2007
m. vasario 14 d. Seimo Antikorupcijos komisija savo posėdyje patvirtino išvadas
dėl AB Lietuvos
kuras privatizavimo proceso(1) bei Kauno miesto savivaldybės veiklos
ne pagal paskirtį naudojant Kelių priežiūros ir plėtros programos fondo lėšas
įrengiant Kauno miesto Fredos gyvenamąjį kvartalą projekto(2).
(1)
IŠVADA
DĖL AB LIETUVOS KURAS PRIVATIZAVIMO PROCESO IR
NEEFEKTYVIOS VEIKLOS
2007-02-14
Vilnius
Lietuvos
Respublikos Seimo Antikorupcijos komisija (toliau Komisija) vadovaudamasi Lietuvos
Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 2 straipsnio 1 punktu įvertino medžiagą apie AB
Lietuvos kuras privatizavimo procesą, o būtent:
- Lietuvos Respublikos generalinės
prokuratūros 2005-03-04 raštu Nr. 7.2-973, 2005-04-20 raštu Nr. 7.2-1639,
2005-04-22 raštu Nr. 7.2-1661, 2005-07-15 raštu Nr. 7.2-3102, 2005-10-19 raštu
Nr. 7.2-4331, 2005-12-28 raštu Nr. 7.2-5281 pateiktą informaciją dėl AB
Lietuvos kuras veiklos tyrimo, 2001-12-29 pažymoje Nr. 13-09-697 esančią informaciją apie AB Lietuvos
kuras privatizavimo procesą bei sutartį su UAB Baltic Petroleum;
- Vilniaus
miesto apylinkės prokuratūros 2005-04-14 raštu Nr. E.2-1112 pateiktą 2002-12-09
nutarimą atsisakyti kelti baudžiamąją bylą;
- Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos
2005-05-12 raštu Nr. 12-3476 pateiktą informaciją dėl bankrutuojančios AB
Lietuvos kuras ieškinio Lietuvos valstybei ir valstybės interesų gynimo
civilinėje byloje (taip pat jos pateiktas civilinio ieškinio, atsikirtimo į
ieškinį ir kitų procesinių dokumentų kopijas);
- Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
2005-05-11 raštu Nr. ((9.3)-5K-0511070)-6K-0504709 pateiktą informaciją dėl
bankrutuojančios AB Lietuvos kuras ieškinio valstybei reikalavimų bei
2005-06-10 raštu Nr.((13.6-0702-5K-0513447)-6K-0505933 pateiktus įmonės
ūkinės-finansinės veiklos duomenis,
- Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos
2005-05-13 raštu Nr. (4.3-10)-3-2692 pateiktą informaciją dėl bankrutuojančios
AB Lietuvos kuras ieškinio nagrinėjimo eigos bei 2005-06-08 raštu Nr. (29.1-61)-3-3266
pateiktus įmonės ūkinės-finansinės veiklos duomenis;
- Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės
2005-06-03 raštu Nr. 2041-3-16s pateiktą 1995-02-27 spendimą Nr. 1
(išslaptintas Valstybės kontrolės 2005-06-13 raštu Nr. S-(4000-1.9)-1200);
- AB Turto bankas 2005-06-10 raštu
Nr.(7.3-43)-SK4-2452 pateiktą informaciją apie AB Lietuvos kuras kreditorių
reikalavimus;
- VĮ Valstybės turto fondo 2005-06-13 raštu
Nr. (22)-312-60RN, 2005-11-21 raštu Nr. (22)-3R-3455 BAB Lietuvos kuras
administratoriui pateiktą AB Lietuvos kuras akcijų prikimo-pardavimo sutartį
Nr. 11/27 ir jos priedus;
- Lietuvos
Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos 2005-07-04 raštu Nr. 4-1-1883 suteiktą
informaciją apie AB Lietuvos kuras veiklos tyrimus;
- AB
Lietuvos kuras 2005-09-05 raštu Nr. 1-661 suteiktą informaciją apie
privatizavimo sutarties vykdymą
bei
atsižvelgdama į 2005-06-15 Komisijos patvirtintas išvadas nustatė:
1. AB
Lietuvos kuras iki privatizavimo ir jo metu buvo nemoki bendrovė bei atitiko
teisinius ir finansinius reikalavimus dėl bankroto paskelbimo.
2.
Lietuvos Respublikos Finansų ministerija išdavė bendrovei paskolą, už kurią
buvo valstybės naudai įkeistas bendrovės turtas. Tokiam įkeitimui turėjo
pritarti bendrovės kreditoriai. Jie sutiko tai padaryti tik tuo atveju, jei
atsiras AB Lietuvos kuras strateginis investuotojas. AB Lietuvos kuras
bankroto atveju būtų nukentėjęs taip pat ir rengiamas privatizuoti AB Lietuvos
taupomasis bankas, kuriam AB Lietuvos kuras buvo skolinga 5 mln. litų.
3. AB Lietuvos kuras akcijų pirkimo-pardavimo sutartis Nr. 11/27
(toliau Sutartis) 1999 metų spalio 29 dieną pasirašė Lietuvos Respublikos
Vyriausybė, atstovaujama VĮ Valstybės turto fondo direktoriaus Stasio
Vaitkevičiaus (toliau Pardavėjas), bei Kopcke International Holdings B.V.
ir D.C. Berkel B.V korporacijos (toliau Pirkėjas). Sutarties projektui savo posėdžiuose 1999 m. rugsėjo 5 d. pritarė
Valstybės turto fondo valdyba, vadovaujama Gedimino Rainio, 1999 m. rugsėjo 10
d. Viešo konkurso komisija, vadovaujama Aldonos Dzienienės, 1999 m. spalio 5
d. Privatizavimo komisija, vadovaujama Eduardo Vilko, bei 1999 m. spalio 20d.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, vadovaujama Ministro Pirmininko Rolando
Pakso, kuris tuo metu buvo Tėvynės Sąjungos (Lietuvos konservatoriai) narys.
4. Pagal šios sutarties 6.2.1. punktą pirkėjas įsipareigojo per
penkerius metus nuo sutarties sudarymo, t. y. 1999-10-29, investuoti į
privatizuotą AB Lietuvos kuras 20 milijonų JAV dolerių. Neįvykdęs šios
prievolės pirkėjas įsipareigojo mokėti 10 procentų neinvestuotos sumos dydžio
baudą VĮ Valstybės turto fondui (sutarties 6.2.2. punktas). Tačiau sutarties
6.2.1. punktas suteikė Pirkėjui teisę pačiam nustatyti kasmetinių investicijų
dydį ir tokiu būdu faktiškai atleido pirkėją nuo ilgalaikio investavimo į
bendrovės turtą ir realaus baudų mokėjimo.
5. Pagal tuo metu galiojusio Valstybės ir
savivaldybių turto privatizavimo įstatymo (toliau Įstatymas) 4 straipsnio 2
dalies 9 punktą Valstybės turto fondas privalėjo kontroliuoti valstybės turto
privatizavimo sandorių vykdymą, kol bus įvykdytos visos sandoryje numatytos
sąlygos. Įstatymas, o taip pat ir tuo metu galioję Valstybės turto fondo
įstatai, patvirtinti 1998 m. kovo 24 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 341,
nedetalizavo, kokiais veiksmai bei kokia forma Valstybės turto fondas privalo
kontroliuoti sandoriuose numatytų įsipareigojimų vykdymą bei kokias teises turi
Fondo darbuotojai vykdydami sandorių kontrolę. AB Lietuvos kuras
privatizavimo atveju Sutarties 6.9 punktas numatė tik tai, jog pirkėjas du
kartus per metus privalo raštu pateikti informaciją apie Sutartyje prisiimtų
įsipareigojimų vykdymą Valstybės turto fondui.
6.
Sutartyje nustatytų įsipareigojimų vykdymo kontrolė buvo pavesta Valstybės
turto fondo darbuotojams: Stambių infrastruktūros įmonių
privatizavimo skyriaus specialistams Rimantui
Butkui bei Juditai Barkauskienei. AB Lietuvos kuras pagal sutartyje numatytas
sąlygas teikė ataskaitas Valstybės turto fondui, kuriose buvo nurodomi
Sutarties prievolių įvykdymo veiksmai. Tačiau atsakingi Valstybės turto fondo
darbuotojai sankcijas už neįvykdytą įsipareigojimą investuoti į AB Lietuvos
kuras 20 mln. JAV dolerių galėjo taikyti tik praėjus sutartyje numatytam 5
metų laikotarpiui. Atsižvelgiant į tai, kad Sutartis nenumatė konkretaus
investicijų į bendrovę grafiko, galima teigti, kad nepraėjus penkeriems metams,
nebuvo laikoma, kad Pirkėjas pažeidė Sutarties nuostatas neinvestuodamas į
bendrovę numatytos sumos. Galima daryti prielaidą, kad Valstybės turto fondo atsakingų
už Sutarties nuostatų įvykdymą darbuotojų veiksmai buvo suvaržyti pačios
Sutarties nuostatų. Būtent todėl jie neturėjo teisės taikyti Sutarties 6.2.2.
punkto bei taikyti Pirkėjui šiame punkte numatytų sankcijų. Tvirtindamos tokį
sutarties tekstą, atsakingos valstybės institucijos, o būtent: Valstybės turto
fondo valdyba, Privatizavimo komisija, Viešo konkurso komisija bei Lietuvos
Respublikos Vyriausybė, nekompetentingai įvertino Sutarties projektą ir
neatkreipė dėmesio į tai, kad pasinaudodamas sutarties palankiomis sąlygomis
Pirkėjas savo veiksmais ar neveikimu galėtų padaryti bendrovei žalos.
7.
