Laiškas skaitytojui
Vakar skaičiau
knygą Panama labai graži. Tiesa, skaityti man dar nelengva. Todėl kai
pavargstu, galiu žiūrėti į piešinėlius.
Ir kurti savas istorijas. Arba dar geriau piešti istoriją. Apie bet ką. Apie
viską, kas nutinka dieną ir naktį, virtuvėje ar prie fontano. Apie draugus,
apie fėjas, apie nykštukus, gėles... Nes visko tiek daug aplinkui. O kai tik
paimu knygą, viskas atgyja... Ir viskas atgyja tik man. Viskas juda ir žaidžia
su manimi. Tada nebūnu vienas, tada būna linksma, tada būna gražu. O
gražu, nes visur daug spalvų. Man tada
atrodo, kad geriausia gyvenime būti dailininku ir rašyti knygas apie nuotykius
visokiose šalyse, o dar be to ir namuose... Manau, man pavyktų mano pasaulį net
nespalvota knyga padaro spalvingą. Netiki? Nori pamatyti? Paskaitykime kartu...
Tokį laišką skaitytojui parašė Eglė Obcarskaitė,
Nacionalinės M.Mažvydo bibliotekos Vaikų literatūros centro specialistė, Knygų krepšelio sudarytoja. Tokiais
žodžiais net ir vengiantį knygos vaiką
galime sudominti knyga, skaitymo malonumu.
Keli žodžiai apie Knygų krepšelio istoriją.
Nacionalinės M.Mažvydo bibliotekos Vaikų
literatūros centras šiais metais
bendradarbiauja su Šiaurės ministrų tarybos biuru Lietuvoje vykdant
projektą, skirtą kūrybiškam skaitymo skatinimui bei aktyvaus skaitymo
propagavimui. Viena iš projekto dalių, kurią padėjo vykdyti bibliotekos Vaikų
literatūros centras tai vaikams ir paaugliams skaityti rekomenduojamų
knygų rinkinių sudarymas. Dalį knygų, patekusių į sąrašus, Šiaurės ministrų
tarybos biuras Lietuvoje nupirko ir padovanojo projekte dalyvaujantiems vaikų
globos namams.
Rugsėjo 6 d. M.Mažvydo bibliotekos posėdžių salėje įvyko informacinis
seminaras šio projekto dalyviams, kurio metu buvo pristatytos visos projekto
dalys. Taip pat buvo pristatyti ir Knygų krepšelių sudarymo principai bei
šios projekto dalies koncepcija. Seminarui pasibaigus projekte dalyvaujančių
vaikų globos namų atstovams buvo įteikti dovanojami knygų rinkiniai. Toliau
pateikiame pačius knygų sąrašus su įžanga, trumpai pristatančia jų sudarymo
metodiką.
Pirmieji principai, nuorodos, nuo kurių ir buvo pradėtas Knygų krepšelių
sudarymas, buvo tokie:
siūlomos knygos turi būti suskirstytos į rinkinius
krepšelius;
kiekviename
siūlomame rinkinyje turi būti bent vienas Šiaurės šalių autoriaus kūrinys;
siūlomos knygos turėtų būti išleistos paskutiniaisiais metais, idant jas
vis dar galima būtų įsigyti.
Taip
pat reikėjo atsižvelgti ir į neformalias gaires rinkiniai turėjo būti
sudaryti kūrybiškai, kad jie galėtų tapti įkvėpimu ir paskatinimu pačių dalyvių
vaikų globos namų iniciatyvoms; bei taip, kad sudomintų skaitytoją ir
atvertų jam vaikų literatūros grožį bei įvairovę. Šios nuorodos, nenustačiusios
griežtų rėmų, suteikė laisvę knygų rekomendavimo metodikos pasirinkimui, tačiau
kartu ir atsakomybę tinkamai apibrėžti paties pasirinkimo motyvaciją.
Atliekant užduotį, pirmiausia buvo imtasi mažiausiai pastarąjį dešimtmetį išleistų
knygų peržiūros. Buvo remtasi keliais šaltiniais, o visų pirma vaikų knygų
bibliografinėmis rodyklėmis, kiekvienais metais (bent nuo 1994 m.) rengiamomis
ir publikuojamomis vaikų literatūros kritikos žurnale Rubinaitis, leidžiamame
Tarptautinės vaikų literatūros asociacijos Lietuvos skyriaus. Buvo pasitelkti
ir Vaikų literatūros centro tiriamosios
veiklos pagrindu sudaryti rekomenduojamų knygų sąrašai. Taip pat minėtame
žurnale Rubinaitis pateikiamų knygų apžvalgomis, recenzijomis, vertinimais.
Vertinant knygas,
taip pat buvo atsižvelgta į medžiagą, surinktą konferencijų, seminarų,
viešų knygų aptarimų, kuriuose dalyvauja vaikų literatūros specialistai
dėstytojai, bibliotekininkai, literatūrologai, literatūros kritikai metu.
Bei, žinoma, į vertinimus, pateiktus kvalifikuotos komisijos, kasmet siūlančios
kandidatus geriausios, gražiausios metų knygų, geriausio literatūrinio vertimo bei kitiems apdovanojimams. Taigi,
remiantis visa šia medžiaga, buvo atrinkta pagrindinė grupė knygų.
Antrasis etapas buvo knygų skirstymas į grupes,
kiekvienoje jų pradedant nuo šiaurės šalių literatūros kūrinio. Dar kartą
peržiūrint jau pasirinktas knygas, jų tematiką, problematiką, stilių, netgi
nuotaiką, kilo mintys kokios grupės tai galėtų būti. Visų pirma yra būtina
pabrėžti, kad nebuvo skirstoma ir vertinama remiantis vien tik objektyviais
kriterijais skaitytojų amžiumi, literatūros kūrinio žanru ar formalia tema,
pvz. vien tik draugyste, meile ar pan. Tokio tiesmukiško ir formalaus
skirstymo buvo vengiama todėl, kad daugelis rekomenduojamų knygų pasižymi, jei
taip galima pavadinti, tematiniu, problematiniu sinkretizmu, praplečiančiu
skaitytojų ratą ir suteikiančiu knygai literatūrinę vertę. Todėl, tarkim,
tokioje grupėje kaip Mano draugai iš didžiosios D galima atrasti ir knygų
apie nerūpestingą mažųjų draugystę, ir apie psichologinius vaikų, vaikų bei
suaugusiųjų santykių aspektus, ir tokių kūrinių, kurių veikėjai tokie
patrauklūs ir gyvi, jog greitai tampa paties skaitytojo draugu.
Taip pat sunku įvardinti, kokio amžiaus
skaitytojui tinka viena ar kita grupė, todėl sudarant rinkinius buvo laikomasi
nuostatos, jog verčiau tegul skaitytojas pats atranda savo knygą pagal tai, kas
jam įdomu, o ne pagal tai, kas jam, anot suaugusiųjų ekspertų labiau tinka.
Galų gale į vieną grupę jungiant skirtingas knygas buvo siekiama suteikti
paskatą pačių skaitytojų mobilumui, o ne uždaryti juos į tam tikrus rėmus.
Kitaip tariant, buvo tikimasi skaitytojui, kuriam patinka vienos tematikos
knygos, padėti pasirinktoje grupėje atrasti ir kitokią knygą, kurios šiaip jis
tikriausiai neskaitytų, bet kuri galbūt imtų jį ir sudomintų.
Tokiu būdu skirstant savaime organiškai, iš
pačių kūrinių, iš juos skaitant kylančio įspūdžio kilo trylika galimų temų.
Ir vis dėlto reikia dar kartą akcentuoti, jog šios temos tai tėra pasiūlymas.
Didžioji dalis knygų gali priklausyti ir vienai, ir kitai, ir trečiai temai.
Tokiu būdu dar kartą siekiama ugdyti skaitytojo kūrybiškumą, užmegzti su juo
pokalbį, pasiūlyti jam, o gal net išgirsti ir jo kritiką. O tai yra būtina
ugdant skaitytojo savarankiškumą ir kūrybinį mąstymą.
