Lietuvos
Respublikos Seimo
2006
m. gruodžio 19 d.
nutarimo
Nr. X-990
priedėlis
Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio
saugumo ir gynybos komiteto atlikto Valstybės saugumo departamento veiklos
parlamentinio tyrimo
išvada
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas (toliau Komitetas), vadovaudamasis Lietuvos Respublikos
Konstitucija, vykdydamas
Seimo statuto 49 straipsnio Seimo
komitetų įgaliojimai 9 punktu (...savo
iniciatyva arba Seimo pavedimu atlikti atskirų problemų parlamentinį
tyrimą...) pavestas funkcijas, 2006 m. rugsėjo 4 d. savo iniciatyva
pradėjo Valstybės saugumo
departamento (toliau VSD arba
Departamentas) veiklos parlamentinį tyrimą, o įsigaliojus 2006 m.
rugsėjo 28 d. Seimo nutarimui Nr. X-823 Dėl pavedimo Lietuvos Respublikos
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui atlikti Valstybės saugumo
departamento veiklos parlamentinį tyrimą, vadovaudamasis ir Lietuvos
Respublikos laikinųjų tyrimo komisijų įstatymu, dalyvaujant Komiteto pirmininkui Algimantui Matulevičiui (nuo
2006 m. spalio 19 d.), Komiteto pirmininko pavaduotojui Algiui Kašėtai,
Komiteto nariams Andriui Baranauskui (iki 2006 m. spalio 23 d.), Rimantui
Bašiui, Vytautui Bogušiui, Rasai Juknevičienei, Romualdai Kšanienei (nuo 2006
m. spalio 24 d.), Juozui Olekui (tik 2006 lapkričio 22 d.), Sauliui Pečeliūnui,
Mildai Petrauskienei, Alvydui Sadeckui (iki 2006 m. spalio 18 d. Komiteto
pirmininkas), Rimantui Smetonai, Skirmantui Pabedinskui (nuo 2006 m. rugsėjo 22
d. nusišalino nuo tyrimo dėl galimo interesų konflikto);
dalyvaujant Komiteto laikinai einančiam vyresniojo patarėjo pareigas
Vitalijui Dmitrijevui, patarėjai Jolitai Zabarauskaitei (nuo 2006 m. spalio 17
d.), Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyriausiajam specialistui Justui
Musteikiui;
sekretoriaujant Komiteto padėjėjoms Astai Markevičienei ir Agnei Silickienei,
tyrė:
1) kaip vyksta Valstybės saugumo departamento reorganizavimas ir
strategijos įgyvendinimas;
2) kokia yra Valstybės saugumo departamento personalo valdymo politika,
moralinis klimatas Valstybės saugumo departamente;
3) Vytauto Pociūno perkėlimo iš Valstybės saugumo departamento valdybos
viršininko pareigų į Lietuvos Respublikos konsulatą Gardine priežastis ir
aplinkybes;
4) ar yra Valstybės saugumo departamento pareigūnų politizavimo problema;
5) tarnybinės informacijos neteisėto atskleidimo problemą;
6) kokie Valstybės saugumo departamento santykiai su kitomis valstybės
institucijomis;
7) ar tikslinga tobulinti Valstybės saugumo departamento veiklos teisinį
reglamentavimą;
8) kokia informacija yra sukaupta arba parengta Valstybės saugumo departamente
20042006 metais dėl aukštų valstybės pareigūnų galimų korupcinių ryšių arba
dėl užsienio šalių institucijų, įstaigų, asmenų galimos įtakos jiems;
9) galimą politikų, verslo ar kitų interesų grupių įtaką Valstybės
saugumo departamento pareigūnų veiklai ir jų sprendimams.
Komitetas, turėdamas
konstitucinius įgaliojimus ir esant valstybinės svarbos reikalui, atliko
parlamentinę VSD kontrolę, siekdamas išsamiai ir objektyviai atsakyti į Seimo
nutarime suformuluotus klausimus ir nustatyti, kaip Valstybės saugumo
departamentas atlieka jam pavestas funkcijas ir įgyvendina Lietuvos Respublikos
Konstitucijoje ir įstatymuose nustatytus įgaliojimus. Komitetas, atsižvelgdamas į Konstitucinio Teismo 2006 m. lapkričio 21
d. sprendimą, visą parlamentinio tyrimo metu sukauptą informaciją panaudojo
apibendrinimams ir išvadoms dėl VSD veiklos tendencijų ir problemų. Komitetas
kvietė liudyti VSD pareigūnus ir kitus asmenis, analizavo jų parodymus, siekė
susipažinti su dokumentais ir gauti informaciją, susijusią su VSD darbo
organizavimu, nepaisydamas, ar atitinkamų klausimų inter alia dėl šios institucijos struktūros nustatymo,
struktūrinių padalinių steigimo ir likvidavimo, darbuotojų priėmimo į darbą ir
jų atleidimo ar perkėlimo į kitas pareigas, nušalinimo nuo pareigų bei kitų klausimų, susijusių su
institucijos darbuotojų karjera, teisiniu statusu ir pan., sprendimas pagal
įstatymus priklauso VSD vadovams. Komiteto atliekamam parlamentinam tyrimui
buvo taip pat reikalinga VSD vykdytų ar vykdomų tyrimų medžiaga, su kuria
susipažinus nebūtų padaryta žalos Lietuvos Respublikos Konstitucijoje
įtvirtintoms, jos ginamoms ir saugomoms vertybėms, taip pat ir nebaigtiems
ikiteisminiams, operatyviniams tyrimams.
Komitetui liudijo 33 dabartiniai ir 4 buvę VSD
pareigūnai, Seimo nariai Andrius Kubilius, Jurgis Razma, Antanas Valionis,
buvęs Užsienio reikalų ministerijos sekretorius Albinas Januška, buvęs VSD
generalinis direktorius, Lietuvos Respublikos ambasadorius Ispanijos
Karalystėje Mečys Laurinkus, Lietuvos Respublikos generalinė konsulė Gardine
Daiva Mockuvienė, Lietuvos televizijos žurnalistė Joana Lapėnienė, žuvusio VSD
pareigūno Vytauto Pociūno brolis Algimantas Pociūnas ir žuvusiojo žmona
Liudvika Pociūnienė, Kovo 11-osios akto signataras Algirdas Endriukaitis.
1. Kaip vyksta Valstybės saugumo
departamento reorganizavimas ir strategijos įgyvendinimas
VSD reorganizavimas pradėtas 1998 metais. Siekdamas tobulinti institucijos
veiklą ir gerinti valdymą, Departamentas atliko struktūrinius pertvarkymus:
naikino buvusius ir steigė naujus padalinius, atitinkamai perskirstė funkcijas
VSD viduje, pertvarkė atskirus VSD padalinius.
VSD struktūra keičiama vadovaujantis Valstybės saugumo departamento statuto
4 straipsnio 3 dalies 6 ir 7 punktais, įgyvendinant Valstybės tarnybos įstatymo
8 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatas ir VSD atestacinės komisijos
protokolais patvirtintus sprendimus. VSD struktūros pakeitimus ir VSD
strateginio planavimo ir valdymo modelį 2004 metais patvirtino VSD kolegija.
Komitetas 2004 metais pritarė VSD 20052008 metų strategijai. 2006 m.
Komitetas, susipažinęs su VSD metine veiklos ataskaita, teigiamai įvertino VSD
strategijos įgyvendinimą.
Reorganizavimo metu VSD vadovybė siekė pertvarkyti šią instituciją pagal
NATO ir ES šalių specialiosioms tarnyboms būdingą modelį, nustatyti VSD veiklos
prioritetus ir aiškiai apibrėžti darbo kryptis, atliekamas funkcijas, gerinti
VSD centrinių ir teritorinių padalinių darbo koordinavimą, išspręsti kitus
Departamento veiklai svarbius klausimus.
Tyrimo
metu kai kurie Komitetui liudiję VSD pareigūnai išreiškė nuomones dėl tam tikrų
VSD padalinių reorganizavimo, pateikė savo samprotavimus dėl reorganizavimo
eigos.
Nustatyta, kad vienos VSD valdybos vykdytas tyrimas dėl verslo bendrovių
galimų sąsajų su Rusijos specialiosiomis tarnybomis ir galimos įtakos valstybės
pareigūnams bei politikams VSD vadovybės buvo palaikytas neatitinkančiu šios
valdybos kompetencijos. Tokią nuomonę vadovai pareiškė po to, kai Komitetui
apie minėtą tyrimą paliudijo valdybos viršininkas, jo pavaduotojas ir skyriaus
viršininkas, nors iki tol vadovai reguliariai gaudavo informaciją apie
atliekamą tyrimą, dėl jo pasirašė atitinkamus sprendimus, jį vertino, teikė
pasiūlymus, domėjosi gaunamos operatyvinės informacijos turiniu.
