Kaimo reikalų komitetas diskutavo ir pritarė
išvadai dėl Lietuvos Respublikos pozicijos dėl Komisijos komunikato Tarybai ir
Europos Parlamentui Pasiruošimas BŽŪP reformos patikrinimui. Posėdyje buvo
išklausyta Žemės ūkio ministerijos atstovo informacija apie Europos Komisijos
siūlomas iniciatyvas ir Lietuvos poziciją.
Europos Komisija komunikate iškelia tris
pagrindinius klausimus: Bendrosios išmokų schemos supaprastinimas; rinkos
reguliavimo priemonių peržiūra ir naujų uždavinių sprendimas.
Lietuva iš esmės pritaria Komisijos komunikatui,
tačiau papildomai siekia, kad būtų suvienodintos konkurencinės sąlygos
bendrojoje rinkoje visų ES šalių narių žemdirbiams skiriant vienodo lygio
tiesioginę paramą; ES tiesioginė parama būtų skiriama tik realiai ūkininkaujantiems,
t.y. auginantiems žemės ūkio kultūras ar besiverčiantiems gyvulininkyste,
žmonėms, gaunantiems pajamas iš žemės ūkio veiklos; būtų sukurta vieninga ES
mastu rizikos ir krizių valdymo sistema.
Komitetas svarstė Žemės reformos įstatymo 18 straipsnio papildymo ir
pakeitimo įstatymo projektą, kurio tikslas - sudaryti sąlygas efektyvesnei viešojo intereso
apsaugai nuosavybės teisių atkūrimo, valstybinės žemės perleidimo, mainų,
nuomos ir perdavimo naudotis srityse. Komitetas
nepritarė Seimo darbo grupės
parengtam projektui, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir
Vyriausybės išvadas.
Galiojančio Žemės reformos įstatymo 18 straipsnis
numato, kad Vyriausybės įgaliotos institucijos turi teisę ginčyti sprendimus
dėl nuosavybės teisių atkūrimo, priimtus pažeidžiant teisės aktus, ir sandorius
dėl valstybinės žemės perleidimo, mainų, nuomos ar perdavimo naudotis,
sudarytus sprendimų, priimtų pažeidžiant įstatymų ir kitų teisės aktų
reikalavimus, pagrindu. Todėl šiame įstatymo projekte siūlomi
pakeitimai yra pertekliniai.
Seimo narių siūlymu buvo išklausyta
informacija apie valstybinės žemės ūkio paskirties žemės pardavimą. Žemės ūkio
ministerijos sekretorius K. Sivickis informavo, kad vykdant žemės reformą, kaimo vietovėse žemės
sklypai asmenims formuojami žemės reformos žemėtvarkos projektuose pagal Žemės
reformos įstatymo 10 straipsnyje nustatytas eiles: pirmiausiai
žemė grąžinama pageidavusiems ją susigrąžinti piliečiams, o nustačius
visuomenės poreikiams reikalingas teritorijas, likusi valstybinė žemė bus
parduodama kadastro vietovėse, kuriose žemės grąžinimas iš esmės baigtas.
Pagal apskričių viršininkų administracijų
pateiktą informaciją, įvertinus žemėtvarkos skyriuose turimus
piliečių prašymus grąžinti žemę, iš viso kaimo vietovėse lieka 518 tūkst. ha
laisvos valstybinės žemės (396 tūkst. ha žemės ir 122 tūkst. ha miško). Iki 2008 m. kovo 1 d. 39 tūkst. fiziniai asmenys
pateikė prašymus pirkti 562 tūkst. ha valstybinės žemės, o 676 juridiniai
asmenys 195 tūkst. ha valstybinės žemės. Pažymėtina, kad iš šio
skaičiaus su 3,2 tūkst. asmenų jau yra sudarytos valstybinės žemės ūkio
paskirties žemės pirkimo pardavimo sutartys dėl 41,8 tūkst. ha šios žemės
įsigijimo nuosavybėn. Apskričių
viršininkų administracijos nurodė, kad daugiausia pageidaujančių pirkti asmenų
yra apskrityse ir rajonuose, kuriuose žemės gražinimas iš esmės baigtas
(Suvalkijoje, Žemaitijoje, Šiaurės Lietuvoje ir kt.).