Dar galima pridurti, kad ne visos rekomenduojamos
knygos yra iš tiesų labai vertingi kūriniai. Kai kurios jų yra paprastesnės,
arba tiksliau įprastesnės, trivialesnės problematikos. Tačiau, kaip rodo
bibliotekininkų pastebėjimai, jas skaityti vaikai mėgsta. Taip pat būtent
tokios knygos neretai tampa tarpine stotele: anksčiau neskaičiusiam vaikui
tokias knygas pradėti skaityti yra lengviau, paprasčiau. Ir nuo jų jis jau gali
pereiti prie subtilesnių bei estetiškai ir problemiškai vertingesnių kūrinių.
Tačiau vis dėlto buvo tokių dabar dideliais tiražais leidžiamų skaitalų,
kuriuos, nepaisant jų populiarumo tarp vaikų, į sąrašus įtraukti buvo griežtai
atsisakyta.
Neliko nepastebėti ir geriausi lietuvių autorių
kūriniai vaikams ir paaugliams. Jie Knygų krepšelyje taip pat surado savo
vietą.
Knygų krepšelis kaip rezultatas jau minėto skaitymo skatinimo projekto
rezultatas. Tačiau norėčiau akcentuoti ir kitas jo galimybes:
Pirmiausia mokytojams: atskiromis knygomis iš šio
krepšelio literatūros mokytojai gali papildyti Užklasinio skaitymo knygų
sąrašus. Ne paslaptis, kad mokytojai labai nedrąsiai, tiksliau, nenoriai, rodo
savo iniciatyvą šioje vietoje. Net ir nesant galimybės mokiniui bibliotekoje
gauti rekomenduojamą knygą, mokytojas nesutinka jos keisti kita.
Bibliotekininkai jau atmintinai išmoko sąrašus pagal atskiras klases. O gal
mokiniai galėtų sudaryti savo rekomenduojamus sąrašus ir juos aptarti su
mokytojais. Ypač galvojant apie vasaros skaitymus?
Bibliotekininkams: Knygų krepšeliai
orientyras, kokią literatūrą knygų fondų komplektuotojai turėtų užsakyti bibliotekoms. Sutikite, kad neretai fondų formavimą nulemia komplektuotojo žodis, o ne
skaitytojus aptarnaujantis ir jų poreikius žinantis bibliotekininkas. Knygų
sąrašu galima pasinaudoti rengiant įvairias knygų dovanojimo akcijas, patariant
tėvams, ką tiktų knygyne vaikui nupirkti
ir padovanoti.
Knygų krepšelis- tai plati erdvė kūrybiškam jo
panaudojimui mokykloje, vaikų darželyje ar globos namuose, bibliotekoje ir
šeimoje.
Prisimindami pradžioje mano skaitytą laišką
skaitytojui, bandau įsivaizduoti, kokioje aplinkoje jis galėtų būti skaitomas.
Nekalbėsiu apie ramią, jaukią namų aplinką ar apie tėvų pokalbį su vaiku pakeliui į biblioteką. Kalbėsiu apie tą erdvę,
kurią retai matome, apie kurią beveik nekalbame apie knygą ir skaitymo
malonumą vaikų globos namuose. Šiandien šioje auditorijoje pravartu paklausti
mums savęs: O kur knygos ir skaitomo džiaugsmo erdvė mano vaikų namuose?
Pirmiausia knygos. Jos į vaikų globos namus
ateina iš atsitiktinių šaltinių: labdaros akcijos, gyventojų dovanotos, pačių
darbuotojų iš namų atneštos kaip išaugtos, viena kita nusipirkta pačių vaikų
namų iniciatyva. Vaikų globos namų finansavimo eilutėse nerasime pinigų panaudojimo
eilutės Spaudiniams. Gal kiek geriau iš apskričių biudžeto finansuojamiems
namams. Bet čia spaudiniams skirtų lėšų didesnę dalį praryja pratybų sąsiuviniai ir kitos mokymo priemonės. Tokiuose
namuose net fizinio pamokai vaiko
apranga yra kaip mokymo priemonė.
Savivaldybių įsteigtuose vaikų globos namuose daug
kur buvę bibliotekininkų etatai arba panaikinti, arba sumažinti iki 0,5 dėl
atlyginimo fondų problemų. Knygos
išdalintos šeimynoms.
Sunku suvokti, kad daugumoje Vaikų globos namų nėra skaityklos. Pamokų
ruoša, noras pabūti su knyga, daugiau sužinoti, pagaliau šiandieniniame
gyvenime informacijos prieinamumas
vaikui beveik nepasiekiama. Vaikai, gyvenantys namuose šeimynomis, vieni
kitiems būtų patys geriausi skaitovai ir pasakotojai.
Nacionalinės M.Mažvydo bibliotekos parengtoje statistikoje,(duomenis jai pateikia apskričių administracijos) deklaruojama iš
viso 18 vaikų globos namų bibliotekų. Įspūdingai atrodo du skaičiai: tai, kad
vienam vartotojui tenka 89 spaudiniai, ir tai, kad bibliotekų knygų fondų
apyvarta 0,2. Vadinas, tai daugiau panašu į knygų saugyklas, nei į viešą,
šiuolaikišką, mielai lankomą vaikų
biblioteką.
Nereiktų tikėtis, kad po šios konferencijos staiga
viskas pasikeistų. Tik norėtųsi, kad daugiau atsirastų suvokimo apie egzistuojančią vaiko galimybę
paimti į rankas naują knygą, klausytis
pasakojimą ar kartu skaityti. Viešųjų bibliotekų specialistų rengiamuose projektuose vaikų globos namai galėtų būti
kaip partneriai. Gal savanoriais galėtų padirbėti ir mėgstantys knygą, gebantys
ir turintys pasakotojo talentą vietos bendruomenės žmonės.
Trumpai pasakyčiau: neieškokime pasiteisinimų,
tiesiog pradėkime skaityti kartu.
Aldona
AUGUSTAITIENĖ,
Vaikų literatūros centro direktorė
Šiaurės šalių bibliotekų savaitės projektui 10 metų
Šiaurės šalių asociacija
Lietuvoje buvo kuriama tikint kultūrinėmis ir švietėjiškomis vizijomis apie
bendradarbiavimą, viliantis, kad mūsų šalies šviesuoliai, tokie kaip:
bibliotekininkai, mokytojai, studentai, mokslininkai, menininkai, kultūros
darbuotojai- galės aktyviau pažinti kaimynines Šiaurės šalis, galės tapti
garbingais mūsų kultūros ambasadoriais ir skleidėjais. Nors ilgainiui
asociacijos prioritetai pasikeitė ir buvo nutolta nuo pirminių tikslų, vienas
iš pirmųjų projektų- Šiaurės šalių bibliotekų savaitė-, padėtų būtent po
asociacijos vėliava, tebevyksta iki dabar, tačiau nieko bendro su minėta
asociacija nebeturi.
2007
metais minėsime ir švęsime jau
dešimtąsias projekto gyvavimo metines Lietuvoje- negirdėtas ilgaamžiškumas
vartotojiškoje visuomenėje. Prieš dešimtį metų Baltijos valstybės buvo
pakviestos dalyvauti tarptautinėje Šiaurės šalių bibliotekų savaitėje. Lietuva,
Latvija ir Estija rinkosi skirtingus projekto įgyvendinimo kelius. Šiandien
Lietuvoje skaičiuojame ne vieną šimtą projekto dalyvių iš pačių įvairiausių
Lietuvos įstaigų ir vietovių- didelių miestų ir mažų miestelių, kaimų,
universitetų ir mokyklų, gimnazijų ir specialiųjų ugdymo įstaigų, viešųjų
bibliotekų ir jų filialų.
Projekto tikslas- kultūrinis kaimyninių šalių
bendradarbiavimas, Šiaurės ir Baltijos šalių bibliotekų ir jų skaitytojų
suartėjimas. Tuo tikslu, projekte dalyvaujančiose bibliotekose vienu metu
vyksta simbolinė šviesos ir žodžio šventė. Vieną lapkričio savaitę visos
projekto dalyvės organizuoja renginius bendra tema. Pirmoji Šiaurės šalių
bibliotekų savaitė įvyko 1998 metais. Jos tema buvo humoras. Atidarymą
organizavo Nacionalinė M.Mažvydo biblioteka, dalyvavo 12 bibliotekų. 1999
metais savaitės tema buvo mitologija. Atidarymas vyko Druskininkų Eglės
sanatorijoje, dalyvavo 26 bibliotekos. 2000 metais tema buvo vaikas. Atidarymą
globojo Vilniaus apskrities A.Mickevičiaus VB, dalyvavo 29 bibliotekos. 2001-
žodis ir gaida. Atidarymą organizavo Kauno V.Kudirkos VB, dalyvavo 30
bibliotekų. 2002- Nobelio premijos laureatai. Atidarymas vyko Birštone,
dalyvavo 39 bibliotekos. 2003 metų tema buvo jūra. Atidarymas vyko Klaipėdoje,
dalyvavo 76 bibliotekos. 2004 metų tema buvo pasaka. Atidarymas vyko Visagino
VB, dalyvavo 283 bibliotekos. 2005 metų tema buvo keliaujant po Šiaurės šalis.
