Audronė Pitrėnienė, LR Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros
komiteto pirmininkė
Gerbiami
Seimo nariai, ministre, mieli konferencijos dalyviai,
Norėčiau visus Jus
pasveikinti ir padėkoti, kad atidėję į šalį visus darbus atvykote į Švietimo, mokslo
ir kultūros komiteto organizuojamą konferenciją Profesionalaus meno sklaida
Lietuvoje.
Konferencijos tema
nėra atsitiktina, ją pasiūlė pastarųjų metų kultūros aktualijos. Akivaizdu, kad
Lietuvai tapus Europos Sąjungos nare pasikeitė kitų šalių požiūris į mus, taip
pat ir Lietuvos statusas. Lietuva buvo viena iš tų naujų Europos šalių,
bendradarbiavimas su kuria, pagalba kuriai buvo daugelio Europos šalių
prioritetai. Lietuvos kultūra tai jautė per ambasadų, kultūros institutų
ženklią finansinę paramą įvairiems kultūrinio bendradarbiavimo projektams. Nuo
2004 m. gegužės 1 d. Lietuva priimama kaip lygiavertė partnerė ir iš jos
tikimasi ne tik idėjų bendradarbiavimui, bet ir atitinkamo indėlio į šių idėjų
įgyvendinimą. Per pastaruosius 16 metų Lietuvos menininkai tapo pastebėti ir
įvertinti užsienyje, o vadinamieji kultūros operatoriai užsitarnavo gerą vardą
tarptautinėje arenoje. Tai reiškia, kad lietuvių menininkai nuolatos kviečiami
dalyvauti Europos, o ne retai ir pasaulio kultūriniame vyksme. Kultūros
operatoriai gali pristatyti Lietuvos publikai įvairias pasaulio pirmojo ryškumo
žvaigždes. Iš pirmo žvilgsnio Lietuvos tarptautinių kultūrinių ryšių plotmėje
viskas lyg ir puiku, tačiau norint toliau sėkmingai tęsti pradėtą darbą reikia
įvertinti, kaip šiuo metu vykdoma kultūros politika atitinka naująjį Lietuvos
statusą ir iššūkius, ką reikėtų keisti.
Ne mažiau svarbi, o
iš tiesų dar svarbesnė tema, kurią siekiame paliesti šioje konferencijoje, yra
kultūros atvirumas, kultūros sklaida, kitaip tariant, ar sudarytos palankios
sąlygos menui pasiekti kiekvieną jį pažinti norintį Lietuvos gyventoją.
Lietuvoje įgyvendinama tokia kultūros politika, kad valstybė įvairiais būdais
remia tiek profesionalųjį, tiek tam tikrais atvejais mėgėjų meną, tai reiškia
leidžia mokesčių mokėtojų pinigus kultūrai puoselėti. Todėl ir vienas
pagrindinių kultūros politikos siekinių, mano nuomone, turėtų būti padaryti
kultūrą lengvai pasiekiamą Lietuvos gyventojams. Prezidento neseniai pateiktas
pavyzdys, kad vienos Šiaulių mokyklos abiturientai nėra matę baleto spektaklio,
kelia susirūpinimą ir mintis, kad priemonės, naudojamos įgyvendinant kultūros
politikos nuostatose įvardintus tikslus, neduoda laukiamo rezultato.
Siekiant kultūros
atvirumo ir kuo didesnės sklaidos labai svarbu įvertinti gyventojų poreikius.
Dar 2004 metais Kultūros ministerijos užsakymu atliktas tyrimas "Lietuvos
gyventojų kultūriniai poreikiai" parodė, kad kultūriniai poreikiai
didžiuosiuose miestuose, miesteliuose ir kaimuose skiriasi. Manau, atėjo laikas
stiprinti regioninę kultūros politiką. Sakydama stiprinti turiu galvoje ne tik
įstatymų tobulinimą, kurie jau dabar daug atsakomybės atiduota savivaldai, bet
ir dialogo tarp valstybės ir savivaldybių suaktyvinimą, kurio rezultatas turėtų
būti stiprios atskirų regionų kultūros politikos, derančios su valstybės
kultūros politika. Tuomet, tikiuosi, nusiskundimų, kad vietos valdžia
nesupranta kultūrinių vietos gyventojų poreikių, ženkliai sumažėtų. Šiame
veiksmingos regioninės kultūros politikos procese matau svarbią apskričių
reikšmę, todėl turėtų augti tiek apskričių kultūrinėms reikmėms skiriamos
lėšos, tiek apskrities reikšmė ir įtaka ją sudarančių savivaldybių kultūros
procesų atžvilgiu.
Kalbant apie
kultūros politiką neišvengiamai daug dėmesio sutelkiama į kultūros finansavimą
ir į šių lėšų paskirstymą. Kaip Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto
pirmininkė turiu pasakyti, kad svarstydamas biudžetą Komitetas deda daug
pastangų, kad kultūros biudžetas didėtų. Pripažįstu, kad lyginant su valstybės
biudžeto augimo tempais, kultūros biudžetas auga kiek lėčiau, tačiau augimas
yra kasmetinis, reikia ir toliau siekti jo spartesnio augimo. Tačiau reikia
suprasti ir tai, kad stebuklų nebus, ir valstybės biudžeto lėšų patenkinti
visus kultūros poreikius - nebus. Beje, net pačiose turtingiausiose Europos
šalyse dažnai girdima nusiskundimų, jog kultūros biudžetas nėra pakankamas.
Todėl reikia vėl ir vėl grįžti prie lėšų paskirstymo principų, gal jau atėjo
laikas kalbėti apie vadinamojo ištiestos rankos principo taikymą skirstant
lėšas kultūrai, kaip neseniai vykusioje diskusijoje iškėlė Seimo narė Roma
Žakaitienė. Reikia galvoti apie lėšų, skirtų kultūrai, panaudojimo poveikio
įvertinimą ir, turbūt svarbiausia, apie aiškius prioritetus, kurie būtų
įvardinti ne tik dokumentuose, bet ir būtų taikomi praktikoje.
Siekiant spręsti
mano paliestas problemas ir visas mano nepaminėtas kultūros problemas
neabejotinai reikia daug geresnio strateginio kultūros politikos matymo, nei
turime dabar. Buvo džiugu išgirsti neseniai Prezidentūroje vykusios diskusijos
apie kultūros politiką metu apie Kultūros ministerijos planus artimiausiu metu
įsteigti strategijos skyrių. Tikiuosi, kad šie planai bus įgyvendinti
artimiausiu metu.
Baigdama norėčiau
palinkėti konferencijai gero darbo ir paraginti kultūriniuose procesuose
dalyvaujančius žmones ne tik išsakyti kritiką, kaip dažniausiai girdime
kultūros politikos atžvilgiu, bet ir teikti konkrečius siūlymus. Taip pat
kviesčiau konferencijos pabaigoje aktyviai diskutuoti dėl pateiktų siūlymų, nes
tik atvirose diskusijose gimsta tiesa.
Ačiū
Faustas
Latėnas, kultūros viceministras
Lietuvos kultūros politikos 20052006 m.
pokyčiai
Pastabos, kurias
pristatysiu, yra dvejopo pobūdžio. Pirmiausia pateiksiu Kultūros ministerijos
specialistų parengtą apžvalgą, statistiniais kiekybiniais kriterijais
apibrėžiančią praėjusių ir šių metų kultūros politikos veiksmus. Po to
pabandysiu klausiančia mintim pažvelgti į vykstančius procesus individualiu
žvilgsniu kaip kuriantis ir į meno kūrybos procesus atliepiantis žmogus.
Bet pirmiausia
apie 2005-2006 metų Lietuvos kultūros politikos pokyčius sausa duomenų ir faktų
kalba. Kaip žinote, Lietuvos kultūros politika išdėstyta 2001 m. gegužės 14 d.
LR Vyriausybės nutarimu Nr. 542 patvirtintose
nuostatose. Kadangi šiandienos pokalbis skirtas profesionalaus meno sklaidai,
pranešime ir bus bandyta atskleisti, kaip įgyvendinami valstybės uždaviniai
šioje srityje. Vienas iš kultūros politikos tikslų yra skatinti kūrybinę veiklą
ir meno įvairovę. Įgyvendindamos šį tikslą, valstybės ir savivaldybių
institucijos turi remti profesionalųjį meną ir kūrybinę veiklą, meno kūrėjų
organizacijas, užtikrinti meninės kūrybos sklaidą. Jos pagrindinius uždavinius
taip pat apibrėžė Kultūros politikos nuostatos:
1 Remti
profesionaliojo meno pristatymą regionuose ir kaimuose.
2. Sudaryti sąlygas
visuomenei pažinti šiuolaikinę meninę kūrybą.
3.Įvertinti
valstybės ir savivaldybių kultūros įstaigų tinklą, nustatyti jo optimizavimo
kryptis.
Šių uždavinių
įgyvendinimas detalizuojamas Vyriausybės veiklos programose. Įgyvendindama
minėtus kultūros politikos uždavinius, Kultūros ministerija keitė ir stiprino
teisinę bazę. 2005 m. pradėta įgyvendinti Lietuvos Respublikos meno kūrėjų ir
meno kūrėjų organizacijų įstatymo nuostatas. Buvo parengti ir patvirtinti 5
poįstatyminiai teisės aktai: Meno kūrėjų ir meno kūrėjų organizacijos statuso
suteikimo taisyklės, šio statuso suteikimo tarybos nuostatai ir kt.
