2005 m. darbo ataskaita

EN  FR

Konstitucijos komisija (toliau – Komisija) buvo sudaryta 2004 m. gruodžio 16 d. Seimo nutarimu Nr. X-59 (Žin. 2004, Nr. 184 - 6794; 2005, Nr. 85 - 3147) iš 11 narių: Komisijos pirmininkas – Rimantas Smetona, Komisijos pavaduotojas – Liudvikas Sabutis, Komisijos nariai – Valentinas Bukauskas, Egidijus Klumbys, Laima Mogenienė, Julius Sabatauskas, Valerijus Simulik, Gintaras Steponavičius, Irena Šiaulienė, Raimondas Šukys, Zita Žvikienė.

Ataskaitiniais metais Komisija dirbo vykdydama 2005 metų Komisijos darbų planą, kuriame buvo numatyta: 1) nagrinėti Komisijai pateiktus pasiūlymus keisti arba papildyti Lietuvos Respublikos Konstitucijos straipsnius, 2) svarstyti Seimo narių iniciatyva parengtus ir Seimui pateiktus Konstitucijos straipsnių pakeitimo įstatymo projektus, 3) organizuoti diskusijas.

Komisijos kompetencijai priklausantys klausimai buvo apsvarstyti 13-oje Komisijos posėdžių. Komisijai konsultacijas ir išvadas svarstomais klausimais teikė Seimo kanceliarijos Teisės departamento atstovai bei konstitucinės teisės ekspertai.

 

1. Komisijai pateiktų pasiūlymų keisti Lietuvos Respublikos Konstitucijos straipsnius nagrinėjimas

Lietuvos banko pasiūlymai keisti Lietuvos Respublikos Konstitucijos straipsnius

Klausimai, susiję su Lietuvos banko pasiūlymais keisti Lietuvos Respublikos Konstituciją buvo svarstyti 7 Komisijos posėdžiuose.

Lietuvos bankas kreipėsi į Konstitucijos komisiją, siūlydamas apsvarstyti Konstitucijos 75, 84, 125, ir 126 straipsnių pakeitimo ir papildymo galimybę. Toks pasiūlymas buvo pateiktas atsižvelgus į Europos centrinio banko 2004 metų konvergencijos pranešimą, kuriame teigiama, kad Lietuvos banko įstatymo nuostatos, reglamentuojančios valdybos pirmininko atleidimą prieš terminą, atitinka Europos centrinio banko sistemos ir Europos centrinio banko statutą (toliau – Statutas), tačiau kelia abejonių, ar Konstitucijos 75 straipsnyje numatyta galimybė pareikšti nepasitikėjimą valdybos pirmininku galėtų būti taikoma tik Lietuvos banko įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje numatytais, ar ir kitais pagrindais. Taip pat pranešime buvo teigiama, kad Lietuvos Respublikos teisės normos nepripažįsta išimtinių ECB teisių išleidžiant pinigus į apyvartą. Todėl, Lietuvos banko nuomone, svarstytina galimybė pakeisti Konstitucijos 125 straipsnio antrąją dalį, teigiančią, kad pinigų emisijos teisę turi tik Lietuvos bankas.

Komisija, atsižvelgusi į konstitucinės teisės ekspertų išvadas, išanalizavusi nacionalinių centrinių bankų valdytojų atleidimo bei pinigų emisijos teisės reglamentavimo Europos Sąjungos valstybių konstitucijose bei šiuos dalykus reglamentuojančių nuostatų suderinimo su Statutu klausimus, š. m. liepos 7 d. posėdyje nepritarė Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatų, reglamentuojančių Lietuvos banko valdybos pirmininko atleidimą, keitimui ir nusprendė, kad tikslinga diskutuoti dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatų, susijusių pinigų emisijos teise, pakeitimo. Taip pat Lietuvos bankui buvo pasiūlyta pateikti Komisijai Lietuvos Respublikos Konstitucijos 125 straipsnio antrosios dalies pataisų tekstą, parengtą atsižvelgus į konstitucinės teisės ekspertų pastabas.

