Ekonomikos komiteto 2007 m. VI (pavasario) sesijos darbo ATASKAITA

EN  FR

 

   Patvirtinta:

Ekonomikos komiteto posėdyje

2007 m. rugsėjo 12 d.

posėdžio protokolo Nr. P- 31                       

                                                                                                                                                           

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO EKONOMIKOS KOMITETO VEIKLOS X SEIMO VI (PAVASARIO) SESIJOS METU

 (nuo 2007 m. kovo 10 d. iki 2007 m. liepos 5 d.)

 

A T A S K A I T A

 

I. Komiteto sudėtis

 

VI (pavasario) sesijos metu  Ekonomikos komitetas dirbo būdamas tokios sudėties (Seimo 2006 m. lapkričio 14 d. nutarimas Nr. X-880):

1.      Birutė VĖSAITĖ - pirmininkė,

2.      Vladimir ORECHOV - pirmininkės pavaduotojas, 

3.      Algirdas BUTKEVIČIUS,

4.      Audrius ENDZINAS,

5.      Ramūnas GARBARAVIČIUS,

6.      Saulius GIRDAUSKAS,

7.      Vaclovas KARBAUSKIS,

8.      Saulius LAPĖNAS,

9.      Vytas NAVICKAS,

10.  Jurgis RAZMA,

11.  Viačeslav ŠKIL,

12.  Julius VESELKA,

13.  Pranas VILKAS.

 

II. Komiteto veiklos kiekybinės charakteristikos

 

            Ekonomikos komitetas savo veiklą vykdė pagal Seimo statuto 60 straipsnyje jam nustatytas  veiklos kryptis.

Ataskaitiniu  laikotarpiu Komitetas:

·      surengė 25 posėdžius, iš jų 5 bendrus  su kitais komitetais posėdžius (su Aplinkos apsaugos, Audito, Europos reikalų, Kaimo reikalų, Sveikatos reikalų ir Žmogaus teisių komitetais),

·        kaip pagrindinis komitetas apsvarstė 21 įstatymų ir  3 Seimo nutarimų projektus,

·        kaip papildomas  komitetas apsvarstė 14 įstatymų ir 1 Seimo nutarimo projektą,

·        apsvarstė 3 Europos Sąjungos pasiūlymus,

·        nagrinėjo 15 parlamentinės kontrolės ir šalies ūkio aktualių klausimų (problemų),

·        surengė 12 susitikimų su  užsienio šalių delegacijomis,

·        susirašinėjo su įvairiomis institucijomis, organizacijomis, piliečiais: gauti 165, išsiųsti 174  raštai.

 

 

 

 

 

III. Svarstyti įstatymų ir Seimo nutarimų projektai

ir pagrindinės jų nuostatos

 

Komiteto svarstytus teisės aktų projektus  galima suskirstyti į tokias  grupes:

·      ekonomikos (ūkio) valstybinis reguliavimas ir ūkio subjektų veiklos reglamentavimas,

·        valstybės alkoholio ir tabako kontrolė,

·        mokesčiai,

·        valstybės parama,

·        tarptautiniai susitarimai.

 

 

Ekonomikos (ūkio) valstybinis reguliavimas ir ūkio subjektų veiklos reglamentavimas.  Išskirtini šie šalies ekonomikos raidai, taip pat ūkio subjektams svarbūs įstatymų bei Seimo nutarimų projektai, kuriuos  Komitetas svarstė kaip pagrindinis komitetas ir rengė jiems patobulintus projektus: 

Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo įstatymo projektas (XP-662(4). Tikslas – pratęsti Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbą iki tarptautinių branduolinės energetikos  ekspertų nustatytų techniškai saugių terminų, bet ne ilgiau, kol bus suprojektuotas, pastatytas  ir paleistas dirbti naujas atominės elektrinės blokas ar naujas reaktorius. Stojimo sutartyje numatytas Ignalinos atominės elektrinės uždarymas. Reikia vesti derybas su ES valdžios ir valdymo struktūromis dėl šios sutarties peržiūrėjimo. Vyriausybė tokios iniciatyvos nerodo ir nesiruošia to daryti. Tokio įstatymo priėmimas įpareigotų Vyriausybę tai daryti. Komitetas pritarė (2006-11-15) patobulintam įstatymo projektui ir pasiūlė Seimui kreiptis į Vyriausybę pateikti išvadą. Seimo valdybos sprendimu (2006-12-06) paprašyta Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos (ETD) išvados. Gautoje (2007-01-11) ETD išvadoje pažymima, kad teikiamo įstatymo projekto nuostata dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo pagal  Stojimo akto 4 Protokolo 4 straipsnio ir Stojimo akto 37 straipsnio 1 dalies nuostatas nėra suderinama su Lietuvos Respublikos įsipareigojimais ES, t.y. prieštarauja Stojimo sutarčiai. Komitetas (2007-03-27) posėdyje atsižvelgė į ETD, taip pat pritarė Seimo kanceliarijos Teisės departamento  išvadai. Įstatymas Seime atmestas 2007-05-03.    

            Gamtinių dujų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-69(3). Įstatymo projekto tikslas - nustatyti bendruosius gamtinių dujų sektoriaus organizavimo pricipus, gamtinių dujų įmonių veiklą ir santykius su vartotojais (tiekiant, paskirstant, perduodant ir laikant gamtines dujas), taip pat įgyvendinti 2003 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/55/EB dėl gamtinių dujų vidaus rinkos bendrų taisyklių, panaikinančios direktyvą 98/30/EB, nuostatas. Komitetas patobulino įstatymo projektą ir po to, kai Seimas, atsižvelgdamas į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą, išbraukė įstatymo projekto 27 straipsnį “Išimtys”, paprašė  Vyriausybės pateikti išvadą dėl viso patobulinto įstatymo projekto. Įstatymas Seime priimtas 2007-03-20.

Atominės elektrinės įstatymo projektas (XP-2144). Įstatymo projekto tikslai – nustatyti naujos atominės elektrinės projekto įgyvendinimo nuostatas, sudaryti teisines, finansines ir organizacines prielaidas naujos atominės elektrinės projekto įgyvendinimui. Šio įstatymo projekto parengimo priežastys – Lietuvos siekis diversifikuoti nacionalinius energijos šaltinius, užtikrinti valstybės nacionalinį ir energetinį saugumą, pakeisti prarandamus elektros energijos šaltinius dėl Ignalinos atominės elektrinės uždarymo bei sudaryti  prielaidas pastatyti Lietuvoje naują atominę elektrinę. Ketinama sukurti nacionalinio investuotojo bendrovę – nacionalinio investuotojo įmonių grupę, kurią sudarytų valstybės valdomos įmonės AB “Lietuvos energija”, AB “Rytų skirstomieji tinklai” bei privataus kapitalo bendrovė “VST”. Valstybei nuosavybės teise turi priklausyti daugiau kaip 1/2 nacionalinio investuotojo akcijų ir balsų nacionalinio investuotojo visuotiniame akcininkų susirinkime. Nacionaliniam investuotojui nuosavybės teise turi priklausyti akcijų paketas, sudarantis ne mažiau kaip 34 procentus projekto įgyvendinimo bendrovės akcijų ir balsų projekto įgyvendinimo bendrovės visuotiniame akcininkų susirinkime. UAB “Deloitte Lietuva” atliko Atominės elektrinės įstatymo projekto teisinį ir ekonominį ekspertinį įvertinimą ir padarė išvadą, kad nacionalinis investuotojas bus finansiškai pajėgus gauti lėšų bei generuoti pinigų srautus, būtinus pastatyti naują atominę elektrinę. Komitetas patobulino įstatymo projektą, atsižvelgdamas į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Europos reikalų departamento prie Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos, Specialiųjų tyrimų tarnybos, Teisės instituto, Seimo narių, bei papildomų komitetų pasiūlymus ir pastabas. Įstatymas Seime priimtas 2007-06-28.

             Energetikos įstatymo 5, 19, 20 straipsnių ir Įstatymo priedo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1970(2). Projektu siūloma nustatyti, kad energetikos įmonių informacija apie sąnaudas, susijusias su veikla, kuri yra licencijuojama ir kuriai taikomos reguliuojamosios kainos, yra vieša ir su ja gali susipažinti visi suinteresuoti asmenys. Be to,  siūloma nustatyti, kad
Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos parengtos ir tvirtinamos kainų nustatymo metodikos, pagal kurias nustatomos ir tvirtinamos reguliuojamosios kainos energetikos įmonėms, pagal kompetenciją turi būti derinamos su valstybės institucijomis ir visuomeninėmis organizacijomis. Komiteto posėdyje (2007-02-28) pritarta pateiktam iniciatorių projektui. Seimo 2007-03-27 pavedimu sujungti įstatymo projektai XP-1970 ir XP-1657(3). Komitetas užregistravo (2007-03-28)  patobulintą įstatymo projektą XP-1970(2). Seime įstatymas priimtas 2007-05-03.

Energetikos įstatymo 19 straipsnio papildymo įstatymo projektas (XP-1657(3). Projektu siūloma suteikti teisę savivaldybių institucijoms dalyvauti nustatant šilumos kainas ir būti visiškai informuotoms apie šį procesą net ir tuo atveju, kai šilumos tinklai yra išnuomoti ir savivaldybė tampa trečiuoju asmeniu. Komitetas priėmė sprendimą pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui. Seimo 2007-03-27 pavedimu sujungti įstatymo projektai XP-1657(3) ir  XP-1970). Seime įstatymas priimtas 2007-05-03.

Aviacijos įstatymo 2, 5, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 42, 56 straipsnių, II skyriaus pavadinimo ir Įstatymo priedo pakeitimo ir papildymo bei Įstatymo papildymo 14(1), 67(1), 70(1), 71(1) straipsniais įstatymo projektas (XP-2038). Projektu siūloma  tiksliai nustatyti atsakomybę už aerodromų tinkamumo naudoti priežiūrą, įtvirtinti neįgalių asmenų ir judėjimo sutrikimų turinčių asmenų teises keliaujant oro transportu bei paskirti instituciją, užtikrinsiančią ES teisės akto vykdymo kontrolę. Be to, nustatyta, kad Susisiekimo ministras tvirtina antžeminių paslaugų teikimo tarptautiniuose oro uostuose tvarką ir sąlygas, taip pat paskirta šių paslaugų teikimą kontroliuojanti institucija. Sudarytos prielaidos teikti oro navigacijos paslaugas pagal ES teisės aktų reikalavimus. Komitetas (2007-04-18 posėdyje) pritarė patobulintam įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2007-05-10.    