Komitetas tyrimo metu taip pat gavo duomenų, kad tam tikrais atvejais
atliekant tyrimus VSD valdybų kompetencijos ribos buvo nepagrįstai išplėstos,
todėl ne visi VSD tyrimai atitinka Departamentui priklausančias atlikti
funkcijas.
Komitetas parlamentinio tyrimo metu
taip pat atkreipė dėmesį į gautą informaciją apie vieno VSD padalinio vadovo
pavedimą teritoriniams padaliniams, kurio tam tikri aspektai ar jo vykdymo
priemonės galėtų būti vertinami kaip piliečių teisių į privatų gyvenimą
pažeidimas ir VSD kompetencijos viršijimas.
VSD turi tiksliai apibrėžti jam pavestas funkcijas. VSD pareigūnams turi
būti pakankamai aišku, kad jų veiksmai neperžengia VSD kompetencijos ribų.
Kai kuriems VSD pareigūnams kyla abejonių dėl VSD
Vilniaus apygardos panaikinimo pagrįstumo ir ar sprendimas ją panaikinti buvo
priimtas tam tinkamai pasirengus. Šio padalinio panaikinimas siejamas su kitos
VSD valdybos įsteigimu, tačiau, įsteigus skyrius atitinkamose VSD valdybose
(paskirsčius funkcijas, kurias vykdė Vilniaus apygarda), šie skyriai nebuvo tinkamai
aprūpinti.
Kai
kuriems VSD darbuotojams susidarė įspūdis, kad tam tikrais atvejais
reorganizavimas galėjo būti panaudotas nepagrįstai atleisti ar perkelti į kitas
pareigas vadovybei neįtikusius darbuotojus, ir tai galėjo turėti neigiamos
įtakos VSD darbo kokybei.
Užsitęsę
struktūriniai pertvarkymai, nevisiškai apibrėžtos funkcijos, užtrukęs padalinių
nuostatų rengimas sudarė konfliktines situacijas tarp VSD padalinių vadovų ir
pavaldinių. Atkreiptinas dėmesys į nepakankamą valdymo kokybę, VSD kolegijos,
atliekančios VSD generalinio direktoriaus patariamosios institucijos funkciją,
posėdžiai nerengiami keletą metų, VSD generalinio direktoriaus
pavaduotojai retai lankosi VSD struktūriniuose padaliniuose, nėra apibrėžtų
atsakomybės ribų už generalinio direktoriaus pavaduotojų priimamus sprendimus.
Tai neigiamai veikia VSD darbo efektyvumą ir rezultatus.
VSD susiduria su reikšmingomis,
objektyviomis problemomis tam tikrų sričių specialistų trūkumas
susijęs su mažu VSD pareigūnų darbo užmokesčiu, taip pat trūksta VSD veiklai
pritaikytų patalpų.
Remdamasis tyrimo metu gauta medžiaga ir liudytojų parodymais,
Komitetas daro šias išvadas:
1. Struktūriniai pertvarkymai VSD pernelyg
užsitęsė, tai atsiliepė kai kurių Departamento padalinių darbui. VSD turi
numatyti konkretų reorganizavimo atlikimo terminą, sparčiau užbaigti valdymo ir
struktūrines reformas.
2. VSD vadovybė turi užtikrinti, kad reorganizavimo tikslai ir kryptys būtų
pakankamai aiškūs pertvarkomų VSD padalinių pareigūnams. Tam tikslui galėtų būti
efektyviau pasinaudota VSD kolegija.
3. Tam tikrais atvejais nepagrįstai išplečiamos VSD veiklos ribos ir
atliekamos nebūdingos funkcijos.
2. Kokia yra Valstybės saugumo departamento
personalo valdymo politika, moralinis klimatas Valstybės saugumo departamente
Departamente dirba daug kompetentingų
pareigūnų, galinčių sėkmingai ir profesionaliai įgyvendinanti jiems pavestus
uždavinius. Tačiau parlamentinis tyrimas atskleidė tam tikras VSD personalo
valdymo problemas.
Komitetas pabrėžia, kad kandidatų atrankai į VSD ir jo padalinius, jų
patikrinimui ir tolesniam tinkamumui turi būti teikiamas ypatingas dėmesys.
Bendrieji reikalavimai kandidatams į VSD pareigūnus nustatyti Valstybės saugumo
departamento statuto 13, 14, 15, 16 straipsniuose. VSD generalinis direktorius
tam tikroms pareigybėms gali nustatyti ir papildomų reikalavimų.
VSD yra nustatyta pareigūnų atestavimo ir kvalifikacinių kategorijų
suteikimo tvarka, tačiau trūksta aiškios pareigūnų karjeros sistemos, kuri VSD
pareigūnams, atsižvelgiant į jų gebėjimus, kvalifikaciją ir patyrimą, suteiktų
vienodas galimybes pretenduoti į aukštesnes pareigas. Tam tikrais atvejais nėra
aišku, kokiais kriterijais vadovaujantis VSD pareigūnai perkeliami iš vieno VSD
padalinio į kitą, paskiriami į aukštesnes, vadovaujančias ar žemesnes pareigas.
Kai kurie Komitetui liudiję pareigūnai teigė, kad būta atvejų, kai
kvalifikuoti, patyrę darbuotojai buvo nepagrįstai, tiesiogiai arba netiesiogiai
verčiami palikti tarnybą ar pereiti į kitą VSD padalinį.
Komitetas nustatė atvejus, kada VSD
vadovybė, delsdama spręsti atskirų VSD padalinių problemas, sudarė ne visada
pagrįstas prielaidas pareigūnus perkelti į kitas pareigas.
Statutinėje organizacijoje
subordinacijos ir pavaldumo principai yra būtini. Komitetas mano, kad dažnesnis
VSD vadovybės tiesioginis bendravimas su žemesnio rango pareigūnais tam
tikromis situacijomis padėtų VSD vadovybei priimti labiau suderintus ir
apgalvotus sprendimus, pagerintų moralinį klimatą visame Departamente.
Visokeriopa investicija į žmogų, geras psichologinis klimatas turi būti vienas
iš pagrindinių prioritetų demokratinės valstybės specialiojoje tarnyboje.
Kai kurie VSD darbuotojai nurodė
atvejus, kai skatinti ar teigiamai įvertinti pareigūnai buvo be motyvų
nušalinami nuo jų atliekamų tyrimų.
Kai kurie Komitetui liudiję VSD
pareigūnai teigė, kad VSD vadovybė kalbėjosi su jais prieš jų liudijimą
Komitete, ir šiuos pokalbius jie vertino kaip vadovybės bandymą daryti įtaką
liudijimams.
Komitetas atkreipia dėmesį, kad VSD
moraliniam klimatui nemažai įtakos turėjo trijų Komitetui liudijusių VSD
pareigūnų nušalinimas nuo pareigų.
Dėl saugumo pareigūnų darbo specifikos, paslapčių apsaugai keliamų
reikalavimų, taip pat su pareigų vykdymu susijusių stresinių situacijų darbą su
VSD pareigūnais reikia organizuoti kryptingai ir sistemingai. VSD vadovybė
turėtų sukurti tinkamas saugumo pareigūnų darbo sąlygas ir nustatyti aiškius
darbuotojų veiklos vertinimo kriterijus, kad jie suprastų, už kokias moralines,
dalykines ar kitas savybes vieni darbuotojai yra skatinami, kiti vertinami
neigiamai ir baudžiami.
Komitetas tyrimo metu nustatė, kad
neigiamą įtaką VSD moraliniam klimatui daro ir su VSD vadovais susijusios šios
aplinkybės:
1) VSD generalinis direktorius
Arvydas Pocius Atgimimo laikais, t. y. 1989 m. gruodžio 26 d., buvo įtrauktas į
KGB rezervo karininkų sąrašą (Seimo laikinosios komisijos išvados, patvirtintos
Seimo 2005 m. kovo 17 d. nutarimu Nr. X-135);
2) VSD generalinio direktoriaus
pavaduotojas Dainius Dabašinskas įsigijo nekilnojamojo turto Turniškėse ir jam buvo paskirta nuobauda
griežtas papeikimas už neigiamos nuomonės visuomenėje apie Departamentą ar
Departamento pareigūnus sudarymą (Seimo laikinosios komisijos išvados,
patvirtintos Seimo 2006 m. spalio 19 d. nutarimu Nr. X-873);
3) VSD generalinio direktoriaus
pavaduotojas Darius Jurgelevičius viešai neetiškai kalbėjo apie žuvusį
Departamento pareigūną;
4) valdybos viršininkas Vytautas
Damulis paskelbė tarnybinio mobiliojo telefono numerį internete privatiems ir
komerciniams kaimo turizmo tikslams ir už tai VSD vadovybė jam skyrė nuobaudą.