2005 m. rugsėjo 6 d. posėdyje Konstitucijos komisijos nariai, pasisakydami dėl Lietuvos banko pateikto Lietuvos Respublikos Konstitucijos 125 straipsnio antrosios dalies pakeitimo įstatymo projekto, jam nepritarė. Komisijos nuomone, turėtų pakakti minimalios Komisijos pirmininko R.Smetonos pasiūlytos pataisos, Konstitucijos 125 straipsnio antrojoje dalyje išbraukiant žodelį „tik“. Rugsėjo 13 d. posėdyje Komisija, išklausiusi Lietuvos banko atstovų papildomai pateiktą informaciją, susijusią su euro Lietuvoje įvedimu, nusprendė pritarti konstitucinei pataisai, išbraukiant Lietuvos Respublikos Konstitucijos 125 straipsnio antrojoje dalyje žodelį "tik".

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 125 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, pasirašius 45 Seimo nariams, 2005 m. rugsėjo 29 d. buvo pateiktas Seimui.

Komisija pateikė Lietuvos bankui motyvus, kuriais vadovaujantis buvo priimtas sprendimas nekeisti Konstitucijos straipsnių, susijusių su banko valdybos pirmininko atleidimu, taip pat buvo priimtas sprendimas pakeisti Lietuvos Respublikos Konstitucijos 125 straipsnį jo antrojoje dalyje išbraukiant žodelį "tik", ir pasiūlė Lietuvos bankui kreiptis į Europos centrinį banką, prašant pareikšti nuomonę dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos 125 straipsnio antrosios dalies pakeitimo pagal Komisijos teikiamą redakciją.

Pagal Europos centrinio banko 2005 m. spalio 26 d. nuomonę dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos 125 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto šis įstatymo projektas turėtų nustatyti, kad Lietuvos bankas "pagal Europos bendrijos steigimo sutartį turi teisę išleisti banknotus". Jeigu Lietuvos bankui taip pat patikima išleisti monetas, įstatymo projektas turėtų nustatyti, kad Lietuvos bankas "pagal Europos bendrijos steigimo sutartį turi teisę išleisti monetas". Europos centrinis bankas taip pat pažymėjo, kad  reikia pakeisti Konstitucijos 75 straipsnį ir 84 straipsnio 13 punktą taip, kad jie būtų netaikomi Lietuvos banko valdybos pirmininkui.

 

2. Lietuvos Respublikos Konstitucijos straipsnių pakeitimo įstatymų projektų svarstymas

1. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas

Nr. XP - 391

Seimo narių grupės (41 Seimo nario) inicijuoto Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto tikslas – įtvirtinti įstatymų leidėjui pareigą įstatymu reglamentuoti Seimo narių darbo laiką.

Komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtinta nuostata, kad Konstitucija yra vientisas ir tiesiogiai taikomas aktas, suabejojo tokios konstitucinės pataisos reikalingumu, kadangi Konstitucijos 49 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad darbo laiko trukmę nustato įstatymas, t.y. ši Konstitucijos norma suteikia teisę įstatymu apibrėžti darbo laiko trukmę kiekvienam dirbančiam žmogui. Komisija pažymėjo, kad nusprendus Konstitucijos 60 straipsnio 4 dalį papildyti nuostata, jog įstatymas nustato Seimo narių darbo laiką, šioje dalyje reikėtų įrašyti, kad įstatymas nustato ir Seimo narių atostogų trukmę. Tačiau atsižvelgus į Konstitucinio Teismo išaiškinimą (Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarimas, 2005 m. vasario 10 d. sprendimas), "kad iš Konstitucijos 49 straipsnio 1 dalies <…> ir Konstitucijos 60 straipsnio 4 dalies <…> įstatymų leidėjui kyla pareiga įstatymu nustatyti Seimo nario kasmetinių mokamų atostogų trukmę, kitas sąlygas", tai jau būtų perteklinė nuostata. Taip pat Komisija atkreipė dėmesį į tai, kad 2005 m. birželio 30 d. Seimas priėmė Seimo statuto pataisą "Dėl Seimo statuto 10 straipsnio papildymo", kurioje apibrėžtas Seimo nario darbo laikas. Rengiantis minėtos Seimo statuto pataisos projekto pateikimo procedūrai, nei Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, nei Teisės ir teisėtvarkos komitetas nepateikė išvadų, kad projektas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai.

