Patvirtinta:
Ekonomikos komiteto posėdyje
2007 m. rugsėjo 12 d.
posėdžio protokolo Nr. P- 31
LIETUVOS
RESPUBLIKOS SEIMO EKONOMIKOS KOMITETO VEIKLOS X SEIMO VI (PAVASARIO) SESIJOS METU
(nuo 2007 m. kovo 10 d. iki 2007 m.
liepos 5 d.)
A T A S K A I T A
I. Komiteto sudėtis
VI (pavasario) sesijos
metu Ekonomikos komitetas dirbo būdamas
tokios sudėties (Seimo 2006 m. lapkričio
14 d. nutarimas Nr. X-880):
1.
Birutė
VĖSAITĖ - pirmininkė,
2.
Vladimir
ORECHOV - pirmininkės pavaduotojas,
3.
Algirdas
BUTKEVIČIUS,
4.
Audrius
ENDZINAS,
5.
Ramūnas
GARBARAVIČIUS,
6.
Saulius
GIRDAUSKAS,
7. Vaclovas KARBAUSKIS,
8.
Saulius
LAPĖNAS,
9.
Vytas
NAVICKAS,
10.
Jurgis
RAZMA,
11.
Viačeslav
ŠKIL,
12.
Julius
VESELKA,
13. Pranas VILKAS.
II. Komiteto veiklos kiekybinės
charakteristikos
Ekonomikos
komitetas savo veiklą vykdė pagal Seimo statuto 60 straipsnyje jam
nustatytas veiklos kryptis.
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas:
· surengė 25 posėdžius, iš jų 5 bendrus su kitais komitetais posėdžius (su Aplinkos
apsaugos, Audito, Europos reikalų, Kaimo reikalų, Sveikatos reikalų ir Žmogaus
teisių komitetais),
·
kaip
pagrindinis komitetas apsvarstė 21 įstatymų ir
3 Seimo nutarimų projektus,
·
kaip
papildomas komitetas apsvarstė 14
įstatymų ir 1 Seimo nutarimo projektą,
·
apsvarstė 3
Europos Sąjungos pasiūlymus,
·
nagrinėjo 15
parlamentinės kontrolės ir šalies ūkio aktualių klausimų (problemų),
·
surengė 12
susitikimų su užsienio šalių
delegacijomis,
·
susirašinėjo
su įvairiomis institucijomis, organizacijomis, piliečiais: gauti 165, išsiųsti
174 raštai.
III. Svarstyti įstatymų ir
Seimo nutarimų projektai
ir pagrindinės jų nuostatos
Komiteto svarstytus teisės aktų
projektus galima suskirstyti į
tokias grupes:
· ekonomikos (ūkio) valstybinis reguliavimas
ir ūkio subjektų veiklos reglamentavimas,
·
valstybės
alkoholio ir tabako kontrolė,
·
mokesčiai,
·
valstybės
parama,
·
tarptautiniai
susitarimai.
Ekonomikos (ūkio)
valstybinis reguliavimas ir ūkio subjektų veiklos reglamentavimas. Išskirtini šie šalies ekonomikos raidai, taip pat ūkio subjektams
svarbūs įstatymų bei Seimo nutarimų projektai, kuriuos Komitetas svarstė kaip pagrindinis komitetas
ir rengė jiems patobulintus projektus:
Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo
pratęsimo įstatymo projektas (XP-662(4). Tikslas
pratęsti Ignalinos atominės
elektrinės antrojo bloko darbą iki tarptautinių branduolinės energetikos ekspertų nustatytų techniškai saugių
terminų, bet ne ilgiau, kol bus suprojektuotas, pastatytas ir paleistas dirbti naujas atominės
elektrinės blokas ar naujas reaktorius. Stojimo sutartyje numatytas Ignalinos
atominės elektrinės uždarymas. Reikia vesti derybas su ES valdžios ir valdymo
struktūromis dėl šios sutarties peržiūrėjimo. Vyriausybė tokios iniciatyvos
nerodo ir nesiruošia to daryti. Tokio įstatymo priėmimas įpareigotų Vyriausybę
tai daryti. Komitetas pritarė (2006-11-15) patobulintam įstatymo projektui ir
pasiūlė Seimui kreiptis į Vyriausybę pateikti išvadą. Seimo valdybos sprendimu
(2006-12-06) paprašyta Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos
Teisingumo ministerijos (ETD) išvados. Gautoje (2007-01-11) ETD išvadoje pažymima, kad teikiamo įstatymo
projekto nuostata dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo
pratęsimo pagal Stojimo akto 4
Protokolo 4 straipsnio ir Stojimo akto 37 straipsnio 1 dalies nuostatas nėra
suderinama su Lietuvos Respublikos įsipareigojimais ES, t.y. prieštarauja
Stojimo sutarčiai. Komitetas (2007-03-27) posėdyje atsižvelgė į ETD, taip pat
pritarė Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadai. Įstatymas Seime atmestas 2007-05-03.
Gamtinių dujų
įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-69(3). Įstatymo projekto
tikslas - nustatyti bendruosius gamtinių dujų sektoriaus organizavimo pricipus,
gamtinių dujų įmonių veiklą ir santykius su vartotojais (tiekiant, paskirstant,
perduodant ir laikant gamtines dujas), taip pat įgyvendinti 2003 m. birželio 26
d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/55/EB dėl gamtinių dujų vidaus
rinkos bendrų taisyklių, panaikinančios direktyvą 98/30/EB, nuostatas. Komitetas
patobulino įstatymo projektą ir po to, kai Seimas, atsižvelgdamas į Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvadą, išbraukė įstatymo projekto 27
straipsnį Išimtys, paprašė
Vyriausybės pateikti išvadą dėl viso patobulinto įstatymo projekto. Įstatymas
Seime priimtas 2007-03-20.
Atominės elektrinės įstatymo projektas
(XP-2144). Įstatymo
projekto tikslai nustatyti naujos atominės elektrinės projekto įgyvendinimo
nuostatas, sudaryti teisines, finansines ir organizacines prielaidas naujos
atominės elektrinės projekto įgyvendinimui. Šio įstatymo projekto parengimo
priežastys Lietuvos siekis diversifikuoti nacionalinius energijos šaltinius,
užtikrinti valstybės nacionalinį ir energetinį saugumą, pakeisti prarandamus
elektros energijos šaltinius dėl Ignalinos atominės elektrinės uždarymo bei
sudaryti prielaidas pastatyti Lietuvoje
naują atominę elektrinę. Ketinama sukurti nacionalinio investuotojo bendrovę
nacionalinio investuotojo įmonių grupę, kurią sudarytų valstybės valdomos
įmonės AB Lietuvos energija, AB Rytų skirstomieji tinklai bei privataus
kapitalo bendrovė VST. Valstybei nuosavybės teise turi priklausyti daugiau
kaip 1/2 nacionalinio investuotojo akcijų ir balsų nacionalinio investuotojo
visuotiniame akcininkų susirinkime. Nacionaliniam investuotojui nuosavybės
teise turi priklausyti akcijų paketas, sudarantis ne mažiau kaip 34 procentus
projekto įgyvendinimo bendrovės akcijų ir balsų projekto įgyvendinimo bendrovės
visuotiniame akcininkų susirinkime. UAB Deloitte Lietuva atliko Atominės
elektrinės įstatymo projekto teisinį ir ekonominį ekspertinį įvertinimą ir padarė išvadą, kad nacionalinis
investuotojas bus finansiškai pajėgus gauti lėšų bei generuoti pinigų srautus,
būtinus pastatyti naują atominę elektrinę. Komitetas patobulino įstatymo
projektą, atsižvelgdamas į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Europos
reikalų departamento prie Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos,
Specialiųjų tyrimų tarnybos, Teisės instituto, Seimo narių, bei papildomų
komitetų pasiūlymus ir pastabas. Įstatymas Seime priimtas 2007-06-28.
Energetikos
įstatymo 5, 19, 20 straipsnių ir Įstatymo priedo pakeitimo ir papildymo
įstatymo projektas (XP-1970(2). Projektu siūloma nustatyti, kad energetikos įmonių
informacija apie sąnaudas, susijusias su veikla, kuri yra licencijuojama ir
kuriai taikomos reguliuojamosios kainos, yra vieša ir su ja gali susipažinti
visi suinteresuoti asmenys. Be to,
siūloma nustatyti, kad
Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos parengtos ir tvirtinamos
kainų nustatymo metodikos, pagal kurias nustatomos ir tvirtinamos
reguliuojamosios kainos energetikos įmonėms, pagal kompetenciją turi būti
derinamos su valstybės institucijomis ir visuomeninėmis organizacijomis.
Komiteto posėdyje (2007-02-28) pritarta pateiktam iniciatorių projektui. Seimo
2007-03-27 pavedimu sujungti įstatymo projektai XP-1970 ir XP-1657(3).
Komitetas užregistravo (2007-03-28)
patobulintą įstatymo projektą XP-1970(2). Seime įstatymas priimtas
2007-05-03.
Energetikos įstatymo 19 straipsnio papildymo įstatymo projektas
(XP-1657(3). Projektu
siūloma suteikti teisę savivaldybių institucijoms dalyvauti nustatant šilumos
kainas ir būti visiškai informuotoms apie šį procesą net ir tuo atveju, kai
šilumos tinklai yra išnuomoti ir savivaldybė tampa trečiuoju asmeniu. Komitetas
priėmė sprendimą pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui. Seimo
2007-03-27 pavedimu sujungti įstatymo projektai XP-1657(3) ir XP-1970). Seime įstatymas priimtas
2007-05-03.
Aviacijos
įstatymo 2, 5, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 42, 56 straipsnių, II skyriaus
pavadinimo ir Įstatymo priedo pakeitimo ir papildymo bei Įstatymo papildymo
14(1), 67(1), 70(1), 71(1) straipsniais įstatymo
projektas (XP-2038). Projektu siūloma
tiksliai nustatyti
atsakomybę už aerodromų tinkamumo naudoti priežiūrą, įtvirtinti neįgalių
asmenų ir judėjimo sutrikimų turinčių asmenų teises keliaujant oro transportu
bei paskirti instituciją, užtikrinsiančią ES teisės akto vykdymo kontrolę. Be
to, nustatyta, kad Susisiekimo ministras tvirtina antžeminių paslaugų teikimo
tarptautiniuose oro uostuose tvarką ir sąlygas, taip pat paskirta šių paslaugų
teikimą kontroliuojanti institucija. Sudarytos prielaidos teikti oro
navigacijos paslaugas pagal ES teisės aktų reikalavimus. Komitetas (2007-04-18
posėdyje) pritarė patobulintam įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas
2007-05-10.
