TARPTAUTINĖ
KONFERENCIJA „MUZIEJUS XXI AMŽIUJE – MUZIEJUS VISIEMS“
Gerbiami ministrai, Seimo nariai, Šiaurės ministrų tarybos Lietuvoje
biuro direktoriau, užsienio svečiai, muziejininkai, ponios ir ponai!
Džiaugiuosi galėdamas pasveikinti
visus susirinkusius į konferenciją, mano manymu, labai svarbia tema – Muziejus
XXI amžiuje – muziejus visiems.
Iš
tiesų, kokius iššūkius muziejui kelia XXI amžius, koks turėtų būti šiuolaikinis
muziejus, kaip pritraukti daugiau lankytojų, kaip atverti duris visiems visuomenės
sluoksniams. Šiuolaikinė visuomenė sparčiai kinta, spartėja gyvenimo tempas,
didėja laisvalaikio praleidimo formų pasiūla, kultūros vertybes pristato ne tik
muziejai, bet ir visuomenės informavimo priemonės, internetas. Mano manymu, jau
praėjo tie laikai, kai muziejus buvo elitinė, uždara vieta, kaupianti kultūros
vertybes, jas profesionaliai restauruojanti, tirianti ir eksponuojanti kultūros
institucija. Muziejus XXI amžiuje - tai atvira, demokratiška kultūros
institucija – šiuolaikinio gyvenimo dalis.
Kaip jau ne kartą konstatuota
įvairių konferencijų ir seminarų, skirtų muziejų problemoms aptarti, metu ir
Lietuvoje edukacija tampa vis svarbesne muziejų misijos dalimi ne tik
didžiuosiuose Lietuvos miestuose, bet ir atokiausiuose regionuose. Požiūris į
muziejaus paskirtį: kaupti, saugoti ir eksponuoti menines ir kultūros vertybes
tampa vis lankstesnis, suvokiant, kad nūdienos muziejaus funkcija ir jo
egzistavimo vienas iš kertinių aspektų yra edukacija. Kitaip tariant muziejus
tolydžio tampa visuomenine kultūrine mokymo institucija.
Kokias paslaugas tokio pobūdžio
institucija turėtų teikti visuomenei?
Pirmiausia, mano manymu, yra
sisteminis vaikų ir jaunimo mokymas. Daugelis Lietuvos muziejų rengia puikias
edukacines programas moksleiviams ir jos yra gausiai lankomos, bet reikia
pripažinti, kad įvairių dalykų pamokos muziejuose Lietuvoje dar nėra tapę
formaliojo ugdymo programų dalimi. Manau, šioje salėje susirinkusių žmonių
nereikia įtikinėti primenant tarptautinius tyrimus, kad mokiniai geriau įsimena
temas, kurios jiems dėstomos netradiciniais, su menu, praktiniais užsiėmimais
susietais būdais. Mano įsitikinimu, laikas eiti prie muziejų ir pedagogų
bendrai rengiamų edukacinių programų, atitinkančių švietimo programas, kurios
galėtų tapti formaliojo švietimo dalimi. Nereikėtų pamiršti ir dar vieno
privalumo: muziejus rengdamas tiesiogiai su švietimo programomis susietas
edukacines programas gali sau leisti kelti naujus, aktualius klausymus, į tą
pačią temą pažvelgti nauju žvilgsniu, įvairiapusiškiau.
Muziejus neabejotinai turėtų užimti
svarbesnę vietą vaikų neformaliajame ugdyme, tai turėtų aiškiau atsispindėti
Švietimo ir mokslo ministro patvirtintoje Neformaliojo vaikų švietimo
koncepcijoje. Muziejus galėtų vaidinti svarbų vaidmenį sprendžiant vaikų
užimtumo problemą, ypač rengdamas programas savaitgaliais ir vaikų atostogų
metu.
Ne mažiau svarbus
turėtų būti muziejų vaidmuo sudarant sąlygas Lietuvos gyventojams mokytis visą
gyvenimą. Specialios edukacinės programos suaugusiems turėtų tapti muziejų
kasdienybe. Šios programos galėtų apimti tiek edukacines programas įvairioms
specialius interesus turinčių suaugusių grupėms, studentams, pensininkams,
neįgaliesiems ir pan. Manau, kad tokio pobūdžio programų Lietuvos muziejuose
turėtų būti daugiau. Muziejai turėtų išnaudoti savo kūrybišką, nepolitizuotą,
demokratišką aplinką kviesdami į atviras diskusijas įvairiais visai visuomenei
svarbiais klausimais. Regioniniai ir vietos muziejai turi puikią galimybę tapti
aktyviais vietos bendruomenių centrais, savo rengiamomis parodomis ir
edukacinėmis programomis patraukdami vietos bendruomenes ir šeimas.
Šiuo
metu visuomenėje vyksta ir kitokio pobūdžio pokyčiai. Šiuolaikinis, ypač jaunas
žmogus savo vaidmenį visuomenėje suvokia ne tik kaip vartotojo, bet dažniau kaip
aktyvaus dalyvio ir kūrėjo. Šiaurės šalyse šie visuomenės pokyčiai sėkmingai
išnaudojami ir muziejų, kur projektai jaunimui, pedagogams, neįgaliesiems,
tautinėms mažumoms rengiami kartu su šių grupių atstovais.
Manau, didesnių diskusijų dėl mano
išvardintų muziejaus veiklos krypčių šioje auditorijoje tikrai nekils, jau
dabar visa tai Lietuvos muziejai kiek leidžia galimybes vykdo. Šios dienos
konferencijos metu išgirsime puikius pavyzdžius, kuriuos pristatys Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejus, Kėdainių
krašto muziejus, A. Baranausko ir A. Vienuolio-Žukausko memorialinis muziejus,
Šiaulių “Aušros” muziejus, Maironio
literatūros muziejus. Tačiau ko trūksta, kad
muziejai šį darbą galėtų atlikti dar geriau?
Vienas iš svarbių, mano manymu,
faktorių yra žmogiškieji ištekliai. Šiuo metu muziejuose dirba apie 800 aukštos
kvalifikacijos specialistų, tačiau tik nacionaliniai ir kai kurie
respublikiniai bei savivaldybių muziejai gali pasidžiaugti tuo, kad turi
darbuotojus, kurių pagrindinė funkcija – edukacinių programų kūrimas ir
įgyvendinimas. Tačiau dažnam muziejininkui edukacinis darbas yra tik vienas iš
jo darbo barų. Ne mažiau svarbus faktorius yra ir muziejininkų pasirengimas
dirbti edukatoriaus – interpretatoriaus darbą. Galima pasidžiaugti, kad
Lietuvos muziejų asociacija, gavusi ES paramą vykdo projektą „XXI
amžiaus muziejininkų kompetencijos ir gebėjimų ugdymas“. Tikėsimės prie
muziejininkų kvalifikacijos kėlimo prisidės ir Seimo Švietimo, mokslo ir
kultūros komiteto, Kultūros ministerijos, Šiaurės ministrų tarybos biuro
Lietuvoje ir Lietuvos muziejų asociacijos vykdomas projektas „Muziejai
visiems“, kurio pagrindinis tikslas – suaktyvinti ir sureikšminti vieną iš
svarbių muziejaus funkcijų - muziejų edukacinę funkciją Lietuvoje. Šio projekto
rėmuose numatyta parengti mokymo programas muziejininkams,
kuriose ypatingas dėmesys skiriamas muziejų edukacinei funkcijai.
Kitas ne mažiau svarbus faktorius
yra lėšos muziejų edukaciniams projektams rengti ir įgyvendinti. Šiuo metu
remiantis Muziejų įstatymu ir muziejų statutais pagrindinis finansavimas
skiriamas muziejinių vertybių įsigijimui, restauravimui, parodų rengimui,
katalogų leidybai ir pan. Muziejų edukacijai ir darbu su lankytojais plačiąja
prasme lėšų iš kasmetinių valstybės ar savivaldybės dotacijų skiriama tikrai
nedaug. Didesnioji dalis muziejų vykdomų edukacinių projektų finansavimą gauna
iš kitų kultūros ministerijos programų arba iš Kultūros ir sporto rėminimo
fondo nuo 2008 m. sausio tapsiančio Kultūros rėmimo fondo. Taigi muziejų edukacinė
arba švietimo funkcija dar vis nėra laikoma viena svarbiausių muziejų atliekamų
funkcijų Lietuvoje.
Džiugu, kad 2007 m. kovo 14 d.
Vyriausybės patvirtintoje Muziejų modernizavimo 2007-2015 metų programoje
vienas iš programos įgyvendinimo priemonių plano uždavinių yra „Sudaryti muziejuose sąlygas šviestis
ir mokytis visą gyvenimą“ bei „Parengti ir įdiegti muziejų vertinimo sistemą“.
Labai tikiuosi, kad įgyvendinant šiuos išsikeltus uždavinius Kultūros
ministerija skirs pakankamai dėmesio muziejų edukacinių programų finansavimo ir
žmogiškųjų išteklių klausymų sprendimui. Rengiant muziejų vertinimo sistemą,
tikiuosi, kad vienas iš svarbių muziejų veiklos vertinimo kriterijų taps
muziejų vykdoma edukacinė veikla. Taip pat tikiuosi, kad Muziejų modernizavimo
programa sudarys geresnes sąlygas muziejuose panaudoti multimediją, edukacinius
kompiuterinius žaidimus.
Iš kitos pusės, neturiu
vilčių, kad problemas, susijusias su muziejų edukacija Lietuvoje gali išspręsti
viena Kultūros ministerija. Bendradarbiavimas tarp Švietimo ir mokslo ir
Kultūros ministerijų yra būtinas. Iki šiol yra nepatvirtinta Švietimo ir mokslo
ministrės įsakymu sudarytos darbo grupės rengiama Vaikų ir
jaunimo kultūrinio ir meninio ugdymo koncepcija. Reikia tikėtis, kad šioje
koncepcijoje muziejus, kaip svarbi kultūrinio švietimo institucija užims
svarbią vietą.
Dar kartą sveikinu visus
konferencijos dalyvius, linkiu konferencijai gero darbo, o politikams ir
valdininkams – sudaryti sąlygas suklestėti muziejų edukacijai Lietuvoje.
Ačiū
Virginijus
DOMARKAS,
Švietimo, mokslo ir
kultūros komiteto pirmininkas
KULTŪROS MINISTRO JONO JUČO
SVEIKINIMO ŽODIS
Gerbiamas komiteto pirmininke, gerbiami Seimo
nariai, konferencijos dalyviai ir svečiai,
Sveikinu
Jus, susirinkusius į konferenciją, skirtą šiuo metu itin aktualiai muziejų
edukacijos temai. Šiandien dažnai kyla klausimas, kaip visuomenei patraukliai,
įtaigiai, naujomis formomis bei būdais perteikti muziejuose sukauptas žinias
apie mūsų krašto istoriją, meną, literatūrą, gamtą, techniką ir kt.
Analizuojant sukauptą informaciją apie Lietuvos muziejų vykdomą darbą šioje
srityje, galime drąsiai teigti, jog rezervų muziejams tobulėti yra.
Lietuvos muziejai vykdo edukacines
programas, tačiau rezultatai ne visuomet tokie, kokių tikimės. Siekiant pokyčių
bei geresnių rezultatų šioje srityje, svarbu kelti muziejų specialistų
kvalifikaciją, taip pat būtinas muziejų, Muziejų asociacijos, Kultūros
ministerijos, Švietimo ir mokslo ministerijos bei kitų institucijų
bendradarbiavimas.