Komisija, vadovaudamasi aukščiau išdėstytais motyvais, nusprendė nepritarti Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP - 391.

 

2. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 41 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas

Nr. XP-793

Įstatymo projektą inicijavo 43 Seimo nariai. Šio projekto pagrindinis tikslas ir uždavinys – Konstitucijoje nustatyti asmenų iki 18 metų pareigą mokytis. Konstitucinės pataisos iniciatorių nuomone, tai padėtų sumažinti vidurinio išsilavinimo neturinčių asmenų skaičių bei stiprinti jaunų žmonių bendruosius gebėjimus mokytis visą gyvenimą; padėti asmeniui suvokti šiuolaikinį pasaulį, įgyti kultūrinę bei socialinę kompetenciją ir būti savarankišku, veikliu, atsakingu žmogumi, norinčiu ir gebančiu nuolat mokytis bei kurti savo ir bendruomenės gyvenimą.

            Komisija, svarstydama projektą, susipažino su IX Seimo kadencijos Komisijos Konstitucijos pataisoms rengti atliktu darbu, svarstant tokį patį pasiūlymą keisti Konstitucijos 41 straipsnį, su Seimo Informacijos analizės skyriaus parengtomis pažymomis apie švietimo klausimų reglamentavimą kitų valstybių konstitucijose, apie švietimo sistemas kai kuriose Europos valstybėse, taip pat su Vyriausybės išvada dėl svarstomo projekto.

Komisija, atsižvelgusi į Vyriausybės išvadoje išdėstytus argumentus (pagal išsilavinimo rodiklius Lietuva lenkia daugelį Europos valstybių; ir įrašius Konstitucijoje 18 metų privalomo mokymosi ribą, nepadaugės vidurinį išsilavinimą įgijusių jaunuolių skaičius, kadangi vidurinio ugdymo ir profesinio mokymo programos vidutiniškai baigiamos sulaukus 18,5 - 20 metų; daugiau dėmesio reikėtų skirti ne įstatymo įtvirtintam privalomam mokymui, bet mokymosi patrauklumui, mokymosi poreikių tenkinimui ir Bendrojo ugdymo bei profesinio rengimo sistemų suartinimo programos įgyvendinimui), nusprendė nepritarti Konstitucijos 41 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-793.

 

3. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 119, 122 ir 124 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-786

38 Seimo narių inicijuoto Lietuvos Respublikos Konstitucijos 119, 122 ir 124 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto tikslas – nustatyti Konstitucijoje bendrus principus, kurie nebūtų susiję su vienu konkrečiu savivaldybės modeliu. Siūlomomis Konstitucijos pataisomis siekiama nustatyti bendrus vietos savivaldos principus, o konkretų vietos savivaldos modelį, iniciatorių nuomone, bus galima nustatyti įstatymu. Įstatymu taip pat bus galima nustatyti ir mero rinkimus. Įstatymo projekte siūloma atsisakyti savivaldybės  tarybos narių rinkimo detalizavimo ir nuostatos, kad savivaldybės taryba privalo sudaryti jai atskaitingus vykdomuosius organus.

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 119, 122 ir 124 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP-786 Komisija svarstė 3-juose posėdžiuose. Svarstant šį projektą, Komisijos pirmininkas R.Smetona supažindino Komisiją su savo pasiūlymais, pagal kuriuos savivaldybių merai būtų renkami tiesiogiai ir vykdytų atstovaujamosios institucijos funkcijas (savivaldybės meras yra savivaldybės vadovas ir savivaldybės tarybos pirmininkas, meras prižiūri ir koordinuoja savivaldybių vykdomųjų institucijų veiklą). Pasiūlymų autoriaus nuomone, merui esant atstovaujamosios valdžios vadovu būtų išvengta galimo konstitucinio konflikto, kuris galėtų būti merui esant vykdomosios valdžios vadovu. Komisija nusprendė siūlyti R.Smetonos pasiūlymus vertinti pagrindiniam komitetui.