Įgyvendinant minėtą įstatymą 2005 meno kūrėjo statusas suteiktas 230 meno
kūrėjų ir 14-ai meno kūrėjų organizacijų. Atitinkamai pakeisti valstybės
stipendijų kultūros ir meno kūrėjams nuostatai. Valstybės parama menininkams
siekiama skatinti meno įvairovę, sudaryti palankesnes kūrybos sąlygas. Meno
kūrėjų organizacijos, gaudamos paramą, gali dalyvauti šalies kultūriniame
gyvenime, prisidėti prie svarbių visuomenės kultūros, estetinio lavinimo
programų. Rūpinantis meno kūrėjais, siekiant sudaryti palankesnes sąlygas
jų kūrybinei veiklai, padaryta, toli gražu, ne viskas. Didžiausią rūpestį kelia
kultūros darbuotojų atlyginimai, sistemos tobulinimas, kol kas šioje srityje
esame labai skolingi. Įgyvendinant Teatrų ir koncertinių įstaigų įstatymą ir jo
poįstatyminius aktus (2005 m. priimti 8 tokie aktai), profesionaliais
pripažinti 26 teatrai ir 12 koncertinių įstaigų. Daugiausia jų - Vilniuje ir
Kaune 38 įstaigos, įrodę savo profesionalumą, pateikia ministerijai kūrybinės
veiklos programas ir metų veiklos ataskaitas. Kol kas regionuose veikiantys
teatrai ir koncertinės įstaigos savo kūrybinės veiklos programose beveik
neplanuoja profesionalaus meno sklaidos savo regione, juo labiau atokesniuose
miesteliuose ar kaimuose. Manome, kad nei festivaliai, nei vienkartinės
gastrolių išvykos nesukurs sistemos ji gali atsirasti į šia veiklą įsijungus
nuolatinę veiklą vystančioms kultūros ir meno įstaigoms. Analizuodami teatrų ir
koncertinių įstaigų kūrybinės veiklos programas bei ataskaitas, remdami
pateiktus kūrybinius projektus, sieksime, kad šios įstaigos (ypač rajonų
centruose esantys teatrai ir koncertinės įstaigos) taptų savo regione
profesionalaus meno sklaidos centrais.
Kita vertus,
kokybiškai profesionalaus meno sklaidai didelę įtaką turi ir materialinė
kultūros įstaigų bazė. Nešildomi žiemą, nušiurę pastatai, susidėvėjusi scenų
garso ir apšvietimo įranga yra viena iš priežasčių, kad profesionalaus meno
kolektyvai ir atlikėjai neatvyksta koncertuoti. Todėl šiais metais parengta
Kultūros centrų modernizavimo programa, kurioje numatyta renovuoti aukščiausios
kategorijos kultūros centrus, rengiama Teatrų ir koncertinių įstaigų garso ir
apšvietimo įrangos modernizavimo programa yra svarbus ir reikalingas žingsnis,
sudarant visuomenei sąlygas pažinti šiuolaikinę meninę kūrybą, o meno kūrėjams
ją pristatyti. Profesionalaus meno sklaida regionuose vyksta valstybei remiant
kultūros įstaigų projektus, meno kūrėjų organizacijų programas. Šaltiniai
valstybės biudžetas ir Kultūros ir sporto rėmimo fondo lėšos. Visose
ministerijos konkursinėse programose yra nustatytas profesionaliojo meno
sklaidos regionuose prioritetas, tačiau nesant programų finansavimo nuostatuose
nustatytų kvotų atskiroms sritims,
nekoordinuojant atskirų ekspertų komisijų sprendimų, nesubalansuotas
profesionalaus meno sklaidos projektų finansavimas.
Pastaruoju metu
įvairiose auditorijose daug diskutuojama dėl festivalių finansavimo politikos.
2006 m. Lietuvoje
rengiamų profesionalaus meno tarptautinių konkursų ir festivalių programai
gauta 60 paraiškų, paremta 40. Vertinant projektus buvo siekiama plėsti
festivalių geografiją, aktyvinti regionuose dirbančių profesionalų veiklą.
Paremti Klaipėdos, Šiaulių, Birštono, Kauno, Neringos, Druskininkų, Jurbarko,
Panevėžio projektai.
Nuo 2004 numatomos
lėšos šiuolaikiniams nacionalinio profesionalaus dramos ir muzikos meno
kūriniams sukurti. 2006 m. tam skirta 400 tūkst. litų, paremta 28 renginiai,
kuriuose atliekami naujai sukurti kūriniai (Šiaulių, Klaipėdos, Kauno, Nidos
koncertinės įstaigos ir teatrai). Visi 13 teatrų, pateikusių 2005 m. veiklos
ataskaitas, rodė spektaklius ne tik savo mieste, bet ir regionuose: savo
scenoje suvaidinta 2296 spektakliai, gastrolėse Lietuvoje 259. Daugiausiai
spektaklių gastrolėse parodė Panevėžio J.Miltinio dramos (43), Klaipėdos dramos
(31), Šiaulių dramos (27), Kauno dramos, Lietuvos nacionalinis dramos (po
24), Kauno lėlių (24) teatrai.
5 koncertinės
įstaigos 2005 savų kolektyvų ir atlikėjų koncertų daugiau surengė regionuose
nei savo miestuose: respublikoje 208, savo miestuose 111; kitų kolektyvų ir
atlikėjų koncertus respublikoje 159, savo miestuose 85.
Neabejotinas
lyderis Nacionalinė filharmonija, gražiai skleidžianti profesionaliąją
muziką, sėkmingai dirbanti didžiulį šviečiamąjį darbą; 153 koncertai savo
scenoje ir 242 respublikoje. Lietuva parodė respublikoje 80 koncertų,
Trimitas 39. Iškalbingi skaičiai, nors vertinami skirtingai ir
kontraversiškai.
2006 m. baigiasi
paramos jauniesiems menininkams programa, kurios tikslas ugdyti aktyvią ir
kūrybišką jaunąją menininkų kartą, turinčią reikiamas sąlygas kurti ir galinčią
įtakoti šalies kultūros plėtrą. Lėšos šiai programai įgyvendint nebuvo didelės
2005m. - 300 tūkst. Lt, 2006 m. 500 tūkst. Lt. Programos lėšomis Lietuvos
instituto internetinėje erdvėje įkurta jaunųjų menininkų kūrybos pristatymo
internetinė svetainė, kurioje pristatoma apie 100 šokio, muzikos, dailės,
teatro, kino, literatūros, fotografijos menininkų. Programos lėšos skiriamos
stažuotėms, jaunųjų muzikos atlikėjų
konkursams, jaunųjų
menininkų kūrinių knygų, CD leidybai, jaunųjų menininkų kūrybai Lietuvoje ir
užsienyje pristatyti. Šiais metais vyks tyrimas, kuris padės nustatyti, kokį
poveikį turėjo programos įgyvendinimas, kokia yra jaunųjų menininkų situacija,
ir sudarys prielaidas parengti naują programą. Iš 13 finansuotų kino projektų
tik 2 vyksta ne sostinėje. Kino sklaidos perspektyvos nekinta: dauguma
pareiškėjų Vilniaus mieste veikiančios įstaigos, kino festivaliai ir kiti
renginiai taip pat koncertuoja sostinėje. 2006 m. finansavimas skirtas
Panevėžio viešosios įstaigos kultūros centras Garsas projektui Lietuviško
kino prisiminimai. Lietuviško kino sklaidą vykdo UAB Lietuvos kinas,
rengdama mobilias kino programas Lietuvos regionuose (Visagine, Alytuje,
Šilalėje, Kėdainiuose, Pasvalyje, Ukmergėje, Balninkuose, Molėtų r. ir kt.
Meno kūrėjų
organizacijų kūrybinėms programoms iš valstybės biudžeto buvo skirta 2005 m. 1
mln., 2006. 1 mln. 300 tūkst. Lt. 2005
m. Lietuvos muzikų sąjunga įvykdė edukacinį projektą Valanda muzikos
vertybių pasaulyje, suorganizuodama renginių 60-yje mokyklų.
Lietuvos rašytojų
sąjunga literatūros sklaidos projekte Poezijos pavasaris surengė 40 renginių regionuose.
Lietuvos
kompozitorių sąjungos festivalio Muzikos ruduo renginiai vyko ir Alytaus
apskrityje. Sudėjus visus renginius, projektus, valstybės ir fondų lėšas,
skirtas profesionalaus meno sklaidai, turėtume pripažinti, jog tai ženklūs ir
reikšmingi pokyčiai.
Pripažindami
pozityvius valstybės žingsnius šioje srityje, matome ir daugybę neišspręstų
problemų, nekoordinuojamų veiksmų.
Kaip ne karta
pastebėta, silpna vieta yra finansuojamų programų rezultatų ir ekonominio
poveikio analizė ir įvertinimas, trūksta tyrimų, atskleidžiančių profesionalaus
meno sklaidos situaciją, išryškinančių problemas ir leidžiančių priimti
atitinkamus sprendimus.
Būtina peržiūrėti
ministerijos konkursinių programų finansavimo nuostatus, pabandyti nustatyti
festivalių ir kitų profesionalaus meno sklaidos renginių, programų kvotas,
leidžiančias subalansuoti tradicinių, nusistovėjusių renginių ir naujų idėjų
rėmimą.
Neišnaudojamos kultūros
ir meno tarybos, veikiančios apskrityse, nederinami jų ir ministerijos
ekspertų komisijų dėl teikiamų projektų finansinei sprendimai paramai gauti.
Būtina stiprinti
regionuose esančių profesionalaus meno įstaigas, formuoti kiekvieno
regiono kultūros tradicijas tai yra bendras ministerijos ir savivaldybių
darbas.
Naujų impulsų
profesionalaus meno sklaidai suteiks kuriama Regioninių kultūros centrų
koncepcija, kūrybinių industrijų strategija.
Štai tokį meno
sklaidos vaizdą mato mūsų ministerijos specialistai, žvelgdami iš programų
administravimo pozicijų.
Bet faktologiniai duomenys, kokie svarbūs ir iškalbingi
bebūtų, neapčiuopia esmės, kurios kultūros politikos veiksmuose ir balse
paprastai pasigenda meno kūrėjai tiek kultūros politikos simpatikai, tiek jos
skeptikai.
Neišspręsti ir
kankinančiai opūs, man regis, yra šie mūsų kultūros politikos probleminiai
taškai:
I. Reikalinga aiškesnė orientacija į rezultatą, to, kas
sukuriama, savivoką ir apmąstymą.
Šiuo požiūriu
būtini konkretūs Kultūros ministerijos struktūros pertvarkymai, nes dabar
turimos pajėgos tegali tik pusėtinai atlikti projektų administravimo procedūras
(konkursų paskelbimas, paraiškų surinkimas, ekspertų darbo aptarnavimas,
sutarčių sudarymas ir ataskaitų priėmimas).
II. Buvimo Europos Sąjungoje realybė suponuoja akivaizdų
pojūtį, kad nacijos tvėrmė priklausys nuo mūsų kultūros politikos, kuri privalo įveikti žinybiškumą ir aprėpti visą kultūros
problematiką, kad kultūros laukas įtrauktų visą visuomenę. Akivaizdus dar
pirmaisiais kultūros politikos formavimo metais pražiūrėtas vaikų ir jaunimo
kultūrinių interesų ir galimybių atskyrimas nuo bendrojo kultūros lauko.
Šiandien matome, jog jaunimas ir vaikai nukreipti į kitą informacinę erdvę.