Prekybinės laivybos įstatymo 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-2078 ES).

Projekto tikslas - nustatyti, kad laivo įgulą turi sudaryti ne mažiau kaip du trečdaliai Europos ekonominės erdvės valstybių narių ar Šveicarijos Konfederacijos piliečių ar nuolatinių Lietuvos Respublikos gyventojų, o laivo kapitono ir laivo kapitono vyriausiojo padėjėjo pareigas gali eiti tik Europos ekonominės erdvės valstybių narių ar Šveicarijos Konfederacijos piliečiai. Komitetas (2007-05-02 posėdyje) nusprendė įstatymo projekto svarstyme daryti pertrauką.

Šilumos ūkio įstatymo 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1791). Projekto tikslas – šildymo kokybės užtikrinimas ir mokesčių už šildymą bei karštą vandenį mažinimas, priklausomai nuo daugiabučio namo šildymo sistemos išbalansavimo. Projektu siūloma papildyti įstatymą nuostata, kad daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistema turi būti techniškai tvarkinga, subalansuota ir sutvarkyta pagal privalomuosius reikalavimus, nes per ilgą daugiabučių gyvenamųjų namų eksploatacijos laikotarpį gyventojai savo nuožiūra butų šildymo sistemas papildė daugybe įvairių šildymo prietaisų,  kurie nenumatyti namo šildymo sistemos projektuose. Komitetas (2007-05-23 posėdyje) pritarė patobulintam įstatymo projektui.

Seimo nutarimo "Dėl Seimo VI (pavasario) sesijos darbų programos" projektas (XP-2081). Projektu siūloma patvirtinti Seimo VI (pavasario) sesijos darbų programą. Komitetas (2007-03-14 posėdyje) pritarė nutarimo projektui su pasiūlymais. Nutarimas Seime priimtas 2007-03-22.

Seimo nutarimo "Dėl šalies ūkio konkurencingumo skatinimo"  projektas (XP-2185). Projekto tikslas – siekiant stebėti šalies ūkio konkurencingumą ir jo raidą, patvirtinti  šalies ūkio konkurencingumo „sėkmės rodiklių“ sąrašą ir Nacionalinės svarbos projektų, susijusių su ilgalaikio Lietuvos ūkio konkurencingumo didinimu,  sąrašą. Projekte siūloma, kad šalies ūkio konkurencingumo „sėkmės rodiklių“ sąrašą sudarytų  9 rodiklių grupės (25 rodikliai). Į Nacionalinės svarbos projektų, susijusių su ilgalaikio Lietuvos ūkio konkurencingumo didinimu, sąrašą įtraukta 10 projektų. Jis parengtas pagal Nacionalinės Lisabonos strategijos įgyvendinimo programos rengimo ir įgyvendinimo priežiūros komisijos pasiūlymus. Komitetas (2007-06-06 posėdyje) įvertino gautus gausius pasiūlymus  ir  projektą  patobulino: į Nacionalinės svarbos projektų sąrašą įtraukė tik su žinių ir inovacijų infrastruktūra susijusius projektus, nutarimo pavadinimą pakeitė į “Dėl šalies konkurencingumo  “sėkmės rodiklių” bei žinių ir inovacijų infrastruktūros valstybei svarbių ekonominių projektų patvirtinimo”. Nutarimas Seime priimtas 2007-06-26.

Seimo nutarimo "Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2006 metų veiklos ataskaitos" projektas (XP-2365). Nutarimo projekto preambulėje konstatuojama Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (VKEKK) atliekami darbai ir problemos dėl teisėtų vartotojų lūkesčių, o kituose straipsniuose pateikiami pasiūlymai VKEKK ir Vyriausybei. Komitetas (2007-06-20 posėdyje) pritarė Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2006 metų veiklos ataskaitai ir Komiteto parengtam Seimo nutarimo  projektui. Nutarimas Seime priimtas 2007-07-04.

 

Ekonomikos komitetas, kaip papildomas komitetas, apžvelgiamu laikotarpiu svarstė šiuos įstatymų projektus ir  teikė išvadas su savo pasiūlymais:

Daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-1041(2). Projekto tikslas – pašalinti galiojančio Įstatymo neatitikimus Civiliniam kodeksui ir kitiems teisės aktams bei šio Įstatymo trūkumus, pastebėtus jo taikymo praktikoje, taip pat išplėsti Įstatymo taikymo sritį, taikant jį ne tik daugiabučių namų bendrosios dalinės nuosavybės, bet ir kitų bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektų (garažų, poilsio namų ir kt.) valdymo reglamentavimui. Be to, jis būtų taikomas ir gyvenamųjų namų statybos bendrijoms, kurių steigimo ir veiklos šiuo metu nereglamentuoja joks įstatymas. Šiuo metu jos veikia vadovaujantis Vyriausybės 1993 m. balandžio 23 d. nutarimu Nr. 280 „Dėl Gyvenamojo namo statybos bendrijos ir Gyvenamojo namo eksploatavimo bendrijos pavyzdinių įstatų patvirtinimo”. Priėmus šį Įstatymą, juridinio asmens forma – bendrija būtų taikoma įvairiems bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektams valdyti ir kitiems bendraturčių interesams įgyvendinti. Šis Įstatymas būtų taikomas visų rūšių bendrijoms, kurių veiklos nereglamentuoja specialūs įstatymai. Komitetas (2007-06-13 posėdyje) iš esmės pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti, atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus, kuriuos pateikė ir kuriems pritarė Ekonomikos komitetas.

Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-1973 ES). Projektu siūloma tobulinti žalos atlyginimo asmenims, nukentėjusiems dėl eismo įvykių, reglamentavimą, palengvinti draudimo veiklos sąlygas, panaikinti nepagrįstus vartotojų teisių apribojimus, įteisinti paprastesnį kai kurių eismo įvykių įforminimą (t. y. nekviečiant policijos). Taip pat siūloma nuo 2009 m. gruodžio mėn. nustatyti didesnes draudimo sumas, kuriomis apdraudžiama transporto priemonės valdytojo civilinė atsakomybė už eismo įvykio metu padarytą žalą ir kt. Komitetas (2007-04-25 posėdyje) iš esmės pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti,  atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus, kuriuos pateikė ir kuriems pritarė Ekonomikos komitetas. Įstatymas Seime priimtas 2007-05-17.

Transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo pakeitimo įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas (XP-1974). Projekto tikslas -  pripažinti netekusiu galios Transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo pakeitimo įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymą, nes parengus naujos redakcijos Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo projektą, minėtas įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymas netenka prasmės. Komitetas (2007-04-25 posėdyje) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2007-05-17.

Draudimo įstatymo 1, 2 , 57 straipsnių pakeitimo ir priedo papildymo įstatymo projektas (XP-1975 ES). Projekto pagrindinis tikslas – į nacionalinę teisę perkelti 2005 m. gegužės 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2005/14/EB, iš dalies keičiančios Tarybos direktyvas 72/166/EEB, 84/5/EEB, 88/357/EEB ir 90/232/EEB bei Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2000/26/EB, susijusias su motorinių transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimu, 3 ir 4 straipsnius. Komitetas (2007-04-25 posėdyje) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2007-05-17.

Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1805). Projektu siekiama patikslinti Lietuvos Respublikoje, užsienio šalyse, tarp jų ir Europos Sąjungos valstybėse narėse, įregistruotų transporto priemonių savininkų ar valdytojų naudotojo mokesčio (toliau – naudotojo mokestis) teisinį reglamentavimą, nustatant, kad už važiavimą valstybinės reikšmės krašto keliais naudotojo mokestis nemokamas. Komitetas (2007-02-28 posėdyje) pritarė  pateiktam įstatymo projektui su Komiteto pasiūlymu pakeisti įstatymo 2 straipsnio 1 dalį (išbraukti žodžius “ir krašto”). Įstatymas Seime priimtas 2007-07-04.

Valstybinės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo įstatymo 7 straipsnio pakeitimo  įstatymo projektas (XP-2216).  Projekto tikslas – suderinti galiojančio įstatymo nuostatas su Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo projekto nuostatomis ir kartu įvykdyti reformos įgyvendinimo priemonių plano 4.3. priemonę. Siekiant šio tikslo, sąvoka „lėšų sąmatos įvykdymo ataskaita“ suderinta su Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu ir pakeista „ataskaitų rinkiniu“, o sąvoka „biudžeto įvykdymo ataskaita“ pakeista sąvoka „biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniu“. Kartu papildyta, kad ataskaitų rinkiniai rengiami kaip nustatyta Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme ir kituose teisės aktuose. Priėmus įstatymą, bus suderintos teisės aktų nuostatos, aiškiai reglamentuota viešojo sektoriaus atskaitomybė, sudarytos sąlygos gauti teisingą atskaitomybės informaciją. Komitetas (2007-06-06 posėdyje) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2007-06-26.

Seimo nutarimo "Dėl Lietuvos Respublikos Seimo Audito komiteto atlikto šilumos ir karšto vandens kainų didėjimo pagrįstumo parlamentinio tyrimo išvados"  projektas (XP-2282).  Nutarimo projektas numato Seimo Audito komiteto vykdytą parlamentinį tyrimą laikyti baigtu. Nutarime numatyta, kad Seimo Audito komitetas iki 2007 m. spalio 15 d. išnagrinėja informaciją, kurią, vykdydama šio nutarimo 3 straipsnį, turi pateikti Vyriausybė, ir pateikia Seimui siūlymus. Komitetas (2007-06-14 posėdyje) pasiūlė  pagrindiniam komitetui patobulinti nutarimo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas bei Seimo nario A.Endzino pasiūlymą, kuriems Komitetas pritarė. Taip pat pasiūlė įvertinti Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2007-06-12 raštu Nr. R2-705 pareikštą nuomonę “Dėl Seimo Audito komiteto atlikto šilumos ir karšto vandens kainų didėjimo pagrįstumo parlamentinio tyrimo išvadų” ir su ja supažindinti visus Seimo narius. Nutarimas Seime priimtas 2007-06-26.

