Doc. dr. Giedrė Mickūnaitė
Vilniaus dailės akademija
XV amžiaus sienų
tapybos atradimas Trakų parapinėje bažnyčioje
Trakų parapinėje Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčioje atidengti XV
amžiaus pradžios sienų tapybos fragmentai. Nugramdžius keliasluoksnį tinką,
pasirodė bizantinio stiliaus šventųjų figūrų, vynmedžių, granatmedžių, įrašų,
draperijų ir ornamentų detalės. Šis atradimas itin pradžiugino dailės
istorikus, nors jų ir nenustebino: 1645 metais Vilniuje išleistoje knygelėje
Symonas Mankiewiczius apibūdinęs stebuklingą Dievo Motinos paveikslą, pridūrė:
ir pati bažnyčia kadaise visa buvo senoviškai graikiškai ištapyta, dabar,
statant bobinčių [priebažnytį] pusė tapybos paslėpta, o choras [presbiterija] su
sena tapyba liko (Kośćiol farski trocki, cudami Przenasętey Bogarodzice
Panny Maryey obideniony a prez xiędza Symona Mankiewicza Biskupstwa Zmudzkiego
dyocesiana novo na świat wystawiony (Wilno: W Drukarni Ojcow Bazylianow,
1645)). Po penkerių metų sienų tapybą minėjo Albertas Vijūkas Kojelavičius:
anksčiau ir visos bažnyčios sienos buvo graikų papročiu išpuoštos tapyba (Miscellanea
Rerum Ad Statu Ecclesiaticum in magno Ducatu Pertinentium collecta ab Alberto
Wiik Koialowicz (Vilnea: Typis Academicis, 1650) / Įvairenybės apie
Bažnyčios būklę Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštijoje surinktos Alberto Vijūko
Kojelavičiaus, vertė Rasa Jurgelėnaitė (Vilnius: LLTI, 2004)) ir nurodė,
kad šias žinias ėmė iš Mankiewicziaus knygelės. Tenka, apgailestauti, kad
atliekant Trakų bažnyčios istorinius tyrimus nebuvo atsižvelgta į šią
informaciją, kurią ne sykį publikacijose nurodė dailės istorikai, o
Kojelavičiaus Įvairenybės buvo išleistos 2004 metais.
Beje, rašytiniai šaltiniai nevertinti ir anksčiau:
XX amžiaus 7-ame dešimtmetyje Trakų bažnyčią tyrinėjęs Stanislovas Mikulionis
darydamas gotikinio mūro atodangas ant pietvakarinio bažnyčios stulpo, sienų
tapybą sunaikino šiandien atodangose dar keliose vietose matomos mėlynų dažų
liekanos, tačiau tapyba neminima jokiose šių tyrimų ataskaitose.
Jeigu istoriniai tyrimai būtų parengti
profesionaliai, žinios apie sienų tapybą padėtų pagrindus natūros tyrimams.
Reikia, būtina planuoti, ko galima tikėtis ir iš anksto numatyti išsamius
polichromijos tyrimus, įrengiant bažnyčioje pastolius, nevengiant atidengti
gotikinių langų arkų, kurių šonuose, tikėtina, esama tapybos.
Sienų
tapybos vertė neapsiriboja kūrinių meniškumu, tai akivaizdus dailininkų
dirbtuvės veiklos patvirtinimas. Lietuvos kolekcijose saugomus viduramžių
dailės kūrinius daugiausia sudaro kilnojamos vertybės, didžioji dauguma kurių
yra atvežtinės, o kitų kilmė sunkiai nustatoma. Tuo tarpu freskos tapomos
vietoje, čia kurį laiką turi dirbti meistrų grupė. Suprantama, žmonės taip pat
keliauja, o kalbant apie Trakų freskų kilmę negalime teigti, jog jas sukūrė
trakiškiai dailininkai, tačiau jų darbas atskleidžia to meto užsakovų skonį ir
poreikius. Greičiausiai Trakų bažnyčios sienas tapė kuriame nors Lietuvos
Didžiosios Kunigaikštystės stačiatikių vienuolyne savo amato išmokę meistrai.
Galbūt tai pačiai dirbtuvei buvo patikėta dekoruoti ir Trakų salos pilies menes
(ši tapyba dingo pilies atstatymo metu). Tokią prielaidą sustiprina ne tik tai,
kad tai maždaug tuo pačiu laiku, toje pačioje vietovėje sukurti tos pačios stilistikos
kūriniai, bet ir užsakovo didžiojo kunigaikščio Vytauto asmenybė.
Besidominčius viduramžių Lietuvos istorija, turėtų intriguoti Martyno Kromerio
kronikos žinutė. Šis XVI amžiaus viduryje lenkų kronikininkas aprašęs Vytauto
veiklą ir išvaizdą, pridūrė, kad didysis kunigaikštis atrodęs taip, kaip ir
atvaizde ant Trakų bažnyčios sienos.