Privatizavimo komisijos nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1997-12-12 nutarimu Nr. 1394, nenumato ir nenumatė, kokiais kriterijais remdamasi
Privatizavimo komisija turi pritarti arba nepritarti vykdomam privatizavimo
sandoriui. Pagal šių nuostatų 6 punktą tuo atveju, jei Privatizavimo komisija
nepritarė privatizavimo sandoriui, Valstybės turto fondas turi teisę sandorio
projektą perduoti svarstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, kurios sprendimas
yra galutinis. Kokiais kriterijais remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybė
pritaria ar nepritaria privatizavimo sandoriui teisės aktuose taip pat nėra
numatyta. Pažymėtina, kad nei Privatizavimo komisijos, nei Lietuvos Respublikos
Vyriausybės atsakomybė už priimtus sprendimus teisės aktuose nebuvo ir iki šiol
nėra numatyta.
8. Teisės
aktų nustatytų kriterijų pritariant ar nepritariant vykdomam privatizavimo
sandoriui nebuvimas sudaro galimybes piktnaudžiauti suteiktomis teisėmis.
Atsakingos valstybės institucijos įgyja teisę savo nuožiūra spręsti dėl
privatizavimo sandorio sąlygų tinkamumo, priimtinumo valstybei. Tikėtina, kad
pasinaudojant šiomis teisės aktų spragomis buvo patvirtinta AB Lietuvos kuras
akcijų pirkimo-paradavimo sutartis, kurios nuostatos palankios AB Lietuvos
kuras Pirkėjui. Pasinaudodamas sutarties jam suteiktomis teisėmis pirkėjas
išvengė prisiimtų įsipareigojimų investuoti tam tikrą sumą į bendrovės veiklą,
o taip pat ir atsakomybės už šių įsipareigojimų nevykdymą.
9.
Pasirinktas privatizavimo būdas leido valstybei įkeisti bendrovės turtą Finansų
ministerijai ir gauti pajamas pardavus šį turtą. Taip pat iš AB Lietuvos
kuras apyvartinių lėšų buvo sugrąžinta paskola AB Lietuvos taupomasis
bankas.
10. 2001-03-15 AB Lietuvos kuras valdyba,
susidedanti iš Meir Klabin (valdybos pirmininkas ir firmos Rosh Credit
International s.a.h prezidentas), Vidūno Mekšrūno, Eugenijaus Kaziliūno,
Kęstučio Straigio ir Arūno Vilkelio (balsavo prieš sutarties pasirašymą),
pasirašė Degalinių valdymo (operatoriaus) sutartį Nr. 258 (toliau
Operatoriaus sutartis) su UAB Baltic Petroleum, atstovaujama direktorės A.
Kašauskaitės. Operatoriaus sutarties pasirašymo metu Kęstutis Straigys ir Meir
Klabin buvo UAB Baltic Petroleum valdybos nariais, dėl to galima daryti
prielaidą, kad buvo siekiama vieno bendrai suplanuoto intereso.
Operatoriaus sutartimi UAB Baltic
Petroleum buvo perduotos 37 AB Lietuvos kuras degalinės (iš jų 31 geriausia),
kurių likutinė vertė buvo 42 920 004, 09 litai. Iš perduotų valdyti degalinių
tik 4 buvo įtrauktos į 1999-10-29 valstybei nuosavybės teise priklausančio
Sutarties priedą E, kurias įmonė galėjo išnuomoti, perleisti ar įkeisti be
raštiško Valstybės turto fondo sutikimo.
Sutarties 6.1.1 p. suteikė pirkėjui teisę
reorganizuoti bendrovę. Po reorganizavimo ne pagrindinei bendrovei perduotą
turtą, neišvardintą sutarties priede E, Pirkėjas turėjo teisę perleisti už
bendrovės skolas, išnuomoti ar įkeisti gaunant paskolas Bendrovės vardu. Tačiau
perleidžiant tokį turtą, Pirkėjas privalėjo gauti raštišką Valstybės turto
fondo sutikimą.
Sutarties 6.1.3 punktas įpareigojo Pirkėją
reorganizavimą atlikti taip, kad eksploatuotinų degalinių neišdalintų tarp kitų
bendrovių.
Sutarties 9.8 p. numatyta, kad šalys negali
perleisti jokių savo teisių pagal šią sutartį be išankstinio kitos šalies
raštiško sutikimo.
Operatoriaus sutartimi perdavus UAB Baltic
Petroleum degalines buvo pažeisti Sutarties 6.1.1 p. ir 9.8 p. reikalavimai.
Sutartimi šalių prisiimtų įsipareigojimų vykdymo kontrolę turėjo vykdyti
Valstybės turto fondas.
Operatoriaus sutartis sudaryta 8 metams
nenaudingomis AB Lietuvos kuras sąlygomis. Šioje sutartyje nenumatyta
Operatoriaus turtinės atsakomybė už jam perduoto turto praradimą, sunaikinimą
ar vertės netekimą. Pasibaigus sutarties terminui Operatoriui sudarytos sąlygos
perduoti sugadintą, netekusį vertės turtą arba jo neperduoti ir neatsakyti už
padarytą žalą. Sutartimi taip pat nenumatyta Operatoriaus turtinė atsakomybė,
net ir dėl jo kaltės nutraukus sutartį terminui nepasibaigus ar neįvykdžius
priimtų įsipareigojimų. Operatoriui nevykdant sutartimi prisiimtų
įsipareigojimų ir dėl to AB Lietuvos kuras iniciatyva norint nutraukti šią
sutartį prieš terminą, ji pagal sutarties sąlygas privalės Operatoriui
atlyginti visas patirtas išlaidas ir sumokėti netesybas, kurios pagal šios
sutarties 10 straipsnio 5 punktą yra 1 000 000 litų.
Iš Lietuvos
Respublikos generalinės prokuratūros pateiktos medžiagos nustatyta, kad
Operatoriaus sutartis buvo pasirašyta nesant AB Lietuvos kuras akcininkų
susirinkimo nutarimo perleisti, nuomoti, įkeisti didesnės nei 1/20 bendrovės
įstatinio kapitalo vertės turtą, be AB Turto bankas raštiško leidimo ir
sąlygų suderinimo, tuo pažeidžiant 2000-07-28 Ūkio ministerijoje įregistruotų
AB Lietuvos kuras įstatų 2.2.1 punktą, Akcinių bendrovių įstatymo 24
straipsnio 19 punkto (Žin., 2000, Nr. 64-1914) bei Valstybės skolos įstatymo 3
straipsnio 13 punkto (1999-07-07 Nr. VIII-1298) nuostatas.
2001-03-01 AB Lietuvos kuras, atstovaujama
generalinio direktoriaus Eugenijaus Kaziliūno, ir Rosh Credit International
s.a.h., kuriai atstovavo šios įmonės valdybos pirmininkas Meir Klabin (taip
pat AB Lietuvos kuras bei UAB Baltic Petroleum valdybų pirmininkas)
Liuksemburge pasirašė paskolos sutartį Nr. 4 (toliau Sutartis Nr. 4). Pagal
šią sutartį AB Lietuvos kuras buvo suteiktas 649 000 JAV dolerių kreditas,
kuris buvo panaudotas Meir Klabin vadovaujamos įmonės Enginiers, Architects & Consulting
Limited konsultavimo paslaugoms finansų, vadybos ir personalo srityse pirkti.
AB Lietuvos kuras generalinis direktorius Eugenijus Kaziliūnas ir Enginiers,
Architects & Consulting Limited direktorius Meir Klabin patvirtino tarpusavio atsiskaitymus.
Paskolos pagal Sutartį Nr. 4 grąžinimo užtikrinimui AB Lietuvos kuras
įsipareigojo įkeisti septynias degalines ir jas apdrausti ne mažesne kaip
suteikiamos paskolos suma. Neįvykdžius per sutartyje numatytą terminą degalinių
įkeitimo ir jų apdraudimo, AB Lietuvos kuras įsipareigojo sumokėti 500 000
JAV dolerių baudą. Tokia nuostata buvo aiškiai nenaudinga AB Lietuvos kuras,
kadangi bendrovė neturėjo finansinių galimybių tokią baudą sumokėti. Be to,
penkios iš septynių degalinių nebuvo įtrauktos į Sutarties priedą E, todėl AB
Lietuvos kuras be raštiško Valstybės turto fondo sutikimo jų įkeisti
negalėjo.
2001-04-01 Rosh Credit International
s.a.h. perleido paskolos pagal Sutartį Nr. 4 kreditorinį reikalavimą UAB
Baltic Petroleum (649 000 JAV dolerių paskolą, 11 260 JAV dolerių palūkanas
ir 500 000 JAV dolerių baudą išieškojimui iš AB Lietuvos kuras).
2001-04-02 UAB Baltic Petroleum
pareikalavo, kad AB Lietuvos kuras iki 2001-04-17 įvykdytų prievolę pagal
Sutartį Nr. 4.
2001-04-18 AB Lietuvos kuras raštu pranešė
UAB Baltic Petroleum, kad įvykdyti savo įsipareigojimų pagal minėtą sutartį
įmonė negali. UAB Baltic Petroleum 2001-04-19 pateikė Vilniaus apygardos
teismui ieškinį dėl bankroto bylos iškėlimo ir teismas 2001-04-27 nutartimi
iškėlė bankroto bylą.
11.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo nuostatomis,
bendrovės valdymo organai neteko savo įgaliojimų, bendrovės turtas pagal
finansinę atskaitomybę buvo perduotas administratoriui, kuris įgijo teisę valdyti, naudoti ir disponuoti
bankrutuojančios AB Lietuvos kuras turtu. Esant tokiai situacijai pirkėjas
neturėjo teisinių galimybių vykdyti Sutartyje nustatytų įsipareigojimų, o tuo
pačiu išvengė atsakomybės už Sutartyje numatytų įsipareigojimų neįvykdymą.
