LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO APLINKOS APSAUGOS KOMITETO 2007 M. RUDENS SESIJOS DARBO ATASKAITA (2007 m. rugsėjo 10 d. – 2008 m. sausio 16 d.)

EN  FR

 

 

APLINKOS APSAUGOS KOMITETO 2007 METŲ VEIKLOS ATASKAITA

 

 

I..BENDROJI INFORMACIJA

2007  m. rudens sesija

1. Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų svarstymas

1.1.

Seimo pavedimai komitetui

     Iš jų kaip pagrindiniam komitetui

             kaip papildomam  komitetui

 

18

14

1.2.

Svarstyta labai aktualių ir aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę teisėkūros ir darbo programą

2

1.3.

Kitų komitetų prašymu ir komiteto iniciatyva pateiktos išvados

4

1.4.

Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų rengimui

0

2. Posėdžiai ir klausymai

2.1.

Komiteto posėdžiai

     Iš jų: išvažiuojamieji

14

2

2.2.

Klausymai

1

3. Parlamentinė kontrolė

 

3.1.

Svarstyta parlamentinės kontrolės klausimų                                           

11

4.  Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas

4.1.

Gauta pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų

310

4.2.

Parengta atsakymų ir raštų

316

5. Renginiai

5.1.

Surengta konferencijų, seminarų, diskusijų

5

5.2.

Kiti renginiai

0

6. Tarptautiniai ryšiai

6.1.

Surengta vizitų

0

6.2.

Priimta delegacijų

0

 

II. AKTUALIAUSI DARBAI

1. Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų svarstymas

 

1. Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo 12 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo IV skyriaus papildymo ketvirtu skirsniu bei Įstatymo priedo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-2369 ES pateiktas Vyriausybės (Seimo priimtas 2007-10-18). Prieš Seimui priimant šį įstatymą nebuvo pakankamai detaliai sureguliuoti visuomeniniai santykiai, susiję su aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės vykdymu Lietuvos Respublikos vidaus vandenyse, teritorinėje jūroje ir išskirtinėje ekonominėje zonoje. Įstatymu įgyvendinamos 2005 m. rugsėjo 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2005/35/EB dėl taršos iš laivų ir sankcijų už pažeidimus įvedimo 6 ir 7 straipsnių nuostatos, realizuotos Jungtinių tautų jūrų teisės konvencijos numatytos taršos iš laivų kontrolės procedūros. Šiuo teisės aktu nustatyti laivų padarytų, aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reguliuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų pažeidimų tyrimo inicijavimo pagrindai, pareigūnai, turintys teisę vykdyti tokius tyrimus, taip pat sureguliuota laivų stabdymo, tikrinimo, sulaikymo tvarka.

 

2. Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti bei daugiabučiams namams modernizuoti įstatymo 2 straipsnio papildymo ir 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-2037(2).  Komitete nutarta daryti įstatymo projekto svarstymo komitete pertrauką iki bus priimti poįstatyminiai aktų nuostatos pagal kurias valstybės parama daugiabučiams modernizuoti bus teikiama ir daugiabučiams namams, kuriuose nėra įsteigtos bendrijos, t. y. valdomiems administratorių arba gyventojams sudarius jungtinės veiklos sutartį. Be to, Aplinkos ministerijai pavesta apvarstyti galimybę pakeisti poįstatyminius teisės aktus ir daugiabučių namų butų savininkų mokamo pradinio įnašo sumos mokėjimą paskirstyti dalimis, nereikalaujant jo sumokėti iškarto

 

3. Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 8 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-2476. Komitetas nutarė daryti svarstyme pertaruką ir pavedė Aplinkos ministerijai parengti  ir pateikti  komitetui teisines priemones, kurios įpareigotų  prekybos įmones apskaityti medinę tarą ir medinius padėklus ir naudoti juos pakartotinai.

4. Daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-1041(2). Šis įstatymo projektas buvo grąžintas tobulinti Vyriausybei ir pataisytas atsižvelgiant į Seimo narių, suinteresuotų asmenų bei Aplinkos apsaugos komitete sudarytos darbo grupės pasiūlymus ir pastabas. Įstatymo projekto tikslas – pašalinti galiojančio Įstatymo neatitikimus Lietuvos Respublikos civiliniam kodeksui ir kitiems teisės aktams bei šio Įstatymo trūkumus, pastebėtus jo taikymo praktikoje, taip pat išplėsti Įstatymo taikymo sritį, taikant jį ne tik daugiabučių namų bendrosios dalinės nuosavybės, bet ir kitų bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektų (garažų, poilsio namų ir kt.) valdymo reglamentavimui. Įstatymo projekto nuostatos būtų taikomos ir gyvenamųjų namų statybos bendrijoms, kurių steigimo ir veiklos šiuo metu nereglamentuoja joks įstatymas.

 Įstatymo projektą svarstant komitete buvo gauta daug suinteresuotų asmenų, Seimo narių pasiūlymų projektui, kurios buvo apsvarstytos komiteto posėdžiuose ir 2007-12-22 Seime įregistruota komiteto išvada bei naujas įstatymo projekto variantas. Įstatymo projektą numatoma svarstyti Seimo pavasario sesijoje.

Parlamentinės kontrolės klausimai

 

Seimo Aplinkos apsaugos ir Europos reikalų komitetai 2007-11-30 svarstė aktualų Europos Sąjungos Sanglaudos fondo finansuojamų investicinių projektų įgyvendinimo klausimą ir konstatavo, kad įgyvendinant ES Sanglaudos fondo finansuojamus aplinkosaugos projektus yra susiklosčiusi sudėtinga padėtis. Šių projektų pabrangimas reikalauja papildomų lėšų iš nacionalinio biudžeto skyrimo. Seimo Aplinkos apsaugos ir Europos reikalų komitetai kritiškai vertina Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugsėjo 3 d. protokolinį sprendimą Nr. 48 perduoti keturiasdešimt procentų finansinės naštos savivaldybėms arba jų įmonėms, neišsiaiškinus jų galimybių įgyvendinti šiuo projektus. Todėl komitetai nusprendė:

            1) siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei artimiausiu metu naujai įvertinti savivaldybių finansines ir kitas galimybes dėl ES Sanglaudos fondo finansuojamų aplinkosaugos projektų reikiamo įgyvendinimo.

            2) siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei skubiai atlikti visų iš ES Sanglaudos fondo finansuojamų aplinkosaugos projektų įgyvendinimo dabartinės būklės ir perspektyvos iki 2010 m. analizę ir įvertinti, kokio papildomo lėšų kiekio iš nacionalinio biudžeto dėl jų pabrangimo gali prireikti tam, kad šie projektai iki 2010 m. būtų užbaigti.

            3) paraginti Lietuvos Respublikos Vyriausybę nedelsiant imtis veiksmų, kad ES Sanglaudos fondo finansuojamiems aplinkosaugos projektams įgyvendinti būtų skiriamas trūkstamas finansavimas iš valstybės biudžeto.

            4) prašyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės apie priimtus sprendimus ir skiriamą trūkstamą finansavimą ES Sanglaudos fondo finansuojamų aplinkosaugos projektų įgyvendinimui informuoti Seimo Aplinkos apsaugos ir Europos reikalų komitetus iki 2007 m. gruodžio 22 d.

 

             2. Aplinkos apsaugos komitetas 2007-11-12 svarstė klausimą “Dėl ES struktūrinės paramos aplinkosaugos sektoriui 2007-2013 m. paskirstymo”. Komitetas nutarė:

1) siekiant padidinti ES finansinės paramos skirstymo efektyvumą ir skaidrumą, siūlyti LR Vyriausybei:

- sukurti aiškesnį ir efektyvesnį projektų paraiškų pateikimo ir atrankos mechanizmą ir viešinti visą su ES parama susijusią informaciją,

- nustatyti  objektyviais ir aiškiais atrankos kriterijais pagrįstą valstybinės reikšmės projektų ES struktūrinei paramai gauti tvirtinimo tvarką.

2) prašyti Aplinkos ministerijos iki gruodžio 17 dienos pateikti  Seimo Aplinkos apsaugos komitetui duomenis apie visų aplinkosaugos srityje paramą gausiančių galutinių paramos gavėjų sąrašus (atliekų tvarkymo, oro kokybės gerinimo, valstybinių institucijų administracinių gebėjimų stiprinimo ir kt.), nurodant numatomas šiems projektams skirti sumas.