Vertindamas šiuos savo pastebėjimus,
Komitetas atsižvelgė į parlamentinio tyrimo metu nustatytus parlamentinės
kontrolės įgyvendinimo trukdymus, VSD vadovų statusą ir teisės aktų nustatytus
reikalavimus šioms pareigybėms.
Remdamasis tyrimo metu gauta medžiaga ir liudytojų parodymais,
Komitetas daro šias išvadas:
1. VSD personalo valdymo
politikoje yra trūkumų ir neišspęstų problemų. Tarp VSD generalinio
direktoriaus ir jo pavaduotojų bei valdybų viršininkų nėra aiškių atsakomybės
už priimamus sprendimus ribų.
2. Nesukurta aiškiai
reglamentuota darbuotojų paskyrimo, karjeros ir personalo ugdymo sistema.
3. Kolektyve jaučiama psichologinė
įtampa. VSD vadovybės veiksmai
parlamentinio tyrimo metu vienos VSD valdybos pareigūnų nušalinimas nuo pareigų
po to, kai jie liudijo Komitetui, turėjo neigiamos įtakos moraliniam klimatui
Departamente.
4. Sutelkti VSD darbą trukdo vadovybės
atotrūkis nuo regioninių padalinių.
5. Viešai žinomos minėtos aplinkybės, susijusios su VSD vadovu A. Pociumi
ir jo pavaduotojais D. Dabašinsku bei D. Jurgelevičiumi, turi neigiamos įtakos
moraliniam klimatui VSD.
3. Vytauto Pociūno perkėlimo iš Valstybės saugumo departamento valdybos
viršininko pareigų į Lietuvos Respublikos konsulatą Gardine priežastys ir
aplinkybės
Komitetas nustatė, kad Vytautas Pociūnas į VSD valdybos viršininko
pareigas buvo paskirtas 2004 m. gegužės mėnesį. Jis pakeitė šias pareigas ėjusį
Liną Petronį. Valdyba tyrė transporto ir energetikos sektoriuje vykstančius
procesus, galinčius turėti neigiamos įtakos Lietuvos Respublikos nacionaliniam
saugumui.
VSD generalinis direktorius A. Pocius tyrimo metu paaiškino, kad ši
valdyba buvo pertvarkyta siekiant peržiūrėti valdybos funkcijas ir atsisakyti
jų dubliavimo. A. Pociaus teigimu, valdybos darbo tobulinimo procese VSD
vadovybė V. Pociūnui nuolat kėlė klausimą, kaip geriau pasiekti strateginių
valdybos tikslų. Generalinio direktoriaus nuomone, reformos V. Pociūno
vadovaujamoje valdyboje vyko, tačiau iš kai kurių teritorinių padalinių buvo
girdima nusiskundimų, kad jos buvo vykdomos pernelyg lėtai, ne visai
sklandžiai.
A. Pocius taip pat nurodė, kad 2005 metų vasarą V. Pociūnas pokalbiuose
su juo užsimindavo, jog jam sunku vadovauti valdybai. V. Pociūno vadovavimo
metu iš valdybos į kitus padalinius ir iš VSD išėjo keli darbuotojai. Kaip
vieną esminių pasitraukimo priežasčių jie A. Pociui minėjo valdybos vadovybės
nesugebėjimą aiškiai suformuluoti konkrečių uždavinių savo pavaldiniams. Kai
kurie VSD pareigūnai teigė jautę, kad jų darbas V. Pociūno buvo vertinamas
tendencingai neigiamai.
Tyrimo metu Komitetas gavo informacijos, kad
2005 metais V. Pociūno vadovaujamoje valdyboje susidarė nepalankus geram darbui
psichologinis klimatas, nes kilo konfliktas tarp valdybos viršininko ir jo
pavaduotojo. Kai kurių apklaustų VSD pareigūnų nuomone, trintis tarp dviejų
valdybos vadovų galėjo kilti dėl skirtingų jų požiūrių į kai kuriuos valdybos
veiklos aspektus, tačiau, kitų nuomone, ji galėjo būti eskaluojama dirbtinai ir
VSD vadovybė sąmoningai vengė spręsti kylančias problemas. Kai kurie Komitetui
liudiję VSD pareigūnai svarbiausia priežastimi nurodė ir tai, kad V. Pociūno
nepalaikė VSD vadovai. Ypač pasyvus šiuo požiūriu buvo valdybą kuravęs
generalinio direktoriaus pavaduotojas D. Jurgelevičius.
Komitetas tyrimo metu taip pat nustatė, kad ilgą laiką valdyboje nebuvo
tvirtinamas etatų ir pareigybių sąrašas, nors valdybos viršininkas V. Pociūnas
ne kartą dėl to kreipėsi į VSD vadovybę. Todėl valdyboje galėjo kilti pareigūnų
nepasitenkinimas. VSD vadovybė ilgai netvirtino valdybos nuostatų, o kai V.
Pociūnas buvo perkeltas į diplomatinę tarnybą ir buvo paskirtas naujas valdybos
viršininkas, nuostatai buvo patvirtinti netrukus ir be esminių pataisymų.
Esant tokioms aplinkybėms, V. Pociūnui, kaip statutiniam pareigūnui,
neliko nieko kito, kaip tik rinktis iš pasiūlymų vykti į Gruziją arba į
Gardiną.
VSD vadovybė Gardiną apibūdino kaip svarbią vietą, todėl į tarnybą
reikėjo skirti patyrusį pareigūną. Tačiau iš artimai bendravusių su V. Pociūnu
asmenų liudijimų galima daryti išvadą, kad rimto darbo Gardine V. Pociūnui
nebuvo, jis pats tai vertino kaip priverstines atostogas.
Komitetas gavo liudijimų, kad vienas kartu su V. Pociūnu dirbęs
skyriaus viršininkas, kuravęs geležinkelius ir kitas transporto sritis bei
tyręs projektą 2K, taip pat VSD vadovybės buvo priverstas išeiti iš darbo. D.
Jurgelevičiui sutikus išleisti ir pažadėjus įstatymų numatytą rekomendaciją dėl
įsidarbinimo vienoje iš valstybės įmonių, vėliau VSD vadovybė sąmoningai
sutrukdė tam asmeniui įsidarbinti ne tik minėtoje valstybės įmonėje, bet ir
privačiose bendrovėse. V. Pociūnas maždaug pusantro mėnesio iki žūties pasakė
frazę: ...daugiau netylėsiu ir padarysiu, kad visi viską žinotų....
Seimo narys J. Razma teigė, kad V. Pociūnas
prieš išvykdamas iš Lietuvos pasiprašė su juo susitikti ir pranešė, kad tarnybą
VSD palieka ne savo noru. V. Pociūnas jam pasakė ir išsiuntimo priežastį esą
A. Pocius situacijos Departamente nebevaldantis, didžiulę įtaką Departamentui
per Užsienio reikalų ministerijos pasiūlytą į VSD pavaduotojo pareigas D.
Jurgelevičių įgijęs Užsienio reikalų ministerijos sekretorius Albinas Januška.
Seimo narys A. Kubilius Komiteto posėdyje
teigė, kad V. Pociūnas, pas jį lankęsis prieš išvykdamas, teigė esąs
nustumiamas nuo svarbių tyrimų. Kartu V. Pociūnas jam sakė esąs statutinis
pareigūnas, todėl prašęs nekelti jo išsiuntimo klausimo VSD vadovybei.
Komiteto posėdyje liudijęs Seimo narys, buvęs
užsienio reikalų ministras A. Valionis teigė, kad, jo nuomone, V. Pociūnas į
tarnybą Baltarusijoje nebuvo ištremtas. Jis teigė žinantis, kad apie V.
Pociūno išsiuntimą buvo kalbama dar tada, kai VSD vadovavo M. Laurinkus.
V. Pociūno artimieji teigė, kad V. Pociūnas į tarnybą
buvo išsiųstas ne savo valia. Jie mano, kad jo išsiuntimas buvo tarnybinis
susidorojimas. VSD vadovybė ir pareigūnai po V. Pociūno laidotuvių su L.
Pociūniene nebendravo. Ji ir kiti V. Pociūno artimieji nesulaukė jokio VSD
vadovybės dėmesio, kai buvo viešinamos asmeninio gyvenimo ar žūties aplinkybės,
dėl įžeidžiančių posakių spaudoje nesulaukė paaiškinimų ar atsiprašymo.
