2010 m. balandžio 15
d. pranešimas VIR
Seimo
Pirmininkė Irena Degutienė dalyvavo konferencijoje Viešųjų ir privačių
interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų įgyvendinimas
savivaldos institucijose.
Seimo Pirmininkė pabrėžė, kad viešieji ir privatūs interesai dažniausiai
kertasi dėl finansinių priežasčių, tačiau tai tampa ir valstybine problema.
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija, analizuodama savivaldybių
veiklą, tarnybinių pažeidimų pobūdį ir mastą, įžvelgė ir įvardijo ne finansinę,
o valstybinę problemą. Problemą, kuri ir šiandien kelia pavojų ir ateityje bus
pavojingesnė, nei ekonominė krizė ar socialiniai sunkumai. Tai augantis
visuotinis visuomenės nepasitikėjimas bet kokia valdžia, nepasitikėjimas visų
valstybinės valdžios institucijų atstovais ir iš to kylantis nepasitikėjimas
valstybe, demokratija ir laisve kaip vertybėmis. Siekiant įveikti ar bent
sumažinti šias tendencijas, būtina suvienyti Vyriausiosios tarnybinės etikos
komisijos, Lietuvos savivaldybių asociacijos, Lietuvos Respublikos Seimo jėgas,
sakė I. Degutienė.
Parlamento vadovė pažymėjo, kad tarnybinės etikos normų pažeidimai negali
būti traktuojami tik kaip blogas valdininko elgesys, nes jie veda daug
sunkesnių nusikaltimų ir korupcijos link.
Viena didžiausių kliūčių, kovojant su šia problema, - požiūris, kad
tarnybinės etikos normų pažeidimas tai viso labo blogas valdininko elgesys,
ir tiek. Deja, tikrovė liudija ką kita. Tarnybinės etikos pažeidimai paprastai
tampa pirmu laipteliu į korupciją, jos preliudija, kuri savo ruožtu parengia
dirvą nusikalstamai veiklai, sakė I. Degutienė. Taip, viešųjų ir
privačių interesų konfliktas pats savaime dar nėra korupcija. Tačiau patirtis
rodo, kad korupciniai ryšiai randasi būtent ten, kur konfliktai tarp valstybės
tarnautojų privačių interesų ir viešųjų pareigų sprendžiami netinkamai arba
visai nesprendžiami. Beje, tai pabrėžiama ir tarptautinės Ekonominio
bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (OECD) dokumentuose.
Seimo Pirmininkė susirinkusiųjų klausė, ką gali padaryti valstybė ir
visuomenė spręsdamos šias problemas.
Valstybės instrumentai sukurti, ir jie veikia: konkrečių tarnybinės
etikos normų pažeidimų atvejais priežiūros institucijos atlieka tyrimus ir
priima sprendimus. Tačiau to akivaizdžiai maža. Manau, kad kovoje su viešųjų ir
privačių interesų konfliktais savivaldos lygmuo iki šiol reiškėsi per mažai. O
juk aktyvi Lietuvos savivaldybių asociacijos veikla siekiant išaiškinti ir
įvertinti politikų, savivaldybių darbuotojų, kitų valstybinės tarnautojų
veiksmus interesų konflikto situacijose galėtų ir turėtų tapti stipriu rezervu,
stipria ir aktyvia jėga, sakė I. Degutienė.
Seimo Pirmininkės nuomone, tinkamai ir laiku įgyvendinus prevencines
Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatas,
sumažėtų ne tik neskaidrios ir įtartinos veiklos bei tarnybinės etikos
pažeidimų, bet ir korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų.
Pašalinus problemos priežastis, nereikėtų kovoti su padariniais su
interesų konfliktais ar vėliau su korupcija. Atsakomybė už minėto įstatymo
nuostatų įgyvendinimą pirmiausiai tenka institucijų vadovams, kitiems vadovaujančias pareigas einantiems asmenims ir
visiems valstybės tarnautojams, sakė I. Degutienė.
Seimo
Pirmininkės sekretoriatas
Atstovas
spaudai Juozas Ruzgys, tel. 239 6023, 8 698 42073