PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
Seimo
Kaimo reikalų komiteto
2011 m. kovo 09 d.
sprendimu Nr.110-P-5
I. BENDROJI INFORMACIJA
1. Įstatymų ir kitų
teisės aktų projektų svarstymas
|
1.1.
|
Seimo pavedimai
komitetui
Iš jų:
kaip
pagrindiniam komitetui
kaip papildomam komitetui
|
29
9
20
|
1.2.
|
Svarstyta labai aktualių ir aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus
pagal Europos Komisijos metinę teisėkūros ir darbo programą
|
12
|
1.3.
|
Kitų komitetų prašymu ir komiteto iniciatyva pateiktos
išvados
|
4
|
1.4.
|
Komiteto iniciatyva
sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų rengimui
|
3
|
2. Posėdžiai ir
klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai
Iš jų:
išvažiuojamieji
bendri posėdžiai su kitais
komitetais
|
20
-
-
|
2.2.
|
Klausymai
|
4
|
3. Svarstyta
parlamentinės kontrolės klausimų
|
10
|
4. Pareiškimų
ir raštų nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta pareiškimų, raštų
ir kitų dokumentų
|
200
|
4.2.
|
Parengta atsakymų ir
raštų
|
103
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta konferencijų,
seminarų, diskusijų
|
1
|
5.2.
|
Kiti renginiai
|
1
|
6. Tarptautiniai
ryšiai
|
6.1.
|
Surengta vizitų
|
3
|
6.2.
|
Priimta delegacijų
|
1
|
II. AKTUALIAUSI
DARBAI
- priimti
svarbiausi teisės aktai
Veterinarijos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIP-1176(3). Priėmus šį įstatymą įtvirtinamas Valstybinės
maisto ir veterinarijos tarnybos statusas. Ši tarnyba tampa Vyriausybės įstaiga, kurios nuostatus
ir administracijos struktūrą tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Valstybės politiką veterinarijos srityje formuoja žemės
ūkio ministras.
Atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją
įstatymo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIP-2279.
Priėmus šį įstatymą žemdirbiams, žemės ūkio produkcijos perdirbimo įmonėms gerėja atsiskaitymo už šią produkciją tvarka, įvesta griežtesnė atsiskaitymo kontrolė ir nustatyta
informacijos teikimo apie atsiskaitymus tvarka.
Žemės ūkio paskirties žemės
įsigijimo laikinojo įstatymo 3 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr.
XP-3084(3).
Priėmus šį įstatymą, buvo patikslintos
sąlygos, kuriomis taikomas draudimas 5 metus keisti iš valstybės pirmumo teise
įsigytos žemės ūkio paskirties žemės sklypo naudojimo paskirtį. Tokiu būdu buvo
užkirstas kelias galimiems piktnaudžiavimams valstybės suteikiama parama.
Žuvininkystės įstatymo 2, 3, 4, 10, 12,
14, 18, 22, 23, 24, 26, 26(1), 26(2), 26(3), 26(5), 26(11), 26(14), 26(15),
26(17), 26(18), 26(19), 27, 29 straipsnių ir Įstatymo priedo pakeitimo įstatymo
projektas (Nr.XIP-2190 ES),
kuriuo tinkamai apibrėžtos Aplinkos ir Žemės ūkio ministerijų funkcijos,
suderintos Žuvininkystės įstatymo nuostatos su kitais teisės aktais, pakeisti
institucijų pavadinimai. Pakeista ir suderinta su ES reglamentuose apibrėžta
„žvejybos laivo“ sąvoka, tokiu būdu sumažinama administracinė našta žvejybos
laivų savininkams, išplečiamas žvejybos reglamentavimo priemonių sąrašas.
2. ES
teisės aktų ir integracinių įstatymų projektų svarstymas
2010 m. rugsėjo 29 d. Kaimo reikalų komiteto
posėdyje svarstytas Europos Komisijos pasiūlymo, kuriuo ES valstybėms narėms
suteikiama daugiau laisvių apsispręsti dėl GMO augalų
auginimo, atitikimas subsidiarumo principui.