 

 

Valstybės alkoholio ir tabako kontrolė. Pažymėtini šie projektai, kurių daugumai Komitetas buvo pagrindiniu komitetu:

Alkoholio kontrolės įstatymo 2, 7, 11, 12, 16, 17, 18, 26, 29, 33, 34 ir 35 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1948(4)ES). Įstatymo projektu siūloma patikslinti alkoholio reklamos, ekonominių sankcijų taikymo, alkoholinių gėrimų pardavimo nepilnamečiams, alkoholio produktų gamybos ir prekybos licencijų išdavimo ir panaikinimo tvarką, taip pat kai kurias kitas Įstatyme vartojamas sąvokas. Komitetas (2007-05-16 posėdyje) pritarė patobulintam įstatymo projektui. Kadangi Komitetas patobulino įstatymo projektą ir  Seimo plenariniame posėdyje  po svarstymo jam pritarta, Komitetas (2007-06-13 posėdyje) nusprendė, kad nėra galimybės sujungti Alkoholio kontrolės įstatymo 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą XP-1431(3) su Alkoholio kontrolės įstatymo 2, 7, 11, 12, 16, 17, 18, 26, 29, 33, 34 ir 35 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu XP-1948(4) ES. Įstatymas Seime priimtas 2007-06-21.

Alkoholio kontrolės įstatymo 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1431(3). Projekto tikslas - sugriežtinti alkoholinių gėrimų rėmimą ir patikslinti nuostatas, reglamentuojančias alkoholio reklamą. Alkoholio reklamos ribojimu yra siekiama humaniškų tikslų: apsaugoti jaunimą nuo psichologinio spaudimo vartoti alkoholinius gėrimus; įtvirtinti požiūrį, kad alkoholinių gėrimų vartojimas kenkia visuomenės sveikatai. Šie tikslai atitinka Pasaulinės sveikatos organizacijos keliamus uždavinius visuomenės ir žmonių sveikatos srityje. Alkoholio reklamos ribojimas atitinka teisingumo sampratą ir taikomas atsižvelgiant į teisėtumo ir būtinumo demokratinėje visuomenėje kriterijus. Komitetas (2007-02-28 posėdyje) nusprendė pritarti patobulintam įstatymo projektui, atsižvelgiant į Vyriausybės išdavą, Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą, Seimo narių pasiūlymus bei Lietuvos radijo ir televizijos komisijos pasiūlymus. Vėliau Komitetas (2007-06-13 posėdyje) nusprendė, kad nėra galimybės apjungti įstatymo projektus XP-1431(3) ir XP-1948(4)ES, pasiūlyta Seimui įstatymo projekto XP-1431(3) nebesvarstyti, jį atmesti. Įstatymas Seime atmestas 2007-06-19.

Alkoholio kontrolės įstatymo 22 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1482(3). Projekto tikslas - sumažinti alkoholio vartojimą jaunesnių nei 18 metų asmenų tarpe bei alkoholio prieinamumą nepilnamečiams. Siūloma įtvirtinti nuostatą, draudžiančią asmenims jaunesniems kaip 18 metų viešojo maitinimo įmonėse vartoti alkoholį bei numatyti atsakomybę už leidimą šiems asmenims vartoti alkoholinius gėrimus viešojo maitinimo įmonėse. Komitetas pritarė (2006-11-22) darbo grupės patobulintam įstatymo projektui XP-1482(3),  ir darbo grupės parengtam Administracinių teisės pažeidimų kodekso 178 straipsnio pakeitimo ir papildymo, 224 ir 259(1) straipsnių pakeitimo bei kodekso papildymo 178(1) straipsniu įstatymo projektui XP- 1853. Komiteto (2007-02-28) posėdyje dalinai pritarta 2006-12-12 Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados 1 pastabai ir nepritarta 2 pastabai. Seime įstatymo projektui po svarstymo pritarta 2006-12-12.

Alkoholio kontrolės įstatymo 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-2020). Projekto tikslas – sugriežtinti nuostatą, reglamentuojančią alkoholio reklamą visose Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos programose. Bendrame Ekonomikos komiteto ir Sveikatos reikalų komiteto posėdyje (2007-05-30), buvo išklausytos  nuomonės, pasiūlymai, bet  sprendimas nepriimtas. Ekonomikos komitetas (2007-06-06 posėdyje) įstatymo projektą (XP-2020) pasiūlė  atmesti, atsižvelgiant į tai, kad  Komitetas (2007-05-16 posėdyje) jau buvo pritaręs komiteto patobulintam įstatymo projektui (XP-1948 ES), kuriame, be kita ko, sprendžiami ir alkoholio reklamos ribojimo (transliavimo) klausimai.

Alkoholio kontrolės įstatymo 18, 29 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (XP-1627).  Tikslas – mažinti alkoholio prieinamumą, sutrumpinant alkoholio prekybos laiką stacionariose degalinėse. Taip pat projekte siūloma Valstybinės tabako ir alkoholio kontrolės tarnybos  prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės kompetencijai perduoti funkcijas, susijusias su alkoholio reklamos reikalavimų laikymosi užtikrinimu bei sankcijų taikymu už alkoholio reklamos pažeidimus, kurių vykdymas šiuo metu priklauso Nacionalinei vartotojų teisių apsaugos tarybai. Bendrame Ekonomikos komiteto ir Sveikatos reikalų komiteto posėdyje (2007-05-30) buvo išklausytos  nuomonės, bet sprendimas nepriimtas. Seimo valdybos 2007-06-01 sprendimu paprašyta Vyriausybės išvados.

Sveikatos sistemos įstatymo 83 straipsnio pakeitimo bei 70 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas (XP-1103A), Alkoholio kontrolės įstatymo 12, 13, 16, 29, 31 ir 34 straipsnių pakeitimo bei 32 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas (XP-1104A),   Tabako kontrolės įstatymo 7, 11 ir 26 straipsnių pakeitimo  įstatymo projektas  (XP-1105 A) ir  Administracinių teisės pažeidimų kodekso 224, 259(1) ir 320 straipsnių pakeitimo bei 185(3) ir 247(5) straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projektas (XP-1106 A). Projektais siūloma naikinti Valstybinę tabako ir alkoholio kontrolės tarnybą ir šios tarnybos funkcijas perskirstyti kitoms valstybės institucijoms prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės. Bendrame su Sveikatos reikalų komitetu posėdyje (2007-05-30), nuspręsta šių įstatymų projektų svarstyme daryti pertrauką ir prašyti Vyriausybės išvados.

              Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1746 A). Projekto tikslas – sudaryti galimybę viešojo maitinimo įstaigoms pasirinkti, ar drausti lankytojams rūkyti jų patalpose, ar įrengti Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytus reikalavimus atitinkančias atskiras uždaras patalpas rūkymui. Komitetas (2007-05-09 posėdyje) nusprendė įstatymo projekto svarstyme daryti pertrauką, atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybė artimiausiu metu numato pateikti Seimui svarstyti naujos redakcijos Tabako kontrolės įstatymą.

Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio papildymo ir Tabako kontrolės įstatymo 19, 26 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-1823).  Projekto tikslai - užtikrinti tabako kontrolės įstatymo nuostatų, draudžiančių rūkyti (vartoti tabako gaminius), realizavimą, apsaugoti restoranų, kavinių, barų, kitų viešojo maitinimo įstaigų, klubų, diskotekų ir kitų žmonėms aptarnauti patalpų darbuotojus ir lankytojus (klientus) nuo prirūkytos aplinkos, pasyvaus rūkymo, tausoti jų sveikatą bei užtikrinti saugias darbo sąlygas, reglamentuoti draudimą vartoti tabako gaminius nepilnamečiams,  patikslinti teisės akto projekto juridinę techniką. Komitetas (2007-05-09 posėdyje) nusprendė įstatymo projekto svarstyme daryti pertrauką, atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybė artimiausiu metu numato pateikti Seimui svarstyti naujos redakcijos Tabako kontrolės įstatymą.

 

Mokesčiai. Komitetas apsvarstė šiuos šalies verslininkams aktualius, į tolesnį mokesčių sistemos tobulinimą orientuotus teisės aktų projektus:

Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1152). Projekto tikslas – siekiant sudaryti  palankesnes veiklos sąlygas smulkiam ir vidutiniam verslui, sumažinti pirkimo arba importo pridėtinės vertės mokesčio (PVM) atskaitos apribojimus. PVM atskaitos lengviesiems automobiliams apribojimai rėmėsi prielaida, jog automobiliai įmonėje naudojami ne prekių (paslaugų) gamybai (teikimui), bet asmeniniams tikslams. Tačiau nebuvo atsižvelgta į tai, kad yra tam tikra lengvųjų automobilių rūšis, kurie naudojami išimtinai prekėms vežti. Šie automobiliai dažnai vadinami „verslo mašinomis“, nes jų kėbulo konstrukcija orientuota būtent į verslo įmonių poreikių tenkinimą. Projekte siūloma, kad šiems automobiliams pirkimo arba importo PVM būtų atskaitomas. Komitetas buvo  paskirtas šiam projektui kitu pagrindiniu  komitetu (po to, kai Seimas nepritarė Biudžeto ir finansų komiteto siūlymui projektą atmesti). Išnagrinėjęs projektui  gautus gausius pasiūlymus, Komitetas (2007-03-28 posėdyje) projektą patobulino. Patobulintame projekte numatyta, kad PVM atskaita neribojama naujiems lengviesiems automobiliams, kurių vertė didesnė kaip 130 tūkst. litų, o įsigyjant brangesnius automobilius į PVM atskaitą traukiamas pirkimo arba importo PVM, apskaičiuotas tik nuo 130 tūkst. litų vertės. Penki Komiteto nariai pareiškė atskirąją nuomonę.  Įstatymas  Seime priimtas 2007-04-17, bet Prezidento  Seimui grąžintas (dekretu Nr.1K-94). Seimas  nusprendė (2007-05-08) laikyti įstatymą nepriimtu.)