Komisijos nariai, motyvuodami tuo, kad priėmus siūlomas Konstitucijos pataisas, vietos savivaldos konstitucinis modelis pasidarytų nekonstituciniu, nepritarė Lietuvos Respublikos Konstitucijos 119, 122 ir 124 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-786.

 

4. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 67, 119, 122 ir 124 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-786A

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 67, 119, 122 ir 124 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas parengtas įvertinus Seimo narių, Savivaldybių asociacijos ir kitų suinteresuotų institucijų pareikštas nuomones ir pasiūlymus dėl Seimui jau pateikto Lietuvos Respublikos Konstitucijos 119, 122 ir 124 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-786. Šio 50 Seimo narių iniciatyva pateikto įstatymo projekto tikslas – įtvirtinti Konstitucijoje vietos savivaldos modelį, pagrįstą griežtu atstovaujamosios ir vykdomosios institucijų atskyrimo, vykdomosios institucijos (savivaldybės mero) atskaitingumo atstovaujamajai institucijai (savivaldybės tarybai) principais.

Komisija, svarstydama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 67, 119, 122 ir 124 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP-786A, apsvarstė Seimo narės A.Staponkienės ir Seimo nario R.Smetonos pasiūlymus šiam projektui. Komisija bendru sutarimu nepritarė Seimo narės A.Staponkienės pasiūlymams, pagal kuriuos savivaldybių tarybų ir savivaldybių merų funkcijos nesiskiria nuo projekte Nr. XP-786A išdėstytų minėtų institutų funkcijų: savivaldybės taryba – atstovaujamoji institucija, savivaldybės meras – vykdomoji ir savivaldybės tarybai atskaitinga savivaldybės institucija. Komisija taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad tiesioginių savivaldybių merų rinkimų bei vietos savivaldos modelio įtvirtinimui siūloma radikaliai keisti visas Konstitucijos 119 straipsnio dalis, tarp jų keičiant ir 2002 m. priimtas Konstitucijos 119 straipsnio antrosios dalies nuostatas, atsisakant pasyviosios rinkimų teisės konstitucinio reglamentavimo.

Seimo nario R.Smetonos pasiūlymuose apibrėžta, kad savivaldos teisė įgyvendinama per renkamas savivaldybių tarybas ir savivaldybių merus. Pagal pasiūlymų formuluotes meras, būdamas savivaldybės vadovu ir savivaldybės tarybos pirmininku, turi teisę prižiūrėti vykdomąją valdžią, bet ne vadovauti jai, t.y. jis nevykdytų tarybos arba mero sprendimų įgyvendinimo funkcijos. Komisija iš dalies pritarė Seimo nario R.Smetonos pasiūlymams, t.y. pritarė pasiūlymui Konstitucijos 119 straipsnio pirmosios dalies 2 sakinį išdėstyti taip: „Ji įgyvendinama per renkamas savivaldos institucijas – savivaldybių tarybas ir savivaldybių merus“.

Komisijos nariai nusprendė pritarti Lietuvos Respublikos Konstitucijos 67, 119, 122 ir 124 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-786A, siūlant Konstitucijos 119 straipsnio pirmosios dalies 2 sakinį išdėstyti taip: „Ji įgyvendinama per renkamas savivaldos institucijas – savivaldybių tarybas ir savivaldybių merus“.

Komisija neapsvarstė Lietuvos Respublikos Konstitucijos 68 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-367 (siūlant įrašyti, kad 30 tūkstančių piliečių, turinčių rinkimų teisę, gali teikti Seimui įstatymo projektą, ir jį Seimas privalo svarstyti), Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-442 (siūlant įteisinti galimybę Seimo nariui gauti atlyginimą ir už pedagoginę veiklą), Konstitucinių įstatymų sąrašo įstatymo projekto. Šie projektai buvo įrašyti į Seimo III (rudens) sesijos darbų programą, tačiau jie nebuvo pateikti Seimui.