Komitetas
įvertinęs, kad šiuo reglamento
projektu valstybėms narėms būtų suteikta daugiau galimybių savarankiškai
spręsti dėl GMO auginimo ir tokiu būdu valstybėms
narėms būtų grąžinama dalis kompetencijos, kuri buvo priskirta ES, be to,
reglamento projektu nekeičiamos šiuo metu galiojančios ES GMO
leidimų išdavimo sistemos, taip pat nesiekiama nustatyti GMO
auginimo taisyklių, o leidžiama valstybėms narėms nustatyti priemones, kurios
būtų taikomos pagal galiojančius teisės aktus leistiems naudoti GMO, konstatavo, kad pasiūlymas atitinka subsidiarumo
principą.
2010 m. spalio 22 d. Komitete buvo svarstoma Lietuvos Respublikos pozicija dėl
pereinamojo laikotarpio, kuriuo draudžiama užsieniečiams įsigyti Lietuvoje
žemės ūkio ir miškų ūkio paskirties žemę, pratęsimo. 2011 m. gegužės 1 d.
baigiasi rengiantis narystei ES Lietuvos išsiderėtas pereinamasis laikotarpis
ir pagal Stojimo sutartį Lietuva gali prašyti šį laikotarpį pratęsti dar 3
metams.
Komitetas bendru sutarimu pritarė
Žemės ūkio ministerijos parengtai Lietuvos Respublikos pozicijai pratęsti
pereinamąjį laikotarpį, kuriuo draudžiama užsieniečiams įsigyti Lietuvoje žemės
ūkio ir miškų ūkio paskirties žemę, iki 2014 m. gegužės 1 d.
2010 m. lapkričio 3 d. Komitete buvo svarstomas reglamento projektas dėl
maisto labiausiai nepasiturintiems Sąjungos asmenims projektas.
Komitetas bendru sutarimu konstatavo,
kad siūlomas įstatymo galią turintis teisės akto projektas atitinka subsidiarumo
principą. Taip pat Komitetas, pritardamas Žemės ūkio ministerijos parengtai
pozicijai, rekomendavo siekti, kad maisto labiausiai nepasiturintiems Sąjungos
asmenims programa būtų pilnai finansuojama iš ES biudžeto.
2010 m. lapkričio 10 d. Komitete buvo svarstoma pozicija ir reglamento
projektas dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai paramos kaimo plėtrai
atitikimas subsidiarumo principui.
Komitetas iš esmės pritarė Žemės ūkio
ministerijos parengtai pozicijai ir akcentavo būtinybę siekti, jog reglamento
projekte būtų numatyta, kad tinkamomis kompensuoti išlaidomis būtų laikomos tos
išlaidos, kurios padarytos ne anksčiau kaip 12 mėn. iki paraiškos pateikimo.
Taip pat Komitetas bendru sutarimu
konstatavo, kad siūlomos reglamento projekto kai kuriuos nuostatos, kuriomis
Europos Komisija siekia įgauti daugiau galių teisės aktų leidybos srityje
priimant deleguotus teisės aktus, galimai prieštarauja subsidiarumo principui.
Taip pat Komitete buvo svarstomas
reglamento projektas, nustatantis bendrosios tiesioginės paramos schemų
ūkininkams pagal BŽŪP taisykles. Komitetas pritarė
Žemės ūkio ministerijos pozicijai ir akcentavo, jog būtina atsisakyti
naujosioms valstybėms narėms taikomo reikalavimo (reikalavimas netaikomas
Bulgarijai ir Rumunijai), kad paramą tiesioginėmis išmokomis galima skirti tik
už žemę, kuri 2003 m.
birželio 30 d. buvo geros agrarinės būklės.
Taip pat Komitetas bendru sutarimu
konstatavo, kad siūlomos reglamento projekto kai kuriuos nuostatos, kuriomis
Europos Komisija siekia įgauti daugiau galių teisės aktų leidybos srityje
priimant deleguotus teisės aktus, galimai prieštarauja subsidiarumo principui.
