SEIMO ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJOS 2007 METŲ VI (PAVASARIO) SESIJOS VEIKLOS ATASKAITA

EN  FR

Seimo Etikos ir procedūrų komisijoje (toliau Komisija) ataskaitiniu laikotarpiu dirbo 9, o nuo 2006 m. lapkričio 23 d. 12 Seimo narių.

 

1. Remigijus Ačas            (Liberalų demokratų frakcija)

2. Petras Baguška (iki 2007-05-08 Pilietinės demokratijos frakcija, nuo 2007-05-08 Valstiečių liaudininkų ir pilietinės demokratijos frakcija)

3. Jonas Juozapaitis            (Socialdemokratų partijos frakcija)

4. Romualda Kšanienė            (Darbo partijos frakcija)

5. Saulius Lapėnas            (Liberalų ir centro sąjungos frakcija)

6. Antanas Matulas            (Tėvynės sąjungos frakcija)

7. Algirdas Monkevičius            (Naujosios sąjungos (socialliberalų) frakcija)

8. Algimantas Salamakinas            (Socialdemokratų partijos frakcija)

9. Aldona Staponkienė (iki 2007-05-08 Valstiečių liaudininkų frakcija, nuo 2007-05-08 Valstiečių liaudininkų ir pilietinės demokratijos frakcija)

10. Antanas Napoleonas Stasiškis            (Tėvynės sąjungos frakcija)

11. Dalia Teišerskytė            (Liberalų sąjūdžio frakcija)

12. Manfredas Žymantas            (Darbo partijos frakcija)

 

Per ataskaitinį laikotarpį sušaukta 19 Komisijos posėdžių. Komisijos posėdžiuose buvo apsvarstyti 65 klausimai. Iš jų: 18 procedūrinių ginčų, 16 klausimų dėl galimų viešųjų ir privačių interesų konfliktų, 11 klausimų dėl Seimo narių elgesio ir eilė kitų klausimų, tame tarpe ir dėl Seimo narių dalyvavimo Seimo posėdžiuose.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 78 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostata, Komisija įpareigota nagrinėti ir teikti išvadas dėl procedūrinių ginčų. Esant tokiai situacijai, kai Lietuvos Respublikos Seime nėra aiškiai susiformavusi dauguma ir mažuma, o Valstybinę valdžią vykdo mažumos Vyriausybė, svarstant klausimus Seime kyla nemažai ginčų. Kad išspręsti kilusius ginčus, tenka dažnai ir Komisijai, todėl šioje Seimo sesijoje didžiąją nagrinėjamų klausimų dalį sudarė procedūriniai ginčai.

Kadangi Komisijoje buvo prisikaupę daug nesvarstytų klausimų, nes ilgą laiką Komisija neturėjo pirmininko, kuris turi kviesti narius į posėdžius, vienas posėdis buvo sušauktas nelaukiant sesijos pradžios.

2007 m. vasario 28 d. buvo svarstytas klausimas dėl Žemės įstatymo 6, 29, 41, 45, 46, 47 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (Nr. XP – 769(4)) priėmimo procedūros.

Komisija ne kartą pastebėjo, kad dažnai iškyla klausimų dėl galimo piktnaudžiavimo prašant pakartoti balsavimo procedūrą arba pirmininkaujančio Seimo posėdžiui teikimo pakartotinai balsuoti teisėtumo.

2006 m. lapkričio 14 d. rytiniame Seimo posėdyje buvo pateikta balsuoti dėl Žemės įstatymo 6, 29, 41, 45, 46, 47 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo (Nr. XP – 769(4)) (toliau Įstatymo projektas XP – 769(4)) priėmimo. Vadovaujantis Seimo statuto 113 straipsnio 3 dalies nuostata, prieš balsavimą buvo paprašyta Seimo narių registruotis. Užsiregistravo 90 Seimo narių. Registracija prieš balsavimą dėl viso įstatymo priėmimo yra vykdoma tam, kad būtų galima įgyvendinti Seimo statuto 113 straipsnio 1 dalies nuostatą, numatančią, kad įstatymas gali būti priimtas tik tada, jei už jį balsuoja daugiau kaip pusė posėdyje dalyvaujančių Seimo narių.

Balsuojant dėl Įstatymo projekto XP – 769(4) 44 Seimo nariai pasisakė už, 8 – susilaikė ir 33 pasisakė prieš. Remiantis Seimo statuto 113 straipsnio 1 dalies nuostata Įstatymo projektas XP –769(4) buvo nepriimtas.

Seimo narys Algimantas Salamakinas Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos vardu paprašė pakartoti balsavimą. Suabejota dėl balsų skaičiavimo tikslumo. Seimo narys Algimantas Salamakinas teigė, kad balsavus tik 85 Seimo nariams iš užsiregistravusių 90 Seimo narių, jiems kyla abejonės dėl balsų skaičiavimo tikslumo, nes 5 Seimo nariai neišreiškė savo nuomonės.

Seimo posėdžio pirmininkas paskelbė pakartotinį balsavimą.