Prekybinės laivybos įstatymo 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas
(XP-2078 ES).
Projekto tikslas -
nustatyti, kad laivo įgulą turi sudaryti ne mažiau kaip du trečdaliai Europos
ekonominės erdvės valstybių narių ar Šveicarijos Konfederacijos piliečių ar
nuolatinių Lietuvos Respublikos gyventojų, o laivo kapitono ir laivo kapitono
vyriausiojo padėjėjo pareigas gali eiti tik Europos ekonominės erdvės valstybių
narių ar Šveicarijos Konfederacijos piliečiai. Komitetas (2007-05-02 posėdyje)
nusprendė įstatymo projekto svarstyme daryti pertrauką.
Šilumos
ūkio įstatymo 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1791). Projekto tikslas šildymo kokybės užtikrinimas ir
mokesčių už šildymą bei karštą vandenį mažinimas, priklausomai nuo daugiabučio
namo šildymo sistemos išbalansavimo. Projektu siūloma papildyti įstatymą
nuostata, kad daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistema turi būti
techniškai tvarkinga, subalansuota ir sutvarkyta pagal privalomuosius
reikalavimus, nes per ilgą daugiabučių gyvenamųjų namų eksploatacijos
laikotarpį gyventojai savo nuožiūra butų šildymo sistemas papildė daugybe
įvairių šildymo prietaisų, kurie
nenumatyti namo šildymo sistemos projektuose. Komitetas (2007-05-23 posėdyje)
pritarė patobulintam įstatymo projektui.
Seimo nutarimo
"Dėl Seimo VI (pavasario) sesijos darbų programos" projektas
(XP-2081). Projektu siūloma patvirtinti Seimo VI (pavasario) sesijos darbų
programą. Komitetas (2007-03-14 posėdyje) pritarė nutarimo projektui su
pasiūlymais. Nutarimas Seime priimtas 2007-03-22.
Seimo
nutarimo "Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2006
metų veiklos ataskaitos" projektas (XP-2365). Nutarimo projekto preambulėje konstatuojama
Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (VKEKK) atliekami darbai
ir problemos dėl teisėtų vartotojų lūkesčių, o kituose straipsniuose pateikiami
pasiūlymai VKEKK ir Vyriausybei. Komitetas (2007-06-20 posėdyje) pritarė
Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2006 metų veiklos
ataskaitai ir Komiteto parengtam Seimo nutarimo projektui. Nutarimas Seime priimtas 2007-07-04.
Ekonomikos komitetas, kaip papildomas komitetas, apžvelgiamu laikotarpiu
svarstė šiuos įstatymų projektus ir
teikė išvadas su savo pasiūlymais:
Daugiabučių
namų savininkų bendrijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-1041(2). Projekto tikslas pašalinti galiojančio Įstatymo
neatitikimus Civiliniam kodeksui ir kitiems teisės aktams bei šio Įstatymo
trūkumus, pastebėtus jo taikymo praktikoje, taip pat išplėsti Įstatymo taikymo
sritį, taikant jį ne tik daugiabučių namų bendrosios dalinės nuosavybės, bet ir
kitų bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektų (garažų, poilsio namų ir kt.)
valdymo reglamentavimui. Be to, jis būtų taikomas ir gyvenamųjų namų statybos
bendrijoms, kurių steigimo ir veiklos šiuo metu nereglamentuoja joks įstatymas.
Šiuo metu jos veikia vadovaujantis Vyriausybės 1993 m. balandžio 23 d. nutarimu
Nr. 280 Dėl Gyvenamojo namo statybos bendrijos ir Gyvenamojo namo
eksploatavimo bendrijos pavyzdinių įstatų patvirtinimo. Priėmus šį Įstatymą, juridinio asmens
forma bendrija būtų taikoma įvairiems bendrosios dalinės nuosavybės teisės
objektams valdyti ir kitiems bendraturčių interesams įgyvendinti. Šis Įstatymas
būtų taikomas visų rūšių bendrijoms, kurių veiklos nereglamentuoja specialūs
įstatymai. Komitetas (2007-06-13 posėdyje) iš esmės pritarė iniciatorių
pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti,
atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus, kuriuos pateikė ir kuriems pritarė
Ekonomikos komitetas.
Transporto
priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo
pakeitimo įstatymo projektas (XP-1973 ES). Projektu siūloma tobulinti žalos atlyginimo
asmenims, nukentėjusiems dėl eismo įvykių, reglamentavimą, palengvinti draudimo veiklos
sąlygas, panaikinti nepagrįstus vartotojų teisių apribojimus,
įteisinti paprastesnį kai kurių eismo įvykių įforminimą (t. y. nekviečiant
policijos). Taip pat siūloma nuo 2009 m. gruodžio mėn. nustatyti didesnes
draudimo sumas, kuriomis apdraudžiama transporto priemonės valdytojo civilinė
atsakomybė už eismo įvykio metu padarytą žalą ir kt. Komitetas (2007-04-25
posėdyje) iš esmės pritarė
iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlė pagrindiniam komitetui jį
patobulinti, atsižvelgiant į pastabas
ir pasiūlymus, kuriuos pateikė ir kuriems pritarė Ekonomikos komitetas. Įstatymas
Seime priimtas 2007-05-17.
Transporto
priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo
įstatymo pakeitimo įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo pripažinimo
netekusiu galios įstatymo projektas (XP-1974). Projekto tikslas
- pripažinti netekusiu galios Transporto priemonių
savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo
pakeitimo įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymą, nes parengus naujos
redakcijos Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo
draudimo įstatymo projektą, minėtas įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymas
netenka prasmės. Komitetas (2007-04-25 posėdyje) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui. Įstatymas
Seime priimtas 2007-05-17.
Draudimo
įstatymo 1, 2 , 57 straipsnių pakeitimo ir priedo papildymo įstatymo projektas
(XP-1975 ES). Projekto pagrindinis tikslas į nacionalinę teisę perkelti 2005 m. gegužės 11 d.
Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2005/14/EB, iš dalies keičiančios
Tarybos direktyvas 72/166/EEB, 84/5/EEB, 88/357/EEB ir 90/232/EEB bei Europos
Parlamento ir Tarybos direktyvą 2000/26/EB, susijusias su motorinių transporto
priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimu, 3 ir 4 straipsnius. Komitetas
(2007-04-25 posėdyje) pritarė
iniciatorių pateiktam įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas
2007-05-17.
Kelių
priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 7 straipsnio pakeitimo
įstatymo projektas (XP-1805). Projektu siekiama patikslinti Lietuvos Respublikoje,
užsienio šalyse, tarp jų ir Europos Sąjungos valstybėse narėse, įregistruotų
transporto priemonių savininkų ar valdytojų naudotojo mokesčio (toliau
naudotojo mokestis) teisinį reglamentavimą, nustatant, kad už važiavimą
valstybinės reikšmės krašto keliais naudotojo mokestis nemokamas. Komitetas
(2007-02-28 posėdyje) pritarė pateiktam įstatymo projektui su Komiteto
pasiūlymu pakeisti įstatymo 2 straipsnio 1 dalį (išbraukti žodžius ir
krašto). Įstatymas Seime priimtas 2007-07-04.
Valstybinės įmonės
Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo įstatymo 7
straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-2216). Projekto tikslas suderinti galiojančio įstatymo
nuostatas su Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo projekto nuostatomis ir
kartu įvykdyti reformos įgyvendinimo priemonių plano 4.3. priemonę. Siekiant
šio tikslo, sąvoka lėšų sąmatos įvykdymo ataskaita suderinta su Viešojo
sektoriaus atskaitomybės įstatymu ir pakeista ataskaitų rinkiniu, o sąvoka
biudžeto įvykdymo ataskaita pakeista sąvoka biudžeto vykdymo ataskaitų
rinkiniu. Kartu papildyta, kad ataskaitų rinkiniai rengiami kaip nustatyta
Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme ir kituose teisės aktuose. Priėmus įstatymą, bus suderintos teisės
aktų nuostatos, aiškiai reglamentuota viešojo sektoriaus atskaitomybė,
sudarytos sąlygos gauti teisingą atskaitomybės informaciją. Komitetas
(2007-06-06 posėdyje) pritarė
iniciatorių pateiktam įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas
2007-06-26.
Seimo nutarimo
"Dėl Lietuvos Respublikos Seimo Audito komiteto atlikto šilumos ir karšto
vandens kainų didėjimo pagrįstumo parlamentinio tyrimo išvados" projektas (XP-2282). Nutarimo projektas numato Seimo Audito komiteto vykdytą parlamentinį tyrimą
laikyti baigtu. Nutarime numatyta, kad Seimo Audito komitetas iki 2007 m.
spalio 15 d. išnagrinėja informaciją, kurią, vykdydama šio nutarimo 3
straipsnį, turi pateikti Vyriausybė, ir pateikia Seimui siūlymus. Komitetas
(2007-06-14 posėdyje) pasiūlė pagrindiniam komitetui patobulinti nutarimo
projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas bei
Seimo nario A.Endzino pasiūlymą, kuriems Komitetas pritarė. Taip pat pasiūlė
įvertinti Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2007-06-12 raštu
Nr. R2-705 pareikštą nuomonę Dėl Seimo Audito komiteto atlikto šilumos ir
karšto vandens kainų didėjimo pagrįstumo parlamentinio tyrimo išvadų ir su ja
supažindinti visus Seimo narius. Nutarimas Seime priimtas 2007-06-26.
Valstybės alkoholio ir
tabako kontrolė.
Pažymėtini šie projektai, kurių daugumai Komitetas buvo pagrindiniu komitetu:
Alkoholio
kontrolės įstatymo 2, 7, 11, 12, 16, 17, 18, 26, 29, 33, 34 ir 35 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1948(4)ES). Įstatymo projektu siūloma patikslinti alkoholio
reklamos, ekonominių sankcijų taikymo, alkoholinių gėrimų pardavimo
nepilnamečiams, alkoholio produktų gamybos ir prekybos licencijų išdavimo ir
panaikinimo tvarką, taip pat kai kurias kitas Įstatyme vartojamas sąvokas.
Komitetas (2007-05-16 posėdyje) pritarė patobulintam įstatymo projektui.