2010 m. gruodžio 8 d. Kaimo reikalų komitetas svarstė
Lietuvos Respublikos poziciją dėl Komisijos komunikato „BŽŪP
artėjant 2020 m.“. Komitetas pritarė pozicijos nuostatoms atsisakyti
tiesioginių išmokų sąsajų su istoriniais referenciniais rodikliais, siekti
tiesioginių išmokų lygio ES valstybėse narėse suvienodinimo. Taip pat Komitetas
mano, kad reikėtų išlaikyti rinkos reguliavimo priemones, nustatyti aiškų
suderinamumą tarp Kaimo plėtros ir Sanglaudos politikų.
Be
to, Komitetas rekomendavo Žemės ūkio ministerijai kreiptis į Lietuvos agrarinės
ekonomikos institutą atlikti tyrimą dėl tiesioginių išmokų apskaičiavimo.
2010
m. gruodžio 21 d. Kaimo reikalų komitetas
apsvarstė Europos Komisijos 2011 mėtų teisėkūros ir darbo programą ir bendru
sutarimų pritarė į Lietuvai aktualiausių ES darbotvarkės klausimų sąvadą
įtraukti Komunikatą dėl antrosios ES gyvūnų apsaugos ir gerovės (2011 -
2015 m.) strategijos.
3.
Parlamentinė kontrolė
2010 m. spalio 13 d. Išklausyta Žemės ūkio
ministerijos atstovo informacija apie
pasirengimą išmokėti nacionalines tiesiogines išmokas už 2010 metus.
Pažymėta, kad Vyriausybė papildomoms
išmokoms nutarė skirti 294 mln. litų. Šios lėšos leis užtikrinti, kad už 2010
m. žemdirbiai gautų ne mažesnes nei už 2009 metus gautas išmokas (kartu su ES
parama). Europos Komisija, atsižvelgdama į Lietuvos pateiktus argumentus dėl
dalies pasėlių iššalimo, leido nuo š. m. spalio 16 d. (t.y. pusantro mėnesio
anksčiau nei tai nustatyta ES teisės aktuose) vykdyti avansinius mokėjimus iš
ES biudžeto lėšų.
2010 m. lapkričio 10 d.
Kaimo reikalų komitetas išklausė Žemės ūkio ministro Kazio Starkevičiaus
informaciją apie Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonių
„Perėjimas prie ne žemės ūkio veiklos“ ir „Parama verslo kūrimui ir plėtrai“
vykdymą.
Ministras pažymėjo, kad 2009 m.
rugpjūčio pabaigoje buvo peržiūrėtas remiamų veiklų sąrašas ir papildytas
atsinaujinančios energijos gamybos veikla. Buvo atkreiptas dėmesys į tai,
kad energijos gamyba iš atsinaujinančių
šaltinių niekada nebuvo prioritetinė veikla, jai finansuoti nebuvo skirta
specialių programų ar prioritetų.
2010 m. atnaujinus paramos paraiškų
rinkimą ir jau per pirmuosius paramos paraiškų rinkimo mėnesius pritrūkus
šaukimui skirtų lėšų, buvo priimtas sprendimas sustabdyti paraiškų rinkimą,
kartu siekiant palikti pakankamai lėšų kitoms alternatyvaus verslo veikloms
pagal Programos III krypties priemones remti.
Ministras
informavo Komitetą, kad nuo šių metų spalio 4 d. atnaujintas paramos paraiškų,
užpildytų pagal Programos priemones „Perėjimas prie ne žemės ūkio veiklos“ ir
„Parama verslo kūrimui ir plėtrai“, rinkimas, kuris truks iki lapkričio 12
dienos. Pagal šias priemones besikreipiantiems pareiškėjams, šalia visų kitų
remiamų veiklos rūšių, suteikiama galimybės kreiptis šioms veikloms plėtoti:
paliekama galimybė kreiptis paramos biodujų ir biokuro žaliavos gamybai kaimo
vietovėse skatinti ir plėtoti; remiamų veiklų sąrašai papildyti tokiomis
naujomis veiklomis, kaip specializuotos mažmeninės prekybos ūkininkų ir
gamintojų pagaminta produkcija organizavimo veikla, stacionarių ir
nestacionarių socialinio pobūdžio paslaugų organizavimas kaimo vietovėse ir pan.
Pareiškėjams
(ūkininkams) išlieka galimybė paramos iki 250 KW galingumo vėjo jėgainėms
statyti kreiptis pagal Programos I krypties priemonės ,,Žemės ūkio valdų
modernizavimas“ antrąją veiklos sritį (tik tuo atveju, jei pagaminta energija
bus naudojama tik valdos reikmėms).