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė, kad prielaidų pakartotinai skelbti balsavimą dėl Įstatymo projekto XP –769(4) priėmimo nebuvo ir rekomendavo Seimo posėdžių pirmininkams prieš priimant sprendimą pakartoti balsavimą, griežtai atsižvelgti į Seimo statuto 121 straipsnio 1 dalyje numatytas aplinkybes, kurios nustato atvejus, kada būtina skelbti pakartotinį balsavimą.

2007 m. kovo 21 d. svarstyta, ar teisėtai buvo nutraukta Lietuvos Respublikos Baudžiamojo proceso kodekso 140, 167 ir 409 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto XP – 1593 svarstymo procedūra.

Lietuvos Respublikos Seimo posėdžių sekretoriate buvo užregistruotas 47 Seimo narių prašymas įtraukti šio projekto pateikimą į 2006 m. rugsėjo 14 d. Seimo plenarinių posėdžių darbotvarkę. Vadovaujantis Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalies nuostata įstatymo projektas į darbotvarkę įrašomas privalomai, jeigu to raštiškai reikalauja ne mažesnė kaip 1/3 Seimo narių grupė ir jeigu jis yra parengtas ir svarstyti pasirengta Seimo statuto numatyta tvarka. Seimo statuto 136 straipsnyje nurodomi veiksmai, kurie turi būti atlikti užregistravus įstatymo projektą. Įstatymo projektas XP –1593 pateiktas Seimo posėdyje neatsižvelgiant į tai, kad nebuvo tinkamai pasirengta jo svarstymui Seimo statuto numatyta tvarka, t. y. nebuvo gautos Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Europos Teisės departamento prie Teisingumo ministerijos išvados dėl šio įstatymo projekto. Neatsižvelgiant į tai, Seimo plenariniame posėdyje po pateikimo buvo pritarta Įstatymo projektui XP – 1593 ir paskirtas pagrindiniu Teisės ir teisėtvarkos komitetas šiam projektui toliau nagrinėti. Tačiau Teisės ir teisėtvarkos komitetas, Teisės departamentui pateikus išvadą, kad projekto nuostatos neatitinka konstitucinės teisės į privatų gyvenimą (Konstitucijos 22 straipsnis) ir Konstitucijos 118 straipsnyje įtvirtintų prokurorų įgaliojimų, preliminariai apsvarstė šį įstatymo projektą ir irgi pripažino, kad „Baudžiamojo proceso kodekso 140, 167 ir 409 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP – 1593 prieštarauja konstitucinei teisei į privatų gyvenimą ir Konstitucijos 118 straipsnyje įtvirtintiems prokurorų įgaliojimams“.

Seimo Pirmininkas, vadovaudamasis Seimo statuto 139 straipsnio 1 dalies nuostata, kurioje įtvirtinta, kad „Seimo Pirmininkas neteikia svarstyti Seime įstatymų projektų, jeigu Teisės ir teisėtvarkos komitetas padaro išvadą, kad jie prieštarauja Konstitucijai ir nėra nustatyta tvarka pateikto Konstitucijos pataisų projekto“, neteikė Įstatymo projekto XP – 1593 svarstyti Seime.

Seimo Etikos ir procedūrų komisijos nuomone, 2006 m. rugsėjo 14 d. Seimo plenariniame posėdyje pateikiant svarstyti Lietuvos Respublikos Baudžiamojo proceso kodekso 140, 167 ir 409 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XP – 1593 nesilaikyta Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalies nuostatos, reikalaujančios, kad klausimas į Seimo posėdžio darbotvarkę būtų įrašomas privalomai tik tada, kai svarstyti pasirengta Seimo statuto 136 straipsnyje numatyta tvarka, o Seimo Pirmininkas, neteikdamas svarstyti Seime Lietuvos Respublikos Baudžiamojo proceso kodekso 140, 167 ir 409 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto XP – 1593, nepažeidė Seimo statuto nuostatų.

2007 m. kovo 22 d. Seimo plenariniame posėdyje, iškilus abejonėms dėl balsavimo kartojimo, Komisija svarstė klausimą dėl balsavimo kartojimo priimant Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr.XP – 1530(3). Komisija nusprendė, kad priimant šį įstatymo projektą Lietuvos Respublikos Seimo statute numatytos balsavimo pakartojimo procedūros buvo nepažeistos.

2007 m. kovo 28 d. Komisija svarstė klausimą dėl pagrindiniame komitete svarstant įstatymo projektą sudarytos darbo grupės patobulinto Smulkaus ir vidutinio verslo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto XP –1261 registravimo.