Kiti esami ir buvę VSD pareigūnai bei V. Pociūno šeimos nariai ir
artimieji Komitetui teigė, kad V. Pociūno išsiuntimas, jų manymu, buvo jo
nušalinimas nuo svarbių valdybos atliekamų tyrimų transporto ir energetikos
srityse.
Valdyboje 2003 metais buvo parengta ir
aukščiausiems valstybės pareigūnams, Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos
komitetui pateikta pažyma dėl projekto Iniciatyva 2K (toliau 2K). Šią
pažymą kartu su savo skyriaus darbuotojais rengė V. Pociūnas, tuo metu ėjęs
valdybos skyriaus viršininko pareigas. Komiteto tyrimo metu gauta medžiaga
leidžia teigti, kad VSD ir projekto 2K iniciatorės Užsienio reikalų
ministerijos požiūriai iš esmės skyrėsi. Kai kurių Komitete liudijusių asmenų
nuomone, tai galėjo būti viena iš priežasčių, kodėl sustiprėjus Užsienio
reikalų ministerijos pareigūnų įtakai VSD, iš VSD valdybos buvo išstumti V.
Pociūnas ir kai kurie kiti transporto problemas nagrinėję darbuotojai.
Turimos informacijos visuma leidžia daryti prielaidą, kad projektas
2K buvo primestas Lietuvai siekiant susilpninti mūsų šalies budrumą ir
laimėti laiko. Apie tai įžvalgiai su savo kolegomis parengtoje pažymoje 2K
perspėjo V. Pociūnas.
Komitetas, remdamasis tyrimo metu sukaupta informacija, daro prielaidą,
kad profesionalių, turinčių didelę darbo patirtį darbuotojų sąmoningas ar
nesąmoningas išstūmimas iš VSD silpnina Departamentą. Tokių veiksmų pavyzdžiu
gali būti ir V.Pociūno, vadovavusio labai svarbiai VSD darbo krypčiai, skubotas
išsiuntimas į Lietuvos Respublikos diplomatinę atstovybę Gardine. Komiteto
disponuojamos informacijos visuma leidžia teigti, kad dėl nesklandumų, kilusių
VSD valdybos veikloje, kuriai vadovavo V. Pociūnas, didelę atsakomybės dalį
turėtų prisiimti VSD generalinio direktorius pavaduotojas D. Jurgelevičius,
kuravęs šią valdybą, bei VSD generalinis direktorius A. Pocius. Įvertinant
įvykių ir informacijos visumą, galima daryti prielaidą, kad V. Pociūnas buvo
pašalintas iš atsakingų VSD pareigų norint pristabdyti jo atliekamus svarbius
tyrimus transporto ir energetikos sektoriuose šalies nacionalinio saugumo
aspektu.
Remdamasis tyrimo metu gauta medžiaga ir liudytojų parodymais,
Komitetas daro šias išvadas:
1. VSD vadovybė žinojo apie susidariusią netinkamą padėtį valdyboje jos
viršininku paskyrus V. Pociūną, tačiau delsė priimti tinkamus sprendimus. Dėl
to tik dar labiau aštrėjo valdybos pareigūnų tarpusavio santykiai, stiprėjo
priešprieša. Tai savo ruožtu neigiamai atsiliepė valdybos darbo efektyvumui,
kokybei. Neryžtingas ir uždelstas problemų sprendimas parodė VSD vadovybės
nepakankamus vadybinius gebėjimus.
2. Komitetas daro prielaidą, kad V. Pociūno vadovaujamos VSD valdybos
atliekamas tyrimas dėl projekto 2K galėjo būti susijęs su V. Pociūno
išsiuntimu į diplomatinę tarnybą Gardine.
3. Būtina tobulinti teisės aktus, reglamentuojančius VSD pareigūnų
perkėlimo į diplomatinę tarnybą procedūras, siekiant aiškumo dėl jų teisinio
statuso ir su tuo susijusių socialinių garantijų užtikrinimo.
4. Valstybės tarnybos įstatyme ir Valstybės saugumo departamento
statute nėra atskirtos procedūros, kai darbuotojas perkeliamas į kitas pareigas
savo ar administracijos iniciatyva.
4. Ar yra Valstybės saugumo
departamento pareigūnų politizavimo problema
Lietuvos Respublikos įstatymuose,
kurie reglamentuoja VSD ir kitų statutinių institucijų ir jų pareigūnų veiklą,
yra nustatyti draudimai dalyvauti politinėje veikloje.
Valstybės saugumo departamento
įstatymo 18 straipsnio 8 dalyje yra numatytas draudimas VSD pareigūnams eiti
renkamas ar skiriamas pareigas, dirbti verslo, komercijos ar kitose privačiose įstaigose, taip pat
dirbti pedagoginį ir mokslinį darbą, išskyrus atvejus, kai tai Valstybės
saugumo departamento statuto nustatyta tvarka suderinta su VSD generaliniu
direktoriumi.
Valstybės saugumo departamento
statuto 11 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta, kad VSD pareigūnams draudžiama būti politinių
partijų, politinių organizacijų nariais, rėmėjais ar dalyvauti jų veikloje, taip
pat dalyvauti bet kokioje kitoje politinėje veikloje.
Analizuojant galiojančius teisės
aktus, politizavimo sąvoką galima būtų gretinti su dalyvavimu bet kokioje
kitoje politinėje veikloje (VSD statuto 11 straipsnio 1 dalies 1 punktas).
Nors Komitetui
liudiję pareigūnai teigė, kad politizavimo problemos jų atstovaujamuose VSD
padaliniuose nepastebėję, minėtinas faktas, kad A. Damulis skambino Seimo
nariui J. Razmai, kai Seime buvo svarstomas V. Muntiano kandidatūros į Seimo
pirmininko postą klausimas, ir informavo apie kandidato tėvo biografijos
faktus. Po šio įvykio A. Damulis, kaip jis pats teigė, apie tokį savo poelgį
pranešė VSD generaliniam direktoriui A. Pociui. Iš tyrimo metu surinktos
medžiagos galima būtų teigti, kad
A. Damulis suprato, jog pasielgė netinkamai įsikišdamas į politinį procesą.
Pažymėtina, kad VSD generalinis direktorius A. Pocius V. Damulio poelgio nevertino niekaip.
Komiteto
atliekamo parlamentinio tyrimo metu VSD generalinis direktorius A. Pocius 2006
m. spalio 17 d. viešu laišku kreipėsi į Respublikos Prezidentą, Seimo
Pirmininką, Ministrą Pirmininką ir Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos
komitetą. Jame jis išdėstė savo poziciją dėl Komiteto prašomų analitinių
pažymų. Laiškas buvo pirmiausia paviešintas, o tik po to jį gavo Komitetas.
Viešame laiške buvo teiginys, sukėlęs
didelį atgarsį visuomenėje: Šiose konkrečiose pažymose esanti informacija gali
paliesti kai kuriuos įtakingus Seimo opozicijos ir pozicijos politinių partijų
narius bei jų rėmėjus, valstybės pareigūnus. Bet tai nebus tiesa. Nebus tiesa,
kol neįrodyta. Jei bus atskleista, gali būti neįrodoma.Šiuos A. Pociaus
teiginius Komitetas supranta kaip parlamentinės demokratijos negerbimą, tam
tikras pastangas daryti įtaką parlamentinį tyrimą atliekantiems Komiteto
nariams ar net visam Seimui.
VSD generalinis direktorius A. Pocius
ir jo pavaduotojai privalėjo parlamentinio tyrimo metu geranoriškai
bendradarbiauti su tyrimą atliekančiu Komitetu, o ne reikšti savo
nepasitenkinimą viešai. Iš pradžių oficialiai pranešęs Komitetui, kad yra
priėmęs sprendimą pateikti Komiteto prašomą atliekamam tyrimui svarbią
Departamente sukauptą ir parengtą informaciją apie aukštų valstybės pareigūnų
galimus korupcinius ryšius ar dėl užsienio šalių institucijų, įstaigų, asmenų
galimos įtakos jiems, vėliau A. Pocius atsisakė tai padaryti. Susidarius šioms
aplinkybėms, kai kurie VSD generalinio direktoriaus veiksmai netgi sukėlė
įtampą tarp atskirų valstybės institucijų.
Pažymėtina, kad Komitetas gavo
liudijimų, kurie kelia įtarimų, jog kai kurie VSD tyrimai gali būti
realizuojami atsižvelgiant į politinę konjunktūrą.
