Seimo Etikos ir procedūrų komisijoje (toliau
Komisija) ataskaitiniu laikotarpiu dirbo 9, o nuo 2006 m. lapkričio 23 d. 12
Seimo narių.
1. Remigijus Ačas (nuo 206-11-23) Liberalų demokratų frakcija)
2. Petras Baguška (nuo 206-11-23) (Pilietinės demokratijos frakcija)
3. Jonas Juozapaitis (nuo 206-11-23) (Socialdemokratų partijos frakcija)
4. Romualda Kšanienė (Darbo partijos frakcija)
5. Saulius Lapėnas (nuo 206-11-23) (Liberalų ir centro sąjungos frakcija)
6. Antanas Matulas (Tėvynės sąjungos frakcija)
7. Algirdas Monkevičius (Naujosios sąjungos (socialliberalų)
frakcija)
8. Algimantas Salamakinas (Socialdemokratų partijos frakcija)
9. Aldona Staponkienė (Valstiečių liaudininkų frakcija)
10. Antanas Napoleonas Stasiškis (Tėvynės sąjungos frakcija)
11. Dalia Teišerskytė (Liberalų sąjūdžio frakcija)
12. Manfredas Žymantas (Darbo partijos frakcija)
Per ataskaitinį laikotarpį
sušaukta 16 Komisijos posėdžių. Juose buvo apsvarstyti 37 klausimai. Iš jų: 10
procedūrinių ginčų, 7 - dėl viešųjų ir privačių interesų konfliktų, 2 dėl Seimo
narių etikos pažeidimų ir 18 kitų įvairių klausimų, tame tarpe ir dėl Seimo
narių dalyvavimo Seimo posėdžiuose.
Ataskaitiniais metais
daugiausia teko svarstyti procedūrinius ginčus, nes atsistatydinus iš Komisijos
pirmininko pareigų Algirdui Monkevičiui, nuo 2006 m. gegužės 30 d. iki 2006 m.
gruodžio 21 d., kol Komisijos pirmininke buvo paskirta Romualda Kšanienė,
Komisijoje buvo svarstomi tik dėl Lietuvos Respublikos Seime taikomų procedūrų
atitikimo Seimo statuto nuostatoms klausimai. Svarstant procedūrinius ginčus 6
atvejais pripažinta, kad buvo nesilaikoma Seimo statute numatytų procedūrų.
2005
m. sausio 20 d. Seimo plenariniame Seimo posėdžio pirmininkas paprašė Seimo
Etikos ir procedūrų komisijos išsiaiškinti, ar pagrįstai buvo perbalsuota dėl Respublikos Prezidento grąžinto Medžioklės 7, 8, 11, 13, 22 straipsnių
pakeitimo įstatymo.
Pirmininkaujantis Seimo posėdžiui pateikė Seimui balsuoti
klausimą dėl to, ar grįžti prie Respublikos Prezidento grąžinto Medžioklės 7,
8, 11, 13, 22 straipsnių pakeitimo įstatymo su Respublikos Prezidento
teikiamomis pataisomis ir papildymais perbalsavimo. Po balsavimo nuspręsta
grįžti perbalsuoti dėl minėto įstatymo priėmimo. Seimo statute nėra numatyta
procedūra, suteikianti galimybę Seimui apsispręsti dėl balsavimo pakartojimo.
Kaip jau minėta Seimo statuto 121 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad sprendimą
pakartoti balsavimą priima posėdžio pirmininkas, o ne Seimas. Komisijos
išvadoje pasiūlyta Seimo
valdybai išanalizuoti pirmininkavimo Seimo posėdžiams patirtį ir nuspręsti, ar
būtina patobulinti Seimo statuto 121 straipsnio nuostatas, reglamentuojančias
balsavimo pakartojimo procedūras.
Dažnai iškyla klausimų dėl
prašymo pakartoti balsavimo procedūrą arba pirmininkaujančio Seimo posėdžiui
teikimo pakartotinai balsuoti teisėtumo. Komisija pastebėjo, kad, siekiant
norimo rezultato, piktnaudžiaujama prašant pakartoti balsavimą.