Paskelbus
šiuos šaukimus, nuo spalio 4 iki lapkričio 9 d., pagal abi priemones jau
pateikta 60 paramos paraiškų, pagal kurias prašoma paramos suma sudaro 51,4
mln. Lt.
Komiteto
nariai konstatavo, kad vertinant šių priemonių teiktas paraiškas buvo tam tikrų
trūkumų, nesuderintos atsakingų už energetiką institucijų nuomonės šiuo
klausimu. Nutarta priimti sprendimą šiuo klausimu artimiausiame Komiteto
posėdyje.
2010 m. lapkričio 17 d. Sudaryta
Seimo narių darbo grupė Gyvulininkystės
ir paukštininkystės problemoms spręsti išnagrinėjo atsakingų valstybės
institucijų veiklą, susijusią su stambių gyvulininkystės įmonių taršos mažinimu
ir gyventojų reikalavimais užtikrinti jų teisę gyventi sveikoje aplinkoje, konstatavo, kad pavedimai vykdomi vangiai, šiuose
srityse trūksta pirmiau minėtų ministerijų ir joms pavaldžių institucijų
veiklos koordinavimo, tarp jų kyla prieštaravimų ir nesuderinamų pozicijų ir
kol kas jų atliekamų darbų iš esmės iškeltos problemos nesprendžiamos, o
apsiribojama tik pavieniais sprendimais. Ilgas įstatymų ir kitų teisės aktų
projektų rengimo ir jų derinimo laikotarpis, neaiškūs ir mažai su visuomene
aptariami problemų sprendimo būdai, kelia visuomenei nerimą ir jos
pasipiktinimą biurokratų neveiklumu, todėl inicijuojami piketai, teikiamos
rezoliucijos aukščiausioms valstybės valdymo institucijoms. Darbo grupė pateikė
Vyriausybei konkrečius pasiūlymus ir įpareigojo pateikti Seimui ataskaitą apie
priemones , kurių imtasi siekiant mažinti neigiamą gyvulininkystės įmonių poveikį
aplinkai ir žmonių sveikatai.
2010 m. lapkričio 17 d.
Kaimo reikalų komitetas posėdyje išklausė Žemės ūkio ministro Kazio
Starkevičiaus informaciją, kaip
įgyvendinamas Gyvulių veislininkystės įstatymas. Ministras pažymėjo, kad
veislininkystėje reikia siekti didesnio veiklos efektyvumo, vienyti visų
veislininkystės institucijų ir asociacijų pastangas teikti kokybiškas paslaugas
ūkininkams. Ministras informavo, kad neketinama privatizuoti visų
veislininkystės įmonių, o svarstant jų optimizavimo klausimus bus tariamasi su
žemdirbių visuomeninėmis organizacijomis. Aptartos galvijų ir melžiamų karvių
veislių gerinimo, produktyvumo kontrolės, genetinio fondo, veislinių telyčių
auginimo problemos.
Komiteto nariai nusprendė, kad reikia parengti naują Ūkinių gyvūnų
veislininkystės įstatymo projektą, siekiant išplėsti šiuo metu galiojančio
Gyvulių veislininkystės įstatymo
reguliavimo ribas, reglamentuojant ne tik veislinių gyvulių, bet ir visų
kitų ūkinių gyvūnų veislininkystę, genetinių išteklių išsaugojimą, patikslinant
valstybės valdymo institucijų kompetenciją gyvulių produktyvumo kontrolės ir
veislinės vertės nustatymo srityje, dalies veislininkystės funkcijų perdavimą
veislininkystės savivaldos organizacijoms.
Žemės ūkio ministerijai pasiūlyta parengti papildomas priemones siekiant
sustiprinti veislininkystę, gyvulių selekcijos, produktyvumo kontrolės ir
veislinių savybių gerinimui, optimizuoti valstybės valdomų įmonių veiklą.
Komitetas buvo tos nuomonės, kad Žemės
ūkio rūmams reikia sustiprinti ūkininkų švietimo veiklą veislininkystės klausimais, skatinti juos
vykdyti gyvulių produktyvumo kontrolę ir dalyvauti selekcinėse programose.