Kultūros ministerija muziejų
edukacinėje veikloje mato didelę prasmę ir siekia šią veiklą skatinti bei
tobulinti. Į 2007 metais patvirtintos muziejų modernizavimo programos
įgyvendinimo priemonių planą kultūros ministerija įtraukė darbus, kurie padės
muziejams įgyvendinti naujai suformuotus uždavinius: ,,Sudaryti muziejuose
sąlygas šviestis ir mokytis visą
gyvenimą” bei ,,Ugdyti muziejininkų gebėjimus teikti profesionalias paslaugas
ir taip prisidėti prie mokymosi, turizmo ir socialinės integracijos”.
Įgyvendinant šiuos uždavinius, teks rimtai padirbėti tiek muziejams, tiek
Kultūros darbuotojų tobulinimosi centrui, tiek ministerijai, kuri turės
parengti ir įdiegti muziejų vertinimo sistemą, taip pat parengti ir patvirtinti
Ilgalaikio muziejininkų kvalifikacijos tobulinimo nuostatus.
Vyriausybė,
pritardama Muziejų modernizavimo programai, įtvirtino šią kultūros sritį kaip
reikalingą kompleksinių permainų ir kryptingų valstybės investicijų. Seimo,
Kultūros ministerijos, Šiaurės ministrų tarybos biuro bei Muziejų asociacijos
partnerystė rengiant šią konferenciją leidžia tikėtis, kad kartu dirbdami
pasieksime užsibrėžtų tikslų.
Ši konferencija yra gera proga
muziejininkams dar kartą pristatyti ir aptarti Lietuvoje sukauptą patirtį,
išgirsti kolegų iš užsienio siūlymus, pasinaudoti jų patirtimi, nubrėžiant
Lietuvos muziejų edukacinės veiklos perspektyvą bei formuojant muziejininkų
kvalifikacijos kėlimo gaires.
Linkiu konferencijos dalyviams
kūrybingo, produktyvaus darbo ir grįžus į savo muziejus pabandyti pritaikyti geriausius
edukacinių programų pavyzdžius, kuriuos šioje konferencijoje pristatys kolegos
iš užsienio bei Lietuvos.
Jonas
JUČAS
Kultūros
ministras
MUZIEJŲ EDUKACIJA IR KULTŪROS BEI ŠVIETIMO POLITIKA
Gerbiamas
pone Ministre, komiteto pirmininke, mieli ponios ir ponai,
Man
didžiulė garbė ir malonumas Šiaurės ministrų tarybos biuro vardu dalyvauti šios
konferencijos organizavimo darbe kartu su Lietuvos Kultūros ministerija, Seimo
Švietimo, mokslo ir kultūros komitetu bei Lietuvos muziejų asociacija.
Žodis
“muziejus” dažniausiai primena kažką labai sena, ko neįmanoma paliesti, ir kas
nesikeičia. Toks muziejus - tai tarsi užkonservuotas laikas; ir kuriam visiškai
nesvarbu, kas vyksta už pastato sienų. Tai tikriausiai ir yra muziejaus prasmės
elementas, kurio kartais tikrai reikia.
Mano
asmeninė patirtis, kai supratau, kad muziejus gali būti visiškai kitoks,
atsirado tuomet, kai gyvenau Izraelyje aštuoniasdešimtųjų metų pradžioje. Mano
draugė nuėjo į Tel Avive esantį Diasporos muziejų, iš jo grįžo švytinčiomis
akimis, ir pasakė šiuos žodžius: “Aš nuėjau lyg ir į muziejų … bet tai nebuvo
muziejus!”
Ką ji turėjo mintyje – tai buvo tai,
kad tame muziejuje nėra tiesiog išdėlioti radiniai, tai buvo interaktyvi
kelionė po žydų tautos trijų tūkstantmečių trukmės istoriją, o taip pat aplink
visą pasaulį. Tai buvo ir tebėra parodų, muzikos, kompiuterinių programų, meno,
vaikų žaidimų ir filmų derinys – ir visa tai yra plėtojama, todėl antras
vizitas į šį muziejų niekada nebus toks, koks buvo pirmasis.
Daug kas buvo padaryta ir Šiaurės
šalių muziejuose, kad jie būtų ne tik eksponatų apžiūros vieta, bet ir
supratimo vieta. Tikiuosi, kad šio seminaro metu mes galėsime pasidalyti
patirtimi su jumis. Aš laukiu tolesnės muziejų plėtros Lietuvoje, šalyje, kuri turi
tiek daug kuo pasidalyti iš tolimos ir artimos savo praeities, kad būtų galima
pažvelgti į ateitį.
Ačiū Jums.
Tempo
HEISKANEN,
Šiaurės ministrų tarybos biuro Lietuvoje direktorius
NACIONALINIO
M.K.ČIURLUIONIO DAILĖS MUZIEJAUS EDUKACINĖ PRAKTIKA
Poreikis kūrybai yra vienas svarbiausių faktorių kiekvienam žmogui.
Meno vaidmuo ypač aktualus asmenybės vystymuisi, žmogaus adaptacijai jį
supančioje aplinkoje, pažįstant save ir kitus.
Esminis virsmas M.K.Čiurlionio dailės muziejuje prasidėjo 1994 metais,
kai ėmė formuotis naujas požiūris į muziejaus misiją, Švietimo skyriaus
edukacinę veiklą.
Vertinant šiuolaikinio meno procesus, pastebėti akivaizdūs pokyčiai ne
tik meninėje, bet ir socialinėje situacijoje, meno vartotojų, suvokėjų
sąmonėje.
Nemenka dalis brandaus amžiaus parodų lankytojų palaipsniui apsiprato
postmodernioje erdvėje, bet vis dar labiau pasitiki reprezentacine, oficialia,
dar XX a. legitimuota menine kalba. Tuo tarpu jaunoji karta (mokiniai,
akademinis jaunimas) reikalauja eksperimentinių meno pateikimo būdų,
nekomercinės kūrybos projektų, suteikiančių galimybę išreikšti savo estetines
nuostatas, neretai maištingas ir prieštaringas laisvės idėjas. Itin stiprus
jaunuolių saviraiškos poreikis sėkmingai realizuojamas naujais edukologijos
instrumentais, t.y., atsisakant pamokslaujančio tono, pasitelkiant meną kaip
bendravimo priemonę, provokuojančią kūrybiniam dialogui. Atsižvelgus į šiuos
faktorius bei muziejaus specifiką, pradėta kurti muziejaus Švietimo skyriaus
strategija, kuri išsivystė keliomis kryptimis:
Daug dėmesio skiriama Vaikų dailės studijai,
muziejuje veikiančiai nuo 1987 m. Šiuo metu ji vadinama „Meno laboratorija“,
pabrėžiant vaiko kaip atradėjo ir eksperimentuotojo vaidmenį. Jos nariai savo
darbuose kūrybiškai permąsto muziejaus ekspozicijas, dalyvauja Respublikos ir
tarptautiniuose vaikų kūrybos konkursuose, šventes (Kalėdas, Velykas,
Užgavėnes) švenčia ne tik su šeimomis, bet ir su muziejaus darbuotojais.
Nuolat kuriamos edukacinės programos
mokiniams, pristatančios pastoviose muziejaus ekspozicijose saugomas menines
vertybes. Šiuo metu turime 13 programų. Rubrika „Muziejaus paslaptys“ skirta
jaunesniojo amžiaus vaikams, o rubrika „N-14“ – vyresniųjų klasių mokiniams.
Šios programos paremtos teorine bei praktine dalimi, susidedančia iš įvairių
užduočių, žaidybinių ir vaidybinių elementų.
Rengiami seminarai pedagogams. Daugelis
dailės istorijos mokytojų Lietuvoje vis dar stokoja žinių apie
postmodernistinio meno raidą. Siekiame užpildyti šias spragas ir kartu
pasidalinti sukaupta patirtimi, kaip išradingai ir įdomiai perduoti žinias
mokiniams.
Kuriamos edukacinės programos trumpalaikėms
parodoms. Pvz., „Trys žodžio suvokimo dimensijos“ – programa, paruošta
specialiai Prano Gailiaus personalinei parodai (2004), ir skirta kurtiesiems
parodos lankytojams.
Vykdomos meninės akcijos, plenerai ir
simpoziumai, organizuojami kartu su įvairiomis kultūros įstaigomis bei
mokyklomis ir įgyvendinami už muziejaus ribų. Minėtini vaikų kūrybos plenerai
Plokščiuose (1996), Rumšiškėse (1997), Kačerginėje (1998), skirti žymių
dailininkų Kajetono Sklėriaus, Vlado Eidukevičiaus, Antano Martinaičio
atminimui. Išskirtina ir graffiti meno akcija „Mano pasaulis“ Kauno auklėjimo
darbų kolonijoje, surengta kartu su Maltos ordino pagalbos jaunimo grupe bei
Žemės meno simpoziumas „Plastinė introjekcija“, įvykęs Kauno Nemuno saloje.
Rengiamos šiuolaikinio meno parodos. Ši darbo
kryptis reikalauja ypatingo kūrybingumo bei įgūdžių, nes būtina neprasižengti
profesionalaus meno reikalavimams ir kartu padaryti parodą patrauklią bei
suprantamą jaunesniam lankytojui.
Žinoma, kad įprastas kūrinio suvokimo būdas
remiasi tradicine žiūrėjimo empirija bei meno objekto akistatoje patiriamais
išgyvenimais – džiaugsmu, liūdesiu, estetiniu pasitenkinimu. Tokį santykį su
menu Aristotelis vadino katarsiu, o Immanuelis Kantas – malonumu be praktinės
naudos.
Šiuolaikinis menas dovanoja galimybę neapsiriboti vien tik žiūros
teikiamu meninės tikrovės pažinimu. Ši regimybė paskatino ieškoti naujų,
edukatyviai orientuotų koncepcijų ir metodų, siekiant supažindinti visuomenę su
modernistiniu ir postmoderniu menu.
1997 metais įgyvendinome pirmąjį Rytų bei Vidurio Europoje projektą
neregiams „Šeštojo pojūčio beieškant“. Paroda, surengta M.K.Čiurlionio dailės
muziejaus Kauno paveikslų galerijoje, savo inovatyviu požiūriu turėjo įtakos ir
vėlesniems edukaciniams projektams. Parodos lankytojus paskatinę kūrinius
paliesti, išgirsti, užuosti ir net paragauti, sulaužėme geležinę muziejaus
taisyklę - „eksponatų rankomis neliesti“. Pastebėjome, jog toks metodas veikia
ne tik akluosius, bet ir reginčiuosius, todėl naudojome jį parodose „Septynios
meilės postmodernizmui dienos“ (1998), „Personalinis judesys“ (2001), „Grafika.
Džiazuojantis estampas“ (2002).
Pamažu žiūrovai buvo kviečiami vis drąsiau įsilieti į kūrybinę erdvę –
ne tik liesti kūrinius, bet ir patys konstruoti, piešti, tapyti, užbaigti
menininkų pradėtus kūrinius, tapti jų bendraautoriais. Iš šios patirties
išsivystė ir projektas „Menas + Menas bendrauti“. 2003 m. jis pristatė tapybą, 2004
m. – tekstilę, 2005 m. – skulptūrą, šiemet – fotografiją, o kitąmet jis turėtų
startuoti pavadinimu „Menas + Menas bendrauti. Garsas“.