Į Etikos ir procedūrų komisiją
kreiptasi prašant nustatyti, ar Seimo posėdžio pirmininkas Alfredas Pekeliūnas,
2006 m. kovo 10 d. Seimo plenariniame posėdyje teikdamas pakartotinai balsuoti
dėl įstatymo Dėl užsieniečių teisinės padėties 2, 3, 6, 7, 8, 11, 17, 18, 21,
25, 26, 28, 33, 34, 35, 40, 43, 46, 50, 51, 53, 54, 55, 56, 64, 79, 88, 90, 93,
97, 99, 100, 101, 102, 104, 106, 113, 115, 127, 130, 131, 132, 136, 138, 140
straipsnių pakeitimo, papildymo 491, 1011, 1401
straipsniais, 30, 105 straipsnių pripažinimo netekusiais galios, X skyriaus
pavadinimo pakeitimo bei priedo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XP‑1062
(toliau Įstatymo projektas Nr.XP ‑ 1062), nepažeidė Seimo statuto 121
straipsnio reikalavimų ir ar nebuvo pažeistos Seimo statuto nuostatos paskyrus
toliau nagrinėti Įstatymo projektą XP ‑ 1062 pagrindiniu komitetu Žmogaus
teisių komitetą.
Komisija nusprendė, kad Teikiant pakartotinai balsuoti dėl Įstatymo
projekto Nr.XP 1062 buvo pažeista Seimo statuto 121 straipsnio 1 dalies
nuostata, leidžianti balsavimą pakartoti, kol nepradėtas svarstyti kitas
darbotvarkės klausimas.
2006 m. gegužės 25 d. Seimo
posėdyje buvo balsuojama dėl Paso įstatymo 1, 4 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei Įstatymo
papildymo priedu įstatymo projekto Nr. XP-1066(2) priėmimo. Užsiregistravo 90 Seimo narių iš kurių balsavo už - 48, prieš - 19,
susilaikė 22. Įstatymo projektui po balsavimo buvo pritarta. Prieš pradedant svarstyti kitą
darbotvarkės klausimą frakcijos vardu paprašyta pakartoti balsavimą,
motyvuojant, kad nebuvo pilno supratimo už ką ir kaip balsuoti. Posėdžio
pirmininkas paskelbė pakartotinį balsavimą. Pakartotinai balsuojant užsiregistravo
92 Seimo nariai. Balsuojant 43 Seimo nariams už, 20 ‑ prieš ir 28
susilaikius minėtas įstatymo projektas po balsavimo pakartojimo buvo
nepriimtas. Po šio balsavimo
vėl, jau kitos frakcijos
vardu, dar kartą paprašyta pakartoti balsavimą. Antrą kartą pakartotinai
balsuojant užsiregistravo 89 Seimo nariai. 44 Seimo nariams balsuojant už,
prieš 21 ir 23 susilaikius įstatymas nepriimtas. Posėdžio
pirmininkas konstatavo, kad įstatymas nepriimtas. Tačiau šiuo atveju kaip tik
buvo privaloma skelbti pakartotiną balsavimą, nes Seimo statuto 121 straipsnio
3 dalyje nurodoma, kad balsavimas kartojamas, kai už pateiktą siūlymą balsuoja
lygiai pusė balsavusių Seimo narių. Paskutinį kartą balsuojant dėl Paso įstatymo 1, 4 straipsnių
pakeitimo ir papildymo bei Įstatymo papildymo priedu įstatymo balsavo už 44 Seimo nariai iš 88 balsavusių
Seimo narių.
Ne pirmą kartą Komisijai tenka svarstyti kausimus dėl Seimo
laikinųjų kontrolės arba tyrimo komisijų sudarymo.
2006 m. spalio 19 d. Seime pateiktas
Seimo nutarimo Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos
sudarymo Juro Abromavičiaus žūties tyrimo aplinkybėms išaiškinti projektas Nr.
XP 1729 (2), kuriam po pateikimo buvo pritarta. Po pateikimo
pirmininkaujantis pasiūlė balsuoti, kad būtų paskirtas Teisės ir teisėtvarkos
komitetas kaip pagrindinis svarstyti minėtą Seimo nutarimo projektą ir parengti
šiam projektui išvadą. Seimo statuto 138 straipsnio 2 dalyje teigiama, kad projektą
preliminariai turi apsvarstyti Teisės ir teisėtvarkos komitetas tuo atveju,
jeigu Teisės departamentas pateikia išvadą, kad projektas prieštarauja Lietuvos
Respublikos Konstitucijai. Teisės departamentas neišreiškė abejonių, kad
Projektas (XP 1729(2)) gali prieštarauti Lietuvos Respublikos Konstitucijai.