Atradimas,
kaip ir kiekvienas turtas, ne tik džiugina, bet ir įpareigoja meno kūriniai
privalo būti atidengti, ištirti, restauruoti ir prieinami visuomenei, o mąstant
apie paveldo tyrimus ateityje, svarbu, kad prieš jų imantis būtų surinkta kuo
išsamesnė istorinė medžiaga, o jos rinkėjai būtų kvalifikuoti ir atsakingi
mokslininkai.
Lina Blažytė
Lietuvos pilių ir dvarų asociacijos atstovė
Nykstantis Lietuvos dvarų paveldas ir teisinės
kliūtys jį išsaugoti
2004 m. LR Vyriausybė patvirtino Dvarų paveldo
išsaugojimo programą ir jos įgyvendinimo priemones. Ši programa buvo parengta
pagal LR dvarų paveldo išsaugojimo koncepciją, kuri patvirtinta dar 2002 m.
Tačiau praėjus daugiau negu trejiems metams,
Lietuvos dvarų paveldo apsauga nė kiek nepagerėjo ir ši svarbi kultūrinio
šalies identiteto dalis toliau nyksta.
Valstybinė kultūros paveldo komisija 2007 m. konstatavo, kad dvarų
išsaugojimo programa iš esmės nėra net pradėta įgyvendinti.
Todėl
paradoksalu, kad 2006 m. ši programa, užuot pradėjus ją rimtai vykdyti, buvo
pakeista į žymiai paviršutiniskesnę ir menkesnę. Kaip šio pakeitimo priežastis
oficialiai nurodoma tai, kad iš esmės pasikeitė kultūros apsaugos teisinė
reglamentacija ir programa nebeatitinka 2005 metais įsigaliojusio LR
Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo reikalavimų.
Tačiau šie teiginiai klaidinantys juk
įsigaliojus naujam įstatymui, nebuvo atšaukti Lietuvos tarptautiniai
įsipareigojimai, vis dar galioja mūsų šalies ratifikuotos konvencijos, o taip
pat ir Lietuvos Respublikos teritorijos bendrasis planas. Jo paveldosaugos, kraštovaizdžio ir kiti
sprendiniai nėra pakeisti - tačiau taip ir nepradėti įgyvendinti.
Susiklostė situacija, kai
paveldo išsaugojimui svarbių programų vykdymas yra tik simuliuojamas arba
nedaroma net ir tai. Tai lėmė didžiules
problemas, susijusias su darų sodybų žemės naudojimu ir valdymu bei pastatų
priežiūra.
Kadangi iki šiol nebuvo
parengtas ir LR dvarų paveldo išsaugojimo, tvarkymo ir naudojimo specialusis
planas, nėra pradėti ruošti ir Bendrojo plano sprendiniuose numatyti planai -
Lietuvos kultūros paveldo apsaugos ir naudojimo specialusis bei strateginio
įgyvendinimo priemonių planai. Įgyvendinant šiuos planus, buvo numatyta sukurti
specializuotų saugomų teritorijų sistemą, kuria būtų apibrėžtos nedalomos, kaip
galima artimesnės istorinems, dvarų sodybų teritorijos.
Iškalbingi ir tipiški
dabartinės Lietuvos dvarų situacijos pavyzdžiai - Lentvario bei Abromiškių
dvarų likimai.
Lentvario dvaro pastatus šiuo metu valdo keliolika
savininkų, nemaža jų dalis - asocialūs. Dvaro sodybos teritorija yra išdalinta
atskirais sklypais ir toliau skaidoma. Dar daugiau - vizualinėje dvaro parko
apsaugos zonoje leista statyti kotedžų kvartalą. Ši statyba, vieninga Europos ekspertų ir Valstybinės kultūros
paveldo komisijos nuomone, iš esmės paneigtų vieno iš garsiausių Europos
kraštovaizdžio architektų E. Andre kūrinio idėją. Europinės vertės parkas šiuo metu priklauso Traku savivaldybei
jis yra tinkamai neprižiūrimas, dalyje ūkinių pastatų gyvena žmonės, visiškai
nesirūpinantys jų būkle, o negyvenami ūkiniai pastatai privatūs ir taip pat
avarinės būklės. Garsioji Tiškevičių
kavinė Rivjera yra padalinta per pusę: dalis privati, kita dalimi rūpinasi
valstybė. Abi griūvančios.
Paties Lentvario dvaro rūmų bokštas šiuo metu taip
pat avarinės buklės, bet valstybė neskuba skirti lėšų avarinės buklės
likvidavimui. Pasiteisinimas esą trūksta
lėšų. Tačiau valstybei netrūksta lėšų statyti kultūros paveldo požiūriu
nusikalstamą Valdovų rūmų muliažą.
Kita valdininkų nuostata - esą tai privatus objektas, taigi rūpestis juo
- tik savininko reikalas. Tačiau LR Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos
įstatymas nesuteikia skirtingų teisių ir/ar pareigų nekilnojamųjų kultūros
vertybių valdytojams priklausomai nuo to, ar jie yra viešieji, ar privatūs
asmenys.
