2007-10-10 d. INFORMACIJA apie Kaimo reikalų komiteto posėdį Nr. 28(106)

EN  FR

Kaimo reikalų komitetas posėdyje svarstė Ūkininko ūkio įstatymo ir Teritorijų planavimo įstatymo  pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą.

  Vyriausybės pateiktu  projektu siekiama užkirsti kelią piliečiams, kurie įsigiję 10-20 arų žemės ūkio paskirties žemės didžiųjų miestų apylinkėse, registruoja ūkininko ūkį ir, pasinaudodami ūkininkams suteiktomis lengvatomis, nerengdami detaliųjų planų, gauna leidimą individualiam namui statyti.

Projekte  siūloma:nerengiant detaliųjų planų žemės ūkio paskirties žemėje gali būti:

1) statomi pagalbinio ūkio ir kitos (fermų, ūkio, šiltnamių) paskirties pastatai nuosavybės teise priklausančiame žemės ūkio paskirties žemės sklype ne mažesniame kaip 0,5 ha;

2) statoma ūkininko sodyba nuosavybės teise priklausančiame žemės ūkio paskirties žemės sklype ne mažesniame kaip 1 ha.

 Šio įstatymo projektui tobulinti Komitetas sudarė darbo grupę. Komitetas išnagrinėjo darbo grupės pasiūlymus ir nutarė atsižvelgti į Seimo kanceliarijos teisės departamento pastabą, kad nustačius skirtingus žemės plotus ūkininkams  sudaromos nevienodos sąlygos, todėl siūloma ūkininko sodybą  nerengiant detaliųjų planų leisti statyti  nuosavybės teise priklausančiame žemės ūkio paskirties žemės sklype ne mažesniame kaip 0,5 ha.

Taip pat nutarta pritarti  atitinkamiems  “saugikliams”, kurie leistų atskirti ūkininkaujantį asmenį nuo žmogaus įsigijusio žemės sklypą ir nevystančio jokios žemės ūkio veiklos. Statant statinius  ūkininko pajamos iš žemės ūkio veiklos turi sudaryti ne mažiau kaip 50 proc.  pajamų per kalendorinius metus, o jeigu ūkyje vykdoma ir alternatyvi žemės ūkiui veikla, pajamos iš žemės ūkio veiklos ir alternatyvios žemės ūkiui veiklos taip pat turi sudaryti ne mažiau kaip 50 proc. pajamų per kalendorinius metus, iš jų iš žemės ūkio veiklos – ne mažiau kaip 25 proc.

Komitetas posėdyje taip pat pritarė Savivaldybių asociacijos pasiūlymui, kad nerengiant detaliųjų planų ūkininkų sodybos gali būti statomos žemės ūkio paskirties žemėje, išskyrus nustatyta tvarka miestams priskirtas teritorijas po 1995 m.  birželio 1 d.

Komitetas nusprendė:

1.Pritarti komiteto patobulintam Ūkininko ūkio įstatymo 1, 2, 9 straipsnių papildymo ir pakeitimo, 4 skirsnio pavadinimo pakeitimo bei įstatymo papildymo 81 , 11, 12 straipsniais įstatymo projektui –2, atskiriant jį iš pateikto Ūkininko ūkio įstatymo ir teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XP-1930, ir Komiteto išvadai.

2. Pritarti Teritorijų planavimo įstatymo 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui, atskiriant jį iš pateikto Ūkininko ūkio įstatymo ir teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XP-1930.

 

Seimo Kaimo reikalų komiteto posėdyje buvo išklausyta Žemės ūkio rūmų (toliau tekste - Rūmai) pirmininko Broniaus Markausko informacija apie darbo jėgos problemas kaime. Jis pažymėjo, kad Rūmų apklausų duomenimis virš 1500 stambesnių  ūkių trūksta žmonių įvairiems darbams atlikti.

Pirmininkas įvardijo pagrindines priežastis dėl ko kaime trūksta darbo jėgos: jaunimas nelieka gyventi kaime dėl nepatrauklių gyvenimo sąlygų ir išvažiuoja dirbti į užsienį ir miestus, dabartinė socialinių išmokų sistema skatina žmones nedirbti, nėra nustatytos tinkamos tvarkos atlikti studentams ir moksleiviams praktika  pas ūkininkus.