Mokesčių administravimo įstatymo 2, 12, 13, 15, 25, 33, 37, 38, 66, 76, 77, 78, 80, 81, 84, 87, 89, 93, 97, 100, 101, 104, 105, 108, 113, 117, 118, 128, 130, 132, 133, 135, 141, 142, 164, 165 straipsnių pakeitimo bei papildymo, Įstatymo papildymo 125(1) ir 133(1) straipsniais ir priedo pakeitimo įstatymo projektas (XP-1900). Projekto tikslai – 1) užtikrinti nuoseklų mokesčių įstatymų aiškinimo procesą ir apsaugoti mokesčių mokėtoją nuo galimų neigiamų pasekmių dėl klaidingo mokesčių administratoriaus pateikto mokesčio įstatymo paaiškinimo; 2) praplėsti mokesčių deklaracijų ir kitų dokumentų nepateikimo mokesčių administratoriui galimybes; 3) sureguliuoti faktinių duomenų, galinčių būti įrodymais, nustatant mokesčių įstatymų pažeidimus, rinkimą, suteikiant mokesčių administratoriui teisę fotografuoti, daryti vaizdo ir garso įrašus; 4)  sudaryti teisines prielaidas mokesčių permoką įskaityti valstybės vardu ar su valstybės garantija gautų paskolų skoloms padengti; 5) panaikinti patikrinimo rezultatų įforminimo tvarkos sąlygotus neatitikimus Bendrijos teisės aktų reikalavimams ir 6) optimizuoti bei aiškiau reglamentuoti tam tikras mokesčių administravimo procedūras. Priėmus įstatymą, verslo subjektams bus sudarytos palankesnės sąlygos: bus išvengiama praktikoje iškylančių kai kurių Mokesčių administravimo įstatymo nuostatų traktavimo neaiškumų, sumažės administracinė našta (bus didesnės atleidimo nuo deklaracijų pateikimo galimybės). Komitetas (2007-03-14 posėdyje), išnagrinėjęs  projektą ir jam gautas pastabas, pasiūlė pagrindiniam komitetui projektą patobulinti atsižvelgiant į tas Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė. Įstatymas Seime priimtas 2007-07-03.

Pelno mokesčio įstatymo 53 ir 59 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (XP-1901). Projekto tikslas – atsisakyti nuostatų dėl pelno mokesčio mokėtojų mokestinių prievolių užtikrinimo laidavimu ar garantija. Projektas  pateiktas kartu su  įstatymo projektu XP-1900. Priėmus pastarąjį įstatymą,  pelno mokesčio mokėtojų mokestinėms prievolėms užtikrinti bus taikomos bendros Mokesčių administravimo įstatymo nustatytos mokestinių prievolių užtikrinimo priemonės. Komitetas (2007-03-14 posėdyje) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2007-07-03.

Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 90, 91 straipsnių pakeitimo ir 73, 122 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projektas (XP-1902). Projekto tikslas – atsisakyti nuostatų dėl registruojamų PVM mokėtojais asmenų mokestinių prievolių įvykdymo užtikrinimo laidavimu arba garantija, taip pat dėl minėtų užtikrinimo priemonių taikymo PVM mokėtojams prieš mokestinio laikotarpio PVM deklaracijos pateikimo (PVM sumokėjimo) terminą arba prieš PVM skirtumo įskaitymą arba grąžinimą. Be to, atsižvelgiant į tai, kad Mokesčių administravimo įstatyme yra reglamentuota mokesčių mokėtojų atsakomybė už pareigų nevykdymą ar netinkamą jų vykdymą, siūloma atsisakyti nuostatų, susijusių su PVM mokėtojų atsakomybe dėl PVM deklaracijos nepateikimo per nustatytą terminą. Projektas pateiktas kartu  įstatymo projektu XP-1900. Priėmus pastarąjį įstatymą, atsakomybei už Pridėtinės vertės mokesčio įstatyme nustatytų pareigų nevykdymą ar netinkamą jų vykdymą ir PVM mokėtojų mokestinių prievolių užtikrinimui bus taikomos bendros Mokesčių administravimo įstatymo nustatytos mokestinių prievolių užtikrinimo priemonės. Komitetas (2007-03-14 posėdyje) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2007-07-03.

Pelno mokesčio įstatymo 2, 4, 7, 11, 12, 18, 19, 26, 31, 43, 50, 51, 53, 58 straipsnių, Įstatymo 1 priedėlio pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo 38(1 ir 38(2) straipsniais įstatymo projektas (XP-1903). Projekto tikslas – nustatyti, kad laivybos vienetai, atitinkantys tam tikrus kriterijus, šalia bendrų pelno mokesčio apskaičiavimo taisyklių, galėtų pajamoms iš tarptautinio vežimo ir su juo tiesiogiai susijusios veiklos pasirinkti fiksuoto pelno mokesčio mokėjimą. Taip pat siekiama: sudaryti palankesnes sąlygas vienetų reorganizavimo ir perleidimo atvejais iki reorganizavimo ar perleidimo susidariusių ir neperkeltų mokestinių laikotarpių nuostolių perkėlimui į kitus mokestinius laikotarpius, taip pat iki reorganizavimo ar perleidimo susidariusios prestižo vertės ar neigiamos prestižo vertės apskaičiavimui; įtvirtinti naują (produkcijos vertės) ilgalaikio materialiojo turto nusidėvėjimo skaičiavimo metodą, kuris galėtų būti taikomas apskaičiuojant apmokestinamąjį pelną. Fiksuoto pelno mokesčio mokėjimo galimybės numatymas, jo apskaičiavimo tvarkos nustatymas sudarys geresnes konkurencijos sąlygas laivams, plaukiojantiems su EEE vėliava, ir kartu turės teigiamos įtakos investicinei laivybos sektoriaus aplinkai. Komitetas (2007-03-14 posėdyje) pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos gyvybės draudimo įmonių asociacijos  pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė. Įstatymas Seime priimtas 2007-07-03.

Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 125(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-1010). Projekto tikslas – numatyti viso PVM tarifo dydžio (18 proc.) kompensavimą iš valstybės biudžeto už gamtines dujas, kurias suvartoja gyventojai, šilumos energiją, tiekiamą gyvenamosioms patalpoms šildyti (įskaitant šilumos energiją, perduodamą per karšto vandens tiekimo sistemą), ir už į gyvenamąsias patalpas tiekiamą karštą vandenį arba šaltą vandenį karštam vandeniui paruošti bei šilumos energiją, sunaudotą šiam vandeniui pašildyti. Komitetas, paskirtas šiam projektui kitu pagrindiniu  komitetu (po to, kai Seimas nepritarė Biudžeto ir finansų komiteto siūlymui projektą atmesti), išnagrinėjęs projektui  gautus pasiūlymus ir  pastabas,  pasiūlė (2007-03-28  posėdyje) projektą atmesti. Įstatymas Seime atmestas 2007-04-12.

 

 

 

Valstybės parama. Komitetas svarstė šiuos  įstatymų projektus ir priėmė sprendimus:

Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti bei daugiabučiams namams modernizuoti įstatymo 2 straipsnio papildymo ir 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (XP-2037(2). Projekto tikslas – užtikrinti Daugiabučių namų modernizavimo programos įgyvendinimą. Komitetas (2007-06-13 posėdyje) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui su Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabomis.

Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 5 ir 8 straipsnių papildymo ir pakeitimo įstatymo projektas (XP-713). Projekto tikslas –  suteikiant Lietuvos nacionaliniam laivynui valstybės paramą (pagalbą) padidinti šio laivyno konkurencingumą laivų su „patogiomis vėliavomis“ atžvilgiu. Priėmus teikiamą įstatymą, numatyta valstybės pagalba Lietuvos laivybos sektoriui (t.y. tam tikros draudėjui nustatytų valstybinio  socialinio draudimo įmokų dalies kompensavimas iš valstybės biudžeto) būtų skatinamas nacionalinio laivyno konkurencingumas, būtų sudarytos galimybės skatinti Lietuvos laivų savininkus mokėti jūrininkams didesnius atlyginimus. Komitetas, paskirtas šiam projektui kitu pagrindiniu komitetu (po to, kai Seimas nepritarė Socialinių reikalų ir darbo komiteto siūlymui projektą atmesti), išnagrinėjęs projektui  gautus pasiūlymus ir  pastabas įstatymo projektą patobulino ir jam pritarė (2007-04-04 posėdyje). Projektas (XP-713(3) sujungtas su įstatymo projektu  (XP-2212). Įstatymas Seime priimtas 2007-06-26, bet Prezidento grąžintas Seimui dekretu Nr. 1K-1041.

Valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 8 straipsnio papildymo įstatymo projektas (XP-1225). Projekto tikslas –  nustatyti, kad asmenys, auginę vaikus iki trejų metų, taip pat slaugę namuose neįgalų asmenį, būtų laikomi apdraustais valstybiniu socialiniu pensijų draudimu valstybės lėšomis atgaline data, kai faktiškai jie tuo metu nebuvo draudžiami ir už juos nebuvo mokėtos valstybinio socialinio pensijų draudimo įmokos. Komitetas, paskirtas šiam projektui kitu pagrindiniu  komitetu (po to, kai Seimas nepritarė Socialinių reikalų ir darbo komiteto siūlymui projektą atmesti),  pasiūlė (2007-04-04 posėdyje) grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.

 

Tarptautiniai susitarimai. Pažymėtini šie Komiteto svarstyti įstatymų dėl tarptautinių  susitarimų ratifikavimo projektai:

Įstatymo Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Baltarusijos Respublikos Vyriausybės susitarimo dėl bendradarbiavimo geležinkelių transporto srityje pakeitimo protokolo ratifikavimo projektas (XP-2051). Siūloma ratifikuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Baltarusijos Respublikos Vyriausybės susitarimo dėl bendradarbiavimo geležinkelių transporto srityje pakeitimo protokolą (toliau - Protokolas), pasirašytą 2006 m. birželio l d. Vilniuje Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Baltarusijos Respublikos Vyriausybės atstovų. Komitetas (2007-05-02 posėdyje) pritarė patobulintam įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2007-05-10.