 

3. Diskusijų organizavimas

2005-ųjų metų rudens sesijos darbo plane numatytą diskusiją dėl tiesioginio kreipimosi į Konstitucinį Teismą Komisija surengė 2006 m. sausio 24 d.

Diskusijoje „Individualaus konstitucinio skundo įtvirtinimo Lietuvos Respublikos Konstitucijoje problemos ir perspektyvos“ įžanginį žodį tarė Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkas Artūras Paulauskas, pranešimus skaitė Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo pirmininkas Egidijus Kūris, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo teisėja Toma Birmontienė, Mykolo Romerio universiteto Teisės fakulteto Konstitucinės teisės katedros vedėjas Egidijus Jarašiūnas, Vilniaus universiteto Teisės fakulteto Konstitucinės ir administracinės teisės katedros docentas Vaidotas Vaičaitis, Mykolo Romerio universiteto Teisės fakulteto Teisės filosofijos katedros vedėjas Alfonsas Vaišvila, kalbėjo Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo teisėjai Kęstutis Lapinskas, Stasys Stačiokas, Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, Seimo Žmogaus teisių komiteto pirmininko pavaduotojas Arimantas Dumčius, Seimo Peticijų komisijos pirmininkė Milda Petrauskienė, Seimo Konstitucijos komisijos pirmininko pavaduotojas Liudvikas Sabutis, Žmogaus teisių stebėjimo instituto valdybos pirmininkas Kęstutis Čilinskas, Seimo kanceliarijos Teisės departamento direktorius Kęstutis Virketis, Lietuvos Sąjūdžio organizacijos atstovas Vladas Vilimas.

Diskusijoje buvo pateikti tiesioginio kreipimosi į Konstitucinį Teismą įteisinimo motyvai:

pilietis turi Konstitucijoje įtvirtintas teises, bet neturi konstitucinės jų gynybos galimybės –  pilietis savo teisę gali ginti teisme, tačiau jis niekada negalės apginti savo teisės dėl to, kad jo teisės pažeidimą lemia įstatymas arba poįstatyminis aktas. Atsiradus konstituciniam skundui, atsirastų reali galimybė asmeniui ginti savo teises ir konstituciniu lygmeniu (E.Jarašiūnas);

piliečiai, gindami teismuose Konstitucijoje numatytas savo teises ir laisves, šiandien to negali padaryti, kai jiems iškyla problemų, kurių nenagrinėja nei bendrosios kompetencijos, nei administraciniai teismai (K.Čilinskas);

nors Konstitucijoje įtvirtinta asmenų teisė kreiptis į teismą, tačiau tai yra ribota konstitucinio skundo teisė. Europoje liko nedaug valstybių, kurios neturi konstitucinio skundo teisės (K.Lapinskas);

Konstitucija turi ginti visus, ir tos priemonės, kurios šiandien yra prieinamos politikams, turėtų būti prieinamos ir žmogui (T.Birmontienė).

Diskusijoje buvo išsakyta ir kitokių nuomonių. Įgyvendinant konstitucinio skundo reformą, galima būtų pasiūlyti konstitucinį skundą suprasti ne tik kaip asmens teisę tiesiogiai kreiptis į Konstitucinį Teismą, bet ir kaip jo teisę savo pažeistas konstitucines teises apginti bet kuriame teisme su mažiausiomis laiko ir lėšų sąnaudomis (doc. V.Vaičaitis). Todėl, pirmiausia, reikėtų išnaudoti teismų galimybes, o tiktai antrajame etape, jeigu paaiškės, kad tai yra neefektyvu, keisti Konstituciją ir įvesti konstitucinį skundą, suteikiant asmeniui teisę kreiptis į Konstitucinį Teismą. Pirmajame etape reikėtų keisti teisėjų korpuso formavimo tvarką, realiai kelti jų kvalifikaciją, leisti pačiam asmeniui dalyvauti Konstituciniame Teisme, kai dėl asmens pažeistų teisių yra nagrinėjama iš teismų atėjusi byla, įpareigoti pačius teismus aiškiau motyvuoti savo atsisakymus kreiptis į Konstitucinį Teismą. Prof. A.Vaišvila abejojo, ar piliečių teisės kreiptis į Konstitucinį Teismą nepaminėjimas Konstitucijos 106 straipsnyje reiškia, kad piliečiai dabar neturi tokios teisės pagal mūsų Konstituciją. Jo nuomone, Tauta per demokratinius rinkimus perduoda dalį savo suvereniteto, ir neperduoto suvereniteto dalies ribose turi prigimtinę teisę naudotis visos savo sukurtos kontrolės sistema, taip pat ir Konstituciniu Teismu.

