei siekiant užtikrinti teisės aktų stabilumą, taip pat įvertinat Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą, Komitetas (kaip papildomas komitetas) (2006-11-29) nusprendė įstatymo projektą atmesti.

 

 

Biudžetas ir mokesčiai. Komitetas apsvarstė šiuos ekonomikos plėtrai, valstybės biudžeto asignavimų  laikytojams ir ūkio subjektams aktualius teisės aktų projektus:

2007 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektas (XP-1738).  Projekto tikslas – patvirtinti 2007 metų valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetų finansinius rodiklius. Projekte numatyta, kad 2007 m. įplauks: į nacionalinį biudžetą 22,1 mlrd. Lt (14,4 proc. daugiau  negu planuojama gauti 2006 m.), į valstybės biudžetą 19,1 mlrd. Lt (12,0 proc. daugiau). Prognozuojami  2007 m. asignavimai: nacionalinio biudžeto 23,5 mlrd. Lt, valstybės biudžeto 20,6 mlrd. Lt. 2007 (kaip ir 2006) metų biudžetas parengtas susiejant jį su ES biudžetu - numatyti piniginiai srautai į Lietuvos biudžetą ir  Lietuvos įmokos į ES biudžetą. Komitetas, apsvarstęs šį projektą, skyrium imant, jame numatytus Ūkio ministerijai ir jos valdymo sričiai, Susisiekimo ministerijai ir jos valdymo sričiai bei kitoms Komiteto kompetencijai priskirtoms institucijoms  numatomus asignavimus, taip pat gautus pasiūlymus ir prašymus, Biudžeto ir finansų komitetui pateikė savo pasiūlymus. Įstatymas Seime priimtas 2006-12-07.

Akcizų įstatymo 28 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1739).  Projekto tikslas – atsižvelgiant į Lietuvos įsipareigojimą iki 2009 m. gruodžio 31 d. palaipsniui didinti akcizo tarifą cigaretėms, kad jis pasiektų ES aqcuis nustatytą minimalų tarifą, nuo 2007 m. kovo 1 d. padidinti cigaretėms taikomus akcizų tarifus. Padidėjus akcizo už cigaretes tarifui, mažmeninė populiariausių cigarečių pakelio kaina padidėtų 14 proc. Projektas teikiamas kartu su Lietuvos Respublikos 2007 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu.

Komitetas, kaip papildomas komitetas, projektui pritarė. Įstatymas Seime priimtas 2006-12-07.

Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo ir Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 6, 20, 27, 37 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-1740).  Projekto tikslas – padidinti pagrindinį NPD nuo 290 iki 320 litų, proporcingai didinant  nustatytus individualius NPD,  taip mažinant gyventojų pajamų mokesčio naštą;  taip pat aiškiau reglamentuoti metinio NPD ir papildomo NPD taikymą 2006 m. mokestiniu laikotarpiu, kuriuo gyventojų gautoms pajamoms taikomi trys pajamų mokesčio tarifai (33, 27 ir 15 proc.). Komitetas, kaip papildomas komitetas, pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti, atsižvelgiant į Seimo nario E.Žakario pasiūlymą ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas. Įstatymas Seime priimtas 2006-12-07.

 

 

Seimo nutarimo "Dėl Lietuvos Respublikos 2005 metų valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitos " projektas (XP-1248). Projekto tikslas - pritarti 2005 m. valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitai. Karti su nutarimo projektu pateikiama 2005 m. valstybės biudžeto įvykdymo apyskaita su  aiškinamuoju  raštu, 2005 m. asignavimų valdytojų programų uždavinių įgyvendinimo vertinimo kriterijų įvykdymo ataskaitos, taip pat Valstybės kontrolės išvados dėl 2005 m. valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitos ir  dėl 2005 m. valstybės skolos ataskaitos. Komitetas pritarė šiam projektui. Taip pat  pagrindiniam komitetui  pateikė savo pasiūlymus (pasiūlyti Vyriausybei daugiau dėmesio skirti programiniam biudžeto rengimui ir įgyvendinimui, orientavimuisi į programose numatomus pasiekti ir pasiektus rezultatus ir jų poveikį šalies ekonomikai, verslui, gyventojams ir kt.). Nutarimas Seime priimtas 2006-12-07.

