APLINKOS APSAUGOS
KOMITETO 2007 METŲ VEIKLOS ATASKAITA
I..BENDROJI
INFORMACIJA
2007 m. rudens sesija
1. Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų svarstymas
|
1.1.
|
Seimo pavedimai komitetui
Iš jų kaip pagrindiniam komitetui
kaip papildomam komitetui
|
18
14
|
1.2.
|
Svarstyta labai
aktualių ir aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos
Komisijos metinę teisėkūros ir darbo programą
|
2
|
1.3.
|
Kitų
komitetų prašymu ir komiteto iniciatyva pateiktos išvados
|
4
|
1.4.
|
Komiteto iniciatyva
sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų rengimui
|
0
|
2. Posėdžiai ir klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai
Iš jų: išvažiuojamieji
|
14
2
|
2.2.
|
Klausymai
|
1
|
3. Parlamentinė kontrolė
|
|
3.1.
|
Svarstyta
parlamentinės kontrolės klausimų
|
11
|
4. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta
pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
310
|
4.2.
|
Parengta
atsakymų ir raštų
|
316
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta
konferencijų, seminarų, diskusijų
|
5
|
5.2.
|
Kiti
renginiai
|
0
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta
vizitų
|
0
|
6.2.
|
Priimta
delegacijų
|
0
|
II. AKTUALIAUSI DARBAI
1. Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų svarstymas
1. Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo 12
straipsnio pakeitimo ir Įstatymo IV skyriaus papildymo ketvirtu skirsniu bei
Įstatymo priedo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-2369 ES pateiktas Vyriausybės (Seimo priimtas
2007-10-18). Prieš Seimui priimant šį įstatymą nebuvo pakankamai detaliai sureguliuoti visuomeniniai santykiai, susiję su
aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės vykdymu Lietuvos Respublikos vidaus
vandenyse, teritorinėje jūroje ir išskirtinėje ekonominėje zonoje. Įstatymu
įgyvendinamos 2005 m. rugsėjo 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos
2005/35/EB dėl taršos iš laivų ir sankcijų už pažeidimus įvedimo 6 ir 7
straipsnių nuostatos, realizuotos Jungtinių tautų jūrų teisės konvencijos
numatytos taršos iš laivų kontrolės procedūros. Šiuo teisės aktu nustatyti
laivų padarytų, aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reguliuojančių
įstatymų ir kitų teisės aktų pažeidimų tyrimo inicijavimo pagrindai, pareigūnai,
turintys teisę vykdyti tokius tyrimus, taip pat sureguliuota laivų stabdymo,
tikrinimo, sulaikymo tvarka.
2. Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti bei
daugiabučiams namams modernizuoti įstatymo 2 straipsnio papildymo ir 13
straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr.
XP-2037(2). Komitete nutarta daryti
įstatymo projekto svarstymo komitete pertrauką iki bus priimti poįstatyminiai
aktų nuostatos pagal kurias valstybės parama daugiabučiams modernizuoti bus
teikiama ir daugiabučiams namams, kuriuose nėra įsteigtos bendrijos, t. y.
valdomiems administratorių arba gyventojams sudarius jungtinės veiklos sutartį.
Be to, Aplinkos ministerijai pavesta apvarstyti galimybę pakeisti
poįstatyminius teisės aktus ir daugiabučių namų butų savininkų mokamo pradinio
įnašo sumos mokėjimą paskirstyti dalimis, nereikalaujant jo sumokėti iškarto
3. Pakuočių ir pakuočių
atliekų tvarkymo įstatymo 8 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-2476. Komitetas nutarė daryti svarstyme
pertaruką ir pavedė Aplinkos ministerijai parengti ir pateikti komitetui
teisines priemones, kurios įpareigotų prekybos įmones apskaityti medinę tarą ir
medinius padėklus ir naudoti juos pakartotinai.
4. Daugiabučių namų
savininkų bendrijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-1041(2).
Šis įstatymo projektas buvo grąžintas tobulinti Vyriausybei ir pataisytas
atsižvelgiant į Seimo narių, suinteresuotų asmenų bei Aplinkos apsaugos
komitete sudarytos darbo grupės pasiūlymus ir pastabas. Įstatymo projekto
tikslas pašalinti galiojančio Įstatymo neatitikimus Lietuvos Respublikos
civiliniam kodeksui ir kitiems teisės aktams bei šio Įstatymo trūkumus,
pastebėtus jo taikymo praktikoje, taip pat išplėsti Įstatymo taikymo sritį,
taikant jį ne tik daugiabučių namų bendrosios dalinės nuosavybės, bet ir kitų
bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektų (garažų, poilsio namų ir kt.)
valdymo reglamentavimui. Įstatymo projekto nuostatos būtų taikomos ir
gyvenamųjų namų statybos bendrijoms, kurių steigimo ir veiklos šiuo metu
nereglamentuoja joks įstatymas.