Seimo narys Gintaras Šileikis Seimo posėdžių sekretoriatui pateikė darbo grupės parengtą patobulintą Smulkaus ir vidutinio verslo įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, kurį užregistravo kaip alternatyvų Įstatymo projektui XP – 1261. Darbo grupės patobulintas projektas negali būti laikomas alternatyviu – tai yra naujas to paties projekto patobulintas variantas, kuris turi būti visų pirma apsvarstytas pagrindiniame komitete ir tik tada pateikiamas Seimui toliau svarstyti. Komisija rekomendavo Seimo posėdžių sekretoriatui pašalinti iš įstatymų projektų rejestro Seimo nario Gintaro Šileikio pateiktą ir kaip alternatyvų užregistruotą Lietuvos Respublikos Smulkaus ir vidutinio verslo įstatymo pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP – 1261A.

To paties posėdžio metu Komisija svarstė klausimą dėl Gamtinių dujų įstatymo pakeitimo įstatymo priėmimo procedūros.

2007 m. kovo 20 d. Seimo plenariniame posėdyje, priimant Lietuvos Respublikos Gamtinių dujų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą XP – 69(3), nebuvo teikiama balsuoti (kaip tai numatyta Seimo statuto 157 straipsnyje) dėl Seimo narių pasiūlymo išbraukti šio įstatymo 23 straipsnio 8 dalį, kuriam pritarė Seimo Ekonomikos komitetas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Seimo nariams nebalsavus dėl pasiūlymo išbraukti iš Įstatymo projekto XP – 69(3) 23 straipsnio 8 dalį, lėmė Seimo sprendimą, dėl kurio Lietuvos Respublikos Gamtinių dujų įstatymo pakeitimo įstatymo 23 straipsnio 8 dalis prieštarauja šio įstatymo 23 straipsnio 5 daliai.

Komisija nusprendė, kad . Lietuvos Respublikos Gamtinių dujų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto XP – 69(3) priėmimo Seimo posėdyje metu buvo pažeistos Lietuvos Respublikos Seimo statuto 157 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktų nuostatos ir pasiūlė Seimui pakartoti balsavimo procedūrą dėl Lietuvos Respublikos Gamtinių dujų įstatymo pakeitimo įstatymo 23 straipsnio 8 dalies.

Dar kartą Gamtinių dujų įstatymo pakeitimo įstatymo priėmimo procedūros svarstytos 2007 m. balandžio 3 d. posėdyje. Komisija dar kartą patvirtino, kad priimant aukščiau minėtą įstatymo buvo pažeisto Seimo statuto nuostatos.

Balandžio 3 d. posėdyje buvo svarstomas ir kalimas dėl procedūrų sudarant komisiją Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto atlikto valstybės saugumo departamento veiklos parlamentinio tyrimo dalies posėdžių stenogramų slaptumo žymų panaikinimo ir medžiagos paviešinimo procedūroms patikrinti. Dėl šio klausimo kreipėsi grupė Seimo narių, kurių nuomone įtarimus dėl galimų Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto padarytų teisės aktų pažeidimų, išviešinant įslaptintą šio komiteto posėdžių medžiagą, turėjo nagrinėti Seimo Etikos ir procedūrų komisija, todėl Seimo Pirmininkas, išleisdamas potvarkį sudaryti aukščiau minėtą komisiją, pažeidė Seimo statuto nuostatas.

Komisija, išnagrinėjusi teisės aktų, reglamentuojančių valstybės ar tarnybos paslaptį sudarančios informacijos įslaptinimo, saugojimo, naudojimo, išslaptinimo, apsaugos veiksmų koordinavimo bei kontrolės pagrindus ir tvarką, nuostatas nusprendė, kad Seimo Etikos ir procedūrų komisija neįgaliota spręsti klausimų, susijusių su valstybės ar tarnybos paslaptį sudarančios informacijos įslaptinimu, saugojimu, naudojimu, išslaptinimu, apsaugos veiksmų koordinavimu bei kitų, valstybės ir tarnybos paslapčių subjekto kompetencijai priskiriamų, klausimų. Taigi, Seimo Pirmininkas, sudarydamas komisiją Seimo nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto atlikto Valstybės saugumo departamento veiklos parlamentinio tyrimo dalies posėdžių stenogramų slaptumo žymų panaikinimo ir medžiagos paviešinimo procedūroms patikrinti, vadovavosi valstybės ar tarnybos paslaptį sudarančios informacijos įslaptinimo, saugojimo, naudojimo, išslaptinimo, apsaugos veiksmų koordinavimo bei kontrolės pagrindus ir tvarką nustatančiais teisės aktais ir nepažeidė Lietuvos Respublikos Seimo statuto nuostatų.

            Taip pat į Komisiją kreipėsi ir Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas, prašydamas išnagrinėti, ar nebuvo pažeistos Seimo statute nustatytos procedūros, kai Seimo tarnautojai, o ne Seimas nagrinėjo ir vertino Seimo nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto veiksmų ir sprendimų teisėtumo klausimus, įvertinant Seimo Pirmininko sudarytos komisijos sudarymo būdą, jos sudėtį bei priimtą sprendimą.