Remdamasis tyrimo metu gauta medžiaga ir liudytojų parodymais,
Komitetas daro šias išvadas:
1.
Parlamentinio tyrimo metu nustatyti tam tikri požymiai leidžia daryti prielaidas,
kad kai kurie VSD tyrimai, vadovų ir pareigūnų veiksmai vienais atvejais galėjo
būti atliekami arba jų rezultatai naudojami tam tikrų politinių grupių naudai,
kitais atvejais pačių politinių
grupių arba politikų poveikiui.
2. Atkreiptinas dėmesys į VSD vadovų elgesį viešumoje parlamentinio tyrimo
metu, nenorą bendradarbiauti su parlamentinį tyrimą atliekančiu Seimo komitetu.
Tai priskirtina ne tik politikavimui, bet ir parlamentinės demokratijos
negerbimui, tam tikram spaudimui, kuris nėra suderinamas su statutinėmis
pareigomis. Minimi VSD generalinio direktoriaus veiksmai, tai yra vieši
pareiškimai dėl Komiteto atliekamo tyrimo, gali klaidinti visuomenę ir sudaryti
pagrindą nereikalingoms interpretacijoms.
3. Komitetas turi pagrindo manyti, kad viešo laiško išplatinimas buvo
sąmoningas VSD generalinio direktoriaus A. Pociaus nekorektiškas politinis
žingsnis, sukėlęs jo susipriešinimą su Komitetu, o gal ir su visu Seimu.
5. Tarnybinės informacijos neteisėto
atskleidimo problema
Valstybės ar tarnybos paslaptį
sudarančios informacijos įslaptinimo, saugojimo, naudojimo, išslaptinimo,
apsaugos veiksmų koordinavimo ir kontrolės pagrindus, tvarką ir minimalius
atskirų įslaptintos informacijos apsaugos sričių reikalavimus nustato Valstybės ir tarnybos paslapčių
įstatymas.
Iš esmės VSD imasi reikiamų priemonių įslaptintos informacijos
apsaugai, tačiau Komiteto atliekamas tyrimas atskleidė VSD veiklos problemas,
lemiančias trūkumus šioje srityje. Tyrimo metu gauti duomenys leidžia teigti,
kad buvo ne vienas atvejis, kai VSD turima tarnybinė, tarp jos ir įslaptinta,
informacija pateko į viešumą. Komitetas pastebi, kad VSD tarnybinės, tarp jos
ir įslaptintos, informacijos neteisėtas atskleidimas, taip pat viešai, buvo
pastebimas ir iki Komiteto atliekamo tyrimo pradžios, ir šio tyrimo metu.
Tarnybinės informacijos neteisėto panaudojimo ar atskleidimo atvejus
tiriantis vienas iš VSD padalinių nepajėgia iki galo išspręsti jam pavestų
uždavinių.
Komitetui atliekant tyrimą,
oficialiame VSD interneto tinklalapyje buvo paskelbtas pareiškimas apie tai,
kad VSD vykdo išsamų tyrimą dėl slaptos operatyvinės informacijos sąmoningo
neteisėto perdavimo, atskleidimo Lietuvos ir užsienio piliečiams bei galimo šių
duomenų klastojimo. Šios informacijos kontekste buvo viešai paskelbta apie VSD
kontržvalgybos vadovybės nušalinimą nuo einamų pareigų. Tačiau tokio VSD
vadovybės veiksmo negalima vertinti vienareikšmiškai: viena vertus kaip bandymą
tirti galimai įvykdytą nusikalstamą veiką, kita vertus kaip Departamentui nepalankiai
liudijusių VSD pareigūnų diskreditavimą.
Tyrimo metu Komitetas gavo duomenų,
leidžiančių daryti prielaidą, kad slapta informacija VSD galimai atskleidžiama
neturintiems teisės su ja susipažinti asmenims. Pavyzdžiui, yra žinoma, kad
Valstybės turto fondui VSD teikė slaptus dokumentus, nors tuo metu šios
institucijos vadovas P. Milašauskas neturėjo leidimo dirbti su slapta
informacija.
Komitetas negali nei patvirtinti, nei
paneigti spaudoje pasirodžiusios informacijos apie prieš kurį laiką vykusius
įvykius VSD Klaipėdos apygardoje. Komitetas nustatė, kad dalis viešumoje
pasirodžiusios informacijos (tai, kad kontržvalgybinę veiklą Klaipėdoje tyrę
pareigūnai buvusio VSD vadovo M. Laurinkaus netikėtai buvo atšaukti nesibaigus
tyrimui, o tyrimo išvados iki šiol nepadarytos), įvertinus pareigūnų pateiktus
duomenis, pasitvirtino, tačiau Komitetas neturi duomenų teigti, kad tyrimas
buvo nutrauktas šantažuojant buvusį vadovą neva turima kompromituojančia
informacija.
Apie galbūt
neteisėtą informacijos atskleidimą Komitetui liudijo ir Seimo narys A.
Kubilius, pranešdamas apie savo pokalbius su VSD generaliniu direktoriumi A.
Pociumi ir VSD pareigūnu A. Penkausku, įvykusius jų iniciatyva netrukus po V.
Pociūno žūties Baltarusijoje, Lietuvos teisėsaugos institucijoms jau pradėjus
ikiteisminį tyrimą. Pokalbis vyko ir tarp VSD pareigūno A. Penkausko bei
Komiteto narės R. Juknevičienės. A. Kubilius ir R. Juknevičienė sakė, kad jiems
buvo atskleistos tam tikros V. Pociūno žūties aplinkybės, kurias vėliau pranešė
vienas šalies dienraštis. Komiteto turimais duomenimis, prieš pasirodant
straipsniui su to paties dienraščio žurnaliste nuo 20 val. iki beveik 2 val.
VSD patalpose bendravo Departamento generalinis direktorius A. Pocius. Jis šio
fakto nepaneigė, tačiau atsisakė Komitetui pateikti VSD lankytojų žurnalo
duomenis. Be to, VSD generalinis direktorius neigė kalbėjęs su A. Penkausku
apie V. Pociūno žūties versijas ir aplinkybes, nors A. Penkauskas liudijo, jog
būtent po pokalbio su A. Pociumi ir jo pavaduotoju D. Dabašinsku jis buvo
įpareigotas aplankyti politikus, keliančius daugiausia klausimų dėl V. Pociūno
žūties ir jo išsiuntimo į Gardiną aplinkybių.
Komitetas pažymi, kad, siekiant užkirsti kelią tarnybinės informacijos
neteisėtam atskleidimui, būtinas kryptingas darbas su VSD personalu visose
grandyse, būtina gerinti moralinį klimatą Departamente ir skatinti pareigūnų
motyvaciją, nes viena pagrindinių problemų išlieka žmogiškasis veiksnys. VSD
vadovybės dėmesys tarnybinės informacijos neteisėtam panaudojimui ar atskleidimui
turi būti didesnis, būtina stiprinti VSD vidaus kontrolę.
Remdamasis tyrimo metu gauta medžiaga ir liudytojų parodymais,
Komitetas daro šias išvadas:
1. VSD nėra užtikrinama pakankama tarnybinės, tarp jos ir įslaptintos,
informacijos apsauga.
2. VSD privalo numatyti konkrečias
priemones stiprinti tarnybos ir valstybės paslaptį sudarančios informacijos
apsaugą, griežtai laikytis įslaptinimo ir išslaptinimo tvarkos bei stiprinti
VSD vidaus saugumo Imuniteto tarnybos pajėgumus ir gebėjimus.
6. Kokie
Valstybės saugumo departamento santykiai su kitomis valstybės institucijomis
VSD bendradarbiavimas su Vyriausybe sprendžiant valstybės saugumo užtikrinimo klausimus pagerėjo.
Pagal Valstybės saugumo departamento
įstatymą, Lietuvos Respublikos įstatymu patvirtintą Valstybės saugumo
departamento statutą ir Seimo statutą VSD, kaip institucija, yra atskaitinga
Seimui ir Respublikos Prezidentui. Saugumo departamentui vadovauja generalinis direktorius. Jį Seimo
pritarimu skiria ir atleidžia Respublikos Prezidentas (Valstybės saugumo
departamento įstatymo 10 straipsnio 1 dalis).
Valstybės saugumo departamento
įstatymo 37 straipsnyje įtvirtinta nuostata, kad VSD parlamentinę kontrolę
atlieka Lietuvos Respublikos Seimas.