Kadangi Komitetas patobulino įstatymo projektą ir Seimo plenariniame posėdyje
po svarstymo jam pritarta, Komitetas (2007-06-13 posėdyje) nusprendė,
kad nėra galimybės sujungti Alkoholio kontrolės įstatymo 29 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektą XP-1431(3) su Alkoholio kontrolės įstatymo 2, 7,
11, 12, 16, 17, 18, 26, 29, 33, 34 ir 35 straipsnių pakeitimo ir papildymo
įstatymo projektu XP-1948(4) ES. Įstatymas Seime priimtas 2007-06-21.
Alkoholio kontrolės
įstatymo 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1431(3). Projekto
tikslas - sugriežtinti alkoholinių gėrimų rėmimą ir patikslinti
nuostatas, reglamentuojančias alkoholio reklamą. Alkoholio reklamos ribojimu
yra siekiama humaniškų tikslų: apsaugoti jaunimą nuo psichologinio spaudimo
vartoti alkoholinius gėrimus; įtvirtinti požiūrį, kad alkoholinių gėrimų
vartojimas kenkia visuomenės sveikatai. Šie tikslai atitinka Pasaulinės
sveikatos organizacijos keliamus uždavinius visuomenės ir žmonių sveikatos
srityje. Alkoholio reklamos ribojimas atitinka teisingumo sampratą ir taikomas
atsižvelgiant į teisėtumo ir būtinumo demokratinėje visuomenėje kriterijus.
Komitetas (2007-02-28 posėdyje) nusprendė pritarti patobulintam įstatymo
projektui, atsižvelgiant į Vyriausybės išdavą, Seimo kanceliarijos Teisės
departamento išvadą, Seimo narių pasiūlymus bei Lietuvos radijo ir televizijos
komisijos pasiūlymus. Vėliau Komitetas (2007-06-13 posėdyje) nusprendė, kad
nėra galimybės apjungti įstatymo projektus XP-1431(3) ir XP-1948(4)ES, pasiūlyta
Seimui įstatymo projekto XP-1431(3) nebesvarstyti, jį atmesti. Įstatymas
Seime atmestas 2007-06-19.
Alkoholio
kontrolės įstatymo 22 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo
projektas (XP-1482(3). Projekto tikslas -
sumažinti alkoholio vartojimą jaunesnių nei 18 metų asmenų tarpe bei alkoholio
prieinamumą nepilnamečiams. Siūloma įtvirtinti nuostatą, draudžiančią asmenims
jaunesniems kaip 18 metų viešojo maitinimo įmonėse vartoti alkoholį bei
numatyti atsakomybę už leidimą šiems asmenims vartoti alkoholinius gėrimus
viešojo maitinimo įmonėse. Komitetas pritarė (2006-11-22) darbo
grupės patobulintam įstatymo projektui XP-1482(3), ir darbo grupės parengtam Administracinių teisės pažeidimų
kodekso 178 straipsnio pakeitimo ir papildymo, 224 ir 259(1)
straipsnių pakeitimo bei kodekso papildymo 178(1) straipsniu
įstatymo projektui XP- 1853. Komiteto (2007-02-28) posėdyje dalinai pritarta
2006-12-12 Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados 1 pastabai ir
nepritarta 2 pastabai. Seime įstatymo projektui po svarstymo pritarta 2006-12-12.
Alkoholio
kontrolės įstatymo 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-2020). Projekto tikslas sugriežtinti
nuostatą, reglamentuojančią alkoholio reklamą visose Lietuvos nacionalinio
radijo ir televizijos programose. Bendrame Ekonomikos komiteto ir Sveikatos
reikalų komiteto posėdyje (2007-05-30), buvo išklausytos nuomonės, pasiūlymai, bet sprendimas nepriimtas. Ekonomikos komitetas
(2007-06-06 posėdyje) įstatymo projektą (XP-2020) pasiūlė atmesti, atsižvelgiant į tai, kad Komitetas
(2007-05-16 posėdyje) jau buvo pritaręs komiteto patobulintam įstatymo
projektui (XP-1948 ES), kuriame, be kita ko, sprendžiami ir alkoholio reklamos
ribojimo (transliavimo) klausimai.
Alkoholio kontrolės įstatymo 18, 29 ir 34
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1627). Tikslas mažinti alkoholio prieinamumą, sutrumpinant alkoholio prekybos
laiką stacionariose degalinėse. Taip pat projekte siūloma Valstybinės tabako ir
alkoholio kontrolės tarnybos prie
Lietuvos Respublikos Vyriausybės kompetencijai perduoti funkcijas, susijusias
su alkoholio reklamos reikalavimų laikymosi užtikrinimu bei sankcijų taikymu už
alkoholio reklamos pažeidimus, kurių vykdymas šiuo metu priklauso Nacionalinei
vartotojų teisių apsaugos tarybai. Bendrame Ekonomikos komiteto ir Sveikatos
reikalų komiteto posėdyje (2007-05-30) buvo išklausytos nuomonės, bet sprendimas nepriimtas. Seimo
valdybos 2007-06-01 sprendimu paprašyta Vyriausybės išvados.
Sveikatos
sistemos įstatymo 83 straipsnio pakeitimo bei 70 straipsnio pripažinimo
netekusiu galios įstatymo projektas (XP-1103A), Alkoholio kontrolės įstatymo 12, 13, 16, 29, 31 ir
34 straipsnių pakeitimo bei 32 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo
projektas (XP-1104A), Tabako kontrolės
įstatymo 7, 11 ir 26 straipsnių pakeitimo
įstatymo projektas (XP-1105 A)
ir Administracinių teisės pažeidimų
kodekso 224, 259(1) ir 320 straipsnių pakeitimo bei 185(3) ir 247(5) straipsnių
pripažinimo netekusiais galios įstatymo projektas (XP-1106 A). Projektais siūloma naikinti Valstybinę
tabako ir alkoholio kontrolės tarnybą ir šios tarnybos funkcijas perskirstyti
kitoms valstybės institucijoms prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės. Bendrame
su Sveikatos reikalų komitetu posėdyje (2007-05-30), nuspręsta šių įstatymų
projektų svarstyme daryti pertrauką ir prašyti Vyriausybės išvados.
Tabako kontrolės įstatymo 19
straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1746 A). Projekto tikslas sudaryti galimybę
viešojo maitinimo įstaigoms pasirinkti, ar drausti lankytojams rūkyti jų
patalpose, ar įrengti Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytus
reikalavimus atitinkančias atskiras uždaras patalpas rūkymui. Komitetas
(2007-05-09 posėdyje) nusprendė įstatymo projekto svarstyme daryti pertrauką,
atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybė artimiausiu metu numato pateikti Seimui
svarstyti naujos redakcijos Tabako kontrolės įstatymą.
Tabako
kontrolės įstatymo 19 straipsnio papildymo ir Tabako kontrolės įstatymo 19, 26
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas
(XP-1823). Projekto tikslai
- užtikrinti tabako kontrolės
įstatymo nuostatų, draudžiančių rūkyti (vartoti tabako gaminius), realizavimą, apsaugoti restoranų,
kavinių, barų, kitų viešojo maitinimo įstaigų, klubų, diskotekų ir kitų žmonėms
aptarnauti patalpų darbuotojus ir lankytojus (klientus) nuo prirūkytos
aplinkos, pasyvaus rūkymo, tausoti jų sveikatą bei užtikrinti saugias darbo
sąlygas, reglamentuoti draudimą vartoti tabako
gaminius nepilnamečiams, patikslinti teisės akto projekto juridinę
techniką. Komitetas (2007-05-09 posėdyje) nusprendė įstatymo projekto svarstyme
daryti pertrauką, atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybė artimiausiu metu numato
pateikti Seimui svarstyti naujos redakcijos Tabako kontrolės įstatymą.
Mokesčiai. Komitetas apsvarstė šiuos šalies
verslininkams aktualius, į tolesnį mokesčių sistemos tobulinimą orientuotus
teisės aktų projektus:
Pridėtinės
vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1152). Projekto tikslas siekiant sudaryti palankesnes veiklos sąlygas smulkiam ir
vidutiniam verslui, sumažinti pirkimo arba importo pridėtinės vertės mokesčio
(PVM) atskaitos apribojimus. PVM atskaitos lengviesiems automobiliams apribojimai
rėmėsi prielaida, jog automobiliai įmonėje naudojami ne prekių (paslaugų)
gamybai (teikimui), bet asmeniniams tikslams. Tačiau nebuvo atsižvelgta į tai,
kad yra tam tikra lengvųjų automobilių rūšis, kurie naudojami išimtinai prekėms
vežti. Šie automobiliai dažnai vadinami verslo mašinomis, nes jų kėbulo
konstrukcija orientuota būtent į verslo įmonių poreikių tenkinimą. Projekte
siūloma, kad šiems automobiliams pirkimo arba importo PVM būtų atskaitomas.
Komitetas buvo paskirtas šiam projektui
kitu pagrindiniu komitetu (po to, kai
Seimas nepritarė Biudžeto ir finansų komiteto siūlymui projektą atmesti).
Išnagrinėjęs projektui gautus gausius
pasiūlymus, Komitetas (2007-03-28 posėdyje) projektą patobulino. Patobulintame
projekte numatyta, kad PVM atskaita neribojama naujiems lengviesiems automobiliams,
kurių vertė didesnė kaip 130 tūkst. litų, o įsigyjant brangesnius automobilius
į PVM atskaitą traukiamas pirkimo arba importo PVM, apskaičiuotas tik nuo 130
tūkst. litų vertės. Penki Komiteto nariai pareiškė atskirąją nuomonę. Įstatymas Seime priimtas 2007-04-17, bet
Prezidento Seimui grąžintas (dekretu
Nr.1K-94). Seimas nusprendė (2007-05-08) laikyti įstatymą
nepriimtu.)
Mokesčių
administravimo įstatymo 2, 12, 13, 15, 25, 33, 37, 38, 66, 76, 77, 78, 80, 81,
84, 87, 89, 93, 97, 100, 101, 104, 105, 108, 113, 117, 118, 128, 130, 132, 133,
135, 141, 142, 164, 165 straipsnių pakeitimo bei papildymo, Įstatymo papildymo
125(1) ir 133(1) straipsniais ir priedo pakeitimo įstatymo projektas (XP-1900).