Stambesnių ūkių savininkai norėtų pakviesti darbuotojus iš trečiųjų (ne ES šalių) šalių. Tačiau jų netenkina ilgas dokumentų ruošimo periodas, gausybės pažymų pildymas. Darbo birža išduoda leidimus dirbti per du mėnesius, tačiau Migracijos departamentas leidimus gyventi Lietuvoje gali išduoti tik per  šešis mėnesius. 

Rūmai prašo peržiūrėti  leidimų dirbti ir laikinai gyventi užsieniečiams išdavimo sąlygas ir tvarką, siekiant, kad labiausiai Lietuvoje trūkstamų kvalifikuotų  profesijų darbuotojai, turintys Darbo biržos leidimą dirbti, iš karto gautų ir leidimą laikinai gyventi, sudaryti sąlygas įdarbinti kvalifikacijos nereikalaujančių profesijų darbininkus iš užsienio sezoninių darbų atlikimo laikotarpiui, taikyti mokestines lengvatas užsieniečiams, pradėjusiems dirbti Lietuvoje.

Taip pat siūloma gerinti profesinio rengimo kokybę, tobulinti moksleivių ir studentų gamybinių praktikų atlikimo tvarką, parengti ir įgyvendinti dualinio mokymo sistemą žemės ūkio sektoriuje bei į kaimo gyventojų perkvalifikavimą įtraukti Rūmus.

Komitetas nusprendė pasiūlyti Rūmams, pasikonsultavus su atitinkamomis valstybės institucijomis, sukonkretinti ir apibendrinti visus pasiūlymus ir juos pateikti Kaimo reikalų komitetui. Komitetas sprendimą svarstytu klausimu numato priimti po dviejų savaičių.

 

Kaimo reikalų komitetas, išklausė Žemės ūkio ministrės Kazimiros Danutės Prunskienės  informaciją apie pasirengimą reorganizuoti Valstybinę augalų apsaugos tarnybą, Valstybinę sėklų ir grūdų tarnybą, Augalų veislių tyrimo centrą bei augalų veislių tyrimo stotis. Ministrė informavo, kad reorganizaciją numatoma vykdyti dviem etapais: pirmajame prie Valstybinę augalų apsaugos tarnybos prijungiant  Valstybinės sėklų ir grūdų tarnybą, o vėliau apjungti visas tarnybas.

Komiteto nariai pasigedo Žemės ūkio rūmų nuomonės šiuo klausimu, todėl nutarta  priimti komitete sprendimą tik gavus jų nuomonę.

 

 Komiteto posėdyje Žemės ūkio ministerijos sekretorius Vytautas Grušauskas pristatė 2007 m. rugsėjo 26 d. vykusio ES Žemės ūkio ir žuvininkystės tarybos posėdžio ataskaitą.

Sekretorius pažymėjo, kad šiame Tarybos posėdyje buvo pasiektas politinis susitarimas dėl labai aktualaus Lietuvai klausimo - dėl cukraus sektoriaus pramonės restruktūrizavimo schemos ir dėl bendro cukraus rinkos organizavimo. Šio priimto pasiūlymo tikslas – sumažinti cukraus perteklių Europos Sąjungoje. Todėl Europos Komisijos skatina cukrinių runkelių augintojus savanoriškai atsisakyti turimos cukraus kvotos, mokant jiems 237,5 EUR/t papildomas išmokas už atsisakytos cukraus kvotos toną. Šia priemone siekiama skatinti ES gamintojus atsisakyti 3,8 mln. t kvotos, kad 2010 m. bendra ES cukraus gamybos kvota sumažėtų 6 mln. t. Gamintojų teikiamos paraiškos atsisakyti cukraus kvotos neturi viršyti 10 proc. kiekvienai įmonei nustatytos cukraus gamybos kvotos. Taip pat V.Grušauskas atkreipė dėmesį, kad šis pasiektas susitarimas yra labai priimtinas visų ES valstybių cukrinių runkelių augintojams ir yra tikimybė, kad stambūs cukrinių runkelių augintojai gali pasinaudoti šia parama ir pasitraukti iš cukraus sektoriaus. Ypač turint omenyje, kad pagal praėjusiais metais įvykusią cukraus sektoriaus reformą, ūkininkai, atsisakę auginti cukrinius runkelius, išmokas už juos gaus iki 2014 m. Žemės ūkio ministerijos informacija priimta žiniai.

             

 

 

 

 

 

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008