            Komisija pažymėjo, kad procedūros, numatančios kaip turi būti nagrinėjai klausimai dėl valstybės ar tarnybos paslaptį sudarančios informacijos įslaptinimo, saugojimo, naudojimo, išslaptinimo, numatytos Lietuvos Respublikos Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatyme, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gruodžio 5 d. nutarimu patvirtintose Įslaptintos informacijos apsaugos taisyklėse ir kituose Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Seimo valdybos sprendimais patvirtintuose norminiuose bei metodiniuose dokumentuose. Seimo statutas nereglamentuoja valstybės ar tarnybos paslaptį sudarančios informacijos įslaptinimo, saugojimo, naudojimo ir išslaptinimo procedūrų.

            Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 45 straipsnio 6 dalyje nurodoma, kad „Kilus įtarimams, jog yra prarasta ar neteisėtai atskleista įslaptinta informacija, paslapčių subjekto vadovo sprendimu atliekamas patikrinimas.“ Patikrinimo metu turi būti nustatyta ir patvirtinta prarastos ar atskleistos įslaptintos informacijos slaptumo žyma, tyrinys bei apimtis; nustatyti asmenys, kurių veiksmai galėjo lemti įslaptintos informacijos atskleidimą; įvardinti asmenys, kurie šia informacija disponavo ar kurie buvo su ja susipažinę ir nustatytos įslaptintos informacijos praradimo ar atskleidimo aplinkybės. Taigi, Seimo Pirmininko 2007m. kovo 21 d. potvarkiu Nr.137 sudaryta komisija, nenagrinėjo ir nevertino Seimo nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto veiksmų ir sprendimų teisėtumo klausimų, o atliko veiksmus, kuriuos, vadovaujantis Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo nuostatomis, buvo įgaliota atlikti. Remiantis šios komisijos sprendimais, turi būti tęsiamas tyrimas toliau ir tik tuomet priimti teisines pasekmes sukeliantys sprendimai.

            Pagal Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 2 straipsnio 8 dalį valstybės paslapčių subjektais yra Respublikos Prezidento, Seimo, Vyriausybės steigiamos institucijos, valstybės ir savivaldybių institucijos, jų steigiamos įmonės ir įstaigos. Teisės doktrinoje valstybės institucija paprastai traktuojama kaip valstybės įstaiga, per kurią įgyvendinama valstybės valdžia. Seimo komitetas negali būti valstybės institucija, nes jis yra vienos iš valstybės valdžią Lietuvoje vykdančios institucijos, Lietuvos Respublikos Seimo, struktūrinis padalinys. Taigi, Lietuvos Respublikos Seimas yra viena iš pagrindinių valstybės valdžią įgyvendinančių institucijų, laikytinų valstybės ir tarnybos paslapčių subjektu, kurios vadovas, Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkas, yra valstybės paslapčių subjekto vadovas.

            Atsižvelgiant į tai Komisija priėmė sprendimą, kad Seimo Pirminio 2007 m. kovo 21 d. potvarkiu Nr.137 sudaryta komisija Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto atlikto Valstybės saugumo departamento veiklos parlamentinio tyrimo dalies posėdžių stenogramų slaptumo žymų panaikinimo ir medžiagos paviešinimo procedūroms patikrinti buvo sudaryta nepažeidžiant Seimo statuto nuostatų, nes Seimo statutas nereglamentuoja valstybės ar tarnybos paslaptį sudarančios informacijos įslaptinimo, saugojimo, naudojimo ir išslaptinimo procedūrų.

            Kiekvieną Seimo sesiją vis iškyla klausimų dėl balsavimo vienasmeniškumo pažeidimo. 2007 m. balandžio 18 d. Komisija vėl nagrinėjo tokį klausimą. 2007 m. balandžio 5 d. vakariniame Seimo plenariniame posėdyje buvo svarstomas klausimas dėl Lietuvos Respublikos Valstybinių socialinio draudimo pensijų garantijų įstatymo projekto XP ‑ 2082 pateikimo.

Peržiūrėjus vaizdo įrašą užfiksuota, kad balsuojant dėl Valstybinių socialinio draudimo pensijų garantijų įstatymo projekto XP ‑ 2082 po pateikimo balsavime nedalyvavo 9 Darbo partijos frakcijos nariai, 6 Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos nariai, 1 Liberalų sąjūdžio frakcijos narys ir 1 Tėvynės sąjungos frakcijos narys, o jų balsai užskaityti kaip dalyvavusių balsavime. Seimo statuto 111 straipsnio 4 dalyje teigiama, kad Seimo nariai balsuoja asmeniškai ir balso teisė negali būti perduota kitiems asmenims.