2010 m. lapkričio 17 d. Komiteto nariai
išklausė Žemės ūkio ministerijos informaciją apie Žuvininkystės problemas ir perspektyvas Lietuvoje. Posėdžio
dalyviams buvo pateikta informacija apie
žuvivaisos sektoriaus valstybinį valdymą, apie dabartinę žuvų
išteklių būklę. Pažymėta, kad daug
diskusijų kelia ketinimai pakeisti žuvivaisos poskyrių teisinį statusą, kuris
leistų efektyviau valdyti šiuos objektus, sudarytų teisines prielaidas
pasinaudoti Europos žuvininkystės fondo parama bei atskirtų valstybės
institucijoms nebūdingas ūkinės veiklos (žuvivaisos) funkcijas nuo administravimo
ir kontrolės funkcijų. Pažymėta, kad valstybinių vandens telkinių įžuvinimas ir
retų ar nykstančių žuvų rūšių žuvivaisa yra valstybinės reikšmės veikla, o
pilnaverčiam šios veiklos užtikrinimui reikėtų panaudoti tiek valstybinius,
tiek privačius žuvivaisos pajėgumus.
2010 m. lapkričio 17 d.
Kaimo reikalų komitetas priėmė sprendimą dėl Lietuvos kaimo plėtros 2007-2013 metų programos „Perėjimo prie ne žemės ūkio veiklos“
ir „Paramos verslo kūrimui ir plėtrai“ priemonių įgyvendinimo. Sprendime pažymėta, kad šių
priemonių įgyvendinimo taisyklės paskatino vienos rūšies ekonominės veiklos (pagrinde
vėjo jėgainių) didelį pareiškėjų aktyvumą teikiant paraiškas, kurias tenkinat
praktiškai būtų tekę panaudoti visas šioms priemonėms skirtas lėšas, o darbo vietų sukūrimas kaime būtų labai mažas.
Be to, pareiškėjai nebuvo pasiruošę įsisavinti šios veiklos, prieš
paraiškų teikimą skubotai tam tikslui buvo steigiamos įmonės. Pagal priemonę
„Paramos verslo kūrimui ir plėtrai“ paraiškų teikėjai dažniausiai buvo ne kaimo gyventojai, nebuvo užtikrintas teikiamų
projektų ekonominis gyvybingumas.
Rengiant šias paramos taisykles tikėtasi, kad tam laikui bus priimtas
Atsinaujinančių išteklių ir energetikos įstatymas. Tačiau šis įstatymas
nepriimtas iki šiol ir lieka neaiški jėgainių prijungimo prie elektros tinklų
tvarka, nežinoma kokiai kriterijais vadovaujantis ateityje bus superkama
elektros energiją.
Komitetas pasiūlė Vyriausybei
pavesti Žemės ūkio, Energetikos ministerijoms ir Valstybinei kainų ir
energetikos kontrolės komisijai papildomai išnagrinėti ir suderinti nuomones
dėl Lietuvos kaimo plėtros 2007-2013 metų programos priemonės „Parama verslo
kūrimui ir plėtrai“ įgyvendinimo taisyklių, siekiant, kad kaimo vietovėse
galima būtų įgyvendinti nedidelio galingumo atsinaujinančios energijos gamybos
projektus.
Žemės ūkio ministerija įpareigota
atsižvelgti į pareiškėjų
pageidavimus ir artimiausiu metu
peržiūrėti priemonės „Parama verslo kūrimui ir plėtrai“ ekonominės veiklos bei
tradicinių amatų sąrašus, pagal kuriuos veiklos priskiriamos arba
nepriskiriamos prie remtinų veiklų.
2010 m. gruodžio 8 d. Komitetas išklausė
informaciją apie paramos Pusiau
natūriniam ūkininkavimui įsisavinimą.
Konstatuota, kad teikiama 5 179 Lt į metus parama yra maža ir paramos priemonė
nepatraukli pareiškėjams, kurių ūkis nuo 2 iki 4 EDV
(europinis dydžio vienetas). Pažymėta, kad paramos dydis yra nustatytas
reglamente.