Projekto tikslai 1)
užtikrinti nuoseklų mokesčių įstatymų aiškinimo procesą ir apsaugoti mokesčių
mokėtoją nuo galimų neigiamų pasekmių dėl klaidingo mokesčių administratoriaus
pateikto mokesčio įstatymo paaiškinimo; 2) praplėsti mokesčių deklaracijų ir
kitų dokumentų nepateikimo mokesčių administratoriui galimybes; 3) sureguliuoti
faktinių duomenų, galinčių būti įrodymais, nustatant mokesčių įstatymų
pažeidimus, rinkimą, suteikiant mokesčių administratoriui teisę fotografuoti,
daryti vaizdo ir garso įrašus; 4) sudaryti
teisines prielaidas mokesčių permoką įskaityti valstybės vardu ar su valstybės
garantija gautų paskolų skoloms padengti; 5) panaikinti patikrinimo rezultatų
įforminimo tvarkos sąlygotus neatitikimus Bendrijos teisės aktų reikalavimams
ir 6) optimizuoti bei aiškiau reglamentuoti tam tikras mokesčių administravimo
procedūras. Priėmus įstatymą, verslo subjektams bus sudarytos palankesnės
sąlygos: bus išvengiama praktikoje iškylančių kai kurių Mokesčių administravimo
įstatymo nuostatų traktavimo neaiškumų, sumažės administracinė našta (bus didesnės
atleidimo nuo deklaracijų pateikimo galimybės). Komitetas (2007-03-14
posėdyje), išnagrinėjęs projektą ir jam
gautas pastabas, pasiūlė pagrindiniam komitetui projektą patobulinti
atsižvelgiant į tas Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms
Komitetas pritarė. Įstatymas Seime priimtas 2007-07-03.
Pelno
mokesčio įstatymo 53 ir 59 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (XP-1901). Projekto tikslas
atsisakyti nuostatų dėl pelno mokesčio mokėtojų mokestinių prievolių
užtikrinimo laidavimu ar garantija. Projektas pateiktas kartu su
įstatymo projektu XP-1900. Priėmus pastarąjį įstatymą, pelno mokesčio mokėtojų mokestinėms
prievolėms užtikrinti bus taikomos bendros Mokesčių administravimo įstatymo
nustatytos mokestinių prievolių užtikrinimo priemonės. Komitetas (2007-03-14
posėdyje) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2007-07-03.
Pridėtinės
vertės mokesčio įstatymo 90, 91 straipsnių pakeitimo ir 73, 122 straipsnių
pripažinimo netekusiais galios įstatymo projektas (XP-1902). Projekto tikslas atsisakyti nuostatų dėl
registruojamų PVM mokėtojais asmenų mokestinių prievolių įvykdymo užtikrinimo
laidavimu arba garantija, taip pat dėl minėtų užtikrinimo priemonių taikymo PVM
mokėtojams prieš mokestinio laikotarpio PVM deklaracijos pateikimo (PVM
sumokėjimo) terminą arba prieš PVM skirtumo įskaitymą arba grąžinimą. Be to,
atsižvelgiant į tai, kad Mokesčių administravimo įstatyme yra reglamentuota
mokesčių mokėtojų atsakomybė už pareigų nevykdymą ar netinkamą jų vykdymą,
siūloma atsisakyti nuostatų, susijusių su PVM mokėtojų atsakomybe dėl PVM
deklaracijos nepateikimo per nustatytą terminą. Projektas pateiktas kartu įstatymo projektu XP-1900. Priėmus pastarąjį
įstatymą, atsakomybei už Pridėtinės vertės mokesčio įstatyme nustatytų pareigų
nevykdymą ar netinkamą jų vykdymą ir PVM mokėtojų mokestinių prievolių
užtikrinimui bus taikomos bendros Mokesčių administravimo įstatymo nustatytos
mokestinių prievolių užtikrinimo priemonės. Komitetas (2007-03-14
posėdyje) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2007-07-03.
Pelno
mokesčio įstatymo 2, 4, 7, 11, 12, 18, 19, 26, 31, 43, 50, 51, 53, 58
straipsnių, Įstatymo 1 priedėlio pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo
38(1 ir 38(2) straipsniais įstatymo projektas (XP-1903). Projekto tikslas nustatyti, kad laivybos
vienetai, atitinkantys tam tikrus kriterijus, šalia bendrų pelno mokesčio
apskaičiavimo taisyklių, galėtų pajamoms iš tarptautinio vežimo ir su juo
tiesiogiai susijusios veiklos pasirinkti fiksuoto pelno mokesčio mokėjimą. Taip
pat siekiama: sudaryti palankesnes sąlygas vienetų reorganizavimo ir perleidimo
atvejais iki reorganizavimo ar perleidimo susidariusių ir neperkeltų mokestinių
laikotarpių nuostolių perkėlimui į kitus mokestinius laikotarpius, taip pat iki
reorganizavimo ar perleidimo susidariusios prestižo vertės ar neigiamos
prestižo vertės apskaičiavimui; įtvirtinti naują (produkcijos vertės)
ilgalaikio materialiojo turto nusidėvėjimo skaičiavimo metodą, kuris galėtų būti
taikomas apskaičiuojant apmokestinamąjį pelną. Fiksuoto pelno mokesčio mokėjimo
galimybės numatymas, jo apskaičiavimo tvarkos nustatymas sudarys geresnes
konkurencijos sąlygas laivams, plaukiojantiems su EEE vėliava, ir kartu turės
teigiamos įtakos investicinei laivybos sektoriaus aplinkai. Komitetas
(2007-03-14 posėdyje) pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti
atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos gyvybės
draudimo įmonių asociacijos pastabas ir
pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė. Įstatymas Seime priimtas 2007-07-03.
Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 125(1)
straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1010). Projekto tikslas numatyti viso PVM tarifo
dydžio (18 proc.) kompensavimą iš valstybės biudžeto už gamtines dujas, kurias
suvartoja gyventojai, šilumos energiją, tiekiamą gyvenamosioms patalpoms
šildyti (įskaitant šilumos energiją, perduodamą per karšto vandens tiekimo
sistemą), ir už į gyvenamąsias patalpas tiekiamą karštą vandenį arba šaltą
vandenį karštam vandeniui paruošti bei šilumos energiją, sunaudotą šiam
vandeniui pašildyti. Komitetas, paskirtas šiam projektui kitu pagrindiniu komitetu (po to, kai Seimas nepritarė
Biudžeto ir finansų komiteto siūlymui projektą atmesti), išnagrinėjęs
projektui gautus pasiūlymus ir pastabas,
pasiūlė (2007-03-28 posėdyje)
projektą atmesti. Įstatymas Seime atmestas 2007-04-12.
Valstybės parama. Komitetas svarstė šiuos įstatymų projektus ir priėmė sprendimus:
Valstybės paramos
būstui įsigyti ar išsinuomoti bei daugiabučiams namams modernizuoti įstatymo 2
straipsnio papildymo ir 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-2037(2).
Projekto tikslas
užtikrinti Daugiabučių namų modernizavimo programos įgyvendinimą. Komitetas
(2007-06-13 posėdyje) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui su Seimo kanceliarijos Teisės departamento
pastabomis.
Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 5 ir 8 straipsnių papildymo ir
pakeitimo įstatymo projektas (XP-713). Projekto tikslas suteikiant Lietuvos nacionaliniam laivynui valstybės paramą
(pagalbą) padidinti šio laivyno konkurencingumą laivų su patogiomis
vėliavomis atžvilgiu. Priėmus teikiamą įstatymą, numatyta valstybės pagalba
Lietuvos laivybos sektoriui (t.y. tam tikros draudėjui nustatytų valstybinio socialinio draudimo įmokų dalies
kompensavimas iš valstybės biudžeto) būtų skatinamas nacionalinio laivyno
konkurencingumas, būtų sudarytos galimybės skatinti Lietuvos laivų savininkus
mokėti jūrininkams didesnius atlyginimus. Komitetas, paskirtas šiam projektui kitu
pagrindiniu komitetu (po to, kai Seimas nepritarė Socialinių reikalų ir darbo
komiteto siūlymui projektą atmesti), išnagrinėjęs projektui gautus pasiūlymus ir pastabas įstatymo projektą patobulino ir jam
pritarė (2007-04-04 posėdyje). Projektas (XP-713(3) sujungtas su įstatymo
projektu (XP-2212). Įstatymas
Seime priimtas 2007-06-26, bet Prezidento grąžintas Seimui dekretu Nr. 1K-1041.
Valstybinių
socialinio draudimo pensijų įstatymo 8 straipsnio papildymo įstatymo projektas
(XP-1225). Projekto
tikslas nustatyti, kad asmenys,
auginę vaikus iki trejų metų, taip pat slaugę namuose neįgalų asmenį, būtų
laikomi apdraustais valstybiniu socialiniu pensijų draudimu valstybės lėšomis
atgaline data, kai faktiškai jie tuo metu nebuvo draudžiami ir už juos nebuvo
mokėtos valstybinio socialinio pensijų draudimo įmokos. Komitetas, paskirtas
šiam projektui kitu pagrindiniu
komitetu (po to, kai Seimas nepritarė Socialinių reikalų ir darbo
komiteto siūlymui projektą atmesti),
pasiūlė (2007-04-04 posėdyje) grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
Tarptautiniai
susitarimai. Pažymėtini
šie Komiteto svarstyti įstatymų dėl tarptautinių susitarimų ratifikavimo projektai:
Įstatymo
Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Baltarusijos Respublikos Vyriausybės
susitarimo dėl bendradarbiavimo geležinkelių transporto srityje pakeitimo
protokolo ratifikavimo projektas (XP-2051). Siūloma ratifikuoti Lietuvos Respublikos
Vyriausybės ir Baltarusijos Respublikos Vyriausybės susitarimo dėl
bendradarbiavimo geležinkelių transporto srityje pakeitimo protokolą (toliau -
Protokolas), pasirašytą 2006 m. birželio l d. Vilniuje Lietuvos Respublikos
Vyriausybės ir Baltarusijos Respublikos Vyriausybės atstovų. Komitetas
(2007-05-02 posėdyje) pritarė patobulintam įstatymo projektui. Įstatymas
Seime priimtas 2007-05-10.