Įstatymo projektą svarstant komitete buvo gauta daug suinteresuotų
asmenų, Seimo narių pasiūlymų projektui, kurios buvo apsvarstytos komiteto
posėdžiuose ir 2007-12-22 Seime įregistruota komiteto išvada bei naujas įstatymo
projekto variantas. Įstatymo projektą numatoma svarstyti Seimo pavasario
sesijoje.
Parlamentinės
kontrolės klausimai
Seimo
Aplinkos apsaugos ir Europos reikalų komitetai 2007-11-30 svarstė aktualų Europos Sąjungos
Sanglaudos fondo finansuojamų investicinių projektų įgyvendinimo klausimą
ir konstatavo, kad įgyvendinant ES Sanglaudos fondo finansuojamus aplinkosaugos
projektus yra susiklosčiusi sudėtinga padėtis. Šių projektų pabrangimas
reikalauja papildomų lėšų iš nacionalinio biudžeto skyrimo. Seimo Aplinkos
apsaugos ir Europos reikalų komitetai kritiškai vertina Lietuvos Respublikos
Vyriausybės 2007 m. rugsėjo 3 d. protokolinį sprendimą Nr. 48 perduoti
keturiasdešimt procentų finansinės naštos savivaldybėms arba jų įmonėms,
neišsiaiškinus jų galimybių įgyvendinti šiuo projektus. Todėl komitetai
nusprendė:
1)
siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei artimiausiu metu naujai įvertinti
savivaldybių finansines ir kitas galimybes dėl ES Sanglaudos fondo finansuojamų
aplinkosaugos projektų reikiamo įgyvendinimo.
2) siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei skubiai
atlikti visų iš ES Sanglaudos fondo finansuojamų aplinkosaugos projektų
įgyvendinimo dabartinės būklės ir perspektyvos iki 2010 m. analizę ir
įvertinti, kokio papildomo lėšų kiekio iš nacionalinio biudžeto dėl jų
pabrangimo gali prireikti tam, kad šie projektai iki 2010 m. būtų užbaigti.
3) paraginti Lietuvos
Respublikos Vyriausybę nedelsiant imtis veiksmų, kad ES Sanglaudos fondo
finansuojamiems aplinkosaugos projektams įgyvendinti būtų skiriamas trūkstamas
finansavimas iš valstybės biudžeto.
4) prašyti Lietuvos
Respublikos Vyriausybės apie priimtus sprendimus ir skiriamą trūkstamą
finansavimą ES Sanglaudos fondo finansuojamų aplinkosaugos projektų
įgyvendinimui informuoti Seimo Aplinkos apsaugos ir Europos reikalų komitetus
iki 2007 m. gruodžio 22 d.
2. Aplinkos apsaugos komitetas 2007-11-12
svarstė klausimą Dėl ES struktūrinės paramos aplinkosaugos sektoriui
2007-2013 m. paskirstymo. Komitetas
nutarė:
1)
siekiant padidinti ES finansinės paramos skirstymo efektyvumą ir skaidrumą,
siūlyti LR Vyriausybei:
-
sukurti aiškesnį ir efektyvesnį projektų paraiškų pateikimo ir atrankos
mechanizmą ir viešinti visą su ES parama susijusią informaciją,
-
nustatyti objektyviais ir aiškiais
atrankos kriterijais pagrįstą valstybinės reikšmės projektų ES struktūrinei
paramai gauti tvirtinimo tvarką.
2)
prašyti Aplinkos ministerijos iki gruodžio 17 dienos pateikti Seimo Aplinkos apsaugos komitetui duomenis
apie visų aplinkosaugos srityje paramą gausiančių galutinių paramos gavėjų
sąrašus (atliekų tvarkymo, oro kokybės gerinimo, valstybinių institucijų
administracinių gebėjimų stiprinimo ir kt.), nurodant numatomas šiems
projektams skirti sumas.
3.