Taigi, Teisės ir teisėtvarkos komitetas po pateikimo Seimo posėdyje nebeturėjo
svarstyti ir teikti išvadą dėl Projekto XP 1729(2) atitikimo Lietuvos
Respublikos Konstitucijai. Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2006 m. spalio 20
d. posėdyje ketino, kaip pagrindinis, svarstyti Projektą (XP 1729(2)) ir šiam
projektui teikiamus siūlymus. Seimo statuto 73 straipsnio 3 dalyje nurodoma,
kad Jeigu ne mažesnė kaip ¼ Seimo narių grupė raštu pareikalauja sudaryti
laikinąją kontrolės ar tyrimo komisiją, tokią komisiją Seimas turi sudaryti
artimiausio posėdžio metu. Seimo statute nenumatyta, kad laikinosios kontrolės
ar tyrimo komisijos sudarymo klausimas būtų svarstomas komitetuose ir kad
komitetai galėtų teikti išvadas dėl laikinosios kontrolės ar tyrimo komisijos,
kurią inicijuoja ne mažiau kaip ¼ Seimo narių grupė, sudarymo. Lietuvos
Respublikos Konstitucinis Teismas 2006 m. balandžio 4 d. nutarime Dėl Seimo
laikinųjų tyrimo komisijų sudarymo pabrėžė, kad sudarant Seimo laikinąją
tyrimo komisiją turi būti gerbiama tos komisijos sudarymo iniciatorių valia ir
interesas ištirti būtent jų suformuluotą klausimą.
Kai kada įstatymų pateikimo, svarstymo ir priėmimo
procedūros pažeidžiamos, kai jos nėra gana tiksliai ir aiškiai reglamentuotos
Seimo statute. Pasitaiko ir tokių atvejų kai procedūra būna aiškiai
reglamentuota Seimo statute, bet jos nesilaikoma.
2006 m. gegužės 11 d. Seimo rytiniame posėdyje buvo
pateiktas Teismų įstatymo 119,
120, 121 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP 1367. Seimo statuto
136 straipsnio 5 dalyje nurodoma, kad įstatymų projektai turi būti išdalinti
Seimo nariams ne vėliau kaip prieš 1 darbo dieną iki jų pateikimo Seimo
posėdyje. Šiuo atveju įstatymo projektas pateiktas Seimo plenariniame posėdyje
praėjus tik porai valandų po jo užregistravimo. Taigi šiuo atveju pateikiant
Teismų įstatymo 119, 120, 121 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP
1367 2006 m. gegužės 11 d. Seimo plenariniame posėdyje pažeistos Seimo statuto
136 straipsnio 5 dalies nuostatos.
Viena iš pagrindinių Seimo Etikos ir procedūrų komisijos
veiklos krypčių yra kontroliuoti, kaip Seimo nariai laikosi Viešųjų ir privačių
interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo bei Seimo statuto nuostatų,
reglamentuojančių viešojo intereso viršenybę prieš privačius interesus. Iš 7
svarstytų klausimų dėl galimo interesų konflikto 3 atvejais pripažinta, kad
grėsmė dėl interesų konflikto buvo kilusi ar gali kilti. Taip pat Seimo nariams
buvo pateiktos 2 rekomendacijos, nurodant kaip Seimo nariai turėtų elgtis,
siekdami išvengti net abejonių, kad toks konfliktas gali kilti.
2005 m. gruodžio 14 d. Seimo
Antikorupcijos komisijoje buvo svarstomas klausimas dėl korupcijos pasireiškimo
galimybių pripažįstant Gariūnų turgavietę valstybinės svarbos objektu.
Komisijos posėdyje Seimo narys B. Bradauskas aktyviai gynė poziciją, kad
Gariūnų turgavietė būtų pripažinta valstybinės svarbos objektu. B. Bradauskas
kurį laiką vadovavo UAB draudimo kompanijai Lamantinas", kurioje jis buvo
vienintelis įmonės akcininkas. Šiuo metu jo sutuoktinė Danguolė Bradauskienė
UAB Draudimo kompanijoje Lamantinas užima generalinės direktorės pareigas. B.