Įstatymo
dėl Europos Bendrijos bei jos valstybių narių, Albanijos Respublikos, Bosnijos
ir Hercegovinos, Bulgarijos Respublikos, Buvusiosios Jugoslavijos Respublikos
Makedonijos, Islandijos Respublikos, Juodkalnijos Respublikos, Kroatijos
Respublikos, Norvegijos Karalystės, Rumunijos, Serbijos Respublikos ir
Jungtinių Tautų laikinosios administracijos misijos Kosove daugiašalio
susitarimo dėl Europos bendrosios aviacijos erdvės sukūrimo ratifikavimo
projektas (XP-2168). Siekiama
ratifikuoti 2006 m. birželio 9 d.
Liuksemburge pasirašytą Europos bendrijos bei jos valstybių narių, Albanijos
Respublikos, Bosnijos ir Hercegovinos, Bulgarijos Respublikos, Buvusiosios
Jugoslavijos Respublikos Makedonijos, Islandijos Respublikos, Juodkalnijos Respublikos,
Kroatijos Respublikos, Norvegijos Karalystės, Rumunijos, Serbijos Respublikos
ir Jungtinių Tautų laikinosios administracijos misijos Kosove daugiašalį
susitarimą dėl Europos bendrosios aviacijos erdvės sukūrimo. Komitetas
(2007-05-16 posėdyje) pritarė įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas
2007-06-07.
IV. Europos Sąjungos reikalų svarstymas ir sprendimas
Europos reikalų komiteto
pavedimu Ekonomikos komitetas analizavo, svarstė
Europos Sąjungos pasiūlymus,
teikė jiems savo išvadas su
pasiūlymais dėl Vyriausybės pozicijų.
Europos
Komisijos komunikatas Energetikos politika Europai (ES-44). Komitetas (2007-02-14
posėdyje) apsvarstė Europos Komisijos komunikatą Energetikos politika
Europai ir pateikė pasiūlymus Europos reikalų komitetui. Europos Komisijos pateiktą Energetikos
politikos paketas sudaro 9 komunikatai. Naujoji Europos Energetikos politika
turi būti ambicinga, konkurencinga ir ilgalaikė ir naudinga visiems
europiečiams. Europos energetikos politikos pagrindą sudaro trys tikslai:
užkirsti kelią klimato kaitai, apriboti ES pažeidžiamumą dėl dujų ir naftos
importo iš užsienio, skatinti konkurencingumą, tame tarpe darbo vietų kūrimą ir
ekonomikos augimą.Valstybės narės turi patvirtinti strateginę viziją ir veiksmų
planą ateinantiems trims metams. Vėliau veiksmų planas bus atidžiai
peržiūrimas, o pasiekta pažanga įvertinama, EK reguliariai pristatant
atnaujintą Strateginį Energetikos peržiūros dokumentą. Komisijos nuomone, branduolinė energetika kaip konkurencinga ir CO2
atžvilgiu neutrali energijos rūšis, gali prisidėti prie šiltnamio efektą
sukeliančių dujų emisijos mažinimo. Komisija pasiūlė įkurti Aukšto lygio grupę branduolinei saugai ir
saugumui, kuri būtų įpareigota laipsniškai siekti bendro sutarimo ir galiausiai
nustatyti papildomas Europos taisykles dėl branduolinės saugos ir saugumo,
siekiant remti valstybių narių, nusprendusių rinktis branduolinę energiją,
pastangas.
Komisijos Komunikatas "Globalioji
Europa: glaudesnė partnerystė siekiant užtikrinti Europos eksportuotojų
patekimą į rinkas" (ES-50). ES eksportuotojų patekimo į trečiųjų šalių rinkas strategijos atnaujinimas
yra viena iš priemonių, skirtų ES konkurencingumui pasaulinėje rinkoje didinti
ir numatytų 2006 m. rugsėjo mėn.
Komisijos Komunikate "Globalioji Europa Konkuravimas
pasaulyje". Po pirmosios ES eksportuotojų patekimo į trečiųjų šalių rinkas
strategijos parengimo 1996 metais stipriai pasikeitė išorinės aplinkos
kontekstas, įtakojantis konkrečių priemonių naudojimą trečiųjų šalių rinkoms
atverti. Todėl po viešųjų konsultacijų
Komisija parengė Komunikatą Globalioji Europa: glaudesnė partnerystė
siekiant užtikrinti Europos eksportuotojų patekimą į rinkas. Jame pateikiama
eilė priemonių, kurių reikėtų imtis siekiant pagerinti ES eksportuotojų
patekimą į trečiųjų šalių rinkas: daugiašaliai PPO derybų raundai išlieka
pagrindiniu prekybos barjerų šalinimo instrumentu, kartu pabrėžiant ir naujo
tipo LPS svarbą; glaudesnis ES Komisijos, valstybių narių institucijų ir verslo
atstovų bendradarbiavimas sprendžiant konkrečias verslo problemas. Be to,
glaudesnis ekspertinio lygio bendradarbiavimas tarp valstybių narių ir Komisijos atstovų Briuselyje bei
intensyvesnės konsultacijos su įvairių pramonės šakų atstovais; esamos sistemos
decentralizavimas, paremiant iniciatyvą įsteigti trečiosiose šalyse ES rinkos
atvėrimo grupes, kurias sudarytų
Komisijos, valstybių narių ambasadų bei verslo organizacijų
atstovai; prekybos barjerų, sektorių
bei šalių prioritetizavimas; rinkos
atvėrimo duomenų bazės atnaujinimas; siekis efektyvesnio bei skaidresnio skundų
dėl prekybos barjerų taikymo nagrinėjimo. Komisijoje taip pat, numatoma
įsteigti žymiai paprastesnę skundų registravimo sistemą. Komitetas (2007-06-20
posėdyje) apsvarstė Komunikatą ir pritardamas pozicijai pasiūlė šiuos jos
patikslinimus: 1) ES išorės
veiksmus orientuoti į tarptautinio ekonominio bendradarbiavimo skatinimą, ypač
techninių taisyklių ir standartų diegimo bei abipusio pripažinimo principo srityje, taip pat dėl didesnio pinigų
politikos ir finansų saugumo užtikrinimo; 2) Europos Komisijai aktyviau
bendradarbiauti su valstybių narių
ambasadomis, prekybos skatinimo agentūromis, prekybos rūmais ir kitomis
organizacijomis, atstovaujančiomis ekonominius interesus trečiosiose šalyse, ir
kategoriškiau koordinuoti veiklą, susijusią su ES patekimo į trečiųjų šalių
rinkas aspektais.
Ekonominės migracijos valdymo strategija
(ES-48). Seimo Europos
reikalų komiteto prašymu Ekonomikos komitetas svarstė Lietuvos Respublikos
Vyriausybės patvirtintą Ekonominės migracijos
reguliavimo strategiją. 2007-06-13
posėdyje nuspręsta: 1. Iš esmės
pritarti Ekonominės migracijos reguliavimo strategijai ir jos įgyvendinimo
priemonių 2007- 2008 metų planui. 2. Siekiant kad sėkmingai būtų įgyvendinti
Ekonominės migracijos reguliavimo strategijoje nustatyti tikslai ir uždaviniai
bei atsižvelgiant į didėjančią šalies ūkio plėtros ir ekonominės migracijos
sąveiką, pasiūlyti Vyriausybei: 1) parengti galimai detalesnę šalies ūkio
plėtros prognozę ir atitinkamai nustatyti 2008-2012 metų darbo jėgos poreikį (išskiriant ir darbo
jėgos iš trečiųjų šalių poreikį); 2) ypatingą dėmesį skirti į Žinių ir
inovacijų infrastruktūros valstybei svarbių ekonominių projektų sąrašą
įtrauktos Protų susigrąžinimo ir pritraukimo iš kitų šalių programos parengimui (numatant kiekybinius rodiklius)
ir įgyvendinimui (Seimo nutarimo Dėl šalies ūkio konkurencingumo sėkmės
rodiklių ir Žinių ir inovacijų infrastruktūros valstybei svarbių ekonominių
projektų patvirtinimo projektas Nr. XP-2185(3)); 3) išsamiai įvertinti
gyventojų pajamų mokesčio proporcinio tarifo pakeitimo į progresinį tarifą
poveikį ekonominei migracijai.
Šiuos Komiteto
pasiūlymus Ministras Pirmininkas pavedė išnagrinėti Socialinės apsaugos ir
darbo, Ūkio ir Finansų ministerijoms. Iš dviejų ministerijų atsakymai jau
gauti. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija informavo, kad kartu su
kompetentingomis institucijomis numato atlikti specialų tyrimą, įvertinantį
darbo jėgos vidutinės trukmės poreikį. Ūkio ministerija informavo, kad, remiantis
Ūkio plėtros politikos įgyvendinimo programa, numato užsakyti mokslinio tyrimo
darbą, kurio tikslas numatyti darbo jėgos (tame tarpe ir iš trečiųjų šalių)
poreikį ir struktūrą, atsižvelgiant į šalies ūkio plėtros prognozę 2008-2012
metams.
V. Nagrinėti parlamentinės kontrolės ir šalies ūkio
klausimai (problemos)
ir priimti sprendimai
Komitetas nagrinėjo ir svarstė šiuos klausimus:
LR Seimo Peticijų komisijos kreipimasi dėl
K.Griniaus kreipimosi Dėl Energetikos įstatymo 17 straipsnio pakeitimo įstatymo
parengimo pripažinimo peticija. Komitetas šį klausimą svarstė 2007-02-28 posėdyje ir nusprendė pasiūlyti Seimo Peticijų komisijai, vadovaujantis Peticijų
įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 2 ir 4 punktais, K.Griniaus kreipimasi Dėl
Energetikos įstatymo 17 straipsnio pakeitimo įstatymo parengimo laikyti
nepagrįstu, nes: 1) pareiškėjo siūloma keisti nuostata yra įtvirtinta
Energetikos įstatymo 17 straipsnio 5 dalies 1 punkte; 2) pareiškėjo teiginys,
kad Energetikos įstatyme įtvirtintos Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės
komisijos funkcijos prieštarauja Kainų įstatymo 9 straipsniui neatitinka
tikrovės; 3) pareiškėjo pridėtose Specialiųjų tyrimų tarnybos išvadose dėl
Gamtinių dujų įstatymo projekto nėra nuorodų dėl Energetikos įstatymo 17
straipsnio; 4) Vyriausybė, vadovaudamasi Energetikos įstatymo 17 straipsnio 1
dalimi, 2007 m. vasario mėn. 7 d. nutarimo dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2002 m. lapkričio 7 d. nutarimo Nr.1747 Dėl Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos nuostatų patvirtinimo pakeitimo 3 punktu, papildė
nuostatus nauju 6.18 punktu, kuris įpareigoja Valstybinę kainų ir energetikos
kontrolės komisiją derinti Komisijos tvirtinamų metodikų projektus su valstybės
institucijomis ar įstaigomis.
