Pažyma
Dėl
Valstybės kontrolės atlikto valstybinio audito Narkomanijos prevencijos ir
pagalbos organizavimas
Lietuvos
Respublikos Seimas 2004 m. balandžio 8 d. nutarimu Nr. IX- 2110 patvirtino
Nacionalinę narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -2008 metų
programą (toliau- Programa).
Programa siekiama įgyvendinti
nuostatas, išdėstytas Jungtinių Tautų, Europos Tarybos, Europos Sąjungos teisės
aktuose, rezoliucijose, rekomendacijose
bei Lietuvos Respublikos teisės aktuose.
Programos
tikslas sustabdyti ir sumažinti narkomanijos plitimą, užkirsti kelią neteisėtai
narkotikų apyvartai, įgyvendinti valstybės politikos prioritetus narkomanijos
prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje, nuosekliai ir kompleksiškai
šalinant narkomanijos atsiradimo ir plitimo priežastis ir sąlygas, racionaliai
naudojant finansinius bei žmogiškuosius išteklius.
Lietuvos
Respublikos Vyriausybei pasiūlyta organizuoti Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos
prevencijos 2004 -2008 metų programos įgyvendinimą, kasmet patvirtinus
Programos įgyvendinimo priemonių planą.
Šiai
Programai įgyvendinti 2004 metais
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2004 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1166 "Dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės
ir narkomanijos prevencijos 2004 - 2008 metų programos įgyvendinimo 2004 metų
priemonių patvirtinimo" (Žin., 2004, Nr. 140-5114) patvirtino Nacionalinės
narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 - 2008 metų programos
įgyvendinimo 2004 metų priemones.
Šiai
Programai įgyvendinti 2005 metais
Lietuvos RespublikosVyriausybė 2005 m. kovo 7 d. nutarimu Nr. 250 "Dėl
Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 - 2008 metų
programos įgyvendinimo 2005 metų priemonių patvirtinimo" patvirtino
Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 - 2008 metų
programos įgyvendinimo 2005 metų priemones.
Šiai
Programai įgyvendinti 2006 metais
Lietuvos RespublikosVyriausybė 2005 m. lapkričio 10 d. nutarimu Nr. 1210
"Dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -
2008 metų programos įgyvendinimo 2006 metų priemonių patvirtinimo"
patvirtino Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -
2008 metų programos įgyvendinimo 2006 metų priemones.
Lietuvos
Respublikos Seimas numatė, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė kasmet
informuoja Seimą apie Programos įgyvendinimo eigą ir rezultatus.
Svarbiausi
Programos uždaviniai:
-formuoti neigiamą visuomenės požiūrį į narkotinių ir
psichotropinių medžiagų vartojimą, ypač rūpintis narkomanijos prevencija
šeimoje, tarp vaikų ir jaunimo, diegti vaikams ir jaunimui sveiko gyvenimo
vertybines nuostatas ( Programos 26.1p.);
-
plėtoti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei narkotikų
kontrolę, visuomeninių organizacijų ir bendruomenės tarpusavio bendradarbiavimą
(Programos 26.2 p.);
-
skatinti savivaldybių ir regionų valdymo institucijų iniciatyvas sprendžiant
narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės problemas (Programos 26.3 p.);
-
gerinti teisėsaugos institucijų veiklą siekiant mažinti narkotikų pasiūlą ir
apsunkinant jų prieinamumą (Programos 26.4 p.);
-
plėtoti objektyvios narkomanijos prevencijos bei narkotikų kontrolės
informacijos rinkimo ir analizės sistemą, atitinkančią Europos Sąjungos
reikalavimus (Programos 26.5 p.);
-
skatinti tarptautinį bendradarbiavimą narkomanijos prevencijos bei narkotikų
kontrolės srityje, pagrįstą regioniniais ir nacionaliniais projektais bei
programomis (Programos 26.6 p.);
-
užtikrinti pinigų, gautų iš neteisėtos narkotikų apyvartos, plovimo prevencijos
priemonių įgyvendinimą (Programos 26.7 p.);
-
užtikrinti valstybės institucijų, vykdančių narkomanijos prevenciją bei
narkotikų kontrolę, efektyvų valdymą, kontrolę bei tarpusavio veiksmų
koordinavimą (Programos 26.8 p.);
- sudaryti sąlygas narkomanija sergantiems
asmenims baudžiamąją atsakomybę už nesunkius nusikaltimus pakeisti
alternatyviomis gydymo programomis (Programos 26.9 p.).
Lietuvos Respublikos Seimas
šioje Programoje išskyrė 4
prioritetines narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos kryptis:
Pirminė
narkomanijos prevencija tarp vaikų ir jaunimo.
Neteisėtos
narkotinių ir psichotropinių medžiagų pasiūlos mažinimas.
Asmenų,
vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas, sveikatos priežiūra,
reabilitacija ir socialinė reintegracija.
Moksliniai
tyrimai ir informacinės sistemos plėtra.
Narkomanijos
prevencijos komisija 2005 2006 metais ne kartą nagrinėjo Programoje numatytų
uždavinių įgyvendinimo klausimus ir priėmė sprendimus.