            Komisija, išnagrinėjusi šį klausimą, nusprendė, priimant Lietuvos Respublikos Valstybinių socialinio draudimo pensijų garantijų įstatymo projektą XP – 2082, ne tik už save balsavę Seimo nariai – Virginija Baltraitienė, Rimantas Bašys, Vida Marija Čigriejienė, Saulius Girdauskas, Vytautas Kamblevičius, Juozas Palionis, Milda Petrauskienė, Vytautas Saulis, Viačeslav Škil, Irena Šiaulienė, Birutė Vėsaitė ir Jadvyga Zinkevičiūtė, pažeidė Seimo statuto 111 straipsnio 4 dalies nuostatą ir atkreipė dėmesį, kad pirmininkaujantis Seimo posėdžiui, kai yra nesąžiningai balsuojama, turi vadovautis Seimo statuto 20 straipsnio 2 dalies nuostata ir už kitą Seimo narį balsavusiam Seimo nariui įrašyti įspėjimą į posėdžio protokolą. Taip pat Komisija nusprendė kreiptis į Seimo frakcijas, kad būtų imamasi priemonių užtikrinant, kad Seimo nariai laikytųsi tvarkos Seimo posėdžių salėje ir laikytųsi Seimo statuto nuostatų.

            2007 m. balandžio 19 d. Komisija aiškinosi, ar priimant Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl SSRS valstybės saugumo komiteto (NKVD, NKGB, MGB, KGB) vertinimo ir šios organizacijos kadrinių darbuotojų darbinės veiklos “ 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP – 522(3) nebuvo padaryta Seimo statuto pažeidimų.

            Remiantis Seimo statuto 138 straipsnio 2 dalies nuostata, įpareigojančia Teisės ir teisėtvarkos komitetą privalomai preliminariai apsvarstyti teisės akto projektą, dėl kurio Seimo Teisės departamentas pateikia išvadą, kad projektas galimai prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas priėmė išvadą, kad Įstatymo projektas XP – 522(3) prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintiems teisinės valstybės, teisinio aiškumo ir proporcingumo principams, taip pat konstitucinei teisei pasirinkti darbą bei verslą.

Seimo statuto 139 straipsnyje, įvardijant aplinkybes, kurioms esant įstatymo projektas neteikiamas svarstyti, 1 šio straipsnio dalyje nurodyta, kad jeigu Teisės ir teisėtvarkos komitetas padaro išvadą, kad įstatymo projektas prieštarauja Konstitucijai ir nėra nustatyta tvarka pateikto Konstitucijos pataisų projekto, Seimo Pirmininkas tokio projekto neteikia svarstyti Seimui. Seimo nariai, pageidaujantys, kad būtų svarstomas toks įstatymo projektas, turi kartu su įstatymo projektu pateikti Konstitucijos pataisų projektą.

            Vadovaujantis aukščiau minėta Seimo statuto nuostata, Įstatymo projekto XP – 522(3) priėmimo klausimas nebuvo įtrauktas į bet Seimo narių siūlymu klausimas buvo papildomai įrašytas į dienos darbotvarkę ir šiam įstatymo projektui buvo pritarta.

Komisija nusprendė, kad priimant Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl SSRS valstybės saugumo komiteto (NKVD, NKGB, MGB, KGB) vertinimo ir šios organizacijos kadrinių darbuotojų dabartinės veiklos“ 2 straipsnio pakeitimo įstatymą buvo pažeista Seimo statuto 139 straipsnio 1 dalies nuostata.

            2007 m. gegužės 10 d. svarstytas klausimas dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo įstatymo projekto XP – 662 svarstymo Seime procedūrų. 50 Seimo narių grupė kreipėsi su prašymu, kad minėto įstatymo projekto priėmimas būtų įtrauktas į Seimo plenarinio posėdžio darbotvarkę. Kadangi nebuvo įvykdytos visos Lietuvos Respublikos Seimo statute numatytos sąlygos, kad įstatymo projektas būtų įrašytas į Seimo posėdžio darbotvarkę privalomai, buvo nuspręsta šio įstatymo projekto priėmimą atidėti. Tačiau, kai buvo įvykdytos Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalyje įvardintos sąlygos, Seimo seniūnų sueigos siūlymu, kad dėl klausimo išbraukimo iš Seimo posėdžių darbotvarkės apsispręstų pats Seimas, buvo pateikta balsuoti dėl klausimo išbraukimo iš darbotvarkės. Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo įstatymo projektas XP – 662(4) buvo išbrauktas iš 2007 m. balandžio 5 d. darbotvarkės.

            Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad ne mažesnės kaip 1/3 Seimo narių grupės raštišku reikalavimu klausimas į sesijos darbų programą, savaitės arba kitos dienos darbotvarkę įrašomas privalomai, jeigu jis yra parengtas ir svarstyti pasirengta Seimo statuto numatyta tvarka. Be to Seimo statuto 153 straipsnio, kuriame reglamentuojami Seimo veiksmai po įstatymo projekto svarstymo Seimo posėdyje, 1 dalies 1 punkte teigiama, kad jei po svarstymo Seimas nusprendžia pritarti komiteto patvirtintam įstatymo projektui su Seimo posėdžio metu priimtomis pataisomis, Seimas turi paskirti įstatymo priėmimo datą ne anksčiau kaip po 2 darbo dienų.

            Atsižvelgdama į šias aplinkybes Etikos ir procedūrų komisija nusprendė, kad neteikiant Seime balsuoti dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo įstatymo projekto XP –662(4) priėmimo buvo nesilaikoma Seimo statuto nuostatų.