Dėl VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo
darbų eigos. Komitetas (2007-03-14
posėdyje) buvo informuotas apie VĮ
Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo darbų eigą, vykdomų projektų finansavimą,
jau įvykdytų, vykdomų ir numatomų vykdyti darbų eigą, apie problemas dėl konteinerių pateikimo atominio kuro atliekoms
sandėliuoti vėlavimo ir kitų pavojų galimas pasekmes. Kartu buvo iškelta IAE
I-ojo bloko įrenginių nurašymo ir priskaičiuotų mokesčių už šį nenaudojamą
kapitalą problema ir prašoma galimai greičiau ją spręsti. Konsorciumo GNS-NUKEM
atstovas U.Kutscher aiškino priežastis dėl kurių vėluoja projektų ir
įsipareigojimų vykdymas konsorciumas siekia užtikrinti vykdomų projektų
kokybę ir saugumą. Kartu U.Kutscher užtikrino, kad konsorciumas imasi visų
galimų priemonių, jog projektai būtų greičiau kokybiškai ir saugiai įvykdyti.
Komitetas (2007-03-21 posėdyje) nusprendė pasiūlyti Vyriausybei spręsti dėl: 1)
VĮ Ignalinos atominės elektrinės atleidimo nuo mokesčių už pirmojo jėgainės
bloko nenaudojamą valstybės turtą, perduotą įmonei panaudojimo teise; 2) VĮ
Ignalinos atominės elektrinės pirmojo bloko turto pripažinimo netinkamu
naudoti, jo nurašymo ir įmonės įstatinio kapitalo sumažinimo nedidinant įmonės
nuostolių; 3) suderintos apmokėjimo ir atsiskaitymo už atliktus darbus, finansuojamus
iš VĮ Ignalinos atominės elektrinės uždarymo finansavimo fondo, tvarkos.
Dėl piliečio P.Giedrio pareiškime Dėl elektros
energijos vartotojų taisyklių neatitikimo įstatymams iškeltų problemų. Komitetas gavo piliečio P.Giedrio skundą
dėl naujų elektros energijos vartotojų prijungimo prie elektros
skirstomųjų tinklų sąlygų. Pareiškėjo
teigimu Elektros energijos vartotojų prijungimo prie veikiančių energetikos
įmonių objektų taisyklės prieštarauja įstatymams, o vartotojų prijungimo
įkainiai Lietuvoje yra du kartus didesni už pačius didžiausius Europos Sąjungos
šalyse. Komitetas (2007-05-02 posėdyje) nusprendė rekomenduoti piliečiui
P.Giedriui teisės aktų nustatyta tvarka kreiptis į Valstybinę energetikos
inspekciją prie Ūkio ministerijos ar teismą dėl, pareiškėjo manymu, galimo
Elektros energijos vartotojų prijungimo prie veikiančių energetikos įmonių
objektų taisyklių neatitikimo įstatymams išnagrinėjimo.
Dėl fizinių asmenų galimybės atsiskaityti
su paslaugų teikėjais nemokamai. Atsižvelgdamas į gyventojų, nevyriausybinių vartotojų teisių gynimo
organizacijų kreipimasi, Ekonomikos
komitetas 2006-10-30 buvo prašęs
Vyriausybės išnagrinėti fizinių asmenų (kurie nesiverčia ūkine komercine
veikla) nemokamo atsiskaitymo su paslaugų teikėjais klausimą, rasti tinkamą jo
spendimą ir inicijuoti reikalingas įstatymų pataisas arba šio klausimo
sprendimui skirto naujo įstatymo projekto parengimą. Gauti Aplinkos, Finansų,
Susisiekimo ir Teisingumo ministerijų atsakymai buvo gana prieštaringi. Jie apsvarstyti 2006-11-29 Komiteto posėdyje.
Priimtas sprendimas pakartotinai kreiptis į Vyriausybę ir prašyti jos
neatidėliojant spręsti fizinių asmenų įmokų už bendrojo intereso paslaugas
surinkimo tvarkos klausimą. Klausimui spręsti Ministras Pirmininkas sudarė darbo grupę (2007-02-05 potvarkis Nr. 47),
kuriai pavesta išnagrinėti Komiteto keliamą klausimą ir iki 2007-04-01 pateikti
reikiamus teisės aktų pakeitimų projektus.
Ministras Pirmininkas Komitetą informavo
(2007-07-13 raštas Nr. S22-4399), kad minėtos darbo grupės parengtos išvados ir
pasiūlymai apsvarstyti Vyriausybės Valstybės valdymo sistemos tobulinimo
komisijos posėdyje, o Vyriausybės pasitarimo metu (2007-06-04) pritarta tokioms
nuostatoms: 1) atsisakyti įpareigojimo tiekėjams apmokėti vartotojų išlaidas už
atsiskaitymus už energiją ir komunalines paslaugas; 2) teisės aktuose nustatyti
vienodus reikalavimus dėl atsiskaitymo dokumentų (sąskaita, pranešimas,
bendroji atsiskaitymo knygelė), mokesčių sumokėjimo būdų (pagal bendrąją
knygelę arba jos elektroninį atitikmenį, tiesioginio debeto būdu, tiekėjų
kasose ar panašiai) ir užtikrinti jų pasirinkimo galimybę; 3) rekomenduoti
savivaldybėms skatinti paslaugų tiekėjų bendradarbiavimą su mokėjimus
priimančiomis įstaigomis ir pagal galimybes organizuoti gyventojams patogiausius
atsiskaitymo būdus (apmokėjimo dokumentus) minimaliomis atsiskaitymo
išlaidomis.
Atsižvelgiant į šias nuostatas, Ūkio ministerijai
pavesta parengti ir pateikti Elektros energijos, Gamtinių dujų įstatymo,
Šilumos ūkio įstatymo ir kitus reikiamus
teisės aktų projektus, Aplinkos
ministerijai pavesta parengti ir pateikti
1993, 2001 ir 2007 m. atitinkamų Vyriausybės nutarimų pakeitimo
projektus.
Naujosios Akmenės AB Akmenės cementas
kreipimasis Dėl Lietuvos nacionalinio apyvartinių taršos leidimų 2008-2012
metų laikotarpiui paskirstymo plano. Naujosios Akmenės AB Akmenės cementas
generalinis direktorius A.Zaremba kreipėsi į Komitetą Dėl Lietuvos
nacionalinio apyvartinių taršos leidimų 2008-2012 metų laikotarpiui paskirstymo
plano problemų. Šį klausimą Komitetas
svarstė 2007-05-23 posėdyje ir nusprendė pažymėti, kad 2008 metams numatytų
apyvartinių taršos leidimų skaičius ir preliminarūs jų kiekio paskaičiavimai
netenkina Lietuvos įmonių, ypač AB Akmenės cementas, ir tai gali turėti neigiamų
pasekmių šalies ūkiui. Taip pat Komitetas nusprendė pasiūlyti Aplinkos ir Ūkio
ministerijoms, parengti pagrįstą ir visų Lietuvos įmonių, dalyvaujančių šiltnamio dujų
apyvartinių taršos leidimų prekybos
sistemoje, būklę ir augimo perspektyvas atitinkantį Nacionalinį šiltnamio
efektą sukeliančių dujų išmetimo į atmosferą 2008-2012 m. planą. Aplinkos ir Ūkio ministerijų paprašyta
informuoti Komitetą apie derybų su Europos Komisija eigą ir rezultatus.
Vyriausybei pasiūlyta paruošti apyvartinių taršos leidimų paskirstymo plano
projektą ir, prieš jį patvirtinant Vyriausybės strateginio planavimo komitete,
pateikti Komitetui.
Nacionalinio apyvartinių taršos
leidimų paskirstymo 2008-2012 m. plano projekto svarstymas. Bendrame
Europos reikalų, Aplinkos apsaugos, Audito ir Ekonomikos komitetų posėdyje
(2007-04-20) nutarta, atkreipti Vyriausybės dėmesį į tai, kad Vyriausybės parengtas
galutinis apyvartinių taršos leidimų paskirstymas dar turės būti aptartas
Seime. Taip pat buvo
nuspręsta atkreipti Vyriausybės dėmesį į tai, kad Aplinkos ministerija ir Ūkio
ministerija laiku neįvykdė Seimo
Ekonomikos komiteto ir Europos reikalų komiteto 2007-05-23 posėdžių sprendimų
bei Ministro Pirmininko 2007-05-31 pavedimų pateikti Seimo komitetams Lietuvos
nacionalinio apyvartinių taršos leidimų paskirstymo 2008-2012 metų laikotarpiui
plano projektą. Iki šiol, rengiant Lietuvos nacionalinio apyvartinių taršos
leidimų paskirstymo 2008-2012 metų laikotarpiui plano projektą, nebuvo
atsižvelgta į Direktyvos 2003/87/EB nuostatas aptarti nacionalinį apyvartinių
taršos leidimų paskirstymo planą su visų suinteresuotų ūkio sektorių atstovais,
taip pat nesilaikyta įmonių informavimo apie apyvartinių taršos leidimų
paskirstymą nustatytų terminų. Komitetai
taip pat nusprendė pasiūlyti Vyriausybei: 1) išplėsti Lietuvos nacionalinio
apyvartinių taršos leidimų paskirstymo 2008-2012 metų laikotarpiui plano
projekto rengimo priežiūros komiteto sudėtį, įtraukiant į jį ūkio sektorių,
dalyvaujančių prekybos šiltnamio dujomis sistemoje, atstovus (tam, kad būtų užtikrintas skaidrios ir
vieningos apyvartinių taršos leidimų paskaičiavimo metodikos bei pagrįsto,
paremto nediskriminaciniu, objektyviu principu bei realiai patvirtintais visų
Lietuvos įmonių taršos duomenimis Lietuvos nacionalinio apyvartinių taršos
leidimų paskirstymo 2008-2012 metų laikotarpiui plano projekto parengimas); 2)
kreiptis į Europos Komisiją dėl Lietuvai skiriamų apyvartinių taršos leidimų
kvotos neatitikimo valstybės ekonominiams poreikiams, atkreipiant Europos
Komisijos dėmesį į Ignalinos AE uždarymo sąlygotas neigiamas pasekmes tiek
ekonominiu, tiek aplinkos taršos atžvilgiu bei pasiūlyti Europos Komisijai
peržiūrėti apyvartinių taršos leidimų skirstymo sistemą, įvertinant visus kvotų
kiekį įtakojančius veiksnius (tarp jų, taršos 2002-2006 m. dinamiką, lyginant
su 2008-2012 m., bei investicijas į taršą mažinančias priemones). Vyriausybės
paprašyta, pasibaigus deryboms su Europos Komisija dėl Lietuvai skiriamų
apyvartinių taršos leidimų, informuoti Seimą, koks bus siūlomas Lietuvos
nacionalinio apyvartinių taršos leidimų paskirstymo 2008-2012 metų laikotarpiui
plano projektas ir pristatyti jį Seimo komitetams.
