Pateikdama Valstiečių liaudininkų ir pilietinės demokratijos frakcijos nuomonę dėl Seime pradėto svarstyti 2008 metų biudžeto projekto, frakcijos vadovė, Valstiečių liaudininkų sąjungos Valdybos narė Aldona Staponkienė akcentavo nacionalinio biudžeto pajamų augimą ir planuojamus didelius asignavimus žmonių gyvenimo lygio augimui, valstybės paslaugų gerėjimui švietimo ir socialinėje srityse. Kartu politikė pateikė nemažai pasiūlymų didinti asignavimus žemės ūkiui ir kitiems aktualiems darbams krašto regionuose.
A.Staponkienė:
„Pristatydama Valstiečių liaudininkų ir pilietinės demokratijos frakcijos nuomonę dėl biudžeto projekto, pirmiausia noriu akcentuoti, kad 2008 metų nacionalinio biudžeto pajamų kartu su Europos Sąjungos lėšomis bus 31,4% daugiau nei planuojama šiais metais. Net 28 % didesni prognozuojami nacionalinio biudžeto asignavimai.
Socialinės apsaugos išlaidos valstybės biudžete ir nacionaliniame biudžete auga labai ženkliai.
Švietimui ir aukštosioms mokykloms valstybės biudžeto projekte siūloma skirti daugiau nei 2 mlrd. Lt., beveik 40% daugiau nei planuojama šiemet. Biudžeto projekte numatoma papildomai 56 mln. skirti studijų reformai pradėti nuo 2008 m. rugsėjo 1 d. Įskaičius mokinio krepšelio lėšas ir visus finansavimus, nacionalinio biudžeto asignavimai pasieks 5 mlrd. 700 mln. litų, augimas – per 700 mln. litų švietimo sferai.
Kaip ir kitose srityse, nacionalinio biudžeto asignavimai auga ir sveikatos apsaugai: 2008 metais planuojama skirti 18% daugiau nei šiemet. Tačiau sveikatos srityje tik tiek padidinus asignavimus, daugelis problemų nebus išspręstos.
Labiausiai biudžeto asignavimai didėjo viešajai tvarkai ir visuomenės saugumui. Bendri asignavimai šiai sričiai augs 45–46%. Taigi, manau, jog palyginus su šių metų asignavimais papildoma nemenka finansų injekcija padės spręsti dalį problemų šioje sistemoje.
Vykdant Valstybės įsipareigojimus kelti žmonių ir šeimų gerovę, mažinti socialinę atskirtį, didinti darbo užmokestį numatoma papildomai skirti 511 mln. litų valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo užmokesčiui padidinti jau nuo ateinančių metų pradžios.
Biudžeto asignavimai taip pat didinami ir kitoms sferoms: aplinkosaugai, susisiekimui, teisingumo ministerijos kuruojamoms sritims.
Tačiau lieka nemaža ir spręstinų problemų. Neužtikrinama tolygi regionų plėtra. Pagal pateiktą Biudžeto projektą netgi labai neproporcingai paskirstyti asignavimai Valstybės investicijų 2008-2010 metų programai įgyvendinti. Toks paskirstymas lems netolygų regionų vystymąsi. Kaip pavyzdį galiu paminėti, jog pagal valstybės investicijų programą panašų gyventojų skaičių turintiems Kretingos ir Plungės rajonams bus skirti neproporcingi asignavimai, Kretingos rajonui – 4,1 mln., o Plungės raj. tik - 1,30 mln., Pasvalio raj. – 4,9 mln., o panašų gyventojų skaičių turinčiam Alytaus raj. – tik 935 tūkst. Panaši situacija susidariusi ir skiriant asignavimus specialiosioms tikslinėms dotacijoms valstybinėms funkcijoms vykdyti. Manome, jog biudžeto asignavimai skiriami savivaldybėms turi tarnauti regioninės plėtros tolygumui užtikrinti, o ne gilinti skirtumus tarp regionų.
Sekančių metų biudžeto projekte žemės ūkiui ir kaimo plėtrai numatoma skirti nemenką sumą - beveik 3 mlrd. litų, arba maždaug 10 proc. nacionalinio biudžeto asignavimų, tačiau jų didėjimas neproporcingas nacionalinio biudžeto augimui. Štai nacionalinis biudžetas kartu su ES lėšomis, lyginant su šių metų planu, didėja 31 procentu, o asignavimai žemės ūkiui – tik 5,7 proc. Be to, šis augimas sąlygotas vien tik Europos Sąjungos paramos didėjimu 13-ka procentų. Tuo metu kai nacionalinio biudžeto asignavimai žemės ūkiui ir kaimo plėtrai netgi mažėja 21 mln. Lt arba - pusantro procento. Jie sudarys tik 1 mlrd. 387 mln. Lt.
Lietuvai labai svarbiai ūkio šakai - žemės ūkiui ir kaimo plėtrai - nacionalinio biudžeto asignavimai turėtų didėti proporcingai nacionalinio biudžeto augimui. Nacionalinių tiesioginių išmokų žemės ūkio subjektams finansavimui papildomai reikėtų skirti bent 63 mln. Lt. Tai sudarytų galimybę priartėti prie Europos Sąjungos maksimaliai leistinos 30 proc. papildomų nacionalinių tiesioginių išmokų ribos ir užtikrinti Lietuvos žemdirbiams 80 proc. Europos Sąjungos senose šalyse narėse taikomo paramos lygio.
Manome, kad pagal 2008 metams planuojamus asignavimus nepakankamai lėšų numatoma skirti ir melioracijai. Per 17-ką nepriklausomybės metų padėtis šioje srityje tik blogėja. Nebekalkinant dirvų, jos rūgštėja, mažėja derlingumas. Tai ypač ryšku Žemaitijoje. Todėl melioracijos statiniams renovuoti bei rūgštiems dirvožemiams kalkinti frakcija siūlo prie planuojamų 82 mln. papildomai skirti dar 27 mln. litų. Tačiau rūgščių dirvų kalkinimui nacionalinio biudžeto projekte visiškai nenumatoma skirti lėšų.
Reikėtų numatyti papildomai 1,5 mln. litų lėšų savivaldybėms žemės ūkio skyriams valstybės patikėtų funkcijų vykdymui, tai yra savaeigių mašinų ir traktorių valstybinei registracijai ir techninei apžiūrai atlikti.
Pabrėžtina ir tai, kad pastaruoju metu Lietuvos kaime jaučiamas didžiulis kaimo bendruomenių suaktyvėjimas. Iš dalies šis judėjimas suaktyvėjo valstybei pradėjus jį remti finansiškai. Šiuo metu bendruomenės yra parengusios projektus ir pateikusios 440 paraiškų finansinei paramai gauti, tačiau jų įgyvendinimui prie planuojamų 6,5 mln. litų papildomai reikėtų skirti dar 2,5 mln. litų.
Tačiau, atsižvelgiant į tai, kad 2008 metų biudžeto projektas yra programinis, socialiai orientuotas, ir išaugus pajamoms, ženkliai padidės asignavimai gyvybiškai svarbioms sritims, - Valstiečių liaudininkų ir pilietinės demokratijos frakcija po pirmo svarstymo pritaria 2008 metų biudžeto projektui ir tikisi, jog taisydama dokumento projektą Vyriausybė atsižvelgs į frakcijos siūlymus", kalbėjo VLPD frakcijos vadovė A.Staponkienė Seime pradėjus svarstyti 2008 metų nacionalinio biudžeto projektą.