            Įdomus klausimas svarstytas 200 7m. gegužės 16 d. posėdyje. Naujosios sąjungos (socialliberalų) frakciją iškėlė klausimą, ar Tėvynės sąjungos frakcija laikytina opozicine frakcija, atsižvelgiant į tai, kad ji yra pasirašiusi bendros veiklos deklaraciją arba sutartį dėl koalicinės vyriausybės. Išnagrinėjusi šį klausimą, Komisija nusprendė, kad pagal galiojančią Seimo statuto 41 straipsnio 1 ir 2 dalies redakciją Seimo narių frakcijos arba jų koalicijos gali pasiskelbti opozicinėmis. Kartu Komisija pažymėjo, kad dabartinėje politinėje situacijoje Seimo statuto nuostatos neatspindi realios situacijos ir netiksliai apibrėžia daugumos ir mažumos, pozicijos ir opozicijos statusą.

            2007 m. gegužės 17 d. svarstytas iškilęs procedūrinis ginčas, kilęs Lietuvos Respublikos Valstybės saugumo departamento statuto 37 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto XP ‑ 2113(2) priėmimo metu.

            Projekto XP –2113(2) priėmimas buvo numatytas 2007 m. gegužės 15 d. Gegužės 11 d. Seimo poėdžių sekretoriate užregistruotos pataisos dėl Projekto XP –2113(2).

            2007 m. gegužės 15 d. Seimo plenarinio posėdžio metu Seimo narys Saulius Pečeliūnas atkreipė dėmesį, kad Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitete nesvarstyta Seimo narės Rasos Juknevičienės pataisa aukščiau minėtam įstatymo projektui, todėl pirmininkaujantis Seimo posėdžiui atidėjo Projekto XP – 2113(2) priėmimą, kol pagrindinis komitetas apsvarstys pateiktus pasiūlymus. Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas šiuos pasiūlymus apsvarstė 2007 m. gegužės 16 d.

            2007 m. gegužės 17 d. buvo numatytas Projekto XP –2113(2) priėmimas. Pirmininkaujantis Seimo posėdžiui pasiūlė balsuoti dėl Projekto XP – 2113(2) priėmimo, bet kilo ginčas dėl to, ar balsuoti dėl Seimo narės Rasos Juknevičienės pataisų.

            Seimo statuto 155 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad „priėmimo metu svarstomos tik tos pataisos, papildymai bei išbraukimai, kuriuos, posėdžio metu posėdžio pirmininkui paskelbus, paremia ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių. Visas siūlomas įstatymo projekto pataisas, papildymus bei išbraukimus įstatymo leidybos iniciatyvos teisę turintys asmenys turi įteikti Posėdžių sekretoriatui ne vėliau kaip prieš 48 valandas iki posėdžio darbotvarkėje numatyto laiko pradėti įstatymo priėmimo procedūrą“.

Komisija nusprendė siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tęsti Lietuvos Respublikos Valstybės saugumo departamento statuto 37 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto XP – 2113(2) priėmimo procedūrą, kartu apsisprendžiant dėl šiam įstatymo projektui pateiktų ir Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitete apsvarstytų pasiūlymų.

            Priimant Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo įstatymo projektą XP –662(4) vėl iškilo klausimas, ar laikomasi Lietuvos Respublikos Seimo statute numatytų procedūrų.

            2007 m. gegužės 3 d. Seimo plenariniame posėdyje Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo įstatymo projekto Nr. XP – 662(4) priėmimo metu Ekonomikos komiteto pranešėja Komiteto pirmininkė Birutė Vėsaitė, pristatydama Komiteto išvadą, teigė, kad „jeigu Ekonomikos komitetas rinktųsi šiandien, išvada būtų kitokia. Vis dėl to kraujuojančia širdimi turiu pasakyti, kad privalau agituoti gerbiamuosius Seimo narius prieš šį įstatymą ir prieš jo priėmimą., nors Ekonomikos komitetas pritarė komiteto patobulintam Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo įstatymo projektui Nr. XP – 662(4).

            Seimo plenariniame posėdyje, vadovaujantis Seimo statuto 156 straipsnio 2 dalies nuostata, priėmimo metu pranešėjas gali trumpai aptarti gautus papildomus pasiūlymus ir pataisas, o po to, remiantis  Seimo statuto 156 straipsnio 3 dalies nuostata, po pranešėjo aptarimo turi būti balsuojama dėl atskirų įstatymo projekto dalių.

Komisija priėmė sprendimą, kad Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkė Birutė Vėsaitė, pristatydama komiteto išvadą ir agituodama nepritarti šiai išvadai, pažeidė Seimo statuto 156 straipsnio 2 dalies nuostatą. Tačiau kartu pažymėjo, kad komiteto pranešėja, iš tribūnos kalbėdama dėl balsavimo motyvų, ne šiurkščiai pažeidė įstatymų leidybos procedūrą. Tuo pačiu Komisija rekomendavo, kad Seimo komitetų pranešėjai, pristatydami komiteto išvadas, pateiktų tik komiteto nuomonę ir atkreipė Seimo posėdžių pirmininkų dėmesį į tai, kad Seimo posėdžių metu būtų griežtai laikomasi Seimo statuto nuostatų, reglamentuojančių teisės aktų leidybos procedūras.