Šis projektas atspindi edukacinę misiją,
kurią palaiko pabrėžtas interaktyvumas, proceso, o ne rezultato svarba, nauja
santykių kokybė tarp menininko, kūrinio ir žiūrovo.
2001 metais buvome pakviesti į tarptautinį forumą Maskvoje, skirtą
vaikams su negalia, kuriam paruošėme projektą neregiams „Dienos sapnai“. Šio
projekto pagrindinė idėja – komunikatyvinės erdvės sukūrimas - pasisemta iš anksčiau įgyvendintų projektų,
atnešė naują patirtį, nukreiptą prieš sistemą, kupiną baimės, prietarų,
taisyklių ir nesusipratimų. Ne suvaržymas kuria žmogų, o poreikis kūrybai,
atvirumas, pasitikėjimas, noras būti suprastam. Barjeras – tai ne tik
skiriamoji linija, bet ir erdvių susiliejimo, galimybių ir dialogo vieta.
Tokioje situacijoje šiuolaikinio meno raiška ypač dėkinga, tereikia sugebėti ja
pasinaudoti. Projekte profesionalių menininkų dėka buvo kuriama terapinė erdvė,
kurioje siekėme, kad baimės stereotipus, susvetimėjimą pakeistų meninis
vyksmas, paremtas subsensoriniu suvokimu. Taikiausias būdas įtampai
pašalinti - kūryba, per kurią vienos
rūšies energija paverčiama kita.
Pernai M.K.Čiurlionio muziejaus filiale,
M.Žilinsko dailės galerijos požemiuose, mūsų vadinamose „katakombose“,
atidarėme nuolat veikiančią šiuolaikinio meno eskpoziciją – „Muziejus
neregiui“. Iki tol muziejus nebuvo pritaikytas neregių poreikiams, o
vienkartinės parodos ar akcijos negalėjo užpildyti šios spragos. Parodoje
pabrėžtinai eksponavome tik originalius menininkų darbus, nes esame įsitikinę,
kad pateikti nereginčiam parodos lankytojui muliažus, maketus ar kopijas yra
neetiška. Ateityje paroda bus papildoma naujais kūriniais, tikimės išleisti
katalogą, kuriame tekstai būtų ir Brailio raštu. Įdomu tai, kad paroda domisi
ir regintys lankytojai, ateinantys su užrištomis akimis ir bandantys įsijausti
į neregio būseną. Gal tai ir yra tas kelias į gilesnį supratimą ir nuoširdų
bendravimą, inspiruotą menininkų kūrybos.
Muziejaus edukatoriai nuolat ieško naujų būdų ir priemonių senosios
dailės palikimo ir šiuolaikinių meninių tendencijų propagavimui visuomenėje.
Tai nenutrūkstamas, atsinaujinantis, jautriai įsiklausantis į visuomenės pulsą
procesas, nelaukiant greitų ar apčiuopiamų rezultatų, bet tikint grįžtamuoju
ryšiu ateityje.
Violeta JASEVIČIŪTĖ
MULTIKULTŪRINĖS
PROGRAMOS KĖDAINIŲ KRAŠTO MUZIEJUJE
Miestas
– tai vieta, kur persipina įvairių tautų gyvensenos stiliai, kur klostosi ir
susikerta skirtingų etninių grupių likimai. Kėdainių miesto įvairovę ir
socialinės sanklodos savitumą per keletą amžių suponavo kelių skirtingų
kultūrų: krikščionių ( evangelikų liuteronų, arijonų, evangelikų reformatų,
katalikų , stačiatikių) ir judėjų
dermė. Čia taikiai sugyveno lietuviai, lenkai, rusai, vokiečiai, škotai
ir žydai.
Senovinis
miestas buvo suvokiamas kaip įvairių etninių grupių uždarų teritorijų visuma –
šeimoms ar grupėms priklausančios erdvės saugojo nuo kitoniškumo, kartais nuo
bauginančio išorės pasaulio.Todėl ir Kėdainiuose tautinės bendruomenės
apsigyveno prie jau susiformavusių ar besikuriančių turgaviečių: aplink Senąją
Rinką – žydai, Jonušavos – vokiečiai, Knypavos – rusai, Didžiąją Rinką –
škotai, o kairiojoje miesto pusėje ,
aplink Šv. Jurgio bažnyčią ,nuo seno gyveno katalikai.
Miestai
augo ir kaip prekybos centrai, čia prekiaudavo įvairių tautybių
pardavėjai ir pirkėjai.. Į Kėdainius XV amžiuje atvykdavo Hanzos sąjungos
pirkliai, vėliau pirkliai iš Rygos ir Karaliaučiaus. Tai kad Kėdainiai buvo svarbus
regioninis prekybos centras rodo ir 6 turgavietės, buvusios mieste.
Iš Kėdainiuose gyvenusių tautinių
bendrijų šiandien nebeliko škotų,
vokiečių ir žydų. Tačiau jų paveldas – įvairių konfesijų maldos namai,
gyvenamieji namai - yra išlikęs mieste.
Kėdainių krašto muziejus jau
daugiau kaip 8 metai vykdo įvairius edukacinius projektus, kurių pagrindinis
tikslas - miesto daugiakultūrės praeities išsaugojimas ir aktualizavimas.
1999 – 2000 m. Kėdainių krašto muziejus vykdė projektą „ Kėdainiai
– tautų susitikimo vieta“, kurio metu buvo surengta daug seminarų, paskaitų ,
koncertų apie tautines bendruomenes, gyvenusias mūsų krašte. Jie plačiai buvo
nušviečiami spaudoje ir per vietinę televiziją. Šiuose seminaruose aktyviai
dalyvavo rajono mokytojai ir moksleiviai. Norėdami įtvirtinti naują
informaciją projektą baigėme istorine viktorina
“ Ką žinai apie
Kėdainių miestą? “ , kurioje dalyvavo 13 Kėdainių miesto ir rajono mokyklų
komandų. Šios viktorinos jau tapo tradicija ir rengiamos kas dveji metai. Viktorinos
– tai mokiniams patraukli forma gilintis į miesto istorijos paslaptis, nes
pateikiamos užduotys būna labai įvairios, reikalaujančios ne tik sauso faktų
žinojimo, bet ir sugebėjimo orientuotis mieste: rasti paslėptą lobį, pagal
nuotrauką atpažinti ir surasti namą.
2001-2002 m. itin gerai pavyko įgyvendinti tarptautinį projektą „
Stiklo karoliukų žaidimas‘, kurį finansavo „ Paribio „ fondas iš Seinų ( Lenkija) . Projekte dalyvavo 11 Kėdainių
rajono ir miesto mokyklų mokinių .Kiekviena mokykla pasirinko tautinę bendruomenę ir apie ją rinko
istorinę medžiagą, domėjosi papročiais ir tradicijomis, mokėsi jų nacionalinių
šokių ir dainų, siūdinosi tautinius kostiumus, rengė šiuolaikinio meno akcijas.
Visa tai buvo pristatyta Kėdainių visuomenei surengtoje Senamiesčio šventėje.
Šis projektas parodė, kad daugiakultūris paveldas yra įdomus, daugeliui nežinomas, todėl reikia jį įvairesnėmis
formomis propaguoti.
Labai vertinga patirtis mokiniams
buvo dalyvavimas projekte „ Gyvoji archeologija“. Jo metu muziejaus archeologas
Algirdas Juknevičius kartu su mokiniais vykdė archeologinius kasinėjimus
skerdėjo namelio vietoje šalia žydų sinagogų komplekso. Vėliau muziejuje buvo
surengta radinių paroda , o dabar jau yra paruoštas projektas skerdėjo namelį atstatyti.
Kėdainių krašto muziejuje ir jo
filialuose šiuo metu yra parengtos ir
vykdomos 28 edukacinės programos
įvairaus amžiaus mokiniams.
Jaunesniems mokiniams mes
siūlome užsiėmimus muziejaus
ekspozicinėse salėse ir edukacinėje klasėje, kurioje yra dirbama su
konkrečiais eksponatais : vyžomis, klumpėmis, akmeniniais kirvukais ,
kuriuos jie gali paliesti, pasimatuoti, nupiešti . Pradinių klasių mokiniai
daugiausia renkasi etnokultūrinio pobūdžio užsiėmimus: “ Seni daiktai prabyla“, „ Ką pasakoja
akmeninis kirvukas“, „ Kad neprailgtų advento vakarai“, Velykų pramogos“ .
Daugelis muziejaus edukacinių programų temų yra suderintos su mokyklinėmis programomis , kad mokytojai galėtų atvesti
vaikus į muziejų ir vaizdžiau atskleisti žmonių gyvenimą
praeityje , jų pažiūras ir pasaulio suvokimą.. Todėl pradinių klasių mokiniams
siūlomos programos yra tokios
populiarios . Norėdami atkreipti dėmesį ir į miestietišką kultūrą
mes parengėme programas „Gyvenimas
dvare“ , „ Senieji Lietuvos ir Kėdainių herbai“ ir „ Radvilų giminės istorija“.
Jų metu mokiniai pabando sukurti
savo šeimos herbą , pasidaro sau vėduokles, susipažįsta su Kėdainių dvaro istorija.
5-8 klasių mokiniai mieliau renkasi tas programas
, kurios vedamos ne tik muziejaus salėse , bet ir senamiestyje. Tai
integruotos pamokos – ekskursijos „
Viena diena Viduramžių mieste“, „Reformacija Lietuvoje ir Kėdainiuose“,
Kėdainių miestietiškoji kultūra“ . Jų metu mokiniai susipažįsta su viduramžių miesto išplanavimu, , kulto pastatais, šventėmis ir kasdieniu gyvenimu: indais , papuošalais bei kitais buityje
naudotais daiktais. Tokių užsiėmimų metu mokiniai akivaizdžiai gali palyginti
katalikų ir reformatų bažnyčių panašumus ir skirtumus, giliau suvokti
reformacijos esmę. Mes pastebėjome, kad
labai svarbu yra skatinti mokinių
asmeninį santykį su istorija. Pvz., į pamokėlę
„ Arbatos paslaptys“ mokiniai atsineša iš namų savo mylimiausią puodelį
ir ragaudami įvairių rūšių arbatą papasakoja jo istoriją – kas jį nupirko, kodėl jis jam patinka.. Šiame
užsiėmime mokiniai ne tik sužino, kaip
ir iš ko buvo geriama arbata
Japonijoje, Rusijoje ir Lietuvoje, bet išreiškia asmeninį santykį su
daiktu, kuris vėliau gali tapti jam gali tapti savotišku eksponatu.
Tautinių bendrijų kultūros paveldas
– tai itin sudėtinga istorija. Nuolatinė akistata su „ kitokiais“ reikalauja
tolerancijos, iškyla kaip rimta problema , tikrinanti mūsų jautrumą. Dažnai
girdime klausiant, kodėl turime domėtis žydų, lenkų, vokiečių kultūra, jeigu
savosios – lietuviškos – dar gerai nežinome?
O dar pasigirsta ir gąsdinimų , kad Vakarų masinė kultūra mus unifikuos
ar net asimiliuos, kad būtina kovoti už tapatybės išsaugojimą. Šiuo atveju
svarbi ir susiklosčiusi tradicija: daugiakultūrės visuomenės paradigma buvo
nepopuliari tarpukario Lietuvoje; sovietmečiu sąmoningai kurtas homogeniškos
visuomenės Lietuvoje mitas ir dabar palaikomas kosmopolitizmo baubų.Tokiame
kontekste daugiakultūrinis visuomenės ugdymas tampa sudėtingas. Tačiau tai
viena galimybių ugdyti mūsų pilietinę savimonę.
