Seminaras apie nevalstybines kolegijas

EN  FR

2007 m. vasario 21 d. Seimo nariai Valerijus Simulik, Aušrinė Marija Pavilionienė, Rima Baškienė, Studijų kokybės vertinimo centro direktorius Eugenijus Stumbrys, Šiaulių universiteto tęstinių studijų direktorė doc. dr. L.Ušeckienė, Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto vyresnysis patarėjas Alfonsas Ramonas ir padėjėja J.Antanavičienė dalyvavo konferencijoje “Nevalstybinės kolegijos aukštojo mokslo kontekste”, kuri vyko Šiaulių krašto vadybos, teisės ir kalbų kolegijoje.

Šios kolegijos direktorės pavaduotoja, lektorė K.Butkuvienė ir katedros vedėja, lektorė L.Nevidonskienė papasakojo apie šios mokyklos trylikos metų veiklą, struktūrą, jos pokyčius, studijų programas. Studentų skaičius kasmet auga. 2006 metais čia mokėsi 550 studentų, dirba 59 dėstytojai. Dėstytojai kelia kvalifikaciją rengdami vadovėlius, žinynus, dalyvaudami konferencijose, seminaruose. Kolegija turi 15 sutarčių su kitomis švietimo įstaigomis. Išaugo taikomųjų tyrimų skaičius, atliekamas tyrimų planavimas, atsižvelgiama į jų pritaikomumą ir aktualumą. Vykdomi dėstytojų ir studentų mainai su Latvijos, Estijos, Didžiosios Britanijos, Lenkijos aukštosiomis mokyklomis. Dėstytojos pristatė kolegijos pradėtą leisti žurnalą, kur publikuojami šios kolegijos dėstytojų bei kitų Lietuvos ir užsienio švietimo institucijų mokslininkų darbai, atsakė į konferencijos dalyvių klausimus. Seimo nariai domėjosi, kas vadovauja studentų kursiniams ir diplominiams darbams, kokias socialines garantijas gali pasiūlyti kolegija savo studentams, ar gali šios kolegijos studentai tęsti studijas universitetuose.

A.Ramonas trumpai apžvelgė dabartinę Lietuvos aukštojo mokslo sistemą, mokyklų tinklą, informavo apie prasidėjusią diskusiją dėl aukštojo mokslo reformos, įvardijo šios reformos priežastis ir pagrindinį tikslą – gerinti studijų kokybę. Komiteto vyresnysis patarėjas atkreipė dėmesį į tai, kad Lietuvoje per mažas studentų skaičius kolegijose, palyginti su universitetų studentų skaičiumi. Jo nuomone, nenormalu, kad kasmet į Lietuvos aukštąsias mokyklas stoja apie 70 proc. bendrojo lavinimo mokyklų abiturientų. Išaugęs kolegijų prestižas pakeistų visuomenės požiūrį į jas. Būtina pasiekti, kad aukštąjį mokslą remtų ir ūkio sektorius, sudaryti palankias sąlygas studentams paimti paskolą studijoms. Valstybė turi pirmiausia remti gabiausius studentus, aukštasis mokslas turi būti prieinamas pagal sugebėjimus.

Šiaulių krašto vadybos, teisės ir kalbų kolegijos direktorė V.Dudėnienė palygino valstybinių ir nevalstybinių kolegijų veiklos sąlygas Lietuvoje. Direktorė atkreipė dėmesį, kad Vyriausybės nutarimu patvirtinta paskolų teikimo tvarka nenumato teikti paskolų nevalstybinių kolegijų studentams. Jos nuomone, studento krepšelis turėtų priklausyti kiekvienam studentui nepriklausomai nuo to, kokioje aukštojoje mokykloje jis mokosi. Be to, valstybinės kolegijos iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų gavo 93 mln. Lt, tuo tarpu nevalstybinės kolegijos neturi galimybių net pateikti projekto. Direktorė skundėsi, kodėl nevalstybinės kolegijos, būdamos ne pelno siekiančios viešosios įstaigos, kurios pačios turi įsigyti pastatus, vykdyti studijas, privalo mokėti 15 procentų pelno mokestį.

Švietimo ir mokslo pakomitečio pirmininkas Seimo narys V.Simulik pažadėjo pasidomėti, kodėl nevalstybinės kolegijos privalo mokėti pelno mokestį. Seimo nario nuomone, visi studentai turi turėti vienodą teisę įgyti aukštąjį mokslą.

E.Stumbrys tikino, kad tam tikras studento krepšelis šiuo metu realiai skiriamas valstybinėms aukštosioms mokykloms. Studentų skaičius Lietuvoje pagal gyventojų skaičių yra didžiausias Europoje, nors ir nesame tauta, turinti daugiausiai išsilavinusių žmonių. Studijų kokybės vertinimo centro direktorius siūlė įvesti konkurencinius elementus tarp valstybinių ir nevalstybinių aukštųjų mokyklų. Studijų kokybė gali pasitvirtinti tik absolventui nuėjus į darbo rinką. Jis įsitikinęs, kad būtina keisti universitetuose valdymo sistemą. Kolegijose direktorių renka taryba, todėl padėtis kolegijose yra kita – kolegijos dirba efektyviau. Pranešėjas informavo, kad 2007 metais yra numatytas Šiaulių krašto vadybos, teisės ir kalbų kolegijos vertinimas. Bus svarstoma, ar patvirtinti kolegijai teisę teikti profesijos bakalauro laipsnį. E.Stumbrys informavo, kad universitetai mąsto apie verslo vadybos profesinės magistrantūros steigimą priimant į šias studijas profesijos bakalauro diplomus turinčius studentus.

L.Ušeckienė sutiko, kad pagrindinis aukštojo mokslo studijų tikslas – studijų kokybė. Ji pritarė profesinės magistrantūros studijų įvedimui. Pranešėja informavo, kad Šiaulių universitete yra patvirtinta išlyginamųjų studijų ir kreditų įskaitymo tvarka. Dalis šio universiteto dėstytojų dėsto ir Šiaulių krašto vadybos, teisės ir kalbų kolegijoje, vadovauja studentų kursiniams ir diplominiams darbams. Ji siūlė pagalvoti apie bendras studijų programas tarp Šiaulių universiteto ir šios kolegijos.

Seimo narė A.M.Pavilionienė teigė, kad jai susidarė labai geras įspūdis apie šios kolegijos veiklą.

V.Simulik laikėsi nuomonės, kad visuomenėje turi būti kuo daugiau išsilavinusių žmonių, ir pažadėjo pasidomėti, ar gali nevalstybinės kolegijos tikėtis paramos iš ES struktūrinių fondų.



 
 © Seimo kanceliarija, 2008