 

3. Aplinkos apsaugos komitetas, Audito komiteto siūlymu 2007-12-19 nagrinėjo Valstybės kontrolės 2007 m. liepos 31 d. ataskaitą Baltijos pajūrio žemės naudojimo ir jos valstybinės kontrolės vertinimas” ir šiai ataskaitai pritarė. Komitetas nusprendė atkreipti Vyriausybės dėmesį į tai, kad teritorijų planavimą reglamentuojančiuose dokumentuose turėtų būti nustatytas terminas, per kurį būtų pradėtos sustabdytų teritorijų planavimo dokumentų sprendinių ištaisymo ar  jų naikinimo procedūros, taip pat peržiūrėtas Baltijos pajūrio teritorijoje esančių poilsio namelių statuso ir jų naudojimo reglamentavimas, siekiant tinkamai apsaugoti vertingas ir ekologiškai jautrias Baltijos pajūrio teritorijas bei pat nustatytas šių poilsio namelių skaičius. Komitetas pasiūlė Palangos miesto savivaldybei koreguoti teisės aktams prieštaraujančius sustabdytus detaliųjų planų sprendinius arba juos panaikinti.

 

              4. Aplinkos apsaugos komiteto 2007-09-19 posėdyje svarstyta Valstybės kontrolės valstybinio audito ataskaitoje Nr. VA-20-2p-2 “Valstybinės pavojingų atliekų tvarkymo programos vykdymo vertinimas“ pateiktų rekomendacijų įgyvendinimas. Komitetas iš esmės pritarė Aplinkos ministro 2007 m. gegužės 28 d. Nr. D1-292 įsakymu patvirtintam Valstybinio audito ataskaitoje Nr. VA-20-2p-2 pateiktų rekomendacijų įgyvendinimo priemonių planui. Aplinkos ministerija įpareigota užtikrinti pavojingų atliekų tvarkymo projekto Nr. 2003/LT/16/P/PE/017 įgyvendinimą finansiniame memorandume nurodytu terminu (iki 2008-12-31). Nesant aiškaus funkcijų pasidalijimo ir veiksmų koordinavimo, tvarkant atliekas, tarp Aplinkos, Ūkio, Žemės ūkio ir Sveikatos apsaugos ministerijų, pasiūlyta Vyriausybei išnagrinėti klausimą dėl šių funkcijų perdavimo Aplinkos ministerijai.

           

5. Komitetas apsvarstė Valstybinio strateginio atliekų tvarkymo plano pakeitimo projektą bei jo įgyvendinimo priemones ir nutarė sudaryti darbo grupę šio plano ekspertiniam įvertinimui, o taip vykdyti plano įgyvendinimo parlamentinę kontrolę.

Kartu su Europos reikalų komitetu Aplinkos apsaugos komitetas svarstė pasiūlymą dėl EP ir Tarybos direktyvos dėl atliekų ir Teminę atliekų prevencijos ir perdirbimo strategiją

 

6. Komitetas 2008-01-16 svarstė klausimą “Dėl statybų Palangoje teisėtumo” ir nutarė:

1. Pavesti Aplinkos ministerijai, Valstybinei teritorijų ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos, Klaipėdos apskrities viršininkui ir iki š. m vasario 15 d. pagal kompetenciją:

1) atlikti išsamų statybų, nurodytų Inspekcijos 2007-12-31 pažymoje “Apie teritorijų planavimo, projektavimo ir statybos valstybinės priežiūros vykdymą Klaipėdos apskrityje” tyrimą, įvardinant asmenis (ir tuo atveju jei jie šiuo metu dirba kitur) atsakingus už teritorijų planavimo dokumentų, statybos leidimų  ir kitų dokumentų, susijusių su neteisėtomis statybomis derinimą, tikrinimą ir išdavimą;

2) teisės aktų nustatyta tvarka nedelsiant imtis priemonių sustabdyti savavališkas statybas ir imtis priemonių, kad būtų pašalinti jų padariniai.

2. Prašyti Palangos miesto savivaldybės mero peržiūrėti savivaldybės tarybos sprendimus dėl detaliųjų planų, susijusių su neteisėtomis statybomis, patvirtinimo ir statybos leidimų išdavimo.