Kėdainiuose yra išlikusios 3 buvusios žydų sinagogos.
Restauravus mažąją žieminę sinagogą, joje
2002 metų rudenį duris atvėrė
Kėdainių krašto muziejaus Daugiakultūris centras. Centro veiklos tikslas
supažindinti visuomenę su daugiakultūriu mūsų krašto istoriniu paveldu, ugdyti
visuomenės toleranciją Savo veiklą
pradėjome atidarydami parodas: „ Žydų gyvenimas Lietuvoje „ ir „ Lietuviai –
Pasaulio tautų teisuoliai“ iš valstybinio Vilniaus Gaono žydų muziejaus. . 2003 metais projekto „Pasaulis, kurio
nebėra“metu surengėme paskaitų ciklą apie žydų papročius, tradicijas bei
holokaustą Kėdainių miesto ir rajono mokiniams bei mokytojams. Parengiau ir
išleidau pratybų sąsiuvinį vyresniųjų klasių mokiniams apie Kėdainių žydų
bendruomenę „ Žydai: istorija – gyvenimas – kultūra“. Jame yra pateiktos
dokumentų ir atsiminimų ištraukos, nuotraukos , žemėlapiai, kuriuos nagrinėdami
mokiniai atlieka įvairias užduotis, sprendžia kryžiažodžius. Antrajame
Daugiakultūrio centro aukšte įrengėme ekspoziciją: panaudojome Kėdainių krašto
muziejaus fonduose esančius judaikos eksponatus, padarėme schemą apie žydų
bendruomenės ūkinę veiklą tarpukaryje, pastatėme Dailės mokyklos mokinių iš molio pagaminto Kėdainių žydų kvartalo maketą ir pakabinome
pano iš 60 nuotraukų, kuriose atsispindi žydų bendruomenės istorija Kėdainiuose. Ši ekspozicija yra naudojama
vedant edukacinius užsiėmimus apie žydų bendruomenės gyvenimą mūsų krašte.
2006 metais kartu su Rytų Europos žydų
istorijos ir kultūros centru parengėme ir vykdėme naują edukacinę programą „
Štetlas ir tradicijos“ . Ši programa sudaryta
iš 2 dviejų dalių. Ekskursija po
Kėdainių senamiestį su išlikusiais
istoriniais objektais , skirta žydų
gyvenimo specifikos Lietuvos miesteliuose ypatumams nusakyti. Antroje dalyje
vedamas užsiėmimas Daugiakultūriame
centre , skirtas specifiškiausiam žydų tradicijos fenomenui – šabui. Programos
metu mokiniai supažindinami su šabo atributika – kipomis, senovine šabo žvakide
ir kidušinėmis taurelėmis, talitu, kvapniais augalais . Mokiniai dirba su istoriniais dokumentais
ir pokalbio metu patys daro išvadas apie šabo šventimą, apžiūri minėtus daiktus
ir pabaigoje pasivaišina macais ir vynuogių sultimis. Programa trunka apie 2
val. ir pakankamai išsamiai supažindina su
pagrindinėmis žydų tradicijomis.
Šioje programoje dalyvavo mokiniai iš daugelio Lietuvos miestų bei
miestelių, kuriuose jau nėra išlikusio žydų paveldo , nors juose iki karo
gyveno daug žydų. 2006 metų muziejinių edukacinių programų konkurse programa „
Štetlas ir tradicijos „ užėmė antrą vietą.
Šiais metais mes parengėme ir vykdome naują
integruotą edukacinį projektą „Pažinkime daugiakultūrį Kėdainių miestą“ , kurį
sudaro 3 programos. Pirmoji - „Religinių konfesijų maldos
namai“, skirta 9- 12 klasių mokiniams . Jos metu mokiniai aplanko katalikų,
reformatų, stačiatikių ir judėjų maldos namus, aiškinasi jų panašumus ir skirtumus, nagrinėja Dekalogą , užduočių sąsiuviniuose atlieka įvairias
užduotis. Antroji – „ Kėdainių miestietiškoji kultūra“ - skirta 5-8 klasių
mokiniams. Ją taip pat sudaro 2 dalys : ekskursija į Didžiąją Rinką, Rotušę,
senjorų Arnetų namą, kurios metu mokiniai atlieka įvairias užduotis, antroji –
darbas su archeologiniais eksponatais, atspindinčiais mūsų miesto kultūrą ir
miestietišką buitį, muziejaus edukacinėje salėje. Trečioji programa – „
Tautinių ir konfesinių bendruomenių
literatūra, muzika ir simboliai“- skirta 9 - 10 klasių mokiniams. Ji apima
įvairių žanrų rašytinę kūrybą nuo XVI iki XIX amžiaus. Nagrinėjami su
Kėdainiais susiję evangelikų liuteronų, evangelikų reformatų, katalikų,
pasaulietiniai žydų tekstai. Supažindinama su rusų ir lenkų tekstais,
atspindinčiais XIX – XX a. pradžios dvarų kultūrą Kėdainių krašte. Skirtingų
tautų ir religinių konfesijų rašytinis palikimas iliustruojamas būdingais meno,
architektūros pavyzdžiais, paaiškinami svarbesni simboliai, užsiėmimo metu
klausomasi religinių giesmių ir įvairių tautų muzikos. Šios programos yra pritaikytos įvairaus amžiaus mokiniams ir sujungia kelis dėstomuosius dalykus ,todėl jas
renkasi ne tik istorijos , bet ir etikos , tikybos, literatūros bei dailės
mokytojai. Stengiamės, kad mokiniai neliktų tik pasyvūs stebėtojai, bet
aktyviai dalyvautų : nagrinėtų istorinius dokumentus, spręstų kryžiažodžius,
patys darytų išvadas. Mokytojams šios
programos padeda vaizdžiau ir išsamiau atkleisti dėstomas temas, sujungiant teoriją ir praktiką. Mokiniams ne
mokyklos suole dėstomos temos labiau įsimenamos , jos yra vaizdesnės ir patrauklesnės. Labai svarbu , kad
integruotos ekskursijos- pamokos ugdo
pasididžiavimą savo gimtojo krašto
istorija , atskleidžia čia
gyvenusių žmonių indėlį į visos Lietuvos kultūrą.
Norėdami plačiau supažindinti Kėdainių miesto
ir rajono mokinius su išlikusiu žydų
paveldu šiais metais parengėme kilnojamą
parodą „ Žydų paveldas Kėdainių krašte“.Ją
eksponavome tų miestelių mokyklose , kuriuose
iki karo gyveno gausios žydų bendruomenės .Mokiniams labai įdomu
parodoje pamatyti savo gimtojo miestelio nuotraukas , daugiau sužinoti apie
žydus, gyvenusius šalia jų senelių ir prosenelių. Tokias kilnojamas parodas
mokyklose pamato daugiau mokinių , jiems nereikia specialiai vykti į
muziejų ir tai yra dar viena muziejinės
edukacijos forma.
Kėdainių
krašto muziejuje muziejininkė Regina
Adomaitienė jau keleri metai veda
jaunųjų gidų būrelį. Mokiniai išmoksta vesti ekskursijas po Krašto
muziejų ir senamiestį, susipažįsta su daugeliu įdomių žmonių ir praplečia savo
akiratį. Baigę užsiėmimus mokiniai
gauna „ Jaunojo gido „ pažymėjimą ir
visus metus muziejų gali lankyti nemokamai. Įdomu tai, kad jau baigę mokyklą
buvę šio būrelio nariai sugrįžta į
muziejų su savo draugais iš kitų
miestų ir išdidžiai rodydami savo pažymėjimą, patys pasakoja apie miesto
ir muziejaus istoriją. Manau, tai yra
puikus pavyzdys, kaip muziejus gali padėti formuoti jauno žmogaus pilietinę
poziciją.
Savo
veiklą mes orientuojame ne tik į
moksleivius , bet ir į suaugusiuosius. Daugiakultūrio centro salėje išskirtine
akustika, todėl čia rengiami klasikinės ir džiazo muzikos koncertai.
Kėdainiečiai pamėgo jau keletą pastarųjų metų vykdomą tęstinį projektą „ Kitos
tautos šalia mūsų“, kurio tikslas yra pristatyti įvairių Lietuvoje gyvenančių tautinių bendruomenių kultūrą.
Skaitomos paskaitos apie papročius ir tradicijas, rengiami koncertai,
tautinių kostiumų ir kulinarinio
paveldo pristatymai . Pas mus jau
svečiavosi karaimai, totoriai, lenkai , rusai , čigonai ir žydai. Įsimintinas renginys buvo „ Rusiškos
Užgavėnės“, kurio metu lankytojai palygino
rusiškų ir lietuviškų Užgavėnių papročius , dainas ir valgius . Ši šventė dar kartą parodė – skirtumų yra ,
bet panašumų daugiau. Šiuose renginiuose daugiau dalyvauja suaugę žmonės, kurie
nenori užmiršti savo tautos papročių ir tai stengiasi perteikti. Darbas su
suaugusiais reikalauja naujų formų ir
būdų , bet yra būtinas formuojant palankią visuomenės nuomonę apie kitas tautas
ir religijas.
Kėdainiuose
turime unikalų ir išpuoselėtą senamiestį, gausų įvairių tautų ir religinių
konfesijų paveldą, turtingą muziejų ,
todėl stengiamės, kad edukacinės programos būtų kuo įvairesnės ir įdomesnės, atspindėtų ir miestietišką , ir kaimiškąją kultūrą.
Audronė PEČIULYTĖ,
Kėdainių krašto muziejaus
Daugiakultūrio centro administratorė
MUZIEJUS IR KULTŪRINIS TURIZMAS
Gerbiami
konferencijos dalyviai,
Pagal
UNESCO dokumentus, kultūrinis turizmas reiškia
kelionę siekiant pažinti kultūrinę aplinką, įskaitant kraštovaizdžius,
vaizduojamąjį ir scenos menus, išskirtinį vietinį gyvenimo būdą, vertybes,
tradicijas, įvykius bei kitus kūrybinių ir kultūrinių pokyčių procesus.
Muziejuje
kultūrinio turizmo ir kultūros paveldo vertybių partnerystė yra natūraliausia.
Dėl savo saugomų kultūrinių vertybių įvairovės, autentiškumo, gausos, gilių
tradicijų muziejininkų profesionalumo bei atsidavimo, ši kultūros įstaiga tampa
vienu svarbiausiu kultūrinio turizmo organizatoriumi.
Antano
Baranausko ir Antano Vienuolio - Žukausko memorialinis muziejus, įsikūręs
Anykščių mieste ir apylinkėse, siūlo įvairias ekspozicijas ir veiksmo
programas. Mūsų muziejus, jungiantis literatūrinius (Antano Baranausko, Antano
Žukausko – Vienuolio, Jono Biliūno, Bronės Buivydaitės, Liudvikos ir Stanislovo
Didžiulių), etnografinį (Arklio), techninį (siaurojo geležinkelio) muziejus bei
naujai kuriamą Šeimyniškėlių piliakalnio istorinį muziejinį objektą, savo
istoriją skaičiuoja nuo 1927 metų, kai A. Baranausko klėtelėje, rašytojas A.
Vienuolis-Žukauskas įkūrė pirmąjį memorialinį muziejų Lietuvoje. Rašytojo A.
