Po svarstymo Miškų įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr.XP-1353 nuspręsta: Komiteto išvadų projekto rengėjais paskirti R.Remeiką; paskelbti spaudoje, kad Aplinkos apsaugos komitetas pastabų bei pasiūlymų Miškų įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui XP-1353 laukia iki 2006 m. liepos 14 d.; prašyti Biudžeto ir finansų ir Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetų, suinteresuotų organizacijų pateikti išvadas, pastabas ir pasiūlymus Miškų įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr.XP-1353 iki 2006 m. rugsėjo 19 d.; prašyti Komiteto išvadų projekto rengėjų iki 2006 m. rugsėjo 26 d. pateikti Komiteto išvadų projektą; Miškų įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto XP-1353 svarstymo data Aplinkos apsaugos komitete - 2006 m. rugsėjo 27 d.
Po svarstymo Želdynų įstatymo projekto Nr.XP-1395 nuspręsta: Komiteto išvadų projekto rengėju paskirti V.Mazuronį; paskelbti spaudoje, kad Aplinkos apsaugos komitetas pastabų bei pasiūlymų Želdynų įstatymo projektui Nr. XP-1395 laukia iki 2006 m. rugpjūčio 20 d.; prašyti papildomų Biudžeto ir finansų, Kaimo reikalų, Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetų, suinteresuotų organizacijų pateikti išvadas, pastabas ir pasiūlymus Želdynų įstatymo projektui Nr. XP-1395 iki 2006 m. rugsėjo 20 d.; prašyti Komiteto išvadų projekto rengėjų iki 2006 m. rugsėjo 26 d. pateikti Komiteto išvadų projektą; Želdynų įstatymo projekto Nr. XP-1395 svarstymo data Aplinkos apsaugos komitete - 2006 m. rugsėjo 27 d.
Komitetas priėmė sprendimą dėl Lietuvos Respublikos Valstybės kontrolės valstybinio audito ataskaitos Komunalinių atliekų tvarkymas. Sprendime buvo KONTATUOTA, kad:
Išanalizavusi, ar efektyviai kuriama komunalinių atliekų tvarkymo sistema Lietuvoje, Valstybės kontrolė nustatė, kad vėluojama įrengti naujus ir uždaryti arba renovuoti senus sąvartynus, atliekos blogai surenkamos, nepakankamai rūšiuojamos ir perdirbamos, už atliekas ne visuomet moka pats teršėjas. Europos Komisijos direktyvos numato, kad atliekų šalinimas reikalavimų neatitinkančiuose sąvartynuose turi būti uždraustas iki 2009 m. liepos mėn. Tačiau ne visus regioninius atliekų tvarkymo projektus planuojama įgyvendinti iki Europos Komisijos nustatyto termino: Utenos ir Tauragės regionų atliekų tvarkymo projektus numatoma baigti 2009 m., o Panevėžio regiono - tik 2010 m.
Kasmet Lietuvoje kiekvienam gyventojui tekdavo vidutiniškai beveik po 400 kg komunalinių atliekų, kurių didžioji dalis išgabenama į sąvartynus. Valstybiniame strateginiame atliekų tvarkymo plane numatyta mažinti į sąvartynus patenkančių komunalinių atliekų kiekį, išplėsti jų pakartotinį naudojimą ar apdorojimą ir naudojimą energijai gauti. Lietuvoje apie 90 proc. susidariusių atliekų šalinama sąvartynuose ir tik apie 10 proc. perdirbama ar pakartotinai panaudojama. Tai rodo, kad Lietuvoje pažangūs atliekų tvarkymo būdai dar neįgyvendinti. Atliekų tvarkymui racionalizuoti iki 2009 metų numatyta panaudoti 446 mln. litų. Du trečdalius šių lėšų skiria Europos Sąjunga.
Lietuvoje numatyta sukurti 10 regioninių atliekų tvarkymo sistemų: Alytaus, Tauragės, Šiaulių, Klaipėdos, Vilniaus, Marijampolės, Telšių, Utenos, Kauno ir Panevėžio regionuose. Šiuo metu naudojama apie 300-350 sąvartynų. Dalis jų veikia nelegaliai arba pusiau legaliai, t. y. tinkamai neįregistruoti ir neturėdami licencijų arba leidimų. Atliekų apskaita juose nėra tinkamai organizuota ir pakankamai tiksli.
Valstybės kontrolė konstatavo, kad 2005 metais regioninės atliekų tvarkymo sistemos buvo kuriamos sparčiau negu ankstesniais metais. Tačiau tempai vis dar nėra pakankami, nes iki šiol projektų įgyvendinimui pasirašyta sutarčių, kurių vertė sudaro mažiau negu trečdalį numatytų skirti lėšų, o realiai panaudota mažiau nei dešimtadalis lėšų. Audito ataskaitoje pateikiama išsami informacija apie projektų įgyvendinimo eigą ir problemas kiekviename regione. Darbams labiausiai trukdo nepakankamai aiškus funkcijų pasiskirstymas tarp Aplinkos ministerijos, Aplinkos projektų valdymo agentūros, apskričių viršininkų administracijų, projektų priežiūros komitetų, savivaldybių ir regioninių atliekų tvarkymo centrų. Aplinkos ministerija ir apskričių viršininkų administracijos turi ribotas teisines ir administracines galimybes koordinuoti sistemų kūrimo procesus regionuose ir įtakoti savivaldybių veiksmus, kurios dažnai turi skirtingas nuomones dėl atliekų tvarkymo centrų finansavimo ir valdymo.