Buvo
nustatyta, kad Programos įgyvendinimo priemonėms ir jas įgyvendinančioms
institucijoms skiriamas nepakankamas finansavimas arba iš viso neskiriamas,
nors į Programos įgyvendinimą yra įtraukiamos.
Narkomanijos
prevencijos komisija 2005, 2006 ir 2007 metais kreipėsi į Lietuvos Respublikos
Vyriausybę prašydama numatyti Programos įgyvendinimo priemonėms pakankamą
finansavimą ir tokius argumentus pagrindė.
Be
to, Narkomanijos prevencijos komisija Lietuvos Respublikos Vyriausybei siūlė:
sujungti Alkoholio, Tabako kontrolės ir
Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 20042008 metų
programų įgyvendinimo koordinavimą ir kontroliuoti, kad šių programų
prevencijos priemonės būtų vykdomos moksliškai pagrįstais metodais; pavesti tai
atlikti Narkotikų kontrolės departamentui prie Lietuvos Respublikos
Vyriausybės.
Narkomanijos
prevencijos komisija 2005 m. vasario 9 d. patvirtino Seimo Narkomanijos
prevencijos komisijos 2005 metų veiklos planą, kuriame numatyta parlamentinė
kontrolė vykdant narkomanijos prevencijos ir narkomanijos kontrolės srityje
programas, valstybės politikos, orientuotos į narkomanijos prevenciją ir
narkotikų kontrolę formavimą ir prioritetų nustatymą bei Nacionalinės
narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės strategijos subalansavimo ir
priemonių įgyvendinimo Narkomanijos prevencijos komisijos kompetencijos srityje
klausimų sprendimą.
Komisija
siekdama Programos priemonių
įgyvendinimo prioritetų nustatymo ir skirtų lėšų paskirstymo bei panaudojimo
kontrolės tvarkos 2005 m. kovo 23 d. ir 2005 m. kovo 29 d. paprašė Lietuvos
Respublikos Valstybės kontrolės ( toliau- Valstybės kontrolė) atlikti auditą:
1. Nacionaliniame
narkotikų kontrolės biure Valstybinėje visuomenės sveikatos priežiūros
tarnyboje prie Sveikatos apsaugos ministerijos.
2. Narkotikų
kontrolės departamente prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės už 2004 metus.
3. Nacionalinės
narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 2008 metų programos ir
jos priemonių įgyvendinimo auditą.
Valstybės kontrolė 2006 m. gruodžio 27 d. raštu Nr. S-(10-1.10.1)-2310 Dėl
valstybinio audito ataskaitos Narkomanijos prevencijos ir pagalbos
organizavimas pateikė 2006 m. gruodžio 21 d. valstybinio audito ataskaitą Nr.
VA-10-9P-32 Narkomanijos prevencijos ir pagalbos organizavimas ir išvadas bei
rekomendacijas.
Įvertinus Valstybės kontrolės audito
rezultatus nustatyta:
1. Dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir
narkomanijos prevencijos 20042008 metų programos (toliau Programos)
priemonių koordinavimo.
Programoje nenumatyta tikslų ir uždavinių vertinimo kriterijų, tokių
kriterijų nėra patvirtinusi ir Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos
Vyriausybės, (toliau Departamentas) koordinuodamas kasmetinių Programos 2005
m. priemonių planavimą, nenurodė visų vertinimo kriterijų, todėl Programos
uždavinių ir priemonių įgyvendinimo pagrįstai, t. y. pagal numatytus ir
pasiektus vertinimo kriterijus, vertinti negalima.
Tikslinga, kad
Departamentas, kaip koordinuojanti institucija, tikslintų ir teiktų Vyriausybei
tvirtinti Programos priemonėms
skiriamas lėšas.
Programos 2005 m. priemonių, už kurių vykdymą atsakingas Kalėjimų
departamentas, numatytas finansavimas ir vykdytų priemonių veiksmingumas buvo
nepakankamas, siekiant sumažinti narkomanijos lygį kalinimo įstaigose.
2005 m. narkotikų kontrolė ir
narkomanijos prevencija laisvės atėmimo vietose nebuvo išskirta kaip atskira
programa. Kalėjimų departamento 2005 m. vykdomos programoje Bausmių vykdymo
sistemos veiklos užtikrinimas, buvo numatyta priemonė Nuteistųjų narkomanijos
prevencijos laisvės atėmimo vietose organizavimas, kurios vykdymui numatyta 39
tūkst. Lt. Tačiau Departamento parengtoms ir Vyriausybės patvirtintoms
Programos įgyvendinimo 2005 m. priemonėms, už kurių vykdymą atsakingas Kalėjimų
departamentas, lėšos neskirtos. 2006 m. skirta 682 tūkst. Lt. 2007 m. priemonėms (projekte) buvo
planuojama 1 752,4 tūkst. Lt., o realiai skirta (Komisijos duomenimis) tik apie 350 tūkst. Lt. ir ir tokiu būdu
visoms priemonėms, kurias vykdo Kalėjimų departamentas užtikrinant laisvės
atėmimo vietose sumažinamas finansavimas. Auditorių nuomone, Programos 2005 m.
priemonių, už kurių vykdymą atsakingas Kalėjimų departamentas, numatytas
finansavimas ir vykdytų priemonių veiksmingumas buvo nepakankamas, siekiant
sumažinti narkomanijos lygį kalinimo įstaigose.