Vienuolio-Žukausko indėlis į Anykščių muziejaus ir į viso Anykščių krašto
kultūrinio paveldo turtingumą yra neįkainojamas ir labai reikšmingas. Rašytojas
suvokdamas kultūrinio paveldo išsaugojimo, jo naudojimo ir propagavimo svarbą,
kvietė pažinti ir mylėti savo kraštą ir pats tuo gyveno. Mums, muziejininkams,
rašytojas A. Vienuolis-Žukauskas yra mokytojas, kurio filosofija remdamiesi
kuriame ir plėtotajame dabartinio muziejaus veiklą. Juk: „Niekur nėra taip gera
ir gražu, kaip Anykščiuose“( A. Vienuolis-Žukauskas).
Daugelį
programų mūsų muziejus turi unikalią galimybę organizuoti autentiškoje
aplinkoje. Jeigu mūsų darbuotojai kartu su atvykusiais turistais kalba apie
duoną, tai veiksmas vyksta šimtametėje troboje, duoną kepame senovinėje
krosnyje. Jei mes pasakojame apie Lietuvos valstybės kūrimosi laikotarpį, tai
lankytojus sutinkame specialiai pastatytame, tą laikmetį atspindinčiame
apžvalgos bokšte, iš kurio matosi laukai, menantys kažkada vykusius mūšius,
piliakalnis, ant kurio stovėjo karaliaus Mindaugo pilis. Jei mes supažindiname
su technikos paminklo – siaurojo geležinkelio istorija, tam turime šimtametę
stotį, senus bėgius, autentiškus siaurojo geležinkelio riedmenis. Jei norime
padėti suvokti, kokios bausmės grėsė už lietuviško žodžio skaitymą, platinimą,
tai galime daryti knygnešių centro - L. ir S. Didžiulių sodybos virtuvėje. Draudžiamos spaudos
galime ieškoti, kaip kažkada tai ir darė žandarai, už paprastos ūkinės spintos
įrengtoje slėptuvėje. Jei mes aiškiname sąvoką rašytojas, tą galime daryti prie A. Vienuolio rašomojo stalo,
prisiglaudę prie J. Biliūno trobos krosnies, prie A. Baranausko klėtelės
slenksčio, ant kurio prisėdęs poetas rašė „Anykščių Šilelį“.
Dar
norėčiau trumpai pristatyti kelis gausiausiai lankomus mūsų kultūrinio
komplekso objektus: Arklio muziejų, Šeimyniškėlių piliakalnio istorinį – archeologinį
ansamblį, Siaurojo geležinkelio
istorijos ekspoziciją.
Arklio
muziejus įkurtas už 8 kilometrų nuo Anykščių esančiame Niūronių kaime, greta
rašytojo J. Biliūno gimtinės. Čia lankytojai gali praleisti visą dieną:
apžiūrėti ekspozicijas, sužinoti įdomių ir naujų dalykų apie arklį, o kartu ir
smagiai papramogauti. Norintys gali sėsti į arklio traukiamą bričkelę ar
lineiką, pajodinėti ar pasivažinėti ne tik muziejaus teritorijoje, bet ir 12 km
ilgio „Žirgo taku“, vingiuojančiu vaizdingomis Šventosios pakrantėmis.
Muziejaus kieme esančioje žaidimų aikštelėje mažieji lankytojai gali suptis
originaliose arkliukų karuselėse.
Muziejininkai
suvokia, kad vien statiškų ekspozicijų apžiūrėjimas, kad ir lydimas įtaigaus
gido žodžio, turistų taip nebesudomina, todėl jau keletą metų muziejuje galima
stebėti ir išbandyti tradicinius amatus. „Atgijusioje“ kalvėje kalvis
demonstruoja, kaip kalamos pasagos, kaustomi arkliai, taisomi vežimai, daromi
kryžiai, saulutės, gaminami kiti tradiciniai įrankiai ir padargai. Muziejaus
svečias ir pats gali pakilnoto kūjį, nusikalti vinį ar pasagą ir parsivežti
namo autentišką suvenyrą. Aukštaitiškoje klėtyje šiltuoju metų laiku pyška
audimo staklės: profesionali audėja audžia ir gali pamokyti norinčius austi
nesudėtingą raštą. Čia pat galima įsigyti ir jos išaustų suvenyrinių
rankdarbių. Nuo šių metų lankytojas turi galimybę susipažinti ir su staliaus amatu: pamatyti kaip drožiamas
šaukštas, gaminamas baldas. Galime pasidžiaugti, kad pas mus šiais metais
pradėjo dirbti neseniai Muzikos akademiją baigęs etnokultūros specialistas. Jis
gamina piemenukų muzikavimo instrumentus ir moko pačius lankytojus juos
pasigaminti ir jais groti.
Ekskursijų
metu lankytojams parodoma, kaip veikia arklio sukamos girnos, drožiamos
skiedros, ariama žemė, o rankinėmis girnomis pats lankytojas gali susimalti
miltų, piestoje sugrūsti grūdus, išbandyti kaip veikia arpas.
Muziejaus
siūlomose edukacinėse programose taip pat didžiausias dėmesys skiriamas tautinių tradicijų puoselėjimui. Pamokų metu
dviejose etnografinėse aukštaičių trobose supažindinama su lietuviškomis
tradicijomis, senoviniais darbais, papasakojama apie duonos kelią, patiems
lankytojams siūloma padaryti duonos kepalėlį ( programa „Duonelė kasdieninė“),
nulieti žvakę (programa „Bitelė ratuota“), prisiminti kaip švenčiamos senosios
kalendorinės šventės (programos: „Prie balto Kūčių stalo“, „Užgavėnių
linksmybės“, „Margučių raštai“). Pastaraisiais metais edukacines programas
užsisako ir suaugusiųjų grupės, ir atskiros šeimos, norinčios prasmingai
praleisti laisvalaikį, o po to aplankyti Arklio muziejų, susipažinti su čia
esančiomis ekspozicijomis. Muziejininkus žavi šeimos savo senolių jubiliejus
rengiančios senovinėje troboje. Smagu žiūrėti, kaip paėmusi žarsteklį ar
prisėdusi prie verpimo ratelio žilagalvė močiutė savo anūkams aiškina šių
įrankių paskirtį, o ilgą gyvenimo patirtį turintis senelis rodo, kaip vejamos
virvės ar pinami krepšiai. Tai, kas dar prieš keliasdešimt metų buvo gyvenimo
būdas, dabartinei kartai jau tapo egzotika.
Šios
edukacinės programos vis labiau populiarėja ir tarp užsienio turistų, kurie
nori autentiškoje aplinkoje susipažinti su praeities tradicijomis.
Nuo
1997 m. Anykščiuose svarstoma idėja
Šeimyniškėlių piliakalnį, ant
kurio XIII a.- XIVa.
stovėjo medinė pilis, paversti „gyvosios istorijos“ mokykla ir
taip sukurti dar vieną originalų kultūrinio turizmo objektą. Autentiškoje
vietoje planuojama pastatyti medinę pilį – dabarties istorikų ir architektų
kūrinį, kaip paminklą Lietuvos valstybės
kūrėjams, viduramžių medinių pilių statytojams ir gynėjams. Čia būtų
siūloma susipažinti su kasdieniu to laikmečio pilies gyvenimu, išbandyti
viduramžių amatus, karybą, vyktų Aukštaitijos regiono senovinių amatų dienos,
senovinės muzikos koncertai, pilies teatro spektakliai ir kitos kultūrines
akcijos.
Europos
Sąjungos ir Lietuvos Respublikos lėšomis
jau yra parengtas pilies atstatymo techninis projektas ir kita
reikalinga dokumentacija. Tereikia finansavimo, kad atsirastų galimybė valstybės susikūrimo istoriją pateikti ne tik knygose, bet ir originalioje aplinkoje, kur lankytojas
pats taptų aktyviu dalyviu. O kol kas, savo edukacines ir pažintines veiklas
vykdome 2004 m. vasarą prie piliakalnio
pastatytame mediniame apžvalgos bokšte. Čia galima susipažinti su buvusios pilies
istorija, apžiūrėti pilies maketą, archeologinių radinių pavyzdžius, išmėginti
akies taiklumą ir rankų stiprumą šaudant iš lankų, arbaleto, mėtant ietį ir
taip pajusti XIII a. pilies gyventojų
dvasią.
Nuo 1999 m. Anykščių siaurojo geležinkelio
stoties komplekse veikia šio unikalaus technikos paminklo, žmonių švelniai
vadinamo “Siauruku”, istorijos ekspozicija. Iki mūsų dienų beveik nepakitęs
išliko visas XIX a. pab. – XX a. pr. stoties kompleksas. Per šimtmetį galima
keliauti, matuojantis geležinkeliečių kepures tarpukario Lietuvos stoties
viršininko kabinete, lyg tikriems keleiviams laukiamojoje salėje prisėdant ant
įvairius laikotarpius menančių suolų, įsitaisant 1949 m. pagaminto garvežio,
autodrezinos ar motorvežio kabinoje, žvelgiant pro grotuotą tremties vagono
langą ir klausant ratų dundesio lydėjusio tremiamus anykštėnus. Autentiškoje
aplinkoje lankytojai gali išbandyti veikiančius eksponatus: stoties
teritorijoje pasivažinėti geležinkelio triračiais bei rankinėmis drezinomis.
Pažintį su kultūriniu krašto paveldu
paįvairina ir mūsų muziejaus savarankiškai,
ir kartu su kitomis kultūros įstaigomis organizuojamos šventės.
Pastaruosius
trejus metus vykstant Anykščių miesto šventei, senamiesčio prieškario
pastatuose, vidiniuose kiemeliuose ir gatvelėse buvo atkuriamas XX a. pirmųjų
dešimtmečių anykštėnų gyvenimas ir tradicijos.
Greta
rašytojos Br. Buivydaitės memorialinio muziejaus pavasarį mokiniams
organizuojama „Meistrelio diena“, kurios metu vyksta meno dirbtuvės, dailės kūrinių ir suvenyrų mugė, vaidinamas
rašytojos kūrinių motyvais paremtas spektaklis.
Žemdirbystės tradicijų bei arklio gadynės
priminimui ir pagerbimui, Arklio muziejuje kasmet organizuojama sporto ir etnografijos šventė „Bėk, bėk, žirgeli“
Muziejus
kartu su kitomis kultūros įstaigomis kiekvienais metais ant Šeimyniškėlių
piliakalnio organizuoja valstybės istoriją atspindinčias šventes: Lietuvos
karaliaus Mindaugo karūnavimo dieną (liepos 6 d.), Europos dieną (gegužės 9
d.).
Kiekvienais metais
Anykščių muziejų kompleksas sulaukia vis daugiau ir daugiau lankytojų. 2006
metais muziejų aplankė 92 tūkst. turistų. Sulaukiame vis daugiau užsienio
svečių. Vienas iš mūsų muziejaus komplekso padalinių - Arklio muziejus - buvo įtrauktas į Baltijos
šalių kelionių maratono 2007m. maršrutą. Todėl šiais metais muziejų gausiau
lankė Latvijos bei Estijos turistai. Džiugina, kad atskiras muziejaus
ekspozicijas aplanko vis daugiau organizuotų užsienio turistų grupių. Šiais
metais sulaukėme lankytojų iš Suomijos, Vokietijos, Didžiosios Britanijos, Airijos,
JAV.
Kaip
rodo mūsų muziejaus pavyzdys, muziejai yra svarbus kultūrinio turizmo šaltinis,
kur lankytojai turi galimybę autentiškoje aplinkoje kūrybingai derinti
pažinimą, naujai įgytas žinias su maloniu laisvalaikio leidimu.