Bradauskas metinėje privačių interesų deklaracijoje nurodo, kad jis, ar jo
sutuoktinė turi UAB Draudimo kompanijos Lamantinas akcijų. UAB Geruda yra
UAB Draudimo kompanijos Lamantinas priklausomas draudimo tarpininkas, kuriai
kartu su kitomis dvejomis bendrovėmis, pripažinus valstybinės svarbos projektu
ekonominį projektą Paslaugų smulkiam ir vidutiniam verslui parkas Gariūnai
Vilniaus mieste, suteikiama galimybė ne konkurso tvarka išsinuomoti 19,4 ha
Gariūnų turgavietės teritorijos. Seimo narys Bronius Bradauskas, Antikorupcijos
komisijoje svarstant klausimą dėl korupcijos
pasireiškimo galimybių pripažįstant Gariūnų turgavietę valstybinės svarbos
objektu, neinformavo komisijos apie galimą interesų konfliktą ir nenusišalino
nuo klausimo svarstymo ir balsavimo. Komisija pripažino, kad Seimo narys
Bronius Bradauskas, nenusišalindamas nuo klausimo dėl korupcijos pasireiškimo galimybių pripažįstant
Gariūnų turgavietę valstybinės svarbos objektu svarstymo, nesilaikė
Seimo statuto 18 straipsnio 6 dalies nuostatos ir sukėlė abejones dėl galimo
interesų konflikto.
Viešai buvo išsakytos abejonės dėl to, ar Seimo narys Antanas Bosas, susitikdamas su
valdžios institucijos Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos
ministerijos direktore UAB Vakarų Lietuvos pramonės ir finansų korporacijos
patalpose, nesukėlė abejonių, kad jis atstovauja ne Lietuvos Respublikos Seimo
(valstybės), bet UAB Vakarų Lietuvos pramonės ir finansų korporacijos
interesams. Abejonės išsakytos ir dėl to, kad Seimo narys Antanas Bosas su
rinkėjais susitikinėjo savo buvusiame UAB Vakarų Lietuvos pramonės ir finansų
korporacijos kabinete. Antanas Bosas prieš tapdamas Seimo nariu buvo UAB
Vakarų Lietuvos pramonės ir finansų korporacijos prezidentas. Šiuo metu jis
turi UAB Vakarų Lietuvos pramonės ir finansų korporacijos bei kitų, jai
priklausančių įmonių akcijų. Viena iš pagrindinių UAB Vakarų Lietuvos pramonės
ir finansų korporacijosveiklos rūšis atstovauti korporacijai priklausančioms
įmonėms valdžios ir valdymo institucijose. Atsižvelgiant į šias aplinkybes,
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė, kad Seimo narys Antanas Bosas,
kviesdamas valstybės pareigūnus aptarti Pajūrio regioninio parko užstatymo
galimybių, kurios yra svarbios ne tik visuomenės interesui, bet ir su Seimo
nario privačiais interesais susijusioms įmonėms, galėjo sukelti abejones
visuomenei dėl jo viešųjų ir privačių interesų konflikto buvimo ir rekomendavo
Seimo nariui nepriimti rinkėjų UAB Vakarų Lietuvos pramonės ir finansų
korporacijos administracijos patalpose.
2004 m. liepos 17 d. Lietuvos
Respublikos Vyriausybės (toliau Vyriausybė) nutarimas Nr. 848 Dėl
numatomų įgyvendinti ekonominių projektų ir svarbių visuomenės projektų
valstybinės svarbos pripažinimo nuostatų patvirtinimo reglamentavo numatomų
įgyvendinti ekonominių projektų ir svarbių visuomenės projektų pripažinimą valstybinės
svarbos projektais ir nustatė tokio pripažinimo kriterijus. UAB Jurgena, UAB
Geruda ir UAB Posūkis2004 metais kreipėsi į Vyriausybę dėl Gariūnų
turgavietės pripažinimo valstybinės svarbos projektu. Minėtų įmonių Vyriausybei
pateiktas projektas neatitiko 2000 m. liepos 17 d. Vyriausybės nutarime
numatytų pagrindinių kriterijų. 2004 m. lapkričio 2 d. Vyriausybė priėmė
nutarimą, kuriuo 2000 m. liepos 17 d. nutarimą Nr. 848 pripažino netekusiu
galios. 2004 m. lapkričio 10 d., praėjus savaitei po valstybinės svarbos
projektams keliamų kriterijų panaikinimo, UAB Posūkis Socialdemokratų
partijai paaukojo 37000 litų, o 2005 m. pradžioje UAB Posūkis, UAB Jurgena
ir UAB Geruda Darbo partijai paaukojo po 37500 litų. 2005 m. liepos 21 d.