Narkomanijos prevencijos
komisijos duomenimis nėra patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės
nutarimu apsvaigimo ar girtumo
nustatymo laisvės atėmimo vietose tvarkos, nors tokią tvarką vadovaudamasi Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės
įstatymo (Žin., 1995, Nr. 44-1073; 2004, Nr. 47-1548) 26 straipsnio 2
dalimi, Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (Žin.,
1985, Nr. 1-1; 2002, Nr. 124-5623) 2701 straipsnio 2
dalimi, Lietuvos Respublikos narkologinės priežiūros įstatymo (Žin., 1997,
Nr. 30-711) 14 straipsnio 2 dalimi ir Lietuvos Respublikos saugaus eismo
automobilių keliais įstatymo (Žin., 2000, Nr. 92-2883) 7 straipsnio 8
dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė
patvirtino Transporto priemones vairuojančių
ir kitų asmenų neblaivumo (girtumo) ar apsvaigimo nustatymui ir joje nenumatė
tokios tvarkos laisvės atėmimo vietose. Kalėjimų departamentas neteko galimybės
taikyti iki tol galiojusią tvarką.
2. Dėl renkamos informacijos apie
narkomanijos paplitimą ir dėl gydymo paslaugų teikimo sergantiems
priklausomybės ligomis
Audito vykdymo laikotarpiu
Priklausomybės ligų centruose (toliau- PLC) didėjo stacionarinio gydymo apimtys
ir dėl alkoholio, ir dėl narkotinių medžiagų vartojimo. 2005 m. pabaigoje PLC
buvo registruoti 28004 asmenys, priklausantys nuo alkoholio, ir 3637 asmenys,
priklausantys nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų.
Valstybinio
psichikos sveiktos centro (toliau VPSC) duomenimis didėjo ir sergamumas
priklausomybės ligomis sergančiųjų priklausomybe nuo narkotinių ir
psichotropinių medžiagų skaičius išaugo nuo 5011 asmenų (2004 m.) iki 5371
(2005 m.).
Atliekant psichaktyvių medžiagų vartojimo paplitimo bendrojoje
populiacijoje tyrimus, būtina atsižvelgti ir į opioidų dervitų (aguonų
akstraktas, nuoviras) paplitimą, nes šios grupės narkotinės medžiagos buvo
labiausiai paplitusios tarp asmenų, sergančių priklausomybe nuo narkotinių ir
psichotropinių medžiagų. Asmenų, sergančių priklausomybe nuo narkotinių ir
psichotropinių medžiagų, skaičius kasmet didėja, nes daugėja vartojančių
opioidus asmenų. Jų skaičius 2004 m. ir 2005 m. didėjo po 8 proc.
2004 m pabaigoje
Lietuvoje atliktas Psichoaktyvių medžiagų vartojimo paplitimo bendrojoje
populiacijoje tyrimas. Auditorių nuomone,
tyrimo rezultatai, vertinant narkotinių ir psichotropinių medžiagų
vartojimo paplitimą, yra nepakankamai išsamūs, nes nebuvo atsižvelgta į opioidų
derivatų (aguonų ekstrakto, nuoviro) vartojimą Lietuvoje, šios grupės
narkotinės medžiagos buvo labiausiai paplitusios tarp asmenų, sergančių
priklausomybe nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų.
Kalėjimų departamentas teikia statistinės apskaitos formas VPSC.
Tačiau VPSC, skelbdamas duomenis apie asmenų, priklausomų nuo narkotinių ir
psichotropinių medžiagų, skaičių, Kalėjimų departamento duomenų neįtraukia.
Kalėjimų departamentas neteikia VPSC informacijos, pagal kurią būtų
galima identifikuoti asmenis, sergančius priklausomybe nuo narkotinių ir
psichotropinių medžiagų. Todėl nėra galimybės išvengti sergančių šia
priklausomybe asmenų dubliavimosi atvejų kalinimo (laikinojo sulaikymo) ir
gydymo įstaigose pildytose statistinės apskaitos formose.
Gydymo įstaigose teikiamos piktnaudžiaujančių alkoholiu,
narkotinėmis ir kitomis psichotropinėmis medžiagomis anoniminio gydymo
paslaugos. Tai toks gydymas, kai nenaudojami paciento asmens duomenys, asmens
kodas, vardas, pavardė. Todėl nepildoma Psichikos ligonio apskaitos kortelės
šaknelė (Forma Nr. 030-1/a.) ir informacija apie anonimiškai gydytus asmenis
VPSC neteikiama.
Anonimiškai gydytų asmenų, sergančių priklausomybe nuo narkotinių ir
psichotropinių medžiagų, skaičius šalies mastu nevertinamas.
Privačios
gydymo įstaigos neįpareigotos teikti statistinių formų VPSC apie priklausomybės
ligomis sergančius asmenis.
Departamento naudojami duomenys apie asmenis, sergančius
priklausomybe nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų, ir naujus susirgimo
atvejus yra nepakankamai išsamūs, nes:
ne visos gydymo įstaigos teikia
duomenis pagal nustatytas formas apie asmenis, sergančius priklausomybe nuo
narkotinių ir psichotropinių medžiagų;
kalinimo ir laikinojo sulaikymo
įstaigose esantys asmenys, sergantys priklausomybe nuo narkotinių ir
psichotropinių medžiagų, neįtraukiami į bendrus statistinius
rodiklius; neatsižvelgiama į tai, ar šie asmenys anksčiau registruoti kaip
priklausomi nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų;
anonimiškai gydytų asmenų skaičius
šalies mastu nevertinamas.