Pelno mokesčio įstatymo 12, 13, 14 ir 30 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1608).  Projekto tikslai: 1) nustatyti specialų mokestinį režimą dėl turto vertės padidėjimo pajamų iš akcijų perleidimo apmokestinimo; 2) išplėsti įstatymo nuostatas, kuriomis reglamentuojami vieneto turtas ir jo įsigijimo kaina, taip sudarant sąlygas gyventojų, vykdžiusių individualią veiklą, įsigytas ir nerealizuotas prekes baigus tokią veiklą ir įsteigus vienetą be mokestinių pasekmių perduoti tam vienetui. Komitetas  iš esmės  pritarė įstatymo projektui ir pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti atsižvelgiant į Seimo nario P.Vilko pasiūlymą.    Įstatymas Seime priimtas 2006-10-19.

Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 4, 4(1), 15, 17, 22, 27, 43, 56, 77, 80, 90, 91, 94 ir 96 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (XP-1653). Projekto tikslai – 1) supaprastinti Lietuvoje taikomą apmokestinimo PVM tvarką konsignacinei prekybai; 2) patikslinti importuojamų prekių apmokestinamosios vertės apskaičiavimo tvarką; 3) suvienodinti Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo nuostatas su kitų Lietuvos Respublikos įstatymų nuostatomis; 4) atsižvelgti į Lietuvai suteiktas išlygas; 5)  aiškiau reglamentuoti kai kuriuos apmokestinimo PVM tvarkos Lietuvoje aspektus. Komitetas pritarė įstatymo projektui  atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas. Įstatymas Seime priimtas 2006-11-28.

Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1152). Siekiama sudaryti  palankesnes veiklos sąlygas smulkiam ir vidutiniam verslui, sumažinti pirkimo arba importo PVM atskaitos apribojimus. PVM atskaitos lengviesiems automobiliams apribojimai rėmėsi prielaida, jog automobiliai įmonėje naudojami ne prekių (paslaugų) gamybai (teikimui), bet asmeniniams tikslams. Tačiau nebuvo atsižvelgta į tai, kad yra tam tikra lengvųjų automobilių rūšis, kurie naudojami išimtinai prekėms vežti. Šie automobiliai dažnai vadinami „verslo mašinomis“, nes jų kėbulo konstrukcija orientuota būtent į verslo įmonių poreikių tenkinimą. Projekte siūloma, kad šiems automobiliams pirkimo arba importo PVM būtų atskaitomas. Komitetas projektui pritarė, atsižvelgiant  į Seimo nario P.Vilko pateiktą (projektą patikslinantį)  pasiūlymą.

Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1530). Projekto tikslas – nustatyti palankesnes veiklos sąlygas smulkiam ir vidutiniam verslui. Projekte siūloma atsisakyti draudimo PVM mokėtojams atskaityti PVM už įsigyjamus ir nuomojamus lengvuosius automobilius. Komitetas  iš esmės pritarė įstatymo projektui ir pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, Seimo nario S.Bucevičiaus pasiūlymą (dėl ankstesnės įstatymo įsigaliojimo datos - nuo 2007-03-01) ir Seimo nario S.Girdausko pasiūlymą (dėl automobilio vertės neribojimo).

Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 21 straipsnio papildymo įstatymo projektas (XP-1261).  Siekiama sudaryti sąlygas asmenims, kurie iš bankų ir kitų įstatyme numatytų institucijų skolinasi lėšų būsto renovacijai, pasinaudoti mokestine lengvata ir tokiu būdu paskatinti gyvenamojo būsto renovaciją. Projekte siūloma patirtų nuolatinio Lietuvos gyventojo išlaidų, kurias leidžiama atimti iš pajamų, sąrašą papildyti palūkanomis už paimtą kreditą gyvenamajam būstui renovuoti. Komitetas, paskirtas kitu pagrindiniu komitetu (buvo BFK), projektą patobulino  (pagal Seimo Teisės departamento pastabas) ir jam pritarė. Svarstant (2006-11-07) Seime įstatymo projektas atmestas.