Nesurastas kultūros politikos dialogas su populiariosios kultūros, ypač
muzikos, procesais. Šiandien ji, gausiai transliuojama per nacionalinį kanalą,
net dominuojanti valstybinių švenčių visuotinio pobūdžio ritualuose, nėra
remiama net kaip lietuvių kalbos puoselėjimo instrumentas, nors dejonės dėl
anglakalbio popso nenueina nuo komentatorių lūpų.
III. Kultūros politikai būtinas dinamiškumas, gebėjimas nuolat atsinaujinti, sukuriant galvojimo apie kultūros
politiką būdą ir jos atnaujinimo formas, kad joms pritartų menininkų
bendruomenės ir dalyvautų jų įgyvendinime. Paradoksalu, kad sugebėjome parengti
kokybišką paraišką Europos Komisijai dėl Vilniaus nominavimo 2009 metų Europos
kultūros sostine, bet klumpame pirmuosiuose šios programos įgyvendinimo
žingsniuose, nes ima aiškėti, jog tik per savo asmeninių ambicijų prizmę imami
matuoti šie pirmieji žingsniai.
IV. Akivaizdu, jog stinga idėjų, orientuotų į Lietuvos
rinką. Stokojame nacijos kultūrinio gyvenimo ambicingų
idėjų. Galbūt dėl to, kad mažėja laisvų kūrybingų žmonių, kuriems atsivėrė
begalinės atviros visuomenės sąrangos galimybės, galbūt, kad susikūrus naujajam
Lietuvos kultūros kalendoriui ir kūrybingiausiems projektams užėmus laisvas
nišas, ėmė seklėti meninių procesų tėkmė, kurį signalizuoja rutiniški
kartojimosi faktai ir stiprėjantis reikalavimas nuolatiniams projektams
suteikti išskirtines garantijas.
V. Nacionalinės kultūros ir meno plėtrai iš esmės
nesuteikia jokių perspektyvų Europos Sąjungos paramos programos, nors neteko girdėti, kad kas abejotų europinės vertės paminklų
Pažaislio ar Tytuvėnų vienuolynų ansamblių verte ir juose rengiamų festivalių
svarba. Europos kultūros objektų išsaugojimas liko Struktūrinių fondų dalybų
paraštėse, tad griūvantys dvarai ir nykstantys vienuolynai, kurių erdvėse ypač
sėkmingai puoselėjama klasikinio ir nekomercinio meno sklaida, vargiai ar bus
atgaivinti ir tinkamai renovuoti. Todėl kviečiu konferenciją į ruošiamą
rezoliuciją įrašyti siekį, kad valstybės politikoje gausima Europos Sąjungos
parama būtų skirta ir kultūros ir meno infrastruktūrai plėtoti, jos europinių
standartų sukūrimui.
VI. Lietuvos meno plėtrai teikiamas valstybės rėmimas
neatitinka Lietuvos finansinio augimo lygmens ir gyvybinių meno institucijų
poreikių.
Nuogas faktas iš
Kultūros ministerijos finansininkų paruoštos pažymos Vyriausybės strateginio
planavimo komiteto 2006 m. gegužės 25 dienos posėdžiui teigia, jog Finansų
ministerijos prognozuojamas nacionalinio biudžeto 12,6 procentų augimas
kultūros srityje nėra analogiškai planuojamas.
Tikiuos, kad ši
konferencija, vykstanti politikos virsmo nežinomybės dienomis, meno
bendruomenės žmonių įžvalgomis apmąstys ir pateiks forumo rezoliucijoje būtinų
sprendimų paieškai būtinus žingsnius
Vaidas Jauniškis, teatro kritikas
Lietuvos kultūros politika ES šalių tendencijų
kontekste
Prisipažinsiu, kad jaučiuosi šiek tiek
keistai. Nes lyg ir rašiau pranešimą tiems, kurių čia labai nedaug, o didžioji
auditorijos dalis yra kultūros operatoriai, kurie ir taip viską puikiai žino ir
su kuriais apie tai, ką kalbėsiu, ne metus, o visus dešimt buvo diskutuojama.
Bet suprantu, kad kai konferencijos sumanytojai rengė šią konferenciją, jie
negalvojo, kad pataikys į tarpuvaldį. Ir dabar nematau salėje nei laikinai
dirbančio ministro, nei kelių būsimų kandidatų. Bet prie to mes jau pripratome,
tai irgi nieko nauja.
Jei pasižiūrėtume į įvairių Europos
institucijų metines ataskaitas, jų tezės skambėtų mus paguodžiančiai: kultūros
operatoriai taip yra vadinami įvairių kultūrinių iniciatyvų rengėjai,
organizatoriai jie skundžiasi mažyčiais biudžetais, skaidraus lėšų skirstymo
stoka, sudėtinga administracija ir biurokratizmu, ypač kalbėdami apie
daugiašalius kultūrinius projektus ir įvairias kooperacijas.
Per daugiau nei 200 metų didžioji Europos
kultūros dalis išaugo į tvirtą institucinę matricą, kurią įveikti gal tik
nesuinteresuotajam primintų intelektualų žaidimą Iškoduoti ES. Kultūrinės institucijos, įkurtos Europos
aristokratijos ir miestiečių, bažnyčių ir universitetų, vėliau - nacionalinių
valstybių, miestų ir žemių valdžių, o dabar ir korporacijų ir jų fondų,
patiria institucinį nuovargį. Kaip teigiama Europos kultūros fondo tyrimo
grupės baigiamosiose 2004 metų išvadose, Šiandien daug kultūros institucijų
jaučiasi suvaržytos įvairių aukštus reikalavimus keliančių įpareigojimų,
atribotos nuo pagrindinės kultūros vartojimo srovės, kurią veikia kūrybinės industrijos ir jų produktai, ir
niekaip negali tos srovės tėkmės pakeisti. (http://www.eurocult.org/pdfdb/publications/reflectgroupdec04.pdf) Taip susitinka dvi situacija nepatnkintos
priešpriešinės jėgos kultūros operatoriai ir kultūros institucijos.
Tačiau tokia padėtis kaip danguje, taip ir
žemėje, kaip senosiose ES šalyse, taip ir pas mus neturėtų mūsų labai guosti. Mes dar nė nepriartėjome prie tų tegu
ir paklibusių struktūrų. Vienas žymiausių Europos kultūros sistemos analitikų,
Felix Meritis fondo narys teatrologas Draganas Klaičas griežtai reziumuoja:
aštuonios postsocialistinės šalys, išskyrus vienintelę Slovėniją, kol kas
neįstengė bent kiek reikšmingiau reformuoti savo kultūros sistemas ir stengėsi
išlaikyti paveldėtą kultūrinę infrastruktūrą su kuo mažiau pinigų. Kur kas
lengviau politiškai pagrįsti investicijas į naujus prestižinius objektus nei
į naujų programų ir schemų sukūrimą,
kurių dėka greičiau rastųsi naujos menininkų kartos, naujos iniciatyvos ir
kultūrinės erdvės. (http://www.eurocult.org/pdfdb/publications/reflectgroupdec04.pdf,
19 p.)
Peržvelgus daugelio Europos šalių kultūros
finansavimų schemas, galima išskirti keletą modelių, kiek sąlygiškai
sugrupuotų, bet atspindinčių tendencijas.
1) Prancūzijos, Vokietijos centralizuoti, su
išvystyta valstybine struktūra ir finansavimu; tai visokeriopo socialinio
aprūpinimo modelis, kuris ir labai brangus, nes valstybei sunku jį išlaikyti
tokiu pat lygiu neaugant ekonomikai, ir nepaslankus: neseniai jis privedė prie
streikų Prancūzijoje ir nutraukto Avinjono festivalio, Vokietijoje prie
teatrų biudžetų mažinimo. Iš esmės tik ne pagal finansus - jis primena ir
mūsų, ir kad nevyksta streikai, už tai reikia dėkoti tik nepilietiškai
visuomenei.
2) Centralizuotas, bet mažiau, daug reikšmės
teikiantis regionams, meno sklaidai Šiaurės šalių modelis, šiandien taip pat
stringantis, bet bandantis įvairiai apsaugoti savo institucijas, pvz.,
Karališkąjį teatrą, Krališkąją operą nuo bankroto. Bet dėl to paties saugumo
pačios kultūros institucijos pradeda miegoti.
3) Nyderlandų (Beneliukso šalių), JK modelis
paslankus, greitai reaguojantis, liberaliausias iš visų trijų.
Visose šalyse egzistuoja Kultūros ar kitaip
vadinamos ministerijos. O šie modeliai išryškėja toliau braižant schemą ir
tendencijas ar valstybė pasiima kultūrą visiškon kontrolėn, ar ryžtasi ją
paleisti. Taigi, po Kultūros
ministerijos sekantis dėmuo yra įvairios tarybos Kultūros ir meno taryba Lietuvoje, Kultūros taryba
Danijoje, Nyderlanduose, Menų taryba Anglijoje, Nacionalinė kultūros reikalų
taryba Švedijoje. Visose šiose šalyse, o ypač aiškiai Nyderlanduose ir
Anglijoje tarybos veikla atribota nuo Kultūros ministerijos: ši tarybai
deleguoja tik keletą narių bei bendrą finansų sumą, bet neturi teisės kištis
nei į projektus, nei į jų finansavimą ir nėra už tai atsakinga. Už tai atsako
Taryba Parlamentui, Vyriausybei ir
visuomenei. Dar 1862 metais Nyderlandų ministras pirmininkas Johanas Rudolfas
Thorbecke pareiškė, kad vyriausybė nėra mokslo ar meno vertintoja, t.y. negali
reikšti savo nuomonės apie meno ar mokslo reiškinių turinį ir negali norėti ar
kaip nors kištis į jų plėtros kryptis. Ir šio principo laikomasi jau 150 metų.
Maža to dabar vėl peržiūrima ši schema, ir Nyderlanduose jau į tarybą turės
nešti projektus ir tie fondai ar organizacijos, kurios anksčiau gaudavo
finansavimą tiesiai per ministeriją. Be to vienas pagrindinių kultūros
principų negaliu sakyti formavimo, nes tai palikta formavimuisi yra meno
kūrinio kokybė, pageidaujamas bendras kultūros klimatas, garantuojantis
kultūrinį pliuralizmą ir jokių kultūros politikos gairių. Kurios, kaip teigia
olandai, dažnai priveda ar gali privesti prie paradoksų. Kaip minėjau, ten
kultūros negali formuoti Vyriausybė, ji neturi teisės formuoti vertybinių
nuostatų.