Dėl biomasės ir biokuro gamybos plėtros. Komitetas (2007-02-14 posėdyje) nagrinėjo
Lietuvos biokuro gamintojų ir tiekėjų asociacijos LITBIOMA iškeltus klausimus
dėl biomasės ir biokuro gamybos plėtros. Komitetas, išklausęs pranešėjų ir
Komiteto posėdyje dalyvaujančių suinteresuotų asmenų nuomones, priėmė sprendimą
pasiūlyti Vyriausybei: 1) atnaujinti Biokuro gamybos ir naudojimo skatinimo
20042010 metais programą, išnagrinėti galimybę joje numatyti specializuotos
biokuro tiekimo logistikos sistemos (kaip tai numatyta Nacionalinėje biomasės
ir biokuro gamybos ir naudojimo platformos galimybių studijoje) įkūrimą; 2)
išnagrinėti galimybę sumažinti PVM tarifą iki 5 proc. už Lietuvoje parduotą
biokurą energijai gaminti, taip pat galimybę nustatyti kitas ekonomines
skatinimo priemones (biomasės ruošos subsidijavimą, galimybę naudoti neakcizinį
dyzelinį kurą). Ministro Pirmininko (2007-02-27) pavedimu Komiteto pasiūlymus
pavesta išnagrinėti Ūkio, Žemės ūkio, Susisiekimo, Finansų ministerijoms bei
apie priimtus sprendimus informuoti
Komitetą.
Ūkio ministerija (2007-03-07) atsakė Komitetui,
kad ministerija, kartu su Žemės ūkio ministerija, Finansų ministerija
išnagrinėjo Ekonomikos komiteto posėdyje priimtą sprendimą. Įgyvendinant
Nacionalinės energetikos strategijos programą (atnaujinta Nacionalinė
energetikos strategija priimta Seimo nutarimu 2007-01-18), Ūkio ministerija
2007 m. numato parengti atnaujintos Biokuro gamybos ir naudojimo skatinimo
programos projektą.
Žemės ūkio ministerija
pritaria biokuro plėtros programos rengimui ir siūlo sudaryti iš atsakingų
institucijų programos rengimo darbo grupę. Jau yra sudaryta komisija biodegalų
gamybos ir naudojimo problemoms spręsti (Vyriausybės (2006-04-10) nutarimas Nr.
340), į kurios sudėtį įtraukiami Ūkio, Aplinkos, Finansų, Socialinės apsaugos
ir darbo, Susisiekimo ir Žemės ūkio ministerijų sekretoriai, bei kitų
institucijų atstovai.
Dėl Ekonomikos komiteto
siūlymo išnagrinėti galimybę sumažinti PVM tarifą iki 5 proc. už Lietuvoje
parduotą biokurą energijai gaminti, pateiktas atskiras Finansų ministerijos
(2007-03-01) atsakymas. Jame, be kita ko dėstoma, kad energetiniams produktams
iš biologinės kilmės medžiagų ar su jų priedais yra taikoma akcizų lengvata
šiems produktams nustatytas akcizo tarifas sumažintas dalimi, proporcingai
atitinkančia biologinės kilmės priemaišų dalį produkto tonoje.Visiškas
energetinių produktų, kuriuose yra tik dalis biologinės kilmės medžiagų,
atleidimas nuo akcizų prieštarautų ES acquis.
Dėl Valstybinio audito ataskaitos Nacionalinės
turizmo plėtros programos vykdymo vertinimas. Komitetas (2007-03-28 posėdyje) svarstė
Valstybinio audito ataskaitą Nacionalinės turizmo plėtros programos vykdymo
vertinimas. Buvo išklausyta Valstybės kontrolės auditorių pateikta informacija
apie atliktą valstybinį auditą, susipažinta su Valstybinio turizmo departamento
prie Lietuvos Respublikos Ūkio ministerijos vadovų pateikta nuomone dėl
Valstybinio audito ataskaitoje pateiktų faktų ir rekomendacijų. Komitetas pritarė Valstybinio audito
ataskaitoje išdėstytoms rekomendacijoms bei įpareigojo Valstybinį turizmo
departamentą prie Lietuvos Respublikos Ūkio ministerijos ateityje kasmet
informuoti Ekonomikos komitetą apie Nacionalinės turizmo plėtros programos
vykdymo rezultatus, kitų rekomendacijų bei išvadų įgyvendinimą. Komitetas gavo
(2007-04-04) Ūkio ministerijos raštą su priedais, kuriuose pateikta informacija
apie Valstybinio audito ataskaitos rekomendacijų įgyvendinimą, taip pat
pateiktas minėtų rekomendacijų įgyvendinimo priemonių planas.
Dėl
Valstybinio audito ataskaitos Geležinkelių transporto sektoriaus reformos
įgyvendinimas. Komiteto posėdyje
(2007-04-18) Valstybės kontrolės
atstovai pristatė atlikto Valstybinio audito ataskaitą, įvardijo pateiktas
rekomendacijas. Susisiekimo ministerijos ir AB Lietuvos geležinkeliai
atstovai Komiteto nariams pateikė informaciją apie AB Lietuvos geležinkeliai
vykdomos reformos eigą, Valstybės kontrolės audito ataskaitoje pateiktų
rekomendacijų įgyvendinimą, ateities planus. Posėdyje pritarta Valstybinio
audito ataskaitai bei pateikti konkretūs pasiūlymai Vyriausybei, o taip pat
Finansų ir Susisiekimo ministerijoms. Be to, kompetentingų valstybės
institucijų paprašyta nuolat informuoti Komitetą apie tai, kaip vykdoma
geležinkelių transporto sektoriaus reforma, kaip įgyvendinamos Valstybinio
audito ataskaitoje pateiktos rekomendacijos ir pasiūlymai. Ministro Pirmininko
(2007-04-20) pavedimu Komiteto sprendime išdėstytus pasiūlymus pavesta
išnagrinėti Susisiekimo ir Finansų ministerijoms bei informuoti Komitetą.
Komitetas (2007-05-10) gavo Susisiekimo ir Finansų ministerijų atsakymus.
Dėl daugiabučių namų modernizavimo
problemų. Bendrame su
Aplinkos komitetu posėdyje (2007-05-09)
konstatuota, kad šiuo metu
Lietuvoje yra susiklosčiusios didžiulės problemos dėl daugiabučių namų
modernizavimo. Atsižvelgiant į išsakytas pastabas ir pasiūlymus, komitetai nusprendė pateikti pasiūlymų
Vyriausybei, o taip pat kreiptis į Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos
tarybą bei Lietuvos savivaldybių asociaciją dėl Daugiabučių namų modernizavimo
programos spartesnio įgyvendinimo. Ministro Pirmininko pavedimu (2007-05-16) pasiūlymus išnagrinėti pavesta Aplinkos ir
Finansų ministerijoms ir apie priimtus
sprendimus informuoti komitetus. Ekonomikos komitetas gavo (2007-05-30) Aplinkos ministerijos raštą, kuriame pateikiama
informacija apie tai, kokios priemonės vykdomos ir numatomos vykdyti, sprendžiant
daugiabučių namų modernizavimo problemas.
Dėl Seimo rezoliucijos Dėl biodegalų
gamybos ir vartojimo skatinimo įgyvendinimo. Bendrame su Kaimo reikalų komitetu posėdyje
(2007-05-23) svarstytas klausimas, kaip įgyvendinama Seimo rezoliucija Dėl
biodegalų gamybos ir vartojimo skatinimo. Komitetai, išklausę kompetentingų
valstybės institucijų, biodegalų gamintojų, naftos produktais prekiaujančių
įmonių atstovų pasisakymus, nusprendė pažymėti, kad neįgyvendinta dalis Seimo
rezoliucijoje pateiktų pasiūlymų Vyriausybei, Lietuvos biodegalų gamintojams
nesudaromos sąlygos realizuoti savo produkciją vietos rinkoje, nėra veiksmingos
biodegalų kokybės priežiūros sistemos. Komitetai bendru sprendimu pateikė
Vyriausybei pasiūlymų, kad būtų sprendžiami biodegalų gamybos ir vartojimo
skatinimo klausimai. Ministro Pirmininko pavedimu (2007-05-28) komitetų
pasiūlymus pavesta išnagrinėti Ūkio, Žemės ūkio, Susisiekimo, Finansų
ministerijoms ir apie priimtus sprendimus informuoti komitetus. Apie
nagrinėjimo rezultatus ir priimtus sprendimus Seimo Kaimo reikalų ir Ekonomikos
komitetus pavesta informuoti iki 2007-12-01.
Dėl visuomenės informavimo apie alkoholio
vartojimo daromą žalą. Bendrame
su Sveikatos reikalų komitetu posėdyje (2007-05-30) buvo išklausytos nuomonės, pateikti pasiūlymai, siekiant
sumažinti alkoholio vartojimą, ypatingai jaunimo tarpe, bei sugriežtinti
nuostatą, reglamentuojančią alkoholio reklamą visose Lietuvos nacionalinio
radijo ir televizijos programose. Ekonomikos komitetas (2007-06-06 posėdyje)
svarstė Alkoholio kontrolės įstatymo 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą
(XP-2020) ir priėmė sprendimą. Be to, komitetas parlamentinės kontrolės tvarka
nusprendė prašyti Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos administracijos
pateikti Komitetui informaciją apie
tai, kaip vykdomos Alkoholio kontrolės įstatymo 23 straipsnio 3 dalies
nuostatos apie blaivaus gyvenimo būdo propagavimą, informavimą apie alkoholio
vartojimo daromą žalą.