 

 

Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 6, 20, 27 ir 37 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (XP-892). Projekto tikslas – jau nuo 2006 m. sausio 1 d. sumažinant gyventojų pajamų apmokestinimą, sudaryti palankesnes sąlygas žmonėms kurti savo, o kartu ir valstybės, gerovę, užtikrinti šalies konkurencingumą, mažinti  mokesčių vengimo paskatas ir taip gerinti mokesčio surinkimą. Ekonomikos komitetas, paskirtas kitu pagrindiniu komitetu (buvo BFK), pasiūlė projektą atmesti. Projekto iniciatorių siūloma nuostata dėl 27 proc. tarifo nustatymo nuo 2006 m. sausio 1 d. nebeteko prasmės. Pagal 2005 m. birželio 7 d. priimtą Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 6, 20, 27, 27, 37 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą (X-235)  27 proc. tarifas yra taikomas nuo 2006 m. liepos 1 d.

 

Tarptautinės konvencijos ir susitarimai. Pažymėtini šie Komiteto svarstyti įstatymų dėl tarptautinių konvencijų ir susitarimų ratifikavimo projektai:

Įstatymo dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Armėnijos Respublikos Vyriausybės susitarimo dėl investicijų skatinimo ir abipusės apsaugos ratifikavimo projektas (XP-1614). Projekto tikslas – ratifikuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Armėnijos Respublikos Vyriausybės susitarimą dėl investicijų skatinimo ir abipusės apsaugos, pasirašytą 2006 m. balandžio 25 d. Jerevane. Teikiamo ratifikuoti susitarimo įsigaliojimas sudarytų palankesnes sąlygas ekonominiam bendradarbiavimui tarp Lietuvos ir Armėnijos plėtoti ir skatinti bei sukurtų teisinį pagrindą tiek Lietuvos, tiek ir Armėnijos investicijoms. Komitetas  pritarė įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2006-10-10.

Įstatymo dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Gruzijos Vyriausybės susitarimo dėl investicijų skatinimo ir apsaugos ratifikavimo projektas (XP-1616). Projekto tikslas – ratifikuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Gruzijos Vyriausybės susitarimą dėl investicijų skatinimo ir apsaugos, pasirašytą 2005 m. lapkričio 9 d. Tbilisyje. Teikiamo ratifikuoti susitarimo įsigaliojimas sudarytų palankesnes sąlygas ekonominiam bendradarbiavimui tarp Lietuvos ir Gruzijos plėtoti ir skatinti bei sukurtų teisinį pagrindą tiek Lietuvos, tiek ir Gruzijos investicijoms. Komitetas (kaip papildomas komitetas)   pritarė įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2006-10-10.

Įstatymo dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Azerbaidžano Respublikos Vyriausybės susitarimo dėl investicijų skatinimo ir apsaugos ratifikavimo projektas (XP-1618). Projekto tikslas – ratifikuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Azerbaidžano Respublikos Vyriausybės susitarimą dėl investicijų skatinimo ir apsaugos, pasirašytą 2006 m. birželio 8 d. Baku.

Teikiamo ratifikuoti susitarimo įsigaliojimas sudarytų palankesnes sąlygas ekonominiam bendradarbiavimui tarp Lietuvos ir Azerbaidžano plėtoti ir skatinti bei sukurtų teisinį pagrindą tiek Lietuvos, tiek ir Azerbaidžano investicijoms. Komitetas (kaip papildomas komitetas)  pritarė įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2006-10-10.

Įstatymo "Dėl 1980 m. gegužės 9 d. Tarptautinio vežimo geležinkeliais sutarties (COTIF) pakeitimo 1999 m. birželio 3 d. protokolo ratifikavimo" pakeitimo įstatymo projektas (XP-1717). Projekto parengimą sąlygojo tai, kad nuo 2006 m. liepos 1 d. įsigalioja Tarptautinio vežimo geležinkeliais sutarties (COTIF) pakeitimo 1999 m. birželio 3 d. protokolas, kurio priedų CUI (E), APTU (F), ir ATMF (G) tam tikros nuostatos prieštarauja Europos Sąjungos teisei. Lietuvos Respublikos Seimas minėtą sutartį ratifikavo priimdamas Lietuvos Respublikos įstatymą „Dėl 1980 m. gegužės 9 d. Tarptautinio vežimo geležinkeliais sutarties (COTIF) pakeitimo 1999 m. birželio 3 d. protokolo ratifikavimo“ (Žin., 2003, Nr. 97-4313). Sutartis ratifikuota pilna apimtimi, todėl siekiant nustatyti išlygas dėl sutarties priedų netaikymo, būtina pakeisti minėtą įstatymą. Įstatymas Seime priimtas 2006-12-05.