Antanas VERBICKAS,
Antano Baranausko ir Antano Vienuolio -
Žukausko memorialinio
muziejaus
direktorius
Gyvosios
istorijos šventės: problemos ir pespektyvos
Pastarąjį
dešimtmetį Lietuvoje išpopuliarėjo moderniosios muziejininkystės kryptis –
Gyvoji istorija – eksperimentu pagrįsta atitinkamo laikmečio gyvenimo būdo
rekonstrukcija su edukaciniais elementais. Rekonstrukcija
leidžia vaizdžiausiai iliustruoti istorijos proceso
dalyvių materialųjį pasaulį ir dvasinį gyvenimą. Gyvosios istorijos idėja yra
įdomi, patraukli ir dėl to pasiekia kur kas daugiau nei statiška muziejaus
ekspozicija, pasakojimas, vadovėlis ar net filmas. Persikėlimo
į kitą epochą pojūčiui sukurti būtina tam tikra aplinka. Tam tarnauja
muziejinės erdvės ir rengiamos Gyvosios istorijos šventės. Šventės lankytojas įtraukiamas į veiksmą, taip per betarpišką
dalyvavimą, atrakciją ir emocijas pasiekiamas pažintinis šventės tikslas.
Gyvosios
istorijos šventės išplečia edukacinės veiklos galimybes, nes:
1) šventėje dalyvauja visų amžiaus grupių lankytojai;
2)
šventėje veikos randa visų socialinių sluoksnių atstovai – net ir tie, kurie
šiaip į muziejų neužeina.
Gyvosios
istorijos idėja į Lietuvą atėjo kartu su Nepriklausomybe iš išsiplėtusiomis
komunikavimo su pasauliu galimybėmis. Pirmieji ją atrado archeologai-eksperimentatoriai
pavieniui ir grupėmis keliavę po įvairias šalis ir atradę Lietuvoje dar mažai
žinotą ir neeksploatuotą muziejinės veiklos sritį. Nors, geriau pagalvojus,
Gyvosios istorijos šaknų Lietuvoje reikėtų ieškoti giliame sovietmetyje, kuomet
pusiau legaliai buvo švenčiamos Rasos, Užgavėnės, kitos kalendorinės šventės,
šeimoje ar siaurame bičiulių rate – šv. Kalėdos ir šv. Velykos. Gyvosios
istorijos šventės, kaip muziejinės edukacinės veiklos forma, Lietuvoje išplito
paskutiniajame XX a. dešimtmetyje. 1998 m. būrys Lietuvos
archeologų-eksperimentatorių ir muziejininkų kaip svečiai pabuvojo Biskupino
archeologijos festivalyje Lenkijoje. Jie ir pradėjo organizuoti Gyvosios
istorijos šventes Lietuvoje ir tapo eksperimentinės archeologijos klubo ,,Pajauta“
branduoliu.
Taigi
šventės Lietuvoje rengiamos jau dešimtmetį. Per tą laiką įgyta įvairios
patirties ir patys muziejininkai pajautė poreikį patirtį apibendrinti ir
diskutuoti apie švenčių perspektyvas. Iniciatyvos ėmėsi Šiaulių muziejininkai.
Šiaulių
,,Aušros“ muziejus, vykdydamas projektą ,,Senųjų amatų dienos prie Žaliūkių
vėjo malūno“ ir LR kultūros ministerija, 2007 m. spalio 9 d. Šiauliuose surengė
seminarą-apvalaus stalo diskusiją ,,Gyvosios istorijos šventės: problemos ir
perspektyvos“. Seminare dalyvavo atstovai iš 21 Lietuvos muziejaus (žinant, kad
šventes organizuoja ne visi muziejai, tai yra nemažai), LR kultūros
ministerijos Regionų kultūros skyriaus vedėja Irena Seliukaitė, Informacinės
visuomenės plėtros skyriaus vyr. specialistas Romanas Senapėdis, Lietuvos
muziejų asociacijos, Šiaulių rajono savivaldybės kultūros skyriaus, Klaipėdos
kolegijos Kultūrinės veiklos vadybos katedros, iš viso 85 dalyviai.
Seminaro
tikslas – apibendrinti, įvertinti Lietuvoje vykstančių Gyvosios istorijos
švenčių patirtį, analizuoti iškylančias problemas bei numatyti galimas
perspektyvas.
Seminaro dalyviams buvo pasiūlyta diskutuoti
temomis:
Švenčių idėjų tradiciškumo ir novatoriškumo bei originalumo santykis.
Švenčių organizavimo formų ir būdų įvairovė.
Šventės vadyba.
Kultūrinės šventės vertės ir komercijos santykis.
Švenčių perspektyvos.
Seminare
kalbėjo didžiausią tokių švenčių patirtį turinčių muziejų – Lietuvos liaudies
buities, Trakų istorijos, Šiaulių ,,Aušros“, Klaipėdos jūrų muziejų atstovai,
eksperimentinės archeologijos klubo ,,Pajauta“ nariai .
Lietuvos liaudies buities muziejuje jau nuo 1991 m. kasmet rugsėjo mėn. vyksta Amatų dienos. Data pasirinkta neatsitiktinai – nuo seno lietuviai iki
Mykolinių (rugsėjo 29 d.) baigdavo bulviakasį, kitus žemės ūkio darbus,
galėjo vykti į turgų, kur parduodavo derlių ir pirkdavo reikalingas prekes.
Muziejaus Miestelyje meistrai-amatininkai ir muziejaus darbuotojai demonstruoja
XIX a. pab.–XX a. pr. amatus, kaimo žmonių darbus ir verslus. Aikštėje
sukuriamas turgaus-jomarko įspūdis. Veiksmą siekiama sukoncentruoti nedidelėje
teritorijoje, nes muziejaus plotas didelis, ir veiksmo išskaidymas
nepasiteisina. Renginys paįvairinamas muzikiniais intarpais, konkursais,
žaidimais, tokiu būdu lankytoją įtraukiant į veiksmą.
Valstybinio Kernavės
kultūrinio rezervato direkcija nuo 1999 m. rengia tarptautinį eksperimentinės archeologijos
festivalį ,,Gyvosios archeologijos dienos Kernavėje“. Festivalis skiriamas
Mindaugo karūnavimo – Valstybės dienai ir vyksta 3 dienas. Jame dalyvauja
eksperimentinės archeologijos meistrai, viduramžių karybos klubai iš Lenkijos,
Baltarusijos, Estijos, Latvijos, Vokietijos, Prancūzijos, Švedijos. Festivalyje
demonstruojami proistorės ir ankstyvųjų viduramžių amatai, gyvenimo būdas,
karyba, koncertuoja archainės muzikos kolektyvai. Dalyvių skaičius – apie 300, iš jų apie 100 – iš
užsienio. Festivalis kasmet sulaukia
15–20 tūkst. lankytojų. Tai didžiausia Gyvosios istorijos šventė Lietuvoje.
Tais
pačiais 1999 m. Trakų istorijos
muziejuje pradėtos rengti Viduramžių
šventės. Šią šventę įkvėpė Lenkijoje vykęs istorijos ir archeologijos
festivalis ,,Medievalia“. Pirmosios šventės vyko liepos pradžioje ir buvo
skirtos Mindaugo karūnavimo – Valstybės
dienai. Kadangi Kernavės ir Trakų švenčių laikas sutapo, Viduramžių šventę
nutarta perkelti į trečiąjį birželio savaitgalį. Šventės koncepcija –
viduramžių gyvenimo būdo, karybos, kultūros rekonstrukcija. Šventėje dalyvauja
karybos klubai iš Lenkijos, Baltarusijos ir kt., įvairūs senosios muzikos
kolektyvai. Trakų istorijos muziejus šiomis šventėmis populiarina mažiau nei
salos pilis žinomą pusiasalio pilį ir jos teritoriją pritaiko naujai muziejinei
veiklai. Viduramžių šventė įtraukta į 2009 m. projekto ,,Vilnius – Europos
kultūros sostinė“ programą.
1999
m. Šiaulių ,,Aušros“ muziejuje
pradėtos rengti Gyvosios istorijos šventės ,,Senųjų
amatų dienos“ prie Žaliūkių vėjo
malūno. Pirmosios šventės buvo skirtos proistorei, vėliau artėta į XX a.,
apsistota ties tarpukariu. Šį pasirinkimą lėmė pati Žaliūkių vėjo malūno
aplinka, visoje Lietuvoje gerai žinomas ,,Aušros“ muziejaus Etnografijos
skyrius, kaupiantis eksponatus ir aprašomąją medžiagą apie Šiaurės Lietuvos
tradicinius amatus. Šventė vyksta kasmet gegužės viduryje 2 dienas, penktadienį
ir šeštadienį. Penktadienis skiriamas mokiniams – mokyklos šventę išnaudoja
mokymo procesui, o šeštadienis – šeimoms. Sulaukiama iki 5 000 lankytojų.
Šventė tapo populiari ir žinoma Šiaurės Lietuvoje.
Be
šių didžiųjų, panašias, tik mažesnes šventes organizuoja ir kiti Lietuvos muziejai:
Klaipėdos jūrų, Alytaus, Panevėžio kraštotyros, Biržų muziejus ,,Sėla“ ir kt.
Muziejų veiklos stimulai:
1.
Muziejaus įvaizdžio stiprinimas, naujų veiklos erdvių įsisavinimas.
2.
Edukacija, atrakcija.
3.
Komercija – muziejai užsidirba papildomų lėšų veiklai.
Seminare iškeltos per
dešimtmetį susikaupusios problemos:
1. Švenčių gausa.
Jos tiesiog ,,tiražuojamos“, taip nukenčia kokybė, nepasiekiamas norimas
rezultatas.
2. Švenčių
koncepcijų eklektiškumas (tik didieji švenčių organizatoriai jau išgrynino
švenčių koncepcijas, bet rengiamos ir šventės, kurios mažai skiriasi nuo
tautodailės mugių).
3. Švenčių
komercializacija – edukaciniai uždaviniai šventėje nustumiami į antrą planą, o
svarbiausiu uždaviniu tampa produkto pardavimas.
4. Neaiški LR
kultūros ministerijos pozicija, pasireiškianti per finansavimą. Gal čia padėtų
švenčių reitingavimas?
5. Šiandieninės
popkultūros pėdsakai šventėse – rėmėjų reklamos, popatlikėjų koncertai ir
šiandieninės buities intarpai senovės rekonstrukcijose ir t.t.
6. Amatų tęstinumo
problema. Amatai, dar neseniai buvę mūsų kaimų ir miestelių kasdienybe, greitai
bus rekonstruojami, kaip rekonstruojamas prieš tūkstantmečius klestėjęs
gyvenimo būdas, nes nebėra amatų perteikėjų.
Seminaro dalyvių siūlymai:
Būtina
siekti optimalaus santykio tarp šventės edukacinio, kultūrinio-šveičiamojo ir
komercinio aspektų.
Agresyvią
švenčių komerciją pakeisti mainais, vykdyti aukcionus, įvesti švenčių valiutą.
Vykdyti
švenčių kokybės vertinimus vadybos požiūriu – tarp lankytojų platinti anketas
ir apibendrinti informaciją. Pavyzdžių jau yra – apklausas-anketavimą vykdė
Šiaulių ,,Aušros“ muziejus, Kernavės kultūrinio rezervato direkcija, Lietuvos
liaudies buities muziejus.
Švenčių
suteikiamas edukacinės veiklos galimybes išnaudoti muziejaus lankytojo ugdymui
nuo vaikų. Ieškoti kontaktų su Švietimo ministerija mokinio krepšelio lėšų
panaudojimui.