Žemės ūkio
ministras informavo, kad š. m. gruodžio 3 d. gavo Europos Komisijos pritarimą
dėl šios priemonės pakeitimo ir nuo ateinančių metų paramos galės kreiptis
ūkiai, kurių dydis nuo 1 EDV. Tikimasi, jog šis
pakeitimas ženkliai padidins priemonės populiarumą.
2010 m. gruodžio 15 d. Posėdyje išklausyta
informacija dėl Žemės tvarkymo ir
administravimo klausimų perskirsčius apskričių viršininkų vykdytas žemėtvarkos
funkcijas. Seimas šių metų birželį priėmė Žemės, Žemės reformos, Piliečių
nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo pakeitimo
įstatymus (įsigaliojo nuo liepos 1 d.), kuriais apskričių viršininkų
administracijų iki tol vykdytos žemėtvarkos funkcijos buvo perduotos Nacionalinei
žemės tarnybai prie ŽŪM (toliau tekste - Tarnybai).
Įgyvendinama
šiuos teisės aktus, Tarnyba parengė 30 Vyriausybės nutarimų projektų, iš kurių
12 jau yra Vyriausybės priimta, 10 yra pateikta Vyriausybei svarstyti, o likę 8
yra derinami su suinteresuotomis institucijomis.
Nacionalinės
žemes tarnybos prie ŽŪM direktorius K. Maksvytis
akcentavo, kad per pastarąjį
pusmetį labiausiai paspartėjo asmeninio
ūkio žemės privatizavimas
– vidutiniškai per 1 mėnesį
buvo priimama po 680 sprendimų, tuo tarpu iki 2010 m. liepos 1 d. šis skaičius
tesudarė 100.
Paspartėjo
ir sprendimų atkurti nuosavybės teises
priėmimas: nuo 2010 m. liepos
1 d. miestuose vidutiniškai per 1 mėnesį priimama po 222 sprendimus (buvo 187), o kaimo vietovėse – 537
(buvo 468).
Vidutiniškai per 1 mėnesį nuo
2010 m. liepos 1 d. buvo sudaroma po 284 valstybines žemės ūkio paskirties žemės
pirkimo-pardavimo sutartis.
Po apskričių reformos šis procesas buvo sulėtėjęs (vidutiniškai 174 per mėnesį), tačiau šiuo metu
labai suintensyvėjo ir tikimasi per 2011 metus pasiekti nustatyto tikslo:
surinkti 120 mln. litų.
Beveik dvigubai, lyginant su pirmuoju
pusmečiu, išaugo Tarnyboje (centre) gaunamų piliečių skundų skaičius (1214).
Kalbant apie nekilnojamojo turto kadastro duomenų bylų patikrą, Tarnybos direktorius konstatavo, kad labai
sumažintas buvęs vėlavimas Vilniuje ir Kaune, tačiau Vilniaus rajonas
tebelieka probleminis (kaip ir nuosavybės teisių atkūrime).
Ženkliai
pastebima pertvarkos nauda: sumažėjo biurokratizmo, sutrumpėjo terminai
iki sprendimo priėmimo, paslaugos
suteikiamos arčiau pareiškėjų, suvienodinama
teisės aktų taikymo praktika, sutaupyta
valstybės biudžeto lėšų darbuotojų išlaikymui, centralizuoti viešieji pirkimai ir buhalterija, užtikrinama
sprendimų priėmimo kontrolė.
Tarnybos ateities tikslai, kurie skatintų geresnį žemės naudojimą:
už parduotą valstybinę žemės ūkio paskirties gauti žemę pinigai turėtų būti nukreipiami tik privačios žemės išpirkimui, žemės tvarkymui ir
administravimui. Taip pat reikėtų siekti, kad Ūkio ministerija greičiau sukurtų Akcininkų registrą, o Finansų ministerija pateiktų naują Žemės
mokesčio įstatymo redakciją, žemės
paėmimas į Valstybės žemės fondą (paimant žemę, išduodami vertybiniai popieriai – žemės lakštai (taikant
vidutinę rinkos vertę)) bei paimtos žemės pardavimas per Valstybės žemės
fondą, formuojant racionalius žemės sklypus (ūkius) ir vykdant
uždarą aukcioną tarp žemės
lakštų turėtojų.