Įstatymo dėl Airijos, Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Italijos Respublikos, Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės, Vokietijos Federacinės Respublikos, Europos atominės energijos bendrijos ir Tarptautinės atominės energijos agentūros Susitarimo, įgyvendinančio Sutarties dėl branduolinio ginklo neplatinimo III straipsnio 1 ir 4 dalis, ir Airijos, Austrijos Respublikos, Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Graikijos Respublikos, Ispanijos Karalystės, Italijos Respublikos, Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės, Portugalijos Respublikos, Suomijos Respublikos, Švedijos Karalystės, Vokietijos Federacinės Respublikos, Europos atominės energijos bendrijos ir Tarptautinės atominės energijos agentūros Susitarimo, įgyvendinančio Sutarties dėl branduolinių ginklų neplatinimo III straipsnio 1 ir 4 dalis, Papildomo protokolo ratifikavimo projektas (XP-1911). Siekiama pereiti prie trišalių Susitarimų taikymo („acquis communiataire“) garantijų srityje ir nustatyti valstybinės branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės vaidmenį, įgyvendinant Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) ir Euratom garantijas, Lietuvai prisijungus prie trišalių Susitarimų. Komitetas pasiūlė pagrindiniam  komitetui patobulinti įstatymo projektą: įvertinant 2 ir 3 Teisės departamento pastabas; atsižvelgiant į tai, kad pirminės ratifikuotos sutarties tekste vartojama formuluotė “branduolinis ginklas”, atitinkamai suvienodinant patikslinti įstatymo projekto pavadinimą.

 

ES 2007-2013 m. struktūrinė parama.

Seimo nutarimo "Dėl Seimo rekomendacijos dėl Lietuvos Respublikos pozicijos derybose su Europos Komisija dėl Lietuvos 2007- 2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategijos ir veiksmų programų šiai strategijai įgyvendinti" projektas (XP-1421). Projekto tikslas – pareikšti Seimo nuomonę dėl Lietuvos Respublikos pozicijos derybose su Europos Komisija dėl Lietuvos 2007- 2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategijos ir veiksmų programų šiai strategijai įgyvendinti. Komitetas iš esmės pritarė Lietuvos Respublikos pozicijos derybose su Europos Komisija dėl Lietuvos 2007- 2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategijos ir veiksmų programų šiai strategijai įgyvendinti projektams ir pateikė savo pasiūlymus Ekonomikos augimo ir Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programų projektams patobulinti.  Nutarimas  Seime  priimtas 2006-11-23.

Seimo nutarimo "Dėl Seimo ir Vyriausybės veiklos principų įgyvendinant Lietuvos 2007-2013 m. Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategiją ir veiksmų programas" projektas (XP-1837).  Projekto tikslai – pripažinti pačiais svarbiausiais Strategijoje numatytais prioritetais tuos, kurie yra susiję su ilgalaikio Lietuvos ūkio konkurencingumo stiprinimu ir  paprašyti Vyriausybės:  kiekvienais metais pateikti Seimui išsamią ataskaitą apie šalies ūkio konkurencingumo tendencijas; pateikti Seimui tvirtinti Strategijos įgyvendinimui reikalingų Nacionalinės svarbos projektų, susijusių su konkurencingumo didinimu, sąrašą; rengiant 2007-2013 metų paramos administravimo sistemą bei taisykles, užtikrinti nuoseklumą, skaidrumą bei efektyvumą, laikantis šiame Seimo nutarimo projekte siūlomų principinių nuostatų. Komitetas pagrindiniam komitetui pasiūlė projektą patobulinti atsižvelgiant į Komiteto nuomonę, jog projekte tikslinga numatyti  Konkurencingumo ataskaitos pateikimą Seimui, taip pat  projektų, kurie labai svarbūs ūkio konkurencingumo požiūriu, sąrašo formavimą bei pastovią šių projektų įgyvendinimo kontrolę Seime. Nutarimas Seime priimtas 2006-11-23.