Atidarymas vyko Šiaulių P.Višinskio VB. Dalyvavo 185 bibliotekos. Šių metų
atidarymo šventę rengs Jonavos R.Samulevičiaus vidurinė mokykla, o ateinančiais
metais Kelmės Aukuro mokykla.
Knyga- visiems
suprantamas, daugiareikšmis simbolis. Todėl projekto namais tapo visų rūšių
bibliotekos, o jungiamąja grandimi- bendras skaitymas. Mistiškai ir pakylėtai
skamba vakaro prieblandoje žodžiai, skaitomi įvairiomis kalbomis, skirtingose
vietose, bet vienu metu. Tie žodžiai suburia, ištirpdo tamsos baimę ir
vienatvę. Jiems skambant, atsitraukia rudeninės darganos, išnyksta laiko ir
erdvės ribos. Tampame paslaptingo dvasinio aukojimo dalyviai. Šviesa- gyvybės
ir prasmės simbolis. Todėl viena is projekto sąlygų- uždegti žiburį, jaukų židinį,
vilties žvakę. Žiburio šviesa išsklaido šešėlius, sugrąžina šviesą, sutrumpina
vis ilgėjančius vakaro šešėlius. Čia, Lietuvoje, į knygos ir šviesos šventę
pakvietėme ir tuos, kuriems šilumos ir gero žodžio pritrūko, kuriems likimas
buvo žvarbus. Džiaugiamės, kad vis daugiau žmonių nori ateiti į žodžio ir
šviesos šventę, sušilti prie bendro židinio. Tikime, kad knyga neuždulkės
lentynose. Viliamės, kad žodžio duonos niekada nepritrūks and mūsų stalo.
Projekte gali dalyvauti
visos norinčios bibliotekos. Tam reikėtų pateikti užpildytą projekto dalyvio
paraiškos formą, kurios pavyzdį galima rasti Šiaurės ministrų tarybos biuro
Lietuvoje tinklapyje www.noredn.lt Projekto
dalyviai yra kviečiami dalyvauti dviejuose susitikimuose rugsėjo ir gruodžio
mėnesį. Susitikimų metu aptariami projekto organizaciniai klausimai,
supažindinama su tais metais skaitomų autorių kūryba, išdalinama informacinė ir
vaizdinė medžiaga, knygos, kurios perkamos projekte dalyvaujančioms bibliotekoms.
Šiuose renginiuose dalyvauja ir informacija pasidalina ir valstybinių
institucijų atstovai. Pasibaigus savaitei kiekviena dalyvavusi biblioteka
užpildo ir pateikia ataskaitos formą.Žvelgiant į ateitį norėtųsi tikėti, kad
pavyks įgyvendinti nuo projekto pradžios puoselėtą ketinimą- šio projekto
rėmuose padėti užmegzti tiesioginius mainus tarp bibliotekų Šiaurės šalyse ir
Lietuvoje, kad biblioteka Lietuvoje taptų tokiu pačiu kultūros traukos ir
informacijos sklaidos centru kaip ir Šiaurės šalyse. Ne viena Lietuvos
biblioteka jau pasinaudojo projekto pateiktomis galimybės. Be to, tikime, kad
projekte dalyvaujančios bibliotekos įgyja projektinio darbo patirties,
pasisemia naujų kūrybinių sumanymų. Žinia, kartkartėm randasi problemų,
susijusių su neteisingai interpretuojamu dalyvavimu projekte. Atsitinka ir
taip, kad biblioteka pateikia dalyvio paraišką, tikėdamasi tik finansinės
paramos. Mūsų projekto parama skiriama tik patiems įdomiausiems,
originaliausiems ir kuo daugiau dalyvių pritraukiantiems pasiūlymams. Kol
dalyvių buvo kelios dešimtys, galėjome skirti paramą visoms bibliotekoms. Dabar
remiamų projektų atrankos kriterijai aukštesni. Vis dar tenka susidurti ir su
drausmės, pareigingumo ir garbingumo stoka, bet tokių atvejų pasitaiko retai,
todėl galime džiaugtis, kad Šiaurės šalių bibliotekų savaitės projektas
Lietuvoje net tik gyvuoja, bet ir tobulėja, turtėja ir tampa neatsiejama jame
dalyvaujančių bibliotekų gyvenimo dalimi.
Šiaurės šalių bibliotekų
savaitę Lietuvoje organizuoja , koordinuoja ir finansuoja Šiaurės Ministrų
Tarybos informacijos biuras, bendradarbiaudamas su Šiaurės šalių ambasadomis
Lietuvoje. Šiaurės šalių bibliotekų savaitę Šiaurės šalyse koordinuoja ir
finansinę paramą skiria Šiaurės šalių asociacija Foreningen Norden.
Virginija HAVSTAM
Šiaurės šalių bibliotekų savaitės projekto
koordinatorė
Skaitymo skatinimo programa
naujos galimybės
Gerbiami Seimo nariai, konferencijos dalyviai ir
svečiai, ponios ir ponai,
Man labai malonu pasveikinti Jus, susirinkusius į
konferenciją Vaikų skaitymo skatinimas šiandien ir rytoj. Ši tema šiandien
nepaprastai aktuali ir džiaugiuosi, kad šioje konferencijoje iškeliami įvairūs
jos aspektai, suteikiant galimybę aptarti dabartinę situaciją ir pažvelgti į
ateities perspektyvas, susipažinti su šalių, turinčių senas skaitymo populiarinimo tradicijas,
patirtimi.
Turime suvokti skaitymo skatinimo svarbą
šiuolaikinėje visuomenėje, kurioje skaitymas palaipsniui užleidžia savo
pozicijas kitiems informacijos gavimo būdams. Tiek suaugusiųjų, tiek vaikų
tarpe populiarėja mažiau pastangų reikalaujančios laisvalaikio praleidimo
formos. Vaikai vis daugiau laiko praleidžia žiūrėdami televizorių ir žaisdami
kompiuterinius žaidimus; knygų skaitymas jiems - dažnai nepatraukli veikla,
reikalaujanti tam tikrų įgūdžių ir aktyvumo.
Kalbant
apie vaikų skaitymo skatinimą, labai svarbu įvertinti šeimos aplinkos svarbą
besiformuojančiai asmenybei. Asmens požiūriui į skaitymą ypač didelės įtakos
turi sociokultūrinės vertybės, pirmiausia pasireiškiančios per šeimą. Pavyzdžiui,
daugiau skaito mokiniai, kuriems kūdikystėje, vaikystėje dažnai buvo skaitoma
balsu, kurių namuose yra daugiau knygų ir kurių tėvai patys skaito. Todėl
norėdami paskatinti skaityti vaikus, konkrečiomis priemonėmis turime skatinti
ir šviesti visą visuomenę - tik tokiu būdu galime keisti vertybių prioritetus
ir sustiprinti skaitymo svarbos
suvokimą.
Labai džiaugiuosi šiandien šioje konferencijoje
galėdamas Jums pristatyti programą, kuri atvers naujas galimybes skaitymo
populiarinimui, numatydama įvairias skaitymo skatinimo priemones ir būdus.
Skaitymo skatinimo programa bus patvirtinta Vyriausybės.
Ši programa įkūnys valstybės rūpestį tuo, kad
Lietuvos visuomenė būtų skaitanti visuomenė.