Skatinti
entuziastus įvaldyti senuosius amatus, kad atsirastų naujų ,,Pajautos“ klubo
narių.
Suderinti
švenčių grafiką ir tematiką nuo proistorės Kernavėje liepos mėn. pradžioje,
vėliau – Viduramžių šventė Trakuose ir iki XX a. amatų rekonstrukcijų
Rumšiškėse rugsėjo mėn.
Siekti,
kad Gyvosios istorijos šventės būtų įtrauktos į turizmo agentūrų maršrutus.
Gyvosios istorijos švenčių
perspektyvos:
Perspektyvios
yra šventės, turinčios stacionarią aplinką – Kernavė (ypatingai tam pasitarnaus
planuojamas įkurti proistorės skansenas), Rumšiškės, Žaliūkių vėjo malūno
Šiauliuose aplinka. Galima išnaudoti ir kitas jau sukurtas aplinkas –
Daugyvenės muziejaus-draustinio Radviliškio r.ir kt.
Švenčių
specializacijos ir vietinio identiteto paieškų būtinybė – tik tuo paremtos
šventės bus įdomios ir patrauklios (pvz., Nidai reikia jūrinių amatų
rekonstrukcijų, o ne riterių turnyrų ir t.t.).
Seminaro dalyviai priėmė
rezoliuciją su pasiūlymais LR kultūros ministerijai dėl Gyvosios istorijos
švenčių:
Valstybinio
Kernavės kultūrinio rezervato direkcijos rengiamą tarptautinį eksperimentinės
archeologijos festivalį ,,Gyvosios archeologijos dienos Kernavėje“, Trakų
istorijos muziejaus ,,Viduramžių šventę“, Lietuvos liaudies buities muziejaus
šventę ,,Amatų dienos“, Šiaulių ,,Aušros“ muziejaus šventę ,,Senųjų amatų
dienos“, analogiškas šventes, rengiamas Klaipėdos jūrų, Alytaus kraštotyros
muziejaus pripažinti prioritetinėmis, tuo pačiu skiriant joms reikiamą
finansavimą.
Neskatinti
nemotyvuoto naujų panašaus pobūdžio švenčių atsiradimo, nes dėl to nukenčia
šventės idėja, nepasiekiama laukiamo rezultato.
Seminaro
dalyvių patirtis bus panaudota Lietuvos muziejų veikloje.
Virginija
ŠIUKŠČIENĖ
MEMORIALINIS MUZIEJUS – GYVAS, ŠVIETĖJIŠKAS,
PATRAUKLUS
Maironio
lietuvių literatūros muziejus yra kaip ir “motininė” memorialinių muziejų
įstaiga. Esame įkūrę Lietuvoje bene dvidešimt rašytojų memorialinių muziejų,
1990-1993 m. turėjome trylika tokių padalinių, tačiau, vykdydami savo
susigalvotą kultūros politiką, pritariant LR Kultūros ministerijai, rajonuose
esančius memorialinius muziejus perdavėme tų rajonų savivaldybių žinion. Nes
“valdyti” muziejus iš centro buvo per sunku: organizuoti juose šviečiamąją
veiklą ar sukurti tradicijas beveik neįmanoma.
Šiuo
metu respublikinis Maironio lietuvių literatūros muziejus turi penkis
padalinius Kaune: Salomėjos Nėries, Juozo Grušo, Balio ir Vandos Sruogų, Juozo
Tumo – Vaižganto memorialinius muziejus bei Vaikų literatūros skyrių, apie kurį
šį kartą beveik nekalbėsiu, nors šis muziejus labai daug dirba su vaikais, bet
nėra memorialinis. Centriniame muziejuje yra Maironio memorialinė dalis –
aštuoni Poeto memorialiniai kambariai, kuriuose jis 1910- 1932 m. gyveno.
Maironio muziejus kaip memorialinis yra įkurtas 1936 m., per laiką jis išaugo
ir dabar yra vienintelis Lietuvoje literatūros muziejus, aprėpiantis visą
literatūros istoriją – nuo senųjų raštų iki mūsų dienų.
Šiandieną mes
kalbame apie memorialinius muziejus, jų gyvybę, patrauklumą, informatyvumą. Aš
galiu daugiau kalbėti per savo patirtį, žinodama, kad Lietuvoje fiksuojama
beveik 80 memorialinių muziejų, iš kurių arti 40 yra rašytojams skirti
memorialai.
Memorialinių
muziejų klausimu būtų daug diskusijų, kaip pavyzdžiui: kiek Lietuvoje turėtų
būti memorialinių muziejų, ar jie visi reikalingi, ar funkcionalūs, kada
steigti naują memorialinį muziejų, kada uždaryti seną?... Bet šiandieną kalbame
apie veikiančių memorialinių muziejų veiklą, apie tos veiklos sąlytį su
įvairaus amžiaus lankytojų grupėmis. Dabar visi reikalauja aktyvaus ryšio su
visuomene, įdomių darbo formų, netgi tam tikro pataikavimo, išsinėrimo iš
kailio... Kadangi dirbu muziejuje per 30 metų, tikrai matau puikius pokyčius
muziejininkystės srityje, bet noriu priminti pamatinius dalykus. Kas yra
rašytojo memorialinis muziejus? Tarkim Maironio, S.Nėries, J.Grušo, B.Sruogos
ar Vaižganto? Memorialinis muziejus yra
įstrigęs tarp keturių institucijų rėmų, atlieka kelias funkcijas. Pirmiausia –
muziejus. Eksponatų paieškos, kaupimas, jų tyrinėjimas ekspozicijų
įrengimas. Antra, archyvas.
Saugomas fonduose didesnis ar mažesnis rašytojo archyvas: rankraščiai,
dokumentai, fotografijos, laiškai – šie eksponatai irgi turi būti ištyrinėti, jie
dažniausiai “iškeliami” per parodas. Toliau – biblioteka. Autoriaus
knygos ir literatūra apie jį. Galop – kultūros centras, apie kurį,
suprantu, šiandien reikia daugiausia kalbėti.
Visuomenė visų šitų funkcijų
neaprėpia ir neįsivaizduoja. Tačiau negalima eskaluoti tos vienos temos –
absoliutus muziejaus atvirumas – taip nėra nė viename pasaulio memorialiniame
muziejuje. Dirbti reikia visaaprėpiantį muziejinį darbą – iš karto sakau savo
neperginčijamą požiūrį – neužtenka vien įtikti šiuolaikiniam lankytojui -
reikia išsaugoti viską ir ateities kartoms... Nepamirškime ir nenutolkime nuo
klasiko Pauliaus Galaunės žodžių: “Atmink! Muziejuje sukrautas
brangiausias turtas. Saugoki jį visomis savo išgalėmis.” O kur dar pastatų priežiūra,
finansinės galimybės, projektų parengimas, specialistų paruošimas ir jų
entuziazmas? Kad veikla būtų gyva ir patraukli - viskas yra susiję!
2006
m. Maironio lietuvių literatūros muziejus surengė konferenciją “Literatūrinės
muziejininkystės teorija, istorija, praktika, vieta modernioje visuomenėje”.
Šalia kitų garbingų pranešėjų savo tekstą skaitė ir buvęs Rašytojų sąjungos
pirmininkas, visiems žinomas kultūros žmogus Valentinas Sventickas. Jo
pranešimo tema “Gyvi – rašytojas ir muziejus”.
Noriu trumpai pacituoti: “Muziejus paprastai suvokiamas kaip įstaiga, kur renkami,
tiriami ir rodomi materialinės bei dvasinės kultūros dalykai. Telkimas, analizė
ir eksponavimas – muziejui visiškai pakankamas darbas, jo yra daug. (...)
Tačiau dažną dieną, įsijungę radijo imtuvą ar pažvelgę į laikraštį, sužinome
apie Maironio lietuvių literatūros muziejuje vyksiančius įvairiausius
renginius.”
Po šių žodžių
grįžkime į temą – muziejus gyvas, švietėjiškas, patrauklus. Kada jis toks būna
lyg savaime, be didelių pastangų? Pirmiausia - kai rašytojas yra charizmatiška
asmenybė ir kai jis įtrauktas į mokyklų programas. (Čia yra atskira tema, kuria
jau pats laikas diskutuoti).
Kuo
patraukia rašytojo memorialinis muziejus?
Svarbiausia muziejuje yra ekspozicija. Tačiau memorialinėje
ekspozicijoje niekas nesikeičia metų metais – retai atnaujinamos ekspozicijos,
nes jeigu yra memorialinė dalis, jeigu visa baldų, daiktų kolekcija
eksponuojam, tai ką daryti? Ką atnaujinti? Ką perstatyti? Jeigu yra galimybės,
galima keisti archyvalijas, jomis papildyti muziejaus ekspoziciją, bet didelio
emocinio potraukio lankytojas iš jų nepatirs, nors informacijos gaus. Todėl
reikalinga aktyvi “gyva” veikla.
Konkretizuoju.
Maironio
memorialiniuose namuose ir keturiuose
rašytojų memorialiniuose padaliniuose vyksta tokia veikla.
1.
Vedamos tradicinės ekskursijos, kurių
mokytojai ir suaugę vis dar pageidauja. (Ypač daug ekskursijų pageidaujama
S.Nėries mem.muziejuje po restauracijos, nes ekspozicija įdomi, moderni,
įtaigi.)
2.
Vyksta edukacinės programos įvairaus amžiaus moksleiviams;
edukacines programas darbuotojai rengia pagal mokinių amžiaus grupes; kasmet
jas papildo, atnaujina, kuria naujas; edukacinėse programose aktyviai dalyvauja
patys moksleiviai. Noriu pascituoti keletą sakinių iš apklausos anketų. Kodėl
mokytojai nori edukacinių programų? Nes “vertina darbą netradicinėje
aplinkoje, yra pateikiamos įdomios užduotys, suteikiama galimybė praktiškai
įdiegti įgytas žinias, pasiūla tenkina paklausą, labai platus edukacinių
programų pasirinkimas ir tt.” Svarbu, kaip atsiliepia patys mokiniai: “...ką
pamačiau, man užteks ilgam...”, “...gaila, kad viskas vyko tik valandą,
pasidarė liūdna, kad reikia važiuoti namo – nebenorėjau palikti tos įspūdingos
vietos ir nutraukti ryšio su praeitimi”, “aš pirmą kartą gyvenime pasijutau ne
vien muziejaus lankytoja, bet ir jo šeimininke. ...labai įdomu peržvelgti daug
senų nuotraukų, rankraščių, knygų. Tokie projektai labai praturtina moksleivių
gyvenimą” ir t.t.
3.
Jau penkeri metai vyksta edukaciniai
užsiėmimai Trečiojo amžiaus universiteto studentams – senjorams (pensinio
amžiaus klausytojams). Jiems skaitomos paskaitos apie literatūrą, apie atskirus
autorius, pristatomos naujos parodos, organizuojami susitikimai su rašytojais.
TAU klausytojai yra labai aktyvūs, bendraujantys, užsirašinėjantys. Jie yra
ypatingai imlūs ir labai dėkingi už tai, kas jiems organizuojama.
4.
Svarbi edukacinė veikla - platesnio
pobūdžio darbas su moksleiviais: kiekvienais metais Maironio muziejuje
organizuojamas respublikinis moksleivių skaitovų konkursas, su skaitovais dirba
profesionalių aktorių komisija. Vaikai ne tik deklamuoja, bet ir kiekvienas
būna pastebėtas, gauna kaip ir oratorinio meno pamoką. Konkursai vertinami ir
mokytojų, ir mokinių.