Įstatymo dėl Europos Bendrijos bei jos valstybių narių, Albanijos Respublikos, Bosnijos ir Hercegovinos, Bulgarijos Respublikos, Buvusiosios Jugoslavijos Respublikos Makedonijos, Islandijos Respublikos, Juodkalnijos Respublikos, Kroatijos Respublikos, Norvegijos Karalystės, Rumunijos, Serbijos Respublikos ir Jungtinių Tautų laikinosios administracijos misijos Kosove daugiašalio susitarimo dėl Europos bendrosios aviacijos erdvės sukūrimo ratifikavimo projektas (XP-2168). Siekiama ratifikuoti 2006 m. birželio 9 d. Liuksemburge pasirašytą Europos bendrijos bei jos valstybių narių, Albanijos Respublikos, Bosnijos ir Hercegovinos, Bulgarijos Respublikos, Buvusiosios Jugoslavijos Respublikos Makedonijos, Islandijos Respublikos, Juodkalnijos Respublikos, Kroatijos Respublikos, Norvegijos Karalystės, Rumunijos, Serbijos Respublikos ir Jungtinių Tautų laikinosios administracijos misijos Kosove daugiašalį susitarimą dėl Europos bendrosios aviacijos erdvės sukūrimo. Komitetas (2007-05-16 posėdyje) pritarė įstatymo projektui. Įstatymas Seime priimtas 2007-06-07.

 

 

 

 

IV. Europos Sąjungos reikalų svarstymas ir sprendimas

 

Europos reikalų komiteto pavedimu Ekonomikos komitetas analizavo, svarstė  Europos Sąjungos pasiūlymus,  teikė jiems savo išvadas su  pasiūlymais dėl Vyriausybės pozicijų.

Europos Komisijos komunikatas “Energetikos politika Europai” (ES-44). Komitetas (2007-02-14 posėdyje) apsvarstė Europos Komisijos komunikatą “Energetikos politika Europai” ir pateikė  pasiūlymus Europos reikalų komitetui. Europos Komisijos pateiktą “Energetikos politikos paketas” sudaro 9 komunikatai. Naujoji Europos Energetikos politika turi būti ambicinga, konkurencinga ir ilgalaikė ir naudinga visiems europiečiams. Europos energetikos politikos pagrindą sudaro trys tikslai: užkirsti kelią klimato kaitai, apriboti ES pažeidžiamumą dėl dujų ir naftos importo iš užsienio, skatinti konkurencingumą, tame tarpe darbo vietų kūrimą ir ekonomikos augimą.Valstybės narės turi patvirtinti strateginę viziją ir veiksmų planą ateinantiems trims metams. Vėliau veiksmų planas bus atidžiai peržiūrimas, o pasiekta pažanga įvertinama, EK reguliariai pristatant atnaujintą Strateginį Energetikos peržiūros dokumentą. Komisijos nuomone, branduolinė energetika kaip konkurencinga ir CO2 atžvilgiu neutrali energijos rūšis, gali prisidėti prie šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos mažinimo. Komisija pasiūlė įkurti Aukšto lygio grupę branduolinei saugai ir saugumui, kuri būtų įpareigota laipsniškai siekti bendro sutarimo ir galiausiai nustatyti papildomas Europos taisykles dėl branduolinės saugos ir saugumo, siekiant remti valstybių narių, nusprendusių rinktis branduolinę energiją, pastangas.

Komisijos Komunikatas "Globalioji Europa: glaudesnė partnerystė siekiant užtikrinti Europos eksportuotojų patekimą į rinkas" (ES-50). ES eksportuotojų patekimo į trečiųjų šalių rinkas strategijos atnaujinimas yra viena iš priemonių, skirtų ES konkurencingumui pasaulinėje rinkoje didinti ir numatytų 2006 m. rugsėjo mėn.  Komisijos Komunikate "Globalioji Europa – Konkuravimas pasaulyje". Po pirmosios ES eksportuotojų patekimo į trečiųjų šalių rinkas strategijos parengimo 1996 metais stipriai pasikeitė išorinės aplinkos kontekstas, įtakojantis konkrečių priemonių naudojimą trečiųjų šalių rinkoms atverti. Todėl po viešųjų konsultacijų  Komisija parengė Komunikatą “Globalioji Europa: glaudesnė partnerystė siekiant užtikrinti Europos eksportuotojų patekimą į rinkas“. Jame pateikiama eilė priemonių, kurių reikėtų imtis siekiant pagerinti ES eksportuotojų patekimą į trečiųjų šalių rinkas: daugiašaliai PPO derybų raundai išlieka pagrindiniu prekybos barjerų šalinimo instrumentu, kartu pabrėžiant ir naujo tipo LPS svarbą; glaudesnis ES Komisijos, valstybių narių institucijų ir verslo atstovų bendradarbiavimas sprendžiant konkrečias verslo problemas. Be to, glaudesnis ekspertinio lygio bendradarbiavimas tarp valstybių narių  ir Komisijos atstovų Briuselyje bei intensyvesnės konsultacijos su įvairių pramonės šakų atstovais; esamos sistemos decentralizavimas, paremiant iniciatyvą įsteigti trečiosiose šalyse “ES rinkos atvėrimo grupes“, kurias sudarytų  Komisijos, valstybių narių ambasadų bei verslo organizacijų atstovai;  prekybos barjerų, sektorių bei šalių prioritetizavimas;  rinkos atvėrimo duomenų bazės atnaujinimas; siekis efektyvesnio bei skaidresnio skundų dėl prekybos barjerų taikymo nagrinėjimo. Komisijoje taip pat, numatoma įsteigti žymiai paprastesnę skundų registravimo sistemą. Komitetas (2007-06-20 posėdyje) apsvarstė  Komunikatą ir  pritardamas pozicijai pasiūlė šiuos jos patikslinimus: 1)  ES išorės veiksmus orientuoti į tarptautinio ekonominio bendradarbiavimo skatinimą, ypač techninių taisyklių ir standartų diegimo bei abipusio pripažinimo principo  srityje, taip pat dėl didesnio pinigų politikos ir finansų saugumo užtikrinimo; 2) Europos Komisijai aktyviau bendradarbiauti su  valstybių narių ambasadomis, prekybos skatinimo agentūromis, prekybos rūmais ir kitomis organizacijomis, atstovaujančiomis ekonominius interesus trečiosiose šalyse, ir kategoriškiau koordinuoti veiklą, susijusią su ES patekimo į trečiųjų šalių rinkas aspektais.

Ekonominės migracijos valdymo strategija (ES-48). Seimo Europos reikalų komiteto prašymu Ekonomikos komitetas svarstė Lietuvos Respublikos Vyriausybės  patvirtintą Ekonominės migracijos reguliavimo strategiją.  2007-06-13 posėdyje  nuspręsta: 1. Iš esmės pritarti Ekonominės migracijos reguliavimo strategijai ir jos įgyvendinimo priemonių 2007- 2008 metų planui. 2. Siekiant kad sėkmingai būtų įgyvendinti Ekonominės migracijos reguliavimo strategijoje nustatyti tikslai ir uždaviniai bei atsižvelgiant į didėjančią šalies ūkio plėtros ir ekonominės migracijos sąveiką, pasiūlyti Vyriausybei: 1) parengti galimai detalesnę šalies ūkio plėtros prognozę  ir  atitinkamai nustatyti 2008-2012 metų  darbo jėgos poreikį (išskiriant ir darbo jėgos  iš trečiųjų šalių poreikį); 2) ypatingą dėmesį skirti į Žinių ir inovacijų infrastruktūros valstybei svarbių ekonominių projektų sąrašą įtrauktos Protų susigrąžinimo ir pritraukimo iš kitų šalių programos  parengimui (numatant kiekybinius rodiklius) ir įgyvendinimui (Seimo nutarimo ”Dėl šalies ūkio konkurencingumo sėkmės rodiklių ir Žinių ir inovacijų infrastruktūros valstybei svarbių ekonominių projektų patvirtinimo” projektas Nr. XP-2185(3)); 3) išsamiai įvertinti gyventojų pajamų mokesčio proporcinio tarifo pakeitimo į progresinį tarifą poveikį  ekonominei migracijai.

Šiuos Komiteto pasiūlymus Ministras Pirmininkas pavedė išnagrinėti Socialinės apsaugos ir darbo, Ūkio ir Finansų ministerijoms. Iš dviejų ministerijų atsakymai jau gauti. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija informavo, kad kartu su kompetentingomis institucijomis numato atlikti specialų tyrimą, įvertinantį darbo jėgos vidutinės trukmės poreikį. Ūkio ministerija informavo, kad, remiantis Ūkio plėtros politikos įgyvendinimo programa, numato užsakyti mokslinio tyrimo darbą, kurio tikslas numatyti darbo jėgos (tame tarpe ir iš trečiųjų šalių) poreikį ir struktūrą, atsižvelgiant į šalies ūkio plėtros prognozę 2008-2012 metams.

 

 

V. Nagrinėti parlamentinės kontrolės ir šalies ūkio klausimai (problemos)

ir priimti sprendimai

 

 

Komitetas nagrinėjo ir svarstė šiuos klausimus:

LR Seimo Peticijų komisijos kreipimasi dėl K.Griniaus kreipimosi “Dėl Energetikos įstatymo 17 straipsnio pakeitimo įstatymo parengimo” pripažinimo peticija. Komitetas šį klausimą svarstė 2007-02-28 posėdyje ir nusprendė pasiūlyti Seimo Peticijų komisijai, vadovaujantis Peticijų įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 2 ir 4 punktais, K.Griniaus kreipimasi “Dėl Energetikos įstatymo 17 straipsnio pakeitimo įstatymo parengimo” laikyti nepagrįstu, nes: 1) pareiškėjo siūloma keisti nuostata yra įtvirtinta Energetikos įstatymo 17 straipsnio 5 dalies 1 punkte; 2) pareiškėjo teiginys, kad Energetikos įstatyme įtvirtintos Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos funkcijos prieštarauja Kainų įstatymo 9 straipsniui neatitinka tikrovės; 3) pareiškėjo pridėtose Specialiųjų tyrimų tarnybos išvadose dėl Gamtinių dujų įstatymo projekto nėra nuorodų dėl Energetikos įstatymo 17 straipsnio; 4) Vyriausybė, vadovaudamasi Energetikos įstatymo 17 straipsnio 1 dalimi, 2007 m. vasario mėn. 7 d. nutarimo dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 7 d. nutarimo Nr.1747 “Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nuostatų patvirtinimo” pakeitimo 3 punktu, papildė nuostatus nauju 6.18 punktu, kuris įpareigoja Valstybinę kainų ir energetikos kontrolės komisiją derinti Komisijos tvirtinamų metodikų projektus su valstybės institucijomis ar įstaigomis.