2006-2011 metais įgyvendinama Skaitymo skatinimo programa padės skatinti
veiklą, formuojančią įvairaus amžiaus ir socialinių grupių žmonių poreikį
skaityti, gerinančią skaitymo įgūdžius, keliančią skaitymo prestižą Lietuvos
visuomenėje. Skaitymo skatinimo programos tikslas didinti nuolat ir dažnai
skaitančių įvairioms amžiaus grupėms priklausančių žmonių dalį, tokiu būdu
ugdant kūrybišką, tobulėti siekiančią, kritiškai mąstančią, pilietiškai
atsakingą asmenybę.
Noriu supažindinti Jus su pagrindiniais šioje programoje iškeltais skaitymo
skatinimo srities uždaviniais ir joje numatytomis priemonėmis.
Siekiant pagerinti skaitymo ir kalbos įgūdžių
ugdymo situaciją Lietuvoje, pirmiausia bus sudarytos teisinės ir finansinės
sąlygos skaitymo skatinimo projektų įgyvendinimui, parengiant ir patvirtinant
jų finansavimo taisykles, konkursų nuostatus ir kitus reikalingus teisės aktus.
Programa skatins projektus, įvairiais
būdais populiarinančius knygą ir skaitymo praktiką, pabrėžiančius knygos
kultūros ir skaitymo reikšmę istorijos, kultūros pažinimui, asmens ugdymui ir savišvietai.
Svarbus
programos uždavinys gerinti kultūros ir švietimo sektorių darbuotojų
gebėjimus skaitymo skatinimo srityje. Tuo tikslu bus organizuojami mokymai
skaitymo skatinimo projektų rengėjams ir vykdytojams, supažindinant juos su
geros praktikos pavyzdžiais. Leidyklos, autoriai, švietimo ir kultūros įstaigos
bus skatinamos rengti skaitymo skatinimo srities informacinę bei metodinę
medžiagą tėvams, pedagogams ir studentams. Skaitymo skatinimo temos bus
įtrauktos į mokytojų, ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo, socialinių
pedagogų, bei bibliotekininkų kvalifikacijos kėlimo programas.
Atsižvelgiant
į institucijų bendradarbiavimo trūkumą skaitymo skatinimo srityje, Skaitymo
skatinimo programos rėmuose bus stiprinami tarpinstituciniai bei
tarpdisciplininiai ryšiai, suaktyvinant įvairių sektorių partnerystę. Bendri
kultūros, meno ir švietimo, socialinės apsaugos įstaigų bei organizacijų, taip
pat ir visuomenės informavimo priemonių skaitymo skatinimo projektai bus
remiami kasmet rengiamo skaitymo skatinimo projektų konkurso būdu. To pasėkoje
suaktyvėjęs institucijų tarpusavio bendradarbiavimas padės joms veiksmingiau
siekti savo tikslų.
Programoje numatoma sukurti ir įdiegti skaitymo
įgūdžių, masto, kryptingumo ir poreikių stebėsenos sistemą. Bus parengti vaikų
skaitymo įgūdžių vertinimo testai, kurie padės atskleisti šių įgūdžių trūkumo
priežastis ir jas pašalinti. Taip pat bus vykdomi tyrimai apie esamus poreikius
bei įvykusius pokyčius Lietuvoje skaitymo skatinimo ir kalbos gebėjimų ugdymo
srityje, kurie padės įvertinti ir geriau kontroliuoti situaciją, atskleis tam
tikrų projektų poreikį.
Vienas bendriausių programoje iškeltų uždavinių -
propaguoti skaitymą ir kelti jo prestižą visuomenėje. Tam numatomos įvairios
priemonės. Viena iš jų - edukacinio pobūdžio internetinė svetainė, pristatanti
skaitymo skatinimo iniciatyvas ir projektus. Bus parengtas ir specialus
puslapis, skirtas vaikams ir jaunimui, kuriame jiems patrauklia forma bus
pateikiama informacija apie knygas ir skaitymą.
Skaitymo propagavimas glaudžiai susijęs ir su
knygą populiarinančiais renginiais. Šiuo metu didžiausias skaitytojams
skiriamas renginys Lietuvoje yra tarptautinė Vilniaus knygų mugė, kurios
augantis mastas ir populiarumas, kasmet didėjantis užsienio svečių skaičius bei
didėjanti kultūros renginių programa liudija apie didelį skaitytojų rato
plėtimo potencialą Lietuvoje, taip pat pastebimas didėjantis skaitytojų
susidomėjimas nacionaline literatūra. Vis tik Vilniaus knygų mugė nepasiekia
visų regionų ir socialinių grupių.
Siekiant populiarinti skaitymą, Skaitymo
skatinimo programoje numatoma parengti ir įgyvendinti 2008-ųjų skaitymo
metų renginių programą. Bus organizuojamos ir kasmetinės Geriausių metų
knygų rinkimų akcijos suaugusiems ir vaikams. Nuoširdžiai tikiuosi, kad šie
projektai ir kitos Skaitymo skatinimo programos priemonės, sudarančios
tinkamas sąlygas noro skaityti skatinimui ir skaitymo įgūdžių ugdymui, suteiks
naujų galimybių visiems Lietuvos žmonėms tiek didmiesčių, tiek regionų
gyventojams, įvairioms visuomenės grupėms. Šios programos ir visų mūsų bendrų
pastangų dėka, galėsime aktyviau formuoti teigiamą Lietuvos vaikų ir visos
visuomenės požiūrį į skaitymą ir jo svarbą.
Baigdamas pranešimą, noriu padėkoti visiems
konferencijos dalyviams ir svečiams ir palinkėti kuo daugiau naudingos
informacijos, įdomios patirties ir vaisingų diskusijų.
Jonas Jučas,
Kultūros
ministras
Aš nuoširdžiai manau, kad jei norime, kad mūsų
visuomenė augtų ir klestėtų, skaitymas, kritinis mąstymas ir kūrybiškumas yra
vieni iš pačių svarbiausių atramos taškų. Yra daug įvairių būdų, kaip šia
kryptimi ugdyti visuomenę. Vienas iš jų pasitelkiant Lietuvos nacionalinio
radijo ir televizijos nacionalinį statusą ir švietėjišką - kultūrinę misiją ir tai,
kad lietuviai įžengę į antrą nepriklausomybės dešimtmetį ypač pamėgo reitingus
ir balsavimus populiarinti šiuolaikinę lietuvių literatūra ir skatinti
skaitymą.
2006 metų pradžioje
Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija pirmą kartą Lietuvoje surengė
akciją Geriausios 2005 metų knygos rinkimai. Akcijos tikslas skatinti
skaitymą ir populiarinti šiuolaikinę lietuvių literatūrą. Sukonkretinti šios
akcijos tikslą galima taip - skatini žmones kalbėti apie knygas, dalytis
knygomis, ginčytis dėl knygų, atrasti knygas ir tiesiog tapti knygų
skaitytojais ir gerbėjais. Tikimasi pasiekti tas televizijos žiūrovų ir radijo
klausytojų grupes, kurios galbūt nelaiko savęs aistringais skaitytojais,
tačiau susidomėjo viena ar kita pristatyta knyga arba tiesiog nenori
atitrūkti ir norėtų paskaityti knygas, kad žinotų apie ką gi kalba kolegos
darbe ar kiti pažįstami. Akcijos rengėjams ne mažiau svarbu pristatyti
skaitytojams šiuolaikinių lietuvių autorių knygas, išskirti geriausias iš
kasmet išleidžiamų knygų jūros. Žinau, galima atkirsti, kad tikslas per daug
ambicingas sutinku, tai reikėtų suprasti kaip siekiamybę.
Prieš plačiau pristatydama
šių metų akciją, norėčiau aptarti pereitų metų akcijos rezultatus ir
ryškėjančias tendencijas.
Norėjome skatini žmones
kalbėti apie knygas, ginčytis dėl knygų bei atrasti knygas. Ši akcija tikrai
sukėlė diskusijas. Aptariant diskusijų mastą galima pasidžiaugti, kad apie
akciją rašė ne tik kultūrinė spauda, kas dažnai nutinka naujiems kultūriniams
projektams, bet ir daug didesnį skaitytojų ratą turintys dienraščiai ir
savaitraščiai, kaip pavyzdžiui Lietuvos rytas, Ekstra žinios, TV publika,
Lietuvos žinios, Klaipėda, 15 minučių, Verslo žinios, Veidas ir kiti.