 

 

IV. Europos Sąjungos reikalų svarstymas ir sprendimas

 

Europos reikalų komiteto pavedimu, Ekonomikos komitetas išanalizavo, apsvarstė šiuos Europos Sąjungos pasiūlymus bei  pateikė jiems savo išvadas su  pasiūlymais dėl Vyriausybės pozicijų:

Komisijos komunikatas "Teisėtos migracijos politikos planas" (ES-34). Remiantis anksčiau priimtais ES dokumentais, EK komunikate numatomos ateities veiksmų gairės (apimsiančios 2006-2009 metų laikotarpį), o taip pat išvardinami konkretūs veiksmai bei teisės aktų projektų iniciatyvos, kurių imsis Komisija siekiant nuoseklaus ir aiškaus ES teisėtos migracijos politikos vystymosi. Siūloma priimti bendrąją pagrindų direktyvą, nustatančią bendrą trečiųjų šalių piliečių teisių į teisėtą darbą sistemą, bei keturias specialiąsias direktyvas, skirtas atskiroms imigrantų kategorijoms: aukštos kvalifikacijos darbuotojams, sezoniniams darbuotojams, bendrovių viduje perkeliamiems asmenims, apmokamiems stažuotojams. Taip pat dėmesio skiriama bendradarbiavimui su kilmės šalimis, integracijai, žinių kaupimui ir informacijai (planuojama  sukurti kelias priemones, kad būtų patobulintas priėjimas prie turimos informacijos, keitimasis ja ir koordinavimas). Komitetas,  akcentuodamas subsidiarumo principo esmę, siūlė išsaugoti nacionalinę kompetenciją legalios migracijos reguliavimo srityje,  ypač sutarčių sudarymo dėl darbo jėgos migracijos iš trečiųjų šalių klausimais, taip pat: pasiūlė, kad sprendimai dėl teisėtos ekonominės migracijos sąlygų supaprastinimo Bendrijos lygmenyje būtų priimami tik atsižvelgus ir įvertinus trečiųjų šalių ekonominę situaciją ir jos sąlygojamus darbo jėgos kainos skirtumus lyginant su Bendrijos vidaus darbo rinka bei atlikus išsamią galimo ekonominės migracijos  poveikio Bendrijos vidaus darbo rinkai analizę (įvertinant ir naujųjų šalių pereinamuosius laikotarpius bei būsimos plėtros įtaką). Komitetas akcentavo, kad pabrėžiant Lisabonos strategijoje keliamų tikslų įgyvendinimo svarbą, diplomų ir kvalifikacijų pripažinimo klausimus būtina spręsti neatsieitinai kartu su Pasiūlymu dėl direktyvos dėl aukštos kvalifikacijos  darbuotojų ir atvykimo ir apgyvendinimo sąlygų  bei kitomis specialiosiomis direktyvomis.

Europos komisijos pasiūlymas iš dalies keičiantis Direktyvą 97/67/EB dėl visiško  Bendrijos pašto paslaugų vidaus rinkos suformavimo 2006-/0196 (COD) (toliau – pašto paslaugų direktyva) (ES-42). Komitetas, atsižvelgdamas į Europos reikalų komiteto kreipimąsi, atliko patikrą dėl galimo prieštaravimo subsidiarumo ir proporcingumo principams, įvertinant Europos Komisijos pasiūlymą iš dalies keičiantį Direktyvą 97/67/EB dėl visiško Bendrijos pašto paslaugų vidaus rinkos suformavimo. Komitetas nusprendė, kad nėra galimo prieštaravimo subsidiarumo ir proporcingumo principams. Komitetas taip pat pateikė siūlymų patikslinti ir sukonkretinti tam tikras sąvokas.