Kai kur tokias nuostatas gali formuoti
tarybos, kurios, kaip Švedijoje, atlieka ir tiriamąjį darbą tarkime, gali
imtis išnagrinėti vieną ar kitą kultūros sferą, ypač problemišką, kelti
kultūros politikos klausimus, pačios imtis bendrųjų reikalų.
Taigi čia veikia visiškas nesikišimo į
kūrybinę ir kultūros veiklą principas, vadinamasis rankos atstumo principas. Taip siūlau vadinti pas mus paplitusį
vertalą ištiestos rankos principas, kuris mums turi pernelyg keistų
benderiškų asociacijų ir be to galioja: ateina žmogus į ministeriją su
ištiesta ranka ir dažnai jam atsiveria mistiškas rezervo fondas ar dar kitokie
šaltiniai.
Nė vieno iš tų modelių negalima mechaniškai
perkelti į tas šalis, kurios dabar vystosi tiesiog chaotiškai ir kur egzisuoja
tarsi dvi sistemos senoji ir naujoji, o
dalis senosios atsidūrė rinkos
sąlygose. Maža to rinkos su nesąžininga konkurencija, nes, tarkime, išeities
ir finansavimo pozicijos valstybinėms ir nevalstybinėms institucijoms gerokai
skiriasi.
Pagal išdėstytus modelius esame arčiau
centralizuoto ir nepaslankaus modelio: mūsų Kultūros ir meno tarybos ir bet
kurios programos ekspertų nuosprendžiai yra tik rekomenduojamojo pobūdžio, t.y.
galutinai sprendžia ministras ir jis skiria atitinkamus pinigus. Taip jis yra
neapsaugotas nuo bet kokių įtakų iš šalies, o gali būti ir jų suviliojamas, o
priėmus sprendimus visi ministerijos aukštieji pareigūnai pavirsta buhalteriais, pasirašinėjančiais galybes
dokumentų. Belieka pacituoti viceministrą Faustą Latėną iš vienos radijo laidos
jis visą dieną pasirašinėja dokumentus sėdi, vizuoji, ir nesupranti, ką tu
čia darai. Kas čia per užsiėmimas? (LRT, Kultūros savaitė, 2006 m. gegužės
27 d. ) Tad jeigu jau viceministrui
kyla mintys apie būtinybę atskirti šias dvi institucijas ministeriją nuo
tarybos ir suteikti pastarajai galutinio sprendimo galią galima
įsivaizduoti, kiek laiko apie tai galvoja kultūros operatoriai.
Šalia kultūros ministerijos programų kita
pinigų skirstymo stambi struktūra yra Kultūros
ir sporto rėmimo fondas. Jam tenka 2,5 karto mažiau lėšų nei KM programoms
(7,75 mln. Lt fondo ir 19,6 mln. Lt KM
- 2005 m.). Bet įdomiausia, kad su visais projektais konkuruoja ir į šias lėšas
kėsinasi ir reguliariai jų gauna pati Kultūros ministerija, realiai
administruojanti KSRF kultūros dalį, t.y. ji remia pati save. Dabar kaip tik
sprendžiamas KSRF įstatymas. Manau, kad būtina šį fondą reformuoti ir pastatyti
jį ant juridinių fondo kojų: mes turime keletą fondų, kurių nė vienas nedirba
kaip fondai, o tik kaip pinigų perskirstytojai. Tai kuo jie iš esmės skiriasi
nuo dar vienos KM administracijos? O visus finansinius ir vertybinius klausimus
sprendžia eskpertai. Todėl būtina šį keistą Kultūros ir sporto dviejų
visiškai skirtingų sričių ir su visiškai kitomis galimybėmis pritraukti
finansų kentarurą atskirti, steigti
iš naujo ir fondo principais. Kodėl to nepadaryti dabar? Prie to vis tiek
kažkada turėsime prieiti, nes tokios struktūros fondas tiesiog pasmerktas būti
neįgaliu.
Dar iš vidinių struktūrinių problemų: ekspertų
komisijų, tarybų sudarymo principai likę tokie, kad dėl kultūrinio peizažo
nesuabejotum: esame kažkur apie 1985-uosius. T.y. pertvarka prasidėjusi, bet
dar neįsivažiavo, o pagrindiniai kultūros sistemos šulai tebėra kūrybinės
sąjungos. Nors, kaip matysime iš nevyriausybinių organizacijų tyrimo vien iš
scenos menų srities, situacija iš esmės pasikeitusi, ką jau kalbėti apie kur kas toliau nuėjusią vizualiųjų menų
sritį ir kt. Vienos kūrybinės sąjungos atkakliai dirba, kitos net nebemaskuoja
savo nereikalingumo.
Todėl manu, kad ir KSRF, ir visų kitų fondų,
ir KM programų ekspertų komisijose, ir menų taryboje neturi būti nurodyta principo deleguoti žmones vien iš kūrybinių sąjungų ir asociacijų. Nes taip stipriai
apribojamas kultūros regos laukas, o sprendimų dėka kultūrai nuolatos lieka
pavojus nuskęsti savo pačios sultyse ar liūne - kaip kam patinka. Čia platesni
visuomeniniai sluoksniai ar žmonės,
kurie negina savo gildijos interesų, nesuinteresuoti išplėšti kuo daugiau
saviems - veik nedalyvauja. Projektų skirstymas virsta pinigų dalybomis, ir jau
Nyderlandiškas kokybės principas stipriai nustumiamas į šalį.
Tai struktūriniai dalykai, kurie išspręstini
gal tik išskyrus KSRF fondą ne įstatymų kompleksu ir galbūt be derinimo su
kitomis ministerijomis. Kiti dalykai jau skaudesni. Kultūrinio chaoso apimtose
šalyse dar galima nepatenkintiesiems užkimšti gerkles pinigais, minėtuoju
ištiestos rankos principu. O kai jų nėra, darosi kur kas liūdniau. Keletas
lentelių: pagal valstybės skiriamus pinigus kultūros reikmėms vienam
gyventojui, Lietuva neatrodo geriausiai. Tiksliau, ji tvirtai užima prasčiausią
vietą ES. Tai buvo 2003.
Ar situacija pasikeitė nuo 2003-ųjų, kai
valstybėje pinigų daugėjo? Nemanau, nes Valstybės biudžetas 2001 (6,4 mlrd.) 2006 (16,7) išaugo 2,5 karto. Kultūros ministerijos 84,5 mln.
161 mln. 1,9 karto. Tai akivaizdus įrodymas, kad ir KM vaidmuo ir kultūros
apskritai svarba mūsų valstybėje akivaizdžiai sumenkusi. Ir visiškai neironizuodamas
galiu pagrįstai teigti, kad ir 13-oji Vyriausybė griuvo iš esmės dėl partijų ir
ministrų kultūros stokos.
Todėl net jei norime atrodyti padoriau ES
statistikos lentelėse, nes mes mėgstame fasadinę kultūrą mums derėtų
finansavimą padidinti mažiausiai dvigubai. Jei valstybė sako, kad pinigų nėra
tai priminsiu, kad jai dabar yra iškilusi problema, ką daryti su 2,3 mlrd. Lt,
kuriuos gausime už Mažeikių naftą. Iš tų pinigų dalies galėtų būti įsteigtas
fondas. Ir tai nebūtų suvalgymui, nes, kaip teigia festivalio Sirenos meno
vadovė Elona Bajorinienė, festivalis Sirenos grąžina (per PVM ir valstybinių
teatrų salių nuomos kaštus) per 70 % paramos, gautos iš KM. Kitaip tariant,
lėšų iš Kultūros ministerijos prašoma tam, kad būtų papildomai paremtos
biudžetinės organizacijos. Jau nekalbu apie ekonominę festivalių naudą
miestui, šaliai, jos įvaizdžiui.
Priėjome ir prie festivalių. Dar viena
lentelė.
Lenkijoje jau apsispręsta, kurie projektai
finansuojami trims metams. Iš jų keturiems
teatro festivaliams.
Įdomus Kroatijos pavyzdys: šalis dar
neišsirankiojo minų iš savo laukų, o sugeba pakviesti į Zagrebo Pasaulio teatro
festivalį pasaulines žvaigždes, kurių neįperka ir daugelis kitų senosios
Europos festivalių.
Dabartinės Serbijos BITEF-as gyvuoja nuo 1967
m. ir mums žinomas tuo, kad jame prirmąsyk užsienyje tarptautiniu mąstu buvo
pripažintas Eimuntas Nekrošius. Per 39 metus neįvyko keletas festivalių.
Neatspėsite, kada. 1972 m. ir 1984 m. Ne per karus. Tuomet jie vyko. Kasmet.
Visa tai liudija ne vien festivalių pajėgumus konkuruoti dėl scenos trupių, bet
pirmiausia kultūros svarbos suvokimą, ir ypač ekstremaliomis sąlygomis. Ir
suvokta valstybiniu lygiu. Todėl čia aš matau būtinybę keletui svarbiausių
festivalių suteikti solidų bent jau trimetį finansavimą. Jis būtinas dėl keleto
dalykų. Pirma tie festivaliat ir taip gaus daugiausia lėšų, tai jiems geriau
tai iš anksto žinoti ir gebėti konkuruoti su kitais frestivaliais. Antra be
išankstinio planavimo mes, atleiskite
už žargoną, užsilenksime ties 2009-aisiais, nes jau šiandien reikia
tartis dėl Kultūros sostinę papuošiančių žvaigždžių. Ir trečia, svarbiausia
keliametis festivalių finansavimas turėtų būti bandomasis projektas iš esmės
kultūros projektams pereiti prie ilgamečio finansavimo.
Šiuose festivaliuose rodosi ir mūsų teatrai.
2005 m. OKT parodė 29 spektaklius Vilniue, 16 kitose Lietuvos vietose, 32
užsienyje. Kai kurie spektakliai
Lietuvoj parodomi po kartą-du per metus. Ir visi pasirodymai Lietuvoje visada
jiems rizikingi, nes salės nuomos aukštos, ir reikia paversti spektaklius
anšlaginiais. Meno fortas pernai metais Lietuvoje suvaidino 14 spektaklių (7
Vilniuje, 7 kitur), 19 užsienyje.
Sklaidai nebiudžetininkai lėšų neturi tokių
šaltinių nenumatyta, tik sukūrimui. Sukūrei tarsi ir gali būti ramus. Kaip
neturi lėšų ir savai administracijai.