2007 m. birželio 20 d. svarstytas klausimas ir dėl Seimo sprendimo gražinti Seimo Peticijų komisijai tobulinti protokolinį nutarimą dėl pareiškėjų peticijos.

2007 m. gegužės 22 d. Seimo plenariniame posėdyje buvo balsuojama dėl Seimo protokolinio nutarimo, kuriuo buvo siūloma atmesti Dariaus Petraičio ir kitų pareiškėjų peticijoje „Dėl savivaldybių tarybų posėdžių transliacijų internetu“ pateiktą pasiūlymą. Seimas nepritarė Peticijų komisijos parengtam Seimo protokoliniam nutarimui. Tačiau pirmininkaujantis Seimo posėdžiui, paskelbęs balsavimo rezultatus ir konstatavęs nepritarimą Peticijų komisijos išvadai, pareiškė, kad Seimo protokolinis nutarimas grąžinamas tobulinti.

            Lietuvos Respublikos Seimo statutas numato, kad Seimas grąžinti tobulinti gali tik įstatymo projektą.

Komisija, pažymėjusi, kad Lietuvos Respublikos Seimo statutas nenumato, kad būtų priimtas nutarimas tobulinti Seimo protokolinį nutarimą, bet atsižvelgusi į tai, kad Seimas nepritarė Seimo Peticijų komisijos išvadai, pasiūlė Peticijų komisijai pakartotinai svarstyti Dariaus Petraičio ir kitų pareiškėjų peticijoje „Dėl savivaldybių tarybų posėdžių transliacijų internetu“ pateiktą pasiūlymą.

2007 m. birželio 26 d. Seimo plenarinio posėdžio metu iškilo klausimas dėl Lietuvos Respublikos Operatyvinės veiklos įstatymo 6 straipsnio pakeitimo ir papildymo 171 straipsniu įstatymo projekto Nr. XP ­ 2009(2) pateikimo procedūrų ir šio įstatymo svarstymo eigos.

Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas, vadovaudamasis Seimo statuto 138 straipsnio 2 dalies nuostata, numatančia, kad Seimo Teisės departamentui savo išvadoje nurodžius, kad projektas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Teisės ir teisėtvarkos komitetas privalo preliminariai apsvarstyti šį projektą, išvadoje dėl Įstatymo projekto XP – 209(2) paskelbė savo sprendimą, kad „Lietuvos Respublikos operatyvinės veiklos įstatymo 6 straipsnio pakeitimo ir papildymo 171 straipsniu įstatymo projektas Nr. XP-2009(2) prieštarauja Konstitucijoje įtvirtintam teisinės valstybės principui.“

            Seimo statuto 139 straipsnio 1 dalyje sakoma, kad Seimo Pirmininkas neteikia svarstyti Seime įstatymų projektų, jeigu Teisės ir teisėtvarkos komitetas padaro išvadą, kad jie prieštarauja Konstitucijai ir nėra nustatyta tvarka pateikto Konstitucijos pataisų projekto.

Lietuvos Respublikos Seimas, tvirtindamas 2007 m. birželio 26 d. Seimo plenarini posėdžių darbotvarkę, priėmė sprendimą, kad Įstatymo projektas XP – 2009(2) būtų įtrauktas į Seimo plenarinių posėdžių darbotvarkę.

Atsižvelgiant į šias aplinkybes, Komisija nusprendė, kad Lietuvos Respublikos operatyvinės veiklos įstatymo 6 straipsnio pakeitimo ir papildymo 171 straipsniu įstatymo projektas Nr. XP-2009(2) neturi būti teikiamas svarstyti.

2007 m. liepos 3 d. Komisija svarstė klausimą dėl Teismų įstatymo projekto svarstymo Seimo teisės ir teisėtvarkos komitete procedūros.

            Į Komisiją kreipėsi grupė nevyriausybinių organizacijų dėl to, kad neatsižvelgta į jų pastabas ir pasiūlymus, svarstant darbo grupės pakeistą Teismų įstatymo projekto variantą.

Komisija, įvertinusi visas aplinkybes, nusprendė, kad formaliai Seimo teisės ir teisėtvarkos komitetas, svarstydamas Teismų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą,  Seimo statuto nuostatų, reglamentuojančių įstatymo projekto svarstymo pagrindiniame komitete procedūras, nepažeidė bet, atsižvelgiant į tai, kad Teismų įstatymo pakeitimo įstatymas labai svarbus visai visuomenei, rekomendavo Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui apsvarstyti galimybę siūlyti Seimui (remiantis Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostata) paskelbti Teismų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą XP – 1281(3) visuomenei svarstyti.