Yra rizika, kad PLC teikiami duomenys apie asmenų, sirgusių
priklausomybe nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų, mirties atvejus yra
neišsamūs, nes dalis gydymo įstaigų, negalinčios naudotis Sveidros informacine
sistema, retai gauna informaciją apie mirusius
asmenis, sirgusius šia priklausomybe.
Komisijos nuomone, būtina skubiai spręsti veikiančių priklausomybės
ligų centrų reorganizavimą į viešasias įstaigas. PLC, kaip biudžetinės
įstaigos, finansuojami pagal biudžeto programas, t. y. finansuojamos vykdomos
funkcijos, o ne apmokama už faktiškai suteiktas paslaugas. Toks finansavimas neskatina
gydymo įstaigų gerinti paslaugų prieinamumą ir didinti rezultatyvumą.
Vaikų ir paauglių gydymas nuo priklausomybės ligų VPSC duomenimis, 2004 m. buvo registruoti 54 asmenys iki 18 metų
amžiaus, sergantys priklausomybe nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų.
2004 m. naujai registruotų asmenų iki 18 metų amžiaus buvo 16, 2005 m. 21.
PLC stacionaruose 2004 m. buvo gydomi 23 vaikai, 2005 m. 26 vaikai. Kitose
gydymo įstaigose stacionarinio gydymo paslaugos vaikams buvo teikiamos dėl
alkoholio, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, iš kurių didžiausia
dalis pagalba dėl apsinuodijimų (skaičiavimai atlikti naudojant TLK
duomenis).
2005 m., lyginant su 2004 m., bendras suteiktų paslaugų skaičius išaugo
12 proc. (nuo 455 paslaugų 2004 m. iki 519 paslaugų 2005 m.). Daugiausia
stacionarinio gydymo paslaugų vaikams suteikta dėl apsinuodijimo alkoholiu.
Būtina didinti
ambulatorinių ir stacionarinių paslaugų prieinamumą vaikams ir paaugliams.
PLC neturi Akreditavimo
sveikatos priežiūros veiklai tarnybos išduotos licencijos teikti priklausomybės
ligų gydymo paslaugas vaikams ir paaugliams.
Vilniaus, Kauno, Klaipėdos PLC teikia nelicencijuotas asmens
sveikatos priežiūros paslaugas vaikams, todėl yra rizika, kad teikiant šias
paslaugas neužtikrinami minimalūs reikalavimai.
Iki šiol nebuvo įvertintas priklausomybės ligų gydymo poreikis
šalyje. Todėl yra rizika, kad disponuojant nepakankamai išsamiais statistiniais
duomenimis, priklausomybės ligų gydymo poreikis šalyje gali būti netinkamai
įvertintas.
Programos lėšos skiriamos apskritims PLC veiklai finansuoti, ir
priklausomybei nuo narkotinių, kitų psichotropinių medžiagų ir nuo alkoholio
gydyti.
Atsižvelgiant į priklausomybės ligų vystymąsi ir plitimą, susirgimų
sukeltas pasekmes pacientui ir visuomenei, šių susirgimų sveikatos priežiūra
išskirta kaip atskira, reikalaujanti kompleksinės pagalbos ir skirtingo
finansavimo sveikatos priežiūra sveikatos priežiūros sritis.
Valstybinė medicininio audito
inspekcija yra atsakinga už asmens
sveikatos priežiūros paslaugų kokybės kontrolę, tačiau, 20032005 m. planine
tvarka PLC teikiamų sveikatos priežiūros paslaugų nevertino. Audito laikotarpiu
priklausomybės ligų gydymo paslaugų išorinė kokybės kontrolė nevykdyta.
Sveiktaos apsaugos ministerijos (toliau SAM) patvirtintoje
programoje vertinimo kriterijai nenustatyti, todėl negalima pagrįstai vertinti,
ar programa vykdoma rezultatyviai.
Bendros
minėtų gydymo paslaugų apimtys 2005 m. didėjo dėl pagalbos vartojant alkoholį
apimčių didėjimo. Stacionarinio gydymo paslaugų, suteiktų dėl narkotikų
vartojimo ir apmokėtų iš PSDF biudžeto lėšų, skaičius audito laikotarpiu
sumažėjo 20 proc. (14 pav.) Pagal TLK duomenis, 2005 m., lyginant su 2004 m.,
13 proc. išaugo stacionarinio gydymo paslaugų (dėl alkoholio vartojimo pagal
ligų gydymo profilius psichoaktyviųjų medžiagų sukeltos psichozės) skaičius:
atitinkamai nuo 7737 iki 8728.
PLC
gydomiems ligoniams pagal priklausomybės ligų gydymo standartus teikiamos detoksikacijos,
abstinencijos ir palaikomojo gydymo paslaugos, psichoterapinė reabilitacija.