12. Teisėsaugos institucijos atliko šešis
ikiteisminius tyrimus dėl veikų, susijusių su AB Lietuvos kuras darbuotojų
bei vadovybės veiksmais. Visi šie ikiteisminiai tyrimai buvo nutraukti
nenustačius nusikaltimo sudėties ar suėjus senaties terminams.
Baudžiamoji byla Nr. 10-2-440-95 buvo
iškelta 1995-05-05 pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (1961 m.
redakcija) (toliau LR BK) 288 straipsnis dėl neteisėto valstybinių degalų
rezervo apskaitos tvarkymo ir valstybės biudžeto lėšų skirtų valstybiniam
rezervui firmuoti, panaudojimo ABLietuvos kuras reikmėms. Baudžiamoji byla
buvo nutraukta nesant nusikaltimo sudėties.
Iš šios baudžiamosios bylos buvo išskirta
baudžiamoji byla Nr. 10-2-546-97 dėl UAB Regi turto iššvaistymo. Baudžiamoji
byla buvo nutraukta taip pat nesant nusikaltimo sudėties.
Baudžiamoji byla Nr. 10-2-546-97 iškelta
1997-12-22 pagal LR BK 275 str. 3 d. Dėl bendros Lietuvos ir Ukrainos įmonės
UAB Regi patikėto turto pasisavinimo stambiu mastu. 2001-10-14 baudžiamoji
byla buvo nutraukta nenustačius kaltininkų veiksmuose nusikaltimo sudėties.
Taip pat buvo atsisakyta iškelti baudžiamąją bylą UAB Regi vadovų atžvilgiu
pagal LR BK 329 str. (operacijų su pinigais ar vertybiniais popieriais norminių
aktų pažeidimas), nesant jų veiksmuose nusikaltimo sudėties, bei pagal LR BK
324 str. (žinomai neteisingų duomenų apie pajamas arba pelną pateikimas) ir 322
str. (aplaidus apskaitos tvarkymas) suėjus senaties terminams.
Baudžiamoji byla Nr. 10-2-053-00 iškelta
2000-03-10 pagal LR BK 275 str. 3d. Dėl Valstybinės įmonės Lietuvos kuras
turto iššvaistymo stambiu mastu. 2004-03-23 baudžiamoji byla buvo nutraukta
nepadarius veikų, turinčių nusikaltimo, numatyto LR BK (nauja redakcija) 184
str. (turto iššvaistymas), požymių. Taip pat buvo ikiteisminis tyrimas buvo
nutrauktas VĮLietuvos kuras darbuotojų atžvilgiu dėl apgaulingo ir aplaidaus
apskaitos tvarkymo (LR BK 322 ir 232 str.) bei piktnaudžiavimo pasitikėjimu
komercinėje, ūkinėje ir finansinėje veikloje (LR BK 321 str.) suėjus senaties
terminams.
Baudžiamoji byla Nr. 10-9-008-02 iškelta
2002-04-08 pagal LR BK 275 str. 3d. Dėl
AB Lietuvos kuras turto pasisavinimo ir iššvaistymo stambiu mastu
(reprezentacinių lėšų nurašymo). Tyrimo metu buvo nustatyta, kad reprezentacinių
lėšų limitas viršytas nebuvo, bendrovės akcininkai žinojo, kur panaudojamos
šios lėšos. Todėl 2002-10-04 baudžiamoji byla buvo nutraukta nesant nusikaltimo
įvykio.
Tikrinant medžiagą atsisakyti iškelti
baudžiamąją bylą Nr. 04-11-1084-01 dėl VĮ Valstybės turto fondas darbuotojų
veiksmų vykdant AB Lietuvos kuras privatizavimą, pasirašant 1999-10-29 AB
Lietuvos kuras akcijų pirkimo-pardavimo sutartį Nr. 11/27 bei kontroliuojant
šios sutarties nuostatų vykdymą bei nustačius, kad patikrinimas atliktas
neišsamiai, 2002-12-09 nutarimas atsisakyti iškelti baudžiamąją bylą medžiagoje
panaikintas ir pradėtas ikiteisminis tyrimas baudžiamojoje byloje Nr.
01-2-00028-05 dėl VĮ Valstybės turto fondas darbuotojų veiksmų dėl
nusikalstamos veikos, numatytos LR BK (nauja redakcija) 228 str. 1 d.
(piktnaudžiavimas) ir 229 str. (tarnybos pareigų neatlikimas). 2006-05-05
ikiteisminis tyrimas buvo nutrauktas nenustačius šių darbuotojų veiksmuose,
anksčiau numatytų nusikaltimų sudėties.
Baudžiamoji byla Nr. 10-2-103-01 iškelta
2001-06-11 pagal LR BK 207 str. 2 d. dėl 1999-11-11 įgaliojimo, išduoto V.
Meškeriūnui ir A.Vainauskui valdyti AB Lietuvos kuras akcijas, suklastojimo
ir panaudojimo fakto bei pagal LR BK 231 str. dėl piktnaudžiavimo pasitikėjimu
komercinėje, ūkinėje ar komercinėje veikloje fakto AB Lietuvos kuras.
2003-04-30 baudžiamoji byla buvo nutraukta nesant AB Lietuvos kuras atsakingų
darbuotojų veiksmuose nusikaltimų, numatytų LR BK 321 str., 322 str., 323 str.,
207 str. (oficialaus dokumento suklastojimas ar suklastoto oficialaus dokumento
realizavimas ar panaudojimas), sudėčių.
Pažymėtina, jog teisėsaugos institucijos
nustatė pažeidimų, užtraukiančių baudžiamąją atsakomybę, AB Lietuvos kuras
darbuotojų bei vadovų veiksmuose, tačiau baudžiamojon atsakomybėn jie nebuvos patraukti
suėjus įstatymuose nustatytiems apkaltinamojo nuosprendžio priėmimo terminams.
Tai leidžia daryti prielaidą, kad AB Lietuvos kuras buvo valdomas netinkamai,
pažeidžiant galiojančius teisės aktus, kas galėjo paskatinti ir bendrovės
bankrotą.
Remdamasi tuo, kas išdėstyta ir
atsižvelgdama į Komisijos surinktų ir išanalizuotų duomenų visumą, Komisija
daro šias i š v a d a s:
1. Atsižvelgiant į tai, jog AB Lietuvos
kuras buvo nemoki, skolinga 5 mln. litų rengiamai privatizuoti AB Lietuvos
taupomasis bankas, taip pat buvo reikalinga įkeisti bendrovės turtą valstybei
už Finansų ministerijos bendrovei suteiktą paskolą, buvo siekiama privatizuoti
bendrovę bei rasti bendrovei strateginį šios bendrovės investuotoją.
2. 1999 m. spalio 29 dienos AB Lietuvos
kuras akcijų pirkimo-pardavimo sutartis
Nr. 11/27 buvo parengta atsižvelgiant į tuo metu buvusią bendrovės
finansinę būklę, taip pat į kitas aplinkybes.
3. 1999-10-29 AB Lietuvos kuras akcijų
pirkimo-pardavimo sutartis Nr. 11/27 buvo sudaryta tarp Lietuvos Respublikos
Vyriausybę atstovaujančio Valstybės turto fondo, vadovaujamo Stasio
Vaitkevičiaus, bei Kopcke International Holdings B.V. ir D.C. Berkel B.V
korporacijos, įtraukiant Pirkėjui palankias sąlygas, sudarančias galimybę
išvengti bendros akcijų pirkimo-pardavimo sutartyje numatytos atsakomybės už
įsipareigojimų nevykdymą. Numatytų investicijų į AB Lietuvos kuras veiklą grafiko nenustatymas
sutartyje leido Pirkėjui išvengiant atsakomybės tinkamai nevykdyti įsipareigojimų,
o tai dar labiau apsunkino sunkioje finansinėje padėtyje buvusios bendrovės
finansinę būklę.
4. AB Lietuvos kuras akcijų
pirkimo-pardavimo Sutartyje numatytoms sąlygoms, palankioms Pirkėjui,
vadovaudamasi Privatizavimo komisijų nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos
Vyriausybės 1997 m. gruodžio 12 d. nutarimu Nr. 1394, bei Valstybės ir
savivaldybių turto privatizavimo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies 2 punktu,
pritarė Privatizavimo komisija, vadovaujama Aldonos Dzienienės, bei Lietuvos
Respublikos Vyriausybė, vadovaujama Ministro Pirmininko Rolando Pakso, todėl
šios institucijos yra atsakingos už pritarimą bendrovei nenaudingoms sutarties
nuostatoms, tačiau tokios atsakomybės teisės aktai, reglamentuojantys
privatizavimo procesą, nenumatė ir nenumato šiuo metu.
5. 2001-03-15 Degalinių valdymo
(operatoriaus) sutartis Nr. 258 buvo sudaryta pažeidžiant AB Lietuvos kuras
akcijų pirkimo-pardavimo sutarties nuostatas bei sudaryta nepalankiomis AB
Lietuvos kuras sąlygomis. Operatoriaus sutarties pasirašymo metu Kęstutis
Straigys ir Meir Klabin buvo UAB Baltic Petroleum valdybos nariais, dėl to
galima daryti prielaidą, kad buvo siekiama vieno bendrai suplanuoto intereso.
Šia sutartimi buvo perleistas AB Lietuvos kuras turtas negavus raštiško Valstybės
turto fondo leidimo, nors tokio leidimo gavimas buvo numatytas Akcijų
pirkimo-pardavimo sutartyje. Operatoriaus sutartyje nebuvo numatyta atsakomybė
operatoriui už perduoto turto praradimą, sugadinimą ar vertės sumažinimą, taip
pat už prisiimtų įsipareigojimų nevykdymą, tačiau nustatyta atsakomybė AB
Lietuvos kuras už sutarties vienašališką nutraukimą net ir tuo atveju, kai
savo įsipareigojimų nevykdo operatorius.