Vyriausybė priėmė nutarimą Nr.808 Dėl valstybinės svarbos projekto, pagal
kurį UAB Posūkis, UAB Jurgena ir UAB Geruda įgijo teisę ne aukciono
tvarka 50 metų valdyti 38 ha valstybinės žemės, kurios minimali vertė siekia
daugiau kaip 100 milijonų litų. Kilus abejonėms dėl minėto teisės akto
konstitucingumo, buvo parengtas Seimo nutarimo Dėl kreipimosi į Lietuvos
Respublikos Konstitucinį Teismą su prašymu ištirti, ar 2005 m. liepos 17 d.
nutarimas Nr. 808 Dėl valstybinės svarbos projekto neprieštarauja Lietuvos Respublikos
Konstitucijai, Lietuvos Respublikos konkurencijos, žemės ir piliečių nuosavybės
teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymams projektas. Seimo
Antikorupcijos komisijai kilo abejonės, ar negali kilti interesų konfliktas,
kai minėto Seimo nutarimo projekto svarstymo Seime metu dalyvautų ir balsuotų
Socialdemokratų ir Darbo partijoms priklausantys Seimo nariai. Komisija
nustatė, kad finansinę paramą 2004 m. Seimo rinkimų kampanijos metu iš UAB
Posūkis, UAB Jurgena ir UAB Geruda yra gavusi Liberalų ir centro sąjunga
bei Seimo nariai Česlovas Juršėnas, Danutė Bekintienė ir Rimantas Remeika.
Komisija rekomendavo Seimo nariams, kurie Seime svarstomame klausime turi
privatų interesą, priminti, kad svarstant Seimo nutarimo dėl kreipimosi į
Konstitucinį teismą projektą, įvertinti Seimo Antikorupcijos komisijos išvadas,
kurios atskleidžia aukščiau minėto Vyriausybės nutarimo priėmimo aplinkybes ir
pagrindžia abejones dėl šio nutarimo teisėtumo bei galimo pavojingo visuomenei
interesų konflikto bei Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos
1 d. nutarimo išaiškinimą, kad Seimo nario laisvas mandatas tai ne Tautos
atstovo privilegija, o viena iš teisinių priemonių, kad Tautai bus deramai
atstovaujama jos demokratiškai išrinktoje atstovybėj Seime, kad tarp Seimo
nario nuožiūros bei Seimo nario sąžinės ir Konstitucijos reikalavimų,
Konstitucijos saugomų ir ginamų vertybių neturi būti atotrūkio: pagal
Konstituciją Seimo nario nuožiūra ir jo sąžinė turi būti orientuotos į Konstituciją,
į Tautos ir Lietuvos valstybės interesus, prieš prasidedant klausimo svarstymui
arba svarstymo metu nusišalinti nuo tolesnio klausimo svarstymo ir balsavimo.
Atsižvelgdama į kylančias problemas dėl neskaidraus politinių partijų ir
kampanijų finansavimo, Komisija pasiūlė Seimo valdybai neatidėliojant
inicijuoti Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo
kontrolės įstatymo, taip pat Lobistinės veiklos įstatymo pataisas, kuriomis
būtų užkirstas kelias neskaidriai lobistinei veiklai finansuojant politines
partijas.
Taip pat Komisija,
vadovaudamasi Seimo statuto 18 straipsnio 5 dalies nuostata, Seimo narių
prašymu teikė rekomendacijas, kaip jiems konkrečioje situacijoje išvengti
interesų konflikto. Tokias rekomendacijas Seimo nariai skelbti gali savo
nuožiūra.
Seimo statutas įpareigoja Komisiją analizuoti Seimo narių
nedalyvavimo Seimo, Seimo komitetų ir komisijų posėdžiuose priežastis ir,
atsižvelgus į šias priežastis, kas mėnesį teikti Seimo valdybai išvadas apie
Seimo narių dalyvavimą Seimo posėdžiuose. Remiantis Komisijos išvadomis Seimo
valdyba priima sprendimus dėl Seimo nario atlyginimo sumažinimo. Ataskaitiniu
laikotarpiu nė vienam Seimo nariui nebuvo sumažintas atlyginimas, nes
įsigaliojus 2005-12-23 Seimo statuto pataisoms, nė vienas Seimo narys neviršijo
ribos, numatančios sankcijas už praleistus posėdžius, kuriuose vyksta iš anksti
numatyti balsavimai.
Dalį klausimų sprendžiant nebuvo rengiamos išvados, o tik
priimami protokoliniai nutarimai. Kai kuriais atvejais, nesant pakankamo
pagrindo konstatuoti įstatymo nuostatų pažeidimą, buvo nuspręsta nutraukti
tyrimus.
Per
ataskaitinį laikotarpį Komisija gavo 233 laiškus ir išsiuntė 136 laiškus bei
kitokius dokumentus.
Komisijos pirmininkė Romualda
Kšanienė