PLC stacionaro gydymo paslaugų, pagal vyraujančią sergamumo struktūrą, gerokai
daugiau suteikta dėl alkoholio vartojimo.
Narkologinės priežiūros įstatyme, Priklausomybės ligų gydymo ir
reabilitacijos standartuose numatyta,
kad gydant narkologinius ligonius sudaromas gydymo ir reabilitacijos planas
(programa), kurį įgyvendinant dalyvauja gydytojai psichiatrai, psichologai,
slaugos ir socialiniai darbuotojai, šeimos gydytojai, pacientų šeimos nariai.
Tik Vilniaus PLC į asmenų, sergančių priklausomybe nuo narkotinių medžiagų,
gydymą ir reabilitaciją sistemingai įtraukiami ir šeimos nariai.
Minėti standartai nustato, kad sergančių priklausomybės ligomis
asmenų sveikatos priežiūra (gydymas ir reabilitacija) derinama su šeimos
gydytojais ir (ar) kitais sveikatos priežiūros paslaugas teikiančiais
specialistais.
Dėl priklausomybės ligų gydymo finansavimo nurodyta, kad bendras
lėšų, panaudotų priklausomybės ligoms gydyti, kiekis didėjo nuo 21 336,3 tūkst.
Lt 2004 m. iki 24 663,5 tūkst. Lt 2005
m. Priklausomybės ligoms gydyti 2005 m. iš viso lėšų buvo skirta 15,6 proc.
daugiau, negu 2004 m. PSDF biudžeto lėšos, skirtos stacionarinėms paslaugoms
apmokėti ne PLC 2005 m. išaugo 20 proc. Lemiamą įtaką šiam didėjimui turėjo
stacionarinio gydymo paslaugų, apmokamų iš PSDF lėšų, indeksavimas 14 proc.
Priklausomybės ligų gydymas šalyje dviem trečdaliais finansuojamas
iš PSDF biudžeto lėšų.
PLC 2004 ir 2005 m. priklausomybės ligoms gydyti naudojo valstybės
ir savivaldybių biudžeto lėšas, specialiosios programos lėšas (lėšas, surinktas
už mokamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas) ir Priklausomybės ligų gydymo
programos, finansuojamos iš PSDF biudžeto, lėšas. Valstybės biudžeto
Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos programos lėšos
skiriamos įgyvendinti priemonei Gerinti veikiančių priklausomybės ligų centrų
veiklą, didinti ambulatorinių ir stacionarinių paslaugų prieinamumą vaikams ir
paaugliams. Lėšos naudojamos ir priklausomybei nuo narkotinių, kitų psichotropinių
medžiagų, ir nuo alkoholio gydyti.
Priklausomybės ligų ir jų gydymo
struktūroje vyrauja priklausomybė nuo alkoholio ir jos gydymas. Pagal VPSC
paskelbtus 2004 m. ir 2005 m. Lietuvos sveikatos statistikos duomenis, tarp
asmenų, sergančių psichikos ir elgesio sutrikimais dėl alkoholio ir narkotinių
medžiagų vartojimo, vyravo sergamumas dėl alkoholio vartojimo.
Asmenys, priklausomi nuo alkoholio, narkotinių ir psichotropinių
medžiagų, dažnai turi socialinių problemų ir neapdrausti privalomuoju sveikatos
draudimu, todėl neturi galimybės kreiptis į pirminės sveikatos priežiūros
įstaigas nemokamai. Atsižvelgiant į tai, kad dauguma PLC ambulatorines
sveikatos priežiūros paslaugas teikia nemokamai tik esant kitų specialistų
siuntimui, yra rizika, kad nedraustiems asmenims nemokamos priklausomybės ligų
gydymo paslaugos PLC yra neprieinamos.
Priklausomybės ligų gydymą Vilniaus PLC finansuojant iš Vilniaus
miesto savivaldybės biudžeto lėšų, kitų savivaldybių gyventojams, kurie nedirba
Vilniaus mieste arba neapdrausti privalomuoju sveikatos draudimu, yra apribota
teisė kreiptis į PLC, siekiant gauti nemokamas priklausomybės ligų gydymo
paslaugas.
Atsižvelgiant į tai, kad priklausomybės ligomis sergantiems asmenims
(narkologiniams ligoniams) teikiamos paslaugos yra numatytos Priklausomybės
ligų gydymo ir reabilitacijos standartuose, jos turėtų būti teikiamos
nemokamai.
Nesureguliuoti anoniminio gydymo
klausimai. Teisės aktuose nėra apibrėžta, kas yra
anoniminė narkologinė priežiūra. SAM nurodė, kad anoniminis piktnaudžiaujančiųjų
alkoholiu, narkotikais ir kitomis nuodingomis medžiagomis gydymas tai toks
gydymas, kai nenaudojami paciento asmens duomenys (asmens kodas, vardas,
pavardė).
PLC taikomas anoniminis piktnaudžiaujančiųjų alkoholiu, narkotinėmis
ir kitomis nuodingomis medžiagomis gydymas. Už šio gydymo paslaugas pacientai
turi mokėti. PLC pažymėjo, kad pacientai anoniminio gydymo paslaugas renkasi
patys, norėdami išlaikyti gydymosi konfidencialumą. Pacientų teisė į
konfidencialumą ir gydymo paslapties išsaugojimą yra įtvirtinta įstatymų ir turi būti visais atvejais
užtikrinama, todėl pacientų konfidencialumo ir gydymo paslapties išsaugojimas
neturėtų būti priežastis teikti mokamas anoniminio gydymo paslaugas.