Komisijos komunikatas”Europos Komisijos 2007 m. komisijos teisėkūros ir darbo programa (ES-43).  Komitetas, atsižvelgdamas į Europos reikalų komiteto prašymą, bendradarbiaudamas su atsakingomis ministerijomis ir kitomis Vyriausybės įstaigomis apsvarstė Europos Komisijos 2007 m. teisėkūros ir darbo programą ir pateikė savo išvadas dėl pasiūlymų aktualumo Lietuvai, priskiriant juos vienai iš trijų kategorijų: labai aktualus, aktualus ir nelabai aktualus.

 

 

IV. Nagrinėti šalies ūkio klausimai (problemos) ir priimti sprendimai

 

 

Komitetas nagrinėjo ir svarstė šiuos klausimus:

Lietuvos savivaldybių asociacijos kreipimasis “Dėl šilumos kainų nustatymo”. Pagal galiojančius teisės aktus atsakomybė už šilumos kainas tenka savivaldybėms, nors šilumos kainas nustato VKEKK. Siūloma, kad institucija priimanti sprendimus prisiimtų ir atsakomybę. Komiteto (2006-09-20) priimtu sprendimu Vyriausybei pasiūlyta: 1) papildyti Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nuostatus, nustatant, kad Komisijos parengtos ir tvirtinamos kainų nustatymo metodikos, pagal kurias nustatomos ir tvirtinamos reguliuojamos kainos energetikos įmonėms, būtų suderintos su Ūkio ministerija; 2) rengiant 2007 metų ir vėlesnių metų Valstybės biudžetų projektus, daugiabučių gyvenamųjų namų renovaciją laikyti prioritetine ir tam tikslui įgyvendinti numatyti reikiamas lėšas, pritraukiant ir Europos Sąjungos lėšas; 3) paspartinti alternatyvių pasiūlymų rengimą Šilumos ūkio įstatymo pakeitimo įstatymo projektui (Nr.XP-804); 4) parengti ir pateikti Šilumos ūkio ir Energetikos įstatymų pataisas ir papildymus, kurie užtikrintų didesnę savivaldybių įtaką šilumos kainų nustatymui. Ūkio ministerijai  pasiūlyta: 1) atšaukti 2006 m. gegužės 18 d. įsakymą Nr.4-171, kuriuo vartotojams pabloginta atsiskaitymo už gamtinių dujų tiekimą tvarka; 2) išnagrinėti galimybę UAB “Dujotekana” tiekiamas gamtines dujas tolygiai paskirstyti visoms jas naudojančioms šilumos tiekimo įmonėms. Taip pat  Ūkio ministerijos prašyta pateikti teisės aktų projektus, kuriais būtų nustatoma, kad informacija įmonių, kurių veikla licencijuojama ir reguliuojamos tų įmonių kainos, būtų vieša. Ūkio ministerija (2006-10-17), vykdydama Ministro Pirmininko pavedimą, atsakė ir informavo Komitetą apie vykdymo eigą ir rezultatus.

Nacionalinės bankroto administratorių asociacijos valdybos pirmininko G.Griniaus raštas “Dėl  Lietuvos Respublikos Įmonių bankroto įstatymo 1, 2, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 18, 19, 21 32, 33, 35 ir 36 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto”. Komiteto (2007-10-18)  priimtas sprendimas: prašyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės išnagrinėti teikiamus Lietuvos Respublikos Įmonių bankroto įstatymo 1, 2, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 18, 19, 21 32, 33, 35 ir 36 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto pakeitimus, o siūlymus, kuriems Vyriausybė pritaria, įjungti į rengiamą naujo Įmonių bankroto įstatymo projekto redakciją.

Dėl LR Vyriausybės nutarimo “Dėl valstybinės reikšmės integruotų mokslo, studijų ir verslo centrų (slėnių) plėtros koncepcijos patvirtinimo” projekto derinimo. Šis klausimas yra labai aktualus siekiant sukurti ilgalaikį pagrindą Lietuvos ūkio konkurencingumui didinti, žinių visuomenės kūrimui paspartinti. Komitetas (2006-11-15 sprendimas) Vyriausybei pasiūlė paspartinti Valstybinės reikšmės integruotų mokslo, studijų ir verslo centrų (slėnių) plėtros koncepcijos rengimą ir jos projektą pateikti svarstyti Komitetui; kartu paprašyta Komitetą informuoti, kokios mokslo, studijų ir verslo koncentracijos vietos numatomos pripažinti, kaip atitinkančios Valstybinės reikšmės integruotų mokslo, studijų ir verslo centrų (slėnių) plėtros koncepcijos kriterijus.