Panaši padėtis ir
Abromiskių dvare tik jis jau beveik baigiamas naikinti. Pastatai taip pat nėra vieno savininko
rankose, teritorija sudalinta sklypais, kurie priskirti atskiriems pastatams,
net ir negyvenamiems (pvz. tvartas turi savo atskirą sklypą). Dvaro svirnas
priklauso savivaldybei ir yra atiduotas bendruomenei, tačiau ji visiškai jo
neprižiūri - pastatas ardomas tiesiog akyse.
Abromiskių ežeras taip pat tapo privačiu, o
vizualinė dvaro apsaugos zona yra išdalinta ne tik žemės ūkio, bet ir kitos
paskirties sklypais. T. y. - joje bus
galima statyti individualius namus ar kitus pastatus, o šiems sklypams nėra
nustatyta jokių specialių naudojimo sąlygų.
Kita Abromiskių dvaro
problema kad iki šiol jį valdę savininkai, tiesiai kalbant, jį
sunaikino. Visų dvaro pastatų būklė
šiuo metu yra avarinė. Pagrindiniai rūmai nudegę, nuardyti, toliau grobstomi
plytomis. Tai reiškia viena kad
valstybė nevykdė jokio monitoringo ir neprižiūrėjo, kaip savininkas naudoja ir
saugo kulturos paveldo objektą. Dėl tos
pačios priežasties nyksta ir ūkiniai Lentvario dvaro pastatai, ir daugybė kitų
dvarų visoje Lietuvoje.
Lietuvos pilių ir dvarų
asociacija 2007 metų pradžioje vykdė apklausą, kuri parodė, jog praktiškai
kiekvienas privataus dvaro savininkas turi žemes nuosavybes ar nuomos problemų.
Pvz., net savininkams nuomos sutarties sudarymas uztrunka po 2 3 metus.
Žeimių
dvaro savininkai tikrai stengiasi kiek įmanoma prižiūrėti dvaro pastatus ir
teritoriją. Tačiau jau 2 metus dėl nesuprantamų priežasčių Jonavos savivaldybė
vilkina žemės nuomos sutarties sudarymą, todėl praleistos bent dvi galimybės
teikti paraiškas finansavimui gauti, o be šių dokumentų neįmanomi jokie dvaro
atstatymo darbai.
Plinkšių dvaro savininkė su Mažeikių raj.
savivaldybe trejus metus teisėsi dėl sklypo ribų, kurios pernuomojant buvo
savavališkai ženkliai sumažintos. Prie dvaro buvo sumanyta iškasti durpyną.
Vis dar kyla keblumų ir dėl Belvederio dvaro
Jurbarko raj. žemės nuomos niekaip nenustatomos ribos, nes dvaro teritorijoje
vyksta savavališkos gyvenamosios paskirties statybos, kurių valstybė nestabdo.
Gerai
žinodami daugumos Lietuvos dvarų padėtį, manome, kad šio paveldo padėtis yra
kritinė. Todėl siūlome kuo skubiau
imtis veiksmingų priemonių:
1.
Sudaryti bendrą tarpinstitucinę kvalifikuotų specialistų ir visuomenės atstovų
darbo grupę, kad remiantis galiojančia LR dvarų paveldo išsaugojimo ir jo
integravimo į visuomenės gyvenimą koncepcija būtų parengti nauja dvarų paveldo
išsaugojimo programos redakcija; nustatyti tikslinį biudžetinį šios programos
finansavimą.
2. parengti LR dvarų kultūros paveldo išsaugojimo įstatymą, kuriame
būtų aiškiai apibrėžta saugoma ir nedaloma dvaro sodybos teritorija, dvaro
savininko statusas bei galimybė savininkui konsoliduoti išdraskytas dvaro sodybos
istorinės teritorijos žemes.
3. įdiegti
dvarų paveldo monitoringo sistemą ir užtikrinti jos vykdymą; ypatingais atvejais, kai nepajėgiama
užtikrinti, kad savininkai prižiūrėtų dvarų paveldo objektus, taikyti
priverstinį jų išpirkimą; reikalauti
paveldo objektams padarytos žalos atlyginimo, kaip numatyta Lietuvos
įstatymuose.
4. kaip skatinimo priemonę, būtina įteisinti ir
kompensavimą savininkams už paveldosauginius apribojimus, kuris būtų
įgyvendinamas per mokesčių sistemą.
5. atsižvelgti į Lietuvos pilių ir dvarų
asociacijos pateiktus pasiūlymus LR Ūkio ministerijai, kad būtų sudarytos
skaidrios ir lygios sąlygos viešųjų ir privačių dvarų sodybų savininkams
dalyvauti 2007-2013 m. ES Struktūrinės paramos teikimo konkursuose; būtina užtikrinti, kad nebus daroma kliūčių
sėkmingai įsisavinti šias lėšas.