Kalbant apie individualaus kreipimosi į Konstitucinį Teismą įteisinimą, reikėtų nuspręsti, kokia forma ir kaip tą reikia padaryti, kokios turėtų būti procedūros, kada ir kiek tai kainuos, kokie bus reformos padariniai (A.Paulauskas, E.Kūris).

Toliau pateikiami E.Kūrio pristatyti pagrindiniai tiesioginio kreipimosi į Konstitucinį Teismą modeliai.

Riboto kreipimosi modelis. Pagal šį modelį kreiptis į konstitucinius teismus ir ginčyti teisės aktų atitiktį Konstitucijai gali tam tikri subjektai. Lietuva priklauso valstybėms (Europoje tokių valstybių – mažuma), kuriose taikomas riboto kreipimosi modelis. Kitas modelis – individualaus kreipimosi modelis, kai fiziniai (piliečiai, kartais ir užsieniečiai) arba juridiniai asmenys kreipiasi dėl įstatymų ir kitų teisės aktų atitikties Konstitucijai. Individualaus kreipimosi modelis gali būti dviejų rūšių. Viena jų – actio popularis. Tai toks kreipimasis, kai į Konstitucinį Teismą gali kreiptis bet kuris pilietis, užsienietis, o kartais ir juridinis asmuo (įmonė, visuomeninė organizacija, politinė partija ar dar kitoks darinys). Jis gali kreiptis ir ginčyti teisės aktų atitiktį Konstitucijai, o kartais netgi ir poįstatyminio akto atitiktį įstatymui. Actio popularis prarado populiarumą, nors vertinant populistiškai šis modelis yra labai patrauklus. Kita kreipimosi rūšis yra konstitucinis skundas. Ši skundo rūšis šiandien Europoje yra labiausiai paplitusi, neliko nė dešimties konstitucinius teismus turinčių valstybių, kuriose nėra konstitucinio skundo. Lietuvos kaimynės, įskaitant Latviją, Lenkiją, taip pat turi vienokios ar kitokios formos konstitucinį skundą. Konstitucinio skundo modeliui būdingi tam tikri apribojimai, apimantys turinio reikalavimus (pavyzdžiui, nustatant, kad asmuo gali kreiptis tik tada, kai jo paties teisės yra pažeistos), formalius reikalavimus (gali būti kreipimasis per advokatą, žyminis mokestis), procedūrinius reikalavimus (kai kurios valstybės yra nustačiusios, kad teisėjų kolegija, kuri svarsto skundo priėmimo klausimą, sprendimą turi priimti vienbalsiai).