Kitas
konkursas ir edukacinis darbas – pačių moksleivių kūryba. Ją vertina Rašytojų
sąjungos nariai – su pastabomis, aptarimu, diskusija. Tiek vieno, tiek kito
konkurso nugalėtojai po to pasirodo visuomenei – surengiamos popietės. Vyksta piešinių ir instaliacijų konkursai,
kai kurie organizuojami šiltuoju metų laiku memorialinių muziejų soduose. Tiek moksleiviams, tiek suaugusiems
skelbiamos viktorinos, jie ateina į muziejų, tyrinėja aplinką, eksponatus,
atsako į sudėtingus klausimus. Į tokias viktorinas gali įsijungti visi šeimos
nariai.
5.
Didžiulis šviečiamasis darbas tiek suaugusiems,
tiek studentams, moksleiviams vyksta literatūros vakarų metų. Daugiausia jų įvyksta Maironio namuose,
tačiau vyksta ir padaliniuose.
Kiekvieną savaitę įvairiose erdvėse: ar Maironio sode, ar požemio
menėje, ar Maironio memorialinėje didžiojoje svetainėje, ar kitose salėse
vyksta bent po vieną literatūros renginį, o kartais ir po du. Ši aktyvi veikla
formuoja gyvastį, patrauklumą, suteikia daug žinių, supažindina su literatūros
procesu. Renginiai yra labai įvairaus pobūdžio: iškilmingi rašytojų jubiliejiniai
minėjimai ( mirusių klasikų pagerbimas, užribyje esančių rašytojų
aktualizacija), gyvųjų literatūros kūrėjų sukaktuviniai vakarai, naujų knygų
sutiktuvės, diskusijų valandos, jaunųjų rašytojų debiutai. Muziejuje turime
tradicijas: minime Maironio mirties ir gimimo dienas, rengiame Šv.Kalėdų
poezijos vakarą, Moterų menininkių kūrybos vakarą, Poezijos pavasario šventę ir
kita. (Beje, tradicijų kūrimas ir puoselėjimas muziejuose labai svarbus ir
sveikintinas dalykas). Renginiai vyksta
ir kituose keturiuose mermorialiniuose muziejuose. Turime savo lankytojus, jie
seka mūsų veiklą per internetinę svetainę, spaudą, radiją, jie skambina ir
klausia, kada kas bus, kodėl nebus... Aš galėčiau Jums keletą valandų cituoti
svečių įrašus ir lankytojų atsiliepimus, įrašytus į knygas, pasakytus po
renginių, per kuriuos atlikėjai ir klausytojai susilieja į vieną bendruomenę,
net negali suprasti, kurie yra svarbesni. “Džiaugiuosi, kad Maironio namai
ne tik muziejus, ne tik archyvas, bet ir literatūros sodas, kur skamba poetinis
žodis” (Bern.Brazdžionis), “Jaučiuosi laiminga būdama ČIA ir DABAR tarp
šitų puikių žmonių...” (J.Ivanauskaitė), “Be galo gera būti Maironio
Namuose – nuostabi jų dvasios aura...” (A.E.Puišytė), “Maironio namai –
buvo šį vakarą ir mano namai...” (Jonas Liniauskas), “Kad žinotumėt,
kokius gražius darbus darote!” (Juozas Aputis), “Ačiū, kad esate, kad
dirbate tokį nepelningą ir nemadingą darbą...”( E.N.Bukelienė).
6.
Parodų atidarymai. Norėdami pagerbti,
aktualizuoti rašytojus, negalėdami nuolat atnaujinti ekspozicijų, matydami
būtinybę parodyti kuo daugiau saugomų fonduose eksponatų, surengiame per metus
gana daug parodų ir jų atidarymų – daugiausia Maironio namuose, padalinuose
mažiau. Šį darbą laikome labai svarbiu, specifiškai muziejiniu. Per parodas
galima parodyti, ką esame naujo sukaupę, ką restauravome. Lankytojai parodas
mėgsta, lanko, smalsauja.
Iš tiesų negaliu per trumpą laiką atskleisti visos
muziejaus ir padalinių švietėjiškos veiklos. Dar turėčiau keletą pastabų. Mano
suminėti veiklos punktai savaime neatsiranda ir nepasidaro. Kad galėtume žmonės
šviesti, sudominti, sukurti gyvybę, kad memorialinis muziejus neapsineštų
pelėsiais ir dulkėmis, reikia daug entuziazmo, daug darbo, pastangų, neapmokamų
viršvalandžių. (Jau nekalbėsiu apie muziejininkų algas – tema ne ta...) Pirmiausia reikia turėti bent kiek
projektinių lėšų – juk parengti
edukacinę programą reikia pinigų. Labai skatinu savo kolegas rengti projektus,
bet finasuojama jų būna tik dalis. Jeigu mes kalbame apie muziejų švietėjišką
veiklą, tai manau visiems aišku, kad iš lankytojų lėšų beveik neuždirbame – mes
siekiame, kad veikla būtų išties švietėjiška, kad būtų kultūros sritis, kuria
naudotis gali kiekvienas Lietuvos žmogus. Kartais už minimalų užmokestį,
kartais nemokamai. Moksleiviams yra bilietai. (Tema diskusijai).
Ekspozicijų
atnaujinimas, muziejų renovacija – sudėtingas klausimas. Štai 2004 m. buvo
renovuotas S.Nėries memorialinis muziejus Palemone, įrengta moderni
ekspozicija, sutvarkyta aplinka – lankytojų banga iš karto plūstelėjo, ji
tebėra ir dabar. Muziejus pradėjo kurti naujas tradicijas – plenerai,
moksleivių kūrybos valandos, susitikimai su rašytojais, edukacinės programos.
Pernai šio muziejaus darbuotojai rašė nemažai projektų į įvairius fondus, lėšų
negavo ne dėl to, kad blogi projektai, o maždaug dėl to, kad ten jau viskas
padaryta – žinokitės... 2001 m. gražiai
restauruotas Juozo Grušo memorialinis muziejus, aktyviai dirbama, tačiau
mokiniai ateina sunkiai – didysis dramaturgas Grušas išmestas iš mokyklos programų
– atveda į muziejų mokytojai entuziastai... (Čia jau valstybinė problema – tema
diskusijai).
Baigdama
noriu pasakyti, kad niekas iš dangaus nenukrenta, kad reikia labai stengtis,
jog memorialinis muziejus būtų gyvas, švietėjiškas, patrauklus, negalima dirbti
valdiškai – reikia labai gerai išmanyti ir mylėti tą autorių, kurio yra
muziejus, reikia gerbti ir dėkoti žmonėms, kurie į jį ateina.
Visuomenės požiūris į memorialinius muziejus nevisada tik
teigiamas. (Tema diskusijai).
Manau, kad čia
ne statistinė ataskaita, todėl šalia vaizdinės medžiagos pateikiu tik nedidelę
lentelę, joje 2006 metų duomenys.
2006 metais
|
Maironio
lietuvių literatūros muziejus
|
S.Nėries
memorialinis muziejus
|
J.Grušo
memorialinis muziejus
|
J.Tumo –
Vaižganto memorialinis butas- muziejus
|
Balio ir
Vandos Sruogų namai -muziejus
|
Viso
|
Parodų
atidarymai
|
26
|
3
|
1
|
1
|
5
|
36
|
Literatūros
vakarai
|
45
|
11
|
9
|
10
|
8
|
83
|
Sodų renginiai
|
4
|
5
|
6
|
—
|
3
|
18
|
Ekskursijos
|
160
|
224
|
68
|
42
|
61
|
555
|
Edukacinės
programos
|
111
|
22
|
44
|
7
|
40
|
224
|
Trečiojo
amžiaus universiteto Menų fakulteto renginiai
|
10
|
2
|
—
|
—
|
2
|
14
|
2006 metais MLLM
ir keturiuose padaliniuose veikė 39 edukacinės programos
Muziejus
|
Edukacinės
programos
|
Maironio
lietuvių literatūros muziejus
|
Maironio gyvenimo
ir kūrybos takais
|
|
Viešnagė Maironio
namuose
|
|
Svečiuose pas
Maironį
|
|
Ką pasakoja
daiktai apie Maironį
|
|
Knygos atsiradimo
istorija
|
|
Kai žmonės rašė
plunksna
|
|
Išeivių
literatūros apžvalga ,,Išėję sugrįžti“
|
|
Literatūrinė
kelionė laiku
|
|
Literatūros
ekspozicija – ekskursija apie Maironį, Žemaitę, J. Biliūną, J. Tumą-Vaižgantą, V. Krėvę,
V. Mykolaitį-Putiną, S. Nėrį.
|
|
Rašytojų balsai ir veidai
|
|
Respublikinis
jaunųjų kūrėjų konkursas
|
|
Respublikinis
moksleivių skaitovų konkursas
|
|
Viktorina,
skirta A.Vaičiulaičio gyvenimui ir
kūrybai
|
|
Moksleivių
piešinių konkursas „Nuo žodžio prie spalvos“ (pagal Z. Gaižauskaitės, J.
Ivanauskaitės, G. Patacko kūrybą)
|
S.Nėries
memorialinis muziejus
|
S. Nėries namų
labirintuose
|
|
Atpažink S.
Nėries eilėraščius ir jos lankytas vietas ekspozicijoje
|
|
Parodos „Iš S.
Nėries kelionių“ rengimas
|
|
„Eglės žalčių
karalienės“ ir „Senelės pasakos“ pasaulyje
|
|
Pasakos
„Našlaitė“ pasaulyje
|
|
Viktorinos,
kryžiažodžiai, portreto iš eilėraščių dėlionės
|
|
Susipažinkime su
ekspozicija
|
|
Rašinio „S. Nėris
ir mano jaunos dienos“ konkursas
|
|
Kūrybinis
pleneras „Plastika+žodis“
|
J.Tumo – Vaižganto memorialinis-butas
muziejus
|
Viktorina –
žaidimas „Ką tau papasakojo Vaižganto namuose esantys daiktai“
|
|
Literatūrinės
pamokos – skaitymai „Vaižganto portretas: tekstų mozaika“
|
|
Susipažink su
Vaižgantu jo namuose
|
|
Vaižgantui
skirtos parodos-ekskursijos rengimas
|
|
Jaunųjų
ekskursijų vadovų mokykla
|
J. Grušo memorialinis muziejus
|
Pirmoji viešnagė
J. Grušo namuose
|
|
Teatro uždangą
praskleidus
|
|
Viktorina „Pažįstamas
ir nepažįstamas J. Grušas“
|
B. ir V.
Sruogų namai –muziejus
|
Pirmoji pažintis
su B. ir V. Sruogų namais-muziejumi
|
|
B. ir V. Sruogų
muziejus (pasirengimas vesti ekskursiją)
|
|
Atpažink ir
surask muziejaus eksponatus
|
|
Viktorina –
žaidimas „B. Sruogos gyvenimas ir kūryba“
|
|
Viktorina –
žaidimas „B. Sruogos gyvenimas ir veikla“
|
|
B. Sruogos kūryba
pagal žanrus
|
|
Kryžiažodis
„Balys Sruoga“Skaitom B. Sruogos „Giesmę apie Gediminą“
|
|
Kryžiažodis
labirintas „Štuthofas“
|
Aldona RUSECKAITĖ
Maironio
lietuvių literatūros muziejus