6. įvairiomis švietimo programomis skatinti
visuomenes dalyvavimą, saugant Lietuvos dvarų paveldą.
Dainius Elertas
Klaipėdos miestiečių iniciatyvinės grupės atstovas
Dėl kultūros paveldui padarytos žalos
atlyginimo
Žalos, padarytos kultūros paveldo objektams,
atlyginimo problema yra susijusi su objekto vertingumo samprata bei verčių
nustatymo kriterijais.
Tačiau Kultūros ministerija ir savivaldybės
neskiria dėmesio kultūros ir gamtos paveldo aplinkoje kuriamos architektūros
kokybei. Nėra sukurta jos vertinimo
sistema nėra oficialiai įvardijami nei architektūriniai nusikaltimai kultūros
ir gamtos vertybėms, nei pavykę sprendimai. Tai viena iš priežasčių, dėl kurių
lieka tinkamai neįvertinta net ir akivaizdi žala, padaryta paveldo objektui.
Paveldosaugos institucijų tarnautojai neretai ignoruoja tarptautiniuose
Lietuvos įsipareigojimuose apibrėžiamas sąvokas (pvz. kraštovaizdis,
restauracija), o institucijos jas traktuoja klaidinančiai. Todėl žalos sąvoka
išplaunama, pervardinama ar net
ignoruojama.
Daugeliu
atvejų nėra reikalaujama atlyginimo už žalą, padarytą kultūros ir gamtos
paveldo vertybėms, o šiuo metu nustatytas atlyginimas yra neadekvačiai mažas.
Pati didžiausia numatoma bauda siekia 10 000 Lt - tačiau neteko girdėti apie
tokios skyrimą. Taip skatinamas išankstinių baudų mokėjimas, potencialių
baudų įtraukimas į projektų ar statybos darbų sąmatas. Klaipėdoje A. Černeckio
individualiai įmonei Inkomsta 2006 m. už unikalios
X XI a. Žardės archeologinės Vikingų epochos gyvenvietės ardymą paskirta 1000
Lt bauda. 2007 m. už Ferdinando aikštės
berniukų mokyklos sudarkymą Klaipėdoje skirta maksimali bauda - 3000 Lt. KPD
Klaipėdos teritorinis padalinys inicijavo Statybos rangovų atestavimo
komisiją, kad būtų pradėta šį istorinį pastatą nugriovusios statybų bendrovės atestato
suspendavimo procedūra - tačiau abejotina, ar vien tokia priemonė yra
veiksminga. Paveldo žalotojų - architektų,
projektuotojų ar statytojų - atpirkimo ožiu tampa ir būsimieji objekto
savininkai ar investuotojai. Jiems
vieniems suverčiama našta atlyginti žalos pasekmes.
Atlyginimą
už žalą, padarytą kultūros ir gamtos paveldo vertybėms, derėtų atskirti nuo
veiklų bei papildomų investicijų, susijusių su neigiamų pasekmių likvidavimu.
Tačiau tokia europietiška praktika Lietuvoje lieka tik siekiamybe. Kuršių
nerijoje iki šiol nėra nugriautas nė vienas iš skandalingų statinių,
sudarkiusių unikalų kraštovaizdį. Nėra net svarstoma miestų senamiesčius, jų
prieigas ar istorines miesto dalis subjaurojusių pastatų problema nors
daugeliu atvejų jų statyba yra susijusi ir su teisės aktų pažeidimais
(Klaipėdoje K ir D centras, Taikos 4; Vilniuje - Savanorių 1, Subačiaus 11,
Novotelis; Kaune Akropolis ar viešbutis prie gynybinės sienos I.
Kanto-Kęstučio gatvių sankirtoje). Vilniuje, Krivių gatvėje, nugriovus
istorinius medinius namus ir nukasus Valstybinio Pilių rezervato šlaitą, toliau
vyksta kotedžų statyba nors Valstybinė kultūros paveldo komisija oficialiai
konstatavo pažeidimus. Po sąmoningo pastatų sunaikinimo Klaipėdoje - XVIII a.
namo H.Manto g. 20, Aukštoji g. 3A ir XIX a. Šaltkalvių g/Daržų g. 3/1 - jų atkūrimas buvo vykdomas
kitomis medžiagomis, keičiant išplanavimą, elementus, tūrį. Nugriovus XIX a.
dviejų aukštų namą Šimkaus g. 7, jo vietoje pastatytas
daugiaaukštis.
Minėtus
pažeidimus yra ne kartą oficialiai įvardijusi ir Valstybinė kultūros paveldo
komisija.