Seimo Audito komitetas, pagal Seimo Statuto nuostatas koordinuojantis Seimo komitetų ir komisijų veiklą svarstant valstybinio audito klausimus, kreipėsi į Aplinkos apsaugos komitetą, prašydamas apsvarstyti Respublikos Valstybės kontrolės valstybinio audito ataskaitą Komunalinių atliekų tvarkymas.
Aplinkos apsaugos komitetas paprašė Aplinkos ministerijos pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Valstybės kontrolės ataskaitoje keliamų klausimų sprendimų ir audito rekomendacijų įgyvendinimo.
2006-06-19 gautame atsakyme komentuojamos Aplinkos ministerijai ir Aplinkos projektų valdymo agentūrai pateiktos rekomendacijos ir pateikiamas rekomendacijų įgyvendinimo priemonių planas.
2005-11-16 Aplinkos apsaugos komitetas kartu su LRS Europos reikalų ir Biudžeto ir finansų komitetais bendrame posėdyje svarstė Aplinkos apsaugos investicijų projektų finansavimo klausimus bei ES Sanglaudos fondo lėšų panaudojimą šiems projektams įgyvendinti. Vyriausybei buvo pasiūlyta iki 2006 m. kovo 1 d. parengti teisės aktų projektus, įtvirtinančius geresnį projektų, įgyvendinamų iš Sanglaudos fondo bei valstybės biudžeto lėšų, rengimo koordinavimą ir bendrojo finansavimo lėšų planavimą tarp tarpinės ir įgyvendinančios institucijos bei galutinių paramos gavėjų bei nustatančius apskričių ir savivaldybių funkcijas ir atsakomybę įgyvendinant projektus iš Sanglaudos fondo bei valstybės biudžeto lėšų.
Rengiant 2007-2013 m. ES struktūrinės paramos panaudojimo veiksmų programas, buvo pasiūlyta įvertinti šiame programavimo periode iškylančias Sanglaudos fondo lėšų panaudojimo aplinkosaugos srityje problemas, ir numatyti atitinkamas priemones šioms problemoms spręsti.
Savivaldybėms ir apskričių viršininkų administracijoms komitetai pasiūlė geriau koordinuoti atitinkamai savivaldybių ir apskričių kompetencijos klausimus, susijusius su investicinių aplinkosaugos projektų įgyvendinimu.
2006-01-13 komitetas gavo Finansų ministerijos atsakymą, kuriame pateikiamas kartu su Aplinkos ministerija parengtas siūlomų įgyvendinimo priemonių, galėsiančių pagerinti Sanglaudos fondo projektų įgyvendinimą Lietuvoje, sąrašą.
Posėdžio metu konstatuota, kad svarbiausios neišspręstos problemos atliekų tvarkymo srityje yra finansavimas, atliekų rūšiavimas ir jų pakartotinis perdirbimas. Šiuo metu yra rengiamas naujas Valstybinis strateginis atliekų tvarkymo planas, tačiau nepaskelbta šiuo laikotarpiu galiojančio plano priemonių vykdymo ataskaita. Aplinkos apsaugos komiteto nariai nedalyvauja šio plano svarstyme ir Atliekų tvarkymo tarybos darbe, nors pageidautų būti įtraukti į šią veiklą.
NUSPRĘSTA:
Siūlyti Aplinkos ministerijai:
1. Išanalizuoti regioninių atliekų tvarkymo sistemų kūrimo vėlavimo priežastis ir imtis priemonių paspartinti jų įgyvendinimą;
2. Parengti teisės aktų projektus, užtikrinančius visų atliekų srautų tvarkymą bei finansavimą ir atliekų tvarkymo principų hierarchijos taikymą, sudarant sąlygas mažinti atliekų tvarkymą sąvartynuose ir teikiant pirmenybę atliekų vengimui ir pakartotiniam naudojimui;
3. Imtis priemonių, kad būtų nustatyti aiškūs atliekų tvarkyme dalyvaujančių institucijų tarpusavio sąveikos principai, užtikrintas jų pareigų vykdymas ir sustiprinta kontrolė;
4. Iki 2006 m. rugpjūčio 5 d. pateikti komitetui ataskaitą apie Valstybinio strateginio atliekų tvarkymo plano įgyvendinimo priemonių vykdymą, pažymint tikslus ir pasiektus rezultatus. Pateikti komitetui susipažinimui ir svarstymui rengiamo naujo Valstybinio strateginio atliekų tvarkymo plano 2007-2012 metų įgyvendinimo priemonių plano projektą, pažymint priemonių tikslus ir siekiamus rezultatus;
5. Iki 2006 m. spalio 1 dienos pateikti komitetui raštu patikslintą informaciją apie Valstybės kontrolės valstybinio audito ataskaitos Komunalinių atliekų tvarkymas rekomendacijų vykdymą, pateikiant konkrečias įgyvendintas priemones;
6. LRS Aplinkos apsaugos komiteto atstovą įtraukti į Atliekų tvarkymo tarybos visuomeninės institucijos prie Aplinkos ministerijos sudėtį nario arba stebėtojo teisėmis.