Dar viena Seimo Etikos ir procedūrų komisijos veiklos kryptis yra kontroliuoti, kaip Seimo nariai laikosi Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo bei Seimo statuto nuostatų, reglamentuojančių viešojo intereso viršenybę prieš privačius interesus. Iš 16 svarstytų klausimų dėl galimo interesų konflikto 3 atvejais pripažinta, kad grėsmė dėl interesų konflikto buvo kilusi ar gali kilti. Taip pat Seimo nariams buvo teikiamos rekomendacijos, nurodant kaip Seimo nariai turėtų elgtis, siekdami išvengti net abejonių, kad toks konfliktas gali kilti.

2007 m. kovo 21 d. posėdyje, apsvarsčiusi, ar Seimo narė Birutė Vėsaitė, kreipdamasi į Seimo Sveikatos reikalų komitetą kaip Šeimos planavimo asociacijos prezidentė, nepažeidė galiojančių teisės aktų nuostatų, nusprendė, kad Seimo narė sudarė prielaidas atsirasti tokiai teisinei situacijai, kai Seimo nario atstovaujama asociacija kito santykio subjekto atžvilgiu galėtų įgyti papildomą pranašumą vien dėl to, kad jai atstovauja būtent Seimo narė ir rekomendavo ateityje vengti situacijų, kurios gali sukelti abejones, kad Seimo narys atstovauja kokiai nors asociacijai santykiuose su valstybės ir savivaldybių įstaigomis, įmonėmis, organizacijomis (jų pareigūnais), taip pat su kitomis (ne valstybės ar savivaldybių) įstaigomis, įmonėmis, organizacijomis (jų pareigūnais).

2007 m. kovo 27 d. Komisija nagrinėjo klausimą, ar Seimo nario buvimas Valstybinės kultūros paveldo komisijos nariu, neprieštarautų galiojančių teisės aktų nuostatoms. Komisija nusprendė, kad remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio ir Seimo statuto 6 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarime pateiktą išaiškinimą, Seimo nariai negali būti Lietuvos Respublikos valstybinės institucijos, Valstybinės kultūros paveldo komisijos, atskaitingos Lietuvos Respublikos Seimui, nariais ir rekomendavo Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitetui neteikti Seimo nario Juozo Palionio į Valstybinės kultūros paveldo komisijos narius.

2007 m. balandžio 25 d. buvo svarstyta Seimo nario Armino Lydekos veikla Seimo posėdžio metu skaitant paskaitas, už kurias klausytojai turėjo susimokėti. Išnagrinėjus visas aplinkybes, Komisija nusprendė, kad Seimo narys vykdamas skaityti paskaitą Seimo plenarinio posėdžio metu nesilaikė Seimo statuto 10 straipsnio 1 dalyje numatyto privalomo reikalavimo Seimo nariams dalyvauti Seimo posėdžiuose ir kad vykdamas į Panevėžį skaityti paskaitos tarnybiniu automobiliu pažeidė Seimo statuto 15(3) straipsnio 3 dalies ir Seimo kanceliarijos patikėjimo teise valdomų, naudojamų ir disponuojamų automobilių naudojimo tvarkos III skirsnio 4 punkto nuostatas.

Visais atvejais Komisija rekomenduoja susilaikyti nuo veiksmų, kurie gali sukelti abejones, kad Seimo nariai gali supainioti viešuosius ir privačius interesus.

Dalis kreipimusi į Komisija yra dėl pareiškėjų nuomone netinkamo Seimo narių elgesio (paprastai dėl viešai išsakomos nuomonės). Dažniausiai Komisija, remdamasi Lietuvos Respublikos Valstybės politikų elgesio kodekso9 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostata, tik apsiriboja svarstymu Komisijoje kartu rekomenduodama Seimo nariams vengti situacijų, kai jų vieši pasisakymai gali sukelti abejones.

Seimo statutas įpareigoja Komisiją analizuoti Seimo narių nedalyvavimo Seimo, Seimo komitetų ir komisijų posėdžiuose priežastis ir, atsižvelgus į šias priežastis, kas mėnesį teikti Seimo valdybai išvadas apie Seimo narių dalyvavimą Seimo posėdžiuose. Remiantis Komisijos išvadomis Seimo valdyba priima sprendimus dėl Seimo nario atlyginimo sumažinimo. Ataskaitiniu laikotarpiu nė vienam Seimo nariui nebuvo sumažintas atlyginimas, nes nė vienas Seimo narys neviršijo ribos, numatančios sankcijas už praleistus posėdžius, kuriuose vyksta iš anksti numatyti balsavimai.

Dalį klausimų sprendžiant nebuvo rengiamos išvados, o tik priimami protokoliniai nutarimai. Kai kuriais atvejais, nesant pakankamo pagrindo konstatuoti įstatymo nuostatų pažeidimą, buvo nuspręsta nutraukti tyrimus.

            Per ataskaitinį laikotarpį Komisija gavo 265 laiškus ir išsiuntė 200 laiškų bei kitokių dokumentų.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                             Romualda Kšanienė



 
 © Seimo kanceliarija, 2008