E.Jarašiūno teigimu, modelį turėtų lemti pati asmens kreipimosi į Konstitucinį Teismą prigimtis. Asmuo kreipiasi į Konstitucinį Teismą konstitucinės gynybos todėl, kad pažeidimo neištaiso ordinarinės gynybos priemonės. Pagrindinis tikslas – užtikrinti realią Konstitucijoje įtvirtintų teisių apsaugą, t.y., teisėms garantuoti aukščiausiąją teisinę gynybą tuo atveju, kai viešoji valdžia pažeidė pagrindines teises. Vienintelė galimybė suteikti asmeniui teisę kreiptis į Konstitucinį Teismą yra konstitucinis skundas, kuriuo kreipiamasi dėl žmogaus pažeistų teisių (S.Stačiokas). Siekiant šio tikslo, reikia diskutuoti dėl daugelio klausimų, susijusių su bylos Konstituciniame Teisme iškėlimo sąlygomis. Pirmiausia, skundas turėtų būti priimtas nagrinėti tuo atveju, jeigu iškiltų klausimas dėl to, kad skundžiamu aktu tiesiogiai pažeidžiama pareiškėjo teisė, o ne dėl to, kad jis teoriškai galėtų sukelti vieną kokį nors pavojų. Iškyla konstitucinio skundo objekto klausimas (kokie viešosios valdžios aktai galėtų būti skundžiami – bet koks valstybės ar savivaldybės institucijos aktas ar tik tam tikrų institucijų aktai). Taip pat reikėtų nuspręsti, ar galima skųsti tik teismo sprendimą, ar teismo sprendimo nebuvimą, kai pažeidimas yra daromas todėl, kad joks sprendimas nepriimamas. Reikėtų atsakyti į klausimą, kas galėtų būti skundo autorius – fizinis asmuo, fizinis ir juridinis asmuo, ar tik pilietis galėtų kreiptis dėl vienos ar kitos teisės pažeidimo, kaip dėl pažeidimų galėtų kreiptis valstybės institucijos ir vietinės bendruomenės, ar asmens byla jau turėtų būti išnagrinėta visų instancijų teismuose, ar šiose bylose pareiškėjas privalėjo kelti klausimą, kad yra pažeidžiamos jo konstitucinės teisės (yra valstybių, kai teismas priima nagrinėti bylą, atsižvelgdamas į šios bylos visuomeninę reikšmę ir neišnaudojus visų teisminės gynybos galimybių). Galbūt, reikėtų numatyti galimybę žmogui kreiptis į Konstitucinį Teismą su konstituciniu skundu tam tikroje kreipimosi į teismus stadijoje (pvz., kai nagrinėjant bylą, žmogus prašė teismą kreiptis į Konstitucinį Teismą, o šis nesikreipė (S.Stačiokas). Turėtų būti išdiskutuota dėl skundo padavimo terminų, skundo pagrindimo (kaip skunde reikia nurodyti pažeidimo faktą, kokiu aktu daromas pažeidimas, koks yra ryšys su pagrindinėmis teisėmis, kurios šiuo aktu yra pažeidžiamos, kokie argumentai, kad aktas yra antikonstitucinis), praleisto termino atstatymo galimybės, kokybiškos gynybos (advokato dalyvavimas būtinas ar ne), mokesčio klausimo (variantai: skundo nagrinėjimas visais atvejais turi būti nemokamas arba yra sumokamas tam tikras mokestis, kuris atgaunamas, jeigu skundas pasiteisina), tam tikro teisinio „filtro“ nustatymo, siekiant išvengti teismo perkrovimo darbu (reikalingas pirminis tikrinimas, antrinis tikrinimas, ribotos sudėties teisėjų kolegijos sprendimas). Viena iš spręstinų problemų – asmenų sugebėjimo tinkamai surašyti kreipimąsi į Konstitucinį Teismą problema (M.Petrauskienė). Jeigu nebus įvesta apribojimų, tam tikrų sąlygų asmeniui kreiptis į Konstitucinį Teismą, Konstitucinis Teismas gali sulaukti masinio, nelabai kokybiškai parengtų kreipimųsi antplūdžio. Selekcijos mechanizmų darbo esmė – atrinkti reikšmingiausias bylas ir tuo pačiu neleisti, kad šis institutas netaptų ir neefektyvus.

Tiesioginio kreipimosi į Konstitucinį Teismą įteisinimo Lietuvoje problema turi būti sprendžiama konstituciniu lygmeniu, padarant Konstitucijoje reikalingą pataisą (A.Paulauskas, E.Kūris, K.Lapinskas).