Kultūros sklaida yra ne tik būtina visos
kultūrinės sistemos dalis šaliai, ji taip pat būtina ir pačioms kultūros
institucijoms. Ir nors, pasak Finansų ministerijos, vietinių ir valstybinių investiijų
į kultūrą santykis yra beveik tolygus atitinkamai 43 ir 57 proc. negalima
nepastebėti šio vystymosi netolygumų (www.culturalpolicies.net)
. Vietinės valdžios brukamas skonis, jos savitai suvokiama kultūra nėra blogai,
blogai, kai ji atima gyventojams
galimybę pamatyti ir kitokios estetikos. Vieno miesto teatro vadovas man yra
pasakęs: Nekrošius mūsų žiūrovui nereikalingas. Vienam žiūrovui galbūt, bet
ne visiems ir už visus kalbėti nepadoru; gal Nekrošius reikalingas tiems, kurie
neina į to vadovo spektaklius. Todėl čia tiktų prisiminti skandinavišką morkos
principą. Kaip žinia, Skandinavijoje labai stipriai ir plačiai išvystytta
regioninė politika. Daug kur pasiteisino morkos, t.y. skatinimo principas: Kultūros ministerija regioniniam projektui
duoda atitinkamą sumą su sąlyga, kad antra tiek suteiks vietinė valdžia. Taip
sprendžiami ir finansavimo, ir , kas labai svarbu, kokybės klausimai, kurie jau
tada nepareina nuo mero žmonos ar ledų karaliaus skonio.
Pabaigai: visos šios mintys galbūt
naujos tik kai kuriems čia sėdintiems. Kultūros operatoriai jas žino puikiai,
apie būtinybę keisti sistemą kalbama bent 10 metų. Apie tai buvo surengtos ir
keletas konferencijų, Seime taip pat. Todėl nelabai daug vilčių dedu vien į
rezoliuciją. Rezoliucijomis dažnaiviskas ir pasibaigia. Reikėtų aiškiai
komitetui, suorganizavusiam šią konferenciją ir dėkui jam už tai nusibrėžti
savo konkrečius kelius: keisti konkrečių įtatymų konkrečias eilutes, juoba kad
nemažai pokyčių apsiriboja tik viena Kultūros ministerija. O kur, kaip Kultūros
ir sporto fondo atveju, būtinieji pokyčiai susiję su keliomis ministerijomis
į tai dažnai numojama ranka tai sunku. Pasakoma tai kompleksinis darbas, ir
ties tuo sustojama. Bet pasinaudosiu Čechovo personažo fraze iš nuostabaus
Nekrošiaus spektaklio Dėdė Vania Reikia, ponai, darbą dirbti. Bet kaip
jūs suprantate, ji skirta tiems, kurių čia mažiausia.
Lithuania: In 2003, cultural expenditure per
capita in relation to GDP was LTL 95.5 (ca. 27.7 euros). Total cultural
expenditure in relation to GDP was 0.6% in 2003 (LTL 3.45 = 1 euro).
Hungary: Cultural expenditure per capita in
the central budget for 2004 is HUF 9 112 or USD 39.5 (ca. 35.7 euros). That
corresponds to about 0.5 % of the projected GDP.
Latvia: 2003 - 13.3 LVL. 2005 Planuota buvo 18.7
Estonia: Public culture expenditure per capita
in 2003 was EEK 1 772 or 113.3 euros. It corresponded to 1.9%
of the GDP.
Austrija: In 2002, cultural expenditure per
capita amounted to 234.2 euros; the share of GDP in 2002 was 0.88%. The two
years in comparison represent a slight increase.
Belgija; According to a study made by the
French Community, total cultural expenditure per capita in Belgium in 1999 was
245 eurosBulgarija: 2003 - 16.65 USD, 0,66 BVP
Malta: Public cultural expenditure per capita
in 2002 was MTL 18.9 (43.62 euros). It corresponds to 1.4% of the GDP.
Lenkija: The total public cultural expenditure
per capita in 2004 was PLN 106.33 (86.18 in 2003) (author's own calculation).
It corresponded to 26.1 euros and 0.47% of the GDP in 2004.
Slovėnija: Public cultural expenditure per
capita in the year 2003 was 23 341 SIT (100 euros). Public cultural
expenditure in the year 2003 corresponded to 0.81% of the GDP.
Olandija: The gross cultural expenditure per
capita in 2003 was euro 161, an increase of 29 % (37 euro) since 1999. That
results in 0.5% of GDP in 2003
Graikija: Public expenditure on culture (as
indicated by general government expenditure in the cultural sector divided by
total population) per capita in 2001 was 37.56 euros. It corresponded to 0.32%
of the GDP.
http://www.culturalpolicies.net/
Rimantas Teresės, Juozo Miltinio dramos teatro vadovas
Gerbiami seimo nariai, gerbiamas viceministre,
gerbiami kolegos,
Prieš keletą metų tiesiog neįmanoma
buvo įsivaizduoti šiandieninio kultūros ir ekonomikos suartėjimo. Ekonomika
šiandien kultūros veiksnys, kultūra ekonomikos veiksnys.
Kultūros ministras turi tapti
geriausiu kultūros ekonomikos ministru.
Kadaise kultūra buvo laikoma
nerentabiliu, viešomis lėšomis išlaikomu objektu. Bet naujos studijos ir šios
dienos aktualija pateikia visiškai kitokius rezultatus:
-
kultūra rentabili: kultūros sektorius
tai rinka, pajėgi ekspansijai.
-
kultūra kuria darbo vietas: kultūros
sektoriaus darbuotojai yra svarbus veiksnys darbo rinkos politikai.
-
teatras (kaip kultūros institucija)
svarbus įvaizdžio ir vietos veiksnys, t. y. valstybės, miesto ar regiono
veiksnys.
-
teatras (kaip kultūros institucija) yra
kūrybinis ekonomikos potencialas.
Kaip
žinome, o neretai dėl to apgailestaujame, jog teatras tai socialiai
funkcionuojanti sąvoka. Jos neišbandysi mokslo mėgintuvėlyje. Bet kokie
mėginimai apibrėžti teatrą, taip, kad būtų tenkinami moksliniai tikslumo
kriterijai, neišvengiamai susiduria su socialinio apibendrinimo poreikiu,
tiesiog slopinančiu pastangas kruopščiai diferencijuoti. Kad ir kokį teatro
apibrėžimą pateiktų mokslas, tuoj pat atsiranda kas nors tokio, ko neapima
apibrėžimas o vis tiktai, kas gi per fenomenas yra teatras?!
Tikriausiai
neįmanoma išmokti kurti teatrą, tačiau galima išmokti lege artis (lot.)
organizuoti šią kūrybą, jos gyvavimo sąlygas.
Pasidomėjus
teatro reikšme mūsų šiandienos visuomenei, išsyk atsiskleidžia akivaizdus
prieštaravimas: viena vertus, džiugina suvokimas, kad teatras ir apskritai
kultūra Lietuvoje ir ateityje priklausys prie besivystančių šakų, antra vertus,
negalime neigti ir išblaivinančio fakto, kad mažinant viešąjį biudžetą į
pirmąsias linijas nuolat patenka kaip tik tokios didelės ir gilių tradicijų
kultūros įstaigos kaip teatrai. Pagrindinė priežastis veikiausiai ta, kad
teatrai, kaip ir apskritai kultūra, priešingai kitoms viešųjų institucijų
kompetencijos sritims, iki šiol nesiejami su įstatyminiu valstybės
įsipareigojimu. Taip vadinamieji subvencijų gavėjai (tiksliau išmaldos
prašytojai) teatrai priversti atsiskaitinėti ir įrodynėti. Todėl jie nuolat
kovoja už egzistenciją. Šį esminį prieštaravimą galima panaikinti tik
beatodairiškai pripažįstant, kad esame kultūrinė valstybė, ir valstybė turėtų
užtikrinti viešąjį kultūros ir jos įstaigų finansavimą. Žengus šį jau seniai
pavėluotą žingsnį, teatras irgi taptų autonomišku mūsų visuomenės veiksniu.
Šiuo
požiūriu praverčia kai kurie tyrinėjimų, ar pastebėjimų rezultatai, kuriais
anaiptol nesiekiama kultūrą grįsti ekonominiais argumentais ar orientacija į
ekonominę sėkmę. Jie patvirtina iš pirmo žvilgsnio visiškai pritrenkiančią
tezę: teatrai ne tik svarbūs kultūriniai veiksniai, jie reikšmingi ir kaip
atitinkamo miesto bei aplinkinio regiono ekonomikos veiksniai.
Netiesioginiu
rentabilumu (pvz. šalutiniais savo pajamų ir
veiklos efektyvumu) jie atneša miestui ir regionui daugiau pinigų, nei kainuoja
pats teatras. Teatrai, kaip meno įstaigos, nėra vien lokalios ir regioninės
ekonomikos užsakovai, jų ekonominė veikla ir jų lankytojų išlaidos teikia
nemenkas paslaugas ir didina mokesčių srautą valstybei. Teatro lankytojai
naudojasi transportu, apsilanko kavinėse o galbūt apsiperka eidami į teatrą.
Tokia ekonominė veikla skatina pinigų
ir ekonomikos apytaką.
Gerbiamieji,
Teatrai,
kaip ekonominės ir meninės įstaigos , nuolat susiduria su meninių ir finansinių
tikslų konfliktu. Šis konfliktas toks pat senas kaip pats teatras, jis lėmė
permainingą teatro istoriją ir iki šiol ją veikia. Teatras, kaip meno atlikimo
ir meno gamybos vieta, yra ekonomikos įmonė. Todėl kaip bet kuri kita įmonė,
teatras įpintas į bendrą ekonomikos procesą. Tačiau jam tenka sudėtingas
dvejopas vaidmuo: teatro tikslai priklauso dviejų vertybinių sistemų sankirtai,
jie vertinami rinkos (t. y. ekonominiu) ir meno (t. y. neekonominiu) požiūriu.
Tuo teatras iš esmės
skiriasi nuo kitų, grynai į rinką orientuotų įmonių, kuriamų išimtinai siekiant
pelno. Pirminis teatro įmonės tikslas meniniai rezultatai, tiksliau sakant,
meninė sėkmė. Savaime suprantama, kad siekiama ir ekonominės sėkmės, tačiau abu
tikslus ne visada įmanoma suderinti. Siekti jų pusiausvyros (ypač finansinių
krizių laikais) tai nuolat žongliruoti tarsi lyno akrobatui; teatras
apskritai prilygsta tokiam nuolatiniam žongliravimui.