Dėl  VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo darbų eigos.  Komitetas (2007-03-14 posėdyje) buvo informuotas apie VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo darbų eigą, vykdomų projektų finansavimą, jau įvykdytų, vykdomų ir numatomų vykdyti darbų eigą,  apie problemas dėl konteinerių pateikimo atominio kuro atliekoms sandėliuoti vėlavimo ir kitų pavojų galimas pasekmes. Kartu buvo iškelta IAE I-ojo bloko įrenginių nurašymo ir priskaičiuotų mokesčių už šį nenaudojamą kapitalą problema ir prašoma galimai greičiau ją spręsti. Konsorciumo GNS-NUKEM atstovas U.Kutscher aiškino priežastis dėl kurių vėluoja projektų ir įsipareigojimų vykdymas – konsorciumas siekia užtikrinti vykdomų projektų kokybę ir saugumą. Kartu U.Kutscher užtikrino, kad konsorciumas imasi visų galimų priemonių, jog projektai būtų greičiau kokybiškai ir saugiai įvykdyti. Komitetas (2007-03-21 posėdyje) nusprendė pasiūlyti Vyriausybei spręsti dėl: 1) VĮ Ignalinos atominės elektrinės atleidimo nuo mokesčių už pirmojo jėgainės bloko nenaudojamą valstybės turtą, perduotą įmonei panaudojimo teise; 2) VĮ Ignalinos atominės elektrinės pirmojo bloko turto pripažinimo netinkamu naudoti, jo nurašymo ir įmonės įstatinio kapitalo sumažinimo nedidinant įmonės nuostolių; 3) suderintos apmokėjimo ir atsiskaitymo už atliktus darbus, finansuojamus iš VĮ Ignalinos atominės elektrinės uždarymo finansavimo fondo, tvarkos.

Dėl piliečio P.Giedrio pareiškime “Dėl elektros energijos vartotojų taisyklių neatitikimo įstatymams” iškeltų problemų. Komitetas gavo piliečio P.Giedrio skundą dėl naujų elektros energijos vartotojų prijungimo prie elektros skirstomųjų  tinklų sąlygų. Pareiškėjo teigimu “Elektros energijos vartotojų prijungimo prie veikiančių energetikos įmonių objektų taisyklės” prieštarauja įstatymams, o vartotojų prijungimo įkainiai Lietuvoje yra du kartus didesni už pačius didžiausius Europos Sąjungos šalyse. Komitetas (2007-05-02 posėdyje) nusprendė rekomenduoti piliečiui P.Giedriui teisės aktų nustatyta tvarka kreiptis į Valstybinę energetikos inspekciją prie Ūkio ministerijos ar teismą dėl, pareiškėjo manymu, galimo “Elektros energijos vartotojų prijungimo prie veikiančių energetikos įmonių objektų taisyklių” neatitikimo įstatymams išnagrinėjimo.

Dėl fizinių asmenų galimybės atsiskaityti su paslaugų teikėjais nemokamai. Atsižvelgdamas į gyventojų, nevyriausybinių vartotojų teisių gynimo organizacijų  kreipimasi, Ekonomikos komitetas 2006-10-30 buvo prašęs  Vyriausybės išnagrinėti fizinių asmenų (kurie nesiverčia ūkine komercine veikla) nemokamo atsiskaitymo su paslaugų teikėjais klausimą, rasti tinkamą jo spendimą ir inicijuoti reikalingas įstatymų pataisas arba šio klausimo sprendimui skirto naujo įstatymo projekto parengimą. Gauti Aplinkos, Finansų, Susisiekimo ir Teisingumo ministerijų atsakymai buvo gana prieštaringi. Jie  apsvarstyti 2006-11-29 Komiteto posėdyje. Priimtas sprendimas pakartotinai kreiptis į Vyriausybę ir prašyti jos neatidėliojant spręsti fizinių asmenų įmokų už bendrojo intereso paslaugas surinkimo tvarkos klausimą. Klausimui spręsti Ministras Pirmininkas sudarė  darbo grupę (2007-02-05 potvarkis Nr. 47), kuriai pavesta išnagrinėti Komiteto keliamą klausimą ir iki 2007-04-01 pateikti reikiamus teisės aktų pakeitimų projektus.

Ministras Pirmininkas Komitetą informavo (2007-07-13 raštas Nr. S22-4399), kad minėtos darbo grupės parengtos išvados ir pasiūlymai apsvarstyti Vyriausybės Valstybės valdymo sistemos tobulinimo komisijos posėdyje, o Vyriausybės pasitarimo metu (2007-06-04) pritarta tokioms nuostatoms: 1) atsisakyti įpareigojimo tiekėjams apmokėti vartotojų išlaidas už atsiskaitymus už energiją ir komunalines paslaugas; 2) teisės aktuose nustatyti vienodus reikalavimus dėl atsiskaitymo dokumentų (sąskaita, pranešimas, bendroji atsiskaitymo knygelė), mokesčių sumokėjimo būdų (pagal bendrąją knygelę arba jos elektroninį atitikmenį, tiesioginio debeto būdu, tiekėjų kasose ar panašiai) ir užtikrinti jų pasirinkimo galimybę; 3) rekomenduoti savivaldybėms skatinti paslaugų tiekėjų bendradarbiavimą su mokėjimus priimančiomis įstaigomis ir pagal galimybes organizuoti gyventojams patogiausius atsiskaitymo būdus (apmokėjimo dokumentus) minimaliomis atsiskaitymo išlaidomis.

Atsižvelgiant į šias nuostatas, Ūkio ministerijai pavesta parengti ir pateikti Elektros energijos, Gamtinių dujų įstatymo, Šilumos ūkio įstatymo  ir kitus reikiamus teisės aktų projektus,  Aplinkos ministerijai pavesta parengti ir pateikti  1993, 2001 ir 2007 m. atitinkamų Vyriausybės nutarimų pakeitimo projektus.

Naujosios Akmenės AB “Akmenės cementas” kreipimasis “Dėl Lietuvos nacionalinio apyvartinių taršos leidimų 2008-2012 metų laikotarpiui paskirstymo plano”. Naujosios Akmenės AB “Akmenės cementas” generalinis direktorius A.Zaremba kreipėsi į Komitetą “Dėl Lietuvos nacionalinio apyvartinių taršos leidimų 2008-2012 metų laikotarpiui paskirstymo plano”  problemų. Šį klausimą Komitetas svarstė 2007-05-23 posėdyje ir nusprendė pažymėti, kad 2008 metams numatytų apyvartinių taršos leidimų skaičius ir preliminarūs jų kiekio paskaičiavimai netenkina Lietuvos įmonių, ypač AB “Akmenės cementas”, ir tai gali turėti neigiamų pasekmių šalies ūkiui. Taip pat Komitetas nusprendė pasiūlyti Aplinkos ir Ūkio ministerijoms, parengti pagrįstą ir visų Lietuvos įmonių, dalyvaujančių šiltnamio dujų apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje, būklę ir augimo perspektyvas atitinkantį Nacionalinį šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimo į atmosferą 2008-2012 m. planą.  Aplinkos ir Ūkio ministerijų paprašyta informuoti Komitetą apie derybų su Europos Komisija eigą ir rezultatus. Vyriausybei pasiūlyta paruošti apyvartinių taršos leidimų paskirstymo plano projektą ir, prieš jį patvirtinant Vyriausybės strateginio planavimo komitete, pateikti  Komitetui.

 

Nacionalinio apyvartinių taršos leidimų paskirstymo 2008-2012 m. plano projekto svarstymas. Bendrame Europos reikalų, Aplinkos apsaugos, Audito ir Ekonomikos komitetų posėdyje (2007-04-20) nutarta, atkreipti Vyriausybės dėmesį į tai, kad Vyriausybės parengtas galutinis apyvartinių taršos leidimų paskirstymas dar turės būti aptartas Seime. Taip pat buvo nuspręsta atkreipti Vyriausybės dėmesį į tai, kad Aplinkos ministerija ir Ūkio ministerija laiku neįvykdė  Seimo Ekonomikos komiteto ir Europos reikalų komiteto 2007-05-23 posėdžių sprendimų bei Ministro Pirmininko 2007-05-31 pavedimų pateikti Seimo komitetams Lietuvos nacionalinio apyvartinių taršos leidimų paskirstymo 2008-2012 metų laikotarpiui plano projektą. Iki šiol, rengiant Lietuvos nacionalinio apyvartinių taršos leidimų paskirstymo 2008-2012 metų laikotarpiui plano projektą, nebuvo atsižvelgta į Direktyvos 2003/87/EB nuostatas aptarti nacionalinį apyvartinių taršos leidimų paskirstymo planą su visų suinteresuotų ūkio sektorių atstovais, taip pat nesilaikyta įmonių informavimo apie apyvartinių taršos leidimų paskirstymą nustatytų terminų.  Komitetai taip pat nusprendė pasiūlyti Vyriausybei: 1) išplėsti Lietuvos nacionalinio apyvartinių taršos leidimų paskirstymo 2008-2012 metų laikotarpiui plano projekto rengimo priežiūros komiteto sudėtį, įtraukiant į jį ūkio sektorių, dalyvaujančių prekybos šiltnamio dujomis sistemoje, atstovus  (tam, kad būtų užtikrintas skaidrios ir vieningos apyvartinių taršos leidimų paskaičiavimo metodikos bei pagrįsto, paremto nediskriminaciniu, objektyviu principu bei realiai patvirtintais visų Lietuvos įmonių taršos duomenimis Lietuvos nacionalinio apyvartinių taršos leidimų paskirstymo 2008-2012 metų laikotarpiui plano projekto parengimas); 2) kreiptis į Europos Komisiją dėl Lietuvai skiriamų apyvartinių taršos leidimų kvotos neatitikimo valstybės ekonominiams poreikiams, atkreipiant Europos Komisijos dėmesį į Ignalinos AE uždarymo sąlygotas neigiamas pasekmes tiek ekonominiu, tiek aplinkos taršos atžvilgiu bei pasiūlyti Europos Komisijai peržiūrėti apyvartinių taršos leidimų skirstymo sistemą, įvertinant visus kvotų kiekį įtakojančius veiksnius (tarp jų, taršos 2002-2006 m. dinamiką, lyginant su 2008-2012 m., bei investicijas į taršą mažinančias priemones). Vyriausybės paprašyta, pasibaigus deryboms su Europos Komisija dėl Lietuvai skiriamų apyvartinių taršos leidimų, informuoti Seimą, koks bus siūlomas Lietuvos nacionalinio apyvartinių taršos leidimų paskirstymo 2008-2012 metų laikotarpiui plano projektas ir pristatyti jį Seimo komitetams.