Dėl jūrininkų gaunamų dienpinigių, kaip
bendro atlyginimo dalies, formalizavimo. Klausimas svarstytas (2007-04-04) Komiteto
posėdyje kartu su Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 5 ir 8 straipsnių
papildymo ir pakeitimo įstatymo projektu Nr. XP-713. Komitetas įstatymo projektą patobulinto ir kartu
priėmė sprendimą pasiūlyti
Vyriausybei - priėmus pastarąjį
įstatymą (projektą Nr. XP-713), spręsti jūrininkų gaunamų dienpinigių, kaip
bendro atlyginimo dalies, formalizavimo klausimą ir atitinkamai pakeisti
Vyriausybės 2003-01-28 nutarimą Dėl komandiruočių sąnaudų atskaitymo iš pajamų
taisyklių patvirtinimo Nr. 99.
Ministro Pirmininko pavedimu atsakė Susisiekimo ministerija Ekonomikos
komiteto pasiūlymui pritarta, klausimas bus sprendžiamas priėmus minėtą
projektą. (Įstatymas Seime priimtas 2007-06-27, bet Prezidento Seimui grąžintas
2007-07-09).
Dėl Seimo kontrolieriaus
2007-01-09 pažymos Dėl Seimo kontrolieriaus iniciatyva pradėto
tyrimo ir Dėl Nacionalinės sveikatos tarybos 2007-01-30 nutarimo Dėl
valstybinės alkoholio kontrolės programos įgyvendinimo. Siekiant mažinti alkoholio vartojimo
Lietuvoje žalą, bendrame Sveikatos reikalų,
Ekonomikos ir Žmogaus teisių komitetų posėdyje (2007-03-28), buvo pateikta daug siūlymų. Posėdyje
dalyvaujantys asmenys vieningai sutarė, kad didėjantis alkoholio suvartojimas
tampa vis didesne šalies problema.Būtina imtis radikalesnių kompleksinių
priemonių, siekiant sumažinti alkoholio vartojimą Lietuvoje. Daugelio posėdžio
dalyvių nuomone, alkoholio prekybą, gamybą, vartojimą bei reklamą
kontroliuojančios valstybinės institucijos dirba nepakankamai efektyviai. Taip
pat buvo sutarta, jog bendri komitetų posėdžiai dėl šios itin visuomenei
svarbios problemos yra labai naudingi, kadangi padeda suderinti skirtingas
Ekonomikos, Žmogaus teisių ir Sveikatos reikalų komitetų narių pozicijas.
Sprendimas dėl posėdyje išsakytų problemų nebuvo priimtas. Sprendimo projektą
patobulinti, atsižvelgiant į išsakytus pasiūlymus, pavesta komitetų
pirmininkams A. Matului, B.Vėsaitei ir A.Lydekai.
Dėl mažų ir vidutinių farmacijos pramonės
įmonių skatinimo. Komitete
(Nacionalinės farmacijos pramonės asociacijos prašymu) vyko (2007-06-20)
diskusija Dėl mažų ir vidutinių farmacijos pramonės įmonių skatinimo.
Komitetas (2007-06-27 posėdyje) šiuo klausimu priėmė sprendimą. Nuspręsta:
siekiant skatinti Lietuvos
farmacijos pramonės plėtrą
ir atsižvelgiant į
tai, kad Lietuvos farmacijos
pramonės įmonės pagal savo apimtis yra mažos ir vidutinės, Europos mastu mažos
ir vidutinės farmacijos pramonės įmonės yra skatinamos, Europos vaistų agentūra
teikia mokesčių nuolaidas ir kitas lengvatines vaistų patekimo į rinką
priemones (vadovaujantis 2005 m. gruodžio 15 d. Komisijos Reglamentu (EB) Nr.
2049/2005, nustatančiu taisykles dėl mažų ir vidutinių įmonių Europos vaistų
agentūrai mokamų mokesčių ir dėl iš šios agentūros gaunamos administracinės
pagalbos), Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo įstatymas kaip
vieną iš valstybės pagalbos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams formų
numato rinkliavų lengvatas, pasiūlyti Vyriausybei išnagrinėti galimybę
sumažinti mažoms ir vidutinėms farmacijos pramonės įmonėms valstybės rinkliavos
už vaistinių preparatų registravimą bei perregistravimą dydžius.
Sveikatos apsaugos
ministerija Komitetą informavo (Vyriausybės pavedimu parengtas 2007-07-31 atsakymas),
kad ministerija neprieštarauja galimybei sumažinti mažoms ir vidutinėms
farmacijos pramonės įmonėms valstybės rinkliavos už vaistinių preparatų
registravimą bei perregistravimą dydžius ir parengs Vyriausybės 2000-12-15
nutarimo Nr. 1458 Dėl valstybės rinkliavos objektų sąrašo, šios rinkliavos
dydžių ir mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo pakeitimo projektą ir
teiks jį derinti atitinkamoms institucijoms.
Komitetas
domėjosi ir kitais aktualiais klausimais. Komitete (2007-03-20 posėdyje) vyko šalies
gamtinių dujų rinkos funkcionavimo ypatumų analizės pristatymas. Buvo
išklausyta Ūkio ministro V.Navicko informacija, bei diskutuota apie šalies gamtinių dujų rinkos funkcionavimo
ypatumus.
VI. Tarptautinis bendradarbiavimas
Aktyvus bendradarbiavimas tarptautinėje arenoje
sudaro palankesnes sąlygas spartesnei ekonomikos (ūkio) plėtrai
Lietuvoje, skatina tobulinti šalies ūkio teisinį reglamentavimą. Vystant
tarptautinį bendradarbiavimą, Komitetas per ataskaitinį laikotarpį suorganizavo
12 susitikimų su įvairiomis užsienio delegacijomis.
Komiteto pirmininkės B.Vėsaitės iniciatyva įvyko
(2007-04-26) Lietuvos, Latvijos,
Estijos, Lenkijos parlamentų bei
ambasadų atstovų apskritojo stalo diskusija, kurioje aptarta Baltijos regiono valstybių energetikos strategija, tarp
jų ir naujos branduolinės jėgainės Ignalinoje statybos klausimai.
Komiteto nariai susitiko (2007-02-28) su atominės energetikos srityje dirbančio
koncerno AREVA Vice Prezidentu Lietuvai dr. Yves GUENON.
Susitikimo metu akcentuota, kad Lietuvai reikia kuo greičiau apsispręsti
dėl naujos atominės jėgainės reaktoriaus tipo bei veikimo technologijos,
išsirinkti jo gamintoją.
Susitikime (2007-03-19) su Prancūzijos Respublikos
Nacionalinės Asamblėjos Prancūzijos-Lietuvos draugystės grupės,
vadovaujamos p. Michel Destot, nariais,
buvo pasikeista informacija apie
šiandieninę šalių ekonominę situaciją.
Komitetas susitiko
(2007-05-02) su Vokietijos Federacinės Respublikos Federalinio ūkio
ir technologijų ministro Michael Glos vadovaujama delegacija. Pasikeista nuomonėmis apie aktualias abiejų
valstybių energijos tiekimo, energijos
kainų bei dujų tiekimo problemas. Aptarta ir diskutuota Ignalinos atominės elektrinės uždarymo klausimu.
Susitikime (2007-05-09) dėl energetikos su
Jungtinės Karalystės ekspertų darbo grupe buvo išsakytos nuomonės Ignalinos atominės elektrinės uždarymo bei naujos branduolinės
jėgainės statybos, saugumo, investicijų
skatinimo į aukštąsias technologijas, dujų
ir kt. regioninio bendradarbiavimo
klausimais.
Komiteto narių susitikime
(2007-05-16) su Jungtinės
Karalystės Parlamento Prekybos ir pramonės komiteto nariais buvo pasikeista
nuomonėmis euro įvedimo, energetikos, energetinio saugumo, IAE uždarymo, regioninio
bendradarbiavimo, investicijų bei migracijos
klausimais.
Susitikime (2007-05-09) su
Estijos parlamento žurnalistu Tomiu Arnover buvo aptariamas naujos Atominės
elektrinės projektas.
Apie Lietuvos ekonomiką
bei Seimo priimtų įstatymų projektų klausimais buvo diskutuota susitikime
(2007-06-04) su Kazachstano
nacionalinio pedagoginio Abajaus vardo
universiteto Finansų ir ekonomikos fakulteto dėstytojų delegacija.
Energetikos dabarties ir perspektyvos klausimais
buvo diskutuota susitikime (2007-06-14) su
JAV Energetikos departamento sekretoriaus patarėju energetikos
efektyvumo ir atsinaujinančios energijos klausimais ponu John Mizroch.
Susitikime (2007-06-27) su Danijos Parlamento
Pramonės ir prekybos komiteto nariais domėtasi Lietuvos ekonomikos
aktualijomis, taip pat akcentuota bendravimo ir bendradarbiavimo tarp
nacionalinių parlamentų svarba ir reikšmė, ypač šalims sprendžiant tokius
svarbius klausimus kaip energetika.
Komiteto narių susitikime (2007-07-02) su Italijos
delegacija aptarti bendradarbiavimo su
Lietuva ir jos regionais perspektyvos.
Aktyvinant nacionalinių
parlamentų dalyvavimą Europos Sąjungos teisėkūros procese, Ekonomikos komiteto
delegacija 2007
m. balandžio 10-14 dienomis lankėsi Briuselyje (Belgija) ir Liuksemburge
(Liuksemburgo Didžioji Hercogystė).
VII. Susirašinėjimas
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas susirašinėjo su įvairiomis
institucijoms, organizacijomis, piliečiais. Iš viso gauti 165, išsiųsti 174
raštai. Į Komitetą kreipėsi įvairūs asmenys su įvairiais pasiūlymais arba
dėl pagalbos sprendžiant įvairius jiems iškilusius klausimus ir kt. Dauguma
asmenų kreipėsi norėdami atkreipti Komiteto dėmesį į, jų nuomone, taisytinas
nuostatas galiojančiuose teisės aktuose, norėdami išdėstyti savo poziciją tuo
ar kitu klausimu, taip pat dėl Komiteto nuomonės išsiaiškinimo.
Dalį gautų laiškų Komitetas persiuntė vykdomosios valdžios ir kitoms
institucijoms pagal jų kompetenciją, tuo padėdamas pareiškėjams išsiaiškinti ar
išspręsti jiems rūpimus klausimus. Dalį gautų prašymų, pasiūlymų Komitetas įvertino svarstydamas juos Komiteto
posėdžiuose.
Komiteto
pirmininkė Birutė Vėsaitė