Akivaizdu,
kad dabartinė valstybinių teatrų struktūra tapo visiškai nelanksti ir
reikalauja dalinių reformų, arba valstybės paskatų. Tai teisinga ne tik įmonės
ekonomikos požiūriu, bet ir Valstybiniu požiūriu.
Esminiai
trūkumai, vis labiau trukdantys meniniams procesams, tokie:
-
tarifų struktūra, tiesiog priešiška
teatrams, skatinanti būti greta, bet ne kartu. Dėl jos vis labiau įsivyrauja
meninio proceso dalyvių susvetimėjimas;
-
nuolat didėjantis administracinių
instrukcijų ir įstatymų nuostatų, varžančių teatro darbą, skaičius (viešieji
pirkimai autoriams, rekvizitui ir kt., ministro įsakymas dėl kūrybinių
darbuotojų atestavimo (kuris tėra tik popierių pildymas ir proforma), nes
kūrybinių teatro darbuotojų atestavimo nuostatos prieštarauja DĮ ir DK).
-
griežtas teatrų susiejimas su santykinai
sustabarėjusiomis administracinėmis struktūromis (t. y. tarnybų (visų lygių)
kompetencija, ilgos ir smulkmeniškos sprendimų grandinės: ministerija teatras
ministerija).
-
18% PVM mokėjimas užsienio autoriams ir
atlikėjams;
-
LATGA-A autorinių honorarų nustatytos
normos, pernelyg didelės. Mokant šias normas, krenta bilieto į spektaklį
piniginė vertė, tuo pačiu ir pajamos už spektaklį;
-
kultūros darbuotojų nelanksti ir pasenusi
darbo apmokėjimo tvarka;
-
noras priartinti teisės aktus prie ES
normatyvų, kas šiuo metu yra visiškai nelogiška.
Teatrai
pagal valstybės įstatymus nesavarankiška bendruomenės administracijos šaka,
kaip bet koks kitas administracijos padalinys. Teisiškai ir organiškai jis
įtrauktas į viešąjį administravimą.
Teatras
ne pats administruoja savo vidaus reikalus, visa aibė administracinių funkcijų
priklauso atitinkamoms administravimo ir kontrolės žinyboms. Todėl funkcijos
neišvengiamai dubliuojamos, patiriama daug moralinių ir psichofizinių nuostolių
dėl konfliktų, atsiranda neaiškių atsakomybės sričių.
Dažnai
administruojančių ir tikrinančių organizacijų atsakingi asmenys nėra susipažinę
su teatro darbo ypatybėmis, specifika, todėl dažnai tarp teatro ir
administruojančių organizacijų vyksta nuobodūs derinimo procesai, kurių
pasekoje esminiai ir neatidėliotini sprendimai būna pavėluoti. Norėtųsi
nevėluoti.
Todėl
teigiu, kad būtina nedelsiant tobulinti visą viešosios teatro įstaigų vadybos,
finansavimo ir specifikos reglamentavimo priemonių paketą. Struktūrinės
reformos būtinos, siekiant pašalinti trūkumus, reikalauja patikimos meninės ir
ekonominės vadybos. Meninės vadybos uždavinys (tiek Lietuvos Respublikos
kultūros ministerijos, taip pat teatro įstaigų vadovų) yra: reguliuoti visą
meninės gamybos procesą kurti teatrą, organizuoti meninius procesus bei
pristatyti teatrą visuomenei ir atstovauti jam.
Ekonominė
teatrų vadyba pirmiausia paremia meninę vadybą. Teatras tai meno ir pinigų
sąjunga; tik tokia sąjunga pajėgi atskleisti savo galimybes, tad meninė ir
ekonominė teatro vadyba dvi medalio pusės, o viena iš jų ir pagrindinė
dotavimas ir išlaidų planavimas grindžiamos repertuaru, todėl, gerbiamieji,
siūlau atkreipti dėmesį į ypač svarbų dalyką, tai veiklos finansavimas.
Spektaklių pastatymų finansavimas! Tai mūsų esmių Esmė. Kai mums siūlo:
užsidirbkite ir statykite!!! tai skamba beveik ciniškai. Taip mes
uždirbame ir dirbame, kad uždirbti, bet
niekas mums negali paaiškinti arba pasiūlyti, kaip užsidirbti tiek, kad
galėtume: išlaikyti, ar renovuoti griūvančius sovietų laikų pastatus (ypač
dabar, kai didėja paslaugų ir kapitalo kaštai), kaip sukurti modernią ir
atitinkančią dabartinę gyvenimo realybę teatro infrastruktūrą: scenos įrangą,
apšvietimą, teatrinio garso kokybę, kaip tikslingai planuoti, kontroliuoti ir
efektyviai spręsti reikiamų medžiagų, paslaugų ir personalo įsigijimo uždavinį.
Štai
meninių ir finansinių tikslų konfliktas!
Nors šio konflikto metu
mes dar išgyvename, nes vadovaujamės vienu tikslu išgyventi ir įrodyti, kad
esame gyvybingi siūlydami meninę pasiūlos kokybę.
Bet
siūlydami meninę pasiūlos kokybę, turime užtikrinti ir tiekimo kontrolę (kuri
yra neatsiejama nuo teatro gamybinio ir meninio proceso).
Tiekimo
kontrolės uždavinys tikslingai planuojant ir kontroliuojant kuo efektyviau
spręsti reikiamų medžiagų, paslaugų ir personalo įsigijimo uždavinį. Įsigyjant
reikiamas medžiagas, svarbu išsamiai pažinti atitinkamą pasiūlos rinką ir
pasinaudoti palankiomis aplinkybėmis (pvz. didmeninis ar užsigulėjusių prekių
pirkimas). Tokius pirkimus reikėtų (gal tai erezija!!!) atlikti centralizuotai,
tačiau tai nėra panacėja. Tą patį galima pasakyti apie paslaugų įsigijimą.
Samdant personalą, reikia patikrinti, ar atsižvelgiant į repertuaro planavimą
personalo ekonomikos požiūriu yra palankiau įtraukti nuolatinius, ar
laikinus darbuotojus ir kokiu mastu. Ir žinoma, pardavimo kontrolė.
Pardavimo kontrolė pasitelkiama, siekiant užtikrinti ir pagerinti teatro
rezultatus, (spektaklių) pardavimą. Šioje srityje galima atlikti ne tik pajamų
kontrolę, bet ir panaudoti visą rinkodaros strategijos paletę (pvz.)
optimizuoti bilietų kainodarą, bilietų pardavimo sistemą, pardavimo būdus,
reklamą, serviso paslaugas ar jų tikslinę socialinių grupių orientuotą
komunikacijų politiką arba preferenciją teatro lankytojams.
Siekiant
parengti bazinį teatro modelį (teatro įstatymą jau turime) įstaigų
ekonomikos požiūriu, reikia išvystyti atskirų teatro sričių reguliavimo
priemones, kurias pasitelkdami teatro žmonės tinkama forma gautų būtiną
informaciją, reikalingą darant vienokius, ar kitokius sprendimus.
Tokia
teatro gyvavimo ir gyvybingumo sistema turėtų apimti visų sprendimams aktualių
duomenų apie teatro gamybos ir paslaugų sritį dokumentaciją, jų susiejimą ir
apdorojimą. Teatro darbuotojams, vadybininkams ji taps reikšminga vadovavimo
teatrui priemone, sukūrs integruotą, kompiuterizuotą ir kuo praktiškesnę informacinę
ir reguliavimo sistemą. Šios uždavinys parengti ir suderinti tarpusavyje
įvairias reguliavimo priemones ir su jomis susijusią informaciją taip, kad
atskiri sprendimai būtų maksimaliai kvalifikuoti ir kartu kaskart būtų galima
įvertinti bendrą įmonės situaciją.
Kalbama, kad Valstybės kultūros
įvaizdį, kultūros politikos tikslus padeda įgyvendinti (cituoju: beveik
išimtinai pelno nesiekiančios valstybinės ir viešosios kultūros įstaigos), -
tai nėra visiškai taip! Mums visiems, išties, reikia suvokti, kad didžiausią
įtaką Europai (pagaliau: Urbi et Orbi) turi: Bendroji Lietuvos teatro kultūra
ir iki tol, kol vyks tariama priešprieša tarp Valstybinių ir nevalstybinių
teatrų, kol vienas kitam žiūrėsime į gerklę, kurioje stygso duonos kąsnis,
tol kultūra ir teatrai gyvens - išgalvoto karo stovyje. Karas vyksta, bet ar
bus nugalėtojų?!!! Išties, kultūros vartotojui visiškai nesvarbu, kas kuria
kultūros (teatro) produktą paslaugą! biudžetinė organizacija, ar ne,
svarbu, kad toks produktas egzistuotų.
Mano
galva Lietuvos teatras yra vienintelis neatsiejamas kultūros reiškinys,
leidžiantis suvokti, kad teatras konfliktas, bet konfliktas lokalus,
metafiziškas, vykstantis čia ir dabar. Pagaliau nustokime įrodinėti vienas
kitam, kad tas teatras yra geresnis, nes jis daugiau išvažiuoja, o tas
blogesnis, tai subjektyvi kiekvieno individo vertinimo paradigma. Niekinti
kitus, iškelti save virš visų, tai blogas tonas ir dar blogesnis ženklas
kultūrai. Ir ką reiškia prigimtinis juridinis statusas nulemiantis planavimo
ir finansavimo taisykles?!!! Mes visi esame (kalbu apie teatrus): ir
prigimtiniai ir ką tik gimę. Teatras gimsta ir miršta. Lieka menas ir
žiūrovai to meno vertintojai. Dabar liko tik finansinės priešpriešos ir
didesnio finansavimo, pagal taisyklę: kuo daugiau, tuo geriau, - batalinės
išlikimo kovos, kurios į nieką neveda. Tai neperspektyvus Lietuvos kultūrinės
politikos kelias. Pagaliau nenorėčiau pasirodyti nekuklus ir užduoti grynai
retorinį klausimą: kai Meno fortas išvykęs, kai OK teatras išvykęs, - kažin
kas užpildo Lietuvos teatrinės erdvės vakuumą? Žinoma, kad valstybiniai
repertuariniai teatrai. Todėl, kad jų MISIJA, diena dienon, užpildyti vakuumą
ir už tai gauti prideramą dotaciją. Žiūrovai regionuose, miestuose,
miesteliuose laukia ne vien tik Pendereckio, Rostropovičiaus ir OK, bet ir
regioninių valstybinių teatrų produkto, beje, kartais, o dažnai, visiškai
neblogos kokybės. Vienintelė mūsų valstybinių teatrų problema (greičiausiai tai
vadybos klausimas!), kad mes dar neišmokome taip agresyviai ir primygtinai
belstis į ministerijos ar fondų vartus, ir reikalauti to, ką mums ir taip
privalu duoti, pagal Valstybės įstatymų nustatytas normas.