SAM nustatyta tvarka piktnaudžiaujantieji
alkoholiu, narkotinėmis ir psichotropinėmis ar kitomis psichiką veikiančiomis
medžiagomis asmenys įrašomi į narkologines įskaitas. Asmenims, įrašytiems į
įskaitą ir sergantiems minėtomis ligomis apribota teisė įsigyti ir turėti
ginklus ir šaudmenis, draudžiama vairuoti transporto priemones. Minėtiems
asmenims ribojama profesinė veikla jie negali dirbti pavyzdžiui, teisėjais,
notarais, antstoliais ir kt.
Nenaudojant asmens duomenų anonimiškai gydomi žalingai vartojantys
psichiką veikiančias medžiagas asmenys negali būti įrašyti į narkologinę
įskaitą. Tokiu būdu, jiems sudaromos sąlygos išvengti teisės aktais nustatytų
apribojimų.
Dėl
metadono programos
Narkomanijos prevencijos komisija atrkreipė dėmesį dėl 1995 m.
pradėtos taikyti ir nuo 1997 m. vykdomos pagal SAM nustatytą pakaitinio gydymo
taikymo tvarką opioidinei narkomanijai gydyti
Lietuvoje Metadono programos. Departamentas 2005 m. neįgyvendino
Programos priemonės Vykdyti gydymo metadonu stebėseną ir įvertinti jo
veiksmingumą. Gydymo metadonu stebėsena šalies mastu neatliekama, todėl
negalima vertinti šio gydymo rezultatyvumo.
Šalies mastu 20002005 m. pakaitinio gydymo metadonu stebėsena su
gydymo rezultatų analize nebuvo atliekama. Viena iš Programos įgyvendinimo 2005
m. priemonių buvo Vykdyti gydymo metadonu stebėseną ir įvertinti jo
veiksmingumą. Tokia pati priemonė įrašyta Departamento 2005 m. veiklos plane,
tačiau nebuvo įgyvendinta. Departamento
metiniuose pranešimuose skelbiamas bendras pacientų, kuriems buvo taikomas
pakaitinis gydymas metadonu, skaičius (Vilniaus PLC surinkti duomenys).
Vertinimo išvados nepateiktos. SAM 2005 m. sudarė darbo grupę, kuri parengė
sveikatos apsaugos ministro įsakymo Dėl gydymo metadonu stebėsenos tvarkos
aprašo patvirtinimo projektą. Stebėsenos tvarka dar nepatvirtinta. Be
pakaitinio, ambulatorinio gydymo metadonu, taikoma ir detoksikacija metadonu
(stacionare ir ambulatoriškai), tačiau šio gydymo rezultatai neanalizuojami ir
nevertinami. PLC pateikė duomenis apie gydymą metadonu stacionare.
Metadono programa vykdoma sergantiems priklausomybe nuo
opioidų, kaip vienas iš būdų - gydymas pakeičiamaisiais opioidiniais
medikamentais, kuris vadinamas pakaitiniu gydymu.
Minėta tvarka turėtų vadovautis Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir
Panevėžio priklausomybės ligų centrai, taikydami pakaitinį gydymą metadonu. PLC
pakaitinis gydymas metadonu finansuojamas iš valstybės biudžeto, PSDF biudžeto
(pagal 20052008 m. priklausomybės ligų programą) ir programos dalyvių
(išskyrus Vilniaus PLC) lėšų. Be pakaitinio gydymo, PLC taikoma ir opioidinės
abstinencijos detoksikacija metadonu.
Pakeičiamaisiais opioidiniaias medikamentais gydomų asmenų apskaitą,
duomenų apie juos rinkimą ir vertinimą organizuoja Vilniaus PLC (SAM
patvirtinta pakaitinio gydymo tvarka). Pakaitinį gydymą atliekančios gydymo
įstaigos (Kauno, Klaipėdos, Panevėžio PLC ir Druskininkų pirminės sveikatos
priežiūros centras) teikia duomenis apie pradėjusius ir baigusius pakaitinį
gydymą asmenis, nurodydamos vardą, pavardę ir gyvenamąją vietą. Vilniaus PLC
atlieka tik savo įstaigos duomenų analizę.
Pagal PLC pateiktus duomenis matoma, kad per 20 proc. pacientų
pakaitinį gydymą nutraukia. Gydymo nutraukimo priežastys Kauno, Panevėžio ir
Klaipėdos PLC neanalizuojamos. Lankantis PLC pastebėjome, kad kai kuriuose
centruose ne visada pakankama kitų narkotinių ir psichotropinių medžiagų
vartojimo kontrolė, ne visi PLC pacientus tiria dėl ŽIV, hepatitų B, C.