Dėl biomasės ir biokuro gamybos plėtros. Komitetas (2007-02-14 posėdyje) nagrinėjo Lietuvos biokuro gamintojų ir tiekėjų asociacijos LITBIOMA iškeltus klausimus dėl biomasės ir biokuro gamybos plėtros. Komitetas, išklausęs pranešėjų ir Komiteto posėdyje dalyvaujančių suinteresuotų asmenų nuomones, priėmė sprendimą pasiūlyti Vyriausybei: 1) atnaujinti Biokuro gamybos ir naudojimo skatinimo 2004–2010 metais programą, išnagrinėti galimybę joje numatyti specializuotos biokuro tiekimo logistikos sistemos (kaip tai numatyta Nacionalinėje biomasės ir biokuro gamybos ir naudojimo platformos galimybių studijoje) įkūrimą; 2) išnagrinėti galimybę sumažinti PVM tarifą iki 5 proc. už Lietuvoje parduotą biokurą energijai gaminti, taip pat galimybę nustatyti kitas ekonomines skatinimo priemones (biomasės ruošos subsidijavimą, galimybę naudoti neakcizinį dyzelinį kurą). Ministro Pirmininko (2007-02-27) pavedimu Komiteto pasiūlymus pavesta išnagrinėti Ūkio, Žemės ūkio, Susisiekimo, Finansų ministerijoms bei apie priimtus sprendimus informuoti  Komitetą.

Ūkio ministerija (2007-03-07) atsakė Komitetui, kad ministerija, kartu su Žemės ūkio ministerija, Finansų ministerija išnagrinėjo Ekonomikos komiteto posėdyje priimtą sprendimą. Įgyvendinant Nacionalinės energetikos strategijos programą (atnaujinta Nacionalinė energetikos strategija priimta Seimo nutarimu 2007-01-18), Ūkio ministerija 2007 m. numato parengti atnaujintos Biokuro gamybos ir naudojimo skatinimo programos projektą.

            Žemės ūkio ministerija pritaria biokuro plėtros programos rengimui ir siūlo sudaryti iš atsakingų institucijų programos rengimo darbo grupę. Jau yra sudaryta komisija biodegalų gamybos ir naudojimo problemoms spręsti (Vyriausybės (2006-04-10) nutarimas Nr. 340), į kurios sudėtį įtraukiami Ūkio, Aplinkos, Finansų, Socialinės apsaugos ir darbo, Susisiekimo ir Žemės ūkio ministerijų sekretoriai, bei kitų institucijų atstovai.

            Dėl Ekonomikos komiteto siūlymo išnagrinėti galimybę sumažinti PVM tarifą iki 5 proc. už Lietuvoje parduotą biokurą energijai gaminti, pateiktas atskiras Finansų ministerijos (2007-03-01) atsakymas. Jame, be kita ko dėstoma, kad energetiniams produktams iš biologinės kilmės medžiagų ar su jų priedais yra taikoma akcizų lengvata – šiems produktams nustatytas akcizo tarifas sumažintas dalimi, proporcingai atitinkančia biologinės kilmės priemaišų dalį produkto tonoje.Visiškas energetinių produktų, kuriuose yra tik dalis biologinės kilmės medžiagų, atleidimas nuo akcizų prieštarautų ES acquis.

Dėl Valstybinio audito ataskaitos “Nacionalinės turizmo plėtros programos vykdymo vertinimas”. Komitetas (2007-03-28 posėdyje) svarstė Valstybinio audito ataskaitą “Nacionalinės turizmo plėtros programos vykdymo vertinimas”. Buvo išklausyta Valstybės kontrolės auditorių pateikta informacija apie atliktą valstybinį auditą, susipažinta su Valstybinio turizmo departamento prie Lietuvos Respublikos Ūkio ministerijos vadovų pateikta nuomone dėl Valstybinio audito ataskaitoje pateiktų faktų ir rekomendacijų.  Komitetas pritarė Valstybinio audito ataskaitoje išdėstytoms rekomendacijoms bei įpareigojo Valstybinį turizmo departamentą prie Lietuvos Respublikos Ūkio ministerijos ateityje kasmet informuoti Ekonomikos komitetą apie Nacionalinės turizmo plėtros programos vykdymo rezultatus, kitų rekomendacijų bei išvadų įgyvendinimą. Komitetas gavo (2007-04-04) Ūkio ministerijos raštą su priedais, kuriuose pateikta informacija apie Valstybinio audito ataskaitos rekomendacijų įgyvendinimą, taip pat pateiktas minėtų rekomendacijų įgyvendinimo priemonių planas.

Dėl Valstybinio audito ataskaitos “Geležinkelių transporto sektoriaus reformos įgyvendinimas”. Komiteto posėdyje (2007-04-18) Valstybės kontrolės atstovai pristatė atlikto Valstybinio audito ataskaitą, įvardijo pateiktas rekomendacijas. Susisiekimo ministerijos ir AB “Lietuvos geležinkeliai” atstovai Komiteto nariams pateikė informaciją apie AB “Lietuvos geležinkeliai” vykdomos reformos eigą, Valstybės kontrolės audito ataskaitoje pateiktų rekomendacijų įgyvendinimą, ateities planus. Posėdyje pritarta Valstybinio audito ataskaitai bei pateikti konkretūs pasiūlymai Vyriausybei, o taip pat Finansų ir Susisiekimo ministerijoms. Be to, kompetentingų valstybės institucijų paprašyta nuolat informuoti Komitetą apie tai, kaip vykdoma geležinkelių transporto sektoriaus reforma, kaip įgyvendinamos Valstybinio audito ataskaitoje pateiktos rekomendacijos ir pasiūlymai. Ministro Pirmininko (2007-04-20) pavedimu Komiteto sprendime išdėstytus pasiūlymus pavesta išnagrinėti Susisiekimo ir Finansų ministerijoms bei informuoti Komitetą. Komitetas (2007-05-10) gavo Susisiekimo ir Finansų ministerijų atsakymus.

Dėl daugiabučių namų modernizavimo problemų. Bendrame su Aplinkos komitetu posėdyje (2007-05-09)  konstatuota, kad  šiuo metu Lietuvoje yra susiklosčiusios didžiulės problemos dėl daugiabučių namų modernizavimo. Atsižvelgiant į išsakytas pastabas ir pasiūlymus,  komitetai nusprendė pateikti pasiūlymų Vyriausybei, o taip pat kreiptis į Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos tarybą bei Lietuvos savivaldybių asociaciją dėl Daugiabučių namų modernizavimo programos spartesnio įgyvendinimo. Ministro Pirmininko pavedimu (2007-05-16)  pasiūlymus išnagrinėti pavesta Aplinkos ir Finansų ministerijoms  ir apie priimtus sprendimus informuoti komitetus. Ekonomikos komitetas gavo (2007-05-30)  Aplinkos ministerijos raštą, kuriame pateikiama informacija apie tai, kokios priemonės vykdomos ir numatomos vykdyti, sprendžiant daugiabučių namų modernizavimo problemas.

Dėl Seimo rezoliucijos “Dėl biodegalų gamybos ir vartojimo skatinimo” įgyvendinimo. Bendrame su Kaimo reikalų komitetu posėdyje (2007-05-23) svarstytas klausimas, kaip įgyvendinama Seimo rezoliucija “Dėl biodegalų gamybos ir vartojimo skatinimo”. Komitetai, išklausę kompetentingų valstybės institucijų, biodegalų gamintojų, naftos produktais prekiaujančių įmonių atstovų pasisakymus, nusprendė pažymėti, kad neįgyvendinta dalis Seimo rezoliucijoje pateiktų pasiūlymų Vyriausybei, Lietuvos biodegalų gamintojams nesudaromos sąlygos realizuoti savo produkciją vietos rinkoje, nėra veiksmingos biodegalų kokybės priežiūros sistemos. Komitetai bendru sprendimu pateikė Vyriausybei pasiūlymų, kad būtų sprendžiami biodegalų gamybos ir vartojimo skatinimo klausimai. Ministro Pirmininko pavedimu (2007-05-28)  komitetų  pasiūlymus pavesta išnagrinėti Ūkio, Žemės ūkio, Susisiekimo, Finansų ministerijoms ir apie priimtus sprendimus informuoti komitetus. Apie nagrinėjimo rezultatus ir priimtus sprendimus Seimo Kaimo reikalų ir Ekonomikos komitetus pavesta informuoti iki 2007-12-01.

Dėl visuomenės informavimo apie alkoholio vartojimo daromą žalą. Bendrame su Sveikatos reikalų komitetu posėdyje (2007-05-30) buvo išklausytos  nuomonės, pateikti pasiūlymai, siekiant sumažinti alkoholio vartojimą, ypatingai jaunimo tarpe, bei sugriežtinti nuostatą, reglamentuojančią alkoholio reklamą visose Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos programose. Ekonomikos komitetas (2007-06-06 posėdyje) svarstė Alkoholio kontrolės įstatymo 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (XP-2020) ir priėmė sprendimą. Be to, komitetas parlamentinės kontrolės tvarka nusprendė prašyti Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos administracijos pateikti  Komitetui informaciją apie tai, kaip vykdomos Alkoholio kontrolės įstatymo 23 straipsnio 3 dalies nuostatos apie blaivaus gyvenimo būdo propagavimą, informavimą apie alkoholio vartojimo daromą žalą.