Dabartinę
padėtį vertiname kaip kritinę kultūros vertybių naikinimas ir įstatymų
pažeidinėjimas tapo nebaudžiamu. Būtina
imtis skubių ir veiksmingų priemonių, todėl siūlome, kad:
1. Seimas inicijuotų pataisas teisės aktuose (Administracinio
teisės pažeidimų kodekso 91, 165(3), 188(4), 188(9), 207(9), 214(1), 246(2)
str.; 2006-07-12 KPD direktoriaus įsakyme Į-315 ir kt.), kad būtų užtikrintas
adekvatus atlyginimas už kultūros ir gamtos vertybėms padarytą žalą. Šiuo metu taikomos baudos nėra adekvačios,
todėl piniginis atlyginimas už žalą turi būti nustatomas pagal nuostolius,
padarytus visai objekto vertei. Be to,
turi būti numatytas privalomas sužalotų objektų restauravimas tomis pačiomis ar
autentiškomis medžiagomis. Kriterijus,
pagal kuriuos įvertinama žala ir nustatomas adekvatus atlyginimas, turi
parengti Kultūros paveldo departamentas.
2. Seimas inicijuotų
pataisas teisės aktuose (Administraciniame teisės pažeidimų kodekse, LR
statybų, Teritorijų planavimo, Vietos savivaldos įstatymuose bei Kultūros ir
Aplinkos ministro įsakyme 2006 m. spalio 3 d. Nr. ĮV-453/D1-445), kad būtų
užtikrinta asmeninė tarnautojų, ekspertų, paveldo objektų savininkų ar
valdytojų atsakomybė už sprendimus ir veiksmus, dėl kurių padaryta žala paveldo
vertybėms, bei numatytas šios žalos išieškojimas.
D. Varkalis
Lietuvos
piliečių sąjungos pirmininkas
Dėl Valstybės tarnautojų atsakomybės ir kultūros
paveldo
(pranešimo tezės ir siūlymai)
Apgailestaujant tenka konstatuot, kad
spendžiant tarnautojų atsakomybės problemą Lietuvos paveldosaugoje:
Nėra tinkamai įgyvendintas tarnautojų atsakomybės
principas. Kultūros
paveldo departamento ar atsakingų savivaldybių skyrių tarnautojai, kurių veikla
sudarė sąlygas sistemingam kultūros paveldo žalojimui ir naikinimui, nepatiria
jokių didesnių sankcijų, kyla karjeros laiptais ir eina dar atsakingesnes
pareigas. Siūlome atkreipti dėmesį
į žemiau minimų pareigūnų ankstesnes ir šiuo metu einamas pareigas.
Tarnautojų atsakomybės problema yra glaudžiai susijusi su
kontrolės institucijų klausimais. Nuo 1995 m. nebėra
nepriklausomos kontrolės mechanizmo, o
kontrolės funkciją atlieka pats Kultūros paveldo departamentas t. y.,
šiai institucijai pavesta kontroliuoti savo pačios veiklą. Net
ir gavusios informaciją apie įstatymų pažeidimus ir kultūros paveldo žalojimą,
už statybų priežiūrą atsakingos institucijos nestabdo agresyvių statybų ir
nesiima jokių veiksmų. Kolektyvinė atsakomybė neskatina jų veikti. (pvz.
sostinėje kotedžų statyba Krivių gatvėje, nugriovus istorinius medinius namus
ir nukasant Valstybinio pilių rezervato šlaitą. Nors Valstybinė kultūros
paveldo komisija konstatavo, kad yra pažeisti įstatymai, statyba vyksta toliau.
Atsakingų nėra ar neieškoma. 2007 m. Lietuvos piliečių sąjungai bei Klaipėdos
miestiečių iniciatyvinei grupei kvestionavus KPD direktoriaus tinkamumą eiti
pareigas šio klausimo nagrinėjimas buvo perduotas pastarojo pavaldiniui KPD
Kontrolės skyriaus vedėjui R. Kraujaliui).
Įvairių
lygių tarnautojų atsakomybės problemą akivaizdžiai iliustruoja aukštybinių
pastatų K ir D statybos istorija Klaipėdos istorinėje dalyje (U16).
Klaipėdos savivaldybės Urbanistikos plėtros departamento direktoriui, miesto
architektui, merui bei miesto tarybai pažeidžiant tuomet galiojusius bendrąjį
bei specialųjį planus ir ignoruojant viešąją nuomonę buvo tvirtinami minėtų
aukštybinių pastatų detalieji planai, išdavinėjami leidimai, sudarantys sąlygas
paveldo objektų bei urbanistinės struktūros naikinimui. Tai padaryta
pažeidžiant tuo metu galiojusį bendrąjį
miesto planą, pagal kurį šioje vietoje galėjo būti statomi vos 3-3,5 aukštų
statiniai. Daugiaaukštis Taikos pr. 4 išdygo tiesiai ant gynybinės miesto fosos
ir nukasus gynybinio pylimo pakraštį. Statybos, griaunančios senamiesčio
struktūrą, užstatymo tūrius, aukštingumą ir medžiagiškumą, dokumentuose
pradėtos vadinti atkūrimu ar net restauravimu. 2006 m., be kitų leidimų,
bet pasirėmus KPD direktoriaus A. Kuncevičiaus rekomendacija, buvo nugriauta
paskutinė XVIII a. pastato siena (H. Manto g. 20). 2005 m. XVIII a. kepyklos
gyvenamo namo (Daržų 9/ Aukštoji 15) nugriovimas KPD teritorinio padalinio
vadovo buvo įvardintas kaip restauravimas pritaikymas (suderino A.