Tokios sutarties sąlygos buvo aiškiai nenaudingos AB Lietuvos kuras ir
sudarė sąlygas bendrovės finansinės būklės blogėjimui.
6. 2001-03-01 sudaryta paskolos sutartis Nr.
4 taip pat įtraukė nepalankias AB Lietuvos kuras sąlygas. Paskolos grąžinimo
užtikrinimui AB Lietuvos kuras privalėjo įkeisti septynias degalines ir
apdrausti jas ne mažesne nei paskolos suma. Tačiau to bendrovė negalėjo
padaryti be Valstybės turto fondo raštiško leidimo. Neįvykdžius šios sąlygos AB
Lietuvos kuras privalėjo sumokėti 500 000 JAV dolerių baudą, tačiau AB
Lietuvos kuras atsižvelgiant į savo finansinę būklę neturėjo galimybės to
padaryti.
7. Valstybės turto fondas nevykdė savo
pareigos ir tinkamai neprižiūrėjo AB Lietuvos kuras turto, kurio likutinė
vertė 42 920 004, 09 Lt valdymo. Jis neužtikrino, jog be jo sutikimo nebūtų
parduotas bendrovės turtas, netaikė sankcijų, nors pagal pasirašytą akcijų
pirkimo-pardavimo sutartį privalėjo tai daryti.
8. Baudžiamosios bylos, susijusios su AB
Lietuvos kuras, buvo nutrauktos nenustačius nusikaltimo sudėties bendrovės
vadovų ir darbuotojų veiksmuose arba suėjus įstatymų numatytiems patraukimo
baudžiamojon atsakomybėn terminams, nors nusikaltimo sudėtis ir buvo nustatyta.
Todėl galima daryti prielaidą, kad viešasis interesas buvo ginamas netinkamai.
Tyrimai baudžiamosiose bylose buvo atliekami neefektyviai, galimai vilkinami,
nes leista pasibaigti baudžiamosios atsakomybės patraukimo terminams.
9. Tuo metu galiojusiuose privatizavimo
procesą reglamentavusiuose teisės aktuose nebuvo numatyti konkretūs kriterijai
dėl privatizavimo sandorių derinimo, sudarymo bei tvirtinimo, todėl už
privatizavimą atsakingos institucijos turėjo teisę savo nuožiūra pritarti ar
nepritarti sudaromai privatizavimo sutarčiai, nesant atsakomybės už priimtus
sprendimus. Atkreiptinas dėmesys, jog tokios teisės aktų nuostatos galioja ir
šiuo metu. Šiuose teisės aktuose esama spragų, kuriomis pasinaudojant sudaromos
galimybės reikštis korupcijos apraiškoms.
Komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos
Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 8 straipsniu, n u s p r e n d ž i a:
1. Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei
peržiūrėti teisės aktus, reglamentuojančius privatizavimo procesą, bei
peržiūrėti teisės aktus, nustatančių senaties terminą už stambius ekonominius
ir finansinius nusikaltimus ir spręsti klausimą dėl šio termino prailginimo.
2. Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei
peržiūrėti teisės aktus, numatančius konkrečią asmenų atsakomybę už valstybei
padarytą žalą.
3. Įpareigoti Vyriausybę savo pasiūlymus dėl
teisės aktų pataisų Komisijai pateikti iki 2007-06-01.
4. Perduoti išvadas susipažinti Seimo
nariams bei paviešinti žiniasklaidai ir visuomenei.
Komisijos pirmininkas Rimantas
Jonas Dagys
(2)
I
Š V A D A
DĖL
KAUNO MIESTO SAVIVALDYBĖS VEIKLOS NE PAGAL PASKIRTĮ PANAUDOJANT KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FONDO LĖŠAS
ĮRENGIANT KAUNO MIESTO FREDOS GYVENAMĄJĮ KVARTALĄ
2007-02-14
Vilnius
Gauta informacija:
1)
Kauno miesto savivaldybės tarybos
2004-03-04 sprendimas Nr. T-122 Dėl Kauno miesto gatvių priežiūros programos
patvirtinimo;
2)
UAB Beržolė
2004-04-14 sprendimas dėl gatvių (Saulėgrąžų g.; Gebenių g.) dangos pardavimo;
3)
UAB Beržolė
2004-04-19 prašymas, adresuotas Kauno miesto savivaldybės administracijos
direktoriui;
4)
Kauno miesto
savivaldybės administracijos Miesto ūkio departamento Komunalinio ūkio skyriaus
l.e. direktoriaus pareigas R.Noreikos 2004-04-21 aiškinamasis raštas Dėl
inžinierinių tiesinių pirkimo;
5)
Kauno miesto savivaldybės tarybos
2004-04-29 sprendimas Nr. T-250 Dėl inžinierinių tiesinių pirkimo bei atviro
balsavimo rezultatų protokolas;
6)
Kauno miesto savivaldybės tarybos miesto plėtros ir ekologijos komiteto 2005-02-02
raštas Nr. TS-15 Dėl gatvių remonto darbų tąsos;
7)
Kauno miesto savivaldybės administracijos
Miesto ūkio departamento Komunalinio ūkio skyriaus vedėjo R.Noreikos 2005-03-15
aiškinamasis raštas Nr. 42-2-294 Dėl Kauno miesto gatvių priežiūros programos
patvirtinimo;
8)
Finansavimo sutartis sudaryta 2005-03-16
Nr. S-82 tarp Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo
ministerijos ir Kauno miesto savivaldybės;
9)
Kauno miesto savivaldybės tarybos
2005-03-24 sprendimas Nr. T-172 Dėl Kauno miesto gatvių priežiūros programos
patvirtinimo bei atviro balsavimo rezultatų protokolas;
10) Kauno miesto savivaldybės mero 2006-02-28 raštas Nr. (A27/124)-R-527
Dėl vidaus audito 2006-02-28 ataskaitos Nr. 21-6-4 projekto;
11) Lietuvos Respublikos specialių tyrimų tarnybos Kauno valdybos
2006-03-06 raštas Nr. 4-7-340 dėl Kauno miesto savivaldybės mero 2006-02-28
kreipimosi;
12) Kauno miesto savivaldybės administracijos Vidaus
audito skyriaus 2006-03-29 Vidaus audito ataskaita Nr.21-6-4 Dėl Kelių priežiūros ir plėtros
programos lėšų skirtų Kauno miesto savivaldybei finansavimo sutartimis 2005-03-16 Nr. S-82 ir 2005-08-03 Nr.
S-821 vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, taisyti(remontuoti) ir prižiūrėti
panaudojimo pagal paskirtį;
13) Kauno miesto savivaldybės administracijos Vidaus audito skyriaus
2006-02-23 Vidaus audito ataskaitos darbo dokumentas Nr.1 Dėl Kelių
priežiūros ir plėtros programos lėšų skirtų Kauno miesto
savivaldybei finansavimo sutartimis
2005-03-16 Nr. S-82 ir 2005-08-03 Nr. S-821 vietinės reikšmės keliams ir
gatvėms tiesti, taisyti(remontuoti) ir prižiūrėti panaudojimo pagal paskirtį;
14) Kauno miesto savivaldybės tarybos 2006-04-06 sprendimas Nr. T-111 Dėl
Kauno miesto gatvių priežiūros 2006 metų prioritetinio plano patvirtinimo bei
atviro balsavimo rezultatų protokolas;
15) Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos
2006-10-04 pažyma Nr. 6-309 Dėl Lietuvos Respublikos Kelių priežiūros ir
plėtros programos lėšų, skirtų 2004-2006 m. Kauno
miesto savivaldybei vietinės reikšmės keliams (gatvėms) tiesti, taisyti
(remontuoti) ir prižiūrėti bei saugaus eismo sąlygoms užtikrinti tikslinio panaudojimo;
16) Kauno miesto savivaldybės tarybos Antikorupcijos komisijos 2006-10-30
prašymas Nr.AK2-67 Kauno miesto savivaldybės merui;
17) Kauno miesto savivaldybės mero 2006-11-08 raštas Nr. (A27/-126)-R-3065
Dėl Antikorupcijos komisijos 2006 m. spalio 30 d. rašte pateiktų paklausimų;
18) Kauno miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2006-07-21
įsakymas Nr. A-2820 Dėl rekomendacijų, pateiktų 2005 m. kelių priežiūros ir plėtros programos
vykdymo 2006m. kovo 29 d. vidaus audito ataskaitoje Nr. 21-6-4, įgyvendinimo
priemonių plano patvirtinimo;
19) Kauno miesto savivaldybės mero 2006-09-25 raštas Nr. (A27/127)-R-2545
dėl informacijos savivaldybės tarybai pateikimo apie vidaus audito 2006m. kovo
29 d. ataskaitą Nr. 21-6-4;
20) Kauno miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2006-09-28
raštas Nr.(A27/126)-R-2582 Dėl lėšų panaudojimo Fredoje;
21) Kauno miesto savivaldybės administracijos Vidaus
audito skyriaus 2006-11-13 išvada Nr. 2 Dėl Fredos gyvenamojo kvartalo gatvių
ir šaligatvių tiesimo proceso organizavimo analizės atlikimo;
22) Kauno
apygardos prokuratūros 2007-01-10 raštas Nr.(21-1290)22-136-07 Dėl
informacijos ;
23) Viešųjų pirkimų tarnybos prie
Lietuvos respublikos Vyriausybės 2007-01-10 raštas Nr. 4S-77 Dėl viešųjų pirkimų Kauno miesto
savivaldybėje;
24) Kauno miesto savivaldybės administracijos Vidaus
audito skyriaus 2006-03-29 Vidaus audito ataskaita Nr.21-6-3 Dėl Kelių priežiūros ir plėtros
programos lėšų skirtų Kauno miesto savivaldybei finansavimo sutartimis 2006-04-27 Nr. S-321 ir 2006-08-08 Nr.