Pacientams,
kuriems pradedamas pakaitinis gydymas, turėtų būti sudaromas individualus
gydymo planas, numatoma tikrinti dėl tuberkuliozės, hepatito B ir C, ŽIV,
venerinių bei kitų ligų, gydyti medicinines komplikacijas ir gretutinius
susirgimus, taikoma psichologinė ir socialinė reabilitacija. Pacientai turėtų
būti reguliariai tikrinami dėl kitų narkotinių medžiagų vartojimo (dažniausiai
atliekami šlapimo tyrimai). Gydymo planas turėtų būti tikslinamas kas 3
mėnesius, kontroliuojant gydytojų konsultacinei komisijai, kurios išvados apie
gydymo efektyvumą įrašomos į medicininius dokumentus. Opioidinės priklausomybės
pakaitinis gydymas finansuojamas pagal programas iš valstybės, savivaldybių ir
PSDF biudžeto lėšų. Už pakaitinį gydymą gali sumokėti patys pacientai ar jų
artimieji. Tokiu atveju apmokėjimo tvarką nustato sveikatos priežiūros įstaigos
vadovas.
Indikacijos
pakaitinio gydymo skyrimui: įsisenėję priklausomybės nuo opioidų atvejai
(reguliarus švirkštimasis daugiau kaip 2 metus), nesėkmingi ankstesni bandymai
gydytis gydymo įstaigose ir reabilitacijos bendruomenėse, opioidinės
priklausomybės komplikacijos, gretutiniai susirgimai, kitos (individualios)
indikacijos.
5. Dėl priklausomybės ligomis sergančiųjų psichologinės ir
socialinės reabilitacijos
Narkomanijos prevencijos komisija pažymi, kad būtina skubiai sukurti
bendrą narkomanijos ankstyvos diagnostikos, gydymo, reabilitacijos ir
reintegracijos į visuomenę sistemą, siekint padėti asmenims, priklausomiems nuo
narkotikų, nes šiuo metu yra tik
atskiri narkomanijos diagnostikos, gydymo bei psichologinės ir socialinės
reabilitacijos sistemos elementai: teikiamos ambulatorinės ir stacionarinės
gydymo paslaugos, veikia psichologinės ir socialinės reabilitacijos
bendruomenės.
2006 metais pradėtos teikti minėtos paslaugos vaikams ir paaugliams.
Tačiau, Valstybės kontrolė nustatė, kad dar nesukurta vientisa
kompleksinės pagalbos sergantiems priklausomybės ligomis sistema, užtikrinanti
tolygų paslaugų prieinamumą ir veiksmingumą šalyje.
PSR bendruomenėse lėšos,
tenkančios vieno asmens išlaikymui per mėnesį, buvo nevienodos. Yra rizika, kad
iš Programos biudžeto finansuojamų PSR psichologinės ir socialinės
reabilitacijos paslaugų apimtis ir kokybė įvairiose bendruomenėse
skiriasi.
2006 m. psichologinės ir socialinės
reabilitacijos projektus konkurso tvarka atrinko ir finansuoja Departamentas.
Auditorių nuomone, projekto Asmenų (iki 18 metų), priklausančių nuo
psichiką veikiančių medžiagų, psichologinė ir socialinė reabilitacija
2006-09-29 projekto veiklos ataskaitoje nėra duomenų, pagrindžiančių, kad
vykdant projekto veiklą teikiamos psichologinės ir socialinės reabilitacijos
paslaugos, t. y. visos veiklos, nurodytos projekto paraiškoje.
Auditorių nuomone, užtikrinti ir gerinti PSR paslaugų kokybę padėtų
ne tik Departamento vykdoma PSR bendruomenių projektų finansavimo kontrolė, bet
ir teikiamų paslaugų atitikties nustatytiems reikalavimams vertinimas.
Priklausomybės ligų ir jų gydymo struktūroje vyrauja priklausomybė
nuo alkoholio, ir Programos priemonės Gerinti priklausomybės ligų gydymo
metodus, paslaugų kokybę ir prieinamumą- plėsti teikiamas paslaugas
didžioji lėšų dalis naudojama priklausomybei nuo alkoholio gydyti. Todėl
tiksliai įvardijus programos priemones, paslaugas, kurios teikiamos dėl
priklausomybės nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų ar alkoholio, galima
tiksliau planuoti lėšų poreikį.
NUTARTA: bendru
sutarimu už.
1. Pritarti Lietuvos Respublikos
Valstybės kontrolės pateiktoms 2006 m.
gruodžio 21 d. valstybinio audito ataskaitos Nr. VA-10-9P-32 Narkomanijos
prevencijos ir pagalbos organizavimas
išvadoms ir rekomendacijoms.
2. Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei :
2.1. Iki š.m. kovo 1 d. parengti ir patvirtinti laisvės atėmimo vietose esančių
asmenų neblaivumo (girtumo) ar apsvaigimo nustatymo taisykles.
2.2. Skirti Kalėjimų departamentui prie
Teisingumo ministerijos Nacionalinės narkotikų
kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004 -2008 metų programos priemonių
įgyvendinimui pakankamą finansavimą.
Programos 2005 - 2007 m.
priemonių, už kurių vykdymą atsakingas Kalėjimų departamentas, numatytas
finansavimas buvo nepakankamas, todėl yra nepakankamas ir vykdytų priemonių, siekiant sumažinti
narkomanijos lygį kalinimo įstaigose, veiksmingumas.