Bet
palikime tai diskusijoms.
Noriu
pasakyti tiems oponentams, kurie prisiėmę, arba manosi, kad tik jie saugo
grynąjį meną ir pacituoti 1899 m. Niujorko Metropolitan Opera direktoriui
Giuliui Gatti parašytus Giuseppe Verdi žodžius: Kuo dėmesingiau peržvelkite
bilietų kasos ataskaitas! Norite to ar ne, kaip tik jos yra vienintelis tikros
sėkmės ar nesėkmės kriterijus; su jomis nepasiginčysi, jos (kasos) pateikia ne
nuomones, tik faktus ... Žiūrovų vietos turi būti užimtos, nelikti tuščios.
Apie tai turime nuolat galvoti!
Išvados
Teatras,
kultūra ir vadyba mėgstamiausias ir turbūt madingiausias mūsų laikmečio ir
buvimo laike sąvokos. Kultūra (teatro menas) yra žmogaus kuriamų vertybių ir
normų sistema, padedanti pažinti bei įprasminti tikrovę. Tikrovė yra sudėtinga,
bet nebeviltiška. Tikrovė nuo 2005 m. sausio 02 d. priverčia teatrą
organizuotis naujiems iššūkiams, naujam darbo stiliui, naujų įsatymų
realizavimui ir suvokimui. Teatras savo infrastruktūriniais dariniais turi
meno ir gamybos požymius. Šie požymiai verčia naujai žiūrėti į teatro, kaip
fenomeno Būtį ir Egzistenciją. Teatras įprasmina tikrovę ir teikia veiklos
(tiesioginės veiklos!) kriterijus.
Štai profesionalios veiklos požymiai:
-
sukurti organizacines, ekonomines,
teisines, socialines, komunikacines ir technologines sąlygas bei galimybes
rastis, plėtotis, skleistis menui ir kultūrai (teatrų nuostatų
reglamentavimas);
-
puoselėti visuomeninę meno, teatro
atsakomybę. Planinga ekonomine veikla skatinti kūrybiškumą ir originalumą;
-
išlaisvinti kūrėjų menines energijas,
mažinant organizacines ir materialines problemas;
-
skleisti meną nepadarant jo savitiksliu,
plėtoti meno rinkodarą nepaverčiant meno komercija;
-
padaryti meną esminiu visuomeniniu
gyvenimo ir visuomenės raidos veiksniu ir fenomenu;
-
skatinti ir palaikyti produktyvų kultūros
ir administracijos dialogą.
Ina Pūkelytė, Kauno valstybinio
dramos teatro vadovė
Pagrindinės problemos, su kuriomis susiduria valstybiniai
teatrai
- Viešųjų pirkimų įstatymo taikymas, siekiant nupirkti menininko
(režisieriaus, dailininko, kompozitoriaus) paslaugą. Teatrai yra priversti
vykdyti šį pirkimą visiškai formaliai, nes:
-
spektaklio kūrėjų kūrybinė grupė yra
visiškai priklausoma nuo pagrindinio spektaklio kūrėjo režisieriaus. Jis
pasirenka dailininkus, kompozitorius, aktorius. Viename seminare su VP seminaro
vadovu bandėme modeliuoti variantą, kad autorinė (intelektinių paslaugų)
sutartis būtų sudaroma tik su
režisieriumi, o tada jis atsiskaito su kitais kūrybinės grupės nariais, bet
toks variantas neįmanomas, nes nėra juridinio pagrindo, pagal kurį jis galėtų
mokėti kt. kūrėjams. Dabar teatrai atseit skelbia viešuosius pirkimus
kiekvienam kūrėjui atskirai ir tuo pagrindu vėliau sudaro su jais intelektines
sutartis, tarsi teatro vadovybė pati nusprendžia su kokiais kūrėjais turėtų
lygiavertiškai dirbti režisierius. Be to, pagal įstatymą teatrai turėtų atlikti
bent trijų dalyvių apklausą, kas šiuo atveju yra neįmanoma, nes, kaip minėjau,
režisierius pats pasirenka kūrybinės grupės sudėtį. Taip pat absurdiška būtų ir
atlikti apklausą, siekiant nusipirkti režisierių, nes bet kuris Lietuvos
teatras nori ir siekia, kad jo teatre kurtų geriausi, o ne pigiausi
režisieriai. Taigi, įstatymo taikymas teatrų atveju gaunasi visiškai
iškreiptas, jis neskatina teatrų dirbti racionaliai, o, atvirkščiai, verčia
teatrą eikvoti laiką ir popierių dokumentams, kurie nusėda į stalčius ir
neturi jokios prasmės nei apskaitos, nei kitokiais atžvilgiais. Nei Latvijoje,
nei Lenkijoje, kiek man žinoma, tokia praktika nevykdoma.
-
Sudėtinga vykdomų VP kūrybiniams darbams
apskaita, nes teatrai turėtų tuos pirkimus rūšiuoti pagal vieną kriterijų.
Tarkim, metų pradžioje teatrai turėtų apskaičiuoti, kiek ir už kiek jie pirks
režisierių, tada atskiroje skiltyje dailininkų, atskiroje kompozitorių ir t.t.
Iš esmės nuo to, už kokią bendrą sumą bus perkami režisieriai, dailininkai,
kompozitoriai ar netgi aktoriai (čia atskira tema) priklauso VP pobūdis. Tačiau
teatrai negali to tiksliai apskaičiuoti, nes neaišku, kokio lygio menininkus
režisieriai pasikvies kūrybinėn grupėn ir kiek jie kainuos. Galų gale teatras
stengiasi sulygti tokias sumas, kad spektaklio biudžetas būtų kuo mažesnis ir
racionalesnis, tačiau gale metų vistiek gali išaiškėti, kad teatras įvykdė
pirkimų už didesnę sumą nei buvo numatyta (t.y., viršijo 75 tūkst. Litų). Tada
turėtų keistis visų vienos grupės pirkimų pobūdis, atsirasti papildomi
dokumentai. Vėl popierizmas, kuris iš esmės neturi prasmės.
-
Kas liečia aktorių pirkimus pagal
intelektinę sutartį: su aktoriais yra sudaroma sutartis vaidinti vaidmenį
spektaklyje tol, kol baigsis spektaklio eksploatacijos terminas. Tai gali
trukti 1, 3, 10 metų, tt. Sutartyje nurodoma suma, kuria vertinamas aktoriaus
vaidmuo vieno pasirodymo metu. Norint pritaikyti VP, iškreipiamas ne tik
priklausomybės pobūdis (dar kartą pasikartosiu - ne vadovybė, o režisierius
renkasi aktorių), bet ir darosi sudėtinga suskaičiuoti, kiek kartų per metus
bus suvaidintas spektaklis (nes neaišku, kaip jis finansiškai apsimokės) ir
kiek gale metų bus išmokėta aktoriui honorarų.
Autorinių sutarčių teatre yra sudaroma palyginti
daug, todėl, norint teisingai apiforminti VP dokumentus šioms sutartims
vykdyti, teatras turėtų priimti į darbą papildomą VP specialistą, kad jis
kontroliuotų visą tą popierių srautą. Tokio specialisto išlaikymas teatrui (o
tuo pačiu ir valstybei) reiškia biudžeto lėšų švaistymą, nes iš šio darbo
nekuriama jokia vertė.
2. Biudžetinis
įmonės statusas
Biudžetinis statusas reglamentuoja
buhalterines procedūras, nuo kurių vėliau tiesiogiai priklauso teatro veikla.
Teatro biudžetas yra suskirstytas į kelias programas (jos turi savo numerius),
pagal kurias iš Finansų ministerijos teatras gauna lėšas. Viena programa yra
skirta biudžetinėms lėšoms (t.y., darbuotojų atlyginimams, komunalinėms
paslaugoms), kita yra spec. lėšų programa, t.y. tos lėšos, kurias teatras
užsidirba pats, perveda į Finansų ministeriją,o vėliau, pagal tam tikrus
straipsnius, naudoja teatro veiklai vystyti (spektaklių kūrimui medžiagų ir
reklamos pirkimui, honorarų išmokėjimui, kt.).
-Šių spec. lėšų panaudojimo procedūra teatro reikmėms
yra vienas iš teatro racionalaus darbo stabdžių, kadangi teatrui neleidžiama
pasinaudoti savo lėšomis taip, kaip to reikalauja esama situacija. Pvz., jeigu
teatras suplanavo, kad 2 ketvirtyje bus nupirkta prekių už 10 tūkst. Litų, o
reikia nupirkti už 15 tūkst. Litų, jis tos galimybės neturi, nes pagal planą
buvo numatyta mažiau. Teatras yra verčiamas likti skoloje prekių tiekėjui arba
nevykdyti savo tiesioginės veiklos t.y., kurti spektaklių, kuriems tos prekės
yra reikalingos. Arba jei teatras uždirbo pvz. 20 tūkst. Lt per metus daugiau
nei buvo nuplanuota, jis neturi teisės panaudoti tų lėšų savoms reikmėms, nors,
pvz., vienoje iš biudžeto eilučių jis turi susidariusią skolą. Iš esmės teatrui
neleidžiama dirbti lanksčiai, operatyviai reaguojant į susidariusią padėtį.
Kaip ir VP situacijoje, taip ir čia, teatrai
negali tiksliai numatyti, kiek ir kokių medžiagų reikės vieno ar kito
spektaklio gamybai, nes spektaklių dekoracijų eskizai teatre yra pateikiami ne
metų pradžioje ar gale, bet mėnesį laiko prieš pradedant spektaklio kūrybinį
procesą.
- Biudžetinės įmonės statusas nesudaro
galimybės skatinti teatro darbuotojų, pakeliant jiems tarnybinį atlyginimą.
Šiuo metu didžiausias pagal įstatymą numatytas aktoriaus atlyginimas yra 12,
t.y., 1176 lt į rankas. T.y., teatras neturi teisės aktoriui mokėti didesnį
atlyginimą nei šis, išskyrus priedų forma. Techninio kvalifikuoto personalo
atlyginimų didžiausi koeficientai iki 12.3, t.y. apie 950 lt į rankas.