3. Įpareigoti Aplinkos ministeriją:

1) iš esmės peržiūrėti visą egzistuojančią teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros tvarką, o ypač jos realizavimą ekologiškai jautriose vietovėse, tokiu būdu, kad būtų sustabdyta šiandien veikianti nelegalių statybų praktika;

2) parengti teisės aktų pakeitimų ar papildymų projektus, kurie nustatytų ar griežtintų valstybės ir savivaldybės tarnautojų drausminę, materialinę ar baudžiamąją atsakomybę už leidimų neteisėtoms statyboms išdavimą;

4. Prašyti Aplinkos ministerijos ir Architektų rūmų įvertinti neteisėtų detaliųjų planų ir statinių projektuotojų veiksmus dėl parengtų projektų neatitikimo galiojančių teisės aktų nuostatoms ir teritorijų planavimo dokumentų sprendiniams.

5. Įpareigoti Klaipėdos apskrities viršininką apsvarstyti galimybę padidinti darbuotojų, atliekančių statybos valstybinę priežiūrą Klaipėdos apskrityje, skaičių.

6. Prašyti Vyriausybės išnagrinėti galimybę perduoti apskričių viršininkų administracijų teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros tarnybas Aplinkos ministerijai.

7. Medžiagą, susijusią su neteisėtomis statybomis Klaipėdos apskrityje, perduoti Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybai.

 

 

7. Komitetas 2007 m rugsėjo 19 d. svarstė ir pritarė Lietuvos Respublikos pozicijai dėl Europos Komisijos Žaliosios knygos”Prisitaikymas prie klimato kaitos Europoje – galimi ES veiksmai”

Komitetas paragino, planuojant valstybės biudžeto išlaidas, skirti pakankamai lėšų klimato kaitos strategijų ir programų rengimui ir vykdymui.
Skiriant lėšas moksliniams tyrimams klimato kaitos pasekmių įvertinimui ir švelninimui, įvertinti šių mokslinių tyrimų praktinį naudingumą ir įgyvendinimo galimybes.

Pasiūlė atkreipti dėmesį į energijos vartojimo efektyvumo didinimo priemones ir parengti teisės aktų, numatančių energijos taupymo  visuomeninės ir gyvenamosios  paskirties pastatuose priemones, projektus; remti energiją taupančių pastatų  (individualių ir daugiabučių) statybą, daugiau dėmesio skirti atsinaujinančių energijos išteklių naudojimui.

Komitetas pasiūlė parengti veiksmingas visuomenės informavimo kampanijas apie klimato kaitos priežastis, pasekmes, jų švelninimo būdus ar prisitaikymo galimybes, remti veiksmingą socialinę reklamą, visuomenei teikiamą informaciją siejant su vartotojų elgsenos ugdymu.

 

8. 2007 m gruodžio 5 d. komitetas svarstė Europos Komisijos 2008 metų teisėkūros ir darbo programoje numatytus pasiūlymus priimti Europos Sąjungos teisės aktus ir kitus dokumentus. Komitetas pasiūlė Europos reikalų ir Užsienio reikalų komitetams šiuos teisės aktus priskirti labai aktualių ir aktualių kategorijoms :

 

-         Baltoji knyga dėl prisitaikymo prie klimato kaitos

-         2002 m. gruodžio 16 d. Direktyvos 2002/91/EB dėl pastatų energinio naudingumo išdėstymas nauja redakcija (Energetikos teisės aktų paketas)

-         Energijos mokesčių direktyvos 2003/96/EB peržiūra (Energetikos teisės aktų paketas)

-         Komunikatas ir veiksmų planas dėl tvarios pramonės politikos (Darnaus vystymosi paketas)

 

Renginiai

 

Aplinkos apsaugos komitetas 2007 m. gruodžio 7 d. surengė diskusiją klimato kaitos klausimu ”Kaip išvengti pavojingos klimato kaitos: Europos Sąjungos ir Lietuvos pastangos”. Diskusijoje pranešimus perskaitė Europos Parlamento Klimato kaitos komiteto narys Justas Vincas Paleckis, Aplinkos ministerijos Aplinkos kokybės departamento Atmosferos skyriaus vedėjas Vytautas Krušinskas, klimato kaitos “skeptikas“ Laisvosios rinkos instituto vyresnysis ekspertas Žilvinas Šilėnas ir Vilniaus universiteto Gamtos mokslų fakulteto docentas dr. Egidijus Rimkus.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                               Bronius Bradauskas



 
 © Seimo kanceliarija, 2008