Gintaras, R. Bartkus). 2006 m. leidimą sunaikinti XIX a. pastatą (Šimkaus g. 7)
istorinėje miesto dalyje taip pat davė KPD teritorinis padalinys (suderino R.
Bartkus). Ignoruodamas visuomenės pastangas bei siūlymus išsaugoti techninio
paveldo vertybę - seniausią Lietuvoje celiuliozės virimo cechą, KPD direktorius
A. Kuncevičius davė leidimą pradėti nugriovimo įteisinimo procedūras.
Gražina Drėmaitė
Valstybinės kultūros paveldo komisijos narė
1. DĖL VALSTYBINĖS KULTŪROS PAVELDO KOMISIJOS
SPRENDIMŲ ĮGYVENDINIMO
LR Administracinių teisės pažeidimų kodekse:
188-9 str. Kliudymas VPK-ai arba jos nariams atlikti pavestas pareigas arba
VPK sprendimų nevykdymas
lankyti, apžiūrėti KV -100-500; nepateikimas
informacijos, projektų, susijusių su KV , taip pat sprendimų nevykdymas fiziniams asmenims 500-1000; pareigūnams
1000-5000
Lt.
1995-12-15 buvo posėdis del sprendimų vykdymo
Nutarta juos priminti
institucijoms
2004-11-19 nutarimas nr.4, Dėl Valstybinės paminklosaugos komisijos
2000-2003 metų sprendimų vykdymo.
Nutarta reguliariai kas dveji metai atlikti išsamią paskelbtų sprendimų vykdymo analizę;
Prašyti sprendimuose adresuotas institucijas informuoti Komisiją, kaip jie
vykdomi, dėl kokių priežasčių nevykdomi.
Dr. P. Jakučionis:
VPK sprendimai turėtų būti
įpareigojantys vykdomiesiems valdžios organams, KV savininkams, o Seime ir
Vyriausybėje jie turi turėti svorį. Jei nuomonės nesutampa klausimas turėtų
būti svarstomas pakartotinai
1999 m.
Dr. P.Jakučionis: -
Ko reikia? Reikia suteikti Komisijai
galią paveldosaugos klausimais priimti galutinius ir privalomus sprendimus.
KVAD struktūroje į atskirą bloką išskirti kontrolę ir padaryti ją atskaitingą
Kultūros ministrui. 2003 m.
J.A.Pilipavičius:
Dar ir dar kartą skaitydamas VPK
sprendimus, aš manau, kad tai labai rimtas pamatas mūsų paminklosaugai
daugeliui metų į priekį
.. naująją Komisiją lydės sėkmė, jei ji tęs pradėtus
darbus, jei ji pripažins ir įgyvendins perimamumo principą
Konkrečiais,
tiksliai apibrėžtais klausimais jos sprendimai turi tapti privalomi vėl gi
konkrečiai įvardintoms institucijoms
.Vėl gi, kokios bebūtų tobulos valdžios
institucijos be visuomenės dalyvavimo, be privačios iniciatyvos gerų
rezultatų nebus. Pasisakau už didesnį, aktyvesnį VPK ryšį su visuomeninėmis
organizacijomis. 1999 m.
2. DĖL VIEŠOJO IR VISUOMENINIO SEKTORIAUS BENDRADARBIAVIMO
1995-10-27 Spr. Nr.13, Dėl Kauno Medicinos akademijos bibliotekos dalies
senų spaudinių naikinimo pranešė Žmogus.
1995-10-27 spr. nr.14 , Dėl taikomojo pobūdžio pakeitimų bažnyčiose
skundai iš miestelių
1996-02-23 spr. nr.16 , Dėl Sovietų Sąjungos karių, žuvusių II pasuliniame
kare, kapinių,- įrašai, - keisti įrašus, perlaidoti
Skundai iš miestelių ir
paminklotvarkininkų
1997-08-01 spr. nr. 39, Dėl kultūros paveldo politikos krypčių:
3 principas- Visuomenės
poreikį išsaugoti materialųjį KP įgyvendina specializuotos valdymo
institucijos, valdžios atstovai. Tačiau ar neturėtų turėti teisę ginti savo
kultūrinę aplinką kiekvienas pilietis, - pati visuomenė? Ar neturėtų būti
nustatyta, kad piliečiai asmeniškai ar visuomenės organizacijos galėtų būti
nukentėjusioji pusė (ieškovas), jeigu
kokio nors paminklo savininkas paminklo neprižiūri ar jį griauna arba
paminklosauginių visuomenės interesų negina privalantis tai daryti
pareigūnas?...dabartinės paminklosaugos teisės
priemonės neleidžia pačiai visuomenei ginti savo kultūrinės aplinkos.