Taip pat netrūko įvairiausių internetinių komentarų. Drįstu teigti, kad ši
akija buvo aptariama ir privačiuose pokalbiuose, nes pati netikėtai buvau
paklausta nuomonės apie šią akciją taksi vairuotojo, kuris komentavo per radiją
išgirstą raginimą balsuoti.
Įvairiom prasmėm daug
įdomesnės yra diskusijos apie knygas. Pirmiausia noriu pabrėžti, kad prasidėjus
akcijai Lietuvos žiniasklaidoje pasipylė akcijoje dalyvaujančių knygų
recenzijos ir tai mano nuomone yra labai svarbu, nes skaitytojui buvo sudaryta
galimybė susipažinti su įvairiais požiūriais į akcijos knygas ir jų
vertinimais. Tačiau be recenzijų oficialioji spauda mažai diskutavo, kodėl buvo
pasiūlyta viena ar kita knyga (turbūt įdomiau buvo diskutuoti apie ekspertus),
užtat į tokio pobūdžio diskusijas pasinėrė internautai delfi ir ypatingai bernardinai.lt
svetainės komentatoriai. Buvo aptarinėjama lietuvių literatūros klasika,
akcijoje nedalyvaujantis šiuolaikiniai lietuvių rašytojai, lietuvių literatūra
vertinama pasaulinės literatūros kontekste, išsakomas nusivylimas šiuolaikine
lietuvių literatūra, ir priešingai išsakomas optimizmas šios literatūros
atžvilgiu, giriami ir peikiami akcijoje dalyvavusių rašytojų kūriniai, raginama
siūlyti alternatyvas akcijos penketukui ir jos siūlomos, aptariami užsienio
autorių kūriniai. Tai aš pavadinčiau tikrąja diskusija apie literatūrą ir labai
tikiuosi, kad kitų akcijų metu šioje diskusijoje sudalyvaus ir profesionalai.
Diskutuojama buvo tiek apie knygas tiek ir ne apie knygas. Spaudoje buvo paskelbta ir keletas
straipsnių, bandančių įvertinti pačios akcijos reikšmę, kitų jau .
Apibendrindama 2005 metų
geriausios metų knygos rinkimus keliu sau klausimą, ar 3309 balsavę žmonės yra
daug ar mažai. Manau, kad tai nėra labai daug, bet taip pat manau, kad šis
skaičius neparodo viso skaičiaus žmonių, kuriuos pasiekė ši akcija ir sudomino
gal ne visos tai bent viena ar kita akcijoje dalyvaujanti knyga. Taip pat
akcija buvo naudinga tuo, kad sukėlė diskusijas apie lietuvių šiuolaikinę
literatūrą, literatūrines premijas.
Negaliu nepaminėti vienos
labai skaudžios Lietuvos kultūros problemos, su kuria susidūrė akcijos rengėjai
ir dalyviai knygų prieinamumo problema. Norint įsigyti visas penkias akcijos
knygas, reikia turėti net 100 lt. Žmogui turinčiam vidutines pajamas tai nemaži
pinigai. Visa viltis bibliotekos, o čia situacija pasirodė apgailėtina.
Pasirodė, kad ne visos Lietuvos bibliotekos buvo įsigijusios šias knygas.
Kultūros ministerijos skiriamos lėšos bibliotekų fondams komplektuoti 2005 metų
pabaigoje dar nebuvo pasiekusios bibliotekų ir ypatingai kaimo bibliotekos
galėjo tik pasvajoti apie 2005 metais išleistų knygų įsigyjamą. Net ir tos
bibliotekos, kurios turėjo akcijoje dalyvavusias knygas susidūrė su ta
problema, kad norinčių jas perskaityti buvo žymiai daugiau nei egzempliorių,
kuriuos galėjo pasiūlyti bibliotekos. Žmonės rašėsi į eiles ir dar daug mėnesių
po to, kai akcija baigėsi, jas ėmė iš bibliotekos ir skaitė. Iš šios situacijos
galima padaryti kelias išvadas. Bibliotekų fondams komplektuoti skiriamos lėšos
yra per mažos, vėlavimas šias lėšas perduoti į bibliotekas dar vis lieka
problema. Kita išvada ta, kad žmonės susidomėjo akcijos siūlomomis knygomis jas
tikrai skaitė. Tai džiugina.
Galvojant apie išvardintas
problemas kaip akcijos rengėja pripažįstu, kad akcijos sėkmei labai svarbu
partnerystė ir bendradarbiavimas. Knygynams buvo išsiųsti raštai, kuriuose buvo
supažindinta su akcija ir prašoma knygynų, kiek leidžia galimybės, informuoti
pirkėjus apie akcijoje dalyvaujančias penkias knygas, jas pateikti taip, kad
pirkėjai galėtų jas lengvai rasti; taip pat siūloma knygynams, rengiantiems
knygų pristatymus ir aptarimus, surengti akcijoje dalyvaujančių knygų
aptarimus. Kiek žinau, knygynai šiuo siūlymu nelabai susidomėjo, tik keliuose
knygynuose penkios akcijos knygos buvo pastatytos taip, kad patrauktų pirkėjų
dėmesį. Todėl šį bendradarbiavimą galiu įvardinti kaip nelabai sėkmingą ir
manau, kad akcijos rengėjai darbui su knygynais turėtų skirti didesnį. Norint
išspręsti didelės knygų kainos problemą, verta pamąstyti apie susitarimus su
knygynais, kad perkant visas 5 akcijos knygas būtų daromos nuolaidos. Kalbant
apie partnerystę, turiu pripažinti, kad nebuvo glaudaus bendradarbiavimo ir su
bibliotekomis. Planuojant 2006 metų akciją bandome į tai atsižvelgti. Jau
išsiuntėme Bibliotekininkų draugijai laišką, informuojantį apie šių metų
akciją.
Dabar pristatysiu šių metų
Metų knygos rinkimų akciją ir tas naujoves, kurios atsiras šių metų akcijoje
Metų knygos rinkimai. Pirmiausia ir svarbiausia naujiena, kad šių metų akcija
žymiai išsiplečia ir knygos bus renkamos trijose kategorijose vaikiškos
knygos, knygos paaugliams ir knygos suaugusiems kategorijose. Šių metų Vilniaus
knygų mugės pagrindinė tema yra vaikų ir jaunimo literatūra, o 2007 metus
Seimas planuoja paskelbti vaikų kultūros metais. Akcijos rengėjai nori
atkreipti dėmesį į šiuolaikinę lietuvių vaikų ir jaunimo literatūrą, o taip pat
dėmesį į vaikus ir jaunimą. Skaitymo malonumo pajutimas ir skaitymo įgūdžiai
turi būti formuojami nuo vaikystės. Beje, visi tyrimai rodo, kad jeigu vaikystėje
žmogui buvo skaitomos knygos ir jis pats skaitė knygas, užaugęs toks žmogus
noriai paima knygą į rankas.
Šiemet planuojame bendradarbiauti su švietimo
institucijomis mokyklomis ir vaikų darželiais ir su Švietimo ir mokslo
ministerijos pagalba paraginti šias institucijas prisidėti prie Metų knygos
rinkimų pristatant akcijos knygas. Vaikai balsuos piešiniais labiausiai
patikusios knygos iliustracijomis. Šie vaikų piešiniai bus demonstruojami
Vilniaus knygų mugėje. Kai kuriose institucijose apsilankys aktorė Saulė
Degutytė, kuri skaitys ištraukas iš 5 vaikiškų knygų. Vaikų knygų penketukai
bus pristatomi televizijos laidose Mėta Meškinija ir Gustavo enciklopedija,
radijo laida Tetos Betos viktorina kalbins vaikų ir paauglių knygų autorius,
Vakaro pasakos klausytojai galės išgirsti ištraukas iš akcijoje dalyvaujančių
vaikų ir paauglių knygų.
Paaugliai balsuos
atvirlaiškiais labiausiai patikusios knygos autoriui, kuriuos galima siųsti
paštu Lietuvos nacionaliniam radijui ir televizijai arba elektroniniu paštu
adresu [email protected]. Pokalbius su paauglių rašytojais galima bus išgirsti
LTV 1 laidoje Kultūra, o taip pat Radijo 1-osios programos laidoje Kultūros
savaitė, radijo programos Klasika laidoje Ryto allegro.Apie akciją informuos
daug daugiau įvairių televizijos ir radijo laidų. Akcijoje dalyvausiančias
knygas galima išlošti LTV 1 kanalo laidoje Labas rytas.