Aplinkos apsaugos komitetas, Audito komiteto siūlymu 2007-12-19 nagrinėjo Valstybės
kontrolės 2007 m. liepos 31 d. ataskaitą Baltijos pajūrio žemės naudojimo ir
jos valstybinės kontrolės vertinimas ir šiai ataskaitai pritarė. Komitetas
nusprendė atkreipti Vyriausybės dėmesį į tai, kad teritorijų planavimą
reglamentuojančiuose dokumentuose turėtų būti nustatytas terminas, per kurį
būtų pradėtos sustabdytų teritorijų planavimo dokumentų sprendinių ištaisymo
ar jų naikinimo procedūros, taip pat
peržiūrėtas Baltijos pajūrio teritorijoje esančių poilsio namelių statuso ir jų
naudojimo reglamentavimas, siekiant tinkamai apsaugoti vertingas ir ekologiškai
jautrias Baltijos pajūrio teritorijas bei pat nustatytas šių poilsio namelių
skaičius. Komitetas pasiūlė Palangos miesto savivaldybei koreguoti teisės
aktams prieštaraujančius sustabdytus detaliųjų planų sprendinius arba juos
panaikinti.
4. Aplinkos apsaugos komiteto
2007-09-19 posėdyje svarstyta Valstybės kontrolės valstybinio audito ataskaitoje Nr. VA-20-2p-2 Valstybinės pavojingų atliekų
tvarkymo programos vykdymo vertinimas pateiktų rekomendacijų
įgyvendinimas. Komitetas iš esmės pritarė Aplinkos
ministro 2007 m. gegužės 28 d. Nr. D1-292 įsakymu patvirtintam Valstybinio
audito ataskaitoje Nr. VA-20-2p-2 pateiktų rekomendacijų įgyvendinimo
priemonių planui. Aplinkos ministerija įpareigota užtikrinti pavojingų atliekų
tvarkymo projekto Nr. 2003/LT/16/P/PE/017 įgyvendinimą finansiniame memorandume
nurodytu terminu (iki 2008-12-31). Nesant aiškaus funkcijų pasidalijimo ir
veiksmų koordinavimo, tvarkant atliekas, tarp Aplinkos, Ūkio, Žemės ūkio ir
Sveikatos apsaugos ministerijų, pasiūlyta Vyriausybei išnagrinėti klausimą dėl
šių funkcijų perdavimo Aplinkos ministerijai.
5. Komitetas apsvarstė Valstybinio
strateginio atliekų tvarkymo plano pakeitimo projektą bei jo įgyvendinimo
priemones ir nutarė sudaryti darbo grupę šio plano
ekspertiniam įvertinimui, o taip vykdyti plano įgyvendinimo parlamentinę
kontrolę.
Kartu su Europos reikalų komitetu Aplinkos apsaugos
komitetas svarstė pasiūlymą dėl EP ir Tarybos direktyvos dėl atliekų ir Teminę
atliekų prevencijos ir perdirbimo strategiją
6. Komitetas 2008-01-16 svarstė klausimą Dėl statybų Palangoje teisėtumo ir nutarė:
1. Pavesti Aplinkos ministerijai, Valstybinei teritorijų ir
statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos, Klaipėdos apskrities
viršininkui ir iki š. m vasario 15 d. pagal kompetenciją:
1) atlikti išsamų statybų, nurodytų Inspekcijos 2007-12-31 pažymoje Apie
teritorijų planavimo, projektavimo ir statybos valstybinės priežiūros vykdymą
Klaipėdos apskrityje tyrimą, įvardinant asmenis (ir tuo atveju jei jie šiuo
metu dirba kitur) atsakingus už teritorijų planavimo dokumentų, statybos
leidimų ir kitų dokumentų, susijusių su
neteisėtomis statybomis derinimą, tikrinimą ir išdavimą;
2) teisės aktų nustatyta tvarka
nedelsiant imtis priemonių sustabdyti savavališkas statybas ir imtis priemonių,
kad būtų pašalinti jų padariniai.
2. Prašyti Palangos miesto savivaldybės mero peržiūrėti savivaldybės
tarybos sprendimus dėl detaliųjų planų, susijusių su neteisėtomis statybomis,
patvirtinimo ir statybos leidimų išdavimo.