Valstybės saugumo departamento
įstatymo 8 straipsnis numato, kad VSD valstybės saugumo klausimais teikia
informaciją, išvadas bei rekomendacijas Respublikos Prezidentui, Seimui,
Vyriausybei, o prireikus ir kitoms valstybės institucijoms. Informaciją kitoms
institucijoms pateikdavo generalinis direktorius arba įgaliotas VSD
darbuotojas, gavęs generalinio direktoriaus leidimą. VSD, supažindindamas kitų
valstybės institucijų vadovus, rėmėsi principu būtina žinoti. Komitetas
negavo įtikinančių argumentų, ar informacija, kurią būtina žinoti Respublikos
Prezidentui, Vyriausybei ir Seimo vadovams, yra pateikiama pakankamai išsami,
objektyvi ir ar ji pateikiama laiku.
Komitetas nustatė, kad VSD
bendradarbiauja ir teikia informaciją įvairioms valstybės institucijoms. VSD
palaiko ypač glaudžius ryšius su Užsienio reikalų ministerija, Policijos
departamentu, Muitinės departamentu. Tačiau galima konstatuoti, kad ne su
visomis institucijomis palaikomi pakankamai intensyvūs nacionalinio saugumo
interesų nulemti ryšiai.
Kaip neigiamas atvejis traktuotinas VSD
pasyvus vaidmuo 2006 m. birželio mėn., kai Seimas svarstė Geležinkelių
transporto kodekso pataisas dėl krovinių pervežimo Lietuvos geležinkeliais
liberalizavimo. Tam tikros verslo struktūros per Susisiekimo ministeriją darė
nemažą spaudimą Seimui, kad būtų galima privatiems vežėjams perimti krovinių
vežimą į Kaliningradą. Jeigu būtų taip atsitikę, būtų padarytas didelis
nuostolis Klaipėdos uostui, Lietuvos geležinkeliams ir taptų kebliau
kontroliuoti karinį tranzitą. Taigi VSD neatliko savo tiesioginės funkcijos
laiku informuoti valstybės institucijas (šiuo atveju Seimą) apie galimas
neigiamas pasekmes šalies nacionaliniam saugumui.
Yra atvejų,
kai VSD nerodė iniciatyvos teikti prevencinės informacijos institucijoms pagal
jų kompetenciją. VSD vadovybė daugelį operatyvinių tyrimų traktuoja kaip
turinčius ikiteisminių tyrimų perspektyvą ir dėl to kai kuriais atvejais
surinkta ir apdorota medžiaga yra laikoma nenaudojama neapibrėžtą laiką. Dažnai
VSD vadovybė informuodavo valstybės institucijų vadovus žodžiu, supažindindavo
su pažymomis, bet nefiksuodavo, kas buvo supažindinamas ir su kokia
informacija. Ne visais atvejais informacija iš VSD buvo gaunama laiku.
Komitetui kelia abejonių VSD generalinio
direktoriaus pavaduotojo D. Jurgelevičiaus perkėlimo iš Užsienio reikalų
ministerijos sekretoriaus į VSD generalinio direktoriaus pavaduotojo pareigas
teisėtumas ir tikslai, kai to nenumatė tuo metu galiojantys teisės aktai, taip
pat jam mokamo priedo už diplomatinį rangą teisėtumas.
Remdamasis tyrimo metu gauta medžiaga ir liudytojų parodymais,
Komitetas daro šias išvadas:
1. VSD santykiai su valstybės
institucijomis nėra pakankamai veiksmingi. Nėra apibrėžti VSD informaciniai
ryšiai su kitomis valstybės institucijomis, kurie apsaugotų šias institucijas
nuo galimų neteisingų sprendimų priėmimo nacionalinio saugumo interesais.
2. Komitetas mano, kad turi būti atsisakyta kitų valstybės institucijų
teisės deleguoti savo atstovus į VSD ir kitas specialiąsias tarnybas.
7. Ar tikslinga tobulinti Valstybės saugumo departamento veiklos teisinį
reglamentavimą
Pagrindiniai VSD veiklą reglamentuojantys įstatymai yra:
Lietuvos Respublikos Konstitucija, Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymas,
Valstybės saugumo departamento įstatymas, Valstybės saugumo departamento statutas,
Žvalgybos įstatymas, Operatyvinės veiklos
įstatymas, Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymas, Asmenų, slapta
bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos,
prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymas, Įstatymas Dėl
SSRS valstybės saugumo komiteto (NKVD, NKGB, MGB, KGB) vertinimo ir šios organizacijos
kadrinių darbuotojų dabartinės veiklos. Skirtingai nuo daugelio
teisėsaugos institucijų, Valstybės saugumo departamentas yra savarankiška
institucija, atskaitinga tik Seimui
ir Respublikos Prezidentui. Šios tarnybos vadovą Seimo pritarimu skiria ir
atleidžia Respublikos Prezidentas.
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas,
išanalizavęs VSD veiklos teisinį reglamentavimą bei teisės
normų taikymą praktikoje, pažymi, kad:
1) dėl
nepakankamai išsamaus teisinio reglamentavimo iki šiol vykdyta VSD kontrolė,
taip pat ir parlamentinė, vertintina kaip nepakankama, kartais
paviršutiniška, neatskleidžianti VSD veiklos efektyvumo giluminių priežasčių ir
nesprendžianti ypatingų valstybinės svarbos problemų;
2)
diskutuotina, ar Departamentas turėtų daugiau dėmesio skirti prevencijai ir
teikti informaciją apie galimas grėsmes šalies nacionaliniam saugumui kitoms
institucijoms, ar turėtų atlikti ir ikiteisminės institucijos funkcijas;
3) nėra
reglamentuota VSD generalinio direktoriaus ir VSD generalinio direktoriaus
pavaduotojų laikino nušalinimo nuo pareigų tvarka;
4) saugumo pareigūnams nustatant draudimą dalyvauti bet kokioje
kitoje politinėje veikloje, neišaiškinta kitos politinės veiklos sąvoka;
5) nenustatytas valstybės institucijų poreikio gauti VSD
sukauptą ir įvertintą informaciją tam tikrais klausimais mechanizmas,
nepakankamai vykdoma VSD kitoms institucijoms pateiktos informacijos
panaudojimo rezultatų stebėsena;
6) nėra patvirtinta operatyvinės informacijos pateikimo
valstybės institucijoms ir pareigūnams tvarka, kurią numato Operatyvinės
veiklos įstatymas (pagal 17 straipsnio 3 dalį Įslaptintos
operatyvinės informacijos pateikimo valstybės institucijoms ir pareigūnams
tvarką nustato Vyriausybė);
7) diskutuotina įstatymuose įtvirtinta VSD, kaip
institucijos, nepriklausomybė, leidžianti susidaryti ir VSD veiklos kontrolės
priežiūros trūkumams.
Komitetas daro išvadą, kad
tobulinant VSD veiklos teisinį reglamentavimą tikslinga:
1. Reglamentuoti aiškią VSD
informacijos teikimo kitoms valstybės institucijoms tvarką.
2. Įpareigoti Vyriausybę
įgyvendinti Operatyvinės veiklos įstatymo 17 straipsnio 3 dalies nuostatas ir
parengti bei patvirtinti operatyvinės informacijos pateikimo valstybės
institucijoms ir pareigūnams tvarką.
3. Siūlyti Seimui:
3.1. atsižvelgus į NATO ir ES
valstybių narių patirtį, pateikti tinkamą VSD vietos tarp institucijų teisinį
apibrėžimą;
3.2. nustatyti tikslesnį
operatyvinės veiklos subjektų parlamentinės priežiūros teisinį reglamentavimą;
3.3. reglamentuoti statutinių
pareigūnų galimybę tiesiogiai informuoti parlamentinę priežiūrą vykdančias
institucijas apie tarnybos problemas, nesikreipiant į savo tiesioginius
vadovus, kaip yra reglamentuota šiuo metu;
3.4. aiškiau reglamentuoti
operatyvinės informacijos panaudojimo ir sunaikinimo tvarką;
3.5. numatyti galimybę asmeniui
gauti informaciją, kad prieš jį atlikti operatyviniai veiksmai, ir
reglamentuoti tokių veiksmų apskundimo tvarką;
3.6. detaliau reglamentuoti VSD
pareigūnų skyrimo į diplomatinę tarnybą tvarką.
4. Tobulinti Valstybės saugumo departamento įstatymą, Valstybės saugumo
departamento statutą ir kitus teisės aktus reglamentuoti
galimybę VSD generalinį direktorių laikinai nušalinti nuo pareigų. Aiškiau
reglamentuoti VSD generalinio direktoriaus pavaduotojų teises, pareigas ir
atsakomybę.
5. Tobulinti VSD vidaus teisės aktus pagal VSD ir operatyvinę veiklą
reglamentuojančių įstatymų reikalavimus.