Skelbsime savivaldybės, kurios vaikai ir jaunimas
dalyvavo akcijoje aktyviausiai, konkursą. Bus skaičiuojamas piešiniais ir atvirlaiškiais
balsavusių vaikų procentas nuo savivaldybės gyventojų skaičiaus.
Už labiausiai patikusią knygą suaugusiems nuo
sausio 8 d. bus galima balsuoti telefonu trumpuoju numeriu. Jau dabar galima
balsuoti elektroniniu paštu [email protected] arba paštu. Pokalbiai su suaugusių
ir paauglių knygų autoriais bus rodomi LTV 1 kanalo laidoje Kultūra, o taip
pat Radijo 1-osios programos laidoje Kultūros savaitė, radijo programos
Klasika laidoje Ryto allegro
Ketiname išleisti akcijos
knygas pristatančius plakatus, kuriuos pristatysime į visas bibliotekas,
švietimo institucijas ir knygynus.
Kaip jau minėjau, šiemet
skaitytojai galėjo siūlyti labiausiai patikusią šiemet išleistą šiuolaikinio
lietuvių autoriaus knygą, kuri jų manymu turėtų dalyvauti Metų knygos
rinkimuose. Knygų autorių ir pavadinimą reikėjo įrašyti interneto svetainėje www.lrt.lt tam skirtoje vietoje. Po vieną
dažniausiai pasiūlytą knygą buvo įtraukta į kiekvienos kategorijos Metų knygos
rinkimuose dalyvaujančių knygų penketuką. 4 knygas knygos suaugusiems
kategorijoje atrinko tokiu pat principu kaip ir pernai sudaryta ekspertų
komisija. Po 4 vaikams ir jaunimui skirtas knygas atrinko speciali komisija,
sudaryta iš vaikų ir jaunimo literatūros kritikų, lietuvių kalbos ir
literatūros mokytojų bei moksleivių.
Norėčiau paskelbti šiais
metais rinkimuose dalyvaujančius knygų penketukus. Informaciją apie akciją ir
knygų penketukus galite rasti interneto svetainėje www.ltr.lt,
taip pat galite pasiimti su savimi:
Knygų vaikams penketukas:
Ekspertų išrinktos knygos:
1. Kęstutis Kasparavičius Trumpos istorijos,
leidykla Nieko rimto,
2. Vytautas V. Landsbergis, Kęstutis Kasparavičius
Tinginių pasakos, leidykla Nieko rimto.
3. Selemonas Paltanavičius Velniukas ir
vieversiukas, leidykla Žara.
4. Laisvydė Šalčiūtė Nykštuko kepurėlė, leidykla
Baltos lankos.
Skaitytojų išrinkta knyga:
5. Martynas Vainilaitis Vario varteliai,
leidykla Kronta.
Knygų paaugliams penketukas:
Ekspertų
išrinktos knygos:
1. Gendrutis Morkūnas, "Vasara su
Katšuniu" , leidykla Tyto alba,
2. Kazys Saja "Kurio niekas nemylėjo",
leidykla Alma littera,
3. Daiva Vaitkevičiūtė "Trise prieš
mafiją", leidykla Magilė,
4. Vytautė Žilinskaitė "Kintas",
leidykla Alma littera.
Skaitytojų išrinkta knyga:
5. Justinas Žilinskas Gugis girių kaukas ir
žmonių draugas, leidykla Tyto alba.
Knygų penketukas suaugusiems:
Ekspertų išrinktos knygos:
1. Andrius Jakučiūnas Servijaus Galo užrašai,
Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla,
2. Herkus Kunčius Nepasigailėti Dušanskio,
leidykla Versus aureus,
3. Sara Poisson Šmogus, leidykla Ciklonas,
4. Alvydas Šlepikas Lietaus dievas, Lietuvos
rašytojų sąjungos leidykla.
Skaitytojų išrinkta knyga:
5. Galina Dauguvietytė Post scriptum, leidykla
Tyto alba.
Visų trijų išrinktų Metų knygų autoriai
tarptautinėje Vilniaus knygų mugėje bus apdovanoti piniginėmis premijomis.
Burtų keliu išrinkus po dešimt balsavime dėl kiekvienos kategorijos knygų
dalyvavusių skaitytojų, jiems bus įteikti knygynų dovanų
čekiai.
Labai norėčiau paprašyti bibliotekininkų,
užsakinėdami naujas knygas, atsižvelkite į tai, kad skaitytojai norės pasiimti
iš bibliotekos akcijoje dalyvaujančias knygas. Taip pat visų čia susirinkusių,
kurie dirba su vaikais ir jaunimu norėčiau paprašyti, pranešti savo
auklėtiniams apie akciją ir paraginti juos perskaityti akcijos siūlomas knygas,
kartu su vaikais jas aptarti, paraginti balsuoti už labiausiai patikusią knygą.
Tikimės, kad dalyvavimas akcijoje paskatins vaikus ir jaunimą susidomėti
šiuolaikine lietuvių literatūra, skaityti bei aptarinėti knygas su savo
mokytojais, tėvais ir bendraamžiais.
Visą informaciją apie akciją rasite interneto svetainėje www.lrt.lt.
Taigi, nelikite abejingi akcijai Metų knygos
rinkimai, skaitykite, balsuokite ir aptarinėkite knygas su kitais.
Rūta KAČKUTĖ,
Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros
komiteto patarėja
Bibliotekos ir
socialinės rizikos vaikai:
vykdytų įdomiausių skaitymo skatinimo
projektų apžvalga
1. Lietuvoje
yra 1400 viešųjų bibliotekų: miestuose ir kaimuose 95 % jų aptarnauja skaitytojus vaikus.
Savo
pranešimą bandysiu pailiustruoti kelių Lietuvos viešųjų bibliotekų veiklos
pavyzdžiais, kurie manau įdomūs yra netik man.
Tai Klaipėdos
miesto savivaldybės viešoji biblioteka, Vilniaus miesto savivaldybės centrinės
bibliotekos Naujosios Vilnios ir Antakalnio filialai ir Utenos A. ir M.
Miškininių viešųjų bibliotekų patirtis, kurią apibendrinau pasinaudodama
viešųjų bibliotekų portalo www.bibliotekos.lt
medžiaga.
2. Birželio
1-ąją, Tarptautinę Vaikų gynimo dieną, Naujosios Vilnios bibliotekoje vyksta
tradicinė "NAKTIES SKAITYMŲ" šventė. Šventės metu sekamos ir
populiarinamos pasaulio pasakos, siekiant skatinti vaikų ir paauglių skaitymą,
betarpišką bendravimą, tautinę toleranciją.
"Nakties
skaitymų" dalyviai visą naktį praleidžia bibliotekoje, kartu klausosi
Lietuvoje gyvenančių tautų liaudies pasakų. Šios šventės idėją 2001 m.
Naujosios Vilnios bibliotekos darbuotoja atsivežė iš stažuotės Vokietijoje.
"Nakties skaitymų" šventėje ypatingas vaidmuo tenka pasakos sekėjui,
nes per jo išgyvenimų prizmę, per jo suvoktą pasakos esmę vaikas gali pajusti
pasakos subtilumą, jos grožį.
Įgyvendinant šią idėją nuo 2002 m. 6-iuose Vilniaus miesto
centrinės bibliotekos filialuose buvo sekamos Lietuvoje gyvenančių
tautinių mažumų: rusų, lenkų, žydų, baltarusių, ukrainiečių, latvių pasakos. Jas
parinko ir sekė Lietuvos Muzikos akademijos studentai būsimieji aktoriai.
Vakaro tyloje, bibliotekos pavirto mažomis, skirtingų spalvų karalystėmis,
kurias gaubė ypatinga nuotaika. Bibliotekų erdvėje dominavo tik viena pasakai
būdinga spalva. Muzikos garsai, kvapai, ir kita konkrečiai pasakai būdinga atributika.