2.3. Atliekant psichoaktyvių medžiagų vartojimo paplitimo bendrojoje
populiacijoje tyrimus, būtina atsižvelgti ir į opioidų dervitų (aguonų ekstraktas,
nuoviras) paplitimą, nes šios grupės narkotinės medžiagos buvo labiausiai
paplitusios tarp asmenų, sergančių priklausomybe nuo narkotinių ir
psichotropinių medžiagų.
2.4. Sukurti Lietuvoje
visoms institucijoms vieningą sistemą kaupti, identifikuoti ir sisteminti visus
duomenis pagal statistinės apskaitos formas apie asmenų, priklausomų nuo
narkotinių ir psichotropinių medžiagų, skaičių, įtraukiant į šią statistiką
visose gydymo įstaigose ir anonimiškai gydomus asmenis.
2.5. Reorganizuoti priklausomybės ligų centrus į viešąsias įstaigas,
pagerinant asmenims, priklausomiems nuo
narkotinių ir psichotropinių medžiagų paslaugų prieinamumą ir veiksmingumą,
numatant valstybės laiduojamą (nemokamą) asmens sveikatos priežiūrą asmenims,
sergantiems priklausomybės nuo alkoholio sindromu, narkomanijomis,
toksikomanijomis, asmens sveikatos priežiūros paslaugas, apmokant iš
privalomojo sveikatos draudimo fondo, valstybės ar savivaldybių biudžetų.
2. 6. Skubiai patvirtinti pakaitinio gydymo metadonu ir subuteksu
(buprenorfinu) tvarką, numatant kokio amžiaus asmenys gali dalyvauti
programoje, kokiomis sąlygomis ir kuriam laikotarpiui ir kt., bei atlikti
šalies mastu gydymo metadonu ir subuteksu (buprenorfinu) stebėseną.
2.7. Teisės aktais apibrėžti anoniminio gydymo sąvoką, nes nenaudojant
asmens duomenų anonimiškai gydomi žalingai vartojantys psichiką veikiančias
medžiagas asmenys negali būti įrašyti į narkologinę įskaitą ir išvengia teisės
aktais nustatytų apribojimų. Parengti anoniminio gydymo tvarką, kad neprieštarautų
kitiems teisės aktams ir sudarytų galimybę mokiems pacientams naudotis šia
paslauga.
2.8.
Spręsti Sveikatos apsaugos ministerijos vyriausiojo specialisto konsultanto,
priklausomybės ligų psichiatro skyrimo
klausimą.
2.9. Sudaryti darbo grupę teisės aktams iki š.m. rugsėjo 1 d.
parengti:
2.9.1. Sukurti bendrą narkomanijos ankstyvos diagnostikos, gydymo,
reabilitacijos ir reintegracijos į visuomenę sistemą, siekiant padėti asmenims,
priklausomiems nuo narkotikų.
2.9.2. Sujungti Alkoholio, Tabako kontrolės ir Nacionalinės
narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 20042008 metų programų
įgyvendinimo koordinavimą ir kontroliuoti, kad šių programų prevencijos
priemonės būtų vykdomos moksliškai pagrįstais metodais.
2.9.3. Numatyti tarpinstitucinės Nacionalinės narkotikų kontrolės ir
narkomanijos prevencijos 2004 2008 metų programos vertinimo kriterijus,
kad ir Programos priemonių
įgyvendinimas būtų vertinamas pagal
numatytus vertinimo kriterijus.
2.9.4. Parengti skirtingų modelių psichologinės ir socialinės
reabilitacijos bendruomenėms licencijavimo tvarką.
2.9.5. Parengti efektyvią kompleksinę pagalbos sergantiesiems
priklausomybės ligomis koordinavimo sistemą.
2.10. Reorganizuoti Narkotikų kontrolės departamentą prie Lietuvos
Respublikos Vyriausybės, numatant atlikti koordinavimo, kontrolės ir kitas su kitomis valstybės
institucijomis nesidubliuojančias funkcijas. Netikslinga būtų pačiam
Departamentui pavesti tiesiogiai vykdyti Programos įgyvendinimo priemones bei
jas finansuoti, nes tokių priemonių įgyvendinimo kontrolės klausimas būtų
netinkamai realizuotas.
3. Atkreipti Lietuvos Respublikos Vyriausybės dėmesį į tai, kad:
3.1. Narkotikų kontrolės departamento prie Lietuvos Respublikos
Vyriausybės naudojami duomenys apie asmenis, sergančius priklausomybe nuo
narkotinių ir psichotropinių medžiagų, ir naujus susirgimo atvejus yra
nepakankamai išsamūs.
3.2. Narkotikų kontrolės departamentas prie
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. neįgyvendino Programos priemonės Vykdyti
gydymo metadonu stebėseną ir įvertinti jo veiksmingumą ir gydymo metadonu
stebėsena šalies mastu neatlikta ir negalima vertinti šio gydymo rezultatyvumo.
4.
Pateikti Seimo Audito komitetui
Narkomanijos prevencijos komisijos sprendimą dėl Valstybės kontrolės
valstybinio audito ataskaitos Narkomanijos prevencijos ir pagalbos
organizavimas išvadų ir rekomendacijų
ir siūlyti Valstybės kontrolės valstybinio audito ataskaitą
Narkomanijos prevencijos ir pagalbos organizavimas, išvadas ir
rekomendacijas svarstyti Seimo posėdyje.