S-1217 vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, taisyti(remontuoti) ir
prižiūrėti panaudojimo pagal paskirtį.
Į Lietuvos
Respublikos Seimo Antikorupcijos komisiją (toliau vadinama - Komisija)
2006-09-20 raštu kreipėsi Seimo narių grupė dėl ne pagal paskirtį naudojamų
valstybės lėšų Kauno miesto savivaldybėje bei galimo viešojo intereso
pažeidimo, kai Kelių priežiūros ir plėtros fondo lėšos Kauno miesto
savivaldybės pareigūnų sprendimu buvo skirtos įrengti Fredos gyvenamąjį
kvartalą, tokiu būdu galimai tenkinant privačių bendrovių interesus. Komisija
susipažinusi su turima medžiaga bei išklausiusi Kauno miesto savivaldybės
tarybos Antikorupcijos komisijos pirmininko S.Žirgulio informaciją, kuri yra
susijusi su Kauno miesto savivaldybės priimtais sprendimais dėl Fredos
gyvenamojo kvartalo įrengimo, nustatė, kad :
1. Kauno miesto savivaldybės taryba 2004 m. kovo 4 d. savo sprendimu Nr.
T-122 patvirtino Kauno miesto gatvių priežiūros 2004-2006 metais programą ir
šios programos įgyvendinimą pagal gaunamus asignavimus pavedė organizuoti savivaldybės administracijos direktoriui
Giedriui Buinevičiui. Savivaldybės tarybos patvirtintos programos II skyriuje -
Kapitalinis remontas, buvo numatyta atlikti naujai statomo Fredos kvartalo
išorinių gatvių (nuo J.Bakanausko g. iki Barkūnų g.) įrengimo darbus už 1 250 000 litų. Kauno miesto meras
A.Garbaravičius bei visi posėdyje dalyvavę savivaldybės tarybos nariai dėl šio
savivaldybės tarybos sprendimo balsavo už.
Pagal Vietos
savivaldos įstatymo 29 straipsnio 5 dalies nuostatas savivaldybės
administracijos direktorius savivaldybės tarybos nustatyta tvarka administruoja
savivaldybės biudžeto asignavimus, organizuoja savivaldybės biudžeto vykdymą ir
atsako už savivaldybės ūkinę bei finansinę veiklą, administruoja savivaldybės
turtą.
2. 2004 m. kovo 16 d. Kauno
miesto savivaldybė, atstovaujama savivaldybės administracijos direktoriaus
G.Buinevičiaus, su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo
ministerijos (toliau vadinama - Lietuvos automobilių kelių direkcija)
2004-03-16 pasirašė finansavimo sutartį Nr. S-67 dėl Kelių priežiūros ir
plėtros programos lėšų panaudojimo pagal Kauno miesto savivaldybės
pateiktą objektų sąrašą (jis 2004-03-04
patvirtintas savivaldybės tarybos sprendimu Nr.T-122) , kuris yra neatskiriama
sutarties dalis. Šio priedo III dalyje yra numatytos lėšos Barkūnų gatvės
remontui, Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių tiesimui, Fredos gyvenamojo rajono
šaligatvių tiesimui, pravažiavimo tarp Barkūnų bei Saulėgrąžų gatvių tiesimui.
Atkreiptinas dėmesys, kad Kauno miesto savivaldybės tarybos
2004-03-04 sprendimu Nr. T-122 patvirtintoje Kauno miesto gatvių priežiūros
2004-2006 metais programoje buvo numatyti J.Bakanausko gatvės kapitalinio
remonto darbai. Tačiau savivaldybės su Lietuvos automobilių kelių direkcija
sudarytoje finansavimo sutartyje J.Bakanausko gatvės remontas nebėra numatomas,
bet papildomai savavališkai yra įtraukiami Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių,
kurios 99 metams buvo išnuomotos privačiai UAB Beržolė, įrengimo
bei šaligatvių tiesimo darbai.(Atkreiptinas dėmesys į tai, kad
egzistuoja net 3 skirtingi, tą pačią dieną, tų pačių asmenų (Kauno m.
savivaldybės atstovo G.Buinevičiaus, Lietuvos automobilių kelių direkcijos
atstovo H.Stankevičiaus, VĮ Kauno keliai direktoriaus V.Lisausko) pasirašyti
finansavimo 2004-03-16 sutarties
Nr.S-67 priedai. Šių priedų III
dalyje( sandoriai su materialiuoju bei nematerialiuoju turtu bei finansinių įsipareigojimų
vykdymas) yra numatyti skirtingi tam tikroms gatvėms įrengti skirtų lėšų dydžiai,
taip pat skiriasi prieduose pateikiamų gatvių sąrašas, nors galutinė visų skiriamų
lėšų gatvių remontui ir įrengimui suma
sutampa).
Lietuvos automobilių kelių direkcija nustatė ir 2006-10-04 pažymoje
Nr.6-309 konstatavo, kad Kauno miesto savivaldybės administracija
(administracijos direktorius G.Buinevičius), neturėdama patvirtintų Fredos
kvartalo gatvių, šaligatvių, pėsčiųjų takų tiesimo darbų techninių projektų,
šiuos darbus koordinavo (rengė ir teikė viešojo pirkimo komisijai perkamų darbų
kiekių žiniaraščius; sudarė rangos darbų sutarčių sąmatas ir kt.),
vadovaudamasi privačios UAB Beržolė direktoriaus patvirtintu techniniu darbų
projektu.
3. Lietuvos Respublikos Vietos
savivaldos įstatymo 29 straipsnio 5
dalyje numatyta, kad savivaldybės administracijos direktorius tiesiogiai ir
asmeniškai atsako už įstatymų, Vyriausybės bei savivaldybės tarybos sprendimų
įgyvendinimą savivaldybės teritorijoje jo kompetencijai priskirtais klausimais.
Taip pat minėto straipsnio 1 dalyje numatyta, kad savivaldybės administracijos
direktorius yra pavaldus savivaldybės tarybai ir atskaitingas merui. Todėl
savivaldybės administracijos direktorius privalėjo apie finansavimo sutartyje
su Lietuvos automobilių kelių direkcija padarytus pakeitimus, kai į
savivaldybės tarybos sprendimu patvirtintą Kauno miesto gatvių priežiūros
2004-2006 metais programą vietoj Bakanausko gatvės remonto buvo įtrauktas
privačios bendrovės (UAB Beržolė) žinioje esančių Saulėgrąžų bei Gebenių
gatvių tiesimas, informuoti savivaldybės merą bei savivaldybės tarybą. Tokiu
būdu, tiesiant privačios bendrovės žinioje esančių gatvių dangas, panaudojant
valstybės skirtas Kelių priežiūros ir
plėtros fondo lėšas, buvo tenkinami
privačių asmenų interesai.
4. 2004 metų balandžio 14 dieną
UAB Beržolė, atstovaujama įgaliotojo asmens Arvydo Žilevičiaus, nusprendė
parduoti inžinierinius tiesinius Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių
dangą(nenurodant, kad šios gatvės yra Fredos gyvenamojo kvartalo vidinės gatvės
privačioje valdoje), - Kauno miesto savivaldybei už ne mažesnę kaip 1 lito
sumą. Su šiuo prašymu 2004 metų balandžio 19 d. UAB Beržolė kreipėsi į Kauno
miesto savivaldybės administracijos direktorių G.Buinevičių.
Pagal Vietos
savivaldos įstatymo 21 straipsnio nuostatas savivaldybės meras atstovauja
savivaldybei su fiziniais bei
juridiniais asmenimis, todėl UAB Beržolė pateiktas prašymas dėl gatvių dangos
pirkimo ne merui, o tiesiogiai savivaldybės administracijos direktoriui, kelia
abejonių dėl galimai iš anksto
suplanuoto neteisėto valstybės lėšų panaudojimo.
Atkreiptinas dėmesys, kad UAB Beržolė įgaliotas atstovas Arvydas Žilevičius nuo 2004 metų
lapkričio yra Kauno miesto savivaldybės
tarybos narys (taip pat tarybos nariu buvo nuo 2001 metų rugsėjo 20
dienos iki 2003 metų balandžio).
5. Kauno
miesto savivaldybės Miesto ūkio departamento Komunalinio ūkio skyriaus
2004-04-21 parengtame aiškinamajame rašte dėl inžinierinių tiesinių pirkimo,
klaidingai nurodoma, kad pagal projektinius dokumentus Fredos gyvenamojo
kvartalo gatvių (tame tarpe ir Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių) dangas savo
lėšomis įrengė UAB Beržolė ir siūloma už 1 litą įsigyti UAB Beržolė
priklausančias Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių dangas. Aiškinamąjį raštą pasirašė
l.e. Komunalinio ūkio skyriaus vedėjo pareigas R.Noreika.
Atsižvelgiant į tai, kad Kauno miesto savivaldybėje organizuojant Kelių
priežiūros ir plėtros programos lėšų panaudojimą Komunalinio ūkio skyriuje yra
organizuojamas Kauno miesto gatvių priežiūros programos rengimas, numatomos
lėšų skyrimo kryptys, planuojamas numatomų darbų atlikimas, taip pat
Komunalinio ūkio skyrius organizuoja numatyto statinio projekto rengimą, sudaro
rangos darbų sąmatas, akivaizdu, kad šio skyriaus atstovai rengdami aiškinamąjį
raštą žinojo, kad jų pateikiami duomenys apie Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių
dangos įrengimą yra klaidingi.
6. 2004 metų balandžio 27 dieną Kauno miesto savivaldybės tarybos Miesto ūkio ir energetikos
komitetas savo posėdyje nutarė pritarti savivaldybės sprendimo dėl inžinierinių
tiesinių pirkimo projektui, pasiūlydamas papildyti sprendimo projektą punktu
dėl žemės, esančios po Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių danga, perėmimo
savivaldybės nuosavybėn. Šį klausimą 2004 metų balandžio 26-27 dieną svarstę
Biudžeto ir finansų, Miesto plėtros ir ekologijos, Savivaldos ir ekonomikos
komitetai taip pat be pastabų pritarė siūlomam Savivaldybės tarybos sprendimui.