Vienas svarbiausių šventės simbolių pasakų gėlės, kurias prieš renginį iš
krepinio popieriaus sau, tėveliams ir svečiams gamino į bibliotekas susirinkę
vaikai. Šią pasakos gėlę, kiekvienas šventės dalyvis turėjo išsaugoti iki
renginio pabaigos. Pasibaigus pasakoms, visose bibliotekose vaikai vaišinosi
tos šalies patiekalais, kurių pavadinimas turėjo likti paslaptimi iki renginio
pabaigos. Pasibaigus pasakoms ir vaišėms atskirose bibliotekose, visi
pasakotojai su vaikais ir bibliotekų darbuotojais, pasipuošę pasakos gėlėmis,
važiavo į N. Vilnios kultūros ir laisvalaikio centrą, kur jų jau laukė
tėveliai, ir dar viena teatralizuota J. Erlicko pasaka nepasaka "Kad
būtų linksma". Čia visiems svečiams ir tėveliams buvo dar kartą trumpai
pristatomos visų dalyvavusių šventėje bibliotekų pasakos bei pasakų vaišės,
kuriomis pasivaišinti kavinėje visus vaikus ir tėvelius kvietė teatro pasakos
herojai. "Nakties skaitymų" šventė jau tapo tradicine, Naujosios
Vilnios biblioteka šią šventę organizuoja kasmet.
3. Dar vienas
tos pačios bibliotekos projektas tos pačios bibliotekos Antakalnio filiale.
Projektas Knygseklių draugija skiriamas 9-13 metų vaikams. Rengėjai kreipėsi į įvairias Vilniaus
leidyklas, su prašymu skirti projektui 30 naujausių vaikiškų knygų. Šios knygos
paslepiamos įvairiose Vilniaus kultūrinėse ir kitose įdomiose vietose arba
projekte sutikusių dalyvauti menininkų dirbtuvėse. Vaikai, pagal projekto
vadovo iš anksto paruoštus žemėlapius tam skirtomis dienomis leidžiasi į žygį
ieškoti vienos iš knygų. Paieškos metu vaikai susipažįsta su vieta, kurioje
knyga paslėpta. Tai būna muziejus,
spaustuvė, gaisrinė, parkas, teatras ir t.t. Žygio metu vaikai ne tik ieško
paslėptos knygos, bet ir rengia žurnalistinį ir foto reportažą apie kelionės
metu sutiktus skaitančius žmones (troleibuse, ant suoliuko ir t.t). Reportažo
temos klausimai apie tai, ką žmonės ir vaikai skaito, kodėl ir t.t. Taip pat
imamas interviu ir iš menininko (ieškomos knygos autoriaus, dailininko) arba
kitos specialybės žmogaus, kurio teritorijoje paslėpta knyga. Surasta knyga
finale atitenka vienam iš tos dienos knygaseklių vadui.
Kitą dieną vadu išrenkamas kitas vaikas ir taip knygomis projekto vykdymo
metu apdovanojami visi projekte dalyvaujantys vaikai. Projekto vadovas
(rengėjai) kito susitikimo metu pristato vaikams vieną iš knygos ištraukų, po
to vyksta knygos aptarimo diskusija. Projekte dalyvaujantys vaikai nuo 2005 m.
vasaros susikūrė knygaseklių atributiką, su kuria dalyvavo žygiuose ir atkreipė
praeivių dėmesį.
4. 2005 m.
Knygseklių draugija išleido plakatą, skirtą programai propaguoti. 2006 m.
Vilniaus miesto centrinės bibliotekos Antakalnio biblioteka tęsia Knygseklių
veiklą, ieško naujų vaikams skirtų knygų, skatina vaikus skaityti. Projektas
vykdomas kartu su vaikų literatūrinio-meninio žurnaluLaimiukas. Didelis
dėmesys šioje programose skiriamas vaikų dėmesio knygai išlaikymui, vaikų
skaitymo džiaugsmo sužadinimui. Viena iš veiklos krypčių šioje srityje
žaidybiniųkūrybinių programų kūrimas, kurių metu vaikai supažindinami su
knygomis, jų personažais ir autoriais.
5. Dar viena
patirtis: VAIKŲ IR JAUNIMO DIENOS CENTRAS MŪSŲ NAMELIAI NAUJOSIOS VILNIOS
BIBLIOTEKOJE. Vilniaus m.
savivaldybės centrinės bibliotekos Naujosios Vilnios bibliotekos Vaikų ir
jaunimo dienos centras Mūsų nameliai, teikiantis nemokamas socialines,
informacines ir psichologines paslaugas įvairių socialinių grupių žmonėms.
Nuo 2000 m. tapo saugia erdve vaikams
ir paaugliams iš disfunkcinių šeimų .Dienos centras veikia Naujosios Vilnios
bibliotekoje kaip neatsiejama miesto
viešosios bibliotekos dalis. 2000 m. rugsėjo mėn. buvo suformuota 30
vaikų ir paauglių iš disfunkcinių šeimų grupė Vaikų ir jaunimo dienos centras
- paramą pirmiesiems dienos centro žingsniams suteikė Vilniaus miesto
savivaldybės Socialinės paramos skyrius. Iki 2006 m. šiame centre užregistruota
per 80 rizikos grupei priklausančių vaikų ir paauglių. Dienos centre
pasirinktas popamokinės veiklos modelis vis kinta, atsižvelgiant į vaikų ir
paauglių vidinius interesus bei poreikius, bei šeimos socialinę padėtį. Kasdien
2 val. skiriamos pamokų ruošai ir kompiuterinio raštingumo, bei paieškos
internete mokymuisi. 2-u kartus per savaitę individualiai konsultuoja
socialinis pedagogas. 2-u kartus vyksta psichologo konsultacijos DC lankytojams
(grupėje ir individualios). Vieną kartą per mėn.socialinis pedagogas
organizuoja išvykas į šeimas arba kviečiami tėvai ar globėjai individualiai
aptarti konkrečių vaiko ar paauglio krizinių, konfliktinių ar psichologinio diskomforto
situacijų, kartu kviečiant ir seniūnijos socialinio darbo organizatorių, arba
Vaikų teisių apsaugos tarnybos inspektorę, reikiamu atveju ir klasės auklėtoją.
DC du kartus per mėn. vyksta
biblioterapijos užsiėmimai paauglių grupei, per literatūrinių siužetų
nagrinėjimą ir diskutavimą sprendžiamos psichologinės problemos, tai tinkamas
metodas per kitų išgyvenimus rasti savo gyvenimui tinkamą pavyzdį. Nuo 2003 m
labiau uždariems vaikams buvo pradėta vykdyti meno terapijos programa. Jau
keletą metų Naujosios Vilnios bibliotekos Dienos centre teikiamos informacinės
socialinės paslaugos ne tik vaikams ir
paaugliams, bet ir jų suaugusiems šeimos nariams. Bibliotekos darbuotojai
suaugusiems šeimos nariams nemokamai teikia informaciją - konsultuoja kaip
atlikti paiešką internete ieškant darbo, konsultuoja pildant gyvenimo aprašymą
(CV), moko rašyti motyvacinius laiškus. Bibliotekos dienos centre nuolat
pedagoginę socialinę praktiką atlieka VPU, Teisės universiteto socialinės
pedagogikos ir kitų specialybių studentai, kurie dažnai rengia socialinio
pobūdžio apklausas tėvams ir vaikams. Įvairūs renginiai bibliotekoje
organizuojami atsižvelgiant į vykdomą socialinę-prevencinę programą. Kasmet
vasarą vykdomos laisvalaikio užimtumo (prevencinio pobūdžio) vaikų vasaros
programos, kurias remia Vilniaus m. savivaldybės Kultūros, švietimo ir sporto
departamentas, bei Lietuvos Respublikos Švietimo ir mokslo ministerija. Per
socialinę veiklą viešoji biblioteka įsijungia į kitų institucijų veiklą ir gali
teikti ne tik tradicines bibliotekines, bet ir socialines, atitinkančias
bibliotekos bendruomenės lūkesčius,
paslaugas.
Paramą bibliotekos dienos centrui teikia: Lietuvos Respublikos Socialinės
apsaugos ir darbo ministerija, Vilniaus m. savivaldybė, Tautinių mažumų ir
išeivijos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Lietuvos
Respublikos Kultūros ministerija (NVO paramos programa).