Dėl fizinių asmenų galimybės atsiskaityti su paslaugų teikėjais nemokamai. Šalies gyventojai Komiteto nariams pastoviai reiškia nepasitenkinimą, kad nesprendžiamas atsiskaitymo už įvairias paslaugas su jų teikėjais klausimas. Gyventojams nėra sudaryta galimybė atsiskaityti tiesiogiai grynaisiais pinigais arba per įmokas priimančias įstaigas nemokamai. Komitetas  paprašė (2006-10-30) Vyriausybės išnagrinėti fizinių asmenų (kurie nesiverčia ūkine komercine veikla) nemokamo atsiskaitymo su paslaugų teikėjais klausimą, rasti tinkamą jo sprendimą ir inicijuoti reikalingas įstatymų pataisas arba šio klausimo sprendimui skirto naujo įstatymo projekto parengimą. Gauti Aplinkos, Finansų, Susisiekimo ir Teisingumo ministerijų atsakymai apsvarstyti 2006-11-29 Komiteto posėdyje. Priimtas sprendimas pakartotinai kreiptis į Vyriausybę ir prašyti jos neatidėliojant spręsti fizinių asmenų įmokų už bendrojo intereso paslaugas surinkimo tvarkos klausimą.  Klausimui spręsti Ministro Pirmininko potvarkiu (2007-02-05) sudaryta darbo grupė.

Valstybinio audito ataskaita “Investicijų Klaipėdos valstybiniame uoste vertinimas”. Ekonomikos komitetas gavo Audito komiteto, kaip koordinuojančio Seimo komitetų ir komisijų veiklą svarstant valstybinio audito klausimus, sprendimą, kuriuo persiunčiama Valstybės kontrolės ataskaita “Investicijų Klaipėdos valstybiniame uoste vertinimas” ir prašoma pateikti Ekonomikos komiteto sprendimus dėl  Valstybės kontrolės ataskaitoje pateiktų rekomendacijų įgyvendinimo. Komitetas (2006-12-06) apsvarstė minėtą ataskaitą ir nusprendė: pritarti Valstybinio audito ataskaitoje išdėstytoms rekomendacijoms; pasiūlyti Susisiekimo ministerijai parengti naują uosto žemės nuomos mokesčio apskaičiavimo tvarką; prašyti Susisiekimo ministerijos nuolat informuoti Ekonomikos komitetą apie  Valstybinio audito ataskaitoje išdėstytų rekomendacijų įgyvendinimą.

Dėl odų pramonės atliekų tvarkymo. Lietuvos odos gamintojų ir vartotojų asociacija  informavo Komitetą, kad uždarius numatytą uždaryti Aukštrakių (Šiaulių raj.) odos pramonės atliekų  sąvartyną, odos gamintojams nebus kur dėti atliekų, iškils grėsmė visai Lietuvos odos apdirbimo pramonei. Komitetas (2006-12-06; 2007-01-11) posėdžiuose  priėmė sprendimą ir kreipėsi į Ūkio, Aplinkos ministrus, Šiaulių apskrities viršininką, Šiaulių rajono savivaldybės merą išdėstydamas odininkų iškeltas problemas bei prašydamas pateikti konkrečius minėtų problemų sprendimo būdus. 2006-12-22 – 2007-01-03 Komitetas gavo atsakymus iš Aplinkos, Ūkio ministerijų, Šiaulių apskrities viršininko administracijos. Pateiktuose atsakymuose informuojama, kad Šiaulių rajono savivaldybėje įvyko Lietuvos odų gamintojų ir vartotojų asociacijos, Aplinkos ministerijos, Šiaulių regiono aplinkos apsaugos departamento ir Šiaulių rajono savivaldybės atstovų susitikimas, kurio metu pasiekta susitarimų dėl odos gamybos procese atsirandančių atliekų tvarkymo, 2007 m. antroje pusėje uždarius Aukštrakių odos pramonės atliekų  sąvartyną.