3. Įpareigoti Aplinkos ministeriją:
1) iš esmės peržiūrėti visą egzistuojančią teritorijų planavimo ir statybos
valstybinės priežiūros tvarką, o ypač jos realizavimą ekologiškai jautriose
vietovėse, tokiu būdu, kad būtų sustabdyta šiandien veikianti nelegalių statybų
praktika;
2) parengti teisės aktų pakeitimų
ar papildymų projektus, kurie nustatytų ar griežtintų valstybės ir savivaldybės
tarnautojų drausminę, materialinę ar baudžiamąją atsakomybę už leidimų
neteisėtoms statyboms išdavimą;
4. Prašyti Aplinkos ministerijos ir Architektų rūmų
įvertinti neteisėtų detaliųjų planų ir statinių projektuotojų veiksmus dėl
parengtų projektų neatitikimo galiojančių teisės aktų nuostatoms ir teritorijų
planavimo dokumentų sprendiniams.
5. Įpareigoti Klaipėdos apskrities viršininką apsvarstyti
galimybę padidinti darbuotojų, atliekančių statybos valstybinę priežiūrą
Klaipėdos apskrityje, skaičių.
6. Prašyti Vyriausybės išnagrinėti galimybę perduoti apskričių viršininkų
administracijų teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros tarnybas
Aplinkos ministerijai.
7. Medžiagą, susijusią su
neteisėtomis statybomis Klaipėdos apskrityje, perduoti Lietuvos Respublikos
Specialiųjų tyrimų tarnybai.
7. Komitetas 2007 m rugsėjo 19 d. svarstė ir pritarė
Lietuvos Respublikos pozicijai dėl Europos Komisijos Žaliosios knygosPrisitaikymas prie klimato kaitos Europoje galimi ES
veiksmai
Komitetas
paragino, planuojant valstybės
biudžeto išlaidas, skirti pakankamai lėšų klimato kaitos strategijų ir programų
rengimui ir vykdymui.
Skiriant lėšas moksliniams
tyrimams klimato kaitos pasekmių įvertinimui ir švelninimui, įvertinti šių
mokslinių tyrimų praktinį naudingumą ir įgyvendinimo galimybes.
Pasiūlė atkreipti dėmesį į energijos vartojimo
efektyvumo didinimo priemones ir parengti teisės aktų, numatančių energijos
taupymo visuomeninės ir gyvenamosios paskirties pastatuose
priemones, projektus; remti energiją taupančių pastatų (individualių ir
daugiabučių) statybą, daugiau dėmesio skirti atsinaujinančių energijos išteklių
naudojimui.
Komitetas pasiūlė parengti veiksmingas visuomenės
informavimo kampanijas apie klimato kaitos priežastis, pasekmes, jų švelninimo
būdus ar prisitaikymo galimybes, remti veiksmingą socialinę reklamą, visuomenei
teikiamą informaciją siejant su vartotojų elgsenos ugdymu.
8. 2007 m gruodžio 5 d. komitetas svarstė Europos Komisijos 2008 metų teisėkūros ir darbo programoje numatytus pasiūlymus priimti Europos Sąjungos teisės aktus ir kitus dokumentus.
Komitetas pasiūlė Europos reikalų ir Užsienio reikalų komitetams šiuos teisės
aktus priskirti labai aktualių ir aktualių kategorijoms :
-
Baltoji knyga dėl prisitaikymo prie klimato kaitos
-
2002 m. gruodžio 16 d.
Direktyvos 2002/91/EB dėl pastatų energinio naudingumo išdėstymas nauja
redakcija (Energetikos teisės aktų
paketas)
-
Energijos mokesčių direktyvos 2003/96/EB peržiūra
(Energetikos teisės aktų paketas)
-
Komunikatas ir veiksmų planas dėl tvarios pramonės
politikos (Darnaus vystymosi paketas)
Renginiai
Aplinkos
apsaugos komitetas 2007 m. gruodžio 7 d.
surengė diskusiją klimato kaitos klausimu Kaip išvengti pavojingos klimato kaitos:
Europos Sąjungos ir Lietuvos pastangos.
Diskusijoje pranešimus perskaitė Europos Parlamento
Klimato kaitos komiteto narys Justas Vincas Paleckis, Aplinkos
ministerijos Aplinkos kokybės departamento Atmosferos skyriaus vedėjas Vytautas
Krušinskas, klimato kaitos skeptikas Laisvosios rinkos instituto vyresnysis
ekspertas Žilvinas Šilėnas ir Vilniaus universiteto Gamtos
mokslų fakulteto docentas dr. Egidijus Rimkus.
Komiteto pirmininkas
Bronius Bradauskas