Iki 2006 m. liepos 27 d. (t. y. iki naujo Žemės ūkio
paskirties žemės įsigijimo laikinojo įstatymo pakeitimo įstatymo įsigaliojimo) patvirtintuose žemėtvarkos projektuose
suprojektuota virš 76,4 tūkst. ha žemės, su 7,8 tūkst. asmenų nesudarytos
valstybinės žemės pirkimo-pardavimo sutartys.
Su šiais asmenimis, jiems pateikus
Vyriausybės patvirtintose Valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų
pardavimo taisyklėsenurodytus dokumentus, įrodančius jų pirmumo teisę
įsigyti valstybinės žemės ūkio paskirties žemę, pirmiausiair bus sudaromos
valstybinės žemės ūkio paskirties žemės pardavimopirkimo sutartys.
Kaimo reikalų komitetas posėdyje apsvarstė padėtį
šalies pieno sektoriuje. Praėjusių metų
rudenį didėjančios eksporto apimtys ir pakilusios pieno supirkimo kainos
tenkino pieno gamintojus. Tačiau
pastaruoju metu pieno produktų
kainos pasaulinėse rinkose krito ir tai
skaudžiai paliečia ir mūsų šalies pieno gamintojus, perdirbėjus ir vartotojus.
Pieno perdirbimo įmonės siūlo
ūkininkams kovo mėnesį mokėti 20-30 proc. mažesnes kainas. Pieno gamintojai
nesutinka su tokia pozicija teikdami, kad kainų mažinimas yra nepagrįstas, nes kitose ES valstybėse pieno kainų
mažėjimas siekia vos 5 proc.
Kaimo reikalų komitetas pritarė žemdirbių pasiūlymams dėl eksporto subsidijų už pieno produktus
atnaujinimo ir valstybės paramos
didinimo siekiant užtikrinti, kad Lietuvos žemdirbiams būtų mokamos visos ES
leidžiamos nacionalinės
tiesioginės išmokos.
Komitetas nusprendė
kreiptis į Vyriausybę ir Žemės ūkio ministeriją dėl papildomų priemonių rengimo
siekiant pagerinti situaciją pieno sektoriuje.
Kaimo reikalų komitete įvyko diskusija dėl Lietuvos cukraus ūkio perspektyvų. Dauguma
cukrinių runkelių augintojų nesutinka su cukraus fabrikų siūloma cukrinių
runkelių supirkimo kaina ir siūlo pradėti visiško restruktūrizavimosi procedūras pasinaudojant tam skiriamą ES restruktūrizavimosi paramą.
Cukraus fabrikų vadovai nesutinka su tuo, kad Lietuvoje būtų
nutraukta cukraus gamyba ir yra nusprendę tęsti savo veiklą.
Kaimo reikalų komiteto pirmininkas V. Rinkevičius
pažymėjo, kad Lietuvoje yra geros cukrinių runkelių auginimo tradicijos,
ūkininkai auginantys cukrinius runkelius apsirūpino šiuolaikine technika, yra
įvaldę naujausias cukrinių runkelių auginimo technologijas. Pirmininkas
paragino dar kartą bandyti derinti žemdirbių
ir perdirbėjų interesus, abiem šalims pažvelgti kokios šio verslo perspektyvos
gali būti po keliolikos metų, įvertinti cukraus gamybos nutraukimo
pasekmes šalies ekonomikai.
Sutarta, kad artimiausiu
metu derybos tęsis ir bus stengiamasi surasti visas šalis tenkinantį sprendimą
dėl cukrinių runkelių kainos.