Kai kurie diskusijos dalyviai abejojo Konstitucijos keitimo tikslingumu (V.Vaičaitis, V.Vilimas) ir pažymėjo, kad svarstomos problemos sprendimui būtina didinti pasitikėjimą teismais (įteisinant juose visuomenės atstovus, keliant teisėjų kvalifikaciją ir kt.). V.Vaičaičio teigimu, kiekvienas teismas yra Konstitucinis Teismas ta prasme, kad jis turi tiesiogiai taikyti Konstituciją. Galima būtų siūlyti keisti Konstitucinio Teismo įstatymą, nekeičiant pačios Konstitucijos. Kreipimosi į Konstitucinį Teismą problemą galima būtų pradėti spręsti nuo administracinės teisenos, leidžiant kiekvienam asmeniui kreiptis į administracinius teismus dėl poįstatyminių aktų.

Seimui pateiktas Lietuvos Respublikos Konstitucijos 106 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas yra koreguotinas dėl šių dalykų: neaišku, kodėl jis orientuotas į actio popularis, kodėl leidžiama kreiptis į Konstitucinį Teismą tik dėl Seimo priimtų teisės aktų, taip pat neaišku, ar kreipiamasi dėl skundžiamo įstatymo, įtariant, kad jis pažeidžia konkrečias žmogaus teises, ar apskritai įtariant, kad įstatymas yra blogas (E.Kūris, K.Lapinskas). L.Sabučio nuomone, turėtų būti padaryta ne Konstitucijos 106 straipsnio, o Konstitucijos antrojo skirsnio atitinkamo straipsnio pataisa, kadangi Konstitucijos 106 straipsnis yra skirsnyje, kuriame kalbama apie Konstitucinį Teismą apskritai kaip apie tokią instituciją.

Asmens teisės tiesiogiai kreiptis į Konstitucinį Teismą įtvirtinimas pareikalautų ne tik Konstitucijos, bet ir įstatymų pakeitimų, naujos konstitucinės teisminės praktikos formavimo ir daug kitų resursų. Būtina pasirinkti tam tikrus mechanizmus, kurie neleistų bet kam, bet kokiu klausimu kreiptis į Konstitucinį Teismą ir taip iš esmės paralyžiuoti Teismo darbą arba užkrauti visuomenei gana didelę finansinę naštą. Kalbant apie šios teisės įgyvendinimą, gal būt, teisę kreiptis į Konstitucinį Teismą pirmiausia reikėtų suteikti Seimo kontrolieriams ir kitiems pareigūnams, taip pat reikėtų apsvarstyti Respublikos Prezidento galimybę kreiptis į Konstitucinį Teismą (Respublikos Prezidentas taip pat galėtų kvestionuoti, pavyzdžiui, Seimo aktų atitiktį Konstitucijai (A.Paulauskas, E.Kūris).

Lietuvos Respublikos Konstitucijos pakeitimas bus galimas tik po to, kai įvyks diskusijos visais klausimais, susijusiais su asmens tiesioginiu kreipimusi į Konstitucinį Teismą (J.Sabatauskas). Kalbant apie kelią, kuriuo reikėtų eiti, pasiūlyta Seime surengti konferenciją, kurioje dalyvautų valstybių, neseniai įsivedusių Konstitucinį skundą, atstovai. (E.Jarašiūnas). Įvedant konstitucinį skundą, Lenkijos, Vengrijos Čekijos, Latvijos, Ispanijos, Vokietijos šalių patirtis būtų labai naudinga ir padėtų išvengti klaidų. Iki tarptautinės konferencijos surengimo reikėtų parengti konkrečius įstatymų pakeitimų projektus (S.Stačiokas). Diskusijoje buvo atkreiptas dėmesys į problemas, su kuriomis gali tekti susidurti sprendžiant konstitucinio skundo įteisinimo Lietuvoje klausimus. Iškyla Konstitucinio Teismo sprendimų įgyvendinimo klausimas, ieškojimas atsakymo į klausimą, kaip bus sprendžiama problema, jeigu Konstitucinio Teismo sprendimas vėliau bus skundžiamas Europos Žmogaus Teisų Teismui, bendros kompetencijos ir administracinių teismų santykio su Konstituciniu Teismu bei Konstitucijos ir visos kitos teisės santykių problemos (T.Birmontienė, E.Jarašiūnas).

 

Komisijos pirmininkas                                                       Rimantas Smetona



 
 © Seimo kanceliarija, 2008