Kalbėdamas parlamentiniame
forume Paryžiuje, Lietuvos Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto
pirmininkas, valstietis liaudininkas Virginijus Domarkas pažymėjo, kad
pastarųjų metų geopolitinių ir ekonominių iššūkių akivaizdoje Europos Sąjunga
ėmėsi iniciatyvų stabiliam ES ekonomikos augimui užtikrinti.
Lisabonos strategija tapo
visų ES valstybių narių nacionalinių reformų programų pagrindu, o šių programų
įgyvendinimas - gyvybinis visų šio įtakingo valstybių klubo narių poreikis. V.
Domarkas teigė, kad bendras Lietuvos ekonominės strategijos tikslas didinti
ūkio augimą, mažinti šalies ekonominio išsivystymo lygio atsilikimą nuo Europos
Sąjungos šalių vidurkio. Tai pasiekti galima formuojant aiškią mokslo plėtros
politiką ir ją įgyvendinant, kurti žinių visuomenę, konkurencingą, žiniomis
grindžiamą ekonomiką, plėsti žmogiškuosius išteklius.
Politikas akcentavo, kad
nuo Nepriklausomybės atkūrimo mokslo ir studijų įstaigų infrastruktūros
atnaujinimui ir plėtrai teko ypač mažai investicijų, ir vis dėlto Lietuvoje
fundamentiniai ir taikomieji tyrimai išlaikė gana aukštą potencialą. Viltingai
nuteikia tai, kad Vyriausybės sprendimu iš Europos Sąjungos 20072013 m. finansinės
perspektyvos tyrimų programoms skirta 10 % visos ES paramos. V.Domarkas
teigė, jog baigiamos rengti penkių mokslo, studijų ir verslo slėnių programos,
formuojasi nacionaliniai ekscelencijos ir kompetencijos centrai, įgyvendinant
tyrėjų karjeros programas, plėtojami žmogiškieji ištekliai.
Pasak V.Domarko, Lietuvos
parlamentinės politinės partijos pasirašė susitarimą dėl Lietuvos mokslo ir
studijų sistemos pertvarkos pagrindinių principų. Rengiamasi nacionalinių
mokslo programų įgyvendinimui, inicijuojama mokslo centrų susidarymo ir
tarpdisciplininių mokslinių tyrimų bei visuotinių grantų (ang. Global grant)
tyrėjams programa, kurios tikslas skatinti tarptautinio lygio Lietuvos
mokslininkus, išvengti protų nutekėjimo, sudarant jauniems mokslininkams
sąlygas mokslinei karjerai Lietuvoje. Reforma pajudėjo, tačiau jau dabar
matyti, kad, be politinės valios, reikalingas ir platesnio konteksto
visuomeninis dialogas, suteikiantis Lietuvos parlamentui mandatą ryžtingai
veikti šia kryptimi.
V. Domarkas tvirtino, kad
švietimas, moksliniai tyrimai ir eksperimentinė (socialinė) plėtra yra kertinės
žinių visuomenės kūrimo atramos, kartu su inovacijų kūrimu sudarančios
vadinamąjį žinių trikampį, dėl kurio Europos valstybių švietimo sistemos
išlieka patrauklios visame pasaulyje. Taigi Lietuva ir toliau sieks tapti
konkurencinga, žiniomis grįsta ekonomika, atskleidžiančia kūrybines asmenybės
galias, užtikrinančia aukštą gyvenimo lygį ir socialiai saugią visuomenės
plėtrą.
Seimo Švietimo, mokslo
ir kultūros komiteto pirmininko V. Domarko kalba Europos Sąjungos parlamentų
komitetų pirmininkų parlamentiniame forume Mokslas, visuomenė ir parlamentai
2008 m. rugsėjo 22 d.,
Paryžius