Aktoriams, kurie sezono metu nevisada būna užimti spektaklių repeticijose, dar
galima numatyti galimybę, kad jie galėtų papildomai užsidirbti atlikdami kitą
veiklą, tačiau techninis personalas dirba kasdien ir tokios galimybės
papildomai uždarbiauti neturi techninis personalas turi pragyventi iš teatre
uždirbamų pinigų. Šiuo metu susidaro tokia situacija, kai nekvalifikuotų
darbuotojų atlyginimas (minimalus atlyginimas) dėl jo kėlimo vyriausybiniu
lygiu jau pasiekė tam tikros kvalifikacijos reikalaujančių darbuotojų
atlyginimą. Jei anksčiau šių darbuotojų ir valytojų atlyginimų žirklės buvo
maždaug 200 litų, dabar jie gaus tiek pat, kiek ir valytojos. Teatras privalėtų
kelti šių kvalifikuotų darbuotojų atlyginimus, kad neatsirastų iškreiptos darbo
rinkos, tačiau papildomai atlyginimų kėlimui teatrui pinigų skiriama nėra ir
nežinia, ar numatoma.
Priedus teatras darbuotojams gali išmokėti tik
tada, kai teatras vykdo veiklą ir uždirba lėšas. Kaip žinia, teatro kūrybiniai
darbuotojai atostogauja 42 dienas, taigi maždaug 1,5 mėn. teatras veiklos
nevykdo ir neturi galimybės užsidirbti pinigų tam, kad galėtų darbuotojams
mokėti priedus.
Tokia politika, kai teatras neturi galimybės
lanksčiai naudotis savo lėšomis ir kai yra nustatytos žemos galimų gauti
atlyginimų lubos, neskatina darbuotojų rodyti iniciatyvą, sprendžiant teatre
susidarančias problemas, skatina dažną techninio personalo darbuotojų kaitą,
apskritai, nemotyvuoja darbuotojų našiam darbui, provokuoja pesimistines
nuotaikas, trikdo bendrą darbo atmosferą.
Kaip viena iš pozityvių teatro darbo organizavimo
formų galėtų būti viešosios įmonės statusas, kuri leidžia lankstesnį darbų ir
atsiskaitymų už juos organizavimą.
Danutė Zovienė,
dailės kritikė
Tezės
Mūsų valstybės ir visuomenės vertybių sistemoje šiuolaikinė kultūra
nustumta į pakraščius. Lietuvos ekonominė situacija susiklostė taip, kad kultūros problemos liko ekonomikos
paraštėse. Kultūra nėra valstybės strateginis prioritetas (valstybės
prioritetas - informacinės visuomenės plėtra). Tūksta švietėjiškų informacinių
programų, skatinančių remti šiuolaikinę kultūrą, apibrėžiančių jos juridinį,
visuomeninį statusą, materialinę vertę. Todėl pirmiausiai derėtų
nustatyti prioritetus. Tai užtikrintų ir tam tikrą kultūros pozicijų stabilumą,
kad besikeičiant valdžioms, politinei situacijai būtų laikomasi nubrėžtų gairių
mažiausiai dešimčiai metų. Būtų aišku, kokios kultūros plėtros kryptys, kas
kultūros srityje yra svarbiausia, kokia yra
veiklos strategija ir ką reikia daryti. Kol kultūra glausis
valstybės interesų pakraščiuose, didelių permainų tikėtis neverta.
Svarbiausias veiksnys, nulemiantis įvairių kultūros sričių plėtrą, yra
Valstybės kultūros politikos nuostatos, į kurias atsižvelgiant turėtų būti
priimami ir vienas su kitu derinami įstatymai. Kultūros valdymą ir
sklaidą reguliuojantys įstatymai apibrėžia valdymo ir administravimo
decentralizacijos nuostatas. LR vyriausybės įstatymas (1990 03 22) nustato, kad
už valstybės kultūros politikos įgyvendinimą yra atsakinga Kultūros ir švietimo
(dabar Kultūros) ministerija. Profesionalaus meno rėmimui Kultūros
ministerijoje yra sudaryta speciali programa, tačiau daugybė ekspertų komisijų
apsunkina valstybės ir jos institucijų darbą. Dėl lėšų stokos šiuolaikinės
dailės kūrinių įsigijmas tebėra aktuali problema. Kitose šalyse veikia
reguliuojama mokesčių sistema: pavyzdžiui, Skandinavijos šalyse, Vokietijoje,
statant visuomeninius pastatus, 1 proc. nuo sąmatos skiriamas jų puošybai, t.y.
meno kūriniams įsigyti. Vengrijoje šis procesas daug demokratiškesnis -
kiekvienas gyventojas 2 proc. savo pajamų mokesčio gali skirti pasirinktai
kultūros sričiai ar organizacijai remti.
Mokomės
gyventi rinkos sąlygomis. Bandome paklusti pasiūlos ir paklausos dėsniui, kurio
esmė
paslaugų ir poreikių pusiausvyra, abipusiai naudingas grįžtamasis ryšys tarp
valstybės ir jos piliečių, menininkų ir jų sukurto produkto vartotojų. Kadangi
valstybė nėra apibrėžusi vertybinių dailės kūrinio parametrų, tai daro įtaką
meno rinkos plėtrai ji vyksta lėtai ir uždarai. Paradoksas - nėra sistemos, kuri
galėtų įvertinti šiuolaikinės dailės kūrinį, jis tarsi neturi vertės, o dailės
kūrinys tampa vertybe tik menininkui mirus. Kita vertus, negalima absoliučiai
suvalstybinti požiūrio į šiuolaikinį meną ir kultūrą labai dinamiškus
reiškinius. Turėtų egzistuoti pusiausvyra tarp dalykų, kurie yra juridiškai
apibrėžti (pvz., kas yra vertybė, ypač pokarinio laikotarpio mene), ir
galimybių dinamiškai menui plėtotis.
Mūsų
nedidelės šalies gyventojų skaičius (atitinkamai mažas ir turistų skaičius)
trukdo formuotis vietinei meno rinkai. Kalbant apie dailę akivaizdu, kad jos
vartotojų, o drauge ir reklamos vartotojų skaičius yra labai mažas ir negali
konkuruoti su sporto varžybomis ar populiarios muzikos koncertais. Būtina
atskirti komercinį ir nekomercinį meną, arba tiksliau komercinį meną ir
komercinius renginius. Komercija turi egzistuoti rinkoje. Kultūros verslo
negalima sulyginti su kitomis verslo sritimis ir dabartinė jo padėtis visai
kitokia
nėra meno rinkos, nėra susiformavusi ir meno vertė. Komercija užsiimančios
institucijos, pvz., dailės galerijos, organizuoja taip pat ir nekomercinius
renginius, kuriuos valstybė gali paremti. Tam, kad kultūra pradėtų pati
užsidirbti pinigų, reikalingos tam tikros komercinės struktūros meno mugės,
aukcionai, stiprios galerijos, agentūros ir pan. Kol to nebus, kultūra pati
neužsidirbs, pinigų neturės ir menininkai, gyvenantys iš to, ką uždirba minėtų
struktūrų dėka. Vienas prioritetų skatinti struktūras, galinčias inicijuoti
meno rinkos formavimąsi.
Priėmus
Labdaros ir paramos įstatymą, šiandien jis vienas pagrindinių įstatymų, kuriuo
vadovaudamiesi galėtume tikėtis papildomų lėšų kultūrai remti suaktyvinti šio
įstatymo poveikį šiuolaikinei kultūrai. Tačiau Lietuvoje nėra susiformavusių
šiuolaikinės filantropijos tradicijų. Labdaros ir paramos įstatymas veiktų
geriau, jeigu jis keistų mokesčių
atskaitymo tvarką, kad ji būtų naudinga paramos davėjui. Kultūros politikos
nuostatose turėtų atsirasti tam tikrų vertybinių parametrų apibrėžimas, kad
rėmėjui būtų aišku, kas yra kas. Reikia sukonkretinti ir paaiškinti, kas yra
paramos gavėjai, nes jų yra labai įvairių. Viena bendravimo formų galėtų tapti
Vakaruose populiarios rėmėjų tarybos, sudarančios verslininkams galimybę ne tik
teikti paramą, bet ir dalyvauti kultūros įstaigų veikloje, jų valdyme, t.y.
perduoti savo patirtį, ryšius, kurie dažnai efektyvesni nei vienkartinė
finansinė parama.
Kadangi valstybės prioritetas informacinė visuomenė, svarbu kad
švietimas ir profesionalusis menas ryšys turėtų būti abipusiškai naudingas.
Informacinė visuomenė - ne tik bendrojo lavinimo ir aukštosios mokyklos, ne tik
informatikos specialistai, bet ir bibliotekos, muziejai, archyvai, t.y. tos
informacinės sistemos dalys, kurios visame pasaulyje suprantamos kaip
informacinės visuomenės pamatas. Labai svarbią vietą čia užima meno leidinių
leidyba (periodiniai leidiniai ir knygos). Čia taip pat trūksta nuoseklumo -
teik formuojant strateginius tikslus, tiek remiant meno leidinių leidybą.
Dar viena opi problema - nėra kultūros darbuotojų kvalifikacijos
atestavimo sistemos. Prioritetą teikiant įvairių projektų įgyvendinimui, kito
meninių renginių organizavimo pobūdis, o biudžetinėse įstaigose, nesusiformavo
nauji kultūrinės veiklos vertinimo kriterijai, įteisinantys tiek seno, tiek
naujo tipo darbuotojų patirties ir įdirbio socialinį statusą.
Daugelis
šiuolaikinės profesionaliosios dailės problemų susijusios ir su kultūros
politikos nuostatomis, ir su menininko statusu. Kūrėjo statusas jau yra
įteisintas Meno kūrėjų ir jų organizacijų įstatyme. Meno kūrėjo statusas
suteikė galimybę kūrėjams dirbti kūrybinį darbą ir turėti galimybę gauti
senatvės pensiją ir sveikatos draudimą lengvatinėmis sąlygomis bei nemokėti
nekilnojamojo turto mokesčio už kūrybines dirbtuves. Tačiau atotūkis tarp
įstatymų ir meninio gyvenimo gyvuos tol, kol visuomenėje nesusiformuos
solidarumo principai, paremti grįžtamuoju ryšiu tarp valstybės ir piliečių,
menininkų ir jų sukurto produkto vartotojų.