2010
m. gruodžio 22 d. Posėdyje
išklausyta Žemės ūkio ministro Kazio Starkevičiaus informacija apie kasos aparatų įvedimo galimybes turguose.
Ministras pažymėjo, kad Vyriausybėje joks teisės aktas šiuo klausimu dar
nepriimtas, o svarstoma apie galimą
pereinamąjį laikotarpį ir aptariama
kokia turėtų būti tvarka įvedant kasos aparatus. Numatoma kasos aparatus įvesti
prekiaujant maisto produktais dengtuose turgavietėse.
Kasos aparatų įsigijimas Vyriausybės nustatyta
tvarka bus kompensuojamas, priklausomai nuo jų įsigijimo laiko. Ministras
atkreipė dėmesį į tai, kad kasos
aparatai nesukels jokių naujų mokestinių prievolių ar verslo statuso
pasikeitimo.
Įvedus kasos aparatus bus užtikrinta apskaita
fiksuojant kiekvieno prekiautojo parduodamą prekių kiekį, kainą ir gaunamas pajamas. Pirkėjas,
gavęs kasos kvitą, galės teisiškai reikšti pretenzijas dėl prekės kokybės,
svorio ir pan.
Komiteto
pirmininkas Edmundas Pupinis pažymėjo, kad Žemės ūkio rūmai, Šeimos ūkininkų
sąjunga ir kitos žemdirbių organizacijos
išreiškė palaikymą dėl
kasos aparatų turguose. Komitetas pritarė Vyriausybės iniciatyvai įvesti
kasos aparatus dengtose turgavietėse, prekiaujančiose maisto produktais.
4. Nebuvo priimti svarbūs įstatymai
Maisto įstatymo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIP-1177(4). Šis įstatymas susijęs su Vyriausybės įstaigų
optimizavimu. Šiuo įstatymu
siekiama užtikrinti, kad rinkai būtų
tiekiamas saugus nustatytus kokybės ir
tvarkymo reikalavimus atitinkantis maistas, skatinama ekologiškų žemės ūkio
produktų gamyba, apibrėžiama valstybės institucijų kompetencija užtikrinant
maisto saugą ir kokybę. Įstatymo
projektas priimtas pastraipsniui, tačiau už visą įstatymo projektą balsuota
nebuvo, nes Seimo valdyba kreipėsi į Europos teisės departamentą dėl išvados ar
jie atitinka ES teisę.
Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo 7 straipsnio
pakeitimo į statymo projektas Nr. XP-2605(2)ES. Šio projekto tikslas – nustatyti Įstatymo 7
straipsnio 1 dalyje įtvirtinto draudimo auginti kanapes taikymo išimtį
pluoštinių kanapių veislių, atžvilgiu. Seimas 2010 m. spalio 12 d. Seimo
posėdyje šį įstatymo projektą grąžino iniciatoriams tobulinti.
Žuvininkystės įstatymo 7, 9 ir
22 straipsnių pakeitimo įstatymo
projektas, kuris papildomas nuostata, kad už verslinės
žvejybos jūrų vandenyse leidimų išdavimą, patikslinimą arba dublikato išdavimą
imama valstybės rinkliava.
Tautinio paveldo produktų įstatymo
pakeitimo įstatymo projektas,
kuriuo tikslinamos įstatymo nuostatos, leidžiančios Žemės ūkio ministerijai parengti ir
patvirtinti valstybės pagalbos tautinio paveldo
objektams išsaugoti, sukurti, realizuoti ir populiarinti teikimo tvarką,
leisti imti valstybės rinkliavą už tautinio paveldo objektų atestavimą, sertifikatų ir pažymėjimų
išdavimą, patikslinti sąvokas bei įtraukti naujas, siūloma perduoti atitinkamas
funkcijas Žemės ūkio ministerijai.
