2007-02-13 d. posėdyje

EN  FR

Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto posėdyje svarstytas Valstybinės kalbos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas XP-1320. Valstybinės lietuvių kalbos komisijos pirmininkė Irena Smetonienė pristatė dabartinę kalbos tvarkytojų padėtį, kai valstybinės kalbos vartojimo kontrolė priskirta savivaldybių kompetencijai ir šią funkciją atlieka savivaldybių darbuotojai, kurie pirmiausia dirba savivaldybių administracijų skiriamus darbus. Todėl siūloma sugrąžinti valstybei savivaldybėms perduotą valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo kontrolės funkciją. Dabartinė Valstybinė kalbos inspekcija tokiu atveju taptų kontrolės proceso valdymo ir koordinavimo centru, užtikrintų tos kontrolės metodinę bazę, be to, atliktų ir kalbinių procesų visuomenėje stebėseną, būtiną kalbos politikos strategijai vykdyti ir tobulinti. Kalbos inspekcijos centrinė buveinė būtų Vilniuje, teritoriniai padaliniai veiktų apskričių centruose ir didesniuose miestuose.

Komitete svarstytas Vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo projektas. Švietimo ir mokslo ministerijos sekretorius Alvydas Puodžiukas pristatė pagrindinę Projekto antrojo varianto naujovę – apibrėžtas minimalias ir vidutines priežiūros priemones. Taip pat pažymėta, kad minimalios priežiūros vykdymą turėtų kontroliuoti mokyklų direktoriai. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šeimos, vaikų ir jaunimo departamento direktorius Steponas Kulbauskas pritaria Švietimo ir mokslo ministerijos teikiamam Projektui, kartu pabrėždamas, kad pasigenda aiškios takoskyros tarp minimalių ir vidutinių priežiūros priemonių. Nuspręsta, kad būtina sudaryti darbo grupę, kurioje Projektas būtų išsamiau išanalizuotas.

Diskusijoje dėl aukštojo mokslo reformos dalyvavo: Eugenijus Butkus, Lietuvos mokslo tarybos pirmininkas; Albertas Žalys, Švietimo ir mokslo ministerijos Mokslo ir technologijų departamento direktorius; Eugenijus Stumbrys, Studijų kokybės vertinimo centro direktorius; Liutauras Kazlavickas, Studentų sąjungos viceprezidentas; Indrė Vareikytė, Studentų atstovybių sąjungos prezidentė, Arūnas Komka, Vilniaus Gedimino technikos universiteto kancleris.

E.Butkus teigė, kad sėkmingai aukštojo mokslo reformai įgyvendinti pirmiausia būtina spręsti finansinius klausimus ir pateikė Lietuvos mokslo tarybos siūlymus dėl pirmosios ir antrosios pakopos bei vientisųjų studijų finansavimo tobulinimo. Pranešėjas tvirtino, kad studijų programų, kurios iš dalies finansuojamos iš valstybės biudžeto, studijų kaina turi atitikti studijų išlaidas ir negali būti siejama su studentų formuojama tokių studijų paklausa, t.y. turėti rinkos kainos požymių. Dalis studijų kainos būtų dengiama iš valstybės biudžeto, kita dalis būtų registracijos (studijų) įmoka. Įmoka turėtų būti dvigubai didesnė nei nustatyta šiuo metu, ir susieta su studijų kreditais, Ji padidintų abiturientų motyvaciją atsakingiau pasirinkti studijų programas, geriau studijuoti, taip pat kelti didesnius reikalavimus studijų kokybei. Jo nuomone, padidinus įmokas ir atsisakius stipendijų, reikia pertvarkyti ir studijų paskolų sistemą.

Švietimo ir mokslo ministerijos sekretorė Danguolė Bublienė  informavo, kad Vyriausybė jau turi parengusi politinio susitarimo projektą. Galimi trys aukštojo mokslo finansavimo modeliai: 1) mokamos studijos; 2) nemokamos (kas yra mažiausiai tikėtina); 3) iš dalies mokamos. Ministerijoje diskutuojama dėl ir prieš argumentų. Kovo mėnesį tikriausiai bus parengtas variantas platesnei diskusijai.

Komiteto pirmininkas V.Domarkas pastebėjo, kad niekas nederina projekto su partijomis.

Indrė Vareikytė siūlė neatsieti aukštojo mokslo finansavimo reformos nuo studijų organizavimo, jų kokybės gerinimo reformos. Ji įsitikinusi, kad būtina diskutuoti, kaip numatytos lėšos paskirstomos. Ji atkreipė dėmesį į tai, kad valstybė neplanuoja, kiek reikės konkrečių specialistų po vienerių, dvejų, penkerių ar dešimties metų, kiek universitetų turėtų likti ateityje.

Liutauras Kazlavickas pastebėjo, kad daugiausia kalbama apie tai, kiek dar daugiau paimti iš studento, bet negalvojama apie universitetų tinklo pertvarką, studijų programų tinklą, kad jos nesidubliuotų visose aukštosiose mokyklose, taip pat nekalbama apie universitetų turto valdymo pakeitimus. Jis siūlė pirmiausia sugalvoti paskolų grąžinimo sistemą, kuri realiai galėtų veikti.

Seimo Pirmininko pavaduotojas Vydas Gedvilas siūlė Seimo nutarimu patvirtinti Aukšto mokslo strategiją.

Seimo narys Audrius Baranauskas siūlė daugiau lėšų investuoti į naują laboratorijų įrangą. Jis įsitikinęs, kad jeigu Lietuva artimiausiu metu nepadarys proveržio, tai jos ekonomika pradės ne tik sustos kilusi, bet ims kristi.

Komitetas nusprendė organizuoti apskrito stalo diskusiją aukštojo mokslo reformos klausimais.



 
 © Seimo kanceliarija, 2008