Savivaldybės tarybos posėdis, kuriame buvo priimtas sprendimas pirkti iš UAB
Beržolė minėtų gatvių dangas įvyko 2004 metų balandžio 29 dieną (sprendimo
Nr. T-250). Atsižvelgiant į tai, kad savivaldybės tarybai sprendimą priimti
buvo siūloma skubant(praėjus tik 2 dienom po komitetų pateiktos
rekomendacijos), galima daryti prielaidą, kad buvo siekiama sutrumpinti laiką, skirtą susipažinti ir nagrinėti
Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių įrengimo, nuosavybės klausimus ir kt.
Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnio 5 dalyje numatyta,
kad apie tarybos posėdžio laiką bei svarstyti parengtus klausimus meras raštu
praneša visiems tarybos nariams ne vėliau kaip prieš 3 dienas iki posėdžio
Pagal minėto įstatymo 21 straipsnio 2 dalies nuostatas savivaldybės meras
nustato ir sudaro savivaldybės tarybos posėdžių darbotvarkes bei teikia
sprendimų projektus. Savivaldybės tarybos nariams balsuojant dėl sprendimo
pirkti Saulėgrąžų ir Gebenių gatvių inžinierinius tiesinius, miesto meras
A.Garbaravičius tarybos narių neinformavo apie padarytus pažeidimus
savavališkai įtraukiant į savivaldybės tarybos patvirtintą Kauno miesto gatvių
priežiūros 2004-2006 metais programą privačios bendrovės žinioje esančių
Saulėgrąžų ir Gebenių gatvių įrengimą iš Kelių priežiūros ir plėtros programos
fondo lėšų. Meras A.Garbaravičius dėl šio sprendimo nebalsavo. Šios bei
kitos aplinkybės rodo, kad A.Garbaravičius žinojo apie daromus pažeidimus bei
privačių interesų tenkinimą.
Savivaldybės taryba 2004-04-29 priėmusi sprendimą dėl inžinierinių
tinklų pirkimo, gatvių dangos
pirkimo-pardavimo sutartį įgaliojo pasirašyti l.e. Miesto ūkio departamento
Komunalinio ūkio skyriaus vedėjo
pareigas R.Noreiką. Vertinant Vietos savivaldos įstatymo nuostatas, darytina
išvada, kad pagal kompetenciją šią sutartį turėjo pasirašyti administracijos
direktorius, kuris tiesiogiai ir asmeniškai atsako už savivaldybės tarybos
sprendimų įgyvendinimą bei yra pavaldus savivaldybės tarybai ir atskaitingas
merui.
7. 2004 metų gegužės 31 dieną
Valstybės įmonė Registrų centras Kauno filialo Nekilnojamojo turto registre
Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių dangą įregistravo kaip Kauno miesto savivaldybės
tarybos nuosavybę. Kauno miesto savivaldybės administracijos Vidaus audito
skyriaus pateiktoje 2006-03-29 ataskaitoje Nr. 21-6-4 konstatuojama, kad šių
gatvių įrengimo darbai buvo vykdomi ant Kauno miesto savivaldybei
nepriklausančios žemės, t.y. žemė, esanti po minėtomis gatvėmis, iki 2006 metų
kovo dar nebuvo perimta savivaldybės nuosavybėn, todėl Komunalinio ūkio skyriui
buvo rekomenduota organizuoti Fredos kvartalo gatvių inventorizaciją bei
teisinę registraciją. Lietuvos automobilių kelių direkcija 2006-10-04 pažymoje
Nr. 6-309 taip pat konstatavo, kad žemė, esanti po saulėgrąžų bei Gebenių
gatvių dangomis vis dar yra valstybės nuosavybė.
8. 2005 metų vasario 2 dieną
Kauno miesto savivaldybės tarybos Miesto plėtros ir ekologijos komitetas
(komiteto pirmininkas buvo A.A.Avižienis, vėliau tapo Kauno miesto mero
patarėju)raštu Nr.TS-15 tiesiogiai kreipėsi į savivaldybės administracijos
Komunalinio ūkio skyriaus vedėją R.Noreiką( nors kreipimasis turėjo būti
adresuotas administracijos direktoriui) dėl gatvių remonto darbų tęsimo ir
rekomendavo užbaigti Barkūnų, Saulėgrąžų ir Gebenių gatvių bei pravažiavimo
tarp Barkūnų ir Saulėgrąžų gatvių įrengimą
2005 metais papildomai skiriant 1 399 589 litus. Komitetas
nurodo, kad šių gatvių įrengimo darbams 2004 metais buvo skirta 1 331 230
litų. Taip pat pasiūlė šių gatvių darbų tąsą bei užbaigimą pagal patvirtintus
projektus 2005 metais laikyti prioritetiniais.
9. 2005 m. kovo 16 d. Kauno
miesto savivaldybė, atstovaujama L.e. savivaldybės administracijos direktoriaus
pareigas Roberto Stanionio, su Lietuvos automobilių kelių direkcija pasirašė
finansavimo sutartį Nr. S-82 dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų
panaudojimo, pagal Kauno miesto savivaldybės pateiktą objektų sąrašą (jis buvo patvirtintas tik 2005-03-24
savivaldybės tarybos sprendimu Nr.T-172), kuris yra neatskiriama sutarties
dalis. Šio priedo(pasirašė G.Buinevičius) III dalyje(Sandoriai su
materialiuoju ir nematerialiuoju turtu bei finansinių įsipareigojimų vykdymas)
yra nurodytas objektas - naujai statomo Fredos kvartalo gatvių įrengimas, darbų
rūšis - statyba, kapitalinis remontas, Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių statyba,
Fredos gyvenamojo rajono šaligatvių įrengimas, pravažiavimo tarp Barkūnų bei
Saulėgrąžų gatvių statyba.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad egzistuoja
net keletas skirtingų pasirašytų
2005-03-16 finansavimo sutarties
Nr.S-82 priedų, kuriuos pasirašė Kauno miesto savivaldybės atstovas
G.Buinevičius, VĮ Kauno keliai direktorius V.Lisauskas bei Lietuvos
automobilių kelių direkcijos atstovai H.Stankevičius ir S.Stančikas. Šių
priedų III dalyje(sandoriai su
materialiuoju bei nematerialiuoju turtu
bei finansinių įsipareigojimų vykdymas) yra numatyti skirtingi tam tikroms
gatvėms įrengti skirtų lėšų dydžiai, todėl neįmanoma nustatyti, kuriuo
sutarties priedu vadovaujantis buvo finansuojama objektų statyba bei remontas.
10. Kauno miesto tarybos Miesto
ūkio ir energetikos komitete 2005-03-22 posėdyje (posėdžio pirmininkas Zenonas Vainoras) svarstytas Savivaldybės
tarybos sprendimo projektas Dėl Kauno miesto gatvių priežiūros programos
patvirtinimo ir nutarta rekomenduoti papildyti sprendimo projekto 1 punktą ir
priedo pavadinimą žodžiais 2005-2007 metų, iš esmės pritariant Savivaldybės
tarybos sprendimo projektui bei prašyti
Komunalinio ūkio skyriaus po dviejų savaičių Komitetui pateikti realų, paremtą
finansavimu 2005 metų gatvių tvarkymo planą, kurį po to turėtų tvirtinti
Savivaldybės administracijos direktorius.
Pastebėtina, kad savivaldybės administracijos direktorius
G.Buinevičius jau 2005-03-16 su Lietuvos automobilių kelių direkcija buvo
pasirašęs finansavimo sutartį Nr. S-82, kurios 1 priede buvo įvardintos 2005
metais tvarkytinos Kauno miesto gatvės bei Fredos gatvių įrengimo finansavimas.
11. 2005 metų kovo 24 dieną
savivaldybės taryba sprendimu Nr. T-172 patvirtino 2005-2007 metų (tęstinė
2004-2006 metų programa) Kauno miesto gatvių priežiūros programą su papildymais
ir įpareigojo savivaldybės administracijos direktorių Giedrių Buinevičių organizuoti programos vykdymą pagal gaunamus
asignavimus. Savivaldybės tarybos narys A.Žilevičius balsavo - už,
miesto meras A.Garbaravičius- nebalsavo. Savivaldybės tarybai priimant
sprendimą, meras nepateikė informacijos apie Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių
statusą, nors pats dėl šio klausimo nebalsavo. Darytina išvada, kad miesto
meras A.Garbaravičius, galimai siekdamas palankaus tarybos sprendimo, nuo
tarybos narių nuslėpė informaciją dėl Saulėgrąžų ir Gebenių gatvių įrengimo.
12. Kauno miesto meras
A.Garbaravičius susipažinęs su savivaldybės administracijos Vidaus
audito skyriaus išvadų projektu dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų
panaudojimo, dėl galimų korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų 2006-02-28
kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybos Kauno valdybą, prašydamas išnagrinėti,
ar savivaldybės administracijos Komunalinio ūkio skyriaus pareigūnai vykdydami
Fredos gyvenamojo kvartalo statybą nepiktnaudžiavo tarnyba, ir, ar tinkamai
atliko tarnybines pareigas ir kt. 2006-03-06 Specialiųjų tyrimų tarnyba merui
atsakė, kad Kauno miesto savivaldybės administracijos Vidaus audito skyriaus
2006-02-28 ataskaita Nr. 21-6-4 yra projektinis dokumentas, kurio atžvilgiu dar
nėra pritaikytos nuostatos, numatytos LR Vidaus kontrolės ir vidaus audito
įstatyme. Taip pat informuojama, kad savivaldybės administracijos Vidaus audito
skyriaus vyriausioji auditorė L.Rajackienė STT Kauno valdybai pateikė
paaiškinimą, kad pateikti duomenų apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas
ji negali, kadangi tokie duomenys audito metu nustatyti nebuvo.