6. Tokia pačią patirtį įgyvendina ir
Utenos A. ir M. Miškinių viešosios bibliotekos vaikų literatūros skyriaus
darbuotojos, kurių viena irgi dalyvavo toje pačioje stažuotėje . Naktiniai
pasakų skaitymai vyksta visuose Utenos miesto viešosiose bibliotekose, rėmėjai
skiria vaišes vaikams, ir vėlai vakare rodomas profesionalus teatro spektaklis
vaikams, po to vyksta Linksmoji diskoteka.
7. Norinčių
dalyvauti būna daug vaikų, bet patekti gali tik tie, kurie likus 2 mėnesiams
iki šventės piešia įdomiausios knygos herojus ir pan.
Klaipėdos miesto savivaldybės viešosios bibliotekos strateginio plano
programos Bibliotekos resursai ir paslaugos miesto švietimo, mokslo ir
kultūros vystymui vienas uždavinių- kultūriniais, edukaciniais renginiais
aktyvinti skaitymą ir informacijos sklaidą, ugdyti informacinius
gebėjimus.
8. Trečius metus bibliotekoje organizuojamos Vaikų
vasaros skaitymo programos, kurių įgyvendinime dalyvauja 9 ios vaikus
aptarnaujančios bibliotekos. Programos esmė -sukurti stimulus, skatinančius
vaikus skaityti savo malonumui, ir žaidžiant gerinti skaitymo įgūdžius per
vasaros laikotarpį. Programos įgyvendinimo metu organizuojami kūrybiniai
užsiėmimai- vaikai skatinami piešti, kurti žodinius kūrinėlius. Ši programa
užtikrina užimtumą vasaros atostogų metu, ir kartu padeda geriau pasiruošti
naujiems mokslo metams. 2006 metais organizuota Vaikų vasaros skaitymo programa-
žaidimas Pagauk žuvį, kurioje dalyvavę 422 vaikai perskaitė 5340 knygų,
nupiešė 485 piešinius, sukūrė 43 žodinius kūrinėlius. Vaikų projektų vykdymo
eiga atspindima bibliotekos interneto svetainėje www.biblioteka.lt/vaikai
9. Kūrybiniai užsiėmimai vaikams nuolat
organizuojami Vaikų skyriaus žaislotekoje: pirmadieniais sekamos, klausomasi,
vaidinamos pasakos; antradieniais- muzikuojama, dainuojama; trečiadieniais-
vaikai mokomi kurti eilėraščius, prozą, skaitoma vaikų kūrybą;
ketvirtadieniais- vaikai piešia, kuria įvairius darbelius; penktadieniais
žiūrimi vaikiški filmukai iš bibliotekos vaizdajuosčių kolekcijos.
Biblioteka
antrus metus organizavo Vaikų vasaros poilsio stovyklą vaikams iš mažas pajamas
turinčių šeimų. Tokia programa 2006 buvo vykdoma Vaikų skyriuje. Joje dalyvavo
49 vaikai (16 iš socialiai remtinų šeimų).
10. Jaunimo skyriuje
antrą kartą organizuojamas moksleivių
literatūrinės kūrybos debiutų konkursas, kuriame moksleiviai iš įvairių miesto
mokyklų pristatys savo kūrybą ir išgirs profesionalų vertinimus. Tikimės, kad
renginys taps tradiciniu.
Bibliotekos interneto svetainėje www.biblioteka.lt/jaunimui
kaupiama jaunimo studijoms ir laisvalaikiui reikalinga informacija.
Informacinių gebėjimų ugdymas organizuojamas pagal specialias metodikas:
- Vaikų skyriuje darželinukai ir pradinių klasių
moksleiviai su biblioteka supažindinami
lėlių pagalba, vyresni vaikai išmoksta informacijos paieškos žaisdami
specialiai šiai programai sukurtą žaidimą.
-Jaunimo skyriuje parengta informacinių gebėjimų
ugdymo metodika vyresniųjų klasių moksleiviams. Užsiėmimai organizuojami Jaunimo skyriuje ir miesto mokyklose.
11. Bibliografijos-informacijos skyriaus
darbuotojos organizuoja informacinių gebėjimų ugdymo užsiėmimus kolegijų ir
aukštųjų mokyklų studentams. Užsiėmimų metu studentai supažindinami su
bibliotekų informacijos paieškos sistemomis, duomenų bazėmis, kitais miesto
bibliotekų informacijos resursais.
Trumpai apžvelgiau 3 Lietuvos viešųjų bibliotekų
patirtį, įdomios patirties yra ir kitose viešosiose bibliotekose.
12. Bibliotekos stengiasi išsisukti iš
susidariusios situacijos Lietuvoje: kai viešosioms bibliotekoms fondams
komplektuoti per metus vienam gyventojui iš valstybės biudžeto skiriam 1,25 Lt.
Už juos galima įsigyti 65 naujas knygas 1 tūkstančiui gyventojų, kai IFLA
rekomenduoja 200 250 naujų leidinių. Tai vienas iš mažiausių rodiklių ES. Kol
kas nėra plačiai prieinamų programų,
kurios skatintų vaikus skaityti panaudojant naujas technologijas, kurios
populiarios Skandinavijoje, JAV ir Azijos išsivysčiusiose šalyse.
Amerikos bibliotekininkų asociacija (ALA)
teigia,kad:
- ankstyvoje vaikystėje ir pradinėse klasėse įgyti skaitymo įgūdžiai turi lemiamos reikšmės vėlesniems vaiko
pasiekimams;
- atotrūkį tarp vaikų
pasiekimų didele dalimi lemia nepakankamas aprūpinimas skaitymo ištekliais; ( mažas pajamas
turinčių šeimų vaikai atsiduria rizikos grupėje).
- bibliotekos, labiau nei
kitos viešos institucijos, tame tarpe ir mokyklos bei vasaros stovyklos, gali
įtakoti vaikų intelektualinį augimą vasaros laikotarpiu;
- laisvanoriškas skaitymas su malonumu yra
galingiausias įrankis kalbos ugdyme- perskaitoma daugiau, gerėja skaitymo technika,
turtėja žodynas, gerėja rašymo įgūdžiai, tekstų suvokimas bei iškalba;
- nepakankami skaitymo įgūdžiai mažina skaitymo
malonumą;
- ilgiau laisvanoriškai skaitant, pasiekiama
nuoseklesnių ir pozityvesnių rezultatų.
Valstybinis požiūris, paremtas finansavimu, padėjo
JAV Vaikų vasaros skaitymų programoms įgyti visuomenės pripažinimą ir
palaikymą. Programų plėtotė - neribota erdvė bibliotekininkų kūrybai. Kai
kuriose valstijose pradedamos organizuoti vasaros skaitymų programos jaunimui ir suaugusiems.
Nežinia ar mūsų pedagogai pritartų amerikietiškai
programų organizavimo argumentacijai. Šiuo metu, vis didėjantis mokinių
užimtumas formuoja atsiskaitomąjį požiūrį į literatūrą ir apsiskaitymą.
Vasaros laikotarpio nei mokiniai, nei pedagogai nesieja su būtinybe skaityti.
Nepakankamas ir tėvų dėmesys vaikų skaitymui. Tačiau ir šiame kontekste
amerikietiškos metodikos taikymas aktyvinant vaikų skaitymą gali duoti teigiamų
rezultatų.
Deja, Lietuvoje ne tik pinigų trūksta naujų knygų
įsigijimui, mano manymu, labiausiai trūksta bendradarbiavimo tarp institucijų
pačiu aukščiausiu lygiu. Iki šiol yra nesuprantama, kad rengiant valstybinę
švietimo strategiją iki 2012 metų
nedalyvavo Kultūros ministerija ir iki šiol požiūris į neformalųjį
švietimą tiek suaugusių tiek vaikų apsiriboja žinybiniais barjerais.
13. Dėkoju padėjusiems parengti šį pranešimą:
Eugenijai Koveckienei, Klaipėdos miesto savivaldybės viešosios bibliotekos
direktorės pavaduotojai; Laimai Lapinienei, Utenos A. ir M. Miškinių viešosios
bibliotekos Informacijos skyriaus vedėjai; Simonai Žilienei, Vilniaus miesto
centrinės bibliotekos direktorės pavaduotojai.
Pranešime panaudota mežiaga iš www.bibliotekos.lt
Vida
GARUNKŠTYTĖ,
Lietuvos bibliotekininkų draugijos pirmininkė