8 ir 9. Kokia informacija yra
sukaupta arba parengta Valstybės saugumo departamente 20042006 metais dėl
aukštų valstybės pareigūnų galimų korupcinių ryšių arba dėl užsienio šalių
institucijų, įstaigų, asmenų galimos įtakos jiems;
galima politikų, verslo ar kitų
interesų grupių įtaka Valstybės saugumo departamento pareigūnų veiklai ir jų
sprendimams
Vadovaudamasis Konstitucija ir
įstatymais, atsižvelgdamas į Konstitucinio Teismo 2004 m. gegužės 13 d. ir 2006
m. balandžio 4 d. nutarimus dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto kai kurių
straipsnių atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir į VSD veikloje
taikomų priemonių specifiką, Komitetas prašė pateikti parlamentiniam tyrimui
reikalingą informaciją apie 20042006 metais VSD
atskleistus aukštų valstybės pareigūnų galimus korupcinius ryšius arba užsienio
šalių institucijų, įstaigų, asmenų galimą įtaką jiems, siekė nustatyti galimą
politikų, verslo ar kitų interesų grupių įtaką VSD pareigūnų veiklai ir jų
sprendimams. Komitetas nesiekė ir neketino susipažinti su VSD vykdomų tyrimų
metu surinkta operatyvine informacija, operatyvinėmis priemonėmis ar
operatyvinėmis bylomis.
VSD pateikė Komitetui pažymas apie
20042006 metais atskleistus galimus
įstatymų pažeidimus, tačiau jose neminimas nė vienas aukšto rango valstybės
pareigūnas. Galima būtų daryti išvadą, kad arba Lietuvoje korumpuotų aukštas
pareigas einančių pareigūnų nėra, arba jie yra, tačiau VSD tokios informacijos
neturi arba turi, bet Komitetui tokios informacijos nepateikė.
Tačiau Komitetas
gavo informacijos, kad VSD vykdytų tyrimų metu yra užfiksuoti tam tikrų
subjektų veiksmai, galintys turėti neigiamos įtakos Lietuvos Respublikos
nacionaliniam saugumui, šalies ekonomikai. Kai kurie Komiteto posėdžiuose
liudiję asmenys teigė žinantys apie galimus tam tikrų aukštų pareigūnų
korupcinius ryšius ir tokių ryšių galimą panaudojimą užsienio šalių specialiųjų
tarnybų įtakai politiniams ir ekonominiams procesams Lietuvos Respublikoje.
Kai kurie Komitetui liudiję asmenys teigė, kad tam tikra slapta
informacija galėjo būti teikiama atskiroms interesų grupėms, o kai kurie VSD
tyrimai ar pareigūnų veiksmai galėjo būti atliekami tam tikrų interesų grupių
ar tarp savęs konkuruojančių verslo struktūrų naudai. Iš tyrimo metu surinktos informacijos Komitetas daro prielaidą, kad vienos ar
kitos interesų grupės gali daryti įtaką kai kurių VSD pareigūnų veiksmams.
Kai kurių asmenų liudijimai ir žiniasklaidoje
pateikta informacija atkreipė Komiteto dėmesį į A. Januškos, tuo metu ėjusio
Užsienio reikalų ministerijos sekretoriaus pareigas, abejotinus kaip valstybės
pareigūno ryšius. Kai kurie VSD pareigūnai Komitetui teigė, kad A. Januškos
itin glaudūs ryšiai su viena verslo bendrove viršijo tarnybines pareigūnų
santykių su verslo atstovais ribas. Pagal kai kurių asmenų liudijimus
informacija apie tokius ryšius buvo VSD parengtoje medžiagoje. VSD generalinis
direktorius A. Pocius šią medžiagą pateikti Komitetui atsisakė.
A. Januška bet kokių neskaidrių savo
ryšių ar veiksmų buvimą paneigė. Buvęs užsienio reikalų
ministras Seimo narys A. Valionis Komitetui sakė, kad visi A. Januškos
oficialūs susitikimai su kitais asmenims, tarp jų ir su VSD pareigūnais, vyko
ministrui žinant. A. Valionio teigimu, nieko neteisėto jo tuo metu vadovaujamos
Užsienio reikalų ministerijos pareigūnai nevykdė. A. Pocius, D. Dabašinskas, A.
Valionis A. Janušką apibūdino kaip gabų, profesionalų valstybininką, paneigė jo
abejotinų ryšių galimybę.
Tyrimo metu Komitetas buvo informuotas, kad yra vieno VSD padalinio
2006 metais parengtos analitinės pažymos, kuriose analizuojami labai svarbūs
Lietuvos nacionaliniam saugumui ir šalies ekonomikai procesai bei su šiais
procesais susijusių aukštų valstybės pareigūnų galimi korupciniai ryšiai bei
veiksmai. 2006 m. spalio 10 d. Komitetas paprašė VSD generalinį direktorių
pateikti tyrimui šias pažymas, kurios, Komiteto nuomone, padėtų suformuluoti
objektyvias išvadas apie VSD veiklą, atsižvelgiant į galimus aukštų valstybės
pareigūnų korupcinius, žalingus valstybės interesams ryšius su Lietuvos ar
užsienio valstybių asmenimis, institucijomis, tai yra įvertinti, ar VSD šioje
savo veiklos srityje tinkamai vykdo jam įstatymų pavestas funkcijas. 2006 m.
spalio 13 d., penktadienį, generalinis direktorius, dalyvaudamas Komiteto
posėdyje, teigė turįs šias pažymas ir galįs Komitetui jas pateikti, tačiau tai
padarys, kai bus parengti atitinkami paaiškinimai, komentarai, ir kad visa tai
bus pateikta Komitetui spalio 16 d., pirmadienį, 8 val. ryto. Tačiau sutartu
laiku pažymos pateiktos nebuvo, jų pateikimas, tariamai dėl techninių
priežasčių, buvo atidėtas vėlesniam laikui. Pagaliau A. Pocius, atvykęs į
Komiteto posėdį pranešė, kad atsisako pateikti pažymas. Jis tai motyvavo 2006
m. spalio 16 d. Valstybės saugumo departamento Teisės skyriaus rašte Nr.
(66)-18-316 išdėstytais argumentais, kad VSD, pateikdamas Komitetui įslaptintus
operatyvinės veiklos vidaus dokumentus, pažeistų Operatyvinės veiklos įstatymo
nuostatas, kadangi Valstybės saugumo departamento generalinio direktoriaus 2006
m. spalio 12 d. įsakymu Nr. 2-174RN sudarytos komisijos išvadoje (2006 m.
spalio 15 d. išvada Nr. (K)-21-9S) yra nustatyta, kad nagrinėti dokumentai
parengti remiantis operatyvinio tyrimo bylose esančia informacija, gauta
atliekant operatyvinius veiksmus ir remiantis viešosios informacijos
šaltiniais, ji negali būti priskirta prie galutinai pasitvirtinusios
operatyvinės informacijos, todėl yra neskirta kitoms valstybės institucijoms ar
valstybės pareigūnams.
VSD generalinio direktoriaus 2006 m. spalio 12 d. įsakymu Nr. 2-174(RN)
sudaryta komisija, kuriai vadovavo VSD generalinio direktoriaus pavaduotojas
Andrius Tekorius, pateikė išvadą, kad minėtos pažymos Komitetui yra
neteiktinos.
Komitetui liudiję VSD pareigūnai tvirtino, kad visos VSD analitinės
pažymos rengiamos remiantis operatyvinių tyrimų būdais nustatyta informacija ir
viešosios informacijos šaltiniais, kad tokio pobūdžio pažymose nėra
informacijos, leidžiančios identifikuoti operatyvinės veiklos subjektus ir
priemones, kad tai yra analitinio pobūdžio, įvairiais būdais gautą informaciją
apibendrinančios išvados, su kuriomis gali susipažinti asmenys, turintys
leidimą susipažinti su slapta medžiaga, ir kad šių pažymų pateikimas Komitetui
negalėtų pakenkti ar juo labiau sužlugdyti nebaigtų operatyvinių ar
ikiteisminių tyrimų, kad šios pažymos gali būti pateikiamos ir kitoms valstybės
institucijoms, pavyzdžiui, Respublikos Prezidentui, Seimui, Vyriausybei.
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2006 m. spalio 19 d. rašte Nr.
420-S-136, adresuotame Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui,
teikiama išvada, kad ...Seimo komitetai, atlikdami parlamentinį tyrimą,
įstatymų nustatyta tvarka iš valstybės valdžios, valdymo institucijų ir kitų
subjektų turi teisę gauti dokumentus, duomenis ir žinias, taip pat, su
atitinkamomis institucijomis suderinę, turi teisę susipažinti su jų žinioje
esančia medžiaga ar dokumentais, o šios institucijos turi teisę duoti sutikimą
Seimo komitetams su tokia medžiaga ar dokumentais susipažinti.