1999-09-24 spr. nr.64, Dėl bendraeuropinės KP išsaugojimo politikos
integravimo į Lietuvos paveldosauginę sistemą:.
Grenados bei Valetos konvencijų nuostatos
atitikti visuomenės teisę į savo KP
į
kultūros paveldo apsaugos sistemą integravus teritorinio planavimo
teikiamas galimybes, padidėtų
bendruomenių vaidmuo paveldosaugos sistemoje.
2001-07-20 spr. nr. 83, Dėl dvarų paveldo išsaugojimo politikos:- spr. Pabaigoje
Komisija ragina susitelkti Lietuvos visuomenę,
neabejingą valstybingumo tradicijai ir dvarų kultūros paveldo likimui, kad
būtų sukurtos prielaidos unikalaus dvarų kultūrinio paveldo išsaugojimui bei jo
perdavimui būsimoms kartoms.
2004-05-14 spr. Nr.100, Dėl Kauno miesto plėtros ir kultūros paveldo būklės
bei jos problemų.
5. Siūlyti Kauno miesto savivaldybei:
5.4. sprendžiant paveldosaugos reikalus, glaudžiau bendradarbiauti su
specialistais, apie numatomas rengti programas bei projektus reguliariai informuoti visuomenę.
2004-06-04 spr. Nr.102, Dėl Vilniaus miesto kultūros vertybių apsaugos.
Sprendimas parengtas po 2004-04-30 įvykusio VPK susitikimo su savivaldybės,
visuomeninėmis organizacijomis, aukštųjų mokyklų atstovais
.
2. Siūlyti Vilniaus miesto savivaldybei ir KVADui:
2.9. pripažįstant vietos bendruomenių
aktyvų dalyvavimą paveldosaugos srityje, plėsti ryšius su visuomene.
2004-11-19 spr. Nr.105, Dėl nacionalinės integralios paveldosaugos
strategijos metmenų.
UŽDAVINIAI
24. Įteisinti visuomenės
dalyvavimo priimant sprendimus paveldo naudojimo ir apsaugos srityje tvarką ir
visuomeninių organizacijų bendradarbiavimo su valstybinėmis institucijomis
formas ir būdus, skatinti jų veiklą.
25.
.Skatinti visuomenės, jos
piliečių, vietos bendruomenių ir nevyriausybinių organizacijų dėmesį
kraštovaizdžiui bei paveldui.
2007-03-09 spr. Nr.S-3-(122), Dėl valstybinės dvarų paveldo išsaugojimo
programos vykdymo.
2. Prašyti vyriausybę sudaryti suinteresuotų žinybų
darbo grupę, kuri
parengtų
Dvarų paveldo išsaugojimo programos
patikslinimą, kuriame būtų
numatyta:
2.4.vietos bendruomenės bei
visuomenės dalyvavimas dvarų paveldosaugoje;
2007-03-09 spr. Nr.S-2-(121), Dėl kultūros paveldo išsaugojimo Klaipėdoje.
Sprendimas parengtas Klaipėdos miestiečių
iniciatyvinės grupės raštų pagrindu.
2007-06-14 Komisijos posėdyje (pirmajame su nauju Komisijos sąstatu)
Komisijos narė Dalia Klajumienė pasakė, kad nereikia konfrontuoti su
alternatyviaja komisija, reikia kalbėtis ir spręsti problemas bendrai.
G.Drėmaitė: -
Didelę pastarųjų metų darbo dalį ir
daug dėmesio teko skirti visuomenės interesų gynimui. Kalbėjausi su kiekvienu
besikreipiančiu, stengiausi objektyviai spręsti problemas. Suvokiau, kad
žmonės, suprasdami paveldo reikšmę, į Komisiją kreipdavosi kaip į paskutinę
instanciją. Tuo stengiausi gelbėti Paveldo prestižą dėl tos priežasties, kad
Kultūros ministerija (dėl nuolatinės ministrų kaitos) ir jos KVADas (dėl
prisitaikėliškos elgsenos, o dažnai ir dėl neprofesionalumo) neatliko savo
pagrindinės funkcijos
. 2003
m.
Dr. Z.Kiaupa:
darbas Komisijoje
atskleidė situaciją,
kurią vertinčiau kaip nepakankamą ar net nepatenkinamą paveldosaugos
valstybinių institucijų, visuomeninių organizacijų ar atskirų asmenų veiklos
subalansavimą
2003
m.
Dr. R.Pakalnis: -
Galiu liudyti tai, kad įsitikinimai
yra pats brangiausias turtas, o galimybė juos realizuoti laimė. 2003 m.
Roza Šikšnienė
Savivaldybių direktorių bendrijos
pirmininkė
Paveldosaugos problemas iš savivaldybių
muziejų direktorių bendrijos pozicijų:
1.
Visos
valstybinės įstaigos turėtų griežtai vykdyti vyriausybės nutarimus( Regionų
plėtros programos, Lietuvos tūkstantmečio paminėjimo programos).