Apie savivaldybės
administracijos Vidaus audito skyriaus atliktą auditą meras savivaldybės
tarybos neinformavo. Savivaldybės administracijos Vidaus audito skyrius atlikto
audito galutines išvadas patvirtino 2006-03-29, o 2006-03-31 jas oficialiai pateikė administracijos direktoriui
A.Keserauskui. Akivaizdu, kad su Vidaus audito pateikta ataskaita susipažino ir
meras A.Garbaravičius, tačiau savivaldybės taryba apie atliktą auditą ir
nustatytus grubius pažeidimus, įrengiant Fredos gyvenamąjį kvartalą, informuota
nebuvo.
Kauno miesto savivaldybės administracijos Vidaus audito skyrius
2006-03-31 raštu Nr. 21-8-57 atlikto vidaus audito 2006-03-29 ataskaitą dėl
2005 metais Kauno miesto
savivaldybei skirtų Kelių
priežiūros ir plėtros programos lėšų panaudojimo, savivaldybės
administracijos direktoriui Arūnui Keserauskui pateikė 2006 m. kovo 31 d.
Tačiau A.Keserauskas gavęs vidaus audito ataskaitą nesiėmė būtinų priemonių,
kad išaiškinti ir nubausti pažeidimus padariusius asmenis bei sustabdyti
Komunalinio ūkio skyriaus neteisėtus veiksmus, apie nustatytus pažeidimus
neinformavo savivaldybės tarybos.
13. 2006 metų balandžio 6 dieną
Kauno miesto savivaldybė patvirtino (tęstinė 2004-2006 metų programa) Kauno
miesto gatvių priežiūros 2006 metų prioritetinį planą. Savivaldybės tarybos
narys A.Žilevičius( buvęs UABBeržolė įgaliotas atstovas) balsavo - už,
miesto meras A.Garbaravičius- nebalsavo. Savivaldybės tarybai priimant
sprendimą, meras informacijos apie atliktą auditą vėlgi nepateikė. Savivaldybės
Antikorupcijos komisijos pirmininko S.Žirgulio teigimu, šią informaciją
savivaldybės taryba sužinojo tik 2006 metų rugsėjį iš žiniasklaidos.
14. Seimo Antikorupcijos
komisijos darbo grupės galimoms korupcijos apraiškoms valstybės tarnyboje bei
savivaldybėse tirti ir valstybės tarnautojų bei jiems prilygintų asmenų
atsakomybei nustatyti 2007-01-09 vykusiame posėdyje Kauno miesto meras Arvydas
Garbaravičius informavo, kad duomenis apie neteisėtą Kelių priežiūros ir
plėtros pramos lėšų, privačiam interesui tenkinti, panaudojimą sužinojo tik
2006 metų rudenį.
15. Seimo Antikorupcijos
komisijos darbo grupė galimoms korupcijos apraiškoms valstybės tarnyboje bei
savivaldybėse tirti ir valstybės tarnautojų bei jiems prilygintų asmenų
atsakomybei nustatyti 2007-01-12 raštu Nr.114-S-30 Kauno miesto merą prašė
papildomai pateikti Kauno miesto savivaldybės 2004-03-16 finansavimo sutarties
Nr.S-67(pasirašė administracijos direktorius G.Buinevičius), sudarytos su
Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos kopiją su
priedais; patvirtintą Kauno miesto savivaldybės tarybos darbo reglamentą,
įvardinant vicemerus ir jų kuruojamas sritis; patvirtintą savivaldybės
administracijos darbo reglamentą; savivaldybės rengiamų bei pasirašomų sutarčių
rengimo, derinimo, pasirašymo, aprobavimo, vykdymo bei saugojimo kontrolės
procedūrų tvarką; darbo grupės 2007-01-09 posėdžio metu A.Garbaravičiaus
minėtus parengtus teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybių veiklą, pakeitimų
bei papildymų pasiūlymus. Meras A.Garbaravičius atsakymo nepateikė.
16. Kauno
miesto savivaldybės administracijos Vidaus audito skyrius, vykdydamas l.e.
savivaldybės administracijos direktoriaus R.Stanionio 2006-12-28 rezoliuciją
atliko vidaus auditą dėl 2006 metais Kelių priežiūros ir plėtros
programos lėšų, skirtų Kauno miesto savivaldybei finansavimo sutartimis 2006-04-27 Nr. S-321 ir 2006-08-08 Nr.
S-1217 vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, taisyti(remontuoti) ir
prižiūrėti, panaudojimo pagal paskirtį ir 2007-01-31 pateikė vidaus audito ataskaitą Nr.21-6-3.
Audito metu buvo nustatyta, kad savivaldybės Komunalinio
ūkio skyrius savavališkai panaudojo Kelių priežiūros ir plėtros programos
lėšas(90 280,78 Lt)gatvių remonto darbams gatvėse, neįtrauktose į Kauno
savivaldybės tarybos sprendimu patvirtintą Kauno miesto gatvių priežiūros 2006
m. prioritetinį planą, vietoj patvirtinto gatvių paprastojo remonto darbų
atliktas kapitalinis remontas(už 1 848 668,88 Lt), neteisėtai
inicijuotas Vilniaus gatvės dangos remonto(darbų vertės nustatyti neįmanoma,
kadangi jie nei remonto darbų sutartyje nei darbų priėmimo akte nedetalizuoti)
bei šaligatvio prie Draugystės g. 5F namo, pritaikymo neįgaliesiems(už 3 315,06
Lt) darbų viešasis pirkimas, pažeidžiant teisės aktuose nustatytą tvarką, buvo
inicijuotas gatvių darbų tiesybos sutarčių pasirašymas, pratęsimas, gatvių
tiesybos darbai atlikti neturint parengtų statinių projektų bei statybos leidimų.
Taip pat pažeidžiant Viešųjų pirkimų įstatymą, t.y. nesant Viešojo pirkimo
komisijos sprendimo dėl HES-o tilto ir dalies Marijampolės plento remonto
darbų( už 1 598 245,95 Lt) pirkimo konkurso laimėtojo( viešasis pirkimas
įvyko baigiant atlikti remonto darbus), nesant sudarytos darbų
pirkimo-pardavimo sutarties(ji pasirašyta po darbų atlikimo), savavališkai be
savivaldybės administracijos direktoriaus žinios, galimai neracionaliai buvo
panaudotos finansavimo sutartyje numatytos Kelių priežiūros ir plėtros
programos lėšos bei nustatyta, kad darbų vykdytojų sąskaitose faktūrose
nurodyti atliktų darbų kiekiai neatitiko darbų kiekiams, nurodytiems
finansavimo sutarties objektų sąraše, nustatyti ir kiti pažeidimai. Miesto ūkio
departamento (direktorius Petras Morkūnas) Komunalinio ūkio skyriaus vedėjas (Ramūnas Noreika)įsakymais
atsakingais už šių darbų vykdymą ir kontrolę paskyrė Komunalinio ūkio skyriaus
darbuotojus Valių Knoknerį, Kęstutį Barzdą, R.Rutavičių.
Komisija
įvertinusi aplinkybes ir faktus daro šias išvadas:
IŠVADOS
1.
Kauno miesto savivaldybės taryba 2004 m.
kovo 4 d. savo sprendimu Nr. T-122 patvirtino Kauno miesto gatvių priežiūros
2004-2006 metais programą, kurioje buvo numatyta atlikti naujai statomo Fredos
kvartalo išorinių gatvių (Bakanausko g; nuo J.Bakanausko g. iki
Barkūnų g.)įrengimo darbus. Šios programos įgyvendinimą pagal gaunamus
asignavimus pavedė organizuoti Kauno
miesto savivaldybės administracijos direktoriui Giedriui Buinevičiui.
2.
Kauno miesto savivaldybės administracijos
direktorius Giedrius Buinevičius, įgyvendindamas savivaldybės tarybos
sprendimą, su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo
ministerijos 2004-03-16 pasirašė finansavimo sutartį Nr. S-67 dėl Kelių
priežiūros ir plėtros programos lėšų panaudojimo ir sutarties 1 priedą.
Sutarties 1 priede, galimai turint
išankstinį interesą neteisėtai panaudoti Lietuvos automobilių kelių direkcijos
lėšas, į Kauno miesto savivaldybės tarybos patvirtintą objektų sąrašą, vietoj
Bakanausko gatvės kapitalinio remonto darbų, neteisėtai įtrauktas (savivaldybei
nuosavybės teise nepriklausančių) Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių statybos bei
šaligatvių tiesimo darbus.
3.
L.e. Kauno miesto savivaldybės
administracijos direktoriaus pareigas Robertas Stanionis galimai
neteisėtai 2005-03-16 pasirašė finansavimo sutartį Nr. S-82, kuria Kauno miesto
savivaldybė įsipareigoja Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšas naudoti
pagal Kauno miesto savivaldybės objektų sąrašą, kuris yra neatskiriama
sutarties dalis. Finansavimo sutartis (2005-03-16 Nr. S-82)buvo pasirašyta
neapsvarstyta ir nepatvirtinta savivaldybės tarybos. Tik 2005-03-24 Kauno
miesto savivaldybės taryba savo sprendimu Nr. T-172 patvirtino Kauno miesto
gatvių priežiūros programą.
4.