Dėl jūrininkų gaunamų dienpinigių, kaip bendro atlyginimo dalies, formalizavimo. Klausimas svarstytas (2007-04-04) Komiteto posėdyje kartu su Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 5 ir 8 straipsnių papildymo ir pakeitimo įstatymo projektu Nr. XP-713. Komitetas   įstatymo projektą patobulinto ir kartu priėmė  sprendimą  pasiūlyti  Vyriausybei -  priėmus pastarąjį įstatymą (projektą Nr. XP-713), spręsti jūrininkų gaunamų dienpinigių, kaip bendro atlyginimo dalies, formalizavimo klausimą ir atitinkamai pakeisti Vyriausybės 2003-01-28 nutarimą “Dėl komandiruočių sąnaudų atskaitymo iš pajamų taisyklių patvirtinimo”  Nr. 99. Ministro Pirmininko pavedimu atsakė Susisiekimo ministerija – Ekonomikos komiteto pasiūlymui pritarta, klausimas bus sprendžiamas priėmus minėtą projektą. (Įstatymas Seime priimtas 2007-06-27, bet Prezidento Seimui grąžintas 2007-07-09).

            Dėl Seimo kontrolieriaus  2007-01-09 pažymos “Dėl Seimo kontrolieriaus iniciatyva pradėto tyrimo”  ir  Dėl Nacionalinės sveikatos tarybos 2007-01-30 nutarimo “Dėl valstybinės alkoholio kontrolės programos įgyvendinimo”. Siekiant mažinti alkoholio vartojimo Lietuvoje žalą, bendrame Sveikatos reikalų,  Ekonomikos ir Žmogaus teisių komitetų posėdyje (2007-03-28),  buvo pateikta daug siūlymų. Posėdyje dalyvaujantys asmenys vieningai sutarė, kad didėjantis alkoholio suvartojimas tampa vis didesne šalies problema.Būtina imtis radikalesnių kompleksinių priemonių, siekiant sumažinti alkoholio vartojimą Lietuvoje. Daugelio posėdžio dalyvių nuomone, alkoholio prekybą, gamybą, vartojimą bei reklamą kontroliuojančios valstybinės institucijos dirba nepakankamai efektyviai. Taip pat buvo sutarta, jog bendri komitetų posėdžiai dėl šios itin visuomenei svarbios problemos yra labai naudingi, kadangi padeda suderinti skirtingas Ekonomikos, Žmogaus teisių ir Sveikatos reikalų komitetų narių pozicijas. Sprendimas dėl posėdyje išsakytų problemų nebuvo priimtas. Sprendimo projektą patobulinti, atsižvelgiant į išsakytus pasiūlymus, pavesta komitetų pirmininkams A. Matului, B.Vėsaitei ir A.Lydekai.

Dėl mažų ir vidutinių farmacijos pramonės įmonių skatinimo. Komitete (Nacionalinės farmacijos pramonės asociacijos prašymu) vyko (2007-06-20) diskusija “Dėl mažų ir vidutinių farmacijos pramonės įmonių skatinimo”. Komitetas (2007-06-27 posėdyje) šiuo klausimu priėmė sprendimą. Nuspręsta: siekiant  skatinti  Lietuvos  farmacijos  pramonės  plėtrą  ir  atsižvelgiant   į  tai, kad  Lietuvos farmacijos pramonės įmonės pagal savo apimtis yra mažos ir vidutinės, Europos mastu mažos ir vidutinės farmacijos pramonės įmonės yra skatinamos, Europos vaistų agentūra teikia mokesčių nuolaidas ir kitas lengvatines vaistų patekimo į rinką priemones (vadovaujantis 2005 m. gruodžio 15 d. Komisijos Reglamentu (EB) Nr. 2049/2005, nustatančiu taisykles dėl mažų ir vidutinių įmonių Europos vaistų agentūrai mokamų mokesčių ir dėl iš šios agentūros gaunamos administracinės pagalbos), Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo įstatymas kaip vieną iš valstybės pagalbos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams formų numato rinkliavų lengvatas, pasiūlyti Vyriausybei išnagrinėti galimybę sumažinti mažoms ir vidutinėms farmacijos pramonės įmonėms valstybės rinkliavos už vaistinių preparatų registravimą bei perregistravimą dydžius.           

Sveikatos apsaugos ministerija Komitetą informavo (Vyriausybės pavedimu parengtas 2007-07-31 atsakymas), kad ministerija neprieštarauja galimybei sumažinti mažoms ir vidutinėms farmacijos pramonės įmonėms valstybės rinkliavos už vaistinių preparatų registravimą bei perregistravimą dydžius ir parengs Vyriausybės 2000-12-15 nutarimo Nr. 1458 “Dėl valstybės rinkliavos objektų sąrašo, šios rinkliavos dydžių ir mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo” pakeitimo projektą ir teiks jį derinti atitinkamoms institucijoms.

 

Komitetas domėjosi ir kitais aktualiais klausimais. Komitete (2007-03-20 posėdyje) vyko šalies gamtinių dujų rinkos funkcionavimo ypatumų analizės pristatymas. Buvo išklausyta Ūkio ministro V.Navicko informacija, bei  diskutuota apie šalies gamtinių dujų rinkos funkcionavimo ypatumus.

 

VI. Tarptautinis bendradarbiavimas

 

Aktyvus bendradarbiavimas tarptautinėje arenoje sudaro palankesnes sąlygas spartesnei  ekonomikos (ūkio)  plėtrai  Lietuvoje, skatina tobulinti šalies ūkio teisinį reglamentavimą. Vystant tarptautinį bendradarbiavimą, Komitetas per ataskaitinį laikotarpį suorganizavo 12 susitikimų su įvairiomis užsienio delegacijomis.

Komiteto pirmininkės B.Vėsaitės iniciatyva įvyko (2007-04-26)  Lietuvos, Latvijos, Estijos, Lenkijos  parlamentų bei ambasadų atstovų apskritojo stalo diskusija, kurioje  aptarta Baltijos regiono valstybių energetikos strategija, tarp jų ir naujos branduolinės jėgainės Ignalinoje statybos klausimai.

Komiteto nariai susitiko (2007-02-28) su atominės energetikos srityje dirbančio koncerno AREVA Vice Prezidentu Lietuvai dr. Yves GUENON. Susitikimo metu akcentuota, kad Lietuvai reikia kuo greičiau apsispręsti dėl naujos atominės jėgainės reaktoriaus tipo bei veikimo technologijos, išsirinkti jo gamintoją.

Susitikime (2007-03-19) su Prancūzijos Respublikos Nacionalinės Asamblėjos Prancūzijos-Lietuvos draugystės grupės, vadovaujamos  p. Michel Destot, nariais, buvo pasikeista  informacija apie šiandieninę šalių ekonominę situaciją.

Komitetas susitiko (2007-05-02) su Vokietijos Federacinės Respublikos Federalinio ūkio ir technologijų ministro Michael Glos vadovaujama delegacija. Pasikeista nuomonėmis apie aktualias abiejų valstybių energijos tiekimo,  energijos kainų bei dujų tiekimo  problemas. Aptarta ir diskutuota  Ignalinos atominės elektrinės uždarymo klausimu.

Susitikime (2007-05-09)  dėl energetikos su Jungtinės Karalystės  ekspertų darbo grupe  buvo išsakytos  nuomonės Ignalinos atominės elektrinės uždarymo bei naujos branduolinės jėgainės  statybos, saugumo, investicijų skatinimo į aukštąsias technologijas, dujų  ir kt. regioninio bendradarbiavimo  klausimais.

Komiteto narių susitikime (2007-05-16) su Jungtinės Karalystės Parlamento Prekybos ir pramonės komiteto nariais buvo pasikeista nuomonėmis euro įvedimo, energetikos, energetinio saugumo, IAE uždarymo, regioninio bendradarbiavimo, investicijų bei  migracijos klausimais.          

Susitikime (2007-05-09) su Estijos parlamento žurnalistu Tomiu Arnover buvo aptariamas naujos Atominės elektrinės projektas. 

Apie Lietuvos ekonomiką bei Seimo priimtų įstatymų projektų klausimais buvo diskutuota susitikime (2007-06-04) su Kazachstano nacionalinio pedagoginio Abajaus vardo  universiteto Finansų ir ekonomikos fakulteto dėstytojų delegacija.

Energetikos dabarties ir perspektyvos klausimais buvo diskutuota susitikime (2007-06-14) su  JAV Energetikos departamento sekretoriaus patarėju energetikos efektyvumo ir atsinaujinančios energijos klausimais ponu John Mizroch.

Susitikime (2007-06-27) su Danijos Parlamento Pramonės ir prekybos komiteto nariais domėtasi Lietuvos ekonomikos aktualijomis, taip pat akcentuota bendravimo ir bendradarbiavimo tarp nacionalinių parlamentų svarba ir reikšmė, ypač šalims sprendžiant tokius svarbius klausimus kaip energetika.

Komiteto narių susitikime (2007-07-02) su Italijos delegacija aptarti bendradarbiavimo su Lietuva ir jos regionais perspektyvos.

Aktyvinant nacionalinių parlamentų dalyvavimą Europos Sąjungos teisėkūros procese, Ekonomikos komiteto delegacija  2007 m. balandžio 10-14 dienomis lankėsi  Briuselyje (Belgija) ir Liuksemburge (Liuksemburgo Didžioji Hercogystė).

 

 

VII. Susirašinėjimas

 

Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas susirašinėjo su įvairiomis institucijoms, organizacijomis, piliečiais. Iš viso gauti 165, išsiųsti 174 raštai. Į Komitetą kreipėsi įvairūs asmenys su įvairiais pasiūlymais arba dėl pagalbos sprendžiant įvairius jiems iškilusius klausimus ir kt. Dauguma asmenų kreipėsi norėdami atkreipti Komiteto dėmesį į, jų nuomone, taisytinas nuostatas galiojančiuose teisės aktuose, norėdami išdėstyti savo poziciją tuo ar kitu klausimu, taip pat dėl Komiteto nuomonės išsiaiškinimo.

Dalį gautų laiškų Komitetas persiuntė vykdomosios valdžios ir kitoms institucijoms pagal jų kompetenciją, tuo padėdamas pareiškėjams išsiaiškinti ar išspręsti jiems rūpimus klausimus. Dalį gautų prašymų, pasiūlymų Komitetas  įvertino svarstydamas juos Komiteto posėdžiuose.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                Birutė Vėsaitė

 

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008