2.
Neplanuoti
ir neskelbti jokių programų nepgrįstų lėšomis, nes tai labai smukdo vyriausybės
autoritetą.
3.
Griežtas
programų vykdymo tęstinumas.
4.
Kultūros
ministerijos ir paveldosaugos departamento pagrindinė užduotis savo veiksmus ir
pastangas, saugant paveldo objektus regionuose, derinti su regiono kultūros
institucijomis bei visuomeninėmis organizacijomis ir dėti visas pastangas, kad būtų įgyvendintos patvirtintos
programos, nes tik tokiu būdu Kultūros ministerija įgys autoritetą. Būtinas
viešumas.
5.
Mes
pasigendame geranoriško visų institucijų, galinčių prisidėti prie
paveldosauginių objektų išlaikymo ir panaudojimo,bendradarbiavimo.t.y.Kultūros
ministerijos,Ūkio ministerijos,Turizmo departamento bei Paveldosaugos
deparatamento.
Virgilijus Kačinskas
Kultūros paveldo centro direktorius
PASIŪLYMAI FORUMO
DOKUMENTAMS
1.Dauguma savivaldybių tarybų neįkūrė paveldosaugos
padalinių ir nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo tarybų. Nekilnojamojo
kultūros paveldo apsaugos įstatymas nustato minėtų institucijų būtinumą. Vienas
Kultūros paveldo centras negalėjo, negali ir negalės užtikrinti visos Lietuvos
nekilnojamojo kultūros paveldo išaiškinimo. Būtina telkti jėgas.
2.Esminius nekilnojamojo kultūros paveldo, kaip ir
kitų rūšių, specialiojo planavimo procedūrų reikalavimus nustato Teritorijų
planavimo ir Saugomų teritorijų įstatymai, kuriais remiasi Nekilnojamojo
kultūros paveldo apsaugos įstatymas. Būtina supaprastinti procedūras. Jos
galėtų būti panašios į detaliojo planavimo, taikomo vieno sklypo dydžio
planams. Be to, apsaugos zonas nustatyti specialiaisiais planais teisės aktai
reikalauja daug anksčiau, nei priimtas Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos
įstatymas. Taip pat negalima, kad specialiojo plano organizatoriumi būtų
kultūros paveldo objekto savininkas, nes tokiame plane nustatomi
paveldosauginiai reikalavimai, kurie riboja savininko veikas. Reikia spręsti
pasiūlymus, kad savininkai galėtų prisidėti savo finansais prie tokių planų
rengimo, bet tai gali būti tik kaip valstybės rinkliavos (lėšos patenka į
biudžetą) ar finansavimas per planavimo organizatorių.
3.Laboratoriniai detalieji nekilnojamojo kultūros
paveldo medžiaginiai tyrimai atliekami tik Kultūros paveldo centro Aptarnavimo
skyriaus Detaliųjų tyrimų poskyryje, kuriame dirba tik trys aukščiausios
kvalifikacijos specialistai, tačiau įranga negrįžtamai pasenusi, o darbų apimtys
netenkina. Būtina: plėsti tokių tyrimų techninę bazę; priimti daugiau
specialistų; spręsti kultūros paveldo objektų restauravime ir konservavime
naudojamų medžiagų sertifikavimo reikalus.
4.Tik esant pakankamai tiksliam nekilnojamojo
kultūros paveldo vertingųjų savybių apibrėžimui galima užtikrinti jų teisinę
apsaugą (teismai pripažįsta tik konkretybes) bei organizuoti tvarkybą.
Nereglamentuota tvarkyba lemia daug didesnį kultūros paveldo objektų vertingųjų
savybių naikinimą nei savaiminiai procesai ar nepriežiūra, todėl būtina
spartinti kokybiškų paveldo tvarkybos reglamentų (PTR) rengimą ir įteisinimą.
Analogiška statybos procesų sistema (STR) yra labai išvystyta ir kai nėra
paveldosauginių reikalavimų, taikomi statybiniai, kurie daugeliu atveju
kultūros paveldo objektams yra pražūtingi. PTR dokumentų sistema buvo įteisinta
dar 2003 metais, tačiau iki šiol sunkiai įgyvendinama. Akivaizdu, kad kai nėra
nustatytų konkrečių tvarkybos reikalavimų ir savininkams, ir tvarkyba
užsiimančioms įmonėms patogiau...
5.Kultūros paveldo objektų ir vietovių savininkus,
kurie laikosi nustatytų reikalavimų išsaugant kultūros paveldą, reikia skatinti
ir jiems taikyti mokesčių lengvatas. Šios lengvatos yra nustatomos konkrečiuose
mokesčių įstatymuose, kuriuos pakeisti nors ir labai sunku, tačiau būtina.
Tokio turtosavininkas turi apčiuopti realią naudą, žinoma, jeigu jis laikosi
paveldosaugos reikalavimų.