Kauno miesto savivaldybės Miesto ūkio
departamento Komunalinio ūkio skyrius (vedėjo pareigas ėjo Ramūnas Noreika)
rengdamas Kauno miesto gatvių 2005 m. priežiūros programos projektą, bei finansavimo sutarties su Lietuvos
automobilių kelių direkcija projektą, galimai kartu su administracijos
direktoriumi G.Buinevičiumi, turint išankstinių interesų, į minėtą programą įtraukė Savivaldybės
tarybos patvirtintoje Kauno miesto gatvių priežiūros programoje nenumatytus
objektus(Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių statybą bei šaligatvių Fredos
gyvenamajame rajone įrengimą), turint tikslą neteisėtai panaudoti Lietuvos
automobilių kelių direkcijos lėšas, skirtas Kauno miesto vietinės reikšmės
keliams ir gatvėms tiesti, taisyti(remontuoti) ir prižiūrėti.
5.
Kauno miesto savivaldybės Miesto ūkio
departamento Komunalinio ūkio skyriaus darbuotojai Ramūnas Noreika, Zenonas
Girčys, Valius Knokneris, Kęstutis Barzda, neturėdami patvirtintų Fredos
gyvenamojo kvartalo gatvių, šaligatvių, pėsčiųjų takų tiesimo darbų techninių
projektų bei reikalingų leidimų, šiuos darbus koordinavo (rengė ir teikė
viešojo pirkimo komisijai perkamų darbų kiekių žiniaraščius; sudarė rangos
darbų sutarčių sąmatas ir kt.) vadovaudamiesi privačios UAB Beržolė
direktoriaus patvirtintu techniniu darbų projektu, kuriame buvo įteisinti
privačios įmonės sumanyto statyti statinio sprendimai. Tokiu būdu, formuojant
Kauno miesto Fredos gyvenamojo kvartalo infrastruktūrą, susikirto privataus ir
viešojo sektoriaus interesai bei galimai buvo padaryta korupcinio pobūdžio
veika.
6.
Kauno miesto savivaldybės Miesto ūkio departamento
Komunalinio ūkio skyrius (vedėjo pareigas ėjo Ramūnas Noreika)
2004-04-21 parengė aiškinamąjį raštą
Dėl inžinierinių tiesinių pirkimo ir galimai siekdamas suklaidinti
savivaldybės tarybos narius pateikė klaidingus duomenis apie Saulėgrąžų bei Gebenių
gatvių dangos įrengimo finansavimą.
7.
Kauno miesto savivaldybės Miesto ūkio
departamento direktorius Petras Morkūnas aplaidžiai administravo jam pavaldžių Komunalinio ūkio bei
Statybos skyrių pareigūnų darbą, netinkamai vykdė jam pavestas kontrolės funkcijas.
8.
Kauno miesto savivaldybės administracijos
direktorius Giedrius Buinevičius, pažeisdamas Lietuvos Respublikos
vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 5 dalies nuostatas, netinkamai
administravo savivaldybės biudžeto asignavimus bei savivaldybės turtą, nevykdė
savivaldybės tarybos jam pavestų
funkcijų, ir galimai piktnaudžiavo tarnybine padėtimi bei viršijo
įgaliojimus, dėl ko valstybė patyrė didelę žalą.
9.
Kauno miesto savivaldybės administracijos
direktorius Arūnas Keserauskas, gavęs Kauno miesto savivaldybės
administracijos Vidaus audito skyriaus atlikto vidaus audito 2006-03-29
ataskaitą Nr.21-6-4 dėl 2005 metais
Kauno miesto savivaldybei skirtų Kelių
priežiūros ir plėtros programos lėšų panaudojimo, nesiėmė būtinų
priemonių, kad išaiškinti ir nubausti pažeidimus padariusius savivaldybės
tarnautojus bei nesustabdė Komunalinio ūkio skyriaus vykdomo neteisėto lėšų
panaudojimo.
10. Kauno miesto meras Arvydas Garbaravičius į Kauno miesto
savivaldybės tarybos posėdžių darbotvarkę įtraukdamas nagrinėti Fredos
gyvenamojo kvartalo įrengimo klausimą bei tarybai pateikdamas sprendimų
projektus, žinojo apie neteisėtą Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie
Susisiekimo ministerijos Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų, skirtų
Kauno miesto vietinės reikšmės keliams tiesti, taisyti(remontuoti), prižiūrėti,
panaudojimą, 2004-2006 m. tiesiant privačios bendrovės UAB Beržolė
žinioje esančias Kauno Fredos gyvenamojo kvartalo Saulėgrąžų bei Gebenių gatves
bei čia įrengiant šaligatvius.
11. Kauno miesto meras Arvydas Garbaravičius neinformavo
Savivaldybės tarybos apie padarytus neteisėtus Kauno miesto savivaldybės
tarybos 2004-03-04 sprendimo Nr. T-122, kuriuo buvo patvirtinta Kauno miesto gatvių priežiūros 2004-2006
metais programa, pakeitimus, kai savavališkai vietoj programoje numatyto
Bakanausko gatvės kapitalinio remonto buvo įtrauktas privačios bendrovės UAB
Beržolė žinioje esančių Saulėgrąžų bei Gebenių gatvių tiesimas ir tokiu būdu
pažeidė Lietuvos Respublikos Vietos savivaldos įstatymo 21 straipsnio 1 bei 2
dalių nuostatas, pagal kurias meras yra atskaitingas savivaldybės tarybai,
sudaro tarybos posėdžių darbotvarkes bei teikia sprendimų projektus bei kitą
informaciją.
12. Kauno miesto savivaldybės tarybos narys Arvydas Žilevičius(buvęs
privačios bendrovės UAB Beržolė įgaliotu atstovu)savivaldybės tarybai
priimant sprendimus dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų panaudojimo
Fredos gyvenamojo kvartalo Saulėgrąžų bei Gebenių gatvėms įrengti, balsavimo
metu nenusišalino ir galimai pažeidė Lietuvos Respublikos Viešųjų ir privačių
interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą.
13. Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos nevykdė 2004- 03-16 Nr. S-67 bei 2005-03-16 Nr. S-82 finansavimo
sutartyse numatytų įsipareigojimų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto
Kelių priežiūros ir plėtros programai finansuoti numatytas lėšas pervesti į
savivaldybės sąskaitą tik patikrinusi savivaldybės pateiktų atliktų darbų ir paraiškų lėšoms gauti teisingumą,
nekontroliavo, ar savivaldybė lėšas naudoja pagal paskirtį ir kaip
organizuojama objektų projekto vykdymo ir statybos techninė priežiūra.
14. Atsižvelgiant į Kauno miesto savivaldybės administracijos Vidaus
audito skyriaus 2007-01-31 pateiktoje vidaus audito ataskaitoje Nr.21-6-3 Dėl
2006 m. Kelių priežiūros ir plėtros
programos lėšų skirtų Kauno miesto savivaldybei finansavimo sutartimis 2006-04-27 Nr. S-321 ir 2006-08-08 Nr.
S-1217 vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, taisyti(remontuoti) ir
prižiūrėti panaudojimo pagal paskirtį pateiktas atlikto audito išvadas,
matyti, kad Kauno miesto savivaldybės
Miesto ūkio departamento Komunalinio ūkio skyrius atlikdamas jam pavestas
funkcijas nesivadovauja Kauno miesto savivaldybės tarybos patvirtintais
sprendimais ir savavališkai, viršijant nustatytus įgaliojimus, priima
sprendimus dėl skyriaus vykdomų funkcijų.
NUSPRĘSTA:
- Perduoti Generalinei prokuratūrai
Komisijos surinktą medžiagą ir prašyti atlikti tyrimą dėl Kauno miesto
savivaldybėje galimai padarytų korupcinio pobūdžio veiksmų Komisijos
pateikiamoje medžiagoje minimų asmenų atžvilgiu bei ginant viešą interesą
spręsti valstybei padarytos materialinės žalos atlyginimo klausimą.
- Perduoti Komisijos surinktą medžiagą
išnagrinėti ir įvertinti Kauno miesto savivaldybės tarybai bei prašyti
apsvarstyti Komisijos išvadas apie priimtus sprendimus informuojant
Komisiją.
- Perduoti Vyriausiajai tarnybinei
etikos komisijai Komisijos turimą medžiagą ir prašyti atlikti tyrimą dėl
galimo privačių ir viešųjų interesų konflikto Kauno miesto mero A.Garbaravičiaus,
savivaldybės tarybos nario A.Žilevičiaus bei Kauno miesto savivaldybės
Miesto ūkio departamento Komunalinio ūkio skyriaus vedėjo Ramūno Noreikos
bei Komunalinių statinių
priežiūros poskyrio vedėjo Valiaus Knoknerio
atžvilgiu.
- Siūlyti Lietuvos automobilių kelių
direkcijos prie Susisiekimo ministerijos generaliniam direktoriui
Virgaudui Puodžiukui spręsti vietinių kelių skyriaus vedėjo Stanislovo
Stančiko bei jo pavaduotojo Henriko Stankevičiaus kompetencijos klausimą,
galimą piktnaudžiavimą tarnyba bei tinkamumą eiti pavestas pareigas.
- Informuoti Lietuvos Respublikos
Vyriausybę apie Kauno miesto savivaldybės neteisėtai panaudotas Kelių
priežiūros ir plėtros programos lėšas bei atkreipti dėmesį į neefektyviai
atliekamą šios programos lėšų panaudojimo kontrolę.
- Siūlyti Viešųjų pirkimų tarnybai prie
Lietuvos Respublikos Vyriausybės spręsti Kauno miesto savivaldybės
atsakingų už viešųjų pirkimų organizavimą asmenų patraukimo
administracinėn atsakomybėn klausimą .
- Siūlyti Lietuvos Respublikos valstybės kontrolei atlikti valstybinį
auditą dėl valstybės
lėšų ir turto, skirtų Kauno miesto savivaldybei 2004-2006
m., valdymo, naudojimo, disponavimo jais
teisėtumo ir jų naudojimo įstatymų nustatytiems tikslams.
Komisijos pirmininkas Rimantas
Jonas Dagys