Komitetas atkreipia dėmesį, kad kitoms Seimo sudarytoms laikinosioms
komisijoms VSD teikė įvairią medžiagą, tarp jų operatyvinėse ir ikiteisminio
tyrimo bylose esančią informaciją.
Tyrimo metu Komitetas informuotas apie verslo bendrovės, galbūt
susijusios su Rusijos specialiosiomis tarnybomis, siekius daryti įtaką tyrimo
eigai, bandymą kompromituoti tiek atskirus Komiteto narius, tiek patį procesą
per žiniasklaidą, ypač per du dienraščius ir vieną komercinę televiziją.
Analitinę pažymą apie tai, Komiteto turimais duomenimis, yra gavusi ir VSD
vadovybė. Pažymą parengę vienos iš valdybų pareigūnai teigė, kad jų surinkta
informacija yra svarbi nacionalinio saugumo požiūriu, todėl su ja būtina
supažindinti šalies aukščiausius pareigūnus ir tyrimą atliekantį Komitetą.
Komitetas neturi duomenų, ar VSD generalinis direktorius pateikė šią
informaciją Prezidentui, Seimo Pirmininkui, Ministrui Pirmininkui.
Nors VSD generalinis direktorius A. Pocius neneigė tokią pažymą gavęs,
tačiau atsisakė ją pateikti Komitetui. Stebėdamas ir vertindamas tyrimo metu
vykusius įvykius, kai kurių žiniasklaidos priemonių laikyseną, dirbtinai keltą
ir patirtą spaudimą, Komitetas mano, kad Komitetui liudijusių pareigūnų
pateikta informacija apie siekius daryti įtaką tyrimui pasitvirtino.
A. Pociaus atsisakymas pateikti svarbią analitinę pažymą apie bandymus
daryti įtaką parlamentinam tyrimui suteikia pagrindo manyti, kad pats VSD
generalinis direktorius gali būti susijęs su šiais procesais, ir tai kelia
grėsmę Lietuvos nacionaliniam saugumui.
Komitetas,
atlikdamas tyrimą, negavo iš VSD prašomų analitinių pažymų, parengtų remiantis
operatyvine informacija, todėl negali iš esmės atsakyti į Seimo suformuluotą
klausimą, ar VSD turimoje medžiagoje yra užfiksuoti korupciniai ryšiai, nors iš
apklausų metu surinktų duomenų galima būtų daryti prielaidą, kad informacijos
apie korupcinius ryšius VSD turi. VSD vadovybė nepaneigė, kad tokios
informacijos VSD turi.
Baigiamosios
išvados
Komitetas pažymi, kad tyrimui
aplinkybės buvo nepalankios. Tokios jos susidarė dėl VSD vadovybės, pirmiausia
generalinio direktoriaus A. Pociaus, nepakankamo bendradarbiavimo su tyrimą
atliekančiu Komitetu. Atsisakymas pateikti apibendrinto pobūdžio analitines
pažymas ir kitą informaciją, Departamento vadovo vieši pareiškimai, nevengiant
dviprasmiškų užuominų apie Seimo narius, Komitetui liudijusių pareigūnų nušalinimas,
dar labiau sustiprinant Departamente tvyrančią tarpusavio nepasitikėjimo ir
įtarumo atmosferą, vertintini kaip akivaizdus trukdymas Seimui atlikti savo
konstitucinę parlamentinės priežiūros funkciją. Tai gali būti vertinama kaip
siekis nuslėpti VSD vadovybei ir kai kuriems kitiems aukštiems valstybės
pareigūnams nepalankią informaciją.
Nacionalinio saugumo ir gynybos
komitetas, Seimo pavedimu atlikęs Valstybės saugumo departamento veiklos
parlamentinį tyrimą ir ištyręs Seimo nutarime suformuluotas kai kurias VSD
veiklos sritis ir problemas, konstatuoja:
1. Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentas yra Seimui ir
Respublikos Prezidentui atskaitinga valstybės institucija, kurios paskirtis
saugoti Lietuvos Respublikos suverenitetą ir konstitucinę jos santvarką.
Valstybės saugumo departamento uždavinys laiku atskleisti veiklą, kuri kelia
grėsmę valstybės saugumui, teritorijos neliečiamybei ir vientisumui, valstybės
interesams, jos ekonominei ir gynybinei galiai, nustatyti tokios veiklos atsiradimo
priežastis ir sąlygas, kovoti su tokia veikla. Šiuos uždavinius veiksmingai ir
atsakingai sprendžia daug Departamente dirbančių aukštos kvalifikacijos,
profesionaliai pasirengusių, patriotiškai nusiteikusių, ištikimų Lietuvos
valstybei duotai priesaikai VSD pareigūnų ir darbuotojų.
2. Įgyvendinant VSD strategijoje
numatytas reformas, būtina VSD darbą organizuoti taip, kad šių reformų tikslai
būtų aiškūs, suprantami VSD pareigūnams, ir tuo užtikrinti jų aktyvų dalyvavimą
reformavimo procese.
3. VSD vadovybė neskyrė
pakankamai dėmesio personalo valdymo politikai ir tinkamam moraliniam klimatui
Departamente palaikyti. Nėra aiškiai reglamentuotos pareigūnų skyrimo, karjeros
ir personalo valdymo sistemos. VSD vadovybė nepakankamai koordinuoja Departamento
padalinių darbą.
4. V. Pociūno perkėlimas iš VSD
valdybos viršininko pareigų į diplomatinę tarnybą Lietuvos Respublikos
generaliniame konsulate Gardine atskleidė, kad tokio perkėlimo procedūros
teisės aktuose nėra detaliai reglamentuotos ir todėl atsiranda prielaidos
galimiems neskaidriems VSD vadovybės veiksmams, kai sprendžiami VSD pareigūnų
karjeros klausimai. Komitetas daro prielaidą, kad V. Pociūnas galėjo būti
perkeltas į diplomatinę tarnybą dėl jo vadovaujamos valdybos atliktų, bet
galbūt VSD vadovybei neįtikusių tyrimų energetikos ir transporto srityje.
5. VSD vadovo vieši pareiškimai
nėra suderinami su statutinėmis pareigomis. VSD politizavimas sudaro sąlygas
diskredituoti tarnybą ir paversti ją atskirų politinių jėgų manipuliacijos
įrankiu. Komitetas konstatuoja, kad būtina tobulinti teisinį reglamentavimą,
siekiant išvengti tokios situacijos atsiradimo.
6. VSD privalo išspręsti
neteisėto tarnybinės informacijos atskleidimo problemą.
7. Komitetas negavo svarių
argumentų, ar informacija, kurią būtina žinoti Respublikos Prezidentui,
Vyriausybei ir Seimui, yra pateikiama pakankamai išsami, objektyvi, ar
pateikiama laiku. Siekiant rezultatyvių VSD santykių su kitomis valstybės
institucijomis ir užtikrinti valstybės saugumo interesus, turi būti sukurta
valstybės institucijų informacijos iš VSD poreikio formavimo sistema ir
parengti tokios informacijos teikimą kitoms valstybės institucijoms detaliai
reglamentuojantys teisės aktai.
8. Komitetas turi duomenų, kurie
leidžia teigti, jog VSD, įgyvendindamas jam iškeltus uždavinius, yra sukaupęs
įvairaus pobūdžio informacijos apie galimas korupcijos apraiškas valstybės
tarnyboje, taip pat ir apie aukštų valstybės pareigūnų. Komiteto nuomone, ši
informacija turėtų būti išanalizuota ir negali likti be tinkamo teisinio arba
politinio įvertinimo.
9. Komitetas mano, kad VSD
neužtikrina pareigūnų asmeninių ryšių su politinėmis, verslo ar interesų
grupėmis skaidrumo ir todėl gali susidaryti prielaidos atsirasti
savanaudiškiems, su valstybės ir tarnybos interesais nesusijusiems tikslams.
10. Būtina parengti teisės aktų,
nurodytų šiose išvadose, projektus.
Komitetas, įvertinęs tyrimo metu
surinktą medžiagą ir tyrimo aplinkybes, daro išvadą, kad už VSD veiklos
trūkumus yra atsakinga VSD vadovybė ir asmeniškai generalinis direktorius A.
Pocius. Komitetas mano, kad VSD generalinis direktorius A. Pocius nėra pajėgus
tinkamai organizuoti VSD darbą ir jam vadovauti.