Lietuvos pramonininkų konfederacijos raštas “Dėl akcizo už geležinkelio  riedmenų kurą”. Komitetas (2007-01-11) posėdyje apsvarstė šį raštą ir priėmė sprendimą pasiūlyti Vyriausybei išnagrinėti Lietuvos pramonininkų konfederacijos siūlymą atleisti nuo akcizo geležinkelio riedmenų, skirtų keleiviams ar prekėms pervežti, varikliams naudojamus degalus (papildant atitinkama nuostata Akcizų įstatymo 41 straipsnį) bei prašyti Vyriausybės iki 2007 m. kovo 1 d. apie priimtą sprendimą informuoti Ekonomikos komitetą.

Dėl Lietuvos karjerų asociacijos keliamų problemų, susijusių su naudingųjų iškasenų karjerų įrengimu ir naudojimu. Atsižvelgiant į Lietuvos karjerų asociacijos  kreipimęsi išdėstytas  problemas, Komitetas (2007-01-11) nusprendė: pasiūlyti Vyriausybei pavesti jos kompetentingoms įstaigoms: nustatyti žemės paėmimo visuomenės poreikiams - naudingosioms iškasenoms eksploatuoti - tvarką ir sąlygas, nustatant sprendimus dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams priimančią instituciją; kontroliuoti ir užtikrinti, kad rengiant bendruosius planus būtų įgyvendinama Lietuvos Respublikos žemės gelmių įstatymo nuostata numatanti, kad nenaudojami žemės gelmių ištekliai turi būti apsaugoti nuo veiksmų, bloginančių jų kokybę, gavybos sąlygas, nuo teritorijos užstatymo ar kitų veiksmų, trukdančių žemės išteklius naudoti ateityje; užtikrinti, kad visos suinteresuotos vykdomosios valdžios ir savivaldos institucijos laiku gautų išsamią informaciją apie žemės gelmių išteklių buvimo vietas ir atsižvelgiant į tai užtikrintų tinkamą Lietuvos Respublikos įstatymų nuostatų, nustatančių sąlygas žemės gelmių ištekliams eksploatuoti, įgyvendinimą;   išnagrinėti galimybę peržiūrėti Sanitarinių apsaugos zonų (toliau - SAZ) ribų nustatymo ir režimo taisykles, diferencijuojant ir nustatant karjerų ir durpynų SAZ ribas, atsižvelgiant į naudojamus mechanizmus arba SAZ ribas pagrįsti planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo proceso metu.

 

Komitetas domėjosi ir kitais aktualiais klausimais. Uždarame (2006-10-24) Komiteto posėdyje išklausyta  Ūkio ministro V.Navicko ir Vidaus reikalų ministro R.Šukio informacija apie AB “Mažeikių nafta” patirtus nuostolius bei sandorio perspektyvas. Domėtasi apie elektros energijos kainas 2007 metais. Šią informaciją (2007-11-25) Komiteto posėdyje pristatė Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos pirmininkas V.Jankauskas. Komitetas (2007-12-13) posėdyje išklausė Ūkio ministerijos sekretorės L.Domarkienės informaciją “Inovacijų politikos gairės Europos ir Lietuvos lygyje”.  

 

           

V. Susirašinėjimas

 

Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas susirašinėjo su įvairiomis institucijoms, organizacijomis, piliečiais. Iš viso gauti 120, išsiųsti 147 raštai. Į Komitetą kreipėsi įvairūs asmenys su įvairiais pasiūlymais ar dėl pagalbos sprendžiant įvairius jiems iškilusius klausimus ir kt. Dalį gautų laiškų Komitetas persiuntė vykdomosios valdžios ir kitoms institucijoms pagal jų kompetenciją, tuo padėdamas pareiškėjams išsiaiškinti ar išspręsti jiems rūpimus klausimus. Dalį gautų prašymų, pasiūlymų Komitetas  įvertino svarstydamas juos Komiteto posėdžiuose.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                         Birutė Vėsaitė

 

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008