Žuvininkystės įstatymo 17 straipsnio
pakeitimo ir Prekybinės laivybos įstatymo 17 straipsnio pakeitimo įstatymų projektai
kuriais siekiama užtikrinti, kad Žuvininkystės ir Prekybinės laivybos įstatymų nuostatos
neprieštarautų EB steigimo sutartyje įtvirtintam laisvo darbuotojų judėjimo
principui, direktyvoms dėl trečiųjų valstybių piliečių, kurie yra ilgalaikiai
gyventojai, statuso, dėl teisės į šeimos susijungimą ir dėl ES piliečių ir jų šeimos narių teisės laisvai
judėti ir gyventi valstybių narių teritorijoje, nuostatoms. Šie įstatymai turėjo būti priimti iki 2010-12-31 d.
5. Renginiai
2010 m. gruodžio 17 d. Seime Kaimo reikalų komitetas kartu su Žemės
ūkio ministerija organizavo konferenciją „Lietuvos
tautinis paveldas: dabartis ir perspektyvos“
Konferencijoje dalyvavo Seimo
pirmininkė I.Degutienė, Seimo Kaimo reikalų komiteto pirmininkas E.Pupinis,
Žemės ūkio ministras K.Starkevičius, Seimo nariai, ministerijų, savivaldybių,
valstybinių įstaigų, asociacijų atstovai,
tautinio paveldo produktų gamintojai ir kiti svečiai. Konferencijoje dalyvavo
300 registruotų dalyvių.
Konferencijos metu buvo aptartos
tradicinių amatų plėtros aktualijos, tautinio paveldo produktų sertifikavimo
klausimai. Visi besidomintieji buvo supažindinti su šiai veiklai teikiamos
paramos galimybėmis. Taip pat vyko Tautinio paveldo produktų – tradicinių
maisto gaminių, amatininkų tradicinių dirbinių – pristatymas. Vėliau (po
svaitės) buvo organizuota Kalėdinė tautinio paveldo produktų mugė prie Seimo.
„Žurnalistų Agroklubo“ nariai taip pat
buvo pakviesti dalyvauti šioje
konferencijoje, kurioje buvo įteiktos 3 padėkos spaudos, TV, radijo atstovams
už kūrybingumą informuojant visuomenę
apie tradicinius amatus, kultūros
vertybes, mūsų tautinio paveldo produktų
gamintojus.
6.
Tarpparlamentiniai ryšiai
2010 m
rugsėjo 15 -17 d. įvyko Komiteto
pirmininko E. Pupinio ir komiteto narių A. Bauros bei
J. Jagmino vizitas į Bukareštą (Rumunija). Vizito metu buvo susitikta su
Rumunijos parlamento Atstovų Rūmų Žemės ūkio, miškininkystės, maisto pramonės
ir specialiųjų paslaugų komiteto, Senato Žemės ūkio, miškininkystės ir kaimo
plėtros komiteto nariais ir Žemės ūkio ministerijos atstovais. Susitikimų metu
diskutuota žemės fondo steigimo ir jo veikimo klausimu, Bendrosios žemės ūkio
politikos ateities gairėmis ir pasidalinta šalių pozicijomis.
2010 m. rugsėjo 30 – spalio 3 d.
surengtas Komiteto pirmininko E. Pupinio ir komiteto nario J. Jagmino vizitas į
Maskvą (Rusijos Federacija) dalyvauti žemės ūkio parodoje „Auksinis ruduo“ ir
susitikimuose su Rusijos Federacijos Valstybės Dūmos nariais. Susitikimų metu
buvo aptartas dvišalis bendradarbiavimas žemės ūkio srityje, apsikeista
patirtimi žemės reformos klausimais ir diskutuota tarpusavio prekybos
stiprinimo klausimais.
2010 m. spalio 24 – 27 d. įvyko Kaimo
reikalų komiteto pirmininko pavaduotojo J. Stanevičiaus ir komiteto nario B.
Paužos vizitas į Berlyną ir Magdeburgą
(Vokietijos Federacinė Respublika) susipažinti su Vokietijos žemės fondo
veikla.
2010 m. lapkričio 30 d. Kaimo reikalų
komitete lankėsi JAV Dartmouth koledžo Tuck verslo mokyklos
atstovai. Komiteto pirmininkas E. Pupinis įvykusiame susitikime aptarė Lietuvos
žemės ūkio sektoriaus situaciją, numatomus pokyčius Lietuvos ir Europos
Sąjungos žemės ūkio politikoje.
Komiteto pirmininkas Edmundas
Pupinis